Sygn. akt: KIO 525/22
POSTANOWIENIE
z dnia 11 marca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicz
ący: Anna Wojciechowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w Warszawie w dniu 11 marca
2022 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 lutego
2022 r. przez wykonawc
ę Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Sąd Okręgowy w Lublinie z siedzibą w Lublinie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 525/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Sąd Okręgowy w Lublinie z siedzibą w Lublinie - prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity
Dz. U. 2021 r., poz. 1129 z późn. zm. – dalej „ustawa pzp”), pt. „Usługi ochrony i usługi
towarzyszące dla Sądu Okręgowego w Lublinie i sądów funkcjonalnych”, nr postępowania:
D.ZP-2820-10/22.
Postępowanie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej
(ogłoszenie z dnia 15 lutego 2022 r. za numerem 2022/S 032-082335).
W dniu 25 lutego 2022
r. odwołanie wobec treści postanowień specyfikacji warunków
zamówienia wniósł wykonawca Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu – dalej Odwołujący.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy
pzp:
1. art. 16 ust. 1-3 ustawy pzp
poprzez naruszenie przez Zamawiającego zasad zachowania
uczciwej konkurencji, przejrzystości i proporcjonalności przy formułowaniu postanowień
ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Warunków Zamówienia,
2) art. 433 pkt 4 ustawy pzp poprzez wprowadzenie przez
Zamawiającego do projektu
umowy w
sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych,
3) art. 436 pkt 4 lit. b ustawy pzp
w związku z art. 439 ust. 2 pkt 4 ustawy pzp poprzez
wadli
we określenie przez Zamawiającego maksymalnej wartości zmiany wynagrodzenia
Wykonawcy w związku ze zmianą stawki podatku od towarów i usług, wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej,
ustalonych na podstawie p
rzepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu
zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne oraz
zasad gromadzenia i wyso
kości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których
mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych,
4) art. 439 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy pzp poprzez zaniechanie przez
Zamawiającego określenia
w projekcie umowy w
sprawie zamówienia publicznego sposobu ustalania zmiany
wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
oraz nakazanie Zamawiającemu:
1. zmiany
postanowienia § 12 ust. 2 pkt 1 i 7 projektu umowy w następującym brzmieniu lub
równoważnym:
„2. Strony przewidują możliwość zmiany Umowy w następujących przypadkach: 1)
wynikających ze zmian funkcjonalno-organizacyjnych u Zamawiającego – w zakresie, w
jakim będzie to niezbędne w celu dostosowania postanowień umowy do zaistniałego stanu
prawnego
lub
faktycznego.
W
przypad
ku
zmniejszenia/zwiększenia
ilości
obiektów/powierzchni objętych umową (np. koniecznością zbycia/wydzierżawienia/najmu
obiektu) lub zakresu ochrony w tych obiektach, Strony wspólnie ustalą w formie pisemnego
aneksu zgodnie z § 12 ust. 12 Umowy zasady wprowadzenia takiej zmiany oraz wysokość
wynagrodzenia umownego należnego Wykonawcy. Ograniczenie zakresu zamówienia,
o
którym mowa w zdaniu pierwszym, nie może skutkować zmniejszeniem łącznej wartości
netto usług, stanowiących przedmiot umowy, do wartości niższej niż 90 % kwoty, o której
mowa w § 10 ust. 1.” (…) 7) zmniejszenia zakresu świadczonych Usług i w związku z tym
zmniejszenia wynagrodzenia Wykonawcy, w przypadku wystąpienia zmian techniczno-
organizacyjnych leżących po stronie Zamawiającego. Strony wspólnie ustalą w formie
pisemnego aneksu zgodnie z § 12 ust. 12 Umowy zasady wprowadzenia takiej zmiany oraz
wysokość wynagrodzenia umownego należnego Wykonawcy. Ograniczenie zakresu
zamówienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie może skutkować zmniejszeniem
łącznej wartości netto usług, stanowiących przedmiot umowy, do wartości niższej niż 90 %
kwoty, o
której mowa w § 10 ust. 1.”
