KIO 2452/22 Sygn. akt: KIO 2453/22 WYROK dnia października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 17.02.2023

KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

Sygn. akt: KIO 2452/22 

Sygn. akt: KIO 2453/22 

WYROK 

z dnia 

3 października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Protokolant:            

Aldona Karpińska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 

30 września 2022 r. w Warszawie odwołań wniesionych 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 września 2022 r. przez odwołujących:  

A. R.  K.

,  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  PROJEKT-BRUK  R.  K., 

Łubowo 92B, 62-260 Łubowo (KIO 2452/22), 

B. L. 

K., 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Transportowo-

Usługowo-Handlowe L. K., Łubowo 92B, 62-260 Łubowo (KIO 2453/22),  

w  post

ępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Wielkopolski  Zarząd  Dróg 

Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51, 61-623 Poznań, 

przy  udziale 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  BADER-DROG                   

sp.  z  o.o. 

sp.k.,  Łubowo  25a,  62-260  Łubowo  oraz  T.  B.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą „B.” Firma Produkcyjno-Handlowo-Usługowa T. B., Dalachów 

354, 46-325 Rudniki,  

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. 

akt KIO 2453/22 po stronie zamawia

jącego, 

orzeka: 

1.  odrzu

ca  odwołania  o  sygn.  akt  KIO  2452/22  i  KIO  2453/22  w  zakresie  zarzutu 

dotycz

ącego  naruszenia  art.  224  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  poprzez 

niezasadne wezwania 

odwołujących do złożenia wyjaśnień w odniesieniu do ceny usług                

z poz. 18 Formularza cenowego, 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

w pozostałym zakresie uwzględnia odwołania o sygn. akt KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

i nakazuje 

zamawiającemu w części nr II i w części nr VI postępowania: unieważnienie 

czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty 

wykonawcy R. K., pro

wadzący działalność gospodarczą pod firmą PROJEKT-BRUK R. 

K., 

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  wykonawcy  L.  K.,  prowadzący 

działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Transportowo-Usługowo-Handlowe 

L. K. oraz 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert w ww. częściach postępowania, 

3.  w  sprawie  KIO  2452/22  kosztami 

postępowania  obciąża  zamawiającego:  Wielkopolski 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51, 61-623 Poznań, i: 

3.1. zalicza w po

czet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

o

dwołania, 

zasądza  od  zamawiającego:  Wielkopolski  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Poznaniu,               

ul.  Wilczak  51,  61-

623  Poznań,  na  rzecz  odwołującego:  R.  K.,  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą PROJEKT-BRUK R. K., Łubowo 92B, 62-260 Łubowo, kwotę 18 

zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy), tytułem zwrotu 

kosztów uiszczonego wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika, 

4.  w  sprawie  KIO  2453/22 

kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego:  Wielkopolski 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51, 61-623 Poznań, i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

pi

ętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od 

odwołania, 

4.2. za

sądza  od  zamawiającego:  Wielkopolski  Zarząd  Dróg  Wojewódzkich  w  Poznaniu,                

ul.  Wilczak  51,  61-

623  Poznań,  na  rzecz  odwołującego:  L.  K.,  prowadzący  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo  Transportowo-Usługowo-Handlowe  L.  K., 

Łubowo  92B,  62-260  Łubowo,  kwotę    18  600  zł  00  gr  (słownie:  osiemnaście  tysięcy 

sz

eśćset złotych zero groszy), tytułem zwrotu kosztów uiszczonego wpisu od odwołania 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  wrz

eśnia  2019 r.  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok  -  w terminie 14 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odw

oławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnicz

ący:      ………………………… 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

Sygn. akt: KIO 2452/22 

Sygn. akt: KIO 2453/22 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamaw

iający – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul. Wilczak 51, 61-623 

Poznań,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  „Zimowe  utrzymanie  dróg  na  terenie  9-u  Rejonów  Dróg 

Wojewódzkich”,  numer  referencyjny:  WZP.271-55/22.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało 

opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  13.05.2022  r.,                     

nr 2022/S 093-255401. 

W  dniu  19.09.2022  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  O

dwoławczej  wpłynęły  odwołania 

następujących wykonawców:  

A.  R.  K.

,  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  PROJEKT-BRUK  R.  K.,  Łubowo 

92B, 62-

260 Łubowo (zwany dalej: „odwołujący R. K.”) –  KIO 2452/22, 

B. 

Leszek  Kowalczyk,  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Przedsiębiorstwo 

Transportowo-

Usługowo-Handlowe  L.  K.,  Łubowo  92B,  62-260  Łubowo  (zwany  dalej: 

„odwołujący L. K.”) - KIO 2453/22.  

Obaj o

dwołujący zarzucili zamawiającemu naruszenie:  

1)  art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 

ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U. 

z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.),  zwanej  dalej:  „ustawą  Pzp”,  poprzez  odrzucenie  oferty 

o

dwołującego  z  tego  powodu,  iż  zdaniem  zamawiającego,  oferta  zawiera  rażąco  niską 

cenę, pomimo że odwołujący złożył wyjaśnienia, których zamawiający nie zakwestionował 

i nie zbadał wpływu poz. 18 Formularza ofertowego odwołującego na zaoferowaną cenę,  

2)  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  brak 

podstaw  do  żądania  wyjaśnień  w  przedmiocie 

rażąco  niskiej  ceny  w  odniesieniu  do  usług  z  poz.  18  Formularza  cenowego 

o

dwołującego,  bowiem  rzeczone  usługi  nie  stanowią  istotnych  części  składowych 

zamówienia,  a  w  konsekwencji  naruszenie  przepisu  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez 

udzielenie  zamówienia  wykonawcy  wybranemu  niezgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp                       

i  z  pogwałceniem  podstawowych  zasad  prawa  zamówień  publicznych,  tj.  równego 

traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji (art. 16 pkt 1 ustawy Pzp). 

O

dwołujący  zawarli  w  odwołaniach  niemal  identyczne  uzasadnienie,

wsk

azując

w szc

zególności, co następuje (cytat z odwołania odwołującego R. K.). 

„(…)  W  pierwszej  kolejności  podkreślenia  wymaga,  że  „w  świetle  art.  224  ust.  1  PZP 

wezwanie do  złożenia wyjaśnień może  dotyczyć również istotnych  części  składowych ceny 

lub  kosztu

. Pojęcie „istotnej części składowej ceny lub kosztu” należy rozumieć jako część, 

która w znacznym stopniu, bardziej niż pozostałe składniki, przyczynia się do powstawania 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

kosztów  po  stronie  wykonawcy  (...).  W  odróżnieniu  od  ceny  całkowitej  nie  ma  jednak 

zastosowania  przepis  o  30-

procentowej  różnicy  od  takich  wartości  w  ofertach  innych 

wykonawców” (Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Redakcja: H. Nowak, M. Winiarz). 

…)  W  ocenie  Odwołującego,  powołana  przesłanka  nie  zaktualizowała  się  w  niniejszym 

stanie 

faktycznym.  Zamawiający  w  sposób  wadliwy  dokonał  oceny  istotności  części 

składowych  ceny  oferty  wykonawcy  w  odniesieniu  do  poz.  18  Formularza  cenowego. 

Podkreślenia  bowiem  wymaga,  że  istotność  części  składowych  może  być  oceniana 

wyłącznie w odniesieniu do ceny oferty konkretnego wykonawcy. 

W  niniejszej  sprawie  relacja  ceny  z  poz.  18  Formularza  cenowego  do  ceny  oferty 

Odwołującego kształtuje się na poziomie poniżej 1%, a zatem o żadnej istotności tej części 

składowej nie może być mowy. Gdyby nawet przyjąć, przeciwko czemu Odwołujący oponuje, 

że owa istotność winna być oceniana w szerszym aspekcie, np. na tle ofert konkurencyjnych, 

to wyniki tego porównania potwierdzają tezę Odwołującego, a mianowicie, że przedmiotowa 

istotność  w  odniesieniu  do  rozważanej  pozycji  cenowej  nie  istnieje,  bowiem  analogicznie 

relacja  ta  kształtuje  się  w  ofercie  konkurencyjnej.  Udział  wartości  poz.  18  Formularza 

cenowego oferty konkurencyjnej w ceni

e całkowitej również wynosi poniżej 1%. Dalej, gdyby 

d

la  oceny  istotności  spornej  pozycji  cenowej  wziąć  również  szacunek  wykonany  przez 

Zamawiającego,  to  również  relacja  ceny  z  poz.  18  Formularza  cenowego  do  całkowitej 

wartości przedmiotu zamówienia kształtuje się na poziomie poniżej 1%. 

Z  ostrożności  procesowej  wskazać  należy,  że  Wykonawca  nie  deprecjonuje 

wskazanej  pozycji  cenowej

,  ale  nie  można  również  pomijać,  że  zakres  prac  objętych  OPZ              

odniesieniu do sprzętu pomocniczego (ciężkiego) został przez Zamawiającego określony 

następująco:  (…)  Z  powyższego  zatem  wynika,  że  sporna  pozycja  dotyczy  usług 

pomocniczych,  a  nie  podstawowych,  a 

zatem  z faktu  akcesoryjności tych usług  nie  sposób 

wywieść  twierdzenia,  że  są  one  istotne  skoro  sam  Zamawiający  nie  używa  w  stosunku  do 

nich określenia podstawowe, a więc za takie O ich nie uznaje. 

