KIO 2574/22 WYROK dnia 14 października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 21.02.2023

Sygn. akt: KIO 2574/22 

WYROK 

z dnia 14 

października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Oskar Oksiński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  12 

października  2022  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  września  2022  r.  przez 

wykonawc

ę

MS-EKO Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie przy ul. Modlińskiej 129 lok. U7 (03-

186 Warszawa) 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Pomiechówek 

z sied

zibą w Pomiechówku przy ul. Szkolnej 1a (05-180 Pomiechówek) 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  części  dotyczącej  zarzutów  wskazanych  

w punktach: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 

w części odnoszącej się 

do 

treści §10 ust. 1 pkt 3 i 4 wzoru umowy, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29 i 30  petitum 

odwołania  w  związku  z  uwzględnieniem  części  zarzutów  przy  jednoczesnym  braku 

zgłoszenia  przystąpienia  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego lub cofnięciem części zarzutów. 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  podniesionego  w  pkt  4  petitum  odwołania  

i  nakazuje  zam

awiającemu  dokonanie  modyfikacji  postanowień  specyfikacji  warunków 

zamówienia dotyczących procesu realizacji reklamacji przez wskazanie, że:  

-  realizacja 

„reklamacji”  –  reklamacja  powinna  być  rozpatrzona  w  ciągu  2  godzin  od 

otrzymania  zgłoszenia.  Przy  czym  przez  rozpatrzenie  reklamacji  należy  rozumieć 

poinformowanie 

przez Wykonawcę osoby zgłaszającej reklamację oraz Zamawiającego o jej 

pozytywnym  lub  negatywnym  rozpatrzeniu.  W  przypadku  pozytywnego  rozpatrzenia 

wykonanie  reklamacji  oraz  potwierdzenie  jej  wykonania 

powinno nastąpić w ciągu 3 godzin 

od  przekazania 

zgłoszenia  o  pozytywnym  rozpatrzeniu  reklamacji.  W  przypadku  braku 

potwierdzenia w c

iągu tego czasu, reklamację taką traktuje się jako niewykonaną; informację 

dotyczącą wykonania reklamacji należy potwierdzić – faks nr (…) lub e-mail: (…)

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę MS-EKO Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

w części 3/4 oraz zamawiającego Gminę Pomiechówek w części 1/4 i: 


.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 

złotych  zero  groszy)  poniesione  przez  wykonawcę  MS-EKO  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w  Warszawie 

tytułem  uiszczenia  wpisu  od  odwołania  i  wynagrodzenia  pełnomocnika  oraz 

kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez 

zamawiającego Gminę Pomiechówek tytułem wynagrodzenia pełnomocnika; 

zasądza  od  zamawiającego  Gminy  Pomiechówek  na  rzecz  wykonawcy  MS-EKO  Sp.  

z o.o. 

z siedzibą w Warszawie, kwotę w wysokości 1 950 zł 00 gr (słownie: tysiąc dziewięćset 

pięćdziesiąt  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  postępowania 

odwoławczego  poniesionymi  dotychczas  przez  ww.  wykonawcę,  a  kosztami  postępowania 

za jakie odpowiada

ł w świetle jego wyniku. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejszy wyrok  – w terminie 14 

dni od dnia jego do

ręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 2574/22 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina  Pomiechówek,  zwana  dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie  za

mówienia  publicznego,  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września 

019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) zwanej dalej: „Pzp” w 

trybie 

przetargu  nieograniczonego  pod  nazwą:  Odbieranie  i  zagospodarowanie  odpadów 

komunalnych  z  nieruchom

ości  zamieszkałych  położonych  na  terenie  Gminy  Pomiechówek 

oraz  z  Punktu  Selektywnej  Zbiórki  Odpadów  Komunalnych

znak 

sprawy: 

WZP.271.26.2022.ML, zwane 

dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 20 

września 2022 r., pod numerem 2022/S 181-512583.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi  wyższa  od  kwot 

wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W dniu 30 wrze

śnia 2022 r. wykonawca MS-EKO Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

(zwany  dale

j: „odwołującym”)  wniósł  odwołanie  wobec warunków zamówienia ustalonych  w 

specyfikacji warunków zamówienia (zwanej dalej jako: „SWZ”) oraz ogłoszeniu o zamówieniu 

przez z

amawiającego. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  art.  99  ust.  1,  2  i  4  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp 

poprzez  formułowanie  wymagań 

niejednoznacznych  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  Rozdziale  II  ust.  1  pkt  2.2) 

SWZ,  ponieważ  nie  wynika  z  niego  ilu  pracowników  ma  zostać  skierowanych  do  obsługi 

fizycznej PSZOK (Zarzut 1); 

2)  art.  99  ust.  1,  2  i  4  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp 

poprzez  formułowanie  wymagań 

niejednoznacznych  w  zakresie  opisu  przedmiotu  zam

ówienia  w  Rozdziale  II  ust.  1  pkt  2.3) 

SWZ, ponieważ nie wynika z niego w jakim terminie wykonawca ma obowiązek dostarczenia 

wor

ków w wyznaczone przez zamawiającego miejsca (Zarzut 2); 

3)  art.  99  ust.  1,  2  i  4  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp 

poprzez  formułowanie  wymagań 

niejednoznacznych  w  zakresie  dot

yczącym  obowiązku  przygotowania  i  dostarczenia 

harmonogramów odbioru odpadów do mieszkańców, ponieważ dokumentacja postępowania 

nie zawiera jednoznacznych postanowień dot. zasad jego przygotowania, w tym terminów na 

j

ego  przygotowanie  i  doręczenie,  nie  jest  jednoznaczne,  komu  należy  przekazać 

wydrukowany harmonogram (Zarzut 3); 

4) art. 353

kc w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 Pzp oraz art. 8 ust. 1 Pzp poprzez 

formułowanie  postanowień  umowy  i  dokumentów  zamówienia  z  przekroczeniem  granic 

swobody  umów,  w  sposób  naruszający  zasady  współżycia  społecznego  i  równowagi 


rozłożenia  ryzyka  kontraktowego  między  stronami  oraz  w  sposób  niejednoznaczny  i 

nieuwzględniający rzeczywistych możliwości realizacji usługi przez wadliwe ustalenie terminu 

na realizację reklamacji (Zarzut 4); 

5) art. 433 pkt 4 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 Pzp i art. 8 ust. 1 Pzp poprzez 

niezagwarantowanie minimalnej wartości świadczenia wykonawcy (Zarzut 5); 

6)  art.  99  ust.  1,  2  i  4  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp 

poprzez  formułowanie  niejednoznacznych 

post

anowień dot. opisu przedmiotu zamówienia w zakresie w jakim zamawiający udostępnia 

adresy wspólnot mieszkaniowych, ale nie wskazuje liczby altan śmietnikowych znajdujących 

się na każdej z nich, co uniemożliwia dokładne oszacowanie kosztów realizacji zamówienia 

(Zarzut 6); 

7) art. 436 pkt 3 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 Pzp i art. 8 ust. 1 Pzp poprzez 

niewskazanie  maksymalnej  wysokości  kar  umownych,  której  może  dochodzić  Zamawiający 

(Zarzut 7); 

8)  art.  25  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp  poprzez 

niejednoznaczne opisanie w SWZ oraz we wzorze umowy, zakresu wymogu zatrudnienia na 

umowę o pracę (Zarzut 8); 

§7  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub  oświadczeń, 

jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w zw. z treścią art. 124 pkt 2 PZP oraz art. 

6d  ust.  4  pkt  5  ustawy  z  dnia  13  września  1996  r.  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w 

gminach  poprzez 

zamieszczenie w  treści  Rozdziału Il  ust.  9  pkt  2)  ppkt 2.4)  SWZ  wymogu 

przedstawienia  przez  wykonawcę  podmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci:  „aktualne 

zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów 

komunalnych  lub  musi  wskazać  regionalne  instalacje  do  przetwarzania  odpadów 

komunalnych,  do  których  podmiot  odbierający  odpady  komunalne  jest  obowiązany 

przekazać odebrane odpady (zgodnie z art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. 

o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach).  Miejsca  odzysku  lub  unieszkodliwiania 

odpadów,  o  których  mowa  wyżej  winny  spełniać  warunki  określone  w  ustawie  z  dnia  14 

grudnia  2012  r.  o  odpadach,  ustawie  z  dnia  13  września  1996  r.  o  utrzymaniu  czystości  i 

porządku w gminach;”, pomimo nieokreślenia w treści Rozdziału [I ust. 9 pkt 2) ppkt 2.4) lit. 

b)  SWZ,  warun

ku,  którego  spełnienie  miałby  potwierdzać  wskazany  powyżej  środek 

dowodowy, a także błędnego sformułowania w/w poprzez użycie sformułowania „regionalne 

instalacje”  podczas,  gdy  w  art.  6d  ust.  4  pkt  5  ustawy,  mowa  jest  o  „instalacjach 

komunalnych” (Zarzut 9); 

10)  art.  353

  kc  w  zw.  art.  99  ust.  1  i  4  w  zw.  z  art.  16  Pzp 

poprzez  formułowanie 

nieprecyzyjnego  opisu  przedmiotu 

zamówienia  w  zakresie  ustalenia  warunków  realizacji 


z

amówienia w zakresie obowiązku dostarczenia harmonogramów do mieszkańców, który to 

obowiązek umowny nie został wystarczająco zdefiniowany w umowie, co budzi niepewność 

co do sposobu jego realizacji (Zarzut 10); 

