Sygn. akt: KIO 2623/22
WYROK
z dnia
24 października 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aleksandra Kot
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1
8 października 2022 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 października 2022 r. przez
wykonawcę Zakład Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach sp. z o.o. z siedzibą w miejsc.
Jezierzyce
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Damnica z siedzibą
w miejsc. Damnica
orzeka:
Oddala odwołanie,
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego - Zakład Gospodarki
Komunalnej w Jezierzycach sp.
z o.o. z siedzibą w miejsc. Jezierzyce i zalicza w po-
czet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (słownie: piętnaście
tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez odwołującego - Zakład Gospodarki Komu-
nalnej w Jezierzycach sp. z o.o. z
siedzibą w miejsc. Jezierzyce tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………...
Sygn. akt KIO 2623/22
Uzasadnienie
Gmina
Damnica z siedzibą w miejsc. Damnica (dalej: „Zamawiający” oraz „Gmina
Damnica
”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm., dalej:
„ustawa Pzp”) postępowanie
o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą:
„Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych wraz z prowadzeniem
PSZOK
” (Numer referencyjny: ZP.271.07.2022, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej dnia 26
września 2022 r. pod numerem 2022/S 185-524132.
Wartość wskazanego zamówienia przekracza progi unijne.
października 2022 r. wykonawca Zakład Gospodarki Komunalnej w Jezierzycach
sp.
z o.o. z siedzibą w miejsc. Jezierzyce (dalej: „Odwołujący” oraz „ZGK sp. z o.o.”) wniósł
odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegającej na zamiarze udzielenia zamówienia
publicznego na odbieranie, tran
sport i zagospodarowanie odpadów komunalnych w ramach
jednego łącznego zamówienia publicznego, zamiast udzielenia zamówienia publicznego
tylko i wyłącznie na odbieranie (transport) odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości.
Odwołujący zarzucił Gminie Damnica naruszenie następujących przepisów:
1) art. 16 pkt 1 - 3 ustawy P
zp poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowania
o udzielenie
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców, nieprzejrzysty i nieproporcjonalny, poprzez
zamiar udzielenia
zamówienia publicznego na odbiór, transport i zagospodarowanie
odpadów komunalnych w ramach jednego łącznego zamówienia publicznego,
zamiast udzielenia zamówienia publicznego tylko i wyłącznie na odbiór (transport)
odpadów komunalnych;
2) art. 17 ust. 1 ustawy P
zp poprzez zaniechanie udzielenia zamówienia w sposób
zapewniający najlepszą jakość usług, uzasadnioną charakterem zamówienia,
w
ramach środków, które Zamawiający może przeznaczyć na jego realizację oraz
uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych,
środowiskowych oraz gospodarczych, które są możliwe do uzyskania
w
przedmiotowym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów;
3) art. 99 ust. 1 ustawy P
zp poprzez zaniechanie opisu przedmiotu zamówienia w
sposób wyczerpujący, z uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć
wpływ na sporządzenie oferty, a wynikający z pominięcia zasad udzielania zamówień
publicznych dotyczących szeroko rozumianego zakresu gospodarowania odpadami
komunalnymi, określonymi w art. 6d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm., dalej:
„u.u.c.p.g.”);
4) art. 6d u.u.c.p.g. poprzez zamiar
udzielenia zamówienia publicznego na odbiór
(transport) i zagospodarowanie odpadów i jednoczesne zaniechanie udzielenia
zamówienia publicznego tylko na odbiór (transport) odpadów komunalnych.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
odpowiednią zmianę Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) i
dokumentacji przetargowej w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i wszystkich jej
pozostałych części poprzez dostosowanie zapisów SWZ i dokumentacji przetargowej
do udzielenia zamówienia publicznego, którego przedmiotem będzie, tylko i
wyłącznie usługa odbioru (transportu) odpadów komunalnych wraz z prowadzeniem
PSZOK;
ewentualnie
unieważnienie Postępowania.
