KIO 2339/22 WYROK dnia 21 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 14.02.2023

Sygn. akt: KIO 2339/22 

WYROK 

z dnia  21 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Magdalena Rams 

Protokolant:   

Rafał Komoń   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  z  udziałem  stron  w  dniu  19  września  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  6  września  2022  r. 

przez 

wykonawcę  A.  S.,  prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  A.  S. 

"Ptasznik” Zakład Specjalistyczny DDD, Łódź, 

w postępowaniu prowadzonym przez Komendę Wojewódzką Policji w Łodzi, 

przy udziale wykonawcy M. P.

, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. 

P.  ABAPEST 

Zakład  Deratyzacji  Dezynsekcji  i  Dezynfekcji,  Warszawa  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie.   

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  A.  S.,  prowadzącego  działalność 

gospodarczą pod firmą A. S. "Ptasznik” Zakład Specjalistyczny DDD, Łódź i: 

2.1 zalicza w 

poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: 

siedem 

tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  tytułem 

wpisu od odwołania; 

zasądza od wykonawcę A. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą 

A. S. 

"Ptasznik” Zakład Specjalistyczny DDD, Łódź na rzecz przystępującego M. 

P.

, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. M. P. ABAPEST Zakład 


Deratyzacji  Dezynsekcji  i  Dezynfekcji,  Warszawa 

kwotę 3 600  zł    00 gr  (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  wynagrodzenia 

pełnomocnika przystępującego.  

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 2019  r.,  poz.  2019  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………. 


Sygn. akt: 

KIO 2339/22 

UZASADNIENIE  

 
 
 
W  dniu  6  września  2022  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy A. S.

, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą A. S. "Ptasznik” Zakład 

Specjalistyczny  DDD,  Łódź  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając  zamawiającemu  Komendzie 

Woje

wódzkiej Policji w Łodzi (dalej „Zamawiający”): 

1)  niezasadne odrzucenie oferty A. S. 

jako zawierającej rażąco niską cenę pomimo nie 

dokonania  oceny  merytorycznej  treści  wyjaśnień  złożonych  przez  Odwołującego 

w  postępowaniu,  które  wykazują,  że  oferta  Odwołującego  nie  zawiera  rażąco 

niskiej  ceny  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  czym  Zamawiający  naruszył 

art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 266 Pzp;  

2)  niezasadne odrzucenie oferty A. S. 

pomimo tego, że Odwołujący złożył wyjaśnienia, o 

których mowa w art. 224 ust. 1 Pzp a złożone wyjaśnienia uzasadniają podaną w 

ofercie cenę i zaniechanie oceny merytorycznej treści wyjaśnień złożonych przez 

Odwołującego w postępowaniu czym Zamawiający naruszył art. 226 ust. 1 pkt 8 

Pzp oraz art. 224 ust. 6 Pzp w zw. z art. 266 Pzp;  

powtórzenie  czynności  w  postępowaniu  niezgodnie  z  wyrokiem  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dnia  8  kwietnia  2022  r.  sygn.  KIO  789/22  tj.  z  pominięciem 

dotychczas  złożonych  przez  Odwołującego  wyjaśnień  dotyczących  ceny  czym 

Zamawiający naruszył art. 562 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 Pzp;  

pominięcie  przy  ocenie  oferty  Odwołującego  pod  kątem  tego  czy  zawiera  rażąco 

niską cenę: wyjaśnień dotyczących ceny złożonych przez Odwołującego w dniu 9 

czerwca  2022  r.  pomimo  tego,  że  rozstrzygnięcie  postępowania  nie  miało 

charakt

eru  pilnego  i  nastąpiło  dopiero  decyzją  z  dnia  31  sierpnia  2022  r.    a 

udzielenie  odpowiedzi  na  pytania  Zamawiającego  bezwzględnie  wymagało 

dokumentacji  księgowej  niedostępnej  w  tym  czasie  Odwołującemu  z  uwagi    na 

chorobę i zwolnienie chorobowe księgowej czym Zamawiający naruszył art. 16 pkt 

1 i 3 Pzp;  

5)  niezasadne 

wybranie  jako  najkorzystniejszej  oferty  ABAPEST  Zakład  Deratyzacji, 

Dezynsekcji  i  Dezynfekcji  M.  M.  P.  ul.  Ludwika  Rydygiera  13/112,  01-793 

Warszawa pomimo tego, że nie jest to najkorzystniejsza oferta w rozumieniu art. 

239  ust.  2  Pzp  spośród  wszystkich  ofert  niepodlegających  odrzuceniu,  tj.  z 


uwzględnieniem oferty Odwołującego, czym Zamawiający naruszył art. 239 ust. 2 

Pzp w zw. z art. 266 Pzp.  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia 

czynności  odrzucenia  oferty  A.  S.;  unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej 

oferty  ABAPEST  Zakład  Deratyzacji,  Dezynsekcji  i  Dezynfekcji  M.  M.  P.;  ponowienia 

czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  A.  S.;  zasądzenie  od 

Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania  odwoławczego,  w 

tym  zwrotu  poniesionych  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika,  według  rachunku 

przedstawionego na rozprawie.  

Odwołujący  wniósł  o  dopuszczenie i  przeprowadzenie dowodów   z  dokumentów  w  postaci: 

(i) 

specyfikacji  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami    na  wykonywanie  usług 

dezynfekcji,  dezynsekcji,  deratyzacji  w  obiektach  i  radiowozach  Komendy  Wojewódzkiej 

Policji  w  Łodzi  oraz  jednostkach  jej  podległych  Nr  postępowania:  FZ-2380/32/21/KK  na 

okoliczności  podane  w  uzasadnieniu  odwołania;  (ii)  oferty  Odwołującego  na  okoliczności 

podane  w  uzasadnieniu  odwołania;  (iii)  korespondencji  pomiędzy  Odwołującym  a 

Zamawiającym  dotyczące  ceny  zaoferowanej  przez  Odwołującego,  wezwań  do  wyjaśnień, 

złożonych  wyjaśnień,  w  tym  wniosków  Odwołującego  o  wydłużenie  terminu  złożenia 

wyjaśnień  do  dnia  9  czerwca  2022  r.  oraz  wyjaśnień  złożonych  9  czerwca  2022  r.  na 

okoliczności  podane  w  uzasadnieniu  odwołania;  (iv)  dokumentacji  potwierdzającej 

przebywanie księgowej Odwołującego Pani A. D. na zwolnieniu chorobowym w czasie, gdy 

Odwołujący  został  zobligowany  do  złożenia  dalszych  wyjaśnień  co  do  ceny  celem 

stwierdzenia, że księgowa Odwołującego Pani A. D. przebywała na zwolnieniu chorobowym 

w czasie, gdy Odwołujący został zobligowany  do złożenia dalszych wyjaśnień co do ceny.  

W  uzasadnieniu  podniesionych  zarzutów  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  odrzucił 

ofertę Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp oraz art. 224 ust. 6 Pzp. Z treści 

uzasadnienia  rozstrzygnięcia  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  wynika,    że  oferta 

Odwołującego  została  odrzucona  z  uwagi  na  to,  że  Odwołujący  nie  złożył  w  terminie 

uzupełniających  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej  ceny.    Odwołujący  wskazał,  że  w 

przedmiotowym  postępowaniu wyjaśnienia dotyczące  ceny  Odwołujący  składał  kilkukrotnie. 

Pierwsze  wyjaśnienia  Odwołujący  składał  w  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  3  listopada 

2021 r. Drugie w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 grudnia 2021 r. Po ty

ch wyjaśnieniach 

oferta  Odwołującego  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Od  tego  rozstrzygnięcia 

postępowania  odwołanie  złożył  wykonawca  ABAPEST  Zakład  Deratyzacji,  Dezynsekcji  i 

Dezynfekcji  M.  M.  P

.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  częściowo  uwzględniła  odwołanie. 


Wyrokiem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  8  kwietnia  2022  r.  sygn.  KIO  789/22 

Zamawiający  został  zobligowany  m.in.  do  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z 

uwzględnieniem  pełnej  treści  złożonych  przez  A.  S.  wyjaśnień  dotyczących  zaoferowanej 

ceny.  

Odwołujący wskazał, że pismem z dnia 18 maja 2022 r. Zamawiający wezwał Wykonawcę A. 

S. 

do  uzupełniających  wyjaśnień.  Wykonawca  A.  S.  w  tym  czasie  miał  trudną  sytuację 

rodzinną  i  zdrowotną.  Zamawiający  wyznaczył  mu  termin  przesłania  uzupełniających 

wyjaśnień  do  dnia  26  maja  2022  r.  A.  S.  nie  był  w  stanie  podołać  temu  terminowi  bez 

obecności  w  kraju  córki  A.  S.,  która  w  tym  czasie  wyjechała  na  urlop.  To  córka  fizycznie 

przygotowywała pisma, kompletowała je, wysyłała a także odbierała za A. S. korespondencję 

elektroniczną.  A.  S.  nie  radzi  sobie  z  obsługą  programów  komputerowych,  poczty 

elektronicznej,  Platformy  zakupowej  itp.  A.  S. 

zawnioskował  o  wydłużenie  mu  terminu  na 

złożenie  wyjaśnień  do  2  czerwca  2022  r.  by  w  fizycznym  przygotowaniu  dokumentów 

(na

pisaniu,  podpisaniu,  skompletowaniu)  i  wysyłce  mogła  mu  pomóc  córka.  Ponadto, 

Odwołujący wskazał, że w międzyczasie zachorowała księgowa A. S., Pani A. D. Ta osoba 

przechowuje  wszelkie  dokumenty  księgowe  działalności  gospodarczej  Odwołującego. 