11) art. 99 ust. 1 i 4 Pzp oraz art. 3531 kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp i art. 16 Pzp oraz art. 395 

Pzp 

i  art.  471  Pzp  poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  niejednoznaczny, 

nadmiernie  uciążliwy  i  z  naruszeniem  granic  swobody  umów  i  zasad  odpowiedzialności 

w

ykonawcy w zakresie regulacji prawa odstąpienia przez zamawiającego (Zarzut 11); 

12)  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  w zw.  z  art.  16  Pzp 

oraz art. 8 ust. 1 Pzp poprzez nieprawidłowe 

uregulowanie  w  Formularzu  ofertowym  postanowień  dot.  wynagrodzenia,  które  błędnie 

sugerują,  że  za  realizację  zamówienia  Wykonawca  otrzyma  wynagrodzenie  ryczałtowe, 

podczas 

gdy  właściwym  dla  tego  typu  zamówienia  jest  rozliczenie  miesięczne  wg  stawek 

wskazanych  w  ofercie  Wykonawcy,  zgodne  z  liczbą  odebranych  i  zagospodarowanych 

odpadów od mieszkańców nieruchomości gminy Pomiechówek oraz z PSZOK (Zarzut 12); 

13) art. 353 

kc w zw. z art. 16 Pzp oraz art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 437 Pzp oraz art. 464 Pzp 

poprzez sformułowanie postanowień umowy z przekroczeniem granic swobody umów oraz w 

sposób  naruszający  zasady  współżycia  społecznego,  przejrzystości  i  proporcjonalności,  tj. 

popr

zez określenie w §9 umowy wymogów dotyczących realizacji części zamówienia przez 

podwykonawcę oraz wymogów dotyczących zawierania umów o podwykonawstwo w sposób 

wygórowany  i  właściwy  dla  robót  budowlanych,  w  tym  poprzez  zastosowanie  art.  437  oraz 

art. 464 

Pzp, mimo że postępowanie nie dotyczy robót budowlanych (Zarzut 13); 

14) art. 483 k.c. oraz art. 353

k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 Pzp poprzez 

niejasną 

kwalifikację kary z §10 ust. 6 lit. b umowy, tj. poprzez określenie jej za zwłokę w przekazaniu 

tere

nu budowy, podczas gdy postępowanie nie dotyczy robót budowalnych (Zarzut 14); 

15) art. 483 kc oraz art. 484 par. 1 kc oraz art. 353

kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 

Pzp 

poprzez określenie kar umownych w §10 ust. 1 pkt 5 - 7 umowy w sposób wygórowany 

z naruszeniem zasady proporcjonalności oraz równości kontraktowej stron (Zarzut 15); 

16) art. 483 kc oraz art. 484 par. 1 kc oraz art. 353

 kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 

Pzp poprzez określenie kary umownej w §10 ust. 1 pkt 8 lit. b i c oraz ust. 8 pkt 8 umowy z 

naruszeniem  zasady  proporcjonalności  oraz  równości  kontraktowej  stron,  tj.  poprzez 

określenie  różnych  kar  umownych  za  niewywiązanie  się  z  obowiązku  zatrudniania 

określonych  osób  na  podstawie  umowy  o  pracę  oraz  określenie  kar  na  poziomie 

wygórowanym  z  naruszeniem  zasady  proporcjonalności  oraz  równości  kontraktowej  stron 

(Zarzut 16); 

17) art. 483 k.c. oraz art. 353

 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 Pzp poprzez 

niejasną 

kwalifikację  kary  z  §10  ust.  8  pkt  7  umowy,  tj.  określenie  jej  za  naruszenie  postanowień 

umowy,  w  szczególności  za  naruszenie  postanowień  umowy  w  zakresie  zobowiązania  do 


usuwania  odpadów  oraz  zobowiązania  do  zapłaty  za  wykorzystane  media,  podczas  gdy  z 

dokumentacji  postępowanie  nie  wynikają  przedmiotowe  obowiązki  wykonawcy,  a  samo 

postępowanie nie dotyczy robót budowalnych (Zarzut 17); 

18) art. 483 kc oraz art. 353

kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 Pzp oraz art. 437 ust. 1 

pkt  7 PZP  poprzez  określenie kary  umownej  w  §10  ust.  8 pkt  1 -  5 umowy  z  naruszeniem 

zasady przejrzystości oraz równości kontraktowej stron, tj. poprzez określenie kar umownych 

w  sposób  wygórowany za niewywiązanie się  z obowiązków  właściwych dla umów  o  roboty 

budowlane (Zarzut 18); 

19) art. 483 k.c. oraz art. 484 par. 1 kc oraz art. 353

 kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 

Pzp 

poprzez  niejasną  kwalifikację  kar  z  §10  ust.  1  pkt  2  -  4  umowy  oraz  określenie  jej  w 

na

dmiernej wysokości oderwanej od zawinienia i wpływu wykonawcy na jej wysokość (Zarzut 

20)  art.  353

kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez  formułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny,  a  przez  to  z 

przekr

oczeniem  granic  swobody  umów  i  w  sposób  naruszający  zasady  współżycia 

społecznego poprzez  nieokreślenie jednoznacznie w  §2 ust.  1  pkt  1 umowy,  że  obowiązek 

odbioru  odpadów  w  wyznaczonych  godzinach  dotyczy  tylko  dni,  z  których  taki  obowiązek 

odb

ioru  wynika  zgodnie  z  harmonogramem  ustalonym  na  rok  2023  i  I  połowę  2024 

stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej umowy (Zarzut 20) 

21)  art.  353

kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez  formułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny,  nakładając 

nadmierne i nieuzasadnione obowiązki, a przez to z przekroczeniem granic swobody umów i 

w sposób naruszający zasady współżycia społecznego poprzez nieokreślenie jednoznacznie 

§2  ust.  1  pkt  4  umowy  zakresu  i  sposobu  realizacji  obowiązków  informacyjnych 

Wykonawcy (Zarzut 21); 

22)  art.  353 

kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez  formułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny,  nakładając 

nadmierne i nieuzasa

dnione obowiązki, a przez to z przekroczeniem granic swobody umów i 

sposób naruszający zasady współżycia społecznego poprzez nieokreślenie jednoznacznie 

§2  ust.  1  pkt  12  umowy,  na  jakiej  legalizowanej  wadze  ma  następować  ważenie 

odebranych odpadów (Zarzut 22); 

23)  art.  353

  kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez 

formułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny,  nakładając 

nadmierne i 

nieuzasadnione obowiązki, a przez to z przekroczeniem granic swobody umów i 

w sposób naruszający zasady współżycia społecznego poprzez nieokreślenie jednoznacznie 


§2 ust. 1 pkt 13 umowy, że odpowiedzialność dotyczy tylko przypadków zawinionych przez 

Wyk

onawcę (Zarzut 23); 

24)  art.  353

  kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez  formułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  nakładający  nadmierne  i 

nieuzasadnione obowiązki, których realizacja we wskazanym terminie może być obiektywnie 

niemożliwa przez to z przekroczeniem granic swobody umów i w sposób naruszający zasady 

współżycia  społecznego  poprzez  nałożenie  w  §2  ust.  1  pkt  17  umowy  obowiązku 

przekazania  danych  z  odc

zytów,  o  których  mowa  w  pkt  16  najpóźniej  do  godziny  9

następnego dnia roboczego następującego po dniu wykonania zbiórki odpadów (Zarzut 24); 

25)  art.  353

kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  i  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez  formułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny,  niepozwalający 

ustalić  ich  konkretnego  zakresu,  a  przez  to  z  przekroczeniem  granic  swobody  umów  i  w 

sposób  naruszający  zasady  współżycia  społecznego  poprzez  nałożenie  w  §2  ust.  1  pkt  20 

umowy obowiązku wykonywania przez wykonawcę obowiązków mających istotny wpływ na 

wykonanie niniejszej umowy (Zarzut 25); 

26) art. 353

 kc w zw. z art. 99 ust. 1 i 2 Pzp i w zw. z art. 16 Pzp oraz art. 8 ust. 1 Pzp w zw. 

z  art.  69  ust.  1  ustawy  z  dnia  14  grudnia  2012  r.  o  odpadach 

poprzez  formułowanie 

postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny,  wzajemnie  niespójny,  niepozwalający 

ustalić  wymaganego  sposobu  wykonania  zobowiązań  umownych  oraz  nieuwzględniający 

uwarunk

owań prawnych realizacji usług odbioru i zagospodarowania odpadów z PSZOK, a 

przez to z przekroczeniem granic swobod

y umów i w sposób naruszający zasady współżycia 

społecznego  poprzez  brak  wskazania  w  §2  ust.  3  pkt  3  ppkt  3.1.  lit.  d)  umowy  zasad 

dokonania zgłoszenia zapotrzebowania na odbiór odpadów z PSZOK oraz pominięciem jako 

niezbędnego warunku rozpoczęcia biegi terminu na wykonanie zgłoszenia wystawienia przez 

z

amawiającego jako prowadzącego PSZOK karty przekazania odpadów w BDO (Zarzut 26); 

