Sygn. akt: KIO 632/22
WYROK
z 22 marca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Maksym Smorczewski
Monika Szymanowska
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 18 marca 2022 roku w Warszawie odw
ołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 7 marca 2022 r. przez wykonawcę MPO Sp. z o. o.
z siedzibą w Białymstoku w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę
Rajgród z siedzibą w Rajgrodzie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie postępowania.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Gminę Rajgród z siedzibą w
Rajgrodzie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
od
wołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego MPO Sp. z o. o. z siedzibą
w Białymstoku kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
o
dwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego: MPO Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku kwoty 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej nadwyżkę wobec
kwoty wpisu wymaganego
dla zamówień o wartości nie przekraczającej progów
unijnych.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewod
niczący: ……………………………..……………………………
……………………………..……………………………
……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 632/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina
Rajgród z siedzibą w Rajgrodzie (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2021 poz.
1129, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki
pn.
: „Odbiór i transport odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu
Gminy Rajgród”, numer referencyjny: ZPI.271.3.2022.
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy zostało opublikowane 2 marca 2022 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod numerem Ogłoszenie nr 2022/BZP 00073418/01.
7 marca 2022 r. wykonawca
MPO Sp. z o. o. z siedzibą w Białymstoku (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a Pzp w zw. z pkt
4 ppkt 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
23 grudnia 2020 r w sprawie ogłoszeń
zamieszczanych w Biuletynie Z
amówień Publicznych - co polegało na zaniechaniu
spełnienia spoczywającego na Zamawiającym obowiązku informacyjnego (wykazania
w treści ogłoszenia) odnośnie spełnienia przesłanki sprawowania nad daną osobą
prawną przez zamawiającego wspólnie z innymi zamawiającymi, o których mowa
w art. 4 i art. 5 ust. 1 pkt 1, kontroli, która odpowiadała kontroli sprawowanej przez
nich nad własnymi jednostkami; Zamawiający ograniczył się jedynie do ogólnego
wskazania, że sprawuje, wspólnie z innymi udziałowcami kontrolę, która odpowiadała
kont
roli w zakresie nie wykraczającym poza brzmienie art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a Pzp;
2. art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b Pzp w zw. z art. 214 ust. 5 Pzp w zw. z art. 214 ust. 6 Pzp
w zw. z pkt
4 ppkt 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy
i Technologii z
23 grudnia 2020 r w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie
Z
amówień Publicznych - co polegało na zaniechaniu wypełnienia obowiązku
informacyj
nego (wykazania w treści ogłoszenia) odnośnie spełnienia wymaganej
dla udzielenia zamówienia z wolnej ręki na podstawie wskazanej przez
Zamawiającego przesłanki, zgodnie z którą ponad 90% działalności kontrolowanej
osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiających
sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych
zamawiających, co powinno, w odniesieniu do zamówienia, którego dotyczy
odwołanie być udokumentowane za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych
(ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy nie zawierało wyczerpujących informacji w
w/w zakresie).
3. art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a Pzp -
co polegało na wszczęciu postępowania o
zamówienie z wolnej ręki w drodze publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy
w sytuacji, gdy przesłanki wymagane dla wszczęcia tego postępowania - i w
rezultacie do zawarcia umowy -
nie zaistniały w związku z tym, że Zamawiający,
wespół z innymi wykonawcami nie sprawuje nad podmiotem, z którym chce zawrzeć
umowę kontroli, która odpowiadała kontroli sprawowanej przez nich nad własnymi
jednostkami;
4. Art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b Pzp w zw. z art. 214 ust. 5 Pzp w zw. z art. 214 ust. 6 Pzp -
co polegało na wszczęciu postępowania o zamówienie z wolnej ręki w drodze
publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w sytuacji, gdy przesłanki
wymagane
dla prowadzenia tego postępowania i zawarcia w jego rezultacie umowy
nie zaistniały w związku z tym, że w przypadku podmiotu, który ma realizować
zamówienie (BiomTrans Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym, dalej: BiomTrans)
nie
został spełniony wymóg, zgodnie z którym ponad 90% działalności tego podmiotu
dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiających sprawujących
nad nią kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych
zamawiających.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia
postępowania.
Odwołujący wniósł ponadto o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z:
Wydruku ogłoszenia z 2 marca 2022 r. – celem wykazania, że ogłoszenie nie
zawiera
ło elementów niezbędnych do wykazania:
a)
sprawowania nad wykonawcą kontroli, która odpowiada kontroli sprawowanej
przez Zamawiającego nad własnymi jednostkami;
b)
że ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania
zadań powierzonych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę
lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych zamawiających;
Pism Odwołującego do Zamawiającego z 7 marca 2022 r. celem wykazania,
że Odwołujący żądał dokumentów potwierdzających czy możliwe jest udzielenie
zamówienia objętego ogłoszeniem z 16 grudnia 2021 r., przez Zamawiającego w
trybie art. 214 ust. 1 pkt 13 Pzp;
Odwołujący podkreślił przy tym, że do dnia złożenia
odwołania nie uzyskał odpowiedzi na wskazane powyżej pisma;
Umowy spółki BiomTrans – celem wykazania zakresu kontroli sprawowanej przez
Zamawiającego z innymi zamawiającymi nad wykonawcą BiomTrans - i tym samym –
niespełnienia w przypadku Zamawiającego i spółki BiomTrans przesłanki
sprawowania nad wykonawcą, kontroli, która odpowiada kontroli sprawowanej przez
Zamawiającego nad własnymi jednostkami;
Dokumentu „Kalkulacja Kosztów i Przychodów BiomTrans Sp. z o.o. w roku 2022”,
datowanego na 30 listopada
2021 r. celem wykazania sposobu, w jaki Zamawiający
określił zakres działalności wykonawcy BiomTrans w odniesieniu do wykonywania
zadań powierzonych przez udziałowców (14 gmin) - i tym samym wykazania, że nie
zostało wykazane za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych, że ponad 90%
działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczyć będzie wykonywania zadań
powierz
onych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne
osoby prawne kontrolowane przez tych zamawiających;
Z ostrożności Odwołujący wniósł ponadto o zobowiązanie Zamawiającego do
z
łożenia do akt postępowania przed KIO zainicjowanego odwołaniem prognozy, o
której mowa w art. 214 ust 6 Pzp oraz dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z tak
uzyskanej dokumentacji celem wykazania że ponad 90% działalności kontrolowanej
osoby prawnej dotyczy wykony
wania zadań powierzonych jej przez zamawiających
sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych
zamawiających.