Ponadto,  n

ie  sposób  pominąć,  że  wycena  owej  spornej  pozycji  dotyczy  użycia 

sprzętu w warunkach, jak wynika z cytowanego wyżej zakresu robót, skrajne niekorzystnych, 

a więc w sytuacji, w której sprzęt lekki, podstawowy jest niewystarczający. Dotyczy to zaś na 

tyle  in

tensywnych  opadów  śniegu,  że  użycie  sprzętu  podstawowego  nie  przyniosłoby 

oczekiwanego  rezultatu. 

Doświadczenie  wskazuje,  że  tego  rodzaju  opady  mają  charakter 

incydentalny,  a  zatem  użycie  sprzętu  ciężkiego  również  ma  ten  charakter,  a  zatem                        

z incydental

ności wykonywania tego rodzaju usług nie sposób wywieść wniosku o istotności 

tego elementu składowego w cenie oferty nawet, gdyby przyjąć, iż dla oceny istotności może 

mieć znaczenie rodzaj usługi, przeciwko czemu Odwołujący oponuje, z przyczyn, o których 

była mowa powyżej. 

Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  zatem  nie  miał  podstaw,  na  gruncie  przepisu 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

art.  224  ust. 

1  ustawy  Pzp,  do  wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnienia  ceny  z  poz.  18 

Formularza cenowego, a skoro tak, to nie miał podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego 

w oparciu o wyjaśnienia, których żądanie było niezgodne z prawem. 

Przy tym nie można pomijać, że pierwsze wezwanie Wykonawcy do wyjaśnień miało 

oparcie w przepisie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp

, a zatem w ogóle nie wskazywało na badanie 

ceny w kierunk

u rażąco niskiej, a zatem nie mogą być z powyższego wyciągane negatywne 

konsekwencje  dla  Wyk

onawcy,  który  nie  ma  obowiązku  domniemywać  i  interpretować 

czynności Zamawiającego, a zatem należy uznać, że wyjaśnienia te w ogóle nie mogą być 

brane pod uwagę. (…) 

Już  powyższe,  zdaniem  Odwołującego,  powoduje,  że  czynność  Zamawiającego 

obarczona  jest  wadą.  Zamawiający  nie  badał  bowiem  wpływu  rzekomo  istotnych  części 

składowych  ceny  na  cenę  całkowitą,  zatem  nie  miał  podstaw  do  przyjęcia,  że  cena  oferty 

Odwołującego, jak to wskazał w swojej decyzji, nie jest uzasadniona. 

Tymczasem  nie  m

ożna  pominąć,  że  cena  oferty  Odwołującego  kształtuje  się  na 

poziomie 

10.000.713,60 zł, zaś cena oferty konkurencyjnej wynosi 11.397.672,00 zł, a więc 

cena 

oferty Odwołującego jest niższa od oferty konkurencyjnej nieco ponad 1 mln zł, a więc 

jest  tańsza  o  niewiele  powyżej  10%.  To  proste  porównanie  bez  przeprowadzania  nawet 

dokładnej  analizy  wskazuje,  że  tak  niewielka  różnica  pomiędzy  cenami  ofert  mieści  się 

kategorii  konkurencji  cenowej.  Poza  tym,  nie  m

ożna  tracić  z  pola  widzenia,  że  cena  oferty 

konkurencyjn

ej  została  ustalona  przez  Wykonawcę,  który  nie  ma  nawet  siedziby                           

w  województwie  wielkopolskim,  a  zatem  koszty  wykonania  tej  usługi  już  z  tej  przyczyny 

musz

ą być niższe. (…) 

Przechodząc  do  uzasadnienia  faktycznego  decyzji  Zamawiającego  o  odrzuceniu 

oferty  Odwołującego  wskazać  należy,  że  Zamawiający  podważa  realność  stawek  kosztów 

pracowników wycenionych przez Wykonawcę. Kontrargumentem zaś, świadczącym rzekomo 

o  braku  rynko

wości  tych  stawek  jest  Załącznik  nr  1  z  programu  do  kosztorysowania 

ORGBUD. 

Odnosząc  się  do  powyższego,  w  pierwszej  kolejności  wskazać  należy,  że  to 

Wykonawca  składa  wyjaśnienia,  uwzględniając  możliwości  i  okoliczności,  które  dotyczą 

Wykonawcy. 

Zamawiający  ma  więc  obowiązek  ocenić  wyjaśnienia  Wykonawcy  jedynie                 

w oparciu o okoliczności tam podane. Tymczasem, w niniejszym postępowaniu Zamawiający 

tego  nie  uczyn

ił.  W  odniesieniu  do  kosztów  pracy  pracowników  Zamawiający  nie 

zakwestion

ował  kalkulacji  Odwołującego,  co  zdaniem  Wykonawcy,  jest  konieczne  dla 

stwierdzenia  rażąco  niskiej  ceny,  a  czego  normatywną  podstawę  stanowi  art.  224  ust.  6 

ustawy  Pzp.  Tylko  bowiem, 

jeżeli  wyjaśnienia  wykonawcy  nie  uzasadniają  zaoferowanej 

ceny możemy mówić o cenie rażąco niskiej. 

Po  drugie,  Zamawiający  zakwestionował  wycenione  przez  Odwołującego  koszty 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

pracow

nicze  w  oparciu  o  ceny  znajdujące  się  w  jakimś  Załączniku  nr  1  ORGBUD. 

Zamaw

iający oparł się więc nie na wyjaśnieniach Wykonawcy, a na źródle pochodzącym od 

pod

miotu  zewnętrznego.  Ponadto,  nie  podał  w  ogóle,  czym  jest  rzeczony  ORGBUD. 

Odwołujący nie miał obowiązku opierać się i znać to źródło, a informacje z niego wynikające 

nie  n

ależą  do faktów  notoryjnych,  a  zatem  uzasadnienie faktyczne  Zamawiającego jest  nie 

tylko nieadekwatne, ale i nieweryfikowalne. 

Z ostrożności procesowej Odwołujący nabył to wydawnictwo, a jest nim Informacyjny 

zestaw 

cen  czynników  produkcji  budowlanej  dla  III  kwartału  2022  r.,  publikowany  przez 

ORG

BUD  Serwis.  Podmiot  ten  jest  również  twórcą  programu  do  kosztorysowania  robót 

budo

wlanych,  który  uwzględnia  rzeczone  źródło.  Analiza  przedmiotowego  wydawnictwa 

pozwala  na  stwierdzenie,  że  Zamawiający,  niezależnie  od  tego,  że  nie  był  uprawniony  do 

oceny  spornej  ceny,  zaoferowanej  przez  O

dwołującego,  przez  pryzmat  innych  źródeł  niż 

tylko 

wyjaśnienia Odwołującego, to również dopuścił się manipulacji. 

Po pierwsze bowiem, Zamawiający przyjął jako kontrdowód dla oceny kalkulacji poz. 

18  Formularza  ofertowego  Wyko

nawcy  stawki  robocizny  obowiązujące  na  rynku  robót 

budowlanych. 

Z doświadczenia życiowego zaś wynika, że rynek usług budowlanych, a więc 

u

sług  specjalistycznych  jest  rynkiem  bardziej  kosztownym  niż  rynek  usług,  w  tym  usług 

utrzymania  dróg.  Wynika  to  z  faktu,  że  pracownicy  budowlani  wykonują  roboty 

specjalistyczne,  podczas  gdy  pracownik 

świadczący  sporne  usługi  wykonuje  prace  proste, 

które nie wymagają specjalistycznego wykształcenia. Stąd też porównanie stawek robocizny 

z tych dwóch rynków należy uznać za adekwatne. 

Zaś za manipulację należy uznać fakt, że Zamawiający posłużył się cenami średnimi 

dla  powoływanych  robót  budowlanych,  żeby  stworzyć  wrażenie  nieadekwatności  stawek 

zaoferowanych  przez  Od

wołującego.  Tymczasem  powołane  wydawnictwo  zawiera  również 

c

eny stawek minimalnych, których to Zamawiający już nie przytoczył i kształtują się one na 

poziomie  ok. 

21  zł  i  taką  stawkę  Odwołujący  zaoferował.  Zatem,  stawka  zaproponowana 

przez  Odwołującego  mieści  się  nie  tylko  w  ustawowych  minimalnych  progach,  ale  również 

mieści się w przedziale stawek dla robocizny w sektorze usług budowlanych. (…) 

Jeśli  zaś  chodzi  o  zakwestionowane  koszty  pracy  sprzętu,  to  sytuacja  wygląda 

analogicznie, jak w przypadku 

oceny kosztów pracowników. Jeśli idzie o sprzęt Zamawiający 

znowu 

nie dokonał wyjaśnień Odwołującego, a do zakwestionowania realności pracy sprzętu 

oparł  się  jedynie  na  wspomnianym  wyżej  wydawnictwie,  porównując  roboty  budowlane                     

z  usługami.  Zamawiający  przyjął  bowiem  do  weryfikacji  cenę  pracy  sprzętu  wykonującego 

roboty odspajania i przemiesz

czania gruntu, a więc w warunkach budowy. 

Poza  tym  i  tym  raz

em  Zamawiający  dopuścił  się  manipulacji,  bowiem  nie  wziął  pod 

uwagę  nawet  cen  minimalnych  rzeczonych  robót,  niezależnie,  że  są  nieadekwatne,  tylko 

ceny  średnie,  żeby  spowodować  wrażenie  nierealności  ceny  zaoferowanej  w  tym  zakresie 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

przez Odwołującego. 

