Sygn. akt: KIO 540/22
WYROK
z dnia 16 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozpr
awie z udziałem stron w dniu 14 marca 2022 r. odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu w dniu 26 lutego 2022 r. przez
wykonawcę Stowarzyszenie "MONAR", Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Puszcza Mariańska,
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Stowarzyszenie "MONAR",
Warszawa: i:
2.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Stowarzyszenie "MONAR", Warszawa
tytułem wpisu od odwołania.
zasądza od wykonawcy Stowarzyszenia "MONAR", Warszawa na rzecz
zamawiającego Gminy Puszcza Mariańska kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejszy wyrok –
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………….
Sygn. akt: KIO 540/22
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie wykonawcy
Stowarzyszenie "MONAR", Warszawa
(dalej „Odwołujący”) zarzucając zamawiającemu
Gminie Puszczy Mariańskiej (dalej „Zamawiający”) naruszenie w postępowaniu pn.:
„Tymczasowe schronienie dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi” art. 226 ust. 1
pkt 4 ustawy Pzp w zw. z art. 103 i 104 Kodeksu cywilnego, wobec odrzucenia oferty
Odwołującego jako nieważnej, mimo potwierdzenia przez Odwołującego w treści
udzielonego pełnomocnictwa szczególnego czynności podjętych przez pełnomocnika T. Ł.
przed dniem udzielenia tego pełnomocnictwa.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Stowarzyszenia „MONAR”, nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, nakazanie
Zamawiającemu ponownego dokonania oceny ofert, z uwzględnieniem obowiązku oceny
oferty złożonej przez Odwołującego jako niepodlegającej odrzuceniu; zasądzenie od
Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów niniejszego postępowania, w tym
poniesionych kosztów zastępstwa adwokackiego w kwocie 3600 zł, zgodnie z załączonymi
dowodami poniesienia tych kosztów.
Odwołujący wniósł o przeprowadzenie dowodów: (i) z kopii pełnomocnictwa szczególnego
udzielonego
T. Ł. oraz wezwania Odwołującego przez Zamawiającego do złożenia
pełnomocnictwa oraz zawiadomienia o otwarciu ofert i zawiadomienia o wyborze
najkorzystniejszej oferty (w załączeniu) na okoliczność potwierdzenia przez Stowarzyszenie
„MONAR” czynności dokonanych przed udzieleniem pełnomocnictwa szczególnego w dniu
14 l
utego 2022 r. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego oraz na okoliczność
wyznaczenia Odwołującemu terminu do dnia 21 lutego 2022 r. na złożenie pełnomocnictwa
do udziału w przetargu w formie elektronicznej a także na okoliczność zawiadomienia
Odwołującego w dniu 23 lutego 2022 r. o wyborze oferty oraz o odrzuceniu oferty
Odwołującego jako nieważnej w związku z brakiem ważnego pełnomocnictwa; (ii) z kopii
oferty Odwołującego wraz z pełnomocnictwem ogólnym nr 21/12/2021/M z dnia 13 grudnia
2021 r. i p
otwierdzenia złożenia oferty w dniu 1 lutego 2022 r. (w załączeniu) na okoliczność
umocowania
T. Ł. do składania w imieniu Stowarzyszenia „MONAR” ofert w postępowaniach
o zamówienie publiczne i do reprezentowania Stowarzyszenia „MONAR” w tych
postępowaniach oraz na okoliczność złożenia oferty w dniu 1 lutego 2022 r.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów Odwołujący wskazał, że złożył w dniu 1 lutego 2022 r.
ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego pod sygnaturą Z.271.l.2022 pod
nazwą „Świadczenie usług zapewniających tymczasowe schronienie osobom bezdomnym z
terenu Gminy Puszcza Mariańska” wraz z pełnomocnictwem ogólnym nr 21/12/2021/M z
dnia 13 grudnia 2021 r. udzielonym przez Zarząd Stowarzyszenia „MONAR” z siedzibą w
Warszawie w formie
pisemnej (zeskanowanej do formatu PDF) dyrektorowi należącego do
Odwołującego schroniska dla osób bezdomnych, które działa pod nazwą Stowarzyszenie
Monar Centrum Pomocy Bliźniemu MARKOT w Oryszewie Osadzie (dalej „CPB MARKOT w
Oryszewie Osadzie”), w którym miały być świadczone usługi będące przedmiotem
zamówienia. W postępowaniu reprezentował Odwołującego dyrektor schroniska CPB
MARKOT w Oryszewie Osadzie, które stanowi samobilansującą się jednostkę organizacyjną
Stowarzyszenia Monar, posługującą się odrębnym numerem NIP 8381629695.
Odwołujący wskazał, że w dniu 9 lutego 2022 r. Zamawiający skierował do CPB MARKOT w
Oryszewie Osadzie wezwanie do złożenia pełnomocnictwa na podstawie art. 128 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych. stwierdzając, że złożone pełnomocnictwo ogólne nr
21/12/2021/M z dnia 13 grudnia 2021 r. nie zawiera umocowania do składania w imieniu
Stowarzyszenia „MONAR” ofert w postępowaniach o zamówienie publiczne i do
reprezentowania Stowarzyszenia „MONAR” w tych postępowaniach. Ponadto wskazał że
złożone pełnomocnictwo nie spełnia również wymogów ustawy Prawo zamówień publicznych
co do formy jego złożenia, tj. nie zostało złożone w formie elektronicznej. Zamawiający
wyznaczył termin na złożenie pełnomocnictwa do dnia 21 lutego 2022 r. godz. 16.00.
Przed upływem wyznaczonego terminu, tj. w dniu 14 lutego 2022 r. Odwołujący złożył
pełnomocnictwo szczególne w formie elektronicznej udzielone zgodnie z zasadami
reprezentacji Stowarzyszenia „MONAR” przez Przewodniczącą Zarządu Głównego
Stowa
rzyszenia „MONAR” E. Z. i Sekretarza, Członka Zarządu Głównego Stowarzyszenia
„MONAR” udzielone w dniu 14 lutego 2022 r. W treści tego pełnomocnictwa zawarto
wyraźne uprawnienie dla dyrektora CPB MARKOT w Oryszewie Osadzie T. Ł. do składania
ofert w postępowaniu przetargowym prowadzonym przez Zamawiającego i reprezentowania
Stowarzyszenia „MONAR” w tym postępowaniu. Dodatkowo w treści udzielonego
pełnomocnictwa zostało zawarte oświadczenie Odwołującego w brzmieniu: „Stosownie do
treści art. 103 S 1 Kodeksu cywilnego potwierdzamy czynności podjęte w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego nr Z. 271.1.2022 na zadanie pn. 'Świadczenie usług
zapewniających tymczasowe schronienie osobom bezdomnym z terenu Gminy Puszcza
Mariańska', przez T. Ł. w imieniu Stowarzyszenia MONAR z siedzibą w Warszawie przed
dniem udzielenia niniejszego pełnomocnictwa”.
Odwołujący wskazał, że mimo złożenia wyżej wskazanego pełnomocnictwa w
„ZAWIADOMIENIU O WYBORZE NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY” z dnia 23 lutego 2022
r., przesłanym w drodze elektronicznej Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
złożonej przez Wykonawcę CPB MARKOT w Oryszewie Osadzie na podstawie art. 226 ust.
pkt 4 Prawo zamówień publicznych. Jako przyczynę odrzucenia wskazano, że oferta jest
nieważna na podstawie odrębnych przepisów, gdyż została podpisana przez T. Ł., który w
chwili złożenia oferty nie posiadał pełnomocnictwa do działania w imieniu Stowarzyszenia
Monar Centrum Pomocy Bliźniemu MARKOT w Oryszewie Osadzie. Zamawiający wskazał
na zastosowanie ar
t. 104 kc, czyli na nieważność jednostronnej czynności prawnej
dokonanej w cudzym imieniu bez umocowania albo z jego przekroczeniem. Wskazano że
termin
składania ofert upłynął w dniu 4 lutego 2022 r. godz. 9.00 i Wykonawca na wezwanie
zamawiającego złożył pełnomocnictwo opatrzone datą późniejszą niż termin składania ofert.