W uzasadnieniu podniesionych
zarzutów Odwołujący wskazał:
2 marca
2022 r. Zamawiający opublikował w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie
o zamiarze zawarcia z BiomTrans
umowy (tryb z wolnej ręki) dotyczącej odbioru w 2022 r.
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, które znajdują się na terenie gminy
Knyszyn.
Odwołujący podniósł, że w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy znajdowała się wyłącznie
lakoniczna, niepoparta żadną argumentacją informacja, że powodem udzielenia zamówienia
na podstawie art. 224 ust. 1 pkt 13 Pzp
jest wypełnienie przesłanek określonych w tym
przepisie.
Ogłoszenie nie zawierało jednak jakichkolwiek treści służących uzasadnieniu
spełnienia tych przesłanek.
Zdaniem Odwołującego nie było podstaw do przyjęcia, że spełnione zostały wymogi
w zakresie uzasadnienia trybu zamówienia z wolnej ręki w odniesieniu do przesłanek
wskazanych w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit a) oraz b) Pzp.
Zamawiający nie zrealizował także obowiązków informacyjnych. Uzasadnienie zamówienia
na podst. art. 214 ust. 1 pkt 13 lit a) jak i lit. b)
było zdecydowanie niewystarczające.
W uzasadnieniu wyroku KIO 1842/
19 (przywołanym i aprobowanym w wyroku KIO 731/21)
stwierdzono:
„Uwzględniając dorobek orzeczniczy Trybunału Sprawiedliwości, w doktrynie wskazuje
się, że dominujący wpływ na cele strategiczne powinien być rozumiany jako skupienie
po stronie zamawiającego wykonującego kontrolę nad daną osobą prawną kompetencji
w zakr
esie wyznaczania celów, do których realizacji została powołana dana osoba prawna,
czy też modyfikacji tych celów. Dominujący wpływ na cele strategiczne to także możność
wiążącego powierzenia danej osobie prawnej realizacji zadania publicznego, do którego
r
ealizacji obowiązany jest zamawiający i w celu realizacji którego powołał do życia daną
osobę prawną. W tym kontekście wpływ na cele strategiczne nie powinien być rozumiany
jako formalny brak autonomii woli po stronie kontrolowanej osoby prawnej, lecz jako
możliwość oddziaływania przez działania faktyczne i prawne na realizację powierzonych
zadań. Przejawem dominującego wpływu na cele strategiczne będzie konieczność
uzgadniania
(w ramach ładu korporacyjnego lub w związku z narzuconymi postanowieniami
umown
ymi) kluczowych działań inwestycyjnych i rozwojowych. Z kolei wpływ na istotne
decyzje dotyczące zarządzania sprawami osoby prawnej to konieczność uzgadniania (w tym
także w postaci zgód korporacyjnych) czynności doniosłych (istotnych) z uwagi na skalę
pro
wadzonej działalności oraz brak autonomicznych uprawnień organu zarządzającego
danej osoby prawnej gwarantujących jej daleko posuniętą niezależność decyzyjną (…)”.
T
reść ogłoszenia z 2 marca 2022 r. nie uzasadniała stwierdzenia, że – w przypadku relacji
s
półki BiomTrans oraz 14 gmin – udziałowców, zaistniał jakikolwiek przejaw kontroli
odpowiadającej podanym powyżej cechom. Z treści ogłoszenia nie wynikało nic, poza tym,
że udziałowcami BiomTrans były wskazane gminy. Jednak z samego faktu przysługiwania
udziałów takim podmiotom w ogóle nie wynikało, zaistnienie kontroli podobnej do kontroli
sprawowanej do jednostek podległych. Z treści wyroku KIO z 22 czerwca 2021 r. wprost
wynika, że przysługiwanie 100% udziałów podmiotom – zamawiającym nie stanowiło jeszcze
o sprawowaniu kontroli, o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a Pzp
W ocenie Odwołującego Zamawiający nie sprawował nad BiomTrans kontroli, która
odpowiada kontroli sprawowanej p
rzez Zamawiającego nad własnymi jednostkami.
