Sygn. akt: KIO 556/22
KIO 586/22
WYROK
z 16 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 14 marca 2022 roku w Warszawie
odwołań wniesionych
do Prez
esa Krajowej Izby Odwoławczej 28 lutego 2022 r przez:
wykonawcę Bico Group sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KIO 556/22),
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM Inżynieria,
Architek
tura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, IDOM Consulting,
Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą w Bilbao, HIQE Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie (KIO 586/22),
w prowadzonym przez
zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg
Miejskich z siedzibą w Warszawie, przy udziale:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ZBM S.A. z
siedzibą w Warszawie i Promost Consulting Sp. z o. o. sp. k. z siedzibą w Rzeszowie
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 556/22
i KIO 586/22 po stronie
zamawiającego,
2. wykonawcy
Bico Group sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego
przystąpienie
do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 586/22 po stronie odwołującego,
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM Inżynieria,
Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, IDOM Consulting,
Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą w Bilbao, HIQE Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt KIO 556/22 po stronie
odwołującego,
orzeka:
1. Oddala oba
odwołania.
Kosztami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 556/22 obciąża odwołującego: Bico
Group sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego Bico
Group sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego Bico Group sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rzecz
zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Kosztami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 586/22 obciąża odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM Inżynieria,
Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, IDOM Consulting,
Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą w Bilbao, HIQE Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie i:
3.1 zalicza w pocz
et kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100), uiszczoną przez odwołującego
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: IDOM Inżynieria,
Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedz
ibą we Wrocławiu, IDOM Consulting,
Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą w Bilbao, HIQE Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu, IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą
w Bilbao, HIQE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego kwotę
600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 556/22
KIO 586/22
U z a s a d n i e n i e
Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich z siedzibą w Warszawie (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Pełnienie nadzoru
inwestorskiego nad robotami budowlanymi związanymi z realizacją projektu pn. „Budowa
kładki pieszo – rowerowej nad Wisłą”, nr postępowania: ZDM/UM/DZP/68/PN/16/21.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 3 listopada 2021 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 213-562287.
KIO 556/22
28 lutego 2022 r. wykonawca Bico Group sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie (dalej:
Odwołujący Bico), wniósł odwołanie dotyczące części I postępowania, w którym zaskarżył
niezgodne z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 17 ust. 1 i 2 Pzp przez wyb
ór jako najkorzystniejszej
w postępowaniu oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ZBM S.A. z siedzibą w Warszawie i Promost Consulting Sp. z o. o. sp. k.
z siedzibą w Rzeszowie (dalej: Przystępujący ZBM lub ZBM) oraz zaniechanie wyboru
oferty Odwołującego, w sytuacji, w której prawidłowa ocena oferty ZBM winna
skutkować wybraniem jako oferty najkorzystniejszej oferty Odwołującego Bico,
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z art. 116 ust. 1 Pzp przez zaniechanie odrzucenia
oferty ZBM w sytuacji, w której ZBM nie spełniał warunków udziału w postępowania w
zakresie posiadania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych kadry kierowniczej,
ewentualnie, w razie nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1-2 powyżej:
3. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 9 Pzp w zw. z pkt 7.3.10
oraz 7.3.11 SWZ przez
zaniechanie odrzucenia oferty ZBM w sytuacji, w której ZBM
wprowadził Zamawiającego w błąd w wyniku rażącego niedbalstwa w zakresie:
a)
kryteriów oceny, tj. przez niewskazanie w treści oświadczenia stanowiącego
załącznik nr 10a, że obiekt oznaczony w treści poświadczenia jako 2T składał
się z dwóch obiektów, w konsekwencji czego, w treści oświadczenia ZBM winno
wskazać wartość dla pojedynczego obiektu, a nie dla dwóch obiektów
oznaczonyc
h łącznie jako 2T,
b)
warunków udziału w postępowaniu, przez złożenie oświadczenia, że Inspektor
nadzoru w branży telekomunikacyjnej posiada uprawnienia bez ograniczeń,
gdy tymczasem uprawnienia te ograniczone są do instalacji przewodowych
(bez instalacji bezprzewodowych),
ewentualnie, w razie nieuwzględnienia zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2 powyżej –
art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 Pzp przez
udzielenie zamówienia wykonawcy,
którego wybór był niezgodny z Pzp, przez odmienną ocenę kryteriów oceny ofert
w odniesieniu do ZBM oraz Odwołującego Bico, które w zakresie treści dotyczącej
wartości nadzorowanych robót budowlanych były tożsame (nie zawierały informacji
o wartości nadzorowanych robót w zakresie pojedynczego obiektu inżynierskiego
lub obiek
tu inżynieryjnego).
Odwołujący Bico wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty na Część 1 przedmiotu
zamówienia,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, oraz uznania, że:
a) oferta ZBM w zakresie kryterium
„ocena doświadczenia Inżyniera lub Inspektora
Nadzoru robót mostowych w zakresie nadzorowania robót budowlanych obiektów
inżynierskich lub obiektów inżynieryjnych” winna uzyskać 0 pkt.,
b)
ewentualnie, w razie nieuwzględnienia wniosku wskazanego w punkcie a
powyżej uznania, że oferta Odwołującego w zakresie kryterium „ocena
doświadczenia Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych w zakresie
nadzorowania robót budowlanych obiektów inżynierskich lub obiektów
inżynieryjnych” winna otrzymać 15 pkt.,
3. wyboru jako najkorzystniejszej
w postępowaniu oferty Odwołującego,
ewentualnie, w razie nieuwzględnienia wniosku wskazanego w punkcie 3 powyżej –
odrzucenie oferty ZBM oraz wybór jako oferty najkorzystniejszej oferty Odwołującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący Bico wskazał m.in.:
Oferta ZBM
w Części I postępowania uzyskała łącznie 94,07 pkt., z czego 54,07 pkt
za kryterium ceny, 25 pkt
za kryterium badań własnych oraz 16 pkt za kryterium dot. oceny
doświadczenia. Drugą ofertą, zgodnie z informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty była
oferta Odwołującego, który za kryterium ceny uzyskał 60 pkt., za kryterium badań własnych
25 pkt
., natomiast za kryterium doświadczenia 0 pkt.