27)  art.  436  pkt  4  lit.  b)  w  zw.  z  art.  353

  kc  w  zw.  z  art.  8  ust.  1  i  art.  16  Pzp  poprzez 

nieuwzględnienie  w  warunkach  umowy  w  prawidłowy  i  pełny  sposób  obligatoryjnej 

waloryzacji,  niewskazanie 

jednoznacznie  na  waloryzację  cen  jednostkowych,  które  mają 

charakt

er  rozliczeniowy  oraz  nieokreślenie  w  precyzyjny  sposób  zasad  i  terminów  jej 

dokonania (Zarzut 27); 

28) art. 439 w zw. z art. 353

kc w zw. z art. 8 ust. 1 i art. 16 Pzp poprzez 

nieuwzględnienie w 

war

unkach  umowy  waloryzacji  cen  jednostkowych  mających  charakter  rozliczeniowy  co 

czyni  waloryzację  pozorną  oraz  nieprzewidzenie  terminów  waloryzacji  i  możliwości  jej 

wielokrotnego  sto

sowania,  jak  również  procedury  przeprowadzenia  waloryzacji  oraz  brak 

uwzględnienia  waloryzacji  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  w  sytuacji  wzrostu  kosztów 


świadczenia  usług  w  zakresie  kosztów  paliwa  co  skutkuje  przeniesieniem  na  Wykonawcę 

nadmiernych ryzy

k związanych ze świadczeniem usługi (Zarzut 28); 

29)  art.  439  Pzp  w  zw.  z  art.  353

kc  w  zw.  z  art.  8  ust.  1  i  art.  16  Pzp  poprzez 

nieuwzględnienie  w  warunkach  umowy  waloryzacji  cen  jednostkowych  mających  charakter 

rozliczeniowy co czyni waloryzację pozorną (Zarzut 29); 

30)  art.  353

  kc  w  zw.  z  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp  oraz  art.  8  ust.  1  Pzp 

poprzez  sformułowanie  postanowień  umowy  w  sposób  niejednoznaczny  oraz  z 

przekroczenie  granic  swobody  umów  w  formułowaniu  projektowanych  postanowień  umowy 

poprze

z  nieuregulowanie  przypadku  realizacji  usług  w  kontekście  przekroczenia  wartości 

wynagrodzenia  umownego,  bra

k  regulacji  trybu  zwiększenia  wynagrodzenia,  braku 

obow

iązku  świadczenia  usług  po  wyczerpaniu  wynagrodzenia,  jak  również  maksymalnego 

terminu, do kt

órego może zostać wydłużona umowa w związku ze zwiększeniem wysokości 

wynagrodzenia (Zarzut 30). 

związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

z

amawiającemu modyfikacji SWZ, opisu przedmiotu zamówienia (OPZ) oraz projektowanych 

postanowień  umowy  (wzoru  umowy)  w  zakresie  i  w  sposób  szczegółowo  określony  w 

odwołaniu,  przy  czym  wprowadzane  modyfikacje  muszą  skutkować  dostosowaniem 

wszyst

kich  dokumentów  zamówienia,  wobec  których jest  to  niezbędne w  celu  zapewnienia 

ich spójności. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania.  Odwołujący  wskazał, 

że  jest  przedsiębiorcą  prowadzącym  działalność  w  zakresie  objętym  przedmiotem 

zam

ówienia. Jego zdaniem w wyniku naruszenia przez zamawiającego ww. przepisów Pzp, 

interes o

dwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, gdyż objęta odwołaniem 

czynność  zamawiającego  uniemożliwia  mu  ubieganie  się  o  udzielenie  zamówienia  na 

warunkach 

zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa, a tym samym wybór jego oferty i 

uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia  może  okazać  się  niemożliwy.  Odwołujący  podniósł 

także,  iż  uwzględnienie  odwołania  doprowadzi  do  zgodności  warunków  zamówienia  z 

prawem  i  ubiegan

ia  się  o  zamówienie  bez  ryzyka  dla  ważności  zawartej  umowy.  Ponadto 

o

dwołujący  stwierdził,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania,  gdyż  sprzeczna  z  Pzp  ww. 

czynność  zamawiającego  w  sposób  negatywny  oddziałuje  na  możliwości  jego  udziału  w 

p

ostępowaniu.  Ponadto  w  ocenie  odwołującego  objęta  odwołaniem  czynność 

z

amawiającego  prowadzi  do  możliwości  poniesienia  przez  niego  szkody  polegającej  na 

uniemożliwieniu  mu  ubiegania  się  o  zamówienie  na  zgodnych  z  prawem  i  uczciwą 

konkurencją  warunkach  i  uzyskania  zamówienia,  a  zatem  uzyskania  zysku  z  tytułu  jego 

wykonania.  


W  uzasadnieniu  zarzut

u  wskazanego  w  pkt  4  odwołujący  podniósł,  że  określone 

przez 

zamawiającego terminy realizacji reklamacji są nierealne. Zamawiający posługuje się 

określeniem  godzin,  nie  definiując  czy  ma  na  myśli  godziny  robocze,  a  także  wyznacza 

w

ykonawcy  termin  zbyt  krótki  na  realizację  reklamacji.  Ponadto  zamawiający  nigdzie  w 

dokumentacji  po

stępowania  nie  zdefiniował  pojęcia  realizacji  reklamacji.  W  związku  z 

powyższym  odwołujący  wyjaśnił,  że  nie  wie,  czy  przez  „realizację  reklamacji”  należy 

rozumieć  poinformowanie  osoby  składającej  reklamację  o  sposobie  jej  rozpatrzenia  (czy 

została uznana za zasadną i poinformowanie o terminu odbioru lub przekazanie informacji o 

nieuznaniu  reklamacji)  czy  raczej  jej  wykonanie  (w  przypadku  uznania  reklamacji  za 

zasadną,  czy  również  odbiór  odpadów  powinien  nastąpić  w  terminie  2  godzin).  Nie  jest 

możliwe, aby w terminie 2 godzin wykonawca mógł rozpatrzyć reklamację oraz zrealizować 

odbiór  w  ramach  tej  reklamacji.  Zgodnie  z  dokumentacją  postępowania,  odbiór  odpadów 

następować ma w godzinach 08:00-16:00. W przypadku, gdy reklamacja zostanie zgłoszona 

w  piątek  o  godzinie  15:00,  wykonawca  nie  ma  szans  na  jej  realizację  tego  samego  dnia, 

możliwe to będzie najwcześniej w najbliższym dniu roboczym. Ponadto odwołujący wskazał 

na sytuacje, w których reklamacje będą wpływały na adres e-mail wykonawcy np. w sobotę 

lub  dzień  ustawowo  wolny  od  pracy.  Wykonawca  nie  ma  obowiązku  całodobowego 

świadczenia  usług  przez  7  dni  w  tygodniu.  W  takiej  sytuacji  nie  ma  mowy  o  realizacji 

reklamacji w terminie 2 godzin od otrzyma

nia zgłoszenia. Odwołujący zwrócił uwagę na fakt, 

że zamawiający przewidział zakaz mieszania ze sobą różnych frakcji odpadów, w związku z 

czym  w  celu  realizacji  reklamacji  s

kierowany  będzie  musiał  zostać  odpowiedni  pojazd, 

przystosowany  do  odbioru  frakcji

,  której  reklamacja  dotyczy,  co  dodatkowo  wydłuża  termin 

zakończenia reklamacji. W związku z faktem, że zamawiający za niezrealizowanie reklamacji 

w terminie przewidział we wzorze umowy kary umowne, a za jej trzykrotne niezrealizowanie, 

przewi

dział  prawo  odstąpienia  od  umowy  przysługujące  zamawiającemu,  istotne  jest,  aby 

proces reklamacyjny zo

stał prawidłowo opisany w dokumentacji postępowania. 

Precyzując  żądanie  w  zakresie  przedmiotowego  zarzutu  odwołujący  wniósł  o  nakazanie 

z

amawiającemu  modyfikacji  postanowień  SWZ  oraz  wzoru  umowy  dotyczących  procesu 

reklamacji poprzez: 

wskazanie  definicji  pojęcia  „rozpatrzenia  reklamacji”  jako  poinformowania  osoby 

zgłaszającej reklamację o jej pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu z zaznaczeniem, że 

w  przypadku  pozytywnego  rozpatrzenia  reklamacji,  w

ykonawca  ustali  z  osobą  wnoszącą 

reklamację, termin odbioru odpadów w ciągu maksymalnie 1 dnia roboczego od rozpatrzenia 

reklamacji; 


2)  wskaz

anie,  że  wykonawca  ma  1  dzień  roboczy  na  rozpatrzenie  reklamacji  tj. 

poinformowanie  osoby  składającej  reklamację  oraz  zamawiającego  o  jej  pozytywnym  lub 

negatywnym rozpatrzeniu; 

wskazanie,  że  w  przypadku,  gdy  mieszkaniec  nie  wystawił  odpadów  do  odbioru  do 

godziny  08:00  w  dniu,  w  którym  zgodnie  z  harmonogramem,  będzie  miał  miejsce  odbiór 

odpadów, reklamacja uznana zostanie rozpatrzona negatywnie. 