Kontrola wykonywana w ramach praw korporacyjnych w oparciu o przepisy kodeksu
spółek handlowych, nawet w przypadku posiadania całego kapitału mogłaby okazać
si
ę niewystarczająca. Skoro Zamawiający w treści ogłoszenia wbrew ciążącemu na nim
obowiązkowi nie wskazał w jaki sposób ww. kontrola była sprawowana nad wykonawcą,
to
uprawnienia zamawiającego będą sprowadzać się wyłącznie do prawa głosu
z przysługujących mu udziałów.
Odwołujący złożył jako dowód załączony do odwołania kopię umowy spółki BiomTrans
(umowa spółki z 8.10.2021 r., rep. A nr 3426/2021). Zgodnie z jej treścią (§ 24 pkt 3)
do wyłącznej właściwości zgromadzenia wspólników należy zatwierdzanie kierunku rozwoju
spółki i planów jej działalności gospodarczej. Było to jedyne postanowienie umowy spółki,
które mogło być rozpatrywane w kontekście wymogu sprawowania kontroli przez
zam
awiających. Przy tym w żadnym razie nie gwarantowało ono wpływu na działalność
wykonawcy, o którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a) tiret drugie Pzp. Tym samym nie
było jakichkolwiek przesłanek, które by pozwalały uznać, że wymóg ustawowy w tym
zakres
ie został spełniony.
Ponadto nie
została wykazana przesłanka, o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b) Pzp,
tzn.,
że ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań
powierzonych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby
prawne kontrolowane przez tych zamawiających. Zgodnie z art. 213 ust. 5 Pzp do obliczania
procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14
lit. c, uwzględnia się średni przychód osiągnięty przez osobę prawną lub zamawiającego
w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie
zamówienia.
Z kolei art. 214 ust. 6 Pzp
stanowi, że w przypadku, gdy ze względu na dzień utworzenia
lub rozpoczęcia działalności przez osobę prawną lub zamawiającego lub reorganizację
ich działalności dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie
zamówienia są niedostępne lub nieadekwatne, procent działalności, o którym mowa w ust. 1
pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, ustala się za pomocą wiarygodnych
prognoz handlowych.
S
tąd, że w przypadku spółki BiomTrans przesłanka z art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b) powinna być
wykazana za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych. W treści ogłoszenia zamawiający
wprawdzie powołał się na taki dokument, jednak w sposób całkowicie ogólnikowy i nie
wskaz
ał na jakiekolwiek szczegółowe ustalenia zawarte w tej prognozie. Nie przywołał też
nazwy tego dokumentu, daty
jego sporządzenia ani autora.
Odwołujący otrzymał jeszcze w 2021 r. od jednego z udziałowców BiomTrans, Gminy
Grajewo, dokument zatytułowany „Kalkulacja kosztów i Przychodów BiomTrans Sp. z o.o. w
roku 2022 r., datowany na 30 listopada 2021 r. Dokument ten
został podpisany przez
prezesa zarządu BiomTrans. Jeśli w intencji Zamawiającego to ten dokument miałby być
wiarygodną prognozą handlową, to nie spełniał on wymogów Pzp, w szczególności w
zakresie wiarygodności. Było to, nieoparte na jakichkolwiek przedstawionych tam
założeniach wyjściowych, zestawienie prognoz różnych kosztów oraz przychodów spółki.
Jednak nie
było jakichkolwiek danych pozwalających na przyznanie temu zestawieniu cechy
wiarygodności. Brak było uzasadnienia, dlaczego zostały przyjęte akurat takie, a nie inne
wielkości wskazane w poszczególnych pozycjach tabeli. Ponadto zestawienie zostało
sporządzone przez prezesa zarządu spółki, a w jego powstaniu nie brał udziału jakikolwiek
wiarygodny podmiot zewnętrzny z zakresu rachunkowości czy też doradztwa
gospodarczego.
Odwołujący podkreślił, że szereg gmin – udziałowców BiomTrans ogłaszało o zamiarze
zawarcia umowy z BiomTrans w trybie z
amówienia z wolnej ręki w grudniu 2021 r. Były
to
Gmina Bargłów Kościelny, Gmina Sztabin, Gmina Grajewo, Gmina Knyszyn. Odwołujący
wniósł odwołania przeciwko zamiarowi udzielenia przez te gminy zamówienia w trybie z
wolnej ręki i sformułował zarzuty odnośnie naruszenia przez zamawiających art. 214 ust. 1
pkt 13 lit. a i b Pzp.
W
skazane powyżej gminy uwzględniły odwołania w całości, a tym samym przyznały, że:
1. nie spraw
owały nad BiomTrans kontroli, o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 13
lit. a) Pzp
2. nie z
ostała spełniona przesłanka, zgodnie z którą ponad 90% działalności
kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez
zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby prawne
kontrolowane przez tych zama
wiających.
Na dowód Odwołujący wskazał postanowienia o sygn. akt:
KIO 3713/21 umarzające postępowanie odwoławcze z odwołania przeciwko Gminie
Bargłów Kościelny,
2. KIO 3714/21
umarzające postępowanie odwoławcze z odwołania przeciwko Gminie
Sztabin,
3. KIO 3668/21
umarzające postępowanie odwoławcze z odwołania przeciwko Gminie
Grajewo,
4. KIO 3702/21
umarzające postępowanie odwoławcze z odwołania przeciwko Gminie
Knyszyn.
14 marca 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. Uzasadn
iając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy obejmowały wszystkie informacje wymagane przepisami
rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń
zamieszczanych w Biuletynie Z
amówień Publicznych.
