KIO 3728/21 WYROK dnia 14 stycznia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 13.06.2022

Sygn. akt: KIO 3728/21 
 
 

WYROK 

z dnia 14 stycznia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Odrzywolska  

Członkowie:   

Marzena Ordysińska 

Anna Osiecka 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11  stycznia  2022  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  grudnia  2021  r.  przez 

wykonawcę: Track Tec Construction Sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  

z siedzibą w Warszawie 

przy udziale: 

A.  wykonawcy: 

Kolejowe  Zakłady  Automatyki  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

B. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  AZD  PRAHA  s.r.o.,  AZD 

Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  w  Pradze  zgłaszających  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

C. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  ELKOL  Sp.  z  o.o.,  KZA 

Przedsiębiorstwo  Automatyki  i  Telekomunikacji  S.A.  z  siedzibą  lidera  w  Bytomiu 

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

D.  wykonawcy: 

TORPOL  S.A.  z  siedzibą  w  Poznaniu  zgłaszającego  przystąpienie  

do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

E. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Krakowskie  Zakłady 

Automatyki  S.A.,  Bombardier Transportation  (ZWUS)  Polska  Sp.  z o.o.  z  siedzibą 

lidera  w  Krakowie 

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

po stronie zamawiającego 


F. 

wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: PORR S.A., SABEL Sp. z o.o.  

z  siedzibą  lidera  w  Warszawie  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  postępowania  

na podstawie art. 255 pkt 6 

ustawy Prawo zamówień publicznych; 

kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  

z siedzibą w Warszawie, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawcę: 

Track  Tec  Construction  Sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  

w Warszawie na rzecz wykonawcy: Track Tec Construction Sp. z o. 

o. z siedzibą 

we  Wrocławiu  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  w  terminie  

14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:  

………………………………………. 

Członkowie:   

………………………………………. 

………………………………………. 


Sygn. akt: KIO 3728/21 
 

UZASADNIENIE 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  (jednostka 

prowadząca  postępowanie  -  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  Centrum  Realizacji 

Inwestycji  Region  Centralny  z  siedzibą  w  Warszawie)  -  dalej:  „zamawiający”,  prowadzi 

postępowanie  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  o  wartości  zamówienia  wyższej  niż  progi  unijne,  

na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo Zamówień Publicznych 

(Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  - 

dalej  „ustawa  Pzp”  pn.  Zaprojektowanie  i  budowa 

nowych  urządzeń  srk  w  stacji  Zawiercie  oraz  roboty  towarzyszące  w  ramach  projektu  

pn.  „Modernizacja  linii  kolejowej  nr  4  -  Centralna  Magistrala  Kolejowa  etap  II”;  numer 

postępowania: 9090/IREZA1/12372/03433/21/P (dalej: „postępowanie" lub „zamówienie”). 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowane  zostało  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 23 lipca 2021 r. pod numerem: 2021/S 141-376112.  

Zamawiający w dniu 13 grudnia 2021 r. przesłał wykonawcom zaproszenie do udziału 

w  aukcji  elektronicznej,  następnie  14  grudnia  2021  r.  przesłał  do  wszystkich  wykonawców 

pismo, stanowiące odpowiedź na wniosek jednego z nich zawierające wyjaśnienie sposobu 

dokonania  przeliczenia  cen  ujętych  w  Rozbiciu  Ceny  Ofertowej  (dalej  „RCO”)  

o  wskaźnik  upustu,  o  którym  mowa  w  pkt  21.17  Instrukcji  dla  Wykonawców  (dalej  „IDW”), 

stanowiącej Tom I Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej „SWZ”). 

W  dniu 

23  grudnia  2021  r.  przez  wykonawcę:  Track Tec  Construction  Sp.  z  o.  o.  

z siedzibą we Wrocławiu (dalej „odwołujący”) zostało wniesione odwołanie od niezgodnych 

z przepisami ustawy Pzp czynności i zaniechań zamawiającego, podjętych w postępowaniu, 

polegających na:  

zaniechaniu  unieważnienia  postępowania  pomimo,  że  obarczone  jest  ono  niemożliwą  

do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  

w  sprawie  zamówienia  publicznego,  w  związku  z  dokonaniem  przez  zamawiającego  

na  etapie  po  otwarciu  złożonych  w  postępowaniu  ofert,  bo  w  dniu  14  grudnia  2021  r., 

zmiany  w  dokumentacji  p

ostępowania  w  zakresie  ustalenia  poziomu  ceny  ofertowej  

po aukcji elektronicznej;  


zaniechaniu  odrzucenia  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Konsorcjum  Krakowskie  Zakłady  Automatyki  S.A.  oraz  Bombardier 

Transportation  (ZWUS)  Polska  sp.  z  o.o.  (dalej:  „KZA);  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  PORR  S.A.  oraz  SABEL  Sp.  z  o.o.,  (dalej: 

„PORR”)  pomimo,  że  oferty  te  zostały  złożone  w  warunkach  czynu  nieuczciwej 

konkurencji;  

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  wykonawców:  KZA  i  PORR  pomimo,  że  treść  tych  ofert 

jest niezgodna z 

warunkami zamówienia;  

zaniechaniu skierowania do wykonawców KZA i PORR wezwania do złożenia wyjaśnień 

w zakresie treści ich ofert, co do ich zgodności dokumentacją postępowania; 

zaniechaniu  skierowania  do  wykonawców  KZA  i  PORR  wezwania  do  wyjaśnień  

w  zak

resie  ceny  ofert  tych  wykonawców  przed  zaproszeniem  tych  wykonawców  

do udziału w aukcji elektronicznej.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1.  art. 137 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  16  ust.  1  Pzp  poprzez  dokonanie  przez  zamawiającego,  na 

etapie  po  otwarciu  złożonych  w  postępowaniu  ofert,  bo  w  dniu  14  grudnia  2021  r., 

zmiany  

w  dokumentacji  postępowania  w  zakresie,  który  ma  istotne  znaczenie  dla  warunków,  

na  jakich  wykonawcy  mogą  licytować  i  w  zakresie,  jaki  ma  wpływ  na  ustalenie  cen 

oferowanych  w  toku  aukcji  elektronicznej,  poprzez  zmianę  sposobu  ustalenia 

ostatecznego  poziomu  ceny  ofertowej  po  au

kcji  elektronicznej.  Zamawiający  

w następujący sposób zmodyfikował treść SWZ (pkt. 21.16 i 21.17 IDW): „Zamawiający 

nie może na podstawie punktu 21.17 IDW obliczyć upustu dla prawa opcji jako, że nie 

podlega  ono  aukcji”  podczas  gdy  do  czasu  dokonania  zmiany  przez  zamawiającego  

w  dniu  14  grudnia  2021  r.,  z  postanowień  pkt.  21.16  i  21.17  IDW  wynikało,  że  cena 

oferty  wyliczana będzie w  ten  sposób,  że  na  podstawie obliczonego wskaźnika upustu 

obniżona  zostanie  nie  tylko  kwota  za  zakres  podstawowy,  ale  także  kwota 

wynagrodzenia  zaoferowana  przez  wykonawców  za  realizację  Opcji  1  i  Opcji  2.  Tym 

samym  zamawiający  doprowadził  do  sytuacji,  w  której  znając  zaoferowane  przez 

wykonawców  kwoty  za  Opcję  1  i  Opcję  2,  dokonał  zmiany  postanowień  dokumentacji 

postępowania  na  korzyść  tych  wykonawców,  którzy  zaoferowali  bardzo  niskie  ceny  w 

ramach 

Opcji 

Opcji 

tj.  wykonawcy  KZA  oraz  wykonawcy  PORR,  bowiem  wykonawcy  ci,  na  skutek  zmiany 

postanowień  dokumentacji  przetargowej,  mogli  składać  postąpienia  o  niższej  wartości, 

ma

jąc na względzie, że bardzo niska cena zaoferowana w ramach Opcji kompensować 


będzie  niższy  ogólny  upust  zaoferowany  w  toku  aukcji  w  odniesieniu  do  zakresu 

podstawowego 

i  jednocześnie  zamawiający  zaniechał  przeprowadzenia  procedury 

wyłonienia  wykonawcy  oferującego  najkorzystniejszą  ofertę  w  postępowaniu  w  sposób 

gwarantujący  zachowanie  zasad  równego  traktowania  wykonawców  oraz  uczciwej 

konkurencji,  a  wady  postępowania  nie  można  usunąć  inaczej  jak  tylko  poprzez 

unieważnienie  i  powtórzenie  aukcji  lub  ostatecznie  unieważnienie  samego 

postępowania;  

2.  art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z 

dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji (dalej "uznk") w związku z 

art. 16 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty KZA i PORR pomimo,  

że  oferty  te  zostały  złożone  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu 

uznk,  co  doprowadziło  do  utrudnienia  dostępu  do  rynku  innym  wykonawcom,  w  tym 

odwołującemu,  z  powodu  doprowadzenia  do  sytuacji  dokonania  przez  zamawiającego 

modyfikacji  pkt  21.16  i  21.17  IDW,  co  opisano  powyżej;  działania  i  zaniechania 

z

amawiającego uniemożliwiają równą, uczciwą konkurencję, z uwagi na to, że wpływają 

zarówno na kształtowanie cen przez wykonawców w toku aukcji, jak i na kształtowanie 

strategii  licytowania;  z 

ostrożności  bowiem,  jeżeli  przyjąć,  że  zamawiający  nie  dokonał 

modyfikacji  pkt  21.16  i  21.17  IDW,  czyli  zakres  Opcji  1  i  2  nie  podlega  przeliczeniu  

po  licytacji,  to  działanie  wykonawcy  KZA  oraz  PORR  (tj.  rażąco  niska  wycena  ceny 

Opcji)  należy  zakwalifikować  jako  złożenie  oferty  w  warunkach  czynu  nieuczciwej 

konkurencji,  

a  działania  i  zaniechania  zamawiającego  polegające  na  zaniechaniu  odrzucenia  tych 

ofert stanowią naruszenie wskazanych wyżej przepisów; 

3.  art

. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z w związku z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty KZA i PORR pomimo, że treść tych ofert jest niezgodna  

z  pkt  12.4  i  12.5  SWZ,  co  jednocześnie  stanowi  naruszenia  zasad  zapewniających 

zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;  

4.  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  232  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1 

ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  wezwania  KZA  i  PORR  do  złożenia  wyjaśnień  w 

zakresie  ceny  oferty  tych  w

ykonawców  w  zakresie wyceny  Opcji  1 i Opcji  2,  tj.  pozycji 

niepodlegających  licytacji  w ramach  aukcji  elektronicznej,  które  stanowią istotne  części 

składowe  ceny  oferty,  przed  zaproszeniem  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej 

wykonawców, którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu. 

