KIO 3244/22 WYROK dnia 20 grudnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 20.03.2023

Sygn. akt: KIO 3244/22 

WYROK 

z dnia 20 grudnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16  grudnia  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  05  grudnia  2022  r.  przez 

wykonawc

ę:  M.  M.  I.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Skup,  Sprzedaż 

Transport Drewna M. I., 43-470 Istebna 736 

w postępowaniu prowadzonym przez Gmina 

Istebna, 43-470 Istebna 1000  

przy  udziale  wykonawcy

URBACZKA  Sp.  z  o.o.,  43-476  Jaworzynka  953 

zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 108 ust.  1 

pkt 4 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.  

z 2022 r. poz. 1710)  poprzez nie 

przedłożenie przez Przystępującego: URBACZKA 

Sp. z o.o., 43-476 Jaworzynka 953 dokumentu, tj. informacji z Krajowego Rejestru 

Karnego 

potwierdzającej  brak  orzeczenia  zakazu  ubiegania  się  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  wobec  jego  spółki  i  nakazuje  Zamawiającemu  -

Gmina 

Istebna, 

43-470  Istebna 

:  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 


najkorzystniejszej  24.11.2022  r.  w  zadaniu  4

,  powtórzenie  czynności  badania                          

i  oceny  ofert  w  zadaniu  4, 

w  ramach  której  nakazuje  Zamawiającemu  Gmina 

Istebna,  43-470  Istebna  1000  wezwanie  w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710) 

P

rzystępującego URBACZKA Sp. z o.o., 43-476 Jaworzynka 953 do przedstawienia 

informacji z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającej brak orzeczenia zakazu 

ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wobec jego spółki, z uwagi na 

potwierdze

nie się zarzutu we wskazanym w sentencji zakresie i brak wyczerpania 

instytucji wezwania do 

uzupełnienia we wskazanym zakresie.  

2.  W pozost

ałym zakresie oddala odwołanie.   

3.  k

osztami postępowania obciąża Gminę Istebna, 43-470 Istebna 1000  i:    

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15 000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę M. M. 

I. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Skup,  Sprzedaż  Transport 

Drewna M. I., 43-470 Istebna 736 

tytułem wpisu od odwołania,  

zasądza  od  Gminy  Istebna,  43-470  Istebna  1000  na  rzecz  M.  M.  I.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Skup,  Sprzedaż  Transport  Drewna  M.  I., 

43-470 Istebna 736  

kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset 

złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z 

tytułu kosztów wpisu i wydatków pełnomocnika. 


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze

śnia 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia  j

ego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodnicz

ący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 3244/22 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  pn.:

„Utrzymanie  dróg  w  sezonie  zimowym  2022/2023”  (Numer 

referencyjny: 

RI.271.1.25.2022), 

zostało 

wszczęte 

ogłoszeniem 

opublikowanym                     

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 16.09.2022 r. pod nr 2022/S 179-506119 

przez  Gmina  Istebna,  43-470  Istebna  1000  zwana  dalej: 

„Zamawiającym”.  Do  ww. 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710),  zwana 

dalej: 

„NPzp” albo „PZP” albo „ustawy pzp”

W  dniu  24.11.2022  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej m.in. w zadaniu 4: URBACZKA Sp. z o.o., 43-476 Jaworzynka 953 zwana 

dalej: 

„URBACZKA  Sp.  z  o.o.”  albo  „Urbaczka  sp.  z  o.o.”  albo  „Przystępującym  po  stronie 

Zamawiającego”.  Drugą  pozycje  w  rankingu  zajęła  oferta  M.  M.  I.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą Skup, Sprzedaż Transport Drewna M. I., 43-470 Istebna 736 zwana 

dalej:

„Skup, Sprzedaż Transport Drewna M. I.” albo „Odwołującym”.  

Dnia  05.12.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

odwołanie względem czynności z 24.11.2022 r. złożył Skup, Sprzedaż Transport Drewna M. 

I..  Stwierdził,  iż  wobec  niezgodnych  z  ustawą  pzp  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego 

pol

egających na: 

1.  Zaniechaniu  wykluczenia  wykonawcy  Urbaczka  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jaworzynce 

podczas gdy nie wykazał on braku podstaw do wykluczenia oraz nie przedłożył dokumentów 

potwi

erdzających  brak  orzeczenia  zakazu  ubiegania  się  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego; 

2.  Zaniechaniu  wykluczenia  wykonawcy  Urbaczka  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jaworzynce 

podczas  gdy  wprowadził  on  Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełniania  warunków  udziału                   

w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej; 

3.  Wyborze  oferty  Urbaczka  sp.  z  o.o.  jako  najkorzystniejszej  w  sytuacji  gdy  powinna  ona 

zostać odrzucona ze względu, na fakt że została złożona przez wykonawcę, który nie spełnia 

war

unków udziału w postępowaniu i podlega wykluczeniu 


Co w efekcie stano

wiło naruszenie art. 16 ust. 1, art. 108 ust. 1 pkt 4), art. 109 ust. 1 

pkt 8), art. 123, art. 124 pkt 1), art. 128 ust. 4 i 5, art. 226 ust. 1 pkt 1) lit. a) i b) ustawy pzp. 

Wnosił o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu: 

1. Unie

ważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w zadaniu 4; 

2. Ponownego badania i oceny ofert w Zadaniu 4; 

3. Odrzucenia oferty Urbaczka sp. z o.o.; 

4. Wyboru w Zadaniu 4 oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

Wnosił  o  przeprowadzanie  dowodów  z  dokumentów  znajdujących  się  w  aktach 

postępowania  przetargowego,  zawartych  w  treści  niniejszego  Odwołania,  a  także                              

z  przesłuchania  świadka  p.  M.  I.,  zamieszkały  (…),  mail:  (…),  nr  telefonu:  (….)  w  celu 

wykazania okoliczności wskazanych w treści niniejszego odwołania. 

Wnosił  o  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów 

postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego wg norm przepisanych. 

W dniu 14 października 2022 r. Zamawiający dokonał modyfikacji w rozdziale 7 SWZ  

i  pkt  7.1.3.  otrzymał  brzmienie:  „7.1.3  Zamawiający  przewiduje  wykluczenia  Wykonawcy                   

z udziału w postępowaniu na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 1 ,4, 5, 7 -10 uPzp (tzw. przesłanki 

wykluczenia fakultatywne)." 

Warunki  udz

iału  w  postępowaniu  nie  zostały  zmienione  i  tak  w  pkt  7.2.4.  SWZ                      

w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający wskazał, że: 

„Warunek  ten  zostanie  spełniony,  jeżeli  Wykonawca  dysponuje  sprzętem  który 

posłuży do wykonania usługi dla każdej części zamówienia tj.: 

Zadanie 1 - 

Pojazd z pługiem, dmuchawą oraz posyparką o mocy co najmniej 100 KM -1 szt. 

Zadania  2  - 

Pojazd  z  pługiem  i  posyparką  o  mocy  co  najmniej  100  KM  -  1  szt.  Pojazd                       

z pługiem oraz dmuchawą o mocy co najmniej 70 KM -1 szt. 

Zadanie 3 - 

Pojazd z pługiem, dmuchawą oraz posyparką o mocy co najmniej 100 KM -1 szt. 

Zadanie  4  - 

Pojazd  z  pługiem  i  posyparką  o  mocy  co  najmniej  100  KM  -  1  szt.  Pojazd                     

z pługiem i dmuchawą o mocy co najmniej 70 KM - 2 szt. 

Zadanie  5  - 

Pojazd  z  pługiem  o  mocy  co  najmniej  70  KM  -  1  szt.  Pojazd  z  pługiem  oraz 

d

muchawą o mocy co najmniej 70 KM - 2 szt. 

Zadanie 6 - 

Pojazd z pługiem, posyparką oraz dmuchawą o mocy co najmniej 70 KM - 1 szt. 

Pojazd z pługiem o mocy co najmniej 70 KM, 1 szt. 

Zadanie 7 - 

Pojazd z pługiem oraz dmuchawą o mocy co najmniej 70 KM -1 szt. 

Zadanie  8  - 

Pojazd  z  pługiem  i  posyparką  o  mocy  co  najmniej  70  KM  -  1  szt.  Pojazd                         

z pługiem oraz dmuchawą o mocy co najmniej 70 KM -1 szt. 

Zadanie  9  - 

Pojazd  z  pługiem  oraz  posyparką  o  mocy  co  najmniej  150 KM  -  1  szt.  Pojazd                 

z  pługiem  o  mocy  co  najmniej  70  KM  -  2  szt.  Pojazd  z  pługiem  oraz  posyparką 

przystosowany 

do odśnieżania chodników -1 szt. 


Zadanie  10  -  Po

jazd  z  pługiem  oraz  dmuchawą  o  mocy  co  najmniej  70  KM  -1  szt.  Pojazd                 

z pługiem o mocy co najmniej 70 KM - 2 szt. 

Zadanie 11 - 

Pojazd z pługiem, posyparką oraz dmuchawą o mocy co najmniej 90 KM -1 szt. 

Pojazd z pługiem o mocy co najmniej 70 KM -1 szt. 

Zadanie 12 - 

Pojazd z pługiem, posyparką i dmuchawą o mocy co najmniej 80 KM -1 szt. 