W uzasadnieniu zarzut
ów odwołania wykonawca ZGK sp. z o.o. podniósł, że co do
zasady zgodnie z art. 6d u.u.c.p.g. Z
amawiający ma prawo wyboru jednej z dwóch form
udzielenia zamówienia publicznego w zakresie gospodarowania odpadami tj. zamówienia
wyłącznie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub zamówienia
na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów, ale swoboda tego wyboru nie oznacza
zupełnej dowolności, ponieważ udzielenie zamówienia publicznego powinno znajdować
swoje potwierdzenie przede wszystkim
w wyrażonej w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp zasadzie
efektywności, która z kolei powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w dokonanej przez
Z
amawiającego, przed wszczęciem postępowania, analizie potrzeb i wymagań. W ocenie
Odwołującego Gmina Damnica nie dokonała efektywnego rozeznania stanu faktycznego
i rynku, w
ramach którego określiłaby najbardziej optymalny wariant realizacji zamówienia
w
zakresie tylko i wyłącznie odbioru (transportu) odpadów, skoro zdecydowała się na
najmniej efektywny wariant realizacji zamówienia, tj. usługi odbioru, transportu i
zagospodarowania odpadów komunalnych.
Wykonawca ZGK sp. z o.o.
wskazał, że zgodnie z informacją dostępną na stronie
internetowej Gminy Potęgowo, Zamawiający - Gmina Damnica jest jednym z kilkunastu
sygnatariuszy porozumienia międzygminnego z dnia 20 października 2008 r. dotyczącego
użytkowania i eksploatacji składowiska odpadów komunalnych w Chlewnicy (dalej:
„porozumienie międzygminne”), przedmiotem którego jest powierzenie przez Zamawiającego
tj. Gminę Damnica, Gminie Wykonawcy tj. Gminie Potęgowo, wykonywanie publicznego
zadania własnego, obejmującego sprawy składowisk i unieszkodliwiania odpadów
komunalnych.
Odwołujący podkreślił również, że odpady komunalne pochodzące z Gminy
Damnica są zagospodarowywane na terenie Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów
Komunalnych Chlewnica (dalej:
„RIPOK Chlewnica”). Wykonawca ZGK sp. z o.o. podniósł,
że mając na uwadze treść porozumienia międzygminnego, przede wszystkim brzmienie § 6
ust. 1, ust. 3 i ust. 4 przedmiotowego porozumienia, Gmina Damnica
ma pełną kontrolę i
wpływ na ustalenie ceny za zagospodarowanie odpadów komunalnych w RIPOK Chlewnica,
których odbiór jest przedmiotem niniejszego postępowania. Zdaniem Odwołującego działanie
Zama
wiającego polegające na ogłoszeniu zamówienia na usługę łączoną tj. w zakresie
odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów jest całkowicie sprzeczne z zasadą
efektywności, gdyż tak naprawdę to Zamawiający ma wpływ i ustala cenę za
zagospodarowanie odpad
ów komunalnych, a nie wykonawcy, których rola sprowadza się
tylko i wyłącznie do określenia ceny za ich odbiór i transport.
Nadto w ocenie wykonawcy ZGK sp. z o.o. p
ołączenie przez Gminę Damnica
w
przedmiotowym postępowaniu usługi odbioru (transportu) i zagospodarowania odpadów
komunalnych prowadzi również do niepożądanej sytuacji związanej ze sposobem kalkulacji
ceny ofertowej.