W zakresie zarzutu podniesionego w pkt 15 petitum odwołania, odwołujący wskazał, 

że kara umowna wysokości określonej w §10 ust. 1 pkt 5-7 wzoru umowy jest wygórowana i 

nieadekwatna do przewinienia. Zamawiający ukształtował wysokości kar w sposób dowolny i 

niezwiązany  z  uszczerbkiem,  który  może  ponieść.  Kary  umowne  powinny  być  określone  w 

wysokości adekwatnej do ewentualnej szkody. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  modyfikacji  §10  ust  1  pkt  5  -  7  umowy 

poprzez 

obniżenie kar umownych i zaproponował następujący zapis: 

z  tytułu zwłoki  w realizacji  "reklamacji”,  tj.  braku odbioru  odpadów  (dotyczy  odpowiednio 

odpadów: zmieszanych, segregowanych, wielkogabarytowych, itd. oraz braku pozostawienia 

odpowiedniej  ilości  worków) Wykonawca  zapłaci  karę za  każdą  niezrealizowaną  w  terminie 

reklamację w wysokości: 

a)  dla  nieruchomości  o  zabudowie  jednorodzinnej  w  wysokości  100,00  zł  (słownie:  sto 

złotych) za nieruchomość, której dotyczy zwłoka lub reklamacja;  

b)  dla  nieruchomości  o  zabudowie  wielorodzinnej  w  wysokości  500,00  zł  (słownie:  pięćset 

złotych) za nieruchomość, której dotyczy zwłoka lub reklamacja; 

6) za nien

ależyte (niepełne) wykonanie odczytów, o których mowa w §2 ust. 1 pkt 16) lub ich 

niewykonanie z winy Wykonawcy - 

100,00 zł (słownie: sto złotych) za każdą nieruchomość, 

której dotyczy brak odczytu; 

za  nieprzekazanie  Zamawiającemu  odczytów  zgodnie  z  §2  ust.  1  pkt  17)  —  100,00  zł 

(słownie: sto złotych) za każdy dzień zwłoki w przekazaniu odczytów z danego dnia odbioru 

odpadów

Jeśli chodzi o zarzut zawarty w pkt 19 odwołujący wyjaśnił, że wykonawca nie może 

odpowiadać  w  tak  dużym  stopniu  za  brak  osiągniętych  poziomów  odzysku  odpadów, 

ponieważ  zależy  to  od  wielu  czynników,  tj.  ilości  wytworzonych  przez  mieszkańców 

odpadów,  jakości  segregacji  oraz  zawartości  tej  segregacji.  Nie  każdy  papier,  plastik  czy 

szkło  będą  przyjmowane  przez  recyklerów.  Ponadto  we  frakcjach  segregowanych  zawsze 

znajdują  się  zanieczyszczenia,  których  nie  da  się  poddać  recyklingowi.  Kara  umowna 

powinna  zostać  obniżona  do  maksymalnie  50%,  a  obowiązek  jej  zapłaty  uzależniony  od 

możliwości określenia rozmiaru przyczynienia się do powstania podstaw do nałożenia kary, 

w tym nieprzekazania do recyklingu przynajmniej 40% sumy odebranych odpadów w sposób 


selektywny.  Kara  mu

si  mieć  charakter  zawiniony,  co  zamawiający  jest  zobowiązany 

wykazać.  Zgodnie  z  Pzp,  kara  umowna  jest  należna  tylko  za  zawinione  działania  i 

zaniechania, co nie wynika z obecnego brzmienia 

§10 ust. 1 pkt 2 umowy. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu  modyfikacji  §10  ust  1  pkt  2  umowy  i 

zaproponował następujący zapis: 

2)  za 

niewywiązanie się z poziomu odzysku odpadów, o którym mowa w §2 ust. 1 pkt 8, w 

wysokości  50%  kary  należnej  gminie  Pomiechówek.  Wysokość  kary  umownej  zostanie 

wyliczona zgodnie z przepisami ustawy 

z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i 

porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1297, z późn. zm.), jeżeli zawinione działanie lub 

zaniechanie  Wykonawcy  przyczyni  się  do  powstania  podstaw  do  nałożenia  kary,  na  co 

Wykonawca wyraża  zgodę.  Nałożenie kary  wymaga wykazania, że zawinione działanie lub 

za

niechanie  Wykonawcy  przyczyniło  się  do  powstania  podstaw  do  nałożenia  kary  oraz 

rozmiaru  tego  przyczynienia,  w  tym  nieprzekazania  do  recyklingu  przynajmniej  40%  sumy 

odebranych odpadów w sposób selektywny

W  zakresie  zarzutu  podnies

ionego w pkt 28 odwołujący wskazał, że zamawiający w 

§15  ust.  3  pkt  5  umowy  zamawiający  przewidział  zasady  waloryzacji  wymagane  na 

podstawie  art.  439  Pzp.  Zasady  te  nie  zostały  jednak  określone  w  sposób  wyczerpujący  i 

jedn

oznaczny co może powodować sytuacje sporne po podpisaniu umowy. W szczególności 

z

amawiający  nie  określił  terminów  skorzystania  z  waloryzacji,  a  z  uwagi  na  dynamiczne 

zmiany  stanu  faktycznego  skorzystanie  z  waloryzacji  powinno  być  możliwe  wielokrotnie,  w 

cz

asie  trwania  umowy,  bez  zakreślania  terminu  dla  pierwszej  ani  kolejnych  waloryzacji. 

Ponadto  nie  zostało  wskazane,  że  zmiany  dotyczyć  mogą  zarówno  wynagrodzenia 

określonego  w  §4  ust.  3  umowy,  jak  i  przede  wszystkim  cen  jednostkowych,  które  są 

podstawą  rozliczenia  w  przedmiotowym  zamówieniu.  Ponadto  zamawiający  nie  uwzględnił 

jednego  z  najistotniejszych czynników  wpływających na  koszt  realizacji  zamówienia,  tj.  cen 

paliwa. Należy wskazać, że waloryzacja związana ze wzrostem cen paliwa powinna zostać 

przewidz

iana w dokumentacji zamówienia jako najbardziej adekwatna do stanu faktycznego 

sprawy.  Zamawiający  nie  uwzględnił  także  jasnej  regulacji  procedury  przeprowadzenia 

waloryzacji,  pomimo  że  jest  to  niezbędne  dla  zapewniania  możliwości  skutecznego  jej 

zastosowania. 

Odn

ośnie  przedmiotowego  zarzutu  odwołujący  wniósł  o  nakazanie  zamawiającemu 

modyfikacji 

§15  ust.  3  pkt  5  umowy  w  zakresie  wprowadzenia  waloryzacji  cen 

jednostkowych,  przewidzenie  terminów  waloryzacji  i  możliwości  jej  wielokrotnego 

stosowania,  jak  również  wprowadzenie  procedury  przeprowadzenia  waloryzacji  oraz 

uwz

ględnienie  waloryzacji  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  w  sytuacji  wzrostu  kosztów 

świadczenia usług w zakresie kosztów paliwa. Proponowane brzmienie: 


3.  Poza  przypadkami  określonymi  w  paragrafach  poprzedzających,  zmiany  Umowy  w 

zakr

esie  wysokości  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  będą  mogły  nastąpić  w 

następujących przypadkach: 

…) 

5)  zmiany  cen 

materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  z  tym 

zastrzeżeniem, że: 

a)  poziom  zmiany  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  zostanie  ustalony  na  podstawie 

wskaźnika  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów  ogłoszonego  w  komunikacie  Prezesa 

Głównego  Urzędu  Statystycznego,  ustalonego  w  stosunku  do  miesiąca,  w  którym  został 

sporządzony kosztorys/wycena; 

b) 

maksymalna  wartość  zmiany  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych,  jaką  dopuszcza 

Zamawiający to łącznie 30% w stosunku do wartości wynagrodzenia brutto określonego w §4 

ust. 3 umowy. 

Zmiany o których mowa  w  §15  ust.  3 pkt  5), mogą być wprowadzone  poprzez zestawienie 

cen  materiałów  i  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia  oraz  wskaźnika  zmiany  cen 

materiałów  lub  kosztów  ogłoszonego  w  komunikacie  Prezesa  Głównego  Urzędu 

Statystycznego,  ustalonego  w  stosunku  do  miesiąca,  w  którym  został  sporządzony 

kosztor

ys/wycena.  Zmiana  wynagrodzenia  może  polegać  zarówno  na  jego  wzroście  jak  i 

obniżeniu.  Zmiany  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  mogą  być  przeprowadzone 

wielokrotnie,  a  Zamawiający  nie  ogranicza  ani  terminu  dokonania  pierwszej  ani  kolejnych 

waloryzacji.  O  z

mianę  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  Wykonawca  może  wystąpić  ze 

stosownym  wnioskiem.  Jeżeli  Zamawiający  nie  rozpatrzy  wniosku  w  terminie  10  dni 

roboczych i 

nie zgłosi uwag, wniosek jest uważany za kompletny, a zmiana wynagrodzenia i 

cen  jednostkowych  za 

zaakceptowaną  przez Zamawiającego;  Zamawiający może odmówić 

zmiany  wynagrodzenia  i  cen  jednostkowych  tylko  w

ówczas,  gdy  Wykonawca  nie  uzasadni 

zmiany wysokości wynagrodzenia i cen jednostkowych; 

5a) Waloryzacji podlegać będą ceny za odbiór i zagospodarowanie odpadów wskazane w §4 

ust.  2  Umowy 

również  w  przypadku  zmiany  (wzrostu)  cen  paliwa  w  postaci  oleju 

napędowego (Ekodiesel), określonej przez spółkę PKN Orlen S.A., w zamieszczonym na jej 

stronie  internetowej  komunikacie  dotyczącym  hurtowej  ceny  tego  paliwa,  a  przekraczającej 

15% w stosunku do ceny określonej w  takim komunikacie w dniu, w którym upływał termin 

składania  ofert  w  postępowaniu.  W  przedmiotowej  sytuacji  Zamawiający  nie  ogranicza 

maksymalnej  waloryzacji  wynagrodzenia,  ani  liczby 

możliwych  zmian  umowy  na  tej 

podstawie  ani  terminów  jej  dokonania,  przy  czym  w  przypadku  kolejnych  wniosków  dot. 

waloryzacj

i wynagrodzenia na tej podstawie, każda kolejna zmiana wynagrodzenia powinna 

być możliwa w przypadku wzrostu cen za paliwo o minimum 15% w porównaniu do cen za 


paliwo obowiązujących w dniu złożenia przez Wykonawcę wniosku o poprzednią waloryzację 

na tej po

dstawie, na podstawie którego to wniosku doszło do zawarcia poprzedniego aneksu

W ramach postępowania odwoławczego nie zostały zgłoszone przystąpienia.  

