KIO 2718/22 WYROK dnia 28 października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 22.02.2023

sygn. akt: KIO 2718/22 

WYROK 

z dnia 

28 października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

26  października  2022  r.,  w  Warszawie,  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  października  2022  r.  przez 

wykonawcę  „Zielony  Świat”  J.  J.  z  siedzibą  w  Budykierz  6A;  07-308  Poręba,  

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Miasto  Stołeczne  Warszawa,  pl. 

Bankowy 3/5; 00-950 Warszawa 

w ramach którego działa Zarząd Zieleni m.st. Warszawy, 

ul. Hoża 13 a; 00-528 Warszawa, 

przy  udziale  wykonawcy  W.  F. 

Usługi  Transportowe,  Porządkowe,  Ogrodnicze,  Kacice 

100  Pułtusk,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  –  po 

stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1. Oddala 

odwołanie

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  „Zielony  Świat”  J.  J.  z  siedzibą  w 

Budykierz 6A; 07-

308 Poręba i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę „Zielony 

Świat” J. J. z siedzibą w Budykierz 6A; 07-308 Poręba, tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy „Zielony Świat” J. J. z siedzibą w Budykierz 6A; 07-308 

Poręba na  rzecz  zamawiającego Miasto  Stołeczne Warszawa,  pl.  Bankowy  3/5;  00-

950  Warszawa, 

w  ramach  którego  działa  Zarząd  Zieleni  m.st.  Warszawy,  

ul. Hoża 13 a; 00-528 Warszawa, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 

złotych,  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z 

tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  u

st.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zam

ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


sygn. akt: KIO 2718/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Zarząd  Zieleni  m.st.  Warszawy,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „Całoroczna  pielęgnacja  zieleni  niskiej 

oraz konserwacja małej architektury w pasach drogowych w obszarze m.st. Warszawy 2023-

2024 r. - 

w zakresie Części nr 2 - Bielany”

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z dnia 11 lipca 2022 r., pod nr 2022/S 131-373729. 

Dnia 

4  października  2022  roku,  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyniku 

prowadzonego postępowania. 

Dnia 

14  października  2022  roku,  wykonawca  „Zielony  Świat”  J.  J.  (dalej  „Odwołujący”) 

wni

ósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  od  niezgodnych  

z  przepisami 

ustawy  czynności  i  zaniechań  zamawiającego  w  postępowaniu,  polegających 

na: 

wyborze jako najkorzystniejszej oferty w zakresie Części nr 2 – Bielany wykonawcy W. F. 

Usługi Transportowe, Porządkowe, Ogrodnicze (dalej jako „W. F.”),  

2.  zaniechaniu 

ujawnie

nia 

nieskutecznie 

zastrzeżonych 

wyjaśnień 

ceny 

wraz  

z załącznikami wykonawcy W. F.,  

ewentualnie   

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  W.  F. 

z  powodu  rażąco  niskiej  ceny  istotnych  elementów 

składowych ceny  w  zakresie objętym  treścią wezwania do  wyjaśnień  ceny  tj.  w  związku  

z pozycjami Kosztorysu: 2.1.B., 3.3., 3.4, 

zaniechaniu  wezwania  do  wyjaśnień  ceny  także  w  odniesieniu  do  poz.  2.2  Kosztorysu 

„Koszenie łąk kwietnych i naturalnych”,  

4.  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  wykonawcy  W.  F.,  pomimo 

że  została  złożona  

w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1.  naruszenie art. 18 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy p.z.p., art. 74 ust.1 p.z.p. w zw. z art. 11 

ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  poprzez  błędną  ocenę 

skuteczności  zastrzeżenia  przez  W.  F.  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  całości 

wyjaśnień  złożonych  w  trybie  przepisu  art.  224  ust  1  ustawy  Pzp,  a  co  za  tym  idzie 

nieuzasadnionym utajnieniu tych dokumentów przez Zamawiającego i w konsekwencji 

zaniechanie  ujawnienia  wyjaśnień  dotyczących  rażąco  niskiej  ceny,  gdy  wykonawca 

ten  nie  udowodnił  przesłanek  przemawiających  za  prawidłowym  utajnieniem  tych 

informacji  jako  tajemnicy  przedsiębiorstwa  –  co  ma  wpływ  na  wynik  postępowania  i 

konieczność unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej,  


2.  naruszenie  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie odrzucenia oferty W. F. 

w sytuacji, gdy oferta zawiera rażąco niską cenę,  

w związku z pozycjami objętymi wezwaniem Zamawiającego do udzielenia wyjaśnień 

ceny, a wykonawca wezwany do udzielenia wyjaśnień ceny nie był w stanie wykazać, 

że jest inaczej, 

3.  naruszenie art. 224 ust. 1 i 4 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp  - poprzez zaniechanie 

wezwania wykonawcy W. F. 

do udzielenia wyjaśnień istotnych elementów składowych 

ceny w zakresie poz. 2.2 Kosztorysu „Koszenie łąk kwietnych i naturalnych”, pomimo, 

że wycena ma charakter rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi 

zasadnicze  wątpliwości  co  do  możliwości  wykonania  za  nią  przedmiotu  zamówienia 

zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  Zamawiającego  w  dokumentach 

zamówienia i obowiązującymi przepisami,  

naruszenie art. 226 ust 1 pkt 7 Pzp w związku z art. 3 ust 1 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 

ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

W. F., pomimo 

że oferta została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji 

polegającego  na  manipulowaniu  cenami  istotnych  elementów  zamówienia,  w 

oderwaniu  od  wartości  tych  świadczeń  na  szkodę  zamawiającego  i  pozostałych 

wykonawców.  

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o:  merytoryczne  rozpatrzenie  oraz 

uwzględnienie  odwołania,  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji 

p

ostępowania - na okoliczności wskazane niniejszym odwołaniem, a także o:  

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  jako  obarczonej  wadą 

mającą wpływ na wynik postępowania,  

odtajnienie wyjaśnień ceny W. F. wraz załącznikami,  

ewentualnie  

odrzucenie  oferty  W.  F.  na  podstawie  art.  226  ust  1  pkt  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  6 

ustawy Pzp 

w zakresie pozycji kosztorysu objętych złożonymi wyjaśnieniami ceny, 

wezwanie  do  udzielenia  wyjaśnień  w  zakresie  poz.  2.2  Kosztorysu  „Koszenie  łąk 

kwietnych i naturalnych”,  

4.  odrzucenie  oferty  W.  F. 

w  związku  z  faktem,  że  oferta  została  złożona  

w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. 

Odwołujący  wskazał,  że  oferta  odwołującego  została  uplasowana  na  2  pozycji 

rankingowej  w  objętej  odwołaniem  części  2.  Mając  na  względzie  powyższe,  uwzględnienie 

odwołania  skutkuje  bezpośrednio  na  wybór  oferty  najkorzystniejszej  w  postępowaniu.  W 

konsekwencji  nie  budzi  wątpliwości,  że  interes  prawny  odwołującego  w  uzyskaniu 

zamówienia w tym postępowaniu doznał uszczerbku a tym samym odwołujący może ponieść 

szkodę w postaci utraconych zysków z realizacji umowy zawartej z zamawiającym. 


Odwołujący wskazał, co następuje. 

Zarzut nr 1 (TP). 

Wykonawca  W.  F. 

wraz ze złożonymi  wyjaśnieniami ceny  złożył  uzasadnienie tajemnicy 

przedsiębiorstwa,  na  podstawie  którego  zamawiający  uznał,  że  wyjaśnienia  ceny  

w całości zasługują na utajnienie i odmówił  odwołującemu możliwości zapoznania się z ich 

treścią.  Złożone  przez  wykonawcę  W.  F.  zastrzeżenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  

w  świetle  obowiązujących  przepisów  Pzp  oraz  orzecznictwa  Izby  nie  można  uznać  za 

skuteczne. 

Zgodnie  z  art.  18  ust.  3  Pzp  nie  ujawnia  się  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  (

Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  1913),  jeżeli  wykonawca,  wraz  z 

przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, 

że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Aby  więc  zastrzeżenie 

tajemnicy przedsiębiorstwa było skuteczne, muszą zostać spełnione przesłanki określone w 

wyżej  przytoczonym  przepisie,  a  więc:  po  pierwsze,  informacja  musi  stanowić  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  po  drugie 

w

ykonawca  musi  zastrzec,  że  informacje  te  nie  mogą  być  udostępnione  i  po  trzecie, 

w

ykonawca musi wykazać, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Mając  na  uwadze  treść  art.  18  ust.  3  Ustawy  Pzp,  to  na  wykonawcy  ciąży  obowiązek 

wykaza

nia, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, co oznacza, że muszą 

spełniać  kryteria  określone  w  art.  11  ust.  2  Ustawy  o  z  n  k.,  tj.  musi  to  być  informacja:  

o  charakterze  technicznym,  technologicznym,  organizacyjnym  przedsiębiorstwa  lub  inne 

informacje  posiadające  wartość  gospodarczą,  która  jako  całość  lub  w  szczególnym 

zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym 

się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób - co do której podjęto 

działania mające na celu zachowania tej informacji w poufności.  