Tymczasem  analiza  cen  minimalnych  z  powo

łanego  wydawnictwa  pozwala  na 

stwierdzenie,  że  ceny  minimalne  kształtują  się  również  na  poziomie  niższym  niż  100  zł.                

W  przypadku  zaś  ceny  najmu  ceny  te  są  jeszcze  niższe.  Okoliczność  ta  ma  niebagatelne 

znaczenie,  bio

rąc  pod  uwagę,  że  Odwołujący  w  swoich  wyjaśnieniach  wskazywał  na  fakt 

użyczenia sprzętu i co więcej, warunki tego użyczenia, czego Zamawiający w ogóle nie wziął 

pod uwagę. (…) 

Co do 

kosztów napraw i eksploatacji, to Odwołujący zna sprzęt, jakim się posługuje i 

tylko  on  jest  w  stan

ie  ocenić,  czy  takie  koszty  napraw  wystąpią,  biorąc  tym  bardziej  pod 

u

wagę  wskazywane  wyżej  incydentalne  użycie  spornego  sprzętu  dla  realizacji 

przed

miotowego  zamówienia.  Tylko  z  faktu,  że  Zamawiającemu  wydaje  się,  iż  winien  te 

koszty wliczyć, Odwołujący nie będzie ich sztucznie zawyżał. 

Nie sposób również pominąć, że zakres prac objętych OPZ w odniesieniu do sprzętu 

pomo

cniczego (ciężkiego) nie przystaje do postanowienia Zamawiającego zawartego w pkt 

17.3 Instrukcji dla 

Wykonawców, stąd też należy wyciągnąć wniosek, że Zamawiający poza 

przytoczeniem powołanego postanowienia Instrukcji wątku tego nie eksplorował, a więc nie 

wskazał,  że  określony  koszt  z  kosztów  tam  wymienionych  nie  został  ujęty  w  kalkulacji 

Odwołującego,  co  tylko  potwierdza,  że  Zamawiający  skutecznie  nie  podważył  wyceny 

Odwołującego. 

Jeśli  idzie  o  argument  powołany  przez  Zamawiającego,  a  związany  z  możliwością 

zmiany  wynagrodzenia wykona

wcy w toku realizacji zamówienia to jest on irrelewantny dla 

sprawy, bo

wiem nie ma zawiązku z obowiązkiem dokonania oceny wyjaśnień Odwołującego 

w przedmiocie rażąco niskiej ceny. 

Jed

nocześnie  Odwołujący  z  ostrożności  procesowej  podkreśla,  że  Izba  jest 

upr

awniona do oceny czynności Zamawiającego jedynie w świetle powołanego uzasadnienia 

faktycznego,  a  więc  podstaw  faktycznych  odrzucenia  oferty  Odwołującego.  Te  z  kolei 

koncentrują się nie na ocenie wyjaśnień i zawartej w nich kalkulacji spornego elementu ceny 

oraz  dołączonych  dowodów,  a  jedynie  na  powołaniu  alternatywnego  źródła  do  oceny  ceny 

zaoferowanej przez O

dwołującego. 

Tymczasem  ustawa  Pzp  nie  zna  innego  źródła  dla  oceny  ceny  zaoferowanej  przez 

wykonawcę  jak  jego  wyjaśnienia.  Idąc  dalej,  skoro  Zamawiający  nie  zakwestionował 

kalkulacji  ceny  i  dowodów  przedłożonych  przez  Odwołującego,  to  tym  samym  oferta 

Wykon

awcy nie może być uznana za zawierającą cenę rażąco niską. Nawet, gdyby uznać, 

że  Zamawiający  nie  dokonał  oceny  wyjaśnień  Odwołującego,  to  Izba  nie  może  go  w  tym 

wyręczać  i  dokonywać  oceny  w  istocie  za  Zamawiającego,  poddając  analizie  wyjaśnienia 

Odwołującego, stąd też, w opinii Odwołującego, decyzja Zamawiającego nie może się ostać. 

W  oceni

e  Odwołującego,  powołane  powyższej  naruszenia  przepisów  ustawy  Pzp 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

przez Zamawiającego stanowią wystarczający powód, aby uznać czynność odrzucenia oferty 

Odwołującego za niezgodną z prawem. Zamawiający po pierwsze bowiem, nie miał podstaw 

do  wez

wania Odwołującego do  złożenia wyjaśnień,  po  drugie zaś,  Zamawiający nie  badał, 

czy  i  ewentualnie,  w  jaki  sposób,  przy  uznaniu  przez  Zamawiającego,  że  cena  za 

świadczenie  usług  z  poz.  18  Formularza  cenowego  jest  rażąco  niska,  rzeczona  cena  ma 

wpływ  na  cenę  całkowitą  oferty.  Nadto,  co  istotne  nie  podważył  kalkulacji  i  dowodów 

Od

wołującego, a zatem należy uznać, że wyjaśnienia te były wystarczające (…)”. 

W związku z tym odwołujący R. K. wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty ZABERD sp. z o.o., 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego. 

Z kolei od

wołujący L. K. wniósł o nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  konsorcjum:  BADER-

DROG sp. z o.o. sp.k. oraz 

„B.” Firma Produkcyjno-Handlowo-Usługowa T. B., 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego. 

Pismem  z  dnia  22.09.2022  r.  w

ykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  zamówienie: 

BADER-

DROG  sp.  z  o.o.  sp.k.,  Łubowo  25a,  62-260  Łubowo  oraz  T.  B.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  „B.”  Firma  Produkcyjno-Handlowo-Usługowa  T.  B., 

Dalachów  354,  46-325  Rudniki  (dalej:  „przystępujący”),  zgłosili  przystąpienie  do 

postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  2453/22  po  stronie  zamawiającego.  Izba 

stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie. 

Pismem  z  dnia  21.09.2022  r.  wykonawca  ZABERD  sp.  z  o.o.,  ul.  Bystrzycka  24,               

215  Wrocław,  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO 

2452/22 po stronie zamawiającego. Wykonawca zgłaszając przystąpienie Prezesowi Izby nie 

dołączył  dowodów  przekazania  kopii  przystąpienia  stronom.  W  trakcie  posiedzenia  Izba 

ustaliła,  że  zgłoszenie  przystąpienia  nie  zostało  przesłane  odwołującemu  na  właściwy, 

podany  w  odwołaniu  adres  pełnomocnika.  Z  uwagi  na  powyższe  Izba  stwierdziła,  że 

prz

ystąpienie  nie  zostało  dokonane  skutecznie  i  nie  dopuściła  wykonawcy  ZABERD                    

sp. z o.o. do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze jego uczestnika.  

Pismem z dnia 29.09.2022 r. 

zamawiający złożył odpowiedzi na odwołania,

w których 

wniósł o ich odrzucenie, ewentualnie o ich oddalenie. Pismem z dnia 29.09.2022 r. również 

przystępujący  ustosunkował  się  do  treści  odwołania  w  sprawie  2453/22,  wnosząc  o  jego 

odrzucenie, ewentualnie o jego oddalenie.  

Krajowa Izba Odw

oławcza ustaliła, co następuje. 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

Pr

zedmiotem zamówienia jest zimowe utrzymanie dróg na terenie 9-u Rejonów Dróg 

Wojewódzkich,  które  obejmuje:  odśnieżanie,  zwalczanie  śliskości  zimowej,  patrolowanie, 

utrzymanie  cho

dników  oraz  wywóz  śniegu.  Przedmiot  zamówienia  został  podzielony  na  9 

części. Odwołanie R. K. dotyczy części nr VI (RDW w Nowym Tomyślu), zaś odwołanie L. K. 

– części nr II (RDW w Gnieźnie).  

W  pkt  17.3.  specyfikacji 

warunków  zamówienia  (dalej:  „swz”)  zamawiający  wskazał, 

że ceny jednostkowe oferowane przez wykonawcę powinny zawierać: 

koszt efektywnego odśnieżania i posypania 1 km drogi, 

koszt zakupu wszystkich niezbędnych materiałów do prac ZUD, 

- koszt dojazdu na wyznac

zone miejsce rozpoczęcia pracy, 

koszt prowadzenia dyżurów, 

- ko

szt objazdu dróg przez Dyżurnego Wykonawcy samochodem osobowym, 

koszty związane z całością systemu GPS: 

a) 

koszt zakupu, montażu i serwisu urządzeń GPS, 

b) 

koszt zakupu i obsługi systemu monitoringu GPS, 

c) koszt abona

mentu za przesyłanie danych w systemie monitoringu GPS/GRPS, 

d) 

koszt szkolenie z obsługi systemu GPS, 

koszty  zakupu,  montażu  i  serwisu  kamer  z  kartami  pamięci  do  kabin  kierowców  sprzętu 

ZUD, 

koszt wynajęcia składowiska materiałów ZUD, 

- koszt usuwania 

pojazdów blokujących drogi. 

Wartość szacunkowa zamówienia w części II postępowania wynosi 10.626.563,56 zł 

netto, co stanowi 11.476.688,64 

zł brutto.  Średnia arytmetyczna ofert wynosi 9.793.893,60 

zł  brutto.  Odwołujący  L.  K.  złożył  ofertę  z  ceną  całkowitą  9.662.587,20  zł  brutto.  Cena 

całkowita oferty odwołującego jest więc niższa od wartości szacunkowej powiększonej o VAT 

o 15,81% 

oraz od średniej arytmetycznej ofert o 1,35%. 