Odwołujący podkreślił bowiem, że wykonawcy są zobowiązani do wskazania
w ofercie łącznej ceny za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów obejmującej okres
realizacji zamówienia od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. i o ile potencjalni
wykonawcy mają wpływ na ustalenie tylko i wyłącznie ceny za odbiór i transport odpadów, o
tyle nie mają żadnego wpływu, z wyjątkiem jednego wykonawcy tj. ELWOZ ECO sp. z o.o. z
siedzibą w Sierakowicach (dalej: „ELWOZ ECO sp. z o.o.”), która aktualnie wykonuje na
rzecz Zamawiającego usługę odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów, a przede
wszystkim świadczy odpłatnie usługi zagospodarowania odpadów w RIPOK Chlewnica, na
ustalenie ceny za ich zagospodarowanie, gdyż jest to cena ustalana przez prowadzącego
instalację przetwarzania, czyli w niniejszym przypadku przez ELWOZ ECO sp. z o.o. i
zatwierdzana przez Z
amawiającego. Gmina Damnica stwierdziła, że w Postępowaniu doszło
do naruszenia art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp, poniewa
ż wszyscy potencjalni wykonawcy, z
wyjątkiem ELWOZ ECO sp. z o.o., nie mają podstawowej informacji o wysokości ceny za
zagospodarowanie odpadów komunalnych w RIPOK Chlewnica w 2023 r. niezbędnej do
sporządzenia właściwej kalkulacji ceny ofertowej.
Reasumując zdaniem Odwołującego Zamawiający, który jest sygnatariuszem
porozumienia międzygminnego, na podstawie którego odpady pochodzące z terenu Gminy
Damnica są zagospodarowywane przez RIPOK Chlewnica, mając na uwadze treść przepisu
art. 6d u.u.c.p.g.
zobligowany jest do udzielenia zamówienia publicznego tylko w zakresie
odbioru (transportu) odpadów, a nie jednocześnie ich zagospodarowania.
października 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź
na odwołanie, w której Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.
W pierwszej kolejności Gmina Damnica podniosła, że Odwołujący w katalogu żądań
ujętych w odwołaniu, nie wskazał w jaki sposób Zamawiający miałby dokonać zmian opisu
przedmiotu zamówienia i wzoru umowy. Nie określono minimalnego zakresu wymaganych
informacji, które zdaniem wykonawcy ZGK sp. z o.o. uczyniłyby opis przedmiotu zamówienia
wyczerpującym. Zamawiający podkreślił, że Odwołujący jedynie w sposób enigmatyczny
wskazał na dostosowanie SWZ i dokumentów postępowania w taki sposób, aby zamówienie
obejmowało wyłącznie odbiór odpadów.
Kolejno
Zamawiający podkreślił, że nie sposób zgodzić się z ZGK sp. z o.o., która
twierdzi, że wybór przez Gminę Damnica sposobu organizowania przetargu na odbiór
i
zagospodarowanie odpadów komunalnych prowadzi do zachwiania podstawowych zasad
udzielania zamówień publicznych określonych w art. 16 i art. 17 ustawy Pzp. Zamawiający
zaznaczył, że zgodnie z dyspozycją przepisu art. 6d ust. 1 u.u.c.p.g. ustawodawca dał
gminom możliwość wyboru formy zorganizowania przetargu w tym zakresie poprzez
udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości albo zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowanie tych
odpadów. Ponadto Gmina Damnica podniosła, że u.u.c.p.g. jest aktem prawnym o
charakterze lex specialis w odniesieniu do ustawy Pzp.
Wobec powyższego Zamawiający
wskazał, że działa na podstawie i w granicach prawa.
Odnosząc się do zarzutu braku efektywnego rozeznania przez Zamawiającego stanu
faktycznego i rynku, w ramach analizy potrzeb i wymagań, o której mowa w art. 83 ustawy
Pzp Pzp, Gmina Damnica wskaz
ała, że taka analiza została przeprowadzona i właśnie z tej
analizy wynika, że przeprowadzenie postępowania w sposób wybrany przez Zamawiającego
przyniesie największe korzyści, w szczególności w zakresie zasady gospodarności
określonej w art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z
2022 r. poz. 1634 ze zm.)