Rzetelne odpowiedzi na pytania, które zadał Zamawiający bezwzględnie wymagały dostępu 

do dokumentacji księgowej. A. S. w terminie zakreślonym na złożenie wyjaśnień złożył zatem 

wniosek  o  kolejne  wydłużenie  terminu,  tym  razem  do  9  czerwca  2022  r.  i  w  tym  terminie 

wyjaśnienia złożył.  

Odwołujący wskazał, że w wyjaśnieniach złożonych w dniu 9 czerwca 2022 r. podał:  

„W odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 maja 2022 r. do udzielenia uzupełniających wyjaśnień 

dotyczących wyliczenia ceny oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w 

trybie  podstawowym  bez  negocjacji  na  wykonywanie  usług  dezynfekcji,  dezynsekcji, 

deratyzacji  w  obiektach  i  radiowozach  Komendy  Wojew

ódzkiej  Policji  w  Łodzi  oraz 

jednostkach  jej  podległych  Nr  postępowania:  FZ-2380/32/21/KK,  składam  poniższe 

wyjaśnienia.  Mając  na  uwadze  złożone  wnioski  o  zmianę  terminu  na  złożenie  wyjaśnień 

ostatecznie  do  dnia  9  czerwca  2022  r.  najuprzejmiej  proszę  o  ich  przyjęcie  i  merytoryczną 

ocenę. 

1. Dot. kalkulacji usługi dezynfekcji radiowozów: 

Skąd  założenie,  że  0,2  l  wystarcza  na  dezynfekcję  1 radiowozu? W ramach  umowy 

mogą być dezynfekowane samochody: osobowe, typu furgon oraz autokary. 

Odp. 


0,2  l  środka  na  dezynfekcję  1  radiowozu  to  uśrednienie.  Mając  na  uwadze  doświadczenie 

przy  realizacji  tożsamych  zamówień  dla  tego  samego  Zamawiającego  Wykonawca 

statystycznie przyjął jak często dezynfekowane są poszczególne rodzaje pojazdów i uśrednił 

ilość koniecznego do dezynfekcji środka. 

Jaki preparat stosuje Wykonawca do metody oprysku powierzchni wewnętrznej? 

Odp. preparat ACTIVE i DEZOPOL. 

Z  czego  wynika  kwota  „koszty  sprzętu,  środków  ochrony  +  prow.  działalności?  W 

szczególności  biorąc  pod  uwagę,  że  w  trakcie  realizacji  umowy  mogą  być  dezynfekowane 

pojedyncze radiowozy. 

Tożsame koszty jak powyżej w przypadku usługi dezynfekcji zostały skalkulowane na dużo 

wyższym poziomie. 

PRZYKŁAD: 

W  kalkulacji  na  usługi  dezynfekcji  radiowozów  w  powiecie  kutnowskim  „koszty  zużycia 

sprzętu,  środków  ochrony  +  pozostałe  koszty  z  tytułu  prowadzonej  działalności”  wynoszą 

105,00 zł 

W  kalkulacji  na  usługi  dezynfekcji  „koszty  zużycia  sprzętu  +  środków  ochrony  +  pozostałe 

prowadzonej działalności wynoszą 280,00 zł, a sam koszt dojazdów został skalkulowany na 

560,00 zł. Koszt pojedynczego wyjazdu wynosi 56 zł. Koszt pojedynczego dojazdu w ramach 

dezynfekcji jest wyższy ponad 11-krotnie niż całkowita cena dezynfekcji jednego radiowozu – 

5 zł 

Analogiczne rozbieżności są we wszystkich jednostkach. 

Odp.  na  pozycję  „koszty  sprzętu,  środków  ochrony,  prowadzenia  działalności”  składają  się 

koszty  rękawiczek  ochronnych,  sprzętu  do  aplikacji  środka,  koszty  księgowości,  koszty 

ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych itp. 

W  załączeniu  przekazuję  ewidencję  sprzedaży  i  zakupów  za  rok  poprzedzający  złożenie 

oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu  dla  zobrazowania  kosztów  działalności  oraz  źródeł 

przychodów. 

Każdy  z  4  elementów  zamówienia  (dezynfekcja,  dezynsekcja,  deratyzacja,  dezynfekcja 

pojazdów) to nadal elementy jednego, tego samego zamówienia. Stałe koszty prowadzenia 

działalności zostały podzielone na wszystkie jego elementy. Stałe koszty działalności zostały 

przyjęte dla całego zamówienia proporcjonalnie do zakładanych przychodów z realizacji tego 

zamówienia w porównaniu do pozostałych źródeł przychodu z działalności Wykonawcy. 

Wykonawca  kalkulując  stawkę  jednostkową  uwzględnił  wyjazdy  do  dezynfekowania 

pojedynczych  pojazdów.  Stawka  jest  uśredniona.  Mając  na  uwadze  doświadczenie  z 

realizacji  tożsamych zamówień  dla tego samego Zamawiającego  Wykonawca statystycznie 


przyjął  jak  często  dezynfekowany  jest  1  pojazd  w  ramach  jednego  wyjazdu,  2  pojazdy  w 

ramach jednego wyjazdu, 3 pojazdy itd. 

Koszty  dojazdu  w  zakresie  dezynfekcji  pojazdów  zostały  uwzględnione  w  pozostałych 

kosztach  prowadzenia  działalności.  Wykonawca  nie  wskazywał  w  tym  wypadku  odrębnej 

pozycji  kosztów  transportu,  dojazdu  z  uwagi  na  to,  że  dotychczasowa  praktyka  przy 

tożsamym  zamówienia wskazywała, że pojazdów  nie dezynfekuje  się  w  ramach  odrębnych 

wyjazdów a przy okazji usług świadczonych w pomieszczeniach (tam koszty dojazdu zostały 

skalkulowane  oddzielnie).  Skalkulowane  zostało  zatem  ryzyko  wyjazdów  wyłącznie  do 

dezynfekcji  radiowozów  (z  pominięciem  innych  usług)  na  podstawie  zbieżnych  zapisów 

bieżącej  SWZ  i  poprzedniej  SIWZ  zamówienia,  które  Wykonawca  realizował  oraz  praktyki 

realizacji zleceń, która potwierdzają notatki z realizacji usług. 

Dlaczego  przy  kalkulacji  cenowej  usługi  nie  uwzględniono  kosztów  dojazdu?  W 

szczególności, że w trakcie realizacji umowy w ramach poszczególnych zgłoszeń mogą być 

dezynfekowane tylko pojedyncze radiowozy. 

Odp. 

Przy kalkulacji cenowej usługi dezynfekcji pojazdów uwzględniono koszty dojazdu. 

Koszty  dojazdu  zostały  uwzględnione  w  pozostałych  kosztach  prowadzenia  działalności. 

Wykonawca nie wskazywał w tym wypadku odrębnej pozycji kosztów transportu, dojazdu z 

uwagi  na  to,  że  dotychczasowa  praktyka  przy  tożsamym  zamówienia  wskazywała,  że 

pojazdów  nie  dezynfekuje  się  w  ramach  odrębnych  wyjazdów  a  przy  okazji  usług 

świadczonych  w  pomieszczeniach  (tam  koszty  dojazdu  zostały  skalkulowane  oddzielnie). 

Skalkulowane  zostało  zatem  ryzyko  „wyjazdów  wyłącznie  do  dezynfekcji  radiowozów”  (z 

pominięciem  innych  usług)  na  podstawie  zbieżnych  zapisów  bieżącej  SWZ  i  poprzedniej 

SIWZ  zamówienia,  które  Wykonawca  realizował  oraz  praktyki  realizacji  zleceń,  która 

potwierdzają notatki z realizacji usług. 

Dlaczego  dla  powiatu  Łódź  wschód  nie  została  przedstawiona  kalkulacja  cenowa 

usługi?  Zgodnie  z  pismem  z  dnia  30.11.2021  r.  Zamawiający  wymagał  złożenia  wyjaśnień 

dla wszystkich jednostek. 

Odp. 

Kalkulacja  nie  została  przedstawiona  omyłkowo.  Omyłka  wynikała  z  konstrukcji  wezwania, 

które wymieniało jednostki z pominięciem powiatu łódzkiego wschodniego. 

Wyjaśniam,  że  stawka  za  pojazd  w  jednostkach  w  powiecie  łódzkim  wschodnim  jest  taka 

sama  jak  w  innych  jednostkach  i  takie  same  są  składowe  tej  stawki  oraz  sposób  jej 

skalkulowania. 


W  wyjaśnieniach  nie  uwzględniono  KMP  Łódź  i  powiatu  zgierskiego.  Zgodnie  z 

pismem  z  dnia  30.11.

2021  r.  Zamawiający  wymagał  złożenia  wyjaśnień  dla  wszystkich 

jednostek. 

Odp. 

Kalkulacja  nie  została  przedstawiona  omyłkowo.  Omyłka  wynikała  z  konstrukcji  wezwania, 

które wymieniało jednostki z pominięciem powiatu zgierskiego oraz KMP Łódź. 

Wyjaśniam,  że  stawka  za  pojazd  w  jednostkach  w  powiecie  zgierskim  oraz  KMP  Łódź  jest 

taka  sama  jak  w  innych  jednostkach  i  takie  same  są  składowe  tej  stawki  oraz  sposób  jej 

skalkulowania. 