Wymagania z

amawiającego co do sposobu realizacji usługi zostały szczegółowo opisane 

w  SWZ,  co  oznacza,  że  wykonawca  w  tym  zakresie  nie  ma  żadnej  dowolności,  która 

pozwalałaby na obniżenie kosztów realizacji usługi przy jednoczesnym założeniu, że usługa 

ta będzie wykonywana zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia. Wykonawcy biorący udział 

w postępowaniu muszą przede wszystkim dostosować ofertę, do wymagań zamawiającego, 

co będzie miało wpływ na jej cenę- z tego względu nie można więc uznać w okolicznościach 

niniejszej  sprawy  sposobu  realizacji  zamówienia  jak  i  kalkulacji  ceny  jako  informacji  

o charakterze organizacyjnym. Ponadto z

amawiający wymaga zatrudnienia pracowników na 

podstawie  umów  o  pracę.  Koszty  pracy  pracownika  są  uregulowane  w  przepisach 

powszechnie  obowiązujących,  a  więc  informacje  te  są  powszechnie  dostępne  dla  osób 

zajmujących  się  tego  rodzajem  informacji.  Przyjęcie  więc  przez  zamawiającego  jako 


tajemnicy  przedsiębiorstwa  kalkulacji  kosztów  pracowników,  które  określa  się  w  oparciu  o 

przepisy  powszechnie  obowiązujące  już  z  tego  względu  jest  niedopuszczalne.  Aby  uznać 

daną informację jako tajemnicę przedsiębiorstwa, wykonawca powinien skutecznie wykazać 

oraz  udowodnić,  że  podjął  działania  mające  na  celu  utrzymaniu  tej  informacji  w  poufności. 

Wymóg  ten  jest  skorelowany  z  treścią  art.  18  ust.  3  Pzp.  Odwołujący  zwraca  uwagę  na 

sposób zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa przez wykonawcę W. F., a w szczególności 

na uzasadnienie przedmiotowego zastrzeżenia, które w ocenie odwołującego jest całkowicie 

gołosłowne,  sztampowe  i  niedotyczące  przedmiotowego  postępowania  i  składanych 

wyjaśnień/dowodów.  Zastrzeżenie  jawności  informacji  ze  względu  na  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  stanowi  wyjątek  od  zasady  jawności  postępowania  wymagający  ścisłej 

interpretacji. 

Bezzasadność 

dokonanego 

zastrzeżenia, 

złożenie 

niedostatecznie 

przekonującego  uzasadnienia  albo  niezłożenie  dowodów  potwierdzających  podjęcie  przez 

wy

konawcę  środków  zmierzających  do  zachowania  informacji  w  poufności  musi  skutkować 

odtajnieniem  zastrzeganych  informacji.  Zamawiający  powinien  dokładanie  przeanalizować 

skuteczność  zastrzeżenia  oraz  tego  czy  wykonawca  wykazał  w  świetle  art.  11  ust.  2  uznk 

z

asadność  utajnienia.  Każde  odejście  od  zasady  jawności  postępowań  o  udzielenie 

zamówienia  powinno  być  traktowane  bardzo  wąsko,  z  koniecznością  przedstawienia  przez 

podmiot  zastrzegający  jawność  informacji  szczegółowego  uzasadnienia  oraz  wykazania 

łącznego  spełniania  przesłanek  ustawowych  dla  każdego  przypadku  objęcia  danego 

dokumentu  tajemnicą  przedsiębiorstwa.  W  sytuacji,  gdy  wykonawca  w  konkretny  

i  weryfikowalny  sposób  nie  wykazał  spełniania  przesłanek  ochrony  tajemnicy  oraz  nie 

przedstawił  koniecznych  dowodów  -  to  zamawiający  w  trakcie  oceny  ofert  powinien 

udostępnić  takie  dokumenty  pozostałym  wykonawcom  lub  też  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

winna nakazać zamawiającemu takie odtajnienie i udostępnienie. Złożone przez wykonawcę 

W. F. 

uzasadnienie powołuje argumenty na poziomie całkowitej ogólności i sprowadzają się 

one  do  złożenia  oświadczenia  oraz  zapewnień,  a  nie  konkretnego  nawiązania,  dlaczego 

informacje  wymienione  powyżej  powinny  być  zastrzeżone.  Złożone  uzasadnienie  tajemnicy 

w  żaden  sposób,  poza  tytułem  postępowania,  nie  odnosi  się  do  konkretnych  objętych 

zastrzeżeniem informacji, jest całkowicie sztampowe, uniwersalne i mogłoby być złożone w 

dowolnym  postępowaniu  i  dla  dowolnych  wyjaśnień  i  dowodów  dla  wyliczenia  ceny  w 

dodatku  przez  dowolnego  wykonawcę.  Uzasadnienie  nie  zawiera  jakichkolwiek  dowodów 

uzasadniających stosowaną ochronę udostępnianych dokumentów a także całkowicie pomija 

wartość  gospodarczą  składanych  informacji.  W  ocenie  odwołującego  mając  na  względzie 

treść  złożonego  w  postępowaniu  uzasadnienia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  obowiązkiem 

z

amawiającego  jest  udostępnienie  treści  wyjaśnień  wraz  z  dowodami,  celem  umożliwienia 

wykonawcy  zapoznania  się  z  ich  treścią.  Dodatkowo  zamawiający  uznał,  że  skuteczność 

zastrzeżenia  tajemnicy  dotyczy  całych  dokumentów  a  tymczasem  zgodnie  z  art.  18  ust.  3 


Pzp  przedmiotem  ochrony  mogą  być  co  najwyżej  konkretne  informacje  nie  zaś  całe 

dokumenty. 

Odwołujący wskazuje dodatkowo, że uzasadnienie tajemnicy dotyczy zgodnie z 

jego  treścią  następujących  dokumentów:  „Niniejszym  oświadczam,  że  poniższe  załączniki 

załączone do pisma tj.:  

szczegółowa kalkulacja kosztów;  

faktury;  

oferty spersonalizowane;  

umowa

.”  

Powyższe  jest  potwierdzone  w  końcowej  części  uzasadnienia  zgodnie,  z  którym 

wykonawca składa:  

Załączniki:  

Szczegółowa kalkulacja kosztów – stanowi tajemnice przedsiębiorstwa  

2.  Faktury 

– stanowią tajemnice przedsiębiorstwa  

3.  Oferty cenowe 

– stanowią tajemnice przedsiębiorstwa  

4.  Umowa 

– stanowi tajemnice przedsiębiorstwa  

Brak  dostępu  dla  odwołującego  do  treści  złożonych  dokumentów  nie  pozwala  na 

weryfikację  złożonych  dokumentów,  jednak  nie  wynika  z  powyższego  aby  wykonawca  

W. F. 

w ogóle składał poza wymienionymi dokumentami dodatkowo jakiekolwiek, wymagane 

przez  z

amawiającego  w  treści  wezwania,  wyjaśnienia  ceny  a  w  przypadku  gdyby  jednak 

takie wyjaśnienia ceny faktycznie były złożone to nie są one objęte zastrzeżeniem tajemnicy 

przez  wykonawcę,  co  oznacza  że  obowiązkiem  zamawiającego  było  ich  ujawnienie  jako 

niezastrzeżonych.  

Reasumując,  nie  do  przyjęcia  jest  więc,  aby  zamawiający  uznał  za  skuteczne 

zastrzeżenie informacji jako tajemnicę przedsiębiorstwa w oparciu o gołosłowne twierdzenia 

w

ykonawcy. Wykonawca nie wykazał bowiem, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę 

przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji do 

czego  był  zobowiązany  na  podstawie  art.  18  ust.  3  Ustawy  Pzp.  W  konsekwencji 

z

amawiający naruszył art. 18 ust. 2 Ustawy Pzp, zgodnie z którym ograniczenie dostępu do 

informacji związanych z postępowaniem może nastąpić w przypadkach określonych w tylko 

w Ustawie. Nie można oprzeć się wrażeniu, że utajnienie wyjaśnień przez wykonawcę ma na 

celu  uniemożliwić  de  facto  jakąkolwiek  weryfikację  w  przedmiocie  merytorycznego 

zakwestionowania  kalkulacji  ceny  zaproponowanej  przez  wybranego  wykonawcę,  a  tym 

samym  pod  pretekstem  tajemnicy  przedsiębiorstwa  ograniczenie  konkurencyjnym 

przedsiębiorstwom  dostępu  do  rynku  usług  ochrony.  Taka  metoda  jest  dość  powszechnie 

stosowana na rynku zamówień publicznych co należy uznać za naganne i niedopuszczalne.  

W ocenie o

dwołującego - w świetle powyższego działanie zmawiającego, należy uznać za 

nieprawidłowe a zarzut ten jest zatem w pełni uzasadniony. 


Zarzut nr 2 (RNC-

wyjaśnienia). 

Zamawiający wezwał wykonawcę W. F. w dniu 8.09. br. do udzielenia wyjaśnień rażąco 

niskiej ceny istotnych elementów składowych zamówienia na podstawie art. 224 ust 1 Pzp. 

Zgodnie z wezwaniem 

– w szczególności w zakresie Części nr 2 – Bielany:  

Wzywam do udzielenia wyjaśnień w zakresie ceny jednostkowych w kosztorysach 2023 

r. oraz 2024 r. w: (…) w pozycjach:  

2.1.B Koszenie trawników (krotność 3);  

3.3  Pielęgnacja  młodych  nasadzeń  (krzewów,  bylin,  cebul  i  pnączy)  w  okresie  

IV-IX 

(ryczałt);  

3.4  Pielenie  krzewów,  bylin,  żywopłotów  i  mis  drzew  Prosimy  o  uzupełnienie 

załączonej tabeli dla 2023 oraz 2024 roku  

w  tym  złożenia  dowodów,  dotyczących  wyliczenia  ceny  oferty,  w  szczególności  w 

zakresie:  

zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do 

ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10 

października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę  

2.  (Dz. 