W  oparciu  o  przedstawione  wyżej  zarzuty  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie 

odwołania i nakazanie zamawiającemu:  


1.  u

nieważnienia  postępowania  z  uwagi  na  to,  że  obarczone  jest  ono  niemożliwą  

do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  

w  sprawie  zamówienia  publicznego,  w  związku  z  dokonaniem  przez  zamawiającego  

po  otwarciu  złożonych  w  postępowaniu  ofert  -  w  dniu  14  grudnia  2021  r.  -  zmiany  

w  dokumentacji  p

ostępowania  w  zakresie  ustalenia  poziomu  ceny  ofertowej  po  aukcji 

elektronicznej;  

e

wentualnie, gdyby powyższy zarzut się nie potwierdził:  

unieważnienia  czynności  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  wszystkich 

wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  w  postępowaniu  

i  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej  ponownie  z  udziałem  wykonawców,  których 

oferty nie podlegają odrzuceniu;  

3.  odrzucenia 

ofert  wykonawcy  PORR  i  wykonawcy  KZA,  jako  ofert  złożonych  w 

warunkach czynu nieuczciwej konkurencji;  

unieważnienia  czynności  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  wszystkich 

wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu  w  postępowaniu  

i  przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej  ponownie  z  udziałem  wykonawców,  których 

oferty nie podlegają odrzuceniu;  

odrzucenia  ofert  wykonawców  PORR  i  KZA  z  powodu  niezgodności  treści  ofert  tych 

wykonawców z pkt 12.4 i 12.5 IDW; 

6.  wezwania w

ykonawców PORR i KZA do złożenia wyjaśnień treści złożonych ofert, także 

w zakresie wyjaśnień dotyczących cen tych ofert;  

7.  ponownego  zaproszenia 

do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  wszystkich  wykonawców, 

którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu w postępowaniu.  

Odwołujący sprecyzował zarzuty za pomocą następujących okoliczności faktycznych 

prawnych, uzasadniających wniesienie odwołania. 

Odnosząc się do zarzutów naruszenia art. 137 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 255 pkt 

6 ustawy Pzp w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 Pzp w pierwszej 

kolejności  przywoływał  zapisy  SWZ,  które  uznał  za  istotne  dla  oceny  niniejszego  zarzutu,  

w  szczególności  Rozdziału  21  IDW  pn.  Aukcja,  w  którym  zamawiający  określił  warunki 

przeprowadzenia  aukcji  elektronicznej  oraz  późniejszego  przeliczenia  ceny  oferty.  W  jego 

ocenie  w  treści  SWZ  zamawiający  przesądził,  że  wartością  licytowaną  w  ramach  aukcji 

elektronicznej  będzie  cena  dla  zakresu  podstawowego.  Następnie,  ostateczna  cena  oferty 

zostanie  obliczona  poprzez  przemnożenie  wskaźnika  upustu  cenowego  i  poszczególnych 

pozycji ceny ofertowej, w tym za Opcję 1 i 2 (poz. 11 i 12 RCO). Oznacza to, że ostatecznie 

przeliczona  będzie  nie  tylko  cena  za  zakres  podstawowy,  ale  także  zakres  opcjonalny  


z  zastosowaniem  wskaźnika  upustu  ustalonego  w  toku  aukcji  elektronicznej.  Podkreślał,  

że  powyższe  zapisy  SWZ  należy  interpretować  literalnie,  zgodnie  z  zasadami  wykładni 

językowej.  Zamawiający  w  innych  postępowaniach,  w  których  stosuje  analogiczne 

postanowienia w dokumentacji postępowania, przy przeliczaniu ceny oferty po zakończeniu 

aukcji elektronicznych, stosuje ustalony w toku aukcji wskaźnik upustu, zarówno do zakresu 

podstawowego,  jak  i  do  ceny  opcji.  Wobec  powyższego,  należy  ustalić,  że  jest  to  stałą 

praktyką zamawiającego, która jak dotąd nie budziła wątpliwości w przypadku identycznych 

postanowień dokumentacji postępowania.  

Następnie  wskazał,  że  zamawiający  w  dniu  13  grudnia  2021  r.  skierował  do 

wykonawców  zaproszenie  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej,  której  termin  wyznaczył  na 

dzień 15 grudnia 2021 r.  

Ponadto,  zamawiający  w  dniu  14  grudnia  2021  r.  (dzień  przed  wyznaczonym 

terminem  aukcji  elektronicznej)  przedstawił  pismo  „wyjaśniające  treść  SWZ”  a  w 

rzeczywistości dokonała w nim modyfikacji treść dokumentacji postępowania w taki sposób, 

że zmienił dotychczasowe postanowienia pkt 21.16 IDW i 21.17 IDW. Wobec tego działanie 

z

amawiającego w sposób rażący naruszyło przepisy art. 137 ust. 1 ustawy Pzp i stanowi o 

takiej  wadzie  p

ostępowania,  której  nie  można  usunąć  w  inny  sposób,  jak  tylko  poprzez 

unieważnienie  postępowania.  Konsekwencją  naruszenia  art.  137  ust.  1  ustawy  Pzp  jest 

bezsprzeczne  naruszenie  ustawy  Pzp,  zatem  w  przypadku  dalszego  procedowania 

postępowania 

celu 

zawarcia 

umowy  

o  wykonanie  zamówienia  publicznego  nie  może  znikać  z  pola  widzenia,  że  ewentualna 

umowa obarczona będzie wadą w postaci obligatoryjnej przesłanki do unieważnienia umowy 

wynikającej z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Odwołujący zaznaczył, że podniósł niniejszy 

zarzut  z  uwagi  na  niejednolite  orzecznictwo  Izby  i  poglądy  doktryny,  które  w  niektórych 

sytuacjach uznaje aukcję elektroniczną za czynność „niepowtarzalną”.   

W  przypadku,  gdyby  Izba  nie  uwzględniła  żądania  dotyczącego  unieważnienia 

postępowania, odwołujący wskazał na konieczność powtórzenia aukcji elektronicznej według 

zasad pierwotnie określonych w IDW tj. sprzed zmiany z dnia 14 grudnia 2021 r. Odnosząc 

się  do  realiów  tej  sprawy  należy  uznać,  iż  mamy  do  czynienia  z  naruszeniem  przepisu 

ustawy  Pzp,  które  ma  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania.  W  niniejszej  sprawie  aukcja 

powinna  zostać  powtórzona  również  z  uwagi  na  nieprawidłowy  krąg  zaproszonych 

wykonawców  

tj. zaproszenie KZA i PORR, których oferty powinny zostać odrzucone.  

Następnie,  uzasadniając  zarzuty  naruszenia  art. 226 ust.  1 pkt  7  ustawy  Pzp w  zw.  

z art. 3 ust. 1 oraz art. 15 ust. 2 pkt 1 uznk 

w związku z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp wskazywał, 


że    działania  i  zaniechania  zamawiającego,  które  miały  miejsce  w  toku  prowadzonego 

postępowania  uniemożliwiają  równą,  uczciwą  konkurencję  z  uwagi  na  to,  że  wpływają 

zarówno  na  kształtowanie  cen  przez  wykonawców  w  toku  aukcji,  jak  i  na  kształtowanie 

strategii licytowania.  

Z  ostrożności  bowiem,  jeżeli  przyjąć,  że  zamawiający  nie  dokonał  modyfikacji  pkt 

21.16 i 21.17 IDW, czyli zakres Opcji 1 i 2 nie podlega przeliczeniu po licytacji, to działanie 

wykonawcy KZ

A oraz PORR (tj. rażąco niska wycena ceny Opcji) należy zakwalifikować jako 

złożenie  oferty  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  a  działanie  zamawiającego 

polegające  na  zaniechaniu  odrzucenia  tych  ofert  stanowi  naruszenie  art.  226  ust.  1  pkt  7 

ustawy 

Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  oraz  art.  15  ust.  2  pkt  1  uznk  w  związku  z  art.  16  ust.  1 

ustawy Pzp.  

Odwołujący zwracał uwagę na rozbieżności w wycenie Opcji 1 i Opcji 2, sporządzonej 

przez poszczególnych wykonawców, szczególnie odnosząc się do cen zaoferowanych przez 

KZA i PORR w stosunku do pozostałych oferentów. Przypomniał, że minimalne postąpienie  

w  ramach  aukcji  to  800 000 zł.,  a  zatem  oczywistym jest, że  zarówno  wykonawca KZA jak  

i  wykonawca  PORR, 

na  skutek  korzystnej  tylko  dla  tych  wykonawców  modyfikacji 

dokumentacji postępowania dokonanej w dniu 14 grudnia 2021 r., zyskali ogromny „zapas”  

w licytowaniu - 

KZA ok. 9 000 000,00 zł. a PORR ok 5 000 000,00 zł., co wypełnia znamiona 

przesłanki  wskazanej  w  art.  3  uznk  w  zw.  z  art.  15  ust.  2  uznk,  a  tym  samym  stanowi 

podstawę do odrzucenia oferty tych wykonawców na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy 

Pzp.  

W  konsekwencji  zaoferowania  tak  oczywiście  rażąco  niskich  cen  w  ramach  Opcji  1  

i  Opcji  2  przez  PORR  i  KZA,  uznać    należy  za  nieuczciwe  działanie,  zmierzające  do 

uzyskania  wyższej  pozycji  w  rankingu  złożonych  ofert,  co  podlega  kwalifikacji  jako  czyn 

nieuczciwej  konkurencji  i  stanowi  podstawę  odrzucenia  oferty  z  postępowania  wskazaną  w 

art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp.  Dodatkowo,  w  przypadku  zaoferowania 

ceny  składowej 

nieuwzględniającej  kosztów  realizacji  odpowiadającego  jej  świadczenia,  oprócz  sytuacji 

"przeniesienia" tych kosztów do innej pozycji, istnieje również możliwa sytuacja, że koszty te 

nie  zostały  nigdzie  uwzględnione,  co  w  konsekwencji  będzie  prowadzić  do  wniosku,  że 

całkowita cena oferty jest rażąco niska, a zatem, że zaistniała podstawa do odrzucenia oferty 

wskazana w art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp.  