Zadanie  13  - 

Pojazd  z  pługiem,  posyparką  oraz  dmuchawą  o  mocy  co  najmniej  80  KM  -1 

szt." 

Zamawiający dokonał podziału zamówienia na 13 części, w tym Część IV - drogi we 

wsi  Istebna  o  łącznej  długości-  19,65  km,  szacunkowa  liczba  przejazdów  w  sezonie 

zimowym 35, na którą ofertę złożył Odwołujący. Oprócz oferty Odwołującego dla Części IV 

ofertę złożył także wykonawca Urbaczka sp. z o.o. 

Już  po  otwarciu  ofert,  Odwołujący  po  zweryfikowaniu  konkurencyjnej  oferty  powziął 

uzasadnione  wątpliwości  co  do  prawidłowości  oferty  Urbaczka  sp.  z  o.o.,  w  szczególności                 

w zakresie spełniania przez tego wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. W piśmie 

do  Zamawiającego  z  dnia  31.10.2022  r.  Odwołujący  wskazał  na  uzasadnione  wątpliwości 

jakie powinna wzbudzić oferta Urbaczka sp. z o.o. poczynając od treści oświadczenia JEDZ, 

poprzez spełnianie przez tego wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. Wykonawca 

Urbaczka sp. 

z o.o. złożył ofertę obejmującą zadania od 1 do  4. Należy mieć natomiast na 

względzie,  że  Zamawiający  w  SWZ  postawił  warunki  udziału  w  zakresie  zdolności 

tec

hnicznej  i  zawodowej,  w  których  dla  poszczególnych  zadań  wymagał  dysponowania 

sprzętem,  który  posłuży  do  wykonania  usługi  dla  każdej  części  zamówienia,  zatem 

wykonawca powinien dysponować co najmniej 7 pojazdami, zgodnymi z wymaganiami SWZ. 

Zgodnie z wiedz

ą posiadaną przez Odwołującego wykonawca Urbaczka sp. z o.o. nie 

posiada  takiej  ilości  pojazdów,  co  znalazło  potwierdzenie  w  podmiotowych  środkach 

dowodowych, które wykonawca złożył na wezwanie Zamawiającego z dnia 9 listopada 2022 

r.  W  wykazie  narzędzi,  wyposażenia  zakładu  i  urządzeń  technicznych  dla  części  4 

zamówienia wykonawca wskazał dwa pojazdy (Zetor nr rej SCI 3477P i Kubota SCI 4114P)                  

i jako podstawę dysponowania nimi podał użyczenie. W tym miejscu należy także podkreślić, 

że  wykonawca  zadeklarował  w  JEDZ  i  ofercie,  że  osobiście  spełnia  warunki  udziału                         

postępowaniu  i  nie  polega  w  tym  zakresie  na  zdolności  technicznej  podmiotu 

udostępniającego zasoby. Treść wykazu i oferty, w kontekście wcześniej zgłaszanych przez 

Odwołującego  wątpliwości,  powinna  co  najmniej  wzbudzić  czujność  Zamawiającego,  który                   

w  takiej  sytuacji  powinien  dołożyć  dodatkowej  staranności  w  procesie  badania  oferty 

Urbaczka sp. 

z o.o. Faktycznie też Zamawiający pismem z dnia 22 listopada 2022 r. wezwał 

wykonawcę  do  uzupełnienia  wykazu,  jednak  wskazał  tylko  na  konieczność  wykazania 

wyposażenia  pojazdów  w  pługi,  posyparki  i  dmuchawy,  całkowicie  pomijając  fakt,  że 

wykonawca wykazał pojazdy nie będące jego własnością, podczas gdy wcześniej oświadczył 


że osobiście spełnia warunki udziału. Następnie w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  wykonawca  złożył  wykaz,  w  którym  dla  części  4 

wskazał cztery pojazdy będące jego własnością, jednak w miejsce pojazdów Zetor nr rej SCI 

3477P  i  Kubota  SCI  4114P  wpisano  Zetor  nr  rej.  SCI  3S15  oraz  Mercedes  Benz  nr  rej  T 

2731  oraz  dodano  Mercedesa  Benz  SP  489EK.  Tym  samym  wykonawca  samodzielnie 

dokonał  istotnej  zmiany  w  wykazie  podając  inne  pojazdy,  niż  w  pierwotnie.  Zamawiający 

jednak w żaden sposób nie próbował wyjaśnić tej różnicy i z naruszeniem przepisów dokonał 

wyboru oferty. 

W  tym  miejscu  podkreślił,  że  w  ocenie  Odwołującego  działanie  Urbaczka  sp.  z  o.o. 

było wprowadzeniem Zamawiającego w błąd ponieważ zgodnie z posiadaną wiedzą pojazdy, 

których  własność  wskazał  wykonawca  nie  należą  do  niego,  a  do  K.G.  Wskazał,  że 

Odwołujący działa na rynku lokalnym już od 25 lat, zatem ma wiedzę co do panującej na nim 

konkurencji, j

ak i zasobów jakimi dysponują poszczególni wykonawcy. Należy mieć przy tym 

na  względzie,  że  w  większości  wykonawcy  znają  się  nawet  osobiście,  niejednokrotnie 

współpracują  w  ramach  konsorcjów  lub  podwykonawstwa.  Sytuacja  panująca  na  lokalnym, 

jednak  niewiel

kim  rynku  jest  dobrze  znana  podmiotom  działającym  w  obrębie  Gminy  i  jej 

sąsiedztwie (w większości to gminy liczące ok. 8-12 tys. mieszkańców). Z tego też względu 

Odwołującemu wiadome jest, że Urbaczka sp. z o.o. nie dysponuje pojazdami wskazanymi  

w wykazi

e, jak również że Zetor nr rej. SCI 3S15 jest własnością K.G. Ta druga okoliczność 

znajduje  potwie

rdzenie  w  fakcie,  że  K.G.  wspomniany  pojazd  wykorzystuje  przy  realizacji 

zamówienia  publicznego  na  rzecz  Lasów  Państwowych,  gdyż  jego  oferta  została  wybrana                 

w postępowaniu na Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa 

Wisła w roku 2022", na Pakiet III (Leśnictwo Olza) zn.spr.: ZG.270.5.2021.MM. Zamówienie 

to  j

est  realizowane  do  końca  2022  r.  i  do  jego  realizacji  jest  wykorzystywany  (i  był  także                   

w  te

rminie  składania  ofert  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  -  Gminę 

Istebna  oraz  później)  pojazd  Zetor  nr  rej.  SCI  3S15.  W  załączeniu  Odwołujący  przekazuje 

formularz  oferty,  JEDZ  oraz  wy

kaz  sprzętu  złożone  przez  K.G.  we  wspomnianym 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Nadleśnictwo  Wisła.  Zgodnie  z  tymi  dokumentami,  to 

właśnie K.G, jest właścicielem ciągnika Zetor. 

Odwołujący 

już 

październiku 

sygnalizował 

Zamawiającemu 

możliwe 

nieprawidłowości,  co  powinno  wzmóc  czujność  Zamawiającego.  Warto  w  tym  miejscu 

podkreślić, że w świetle przepisów ustawy pzp zamawiający nie może żądać od wykonawcy 

konkretny

ch dokumentów - dowodów, potwierdzających okoliczności co do których zachodzą 

wątpliwości,  gdyż  to  wykonawca  ma  obowiązek  w  ramach  wyjaśnień  takie  dowody 

prze

dłożyć.  Zamawiający  zaniechał  wyjaśnienia  treści  oferty  i  oświadczeń  złożonych  przez 

wykonawcę,  choć  Odwołujący  wskazywał  na  konkretne  uchybienia,  jak  również  podnosił 

okoliczności,  które  powinny  zostać  uwzględnione  w  toku  badania  oferty.  Odwołujący 


wskazu

je  także,  że  wystąpił  do  z  wnioskiem  do  Centralnej  Ewidencji  Pojazdów,  w  celu 

przedłożenia  stosownej  informacji  w  zakresie  właściciela  pojazdów  Zetor  nr  rej.  SCI  3S15, 

Mercedes Benz nr rej T 2731 i Mercedesa Benz SP 489EK. na poparcie zarzutu w zakresie 

wp

rowadzenia  w  błąd  Zamawiającego,  przy  czym  ze  względu  na  terminy  rozpoznania 

wniosku zostanie ona 

przedłożona niezwłocznie po jej otrzymaniu. 