U.  z  2018  r.  poz.  2177  oraz  z  2019  r.  poz.  1564)  lub  przepisów  odrębnych 

właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest  realizowane  zamówienie  –  koszty 

pracodawcy;  

zgodności  z  prawem  w  rozumieniu  przepisów  o  postępowaniu  w  sprawach 

dotyczących pomocy publicznej;  

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie, w tym dodatkowe koszty 

pracownicze takie jak:  

woda dla pracowników;  

ubrania dla pracowników;  

buty dla pracowników;  

kamizelki dla pracowników;  

rękawiczki dla pracowników  

sprzęt ręczny (kosy, haki, taczki, grabie, wykaszarki)  

dowóz pracowników do miejsca wykonywania pracy;  

zgodności z przepisami dotyczącymi z zakresu ochrony środowiska;  

wypełniania obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania części zamówienia 

podwykonawcy;  

kosztów  związanych  z  użytkowaniem sprzętu mechanicznego,  w tym  kosztu paliwa, 

eksploatacji używanego sprzętu, rocznych kosztów napraw, rocznego kosztu ubezpieczenia;  


kosztów  związanych  z  oddaniem  do  instalacji  zebranych  zanieczyszczeń 

komunalnych i ściętych porostów oraz powalonych drzew, konarów i gałęzi;  

9.  zysk

.  

W  treści  wezwania  zamawiający  podkreślił,  że  zgodnie  z  art.  224  ust.  5  ustawy  Pzp 

ob

owiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  spoczywa  na  wykonawcy. 

Jednocześnie przypominam, że zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający odrzuca 

ofertę Wykonawcy,  który  nie udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone 

wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 

Odwołującemu  nie  zostały  udostępnione  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny  przedstawione 

przez wykonawcę W. F.. Powyższe uniemożliwia odwołującemu szczegółowe odniesienie się 

do wyjaśnień i dowodów jakie złożył wykonawca w ramach procedury wyjaśniającej cenę. W 

przypadku  oddalenia  przez  Izbę  zarzutu  dotyczącego  zaniechania  odtajnienia  wyjaśnień 

ceny  biorąc  pod  uwagę,  że  objęte  wezwaniem  zamawiającego  istotne  elementy  składowe 

ceny  w  ofercie  W.  F. 

nie  pokrywają  kosztów  realizacji  prac,  powyższe winno  prowadzić  do 

odrzucenia oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 Pzp.  

Wycena pozycji 2.1.B Koszenie trawników (krotność 3); 

Jak wynika z szacunków zamawiającego ustalił on wartość tej pozycji na poziomie 2267 

za 1/ha co przy podanej powierzchni skutkuje wyceną na poziomie 476 631 zł.  

Wykonawca  W.  F. 

zaoferował  realizację  tych  usług  za  kwotę  1200  zł  za  1/ha  co  daje 

wartość dla 2023 r. - 252 241, 39 zł.  

Wyceny jednostkowe pozostałych wykonawców to 1790, 1907, 2100 i 2500 zł. 

W  ocenie  o

dwołującego  wycena  na  poziomie  1200  zł  za  1/ha  jest  wyceną  całkowicie 

nierealną i nie pokrywającą kosztów jakie należy ponieść w celu jej wykonania. Posługując 

się  w  celu  wykazania  rażącego  zaniżenia  ceny  kosztami  elementów  składowych  tej  usługi 

dla  

1 ha:  

2 tony urobku 

– 900 zł utylizacja  

1 ha = 10L ON 

– kosiarka = 75,30 zł  

motokosa 5 L benzyna = 32,70 zł  

roboczogodziny: 25 zł (przyjmując wycenę W. F.)  

motokosa 10H,   

kosiarka diesel 5H,   

5h osoba zamiatająca i grabiąca = 20x 25,32 zł = 506,40  

+ amortyzacja sprzętu  

Powyższe  potwierdza,  że  wycena  na  poziomie  jak  w  ofercie  W.  F.  jest  całkowicie 

nierealna,  nierynkowa  i  nie  obejmuje  nawet  kosztów  koniecznych  do  jej  wytworzenia. 

Najlepszym  dowodem,  że  wycena  nie  jest  nierealna  i  całkowicie  nieracjonalna  jest  to,  


że wykonawca W. F. dla takich samych usług jakie mają być wykonywane w 2024 r. zamiast 

wyższych  zastosował  jeszcze  niższe  ceny.  Zgodnie  z  kosztorysem  ofertowym  na  rok  2024 

dla poz. 2.1.B wycena to 1100 zł, podczas gdy na 2023 wynosi 1200 zł  

Wycena  pozycji  3.3  Pielęgnacja  młodych  nasadzeń  (krzewów,  bylin,  cebul  i  pnączy)  

w okresie IV-IX 

(ryczałt). 

Jak wynika z szacunków zamawiającego ustalił on wartość tej pozycji na poziomie 73,98 

zł za 1/ar co przy podanej krotności skutkuje wyceną na poziomie 82 565 zł (za rok 2023). 

Wykonawca  W.  F. 

zaoferował  realizację  tych  usług  za  kwotę  całkowicie nierealną  –  4zł  co 

powoduje wycenę pozycji na poziomie 4 464,20 zł (za rok 2023)  

Wyceny pozostałych wykonawców to wartości 50, 90, 92, 99 zł. 

W  ocenie  o

dwołującego wycena na  poziomie  4  zł  jest  wyceną  całkowicie nierealną  i  nie 

pokrywającą  kosztów  jakie  należy  ponieść  w  celu  jej  wykonania.  Posługując  się  w  celu 

wykazania rażącego zaniżenia ceny kosztami elementów składowych tej usługi:  

pół godziny pracownika – 12,66 zł  

kora sosnowa m3 120 zł 1m2 kora 5 cm = 0,05m3 = 6 zł  

utylizacja, transport urobku = 10 zł  

Powyższe  potwierdza,  że  wycena  na  poziomie  jak  w  ofercie  W.  F.  jest  całkowicie 

nierealna, nierynkowa i nie obejmuje nawet kosztów koniecznych do jej wytworzenia.  

Wycena pozycji 3.4 Pielenie krzewów, bylin, żywopłotów i mis drzew  

Jak wynika z szacunków zamawiającego ustalił on wartość tej pozycji na poziomie 68,46 

zł co przy podanej krotności skutkuje wyceną na poziomie 136 240,38 zł  

Wykonawca W.  F. 

zaoferował realizację tych usług za kwotę całkowicie nierealną – 2 zł, 

co powoduje wycenę pozycji na poziomie całkowicie symbolicznym 3 980,15 zł  

Wyceny pozostałych wykonawców to wartości 55, 65, 88, 92 zł  

W  ocenie  o

dwołującego wycena na  poziomie  2  zł  jest  wyceną  całkowicie nierealną  i  nie 

pokrywającą  kosztów  jakie  należy  ponieść  w  celu  jej  wykonania.  Posługując  się  w  celu 

wykazania rażącego zaniżenia ceny kosztami elementów składowych tej usługi:  

10 zł urobek  

½ roboczogodziny – 12,66 zł  

Powyższe  potwierdza,  że  wycena  na  poziomie  jak  w  ofercie  W.  F.  jest  całkowicie 

nierealna, nierynkowa i nie obejmuje nawet kosztów koniecznych do jej wytworzenia.  

Podkreślenia  wymaga,  że  w  przypadku  wskazanych  pozycji  są  to  pozycje  rozliczeniowe  

i  mają  same  w  sobie  pokrywać  koszty  świadczenia  usług.  Gdyby  zatem  wykonawca  

w  złożonych  wyjaśnieniach  ceny  przewidywał  przenoszenie kosztów  tych pozycji  do  innych 

pozycji  to  byłby  to  jedynie  dowód  na  niezgodność  treści  oferty  wykonawcy  z  treścią  SWZ, 

skutkujący  podstawą  odrzucenia  jej  zgodnie  z  art.  226  ust  1  pkt  5  Pzp  –  brak  dostępu  do 

treści  wyjaśnień  uniemożliwia  weryfikacje  powyższego  i  postawienie  zarzutu.  Wycena  w 


kosztorysie  dotyczy  konkretnych  pozycji  których  wartość  ma  odzwierciedlać  koszty  jakie 

ponosi wykonawca 

w celu ich wykonania i w takim celu jest składany kosztorys ofertowy.   

Zarzut nr 3 (RNC-zaniechanie wezwania). 