Dokonanie zatem przez z

amawiającego po otwarciu złożonych w postępowaniu ofert, 

w  dniu  14  grudnia  2021  r.,  zmiany  w  dokumentacji  p

ostępowania  w  zakresie  ustalenia 

poziomu  ceny  ofertowej,  w  taki  sposób,  że  „Zamawiający  nie  może  na  podstawie  punktu 

21.17 IDW obliczyć upustu dla prawa opcji jako, że nie podlega ono aukcji”, podczas gdy do 


czasu  dokonania  zmiany  przez  z

amawiającego  w  dniu  14  grudnia  2021  r.,  z  postanowień 

pkt.  21.17  IDW  wynikało,  że  cena  oferty  wyliczana  będzie  w  ten  sposób,  że  na  podstawie 

wylicytowanego  u

pustu  obniżona  zostanie  także  kwota  wynagrodzenia  zaoferowana  przez 

wykonawców  

za  realizację  Opcji  1  i  Opcji  2  powoduje  uprzywilejowanie  pozycji  wykonawców,  którzy 

zaoferowali  bardzo  niskie  ceny  w  ramach  Opcji  1  i  Opcji  2  tj.  wykonawcy  KZA  oraz 

wykonawcy  PORR,  bowiem  wykonawcy  Ci,  na  skutek  zmiany  postanow

ień  dokumentacji 

przetargowej mogli  składać  postąpienia na  niższe wartości, mając  na  względzie,  że  rażąco 

niska  cena  zaoferowana  w  ramach  Opcji  kompensować  będzie mały  upust  zaoferowany  w 

toku 

aukcji  

na zamówienie podstawowe. Tym samym zamawiający dopuścił do udziału w postępowaniu 

wykonawców,  których  oferty  powinny  zostać  odrzucone,  ponieważ  ich  złożenie  stanowiło 

czyn nieuczciwej konkurencji

. W konsekwencji należy stwierdzić, że zamawiający zaniechał 

przeprowadzenia  procedury  wyłonienia  wykonawcy  oferującego  najkorzystniejszą  ofertę  

w  p

ostępowaniu,  w  sposób  gwarantujący  zachowanie  zasad  równego  traktowania 

wykonawców oraz uczciwej konkurencji.   

W dalszej części odwołujący odniósł się do zarzutu naruszenia przez zamawiającego 

art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  w  zw.  z  w  związku  z  art.  16  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  KZA  i  PORR  pomimo,  że  treść  tych  ofert  jest  niezgodna  

z pkt 12.4 i 12.5 SWZ. 

W  jego  ocenie  z

łożenie  ofert  przez  wykonawców  KZA  i  PORR,  które  zawierają  tak 

niskie  ceny  w  ramach  Opcji  1  i  Opcji  2  sprawia,  że  ewidentnie  konieczne  było  wyjaśnienie 

treści złożonych ofert w postępowaniu i zweryfikowanie, czy oferty te obejmują pełen zakres 

przedmiotu  z

amówienia  w  ramach  prawa  Opcji.  Zaoferowanie  przez  tych  wykonawców,  

za  wykonanie  zamówień  w  ramach  Opcji  wywołuje  oczywiste  podejrzenie,  że:  są  to  ceny 

nieuwzględniające  kosztów  jakie  będzie  należało  ponieść  z  tytułu  realizacji  tego  zakresu 

zamówienia;  koszty  te  zostały  ujęte  w  ramach  innych  pozycji  cenowych,  co  jest  z  kolei 

niezgodne z dokumentacją postępowania (pkt 12.4 i 12.5 IDW) - cena każdej z pozycji RCO 

musi uwzględniać koszt realizacji danego zakresu zamówienia.  

W  ocenie  o

dwołującego,  wykonawcy  KZA  i  PORR,  wobec  których  istotnych  części 

składowych  cen  ofert,  tak  istotne  wątpliwości  nasuwają  się  automatycznie  -  pojawienie  się 

tych  wątpliwości  jest  oczywiste  -  powinni  byli  zostać  wezwani  przez  zamawiającego  do 

wyjaśnień w zakresie istotnych części składowych cen ich ofert w zakresie Opcji i dopiero, po 

zbadaniu złożonych wyjaśnień zaproszeni do udziału w aukcji. To KZA i PORR obowiązani 

byli  

do  wykazania,  że  zaoferowana  przez  każdego  z  nich  cena  oferty  jest  realna  i  uwzględnia 


wszystkie  koszty,  jaki

e  wykonawca  obowiązany  będzie  ponieść  w  związku  z  realizacją 

danego świadczenia. Ciężar dowodu w powyższym zakresie przejść powinien zatem na KZA 

i PORR.  

Dalej  odwołujący  przywoływał  treść  przepisu  art.  218  ust.  1  ustawy  Pzp,  zgodnie  

z  którym  w

ykonawca  m

oże  złożyć  tylko  jedną  ofertę,  z  wyjątkiem  przypadków  określonych  

w  ustawie.  Tymczasem  partner  w  Konsorcjum 

KZA  -  Bombardier  Transportation  (ZWUS) 

Polska sp. z o.o. -  

złożył de facto dwie oferty w postępowaniu - jako konsorcjant KZA oraz 

jako  podwykonawca  PORR  - 

zgodnie  z  treścią  zobowiązania  Bombardier,  jakie  PORR 

przedłożył  wraz  ze  swoją  ofertą  zamawiającemu.  Tym  samym  zamawiający  zaniechał 

przeprowadzenia  procedury  wyłonienia  wykonawcy  oferującego  najkorzystniejszą  ofertę  

w  p

ostępowaniu,  w  sposób  gwarantujący  zachowanie  zasad  równego  traktowania 

wykonawców  oraz  uczciwej  konkurencji. Mając na  uwadze oferta  wykonawcy  KZA  podlega 

odrzuceniu jako niezgodna z przepisami ustawy Pzp.  

Odwołujący  wskazał,  że  przepisy  ustawy  Pzp  nie  zawierają  definicji  legalnej  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  i  odsyłają  w  tym  zakresie  do  przepisów  uznk.  Art.  3  tej  ustawy 

określa katalog czynów nieuczciwej konkurencji, a w ust. 1 stanowi, że czynem nieuczciwej 

konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub 

narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Przepis  ten  posługuje  się  klauzulą 

generalną, która wyznacza kategorię czynów nieuczciwej konkurencji, poprzez odwołanie się 

nie  tylko  do  sprzeczności  czynu  z  prawem,  ale  także  z  dobrymi  obyczajami,  oraz  stawia 

wymóg,  aby  czyn  zagrażał  albo  naruszał  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta. 

Ustawodawca  dost

rzegając  niemożność  wyczerpującego  wskazania  działań,  które  będą 

sprzeczne  z  uczciwą  konkurencją,  jedynie  przykładowo  wskazał  w  art.  3  ust.  2  uznk  czyny 

stanowiące  delikty  nieuczciwej  konkurencji,  nie  wykluczając  tym  samym  tzw. 

niestypizowanych czynów nieuczciwej konkurencji (tak w wyroku Sądu Najwyższego z dnia  

9  czerwca  2009  r.  sygn.  akt  II  CSK  44/09). 

W  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

przyjmuje  się,  iż  za czyn  nieuczciwej  konkurencji  można  między  innymi  uznać manipulację 

przez wykonawcę ceną lub istotną częścią składową ceny oferty, w sytuacji gdy zaoferowane 

istotne  części  składowe  ceny  oferty  są  nierynkowe,  nierealne  i  nakierowane  wyłącznie  

na  uzyskanie  lepszej  pozycji  w  rankingu  złożonych  ofert  (tak  np.  w  wyrokach  Izby:  z  dnia  

7 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1042/20; z dnia 28 marca 2017 r., sygn. akt KIO 473/17; z dnia 

18 stycznia 2013 r., sygn. akt KIO 7/13; z dnia 14 czerwca 2013 r., sygn. akt KIO 1240/13, 

KIO  1246/13,  KIO  1248/18;  z  dnia  26  września  2012  r.,  sygn.  akt  KIO  1934/18;  z  dnia  5 

kwietnia  2011  r., 

sygn.  akt  KIO  640/11).  Podobne  stanowisko  zostało  wyrażone  przez 

Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (Kontrola UZP nr UZP/DKD/KND/14/13).  


Z takim czynem nieuczciwej konkurencji, zdaniem odwołującego, mamy do czynienia 

w niniejszej sprawie. Nie ulega bowiem 

wątpliwości, że ceny za Opcję 1 i Opcję 2 stanowią 

istotną  cześć  składową  ceny  oferty,  z  kolei  wykonawcy  KZA  i  PORR  w  tym  zakresie 

zaoferowali ceny 

rażąco niskie, przerzucając koszty realizacji zamówienia z Opcji do zakresu 

podstawowego.  

Odwołujący zarzucił ponadto zamawiającemu, że ten naruszył przepisy art. 224 ust. 1 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  232  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  z  tego 

powodu, 

że zaniechał wezwania KZA i PORR do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny oferty 

tych 

wykonawców dla Opcji 1 i Opcji 2. 

Przypomniał, że cena za każdą z pozycji wskazanych w RCO, w tym za obie Opcje, 

stanowi  istotną  część  składową  ceny  oferty  każdego  z  wykonawców  biorących  udział  

w  p

ostępowaniu.  Z  kolei  art.  224  ust.  1  Pzp  wprost  wskazuje,  iż  część  składowa  ceny 

ofertowej może stanowić przesłankę uznania ceny za rażąco niską. W świetle tego przepisu 

zasadnicze  znaczenie 

dla  ustalenia,  czy  element  składowy  ceny  może  być  badany  pod 

kątem  przesłanek  rażąco  niskiej  ceny  ma  zatem  ustalenie,  czy  ów  składnik  cenowy  ma 

charakter istotny.  

Przepisy  ustawy  Pzp  pojęcia  "istotnej"  części  składowej  ceny  nie  definiują.  Zgodnie  

z definicją słownikową pojęcie to oznacza „taki, który ma duże znaczenie lub duży wpływ na 

coś” (Wielki Słownik Języka Polskiego PAN). Wydaje się zatem, że za podstawowe kryteria 

determinujące możliwość badania składnika ceny ofertowej pod kątem rażąco niskiej winny 

być uznane okoliczności takie jak to, czy badany składnik stanowi znaczną część całej ceny 

ofertowej lub też czy składnik ten miał duży wpływ na ww. cenę oraz na wynik postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Takie  stanowisko  znajduje  potwierdzenie  również  

w orzecznictwie Krajowej Izb

y Odwoławczej (tak np. wyrok KIO z dnia 24 września 2014 r., 

sygn. akt: KIO 1844/14 oraz z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. akt: KIO 1734/12). 

Odwołujący 

wskaz

ał  również  fragment  opinii  Prezes  UZP  pt.  "Badanie  rażąco  niskiej  ceny  po 

nowelizacji",  zachowującej  aktualność  w  nowym  stanie  prawnym,  który  odnosił  się  do 

badania rażąco niskiej ceny w kontekście jej istotnych części składowych. 