2. Dot. kalkulacji na usługi dezynsekcji: 

1) Z czego wynika kwota „koszty zużycia sprzętu, środków ochrony + transportu + pozostałe 

koszty z tytułu prowadzonej działalności”? 

Odp. 

Na koszty zużycia sprzętu składają się koszty opryskiwacza, aplikatora. Na koszty środków 

ochronnych:  koszty  rękawiczek  ochronnych,  masek,  kombinezonu.  Koszty  prowadzenia 

działalności to stałe koszty prowadzenia działalności (ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, 

podatek,  czynsz  za  lokal,  koszty  telefonu,  koszty  obsługi  księgowej)  itp.  –  zgodnie  z 

załączonymi  ewidencjami  zakupów.  Ta  uwaga  dotyczy  wszystkich  4  grup  usług  objętych 

zamówieniem  tj.  dezynfekcji,  dezynsekcji,  deratyzacji,  dezynfekcji  pojazdów.  Każdy  z  4 

elementów  zamówienia  (dezynfekcja,  dezynsekcja,  deratyzacja,  dezynfekcja  pojazdów)  to 

nadal  elementy  jednego,  tego  samego  zamówienia.  Stałe  koszty  prowadzenia  działalności 

zostały podzielone na wszystkie jego elementy. Stałe koszty działalności zostały przyjęte dla 

całego zamówienia proporcjonalnie do zakładanych przychodów z realizacji tego zamówienia 

w  porównaniu  do  pozostałych  źródeł  przychodu  z  działalności  Wykonawcy.  Stawka  jest 

uśredniona.  Mając  na  uwadze  doświadczenie  z  realizacji  tożsamych  zamówień  dla  tego 

samego  Zamawiającego  Wykonawca  statystycznie  przyjął  jakich  rzeczy  statystycznie 

dotyczy dezynsekcja. 

2)  Jak  Wykonawcy  udało  się  skalkulować  „koszty  zużycia  sprzętu,  środków  ochrony  + 

transportu + pozostałe koszty z tytułu prowadzonej działalności” w zupełnie innych kwotach 

niż w przypadku tożsamych kalkulowanych w kalkulacji cenowej na usługi dezynfekcji. 

PRZYKŁAD: 

W kalkulacji na 

usługi dezynsekcji w powiecie kutnowskim „koszty zużycia sprzętu, środków 

ochrony + transportu + pozostałe koszty z tytułu prowadzonej działalności” wynoszą 45,00 zł 

W  kalkulacji  na  usługi  dezynfekcji  „koszty  zużycia  sprzętu  +  środków  ochrony  +  pozostałe 

p

rowadzonej działalności wynoszą 280,00 zł, a sam koszt dojazdów został skalkulowany na 


560,00 zł. Koszt pojedynczego wyjazdu wynosi 56 zł. Koszt pojedynczego dojazdu w ramach 

dezynfekcji jest wyższy niż całość kosztów w ramach dezynsekcji tj. Koszty zużycia sprzętu 

+ środków ochronnych + transportu + pozostałe prowadzonej działalności. 

Analogiczna sytuacja jest we wszystkich jednostkach Odp. 

Koszty  zużycia  sprzętu  oraz  koszty  środków  ochrony to  koszty  symboliczne  w  przeliczeniu 

na  stawki  jednostkowe  przy  k

ażdej  z  4  podgrup  usług  w  ramach  zamówienia.  Pozostałe 

koszty  z  tytułu  prowadzenia  działalności  zostały  natomiast  przyjęte  dla  całego  zamówienia 

proporcjonalnie do zakładanych przychodów z realizacji tego zamówienia w porównaniu do 

pozostałych  źródeł  przychodu  z  działalności  Wykonawcy.  Następnie  podzielone  zostały  na 

wszystkie  elementy  zamówienia  w  taki  sposób  aby  zwróciły  się  nawet  przy  minimalnym 

możliwym  zakresie  usług.  Przy  podziale  pozostałych  kosztów  prowadzenia  działalności  na 

poszczególne  elementy  zamówienia  Wykonawca  uwzględniał  ilość  świadczonych  usług  z 

danej  grupy,  kosztochłonność  danej  usługi  a  także  rynkowe  stawki  jednostkowe  na  dane 

usługi.  Założenie  było  takie,  żeby  te  koszty  się  zwróciły  (i  zwrócą  się  one  przy  takim 

szacowaniu  stawek  jednost

kowych  nawet  z  nawiązką),  by  nie  stanowiły  one  największego 

udziału  w  stawce  jednostkowej  za  usługę,  a także  by raczej  przerzucone  zostały  na  usługi 

wiodące, tj. głównie realizowane i stanowiące główne źródło dochodu wykonawcy – mając na 

uwadze  doświadczenie  wykonawcy  z  realizacji  tożsamych  zamówień  dla  tego  samego 

zamawiającego.  Wykonawca  uwzględniał  także  to,  że  usługi  z  danych  grup  (dezynfekcja, 

dezynsekcja, deratyzacja, dezynfekcja pojazdów) często realizowane są przy okazji jednego 

wyjazdu. Wspólne są wówczas koszty dojazdu, statystycznie wspólnie mogą zostać przyjęte 

niemal wszystkie koszty usług poza kosztami środka i koszty zużycia sprzętu. 

W kosztach dojazdu w zakresie dezynsekcji skalkulowane zostało zatem ryzyko „wyjazdów 

wyłącznie  do  dezynsekcji”  (z  pominięciem  innych  usług)  na  podstawie  zbieżnych  zapisów 

bieżącej  SWZ  i  poprzedniej  SIWZ  zamówienia,  które  Wykonawca  realizował  oraz  praktyki 

realizacji zleceń, która potwierdzają notatki z realizacji usług. To ryzyko i koszt jest większe 

niż  w  przypadku  dezynfekcji  pojazdów,  stąd  w  przypadku  dezynsekcji  w  opisie  wskazano 

wprost pozycję „transport”. 

Dlaczego koszt zużytego środka w powiecie łódzkim wschodnim jest wyższy niż KWP 

Łódź, skoro wskazana powierzchnia dezynsekcji jest o 1000 m2 mniejsza? 

Odp. 

W kalkulacji doszło do omyłki. Założenie jest takie, że średnio zużywa się 100 ml środka na 

500 m kw. powierzchni. KWP w Łodzi 

koszt środka 3000 m kw. = 6x100 ml: 600 ml 


150 zł x 0,6 l = 90 zł 

pozostałe koszty przyjęte proporcjonalnie: 90 zł 

powiat łódzki wschodni 

koszt środka 2000 m kw. = 4x100 ml: 400 ml 

150 zł x 0,4 l = 60 zł 

pozostałe koszty przyjęte proporcjonalnie: 60 zł 

Dlaczego  są  różne  koszty  zużycia  środka  w  KWP  Łódź  i  powiecie  bełchatowskim 

skoro wskazano identyczne powierzchnie do dezynsekcji? 

Odp. 

W kalkulacji doszło do omyłki. Założenie jest takie, że średnio zużywa się 100 ml środka na 

500 m kw. powierzchni. 

KWP w Łodzi 

koszt środka 3000 m kw. = 6x100 ml: 600 ml 

150 zł x 0,6 l = 90 zł 

pozostałe koszty przyjęte proporcjonalnie: 90 zł 

powiat bełchatowski 

koszt środka 3000 m kw. = 6x100 ml: 600 ml 

150 zł x 0,6 l = 90 zł 

pozostałe koszty przyjęte proporcjonalnie: 90 zł 

3. Dot. kalkulacji na usługi deratyzacji: 

1)  Jak  Wykonawcy  udało  się  skalkulować  „koszty  zużycia  sprzętu,  środków  ochrony  + 

transportu + pozostałe koszty z tytułu prowadzonej działalności” w zupełnie innych kwotach 

niż w przypadku tożsamych kalkulowanych w kalkulacji cenowej na usługi dezynfekcji? 

PRZYKŁAD: 

W  powiecie  kutnowskim  w  ramach  usługi  deratyzacji  „koszty  zużycia  sprzętu,  środków 

ochrony  +  transportu  +  pozostałe  koszty  z  tytułu  prowadzonej  działalności”  zostały 

skalkulowany na 7,50 zł. W szczególności biorąc pod uwagę, że w trakcie realizacji umowy 

możliwy jest kilkukrotny dojazd do wskazanej jednostki, tylko do realizacji usługi deratyzacji? 

W  kalkulacji  na  usługi  dezynfekcji  „koszty  zużycia  sprzętu  +  środków  ochrony  +  pozostałe 

prowadzonej działalności wynoszą 280,00 zł, a sam koszt dojazdów został skalkulowany na 

560,00 zł. Koszt pojedynczego wyjazdu wynosi 56 zł. Koszt pojedynczego dojazdu w ramach 

dezynfekcji jest wyższy niż całość kosztów w ramach usługi deratyzacji. 

Analogiczna sytuacja jest we wszystkich jednostkach. 

Odp. 