Co  więcej,  pomimo  że  Zamawiający  pismem  z  dnia  9  listopada  2022  r.  wezwał 

wykonawcę  do  złożenia  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie  dotyczącym 

podstaw  wykluczenia  wskazanych  w  art.  108  ust.  1  pkt  1,  2  i  4  ustawy  pzp,  Urbaczka  sp.                  

z  o.o.  nie  przedłożyła  dokumentu,  który  potwierdza  że  wobec  spółki  nie  orzeczono  zakazu 

ubiegania  się  o  zamówienie  publiczne.  Ponadto  dokument  JEDZ  spółki,  również  zawierał 

oświadczenia,  które  mogły  świadczyć  o  zaistnieniu  podstaw  wykluczenia,  ponieważ 

wykonawca wskazał, że nie będzie w stanie przedstawić dokumentów potwierdzających brak 

zaległości w płatnościach publicznoprawnych. Konieczność żądania podmiotowych środków 

dowodowych  nie  zależy  od  decyzji  zamawiającego.  Konsekwencją  powyższego  jest 

obowiązek żądania złożenia informacji z KRK na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia 

w  zakresie  przesłanki  z  art.  108  ust.  1  pkt  1,  2  i  4  ustawy  pzp.  Zaświadczenia  z  KRK,                           

a właściwie informacje z tego Rejestru, są podmiotowymi środkami dowodowymi, stosownie 

do  §  2  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  23.12.2020  r.                 

w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub  oświadczeń, 

jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy.  Wskazane  środki  dowodowe  służą 

potwierdzeniu  przez  wy

konawców  braku  podstaw  wykluczenia.  Zakres  tych  środków,  które 

winien  wykonawca  będący  spółką  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  uzależniony  od  treści 

żądania  wyrażonego  przez  zamawiającego  Mając  na  uwadze,  że  w  przedmiotowym 

postępowaniu  zamawiający  żądał  przedłożenia  przez  wykonawcę  podmiotowych  środków 

dowodowych  w  postaci  informacji  z  KRK  w  zakresie  podstaw  wykluczenia  wskazanych  art. 

108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 

ustawy pzp, Urbaczka sp. z o.o. winien złożyć te informacje w stosunku 

do: 

urzędującego  członka  zarządu,  urzędującego  członka  rady  nadzorczej  oraz  prokurentów 

(jeśli  zostali  ustanowieni)  -  w  celu  wykazania  braku  podstawy  wykluczenia,  o  której  mowa                 

w art. 108 ust. 1 pkt 2 ustawy pzp, - 

samej spółki banku spółdzielczego - w celu wykazania 

braku 

podstawy wykluczenia, o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy pzp. 

Pomimo  wezwania  wykonawca  nie  przedłożył  informacji  dotyczącej  podmiotu 

zbiorowego - 

spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przez co nie wykazał braku podstawy 

wykluczenia,  o której mowa w  art.  108 ust.  1 pkt  4 ustawy  pzp,  a  pomimo to  Zamawiający 

dokonał wyboru oferty. Warto także podkreślić, że Zamawiający w żaden sposób nie odniósł 

się do nieprawidłowości w dokumencie JEDZ złożonym przez Urbaczka sp. z o.o., na które 

wskazywano w piśmie z dnia 31.10.2022 r. 


Wyżej  opisane  okoliczności  bezsprzecznie  wskazują,  że  Zamawiający  dokonał 

czynności wyboru oferty z naruszeniem szeregu przepisów ustawy p.z.p. W odniesieniu do 

oświadczenia Urbaczka sp. z o.o. w zakresie własności pojazdów, które nie należą do spółki 

należy  podkreślić,  że  przedłożenie  wykazu  stanowiło  wprowadzenie  i  było  wynikiem 

zamierzonego  działania  (pierwotnie  wykonawca  wymienił  w  wykazie  inne  pojazdy),  a  co 

najmniej  rażącego  niedbalstwa.  Bez  wątpienia  też  wprowadzenie  w  błąd  co  do  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  miało  istotny  w  na  decyzję  co  do  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, 

ponieważ 

wskutek 

przedstawienia 

nieprawdziwych 

informacji, 

Zamawiający  uznał,  że  Urbaczka  sp.  z  o.o.  spełnia  warunek  zdolności  technicznej. 

Udzielenie  zamówienia  publicznego  powinno  nastąpić  z  zachowaniem  zasady  równego 

traktowania  wykonawców.  Niezbędne  jest  zatem  wyeliminowanie  wykonawców,  którzy                     

w  toku  postępowania  przedstawiają  informacje  wprowadzające  zamawiającego  w  błąd,                    

a w związku z tym mogące stanowić podstawę podjęcia przez niego niewłaściwej czynności. 

Do  informacji,  które  wprowadzają  zamawiającego  w  błąd,  należy  zaliczyć  takie  informacje, 

które nie są zgodne z rzeczywistością, istniejącym stanem faktycznym. Są to więc informacje 

nieprawdziwe,  o

ddające  fałszywie  stan  faktyczny,  który  ma  znaczenie  dla  danego 

postępowania.  Na  skutek  podania  takich  informacji  zamawiający  pozostaje  w  błędzie,  czyli 

ma  mylne  wyobrażenie  o  rzeczywistości  lub  też  nie  ma  jakiegokolwiek  wyobrażenia  o  niej 

(taką  definicję  błędu  podaje  Z.  Radwański  [w:]  System  prawa  prywatnego,  t.  1,  Prawo 

cywilne  - 

część  ogólna,  red.  M.  Safjan,  Warszawa  2008,  s.  397).  Do  takiej  sytuacji  doszło                    

w  przedmiotowym  postępowaniu.  Wskazać  także  należy,  że  dla  zmaterializowania  się 

przesłanki  określonej  w  art.  109  ust.  1  pkt  8)  ustawy  pzp  wystarczy,  że  nieprawdziwe 

informacje 

zostały  przedstawione  w  toku  postępowania  i  mogły  potencjalnie  wpłynąć  na 

podejmowanie  decyzji  (wyrok  KIO  z  13.07.2020  r.,  KIO  1077/20;  wyrok KIO  z  3.02.2020  r., 

KIO 104/20). Zamierzone działanie będzie miało miejsce wtedy, kiedy wykonawca wie, że nie 

spełnia jednego z warunków udziału w postępowaniu a pomimo tego składa wprowadzające 

w  błąd  oświadczenie,  że  ten  warunek  spełnia.  Pojęcie  „zamierzone  działanie"  wymaga 

wykazania,  że  jest  to  świadome  zachowanie  się  podmiotu,  zmierzające  do  wywołania 

określonych  skutków.  Bez  wątpienia  w  przedmiotowym  postępowaniu  wykonawca  działał 

umyślnie  -  z  zamiarem  wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd  -  świadczyć  może  o  tym 

choćby  zmiana  dokonana  w  wykazie,  ponieważ  już  na  tym  etapie  wykonawca  miał 

świadomość,  że  nie  spełnia  samodzielnie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przez  co 

powołał się na użyczane pojazdy, a następnie ponieważ nie mógł powoływać się na potencjał 

udostępniony  przez  inny  podmiot,  podał  nieprawdziwą  informację  o  własności  innych 

pojazdów.  Nawet  jeśli  przyjąć,  że  działanie  to  nie  było  zamierzone,  to  należy  je  uznać  za 

rażące  niedbalstwo,  ponieważ  nie  można  zapominać,  że  miernikiem  oceny  przewidywania 

sprawcy  co  do  pr

awidłowości  lub  nieprawidłowości  działania  w  przypadku  zamówień 


publicznych  powinno  być  zachowanie  należytej  staranności  ustalanej  z  uwzględnieniem 

zawodowego  charakteru  działalności  prowadzonej  przez  wykonawcę.  Oznacza  to,  że  od 

przedsiębiorcy  wymagana  jest  szczególna  staranność  wyrażająca  się  większą 

zapobiegliwością,  rzetelnością,  dokładnością  w  działaniu,  itd.  Za  takiego  profesjonalistę 

należy również uznać, co do zasady, wykonawcę ubiegającego się o udzielenie zamówienia 

publicznego. Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, 

dokumenty  i  oświadczenia  we  własnym  imieniu,  aby  upewnił  się,  czy  deklarowany                     

w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości. Podmiot będący profesjonalistą bez wątpienia 

powinie

n wiedzieć jakie posiada pojazdy w swoim majątku. 

W  wyroku  z  dnia  1  lutego  2019  r.,  KIO  45/19,  Kra

jowa  Izba  Odwoławcza  zwróciła 

uwagę, że zawarta w przepisach przesłanka wprowadzenia zamawiającego w błąd polega na 

przedstawieniu  przez  wykonawcę  nieprawdziwych  informacji,  czyli  zaistnienia  sprzeczności 

pomiędzy  treścią  dokumentu  złożonego  przez  wykonawcę,  a  rzeczywistością.  Stan  ten 

zaistnieje,  gdy  przedstawione  zostaną  informacje  obiektywnie  nieprawdziwe,  niezgodne                        

z  rzeczywistym  stan

em  rzeczy,  który  ma  znaczenie  dla  danego  postępowania.                     

W  przedmiotowej  sprawie 

oświadczenie  Urbaczka  sp.  z  o.o.  nie  znajduje  odzwierciedlenia              

w stanie faktycznym, ponieważ pojazd wymieniony w wykazie należą do K.G. 