, zgodnie z którą wydatkowanie środków publicznych powinno być
dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Zamawiający podkreślił, że naruszenie w tym
zakresie mogłoby powodować odpowiedzialność określoną w przepisach ustawy z dnia 17
grudnia 2004 r. o
odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j.
Dz.U. z 2021 r. poz. 289 ze zm.).
W zakresie natomiast kwestii
członkostwa Gminy Damnica w porozumieniu
m
iędzygminnym Zamawiający zaznaczył, iż porozumienie to zostało zawarte w związku
z
obowiązkiem wynikającym z art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. a u.u.c.p.g. polegającym na zapewnieniu
budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami, lub wspólnych
ze związkiem metropolitalnym instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, w tym
instalacji komunalnych.
Zdaniem Zamawiającego jest to istotne z punktu widzenia intencji
zawarcia rzeczonego
porozumienia, w myśl postanowień którego Gmina Wykonawca jest
właścicielem składowiska odpadów, a Gminy Powierzające, w skład których wchodzi Gmina
Damnica
przekazują zadanie publiczne „obejmujące utrzymanie składowisk odpadów
komunalnych i utylizację odpadów (…)”. Ponadto Gmina Wykonawca zobowiązała się do
wykonywania działań mających na celu długoterminowe zabezpieczenie możliwości
unieszkodliwiania odpadów komunalnych, stworzenie jednolitego systemu gospodarki
odpadami, koordynowanie działań w tym zakresie oraz reprezentowania członków
porozumienia. Dodatkowo
Zamawiający podkreślił, że przekazanie zadania we wskazanym
zakresie związane było również z tzw. regionalizacją wprowadzoną na mocy art. 20 ustawy
z
dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz
niektórych innych ustaw.
Ponadto Gmina Damnica podnios
ła, że wbrew twierdzeniom Odwołującego nie
przekazała zadania w zakresie gospodarowania odpadami, a zapewniła sobie jedynie
możliwość przekazywania odpadów z własnego terenu do instalacji komunalnej położonej
w G
minie Potęgowo, której ta gmina była i jest właścicielem, jednak operatorem jest podmiot
prywatny.
Zamawiający zaznaczył, że regionalizacja, o której mowa dawała możliwość (przy
założeniu partycypacji w kosztach budowy składowiska) zawierania umów na
zagospodarowanie odpadów komunalnych w trybie z wolnej ręki. Zniesienie obowiązku
regionalizacji umożliwia natomiast przekazywanie zmieszanych odpadów komunalnych do
instalacji na obszarze całego kraju, a więc - jak podkreśliła Gmina Damnica - odpadła
przesłanka wyboru wskazanego trybu udzielenia zamówienia publicznego w zakresie
gospodarowania odpadami, co więcej zniesienie regionalizacji spowodowało uwolnienie
rynku odpadów i możliwość udzielania zamówień publicznych w tym zakresie większej ilości
podmiotów, co zapewnia większą konkurencję i możliwość uzyskania lepszego efektu przy
niższych kosztach.
Zamawiający sprostował również informację przytoczoną w odwołaniu jakoby miał
wpływ na cenę za zagospodarowanie odpadów komunalnych w instalacji położonej
w
Chlewnicy. Gmina Damnica wskazała, że zgodnie z § 6 ust. 1 porozumienia
międzygminnego strony mają wpływ na cenę za unieszkodliwianie wyłącznie
niesegregowanyc
h odpadów komunalnych, a nie - jak twierdzi ZGK sp. z o.o. - wszystkich
odpadów komunalnych. Nadto Zamawiający podkreślił, że sam wpływ na cenę, o której
mowa jest ograniczony, chociażby ze względu na aktualizację stawki przez Gminę
Przejmującą w wysokości odpowiadającej wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych
przez GUS (§ 3 ust. 2 aneksu nr 1/2022 z dnia 5 kwietnia 2022 r.). Zamawiający wskazał
również, że nieprawdziwe jest niczym nieuzasadnione twierdzenie Odwołującego, iż Gmina
Damnica musi zagospod
arować odpady z jej terenu tylko w RIPOK Chlewnica. Ponadto
Zamawiający podkreślił, że w jego okolicy znajdują się inne instalacje komunalne np. w
Bierkowie czy Czarnówku.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy,
a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co
uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp, żaden
wykonawca nie zg
łosił swojego przystąpienia do toczącego się postępowania
odwoławczego.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt
postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
Zgodnie
z Rozdziałem III ust. 1 SWZ przedmiotem zamówienia jest usługa odbierania
oraz zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych
z każdej miejscowości położonej na terenie Gminy Damnica wraz z prowadzeniem
i
kompleksową obsługą Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
znajdującego się w miejscowości Karzniczka (gmina Damnica).