Odwołujący wnosząc odwołanie i stawiając zarzuty, przyznał, że dysponował:
Umową Spółki BiomTrans Sp. z o.o.,
Kalkulacją Kosztów i Przychodów BiomTrans Sp. z o.o. na rok 2022 r.
Były to dokumenty kluczowe dla oceny stanu faktycznego i stanu prawnego.
W świetle powyższego stanu faktycznego, mając na uwadze treść przepisów Działu IX ustawy -
„Środki ochrony prawnej” – zarzuty dotyczące braku w ogłoszeniu bardziej szczegółowego
uzasadnienia uprawnienia Zamawiającego do zastosowania trybu zamówienia z wolnej
ręki, na podstawie przesłanki wskazanej przepisem art. 214 ust. 1 pkt 13 Pzp stały
się bezprzedmiotowe. Ponadto, przyznany przez Odwołującego zakres wiedzy, jaki posiadał
dowodziły, że zarzuty miała charakter pro publico bono, jako że w żaden sposób nie naruszały
interesu Odwołującego (art. 505 ust. 1 Pzp).
W ocenie Zamawiającego, pozostałe zarzuty odwołania również nie zasługiwały na
uwzględnienie.
W zakresie przesłanki z art.214 ust.1 pkt 13 lit. a Pzp Zamawiający wyjaśnił:
14 Gmin województwa podlaskiego, każda działając na podstawie stosownej uchwały Rady
Gminy,
28 października 2021 r. zawiązały spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą
BiomTrans
Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym (Akt notarialny Repertorium A 3426/2021 –
Umowa Spółki), powołaną w celu wykonywania zadań własnych gmin o charakterze użyteczności
publiczne
j w zakresie odbierania i transportu odpadów komunalnych. Spółka uzyskała
osobowość prawną 23 grudnia 2021 r., kiedy został dokonany wpis do Krajowego Rejestru
Sądowego pod numerem 0000941787, przez Sąd Rejonowy w Białymstoku, XII Wydział
Gospodarczy Kraj
owego Rejestru Sądowego.
Zgodnie z Umową Spółki:
kapitał zakładowy Spółki wynosi 420.000 złotych i dzieli się na 840 udziałów (§ 11 ust. 1);
każda z Gmin-Wspólników obejmuje 30 udziałów o wartości nominalnej 30.000 złotych
(§ 12);
każdy udział daje prawo do jednego głosu w Zgromadzeniu Wspólników (§ 11 ust. 4).
Powyższe oznaczało, że każda z 14 Gmin-Wspólników BiomTrans dysponowały taką samą
liczbą głosów na Zgromadzeniu Wspólników, przy czym zasady głosowania (zwykła większość,
większość kwalifikowana) zostały określone postanowieniami § 26 Umowy. A zgodnie
z postanowieniami § 24 do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia Wspólników należało, między
innymi, zatwierdzanie kierunków rozwoju Spółki i planów działalności gospodarczej.
Rada Nadzorcza Spółki, zgodnie z postanowieniami § 30 składa się z 3 do 5 członków,
powoływanych przez Zgromadzenie Wspólników. Natomiast członkowie Zarządu Spółki, zgodnie
z postanowieniami § 34 Umowy, są powoływani i odwoływani przez Radę Nadzorczą.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Zamawiającego – Gmina Rajgród wspólnie z pozostałymi
13 Gminami, sprawuje nad BiomTrans
prawną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej
przez nią nad własnymi jednostkami.
Istotą sporu był sposób właściwego rozumienia pojęcia sprawowania kontroli. Zamawiający
powołał się w tym zakresie na orzecznictwo TSUE i wskazał m.in.:
w przypadku gdy jednostka stanowi własność wielu organów publicznych, „analogiczna
kontrola” może być sprawowana łącznie przez te organy bez konieczności sprawowania
jej indywidualnie przez każdy z nich;
jeśli organ publiczny zostanie mniejszościowym wspólnikiem spółki akcyjnej o kapitale
wyłącznie publicznym w celu powierzenia tej spółce zarządzania usługą publiczną,
kontrola, którą będące wspólnikami tej spółki organy publiczne sprawują nad nią, może
zostać uznana za analogiczną do kontroli wykonywanej nad ich własnymi służbami,
gdy sprawują ją łącznie;
3. w p
rzypadku gdy w celu przekazania zarządzania świadczeniem usług publicznych organ
publiczny zostaje członkiem spółdzielni międzygminnej, której wszyscy członkowie są
organami publicznymi, aby kontrola nad spółdzielnią sprawowana przez organy będące
je
j członkami została uznana za analogiczną do kontroli sprawowanej nad własnymi
służbami, może ona być sprawowana łącznie przez te organy, podejmujące decyzje, w
danym przypadku, większością głosów.
Zamawiający wskazał ponadto, że według aktualnego stanu faktycznego i prawnego brak było
jakichkolwiek podstaw do rozważań czy zawiązana przez 14 Gmin spółka BiomTrans nie działała
w interesie sprzecznym z interesami zamawiających sprawujących nad nią kontrolę.
