KIO 525/22 POSTANOWIENIE dnia 11 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 16.09.2022

Sygn. akt: KIO 525/22

POSTANOWIENIE 

z dnia 11 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicz

ący:     Anna Wojciechowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron w Warszawie w dniu 11 marca 

2022  r. 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  lutego 

2022  r.  przez  wykonawc

ę  Impel  S.A.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  w postępowaniu 

prowadzonym przez 

zamawiającego Sąd Okręgowy w Lublinie z siedzibą w Lublinie 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Impel  S.A.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (t.  j.  Dz.  U.  z 2021  r.,  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejsze 

postanowienie 

–  w terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ……………………… 


Sygn. akt KIO 525/22 
 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Sąd  Okręgowy  w  Lublinie  z  siedzibą  w  Lublinie  -  prowadzi  w trybie 

przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

podstawie ustawy z dnia 11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity 

Dz.  U.  2021  r.,  poz.  1129  z  późn.  zm.  –  dalej  „ustawa  pzp”),  pt.  „Usługi  ochrony  i  usługi 

towarzyszące  dla  Sądu Okręgowego  w  Lublinie  i  sądów  funkcjonalnych”,  nr  postępowania: 

D.ZP-2820-10/22. 

Postępowanie  zostało  ogłoszone  w Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej 

(ogłoszenie z dnia 15 lutego 2022 r. za numerem 2022/S 032-082335). 

W dniu 25 lutego 2022 

r. odwołanie wobec treści postanowień specyfikacji warunków 

zamówienia wniósł wykonawca Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu – dalej Odwołujący.  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

pzp: 

1. art. 16 ust. 1-3 ustawy pzp 

poprzez naruszenie przez Zamawiającego zasad zachowania 

uczciwej  konkurencji,  przejrzystości  i  proporcjonalności  przy  formułowaniu  postanowień 

ogłoszenia o zamówieniu oraz Specyfikacji Warunków Zamówienia, 

2)  art.  433  pkt  4  ustawy  pzp  poprzez  wprowadzenie  przez 

Zamawiającego  do  projektu 

umowy w 

sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, 

3)  art.  436  pkt  4  lit.  b  ustawy  pzp 

w  związku  z  art.  439  ust.  2  pkt  4  ustawy  pzp  poprzez 

wadli

we  określenie  przez  Zamawiającego  maksymalnej  wartości  zmiany  wynagrodzenia 

Wykonawcy  w  związku  ze  zmianą  stawki  podatku  od  towarów  i  usług,  wysokości 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki  godzinowej, 

ustalonych  na  podstawie  p

rzepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 

wynagrodzeniu za pracę, zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu 

zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne oraz 

zasad  gromadzenia  i  wyso

kości  wpłat  do  pracowniczych  planów  kapitałowych,  o  których 

mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, 

4) art. 439 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy pzp poprzez zaniechanie przez 

Zamawiającego określenia 

w  projekcie  umowy  w 

sprawie  zamówienia  publicznego  sposobu  ustalania  zmiany 

wynagrodzenia Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.  


W  związku  z  powyższymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

oraz nakazanie Zamawiającemu: 

1. zmiany 

postanowienia § 12 ust. 2 pkt 1 i 7 projektu umowy w następującym brzmieniu lub 

równoważnym: 

„2.  Strony  przewidują  możliwość  zmiany  Umowy  w  następujących  przypadkach:  1) 

wynikających  ze  zmian  funkcjonalno-organizacyjnych  u  Zamawiającego  –  w  zakresie,  w 

jakim  będzie  to  niezbędne  w  celu dostosowania  postanowień  umowy  do  zaistniałego  stanu 

prawnego 

lub 

faktycznego. 

przypad

ku 

zmniejszenia/zwiększenia 

ilości 

obiektów/powierzchni  objętych  umową  (np.  koniecznością  zbycia/wydzierżawienia/najmu 

obiektu) lub zakresu ochrony w tych obiektach, Strony wspólnie ustalą w formie pisemnego 

aneksu zgodnie z § 12 ust. 12 Umowy zasady wprowadzenia takiej zmiany oraz wysokość 

wynagrodzenia  umownego  należnego  Wykonawcy.  Ograniczenie  zakresu  zamówienia, 

którym  mowa  w  zdaniu  pierwszym,  nie  może  skutkować  zmniejszeniem  łącznej  wartości 

netto  usług,  stanowiących  przedmiot  umowy,  do  wartości  niższej  niż  90  %  kwoty,  o  której 

mowa w  § 10  ust.  1.” (…)  7)  zmniejszenia zakresu  świadczonych  Usług  i  w związku  z  tym 

zmniejszenia  wynagrodzenia  Wykonawcy,  w  przypadku  wystąpienia  zmian  techniczno-

organizacyjnych  leżących  po  stronie  Zamawiającego.  Strony  wspólnie  ustalą  w  formie 

pisemnego aneksu zgodnie z § 12 ust. 12 Umowy zasady wprowadzenia takiej zmiany oraz 

wysokość  wynagrodzenia  umownego  należnego  Wykonawcy.  Ograniczenie  zakresu 

zamówienia,  o  którym  mowa  w  zdaniu  pierwszym,  nie  może  skutkować  zmniejszeniem 

łącznej  wartości  netto  usług,  stanowiących  przedmiot  umowy,  do  wartości  niższej  niż  90  % 

kwoty, o 

której mowa w § 10 ust. 1.” 

zmianę postanowienia § 14 ust. 6 poprzez usunięcie z jego treści odesłania do § 12 ust. 3 

umowy - 

według następującego brzmienia:  

„Na  podstawie  art.  439  ust.  2  pkt  4  ustawy  prawo  zamówień  publicznych,  Zamawiający 

określa  maksymalny  wzrost  wynagrodzenia  należnego  Wykonawcy  w  całym  okresie 

realizacji  zamówienia  w  wyniku  zastosowania  postanowień,  o  których  mowa  w  §  14,  na 

poziomie  10%  ceny  wybranej  oferty.  W  przypadku  gdy  waloryzacja  przekroczy  10% 

Zamawiający może odpowiednio skrócić okres realizacji umowy.” 