Ponadto w myśl postanowień zawartych w ust. 1 Rozdziału III SWZ „(…) Wykonawca
zobowiązany jest do wskazania w ofercie Instalacji Komunalnej, do której będzie
przekazywał odebrane odpady komunalne z terenu Gminy Damnica (…)”.
Zamawiający w dniu 10 października 2020 r. dokonał zmiany zapisów SWZ poprzez
dodanie w Rozdziale III SWZ
„Przedmiot zamówienia” treści, z której wynika, że jest
członkiem Porozumienia Międzygminnego z dnia 20 października 2008 r. dotyczącego
użytkowania i eksploatacji składowiska odpadów komunalnych w Chlewnicy oraz podał
stawk
ę za zagospodarowanie 1 Mg odpadów o kodzie 20 03 01 (niesegregowane) jaka
wynosić będzie od 1 stycznia 2023 r. - w przypadku ich oddania przez wykonawcę celem
zagospodarowania do instalacji w Chlewnicy.
Jednocześnie Zamawiający zastrzegł, że
odpady z terenu Gminy Damnica
mogą być przekazywane do dowolnej instalacji komunalnej
wskazanej przez wykonawcę w ofercie.
Biorąc pod uwagę poczynione ustalenia Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Tytułem wstępu należy wskazać, że zgodnie z art. 16 ustawy Pzp zamawiający
przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewn
iający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
przejrzysty i proporcjonalny.
W myśl art. 17 ust. 1 ustawy Pzp „Zamawiający udziela zamówienia w sposób
zapewniający:
1) najlepszą jakość dostaw, usług, oraz robót budowlanych, uzasadnioną
charakterem zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć na jego
realizację, oraz
uzyskanie najlepszych efektów zamówienia, w tym efektów społecznych,
środowiskowych oraz gospodarczych, o ile którykolwiek z tych efektów jest możliwy do
uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów’.
Stosownie natomiast do treści art. 99 ust. 1 ustawy Pzp „Przedmiot zamówienia
opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych
i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty”.
Ponadto przepis art. 6d ust. 1 u.u.c.p.g.
stanowi, iż „Wójt, burmistrz lub prezydent
mia
sta jest obowiązany udzielić zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunal-
nych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia publicznego
na odbieranie i
zagospodarowanie tych odpadów”.
Mając na uwadze powyższe Izba w pierwszej kolejności wskazuje, że odwołanie
opiera się na błędnej tezie, zgodnie z którą odpady komunalne pochodzące z terenu Gminy
Damnica
miałyby być zagospodarowywane wyłącznie w instalacji w Chlewnicy (RIPOK
Chlewnica).