Jak wynika
ło z wyjaśnień z 23 lutego 2022 r. udostępnionych Odwołującemu, przyznana
mu zerowa
punktacja wynikała z faktu „braku złożenia przedmiotowego środka dowodowego
potwierdzającego wartość nadzorowanych robót budowlanych”. Odwołujący złożył
przedmiotowy środek dowodowy, jednakże w ocenie Zamawiającego obarczony był
on brakiem informacji o wartości nadzorowanych robót. Takim samym brakiem w świetle
brzmienia SWZ obarczony był również przedmiotowy środek dowodowy złożony przez ZBM,
co winno skutkować przyznaniem ZBM zerowej punktacji w zakresie tego kryterium, czego
skutkiem
byłoby wybranie oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Zgodnie z Rozdziałem I pkt 8.9.5. SWZ wykonawcy zobowiązani byli do załączenia do oferty
przedmiotowych środków dowodowych potwierdzających zgodność z kryteriami określonymi
w opisie
kryteriów oceny ofert. Przedmiotowe środki dowodowe to: referencje lub dokument
równoważny wystawiony przez Zamawiającego lub Inwestora potwierdzający oświadczane
przez Wykonawcę doświadczenie fragmenty dokumentacji powykonawczej zgodnej z art. 3
ust. 14 ustawy z
7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn.
zm., dalej: PrBud), tj. fragmenty dziennika budow
y, które umożliwią zidentyfikowanie
inwestycji, inwestora oraz osób, które pełniły samodzielne funkcje techniczne oraz
dokumenty potwierdzające koszt robót budowlanych, np. dokumenty kontraktowe, kosztorysy
powykonawcz
e oraz dokumenty potwierdzające poziom certyfikatu (pkt 4.13. SWZ).
Zgodnie z Rozdziałem I pkt 16.2.4.1. SWZ dotyczącym oceny kryterium doświadczenia
„Wykonawca otrzyma punkty, jeśli w ciągu ostatnich 8 lat licząc od dnia złożenia oferty
Inżynier lub Inspektor Nadzoru robót mostowych nadzorował roboty budowalne związane z
budową pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego”. Dodatkowo w
punkcie
tym Zamawiający wskazał, że dla oceny kryterium kluczowe znaczenie miała mieć wartość
nadzorowanych robót w zakresie pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu
inżynieryjnego o dowolnych parametrach. Zamawiający podkreślił, że „Kwota całego zadania
inwestycyjnego nie ma wpływu na ocenę”.
Ponadto w formularzu stanowiącym Załącznik nr 10a Zamawiający wskazał, że „Wykonawca
jest zob
owiązany do złożenia razem z niniejszym oświadczeniem materiałów
potwierdzających doświadczenie Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych,
n
p. referencje lub dokument równoważny wystawiony przez Zamawiającego lub Inwestora
potwierdzający oświadczane przez Wykonawcę doświadczenie, fragmenty dokumentacji
powykonawczej zgodnej z art. 3 ust. 14 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (
…),
tj. fr
agmenty dziennika budowy, które umożliwią zidentyfikowanie inwestycji, inwestora oraz
osób, które pełniły samodzielne funkcje techniczne oraz dokumenty potwierdzające koszt
robót budowlanych, np. dokumenty kontraktowe, kosztorysy powykonawcze (w przypadku
jeśli takiej informacje nie ma w referencjach)”.
Z powyższych postanowień SWZ wynikało w sposób jednoznaczny, że Zamawiający
oczekiwał, by do oferty załączone zostały przez wykonawcę następujące dokumenty
dotyczące doświadczenia w zakresie kryterium oceny oferty:
załącznik nr 10a stanowiący oświadczenie wykonawcy,
referencje lub inne dokumenty potwierdzające pełnienie nadzoru nad budową
pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego zawierające
w sz
czególności informacje o wartości nadzorowanych robót podlegających ocenie,
tj. robót polegających na budowie pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu
inżynieryjnego.
Jakakolwiek inna interpretacja ww. postanowień SWZ byłaby niedopuszczalna.
Zama
wiający dokonywał oceny w odniesieniu do wartości nadzorowanych robót w postaci
pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego, a sam podkreślił w SWZ,
że wartość całej realizowanej inwestycji nie wpływała na punktację. Tym samym
Zamawiający
wymaga
ł
przedstawienia
przedmiotowych
środków
dowodowych
potwierdzających wartość nadzorowanych robót budowlanych w postaci budowy
pojedynczego obiektu inżynierskiego lub inżynieryjnego.
W
żadnym dokumencie Zamawiający nie dokonał wykładni pojęć „obiekt inżynierski” oraz
„obiekt inżynieryjny”, w związku z czym kompleksowa wykładnia wskazanych kryteriów
wymaga sięgnięcia do innych aktów prawnych. Pojęcia te nie mają również definicji
legalnych.
Za to
„drogowy obiekt inżynierski” zdefiniowany został w art. 4 pkt 12 ustawy o drogach
publicznych -
jest to obiekt mostowy, tunel, przepust i konstrukcję oporową. Analogicznie
w odniesieniu do
„obiektu inżynieryjnego” nie został on wprost zdefiniowany, jednakże
pojęcie kolejowego obiektu inżynieryjnego, zwanego dalej w tym akcie prawnym obiektem
inżynieryjnym odnaleźć można w Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z
10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budowle kolejowe i ich usytuowanie (§ 4 pkt 1 lit. b). Termin ten zdefiniowany został w
następujący sposób: do kolejowych obiektów inżynieryjnych, zwanych dalej „obiektami
inżynieryjnymi”, zalicza się: mosty, wiadukty, przepusty, ściany oporowe, tunele liniowe,
nadziemne
i podziemne przejścia dla pieszych (§ 48 ust. 1 Rozporządzenia).
W Załączniku nr 10a ZBM wskazał, że doświadczenie dot. pana A. J., który w ciągu ostatnich
8 lat nadzorował wykonanie robót budowlanych o wartości 442.833.088,60 PLN netto w tym
obiekt 2T (Most Grota Roweckiego) o wartości 151.871.991,60 PLN netto, 186.802.549,69
PLN brutto dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego. Analogicznie
w swym oświadczeniu Odwołujący powołał się na doświadczenie pana T. K., który
nadzorował roboty o wartości przekraczającej 160 000 000, 00 zł.
Jednakże w referencjach z 5 lipca 2017 r. załączonych przez Przystępującego ZBM do oferty
brak jest wskazania wartości nadzorowanych robót budowlanych w odniesieniu
do pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego. Wartość taka, podobnie
jak w przypadku oferty Odwołującego, pojawiła się wyłącznie w treści oświadczenia
wykonawcy (Załącznik 10a).