3.  wprowadzenia 

do  projektu  umowy  postanowień  dotyczących  pominiętych  zasad 

wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany 

ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia lub sformułowania nowej 

klauzuli waloryzacyjnej 

– zgodnie z poniższym brzmieniem lub równoważnym: 


„1.  Strony  postanawiają,  że  w  przypadku  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów,  związanych 

realizacją przedmiotu umowy, maksymalne wynagrodzenie netto i brutto Wykonawcy oraz 

ceny jednostkowe netto i brutto, ustalone w umowie (dalej wynagrodzenie), waloryzuje się na 

zasadach,  o  których  mowa  w  ust.  2  –  6  poniżej.  2.  Zmiana  ceny  materiałów  lub  kosztów 

będzie  ustalana  kwartalnie  na  podstawie  Wskaźnika  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych 

ogółem (kwartał  do  poprzedniego kwartału),  ogłaszanego  przez  Prezesa Głównego  Urzędu 

Statystycznego  (dalej:  GUS)  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczpospolitej  Polskiej  „Monitor 

Polski” za każdy kwartał roku kalendarzowego, w którym realizowana jest umowa. 3. Zmiana 

wynagrodzenia  Wykonawcy  będzie  następować  jeden  (1)  raz  na  kwartał  kalendarzowy, 

zastrzeżeniem,  że pierwsza zmiana wynagrodzenia nastąpi  nie wcześniej,  niż  po  upływie 

kwartału  kalendarzowego  realizacji  umowy  oraz  gdy  Wskaźnik,  o  którym  mowa  w  ust.  2, 

przekroczy 0,2% w stosunku do Wskaźnika z kwartału kalendarzowego, w którym przypadał 

termin  składania  ofert.  Każda  kolejna  zmiana  wynagrodzenia  Wykonawcy  nastąpi 

przypadku,  gdy  Wskaźnik,  o  których  mowa  w  ust.  2,  przekroczy  0,2%  w  stosunku  do 

wskaźnika  z  kwartału,  w  którym  nastąpiła  ostatnia  zmiana  wynagrodzenia  wykonawcy.  4. 

Wartość  zmiany  wynagrodzenia  Wykonawcy  będzie  równa  wzrostowi  Wskaźnika 

wskazanego w ust. 3. 5. Wynagrodzenie Wykonawcy ulega waloryzacji od pierwszego dnia 

miesiąca  następującego  po  dniu  publikacji  komunikatu  Prezesa  GUS  –  z  uwzględnieniem 

postanowień  ust.  3.  6.  Maksymalna  wartość  zmiany  wynagrodzenia  wynosi  łącznie  15%  w 

stosunku  do  wartości  wynagrodzenia  brutto  Wykonawcy,  ustalonego  w  dniu  zawarcia 

Umowy.” 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Izba 

stwierdziła,  że  odwołanie  czyni  zadość  wymogom  proceduralnym  zdefiniowanym  w 

Dziale 

IX ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie 

zawiera 

braków  formalnych  oraz  został  uiszczony  od  niego  wpis.  Izba  ustaliła,  że  nie 

zaistniały  przesłanki  określone  w  art.  528  ustawy  pzp,  które  skutkowałyby  odrzuceniem 

odwołania. 

Izba  stwierdziła,  że  w  terminie  wynikającym  z  art.  525  ust.  1  ustawy  pzp  do  postępowania 

odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. 

W  dniu  7  marca  2022 

r.  wpłynęło  do  Krajowej  Izby  Odwoławczej  pismo  procesowe 

Zamawiającego,  w którym  Zamawiający  oświadczył,  że  uwzględnia  wniesione  odwołanie 


całości. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że pismo uwzględniające odwołanie zostało 

złożone prawidłowo i podpisane przez osobę umocowaną, w konsekwencji czego uznała, że 

odwołanie zostało skutecznie uwzględnione przed otwarciem rozprawy. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  uznała,  iż  zachodzą  podstawy  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  w  oparciu  o  art.  522  ust.  1  ustawy  pzp,  zgodnie  z  którym  w  przypadku 

uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba 

może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron 

oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po 

stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku 

zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Taka  sytuacja  zaistniała  w 

przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym.  Zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty 

odwołania,  natomiast  po  jego  stronie  nie  przystąpił  do  postępowania  odwoławczego  żaden 

wy

konawca,  co  wyczerpuje  dyspozycję  ww.  przepisu  i  obliguje  Izbę  do  umorzenia 

postępowania 

odwoławczego. 

Powyższe 

powoduje 

zakończenie 

postępowania 

odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  postawie  art.  557  i  575  ustawy 

dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zm.), nakazując dokonanie na 

rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania. 

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji. 

Przewodniczący:      …………………….