KIO 539/22 POSTANOWIENIE dnia 11 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 07.09.2022

Sygn. akt: KIO 539/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 11 marca 2022  r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Odrzywolska  

Członkowie:  Izabela Niedziałek - Bujak 

Andrzej Niwicki 

Protokolant:  

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu 

z  udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  w  dniu  

11  marca  2022    r.  w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej w dniu 25 lutego 2022 r. przez wykonawcę: Integrated Solutions Sp. z o.o.  

z siedzibą w Warszawie  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Ministerstwo  Sprawiedliwości  

z siedzibą w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy: 

Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Warszawie

,  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

po stronie zamawia

jącego 

postanawia: 

 
1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy: 

Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  kwoty  

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

90% kwoty uiszczonego wpisu 

od odwołania. 


Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący : 

……………………………… 

Członkowie:    

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 539/22 

U z a s a d n i e n i e 

Ministerstwo  Sprawiedliwości  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  r.  Prawo zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  -  dalej  „ustawa 

Pzp”,  o  wartości  powyżej  progów  unijnych,  którego  przedmiotem  jest  „Usługa  eksploatacji  

i  rozwoju  Systemu  Dozoru  Elektronicznego”;  znak  sprawy  BF-II.3710.4.2022  -  dalej 

„postępowanie" lub „zamówienie”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z dnia 15 lutego 2022 r. pod numerem 2022/S 032-081502. 

W  dniu 

25  lutego  2022  r.  przez  wykonawcę:  Integrated  Solutions  Sp.  z  o.o.  

z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  „Odwołujący”)  zostało  wniesione  odwołanie  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  O

dwoławczej,  wobec  zaniechań  i  czynności  Zamawiającego  w  tym 

postępowaniu  polegających  na  sformułowaniu  treści  specyfikacji  warunków  zamówienia 

(dalej „SWZ”) w sposób naruszający przepisy ustawy Pzp, w tym:  

1.  o

pisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny,  niewyczerpujący  

za  pomocą  niedostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  bez  uwzględnienia 

wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty:  (a)  brak  pełnej  

i  aktualnej  dokumentacji  systemu  SDE,  co  pozwoli  na  prawidłowe  zwymiarowanie 

zakresu prac koniecznych do wykonania w ramach realizacji zamówienia, a tym samym 

zapewni  możliwość  skalkulowania  oferty;  (b)  opisanie  wymagań  dotyczących 

modernizacji  Aplikacji  SDE24  bez  posłużenia  się  sformułowaniami  powszechnie 

stosowanymi  w  i

nżynierii  oprogramowania  oraz  bez  udostępnienia  kodów  źródłowych  

co  uniemożliwia  ocenę  przez  wykonawcę  zakresu  swojego  świadczenia,  

a w konsekwencji skalkulowanie ceny oferty (zał. nr 11 do Umowy); (c) brak kompletnej 

dokumentacji dotyczącej rozbudowy i modernizacji infrastruktury, co uniemożliwia ocenę 

przez wykonawcę zakresu swojego świadczenia, a w konsekwencji skalkulowanie ceny 

oferty  (zał.  nr  10  do  Umowy);  (d)  brak  określenia  wymaganych  przez  Zamawiającego 

wymagań jakościowych i wydajnościowych, w szczególności takich jak czas odpowiedzi 

aplikacji i bazy danych przy danym obciążeniu i danej liczbie pracujących użytkowników 

co uniemożliwia wykonawcy oszacowanie pracochłonności, niezbędnych zasobów oraz 

kosztów przedsięwzięcia, a w konsekwencji nie pozwala na ustalenie przez wykonawcę 


zakresu swojego świadczenia i co za tym idzie, na skalkulowanie ceny oferty (zał. nr 10 

do  Umowy);  (e)  oznaczenie  terminu  realizacji  zamówienia  (a  także  terminów  

w harmonogramie realizacji zamówienia) datami kalendarzowymi - 30 września 2022 r.  

i  1  października  2022  r.  -  co  sprawia,  że  dla  wykonawcy  nieznany  jest  czas  

na  wykonanie  prac  przygotowawczych  do  rozpoczęcia  realizacji  usługi,  gdyż  czas  ten 

będzie  zależny  od  przebiegu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  

w  szczególności  korzystania  z  ewentualnych  środków  ochrony  prawnej  oraz  terminów  

w  jakich  będą  podejmowane  czynności  przez  Zamawiającego  w  toku  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  i  w  związku  z  zawarciem  umowy  -  co  uniemożliwia  nie  tylko 

skal

kulowanie  ceny  oferty,  lecz  w  ogóle  ocenę,  czy  wykonawca  będzie  w  stanie  dane 

zamówienie zrealizować - co stanowi naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy Pzp;  

2.  o

pisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który  mógłby  utrudniać  uczciwą 

konkurencję,  z  uwagi  na  sporządzenie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

niejednoznaczny, 

niewyczerpujący 

za 

pomocą 

niedostatecznie 

dokładnych  

i  zrozumiałych  określeń,  bez  uwzględnienia  wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć 

wpływ na sporządzenie oferty, w zakresie o jakim mowa w zarzucie 1 a) - d), co sprawia, 