P
oświadczenie przedstawione przez ZBM odnosiło się do całej inwestycji „Pełnienia nadzoru
nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie Kontraktem pn. Kontynuacja
i przebudowa odcinka drogi S8 odc. Powązkowa - Marki (…)”. Poszczególne obiekty
inżynierskie realizowane w ramach tej inwestycji zostały wyodrębnione w ramach referencji
(pkt b
– s. 5 oraz w zestawieniach znajdujących się na s. 7 i n. poświadczenia), jednakże
w żadnym miejscu nie było wskazania dotyczącego wartości nadzorowanych robót w
zakresie pojedynczych obiektów inżynierskich czy też inżynieryjnych. Na s. 6 poświadczenia
odnaleźć można było jedynie wartość robót dodatkowych, która to jednak była zdecydowanie
niższa, niż punktowana przez Zamawiającego minimalna wartość 80 000 000 zł, natomiast w
końcowej części referencji znajdowała się wyłącznie łączna, całkowita wartość robót
nadzorowanych w ramach inwes
tycji, która, jak wynikało z Rozdziału I pkt 16.2.4.1. SWZ –
była dla Zamawiającego obojętna (nie wpływała na ocenę).
Tym samym oferta
Przystępującego ZBM powinna być oceniona przez Zamawiającego
w sposób identyczny jak oferta Odwołującego, tj. jako oferta, co do której nie dołączono
przedmiotowych środków dowodowych potwierdzających wartość nadzorowanych robót
budowlanych w zakresie pojedynczego obiektu inżynieryjnego lub obiektu inżynierskiego,
w konsekwencji czego ocena oferty ZBM w tym zakresie powin
na wynosić 0 pkt.
Ponadto oferta Przystępującego ZBM powinna zostać odrzucona ze względu na
niespełnienie przez ZBM warunków udziału w postępowaniu oraz wprowadzenie
Zamawiającego w błąd.
Zgodnie z pkt 7.2.2.2. pkt
7 warunkiem udziału w postępowaniu było, ażeby inspektor w
branży teletechnicznej posiadał uprawnienia budowlane do kierowania robotami
budowlanymi
bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i
urządzeń telekomunikacyjnych. Tymczasem jak wynikało z treści uprawnień pana G. G.,
wskazanego przez ZBM jako osoba
pełniąca funkcję inspektora nadzoru – branża
teletechniczna, uprawnienia te zostały nadane w 2004 r. Zgodnie z obowiązującym wówczas
Rozporządzeniem Ministra Łączności z 10 października 1995 r. (ze zm.), uprawnienia
w branży telekomunikacyjnej udzielane były w specjalności instalacji przewodowej
lub bezprzewodowej, zgodnie z § 2 ww. Rozporządzenia. Aktualnie natomiast, zgodnie
z obowiązującym brzmieniem art. 15a ust. 18 PrBud uprawnienia w branży
telekomunikac
yjnej nadawane są łącznie w odniesieniu do instalacji przewodowych oraz
bezprzewodowych.
Tym samym, kształtując warunek określony w SWZ jako posiadanie uprawnień
„bez ograniczeń”, mając na uwadze relatywnie niedawną zmianę przepisów, jak i fakt,
że uprawnienia uzyskane na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów nadal
pozostają w obrocie, Zamawiający musiał mieć na uwadze uprawnienia zarówno w
odniesieniu do instalacji przewodowych jak i bezprzewodowych. Jako
że uprawnienia pana
G. G. dotycz
yły jedynie instalacji przewodowych w kontekście aktualnie obowiązujących
przepisów były one ograniczone.
Ponieważ zgodnie z pkt 7.3.10 oraz 7.3.11 SWZ Zamawiający zadecydował, że wykluczeniu
z postępowania podlegać będzie wykonawca, który w wyniku zamierzonego działania
lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji,
że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji,
co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie
przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych oraz który w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło
mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia.
Tym samym przedstawienie przez ZBM ww. nieprawdziwych informacji po
winno skutkować
odrzuceniem oferty ZBM jako wykonawcy podlegającego wykluczeniu z postępowania.
Odwołujący wskazał, że odmienna ocena jego oferty i ZBM w sytuacji, w której w odniesieniu
do kryterium doświadczenia w zakresie nadzorowanych robót oferty były merytorycznie
identyczne (brak wskazania wartości nadzorowanych robót w odniesieniu do pojedynczego
obiektu) stanowi
ło istotne naruszenie zasad uczciwej konkurencji.
KIO 586/22
28 lutego 2022 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: IDOM
Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, IDOM Consulting,
Engineering, Architecture S.A.U. z siedzibą w Bilbao, HIQE Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie (dalej:
Odwołujący IDOM), wnieśli odwołanie dotyczące części I postępowania, w
którym zaskarżyli niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego,
zarzucając
mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 18 ust. 3 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(dalej: Uznk) przez
zaniechanie odtajnienia w całości (wraz z załącznikami) wyjaśnień
złożonych przez ZBM w ramach procedury samooczyszczenia, które to dokumenty
zostały zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa w sposób nieskuteczny,
2. art. 109 ust. 1 pkt 10 Pzp w zw. z ust. 16.2.4.1 SWZ przez zaniechanie wykluczenia
z postępowania ZBM ze względu na przedstawienie informacji wprowadzających
Zamawiającego w błąd w zakresie doświadczenia osoby skierowanej na stanowisko
Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych w związku z usługą wskazaną
w załączniku nr 10a (oświadczenie dotyczące kryterium oceny ofert), dotyczącą
nadzorowania wykonywania robót budowlanych związanych z obiektem 2T (Most
Grota Roweckiego);
ewentualnie względem zarzutu nr 2:
3. art. 239 ust. 1 i 2 Pzp przez dokonanie wadliwej oceny oferty ZBM w ramach
pozacenowego Kryterium doświadczenia, która to ocena skutkowała bezzasadnym
przyznaniem ZBM w ramach
ww. kryterium maksymalnej ilości punktów (15 pkt),
podczas gdy prawidłowa ocena tej oferty powinna skutkować przyznaniem 0 pkt
ze względu na:
a) b
rak wykazania przesłanki, związanej z nadzorowaniem robót związanych
z budową obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego,
b)
brak wykazania wartości robót dla pojedynczego obiektu inżynierskiego
lub inżynieryjnego, warunkującej przyznanie wykonawcy maksymalnej
punktacji w ramach ww. kryterium (
wartość większa niż 160 000 000,00 zł
brutto),
4. art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 Pzp w zw. z ust. 7.2.2.1 SWZ przez zaniechanie
wykluczenia z postępowania ZBM ze względu na wprowadzenie Zamawiającego w
błąd w zakresie dotyczącym spełnienia warunków udziału w postępowaniu dot.