Koszty  zużycia  sprzętu  oraz  koszty  środków  ochrony to  koszty  symboliczne  w  przeliczeniu 

na  stawki  jednostkowe  przy  każdej  z  4  podgrup  usług  w  ramach  zamówienia.  Pozostałe 


koszty  z  tytułu  prowadzenia  działalności  zostały  natomiast  przyjęte  dla  całego  zamówienia 

proporcjonalnie do zakładanych przychodów z realizacji tego zamówienia w porównaniu do 

pozostałych  źródeł  przychodu  z  działalności  Wykonawcy.  Następnie  podzielone  zostały  na 

wszystkie  elementy  zamówienia  w  taki  sposób  aby  zwróciły  się  nawet  przy  minimalnym 

możliwym  zakresie  usług.  Przy  podziale  pozostałych  kosztów  prowadzenia  działalności  na 

poszczególne  elementy  zamówienia  Wykonawca  uwzględniał  ilość  świadczonych  usług  z 

danej  grupy,  kosztochłonność  danej  usługi  a  także  rynkowe  stawki  jednostkowe  na  dane 

usługi.  Założenie  było  takie,  żeby  te  koszty  się  zwróciły  (i  zwrócą  się  one  przy  takim 

szacowaniu  stawek  jednostkowych  nawet  z  nawiązką),  by  nie  stanowiły  one  największego 

udziału  w  stawce  jednostkowej  za  usługę,  a także  by raczej  przerzucone  zostały  na  usługi 

wiodące, tj. głównie realizowane i stanowiące główne źródło dochodu wykonawcy – mając na 

uwadze 

doświadczenie wykonawcy  z  realizacji  tożsamych  zamówień  dla  tego  samego 

zamawiającego.  Wykonawca  uwzględniał  także  to,  że  usługi  z  danych  grup  (dezynfekcja, 

dezynsekcja, deratyzacja, dezynfekcja pojazdów) często realizowane są przy okazji jednego 

wyjazdu. Wspólne są wówczas koszty dojazdu, statystycznie wspólnie mogą zostać przyjęte 

niemal wszystkie koszty usług poza kosztami środka i koszty zużycia sprzętu. 

W  kosztach  dojazdu  w  zakresie  deratyzacji  skalkulowane 

zostało  zatem  ryzyko  „wyjazdów 

wyłącznie  do  deratyzacji”  (z  pominięciem  innych  usług)  na  podstawie  zbieżnych  zapisów 

bieżącej  SWZ  i  poprzedniej  SIWZ  zamówienia,  które  Wykonawca  realizował  oraz  praktyki 

realizacji zleceń, która potwierdzają notatki z realizacji usług. To ryzyko i koszt jest większe 

niż  w  przypadku  dezynfekcji  pojazdów,  stąd  w  przypadku  deratyzacji  w  opisie  wskazano 

wprost pozycję „transport”. 

2)  Czy  preparat  jest  wysypywany  do  specjalnych  pojemników  i  czy  ich  koszt  został 

uwzględniony? 

Odp. 

Pojemnik PPP o poj. 125 ml plus preparat = 0,10 gr. Koszt pojemnika został uwzględniony.” 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający milczał przez kolejne 3 miesiące, by 1 września 2022 

r. rozesłać informację o wyborze jako najkorzystniejszej oferty ABAPEST Zakład Deratyzacji, 

Dezynsekcji i Dezynfekcji M. M. P. i o odrzuceniu oferty A. S

. W uzasadnieniu Zamawiający 

wskazał,  że  nie  wyrażał  zgody  na  przedłużenie  terminu  na  złożenie  wyjaśnień  do  dnia  9 

czerwca  2022  r.  w  związku  z  czym  nie  wziął  ich  pod  uwagę.  Nie  wyjaśnił  dlaczego  był 

skłonny  przedłużyć  termin  na  złożenie  wyjaśnień  do  dnia  2  czerwca  2022  r.  a  nie  uczynił 

tego zgodnie z wnioskiem Odwołującego do dnia 9 czerwca 2022 r. Mając na uwadze to, że 

Zamawiający  rozstrzygnął  postępowanie  dopiero  3  miesiące  później  wskazuje  na  brak 


proporcjonalności  w  działaniach  Zamawiającego  i  naruszenie  zasady  prowadzenia 

postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji.  

Ponadto,  w  ocenie Odwołującego,  uzasadnienie faktyczne  odrzucenia oferty  Odwołującego 

nie  odnosi  się merytorycznie  do  treści  wyjaśnień  złożonych  przed  wyrokiem    Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 8 kwietnia 2022 r. sygn. KIO 789/22, a do ich oceny Zamawiający został 

zobligowany  treścią  wydanego  wyroku.  Mowa  o  pierwszych  wyjaśnieniach  składanych  na 

wezwanie z listopada 2021 r. i uzupełniających składanych  na wezwanie z grudnia 2021 r. 

Zamawiający  nie  wykonał  zatem  wyroku  KIO  z  dnia  8  kwietnia  2022  r.  Zamawiający  nie 

uwzględnił także wyjaśnień złożonych w dniu 9 czerwca 2022 r., pomimo że nie jest tak, jak 

twierdzi  Zamawiający,  że  odpowiedzi  na  postawione  pytania  nie  wymagały  pomocy 

księgowej  i  weryfikacji  dokumentów  księgowych.  Bezwzględnie  takiej  pomocy  i  weryfikacji 

wymagały.  Na marginesie wskazuję,  że termin składania ofert  w tym  postępowaniu upłynął 

17 września 2021 r. Zamawiający wzywał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień pismem z dnia 

18  maja 2022  r.  tj.    8  miesięcy   po  złożeniu oferty  i  5 miesięcy po  ostatnich wyjaśnieniach 

ceny  złożonych  w  tym  postępowaniu.  Bez  dokumentacji  księgowej  Wykonawca  nie  był  w 

stanie przygotować  treści  wyjaśnień,  odpowiedź  na  każde  z  postawionych pytań  wymagała 

weryfikacji  w dokumentach księgowych.  

W ocenie wykonawcy, o

ferta Odwołującego nie zawiera rażąco niskiej ceny co potwierdzają 

wyjaśnienia złożone przez Odwołującego w przedmiotowym postępowaniu: zarówno łącznie 

wszystkie  wyjaśnienia  z  uwzględnieniem  tych  kwestionowanych  z  9  czerwca  2022  r.  jak  i 

same pozostałe wyjaśnienia, z pominięciem tych z 9 czerwca 2022 r.  

Zamawiający  nie  wskazał  w  uzasadnieniu  faktycznym  odrzucenia  oferty  Odwołującego  w 

jakim  zakresie  nie  daje  wiary  wyjaśnieniom  złożonym  przez  Odwołującego  na  wezwania  z 

listopada  i  grudnia  2021  r.,  nie  wskazał  dlaczego  nie  dał  wiary  tym  wyjaśnieniom,  jakie 

okoliczności  jego  zdaniem  wskazują  na  to,  że  oferta  Odwołującego  zawiera  rażąco  niską 

cenę. Jedynym argumentem natury faktycznej jakim posiłkuje się Zamawiający jest złożenie 

przez  Odwołującego  po  terminie  wyjaśnień  uzupełniających  na  wezwanie  z  maja  2022  r. 

Nawet jeśli jakaś analiza w tym zakresie została przeprowadzona, czy też doszło do oceny 

wyjaśnień Odwołującego  to efektów tej weryfikacji Zamawiający nie umieścił w uzasadnieniu 

faktycznym odrzucenia oferty Odwołującego. Narusza to przepis art. 253 ust. 1 pkt 2 Pzp w 

zw. z art. 266 Pzp.  W prz

ekonaniu Odwołującego taka analiza jednak nie miała miejsca, a 

uzasadnienie fatyczne odrzucenia oferty Odwołującego jest tego dowodem. 


Izba ustaliła co następuje: 

Izba ustaliła, że zgodnie z punktem 5 SWZ przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług 

dezynfekcji,  dezynsekcji,  deratyzacji  (DDD)  w  obiektach  i  radiowozach  KWP  w  Łodzi  oraz 

jednostkach jej podległych – w ilości i częstotliwości zgodnej z potrzebami Zamawiającego. 

Usługi  dezynfekcji  obejmują  w  ramach  zamówienia  również  (jeżeli  będą  takie  zgłoszenia 

przez  użytkowników  obiektów  i/lub  radiowozów)  dezynfekcję  powierzchni  użytkowych  po 

kontakcie  z osobami z podejrzeniem COVID-

19 lub innymi chorobami. Szczegółowy wykaz 

obiektów  wraz  z  szacunkowymi  ilościami  powierzchni  oraz  ilościami  radiowozów  do 

wykonywania  usług  został  zawarty  w  Załącznikach  nr  2.1.  -  2.4.  do  SWZ  –  Formularzach 

cenowych.  Stanowią  one  podstawę  do  wyliczenia  ceny  oferty  złożonej  w  niniejszym 

postępowaniu.  Przedmiotowe  usługi  świadczone  będą  według  potrzeb  Zamawiającego  na 

jego  każdorazowe  zlecenie,  w  którym  zostanie  przez  niego  ściśle  określone  miejsce 

wyznaczona  przez  niego  powierzchnia  (m.  in.  mogą  to  być  pojedyncze  pomieszczenia), 

a w przypadku  mniejszych  pot

rzeb,  nie mogą  one stanowić  podstaw  do roszczeń  ze  strony 

Wykonawcy. 

W punkcie 19 SWZ Zamawiający określił m.in. następujące wymagania dotyczące sposobu 

obliczenia ceny: 

Cena  oferty  jest  ceną  brutto  i  należy  przez  nią  rozumieć  cenę  w  rozumieniu  art.  3  ust. 

pkt.  1  i  ust.  2  ustawy z  dnia 9 maja 2014 r.  o  informowaniu o cenach  towarów  i usług 

(Dz. U. 2019 r. poz. 178), tj. wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący 

jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar.  