Odwołujący  przypomniał  również,  że  zgodnie  z  art.  232  ust.  1  Pzp  zamawiający  

zaprasza  do  udziału  w  aukcji  elektronicznej  jednocześnie  wszystkich  wykonawców,  którzy 

złożyli  oferty  niepodlegające  odrzuceniu,  przy  użyciu połączeń  elektronicznych  wskazanych  

w zaproszeniu. Powyższy przepis nie stanowi tylko uprawnienia zamawiającego do badania  

i  oceny  ofert  w  zakresie  prawidłowości  cen  przed  aukcją  elektroniczną,  ale  wprowadza 

obowiązek  przeprowadzenia  takiego  badania.  Nie  ma  przy  tym,  zdaniem  odwołującego, 

znaczenia 

fakt, że zamawiający może oraz powinien przeprowadzić kolejną analizę cen ofert 


po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej.  Z 

żadnego przepisu prawa nie wynika możliwość 

odstąpienia od badania i oceny ofert przed zaproszeniem wykonawców do udziału w aukcji 

elektronicznej  - 

ustawodawca  wprost  wskazuje  bowiem  na  możliwość  zaproszenia 

wykonawców „którzy złożyli oferty niepodlegające odrzuceniu”.  

Wobec  tego,  z

amawiający  miał  przed  wszczęciem  aukcji  obowiązek  wezwania  KZA  

i PORR do złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, ponieważ istotne części 

składowe  ceny  oferty  KZA  i  PORR  (za  Opcje  1  i  2)  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  

do  przedmiotu  zamówienia  oraz  winny  wzbudzić  wątpliwości  zamawiającego,  

co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  

w  dokumentach  zamówienia  oraz  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  Odwołujący 

zaznacz

ył,  że  ceny  Opcji  1  i  Opcji  2  stanowią  istotne  części  składowe  ceny  oferty  KZA  i 

PORR, z uwagi na charakter merytoryczny oraz znaczenie nadane przez z

amawiającego, co 

wynika z treści SWZ - Rozdział 2 IDW pn. „Krótki Opis przedmiotu zamówienia” w którym w 

pkt.  2.2.2 pn.  „Zakres  opcjonalny”  zamawiający opisał  co wchodzi  w  zakres świadczenia w 

ramach Opcji. I tak zakres Opcji 2 (pkt 12.1 i 12.2 RCO), opisany przez z

amawiającego także 

w  pkt  7  PFU,  polega na  dostosowaniu urządzeń  sterowania ruchem  kolejowym  (srk),  które 

będą  zabudowane  w  ramach  niniejszego  projektu  inwestycyjnego,  do  współpracy  z 

urządzeniami  przewidzianymi  do  zabudowy  w  ramach  innych  (przyszłych)  zamówień. 

Zamawiający  

w  ramach  przyszłych  postępowań  zamierza  zabudować  komputerowe  urządzenia  srk  na 

stacji  Łazy  (stacja  sąsiadująca  ze  stacją  Zawiercie)  oraz  zabudować  na  stacji  Zawiercie 

system ERTMS/ETCS 

poziomu 2. Zmiany w urządzeniach srk na stacji Zawiercie w związku  

z  zabudową  urządzeń  na  stacji  Łazy  wyceniona  jest  w  pozycji  12.2  RCO,  natomiast  w 

związku z budową systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 w pozycji 12.1. System ERTMS/ETCS 

poziomu  2  jest  niejako  „nakładką”  na  system  srk  warstwy  podstawowej,  który  będzie 

zbudowany  

w  ramach  niniejszego  zamówienia.  Nałożenie  systemu  ERTMS/ETCS  poziom  2  powoduje 

konieczność dostosowania urządzeń warstwy podstawowej, co najmniej w zakresie aplikacji 

komputerowych urządzeń, poprzez dedykowane narzędzia programistyczne, których sposób 

działania oraz  niezbędne  „know-how”  są w  rękach producentów  takich urządzeń.  Z kolei w 

pkt.  3.5.5.2  ppkt  7  PFU 

zamawiający  definiuje  według  jakiej  specyfikacji  interfejsu  należy 

takie powiązanie z systemem ERTMS/ETCS poziom 2 wykonać.  

Odwołujący  nadmienił  również,  że  przyszła  zabudowa  systemu  ERTMS/ETCS 

poziom  2  jest  spełnieniem  zobowiązań  Polski  względem  wymagań  Komisji  Europejskiej 

wynikających z art. 6 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. 

w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” 


systemu  kolei  w  Unii  Europejskiej,  zwanego  jako  „TSI  CCS”.  Krajowy  plan  wdrożenia 

systemu  ERTMS/ETCS  poziom  2  został  przez  przyjęty  przez  Ministerstwo  Infrastruktury  i 

Budownictwa  Rzeczypospolitej  Polskiej  w  czerwcu  2017  r.  Wynika  z  niego,  że  stacja 

Zawiercie ma zostać wyposażona w ten system do 2026 roku. Stacja Zawiercie jest częścią 

kolejowej 

linii 

nr 

- Centralnej Magistrali Kolej

owej, która jest jedną z najważniejszych linii kolejowych w kraju,  

z uwagi na prowadzenie ruchu z prędkością maksymalną 200 km/h (pierwsze taki wdrożenie 

w  Polsce),  dużą  intensywnością  ruchu  kolejowego  oraz  wpisanie  tej  linii  jako  linii 

magistralnej, stan

owiącej część międzynarodowego korytarza transportowego E65.  

Zamawiający  kilkukrotnie  w  przeszłości  zlecał  wykonawcy  Bombardier  (Konsorcjant 

KZA)  zadania  o  tożsamym  zakresie  rzeczowym,  gdzie  ceny  za  podany  zakres  znacząco 

odbiegały  od  zaproponowanej  ceny  na  poziomie  70  tys.  zł.  W  poniżej  wymienionych 

zadaniach  z

amawiający  definiował  zakres  rzeczowy  jako:  (1)  zaprojektowanie  i  zabudowa 

interfejsu  po  stronie  urządzeń  sterowania  ruchem  kolejowym,  produkcji  Bombardier 

Transportation  (ZWUS)  Polska  Sp.  z  o.o.,  zainstalowanych  na  odcinku  linii  E30  Legnica-

Wrocław-Opole  oraz  ich  adaptacja,  celem  umożliwienia  współpracy  z  urządzeniami 

ERTMS/ETCS  poziom  2  przy  wykorzystaniu protokołu Euroradio+/  Subset  098” (linia E30); 

zaprojektowanie  i  zabudowa  półsprzęgu  interfejsu  po  stronie  istniejących  urządzeń 

sterowania  ruchem  kolejowym  produkcji  Bombardier  Transportation  (ZWUS)  Polska  Sp.  z 

o.o., zainstalowanych na odcinku Warszawa Zachodnia - Koluszki w km 3,900 - 104,918 linii 

nr 1 i Koluszki - 

Łódź Widzew w km 26,400 - 7,200 linii nr 17 oraz adaptacja tych urządzeń 

do  współpracy  z  urządzeniami  ERTMS/  ETCS  poziom  2  i  zapewnienie  zgodności  z 

protokołem  Euroradio+/  Subset  098”  (linia  Warszawa-Łódź).  W  obu  przytoczonych 

przypadkach  z

amawiający  wymagał  doprowadzenia zgodności  zabudowanych urządzeń  do 

współdziałania  z  urządzeniami  ERTMS/  ETCS  poziom  2  po  zdefiniowanym  protokole 

Euroradio+/ Subset 098.  

I  tak  dla  przypadku  linii  E30  Bombardier  otrzymał  wynagrodzenie  w  wysokości  26,2 

mln zł, natomiast dla linii Warszawa-Łódź 35,3 mln zł. Przytoczone projekty obejmowały co 

prawda  swoim  zakresem  urządzenia  na  więcej  niż  jednej  stacji  (wyposażenie  jednej  stacji  

w urządzenia srk jest przedmiotem modernizacji Stacji Zawiercie), co nie zmienia faktu, iż dla 

linii  E30  modernizowanych  stacji/ 

urządzeń  srk  na  stacjach  było  14,  a  w  przypadku  linii 

Warszawa-

Łódź  było  ich  8.  Stosując  proste  przeliczenie,  na  dostosowanie  urządzeń  na 

jednej stacji kolejowej są to koszty rzędu 1,9 mln zł netto (linia E30) lub 4,4 mln zł netto (linia 

Warszawa-

Łódź).  Są  to  kwoty  odpowiednio  27  i  62  razy  większe,  w  porównaniu  do 

zaoferowanych przez KZA cen w pozycji 12.1 RCO.  


Istotny, 

zdaniem  odwołującego,  jest  także  powód  dla  którego  zamawiający 

wprowadził  zakres  opcjonalny  w  postaci  zmian  w  zakresie  interfejsów.  W  przeszłości, 

z

amawiający ogłaszał przetargi na zabudowę systemu ETCS poziom 2, na liniach na których 

urządzenia  srk  warstwy  podstawowej  były  już  zainstalowane.  Jako,  że  system  ERTMS/ 

ETCS poziom 2 jest niejako nakładką na urządzenia warstwy podstawowej, wymagane przez 

z

amawiającego  było,  aby  urządzenia  te  dostosować  do  współpracy  z  systemem  ETCS. 

Współpraca 

ta 

polega  

na  opracowaniu  tzw.  „interfejsów”,  które  w  dużej  mierze  opierają  się  na  konieczności 

opracowania  odpowiedniego  oprogramowania  zarówno  po  stronie  urządzeń  srk  warstwy 

podstawowej jak i urządzeń ERTMS/ ETCS poziom 2. W przypadku ogłaszania przetargów  

na  z

abudowę  systemu  ETCS  na  liniach,  gdzie  obecne  już  są  urządzenia  warstwy 

podstawowej danego producenta, stawiało to takiego producenta w pozycji uprzywilejowanej, 

co  było  przedmiotem  odwołań  do  KIO  producentów  chcących  zaoferować  system  ETCS. 