zdolności technicznej lub zawodowej, tj. w zakresie informacji dot. kosztu robót
budowlanych obiektu inżynierskiego lub inżynieryjnego z pozycji nr 1 Wykazu usług
(załącznik nr 2a do SWZ) pn. Pełnienie funkcji Inżyniera przy realizacji
prz
edsięwzięcia inwestycyjnego pn. Budowa drogi S7 Gdańsk (A1) – Elbląg (S22)
odc. Koszwały (DK nr 7 w. Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo) Zadanie 1:
Koszwały – Nowy Dwór Gdański; budowa drogi klasy S o dł. 20,497 km wraz z
budową obiektów inżynierskich: MA-09L i MA-09P o wartości robót 138.922.973,11
PLN netto nad rzeką Wisłą o dł. obiektu 928,7 m);
ewentualnie względem zarzutu nr 4:
5. art. 128 ust 5 Pzp przez
zaniechanie podjęcia procedury wyjaśniającej, o której mowa
w art. 128 ust. 5 Pzp, a dotycz
ącej treści ww. Wykazu Usług (załącznik nr 2a do
SWZ) oraz referencji z 5 sierpnia 2020 r. wystawionych przez GDDKiA w zakresie
kosztu robót budowlanych obiektu inżynierskiego lub inżynieryjnego wskazanego w
pozycji
nr 1 Wykazu Usług.
Odwołujący IDOM wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty oraz:
odtajnienia w całości przedstawionych przez ZBM wyjaśnień złożonych w ramach
procedury samooczyszczenia,
3. dokonania ponownej oceny ofert zgodnie z przepisami Pzp i dokonania wyboru
najkorzystniejszej
oferty w postępowaniu z wykluczeniem oferty ZBM.
W toku posiedzenia
Odwołujący IDOM wycofał zarzuty nr 4 i 5. W konsekwencji
postępowanie w tym zakresie podlegało umorzeniu, a zarzuty nie były przedmiotem
merytorycznego rozpoznania.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie zarzutów rozpoznanych na rozprawie Odwołujący
IDOM wsk
azał m.in.:
Zamawiający w ust. 16.2.4.1 SWZ wprowadził pozacenowe kryterium oceny ofert: „ocena
doświadczenia Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych w zakresie nadzorowania
robót budowlanych obiektów inżynierskich lub obiektów inżynieryjnych”. Zgodnie
z ww. postanowieniem wykonawca otrzyma
ć miał punkty, jeśli w ciągu ostatnich 8 lat, licząc
od dnia z
łożenia oferty, Inżynier lub Inspektor Nadzoru robót mostowych nadzorował roboty
budowlane związane z budową pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu
inżynieryjnego, przy czym zakres punktacji (0 pkt – 5 pkt – 10 pkt – 15 pkt) miał być
uzależniony od wartości pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego.
Maksymalna ilość 15 pkt miała być przyznana za nadzorowanie robót budowlanych o
wartości większej niż 160 000 000,00 zł brutto dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub
obiektu i
nżynieryjnego o dowolnych parametrach. Kwota całego zadania inwestycyjnego nie
mia
ła mieć wpływu na ww. ocenę. Jednocześnie punkty miały być przyznane na podstawie
informacji wskazanych w oświadczeniu wykonawcy składanym wraz z ofertą (załącznik nr
10a do SWZ).
ZBM w swoim
załączniku nr 10a wskazał, że osoba skierowana do realizacji niniejszego
zamówienia na stanowisko Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych w ciągu
ostatnich 8 lat nadzorowała wykonanie robót budowlanych o wartości 442.833.088,60 PLN
netto, w tym obiekt 2T (Most Grota Roweckiego) o wartości 151.871.991,60 PLN netto
(186.802.549,69 PLN bru
tto) dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu
inżynieryjnego.
Na potwierdzenie powyższego ZBM załączyło referencje wystawione przez GDDKiA,
potwierdzające wykonanie przez ZBM Inwestora Zastępczego S.A. usługi, polegającej na
Pełnieniu nadzoru nad projektowaniem i realizacją robót oraz zarządzanie Kontraktem pn.
„Kontynuacja projektowania i przebudowa drogi S8 odc. Powązkowska – marki (ul.
Piłsudskiego). Etap II: odc. Węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska”. Odwołujący IDOM
wskazał na wyraźne odróżnienie pojęcia „budowy” od „przebudowy”. Jak wskazano w
wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 17 stycznia 2019 r. (sygn.
akt II SA/Bk 806/18) -
Pojęcie „budowa” zostało określone w art. 3 pkt 6 PrBud, jako
„wykonanie obiektu budowlanego”, czyli podejmowanie działań w celu zrealizowania
(powstania, zaistnienia) obiektu budowlanego, który ma być zlokalizowany w określonym
miejscu. Zgodnie
z powołaną definicją legalną przez budowę rozumie się także „odbudowę,
rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego”. „Przebudowa” została wyszczególniona w
pkt 7 jako roboty budowlane i stanowi obecnie odrębnie zdefiniowaną kategorię robót
budowlanych (art. 3 pkt 7a). Przedmiotem przebudowy może być każdy istniejący obiekt
budowlany. Przebudowa polega na wykon
aniu prac, których skutkiem jest zmiana
parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego z wyjątkiem
charakterystycznych parametrów, jak kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość długość,
szerokość lub liczba kondygnacji. Jak już wyżej wskazano, przebudowa została wyłączona z
pojęcia budowy ze względu na wymienione powyżej cechy.