W zakresie przesłanki, by ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczyło
wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę
lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych zamawiających Zamawiający wskazał,
że plan działalności Spółki w roku 2022 r. został sporządzony przez Zarząd Spółki w czasie,
gdy miała ona status spółki w organizacji. W sytuacji, gdy plan działania na rok 2022 – pierwszy
rok działania BiomTrans – obejmował wyłącznie świadczenie usług na rzecz 14 Gmin-
Wspólników Spółki, a więc sytuacji, w której 100% działalności Spółki dotyczyć miało wykonania
zadań powierzonych przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę, było to dostatecznie
wiarygodne potwierdzenie zaistnienia wymogu zakreślonego przepisem art. 214 ust.1 pkt 13 lit. b
Pzp.
Spełniona została też przesłanka z art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. c Pzp: „w kontrolowanej osobie
prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego”. W zawiązanej przez Gminy spółce
100% kapitału należy wyłącznie do Gmin-Wspólników.
Po przepro
wadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska stron zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie,
a
także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co
następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystąpienie do udziału w postępowaniu odwoławczem zgłosił wykonawca BiomTrans
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dolistowie Starym. Przystąpienie
zgłoszone zostało 10 marca 2022 r. drogą e-mailową. Pełnomocnik BiomTrans przyznał przy
tym, że taki sposób przesłania zgłoszenia nie był podyktowany awarią systemu e-PUAP.
W konsekwencji Izba postanowiła nie dopuścić wykonawcy BiomTrans do postępowania
odwoławczego w charakterze przystępującego. Zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą pisma w postępowaniu
odwoławczym w postaci elektronicznej wnoszone przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej, zgodn
ie z art. 508 ust. 2 ustawy, przekazuje się na elektroniczną skrzynkę
podawczą Urzędu lub na wskazany adres poczty elektronicznej, przy użyciu których
obsługiwana jest korespondencja Izby, przy czym odwołanie i zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu.
Z przytoczonego przepisu w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego ma zostać dokonane na skrzynkę e-PUAP
Urzędu Zamówień Publicznych. Przesłanie przez BiomTrans zgłoszenia drogą e-mailową nie
było więc zgodne z przytoczonym przepisem rozporządzenia. O ile w przypadku zaistnienia
awarii systemu e-
PUAP wykonawca nie miałby możliwości przystąpienia w sposób określony
w § 4 ust. 1 rozporządzenia (co ewentualnie pozwalałoby na uznanie tego przystąpienia
za prawidłowe) to taka okoliczność nie wystąpiła.
Z powyższych względów Izba postanowiła nie dopuścić spółki BiomTrans do postępowania
odwoławczego.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem ogłoszenia o zamiarze
zawarcia umowy z 2 marca 2022 r. (nr 2022/BZP 00073418/01),
dokumentów załączonych do odwołania, w tym wypisu Aktu Notarialnego - Umowy
spółki BiomTrans z 28 października 2021 r. (Repertorium A 3426/2021),
3. dokumentu
złożonego przez Zamawiającego: „Założenia do Kalkulacji Kosztów
i Przychod
ów BiomTrans Sp. z o.o. w latach 2022-2025 z 29 listopada 2021 r.”,
dokumentów złożonych przez Odwołującego w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem stron.
Izba ustaliła, co następuje:
2 marca 2022 r. Zamawiający opublikował w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie
nr 2022/BZP 00073418/01 o zamiarze zawarcia umowy
w postępowaniu, którego
przedmiotem było wykonywanie usług komunalnych na terenie gminy Rajgród polegających
na odbiorze odpadów komunalnych niesegregowanych (zmieszanych) i zbieranych
sel
ektywnie z nieruchomości zamieszkałych na których powstają odpady oraz zapewnienie
worków i pojemników. Odbiór oznacza odebranie odpadów, transport i przekazanie do
Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Koszarówce, gm. Grajewo.
Zgodnie z Sekcją IV ogłoszenia, punkt 4.1 zamówienia miało zostać udzielone w trybie z
wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 1 Pzp w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 13 Pzp.
W zakresie uzasadnienia wybranego trybu udzielenia zamówienia Zamawiający wskazał
w ogłoszeniu (Sekcja IV punkt 4.2 i Sekcja VI):
„Uzasadnienie prawne:
Zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 13:
Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna
z następujących okoliczności:
zamówienie udzielane jest przez zamawiającego, o którym mowa w art. 4 i art. 5 ust.
1 pkt 1, osobie prawnej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
a)
zamawiający wspólnie z innymi zamawiającymi, o których mowa w art. 4 i art. 5
ust. 1 pkt 1, sprawuje nad daną osobą prawną kontrolę, która odpowiada kontroli
sprawowane
j przez nich nad własnymi jednostkami, przy czym wspólne
sprawowanie kontroli ma miejsce
, jeżeli spełnione są łącznie następujące
warunki:
− w skład organów decyzyjnych kontrolowanej osoby prawnej wchodzą
przedstawiciele wszystkich uczestniczących zamawiających, z zastrzeżeniem,
że poszczególny przedstawiciel może reprezentować więcej niż jednego
zamawiającego,
− uczestniczący zamawiający mogą wspólnie wywierać dominujący wpływ
na cele strategiczne oraz istotne decyzje kontrolowanej osoby prawnej,
− kontrolowana osoba prawna nie działa w interesie sprzecznym z interesami
zamawiających sprawujących nad nią kontrolę;
b)
ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań
powierzonych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne
osoby prawne kontrolowane przez tych zamawiających,
c) w kontrolowanej osobie praw
nej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego;
Uzasadnienie faktyczne:
BiomTrans Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Dolistowie Starym (…)
spełnia wszystkie wymagania zakreślone przepisem art. 214 ust.1 pkt. 13 lit. a) do c),
to znaczy:
w skład organów decyzyjnych Spółki BiomTrans wchodzą przedstawiciele wszystkich
uczestniczących zamawiających,
uczestniczący zamawiający może wspólnie wywierać dominujący wpływ na cele
strategiczne oraz istotne decyzje kontrolowanej Spółki BiomTrans,
Spółki BiomTrans nie działa w interesie sprzecznym z interesami zamawiających
sprawujących nad nią kontrolę,
według sporządzonej prognozy handlowej na perspektywę roku 2022 praktycznie
100% działalności Spółki BiomTrans dotyczyć będzie wykonywania zadań
powierzonych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne
osoby prawne kontrolowane przez tych zamawiających,
w Spółce BiomTrans nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego;
W kolejnych latach
– po roku 2022 – potwierdzenie, iż ponad 90% działalności Spółki
BiomTrans dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiających
sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych
zamawiających dokonywane będzie w dwojaki sposób:
1) na
podstawie faktycznych przychodów z roku obrotowego 2022 r.