W ocenie Odwołującego, z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić, bowiem w
przypadku potwierdzenia przez Zamawiającego czynności podjętych przez pełnomocnika
przed udzieleniem pełnomocnictwa w formie elektronicznej z wyraźnym wskazaniem, że
potwierdzenie to ma skutek przewidziany w art. 103 kc nie ulega wątpliwości, że w świetle
obowiązujących przepisów zarówno na dzień składania ofert jak i na dzień wyboru ofert
Odwołujący był reprezentowany przez należycie umocowanego pełnomocnika w osobie
dyrektora CPB MARKOT w Oryszewie Osadzie
T. Ł.. W tej sytuacji nieprawidłowe było
powołanie się na art. 104 kc jako podstawę przyjęcia, że złożona oferta jest nieważna.
Mocodawca wyraźnie następczo potwierdził tę czynność przed upływem wyznaczonego
terminu do uzupełnienia braków formalnych oraz przed terminem rozstrzygnięcia przetargu i
oparta na treści pełnomocnictwa szczególnego decyzja o odrzuceniu oferty Odwołującego
była nieprawidłowa. Dodać trzeba, że należy odrzucić wykładnię skłaniającą się ku objęciu
przez art. 104 przypadków składania oferty — lub jej przyjęcia — w imieniu rzekomego
mocodawcy (są to jedynie składniki umowy, do której zawarcia stosuje się art. 103, a nie
przepis art. 104 kc. (zob. wyr. SN z 23.01.2014 r. 11 CSK 190/13, LEX NR 1459158).
Odwołujący powołał się na wyrok KIO z dnia 10 marca 2020 r. sygn. akt KIO 405/20.
Dodatkowo
Odwołujący wskazał, że także pierwotnie złożone pełnomocnictwo ogólne
uprawniało dyrektora CPB MARKOT w Oryszewie Osadzie T. Ł. do reprezentowania
Odwołującego w postępowaniu przetargowym prowadzonym przez Zamawiającego nr
21/12/2021/M z dnia 13 grudnia 2021 r., bowiem
w jego treści wprost wskazano, że jest on
umocowany do potwierdzania za zgodność z oryginałem dokumentów związanych z
działalnością placówki w Oryszewie Osadzie, a takim dokumentem jest także kopia
złożonego w postępowaniu przetargowym pełnomocnictwa ogólnego. Podpisując
elektronicznie zgłoszenie oferty przesłanej Zamawiającemu poświadczył on również
załączone do oferty pełnomocnictwo ogólne. Nie można zgodzić się z twierdzeniem
Zamawiającego, że nie doszło do przedstawienia pełnomocnictwa w formie elektronicznej,
ponieważ do jej zachowania, zgodnie z art. 78(1) §1 k.c., wystarczające jest opatrzenie
oświadczenia woli złożonego w postaci elektronicznej kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, do czego doszło. Powstały w ten sposób dokument, który został
zakw
estionowany przez Zamawiającego wpisuje się w definicję dokumentu elektronicznego.