Należy podkreślić, że z postanowień SWZ (Rozdział III ust. 1) jak również ze
zmiany treści SWZ z dnia 10 października 2020 r. w sposób jednoznaczny wynika, że odpa-
dy z terenu Gminy Damnica mogą być przekazywane do dowolnej instalacji komunalnej, któ-
rą wykonawca zobowiązany jest wskazać w ofercie, w tym do instalacji w Chlewnicy. Zama-
wiający pismem z dnia 10 października 2022 r. poinformował potencjalnych wykonawców
zainteresowanych uzyskaniem zamówienia o tym, że jest sygnatariuszem Porozumienia
Międzygminnego dotyczącego użytkowania i eksploatacji składowiska odpadów komunal-
nych w
Chlewnicy zawartego w dniu 20 października 2008 r. oraz, iż w przypadku oddania
przez wykonawcę celem zagospodarowania odpadów komunalnych do wyżej wymienionej
instalacji, stawka za zagospodarowanie odpadów o kodzie 20 03 01 (odpady niesegregowa-
ne) od 1 stycznia 2023 r. wynosić będzie 440,02 zł netto za 1 Mg tych odpadów. W odpowie-
dzi na odwołanie Zamawiający trafnie wskazał, że ma wpływ na cenę za unieszkodliwianie
wyłącznie odpadów niesegregowanych, a nie jak twierdzi Odwołujący wszystkich odpadów o
wszystkich kodach. Powyższe wynika wprost z treści aneksu nr 1/2022 z dnia 5 kwietnia
2022 r. do porozumienia międzygminnego (dalej: „aneks nr 1/2022”), który - jak to wskazano
w preambule -
został zawarty z uwagi na zmiany stanu prawnego skutkujące zmianą organi-
zacji systemu gospodarowania odpadami komunalnymi poprzez przeniesienie obowiązku
zarządzania odpadami na poziom samorządowy. Zgodnie z § 1 ust. 1 aneksu nr 1/2022 w §
1 porozumienia międzygminnego dodano ust. 5 o następującym brzmieniu: „Ilekroć w niniej-
szym porozumieniu jest mowa o odpadach, rozumie się przez to niesegregowane (zmiesza-
ne) odpady komunalne o kodzie 20 03 01
”. Gmina Damnica podniosła, że koniecznym jest
zauważenie, iż porozumienie międzygminne zostało zawarte w okresie kiedy to gminy nie
zajmowały się odbiorem odpadów komunalnych od mieszkańców terenów zamieszkałych.
Ponadto
należy podkreślić, że w czasie obowiązywania rzeczonego porozumienia tj. od
września 2019 r. zniesiono regionalizację zagospodarowywania zmieszanych odpadów ko-
munalnych, co miało na celu zwiększenie konkurencji i obniżenie kosztów obsługi gminnych
systemów gospodarowania odpadami komunalnymi.
Co więcej, nietrafne są zarzuty Odwołującego prowadzające do stwierdzenia, że na
podstawie porozumienia międzygminnego Zamawiający jest uprawniony i zobowiązany do
zagospodarowania odpadów pochodzących z terenu Gminy Damnica wyłącznie w RIPOK
Chlewnica. Jak bowiem słusznie wskazał Zamawiający, mając na uwadze treść wyżej wy-
mienionego porozumienia wykonawca ZGK sp. z o.o. postawił w tym zakresie błędną i ni-
czym nieuzasadnioną tezę. Z § 1 ust. 2 aneksu nr 1/2022 wynika, że sygnatariuszom poro-
zumienia międzygminnego „Zaleca się udzielanie zamówień publicznych na odbiór i zago-
spodarowanie
odpadów komunalnych w sposób umożliwiający skierowanie strumienia odpa-
dów do instalacji komunalnej w Chlewnicy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa”.
Biorąc pod uwagę treść porozumienia międzygminnego, w tym w szczególności brzmienie
zacytowanego postanowienia
oraz okoliczności zawarcia aneksu nr 1/2022 nie można zgo-
dz
ić się z przytoczonym twierdzeniem Odwołującego. Izba podziela stanowisko wyrażone
przez Gminę Damnica podczas rozprawy, zgodnie z którym zapisy aneksu nr 1/2022 stano-
wią jedynie sugestie dla Zamawiającego. Zatem również we wskazanym powyżej zakresie
zarzu
ty odwołania opierają się na błędnych ustaleniach faktycznych, co potwierdza, że nie
zostały one uzasadnione w sposób prawidłowy i już z tego powodu odwołanie podlega odda-
leniu.