Tym samym wszelkie roboty, polegające na przebudowie obiektu nie spełniały wymagań
określonych w spornym kryterium oceny ofert. W ocenie Odwołującego IDOM niewątpliwym
było, że przedmiotem zadania, na które powołał się ZBM była przebudowa Mostu Grota
Roweckiego, a nie jego budowa czy rozbudowa. Potwierdza
ła to treść referencji z 5 lipca
2017 r., wystawionych przez GDDKiA, gdzie na str. 7 wskaza
no, że na przebudowanym
odcinku drogi S8 ilość obiektów inżynierskich, przewidzianych do wyburzenia i wybudowania
od nowa wyniosła 19 szt., przewidzianych zaś wyłącznie do wybudowania od nowa wyniosła
15 szt., natomiast ilość obiektów przewidzianych do przebudowy, poszerzenia wyniosła 4
szt. Na stronie 10 zaś ww. referencji umieszczona została tabela IV, zawierająca wykaz
obiektów przewidzianych do przebudowy i poszerzenia, gdzie w pozycji 3 i 4 jest właśnie
wskazany obiekt 2T
– Most przez Wisłę im. Grota – Roweckiego.
Potwierdzenie charakteru robót jako przebudowy ww. obiektu 2T (Most Grota – Roweckiego)
znajduje również swoje odzwierciedlenie w treści Raportu Oddziaływania na środowisko –
Dostosowanie trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S8. Etap pozwolenia
na budowę – część opisowa. Na stronie 24 ww. dokumentu wskazano założenia w zakresie
robót: - Wariant wybrany do dalszego projektowania. Do dalszego projektowania (projekt
budowlany) został wybrany wariant I, gdyż przebudowa według tego wariantu była najmniej
konfliktowa, pozwala
ła na zachowanie istniejących podpór mostowych, oryginalnej
architektury mostu i jego układu konstrukcyjnego. Mogła być zrealizowana szybciej
i mniejszym nakładem finansowym. Ponadto powodowała znacznie mniejszą ingerencję
w krajobraz
i środowisko przyrodnicze niż wariant II i III.
S
posób przedstawienia informacji, zawartych w oświadczeniu złożonym przez ZBM
na potrzeby związane z oceną oferty w zakresie pozacenowego Kryterium doświadczenia,
wprowadzi
ł Zamawiającego w błąd, czego skutkiem było przyznanie ZBM maksymalnej ilości
punktów, podczas gdy podana usługa w ogóle nie spełniała podstawowego wymogu
zawartego w treści kryterium, dotyczącego charakteru nadzorowanych robót.
Na wypadek uznani
a, że ww. zarzut nie mógł być uwzględniony, Odwołujący podniósł zarzut
wadliwej oceny oferty ZBM w ramach ww. Kryterium.
W ocenie Odwołującego ZBM nie powinno otrzymać żadnych punktów w ramach
pozacenowego kryterium doświadczenia ze względu na:
1. brak
spełnienia przesłanki, związanej z nadzorowaniem robót związanych z budową
obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego,
brak wykazania załączonymi do oświadczenia dokumentami wartości robót
dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub inżynieryjnego, która to wartość
warunkowała przyznanie wykonawcy maksymalnej ilości punktów (wartość ta musiała
być większa niż 160 000 000,00 zł brutto).
W konsekwencji
w związku z ww. nieprawidłowościami ZBM nie powinno otrzymać żadnych
punktów w ramach ww. kryterium.
10 marca 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na oba odwołania. Zamawiający
u
względnił odwołania w zakresie, w jakim odwołujący wnieśli o:
unieważnienie czynności badania i oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty,
odtajnienie w całości przedstawionych przez ZBM wyjaśnień złożonych w ramach
procedury samooczyszczenia,
3. dokonanie ponownego badania i oceny ofert zgodnie z przepisami Pzp i dokonanie
wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu.
Zamawiający wyjaśnił, że po przeanalizowaniu treści odwołania Bico w odniesieniu do
kwestii uprawnie
ń p. G. G., podjął decyzję o unieważnieniu czynności badania i oceny ofert
oraz czynności wyboru najkorzystniejszej oferty. Zamawiający oświadczył jednak na
posiedzeniu, że nie oznacza to merytorycznego uwzględnienia odwołania. Zamawiający
zobowiązał się jedynie do dokładnej analizy kwestii uprawnień pana G. G.
W pozostałym zakresie Zamawiający wniósł o oddalenie obu odwołań i wskazał:
W zakresie twierdzeń i zarzutów dotyczących inwestycji dotyczącej Mostu Grota Roweckiego
Zamawia
jący wskazał, że w referencjach przedstawionych przez ZBM istotnie mowa była
o przebudowie. B
adając kwestię spełnienia przesłanki w tym zakresie, należało odnieść
się do treści merytorycznej. Sformułowania: przebudowa, rozbudowa, nadbudowa i budowa,
w języku potocznym często są bowiem używane zamiennie. Tymczasem referencje, jako
dokument nie objęty regulacją prawa budowlanego, nie musiały posiadać w tym zakresie
precyzyjnych sformułowań i tak było w tym przypadku.
Zamawiający podkreślił, że zgodnie z przepisami PrBud przebudową nie jest wykonywanie
robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana takich parametrów użytkowych
lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego jak wysokość, długość czy szerokość.
Takie wykonywanie robót budowlanych mieści się w kategorii budowy obiektu budowlanego,
a konkretniej jego rozbudowy. Tymczasem, w poświadczeniu GDDKiA wydanym na rzecz
ZBM, na stronie 5 wskazano:
„znaczne poszerzenie mostu (z 2x18,5 = 37 m do około
23,115+23,875 = 46,19 m)
”.
Z powyższych względów Zamawiający uznał, że sporna inwestycja była rozbudową, a nie
przebudową.
Zamawiający nie zgodził się również z twierdzeniem, że usługa dotycząca mostu, na którą
powołał się ZBM w rzeczywistości dotyczyła dwóch, a nie jednego obiektu inżynieryjnego.
Z
dokumentów (poświadczenie GDDKiA) złożonych przez ZBM jasno wynikało, ż Most Grota
Roweckiego traktowany był przez inwestora jako jeden obiekt. ZBM dodatkowo złożył
dokumenty kontraktowe, tj. pismo L.dz. IŻ/147/07/13 z 18 lipca 2014 r., zgłaszające pana
A. J.
jako Inspektora nadzoru robót mostowych.
Zamawiający posiadał ponadto wiedzę, że rozbudowa, której dotyczyło oświadczenie, mogła
kosztować od ok. 5000 zł do ok. 8000 zł za metr kwadratowy gotowej powierzchni całkowitej.