Zamawiający  w  treści  wezwania  do  wyjaśnień  ceny  skierowanych  do  wykonawcy  

W. F. 

pominął wezwanie do kolejnej pozycji istotnej dla wyceny, której poziom w tej ofercie 

jest  rażąco  zaniżony.  Zgodnie  z  szacunkami  zamawiającego  wartość  tej  pozycji  wynosi  3 

064  zł  za  1  ha  co  przy  wskazanej  ilości  daje  wartość  łączną  63  247  zł.  Wykonawca  

W. F. 

dokonał wyceny ofertowej tych usług na poziomie 1900 zł /1 ha co daje łącznie wartość 

–  39  211  zł  (za  rok  2023).  W  przypadku  pozostałych  wykonawców  wyceny  1  ha  usług 

kształtują się na poziomie odpowiednio: 1950, 2542, 3500, 4000 zł. W ocenie odwołującego 

wycena  na  poziomie  1900  zł  jest  wyceną  całkowicie  nierealną  i  nie  pokrywającą  kosztów 

jakie  należy  ponieść  w  celu  jej  wykonania.  Posługując  się  w  celu  wykazania  rażącego 

zaniżenia ceny kosztami elementów składowych tej usługi:  

4 tony urobku 4x 450 = 1800 zł  

roboczogodziny 40 x 25,32 = 1012,80 zł  

20 L 

diesel kosiarka = 150, 60 zł  

10 L benzyna kosa spalinowa = 65,40 zł  

Wyliczenia  dokonane  na  podstawie  zużycia  kosiarki  bijakowej  AMAZONE 

PROFIHOPPER 125 oraz kosy spalinowej STIHL FS 410. 

Najlepszym dowodem, że wycena 

nie jest nierealna i całkowicie nieracjonalna jest to, że wykonawca W. F. dla takich samych 

usług  jakie  mają  być  wykonywane  w  2024  r.  zamiast  wyższych  zastosował  jeszcze  niższe 

ceny.  Zgodnie  z  kosztorysem  ofertowym  na  rok  2024  dla  poz.  2.2  wycena  to  1800  zł, 

podczas gdy na 2023 wynosi 1900 

zł.  

Powyższe  potwierdza,  że  wycena  na  poziomie  jak  w  ofercie  W.  F.  jest  całkowicie 

nierealna,  nierynkowa  i  nie  obejmuje  nawet  kosztów  koniecznych  do  jej  wytworzenia.  W 

ocenie  o

dwołującego  okoliczności  powyższe  obligują  do  wezwania  do  wyjaśnienia  ceny 

tak

że  

w zakresie wskazanej pozycji w trybie art. 224 ust 1 Pzp analogicznie jak miało to miejsce  

w przypadku pozostałych pozycji objętych wezwaniem zamawiającego.  

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisu art. 224 ust. 1 Pzp - stwierdzić należy, że 

po  pierwsze  przepis  ten  wprost  odnosi  pojęcie  rażąco  niskiej  ceny  również  do  istotnych 

składowych  części  ceny,  po  drugie  zaś  –  że  warunkiem  uruchomienia  procedury 

wyjaśniającej  musi  być  budzący  wątpliwości  poziom  przedstawionej  przez  danego 

wykonawcę  ceny  lub  kosztu  (lub  ich  istotnej  części  składowej)  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia lub wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  za  zaoferowaną  cenę.  W  takiej 

sytuacji  z

amawiający  powinien  wezwać  wykonawcę  do  złożenia  stosownych  wyjaśnień,  na 


co 

wskazuje 

użyty  

w  przepisie  zwrot  „Zamawiający  żąda  od  wykonawcy  wyjaśnień”.  Istotne  pozostaje,  

że  zastosowanie  procedury  z  art.  224  ust.  1  Pzp,  tworzy  de  facto  domniemanie,  

że  zaproponowana  w  ofercie  cena  nosi  znamiona  ceny  rażąco  niskiej,  a  zatem  dowód  na 

twierdzenie przeciwne spoczywa na wykonawcy. Powstanie tego domniemania skutkuje tym, 

że wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 Pzp  - jeżeli chce je 

obalić - musi wykazać, że zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską. W tym 

też celu wykonawca musi złożyć takie wyjaśnienia, które jednoznacznie wykażą, że możliwe  

i  realne  jest  rzetelne  wykonanie  zamówienia  za  zaproponowaną  cenę  oraz  załączyć 

potwierdzające  to  dowody.  Stąd  też  w  orzecznictwie  utrwalił  się  jednolity  w  tym  zakresie 

pogląd, że owe wyjaśnienia muszą być konkretne, odpowiednio umotywowane i odnoszące 

się do danego zamówienia. Pogląd taki jest cały czas aktualny świetle nowo obowiązującej 

ustawy Pzp. 

Zarzut nr 4 (CNK). 

W ocenie o

dwołującego w postępowaniu doszło także do naruszenia art. 226 ust 1 pkt 7 

Pzp  w  związku  z  art.  3  ust  1  oraz  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty W. F., pomimo 

że oferta została złożona 

w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  polegającego  na  manipulowaniu  cenami 

istotnych  elementów  zamówienia,  w  oderwaniu  od  wartości  tych  świadczeń  na  szkodę 

z

amawiającego  i  pozostałych  wykonawców.  Jak  wynika  z  wartości  istotnej  pozycji 

kosztorysowej  1.1.A 

–  Wykonywanie  prac  porządkowych  na  trawnikach  i  terenach 

nieutwardzonych z

amawiający ustalił na poziomie 435,71 zł za 1 /ha za 1 msc, łącznie 536 

036,38  zł  (na  2023)  i  analogiczna  wartość  na  2024  r.  Wycena  ofertowa  dla  tej  pozycji  

u  wykonawcy  W.  F. 

to  750  zł.  Wycena pozostałych wykonawców  to  stawki  300,  388,  392  i 

400  zł.  Zestawienie  wartości  zamawiającego  435  zł  i  wykonawców  poza  W.  F.  -najwyższa 

wycena  400  z

ł  dowodzi,  że  mamy  do  czynienia  z  wyceną  spekulacyjną,  która  nie 

odzwierciedla  faktycznych  wartości  rynkowych  usług.  W  ocenie  odwołującego  powyższe 

zabiegi  wykonawcy  stanowią  naruszenie  art.  226  ust  1  pkt  7  Pzp  w  związku  z  art.  3  ust  1 

oraz  art.  15  ust.  1  pkt  1  UZNK

.  Obydwie  oferty  zostały  złożone  w  warunkach  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  polegającego  na  manipulowaniu  cenami,  w  oderwaniu  od  realiów 

rynkowych.  

Zgodnie z art. 226 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej złożenie 

stanowi 

czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji. Zamawiający dokonując badania i oceny oferty obowiązany jest ustalić, czy jej 

złożenie nie stanowiło czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ww. przepisów.   

Zgodnie  z  art.  3  ust.  1  uznk  znamiona  czynu  nieuczciwej  konkurencji  wyczerpuje  takie 

działanie  przedsiębiorcy,  które  jest  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli 


zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Ustęp  2  tego  przepisu 

wska

zuje na otwarty katalog przypadków, w których działanie danego podmiotu może zostać 

uznane  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Za  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  tej 

ustawy  może  być  zatem  uznane  także  działanie  niewymienione  wśród  przypadków 

stypizowanych  w  art.  5-

17d  ZNKU,  jeżeli  tylko  odpowiada  wymaganiom  wskazanym  w 

ogólnym  określeniu  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  art.  3  ust.  1  ZNKU  (por.m.in.  wyrok 

Sądu Najwyższego z dnia 26 listopada 1998 r., I CKN 904/97).  

Odwołujący uznaje,  że złożenie oferty  przez wykonawcę W.  F.  z  nierealną  wyceną poz. 

1.1.A stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji niestypizowany w rozdziale 2  uznk, natomiast 

odpowiadający  hipotezie  art.  3  ust.  1  tej  ustawy.  Działanie  konkurenta,  polegające  na 

manipulacji  cenami 

–  sztuczne  zawyżenie  ceny  za  wskazane  usługi  -  było  działaniem 

świadomym, celowym i zamierzonym i sprzecznym z dobrymi obyczajami, podjętym w celu 

polepszenia swojej sytuacji w postępowaniu przetargowym oraz przy realizacji zamówienia, 

co  w  konsekwencji  prowadziło  do  naruszenia  interesu  zamawiającego  i  publicznego  oraz 

interesu uczestnika postępowania, który złożył ofertę skalkulowaną w oparciu o ceny realne.  

Odwołujący  w  świetle  okoliczności  faktycznych  zasadnie  przyjął,  że  sztuczne  zawyżenie 

cen wskazanych usług stanowi manipulację cenową, której dokonanie pozwoliło wykonawcy 

na  złożenie  oferty  korzystnej  cenowo  i  uzyskanie  dodatkowego  nienależnego  zysku. 

Jakkolwiek  należy  mieć  na  uwadze  obowiązującą  w  gospodarce  rynkową  zasadę 

swobodnego  ustalania  i  różnicowania  cen  przez  przedsiębiorców,  to  należy  stwierdzić 

również,  iż  zasada  ta  doznaje  ograniczeń  -  określonych  m.in.  właśnie  w  ustawie  o 

z

walczaniu nieuczciwej konkurencji. Wykonawca nie może swojej swobody wykorzystywać w 

sposób, 

który 

stałby  

w  sprzeczności  z  dobrymi  obyczajami,  prawem  i  naruszałoby  interesy  innych 

przedsiębiorców.   

W niniejszej sprawie możliwym było stwierdzenie niedopuszczalnej manipulacji, inżynierii 

cenowej.  Ustawa  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  celowo  nie  zawiera  zamkniętego 

katalogu takich czynów, a wprowadza ogólną klauzulę w art. 3 ust. 1 - właśnie przewidując 

nieograniczoną  "kreatywność"  przedsiębiorców.  O  ile  oferowanie  ceny  rażąco  niskiej  -  tj. 

poniżej kosztów w celu eliminacji innych przedsiębiorców, stanowi czyn określony w art. 15 

ust.  1  pkt  1  uznk,  o  tyle  manipulacja  cenowa  polegająca  na  rażącym  zawyżeniu  części 

kosztów,  pozwalającym  na  obniżeniu  kosztów  pozostałych  oraz  uzyskanie  nienależnego 

zysku poprzez optymalizację niewątpliwie wypełnia znamiona określone w art. 3 ust. 1 uznk.  

