KIO 616/22
Sygn. akt: KIO 616/22
POSTANOWIENIE
z dnia 17 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 17 marca 2022 r.
w Warszawie od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
4 marca 2022 r. przez wykonawcę odwołującego: Impel Facility Services sp. z o.o.,
ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Uniwersyteckie Centrum Zdrowia
Kobiety i Noworodka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego sp. z o.o.,
pl. S. Starynkiewicza 1/3, 03-015 Warszawa,
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowe
go Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Impel Facility Services sp. z o.o.,
ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław, kwoty 15 000,00 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), tytułem uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowe
j Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Pr
zewodniczący:
……….……..…....…
KIO 616/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Uniwersyteckie Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka Warszawskiego
Uniwersytetu Medycznego sp. z o.o., pl. S. Starynkiewicza 1/3, 03-015 Warszawa, prowadzi
w
trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn. „Utrzymanie czystości Szpitala Uniwersyteckiego Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka
Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego sp. z o.o.”, numer referencyjny: UCZKIN/ZP-
03/02/2022/UE
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 23.02.2022 r., nr 2022/S 038-
098381. W tym samym dniu została
opublikowana specyfikacja warunków zamówienia (dalej: „swz”).
W dniu 04.03.2021 r. do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wniesione przez wykonawcę Impel Facility Services sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111
Wrocław (dalej: „odwołujący”), w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 16 ust. 1-3 ustawy Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 1129 ze zm.),
zwanej dalej „ustawą Pzp”, poprzez naruszenie przez zamawiającego zasad uczciwej
konkurencji, przejrzystości i proporcjonalności przy formułowaniu postanowień swz,
2) art. 121 ustawy Pzp przez wpr
owadzenie przez zamawiającego zakazu podwykonawstwa,
art. 433 pkt 2 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie przez zamawiającego w projekcie
umowy w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących
naliczania kar umownych za zachowanie wykonawc
y niezwiązane bezpośrednio lub
pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem,
art. 433 pkt 4 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie przez zamawiającego do projektu
umowy w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących
możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez wskazania
minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron,
art. 436 pkt 3 ustawy Pzp poprzez wadliwy opis przez zamawiającego w projekcie umowy
w sprawie zamówienia publicznego warunków stosowania kar umownych oraz art. 353
kc, art. 484 § 2 kc i art. 483 kc w związku z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp ze względu na
zastrzeżenie przez zamawiającego kar umownych rażąco wygórowanych,
6) art. 436 ust. 4 b) ustawy Pzp poprzez wadliwy opis przez zamawia
jącego w projekcie
umowy w sprawie zamówienia publicznego przesłanek waloryzacji wynagrodzenia
umownego,
art. 439 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez zamawiającego określenia
w projekcie umowy w sprawie zamówienia publicznego zasad waloryzacji wynagrodzenia
wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
KIO 616/22
Pismem z dnia 16
.03.2022 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
poinformow
ał o jego uwzględnieniu w całości.
Żaden wykonawca nie przystąpił do postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp, w
przypadku uwzględnienia przez
zamawi
ającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkie
m że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawa
rtym w odwołaniu.
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
kosz
tów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r. poz. 2437):
W przypadku umorze
nia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości, koszty,
o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy
zamawiający uwzględnił:
a) w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w odwołaniu,
- w takim przypadku Izba orzeka o
dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty
uiszczonej tytułem wpisu.
W przedmiotowej sprawie zamawiający uwzględnił odwołanie w całości,
i żaden wykonawca nie przystąpił po jego stronie do postępowania odwoławczego. Dlatego
też Izba umorzyła postępowanie odwoławcze i nakazała zwrócić odwołującemu kwotę
uiszczonego wpisu od odwołania.
Przewo
dniczący:
……..…....……………