Odwołujący wskazał, że w orzecznictwie KIO podkreśla się, że dla skutecznego umocowania
danej osoby do działania w imieniu mocodawcy konieczne jest złożenie przez mocodawcę
oświadczenia woli i opatrzenie dokumentu stosownym podpisem. W przypadku dokumentu w
formie
pisemnej będzie to podpis własnoręczny, zaś w przypadku formy elektronicznej
kwalifikowany podpis elektroniczny. Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych oraz
K
odeksu cywilnego nie przewidują odmiennych skutków prawnych złożenia podpisu
własnoręcznego i kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Innymi słowy, brakuje
przepisów prawa, które obalałyby tezę o równoważności skutku prawnego kwalifikowanego
podpisu elekt
ronicznego i podpisu własnoręcznego, a tym samym formy pisemnej i formy
elektronicznej. Przepis art. 78(1)
§1 k.c. nie wyklucza równoważności skutków prawnych
oświadczenia woli złożonego w formie pisemnej ze skutkami prawnymi oświadczenia woli w
formie ele
ktronicznej. To, że art. 78(1) §1 k.c. zrównuje skutek kwalifikowanego podpisu
elektronicznego formy
elektronicznej z własnoręcznym, czyli z formą pisemną, wynika nie z
tego, że równoważność miałaby być jednostronna, lecz z faktu, że to formę elektroniczną,
jako nową technicznie formę oświadczenia woli, wprowadza się do obrotu prawnego
funkcjonującego na podstawie formy pisemnej. Przy braku przepisu prawnego niwelującego
równoważność skutków prawnych czynności dokonywanych w formie pisemnej i
elektronicznej
, a także uwzględniając przepisy Prawa zamówień publicznych, które nie
wprowadzają wymogu sporządzenia pełnomocnictwa do złożenia oferty w postaci
elektronicznej, nie można odmówić skuteczności umocowania do złożenia oferty udzielonego
w formie pisemnej.
W ocenie Odwołującego pełnomocnictwo ogólne przyznawało T. Ł. prawo do działania w
sprawach, w których Stowarzyszenie „MONAR” jest lub będzie stroną w zakresie działań
związanych z prowadzeniem placówki w Oryszewie Osadzie, w szczególności wprost
wskazano,
że jest on umocowany do podpisywania umów w tym z MOPS, GOPS i do
składania oświadczeń woli oraz do reprezentowania w urzędach wyłącznie w sprawach
związanych z prowadzeniem placówki w Oryszewie Osadzie. Niewątpliwie GOPS Puszcza
Mariańska jest urzędem, z którym T. Ł. mógł zawrzeć umowę dotyczącą prowadzonej przez
niego placówki CPB MARKOT w Oryszewie Osadzie, mógł składać oświadczenia woli wobec
tego podmiotu, w tym oświadczenie woli o złożeniu oferty w organizowanym przez ten
podmiot przetargu oraz był uprawniony do reprezentacji Stowarzyszenia „MONAR” w
postępowaniu przetargowym dotyczącym wykonania usług przez CPB MARKOT w
Oryszewie Osadzie.
Izba ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.:
„Tymczasowe schronienie dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi”.
W Rozdziale XIV SWZ Zamawiający zawarł następuje wymagania co do formy złożenia
oferty oraz
pełnomocnictwa:
Oferta powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do reprezentowania
Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w rejestrze lub innym
dokumencie, właściwym dla danej formy organizacyjnej Wykonawcy albo przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wykonawcę.
Ofert
ę składa się pod rygorem nieważności w formie elektronicznej lub w postaci
elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Pełnomocnictwo do
złożenia ofert musi być udzielone w tej samej formie elektronicznej lub w postaci
elektronicznej j
ak składana oferta.
Oferta oraz
przedmiotowe środki dowodowe (jeżeli były wymagane) składane
elektronicznie musz
ą zostać podpisane elektronicznym kwalifikowanym podpisem lub
elektronicznym podpisem zaufanym lub elektronicznym podpisem osobistym. W procesie
składania ofert (w tym przedmiotowych środków dowodowych na platformie) kwalifikowany
podpis elektroniczny lub elektroniczny podpis zaufany lub elektroniczny podpis osobisty
Wykonawca składa bezpośrednio na dokumencie który następnie przesyła do systemu.
Izba ustaliła również, że w formularzu oferty Zamawiający zawarł następujące
postanowienie: Formularz oferty
musi być opatrzony przez osobę lub osoby uprawnione do
reprezentowania firmy kwalifikowanym podpisem elektronicznym, lub elektronicznym
podpisem zaufanym lub elektronicznym podpisem osobistym przekazany wraz z
dokumentem potwierdzającym prawo do reprezentacji wykonawcy przez osobę podpisującą
ofertę.