W  cenie  uwzględnia  się  podatek  od  towarów  i  usług  oraz  podatek  akcyzowy,  jeżeli  na 

podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem 

od  towarów  i  usług  lub  podatkiem  akcyzowym.  Przez  cenę  rozumie  się  również  stawkę 

taryfową. 

W  cenę  brutto  oferty  należy  wliczyć  wszelkie  koszty  związane  z  realizacją  przedmiotu 

zamówienia,  a  w  szczególności  użyte  środki,  materiały  oraz  koszty  dojazdów 

i zatrudnienia. 

Zamawiający  wymagał  rozbicia  ceny  ofertowej  w  formularzu  cenowym  na  4  pozycje:  1) 

dezynfekcja, 2) dezynsekcja, 3) deratyzacja. 4) dezynfekcja radiowozów. 

Zgodnie z protokołem postępowania Zamawiający oszacował wartość zamówienia na kwotę 

590 048,26 zł. 


Podana  przez  Zamawiaj

ącego  przed  otwarciem ofert kwota, jaką  zamierza przeznaczyć  na 

sfinansowanie zamówienia, to 617 211,91 zł brutto. 

W postępowaniu zostały złożone oferty z następującymi cenami: 

ABAPEST Zakład Deratyzacji Dezynsekcji i Dezynfekcji M. M. P. 514 388,46 zł 

2)  EXPERT  SERVICE  M.  R.  840 

850,50  zł  (oferta  odrzucona  z  uwagi  na  niezgodność  z 

warunkami zamówienia) 

Zakład  Specjalistyczny  DDD  „PTASZNIK”  Zakład  Specjalistyczny  DDD  „PTASZNIK” 

391,30 zł. 

Odwołujący  w  formularzu  cenowym  podał  następującą  wycenę  poszczególnych  elementów 

zamówienia: 

−  dezynfekcja: 318.939,00 zł, 

−  dezynsekcja: 6.555,90 zł, 

−  deratyzacja: 6.801,90 zł, 

−  dezynfekcja radiowozów: 21.094,50 zł. 

Pismem  z  30  listopada  2021  r.  Zamawiający  wezwał  Przystępującego  do  udzielenia 

wyjaśnień  oraz  złożenia  dowodów  dotyczących  wyliczenia  ceny  oferty.  Zamawiający 

wskazał, że:  

(…)  żąda  przedstawienia  wyjaśnień  skalkulowania  ceny,  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi w dokumentach zamówienia, w których Wykonawca odniesie się do wyliczenia 

kosztów usługi związanych z realizacją przedmiotu zamówienia, a w szczególności użytych 

środków,  materiałów  z  uwzględnieniem  kosztów  dojazdu  i  wynagrodzenia  osób  biorących 

udział  w  realizacji  zamówienia  i  kosztów  pracy  związanych  z  zatrudnieniem  osób  na 

podstawie umowy o pracę; 

Mając na uwadze powyższe prosimy o przedstawienie kalkulacji oferty: 

w podziale na usługi dezynfekcji, dezynsekcji, deratyzacji i dezynfekcji radiowozów 

odnoście  dezynfekcji  radiowozu  prosimy  o  przedstawienie  wyjaśnień  w  podziale  na 

poszczególne jednostki 

odnośnie  dezynfekcji  budynków  prosimy  o  przedstawienie  wyjaśnień  w  szczególności  dla 

nw. jednostek (…) 

Zgodnie  z  art.  224  ust.  4  uPzp  Zamawiający  żąda,  aby  w  wyjaśnieniach  Wykonawca 

uwzględnił informacje dotyczące: 


zgodności  z  przepisami  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia  ceny  nie 

może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  minimalnej  stawki 

godzinowej (…); 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie  

Wskazania pozostałych czynników mających wpływ na wycenę oferty i prawidłową realizację 

zamówienia  jeżeli  występowały,  np.  wybrane  rozwiązania  techniczne,  wyjątkowo  korzystne 

warunki świadczonych usług, zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu 

w  sprawach  dotyczących  pomocy  publicznej,  wypełniania  obowiązków  związanych 

powierzeniem wykonania części zamówienia podwykonawcy (…). 

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Przystępujący przedstawił następujące wyjaśnienia: 

Kalkulując  cenę  ofertową  uwzględniłem  wszystkie  niezbędne  koszty:  koszty  dojazdów, 

środków  i  koszty  pracy.  Zamówienie  realizuje  osobiście,  jednoosobowo.  Nie  korzystam 

podwykonawców.  Nie  zatrudniam  pracowników.  Tożsame  zamówienie  realizuję  dla 

Komendy  Wojewódzkiej  Policji  w  Łodzi  na  podstawie  umowy  z  18  sierpnia  2020  r.  za 

większości takie same bądź bardzo zbliżone stawki i realizuję je należycie. W poprzednim 

zamówieniu nie byłem wzywany do wyjaśniania ceny.  

Czynniki, które istotnie wpływają na moje bardzo konkurencyjne ceny:  

1) brak kosztów pracowniczych – prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, nikogo 

nie  zatrudniam,  sam  jednoosobowo  wykonuję  usługi  oraz  prowadzę  administrację  mojego 

przedsiębiorstwa;  

2) nie korzystam z pomocy podwykonawców;  

3)  do  prowadzenia  działalności  wykorzystuję  samochód  prywatny,  ekonomiczny 

w eksploatacji, zasilany LPG;  

4) jestem lokalnym przedsiębiorcą, koszty dojazdu (a to główny koszt realizacji zamawianych 

usług) są zatem dodatkowo minimalizowane;  

5)  wieloletnie  doświadczenie,  w  tym  także  doświadczenie  w  realizowaniu  usług  dla  tego 

samego  zamawiającego  powoduje,  że  wiem,  gdzie  mogę  wspólnie  uwzględnić  np.  koszty 

dojazdu  kalkulując  cenę  ofertową,  jako  że  usługi  realizowane  są  co  do  zasady  łącznie  lub 

większości przypadków przy okazji realizowania usług innego rodzaju;  

6) karta podatkowa.  

Kalkulacja ceny ofertowej uwzględnia:  


1) koszty przejazdów, transportu – te pozycje w kalkulacji obejmują nie tylko koszty paliwa, 

ale  także  inne  koszty  eksploatacyjne  pojazdu  (m.in.  przeglądy,  ubezpieczenia,  naprawy, 

wymianę części, płynów itp.);  

2) koszty środków;  

3)  koszty  administrowania  działalnością  gospodarczą  (w  tym  koszty  telefonu,  obciążenia 

publicznoprawne);  

4) koszty sprzętu – koszty eksploatacji, napraw, wymiany;  

5) dodatkowe nieprzewidziane koszty;  

6) zysk;  

Kluczową usługą jest usługa dezynfekcji pomieszczeń i pojazdów. Dezynsekcja i deratyzacja 

wykonywane są w głównej mierze przy okazji świadczenia usług dezynfekcji, co wpływa na 

koszty transportu. Potwierdzają to protokoły z realizacji usług, które znajdują się w dyspozycji 

Zamawiającego, stąd Wykonawca ich nie składa.  

Składam natomiast faktury zakupowe oraz decyzję podatkową dot. karty podatkowej.  

W załączeniu:  

- kalkulacje;  

- faktury zakupowe;  

- decyzja podatkowa. 

Odwołujący załączył do wyjaśnień trzy faktury na zakup środków dezynfekujących, decyzję w 

sprawie  ustalenia  wysokości  zryczałtowanego  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych 

oraz kalkulację w formie pliku Excel. 

W  dniu  9  grudnia  2021  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego,  że  plik  zawierający 

kalkulację cenową jest uszkodzony i Zamawiający nie może go otworzyć. W związku z tym 

Zamawiający zwrócił się o niezwłoczne przesłanie działającego pliku. 

W  tym  samym  dniu 

Odwołującego  przekazał  Zamawiającemu  kalkulację  cenową  w formie 

pliku  pdf,  informując,  że  w  związku  z  problemem  z  otwarciem  załącznika  przesyła  go  w 

innym formacie. 

Przekazana w dniu 9 grudnia 2021 r. kalkulacja w formie pliku pdf obejmuje wyłącznie cenę 

za dezynfekcję pomieszczeń. Odwołującego przedstawił w niej wycenę dla poszczególnych 

jednostek  Zamawiającego,  w  rozbiciu  na  koszty  środka  do  dezynfekcji,  łącznie  koszty 

zużycia  sprzętu  i środków  ochronnych  oraz  pozostałe  prowadzonej  działalności  (dla  każdej 


jednostki ta pozycja została wyceniona dwukrotnie – na różne kwoty), przedstawił też koszty 

dojazdu. 

Pismem  z  13  grudnia  20

21  r.  Zamawiający  zwrócił  się  do  Odwołującego  o dodatkowe 

wyjaśnienia w następującym zakresie: 

Czy  ceny  przedstawione  w  załączonych  fakturach  VAT  są  aktualne  w  br.,  bowiem 

załączone dowody mają daty wystawienia z 2020 r., czyli są sprzed roku? 

Skąd  założenia  w  kalkulacji,  że  cena  1  litra  płynu  do  dezynfekcji  wynosi  3,50  zł,  skoro 

zgodnie z załączonymi fakturami VAT cena płynu do dezynfekcji Active za 5 litrów wynosi 

34,99 zł netto, a cena płynu Voigt Cezepol wynosi 27,99 zł netto za 1 litr? 