Dodatkowo o
dnosząc się do kwestii możliwości udzielenia przez gminę zamówienia
publicznego
łącznie na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości zamieszkanych należy zauważyć, że wynika to expressis verbis z brzmienia
art. 6d ust. 1 u.u.c.p.g.
Izba wskazuje, że rzeczony przepis pozostawia zamawiającemu moż-
liwość wyboru co do zakresu usługi objętej przedmiotem zamówienia na gospodarowanie
odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości. To zamawiający rozstrzyga, czy rozpi-
sując przetarg, czyni wykonawcę odpowiedzialnym za samo odbieranie odpadów i przeka-
zywanie ich do określonej przez zamawiającego instalacji do ich przetwarzania, czy też zo-
bowiązuje go nie tylko do ich odbierania, ale również do zagospodarowania w sposób odpo-
wiadający przepisom prawa. Z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej można wywieść
wnioski, z których wynika, że to do decyzji zamawiającego pozostaje czy zorganizuje on
przetarg na sam odbiór odpadów i ich transport do wyznaczonego miejsca, czy też będzie to
usługa kompleksowa z przetwarzaniem odpadów (por. wyrok KIO z dnia 21 maja 2013 r. o
sygn. akt KIO 1092/13 oraz wyrok KIO z dnia 20 maja 2013 r. o sygn. akt KIO 1071/13). Za-
sadnym jest zatem przyjęcie, że w oparciu o obowiązujące przepisy Zamawiający ma prawo
określić przedmiot zamówienia w taki sposób, aby odpowiadało ono jego indywidualnym po-
trzebom.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że Gmina Damnica ogłaszając przetarg na
„Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych wraz z prowadzeniem
PSZOK
” działała zgodnie z dyspozycją przepisu art. 6d u.u.c.p.g., a ponadto nie naruszyła
art. 99 ust. 1 ustawy Pzp.
Wbrew twierdzeniom Odwołującego Zamawiający wybierając jed-
ną z dwóch form zorganizowania przetargu w zakresie gospodarowania odpadami, o których
m
owa w art. 6d ust. 1 u.u.p.c.g. dokonał opisu przedmiotu zamówienia w sposób jedno-
znaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
z
uwzględnieniem wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Ponadto
nie potwierdziły się zarzuty odwołania dotyczące naruszenia art. 16 pkt 1-3
ustawy Pzp oraz art. 17 ust. 1 ustawy Pzp. Zarzuty te zostały oparte na błędnej interpretacji
treści porozumienia międzygminnego, a także na nieprawidłowym przyjęciu przez Odwołują-
cego, i
ż odpady komunalne miałyby trafiać wyłącznie do instalacji w Chlewnicy, co było już
przedmiotem rozważań Izby w początkowej części niniejszego uzasadnienia. Jedynie tytu-
łem uzupełnienia należy wskazać, że faktycznie Gmina Damnica ma wpływ na ustalanie ce-
ny za zagospodarowanie odpadów komunalnych w RIPOK Chlewnica, ale wyłącznie odpa-
dów niesegregowanych, o czym poinformowała wykonawców zainteresowanych uzyskaniem
zamówienia pismem z dnia 10 października 2022 r. Ponadto Zamawiający podczas rozprawy
wyjaśnił, że według jego wiedzy stawki za zagospodarowanie odpadów w RIPOK Chlewnica
są już powszechnie znane, gdyż na stronie internetowej operatora wskazanej instalacji tj.
