Sygn. akt: KIO 603/22
POSTANOWIENIE
z dnia 18 marca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron postępowania odwoławczego
w dniu 18 marca 2022 roku w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 2 marca 2022 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia – konsorcjum w składzie: (1) VULCAN Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu oraz 2) Asseco Data Systems Spółka
Akcyjna z siedzibą w Gdańsku (Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Łódź z siedzibą w Łodzi
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego kwoty 7 500,00 zł
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia – konsorcjum w składzie: (1) VULCAN Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu oraz 2) Asseco Data
Systems Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku uiszczonej przez Odwołującego tytułem
wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………….…………
Sygn. akt KIO 603/22
UZASADNIENIE
Dnia 02 marca 2022 roku
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 505 ust. 1 w związku z art. 513 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm. - dalej: „ustawa
Pzp”), odwołanie złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia,
konsorcjum w składzie: 1) VULCAN Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we
Wrocławiu oraz 2) Asseco Data Systems Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku, dalej jako
„Odwołujący”
Zamawiający: Miasto Łódź z siedzibą w Łodzi, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Przeprowadzenie elektronicznego naboru do przedszkoli
i szkół na rok 2022/2023”. Zamawiający opublikował ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00054236/01 w dniu 11 lutego 2022 r.
Odwołanie złożono od niezgodnych z przepisami czynności Zamawiającego
podjętych w postępowaniu oraz zaniechania podjęcia czynności, do których Zamawiający był
zobowiązany na podstawie PZP, a polegających na:
wyborze, jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Instytut Chemii Bioorganicznej
PAN Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe z siedzibą w Poznaniu
(dalej: „PCSS”), pomimo iż oferta tego wykonawcy podlega odrzuceniu;
nieprawidłowej ocenie wyjaśnień złożonych przez PCS w trybie art. 224 PZP,
a w konsekwencji zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy PCSS, pomimo, że oferta
PCSS zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy PC
SS, pomimo że jej złożenie stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1010 ze zm.) .
Czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucał naruszenia:
art. 226 ust. 1 pkt 8 PZP w związku z art. 224 ust. 6 PZP w związku z art. 16 pkt 1)
PZP, a w konsekwencji także art. 239 ust. 1 PZP, poprzez nieprawidłową ocenę złożonych
przez PCSS wyjaśnień w trybie art. 224 PZP dotyczących rażąco niskiej ceny,
a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia oferty PCSS, pomimo że przedmiotowa oferta
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia;
art. 226 ust. 1 pkt 7 PZP w zw. z art. art. 16 pkt 1) PZP, a w konsekwencji także art.
239 ust. 1 PZP
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty PCSS, pomimo że jej złożenie
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1010 ze zm.) tj. stanowi
działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz narusza interes Odwołującego (jako innego
przedsiębiorcy).
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
wykonanie czynności polegających na:
unieważnieniu czynności oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzeniu czynności badania i oceny ofert,
odrzuceniu oferty PCSS:
a)
z uwagi na to, że oferta ta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu
zamówienia,
b)
lub z uwagi na to, że jej złożenie przez PCSS stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej spośród ofert niepodlegających
odrzuceniu.
Odwołującemu wskazał, że przysługuje mu prawo do korzystania ze środków ochrony
prawnej w postaci odwołania zgodnie z treścią art. 504 ust. 1 PZP. Odwołujący jest
wykonawcą, który ma interes w uzyskaniu zamówienia, który złożył niepodlegającą
odrzuceniu ofertę w postępowaniu. Oferta Odwołującego została sklasyfikowana przez
Zamawiającego jako druga w rankingu ofert, natomiast niezgodne z przepisami PZP
czynności Zamawiającego pozbawiają go możliwości uzyskania zamówienia. W sytuacji
gdyby Zamawiający zachował się zgodnie z obowiązującymi go przepisami prawa
i odrzuciłby ofertę PCSS, która zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do
przedmiotu zamówienia lub z uwagi na to, że jej złożenie przez PCSS stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
wówczas oferta Odwołującego zostałaby sklasyfikowana jako pierwsza w rankingu ofert,
natomiast on sam mógłby uzyskać przedmiotowe zamówienie. Ponadto objęte odwołaniem
czynności Zamawiającego prowadzą do możliwości poniesienia szkody przez Odwołującego
polegającej
na
uniemożliwieniu
uzyskania
przez
Odwołującego
zamówienia,
a w konsekwencji osiągnięcia korzyści w postaci zysku, który Odwołujący zamierzał
osiągnąć w wyniku realizacji przedmiotowego zamówienia.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu, określonego
w art. 515 ust. 2 pkt a) PZP. Podstawę odwołania stanowi czynność Zamawiającego z dnia
25 lutego 2022 roku
– zamieszczenie na stronie „Informacja o wyborze najkorzystniejszej
oferty”. Odwołujący uiścił wymagany wpis od odwołania. Czyniąc zadość obowiązkowi
przewidzianemu w art. 516 ust. 2 pkt 2 PZP, Odwołujący przedstawił dowód doręczenia
odwołania Zamawiającemu.
Krajowa Izba O
dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołanie nie podlegało odrzuceniu, spełniało wymogi formalne
i możliwe było jego merytoryczne rozpoznanie.
Ustalono, że Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie
z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, bowiem ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia
i
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego ustawy Pzp.
Gdyby Z
amawiający prawidłowo wezwał do wyjaśnień ceny wybranego wykonawcę,
mogłoby okazać się, że ceny wskazane przez PCSS są rażąco niskie i oferta podlegałyby
odrzuceniu. Oferta Odw
ołującego jest na 2 miejscu, więc w przypadku prawidłowego
zbadania ofert, wezwania do złożenia wyjaśnień i odrzuceniu ofert zawierających rażąco
niską cenę, oferta Odwołującego wygrałaby. W konsekwencji działań Zamawiającego istnieje
możliwość poniesienia szkody przez Odwołującego tj. utraty zamówienia publicznego.
Ustalono także, że w aktach postępowania do momentu wydania niniejszego
postanowienia nie ujawniono żadnego zgłoszenia przystąpienia. Zamawiający zawiadomił
pozostałych wykonawców o wniesieniu odwołania w dniu 3 marca 2022 roku (co wynika z
dokumentacji postępowania), zatem termin na zgłoszenie przystąpień upływał
w dniu 7 marca 2022 roku.
Ustalono
następnie, że 17 marca 2022 roku, przed wyznaczonym terminem
posiedzenia i rozprawy przed Iz
bą na dzień 18 marca 2022 roku, Zamawiający przesłał
Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź na odwołanie, w której poinformował,
że uwzględnia odwołanie w całości.
Wobec braku
przystąpień po stronie Zamawiającego, nie zachodziła konieczność
wezwa
nia przystępującego do złożenia sprzeciwu. Skoro tak, to postępowanie odwoławcze
mogło zostać umorzone.
Skoro zatem
Zamawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości,
d
o postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zgłosił ważnego
przystąpienia żaden wykonawca, to mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na
podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Zg
odnie z przywoływanym przepisem W przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stron
ie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 1 i art. 568 pkt 3
ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba nakazała zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący: ………….…………