Tacy  producenc

i  byli  „skazani”  na  współpracę  z  producentem  urządzeń  srk  warstwy 

podstawowej  

i  niejako  na  jego  chęć  i  warunki  współpracy.  Takie  ograniczenie  konkurencji  zostało  przez 

KIO  potwierdzone  w  kilku  postępowaniach  przetargowych,  gdzie  Izba  nakazała 

z

amawiającemu  wyłączenie  z  zakresu  dostosowania  urządzeń  już  istniejących  na  linii  i 

późniejszym zleceniu takich prac bezpośrednio producentowi tych urządzeń - uwzględnienie 

przez z

amawiającego zarzutów w ramach postępowania o sygn. KIO 555/12 (E30 Legnica-

Wrocław-Opole)  oraz  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  9  listopada  2012  r.,  KIO 

2272/12,  KIO  2333/12,  KIO  2349/12,  KIO  2350/12  (Warszawa-

Łódź).  W  związku  z  takimi 

przypadkami,  z

amawiający  już  na  etapie  zabudowy  urządzeń  srk  warstwy  podstawowej, 

chce  uniknąć  problemu  konieczności  ich  adaptacji  w  przyszłości,  przy  nakładaniu  systemu 

ERTMS/ 

ETCS  poziom  2  i  już  przy  zamówieniu  na  urządzenia  srk  warstwy  podstawowej 

wymaga  od  w

ykonawców  wyceny  takiego  dostosowania.  Takie  dostosowanie  jest 

przedmiotem 

zakresu 

opcjonalnego 

w  niniejszym  postępowaniu  przetargowym.  W  ten  sposób  zamawiający  unika  konieczności 

zlecenia  konkretnym  podmiotom  zamówień  z  wolnej  ręki,  które  co  do  zasady  nie  są 

zamówieniami  konkurencyjnymi  i  mogą  stanowić  naruszenie  zasad  prawa  zamówień 

publicznych. 

Odwołujący  sporządził  zestawienie  tabelaryczne,  zestawiając  ceny  Opcji  1  i 

Opcji  2, 

pokazując  istotne  rozbieżności  pomiędzy  nimi,  które  to  jego  zdaniem  powinny 

wzbudzić wątpliwości zamawiającego.  

Wskazał również, że zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację Opcji 1: 7 624 

473,39  zł  netto,  a  Opcji  2:  1  630  395,00  zł  netto.  Szacunek  ten  znacząco  odbiega  od  cen 

zaoferowanych przez wykonawców KZA i PORR, wobec powyższego nie ulega wątpliwości, 


że  zamawiający  ma  obowiązek  wyjaśnienia  wątpliwości  co  do  zaoferowanych  przez  nich 

cen,  a  ponadto  obowiązek  ten  musiał  być  spełniony  przed  zaproszeniem  wykonawców  do 

udziału w aukcji elektronicznej.  

Zamawiający, działając na podstawie art. 524 ustawy Pzp, w dniu 28 grudnia 2021 r. 

za pośrednictwem Platformy Zakupowej poinformował wykonawców  o wniesieniu odwołania, 

wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.  

Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego przystąpili (1) wykonawca: 

Kolej

owe  Zakłady  Automatyki  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach;  (2)  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający  się  o  zamówienie:  AZD  PRAHA  s.r.o.,  AZD  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  

w  Pradze;  (3)  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie:  ELKOL  Sp.  z  o.o.,  KZA 

Przedsiębiorstwo  Automatyki  i  Telekomunikacji  S.A.  z  siedzibą  lidera  w  Bytomiu;  

(4)  wykonawca:  TORPOL  S.A.  z  siedzibą  w  Poznaniu.  Z  kolei  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  swoje  przystąpienie  zgłosili:  (1)  wykonawcy 

wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie:  Krakowskie  Zakłady  Automatyki  S.A.,  Bombardier 

Transportation  (ZWUS)  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  w  Krakowie;  (2)  wykonawcy 

wspólnie 

ubiegający 

się  

o zamówienie: PORR S.A., SABEL Sp. z o.o. z siedzibą lidera w Warszawie. 

Zamawiający, działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy Pzp, złożył do akt sprawy 

odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości jako bezzasadnego. 

KZA złożył do akt sprawy pismo procesowe, prezentując swoje stanowisko w sprawie 

i wnosząc o oddalenie odwołania w całości, jako niezasadnego. 

Na  posiedzeniu  w  dniu  11  stycznia  2022  r.  odwołujący  oświadczył,  iż  cofa  zarzuty  

w zakresie, w jakim 

podnosił naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 

oraz  art.  15  ust.  2  pkt  1  uznk 

w  związku  z  art. 16  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez zaniechanie 

odrzucenia  oferty  KZA  i  PORR  pomimo,  że  oferty  te  zostały  złożone  w  warunkach  czynu 

nieuczciwej konkurencji oraz polegające na naruszeniu przez zamawiającego przepisów art. 

224 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 232 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp 

poprzez  zaniechanie wezwania KZA  i  PORR  do  złożenia wyjaśnień  w zakresie ceny  oferty 

tych wykonawców w zakresie wyceny Opcji 1 i Opcji 2 (zarzuty sformułowane w pkt 2 i w pkt 

4 na stronie trzeciej odwołania). Jak wyjaśnił na rozprawie, pomimo wniosku, który skierował 


do  zamawiającego  o  udostępnienie  pełnej  dokumentacji  postępowania  -  zamawiający  nie 

przekazał powyższej dokumentacji w pełnym zakresie. W konsekwencji, odwołujący nie miał 

wiedzy,  że  zamawiający  wezwał,  przed  wystosowaniem  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji 

elektronicznej, wykonawców KZA i PORR do udzielenia wyjaśnień w zakresie wyceny Opcji 

1  i  Opcji  2.  Powyższe  nie  zostało  także  odnotowane  w  protokole  z  prowadzonego 

postępowania. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  się  

z dokumentacją postępowania przesłaną przez zamawiającego, a także po zapoznaniu 

się z odwołaniem, odpowiedzią na nie, pismem procesowym złożonym do akt sprawy 

przez  wykonawcę  KZA,  stanowiskiem  zaprezentowanym  przez  zgłaszających 

przystąpienie do postępowania wykonawców, zawartym w złożonych przystąpieniach, 

a  także  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron  i  uczestników 

postępowania,  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy  ustaliła  

i zważyła, co następuje 

Izba 

ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528  ustawy  

Pzp, s

kutkujących odrzuceniem odwołania.  

Ponadto  Izba  stwierdziła,  że  odwołującemu  przysługiwało  prawo  do  skorzystania  

ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę  interesu  

w uzy

skaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością 

poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.  

Odwołujący ubiega się o udzielenie przedmiotowego zamówienia i złożył swoją ofertę 

w  postępowaniu.  Po  przeprowadzonej  aukcji  odwołujący  zajmuje  piąte  miejsce  w  rankingu 

ofert  i  w  przypadku  uwzględnienia  odwołania  i  unieważnienia  postępowania  lub  też 

unieważnienia  czynności  przeprowadzonej  aukcji  elektronicznej,  odwołujący  miałby  szansę 

uzyskać  zamówienie.  Powyższe  dotyczy  zarówno  sytuacji,  kiedy  zamawiający  musiałby 

powtórzyć  postępowanie,  jak  też  w  przypadku  powtórzenia  aukcji  -  oferta  odwołującego 

mogłaby  zostać  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Nawet,  jeśli  Izba  nie  nakazałaby 

z

amawiającemu  unieważnienia  aukcji  elektronicznej,  na  obecnym  etapie  nie  dokonano 

jeszcze  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  o

dwołujący  zachowuje  prawo  do  wnoszenia 

środków  ochrony  prawnej  i  w  konsekwencji  ma  szansę  na  uzyskanie  zamówienia,  w 

przypadku odrzucenia ofert wykonawców sklasyfikowanej wyżej, niż odwołujący. Odwołujący 

spełnia warunki udziału w postępowaniu, a jego oferta odpowiada wymogom SWZ, a zatem 

może  być  uznana  za  najkorzystniejszą.  Szkoda,  jaką  może  ponieść  odwołujący  w  wyniku 


zaskarżonych czynności zamawiającego odpowiada więc co najmniej zyskowi, jaki uzyskałby 

o

dwołujący, realizując zamówienie. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  

o  zamówienie  publiczne,  nadesłanej  przez  zamawiającego  do  akt  sprawy.  Izba  dopuściła  

i oceniła dowód złożony przez wykonawcę KZA na rozprawie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  przedmiotem  postępowania,  zgodnie  z 

op

isem  zamieszczonym  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  i  w  Rozdziale  2  SWZ  (IDW)  jest 

realizacja  zadania  pn.  zaprojektowanie  i  budowa  nowych  urządzeń  srk  w  stacji  Zawiercie 

oraz  roboty  towarzyszące  w  ramach  projektu  pn.  „Modernizacja  linii  kolejowej  nr  4  - 

Centralna  Magistrala  Kolejowa  etap  II”  wraz  z  przeszkoleniem  personelu  zamawiającego 

oraz  ze  świadczeniem  Usług  gwarancyjnych  -  stanowiące  łącznie  Zakres  podstawowy 

zamówienia oraz opcjonalne świadczenie Usług pogwarancyjnych określonych w Rozdziale 

PFU 

(Tom 

III) 

Prawo  

Opcji  1,  jak  też  opcjonalną  realizację  świadczeń  określonych  w  Rozdziale  7  PFU  (Tom  III) 

„Przewidywane zmiany w zakresie interfejsów” - Prawo Opcji 2, stanowiących łącznie Zakres 

Opcjonalny  zamówienia.  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia  przedstawiony  został  

w Programie Funkcjonalno-U

żytkowym (PFU) stanowiącym Tom III niniejszej SWZ i Rozbiciu 

Ceny Ofertowej (RCO) stanowiącej Tom IV niniejszej SWZ.  

Z  kolei,  jak  ustalił  skład  orzekający,  w  Tomie  IV  zamawiający,  w  Rozbiciu  Ceny 

Ofertowej  (RCO)  oprócz  cen  jednostkowych  wchodzących  w  skład  Zakresu  podstawowego 

zamówienia, ujął także ceny jednostkowe wchodzące w skład Prawa Opcji 1 i Prawa Opcji 2.  

F

ormularz  RCO  został  przez  zamawiającego  przygotowany  w  taki  sposób,  że  suma 

wszystkich  pozycji  RCO  dawała  kwotę  łączną  (suma  Zakresu  podstawowego  i  Zakresu 

opcjonalnego oraz Podsumowanie).  

Ponadto  Izba  ustaliła,  że  zamawiający  dokonywał  zmian  w  treści  SWZ,  w  tym  

w  zakresie 

dotyczącym  opisu  pkt  21  -  Aukcja,  Tom  I  SWZ  (IDW).  Jego  finalne  brzmienie  

zostało ustalone w piśmie z 30 lipca 2021 r. Przedmiotowy zapis regulował sposób i zasady 

przeprowadzenia aukcji elektronicznej w następujący sposób: (21.1) Zamawiający zamierza 

dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej. (…) (21.11) 

Sposób  oceny  ofert  w  toku  aukcji  elektronicznej  będzie  obejmował  przeliczanie  postąpień  

na punktową ocenę oferty w kryterium licytowanym, z uwzględnieniem punktacji otrzymanej 


przed  otwarciem  aukcji  w  kryteriach  niepodlegających  licytacji  (jeżeli  występują)  oraz  wag 

poszczególnych kryteriów. Punktacja zostanie zaokrąglona matematycznie do 10 miejsca po 

przecinku.  (21.12) 

W  toku  aukcji  elektronicznej  kryterium  licytowanym  będzie  cena  dla 

Zakresu  podstawowego 

Zamówienia  podana  w  ofercie  Wykonawcy.  Zamawiający  ustala 

wysokość  minimalnego  postąpienia  na:  800  000,00  zł  brutto.  (21.13)  Zamawiający 

przypomina,  że  ceny  podawane  w  trakcie  aukcji  są  cenami  brutto.  (21.14)  Prawidłowo 

złożone  przez  Wykonawcę  nowe  postąpienie  podczas  trwania  aukcji  elektronicznej 

traktowane 

jest 

jako 

nowa 

oferta.  