Mając dane o tej powierzchni, tj. 645m*46m = 29 670 m
koszt ten powinien
wahać
się w przedziale od 148 350 000,00 zł do 237 360 000,00 zł brutto. Oświadczona kwota
przez Wykonawcę znajdowała się w tym przedziale, oraz dodatkowo była tożsama z
dokumentem będącym w posiadaniu Zamawiającego na temat kosztów rozbudowy obiektu
nr 2T.
W zakresie zaniechania
przyznania punktów ofercie odwołującego Bico Zamawiający
wskazał, że zgodnie z treścią złożonego przez Bico oświadczenia, Pan T. K., nr uprawnień
SLK/OKK/7132/4995/13 nadzorował roboty o wartości większej niż 160 000 000,00 zł
dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego. Bico na potwierdzenie
powyższego złożył referencje imienne wystawione dla Pana T. K. przez Zamawiającego –
GDDKiA Odział w Warszawie. Referencje te potwierdzały, że Pan K. w okresie od 7 stycznia
do 26
października 2018 r. pełnił funkcję Głównego Inspektora Nadzoru Robót Mostowych
nad prowadzonymi robotami mostowymi dotyczącymi grupy obiektów nazwanych MG04.
Referencje w dalszej części wskazywały parametry obiektów MG04, ale nie potwierdzały
kwoty nadzorowanych robót budowlanych w żadnym zakresie.
Zgodnie z wymogami przetargu, w przypadku braku informacji o kwocie nadzorowanych
robót budowlanych w referencjach, wykonawca powinien był przedstawić inne dokumenty
potwierdzające koszt robót budowlanych, np. dokumenty kontraktowe, kosztorysy
powykonawcze lub inne, czego jednak nie uczynił.
W konsekwencji Zamawiający uznał, że ni doszło do wprowadzenia go w błąd przez
Przystępującego ZBM.
Przystępujący ZBM w piśmie procesowym z 14 marca 2022 r. w zakresie obu odwołań
poparł w pełni stanowisko Zamawiającego. Przystępujący nie wniósł sprzeciwu w zakresie
zarzutów, które Zamawiający uwzględnił. W konsekwencji w tym zakresie postępowanie
odwoławcze podlegało umorzeniu.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacj
i warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron
i przystępujących zawarte w odwołaniu, odpowiedziach
na odwołania, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole,
ustaliła i zważyła, co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołań, wynikających z art. 528 Pzp.
W zakresie zarzutów dotyczących niespełnienia przez Przystępującego ZBM warunków
udziału w postępowaniu, bezpodstawnego przyznania punktów jego ofercie oraz
wprowadzenia w tym zakresie w błąd Zamawiającego Izba ustaliła co następuje:
Zgodnie z Rozdziałem 7 SWZ: „O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy,
którzy (…):
spełniają następujące warunki udziału w postępowaniu dotyczące (…):
zdolności technicznej lub zawodowej, tj.:
Wykonawca ma do dyspozycji osoby legitymujące się kwalifikacjami
zawodowymi, uprawnieniami, doświadczeniem i wykształceniem odpowiednimi
do stanowisk, jakie z
ostaną im powierzone, w szczególności określonymi
przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r.
poz. 1333, z późn. zm.), zgodnie z poniższym wykazem:
Dotyczy części 1:
Lp. Stanowisko -
Wymagana liczba osób – wymagane uprawnienia - Doświadczenie
zawodowe
– podstawa dysponowania.
7. Inspektor nadzoru
– branża teletechniczna - 1 osoba – 3 lata - uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności
instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych (...).
Kadra kierownicza wykona
wcy posiada następujące wykształcenie i kwalifikacje zawodowe :
Dla części 1:
f)
Inspektor nadzoru branży teletechnicznej musi posiadać uprawnienia budowlane
do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej
w zakresie sieci, instalacji i ur
ządzeń telekomunikacyjnych (...)”.
Zgodnie z punktem 4.13 SWZ: „Zamawiający wymaga złożenia przedmiotowych środków
dowodowych potwierdzających zgodność z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny
ofert. Przedmiotowe środki dowodowe to: referencje lub dokument równoważny wystawiony
przez Zamawiającego lub Inwestora potwierdzający oświadczane przez Wykonawcę
doświadczenie fragmenty dokumentacji powykonawczej zgodnej z art. 3 ust. 14 ustawy z
dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r.
poz. 1333, z późn. zm.), np.
fragmenty dziennika budowy, które umożliwią zidentyfikowanie inwestycji, inwestora oraz
osób, które pełniły samodzielne funkcje techniczne oraz dokumenty potwierdzające koszt
robót budowlanych, np. dokumenty kontraktowe, kosztorysy powykonawcze, potwierdzające
oświadczane przez Wykonawcę doświadczenie Dopuszcza się dokumenty analogiczne,
które potwierdzą zgodność z kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert, w
szczególności w przypadku realizacji poza granicami Polski, gdzie obowiązują inne przepisy
dotyczące procesu budowalnego. Jeżeli wykonawca nie złoży przedmiotowych środków
dowodowych, Zamawiający nie będzie wzywał do ich złożenia lub uzupełnienia.
Zamawiający może żądać od Wykonawców wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych
środków dowodowych. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki
dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane roboty budowlane spełniają określone przez
Zamawiającego kryteria”.
W zakresie sposobu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu Zamawiający
zawarł w SWZ następujące regulacje:
„9.1. Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona,
do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie aktualnych na
dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów, które potwierdzają okoliczności
spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do
wykluczenia
(…):
W celu potwierdzenia spełniania warunku o którym mowa w pkt 7.2.2.2 i 7.2.2.2.1
SWZ -
wykazu osób, skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zamówienia
publicznego, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych,
uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności
o
raz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami - załącznik nr 3a -
3b do SWZ
– w zależności od wyboru części („Wykaz osób”).
(…)
16.2.4. W zakresie kryterium:
Dla części1: kryterium: „ocena doświadczenia Inżyniera lub Inspektora
Nadzoru robót mostowych w zakresie nadzorowania robót budowlanych obiektów
inżynierskich lub obiektów inżynieryjnych” oferta może uzyskać maksymalnie
15 punktów. Ocena punktowa dokonana zostanie na podstawie informacji
wskazanych w oświadczeniu Wykonawcy w trakcie składania oferty.
Wykonawca otrzyma punkty, jeśli w ciągu ostatnich 8 lat licząc od dnia złożenia oferty
Inżynier lub Inspektor Nadzoru robót mostowych nadzorował roboty budowalne
związane z budową pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego.