3)  Dlac

zego w kilku obiektach została skalkulowana inna ilość zużytego płynu do dezynfekcji 

przyjmując  założenie  Wykonawcy,  że  1  litr  płynu  dezynfekującego  wystarcza  na  50  m2 

powierzchni odkażanej? 

Dlaczego  koszty  zużycia  sprzętu  +  środków  ochronnych  +  pozostałe  prowadzonej 

działalności  w  kalkulacji  dla  każdej  pozycji  były  ujęte  dwukrotnie?  Dlaczego  koszty 

zużycia  sprzętu  +  środków  ochronnych  +  pozostałe  prowadzonej  działalności  za 

pierwszym  razem  są  tożsame  z  kosztami  zużytego  płynu  dezynfekującego,  a  za  drugim 

r

azem są równe z kosztami paliwa? 

Na  jakiej  podstawie  Wykonawca  oszacował  ilości  wyjazdów  przyjęte  w  poszczególnych 

pozycjach? 

Przystępujący udzielił następujących odpowiedzi na pytania Zamawiającego: 

Ad 1) Ceny przedstawione na fakturach są aktualne w roku 2021. Ponadto zakup preparatów 

w 2020 roku miał zapewnić ciągłość wykonywanych usług na rzecz KWP w Łodzi w okresie 

wzmożonej pandemii COVID-19. Preparaty wówczas kupione zostały spożytkowane w 50%.  

Ad 2) Active płyn na bazie 70% Etanalu metylowego  

35  z

ł/  5L=  1L=7zł  przewidziany  do  dezynfekcji  szybkiej  nie  wymagającej  przerwy 

użytkowaniu  pomieszczeń  np.  dyżurki,  Pop.  kierowaniu  ruchem.  lub  inne  wymagające 

użytkowania bezpośrednio po 15 min. od dezynfekcji.  

Active  umożliwia  dezynfekcję  powierzchni  w  okresie  zimowym  w  temp.  Poniżej  0*C.  co 

dotyczy pojazdów KWP.  

Dezopol  do  rozcieńczenia  użycia  1%  -  2.5%  płynu  roboczego  w  zależności  od  czystości 

powierzchni czyli 28 zł : 100 = 0.28 zł/ 1L – 0.70 zł/ 1L  

Dezopol  jest  płynem  podstawowym  używanym  do  dezynfekcji  a  Active  uzupełniającym 

w ww. warunkach.  


Kalkulacja  uwzględnia  faktyczne  zużycie:  zgodnie  z  moim  wieloletnim  świadczeniem  usług 

dezynfekcji na rzecz KWP w Łodzi.  

Ad  3)  1  litr  na  50  m2  to  średnia  ilość.  W  zależności  od  zastanego  na  miejscu  stanu 

Wykon

awca dobiera właściwe stężenie preparatu. Moje doświadczenie, poparte protokołami 

realizacji  usług,  wskazuje  na  to,  że  niektóre  obiekty  odbiegają  stanem  od  pozostałych 

wymagają innego stężenia preparatu.  

Ad 4)  Koszty  zużycia  sprzętu  i  pozostałe  prowadzonej  działalności  to  grupa  kosztów co do 

zasady  stała  przez  cały  okres  realizacji  zamówienia.  Koszty  środków  ochronnych  to  koszt 

symboliczny  stąd  ujmowany  łącznie.  Koszty  te  przy  kalkulacji  kosztów  realizacji  całego 

zamówienia  zsumowaliśmy  i  rozdzieliliśmy  proporcjonalnie.  W  miejscach  gdzie  zostały 

zdublowane doszło do omyłki pisarskiej w arkuszu. Drugą pozycją powinna być pozycja: inne 

koszty, stanowiąca pozycję gwarantującą, że w razie np. wzrostu cen środków czy potrzeby 

użycia  większej  ilości  środków  bądź  konieczności  zainwestowania  w  trakcie  realizacji 

zamówienia  w  inne  potrzebne  rzeczy,  zysk  nie zostanie  uszczuplony;  a  w  razie  braku  tych 

innych kosztów zysk może zostać powiększony.  

Ad  5)  Ilość  wyjazdów  została  skalkulowana  na  podstawie  informacji  przedstawionej  przez 

zamawiającego w dokumentacji postępowania oraz wiedzy zdobytej w czasie wykonywanych 

dezynfekcji w poszczególnych latach. 

W  dniu  16  marca  2022  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  A.  S.  jako 

najkorzystniejszej. 

Na  powyższą  czynność  Zamawiającego,  odwołanie  do  Izby  wniósł  wykonawca  M.  P.  a 

prowadzący  działalność  pod  nazwą  M.  M.  P.  ABAPEST  Zakład  Deratyzacji  Dezynfekcji  i 

Dezynfekcji.  Wyrokiem  z  dnia  8  kwietnia  2022  r.  Krajowa  Izba  Odwoławcza  uwzględniła 

częściowo  zarzuty  i  nakazała  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  i  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  z  uwzględnieniem  pełnej 

treści wyjaśnień dotyczących wysokości zaoferowanej ceny złożonych przez wykonawcę A. 

S.  

Izba  ustaliła,  że  pismem  z  dnia  19  maja  2022  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do 

złożenia  uzupełniających  wyjaśnień  ceny,  ponieważ  dotychczasowe  wyjaśnienia  budziły 

szereg wątpliwości oraz na ich podstawie nie można było stwierdzić czy oferta nie zawiera 

rażąco  niskiej  ceny.  Zamawiający  wyznaczył  termin  na  złożenie  wyjaśnień  do  dnia 

26.05.2022 r.  

Izba  ustaliła,  że  w  dniu 24.05.2022  r., Odwołujący  skierował  wniosek  o wydłużenie terminu 

na udzielenie odpowiedzi do dnia 02.06.2022 r.  Zamawiający pismem z dnia 25 maja 2022 

r. wyraził zgodę na wydłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi do dnia 02.06.2022 r. Izba 


ustaliła, że w dniu 1 czerwca Odwołujący skierował kolejny wniosek o wydłużenie terminu na 

udzielenie odpowiedzi do dnia 09.06.2022 r. Zamawiający pismem z dnia 3 czerwca 2022 r. 

poinformował Odwołującego o odmowie wydłużenia terminu na udzielenie wyjaśnień.  

Izba ustaliła, że Odwołujący złożył wyjaśnienia w dniu 09.06.2022 r. Treść wyjaśnień została 

przedstawiona w treści odwołania, powyżej.  

Izba u

staliła, że pismem z dnia 1 września 2022 r., Zamawiający poinformował wykonawców 

o  wynikach  postępowania  przetargowego.  Zmawiający  uznał  ofertę  Przystępującego  za 

najkorzystniejszą.  Zamawiający  odrzucił  ofertę  Odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1 

pkt 8 ustawy Pzp 

— Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli: zawiera rażąco niską cenę lub koszt 

w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  w  związku  z  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp  — 

Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który 

ni

e  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu. 

Izba  ustaliła,  że  w  uzasadnieniu  faktycznym,  Zamawiający  wskazał  co  następuje:  „Po 

zapoznaniu  się  z  całością  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  oferty  przekazanych  przez 

Wykonawcę  Zakład  Specjalistyczny  DDD  „PTASZNIK",  Zamawiający  w  dniu  19.05.2022  r. 

zwrócił  się  do  Wykonawcy  o  złożenie  dodatkowych  wyjaśnień,  ponieważ  na  podstawie 

dotychczas  złożonych  dokumentów  nie  można  stwierdzić  czy  oferta  nie  zawiera  rażąco 

niskiej  ceny.  Wykonawca  m.in.  za  takie  same  czynności  np.  jak  dojazd  w  każdej  usłudze 

(dezynsekcja,  dezynfekcja,  deratyzacja  i  dezynfekcja  radiowozów)  przyjął  inne  koszty, 

pomimo  iż  usługa  ma  być  świadczona  dla  tej  samej  jednostki.  Ponad  po  zapoznaniu  się  z 

całością dokumentacji Zmawiający nie był wstanie ocenić czy w wyjaśnieniach zostały ujęte 

wszystkie  niezbędne  koszty,  które  mają  wpływ  na  cenę  oferty.  Wykonawca  dla  każdego 

rodzaju  usługi  przyjął  inną  systematykę  prezentacji  danych.  Zamawiający  na  złożenie 

stosownych  wyjaśnień  wyznaczył  termin  do  dnia  26.05.2022  r.  W  dniu  23.05.2022  r. 

Wykonawca przesłał wniosek o wydłużenie terminu na złożenie wyjaśnień dot. ceny do dnia 

02.06.2022 r. z powodu nieobecności córki (wyjechała na urlop), która pomaga Wykonawcy 

w  przygotowywaniu  pism  w  postępowaniu,  kompletowaniu  dokumentów  i  ich  wysyłaniu. 

Zamawiający na powyższe wyraził zgodę. W dniu 01.06.2022 r. o godz. 22:53 Wykonawca 

przysłał  kolejny  wniosek  o  wydłużenie  terminu  na  złożenie  wyjaśnień  dot.  ceny  do  dnia 

09.06.2022 r.  Powyższe  Wykonawca  umotywował  brakiem  dostępu  do  pełnej  dokumentacji 

księgowości firmy spowodowanej chorobą księgowej. Z uwagi na fakt, iż termin został już raz 

wydłużony 0 7 dni, a ponadto Zamawiający nie wymagał złożenia nowych dokumentów, tylko 

wyjaśnienia/doprecyzowania  wcześniej  przedłożonych  wyjaśnień,  termin  nie  został 


przedłużony. O powyższym Zamawiający poinformował Wykonawcę w dniu 03.06.2022 r. W 

dniu 09.06.2022 r. Wykonawca przesłał wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Z uwagi na fakt, iż 

dokumenty  wpłynęły  po  wyznaczonym  terminie,  zostały  one  potraktowane  jako  zwykła 

korespondencja  i  nie  były  uwzględnione  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Mając  na 

względzie  dyspozycję  art.  224  ust.  6  uPzp  oferta  podlega  odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco 

niską ceną.” 