Podkr

eślił,  że  przypadku  przesłanek  związanych z  przedstawieniem  nieprawdziwych 

informacji  wprowadzających  w  błąd  nie  zachodzą  podstawy  do  uzupełnienia  dokumentów, 

które  informacje  te  zawierają  na  podstawie  art.  128  ust.  1  p.z.p.  Jak  zauważyła  Izba                       

w  wyroku  KIO  z  8.06.2020  r.,  KIO  600/20: 

„Jeżeli  wykonawca  winny  jest  wprowadzenia                          

w błąd nieprawdziwym oświadczeniem lub dokumentem, nie można jednocześnie twierdzić, 

że takie oświadczenie lub dokument zawiera błędy dotyczące braku potwierdzenia spełniania 

warunku udziału w postępowaniu"

W odniesieniu do zarzutu dotycz

ącego naruszenia przepisów ustawy pzp w zakresie 

w  jakim  Zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  w  sytuacji  gdy  wykonawca 

którego  oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą  nie  przedstawił  wymaganych 

podmiotowych  środków  dowodowych  a  mianowicie  informacji  KRK  odnoszącej  się  do 

podmiotu  zbiorowego  - 

Urbaczka  sp.  z  o.o.  w  zakresie  podstawy  wykluczenia  określone           

w  art.  108  ust.  1  pkt  4)  ust

awy  pzp,  podkreślić  należy  że  zamawiający  w  postępowaniu                  

o udzielenie zamówienia o wartości równej lub przekraczającej progi unijne obowiązany jest 

do  żądania  podmiotowych  środków  dowodowych  dotyczących  braku  podstaw  do 

wykluczenia.  Koniec

zność  żądania  podmiotowych  środków  dowodowych  nie  zależy  od 

decyzji  zamawiającego.  Konsekwencją  powyższego  jest  obowiązek  żądania  złożenia 

informacji z  KRK  na  potwierdzenie braku  podstaw  wykluczenia w zakresie przesłanki  z  art. 

108 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 usta

wy pzp. Tym samym zaniechanie Zamawiającego może prowadzić 


do  wniosku,  że  wykonawca  nie  wykazał  braku  podstaw  do  wykluczenia,  a  wybór  oferty 

nastąpił z naruszeniem przepisów ustawy pzp. 

Reasumując  przedstawioną  w  niniejszym  piśmie  argumentację,  opisany  stan 

faktyczny oraz uzasadnienie na gruncie utrwalonej linii orzeczniczej

, należy stwierdził, że: 

1.  Wykonawca  Urbaczka  sp.  z  o.o.  nie  wykaza

ł  braku  podstaw  do  wykluczenia  oraz 

wprowadził Zamawiającego w błąd zatem jego oferta podlega odrzuceniu; 

2. Zamawi

ający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, pomimo że wykonawca Urbaczka 

sp.  z  o.o.  nie  złożył  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  dotyczącego  spółki,  choć                     

w wezwaniu z dnia 9 listopada 2022 r. wskazano jakich podmiotowych środków dowodowych 

wymaga Zamawiający. 

3.  W  związku  z  powyższym,  celem  konwalidacji  naruszenia  przepisów  ustawy  pzp, 

Zamawiający zobowiązany jest do unieważnienia czynności wyboru oferty Urbaczka sp. z o., 

a następnie jej odrzucenia. 

Zamawiający w dniu 07.12.2022 r. (e-mailem) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie 

art.  524  NPzp,  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                               

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  09.12.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  

URBACZKA  Sp.  z 

o.o.  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  W  konsekwencji  Izba  uznała 

skutecz

ność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego: 

URBACZKA  Sp.  z  o.o.  Stwi

erdził,  że:  „(…)Wykonawca  (…)  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi przez Zamawiającego w dokumentacji postępowania złożył w terminie ofertę na 

realizację zadania  w ramach części  1,  2,  3 i  4.  Wykonawca  złożył  zgodnie z  wymaganiami 

podmiotowe środki  dowodowe,  tj.  JEDZ w  zakresie określonym  przez Zamawiającego  oraz 

formularz  ofertowy  stanowiący  załącznik  nr  1  do  specyfikacji  warunków  zamówienia.                      

W  przypadku  zadania  nr  4  zostały  złożone  dwie  oferty:  Urbaczka  Sp.  z  o.o.  z  Jaworzynki 

oraz  oferta firmy  Skup, Sprzeda

ż Transport Drewna M. I. z Istebnej. Oferta złożona przeze 

mnie  opiewała  na  dużo  niższą  kwotę  aniżeli  oferta  złożona  przez  konkurencyjnego 

Wykonawcę.  Przed  otwarciem  Zamawiający  zgodnie  z  zapisami  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych,  na  stronie  internetowej  prowadzonego 

postępowania,  zamieścił  informację                    

o kwocie jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia w części 4, tj. 150 500,00 zł. 

Odwołujący  zaoferował  w  złożonej  ofercie  kwotę  przewyższającą  oczekiwania 

Zama

wiającego,  oferując  realizację  zadania  za  162  996,75  zł.  Natomiast  oferta 

przedstawiona  przez  firmę  Urbaczka  Sp.  z  o.o.,  którą  reprezentuję,  klasowała  się  nas 

poziomie  122  500,00  zł.  Kwota  zawiera  się  w  wartości  określonej  przez  Zamawiającego,                          


i w mojej ocenie, je

st kwotą oszacowaną realnie zapewniającą wykonanie opisywanej części 

zamówienia.  Zgodnie  z  przyjętą  formułą  oceny  ofert  Zamawiający  dokonał  klasyfikacji 

złożonych ofert i w następstwie wezwał Wykonawcę  z ofertą korzystniejszą pod względem 

przyjętych  kryteriów  oceny  ofert  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  w  dniu 

09.11.2022  r.  Zgodnie  ze  złożonym  wezwaniem  firma  Urbaczka  Sp.  z  o.o.  w  odpowiedzi 

przekazała we wskazanym terminie wymagane dokumenty Zamawiającemu. Jednym z nich 

był załącznik nr 7 do swz, tj. wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych 

dostępnych  Wykonawcy  do  realizacji  zamówienia  wraz  z  informacją  o  podstawie 

dysponowania  tymi  zasobami.  Firma  Urbaczka  Sp.  z  o.o.  posiada  duży  park  maszynowy, 

który  z  pewnością  jest  w  stanie  zabezpieczyć  wykonanie  zadań  wskazane  przez 

Zamawiającego w części 1, 2, 3 i 4, bez konieczności korzystania z tych samych pojazdów 

na  każdym  z  wymienionych  zadań.  Jestem  również  mieszkańcem  gminy  Istebna  i  znam 

tutejsze realia 

pogodowe, ukształtowanie terenu i warunki w jakich wykonywane są zadania 

stanowiące  przedmiot  zamówienia.  Zadania,  do  których  przystąpiliśmy  (część  1,2  i  3)  są 

niemniej  wymagające  jak  teren  określony  w  zadaniu  nr  4  i  nieprawdą  jest  stwierdzenie,  że 

firma  Urbaczka  Sp.  z  o.o.  z  Jawor

zynki  nie  posiada  doświadczenia  do  wykonania  tego 

zadania, jak przedstawił to Odwołujący. 

Z uwagi na powyższe stwierdzam, iż jestem w pełni świadomy zagrożeń i problemów 

związanych z wykonaniem zadań, do których przystąpiłem w przedmiotowym postępowaniu. 

S

pełniam  wszystkie  warunki  stawiane  przez  Zamawiającego,  co  potwierdziłem  złożonymi 

dokumentami. Zamawiający dokonał właściwego wyboru oferty korzystniejszej, zarówno pod 

względem formalnym jak i prawnym, zgodnie z przyjętymi kryteriami. (…)”. 

Dnia  12.12.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)

Skup, 

Sprzedaż  Transport  Drewna  M.  I.  złożył  pismo  Odwołującego  zawierającego  wniosek 

dowodowy  o  zobowiązanie  do  przedstawienia  przez  Przystępującego  dowodów 

rejestracyjnych  pojazdów  Zetor  nr  rej.  SCI  3S15,  Mercedes  Benz  nr  rej  T  2731  oraz 

Mercedes Benz SP 489EK

. Wniosek został podpisany tak jak odwołanie. 

W  dniu  13.12.2022  r. 

(drogą  elektroniczną)  Izba  na  mocy  zarządzenia  w  trybie  art. 

536 Pzp wezwała Przystępującego do przedłożenia kopii dowodów rejestracyjnych pojazdów 

zgo

dnie z wnioskiem Odwołującego.   

W  dniu  15.12.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpi

sem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP) 

Zamawiający wobec wniesienia odwołań do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. art. 

521 NPzp, 

odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania w całości. 


Zamawiający opublikował ogłoszenie o zamówieniu publicznym określając przedmiot 

zamówienia tj. zimowe utrzymanie dróg na terenie Gminy Istebna o łącznej długości 201,65 

km.  Zamówienie  będzie  realizowane  w  poszczególnych  sołectwach  Zamawiającego  tj.                   

w  Istebnej,  Jaworzynce  i  K

oniakowie  w  podziale  na  zadnia,  stanowiące  jeden  rejon 

odśnieżania.  W  poszczególnych  zadaniach  ustalono  dwie  kolejności  odśnieżania,  które 

wynikają ze znaczenia komunikacyjnego poszczególnych dróg. Zamówienie obejmuje: 

a) odśnieżanie dróg na całej szerokości, 

b)  usuwanie  śliskości  zimowej  dróg  przez  posypywanie  materiałami  (piaskiem,  mieszanką 

solą drogową) w miejscach niebezpiecznych takich jak: skrzyżowania dróg, podjazdy, zjazdy, 

duże spadki dróg, w okolicach szkół, przystanków autobusowych, 

c)  wywóz  śniegu  z  parkingów  oraz  innych  miejsc  ustalonych  przez  wyznaczonego 

pracownika Urzędu Gminy, 

d)  prace  porządkowe  po  zakończeniu  akcji  zimowej  lub  w  terminie  wyznaczonym  przez 

Zamawiającego,  polegające  na  usunięciu  z  dróg  i  poboczy  materiałów  uszorstniających                    

w  terminie  14  dni  po  zakończeniu  akcji  zimowej.  Zamówienie  zostało  podzielone  na  13 

części,  część  IV  została  określona  następująco:  drogi  we  wsi  Istebna  o  łącznej  długości- 

19,65 km, szacunkowa liczba przejazdów w sezonie zimowym 35. 