• 0 punktów otrzyma Wykonawca, który nadzorował roboty budowalne o wartości
mniejszej lub równej 80 000 000,00 zł brutto dla pojedynczego obiektu
inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego o dowolnych parametrach. Kwota
całego zadania inwestycyjnego nie ma wpływu na ocenę.
• 5 punktów otrzyma Wykonawca, który nadzorował roboty budowalne o wartości
większej niż 80 000 000,00 zł i mniejszej lub równej 120 000 000,00 zł brutto
dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego o dowolnych
parametrach. Kwota
całego zadania inwestycyjnego nie ma wpływu na ocenę.
• 10 punktów otrzyma Wykonawca, który nadzorował roboty budowalne o wartości
większej niż 120 000 000,00 zł i mniejszej lub równej 160 000 000,00 zł brutto
dla pojedynczego obiektu inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego o dowolnych
parametrach. Kwota całego zadania inwestycyjnego nie ma wpływu na ocenę.
• 15 punktów otrzyma Wykonawca, który nadzorował roboty budowalne o wartości
większej niż 160 000 000,00 zł dla pojedynczego obiektu inżynierskiego
lub
obiektu inżynieryjnego o dowolnych parametrach. Kwota całego zadania
inwestycyjnego nie ma wpływu na ocenę.
UWAGA! W przypadku niewypełnienia lub wypełnienia nieprawidłowo z wymaganiami
Zamawiającego, oświadczenia dot. kryteriów oceny oferty Zamawiający przyzna Wykonawcy
0 pkt w przedmiotowym kryterium
”.
Na potrzebę przyznania ofercie punktów w ramach kryteriów oceny ofert Przystępujący ZBM
złożył oświadczenie (zgodne z wzorem załącznika nr 10A do SWZ), w którym wskazał:
„że zgodnie z punktem 16.2.4.1 SWZ (dotyczy części 1 postępowania) Pan/Pani* A. J.,
Numer uprawnień (…) którego skierujemy do realizacji niniejszego zamówienia na
stanowisko Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych w ciągu ostatnich 8 lat
nadzorował wykonanie robót budowlanych o wartości 442.833.088,60 PLN netto w tym
obiekt 2T (Most Grota Roweckiego) o wartości 151.871.991,60 PLN netto, 186.802.549,69
PLN brutto (słownie: sto osiemdziesiąt sześć milionów osiemset dwa tysiące pięćset
czterdzieści dziewięć złotych i sześćdziesiąt dziewięć groszy brutto dla pojedynczego obiektu
inżynierskiego lub obiektu inżynieryjnego".
Na potwierdzenie prawdziwości informacji dotyczących doświadczenia pana A. J.
Przystępujący ZBM załączył m. in. poświadczenie należytej realizacji robót wystawione przez
GDDKiA. Z dokumentów załączonych do oświadczenia wg załącznika nr 10A do SWZ
wynika m. in., że:
„Przebudowany zgodnie z założeniami zawartymi w projekcie wykonawczym, most Grota-
Roweckiego (obiekt nr 2T
) został dostosowany do zwiększonych obciążań, tj.:
• pomost klasa A + Stanag 150,
• ustrój niosący i podpory klasa B.
Wykonano:
• znaczne poszerzenie mostu (z 2 x 18,5 m = 37,0 m do około 23,115 + 23,875 +
46,19 m,
• 2x2 (3,5 m) pasy dla drogi ekspresowej i 2x3 pasy dla ruchu lokalnego,
• po przebudowie, obiekt jest mostem przeznaczonym dla ruchu drogowego i pieszo-
rowerowego,
• zachowano istniejące położenie magistrali CO i W w przęsłach mostu (...)”.
Zakres zadania dotyczący Mostu Grota-Roweckiego oznaczony został w załączonej przez
ZBM dokumentacji
jako „PP” czyli przebudowa i poszerzenie.
16 lutego 2022 r. Zamawiający poinformował o dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty
w części I postępowania. Wybrana została oferta Przystępującego ZBM. Zamawiający
wskazał, że oferta otrzymała 94,07 punktu, w tym 15 punktów w ramach kryterium
doświadczenia Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych.
Izba przeprowadziła dowód z dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem
SWZ z załącznikami, oferty Przystępującego ZBM oraz dokumentów złożonych na wezwanie
Zamawiającego przez tego wykonawcę.
Izba uznała, że przyznanie 15 punktów ofercie Przystępującego ZBM w ramach spornego
kryterium
było prawidłowe i uzasadnione. Przystępujący ZBM w prawidłowy sposób wykazał,
że jego ofercie powinny być przyznane punkty – złożył odpowiednie oświadczenie, zgodne
z załącznikiem nr 10A SWZ, a do tego oświadczenia załączył stosowne dokumenty
potwierdzające, że wskazana usługa spełniała wszystkie przytoczone wyżej wymogi SWZ.
Zarzuty odwołań dotyczące charakterystyki inwestycji dotyczącej Mostu Grota-Roweckiego
sprowadzały się do twierdzenia, że most ten stanowił dwa, a nie jeden obiekt inżynierski
oraz, że roboty budowlane których przedmiotem był most były przebudową, a nie
rozbudową.
W ocenie Izby nie budzi wątpliwości, że przedmiotowy most stanowi jeden obiekt, nawet jeśli
z przyczyn technologicznych i konstrukcyjnych został wybudowany jako dwie, samodzielne
konstrukcje. Obiekt ten
należało oceniać na gruncie postępowania przede wszystkim
z perspektywy funkcjonalnej. Most te
n łączy dwa brzegi Wisły w ciągu jednej drogi.
Tym samym nie ma podstaw traktować go jako dwa odrębne mosty, nawet jeżeli stanowi
dwie odrębne budowle – tak samo jak nie traktuje się jako dwóch odrębnych dróg
posz
czególnych „nitek” autostrady. Z tego względu Izba nie podzieliła w tym zakresie
stanowiska Odwołującego Bico.