W związku z tym poprzednia oferta Wykonawcy przestaje wiązać w takim zakresie, w jakim 

została złożona nowa, korzystniejsza oferta. Nie skutkuje to przerwaniem terminu związania  

z  ofertą,  który  biegnie  od  dnia,  w  którym  upłynął  termin  składania  ofert.  (21.17)  Po 

zakończeniu aukcji elektronicznej Zamawiający dokona wyliczenia cen jednostkowych netto 

oferty (jeżeli występują) w następujący sposób: (1) wyliczony zostanie procentowy wskaźnik 

upustu  cenowego  od  wartości  oferty  pierwotnej,  uzyskany  w  wyniku  aukcji,  który  zostanie 

zaokrąglony  matematycznie  do  10  miejsc  po  przecinku.  Obliczenia  zostaną  wykonane 

według  wzoru:  U=100  -  (W  aukcji  x  100)  /W  oferty  [%].  (2)  Następnie  wyliczone  zostaną 

indywidualnie  poszczególne  ceny  ryczałtowe  netto  znajdujące  się  w  RCO    oferty  złożonej 

przez Wykonawcę w terminie składania ofert, poprzez obniżenie tych cen o wartość upustu 

wyliczoną  przy  zastosowaniu  wartości  wskaźnika  upustu  (U),  przy  czym  ceny  te  zostaną 

zaokrąglone  matematycznie  do  dwóch  miejsc  po  przecinku.  Obliczenia  zostaną  wykonane 

wg 

wzoru:  

C  aukcji  =  C  oferty  -  (C  oferty  x  U)  gdzie:  U  - 

wartość  wskaźnika  upustu  cenowego  od 

wartości  oferty  pierwotnie  złożonej  uzyskanego  w  wyniku  aukcji  elektronicznej,  W  oferty  - 

wartość oferty pierwotnie złożonej brutto, W aukcji - wartość oferty uzyskanej w toku aukcji 

elektronicznej brutto, C aukcji - 

cena ryczałtowa netto poszczególnych pozycji RCO przyjęta 

do 

Umowy,  

C  oferty  - 

cena  ryczałtowa  netto  poszczególnych  pozycji  RCO  oferty  złożonej  przez 

Wykonawcę  w  terminie  składania  ofert.  (3)  Zamawiający  wyliczy  sumę  wartości 

poszczególnych  pozycji  RCO,  wynikającą  z  przeliczenia  pozycji  RCO  o  przeprowadzeniu 

aukcji elektronicznej o współczynnik upustu, którą powiększy o należny podatek od towarów  

i  usług  (VAT).  Wyliczenie  cen  ryczałtowych  Zamawiający  przekaże  Wykonawcy  po  aukcji  

i  będzie  ono  stanowić  załącznik  do  Umowy  (wersja  elektroniczna,  format  pdf).  (2.17) 

Całkowita  cena  brutto,  będzie  to  wartość  oferty  brutto  uzyskana  w  wyniku  aukcji 

elektronicznej,  

zaś  całkowita  cena  netto  zostanie  obliczona  poprzez  odjęcie  od  całkowitej  ceny  brutto 

podatku od towarów i usług (VAT) zgodnie ze stawką wskazaną w ofercie Wykonawcy. Ww. 

wartości zostaną przyjęte jako wartość Umowy. Wyliczone zgodnie z pkt 21.17. ppkt 2 IDW 


ceny ryczałtowe poszczególnych pozycji RCO będą uznawane za wiążące i na ich podstawie 

będą  prowadzone  wszelkie  rozliczenia  między  Wykonawcą,  a  Zamawiającym  w  trakcie 

realizacji Umowy. Zamawiający zwraca uwagę, że całkowita cena brutto uzyskana w wyniku 

aukcji  elektronicznej,  będąca  wynagrodzeniem  Wykonawcy,  wskazanym  w  Umowie  może 

różnić  się,  od  kwoty  o  której  mowa  w  pkt  21.17.  ppkt  3  IDW  Sposób  rozliczenia  różnicy 

między tymi kwotami określa Umowa. 

Ustalono  ponadto,  że  kryterium  oceny  ofert  w  postępowaniu  była  Całkowita  cena 

brutto (pkt  20.8.  IDW),  na którą składały  się ceny  za Zakres podstawowy  zamówienia oraz 

Opcję 

i Opcję 2 (pkt 4 załącznika nr 1 do IDW).  

Otwarcie ofert w postępowaniu nastąpiło w dniu 18 października 2021 r. Zaoferowane 

w  postępowaniu  ceny  w  ramach  Opcji  kształtowały  się  następująco:  (1)  KZA  cena  Opcji  1  

710,00  zł.,  cena  Opcji  2  -  210 210,00  zł.;  (2)  Kolejowe  Zakłady  Automatyki  S.A. 

Katowice cena Opcji 1 - 10 664 

000,00 zł., cena Opcji 2 - 4 321 000,00 zł.; PORR cena Opcji 

390,00 zł., cena Opcji 2 - 332 800,00 zł.; AZD Praha s.r.o oraz AZD Polska Sp. z 

o.o. cena Opcji 1 - 11 322 

384,00 zł., cena Opcji 2 - 1 749 051,61 zł.; odwołujący cena Opcji 

000,00  zł.,  cena  Opcji  2  -  1  675  000,00  zł.;  ELKOL  Sp.  z  o.o.  oraz  KZA 

Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji S.A. Lublin cena Opcji 1 - 27 698 000,00 zł., 

cena Opcji 2 - 3 684 450,00 

zł.; TORPOL S.A. cena Opcji 1 - 49 451 831,67 zł., cena Opcji 2 

3 341 525,44 zł.  

W  dniu  13  grudnia  2021  r.  zamawiający  skierował  do  wykonawców  zaproszenie  

do udziału w aukcji elektronicznej, której termin wyznaczył na dzień 15 grudnia 2021 r.  

Następnie,  14  grudnia  2021  r.,  zamawiający  wystosował  pismo  do  wykonawców, 

które  jak  wskazał,  stanowiło  odpowiedź  na  wniosek  jednego  z  nich,  wyjaśniając  zapisy  pkt 

21.17  IDW.  Zamawiający  stwierdził  w  piśmie,  co  następuje:  (i) 

zgodnie  z  postanowieniami 

pkt 21.12 IDW w toku aukcji elektronicznej kryterium licytowanym będzie cena dla Zakresu 

podstawowego Zamówienia podana w ofercie Wykonawcy (…) Postanowienie to wskazuje,  

że  kryterium  licytowanym  będzie  cena  dla  Zakresu  podstawowego.  Nie  jest  zatem 

dopuszczalne by przeprowadzić licytację dla zakresu opcjonalnego. (ii) zgodnie z pkt 21.14 

wskazano,  że  prawidłowo  złożone  przez  Wykonawcę  nowe  postąpienie  podczas  trwania 

aukcji  elektronicznej  traktowane  jest  jako  nowa  oferta.  W  związku  z  tym  poprzednia  oferta 

Wykonawcy  przestaje  wiązać  w  takim  zakresie,  w  jakim  została  złożona  nowa, 

korzystniejsza  oferta  (…)  Z  zapisu  tego  jednoznacznie  wynika,  że  oferta  Wykonawcy 

przestaje 

wiązać  

w  zakresie  w  części  dotyczącej  ceny  Zakresu  podstawowego  bowiem  ta  cena  podlega 

aukcji. Skoro aukcji nie podlega zakres opcjonalny to oferta Wykonawcy jest w tym zakresie 

wiążąca. Wyliczenia cen ryczałtowych Zamawiający dokona na podstawie pkt 21.17 IDW w 


zakresie  pozycji  w  ramach  Zakresu  podstawowego  ujętego  w  RCO  oraz  przekaże 

Wykonawcy  po  aukcji  i  będzie  ono  stanowić  załącznik  do  Umowy.  Mając  na  uwadze 

postanowienia IDW Zamawiający nie może na podstawie punktu 21.17 IDW obliczyć upustu 

dla prawa opcji jako że nie podlega ono aukcji. 

Izba  ustaliła  również,  że  w  dniu  15  grudnia  2021  r.  przeprowadzona  została  aukcja 

elektroniczna,  której  wyników  zamawiający  nie  opublikował  do  dnia  otwarcia  posiedzenia  

w niniejszej sprawie odwoławczej.  

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje 

Izba  uznała,  że  w  niniejszym  postępowaniu  doszło  do  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp,  które  miało  lub  mogło mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia,  a tym  samym  na  podstawie art.  554 ust.  1  ustawy 

Pzp rozpoznawan

e odwołanie zasługuje na uwzględnienie.   

W  pierwszej  kolejności  Izba  rozpoznała  zarzuty  naruszenia  przez  zamawiającego  

art.  137  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  255  pkt 6  ustawy  Pzp  w zw.  z  art.  457  ust.  1  pkt  1 

ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 Pzp poprze

z dokonanie przez zamawiającego, na etapie po 

otwarciu  złożonych  w  postępowaniu  ofert,  bo  w  dniu  14  grudnia  2021  r.,  zmiany  w 

dokumentacji postępowania w zakresie, który ma istotne znaczenie dla warunków, na jakich 

wykonawcy mogą licytować i w zakresie, jaki ma wpływ na ustalenie cen oferowanych w toku 

aukcji  elektronicznej,  poprzez  zmianę  sposobu  ustalenia  ostatecznego  poziomu  ceny 

ofertowej  

po aukcji elektronicznej.  