W  w

yniku  przeprowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,                  

w trybie przetargu nieograniczonego, o którym mowa w art. 132 Pzp, w zadaniu pod nazwą 

„Utrzymanie  dróg  w  sezonie  zimowym  2022/2023”  dokonano  wyboru  najkorzystniejszych 

ofert złożonych przez wykonawców dla poszczególnych części zamówienia i tak dla zadania 

4  wybrano  wykonawcę:  URBACZKA  Sp.  z  o.o.  z/s  w  Jaworzynce  43-476  Jaworzynka  953, 

którego  oferta  opiewała  na  łączną  kwotę  brutto  122  500,00  zł,  punktacja  przyznana  przez 

Zamawiającego  wg  kryterium  określonego  przez  Zamawiającego  dla  ww.  zadania  wyniosła 

100  pkt  tj.  cena  60  pkt  i  czas  wprowadzenia  gotowości  zimowej  od  jej  zgłoszenia  przez 

Zamawiającego  40  pkt, przy  czym  wybrany  wykonawca zadeklarował  gotowość w  czasie 1 

godziny  od  jej  zgłoszenia  przez  Zamawiającego  do  wprowadzenia/podjęcia  gotowości 

zimowej. Do zadania 4 ofertę złożył również  Odwołujący - M. M. I. prowadzący działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Skup,  Sprzedaż  Transport  Drewna  M.  I.  z/s  w  Istebnej,  43-470 

Istebna  736.  Oferta  odwołującego  się  opiewała  na  łączną  kwotę  brutto  162  996,75  zł; 

punktacja przyznana przez Zamawiającego wg kryterium określonego przez Zamawiającego 

dla  ww.  zadania  wyniosła  85,10  pkt  tj.  cena  45,10  pkt  i  czas  wprowadzenia  gotowości 

zimowej od jej zgłoszenia przez Zamawiającego 40 pkt, przy czym Odwołujący zadeklarował 

gotowość  w  czasie  1  godziny  od  jej  zgłoszenia  przez  Zamawiającego  do 

wprowadzenia/podjęcia gotowości zimowej. 

Z  dokonanym  przez  Zamawiającego  rozstrzygnięciem  w  zakresie  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  dla  części  4  Odwołujący  nie  zgodził  się  i  złożył  odwołanie. 


Zamawiający  z  przedstawionymi  przez  Odwołującego  zarzutami  w  odwołaniu  w  całości  się 

nie zgadza wskazując na następujące okoliczności. 

Zamaw

iający  w  pkt  7.2 SWZ  określił  warunki  udziału w  postępowaniu wskazując,  iż               

o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki  udziału                 

w postępowaniu, określone przez Zamawiającego spośród warunków, o których mowa w art. 

112  ust.  2  Pzp,  dotyczące:  zgodnie z  pkt  7.2.4  SWZ  zdolności  technicznej  lub  zawodowej:         

i tak dla zadania 4 były to: pojazd z pługiem i posyparkąo mocy co najmniej 100 KM - 1 szt; 

pojazd z pługiem i dmuchawą o mocy co najmniej 70 KM - 2 szt. Wykonawca Urbaczka Sp.  

z  o.o.  w  dniu  22/11/2022  r.  przedłożył  Zamawiającemu  wykaz  aktualny  na  dzień  złożenia,               

w  którym  potwierdził  spełnienie  powyższego  wymogu.  Jednocześnie  wskazuję  iż 

Zamawiający  wymagał  wskazania  podstawy  dysponowania  zasobem  technicznym,  a  nie 

dokumentów potwierdzających własność zasobu technicznego. Dlatego też Zamawiający nie 

miał  podstaw  do  odrzucenia  oferty  Urbaczka  Sp.  z  o.o.  W  celu  potwierdzenia  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  stosownych  sytuacjach  oraz  w  odniesieniu  do 

konkretnego  zamówienia,  lub  jego  części,  wykonawca  może  polegać  na  zdolnościach 

technicznych  lub  zawodowych  lub  sytuacji  finansowej  lub  ekonomicznej  podmiotów 

udostępniających  zasoby,  niezależnie  od  charakteru  prawnego  łączących  go  z  nimi 

stosunków  prawnych  (art.  118  ust.  1  Pzp).  Tak  więc  to  na  wykonawcy  ciąży  obowiązek 

udowodnienia,  że  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  a  Zamawiający  na  podstawie 

przedłożonych środków dowodowych, o ile ich wymagał, powinien potwierdzić ich spełnianie. 

W  niniejszej  sprawie  Zamawiający  wymagał  wskazania  podstawy  dysponowania  zasobem 

technicznym, a nie dokumentów potwierdzających własność zasobu technicznego. 

Zwrócił  uwagę  np.  na  wyrok  KIO  z  17.07.2014  r.,  KIO  1379/14,  LEX  nr  1499130 

(zachowuj

ący  co  do  istoty  aktualność),  w  którym  Izba  wskazała,  że  podanie  przez 

wykonawcę  jako  podstawy  dysponowania  autobusami  -  umowy  leasingu  nie  oznacza 

automatycznie powołania się na potencjał podmiotu trzeciego. Zdaniem Izby przyjęcie takiej 

argumentacji  musi

ałoby  prowadzić  do  stwierdzenia,  że  z  udostępnieniem  potencjału 

podmiotu  trzeciego  nie  mielibyśmy  do  czynienia  jedynie  w  przypadku  wykazania  się  przez 

wykonawcę  prawem  własności  wymaganego  sprzętu  (autobusów).  Tym  samym  umowa 

leasingu  zapewnia  wykonawcy  wy

starczający  tytuł  do  dysponowania  wskazanymi 

autobusami.  Wobec  istnienia  bezpośredniego  uprawnienia  wykonawcy  do  dysponowania 

rzeczą  brak  jest  zatem  podstaw  do  uznania,  że  rzeczy  te  stanowią  potencjał  innego 

podmiotu. Powszechne jest, że wykonawcy, nie będąc właścicielami rzeczy, dysponują nimi 

np.  jako  użytkownicy,  najemcy,  dzierżawcy  czy  leasingobiorcy.  W  ocenie  Zamawiającego 

przyjmującego  stanowisko  Izby  istnienie  takiego  stosunku  zobowiązaniowego,  który 

uprawnia  wykonawcę  do  władania  rzeczą,  korzystania  z  niej  w  sposób  zgodny  z  jej 

przeznaczeniem,  używania  jej,  będzie  wystarczające  do  uznania,  że  dysponuje  nią                         


w  rozumieniu  Prawa  zamówień  publicznych  i  nie  będzie  to  wówczas  dysponowanie 

zasobami  podmiotu  trzeciego.  Zdaniem  Izby,  ab

y  można  było  mówić  o  udostępnieniu 

potencjału  przez  podmiot  trzeci,  należałoby  wykazać,  że  np.  najem  rzeczy  związany  jest                   

z  realizacją  tego  konkretnego  zamówienia  publicznego  na  okres  niezbędny  do  jego 

wykonania. W realiach niniejszej spr

awy podnoszona przez Odwołującego kwestia własności 

pojazdu  podmiotu  trzeciego  tj.  p.  G.  nie  ma  związku  z  możliwością  realizacji  zamówienia 

publicznego przez Urbaczka Sp. z o.o. 

Ponadto  zwrócił  uwagę  na  stanowisko  wyrażone  w  zachowującym  co  do  istoty 

aktua

lność  wyroku  KIO  z  24.10.2017  r.,  KIO  2098/17,  LEX  nr  2407325,  zgodnie  z  którym 

„podmiot  trzeci  udostępniający  swoje  zasoby  techniczne  (sprzęt,  narzędzia)  może 

dysponować  udostępnianym  sprzętem  nie  tylko  jako  posiadacz  samoistny  (właściciel),  ale 

także jako posiadacz zależny (najemca, dzierżawca, zastawnik). Innymi słowy, okoliczność, 

na  jakich  zasadach  podmiot  trzeci  dysponuje  sprzętem,  który  udostępnia  wykonawcy  do 

realizacji za

mówienia, jest bez znaczenia dla oceny, czy udostępniony potencjał techniczny 

ma  charakter  realny.  Istotne  przy  ocenie  udostępnianego  wykonawcy  zasobu  w  postaci 

narzędzi  i  sprzętu  jest  wykazanie,  czy  będzie  on  faktycznie  temu  podmiotowi  dostępny  na 

czas  re

alizacji  zamówienia”.  W  realiach  niniejszej  sprawy  wykonawca  Urbaczka  Sp.  z  o.o. 

wykazała, iż posiada zasoby techniczne umożliwiające jej wykonanie przedmiotu zamówienia 

publicznego,  do  którego  złożyła  ofertę  tj.  w  zakresie  realizacji  zadania  4  w  ww. 

postępowaniu. 

W  dalszej  kolejności  Zamawiający  wskazał,  iż  zakresie  art.  108  ust  1  pkt  4  Pzp 

Spółka Urbaczka Sp. z o.o. przedłożyła oświadczenie, zgodnie z załącznikiem nr 5 do SWZ. 