Zamawi

ający  w  dniu  11  października  2022  r.  złożył  do  akt  sprawy  odpowiedź  na 

odwo

łanie, w której wniósł o oddalenie odwołania w części dotyczącej zarzutów 1, 4, 7, 15, 

19, 28, 30 oraz 

uwzględnił odwołanie w pozostałej części, tj. co do zarzutów: 2, 3, 5, 6, 8, 9, 

Odnośnie  zarzutu  podniesionego  w  pkt  4  zamawiający  wskazał,  że  jest  on 

bezzasadny. 

W ocenie zamawiającego szybki termin wykonania reklamacji pozwoli uniknąć 

podrzucania  i  zalegania  odpadów  oraz  rozerwania  worków  przez  zwierzęta.  Pozwoli  to 

zadbać  o  czystość  na  terenie  gminy  i  wpłynie  pozytywnie  na  środowisko.  Wykonanie 

reklamacji  powinno  nastąpić  w  ciągu  2  godzin  od  otrzymania  zgłoszenia  o  pozytywnym 

rozpatrzeniu reklamacji. Niewłaściwe świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego 

odpady  ko

munalne  zgłaszane  są  do  urzędu  na  bieżąco,  nie  później  jednak  niż  do  godz. 

10.00 następnego dnia po dniu określonym w harmonogramie. Mieszkaniec może dokonać 

zgłoszenia do urzędu tylko w dni robocze. 

Na  posiedzeniu  niejawnym 

z  udziałem  stron  odwołujący  złożył  oświadczenie  o 

wycofaniu  odwo

łania  w  części  dotyczącej  zarzutów  podniesionych  w  pkt  1,  7,  30,  5  w 

zakresie  nieuwzgl

ędnionym  przez  z  zamawiającego  oraz  19  w  części  odnoszącej  się  do 

treści §10 ust. 1 pkt 3 i 4 wzoru umowy.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotoweg

o  postępowania,  złożonych 

dowodów  oraz  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron,  Izba  ustaliła  i  zważyła,  co 

nast

ępuje: 

Izba uznała, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 

ust. 1 Pzp.  

Ponadto  Izba 

stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem  odwo

łania  na  podstawie  art.  528  Pzp  i  skierowała  odwołanie  na  rozprawę  w 

zakresie niepodlegającym umorzeniu. 

Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę  przekazaną  w  postaci  elektronicznej,  złożoną  do  akt  sprawy  przez 

zam

awiającego w dniu 5 października 2022 r., w tym w szczególności: 


- specyf

ikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

ogłoszenie o zamówieniu; 

2) dokumenty złożone na rozprawie przez odwołującego: 

- opracowanie 

własne odwołującego w zakresie szacowanego poziomu recyklingu odpadów 

z terenu gminy P

omiechówek za rok 2021; 

- warunki i zasady 

przyjęcia makulatury przez Stora Enso; 

- zasady 

segregacji odpadów w gminie Pomiechówek  

- instrukcj

ę kwalifikacji jakościowej i warunków przyjęcia stłuczki szklanej przekazywanej do 

Krynicki Recykling S.A. 

W  zwi

ązku  z  uwzględnieniem  części  zarzutów  przy  jednoczesnym  braku  zgłoszenia 

przystąpienia  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  oraz 

cofnięciu niektórych zarzutów, Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w części dotyczącej 

zarzutów wskazanych w punktach: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 w 

części odnoszącej się do treści §10 ust. 1 pkt 3 i 4 wzoru umowy, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 

27, 29 i 30 petitum 

odwołania. 

Izba ustaliła co następuje 

Odwołujący kwestionował następujące postanowienia SWZ, w tym też załącznika nr 7 

do niej tj. wzoru umowy: 

treść  zawartą  w  rozdziale  II  SWZ  pn.:  Przedmiot  zamówienia  i  wymagania  stawiane 

wykonawcom 

dotyczącą kwestii realizacji „reklamacji” w brzmieniu: 

realizacja  „reklamacji”  -  reklamacja  powinna  zostać  rozstrzygnięta  w  ciągu  2  godzin  od 

otrzymania zgłoszenia. Potwierdzenie jej wykonania powinno nastąpić w ciągu 3 godzin od 

momentu  zgłoszenia  reklamacji.  W  przypadku  braku  potwierdzenia  w  ciągu  tego  czasu, 

reklamację  taką traktuje się jako  niewykonaną;  informację dotyczącą  załatwienia reklamacji 

należy  niezwłocznie  potwierdzić 

—faks  nr 

lub 

e-mail: 

[email protected]

§10 ust. 1 pkt 5-7 wzoru umowy: 

1. Wykonaw

ca zapłaci Zamawiającemu karę umowną: 

…) 

z  tytułu zwłoki  w realizacji  "reklamacji”,  tj.  braku odbioru  odpadów  (dotyczy  odpowiednio 

odpadów: zmieszanych, segregowanych, wielkogabarytowych, itd. oraz braku pozostawienia 

odpowiedniej  ilości  worków) Wykonawca  zapłaci  karę za  każdą  niezrealizowaną w  terminie 

reklamację w wysokości: 

a) 

dla  nieruchomości  o  zabudowie  jednorodzinnej  w  wysokości  500,00  zł  (słownie:  pięćset 

złotych) za nieruchomość, której dotyczy zwłoka lub reklamacja; 


b) 

dla  nieruchomości  o  zabudowie  wielorodzinnej  w  wysokości  1  000,00  zł  (słownie:  jeden 

tysiąc złotych) za nieruchomość, której dotyczy zwłoka lub reklamacja; 

za nienależyte (niepełne) wykonanie odczytów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 16) lub ich 

niewykonanie  z  winy  Wykonawcy  - 

500,00  zł  (słownie:  pięćset  złotych)  za  każdą 

nieruch

omość, której dotyczy brak odczytu; 

za  nieprzekazanie  Zamawiającemu  odczytów  zgodnie  z  §  2  ust.  1  pkt  17)  -  500,00  zł 

(słownie:  pięćset  złotych)  za  każdy  dzień  zwłoki  w  przekazaniu  odczytów  z  danego  dnia 

odbioru odpadów.; 

§10 ust. 1 pkt 2 wzoru umowy: 

Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną: 

…) 

za niewywiązanie się z poziomu odzysku odpadów, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 8, w 

wysok

ości kary należnej gminie Pomiechówek. Wysokość kary umownej zostanie wyliczona 

zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w 

gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1297, z późn. zm.)

§15 ust. 3 pkt 5 wzoru umowy: 

Poza  przypadkami  określonymi  w  paragrafach  poprzedzających,  zmiany  Umowy  będą 

mogły nastąpić w następujących przypadkach: 

…) 

zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  z  tym 

zastrzeżeniem, że: 

a) 

poziom  zmiany  wynagrodzenia  zostanie  ustalony  na  podstawie  wskaźnika  zmiany  cen 

materi

ałów  lub  kosztów  ogłoszonego  w  komunikacie  Prezesa  Głównego  Urzędu 

Statystycznego,  ustalonego  w  stosunku  do  miesiąca,  w  którym  został  sporządzony 

kosztorys/wycena; 

b) 

maksymalna  wartość  zmiany  wynagrodzenia,  jaką  dopuszcza  Zamawiający  to  łącznie 

30% w stosun

ku do wartości wynagrodzenia brutto określonego w § 4 ust. 3 umowy. 

Zmiany o których mowa w § 15 ust. 3 pkt 5), mogą być wprowadzone poprzez zestawienie 

cen  materiałów  i  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia  oraz  wskaźnika  zmiany  cen 

materiałów  lub  kosztów  ogłoszonego  w  komunikacie  Prezesa  Głównego  Urzędu 

Statystycznego,  ustalonego  w  stosunku  do  miesiąca,  w  którym  został  sporządzony 

kosztorys/wycena.  Zmiana  wynagrodzenia  może  polegać  zarówno  na  jego  wzroście  jak  i 

obniżeniu


T

reść przepisów dotyczących zarzutów:  

- art. art. 353

kc 

– Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego 

uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się  właściwości  (naturze)  stosunku, 

ustawie ani zasadom współżycia społecznego.; 

-  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp 

–  1.  Przedmiot  zamówienia  opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny  i 

wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając 

wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.  

2. Zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub 

robót  budowlanych.  Cechy  te  mogą  odnosić  się  w  szczególności  do  określonego  procesu, 

metody  produkcji,  realizacji  wymaganych  dostaw,  usług  lub  robót  budowlanych,  lub  do 

konkretnego  procesu  innego  etapu 

ich  cyklu  życia,  nawet  jeżeli  te  czynniki  nie  są  ich 

istotnym  elementem,  pod  warunkiem  że  są  one  związane  z  przedmiotem  zamówienia  oraz 

proporcjonalne do jego wartości i celów.; 

-  art.  16  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty;  

3) proporcjonalny.; 

- art. 8 ust. 1 Pzp 

– Do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz 

uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w 

sprawach  zamówień  publicznych  stosuje  się  przepisy  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  r.  – 

Kodeks  cywilny  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  1740  i  2320),  jeżeli  przepisy  ustawy  nie  stanowią 

inaczej.; 

-  art.  483  kc 

–  §  1.  Można  zastrzec  w  umowie,  że  naprawienie  szkody  wynikłej  z 

niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  zobowiązania  niepieniężnego  nastąpi  przez 

zapłatę określonej sumy (kara umowna).  

§ 2. Dłużnik nie może bez zgody wierzyciela zwolnić się z zobowiązania przez zapłatę kary 

umownej.; 

-  art.  483 

§1  kc  –  W  razie  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  zobowiązania  kara 

umowna należy się wierzycielowi w zastrzeżonej na ten wypadek wysokości bez względu na 

wysokość  poniesionej  szkody.  Żądanie  odszkodowania  przenoszącego  wysokość 

zastrzeżonej kary nie jest dopuszczalne, chyba że strony inaczej postanowiły.; 

- art. 439 Pzp 

– 1. Umowa, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi, zawarta na 

okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian 

wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub 

kosztów związanych z realizacją zamówienia.  


2. W umowie określa się:  

1)  poziom  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów,  o  których  mowa  w  ust.  1,  uprawniający 

strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz początkowy termin ustalenia zmiany 

wynagrodzenia; 2) sposób ustalania zmiany wynagrodzenia:  

a) z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności 

wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub  

b)  przez  wskazanie  innej  podstawy,  w  szczególności  wykazu  rodzajów  materiałów  lub 

kosztów,  w  przypadku  których  zmiana  ceny  uprawnia  strony  umowy  do  żądania  zmiany 

wynagrodzenia;  

3)  sposób  określenia  wpływu  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  na  koszt  wykonania 

zamówienia  oraz  określenie  okresów,  w  których  może  następować  zmiana  wynagrodzenia 

wykonawcy;  

4)  maksymalną  wartość  zmiany  wynagrodzenia,  jaką  dopuszcza  zamawiający  w  efekcie 

zastosow

ania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia.  

Jeżeli umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, 

początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert, chyba że 

zama

wiający określi termin wcześniejszy.  

4.  Przez  zmianę  ceny  materiałów  lub  kosztów  rozumie  się  wzrost  odpowiednio  cen  lub 

kosztów,  jak  i  ich  obniżenie,  względem  ceny  lub  kosztu  przyjętych  w  celu  ustalenia 

wynagrodzenia wykonawcy zawartego w ofercie.  

5. Wyk

onawca, którego wynagrodzenie zostało zmienione zgodnie z ust. 1–3, zobowiązany 

jest  do  zmiany  wynagro

dzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w 

zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania 

podwykon

awcy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:  

1) przedmiotem umowy są roboty budowlane lub usługi;  

2) okres obowiązywania umowy przekracza 12 miesięcy

I

zba zważyła co następuje 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uzna

ła, że odwołanie częściowo zasługiwało na uwzględnienie.  

W  ocenie  składu  orzekającego  uwzględnieniu  podlegał  zarzut  podniesiony  w  pkt  4 

petitum 

odwołania  odnoszący  się  do  zagadnienia  realizacji  „reklamacji”  opisanego  w 

rozdziale  II  SWZ.  Przy  czym 

przedmiotowy  zarzut  podlegał  uwzględnieniu  w  części  tym 

samym  Izba  nakazała  modyfikację  postanowień  SWZ  w  zakresie  realizacji  „reklamacji”  w 

sp

osób odbiegający od żądania wskazanego przez odwołującego.  


Izba doszła do przekonania, że w ramach przedmiotowego zarzutu zamawiający dopuścił się 

naruszenia  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp.  Punktem  wyj

ścia  do  stwierdzenia 

naruszenia było uznanie przez skład orzekający, że postanowienia SWZ dotyczące realizacji 

„reklamacji”  zostały  opisane  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  za  pomocą 

niedostatecznie  do

kładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniając  wymagania  i 

okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.  

Kwestionowany  przez 

odwołującego  opis  realizacji  „reklamacji”  podany  w  SWZ  sprowadzał 

się do następujących treści: 

reklamacja powinna zostać rozstrzygnięta w ciągu 2 godzin od otrzymania zgłoszenia; 

-  p

otwierdzenie  jej  wykonania  powinno  nastąpić  w  ciągu  3  godzin  od  momentu  zgłoszenia 

reklamacji; 

-  w  przypadku  braku  potwier

dzenia  w  ciągu  tego  czasu,  reklamację  taką  traktuje  się  jako 

niewykonaną; 

podania w końcowej treści postanowienia numeru faxu oraz adresu poczty elektronicznej, 

na które należy przesłać informację o załatwieniu reklamacji. 

Odnosząc się do treści ww. postanowień Izba w pierwszej kolejności odniosła się do kwestii 

terminu 

rozstrzygnięcia  reklamacji  od  momentu  zgłoszenia.  W  ocenie  składu  orzekającego 

termin  podany  przez 

zamawiającego  tj.  dwie  godziny,  wbrew  stanowisku  odwołującego, 

należało  uznać  za  adekwatny  i  zasadny  mając  na  uwadze  okoliczności  realizacji 

zamówienia.  Jak  wynikało  ze  stanowiska  zamawiającego  przedstawionego  w  trakcie 

postępowania  odwoławczego,  które  jednak  nie  zostało  jednoznacznie  określone  w 

dokumentacji  przetargowej,  dwugodzinny  termin  n

a  rozstrzygnięcie  reklamacji  od  momentu 

otrzymania 

zgłoszenia dotyczy wykonawcy, który właśnie w tym czasie powinien przedstawić 

informacje  dotyczące  zasadności  reklamacji  oraz  przede  wszystkim  jej  pozytywnego  lub 

negatywnego rozpatrzenia ze swojej strony. 

Jak słusznie argumentował zamawiający szybki 

termin  wykonania  reklamacji

,  na  co  składa  się  także  rozpoznanie  reklamacji  ze  strony 

wykonawcy, 

pozwoli  uniknąć  negatywnym  działaniom  za  jakie  należy  uznać  okoliczności 

podrzucania  i  zalegania  odpadów  oraz  rozerwania  worków  przez  zwierzęta.  Tym  samym 

reklamacja powinna zost

ać rozpatrzona przez wykonawcę w terminie dwóch godzin (w celu 

uniknięcia  jakichkolwiek  wątpliwości  sygnalizowanych  przez  odwołującego  należy  wskazać, 

że określenie to odnosi się do godzin zegarowych) od momentu otrzymania zgłoszenia, czyli 

poinformowania wykonawcy o jej wniesieniu.  

W  dalszej 

kolejności  Izba  uznała  za  zasadną  argumentację  odwołującego  wskazującą,  że 

postanowie

nia dotyczące realizacji „reklamacji” nie określają co należy rozumieć przez zwrot 

rozpatrzenie  reklamacji.  W  tym  celu, 

w  ocenie  składu  orzekającego,  należało  uzupełnić 

kwestionowane przez 

odwołującego postępowanie o wymieniony powyżej zakres wskazując, 


że  przez  rozpatrzenie reklamacji  należy  rozumieć  poinformowanie  przez wykonawcę  osoby 

zgłaszającej  reklamację  oraz  zamawiającego  o  jej  pozytywnym  lub  negatywnym 

rozpatrzeniu. 

Kolejnym  zagadnieniem  wymagajacym  doprecyzowania  o

kazał  się  termin  na  wykonanie 

reklamacji 

przez  wykonawcę  w  przypadku  jej  pozytywnego  rozpatrzenia.  W  tym  zakresie 

Izba  dostrzegła  niekonsekwencję  zamawiającego,  ponieważ  z  treści  SWZ  wynikało,  że 

potwierdzenie  wykonania  reklamacji 

powinno  nastąpić  w  ciągu  3  godzin  od  momentu 

zgłoszenia reklamacji, co oznaczało, że wykonawca będzie miał maksymalnie 3 godziny na 

wykonanie  reklamacji  od  momentu  jej  zgłoszenia,  przy  czym  w  czasie  tych  trzech  godzin 

zawarty  został  także  dwugodzinny  okres  na  rozpatrzenie  reklamacji.  Tymczasem  w 

odpowiedzi na 

odwołanie zamawiający wskazał, że wykonanie reklamacji powinno nastąpić 

w  ciągu  2  godzin  od  otrzymania  zgłoszenia  o  pozytywnym  rozpatrzeniu  reklamacji.  W 

zwi

ązku  z  powyższym  Izba  doszła  do  przekonania,  że  koniecznym  było  ujednolicenie 

postanowień  SWZ  w  zakresie  terminu  realizacji  „reklamacji”  przez  wskazanie,  że  w 

przypadku  pozytywnego  rozpatrzenia  wykonanie  reklamacji  oraz  potwierdzenie  jej 

wykonania 

powinno  nastąpić  w  ciągu  3  godzin  od  przekazania  zgłoszenia  o  pozytywnym 

rozpatrzeniu  reklamacji. 