Argumentacja  przeciwna  - 

że  niedozwoloną  manipulację  cenową  można  stwierdzić  jedynie  

w  powiązaniu  z  ceną  rażąco  niską,  pozostawałaby  w  sprzeczności  z  celem  ustawy  

o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji a pośrednio również z art. 226 ust 1 pkt 7 ustawy Pzp - 

uniemożliwiałoby bowiem eliminowanie ofert ze zmanipulowanymi - ale nie rażąco niskimi - 


cenami.  Artykuł  3  ust.  1  ustawy  uznk,  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji  kwalifikuje  każde 

działanie,  które  jest  sprzeczne  z  prawem  (a  więc  normami  stanowionymi)  oraz  z  dobrymi 

obyczajami,  pod  warunkiem,  iż  zagraża  ono  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub 

klienta.  Orzecznictwo  w 

zakresie  zamówień  publicznych  w  pełni  aprobuje  kwalifikację 

zachowań  rodzajowo  podobnych  do  działania  konkurentów,  do  działań  spełniających 

znamiona  czynów  nieuczciwej  konkurencji.  W  kontekście  sztucznego  manipulowania 

elementami  oferty  z  myślą,  tylko  o  ocenie  punktowej  wypowiedziała  się  Izba  w  wyroku  o 

sygn. akt KIO 1934/12. 

Czyn  nieuczciwej  konkurencji  w  niniejszej  sprawie  polega  na  celowym  działaniu 

zmierzającym  do  zaburzenia  wyników  oceny  ofert  i  zapewnienia  konkurentowi  wyższej 

rentowności z naruszeniem zasad tzw. uczciwości kupieckiej, odwołujących się do rzetelnych 

zasad  postępowania  i  dobrych  obyczajów  w  obrocie  gospodarczym,  w  konsekwencji 

naruszając  interes  przede  wszystkim  zamawiającego.  Przy  czym  nie  można  podzielić 

poglądu, iż ww. działanie stanowiło jedynie wyraz zastosowanej optymalizacji kosztów.  

Orzecznictwo Izby  wskazuje,  iż "działanie polegające  na tzw.  "manipulowaniu ceną"  jest 

działaniem  polegającym  na  "określaniu  cen  jednostkowych  w  taki  sposób,  że  część  cen 

określana jest na poziomie rażąco niskim, w oderwaniu od rzeczywistych kosztów i nakładów 

związanych  z  realizacją  zamówienia,  a  część  jest  bez  uzasadnienia  zawyżona,  by 

rekompensować  zaniżenie  innych  cen,  przy  czym  celem  dokonywania  takiej  operacji  jest 

zamierzona  optymalizacja  dokonanych  wycen

"  (M.  Jaworska  (red.)  Prawo  zamówień 

publicznych.  Komentarz,  W.  2018).  Manipulacja  cenowa  sprowadza  się  zatem  do 

przerzucania  kosztów  pomiędzy  poszczególnymi  elementami  cenotwórczymi.  Celem  takiej 

"optymalizacji"  jest  nic  innego  jak  uzyskanie  przewagi  nad  innymi  wykonawcami  wedle 

przyjętych przez zamawiającego kryteriów oceny ofert. Wskazać należy, że jest to działanie, 

które  prowadzi  do  wynaturzeń  pozbawiających  system  zamówień  publicznych  jego 

ekonomicznego sensu, jak również narusza to interes innych przedsiębiorców.  

Zdaniem  o

dwołującego  nie  potrafiąc  realnie  wykazać  konkretnych  kosztów  zawyżonych 

usług  przy  jednoczesnym  zaniżeniu  w  relacji  do  nich  pozostałych,  wykonawca  potwierdził,  

że  wycena  nie  pokrywa  kosztów  wykonania  usług  a  jej  wyłącznym  celem  było 

zmanipulowanie wyniku postępowania. Na kanwie walki z tym zjawiskiem ukształtowała się 

obszerna  i  jednolita  linia  orzecznicza  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  w  ramach  której  Izba 

wskazuje,  że  działanie  wykonawców  w  postaci  manipulowania  cenami  jednostkowymi 

(przerzucanie kosztów) jest:  

a)  sprzeczne  z  dobrymi  obyczajami  rozumianymi  jako  normy  moralne  i  obyczajowe  

w  stosunkach  gospodarczych,  a  więc  pozaprawnymi  normami  postępowania,  którymi 

powinni  kierować  się  przedsiębiorcy  (tzw.  uczciwość  kupiecka).  Istotne  znaczenie  mają  tu 

oceny  zorientowane  na  zapewnienie  niezakłóconego  funkcjonowania  konkurencji  poprzez 


rzetelne  

i  niezafałszowane  współzawodnictwo  (tak:  wyrok  Sądu  Apelacyjnego  w  Katowicach  z  dnia  

28 czerwca 2007 V AC 71/07);  

b) 

co  najmniej  zagraża  interesom  innych  przedsiębiorców  (wykonawców),  którzy 

kalkulując  cenę  uczciwie  nie  mogą  w  ten  sposób  realnie  konkurować  z  podmiotem,  który 

dopuszcza się manipulowania ceną, a w konsekwencji ich dostęp do rynku jest ograniczany 

przez  pod

miot  popełniający  delikt  uczciwej  konkurencji.  Działanie  takie  może  również 

zagrażać  interesom  samego  zamawiającego,  który  w  następstwie  tego  typu  manipulacji 

cenowej  byłby  zmuszony  niejednokrotnie  dokonać  wyboru  oferty  sumarycznie  droższej 

(zawierającej wyższą cenę całkowitą).  

Takie  zachowanie  wykonawców,  musi  spotkać  się  ze  zdecydowaną  krytyką  i  musi 

podlegać  negatywnej  ocenie.  W  ocenie  odwołującego  dokonując  manipulacji  cenowej, 

mogącej  być  uznawaną  za  tzw.  "inżynierię  cenową"  czy  "kreatywną  politykę  cenową", 

wykonawca  

W. F. 

dopuścił się naruszenia ww. przepisów ustawy Pzp oraz ustawy ZNK. Pozornie oferta 

wykonawcy W. F. jest dla  z

amawiającego najkorzystniejsza w świetle kryterium oceny ofert 

jednak przerzucenie faktycznych kosztów pozycji niedoszacowanych i rażąco zaniżonych do 

pozycji  ryczałtowej  zapewnia  wykonawcy  stałe  wynagrodzenie  na  nieuzasadnionym 

poziomie. Pozycje obmiarowe mają mieć swoją realną i rynkową i realną wartość zaburzenie 

tych 

relacji 

działa 

wprost 

na 

szkodę 

zarówno 

z

amawiającego 

jak  

i  konkurentów.  O  ile  treść  wyjaśnień  ceny  wykonawcy  potwierdza  przeniesienie  kosztów 

pozycji  obmiarowych  do  ryczałtowej  stanowiłoby  to  wprost  dowód  na  czyn  nieuczciwej 

konkurencji. Zamawiający bez względu na to czy będzie czy też nie zlecał wykonawcy prace 

rozliczane obmiarowo i tak regularnie ponosił będzie koszty ryczałtowe dla usług z poz. 1.1.A 

na  całkowicie  oderwanym  od  rynkowego  poziomie  750  zł/1  ha  za  1  mc.  Wskutek  działań 

wykonawcy  z

amawiający  traci  całkowicie  kontrolę  na  poziomem  wydatków,  co  więcej 

nieracjonalnie  wysoki  poziom  ryczałtu  powoduje,  że  zamawiający  nie  będzie  już  miał 

środków  na  zlecanie  pozostałych  prac,  bądź  umowa  zostanie  przedwcześnie  zakończona 

wobec  wykorzystania  budżetu.  Nieakceptowalne  z  punktu  widzenia  konkurencyjności  i 

racj

onalności  wydatkowania  środków  publicznych  praktyki  manipulacji  cenowych 

wykonawców nie mogą być, w ocenie odwołującego, akceptowane i w dodatku premiowane 

wyborem oferty najkorzystniejszej. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania w całości. 

Przystępujący  -  po  stronie  zamawiającego  -  wykonawca  złożył  pismo  procesowe,  w 

którym wniósł o oddalenie odwołania w całości. 


Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 528 ustawy Pzp. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 3 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  zamówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

ustawy Pzp, 

co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron,  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach 

procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na 

uwzględnienie. 

Zarzut nr 1 (TP). 

Zamawiający  wskazał,  iż  wbrew  twierdzeniom  odwołującego,  informacje  zawarte  

w wyjaśnieniach przystępującego w sprawie rażąco niskiej ceny z dnia 13 września 2022 r. 