Izba ustaliła, że Odwołujący w dniu 1 lutego 2022 r. złożył ofertę w przedmiotowym
postępowaniu. Do oferty wykonawca załączył pełnomocnictwo ogólne nr 21/12/2021/M z
dnia 13 grudnia 2021 r. udzielone przez Z
arząd Stowarzyszenia „MONAR” z siedzibą w
Warszawie w formie pisemnej (zeskanowanej do formatu PDF) p.
T. Ł. w zakresie
reprezentowania Stowarzyszenia Monar. Izba ustaliła, że zakresem pełnomocnictwa nie były
objęte czynności związane z uczestnictwem w postępowaniach przetargowym, ani również w
przedmiotowym postępowaniu, w tym pełnomocnictwo nie zawierało żadnych postanowień
uprawniających do składania ofert w postępowaniach przetargowych.
Izba ustaliła, że w dniu 9 lutego 2022 r. Zamawiający skierował do Odwołującego wezwanie
do złożenia pełnomocnictwa na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Zamawiający wskazał, że złożone pełnomocnictwo ogólne nr 21/12/2021/M z
dnia 13 grudnia 2021 r. nie zawiera umocowania do składania w imieniu Stowarzyszenia
„MONAR” ofert w postępowaniach o zamówienie publiczne i do reprezentowania
Stowarzyszenia „MONAR” w tych postępowaniach. Ponadto, Zamawiający wskazał, że
złożone pełnomocnictwo nie spełnia również wymogów ustawy Prawo zamówień publicznych
c
o do formy jego złożenia, tj. nie zostało złożone w formie elektronicznej. Zamawiający
wyznaczył termin na złożenie pełnomocnictwa do dnia 21 lutego 2022 r. godz. 16.00.
Izba ustaliła, że Odwołujący w dniu 14 lutego 2022 r. złożył pełnomocnictwo szczególne, w
formie skanu papierowego pełnomocnictwa. Izba ustaliła, że na skanie przesłanego
dokumentu widnieją nazwiska osób uprawnionych do reprezentacji Stowarzyszenia
„MONAR” - Przewodniczącą Zarządu Głównego Stowarzyszenia „MONAR” E. Z. i
Sekretarza, Członka Zarządu Głównego Stowarzyszenia „MONAR”. Na dokumencie widnieje
informacja: Dokument podpisany przez E. Z.
„Poprawność nieznana” oraz Dokument
podpisany przez J. W.-W.
– Poprawność nieznana. W treści pełnomocnictwa zostało zawarte
postanowienie o uprawieniu pełnomocnika do składania ofert w postępowaniu przetargowym
prowadzonym przez Zamawiającego i reprezentowania Stowarzyszenia „MONAR” w tym
postępowaniu. Dodatkowo w treści udzielonego pełnomocnictwa zostało zawarte
oświadczenie w brzmieniu: „Stosownie do treści art. 103 §1 Kodeksu cywilnego
potwierdzamy czynności podjęte w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nr Z.
271.1.2022 na zadanie pn. „Świadczenie usług zapewniających tymczasowe schronienie
osobom bezdomnym z
terenu Gminy Puszcza Mariańska”, przez T. Ł. w imieniu
Stowarzyszenia MONAR z siedzib
ą w Warszawie przed dniem udzielenia niniejszego
pełnomocnictwa”.
Izba ustaliła, że w dniu 23 lutego 2022 r. Zamawiający poinformował wykonawców o
wynikach postępowania przetargowego. Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. W uzasadnieniu
odrzucenia wskazano, że oferta
jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów, gdyż została podpisana przez T. Ł., który
w chwili złożenia oferty nie posiadał pełnomocnictwa do działania w imieniu Stowarzyszenia
Monar Centrum Pomocy Bliźniemu MARKOT w Oryszewie Osadzie.