Wartość szacunkowa zamówienia w części VI postępowania wynosi 10.236.629,96 zł 

netto, co stanowi 11.055.560,36 

zł brutto.  Średnia arytmetyczna ofert wynosi 10.699.192.80 

zł  brutto.

Odwołujący  R.  K.  złożył  ofertę  z  ceną  całkowitą  10.000.713,60  zł  brutto.

Cena 

całkowita oferty odwołującego jest więc niższa od wartości szacunkowej powiększonej o VAT 

o 9,55

% oraz od średniej arytmetycznej ofert o 6,53%. 

W  formularzach  cenowych  zarówno  dla  części  II,  jak  i  dla  części  VI,  w  pozycji  18

ZUD  - 

sprzęt  ciężki”  obydwaj  odwołujący  wskazali  cenę  jednostkową  w  wysokości  10  zł 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

netto.  

Korespondencja z 

odwołującym R. K.: 

Pismem z dnia 20.07.2022 r. 

zamawiający wezwał odwołującego R. K., na podstawie 

art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, do 

złożenia wyjaśnień „treści oferty w zakresie zaoferowanej ceny 

na  sprz

ęt  ciężki  przy  zimowym  utrzymaniu  dróg.  Prosimy  o  przedstawienie  szczegółowej 

kalkulacji ceny oraz przedłożenie dowodów, że za zadeklarowaną przez Państwa cenę jest 

możliwe  zrealizowanie  zamówienia  z  użyciem  sprzętu  ciężkiego”.  Ponadto  zamawiający 

poprosił  odwołującego  R.  K.  o  ustosunkowanie  się  do  zarzutów  zawartych  w  piśmie 

przystępującego ZABERD.  

Pismem z dnia 24.07.2022 r. 

odwołujący R. K. udzielił wyjaśnień,                        w 

ram

ach  których  powołał  się  m.in.  na:  zapis  w  OPZ,  zgodnie  z  którym  nawet  w  razie 

niewykonania  w 

miesiącu  żadnej  czynności  ZUD  wykonawcy  przysługiwać  będzie 

wynagrodzenie  w 

wysokości 35.000 zł, na dużą ilość sprzętu objętego monitoringiem GPS, 

co 

pozwoliło  na  duże  rabaty  i  na  najem  placu  (wszystko  w  oparciu  o  umowy  ustne),  na 

nabywanie soli i piasku na przełomie lata i jesieni, co pozwala uzyskać korzystniejsze ceny, 

na  samozatrudnienie 

odwołującego, co pozwala wykonywać mu prace osobiście i generuje 

niższe  koszty,  a  ponadto  zakwestionował  dopuszczalność  badania  rażąco  niskiej  ceny                     

w  zakresie  prac  przy 

użyciu  ciężkiego  sprzętu,  gdyż  nie  są  to  prace  kluczowe  lub  wyżej 

punktowane.  

W  tym  samym  piśmie  odwołujący  R.  K.  zastrzegł  jako  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

„informacje w całości zawarte w piśmie co do wyjaśnień kalkulacji cenowej”. 

Pismem z dnia 03.08.2022 r. 

zamawiający, na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, 

wezwał  odwołującego  R.  K.  „ponownie  do  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  ceny 

jednostkowej  dla  pozycji  nr  18  „ZUD  -sprzęt  ciężki”.  W  ocenie  Zamawiającego  ta  część 

zamówienia  jest  istotnym  elementem  oferty,  gdyż  priorytetowym  zadaniem  realizowanym 

przez  Zarządcę  drogi  jest  utrzymanie  drożności  dróg.  W  warunkach  pogodowych,  kiedy  to 

zachodzi  potrzeba  użycia  sprzętu  ciężkiego,  kluczowym  jest,  aby  wszystkie  drogi 

wojewódzkie były przejezdne i zadanie zostało zrealizowane zgodnie  z OPZ”. 

Pismem z dnia 08.08.2022 r. 

odwołujący R. K. udzielił wyjaśnień, w których wskazał 

m.in.: 

„To dana firma kierując się własną polityką decyduje o kalkulacji zysków oraz strat tak aby 

przy  wykonaniu  całego  zadania  było  rentowne  dla  firmy”,  a  także  wskazał,  że  podczas 

przygotowywania kosztorysu 

całe zadanie potraktował globalnie,  

„W  związku  z  możliwościami  oferowanymi  przez  PUP  w  Gnieźnie  istnieje  możliwość 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

skorzystania z atrakcyjnych form zatrudnienia osoby bezrobotnej. Zatrudnianie bezrobotnego 

urzędu  pracy  to  atrakcyjna  oferta  dla  pracodawców.  Pozwala  m.in.  na  obniżenie  kosztów 

dzięki  środkom  z  Funduszu  Pracy,  uzyskanie  dofinansowania  wyposażenia  miejsca  pracy 

czy otrzymanie refundacji składek na ubezpieczenie społeczne opłacane za zatrudnionych”. 

„Faktem  jest,  że  pracownicy  muszą  być  przygotowani  na  podjęcie  pracy  przy  ZUD                        

z  wykorzystaniem  sprzętu  ciężkiego  w  trybie  natychmiastowym  niemniej  jednak  z  analizy 

kilku ostatnich lat jasno wynika, że prace takie nie były wykonywane. W związku z czym (…)  

osoby  te  będą  skierowane  (w  momencie  gdy  nie  będzie  pracy  przy  ZUD)  do  innych  prac 

przynoszących firmie  zyski.  Przy  takim  podejściu  łatwo  jest  wyliczyć,  że  pracownik  taki  nie 

będzie tylko kosztem a zyskiem w związku z czym można przyjąć, że koszt pracy człowieka 

związany z obsługą sprzętu ciężkiego będzie znikomy bądź też zerowy”. 

„W  ramach  wieloletniej  współpracy  z  firmami  podpisałem  listy  intencyjne  o  zamiarze 

zawarcia umowy 

barterowej, która polega na umieszczeniu na sprzęcie do ZUD reklam kilku 

podmiotów gospodarczych. W zamian za umieszczenie tych reklam firmy zobowiązują się do 

pokrycia  100%  kosztów  paliwa  danego  sprzętu  ciężkiego  wykorzystywanego  przy  ZUD. 

Dzięki  takiej  umowie  w  bardzo  łatwy  sposób  zminimalizowałem  koszty  paliwa  do  0zł/h  co              

w sposób oczywisty wpłynęło na cenę zawartą w kosztorysie”. 

„kondycja  finansowa  mojej  firmy  umożliwia  mi  zakup  w  dowolnym  momencie  dowolnego 

sprzętu  ciężkiego  co  dodatkowo  obniży  koszt  związany  z  jego  wykorzystaniem.  Niemniej 

jednak wstrzymuje 

się z taką decyzją ze względu na minimalny w mojej opinii zakres prac na 

taki sprzęt”. 

„Część zadania powierzona jest podwykonawcy, z którym mam ustalone i zagwarantowane 

ceny nie 

generujące dodatkowych kosztów, które wpłynęły na kalkulację cenową dla sprzętu 

ciężkiego”. 

„posiadane doświadczenie przy zimowym utrzymaniu dróg oraz znajomość topografii dróg 

znajdujących  się  w  obwodzie  Nowego  Tomyśla  umożliwiło  mi  optymalizację  tras  oraz 

podzielenie ich pomiędzy składowiska w taki sposób by nie było pustych przejazdów a trasy 

były  wykorzystane  efektywnie  co  dla  mojej  firmy  stanowi  oszczędności  przy  wykonywaniu 

zamówienia”, 

„jeden  z  udostępnionych  placów  jest  własnością  członka  mojej  rodziny  i  został  mi 

udostępniony nieodpłatnie co nie generuje dla mnie dodatkowego kosztu a wręcz zmniejsza 

je w stosunku do firm

”, 

„Spora  część  wymaganego  przez  zamawiającego  sprzętu  jest  w  moim  posiadaniu  (…) 

Fakt,  iż  sam  wykonuje  pracę  jest  kolejnym  argumentem,  iż  nie  generuje  dodatkowych 

kosztów kolejnego pracownika”, 

„Zamawiający  na  podstawie  SWZ  wymaga  od  wykonawcy  zatrudnienia  pracowników  na 

podstawie  umowy  o  pracę  natomiast  nie  wymaga  ani  konkretnej  ilości  osób  nie  wytycza 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

rodzaju  zatrudnienia  umowy  i  nie 

wskazał  obowiązkowego  wymiaru  czasu  pracy,  a  koszty 

zatrudnien

ia  w  zależności  od  powyższych  czynników  wpływają  na  koszt  jednostkowy  cen 

zaoferowanych 

w  formularzu  ofertowym.  Przy  własnych  założeniach  ilości  osób  i 

uwzględnieniu kosztów jakie będę musiał ponieść przy zatrudnieniu zgodnie z adekwatnym i 

obowiązującym  wynagrodzeniem  mogłem  pozwolić  sobie  na  zaoferowanie  takiej  właśnie 

ceny dla sprzętu ciężkiego”, 

„obecny  klimat,  wpływ  ocieplenia  klimatycznego,  zmieniające  się  warunki  atmosferyczne 

oraz  analizę  ostatnich  lat  wszystko  to  wpłynęło  na  moją  kalkulację  cenową  dla  pozycji  18 

ZUD  sprzęt  ciężki.  Z  posiadanej  wiedzy  wiem,  iż  w  latach  ubiegłych  nie  był  on  w  ogóle 

używany co spowodowane jest ociepleniem w naszym kraju”, 

„posiadanie  na  stanie  300  ton  soli  z  poprzedniego  okresu  zimowego  oraz  zakup  soli 

drogowej  po  bardzo  korzystnych  cenach,  gd

yż  poza  sezonem  zimowym  jest  dużo  niższe 

zapotrzebowanie  co  pozwala  na  otrzymanie  od  sprzedawcy  dużych  rabatów  i  wpływa  na 

niższe  koszty  dla  zadania  ZUD  a  w  konsekwencji  czego  pozwala  obniżyć  ceny  w  tym  dla 

sprzętu ciężkiego”, 

Do  wyjaśnień  nie  dołączono  żadnych  wyliczeń  ani  dowodów.  W  tym  samym  piśmie 

odwołujący R. K. zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa „informacje w całości zawarte w 

piśmie co do wyjaśnień kalkulacji cenowej”. 