prognozy handlowej na lata przyszłe”.
„Założenia do Kalkulacji Kosztów i Przychodów Biom Trans Sp. z o.o. w latach 2022-2025”
z 29 listopada 2021 r.
– dokument, który był dla Zamawiającego prognozą handlową na lata
przyszłe stanowił:
„BiomTrans Sp. z o. w latach 2022-2025 ma świadczyć tylko i wyłącznie usługi odbioru
i transportu odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu Gmin
Wspólników Spółki powierzanych przez te gminy w trybie zamówienia z wolnej ręki,
tzw. in house.
Kalkulacja kosztów usługi odbioru i transportu dla Gmin - Wspólników ma być opracowana
indywidualnie dla każdej gminy biorąc pod uwagę roczną ilość kilometrów (główny wskaźnik
cenotwórczy) świadczenia powyższej usługi.
Przychody BiomTrans Sp. z o.o. mają być kalkulowane w wysokości Kosztów z rozsądnym
zyskiem do 5%
”.
W pozostałej części ww. dokument był tabelarycznym zestawieniem nazw czternastu
wspólników spółki BiomTrans, które określało też liczbę udziałów (60 na każdego wspólnika)
oraz wysokość udziałów (30 000 zł na każdego wspólnika).
Istotne znaczenie dla oceny zasadności zarzutów nr 3 i 4 miała również Umowa spółki
BiomTrans z 28 pa
ździernika 2021 r. w zakresie następujących postanowień:
§ 11
„Kapitał zakładowy Spółki wynosi 420.000,00 (czterysta dwadzieścia tysięcy) złotych
i dzieli się na 840 (osiemset czterdzieści) udziałów o wartości nominalnej po 500,00
(pięćset) złotych każdy.
Udziały są równe i niepodzielne.
Każdy wspólnik może posiadać więcej niż jeden udział.
Każdy udział daje prawo do jednego głosu na Zgromadzeniu Wspólników.
Udziały mogą być pokryte gotówką lub wkładami niepieniężnymi (aportami)”.
§ 13.
„Udziały są zbywalne i mogą być zastawiane na warunkach i zgodnie
z postanowieniami niniejszego paragrafu.
Zbycie udziału oraz jego zastawienie wymaga uprzedniej zgody Zgromadzenia
Wspólników (...)”.
§ 18.
„Spółka prowadzi działalność na podstawie samodzielnie ustalonych planów rocznych
i wieloletnich
”.
§ 24 ust. 3: „Do wyłącznej właściwości Zgromadzenia Wspólników należy zatwierdzanie
kierunku rozwoju Spółki i planów jej działalności gospodarczej”.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny Izba uznała, że zarzuty odwołania potwierdziły
się.
Na wstępie podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 129 ust. 2 Pzp zamawiający może
udzielić zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego, a w
pozostałych trybach zamawiający może udzielić zamówienia w przypadkach określonych w
ustawie.
Tym samym udzielenie zamówienia w trybie innym niż przetarg nieograniczony bądź
ograniczony wymaga wykazania
ziszczenia się określonych przesłanek ustawowych.
Ponadto, zgodnie z art. 16 Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
Z powyższych względów decyzja o udzieleniu zamówienia w trybie z wolnej ręki, a więc
trybie, kt
óry ze swojej natury wyłącza uczciwą konkurencję między wykonawcami, powinno
być poprzedzone szczególnie wnikliwą analizą pod kątem zasadności tego trybu oraz analizą
spełnienia przesłanek ustawowych pozwalających na taki rodzaj zamówienia.
Z kolei z zasad
y przejrzystości postępowania wynika obowiązek należytego i starannego
informowania o przyczynach wyboru trybu z wolnej ręki oraz starannego uzasadnienia
przyczy
n, dla których zamawiający uznał, że spełnione zostały odpowiednie przesłanki
ustawowe.
W oceni
e Izby w analizowanym postępowaniu wymogi powyższe nie zostały przez
Zamawiającego zrealizowane.
W zakresie zarzutów nr 1 i 2 Izba wskazuje, co następuje:
Biorąc pod uwagę przytoczoną wyżej treść uzasadnienia wyboru trybu z wolnej ręki zawartą
w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy oczywistym jest, że Zamawiający nie dopełnił
obowiązku informacyjnego. Zamawiający nie podjął choćby próby realnego wykazania,
że zamówienie w trybie niekonkurencyjnym było uzasadnione w przypadku tego zamówienia.