(dalej jako „Wyjaśnienia”) wraz z dowodami stanowiącymi załączniki do Wyjaśnień, spełniają 

przesłanki określone w art. 11 ust. 2 uznk, warunkujące możliwość uznania ich za tajemnicę 

pr

zedsiębiorstwa.  Przystępujący  dokonując  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  jasno 

określił,  które  informacje  i  załączniki  przedstawione  w  Wyjaśnieniach  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  wykazał  spełnienie  przesłanek  określonych  w  art.  11  ust.  2  uznk,  jak 

również  przedstawił  uzasadnienie  dla  zastrzeżenia  tych  informacji  jako  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

Zamawiający 

dokonał 

wnikliwej 

oceny 

zastrzeżonych 

przez 

p

rzystępującego  informacji  i  nie  miał  wątpliwości,  iż  zostały  spełnione  wszelkie  przesłanki 

okr

eślone w art. 11 ust. 2 uznk, warunkujące możliwość uznania tych informacji za tajemnicę 

przedsiębiorstwa 

nadto,  

iż dokonane zastrzeżenie jest skuteczne, zgodne z dyspozycją art. 18. ust. 3 ustawy Pzp. 

Wyjaśnienia  przystępującego  wraz  z  załącznikami  zawierają  informacje  organizacyjne 

przedsiębiorstwa  dotyczące  usług  stanowiących  przedmiot  zamówienia,  pozyskane  przez 

p

rzystępującego podczas realizacji zadań związanych z wykonywaniem podobnych prac, tj. 

ogrodniczych,  porządkowych  i  remontowych.  Przedstawione  Wyjaśnienia  i  szczegółowa 

kalkulacja kosztów zawierają know-how przystępującego w zakresie metod kosztorysowania, 


które stanowią informacje posiadające walor wartości gospodarczej tak dla przystępującego, 

jak również dla innych podmiotów świadczących na rynku tożsame usługi. Z kolei pozostałe 

przedstawione  przez  p

rzystępującego  dokumenty,  takie  jak:  faktury,  indywidualne  oferty 

cenowe,  czy  umowy  zawarte  przez  p

rzystępującego  niewątpliwie,  również  noszą  przymioty 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  gdyż  nie  są  to  informacje  publicznie  dostępne,  a  dotyczą  one 

m.in. stanu majątkowego przystępującego, posiadanego przez niego sprzętu, uzyskiwanych 

indywidualnie  cen  oraz  powiązań  gospodarczych.  W  ocenie  zamawiającego  nie  sposób 

zaprzeczyć, że informacje te posiadają walor wartości gospodarczej tak dla przystępującego, 

jak  również  dla  innych  potencjalnych  wykonawców  i  tym  samym  spełniają  przesłanki 

określone  w  art.  11  ust.  2  u.z.n.k.  Zgodnie  z  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej, 

przejawem  wartości  gospodarczej  może  być  potencjalna  szkoda,  jaką  wykonawca  może 

ponieść,  w  razie  gdyby  informacja  została  upowszechniona  szerszemu  gronu  podmiotów 

(vide wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 28 czerwca 2021 r., sygn. akt: KIO 1633/21). 

Przystępujący wskazał, iż ujawnienie zastrzeżonych przez niego informacji nieuprawnionym 

podmiotom  trzecim  na  etapie  postępowania,  naraża  przystępującego  na  ryzyko 

negatywnego  wpływu  na  jego  status  na  rynku.  Ponadto  informacje  dotyczące  kalkulacji 

kosztów,  a przede wszystkim kosztów  osobowych, materiałowych,  pośrednich,  które w tym 

p

rzetargu  stanowią  czynniki  najbardziej  cenotwórcze,  mogą  zostać  wykorzystane  przez 

konkurencję  przystępującego.  Konkurencja  pomiędzy  firmami  związana  jest  w  sposób 

naturalny  z  nieustannym  poszukiwaniem  sposobów  na  szybsze,  tańsze  i  łatwiejsze 

wykonanie  świadczonych  usług  przy  jednoczesnym  zachowaniu  wysokiego  standardu 

wykonania.  Informacje  zastrzeżone  przez  przystępującego  jako  tajemnica  przedsiębiorca 

stanowią jego własne know-how w zakresie świadczonych usług, a ich ujawnienie mogłoby 

narazić  przystępującego  na  poważne  szkody  i  zaburzenie  konkurencji  na  rynku  poprzez 

dostarczenie  innym  podmiotom  informacji  pozwalających  na  optymalizację  zysków  i 

minimalizację kosztów związanych z oferowanymi usługami. Nadto przystępujący wskazał, iż 

podjął  odpowiednie  działania,  przy  zachowaniu  należytej  staranności,  w  celu  utrzymania 

zastrzeżonych informacji w poufności. W konsekwencji zamawiający nie miał wątpliwości, że 

informacje zastrzeżone przez przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa nie powinny 

podlegać odtajnieniu. 

Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej zarzut odwołującego jest niezasadny. Izba podziela 

stanowiska  prezentowane  przez  za

mawiającego  i  przystępującego,  dodatkowo  wskazuje,  

co 

następuje. 

Oceniając 

przedmiotowe 

uzasadnienie 

dotyczące 

zastrzeżenia 

tajemnicą 

przedsiębiorstwa złożonych przez przystępującego wyjaśnień dotyczących RNC trzeba mieć 

na  uwadze  specyfikę  podmiotową  wykonawcy  oraz  przedmiot  zamówienia,  który  ma  być 


świadczony  

w  ramach  zawartej  umowy

.  Podmiotem  składającym  ofertę,  a  co  za  tym  idzie  składającym 

wyjaśnienia  jest  przedsiębiorca  prowadzący  jednoosobową  działalność  gospodarczą. 

Oznacza to, że wykonawca taki działa w ograniczonym obszarze dostępu do informacji. Nie 

ma  zatem  podstaw  do  stawiania  zarzutów,  że  wykonawca  taki  musi  posiadać  określone 

polityki bezpieczeństwa, strefy ochronne, zabezpieczone serwery, odpowiednie regulaminy, 

gdyż  de  facto  jest  to  jedna  osoba,  która  musi  w  sposób  zorganizowany  prowadzić  swoją 

firmę. Zdaniem Izby przystępujący w sposób wystarczający wykazał zasadność zastrzeżenia 

TP 

wyjaśnień  oraz  załączników  do  nich,  gdyż  w  sposób  prosty,  ale  i  logiczny  wyjaśnił 

zasady, którymi kierował się zastrzegając określone informacje, których ujawnienie mogłoby 

doprowadzić  do  uzyskania  przez  konkurencję  wiedzy  na  temat  sposobu  organizacji 

przedsiębiorstwa  dla  zrealizowania  przedmiotowego  zamówienia  publicznego.  Informacje 

zastrzegane  przez  przystępującego  mają  dla  niego  określoną  wartość  gospodarczą,  którą 

chroni 

w sposób prawidłowy. Wypracowane doświadczeniem warunki umów z kontrahentami 

współpracującymi,  uzyskane  ceny  na  określone  rodzaje  usług,  czy  też  potencjał  osobowy 

przeznaczony  do  realizacji  zam

ówienia  stanowią  dla  wykonawcy  przystępującego 

zasadnicze  znaczenie,  które  umożliwia  mu  konkurowanie  na  rynku,  jak  się  okazuje 

skuteczne.  

Zarzut nr 2 (RNC-

wyjaśnienia). 

Zamawiający wskazał, iż dokonał szczegółowej analizy złożonych przez przystępującego 

wyjaśnień  i  dokumentów,  w  wyniku  której  doszedł  do  wniosku,  że  zaoferowana  przez 

p

rzystępującego cena nie jest rażąco niska. W tym miejscu zamawiający pragnie podkreślić, 

że  z  uwagi  na  objęcie  Wyjaśnień  przystępującego  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  stanowisko 

z

amawiającego w niniejszej sprawie nie może ujawniać szczegółowych informacji zawartych 

w  Wyjaśnieniach  z  dnia  13  września  2022  r.  Po  dokonaniu  wnikliwej  analizy  Wyjaśnień  z 

dnia 13 września 2022 r. zamawiający nie miał wątpliwości, że cena całkowita zaoferowana 

przez  p

rzystępującego  nie  jest  ceną  rażąco  niską.  Odwołujący  w  sposób  szczegółowy  

i  wyczerpujący  przedstawił  wszystkie  składniki  cenotwórcze  względem  zaoferowanej  ceny,  

a także wyjaśnił wpływ ceny pozycji nr 2.1.B, 3.3 i 3.4 Kosztorysu na cenę całkowitą oferty. 

Odwołujący  wykazał  przy  tym  osiągnięcie  zysku  przekraczającego  minimalny  wskaźnik 

zysku opublikowany  w Sekocenbud,  który  na III  kwartał  2022  r.  wynosił  4%.  Szczególnego 

podkreślenia  wymaga,  że  w  niniejszym  postępowaniu  jedynym  kryterium  oceny  ofert  była 

cena  całkowita.  W  tej  sytuacji  różnorodne  rozmieszczanie  kosztów  i  zysków  pomiędzy 

poszczególnymi  pozycjami  kosztorysowymi  nie  może  mieć  wpływu  na  cenę  całkowitą  

i  w  konsekwencji  nie  może  mieć  wpływu  na  wynik  przetargu.  Warto  zauważyć,  że  jeśli 

zbadać  wszystkie  pozycje  kosztorysowe  wszystkich  ofert  poszczególnych  wykonawców,  to 

należy  dojść  do  wniosku,  iż  duże  różnice  pomiędzy  poszczególnymi,  pojedynczymi 


częściami  składowymi,  są  normą  nie  tylko  w  tym  postępowaniu,  ale też  w  postępowaniach 

na  usługi  ogrodnicze  i  porządkowe.  W  ocenie  zamawiającego  sposób  skalkulowania 

poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  mieści  się  w  zakresie  swobody  kosztorysowania  i 

ryzyka  podejmo

wanego  przez  wykonawcę.  Dla  zamawiającego  kluczowe  znaczenie  ma 

kwestia, czy dana cena całkowita zapewnia przede wszystkim opłacalność danego kontraktu 

dla  wykonawcy  i  tym  samym  gwarantuje  wykonalność  umowy.  Zdaniem  zamawiającego 

oferta  p

rzystępującego  została  skalkulowana  w  sposób  zapewniający  przystępującemu 

pokrycie  wszelkich  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia  oraz  osiągnięcie 

wymiernego zysku. 