Pismem z dnia 10.08.2022 r. zamawi

ający, na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, 

wezwał  odwołującego  R.  K.  „ponownie  do  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  ceny 

jednostkowej dla pozycji nr 18 „ZUD-sprzęt ciężki" oraz dowodów, w szczególności: 

a) naz

w firm oraz podpisanych listów intencyjnych, potwierdzających zamiar zawarcia umów 

barterowych,  które  polegają  na  umieszczeniu  na  sprzęcie  do  ZUD  reklam  kilku  podmiotów 

gospodarczych  i  zobowiązania  tych  podmiotów  do  pokrycia  100%  kosztów  paliwa  danego 

sprz

ętu ciężkiego wykorzystywanego przy ZUD; 

b) 

kopii  umowy  z  PUP  pozwalającej  na  korzystnych  warunkach  zatrudnienie  osób 

bezrobotnych; 

c) kopii zawar

tych umów użyczenia / najmu sprzętu ciężkiego; 

d) 

kopii umowy z podwykonawcą, z której wynikają ceny mające wpływ na badany koszt; 

e) dokum

ent potwierdzający nieodpłatne udostępnienie placów składowania sprzętu.” 

Pismem z dnia 16.08.2022 r. 

odwołujący R. K. udzielił wyjaśnień, które zastrzegł jako 

ta

jemnicę przedsiębiorstwa i do których dołączył: 

„1. Listy intencyjne, 

2. Kopie zawar

tych umów użyczenia/ najmu sprzętu ciężkiego, 

3. Kopie 

umów z podwykonawcą, 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

4. Dokume

nt potwierdzający nieodpłatne udostępnienie placu składowania sprzętu. 

5. Formy zatrudnienia osób bezrobotnych z PUP w Gnieźnie.” 

W  wyjaśnieniach  odwołujący  Rafał  Kowalczyk  wskazał  informacje  dotyczące  m.in.  kosztów 

pracowników  -  21,57  zł/godzinę,  kosztów  sprzętu  -  4,17  zł  miesięcznie  i  kosztów  najmu 

ładowarki - 50 zł rocznie, przy czym pozostały sprzęt został użyczony nieodpłatnie (kwoty te 

zostały ujawnione przez zamawiającego w piśmie informującym o odrzuceniu oferty).                      

Korespondencja z odwołującym L. K.: 

Pismem z dnia 20.07.2022 r. zamawiający wezwał odwołującego L. K., na podstawie 

art. 

128 ust. 4 ustawy Pzp, do złożenia wyjaśnień „treści oferty w zakresie zaoferowanej ceny 

na  sprzęt  ciężki  przy  zimowym  utrzymaniu  dróg.  Prosimy    o  przedstawienie  szczegółowej 

kalku

lacji ceny oraz przedłożenie dowodów, że za zadeklarowaną przez Państwa cenę jest 

możliwe  zrealizowanie  zamówienia  z  użyciem  sprzętu  ciężkiego”.  Ponadto  zamawiający 

poprosił  odwołującego  L.  K.  o  ustosunkowanie  się  do  zarzutów  zawartych  w  piśmie 

przystępującego ZABERD oraz przystępującego konsorcjum BADER-DROG. 

Pismem  z  dnia  23

.07.2022  r.  odwołujący  L.  K.  udzielił  wyjaśnień,  w  których  m.in.: 

zakwestionował zasadność zarzutów stawianych przez ww. dwóch wykonawców, wskazał na 

możliwość pozostawania przez nich w zmowie przetargowej, powołał się na fakt, że w latach 

ubiegłych używane były głównie solarki i pługi lekkie i średnie, co oznacza, że sprzęt ciężki 

nie  jest  kluczowym  elementem  zadania, 

wskazał  na  niewielką  różnicę  ceny  jego  oferty  od 

wartości szacunkowej powiększonej o VAT i średniej arytmetycznej ofert, powołał się na 30-

letnie  istn

ienie  firmy  na  rynku  oraz  wynikający  z  tego  dostęp  do  atrakcyjnych  cen  dla 

materiałów  ZUD  czy  systemu  monitoringu  GPS,  na  długoletnią  współpracę  z 

podwykonawcami i osobami zatrudnianymi oraz na 

„szerszą gamę czynników wpływających 

na cenę”, co pozwoliło na klarowną kalkulację ceny oferty. 

W  tym  samym  piśmie  odwołujący  L.  K.  zastrzegł  treść  wyjaśnień  jako  tajemnicę 

przedsiębiorstwa. 

Pismem 

z dnia 03.08.2022 r. zamawiający, na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, 

wezwał  odwołującego  L.  K.  „ponownie  do  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  ceny 

jednostkowej  dl

a  pozycji  nr  18  „ZUD  -sprzęt  ciężki”.  W  ocenie  Zamawiającego  ta  część 

z

amówienia  jest  istotnym  elementem  oferty,  gdyż  priorytetowym  zadaniem  realizowanym 

przez  Zarządcę  drogi  jest  utrzymanie  drożności  dróg.  W  warunkach  pogodowych,  kiedy  to 

zachodzi  potrzeb

a  użycia  sprzętu  ciężkiego,  kluczowym  jest,  aby  wszystkie  drogi 

wojewódzkie były przejezdne i zadanie zostało zrealizowane OPZ”. 

Pismem z dnia 08.08.2022 r. odwołujący L. K. udzielił wyjaśnień, w których wskazał 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

m.in.: 

„konkurencyjne firmy postawiły na większy zysk przy ZUD niż moja firma”, 

„firma  moja  jest  firmą  rodzinną  z  30  letnim  doświadczeniem  przy  ZUD  pozwala  na 

oferowanie  cen  za  usługi  które  z  całą  stanowczością  i  odpowiedzialnością  wykonam  bez 

zastrzeżeń zgodnie do OPZ”, 

„Nasze  prace  wykonujemy  własnymi  środkami  transportowymi  oraz  maszynami  i 

urządzeniami które należą do mojej firmy. ponad to jestem właścicielem gruntu 0.760ha na 

którym znajduje się siedziba mojej firmy”, 

„Wzięliśmy pod uwagę klimat w którym obecnie się znajdujemy który uległ diametralnemu 

ociepleniu gdzie przez ostatnie 16 lat ani jeden raz sprzęt ciężki nie został użyty przy ZUD, 

co 

nie przesądza o fakcie nie użycia go w latach przyszłych”, 

„posiadam  na  własność  na  zabezpieczenie  zadań  II  i  VIII  wymaganych  SWZ  –  solarki  –

pługi  90%  nośniki  solarek  i  pługów-90%  koparki  ładowarki  70%  pozostały  sprzęt 

”, 

„dysponuję  własnym  terenem  na  składowisko  soli/piasku  wraz  z  budynkiem  biurowym.                

Na obecną chwilę mamy zapasu soli ok 800 ton oraz zapewnienie firm o dalszych dostawach              

w korzystnych cenach wynegocjowanych poprzez wieloletnie kontrakty

”, 

„Przy  założeniu  obecnego  zatrudnienia  pracowniczego  oraz  samozatrudnienia  i 

zaangażowaniu  rodziny  oraz  środków  pieniężnych  wypracowanych  przez  lata  pracy 

wykonam wszystkie 

powierzone zadania bez uszczerbku na realizacji powierzonych zadań”, 

„założyłem zysk na poziomie ok 30%-40%” 

„gwarantowane  kwoty  miesięczne  przez  WZDW  dodatkowo  wzmacniają  pozycję  firmy  i 

pozwalają na większą swobodę działania” 

„w warunkach pogodowych, kiedy zachodzi potrzeba użycie sprzętu ciężkiego zapewniam 

iż na polecenie RDW zostanie użyty sprzęt zgodnie do zapisu OPZ by zachować drożność i 

przejezdność dróg”. 

Do  wyjaśnień  nie  dołączono  żadnych  wyliczeń  ani  dowodów.  W  tym  samym  piśmie 

odwołujący L. K. zastrzegł treść wyjaśnień jako tajemnicę przedsiębiorstwa.  