że  ofertę  może  złożyć  jedynie  dotychczasowy  dostawca  usług,  co  stanowi  naruszenie 

art. 99 ust. 4 ustawy Pzp.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

zmodyfikowania treści SWZ poprzez: 

1.  u

dostępnienie  dokumentacji  SDE,  ewentualnie  udostępnienie  dokumentacji  SDE  

na  zasadzie  art.  18  ust.  4  ustawy  Pzp 

z  określeniem  wymagań  dotyczących  poufnego 

charakteru  przekazanych  informacji,  jeśli  informacje  zawarte  w  dokumentacji  mają  taki 

charakter;  

2.  u

dostępnienie  kodów  źródłowych  do  Aplikacji  SDE  24,  ewentualnie  udostępnienie 

kodów  źródłowych  do  Aplikacji  SDE  24  na  zasadzie  art.  18  ust.  4  ustawy  Pzp  

z określeniem wymagań dotyczących poufnego charakteru przekazanych informacji, jeśli 

informacje zawarte w kodach źródłowych mają taki charakter; 

3.  m

odyfikację  wymogów  w  taki  sposób,  aby  jasno  były  sprecyzowane  oczekiwania 

dotyczące  migracji  Systemu  SDE:  (a)  precyzyjne  określenie  w  Załączniku  nr  10  

do  Umowy  zakresu  m

igracji  i  replikacji  danych  i  określenie  listy  elementów 

niestandardowych,  które  będą  podlegały  odtworzeniu  na  nowym  środowisku  bazy 

danych  m.in.  raportów  Crystal  Reports  wykorzystywanych  przez  Zamawiającego  

i  dystrybuowanych  z  wykorzystaniem  Crystal  Server;  (

b) Wykreślenie punktu 4 poz. 16 

Załącznika nr 10 do Umowy lub modyfikację go w taki sposób, aby Zamawiający podał 


ilość i typ nowych danych, które będą wymagane przez Zamawiającego oraz wskazanie 

źródła,  na  podstawie  którego  wykonawca  ma  uzupełnić  brakujące  informacje;  

c)  Zdefiniowanie  w  punkcie  4  poz.  17  Załącznika  nr  10  do  Umowy,  na  czym  polega 

„pełna  konwersja  wszystkich  obecnie  istniejących  w  Aplikacji  SDE24  raportów  Crystal 

Reports

”; (d) wykreślenie punktu 4 poz. 23 Załącznika nr 10 do Umowy lub modyfikację 

go  w  taki  sposób,  aby  Zamawiający  wyspecyfikował  szczegółową  listę  elementów 

niestandardowych,  które  będą  podlegały  odtworzeniu  na  nowym  środowisku  bazy 

danych, w tym raportów Crystal Reports używanych przez Zamawiającego; 

4.  m

odyfikację  wymagań  w  taki  sposób,  aby  dokładnie  zostały  określone  minimalne  

i  maksymalne  parametry,  jakie  ma  spełniać  infrastruktura  techniczno-systemowa, 

dostarczona  w  ramach  bieżącego  postępowania,  umożliwiająca  produkcyjne 

uruchomienie  Systemu  SDE  oraz  jego  rozbudowę  i  modernizację;  podstawowe 

parametry  techniczne  pozwalające  na  zwymiarowanie  infrastruktury  techniczno-

systemowej, to: (

a) wymagana moc obliczeniowa wyrażona w ilościach i osiągach rdzeni 

procesorowych,  (

b)  ilości  pamięci  RAM,  (c)  wielkości  pamięci  podręcznej,  (d)  wielkości  

i wydajności połączeń sieciowych, (e) wielkości i wydajności pamięci masowych, (f) ilość 

i  rodzaj  systemów  operacyjnych,  (g)  rodzaj  oprogramowania  do  wirtualizacji,  (h)  ilość 

maszyn  wirtualnych,  (

i)  ilość  i  rodzaj  silników  baz  danych,  (j)  oczekiwany  schemat 

połączeń fizycznych i logicznych infrastruktury techniczno-systemowej Systemu SDE; 

5.  m

odyfikację  harmonogramu  realizacji,  uwzględniającego  powiązanie  poszczególnych 

terminów  z  harmonogramu  z  faktyczną  datą  zawarcia  umowy,  tj.  określenie  czasu 

trwania poszczególnych Etapów w odniesieniu do faktycznej daty zawarcia umowy - przy 

czym czas trwania Etapu I nie może być krótszy niż 90 dni.  

Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  poinformował  wykonawców  o  możliwości  zgłoszenia 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego.  W  terminie  określonym  w  art.  525  ust.  1 

ustawy  Pzp  do 

postępowania  odwoławczego  przystąpił,  po  stronie  zamawiającego, 

wykonawca: 

Enigma  Systemy  Ochrony  Informacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie. 

Odwołujący,  w  dniu  10  marca  2022  r.,  przed  otwarciem  rozprawy  wyznaczonej  

na dzień 11 marca 2022 r., złożył do akt sprawy pismo procesowe w którym poinformował, 

że  cofa odwołanie w całości. 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  568  pkt  1  ustawy 

Pzp  umorzyła 

postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia.  


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy  Pzp 

w zw. z  § 9 ust. 1 pkt  3 a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

(Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  

z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  w  wysokości 

stanowiącej 90% jego wartości.  

Przewodniczący : 

……………………………… 

Członkowie:    

……………………………… 

………………………………