ELWOZ ECO sp. z o.o. została opublikowana uchwała zarządu spółki z dnia 10 października
2022 r. z cennikiem za zagospodarowanie
odpadów od 1 stycznia 2023 r. Wobec tego, że
Odwołujący w ogóle nie odniósł się do powyższego twierdzenia przytoczonego przez Gminę
Damnica Izba uznała argumentację ZGK sp. z o.o. odnoszącą się do uprzywilejowanej pozy-
cji ELWOZ ECO sp. z o.o. za chybioną. Wbrew twierdzeniom Odwołującego potencjalnym
wykonawc
om udostępniono zatem wszystkie informacje niezbędne do skalkulowania ceny
oferty za całość zamówienia w przypadku wskazania w ofercie RIPOK Chlewnica. Należy
stwierdzić, że mając na uwadze okoliczności faktyczne niniejszej sprawy zamiar udzielenia
zamówienia publicznego na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych w
ramach jednego łącznego zamówienia nie narusza zasady uczciwej konkurencji oraz równe-
go trak
towania wykonawców, a także zasady przejrzystości i proporcjonalności przygotowa-
nia i prowadzenia
postępowania. Ponadto zasadnym jest przyjęcie, że Odwołujący nie wyka-
zał, iż udzielenie zamówienia na usługę łączoną tj. w zakresie odbioru, transportu i zagospo-
darowania odpadów jest sprzeczne z zasadą efektywności, co stanowiło podstawę uzasad-
nienia zarzutu naruszenia art. 17 ust. 1 ustawy Pzp.
Niezależnie od powyższego Izba podziela stanowisko wyrażone przez Zamawiające-
go
dotyczące braku precyzyjnego sformułowania żądań w odwołaniu. Dostrzeżenia wymaga,
iż Odwołujący w katalogu żądań nie sprecyzował w jaki sposób Gmina Damnica miałaby
dokonać zmian SWZ i wzoru umowy. Wykonawca ZGK sp. z o.o. wskazał enigmatycznie, że
wnosi o
odpowiednią zmianę SWZ i dokumentacji przetargowej w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia i wszystkich jej pozostałych części w taki sposób, aby zamówienie obejmowało
wyłącznie odbiór odpadów. Odwołujący nie przedstawił w zakresie żądań sposobu wprowa-
dzenia zmian do dokumentów postępowania, nie podano jakiejkolwiek propozycji tych zapi-
sów. W ocenie Izby, a także ugruntowanego stanowiska doktryny i orzecznictwa, to Odwołu-
jący, formułując swoje żądania, wskazuje, jakie rozstrzygnięcie czyni zadość jego interesom.
Żądania odwołania są bowiem pewną reasumpcją podniesionych zarzutów, postulatami kie-
rowanymi do podmiotu uprawnionego do rozstrzygnięcia w przedmiocie odwołania, ukształ-
towania kwestionowanych czynności lub zaniechań w sposób czyniący zadość interesowi
Odwołującego w kontekście postawionych zarzutów. Należy podkreślić, że Izba dokonuje
kontroli czynności lub też zaniechań czynności zamawiającego, natomiast nie jest władna
formułować konkretną treść zapisów w dokumentach postępowania. W sprawie, której
przedmiotem jest brzmienie SWZ oraz postanowień umownych nie bez znaczenia pozostaje
treść żądań Odwołującego w zakresie zmiany tych dokumentów, bowiem wyznaczają one
zakres dokonywanego
rozstrzygnięcia. W przypadku odwołania dotyczącego postanowień
SWZ oraz treści umowy, ocena zarzutu podniesionego w ramach środka ochrony prawnej
dokonywana jest z
uwzględnieniem formułowanych żądań co do jego nowej treści (por. wy-
rok KIO z dnia 26 sierpnia 2021 r. o sygn. akt KIO 1987/21 oraz wyrok KIO z dnia 3 czerwca
2020 r. o sygn. akt KIO 401/20, KIO 403/20).
Biorąc pod uwagę wskazane okoliczności faktyczne i prawne Izba uznała, że odwoła-
nie podlega oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 zd. 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), orzekając w tym zakresie o obciążeniu
kosztami postępowania stronę przegrywającą, czyli Odwołującego.
Przewodniczący:
………………………………