Pismem z dnia 10.08.20

22 r. zamawiający, na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, 

wezwał  odwołującego  L.  K.  „ponownie  do  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  ceny 

jednostkowej  dla  pozycji  nr  18  „ZUD-sprzęt  ciężki"  oraz  „dowodów  potwierdzających 

własność  sprzętu  ciężkiego  przeznaczonego  do  realizacji  przedmiotowej  części,  m.in.  w 

postaci zaksięgowania na środki trwałe, ewidencji środków trwałych, tabel amortyzacyjnych 

oraz  dowodów  potwierdzających,  że  dysponują  Państwo  własnym  terenem  na  składowisko 

soli / piasku

”. 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

Pismem z dnia 16.08.2022 r. odwołujący L. K. udzielił wyjaśnień, które zastrzegł jako 

tajemnicę przedsiębiorstwa i do których dołączył: 

„- akt notarialny własności działki 

decyzja z Wójt Gminy Łubowo- podatek od nieruchomości 

umowa użyczenia (siedem umów) 

- Fakt-

Plan amortyzacji środka trwałego_06_2022 

- Fakt-

Wykaz środków trwałych_06_2022” 

W wyjaśnieniach odwołujący L. K. wskazał informacje dotyczące m.in. kosztów pracowników 

(21,57  zł/godzinę)  oraz  kosztów  pracy  ładowarek  własnych:  29,00  zł/godz,  przy  czym 

pozostały  sprzęt  został  użyczony  nieodpłatnie  (kwoty  te  zostały  ujawnione  przez 

zamawiającego w piśmie informującym o odrzuceniu oferty).                      

Zgodnie  z  inform

acją  podaną  przez  zamawiającego,  tylko  ostatnie  wyjaśnienia 

odwołujących z dnia 16.08.2022 r. pozostają utajnione.  

Pismem  z  dnia  09

.09.2022  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  ofert 

najkorzystniejszych w 

części nr II i w części nr VI postępowania, a także o odrzuceniu ofert 

obu 

odwołujących  odpowiednio  w  ww.  częściach  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.               

z  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp.  Uzasadni

ając  odrzucenie  oferty  odwołującego  L.  K. 

zamawiaj

ący wskazał: 

„(…)  Zaproponowana  przez  Wykonawcę  cena  jednostkowa  w  poz.  18  formularza 

cenowego  „ZUD-sprzęt  ciężki”,  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  SWZ  (10  zł  za  1 

motogodzinę)  budziła  wątpliwości  Zamawiającego  w  zakresie  możliwości  rzetelnego 

wykonania  zamówienia.  W  ocenie  Zamawiającego  ta  część  zamówienia  jest  istotnym 

elementem  ceny  oferty,  gdyż  priorytetowym  zadaniem  zarządcy  dróg  jest  utrzymanie 

drożności  dróg.  W  warunkach  pogodowych,  kiedy  zachodzi  potrzeba  użycia  sprzętu 

ciężkiego,  kluczowym  jest,  aby  wszystkie  drogi  wojewódzkie  były  przejezdne  i  zadanie 

zostało  zrealizowane  zgodnie  z  Opisem  Przedmiotu  Zamówienia.  Zamawiający  wskazuje 

przy  tym  iż  przed  wszczęciem  postępowania  oszacował  wartość  w  poz.  18  „ZUD-sprzęt 

ci

ężki” dla części Il RDW Gniezno w wysokości 249,17 zł za 1 motogodzinę. 

…)  W  swoich  wyjaśnieniach  Wykonawca  nie  wykazał  Zamawiającemu,                                 

iż oszacowanie kosztów pracy sprzętu ciężkiego przy zimowym utrzymaniu dróg uwzględnia 

wszystkie  przewidziane  koszty. 

W  szczególności  wskazana  stawka  kosztów  pracownika 

,57  zł/godz.  jest  niewspółmierna  do  rzeczywistych  kosztów  pracy  na  rynku.  Zgodnie                    

z  z

ałącznikiem  nr  1  -  stawki  wg  ORGBUD  są  znacząco  wyższe  niż  wskazane                                    

w  wyjaśnieniach  Wykonawcy  (24,76  zł  -  26,13  zł),  natomiast  ostatnie  analizy  rynku 

cenowego wykonawców wskazują iż rzeczywiste koszty pracowników, przy utrzymującej się 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

wysokiej inflacji, są jeszcze ok. 30% wyższe od kosztorysowych. (…) 

Dodatkowo  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  zapytania  wykonawców  do  treści  swz               

z  dnia  14.06.2022r.  (odpowiedź  na  pytanie  nr  1)  zmodyfikował  zapis  §4  Projektowanych 

postanowie

ń umowy (PPU) w zakresie przewidywanych zmian umowy i procedury określenia 

zmiany wynagrodzenia wykonawcy. Zamawiający wyraźnie wskazał, iż w cenie jednostkowej 

należy określić zestawienie wynagrodzeń, w tym: 

a)  zestawienie  wyn

agrodzeń  (zarówno  przed  jak  i  po  zmianie  wysokości  minimalnego 

wynagrodzenia 

za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki  godzinowej,  ustalonych  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za 

pracę)  osób  bezpośrednio  zaangażowanych  w  realizację  przedmiotu  umowy  wraz                          

z określeniem zakresu (części etatu/ilość godzin), w jakim wykonują one prace bezpośrednio 

związane  z  realizacją  przedmiotu  umowy  oraz  części  wynagrodzenia  odpowiadającej  temu 

zakresowi - w przypadku zmiany, 

o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a; 

b)  pisemne  zestawienie 

wynagrodzeń  (zarówno  przed  jak  i  po  zmianie  zasad  podlegania 

ubezpieczeniom  społecznym  lub  ubezpieczeniu  zdrowotnemu  lub  wysokości  stawki  składki 

na  ubezpieczenia  społeczne  lub  zdrowotne)  osób  bezpośrednio  zaangażowanych                         

w  realizacj

ę  przedmiotu  umowy  wraz  z  kwotami  składek  uiszczanych  do  Zakładu 

Ubezpieczeń  Społecznych  i  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego  w  części 

finansowanej przez Wykona

wcę, z określeniem zakresu (części etatu/ilość godzin), w jakim 

wykonują  one  prace  bezpośrednio  związane  z  realizacją  przedmiotu  umowy  oraz  części 

wynagrodzenia  odpowiadającej  temu  zakresowi  -  w  przypadku  zmiany,  o  której  mowa                       

w ust. 1 pkt 2 lit. b, 

c)  pisemne  ze

stawienie  wynagrodzeń  osób  bezpośrednio  zaangażowanych  w  realizację 

przedmiotu  umowy  - 

wraz  z  określeniem  zakresu  (części  etatu/ilość  godzin),  w  jakim 

wykonują  one  prace  bezpośrednio  związane  z  realizacją  przedmiotu  umowy  oraz  części 

wynagrodzenia  odpowiad

ającej  temu  zakresowi  -  wraz  z  wysokości  wpłaty  podstawowej                

i  ewentualnie  wpłaty  dodatkowej)  dokonywanej  przez  Wykonawcę  na  pracownicze  plany 

kapitałowe - w przypadku zmiany, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c. 

Z  powyższego  w  sposób  niezaprzeczalny  wynika,  że  koszty  pracy  muszą  być                     

w  p

ełnym  zakresie  uwzględnione  w  cenie  jednostkowej.  Skalkulowanie  przez  Wykonawcę 

Przedsiębiorstwo  Transportowo  Usługowo-Handlowe  L.  K.  ceny  jednostkowej  na  poziomie 

10  zł  nie  uwzględnia  wszystkich  kosztów  pracodawcy  ponoszonych  w  związku  z 

zatrud

nieniem osób na umowę o pracę.  

W  przypadku  kosztów  pracy  sprzętu  Wykonawca  wskazał  w  wyjaśnieniach  stawkę      

29  zł  za  1  godz.  pracy  sprzętu  (przy  założeniu  nieodpłatnego  użyczenia  lub  własności), 

wskazując przy tym tylko koszt paliwa bez kosztów ewentualnych napraw i eksploatacji. 

Zgodnie z Załącznikiem nr 2 według stawek ORGBUD - koszt pracy każdego sprzętu 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

wymaganego  przy  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  wynosi  powyżej  100  zł  za                        

1 motogodzinę pracy sprzętu. (…) 

Pr

aca  ciężkiego  sprzętu  przy  zimowym  utrzymaniu  dróg  stanowi  kluczowy  element 

dla  prawidłowego  wykonania  zadania.  W  sytuacjach  nagłych,  nadzwyczajnych  i 

ekstremalnych warunkach pogodowych, n

ależy zapewnić działanie sprzętu ciężkiego w celu 

przyw

rócenia  przejezdności  dróg.  Wykonawca  Przedsiębiorstwo  Transportowo  Usługowo-

Handlowe L. K. 

zaproponował wykonanie tej usługi na poziomie nierynkowym, rażąco niskim 

i  w  oce

nie  Zamawiającego,  niemożliwym  do  realizacji.  Średnia  cen  innych,  przykładowych 

ofert 

w  ramach  postępowania  została  określona  na  poziomie  183  zł/m-g.  Zaproponowana 

przez  Wykonawcę  cena  jest  niemal  20  -  krotnie  niższa  od  średniej  cen  ofert  złożonych  w 

pos

tępowaniu. 