Nadto  zgodnie  z  przepisem  art.  201  §  1  Ksh  -  spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

reprezentuje  zarząd.  Zamawiający  wskazuje,  że  Urbaczka  Sp.  z  o.o.  według  Informacji 

odpowiadającej  odpisowi  aktualnemu  z  REJESTRU  PRZEDSIĘBIORCÓW  dla  nr  KRS: 

0000544531  ma  jednoosobowy  zarząd,  który  reprezentuje  Prezes  Spółki  Pan  Wiesław 

Urbaczka.  Oświadczenie  oraz  Informacją  z  KRK  są  dokumentami  potwierdzającymi,  że  ani 

wobec 

Spółki,  ani  względem  jej  członka  zarządu  nie  orzeczono  zakazu  ubiegania  się                          

o  zamówienia  publiczne  na  mocy  prawomocnego  orzeczenia  sądu,  jak  również  nie 

zastosowano względem nich środka zapobiegawczego określonego w art. 276 Kpk. 

Katalog  podmiotowych  środków  dowodowych  składanych  na  potwierdzenie  braku 

podstaw  wykluczenia  został  określony  w  §  2  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy                        

i  Technologii  z  23/12/2020  r.  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych 

dokumentów  lub  oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  -  dalej 

r.s.p.ś.d.  Katalog  ten  ma  charakter  zamknięty,  co  oznacza,  że  celem  zbadania  braku 

podstaw  wy

kluczenia  zamawiający  może  żądać  wyłącznie  podmiotowych  środków 

dowodowych  opi

sanych w  § 2 r.s.p.ś.d.  Co  istotne, jedynym  dokumentem  potwierdzającym 


brak podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 p.z.p. jest informacja              

z  Krajowego  Rejestru  Karnego  -  informacji  z  Krajowego  Rejestru  Karnego,  w  przypadku 

spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wymaga się od następujących osób: urzędującego 

członka organu zarządzającego lub nadzorczego, lub prokurenta. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 7 

r.s.p.ś.d.:  "W  celu  potwierdzenia  braku  podstaw  wykluczenia  wykonawcy  z  udziału                      

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  Zamawiający  może  żądać 

następujących podmiotowych środków dowodowych: oświadczenia wykonawcy o aktualności 

informacji  zawartych  w  oświadczeniu,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1  Pzp,  w  zakresie 

podstaw wykluczenia z postępowania wskazanych przez zamawiającego, o których mowa w: 

a) art. 108 ust. 1 pkt 3 Pzp, 

b)  art.  108  ust.  1  pkt  4  Pzp,  dotyczących  orzeczenia  zakazu  ubiegania  się  o  zamówienie 

publiczne tytułem środka zapobiegawczego, 

c)  art.  108  ust.  1  pkt  5  Pzp,  dotyczących  zawarcia  z  innymi  wykonawcami  porozumienia 

mającego na celu zakłócenie konkurencji, 

d) art. 108 ust. 1 pkt 6 Pzp. 

Stosowne dokumenty 

w zakresie podmiotowych środków dowodowych składanych na 

potwierdzenie  braku  p

odstaw  wykluczenia  działający  w  imieniu  Spółki  Urbaczka  Sp.  z  o.o. 

przedłożył Zamawiającemu, potwierdzając tym samym brak podstaw do wykluczenia Spółki 

Urbaczka Sp. z o.o. w ww. 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 

W  zakresie  dot.  dokumentu  JE

DZ  Zamawiający  nie  wymagał  przedłożenia 

zaświadczenia od Naczelnika Urzędu Skarbowego, ani Zakładu Ubezpieczeń Społecznych  o 

niezaleganiu  w  opłacaniu  składek,  także  zaznaczenie  przez  Wykonawcę  tego  punktu               

w JEDZ, nie miało dla Zamawiającego znaczenia w tymże postępowaniu. 

W  dniu  15.12.2022 r. 

(drogą elektroniczną) Przystępujący w odpowiedzi na wniosek 

dowodowy  Odwołującego  złożył  pismo  procesowe  wraz  kopiami  dowodów  rejestracyjnych 

pojazdów (3 z 4). Pismo oraz dowody zostało przesłane, z adresy emaliowego wskazanego 

we  wniosku  dowodowym,  przez  P.Z.  osobę  ujawnioną  i  umocowaną  do  samodzielnej 

reprezentacji zgodnie z załączonym do zgłoszenia przystąpienia dokumentem rejestrowym.   

Stwierdził,  że:  „W  nawiązaniu  do  otrzymanego  pisma  w  załączeniu  przesyłam  kopie 

dowodów  rejestracyjnych  pojazdów:  Mercedes  Benz  nr  rej  T  2731,  Mercedes  Benz  SP 

489EK  oraz  Mercedes  Benz  Axor  nr  rej  SCI  94395.  Co  do  pojazdu  Zetor  nr  rej.  SCI  3S15, 

pragnę  poinformować,  iż  w  zakresie  wymienionego  pojazdu  prowadziłem  rozmowy                         

z  właścicielem  urządzenia  celem  jego  nabycia.  Zgodnie  z  przeprowadzonymi  negocjacjami 

właściciel  wyżej  wymienionego  podpisał  ze  mną  umowę  przedwstępną  w  zakresie  zakupu 

ciągnika w dniu 21.10.2022 r. 


Po terminie otwarcia ofert w pos

tępowaniu dotyczącym utrzymania dróg w sezonie zimowym 

2022/2023, tj. 25.10.2022 r. godz. 11:00, poinformowałem właściciela opisywanego pojazdu 

o  tym,  że  oferta  złożona  przez  firmę  URBACZKA  Sp.  z  o.o.  z  Jaworzynki  jest  ofertą 

najkorzystniejszą z pośród ofert złożonych w ramach zadania nr 4. 

W  dniu  09.11.2022  r.  otrzymałem  od  Zamawiającego  wezwanie  do  złożenia  podmiotowych 

środków  dowodowych  i  oświadczeń.  W  odpowiedzi  przesłałem  we  wskazanym  w  dniu 

18.11.2022 r. stosowne dokumenty do Zamawiającego. 

Kolejno, 

w  dniu  22.11.  2022  r.  otrzymałem  od  Zamawiającego  wezwanie  do  uzupełnienia 

podmiotowych środków dowodowych w zakresie załącznika nr 7 do swz. 

W  tym  samym  dniu  przekazałem  Zamawiającemu  odpowiedź  zawierającą  wykaz  urządzeń  

w  ramach  zadań,  na  które  złożyłem  ofertę.  Po  złożeniu  dokumentów,    właściciel  pojazdu 

Zetor  nr  rej.  SCI  3S15,  z  nieznanych  mi  powodów,  oświadczył,  iż  odstępuje  od  zawartej 

wcześniej  umowy  przedwstępnej  i  nie  jest  zainteresowany  zbyciem  wymienionego 

urządzenia.  W  efekcie  nie  mogłem  nabyć  ciągnika  Zetor,  co  jednak  nie  powoduje,  iż  nie 

spełniam  warunku  określonego  przez  Zamawiającego  w  zakresie  części  4,  tj.  posiadania 

pojazdu z pługiem i posyparką o mocy 100 KM w ilości 1szt., pojazd z pługiem i dmuchawą                             

o mocy co najmniej 70 KM 

– ilość 2 sztuki.  

W  wykazie  (załącznik  nr  7  do  swz)  przedstawiłem  w  sumie  4  pojazdy,  które  zamierzałem 

zabezpieczyć w celu realizacji zadania w części nr 4, pomimo iż Zamawiający wymagał tylko 

3  urządzeń.  Tak  jak  już  wcześniej  deklarowałem,  reprezentowana  przeze  mnie  firma 

Urbaczka Sp. z o.o. posiada duży park maszynowy, który w zakresie urządzeń wymaganych 

do realizacji zadań związanych z utrzymaniem dróg w sezonie zimowym w pełni gwarantuje 

terminową i należytą realizację zamówienia.”. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron (Przystępujący 

nieobecny) 

złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Sk

ład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia.

O

dwołujący w rankingu złożonych ofert zajął drugie miejsce, w wypadku więc potwierdzenia 

zarzutów, ma szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia.  


Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokume

ntacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  w  formie  elektronicznej,  w  tym  w  szczególności  postanowień  Specyfikacji 

Warunk

ów  Zamówienia  zwanej  dalej:  „SWZ”,  zmianą  SWZ  z  14.10.2022  r.,  oferty 

Przystępującego  wraz  z  dokumentem  JEDZ,  wezwania  w  trybie  art.  126  ust.1  NPzp                                   

z 09.11.2021 r. do 

złożenia dokumentów i oświadczeń dla zadania nr 1, 2, 3 i 4odpowiedzi                       

z 18.11.2022 r. na w/w wezwanie (m.in. 

zawierającej wykaz wyposażenia zakładu i urządzeń 

technicznych 

dostępnych  wykonawcy  w  celu  wykonania  zamówienia  publicznego  wraz                  

z informacja o podstawie do dysponowania dla części  1,2, 3 i 4, oświadczenie Wykonawcy               

o a

ktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 /JEDZ/, 

w  zakresie  podstaw  wykluczenia  z  postępowania  wskazanych  przez  Zamawiającego, 

informacje  z  KRK 

dotyczącą  urzędującego  członka  zarządu,  w  tym  wypadku  Prezesa 

Zarządu),  wezwania  w  trybie  art.  128  ust.1  NPzp  z  22.11.2021  r.  do  uzupełnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  –  dotyczył  wykazu  wyposażenia  zakładu  i  urządzeń 

technicznych,  odpowiedzi  z  22.11.2022  r.  na  w/w  wezwanie 

–  zawierającej  nowy  wykaz 

wyposażenia  zakładu  i  urządzeń  technicznych  dla  części  3  i  4  oraz  informacji  o  wyborze 

oferty najkorzystniejszej w zakresie zadania 4.                