Izba zważyła co następuje: 

W ocenie Izby nie potwierdziły się zarzuty podniesione przez Odwołującego. Zgodnie z art. 

224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, w przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest 

niższa  o  co  najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o należny  podatek  od 

towarów  i  usług,  ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 

10,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  o których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że 

rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Art.  224  ust.  6  ustawy 

Pzp  stanowi,  że  odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub 

kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie, 

lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub 

kosztu. 

W  ocenie Izby,  Zamawiający  zasadnie  odrzucił  ofertę  Odwołującego  na  podstawie  art.  226 

ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp w  zw.  z  art.  224 ust.  6 ustawy  Pzp. Wykonawca 

– Odwołujący nie 

złożył  bowiem  w  wyznaczonym  przez  Zamawiającego  terminie  dodatkowych  wyjaśnień 

wymaganych przez Zamawiającego. Pierwotne zaś złożone przez Odwołującego wyjaśnienia 

z  dnia  3  listopada  oraz  13  grudnia  2022  r.  nie  uzasadniały  podanej  w  ofercie  ceny  za 

realizację zamówienia.  

Po pierwsze Izba wskazuje, że stanowisko Odwołującego forsowane w odwołaniu obarczone 

jest  błędem  logicznym.  Wykonawca  z  jednej  strony  prezentuje  argumentację  wskazując,  iż 

wyjaśnienia  pierwotne  złożone  przez  Odwołującego  dotyczące  rażąco  niskiej  ceny  w  3 

listopadzie  i  13  grudnia  2021  r. 

były  wystarczające  do  uznania,  iż  wykonawca  w  sposób 

prawidłowy  i  rynkowy  dokonał  wyceny  koszty  realizacji  zamówienia,  a  jednocześnie 

wskazuje,  że  Zamawiający  był  zobowiązany  do  uwzględnienia  w  procesie  badania  wyceny 


kosztów realizacji zamówienia z uwzględnieniem wyjaśnień Odwołującego z dnia 9 czerwca 

2022  r.,  prezentując  w  tym  zakresie  szeroki  wywód  związany  z  przyczynami  opóźnienia  w 

złożeniu  owych  wyjaśnień  i  składając  na  tą  okoliczność  dowody.  Zdaniem  Izby, 

nieuprawnione jest taka metodologia procesowa Odwołującego. Odwołujący dąży bowiem do 

wykazania  zasadności  sprzecznych  ze  sobą  stanowisk.  Skoro  bowiem  uznaje  za 

wystarczające  i  prawidłowe  wyjaśnienia  wykonawcy  z  listopada  i  grudnia  2021  r.,  to  za 

bezprzedmiotową uznać należy argumentację dotyczącą wyjaśnień z dnia 9 czerwca 2022 r. 

i  ich  znaczenia  w  procesie  badania  i  oceny  ofert.  Jeśli  zaś  Odwołujący  uważał,  że 

wyjaśnienia z listopada i grudnia 2021 r. nie były wystarczające do oceny realności wyceny 

kosztów  realizacji  zamówienia,  to  taką  okoliczność  winien  wskazać  w  treści  odwołania  i 

wykazywać  okoliczności,  które  pozwoliłby  Izbie  na  weryfikację  decyzji  Zamawiającego  o 

odmowie  oceny  wyjaśnień  z  dnia  9  czerwca  2022  r.  Tymczasem  Odwołujący  forsuje  dwa 

wykluczające  się  stanowiska,  w  obawie  o  konsekwencje  jakie  mogłyby  wynikać  z 

jednoznacznie sprecyzowanego stanowiska wykonawcy.   

Po  drugie,  Izba  wskazuje,  że  podnoszenie  jakichkolwiek  zarzutów  co  do  czynności 

Zamawiającego z dnia 19 maja 2022 r. tj. wystosowania przez Zamawiającego dodatkowego 

wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  wyceny  kosztów  realizacji  zamówienia  oraz 

odmowie  kolejnego  przedłużenia  terminu  na  złożenie  wyjaśnień  przez  wykonawcę  uznać 

należy  za  spóźnione.  W  ocenie  Izby,  Odwołujący  mógł  kwestionować  te  czynności  w 

momencie  dokonywania  ich  przez  Zamawiającego  tzn.  Odwołujący  mógł  wnieść  odwołanie 

od  czynności  wezwania  do  złożenia  uzupełniających  wyjaśnień  w  terminie  5  dni  od 

otrzymania  wezwania,  a  także  mógł  wnieść  odwołanie  w  terminie  5  dni  od  otrzymania 

pisemnej decyzji o braku wyrażenia zgody na kolejną zmianę terminu. Skoro Odwołujący nie 

kwestionował  tych  czynności,  wręcz  przeciwnie godził  się  z  nimi  (składał  wnioski  o  zmianę 

terminu,  a  nie  o  uchylenie  wezwania)  to  na  obecnym  etapie  nie  ma  możliwości 

kwestionowania  ich,  a  tym  bardziej  oczekiwania,  że  zostaną  uznane  za  niebyłe.  Izba  nie 

podziela stanowiska Odwołującego, iż nie miał interesu we wniesieniu odwołania. Właśnie w 

ramach  prezentowanej argumentacji  w  niniejszym  postępowaniu odwoławczym Odwołujący 

potwierdził,  że  miał  interes  we  wniesieniu  odwołania  skoro  obecnie  twierdzi,  że  czynność 

Zamawiającego  w  postaci  dodatkowego  wezwania  i  odmowy  przedłużenia  terminu  do 

złożenia  wyjaśnień  była  nieuprawniona.  Tymczasem  Odwołujący  w  treści  złożonych 

wyjaśnień z dnia 9 czerwca 2022 r. nie wskazuje w jakikolwiek sposób na nieprawidłowości 

w działaniu Zamawiającego, czyniąc zadość żądaniu Zamawiającego.  

Po trzecie, Izba nie podziela stanowiska Odwołującego, że Zamawiający nie wykonał wyroku 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  8  kwietnia  2022  r.  sygn.  akt:  KIO  789/22.  Zdaniem 

Odwołującego,  Zamawiający  nie  dokonał  oceny  pierwotnie  złożonych  wyjaśnień  przez 


Odwołującego z listopada i w grudnia 2021 r. Umyka uwadze Odwołującego jednakże, iż z 

treści decyzji Zamawiającego z dnia 1 września 2022 r. w sposób jednoznaczny wynika, że 

Zamawiający  dokonał  oceny  całości  wyjaśnień  wykonawcy.  W  pierwszym  zdaniu 

Zamawiający wskazał bowiem: „Po zapoznaniu się z całością wyjaśnień rażąco niskiej ceny 

oferty  przekazanej  przez  Wykonawcę  (…)”.  Nie  ma  zatem,  zdaniem  Izby,  żadnych 

wątpliwości,  iż  Zamawiający  wykonał  wyrok  Izby  bowiem  potwierdził  dokonanie  badania  i 

ocen

y  całości  wyjaśnień  Odwołującego.  Co  więcej  Izba  wskazuje,  że  w  treści  odwołania 

Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wskazał  jakich  elementów  pierwotnych  wyjaśnień 

wykonawcy 

Zamawiający  nie  uwzględnił  w  dokonanej  ocenie.  Treść  zarzutu  sprowadza  się 

do  lakoniczne

go  stwierdzenia,  że  Zamawiający  nie  dokonał  oceny  całości  wyjaśnień 

wykonawcy  z  listopada  i  grudnia  2021  r.  Dalej  Izba  wskazuje,  że  wynikiem  oceny  całości 

wyjaśnień złożonych przez Odwołującego w listopadzie i grudniu 2021 r. było wystosowanie 

do wykonawcy 

kolejnego wezwania do złożenia wyjaśnień z dnia 19 maja 2022 r. Właśnie ta 

treść wezwania potwierdza dokonanie oceny wyjaśnień wykonawcy oraz wskazuje na szereg 

kwestii  co  do  których  pierwotnie  złożone  wyjaśnienia  nie  zawierały  wystarczających 

informacji 

dających  Zamawiającemu  możliwość  jednoznacznego  stwierdzenia,  że  cena 

zaoferowana  przez  Odwołującego  za  realizacje  zamówienia  jest  ceną  rynkową  i 

gwarantującą  wykonanie  zamówienia  w  sposób  wymagany  przez  Zamawiającego.  Izba  nie 

może zgodzić się z Odwołującym, iż wyjaśnienia pierwotne złożone przez Odwołującego w 

listopadzie  i  grudniu  2021  r.  były  wystarczające  do  oceny  prawidłowości  wyceny  kosztów 

realizacji zamówienia przez wykonawcę. Treść wezwania z dnia 19 maja 2022 r. w sposób 

jednoznaczny  wskazuje  na 

braki  w  wyjaśnieniach,  zaś  udzielona  przez  wykonawcę 

odpowiedź  z  dnia  9  czerwca  potwierdza  wyłącznie,  że  pierwotne  wyjaśnienia  były 

niekompletne  i  nie zawierały  informacji  uzasadniających  przyjętą  wycenę kosztów  realizacji 

zamówienia.  Zamawiający  skierował  do  wykonawcy  12  rozbudowanych    pytań,  w  których 

wskazał  na  szereg  błędów,  rozbieżności,  czy  niedomówień  w  pierwotnych  wyjaśnieniach. 