zmianę postanowienia § 14 ust. 6 poprzez usunięcie z jego treści odesłania do § 12 ust. 3
umowy -
według następującego brzmienia:
„Na podstawie art. 439 ust. 2 pkt 4 ustawy prawo zamówień publicznych, Zamawiający
określa maksymalny wzrost wynagrodzenia należnego Wykonawcy w całym okresie
realizacji zamówienia w wyniku zastosowania postanowień, o których mowa w § 14, na
poziomie 10% ceny wybranej oferty. W przypadku gdy waloryzacja przekroczy 10%
Zamawiający może odpowiednio skrócić okres realizacji umowy.”
3. wprowadzenia
do projektu umowy postanowień dotyczących pominiętych zasad
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany
ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia lub sformułowania nowej
klauzuli waloryzacyjnej
– zgodnie z poniższym brzmieniem lub równoważnym:
„1. Strony postanawiają, że w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów, związanych
z
realizacją przedmiotu umowy, maksymalne wynagrodzenie netto i brutto Wykonawcy oraz
ceny jednostkowe netto i brutto, ustalone w umowie (dalej wynagrodzenie), waloryzuje się na
zasadach, o których mowa w ust. 2 – 6 poniżej. 2. Zmiana ceny materiałów lub kosztów
będzie ustalana kwartalnie na podstawie Wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych
ogółem (kwartał do poprzedniego kwartału), ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego (dalej: GUS) w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor
Polski” za każdy kwartał roku kalendarzowego, w którym realizowana jest umowa. 3. Zmiana
wynagrodzenia Wykonawcy będzie następować jeden (1) raz na kwartał kalendarzowy,
z
zastrzeżeniem, że pierwsza zmiana wynagrodzenia nastąpi nie wcześniej, niż po upływie
kwartału kalendarzowego realizacji umowy oraz gdy Wskaźnik, o którym mowa w ust. 2,
przekroczy 0,2% w stosunku do Wskaźnika z kwartału kalendarzowego, w którym przypadał
termin składania ofert. Każda kolejna zmiana wynagrodzenia Wykonawcy nastąpi
w
przypadku, gdy Wskaźnik, o których mowa w ust. 2, przekroczy 0,2% w stosunku do
wskaźnika z kwartału, w którym nastąpiła ostatnia zmiana wynagrodzenia wykonawcy. 4.
Wartość zmiany wynagrodzenia Wykonawcy będzie równa wzrostowi Wskaźnika
wskazanego w ust. 3. 5. Wynagrodzenie Wykonawcy ulega waloryzacji od pierwszego dnia
miesiąca następującego po dniu publikacji komunikatu Prezesa GUS – z uwzględnieniem
postanowień ust. 3. 6. Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia wynosi łącznie 15% w
stosunku do wartości wynagrodzenia brutto Wykonawcy, ustalonego w dniu zawarcia
Umowy.”
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba
stwierdziła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w
Dziale
IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie
zawiera
braków formalnych oraz został uiszczony od niego wpis. Izba ustaliła, że nie
zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem
odwołania.
Izba stwierdziła, że w terminie wynikającym z art. 525 ust. 1 ustawy pzp do postępowania
odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 7 marca 2022
r. wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej pismo procesowe
Zamawiającego, w którym Zamawiający oświadczył, że uwzględnia wniesione odwołanie
w
całości. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało
złożone prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że
odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, iż zachodzą podstawy do umorzenia postępowania
odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy pzp, zgodnie z którym w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania, natomiast po jego stronie nie przystąpił do postępowania odwoławczego żaden
wy
konawca, co wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do umorzenia
postępowania
odwoławczego.
Powyższe
powoduje
zakończenie
postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na postawie art. 557 i 575 ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na
rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………….