Odwołujący stał na stanowisku, że zamawiający zmodyfikował treść pkt. 21.16 i 21.17 

SWZ 

(IDW) w taki sposób, że pierwotny zapis przewidujący, że cena oferty wyliczana będzie 

w  ten  sposób,  że  na  podstawie  obliczonego  wskaźnika  upustu  obniżona  zostanie  nie  tylko 

cena 

za  zakres  podstawowy,  ale  także  kwota  wynagrodzenia  zaoferowana  przez 

wykonawc

ów  za  realizację  Opcji  1  i  Opcji  2,  zastąpił  zapisem  z  którego  wynikało,  że  nie 

będzie  obliczany  upust  dla  prawa  opcji  jako,  że  nie  podlega  ono  aukcji.  Tym  samym, 

zdaniem odwołującego, doszło do sytuacji, w której znając zaoferowane przez wykonawców 

kwoty  za  Opcję  1  i  Opcję  2,  zamawiający  dokonał  zmiany  postanowień  dokumentacji 

postępowania  na  korzyść  tych  wykonawców,  którzy  zaoferowali  bardzo  niskie  ceny  w 

ramach 

Opcji 

Opcji 

tj.  wykonawcy  KZA  oraz  wykonawcy  PORR,  bowiem  wykonawcy  ci,  na  skutek  zmiany 

postanowień dokumentacji przetargowej, mogli składać postąpienia o niższej wartości, mając 

na  względzie,  że  bardzo  niska  cena  zaoferowana  w  ramach  Opcji  kompensować  będzie 

niższy  ogólny  upust  zaoferowany  w  toku  aukcji  w  odniesieniu  do  zakresu  podstawowego. 

Mamy zatem do czynienia z taką wadą postępowania, której nie można usunąć inaczej, jak 


tylko  poprzez  unieważnienie  i  powtórzenie  aukcji  lub  ostatecznie  unieważnienie  samego 

postępowania. 

S

kład  orzekający,  po  analizie  zapisów  SWZ  w  zakresie,  w  jakim  zamawiający 

opisywał sposób przeprowadzenia aukcji i zasady oceny ofert, jak również biorąc pod uwagę 

treść pisma skierowanego przez zamawiającego do wykonawców w dniu 14 grudnia 2021 r.  

w  przedmiocie  sposobu  dokonania  przeliczenia  cen  ujętych  w  RCO  o  wskaźnik  upustu,  

o którym mowa w pkt 21.17 IDW doszedł do przekonania, że niniejsze postępowanie należy 

unieważnić  na  podstawie art.  255  pkt  6 ustawy Pzp,  gdyż  jest  ono  obarczone wadą,  której  

na obecnym etapie postępowania nie można usunąć, a która to wada uniemożliwia zawarcie 

niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  z  pierwotnych  zapisów  pkt  21.17  IDW, 

odnoszących się do zasad prowadzenia aukcji, jak też sposobu, w jaki dokonywana będzie 

ocena  złożonych  ofert  po  zakończeniu  aukcji  elektronicznej  wynikało,  że  wartością 

licyt

owaną w ramach aukcji będzie cena dla zakresu podstawowego.  

Z  kolei  ostateczna  cena  oferty

,  po  przeprowadzonej  aukcji  miała  zostać  obliczona  

w taki sposób, że wyliczone miały zostać indywidualnie poszczególne ceny ryczałtowe netto, 

znajdujące  się  w  RCO  z  oferty  złożonej  przez  wykonawcę  w  terminie  składania  ofert, 

poprzez  obniżenie  tych  cen  o  wartość  wskaźnika  upustu  (U)  z  zaznaczeniem,  że  ceny  te 

miały zostać zaokrąglone matematycznie do dwóch miejsc po przecinku.  

Dalej  należy  dostrzec,  że  w  RCO,  który  stanowił  Tom  IV  SWZ,  oprócz  cen 

jednostkowych wchodzących w skład Zakresu podstawowego zamówienia, ujęto także ceny 

jednostkowe  z 

Prawa  Opcji  1  i  Prawa  Opcji  2.  Cała  konstrukcja  formularza  RCO  została 

przez  zamawiającego  przygotowana  więc  w  taki  sposób,  że  suma  wszystkich  pozycji  RCO 

dawała  kwotę  łączną  (suma  Zakresu  podstawowego,  Zakresu  opcjonalnego  oraz 

Podsumowanie).  

Z  kolei  sum

a  powyższych  cen  była  poddawana  ocenie  w  kryterium  oceny  ofert,  to  ona 

stanowiła bowiem Całkowitą cenę brutto. 

Ponadto,  z  pkt  12.6  SWZ  IDW  wynika 

między  innymi,  że  sposób  kalkulacji  pozycji  

nr  11  RCO  tj.  Prawa  opcji  nr  1  nie  był  całkowicie  dowolny,  gdyż  zamawiający  zastrzegł,  

że  wartość  tej  pozycji  (Usługi  pogwarancyjne)  nie  może  być  niższa  niż  1%  wartości  netto  

za  wykonanie  Zakresu Podstawowego.  Tym samym 

nie ulega wątpliwości, że zamawiający 

wiązał cenę obliczoną za zakres podstawowy z ceną Opcji 1 i ta była elementem ceny oferty.  

W  konsekwencji  powyższych zapisów  wykonawcy mogli  zatem  rozumieć  treść  SWZ  

w  taki  sposób,  że  ostatecznie  po  przeprowadzonej  aukcji,  analogicznie  jak  w  przypadku 

zakresu  podstawowego,  również  ceny  Opcji  1  i  Opcji  2  zostaną  pomniejszone  o  wartość 

upustu, wyliczoną przy zastosowaniu wartości wskaźnika upustu. 


Z kolei w treści zaproszenia do udziału w aukcji, przekazanego wykonawcom w dniu 

13  grudnia  2021  r.  zamawiający  w  uwagach  końcowych  wskazał,  że  w  trakcie  aukcji 

e

lektronicznej dla wykonawcy będą widoczne i aktywne pozycje dotyczące zarówno zakresu 

podstawowego jak i Opcji 1 i Opcji 2 (jest to związane ze sposobem działania modułu aukcji  

w  systemie  zakupowym  z

amawiającego),  jednakże  zgodnie  z  pkt  21.12  IDW  jedynym 

parametrem podlegającym licytacji jest Zakres Podstawowy Zamówienia i tylko w ramach tej 

pozycji  wykonawca  obowiązany  jest  dokonywać  postąpień  aukcyjnych.  W  związku  

z powyższym, niezależnie od tego w ramach której z pozycji wykonawca dokona postąpienia 

podczas  aukcji  elektronicznej,  zamawiający  po  zamknięciu  aukcji  przyjmie,  że  wykonawca 

obniżył cenę za Zakres Podstawowy Zamówienia. W trakcie aukcji elektronicznej na konsoli 

aukcyjnej będzie widoczna punktacja wynikająca z łącznej ceny złożonej przez wykonawcę  

(tj. zarówno Zakresu Podstawowego Zamówienia jak i Opcji 1 i 2) oraz pozycja w klasyfikacji 

(kolumna  „Ranking”)  oparta  na  tej  punktacji.  Taki  zapis  sugerował,  że  w  trakcie  aukcji 

elektronicznej, 

na  potrzeby  ustalenia  kolejności  ofert  po  składanych  postąpieniach,  oprócz 

ceny  za  Zakres  podstawowy  będą  brane  pod  uwagę  również  ceny  Opcji  1  i  Opcji, 

zaproponowane przez wykonawcę w ofercie. 

Jeden  z  wykonawców  ubiegających  się o  przedmiotowe zamówienie,  w świetle  tych 

zapisów powziął wątpliwość jaki jest zakres stosowania mechanizmu, o którym mowa w pkt 

21.17  ppkt  2  SWZ,  tj.  czy  dotyczy  on  również  cen  za  Opcję  1  i  Opcję  2.  W  konsekwencji 

skierował  do  zamawiającego  zapytanie,  na  które  ten  udzielił  odpowiedzi  w  piśmie  z  14 

grudnia 2021 r. 

Zamawiający  zaprezentował  w  nim  swoje  rozumienie  SWZ,  w  szczególności 

odnośnie  interpretacji  zapisów  pkt  21.12  i  21.14  IDW  wyjaśniając,  że  mechanizmowi,  o 

którym 

mowa  

w pkt 21.17 ppkt 2 SWZ będą podlegać wyłącznie ceny jednostkowe zawarte w formularzu 

RCO, dotyczące tylko Zakresu podstawowego.  

powyższych  czynności  zamawiającego,  zarówno  podjętych  w  dniu  13  grudnia  

2021  r.  (skierowanie  zaproszenia  do  udziału  w  aukcji),  jak  też  z  treści  pisma  z  14  grudnia  

2021  r.  wynika 

więc,  że  możliwe  jest  inne  rozumienie  zapisów  SWZ  odnoszących  się  do 

sposobu przeliczania wartości poszczególnych pozycji RCO, niż można by to było wywodzić 

z  literalnego  brzmienia  SWZ.  Przy  czym,  w  ocenie  Izby,  trudno  przy  tym  jednoznacznie 

przesądzić, który ze sposobów jest wiążący i prawidłowy. Jeśli bowiem przyjmiemy literalne 

brzmienie poszczególnych fragmentów SWZ (w szczególności w kilku miejscach Tomu I, jak 

też zapisy Tomu IV), dotyczących sposobu działania zamawiającego po zakończeniu aukcji 

elektronicznej, 

w zakresie wyliczenia wartości poszczególnych pozycji RCO, to trudno z nich 

wywieść,  że  korekcie  ceny  po  przeprowadzonej  aukcji  będą  podlegać  wyłącznie 

poszczególne pozycje RCO dotyczące Zakresu podstawowego.  


W tym kontekście treść wyjaśnień zamawiającego przekazanych wykonawcom w dniu 

14  grudnia  2021  r., 

traktować  należy  rzeczywiście  jako  zmianę  czy  też  interpretację 

powyższych  postanowień.  Jednocześnie  jednak  z  treści  przedmiotowego  pisma,  jak  też 

argumentacji prezentowanej w odpowiedzi na odwołanie, jak też na rozprawie, od początku 

intencją i zamiarem zamawiającego było to, aby przyjmować sposób wykładni zapisów SWZ 

tak, jak wynika to z treści wyjaśnień. Przy czym co należy podkreślić taka wykładnia mogłaby 

również  pośrednio  wynikać  z  tych  fragmentów  SWZ,  które  wskazują,  że  gdyby  upusty  były 

również  naliczane  w  odniesieniu  do  Opcji  1  i  Opcji  2  -  wykonawcy  nie  mogliby  śledzić  na 

bieżąco, w trakcie aukcji, wartości oferty po dokonywanych postąpieniach. 

Tym samym prow

adzi to, w ocenie Izby do wniosku, że powyższe zapisy można było 

interpretować  w  sposób  dwojaki,  co  pokazało  zarówno  samo  postępowanie  odwoławcze, 

biorąc  pod  uwagę  liczbę  przystępujących  i  argumentację  przez  nich  podnoszoną,  jak  też 

rozbieżność  w  zakresie  wyliczenia  ceny  ofertowej  przez  poszczególnych  wykonawców. 