Zamawiający ograniczył się do bardzo zwięzłego wskazania kilku stwierdzeń, które w jego
ocenie pozwalały na zastosowanie tego trybu. Zamawiający nie wykazał w treści ogłoszenia
o
zamiarze zawarcia umowy jakie okoliczności powodują, że jego zdaniem doszło
do wypełnienia przesłanek art. 214 ust. 1 pkt. 13 lit. a - c Pzp, a ograniczył się do
zreferowania
własnych wniosków, co czyni omawianą informację nieweryfikowalną. Przy tym
przesłanki wskazanego przepisu są ocenne i bez rzetelnego wskazania okoliczności
faktycznych, k
tóre doprowadziły zamawiającego do stwierdzenia, że powinien udzielić
zamówienia w trybie z wolnej ręki, zamawiający sam pozbawił się możliwości uznania jego
czynności przez Izbę za właściwą. Nie tylko doszło do naruszenia zasad naczelnych Pzp
(wyżej wskazany art. 16 pkt 1-3 Pzp), ale usiłowanie uzupełnienia tak istotnej wady
ogłoszenia na etapie postepowania odwoławczego, kiedy dopiero w odpowiedzi na
odwołanie Zamawiający próbuje uzupełnić uzasadnienie faktyczne i prawne swojej
czynności, jest spóźnione i zasługuje na krytykę. Postępowanie odwoławcze, a następnie
postępowanie skargowe, ma charakter weryfikacyjny – bada się czy zamawiający
prawidłowo dokonał czynności, które stanowiły podstawę do wniesienia odwołania i nie może
być wykorzystane do tego, by dopiero na tym etapie rozważać i ujawniać Odwołującemu,
jakie jest uzasadnienie po
djęcia kroków, które zamawiający podjął przed wniesieniem środka
ochrony prawnej.
Zaniechanie zamawiającego jest szczególnie naganne ze względu na fakt, iż niesporne
między stronami było to, że Odwołujący niezbędne dla oceny zasadności przyjętej podstawy
p
rawnej zamówienia dokumenty pozyskał od Gminy Grajewo, tj. jednego z pozostałych
wspólników spółki BiomTrans – dokumentów tych, mimo próśb Odwołującego, Zamawiający
mu nie
przekazał. W tej sytuacji twierdzenie Zamawiającego: „W świetle powyższego stanu
fak
tycznego, mając na uwadze treść przepisów Działu IX ustawy - Środki ochrony prawnej –
zarzuty dotyczące braku w ogłoszeniu bardziej szczegółowego uzasadnienia uprawnienia
Z
amawiającego do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, na podstawie przesłanki
wskazanej przepisem art. 214 ust. 1 pkt 13 Pzp stały się bezprzedmiotowe. Ponadto,
przyznany przez Odwołującego zakres wiedzy, jaki posiadał dowodziły, że zarzuty miała
ch
arakter pro publico bono, jako że w żaden sposób nie naruszały interesu Odwołującego
(art. 505 ust. 1 Pzp)
” zostało przez Izbę uznane za niezasadne. Nawet, jeżeli Odwołujący
uzyskał informacje od innego podmiotu, to nie dojdzie w ten sposób do sanowania zaniechań
Zamawiającego, które stanowią podstawę odwołania. Tym bardziej w sposób jaskrawy
widoczne jest, że stwierdzone braki ogłoszenia o zamówieniu w sposób łatwy mogły zostać
uzupełnione, a inny podmiot nie widział przeszkód w przekazaniu spornych dokumentów,
co tylko potwierdza rażący charakter zaniechania Zamawiającego. W szczególności,
że ustawodawca w sposób jednoznaczny obciążył Zamawiającego koniecznością ujawnienia
wszystkich okoliczności dotyczących podstawy do zastosowania trybu niekonkurencyjnego,
we właściwej formie (w ogłoszeniu o zamówieniu), w terminie umożliwiającym wniesienie
odwołania.
Ponadto, n
ie można zgodzić się na bezkarne naruszenie przez Zamawiającego zasad
naczelnych Pzp, ponieważ Odwołujący uzyskał rzeczone dokumenty w inny sposób. Możliwe
n
aruszenie przez Zamawiającego zasady jawności i przejrzystości postępowania w praktyce
uprawniało każdy zainteresowany podmiot do wniesienia odwołania, bo każdy podmiot
potencjalnie zainteresowany realizacją zadania miał interes w jego wniesieniu. Odwołanie
dotyczy też oceny spełnienia merytorycznych podstaw do zastosowania trybu
niekonkurencyjnego, a nie tylko przekazania dokumentów, więc interes we wniesieniu
odwołania jest znacznie szerszy, niż upraszcza to Zamawiający.
W zakresie zarzutów nr 3 i 4 Izba uznała, że stanowisko Odwołującego było zasadne
w części dotyczącej niespełnienia przesłanek określonych w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a i b
Pzp.
Między stronami nie było sporu, co do faktu, iż w spółce BiomTrans nie ma bezpośredniego
udzia
łu kapitału prywatnego, zatem Izba uznała, że Zamawiający nie naruszył dyspozycji
art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. c Pzp.