W ocenie 

Zamawiającego cena jednostkowa w poz.18 formularza cenowego „ZUD - 

s

przęt  ciężki”  Wykonawcy  Przedsiębiorstwo  Transportowo  Usługowo-Handlowe  L.  K.  jest 

ceną  rażąco  niską  i  niewystarczającą  do  należytego  wykonania  przedmiotowego 

zamówienia.  Przy  przedstawionej  stawce  za  pracę  sprzętu  ciężkiego,  w  ciągu  następnych 

sezonów ZUD, koszty będą rosły”. 

Analogicznie 

zamawiający uzasadnił odrzucenie oferty odwołującego R. K., z różnicą 

we fragmencie: 

„W przypadku kosztów pracy sprzętu Wykonawca wskazał w wyjaśnieniach 

stawkę 4,17 zł przy nieodpłatnym użyczeniu sprzętu (3 równiarek, 2 spycharek, 3 ciągników, 

2 ładowarek) oraz kosztów najmu 1 ładowarki w wysokości 50 zł rocznie”. 

Krajowa 

Izba 

Od

woławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzg

lędniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  stron  i  przy

stępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protok

ołu rozprawy, zważyła, co następuje.  

W  pierwszej  kolejn

ości Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp,  tj.  is

tnienie po stronie odwołujących interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia przez nich szkody z uwagi na kwestionowane czynno

ści zamawiającego. 

Ponadto  Izba  stwierdz

iła,  że  w  zakresie  zarzutów  dotyczących  art.  226  ust.  1  pkt  8               

w  zw.  z  art.  224  ust.  6  oraz  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp,  nie 

została  wypełniona  żadna                      

z  prz

esłanek  ustawowych  skutkujących  odrzuceniem  odwołań,  wynikających  z  art.  528 

ustawy Pzp. 

Je

dnocześnie  Izba  stwierdziła,  że  w  zakresie  zarzutu  dotyczącego  art.  224  ust.  1 

ustawy  Pzp  zachodz

i  przesłanka  odrzucenia  obu  odwołań.  Należy  zwrócić  uwagę,  że  obaj 

odwo

łujący byli wzywani przez zamawiającego do złożenia wyjaśnień w dniach 03.08.2022 r. 

i  10.08.2022  r.,  co  oznacza, 

że  w  celu  zakwestionowania  prawidłowości  tejże  czynności 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

zamawiającego,  powinni  byli  wnieść  odwołania  w  terminie  10  dni  od  ww.  dat,  czyli  do 

16.08.2022  r.  i  do  22.08.2022  r.  (art.  515  ust.  1  pkt  1  lit.  a)  w  zw.  z  art.  509  ust.  2  ustawy 

Pzp).  Wniesienie  odw

ołania  na  czynności  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  dopiero  w  dniu 

19.09.2022 r. 

skutkuje koniecznością uznania, że odwołania te zostały wniesione po upływie 

terminu 

określonego  w  ustawie,  a  zatem  podlegają  odrzuceniu  w  zakresie  ww.  zarzutu  na 

podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp.  

Od

nosząc się do podniesionego w obu odwołaniach zarzutu dotyczącego odrzucenia 

ofert odw

ołujących, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że zgodnie z art. 473 ust. 1 pkt 

1  ustawy  Pzp, 

Krajowa Izba  Odwoławcza,  zwana  dalej  "Izbą",  jest  organem  właściwym  do 

rozpoznawania odwołań w przypadkach, o których mowa w art. 513.  W tymże art. 513 pkt 1 

ustawy  Pzp 

wskazano,  że  odwołanie  przysługuje  na  niezgodną  z  przepisami  ustawy 

czynność  zamawiającego  podjętą  m.in.  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.                         

Z  powyższego  wynika,  że  Izba  bada  kwestionowaną  „czynność”  zamawiającego  w  takim 

zakresie,  w  jakim  została  ona  dokonana  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publiczne

go,  nie wykraczając  przy  tym  poza  zarzuty zawarte  w  odwołaniu (art.  555  ustawy 

Pzp).  

przedmiotowej 

sprawie 

„czynnością” 

zamawiającego 

kwestionowan

ą                               

odwołaniach  jest  odrzucenie  ofert  obu  odwołujących,  przy  czym  czynność  ta  ma  swój 

ściśle określony zakres wynikający z pisma z dnia 09.09.2022 r. informującego o odrzuceniu. 

Z  ww.  pisma  wynika  bowiem

,  czyje  oferty  zostały  odrzucone,  na  jakiej  podstawie  prawnej 

zostały  odrzucone  i  w  oparciu  o  jakie  okoliczności  faktyczne  zostały  odrzucone.                    

W  piśmie  tym  zamawiający,  w  przypadku  oferty  odwołującego  L.  K.  podniósł  argument 

dotyczący stawki kosztów pracownika w wysokości 21,57 zł/godz oraz argument dotyczący 

stawki 29 zł/godz pracy sprzętu, natomiast w przypadku oferty odwołującego R. K. – ten sam 

argument  dotyczący  kosztów  pracownika  oraz  argument  dotyczący  stawki  „4,17  zł  przy 

nieodpłatnym użyczeniu sprzętu (3 równiarek, 2 spycharek, 3 ciągników, 2 ładowarek) oraz 

kosztów  najmu  1  ładowarki  w  wysokości  50  zł  rocznie”.  W  przypadku  obu  rodzajów 

argumentów  zamawiający  porównał  stawki  odwołujących  ze  stawkami  wynikającymi  z 

informacji  cenowych  ORGBUD.  Taka  argumentacja 

zamawiającego  stała  się  podstawą 

dokonania 

czynności odrzucenia ofert odwołujących, co oznacza, że wyłącznie w zakresie tej 

właśnie  argumentacji  Izba  może  ocenić  prawidłowość  kwestionowanej  w  odwołaniach 

czynności.  

Tym  samym  Izba  nie  może  rozpoznać  odwołań  z  uwzględnieniem  okoliczności 

faktycznych 

powoływanych  dopiero  w  postępowaniu  odwoławczym,  takich  jak  brak 

pokazania struktury budowania ceny w poz. 18, 

brak wskazania przez odwołujących kosztów 

ubezpieczenia,  wskazanie 

stawek  za  godzinę  zamiast  za  motogodzinę,  wątpliwości 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

zamawiającego  co  do  załączonych  umów  użyczenia,  czy  bagatelizowanie  przez 

odwołujących  konieczności  użycia sprzętu ciężkiego.  Skoro  zamawiający  nie powołał  takiej 

argumentacji w pi

śmie informującym o odrzuceniu obu ofert, to argumentacja taka nie może 

być przedmiotem oceny przez Izbę w postępowaniu odwoławczym, gdyż wykracza ona poza 

czynność dokonaną przez zamawiającego w postępowaniu.   

P

owyższe  stanowisko  znajduje  potwierdzenie  w  wyroku  Sądu  Okręgowego                         

w  Warszawie  z  dnia  15.07.2011  r.  sygn.  akt  XXIII  Ga  416/11

,  w  którym  Sąd  stwierdził:                   

Z  punktu  widzenia  zamawiającego  oznacza  to,  że  nie  może  on  zmieniać  ani  rozszerzać 

podstaw  faktycznej  decyzji  o  wykluczeniu  wykonawcy  z  postępowania  po  wniesieniu  przez 

tego  drugiego 

odwołania.  W  świetle  związania  KIO,  Sądu  Okręgowego  i  odwołującego 

zarzutami  podniesionymi  w  odwołaniu,  sprzeczne  z  naczelną  zasadą  postępowania 

cywilnego,  jaką  jest  zasada równouprawnienia stron,  byłoby  dopuszczenie do  rozszerzenia 

podstawy  faktycznej  dec

yzji  o  wykluczeniu  odwołującego.  Wobec  związania  swoimi 

zarzuta

mi,  odwołujący  nie  mógłby  bowiem  odnieść  się  do  nowych  okoliczności 

przedstawionych  przez  zamawiającego  po  wniesieniu  odwołania.  Z  tych  względów 

postępowania  zamawiającego,  polegającego  na  przedstawieniu  nowych  dowodów                        

w  odpowiedzi  n

a  odwołanie  i  skardze,  nie  można  traktować  jedynie  jako  rozszerzenia 

argumentacji  zawartej  w  decyzji  o  wykluczeniu.  Powyższej  wykładni  nie  podważa  zasada 

ekonomiki  procesowej  ani  zasada  dyspozy

cyjności  formalnej,  czyli  rozporządzania  przez 

stronę czynnościami procesowymi. Zasady te, aczkolwiek ważne, nie mogą mieć charakteru 

dominującego.  Z  punktu  widzenia  naczelnych  zasad  postępowania  cywilnego  z  pewnością 

ważniejszą  rolę  odgrywa  zasada  równouprawnienia  stron  a  dokładniej  zasada  równości 

środków  procesowych”.  Ww.  wyrok  został  wydany  w  oparciu  o  przepisy  poprzednio 

obowiązującej ustawy Pzp z dnia 29.01.2004 r. i dotyczy czynności wykluczenia, ale nie ma 

to  znaczenia  dla  omawianej  kwestii   

i  związanej  z  nią  uniwersalnej  zasady  równości  stron                

w  kont

radyktoryjnym  postępowaniu  odwoławczym,  z  której  to  zasady  wynika  brak 

dopuszczalno

ści  rozszerzania  podstaw  faktycznych  odrzucenia  oferty  dopiero  w  toku 

po

stępowania odwoławczego.  

związku  z  powyższym  Izba  w  przedmiotowej  sprawie  dokonała  oceny 

praw

idłowości  czynności  odrzucenia  ofert  obu  odwołujących  wyłącznie  w  zakresie 

okoliczności faktycznych wskazanych przez zamawiającego w piśmie z dnia 09.09.2022 r.  