W  ocenie  Izby  zarzut 

odwołującego  jest  niezasadny.  Izba  podziela  stanowisko 

zamawiającego  i  przystępującego  wskazując,  iż  proste,  czysto  matematyczne  odniesienie 

poszczególnych  części  składowych  ceny  przystępującego  do  analogicznych  cen  zawartych  

w  Kosztorysie  inwestorskim  czy  konkurencyjnych  ofertach  złożonych  w  przedmiotowym 

postępowaniu  przez  pozostałych  wykonawców,  nie  jest  wystarczające  do  stwierdzenia,  

że cena całkowita oferty jest rażąco niska. Nie można bowiem badać poszczególnych części 

składowych  w  oderwaniu  od  pozostałych,  a  także  w  oderwaniu  od  specyfiki  zamówienia  

i postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Jak słusznie wskazał zamawiający  z pola widzenia odwołującego zdaje się umykać fakt,  

iż  zgodnie  z  literalną  treścią  art.  226  ust.  1  pkt  8  p.z.p.  oraz  ugruntowanym  poglądem 

doktryny  i  judykatury  - 

przesłanką  odrzucenia  oferty  ze  względu  na  nieadekwatną  (rażąco 

niską)  cenę  może  być  wyłącznie  zaniżenie  ceny  całkowitej  (W.  Dzierżanowski  i  in.,  Prawo 

zamówień  publicznych.  Komentarz,  Wolters  Kluwer  Polska  2021).  W  konsekwencji  w 

przypadku  podejrzenia  rażąco  niskiej  istotnej  części  składowej  ceny,  zadaniem 

zamawiającego  jest  zbadanie  wpływu  danej  części  składowej  na  zaoferowaną  cenę 

całkowitą 

ustalenie, 

czy  

w  efekcie  cena  całkowita  jest  rażąco  niska.  Jak  bowiem  wskazuje  się  w  doktrynie  

i  orzecznictwie,  wbrew  pozorom  bowiem  nawet  cena  zerowa  nie  musi  oznaczać,  iż  jest  to 

cena  rażąco  niska  (P.  Wójcik,  Ceny  zerowe  i  ceny  symboliczne  w  ofertach  wykonawców. 

Sposób postępowania z ofertą zawierającą cenę symboliczną, LEX/el, 2020). 

Zarzut nr 3 (RNC-zaniechanie wezwania). 

Zamawiający  wskazał,  iż  zarzut  nr  3  odwołania,  dotyczący  rzekomego  zaniechania 

wezwania  p

rzystępującego  do  udzielenia  wyjaśnień  istotnych  elementów  składowych  ceny  

w zakresie poz. 2.2 Kosztorysu pn. „Koszenie łąk kwietnych i naturalnych”, nie został przez 

o

dwołującego  udowodniony.  Zgodnie  z  treścią  art.  224  ust.  1  p.z.p.,  zamawiający  żąda  od 

wykonawcy  wyjaśnień,  jeżeli  rażąco  niska  wydaje się cena lub  koszt,  lub ich  istotne  części 

składowe. Niewątpliwie omawiany zarzut odnosi się do części składowej ceny, jaką jest poz. 

2.2  Kosztorysu.  Odwołujący  całkowicie  jednak  pomija  kluczową  w  tym  miejscu  kwestię 


istotności  danej  części  składowej.  Ustawa  p.z.p.  nie  zawiera  definicji  istotnej  części 

składowej  ceny,  w  związku  z  czym  znaczenia  tego  terminu  należy  szukać  w  doktrynie  i 

judykaturze.  Zgodnie  z  ugruntowanym  poglądem  doktryny,  pojęcie  istotności  części 

składowej  ceny  lub  kosztu  należy  interpretować  m.in.  przez  odniesienie  się  do  istotności 

części  przedmiotu  zamówienia,  przynależnej  danej  części  składowej  ceny  lub  kosztu. 

Przykładowo,  jeżeli  określone  prace  w  ramach  realizacji  zamówienia  mają  dla 

zamawiającego  istotne  znaczenie,  to  powinien  on  mieć  prawo  zbadania,  czy  za  prace  te 

wykonawca oferuje cenę, która nie została przez niego rażąco zaniżona. Istotnymi częściami 

s

kładowymi  ceny  lub  kosztu  będą  te  części  składowe,  które  ze  względu  na  ich  wartość,  a 

także wielkość lub rozmiar, a tym samym znaczący udział w całości zamówienia, mają wpływ 

na 

wykonanie 

zamówienia  

(A.  Gawrońska-Baran  i  in.,  Prawo  zamówień  publicznych,  Komentarz,  LEX/el.  2022). 

Odwołujący  nawet  nie  podjął  w  odwołaniu  próby  wykazania,  że  poz.  2.2  Kosztorysu  jest 

istotną  częścią  składową  ceny  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Omawiany  zarzut  dotyczy 

więc  części  składowej  ceny  przystępującego  subiektywnie  i  arbitralnie  wybranej  przez 

o

dwołującego,  która  -  w  jego  mniemaniu  -  mogłaby  potencjalnie  pasować  do  postawionej 

przez niego tezy, że zaoferowana przez przystępującego cena jest rażąco niska. Na gruncie 

analogicznego stanu faktycznego Krajowa Izba Odwoławcza wydała w dniu 8 listopada 2021 

r.  wyrok  (sygn.  akt:  KIO  3005/21),  w  którym  oceniła  taką  samą  postawę  odwołującego  jak  

w niniejszym 

postępowaniu. 

Krajowa Izba O

dwoławcza stwierdziła, iż zarzut odwołującego jest niezasadny, albowiem 

nie  został  udowodniony.  Za  zasadne  należy  podzielić  stanowiska  prezentowane  przez 

zamawiającego  i  przystępującego,  w  kontekście  orzeczenia  Izby,  na  które  powołuje  się 

zamawiający.  Jak  słusznie  bowiem  wskazała  Izba,  „Odnosząc  się  do  kwestii  zaistnienia 

przesłanek  wezwania  do  wyjaśnień  na  podstawie  art.  224  ust.  1  Pzp,  podkreślić  należy,  

że  zgodnie  z  tym  przepisem  Zamawiający  ma  obowiązek  wezwać  wykonawcę  do  złożenia 

wyjaśnień, w sytuacji gdy cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco 

niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości  co  do  możliwości 

wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez 

zamawiającego  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów.  W  świetle  tego  przepisu  dla 

powstania 

obowiązku wezwania do wyjaśnień nie jest wystarczające, że jakikolwiek element 

oferty budzi  wątpliwości co do  realności  wyceny,  przepis ten  wprost  stanowi,  że  dotyczy  to 

tylko  elementów  istotnych,  Ustawa  nie  określa,  według  jakich  kryteriów  należy  oceniać 

kwestię istotności elementu składowego ceny. W ocenie Izby należy przyjąć, że istotne są te 

elementy, których wartościowy udział w przedmiocie zamówienia jest znaczny lub od których 

ze  względu  na  ich  merytoryczne  znaczenie  -  zależy  osiągnięcie  zasadniczych  celów,  dla 

których  zamówienie  jest  udzielane.  Chodzi  więc  o  elementy  istotne  pod  względem 


wartościowym  lub  merytorycznym,  mogące  zaważyć  na  powodzeniu  zamówienia  jako 

całości. 

Podkreślenia 

wymaga,  

że  w  postępowaniu  odwoławczym  ciężar  dowodu,  że  zaistniały  określone  w  art.  224  ust.  1 

Pzp  przesłanki  wezwania  do  wyjaśnień,  obciążał  -  na  zasadach  ogólnych  -  Odwołującego. 

Odwołujący  był  więc  zobowiązany  wykazać,  że  cena  całkowita  oferty  lub  jej  elementy 

składowe, w tym przede wszystkim wycena pozycji numer 1, której wysokość została przez 

Odwołującego uznana za rażąco niską ma charakter istotny i jest tak niska, że obiektywnie 

powinny wzbudzić wątpliwości co do ich realności. Izba stwierdziła natomiast, że Odwołujący 

wbrew  ciążącemu  na  nim  obowiązkowi  -  nie  wykazał  zaistnienia  okoliczności,  które 

obligowałyby  Zamawiającego  do  wezwania  (…)  do  wyjaśnień.  Odwołujący  w  uzasadnieniu 

całkowicie  pominął  ustawową  przesłankę  istotności  kwestionowanej  pozycji  składającej  się 

na  ogólną  cenę  oferty.  Stanowisko  Odwołującego  zaprezentowane  w  odwołaniu  oraz  na 

rozprawie  zmierzało  do  wykazania,  że  wycena  ww.  pozycji  jest  rażąco  niska.  Odwołujący 

przedstawił  w  tym  zakresie  tylko  porównanie  do  cen  złożonych  przez  pozostałych 

wykonawców oraz wskazał, że wycena tej pozycji odbiega także od wyceny Zamawiającego 

w  kosztorysie  inwestorskim.  Ponadto  Odwołujący  wskazywał,  że  taka  wycena  ww.  pozycji 

pomija wycenę  wszystkich czynników  kosztotwórczych,  które  zostały  przez Zamawiającego 

opisane w dokumentacji postępowania. Odwołujący jednak całkowicie pominął najważniejszy 

aspekt,  od  którego  ustawa  uzależnia  obowiązek  przeprowadzenia  procedury  wyjaśniającej,  

tj.  aspekt  istotności  kwestionowanych  pozycji  cenowych.  Odwołujący  ani  w  odwołaniu,  ani 

podczas rozprawy nie podjął nawet próby wykazania, że objęta zarzutami pozycja formularza 

oferty ma w jakimkolwiek znaczeniu charakter istotny”. 