W ocenie Izby nie zostały jednak spełnione przesłanki z:
1. art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a Pzp
Zamówienie z wolnej ręki byłoby w analizowanej sprawie dopuszczalne, gdyby spełniony
został następujący wymóg: zamawiający wspólnie z innymi zamawiającymi, o których mowa
w art. 4 i art. 5 ust. 1 pkt 1, sprawuje nad daną osobą prawną kontrolę, która odpowiada
kontroli sprawowanej przez nich nad własnymi jednostkami, przy czym wspólne
sprawowanie kontroli ma miejsce, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
− w skład organów decyzyjnych kontrolowanej osoby prawnej wchodzą przedstawiciele
wszystkich uczestniczących zamawiających, z zastrzeżeniem, że poszczególny
przedstawiciel może reprezentować więcej niż jednego zamawiającego,
− uczestniczący zamawiający mogą wspólnie wywierać dominujący wpływ na cele
strategiczne oraz istotne decyzje kontrolowanej osoby prawnej,
− kontrolowana osoba prawna nie działa w interesie sprzecznym z interesami
zamawiających sprawujących nad nią kontrolę.
Z dokumentów złożonych przez Zamawiającego na dowód sprawowania takiej kontroli
nad spółką BiomTrans jak wskazana w przytoczonym przepisie fakt ten wcale nie wynika.
W świetle wyżej przytoczonych postanowień Umowy spółki BiomTrans oraz postanowień
wskazanych przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie oczywistym jest,
że Zamawiający ma możliwość wywierania wpływu na sposób funkcjonowania spółki.
Nie oznacza to jednak, że zarówno on, jak i pozostałych trzynastu wspólników BiomTrans
ma nad tą spółką kontrolę taką, jak nad własnymi jednostkami. W świetle przytoczonych
wyżej § 18 i § 24 ust. 3 umowy okoliczność ta wydaje się wręcz wątpliwa – z tych
postanowie
ń wynika znaczny stopień samodzielności spółki. To spółka samodzielnie określa
własne plany roczne i wieloletnie, a Zgromadzenie Wspólników je zatwierdza. W
konsekwencji Izba uznała, że rację miał Odwołujący twierdząc, że z umowy spółki
BiomTrans wynika, że jej wspólnicy sprawują nad kontrolę o charakterze korporacyjnym, nie
zaś kontrolę analogiczną jak nad własnymi jednostkami.
Skoro to na Zamawiającym ciążył obowiązek wykazania spełnienia przesłanek do udzielenia
zamówienia w trybie z wolnej ręki to powyższa wątpliwość, co do realnego charakteru
przedmiotowe kontroli świadczy, że obowiązkowi temu nie podołał. Z żadnego dokumentu
ujawnionego w toku postępowania odwoławczego nie wynika, by wspólnicy spółki BiomTrans
sprawowali nad nią kontrolę analogiczną jak nad własnymi jednostkami. Z tego względu Izba
uznała, że omawiana przesłanka nie została spełniona, a przysługiwanie 100% udziałów
podmiotom
– zamawiającym nie stanowi w sposób automatyczny o sprawowaniu kontroli,
o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. a Pzp.
Zama
wiający w żaden sposób nie określił też na czym polegać miała sprawowana przez
niego kontrola nad spółką BiomTrans. Jego twierdzenie o ww. kontroli było w efekcie
gołosłowne i – w konsekwencji – niewiarygodne.
2. art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b Pzp
Kolejna, ko
nieczna do wypełnienia przesłanka pozwala na udzielenie zamówienia z wolnej
ręki, gdy ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań
powierzonych jej przez z
amawiających sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby
prawn
e kontrolowane przez tych zamawiających. W tym przypadku zastosowanie mają
dodatkowo:
art. 214 ust. 5 Pzp: Do obliczania procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt
11 lit. b, pkt 1
2 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, uwzględnia się średni przychód
osiągnięty przez osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw
lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia;
2) art. 214 ust. 6 Pzp: W przypadku,
gdy ze względu na dzień utworzenia lub
rozpoczęcia działalności przez osobę prawną lub zamawiającego lub reorganizację
ich działalności dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające
udzielenie zamówienia są niedostępne lub nieadekwatne, procent działalności, o
którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, ustala się za
pomocą wiarygodnych prognoz handlowych.
Tym samym dla wykazania spełnienia przesłanki z art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b Pzp konieczna
była wiarygodna prognoza handlowa spółki BiomTrans. Tymczasem dokument, który miał
według Zamawiającego stanowić taką prognozę, tj. „Założenia do Kalkulacji Kosztów
i Przychodów Biom Trans Sp. z o.o. w latach 2022-2025” z 29 listopada 2021 r. w żadnej
mierze nie spełniał wymogu wiarygodności. Treść tego dokumentu została wyżej
przytoc
zona niemal w całości. W ocenie Izby „Założenia…” nie noszą cech jakiejkolwiek
prognozy
– jest to wyłącznie bardzo ogólnikowa instrukcja, co do sposobu kalkulacji zysku
spółki.
Ponadto, trudno uznać omawiany dokument za wiarygodny, skoro już na tym etapie część
gmin realizuje zamówienie w trybie konkurencyjnym. Dokument jest nieaktualny i oparty
na wadliwych założeniach, zaś zamawiający nie wykazał okoliczności przeciwnej.
W konsekwencji powyższego Izba uznała, że Zamawiający nie wykazał również spełnienia
przesłanki z art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b Pzp.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
………............…………………..……………
………............…………………..……………