Izba zważyła co następuje:
W ocenie Izby zarzuty podniesione w odwołaniu okazały się niezasadne. W konsekwencji,
Izba
oddaliła odwołanie.
Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy Pzp, komunikacja w
postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, wymiana informacji oraz
przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, z
uwzględnieniem wyjątków określonych w ustawie, odbywa się przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej. Stosow
nie zaś do art. 63 ust. 2 ustawy Pzp, w postępowaniu o
udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne ofertę, wniosek o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie,
oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, składa się, pod rygorem nieważności, w
formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub
podpisem osobistym. Jak Izba ustaliła, analogiczne zapisy zostały wprowadzone w SWZ.
Dalej wskazać należy, że ustawa Pzp nie określa wprost formy pełnomocnictwa do
dokonania czynności określonych w art. 63 ust. 2 tej ustawy. W związku z tym na mocy art. 8
ust. 1 ustawy Pzp -
do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz
uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w
sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy dnia 23 kwietnia 1964 r. —
Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze z
m.), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej. Stosownie do art. 99 ust. 1 kc -
jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest
szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej
samej formie. Pełnomocnictwo do złożenia oferty powinno być zatem złożone w formie
elektronicznej co wymaga od mocodawcy złożenia na dokumencie obejmującym treść
pełnomocnictwa kwalifikowanego podpisu elektronicznego, lub podpisania pełnomocnictwa
w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Umocowanie w tej formie powinno zostać udzielone przed złożeniem oferty.
Zdaniem Izby, pełnomocnictwo złożone przez Odwołującego wraz z ofertą tj.
p
ełnomocnictwo nr 21/12/2021/M z 13.12.2021 r. wystawione przez Stowarzyszenie MONAR
Zarząd Główny, ul. Nowolipki 91), 00-151 Warszawa, udzielone Panu T. Ł., nie zawierało
umocowania do składania w imieniu Stowarzyszenia MONAR ofert w postępowaniach o
zamówienie publiczne i do reprezentowania Stowarzyszenia MONAR w tych
postepowaniach.
Ponadto jak prawidłowo ustalił Zamawiający, złożone pełnomocnictwo nie
spełniało również wymogów ustawy Pzp oraz SWZ co do formy jego udzielenia, tj. nie
zostało złożone w formie elektronicznej ani nie zostało złożone w postaci elektronicznej
opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Na pełnomocnictwie brak jest
bowiem wymaganych przez Zamawiającego i wynikających z uregulowań kwalifikowanych
podpisów elektronicznych, lub podpisów zaufanych lub elektronicznych podpisów osobistych
osób umocowujących pełnomocnika do działania. Zdaniem Izby kopia pełnomocnictwa nie
może być uznana za równoważną formę pełnomocnictwa wymaganą przez ustawę Pzp i
SWZ.
Nie ulega wątpliwości, że pełnomocnictwo nie zostało udzielone w formie
elektronicznej.
Zgodnie z art. 78¹ k.c., do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej
wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go
kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
W treści złożonego pełnomocnictwa brak jest
kwal
ifikowanych podpisów elektronicznych mocodawców. Również podpisy złożone pod
treścią pełnomocnictwa nie mogą być uznane za podpisy zaufane czy podpisy osobiste, do
których odwołuje się art. 63 ust. 2 ustawy Pzp. Nie są to bowiem zaawansowane podpisy
elektroniczne w rozumieniu art. 3 pkt 11
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i
usług
zaufania w
odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym, weryfikowane
za pomocą certyfikatu podpisu osobistego.