Analizując  ceny  zaoferowane  przez  nich  w  postępowaniu  rzeczywiście,  już  zauważył 

odwołujący  już  na  „pierwszy  rzut  oka”  dostrzec  można  ogromne  rozbieżności  w  zakresie 

sposobu  kalkulacji  cen  za  Opcję  1  i  Opcję  2.  Na  tym  tle  szczególnie  zwracają  uwagę 

kalkulacje sporządzone przez wykonawców KZA i PORR, którzy za Opcje zaoferowali swoje 

ceny  

na poziomie znacznie niższym, niż to ma miejsce w przypadku innych wykonawców.  

Okoliczność  ta  wskazuje  pośrednio,  że  wykonawcy  KZA  i  PORR  mogli  rozumieć 

zapisy pkt 

21.17 SWZ w taki właśnie sposób, w jaki uczynił to zamawiający w swoim piśmie z 

14 grudnia 2021 r. przyjmując, że wartości kwotowe w ramach Opcji pozostają niezmienne. 

Stąd skalkulowali je na znacznie niższym poziomie, niż inni ubiegający się o to zamówienie, 

nie  zakładali  bowiem,  że  cena  za  Opcje  ulegała  będzie  obniżeniu,  po  przeprowadzonej 

aukcji.  

Z  kolei 

kalkulacje  sporządzone  przez  pozostałych  wykonawców  sugerują,  że  ci  zakładając 

pewne  rezerwy  kwotowe,  wynikające  z  tego,  że  zamawiający  obniży  te  ceny  w  wyniku 

zastosowanego upustu - ustalali swoje ceny za O

pcje na znacząco wyższym poziomie. 

Izba uznała, że nie można jednoznacznie przesądzić, mając na uwadze analizowane 

zapisy  SWZ, 

która  z  powyższych  interpretacji  jest  jedyną  poprawną  i  słuszną.  Obydwie, 

wobec brzmienia SWZ, należy uznać za uprawnione. Mając to na uwadze należy stwierdzić,  

że w postępowaniu doszło do sytuacji, w której wykonawcy złożyli nieporównywalne oferty,  

w  s

posób  odmienny  kalkulując  swoje  ceny,  zwłaszcza  w  zakresie  Opcji  1  i  Opcji  2, 

przyjmując określone założenia.  

Nie  można,  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  dokonać  interpretacji  spornych 

zapisów SWZ tak, aby przyjąć rozumienie treści dokumentacji w taki sposób, iż ewentualne 


wątpliwości należałoby rozstrzygnąć na korzyść wykonawcy. W tej sprawie bowiem, zależnie 

od sposobu przyjętej wykładni, doszłoby do przyjęcia interpretacji korzystnej dla jednej grupy 

wykonawców  (którzy  przyjęli  pewien  margines  ceny  za  Opcję),  lub  też  korzystnej  dla  tych, 

którzy cenę za Opcję ustalali zakładając, że ta nie podlega przeliczeniu po przeprowadzonej 

aukcji. 

Z  k

olei  biorąc  pod  uwagę  etap,  na  jakim  znajduje  się  prowadzone  przez 

zamawiającego postępowanie tj. okoliczność, że zostały już złożone oferty cenowe, a zatem 

nie jest 

już możliwa zmiana SWZ w zakresie doprecyzowania postanowień odnoszących się 

do sposobu dokonywania oceny ofert po aukcji. 

Powstałych nieścisłości czy niejasności nie 

sposób też wyjaśnić czy zinterpretować wyłącznie na drodze wyjaśnień do treści SWZ.  

Tym  samym  nie  jest  możliwe  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  nakazanie 

zamawiającemu  powtórnego  przeprowadzenia  samej  aukcji  elektronicznej.  Nawet  gdyby 

zamawiający  dokonał  jednej  interpretacji  zapisów  SWZ  i  przekazał  swoje  stanowisko 

wszystkim  wykonawcom 

(co  zresztą  uczynił  w  piśmie  z  14  grudnia  2021  r.)  nie  zmieni  to 

sytuacji  wykonawców  w  tym  postępowaniu,  albowiem  oferty  cenowe  zostały  już  złożone. 

Przy czym, co ponownie należy podkreślić, każdy z wykonawców już na etapie dokonywania 

kalkulacji  ceny  ofe

rtowej  i  przyjmując  odpowiednią  wycenę  Opcji  1  i  Opcji  2,  przyjmował 

swoje założenia w zakresie, w jakim przyjmował określony sposób dokonywania oceny ofert 

po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej. 

W  konsekwencji,  jedynym 

możliwym  w  tym  przypadku  rozwiązaniem,  jest 

unieważnienie  przedmiotowego  postępowania  i  powtórzenie  go,  w  oparciu  o  nowe  zapisy 

SWZ, 

doprecyzowane  w  taki  sposób  aby  sposób  działania  zamawiającego  nie  budził  już 

wątpliwości.  

Sam  zamawiający  przyznawał,  że  w  różnych  prowadzonych  przez  PKP  PLK 

postępowaniach,  w  zależności  od  zapisów  SWZ,  przyjmowane  są  różne  sposoby 

dokonywania  oceny  ofert.  Odwołujący  wskazywał  z  kolei,  że  znane  mu  są  przykłady 

postępowań, w których zamawiający stosując tożsame zapisy, dokonuje przeliczenia ceny w 

ramach  opcji,  już  po  przeprowadzonej  aukcji,  z  kolei  przystępujący  po  stronie 

zamawiającego  -  KZA  przedstawił  dowód,  który  miał  potwierdzać,  że  przy  tożsamych 

uregulowaniach  cena  opcji  pozostaje  niezmienna  w  toku  całego  postępowania.  Ta 

argume

ntacja  i  tak  rozbieżny  sposób  działania  samego  zamawiającego  potwierdzają,  że 

konieczne jest takie 

doszczegółowienie tych kwestii, aby wyeliminować wszelkie wątpliwości, 

które mogłyby powstać w przyszłości na tle spornych zapisów.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  Izba  uznała,  że  zastosowanie  znajdzie  przesłanka, 

wynikająca  z  art.  255  pkt  6  ustawy  Pzp,  nakazująca  unieważnienie  postępowania  w 

przypadku    gdy  w  jego  toku  wystąpiła  niemożliwa  do  usunięcia  wada  uniemożliwiająca 

zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego. 


Spełnione  zostały  bowiem  wszystkie  przesłanki  uprawniające  do  zastosowania  tego 

przepisu. S

twierdzić należy, że w postępowaniu doszło do naruszenia przez zamawiającego 

przepisów regulujących jego prowadzenie (wada postępowania). Wada ta polega na tym, że 

zamawiający,  wobec  niejednoznacznych  zapisów  SWZ  nie  może  dokonać  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  

w  postępowaniu,  przy  czym  nie  jest  również  możliwe  ich  zinterpretowanie  w  taki  sposób, 

który  byłby  korzystny  dla  wykonawców.  Niezależnie  od  przyjętej  wykładni,  jedne  podmioty 

znajdą  się  w  sytuacji  uprzywilejowanej,  inne  będą  pokrzywdzone.  Nie  ulega  również 

wątpliwości,  że  naruszenie  to  stanowi  wadę  niemożliwą  do  usunięcia,  gdyż  na  tym  etapie 

postępowania,  kiedy  zostały  złożone  oferty  cenowe,  nie  można  dokonać  zmiany  zapisów 

SWZ,  w  których  doprecyzowany  zostanie  sposób,  w  jaki  ocenione  zostaną  oferty,  po 

przeprowadzonej  aukcji  elektronicznej.  Należy  też  stwierdzić,  że  owa  wada  postępowania 

skutkuje  brakiem  możliwości  zawarcia  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy.  Nieważność 

taka 

może zostać stwierdzona zarówno w oparciu o art. 58 kodeksu cywilnego, w trybie art. 

189  kodeksu  p

ostępowania cywilnego, jak i w oparciu o możliwość przewidzianą w art. 70

kodeksu cywilnego. Jedno

cześnie nie stoi na przeszkodzie stwierdzenia nieważności umowy 

oparciu  

o  ww.  przepisy,  brak  wystąpienia  przesłanek  zawartych  w  art.  457  ust.  1  ustawy  Pzp  

w  przedmiotowym  przypadku. 

Jak  zauważono  w  Komentarzu  do  PZP  wydanym  w  2021  r., 

pod.  red.  Prezesa  Urzędu  Zamówień  Publicznych  H.  Nowaka  (strony  1230-1231): 

„enumeratywne wyliczenie wad powodujących nieważność względną umowy (wzruszalność) 

w  art.  457  ust.  1  oraz  art.  458  Pzp  nie  wyklucza  natomiast  możliwości  zaistnienia  wad 

czynności prawnej, powodujących nieważność bezwzględną, w szczególności w świetle art. 

58  Kc.  Powództwo  przewidziane  w  art.  189  Kpc  można  wnosić  w  każdym  przypadku,  w 

którym zachodzi nieważność bezwzględna umowy w sprawie zamówienia publicznego.” (…) 

Pojęcie  aukcji  albo  przetargu,  o  którym  mowa  w  art.  70

Kc,  należy  przy  tym  definiować 

niezależnie,  na  podstawie  ogólnych  uregulowań  Kodeksu  cywilnego.  Te  ostatnie  nie 

wskazują szczegółowych rozwiązań proceduralnych, a wynika z nich jedynie, że aukcja lub 

przetarg  

to  po

stępowania  otwarte,  konkurencyjne,  poprzedzone  ogłoszeniem.  Mając  to  na  uwadze, 

należy  wskazać,  że  dyspozycja  art.  70

Kc  znajdzie  zastosowanie  do  umów  w  sprawie 

zamówień  publicznych  zawartych  w  wyniku  jakiegokolwiek  postępowania  otwartego 

(poprzedzonego o

głoszeniem) prowadzonego w oparciu o przepisy Pzp.  

Jednocześnie z tego powodu, że przedmiotowy zarzut był w tym przypadku najdalej 

idącym  i  niweczy  rezultat  wszystkich  czynności  zamawiającego,  dokonanych  w  tym 

postępowaniu,  w  tym  w  zakresie  w  jakim  odwołujący  sformułował  zarzuty  dokonania 


wadliwej  oceny  ofert  wykonawców  KZA  i  PORR  -  Izba  zaniechała  rozpoznania  zarzutu  w 

zakresie zgodności treści ofert tych wykonawców z pkt 12.4 i 12.5 SWZ.  

Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji wyroku.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy  na  podstawie  

art.  575  ustawy  Pzp  oraz  §7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  

z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu 

od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). 

Przewodniczący :  ……………………………… 

Członkowie:  

……………………………… 

………………………………