Sygn. akt KIO 2274/22
POSTANOWIENIE
z dnia 6 wrze
śnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
po rozpozna
niu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron postępowania odwoławczego
września 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 30 sierpnia 2022 r.
przez wykonaw
cę: LPW sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach [„Odwołujący”]
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Przygotowanie planistyczne
i
dokumentacyjne ekologicznego osiedla „Zielone Wzgórza” w Pile (nr BZP.271.TP.30.2022)
prowadzonego
przez zamawiającego: Gmina Piła
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
O
dwołującego kwoty 7500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) uiszczonej
przez niego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych ((t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 2274/22
U z a s a d n i e n i e
Gmina Piła {dalej: „Zamawiający”} prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) {dalej: „ustawa pzp”
lub
„pzp”) w trybie podstawowym postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawy
pn. Przygotowanie planistyczne i
dokumentacyjne ekologicznego osiedla „Zielone Wzgórza”
w Pile.
Ogłoszenie o tym zamówieniu 19 lipca 2022 r. zostało zamieszczone w Biuletynie
Zam
ówień Publicznych pod nr 2022/BZP 00265474/01. Wartość tego zamówienia
nie przekracza prog
ów unijnych.
25 sierpnia 2022 r. Zamawiający poinformował drogą elektroniczną o odrzuceniu
ofer
ty złożonej przez LPW sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach na część 1 powyższego
zamówienia, a także o wyborze najkorzystniejszej oferty.
30 sierpnia 2022 r. LPW sp. z o.o. z si
edzibą w Katowicach {dalej: „Odwołujący”}
wni
ósł odwołanie od powyższych czynności.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 253 ust. 1 pkt 2
– przez przedstawienie uzasadnienia faktycznego i prawnego
odrzucenia oferty odwołującego w sposób niepełny i wewnętrznie sprzeczny, co budzi
wątpliwości interpretacyjne, a w związku z tym pozbawienie możliwości weryfikacji
poprawności zbadania oferty przez Zamawiającego.
2. Art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c
– przez niewłaściwe zastosowanie i uznanie, że oferta
Odwołującego podlega odrzuceniu.
3. Art. 128 ust. 1
– przez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia lub uzupełnienia
w wyznaczonym
terminie podmiotowych środków dowodowych w postaci wykazu
wykonanych usług oraz dokumentów potwierdzających, że usługi zostały wykonane
należycie.
4. Art. 239 ust. 1
– przez wybór oferty złożonej przez Sweco Polska sp. z o.o.
W uzasadnieniu
odwołania powyższe zarzuty został dodatkowo sprecyzowane
przez
podanie okoliczności faktycznych i prawnych.
W
związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiaj
ącemu w części 1. zamówienia:
1. U
nieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
2. U
nieważnienia odrzucenia oferty Odwołującego.
3. Ponownego badania oceny i ofert.
Sygn. akt KIO 2274/22
września 2022 r. wpłynęła do Izby odpowiedź na powyższe odwołanie, w której
Zamawiający oświadczył, że uwzględnia w całości zawarte w nim zarzuty.
Izba ustaliła, że Zamawiający przekazał pozostałym wykonawcom kopię odwołania
30 sierpnia 2022 r., a d
o postępowania odwoławczego w tej sprawie nie zgłoszono żadnego
przystąpienia.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 522 ust. 1 pzp w przypadku uwzg
lędnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypad
ku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Ponieważ zaistniała sytuacja opisana w hipotezie przywołanego przepisu,
Izba zobligowana jest do umorzenia
postępowania odwoławczego w tej sprawie
bez merytorycznego rozpoznania zarz
utów odwołania.
Z tych względów – działając na podstawie art. 568 pkt 3 ustawy pzp – Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do treści art. 575
ustawy
pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437),
nakazując zwrot Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.