Pozostała treść opisu odnoszącego  się do  realizacji  „reklamacji”  w 

ocenie  składu  orzekającego  powinna  pozostać  bez  zmian,  przy  czym  w  treści  nakazanej 

modyfikacji SWZ zawartej w sentencji orzeczeni

a nie został podany numer faxu oraz adres 

poczty  elektronicznej, 

na  które  powinno  zostać  przesłane  potwierdzenie  wykonania 

reklamacji, gdy

ż przedmiotowe informacje powinien uzupełnić zamawiający. 

Ponadto  w  ramach  przedmiotowego  zarzutu,  w  ocenie  Izby,  nie 

można  było  stwierdzić 

naruszenia  art.  353

kc, 

ponieważ  kwestionowane  przez  odwołującego  postanowienia  nie 

odnosiły się do treści wzoru umowy, ale SWZ. We wzorze umowy stanowiącym załącznik nr 

7 do SWZ postanowienia 

dotyczące reklamacji zostały zawarte w §14, przede wszystkim w 

ust.  5-7. 

Odwołujący  nie  kwestionował  tych  postanowień,  stąd  też  ich  treść  pozostawała 

bezsporna  pomiędzy  stronami.  Z  powyżej  opisanymi  postanowieniami  wzoru  umowy 

związane jest też zagadnienie dotyczące sytuacji, w której wykonawca negatywnie rozpatrzy 

reklamacj

ę.  W  takiej  sytuacji  zasadność  reklamacji  będzie  rozstrzygana  przez 

zamawiającego, szczególnie mając na uwadze postanowienia zawarte w §14 ust. 6 i 7 wzoru 

umowy.  Z  racji  tego

,  że  odwołanie  nie  dotyczyło  postanowień  §14  wzoru  umowy  Izba  nie 

formułowała nakazu  wobec jego  treści,  niemniej  zamawiający  powinien wziąć pod  rozwagę 

doprecyzowanie  ww.  pos

tanowień  w  kontekście  procedury  rozstrzygania  reklamacji,  która 

została negatywnie rozpatrzona przez wykonawcę. 

Dodatkowo  Izba 

uznała,  że  niewłaściwe  byłoby  nakazywanie  zmiany  treści  postanowienia 

odnoszącego  się  do  realizacji  „reklamacji”,  które  miałoby  polegać  na  wskazaniu 


maksymalnie  1  dnia  roboczego  na  wykonanie  reklamacji  od  momentu  jej  pozytywnego 

rozpatrzenia. Nietrudno wyobrazi

ć sobie sytuacje, w której reklamacja zostałaby pozytywnie 

rozpatrzona  w  piątek  tym  samym  wykonanie  żądania  z  odwołania  powodowałoby,  że 

reklamacja 

mogłaby  zostać  wykonana  dopiero  po  weekendzie,  co  oznaczałoby,  że  śmieci 

zalegałyby kilka dni, co niewątpliwie negatywnie wpływałoby na środowisko, nie mówiąc już 

o kwestiach higienicznych czy estetycznych. Tym samym Izba 

przy uwzględnieniu w ramach 

przedmiotowego  zarzutu  naruszenia  dyspozycji  art.  99  ust.  1  i  2  Pzp  w  zw.  z  art.  16  Pzp 

zdec

ydowała się zmienić treść żądania odwołującego, którym nie była związana i nakazała 

modyfikację  postanowień  SWZ  odnoszących  się  do  zagadnienia  realizacji  „reklamacji”  w 

sposób wskazany w sentencji orzeczenia oraz opisany powyżej. 

W ocenie składu orzekającego nie znalazł potwierdzenia zarzut podniesiony w pkt 15 

petitum 

odwołania, który odnosił się do kar umownych opisanych w §10 ust. 1 pkt 5-7 wzoru 

umowy. W rama

ch przedmiotowego zarzutu Izba w pierwszej kolejności zwróciła uwagę na 

uzasadnienie  zawarte  w 

odwołaniu.  W  uzasadnieniu  odwołania,  oprócz  zacytowania 

kwestionowanych 

postanowień  projektu  umowy  oraz  wskazania  treści  żądania,  odwołujący 

poświęcił przedmiotowemu zarzutowi trzy zdania, w których zawarł ogólnikowe stwierdzenia 

koncentrujące się na wskazaniu, że kara umowna w wysokości określonej w §10 ust. 1 pkt 5-

7 wzoru umowy 

jest wygórowana i nieadekwatna do przewinienia, zamawiający ukształtował 

wysokości  kar  w  sposób  dowolny  i  niezwiązany  z  uszczerbkiem,  który  może  ponieść  oraz 

kary umowne powinny b

yć określone w wysokości adekwatnej do ewentualnej szkody. 

Tak  ogólnikowe  stanowisko  podane  jako  uzasadnienie  zarzutu,  które  w  żaden  sposób  nie 

odnosiło  się  do  konkretnych  i  osadzonych  w  realiach  rynkowych  okoliczności  dotyczących 

kwestionowanych  postanowi

eń,  nie  mogło  w  żaden  sposób  stanowić  podstawy  do 

uwzględnienia  odwołania.  Odwołujący  dopiero  na  rozprawie  podnosił  pewne  konkretne 

argumenty 

w  kontekście  przedmiotowego  zarzutu,  które  dotyczyły  ilości  reklamacji  jakie 

poj

awiają  się  przy  realizacji  podobnych  zamówień  oraz  poziomu  kar  umownych  z  tytułu 

zwłoki za realizację reklamacji, które na innych kontraktach wynoszą zwykle 100 zł za każdy 

dzień zwłoki. Izba nie mogła wziąć tej argumentacji pod uwagę ponieważ po pierwsze była 

spóźniona,  a  po  drugie  gołosłowna,  gdyż  odwołujący  nie  złożył  żadnych  dowodów  w  tym 

zakresie. 

Zgodnie  z  orzecznictwem  (np.  wyrok 

Sądu Najwyższego  z  dnia  21  września  2007 r.,  sygn. 

akt V CSK 139/07)

 dla dokonania oceny rażącego wygórowania kary umownej bierze się pod 

u

wagę  przede  wszystkim  stosunek  wysokości  zastrzeżonej  kary  umownej  do  wysokości 

szkody  doznanej  przez  wierzyciela, 

a  także  relację  między  wysokością  zastrzeżonej  kary 

umownej  a  w

ysokością  wynagrodzenia  należnego  stronie  zobowiązanej  do  zapłaty  kary 

umownej. 

Jak  wskazano  powyżej  odwołujący  nie  przedstawił  konkretnej  oraz  popartej 


dowodami  argumentacji  w  zakresie  opisanym  pow

yżej,  przez  co  nie można  było  uznać,  że 

kwestionowane  przez 

odwołującego  wysokości  kar  umownych  mogły  doprowadzić  do 

zachwiania równowagi pomiędzy wysokością tej kary a ewentualną szkodą, jakiej doznałby 

z

amawiający w wyniku niewykonania zobowiązania czy też wysokość kary mogła naruszać 

wymagan

ą równowagę w stosunku do wynagrodzenia wykonawcy.  

W związku z powyższym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 483 kc oraz art. 484 par. 1 kc 

oraz art. 353

kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz art. 16 Pzp oznaczony punktem nr 15. 

Odnośnie  zarzutu  wskazanego  w  pkt  19  petitum  odwołania  w  części  niewycofanej 

przez 

odwołującego tj. odnoszącej się do postanowienia zawartego w §10 ust. 1 pkt 2 wzoru 

umowy

,  który  dotyczył  wysokości  kary  umownej  za  niewywiązanie  się  z  poziomu  odzysku 

odpadów, naliczanej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu 

czystości  i  porządku  w  gminach  (Dz.U.  z  2022  r.  poz.  1297  ze  zm.),  Izba  uznała,  że  tak 

określona  kara  umowna  pozostaje  w  odpowiedniej  proporcji  do  szkody,  jakiej  doznałby 

z

amawiający  w  wyniku  niewykonania  przez  wykonawcę  zobowiązania,  gdyż  jest  jej  równa. 

Skład  orzekający  nie  znalazł  również  podstaw  do  uznania  tej  kary  umownej  za 

nieproporcjonalną  w  stosunku  do  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy,  zwłaszcza  że 

określenie  jego  wysokości  leży  w  pełni  w  gestii  wykonawców,  którzy  zdecydują  się  złożyć 

ofertę.  Kwestionowana kara  spełnia zatem  przypisywaną jej  funkcję  odszkodowawczą i  ma 

na  celu  motywowanie  wykonawców  do  wypełnienia  obowiązków  z  zakresu  osiągania 

odpowiedniego poziomu recyklingu. 