Kolejną  kwestią  wymagającą  rozważenia  w  niniejszej  sprawie  jest  to,  w  jakim 

zakresie  powinny 

zostać  ocenione  wyjaśnienia  złożone  przez  obu  odwołujących  w  toku 

post

ępowania o udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, wydając wyrok 

Izba bierze za podstawę stan rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego. Z uwagi 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

na 

powyższy przepis Izba nie mogła poprzestać na ocenie, złożonych w trybie art. 224 ust. 1 

ustawy Pzp, 

wyjaśnień odwołujących z dnia 08.08.2022 r., ale musiała uwzględnić fakt, że po 

uzyskaniu ww. 

wyjaśnień zamawiający nie odrzucił ich ofert, lecz wezwał obu odwołujących 

do złożenia kolejnych wyjaśnień, w tym konkretnych wyszczególnionych dowodów. Ustalony 

przez Izbę stan rzeczy jest więc taki, że w odpowiedzi na drugie wezwanie w trybie art. 224 

ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  wezwanie  z  dnia  10.08.2022  r., 

odwołujący  złożyli  nowe  wyjaśnienia, 

tym  razem 

również  z  dowodami  (nieodtajnione  przez  zamawiającego).  Dlatego  też  Izba 

zobowi

ązana była  dokonać  oceny  wszystkich  wyjaśnień  odwołujących  udzielonych  w trybie 

ww. przepisu

, w tym także wyjaśnień z dnia 16.08.2022 r. (przy czym ocena ta, jak wskazano 

już wyżej, może być dokonywana wyłącznie w świetle okoliczności faktycznych wskazanych 

przez zamawiającego w piśmie z dnia 09.09.2022 r.). 

Przechodząc  zatem  do  meritum  niniejszej  sprawy,  czyli  do  zarzutu  dotyczącego 

odrzucenia  ofert  o

dwołujących, w pierwszej kolejności należy przytoczyć właściwe przepisy 

ustawy Pzp.  

Zgodnie z art. 224 ust. 1, 3, 5 i 6 ustawy Pzp: 

1.  Jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco 

niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  z

amówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi                          

w dokumen

tach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od 

wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich istotnych części składowych. 

3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć w szczególności: 

zarządzania procesem produkcji, świadczonych usług lub metody budowy; 

2)  wybranych r

ozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków dostaw, usług albo 

związanych z realizacją robót budowlanych; 

oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez wykonawcę; 

zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia 

ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej 

stawki  godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  pr

zepisów  ustawy  z  dnia  10  października 

r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207) lub przepisów 

odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie; 

zgodności  z  prawem  w  rozumieniu  przepisów  o postępowaniu  w  sprawach  dotyczących 

pomocy publicznej; 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska; 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

wypełniania  obowiązków  związanych  z  powierzeniem  wykonania  części  zamówienia 

podwykonawcy. 

5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na 

wykonawcy. 

6.  Odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy, 

który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz                 

z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

8) zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

W  tym  miejscu  ponownie 

należy  przypomnieć,  że  w  piśmie  z  dnia  09.09.2022  r. 

zamawiający,  w  stosunku  do  obu  ofert  podniósł  argument  dotyczący  stawki  kosztów 

pracownika  w  wysokości  21,57  zł/godz,  a  ponadto  w  przypadku  oferty  odwołującego  L.  K. 

podniósł argument dotyczący stawki 29 zł/godz pracy sprzętu, natomiast  w przypadku oferty 

odwołującego  R.  K.  -  argument  dotyczący  stawki  „4,17  zł  przy  nieodpłatnym  użyczeniu 

sprzętu  (3  równiarek,  2  spycharek,  3  ciągników,  2  ładowarek)  oraz  kosztów  najmu  1 

ładowarki  w  wysokości  50  zł  rocznie”.  Ww.  stawki  zamawiający  porównał  do  stawek 

wynikających z informacji cenowej ORGBUD, a ponadto zacytował w ww. piśmie określone 

postanowienia swz.  

Co  do 

kosztów robocizny,  słusznie  odwołujący  zwrócili  uwagę,  że stawki  podawane 

przez  ORG

BUD  odnoszą  się  do  branży  budowlanej,  nie  zaś  do  usług  utrzymaniowych, 

zatem 

ich  wysokość  nie  musi  być  adekwatna  do  kosztów  wykonania  niniejszego 

zamówienia.    Przede  wszystkim  jednak,  jak  wynika  z  dowodu  dołączonego  do  odwołania, 

podane  w  piśmie  z  dnia  09.09.2022  r.  stawki  ORGBUD  są  stawkami  średnimi,  natomiast 

zamawiający nie uwzględnił stawek minimalnych, których wysokość jest zbliżona do kosztów 

podanych przez odwołujących. W tym stanie rzeczy nie można uznać, że stawki ORGBUD 

do

wodzą, że „wskazana stawka kosztów pracownika 21,57 zł/godz. jest niewspółmierna do 

rzeczywistych kosztów pracy na rynku”.  

Co  do  kosztów  pracy  sprzętu,  ponownie  należy zauważyć,  że  jak  wynika  z  dowodu 

dołączonego  do  odwołania,  podane  w  piśmie  z  dnia  09.09.2022  r.  stawki  ORGBUD  są 

stawkami  średnimi,  natomiast  zamawiający  nie  uwzględnił  stawek  minimalnych.    Ponadto 

zamawiaj

ący  nie  dokonał  oceny  dowodów  złożonych  przez  obu  odwołujących  w  postaci 

wykazu  środków  trwałych,  planu  amortyzacji  środków  trwałych,  umów  użyczenia  sprzętu, 

umowy najmu, listów intencyjnych.  Zamawiający oparł swoją argumentację w piśmie z dnia 

09.09.2022  r.  na  stawkach  ORGBUD,  natomiast 

nie  odniósł  się  do  ww.  dowodów,  co 

świadczy o tym, że dokonał oceny wyjaśnień odwołujących w oderwaniu od złożonych przez 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

nich  dowodów.    W  tym  stanie  rzeczy  nie  można  uznać,  że  same  stawki  ORGBUD,  bez 

uwzględnienia tego, co wynika z dowodów dołączonych do wyjaśnień, dowodzą nierealności 

kosztów pracy sprzętu.  

W  tym  miejscu 

należy wskazać,  że  nie  jest  wystarczające  uzasadnienie  odrzucenia 

oferty  sprowadzające  się  do  wskazania,  że  wykonawca  nie  wykazał  realności  ceny  oferty. 

Zamawiaj

ący musi wskazać przykładowo: czego w złożonych wyjaśnieniach brakuje, jakich 

elementów  zamówienia  lub  wyliczeń  nie  uwzględniono,  dla  jakich  informacji  nie 

przedstawiono 

dowodów,  które  wyliczenia  są  nierzetelne  i  dlaczego,  które  informacje  lub 

dowody 

są  niewiarygodne  i  dlaczego,  które  informacje  są  niespójne,  które  są  niezgodne               

z  postanowieniami  swz.  Dopiero  wskazanie  konkretnych 

okoliczności  świadczących                      

nierzetelności kalkulacji ceny lub o niewystarczających wyjaśnieniach w tym zakresie, daje 

zamawiającemu podstawę do odrzucenia oferty wykonawcy w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 8 

lub  o  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp.

C

iężar dowodu spoczywający na wykonawcy, który złożył 

ofertę  z  kwestionowaną  ceną,  nie  zwalnia  bowiem  zamawiającego  z  obowiązku 

przedstawienia uzasadnienia wskazującego na zasadność odrzucenia oferty.

Nie oznacza to 

przerzucania  na  zam

awiającego  obowiązku  wykazania  realności  ceny  oferty,  ale  wręcz 

przeciwnie  -  stanowi  o  ob

owiązku  wykazania  nierealności  ceny  tej  oferty  lub  obowiązku 

wykazania wadliwości wyjaśnień wykonawcy. W sytuacji, gdy zamawiający - jak w niniejszej 

sprawie - pomija w swojej ocenie 

złożone dowody i ogranicza się do dokonania nie całkiem 

adekwatn

ych  porównań  w  zakresie  kosztów,  nie  można  uznać,  że  wykazał  on  wadliwość 

złożonych wyjaśnień  i że miał podstawę do odrzucenia ofert z powodu rażąco niskiej ceny.  

Dlatego Izba, 

w świetle uzasadnienia pisma z dnia 09.09.2022 r., a także respektując 

wymogi formalne 

wynikające z art. 473 ust. 1 pkt 1, art. 513 pkt 1 oraz art. 552 ust. 1 ustawy 

Pzp, uwzgl

ędniła odwołanie. 

Wobec 

powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.  

Orzeczenie  Izby  zost

ało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o udzielenie 

zamówienia oraz w oparciu o stanowiska stron i przystępującego przedstawione 

w pismach procesowych i na rozprawie.  

O  kosztach  pos

tępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy  Pzp,  a  tak

że  w  oparciu  o  przepisy  §  7  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  pkt  2  lit.  b)  

r

ozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  w

ysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437). 


KIO 2452/22 i KIO 2453/22 

Przewodnicz

ący   ...………………….