Izba nie podzieliła też stanowiska Odwołującego IDOM. Twierdzenie, że inwestycja
dotycząca przedmiotowego mostu była przebudową, a nie rozbudową oparte było przede
wszystkim na
określeniach zawartych w referencjach pochodzących od GDDKiA oraz
raporcie
oddziaływania na środowisko dla inwestycji. Celem referencji nie jest jednak
szczegółowa charakterystyka inwestycji, a potwierdzenie należytej realizacji określonego
zadania, stąd przywiązanie nadmiernej wagi to użytych w treści referencji pojęć w oderwaniu
od rzeczywistego zakresu
wykonanych/nadzorowanych robót prowadzić może do błędnych
wniosków. Raport oddziaływania na środowisko również nie może być traktowany jako
samodzielny dowód wskazujący na określoną charakterystykę danego zamierzenia
budowlanego
– taki dokument także należy oceniać zbiorczo, z innymi, szczegółowo
odnoszącymi się do rzeczywistych parametrów inwestycji i zakładanych jej efektów.
Z
treści załączonych do oferty przez Przystępującego ZBM dokumentów, jak i dowodów
złożonych przez strony na posiedzeniu wynikało, że ponad wszelką wątpliwość inwestycja
była rozbudową, ponieważ w jej efekcie doszło do poszerzenia mostu, tym samym zmianie
uległ jeden z istotnych parametrów budowli.
Zgodnie z art. 3 pkt 7a PrBud przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót
budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych
istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów,
jak
: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba
kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów
w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Ponieważ w przypadku mostu szerokość pasa drogowego odpowiada szerokości tego
mostu, to poszerzenie mostu
nie wpisywało się w definicję przebudowy. Z tego też względu
Izba nie dała wiary Odwołującemu IDOM i oddaliła zarzuty dotyczące Mostu Grota-
Roweckiego.
W konsekwencji Izba oddaliła również zarzuty wprowadzenia Zamawiającego w błąd przez
Przystępującego ZBM.
Izba uznała za niezasadne twierdzenie Odwołującego Bico, że Zamawiający obowiązany był
przyznać jednakową punktację ofertom Bico i ZBM. Odwołujący twierdził, że dokumenty
załączone do obu ofert na potrzebę przyznania im punktów w ramach kryterium
doświadczenia Inżyniera lub Inspektora Nadzoru robót mostowych miały jednakową wartość
dowodową, a co za tym idzie obu ofertom Zamawiający powinien przyznać po 15 punktów
albo
– po 0 punktów. Stanowisko to było jednak nieuprawnione. Dokumenty załączone przez
Przystępującego ZBM odpowiadały wymogom określonym w SWZ i jasno wynikały z nich
wszystkie oczekiwane przez
Zamawiającego informacje. Nie dało się tego jednak stwierdzić
w przypadku dokument
ów złożonych przez Bico – niewątpliwym jest, że wykonawca złożył
prawidłowe oświadczenie (załącznik nr 10A ) oraz referencje na potwierdzenie jego
prawdziwości. Z referencji nie wynikały jednak te informacje, które miały mieć kluczowe
znaczenie dla oceny oferty w ramach kryterium.
Odwołujący Bico w odróżnieniu od ZBM
nie złożył żadnych dodatkowych dowodów potwierdzających określone parametry zadania
na którego realizację się powołał, mimo, że w SWZ Zamawiający jasno wskazał na taką
konieczność. Z tego też względu Zamawiający nie mógł przyznać i nie przyznał dodatkowych
punkt
ów ofercie Odwołującego Bico.
Izba nie uwzględniła również zarzutów dotyczących kwestii kwalifikacji zawodowych pana
G. G., tj. osoby wskazanej przez Przystępującego ZBM do pełnienia funkcji Inspektora
nadzoru branży teletechnicznej. O ile Zamawiający częściowo uwzględnił odwołanie (bez
sprzeciwu ze strony ZBM)
i zobowiązał się do ponownego zbadania, czy uprawnienia
zawodowe pana G. G. odpowiadają treści SWZ, to nie uwzględnił zarzutów w zakresie
twierdzenia Odwołującego Bico, że uprawnienia te miały charakter ograniczony, co w
kons
ekwencji miało prowadzić do niewykazania przez Przystępującego ZBM spełnienia
warunków udziału w postępowaniu.
Wobec powyższego w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego Izba rozpoznała
ww. zarzut i uznała, że podlega on oddaleniu.
Odwołujący Bico oparł swoje stanowisko na twierdzeniu: „Zgodnie z pkt. 7.2.2.2. pkt. 7
warunkiem udziału w postępowaniu było, ażeby inspektor w branży teletechnicznej posiadał
uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności
instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych. Tymczasem
jak wynika z treści uprawnień p. G. G., wskazanego przez ZBM jako osobę pełniącą
funkcję inspektora nadzoru – branża teletechniczna, wynika iż uprawnienia te zostały nadane
w 2004 r. Zgodnie z obowiązującym wówczas Rozporządzeniem Ministra Łączności z dnia
10 października 1995 r. (ze zm.), uprawnienia w branży telekomunikacyjnej udzielane były
w specjalności instalacji przewodowej lub bezprzewodowej, zgodnie z § 2 ww.
Rozporządzenia z dnia 10 października 1995. w brzmieniu obowiązującym w chwili
nadawania uprawnień. Aktualnie natomiast, zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 15a
us
t. 18 prawa budowlanego uprawnienia w branży telekomunikacyjnej nadawane są łącznie
w odniesieniu do instalacji przewodowych oraz bezprzewodowych
”.
Podkreślenia wymaga jednak, że to na Odwołującym Bico spoczywał ciężar dowodu.
Tym samym to Odwołujący winien udowodnić, że uprawnienia pana G. G., nadane
na podstawie starych
przepisów nie odpowiadały obecnym uprawnieniom bez ograniczeń.
Zarzut
sprowadzał się jedynie do gołosłownego twierdzenia, które nie zostało poparte
żadnym wiarygodnym argumentem. Z tego też względu, po zapoznaniu się z Decyzją o
nadaniu
uprawnień panu G. G. Izba oddaliła ten zarzut odwołania uznając go za
nieudowodniony.
Iz
ba nie przesądza jednak o tym, czy przedmiotowe uprawnienia odpowiadają wymogom
SWZ. Skoro Zamawiający uwzględnił zarzut w ten sposób, że zobowiązał się do zbadania
zgodności uprawnień pana G. G. z SWZ to rolą Zamawiającego będzie poczynienie
stosownych us
taleń. Izba oceniła zarzut wyłącznie pod kątem dowodowym i oddaliła
go
wyłącznie jako nieudowodniony i całkowicie gołosłowny.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………