Ponadto  b

iorąc  pod  uwagę  przepisy  ww.  ustawy  nie  może  dziwić,  że  gmina  wykonując 

zadanie własne powierzone jej ustawą organizując odbieranie i zagospodarowanie odpadów 

komunalnych 

zleca  wykonywanie  tych  zadań  z  reguły  w  drodze  udzielenia  zamówienia 

publicznego  wyspecjalizowanemu  podmiotowi 

prowadzącemu  działalność  gospodarczą  z 

założeniem,  że  wykonawca  wypełni  nałożone  na  gminę  i  powierzone  w  drodze  umowy 

obowiązki,  którymi  sama  została  przez  ustawodawcę  obciążona.  W  tym  kontekście 

uwzględnienie  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  wskaźników  pochodnych  w  stosunku  do 

określonych w ustawie nie stanowi samo w sobie naruszenia przepisu prawa. Można zatem 

wyprowadzić  wniosek,  że  przez  sam  fakt  prowadzenia  działalności  w  zakresie  odbioru  i 

zagospodarowania  odpadów  wykonawca  powinien  liczyć  się  z  koniecznością  realizacji 

obowiązku osiągania wymaganego przez ustawodawcę poziomu recyklingu. W tym zakresie 

Izba przyjęła analogiczne stanowisko jak we wcześniejszych orzeczeniach odnoszących się 

do  kwestii  kary  umownej  za 

nieosiągnięcie  poziomów  recyklingu  tj.  wyroku  z  25  stycznia 

2022  r.  sygn.  akt  KIO  81/22,  wyroku  z  13  czerwca  2022  r.  sygn.  akt  KIO  1118/22,  KIO 

1119/22,  KIO  1120/22,  KIO  1121/22,  KIO  1122/22,  KIO  1123/22,  KIO  1124/22,  wyroku  z  25 


sierpnia  2022  r.  sygn.  akt  KIO  2023/22  czy 

wyroku  z  5  października  2022  r.  sygn.  akt  KIO 

Dodatkowo  w  zakresie  przedmiotowego  zarzutu  stanowiska 

odwołującego  nie  potwierdziły 

złożone  przez  niego  dowody.  Pierwszy  dowód  obejmował  opracowanie  własne 

przygotowane przez 

odwołującego w zakresie szacowanego poziomu recyklingu odpadów z 

terenu  gminy  P

omiechówek  za  rok  2021.  Z  przedmiotowego  dowodu  wynikało,  że 

szacowany  przez 

odwołującego  poziom  recyklingu  wynosił  u  zamawiającego  w  2021  r. 

i  miał  on  obrazować  okoliczność  potwierdzającą  trudności  w  uzyskaniu  limitów 

wynikających  z  ustawy  w  latach  2023  i  2024.  Jednakże  w  okolicznościach  przedmiotowej 

sprawy Izba ww. do

wód uznała za niewiarygodny, ponieważ stanowił on opracowanie własne 

odwołującego,  które  nie  dało  się  zweryfikować  pod  katem  realności  przyjętych  w  nim 

wyliczeń.  Ponadto  dowód  ten  nie  został  podpisany  w  związku  z  tym  skoro  nikt  ze  strony 

odwołującego  nie  zdecydował  się  wziąć  odpowiedzialności  za  jego  treść  przez  prostą,  ale 

zn

aczącą czynność złożenia pod nim podpisu, to w ocenie Izby nie można było mu przypisać 

żadnej mocy dowodowej. Ponadto skład orzekający ma świadomość tego, że przedmiotowy 

zarzut dotyka materii, kt

óra z pewnością będzie wywoływać ożywioną dyskusję, szczególnie 

z biegiem kolejnych lat podczas

, których poziomy recyklingu będą skokowo wzrastać (o 10% 

rocznie  do  55% 

w  2025  r,  a  następnie  o  1%  rocznie  docelowo  do  65%).  Zagadnienie  to 

wymagało  będzie  niewątpliwie  przemyślanych  rozwiązań  systemowych  będących  efektem 

dyskusji  prowadzonej 

pomiędzy  ustawodawcą  a  uczestnikami  rynku,  których  Izba  powinna 

być co najwyżej pośrednim beneficjentem, a nie bezpośrednim kreatorem.  

Nieprzekonujące  okazały  się  także  trzy  kolejne  dowody  złożone  przez  odwołującego. 

Dowody  te  w  oc

enie  Izby  prezentowały  mało  konkretne  dane  i  mogły  jedynie  sugerować 

pewne trud

ności w zakresie osiągnięcia poziomu recyklingu.  

Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 483 kc oraz art. 484 par. 1 

kc oraz art. 353

kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp oraz  art. 16 Pzp oznaczony punktem  nr  19 w 

części, która nie podlegała umorzeniu ze względu na cofnięcie. 

Izba  nie  dopatrzyła  się  naruszeń  w  zakresie  zarzutu  wskazanego  w  pkt  28  petitum 

odwołania,  który  dotyczył  kwestii  waloryzacji  wynagrodzenia.  Jak  ustalił  skład  orzekający  w 

treści §15 ust 3 pkt 5 wzoru umowy jednoznacznie wskazano, że zmiana wynagrodzenia ma 

dotyczyć  zmiany  cen  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia.  Tym 

samym  nie 

było  konieczności  dokładnego  wskazywania  rodzajów  tych  materiałów  lub 

kosztów  czy  też  określenia  w  umowie,  że  mają  one  dotyczyć  kwestii  odbioru  jak  i 

zagospodarowania 

odpadów,  ponieważ  realizacja  zamówienia  obejmuje  odbiór  i 

za

gospodarowanie  odpadów.  Jako  przykład  takiego  materiału  lub  kosztu  uprawniającego 


wykonawcę  do  składania  wniosku  waloryzacyjnego  można  wskazać  podnoszony  przez 

odwołującego koszt paliwa.  

Ponadto 

jak  słusznie  wskazał  zamawiający  ze  wzoru  umowy  nie  wynika  wyłącznie 

jednokrotna 

możliwość 

waloryzacji 

wynagrodzenia. 

Zdaniem 

Izby 

waloryzacja 

wynagrodzenia  przy  realizacji  przedmiotowego  kontraktu 

może  nastąpić  kilkukrotnie  w 

każdym przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.  

Dodatkowo 

Izba  uznała  za  niepotwierdzony  postulat  odwołującego  odnoszący  się  do 

proponowanego  przez  niego  10-dniowego  terminu 

na  ustosunkowanie  się  przez 

zamawiającego  do  wniosku waloryzacyjnego. Odwołujący  nie przedstawił  żadnego  dowodu 

w  zakresie  przedmiotowego 

żądania,  który  mógłby  potwierdzić  przedłużanie  przez 

zamawiających procesu rozpatrzenia czy też ustosunkowania się do wniosków o waloryzację 

wyna

grodzenia składanych przez wykonawców. 

Tym samy Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 439 w zw. z art. 353

kc w zw. z art. 8 ust. 1 i 

art. 16 Pzp oznaczony punktem nr 28. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  uwzględnieniu  w 

zakresie  od

noszącym  się  do  zarzutu  wskazanego  w  pkt  4  petitum  odwołania  w  części 

dotyczącej dyspozycji zawartej w art. 99 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 Pzp i na podstawie art. 553 

zdanie pier

wsze Pzp orzekła jak w sentencji. Zgodnie bowiem z treścią art. 554 ust. 2 pkt 1 

Pzp,  Izba  uwzgl

ędnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które miało 

wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia. 

Potwierdzenie  zarzutu  wskazanego  w  odw

ołaniu spowodowało,  iż  w  przedmiotowym stanie 

faktycznym  zosta

ła  wypełniona  hipoteza  normy  prawnej  wyrażonej  w  ww.  przepisie, 

ponieważ  zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  opisu  przedmiotu  zamówienia  w 

zakresie odnos

zącym się do kwestii realizacji „reklamacji”. 

Zgodnie z art. 575 Pzp Strony oraz 

uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący 

sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania  odwoławczego  stosownie  do  jego  wyniku.  W 

przedmiotowej  sprawie  rozpoznaniu 

podlegały  cztery.  Odwołanie  okazało  się  częściowo 

zasadne  w  zakresie  jednego  zarzutu  i  chybione  w 

pozostałym  zakresie.  W  związku  z  tym 

kosztami postępowania obciążono odwołującego w części 3/4 oraz zamawiającego w części 

Na 

koszty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez 

odwołującego (15 000 zł), koszt wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego (3 600 zł) oraz 

koszt  wynagrod

zenia  pełnomocnika  zamawiającego  (3 600  zł),  zatem  łącznie  22  200  zł. 

Zamawiający  poniósł  do  tej  pory  koszty  w  wysokości  3  600  zł  (koszt  wynagrodzenia 

pełnomocnika),  tymczasem  odpowiadał  za  nie  do  wysokości  5  550  zł  (22 200  zł  x  1/4).  Z 


kolei  odwołujący  poniósł  do  tej  pory  koszty  w  wysokości  18  600  zł  (koszt  wpisu  i 

wynagrodzenia  pełnomocnika),  a  odpowiadał  za  te  koszty  w  kwocie  16  650  zł  (22 200  zł  x 

. Wobec powyższego Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 1 

zł  (18 600  zł  –  16  650  zł),  stanowiącą  różnicę  pomiędzy  kosztami  poniesionymi 

dotychczas  przez 

odwołującego  a  kosztami  postępowania,  za  jakie  odpowiadał  w  świetle 

jego wyniku.  

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono 

stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. 

z  §  7  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437). 

Przew

odniczący:      …………………………….