Zarzut nr 4 (CNK). 

Zamawiający  wskazał,  iż  zarzut  dotyczący  rzekomego  zaniechania  odrzucenia  oferty 

p

rzystępującego,  pomimo  że  oferta  została  rzekomo  złożona  w  warunkach  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  polegającego  na  manipulowaniu  cenami  istotnych  elementów 

zamówienia, jest bezzasadny. W ocenie zamawiającego, odwołujący nie wykazał spełnienia 

łącznie  przesłanek  ustawowych  warunkujących  uznanie  danego  zachowania  za  czyn 

nieuczciwej  konkurencji. 

Podkreślić  należy,  iż  cena  zaoferowana  przez  przystępującego  w 

części 

zamówienia,  

w  świetle  jego  Wyjaśnień  i  przedstawionych  dowodów  nie  jest  ceną  rażąco  niską.  Nie  ma 

sensu  ponowne  prz

ywoływanie  w  tym  miejscu  całej  argumentacji  podniesionej  przez 

z

amawiającego  w  tym  zakresie  w  punkcie  odnoszącym  się  do  zarzutu  nr  2  odwołania. 

W

ystąpienie  w  ofercie  wykonawcy  rażąco  niskiej  ceny  nie  może  być  więc  traktowane 

automatycznie jako  złożenie  jej  w  warunkach  nieuczciwej  konkurencji.  W  świetle  poglądów 

judykatury i doktryny nie każda sprzedaż towarów czy usług poniżej kosztów ich wytworzenia 

lub  świadczenia  będzie  stanowiła  czyn  nieuczciwej  konkurencji:  do  zakwalifikowania  jako 


czyn  nieuczciwej  kon

kurencji  nie  wystarczy  jednak  wykazanie  sprzedaży  poniżej  kosztów 

własnych.  Aby  móc  uznać  takie  działanie  wykonawcy  za  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  o 

którym 

mowa  

w  art.  15  ust.  1  uznk,  należy  wykazać  m.in.,  że  jest  ono  podejmowane  w  celu 

wyeliminowania  i

nnego  przedsiębiorcy  z  rynku  (zajęcia  jego  miejsca),  stworzenia  sobie 

warunków  umożliwiających  dyktowanie  cen  lub  innych  warunków  umów  oraz  że  działaniu 

wykonawcy  można  przypisać  winę  umyślną.  Uznanie  sprzedaży  poniżej  kosztów  własnych 

(sprzedaży ze stratą) za czyn nieuczciwej konkurencji musi być traktowane jako rozwiązanie 

wyjątkowe,  

szczególności,  jeżeli  weźmie  się  pod  uwagę  swobodę  ustalania  i  różnicowania  cen  

w  gospodarce  wolnorynkowej  (A.  Gawrońska-Baran  i  in.,  Prawo  zamówień  publicznych. 

Komentarz, LEX/el. 2022). Zdaniem z

amawiającego w przypadku oferty przystępującego nie 

może  być  mowy  o  jakimkolwiek  manipulowaniu  ceną,  gdyż  zastosowana  przez 

p

rzystępującego metoda kosztorysowania nie ma żadnego wpływu na cenę całkowitą ani na 

wynik 

postępowania. W konsekwencji nie sposób stwierdzić, aby działania przystępującego 

miały  na  celu  wyeliminowanie  z  rynku  któregokolwiek  z  wykonawców  czy  też  zaburzenie 

konkurencji. Wprost przeciwnie, zróżnicowane sposoby kosztorysowania zastosowane przez 

poszczególnych  wykonawców  świadczą  najdobitniej  o  funkcjonowaniu  i  wystąpieniu  

w niniejszym 

postępowaniu wolnorynkowej konkurencji. 

W ocenie Izby, zarzut odwołującego jest niezasadny. Izba w całości podziela stanowiska 

prezentowane przez zamawiającego i przystępującego. 

Z

godnie  z  treścią  art.  3  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem 

lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Czynami  nieuczciwej  konkurencji  są  w  szczególności:  wprowadzające  w  błąd  oznaczenie 

przedsiębiorstwa,  fałszywe  lub  oszukańcze  oznaczenie  pochodzenia  geograficznego 

towarów  albo  usług,  wprowadzające  w  błąd  oznaczenie  towarów  lub  usług,  naruszenie 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  nakłanianie  do  rozwiązania  lub  niewykonania  umowy, 

naśladownictwo produktów, pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie, utrudnianie dostępu do 

rynku,  przekupstwo  osoby  pełniącej  funkcję  publiczną,  a  także  nieuczciwa  lub  zakazana 

reklama,  organizowanie  systemu  sprzedaży  lawinowej,  prowadzenie  lub  organizowanie 

działalności  

w systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane 

towary  lub  wykonane  usługi.  Różnice  cenowe  pomiędzy  ofertą  odwołującego  a  ofertą 

przystępującego  nie  oznaczają  same  przez  się,  że  przystępujący  rozpowszechnia 

nieprawdziwe  lub  wprowadzające  w  błąd  wiadomości  w  celu  przysporzenia  korzyści  lub 

wyrządzenia szkody oraz oferuje urządzenia oraz oprogramowanie poniżej kosztów zakupu  


w  celu  eliminacji  innych  przedsiębiorców.  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał 

okoliczności,  które  przesądzałyby  o  popełnieniu  przez  przystępującego  czynu  nieuczciwej 

konkurencji. Ponadto, zgodnie z orzeczeniem Izby w wyroku KIO 2440/18, czyn ten musi być 

popełniony  świadomie  i  z  winy  umyślnej,  a  odwołujący  nie  udowodnił,  że  czyn  ten  został 

dokonany  celowo  i  z  zamiarem  wyeliminowania  innych  przedsiębiorców  z  rynku.  Nie 

wykazano  również  z  jakimi  dobrymi  obyczajami  były  sprzeczne  działania  podjęte  przez 

przystępującego.  Konkurowanie  ceną  wpisuje  się  w  strategię  prowadzenia  działalności 

gospodarczej przez podmiot profesjonalnie zajmujący się działalnością w określonej branży. 

„Zoptymalizowanie” kosztów realizacji przedmiotu zamówienia nie stanowi o nieuprawnionym 

działaniu  ze  strony  przystępującego.  Wykonawca  podjął  kroki,  które  uważał  za  konieczne, 

aby  uzyskać  zamówienie,  nie  naruszając  swoim  postępowaniem  sytuacji  innych 

wykonawców, którzy to zamówienie chcieli uzyskać. W ocenie Izby, odwołujący nie wykazał 

okoliczności  potwierdzających,  że  złożenie  oferty  przez  przystępującego  stanowi  czyn 

nieuczciwej  konkurencji. 

Zwrócić  również  należy  uwagę  na  fakt,  iż  zamawiający  w  treści 

dokumentacji  postępowania  podał  sposób  wyliczenia  ceny,  nie  ograniczając  lub  nie 

zastrzegając  konkretnych  wytycznych  dotyczących  wyceny  poszczególnych  elementów 

kosztorysowych.  Izba  nie  podzieliła  stanowiska  odwołującego,  że  sposób  wyliczenia  ceny 

ofertowej  przez  przystępującego  stanowi  podstawę  do  uznania,  że  stanowi  ona  tzw. 

inżynierię  cenową,  która  z  kolei  musi  powodować  uznanie,  że  jej  złożenie  stanowi  czyn 

nieuczciwej  konkurencji.  Sytuacja  taka  miałaby  bowiem  swoje  uzasadnienie  w  przypadku, 

gdyby  zamawiający  przewidział  różne  kryteria  oceny  ofert,  w  ramach  których  ewentualne 

przenoszenie  kosztów  usługi  miałoby  wpływ  na  sytuację  wykonawcy,  oferta  wykonawcy 

uzyskałaby  korzystniejszy  bilans  punktowy  mający  znaczenie  dla  rankingu  ofert  w 

postępowaniu.  W  przedmiotowym  postępowaniu  zamawiający  ustalił  jedno  kryterium  oceny 

ofert 

–  cenę  –  w  randze  100%.  Tym  samym  sposób  kalkulacji  ceny  ofertowej  w  ramach 

poszczególnych  pozycji  kosztorysowych  pozostaje  bez  znaczenia  dla  rzetelności  wyceny 

ofertowej,  tym  bardziej,  że  zamawiający  akceptuje  taki  sposób  kalkulacji,  co  potwierdzają 

dowody  złożone  przez  odwołującego,  potwierdzające  taką  praktykę  stosowaną  przez 

wykonawców w innych częściach zamówienia prowadzonych w ramach innych postępowań. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575 

ustawy Pzp oraz 

§ 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz. 


Przewodniczący

…………………………