Izba  zaliczy

ła  również  w  poczet  materiału  dowodowego  załączone  do  odwołania 

przez 

Odwołującego na okoliczności wskazane w piśmie: 

1)  Informacja  z  30.10.2022  r.  o  podejrzeniu 

niezgodności  oferty  oraz  braku  spełnienia 

warunków  udziału  i  konieczności  podjęcia  czynności  wyjaśniających  przez  Zamawiającego 

zgodnie  z  ustawą  Prawo  zamówień  publicznych  w  związku  z  ofertą  złożoną  przez  firmę 

Urbaczka Sp. z o. o. dla zadania nr 4; 

2) Wydruk dokumentu JEDZ p. K. G. 

złożony w postępowaniu Nadleśnictwa Wisła; 

3) Wydruk wykazu 

sprzętu p. K. G.

złożony w postępowaniu Nadleśnictwa Wisła;  

4) Wydruk oferty 

w postępowaniu Nadleśnictwa Wisła; 

Potwierdzenia złożenia wniosku do CEP (3 sztuki). 

W  poczet  materiału  dowodowego  Izba  zaliczyła  także  przesłane  przez 

Przystępującego  w  odpowiedzi  na  wniosek  dowodowy  Odwołującego  –  wraz  z  pismem 

przewodnim: 

1) Kopie dowodu rejestracyjnego Nr SCI 94395; 

2) Kopie dowodu rejestracyjnego Nr SCI Y9

ØØ; 

3) Kopie dowodu rejestracyjnego Nr SCN 32. 

W poczet ma

teriału dowodowego Izba złożone na rozprawie przez Zamawiającego: 


1)  Kopie  dokumentu  w 

języku niemieckim z pieczątką Starostwa Powiatowego w Cieszynie 

nr  rejestracyjny  SCN  32,  z  Nr  VIN  40612010028704  z  Decyzja  tego  starostwa  z  02.12.                 

2022 r. 

zawierającą takie same numery VIN oraz nr rejestracyjny; 

2)    Kopie 

dwóch dokumentów w języku niemieckim z pieczątką  pierwszego z nich (faktura) 

Starostwa  Powiatowego  w  Cieszynie  nr  rejestracyjny

SC

I  Y9ØØ,  z  Nr  VIN 

WDB4271

Ø21W182544; 

3) Kopie 

dokumentu w języku niemieckim pojazdu o Nr rejestracyjnym ZE-490HS; 

4)  Kopie  umowy 

przedwstępnej  sprzedaży  pojazdu  ZETOR,  Nr  nadwozia  106411128,  Nr 

rejestracyjny SCI 3515; 

5) Kopie 

dokumentu w języku niemieckim pojazdu o Nr rejestracyjnym SP-489EK, z Nr VIN 

Kopie  dokumentu  w  języku  niemieckim  pojazdu  o  Nr  rejestracyjnym  T  2731,  Z  Nr  VIN 

WDB4271Ø21W182544.  

Izba 

dopuściła  na  wniosek  Odwołującego  z  odwołania  dowód  z  przesłuchania 

świadka  p.  M.  I.  na  podstawie  art.  540  ust.  1  Pzp  na  okoliczności  wskazane  w  treści 

odwołania, tj. dotyczące tego iż wskazane w obu wykazach wyposażenia zakładu i urządzeń 

technicznych, czyli p

ojazdów – ZETORy nie są własnością Przystępującego.  

Przy  rozpoznawaniu  przedm

iotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także stanowisko wynikające ze złożonych pismtj. odwołania, przystąpienia, odpowiedzi na 

o

dwołanie  Zamawiającego,  pisma  Przystępującego  złożonego  wraz  z  zawnioskowanymi 

przez 

Odwołującego  dowodami,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  złożone  ustnie  do 

protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić 

należy,  że  odwołanie  zasługuje  częściowo  na  uwzględnienie,  a  w  pozostałym  zakresie 

podlegało oddaleniu.   

Izba dokon

ała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 

Izba  przywo

łuje  stan  faktyczny  wynikający  z  treści  odwołania,  przystąpienia, 

odpowiedzi  na  odwo

łanie  Zamawiającego,  oraz  pisma  Przystępującego  złożonego  wraz                   

z zawnioskowanym

i przez Odwołującego dowodami.  

Do pozostałych kwestii Izba odniesie się w ramach poszczególnych zarzutów. 

Biorąc  pod  uwagę stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania (art.  552 ust.1  NPzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materiału (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający uwzględnieniu. 


Izba uwzględniła zarzut nie przedłożenia dokumentu, tj. informacji z KRK dotyczącej 

braku zakazu u

biegania się ze strony spółki, czyli braku podstaw wykluczenia w rozumieniu 

art.  108  ust.1  pkt  4  Pzp  (podmiotu  zbiorowego)

.  Należy  zauważyć,  że  Zamawiający  żądał                   

w specyfikacji na stronie 9 przedłożenia informacji z KRK, m.in. na podstawie art. 108 ust. 1 

pkt 4 Pzp

, jak i miało miejsce wyraźne wezwanie w tym zakresie z dnia 09.11.2022 r., mimo 

to  taki  doku

ment  nie  został  złożony.  Z  kolei  oświadczenie  Wykonawcy  o  aktualności 

informacji  zawartych  w  JEDZ-u 

także  w  tym  zakresie  jest  niewystarczające                                      

w postępowaniach powyżej progów unijnych.  

Jednakże  niniejsze  naruszenie  ma  charakter  usuwalny,  z  uwagi  także  na  oddalenie 

pozostałych  zarzutów  odwołania  skierowanych  wobec  Przystępującego  i  możliwość 

wezwania  w 

tym  zakresie  do  uzupełnienia,  wobec  nie  wyczerpania  instytucji  wezwania  do 

uzupełnienia (wezwanie do uzupełnienia które miało miejsce w postępowaniu miało miejsce 

jedynie  w  zakresie  wykazu 

wyposażenia zakładu  i  urządzeń technicznych,  czyli  pojazdów), 

k

tóre nie miało miejsca w tym zakresie. 

Dodatkowo, Izba wskazuje, 

iż był złożony informacje z KRK dotyczącą urzędującego 

członka  zarządu,  w  tym  wypadku  Prezesa  Zarządu,  ale  nie  złożono  informacja  z  KRK 

dotyczącą spółki Przystępującego.  

W  zakresie  dot.  dokument

u  JEDZ  Zamawiający  nie  wymagał  przedłożenia 

zaświadczenia  od  Naczelnika  Urzędu  Skarbowego,  ani  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych   

o niezaleganiu w opłacaniu składek.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

Odnośnie zarzutu drugiego, Izba uznała w/w zarzut za podlegający oddaleniu. 

Odnośnie  zarzutów  wprowadzenia  w  błąd  i  zarzutów  będących  jego  pochodną,  to 

podlegają one, jak zostało to już wskazane na wstępie, oddaleniu. 

Po pierwsze, na podstawie pierwszego wykazu 

pojazdów dla zadania 4 Zamawiający 

nie  miał  podstaw  do  wykluczenia  Przystępującego  z  udziału  w  postępowaniu,  czy  też 

wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie  podnoszonym  przez  Odwołującego,  tj.  potwierdzenia 

podstaw  dysponowania. 

Pojazdy  Zetor  oraz  Kubota  zostały  użyczone,  czyli  mamy  do 

czyn

ienia  z  dysponowaniem  bezpośrednim  (podstawą  do  dysponowania  pojazdem, 

niezbędnym do wykonania zamówienia publicznego Wykonawcy jest posiadanie przez tego 

Wykonawcę  tytułu  prawnego  do  pojazdu  tj.  własność,  umowa  użyczenia,  umowa  leasingu, 

dzierżawa).  Nie  było  konieczności  składnia  zobowiązania  podmiotu  trzeciego                                        

o  udostępnieniu.  Nadto,  Zamawiający  nie  wymagał  postanowieniami  SWZ  dodatkowych 

dokumentów  na  potwierdzenie  własności  lub  dysponowania  bezpośredniego,  tylko 

po

średniego. 


Odnośnie  wykazu  pojazdów  dla  zadania  4  uzupełnionego.  Na  podstawie  całości 

dowodów złożonych w sprawie Izba uznała, że nie miało miejsce wprowadzenie w błąd. Po 

pierwsze,  Przystępujący  przesłał  kopie  dowodów  rejestracyjnych  pojazdów,  które  jak 

o

świadczył w piśmie przewodnim do nich dotyczyły pojazdów wskazanych w uzupełnionym 

wykazie. Przy czym, Odwołujący na rozprawie zakwestionował pojazdy w pozycjach od 2 do 

4 wykazu, nie zgłaszał ostatecznie zastrzeżeń do pojazdu w poz. 1 wykazu.  