Gdyby zakres wezwania był nieistotny i nie wnosił niczego nowego do sprawy to Odwołujący 

odpowiedziałby  krótko  odnosząc  się  do  pierwotnie  złożonych  wyjaśnień.  Jeżeli  pierwotne 

wyjaśnienia  były  kompletne  i  wystarczające  to  nie  było  potrzeby  sięgania  do  dodatkowej 

dokumentacji,  czy  też  przedstawiania  nowych  kalkulacji.  Tymczasem,  Odwołujący  na 

udzielenie  odpowiedzi  potrzebował  21  dni,  dostępu  do  dokumentów  księgowych,  a  w 

konsekwencji  zmuszony  został  do  przedstawienia  nowej  kalkulacji  (zawierającej  brakujące 

lokalizacje 

–  pytanie  nr 5 i  6).   Izba  również  podkreśla,  że  w  odwołaniu jak  i  na rozprawie, 

Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  wykazał,  że  pierwotnie  złożone  przez  wykonawcę 

wyjaśnienia  zawierały  wszystkie  niezbędne  informacje  o  jakie  Zamawiający  wnioskował  w 

dniu  19  maja  2022  r.  Ogólne  stwierdzenie  Odwołującego,  że  treść  pierwotnie  złożonych 


wyjaśnień  była  wystarczająca  nie  stanowi  dowodu  w  sprawie,  a  tym  bardziej  nie  jest 

skutecznym środkiem na wykazanie niezasadności czynności Zamawiającego.   

Po  czwarte,  Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  że  w  decyzji  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego  Zamawiający  nie  zawarł  wystarczającego  uzasadniania  faktycznego.  Izba 

podkreśla,  że  analizie  podlega  całość  dokumentów  złożonych  przez  wykonawcę  w 

postępowaniu.  Nie  może  Odwołujący  pomijać  w  swojej  argumentacji  treści  wezwań 

skierowanych  przez  Zamawiającego  do  wykonawcy,  jak  i  udzielonych  odpowiedzi.  W 

uzasadnieniu  Zamawiający  wskazał,  że  wykonawca  za  takie  same  czynności  przyjął  inne 

koszty  (przykładowo  zostało  wskazane  na  koszty  dojazdu),  mimo,  że  usługa  ma  być 

wyk

onywana dla tej samej jednostki. Jest oczywistym dla Izby, że taka informacja nie może 

być interpretowana w oderwaniu od treści wezwań Zamawiającego i udzielonych odpowiedzi 

przez  wykonawcę.    Odwołujący  w  pierwotnie  złożonych  wyjaśnieniach  nie  uzasadnił  w 

sposób  spójny  i  logiczny  dlaczego  wycenił  odmiennie  te  same  czynności  w  tych  samych 

jednostkach. Ponadto Izba wskazuje, że z treści pisma Zamawiającego z dnia 19 maja 2022 

r.  w  sposób  jednoznaczny  wynika  jakich  kosztów  Zamawiający  nie  był  w  stanie  ustalić  i 

zweryfikować na podstawie pierwotnie złożonych wyjaśnień. Na ten dokument Zamawiający 

powołał  się  w  uzasadnieniu  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego.  Zdaniem  Izby  treść 

uzasadnienia  decyzji  Zamawiającego  nie  może  być  wybiórczo  interpretowana  przez 

w

ykonawcę. Podlega ona ocenie w świetle dokumentów złożonych przez wykonawcę w toku 

postępowania.    W  analizowanym  stanie  faktycznym,  Zamawiający  wskazał  w  uzasadnieniu 

swojej  decyzji 

na  treść  pisma  z  dnia  19  maja  2022  r.,  które  zawiera  listę  braków 

wynikających z pierwotnie złożonych wyjaśnień przez Odwołującego. Dokument ten stanowi 

część  integralną  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  i  wbrew  twierdzeniom 

Odwołującego, stanowi wyczerpujące opisanie uchybień i braków wynikających z pierwotnie 

złożonych wyjaśnień przez wykonawcę.   

Po  piąte,  odnosząc  się  do  zarzutu  braku  kolejnego  przedłużenia  terminu  na  złożenia 

wyjaśnień  oraz  konieczności  uwzględnienia  wyjaśnień  z  dnia  9  czerwca  2022  r.,  Izba  nie 

zgadza  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego.  Izba  wskazuje,  że  Zamawiający  wyznaczył 

pierwotnie 7 dniowy termin na złożenie wyjaśnień uzupełniających. Po wyrażeniu zgody na 

zmianę terminu,  okres na złożenie wyjaśnień  wydłużył  się do  14  dni.  Termin ten  nie został 

dochowany przez wykonawcę. Obowiązek wyznaczenia terminu i jego przestrzegania wynika 

wprost  z  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp  (odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub 

kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie). 

Należy wskazać na świadome działanie ustawodawcy w tym zakresie. Przed nowelizacją z 

2021  przepis  dotyczący  składania  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  był  bardziej  liberalny  i 

korzystny  dla  wykonawców.  Podstawą  do  odrzucenia  oferty  było  bowiem  niezłożenie 


wyjaśnień.  Nie  było  natomiast  mowy  o  terminie.    W  obecnym  reżimie  prawnym, 

ustawodawca  w  sposób  jednoznaczny  wskazał,  iż  odrzuceniu  podlega  oferta,  jeśli 

wykonawca  nie  złożył  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie.  Z  taką  zaś  sytuacją  mamy  do 

czynienia  w  analizowanym  stanie  faktycznym. 

Zamawiający zatem  zasadnie odrzucił  ofertę 

Odwołującego  na  podstawie  art.  224  ust.  6  ustawy  Pzp,  bowiem  wykonawca  nie  złożył  w 

wyznaczonym terminie wyjaśnień.  

Odwołujący  forsuje  stanowisko,  jakoby  istniała  możliwość  poddania  ocenie  wyjaśnień 

złożonych  po  terminie,  w  przypadku  gdy  uchybienie  terminu  nastąpiło  z  przyczyn 

niezależnych  od  wykonawcy,  który  to  dochował  niezbędnych  aktów  staranności,  a 

Zamawiający nie zakończył postępowania bezpośrednio po upływie wyznaczonego terminu. 

Po  pierwsze,  Odwołujący  uzasadniając  zaistniałe  opóźnienie  i  brak  jego  winy  w 

spowodowaniu  tego  opóźnienia  wskazał  na  brak  dostępu  do  dokumentów  księgowych. 

Jednocześnie  w  ramach  dokumentacji  złożonej  w  dniu  9  czerwca  2022  r.  nie  złożył  on 

żadnych  dokumentów  mających  charakter  „księgowych”.  Odwołujący  przekazał  jedynie 

dodatkowe  wyjaśnienia  oraz  dodatkową  kalkulację.  Ponadto,  pytania  Zamawiającego 

odnosiły się do uprzednio złożonych wyjaśnień i wskazanych w nich wartości, nie było więc 

potrzeby  uzyskiwania  żadnych  nowych  dokumentów.  Po  drugie,  Odwołujący  nie  podjął 

żadnej  próby  udzielenia  choćby  częściowych  wyjaśnień,  przynajmniej  w  takim  zakresie  w 

jakim  mógł  to  uczynić.  Po  trzecie,  Odwołujący  jest  profesjonalistą.  Choroba  księgowej  nie 

może  stanowić  uzasadnienia  do  nakazania  Zamawiającemu  oceny  spóźnionych  wyjaśnień. 

Jak  wynika  ze  złożonych  przez  samego  Odwołującego  dowodów,  księgowa  już  31  marca 

2022 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Profesjonalnie działający wykonawcy już w tym 

okresie  podjąłby  odpowiednie  kroki  w  celu  zapewnienia  zastępstwa  i  prawidłowego 

funkcjonowania przedsiębiorstwa. Tymczasem z okoliczności sprawy wynika, że Odwołujący 

nie  uczynił  nic  w  celu  pozyskania  koniecznych  dokumentów  przez  okres  co  najmniej  3 

miesięcy.  Trudno  sanować  takie  postępowanie  wykonawcy  i  uznać  je  za  profesjonalne. 

Słusznie  wskazał  również  Przystępujący  na  niespójności  w  stanowisku  Odwołującego.  Z 

jednej  strony  wskazuje  on,  że  pan  A.  S.  „nie  radzi  sobie  z  obsługą  programów 

komputerowych, poczty elektronicznej, platformy zakupowej”. Z drugiej wskazuje, że pan A. 

S. po

d nieobecność córki przygotował wniosek o zmianę terminu (word), a następnie przesłał 

go za pośrednictwem platformy zakupowej.    

Mając  na  uwadze  powyższe,  Izba  uznała,  że  Zamawiający  nie  naruszył  zarzucanych  mu 

przepisów  ustawy  Pzp.  W  konsekwencji,  Izba  oddaliła  zarzuty  podniesione  przez 

Odwołującego w odwołaniu i orzekła jak w sentencji.  


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  na  podstawie  art.  557  oraz  art. 

574 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 

5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 

r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Przewodniczący: ……………………….