Dalej Izba wskazuje, że Zamawiający prawidłowo wezwał Odwołującego do uzupełnienia
w/w pełnomocnictwa, wskazując na jego braki. W treści wezwania z dnia 9 lutego 2022 r.
zostały w sposób szczegółowy wskazane nieprawidłowości w zakresie umocowania
pełnomocnika Odwołującego. Należy podkreślić, że Odwołujący nie kwestionował wezwania
Zamawiającego, zastosował się do niego. Dalej, Izba wskazuje, że uzupełnione
pełnomocnictwo dla Pana T. Ł. również nie może być uznane za prawidłowe, co
Zamawiający prawidłowo ustalił. W szczególności uzupełnione pełnomocnictwo nadal nie
spełnia wymagań co do formy, ponieważ jest w istocie wyłącznie skanem wydrukowanego
pełnomocnictwa, który to wydruk zawiera adnotacje graficzne, na których widnieje
informacja: „Poprawność nieznana” oraz graficzny znak zapytania. Uzupełniony plik
pełnomocnictwa (pdf) zawiera wyłącznie podpis zaufany Pana T. Ł. (który nie był w ogóle
żądany przez Zamawiającego), nie zawiera natomiast podpisów Przewodniczącej Zarządu
Głównego oraz Sekretarza Zarządu Głównego Stowarzyszenia MONAR, w formie
wymaganej przez postanowienia SWZ oraz przepisy ustawy Pzp. Podnoszona przez
Odwołującego okoliczność, że w treści pełnomocnictwa zostało zawarte oświadczenie o
zatwierdzeniu czynności pełnomocnika, nie ma znaczenia dla sprawy, z uwagi na wadliwość
samego pełnomocnictwa, a w konsekwencji nieskuteczność jego udzielenia. Na podstawie
dokumentu złożonego przez Odwołującego w odpowiedzi na wezwanie, Zamawiający nie był
w stanie zweryfikować w jakikolwiek sposób prawidłowości podpisów elektronicznych Pani E.
Z. oraz Pani J. W.
– podpisów tych po prostu nie ma w pliku pełnomocnictwa. Tym samym,
w ocenie Izby,
nie sposób uznać, by w analizowanej sprawie doszło do skutecznego
uzupełnienie pełnomocnictwa, które odpowiadałoby formie wymaganej przez postanowienia
SWZ oraz przepisy ustawy Pzp.
W konsekwencji, w ocenie Izby, Zamawiający prawidłowo odrzucił ofertę Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp.
Ponadto, Izba wskazuje, że nawet gdyby hipotetycznie uznać zarzuty Odwołującego za
zasadne (z czym nie mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie), zdaniem Izby
Odwołujący w żaden sposób nie wykazał wpływu takiego hipotetycznego naruszenia
przepisów ustawy na wynika postępowania. Zgodnie z art. 554 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp Izba
uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. W niniejszej sprawie
Zamawiający w dniu 23.02.2022 r. zawiadomił Odwołującego o wyborze oferty
najkorzystniejszej w części I i II zamówienia oraz o odrzuceniu Jego oferty. Odwołujący
wniósł odwołanie tylko i wyłącznie wobec czynności odrzucenia jego oferty, nie kwestionuje
zaś prawidłowości dokonanej przez Zamawiającego czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty. Podkreślenia wymaga, że Odwołujący nawet nie wystąpił do Zamawiającego z
wnioskiem o udostępnienie zarówno oferty wybranej jako najkorzystniejsza, jak i załączników
do protokołu postępowania, po dokonaniu czynności wyboru oferty. Jak wynika z dokonanej
przez
Zamawiający symulacji oceny punktowej obu złożonych ofert, załączonej do
odpowiedzi na odwołanie, nawet gdyby nawet hipotetycznie przywrócić ofertę Odwołującego
do postępowania, to w każdej części zamówienia otrzymałaby ona mniejszą ilość punktów
niż aktualnie wybrana oferta Stowarzyszenia Hilaritas. Tym samym, świetle przyjętych w
SWZ kryteriów oceny, oferta Odwołującego i tak nie byłaby uznana za najkorzystniejszą.
Tym samym, ewentualne uwzględnienie podniesionych zarzutów pozostawałoby bez wpływu
na wynika postępowania.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie 575 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz §
8 ust. 2 zd. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………