Odnośnie  pojazdu  z  poz.  2  wykazu  Zamawiający  przedłożył  na  rozprawie  dowody, 

które jednoznacznie identyfikują pojazd o określonym numerze rejestracyjnym (takim samym 

jak  w  kopii  dowodu  rejestracyjnego  złożonego  przez  Przystępującego)  z  określonym 

numerem  nadwozi  VIN. 

Dokumenty  pochodzą  ze  Starostwa  Cieszyńskiego  lub  są  przez to 

starostwo  parafowane  i  iden

tyfikują  pojazd  z  numerem  rejestracyjnym  SCN  32.  Podobnie                    

z pojazdem z poz. 3 wykazu 

– parafowane przez starostwo, identyfikują numer nadwozi VIN, 

jak  i  identyfikują  pojazd  z  numerem  rejestracyjnym  SCI  Y900.  W  konsekwencji  Izba,  brak 

tłumaczenia  dokumentów  w  języku  niemieckim,  uznała  za  okoliczność  ambiwalentną,  gdyż 

zostały  te  dokumenty  ocenione  przez  Starostwo  Powiatowe  w  Cieszynie  i  przez  nie 

para

fowane  w  kontekście  numerów  rejestracyjnych.  Nadto,  jak  wskazuje  orzecznictwo 

”Odnośnie  zaś  pozostałych  dwóch  ofert  potwierdziło  się  ustalenie,  iż  zostały  złożone  w 

języku  obcym  bez  tłumaczenia  na  język  polski.  Jednakże  powyższe  nie  oznaczało 

konieczn

ości  automatycznego  pominięcia  tych  dowodów  przy  analizie  wyjaśnień 

odwołującego.  Należało  przyznać  rację  odwołującemu,  że  nie  podlegały  tłumaczeniu  na 

język  polski  takie  informacje  jak:1)  nazwa  produktu;  2)  nazwa  producenta;  3)  nazwa 

dystrybutora;  4)  opis  produktu;  5)  cena. 

Zdaniem Izby powyższe elementy były możliwe do 

odczytania przez zamaw

iającego niezależnie od tego, czy dokument został przetłumaczony 

na język polski, czy też nie. Wynikało to z faktu, że nazwa produktu, nazwa producenta czy 

nazwa  dystrybut

ora  były  nazwami  własnymi,  które  nie  podlegały  w  ogóle  tłumaczeniu  na 

język  polski.  Również  opis  produktu  częściowo  nie  podlegał  tłumaczeniu.  Jak  bowiem 

słusznie wskazał odwołujący, nie podlegają tłumaczeniu określenia techniczne czy jednostki 

miary,  na  pr

zykład  określenie  "TB"  oznaczające  "terabajt",  którymi  zamawiający  również 

posługiwał  się  w  treści  SWZ.  Wreszcie  nawet  bez  tłumaczenia  na  język  polski  można  było 

odczytać  ceny,  które  w  ofertach  zostały  przedstawione  za  pomocą  liczb  (a  nie  za  pomocą 

słów)  oraz  międzynarodowych  symboli  walut  takich  jak  EUR  czy  GBP,  wskazujących  na 

walutę  Euro  czy  funta  brytyjskiego.  Wobec  powyższego,  w  omówionym  wyżej  zakresie, 

przedstawione oferty mogły i powinny zostać ocenione przez zamawiającego. Automatyczna 

odmowa  oceny 

tych  ofert  z  powołaniem  się  na  brak  przedstawienia  tłumaczenia  na  język 

polski  nie  b

yła  zatem  uzasadniona.”  (za  wyrokiem  KIO  z  04.11.2021  r.,  sygn..  akt:  KIO 

tłumaczenie nie jest konieczne jeśli mamy do czynienia elementami technicznymi, 


czy 

też  informacjami  które  nawet  bez  tłumaczenia  na  język  polski  można  było  odczytać,                 

w  tym  wypadku  numerem  nadwozia, 

numery  rejestracyjne  pojazdów  których  identyfikacja 

jest bezsprzeczna i nie wymaga tłumaczenia.  Przy czym, Izba przyporządkowała niniejsze 

dowody  do  pojazdu  z  poz.  2  i  3  nie  tylko 

dlatego,  że  tak  wynika  ze  stanowiska 

Przystępującego  (pisma  przewodniego)  załączonego  wraz  z  kopiami  dowodów 

rejestracyjnych,  ale  także  wobec  złożenia  kolejnych  dowodów  przez  Zamawiającego  na 

rozprawie,  a 

otrzymanych  od  Przystępującego.  Wynika  z  nich  bezsprzecznie,  iż  pojazd                   

z poz. 3 wykazu miał przed rejestracja w Polsce numer rejestracyjny T 2731, czyli taki jak we 

wskazanym uzupełnionym wykazie pojazdów. Nadto, pojazd z poz. 2 miał przed rejestracją 

w Polsce numer rejestracyjny SP-48

9 EK. Izba niniejsze ustalił poprzez przyporządkowanie 

numer

ów  nadwozia  VIN,  które  w  tych  dodatkowych  dowodach  są  takie  same,  jak                             

w  dokumentach  obcojęzycznych  sygnowanych  przez  Starostwo  Powiatowe  w  Cieszynie                    

i  kopiach  polskich  dowodów  rejestracyjnych  przesłanych  przez  Przystępującego.  Do 

dokonaniach  tych  ustaleń  nie  jest  konieczne  tłumaczenie.  W  konsekwencji  dopuszczając 

niniejsze  dokumenty  złożone  przez  Zamawiającego  mimo  braku  ich  przetłumaczenia                

z  języka  niemieckiego,  uznając  iż  chodzi  o  dane  techniczne,

czy  też  informacjami  które 

nawet  bez  tłumaczenia  na  język  polski  można  było  odczytać  takie,  jak  numer  VIN  i  numer 

rejestracyjny  spornych  poj

azdów  poza  Polską.  W  ocenie  Izby,  w  konsekwencji  własność 

Przystępującego pojazdów z poz. 2 i 3 uzupełnionego wykazu pojazdów jest bezsprzeczna, 

zostały one nabyte poza terytorium Polski w Unii Europejskiej.   

Względem pojazdu ZETOR (poz. 4) wskazanego w uzupełnionym wykazie pojazdów, 

Zamawiający  złożył  kopię  przedwstępnej  umowy  sprzedaży,  na  którą  wskazywał 

Przystępujący w swoim piśmie przewodnim do dowodów, tj. kopii dowodów rejestracyjnych. 

Izba  w  konsekwencji  wzięła  tą  okoliczność  pod  uwagę,  jak  i  fakt,  że  została  wykazana 

własność trzech z czterech pojazdów w uzupełnionym wykazie pojazdów, a warunek określał 

konieczność  wykazania  się  trzema  pojazdami.  W  rezultacie  nieprawdziwa  informacje                       

i  wprowadzenie  w  błąd  w  zakresie  pojazdu  ZETOR  nie  miało  wpływu  na  wynik,  stąd 

oddalenie zarzut.  

Odnośnie  zeznań  świadka,  nie  wniosły  one  do  sprawy  istotnych  faktów,  biorąc  pod 

uwagę, że pierwszy ZETOR (w pierwotnym wykazie pojazdów dla zadania 4) był podany jako 

użyczenie, zaś drugi w kolejnym uzupełnionym wykazie pojazdów był przez jego właściciela 

przyrzeczony  do  sprzedaży  Przystępującemu  (na  podstawie  przedwstępne  umowy 

sprzedaży), o czym świadek nie miał wiedzy. Przy czym, okoliczność ta ostatecznie nie ma 

wpływu na wynik. Nadto, świadek nie miał też wiedzy o planach biznesowych p. K.G., co do 

jego  parku  maszynowego  i  dokonanych  przez 

Przystępującego  zakupach  określonych 

pojazdów.                      


Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

Odnośnie  zarzutu  trzeciego,  Izba  uznała  w/w  zarzut  za  podlegający  uwzględnieniu,                

z uwagi na 

uwzględnienia zarzutu pierwszego, gdyż zarzut trzeci ma charakter wynikowy.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

W  tym  stanie  rzec

zy  Izba  uwzględniła  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  wskazanego                           

w sentencji wyroku na podstawie art. 553 zdanie pierwsze, art. 554 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 

lit. a) b) Pzp oraz orzekła, jak w sentencji. 

Jednocześnie  obciążając  kosztami  Zamawiającego  i  zasądzając  od  niego  na  rzecz  

Odwołującego  kwoty  15  000,00  zł  tytułem  zwrotu  kosztów  wpisu  oraz  3  600,00  zł  tytułem 

zwrotu  wydatków  pełnomocnika  na  podstawie  dowodu  uiszczenia  wpisu  i  złożonych 

rachunków,  uznając  że  zaistniały  podstawy  określone  w  §  7  ust.  5  rozporządzenia 

ws

kazanego  poniżej  do  odstąpienia  od  stosunkowego  rozdzielnia  kosztów.    Jednocześnie                     

w  odniesieniu  do  kosztów  Izba  dodatkowo  podkreśla,  że  mimo  uwzględnienia  jednego 

zarzutu  (trzeci  ma  charakter  wynikowy),  ma  on  elementarny  charakter.  Nadto,  Izba 

wzięła 

pod uwagę sposób dowodzenia przez Zmawiającego który miał miejsce na rozprawie.  

O kosztach post

ępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz 

art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wy

sokości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia  30  grudnia 2020  r.  (Dz.U.                      

z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący: 

……….………………………………