KIO 2265/22 WYROK dnia 15 września 2022 r.

Stan prawny na dzień: 13.02.2023

Sygn. akt: KIO 2265/22 

WYROK 

z dnia 15 

września 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Protokolant:   

Oskar Oksiński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13 

września  2022  r.  w  Warszawie  odwołania 

wnie

sionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  sierpnia  2022  r.  przez 

wykonawcy: 

AEGIS  S.A.,  ul.  Grzybowska  12/14/39,  00­132  Warszawa  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Zarząd  Pałacu  Kultury  i  Nauki  Sp.  z  o.o.,  Plac  Defilad  1,  00­901 

Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy  ECM  Group  Polska  S.A.,  ul.  Rondo  ONZ  1,  00-124  Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego  

orzeka: 

1. umarza postępowanie w zakresie zarzutów dotyczących: 

a)  naruszenia  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  128  ust.  1  lub  ust.  4 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) 

poprzez ocenę, że ECM Group Polska S.A., 

ul.  Rondo  ONZ  1,  00-124  Warszawa 

wykazał  spełnienie  warunków  udziału                                     

w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  wykonawcy,  podczas  gdy  złożone 


podmiotowe  środki  dowodowe  nie  pozwalają  na  pozytywną  ocenę  spełnienie 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  związku  z  czym  obowiązkiem  Zamawiającego 

było  wezwanie  ECM  Group  Polska  S.A.,  ul.  Rondo  ONZ  1,  00-124  Warszawa  do 

wyjaśnienia podmiotowych środków dowodowych w zakresie poz. nr 2 wykazu usług – 

Przebudowa i rozbudowa Teatru Muzycznego CAPITOL we Wrocławiu; 

b)  naruszenia  art.  18  ust.  1  w  zw.  z  art.  18  ust.  3  w  zw.  z  art.  16  Prawo  zam

ówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) 

poprzez ocenę, że zastrzeżone przez ECM 

Group Polska S.A., ul. Rondo ONZ 1, 00-124 Warszawa 

dokumenty i informacje mogły 

zostać  objęte  tajemnicą  przedsiębiorstwa,  podczas  gdy  ECM  Group  Polska  S.A.,                      

ul.  Rondo  ONZ  1,  00-124  Warszawa 

nie  udowodnił,  że  rzeczywiście  takiemu 

zastrzeżeniu  mogą  podlegać  oraz  że  spełnione  zostały  wszystkie  wymogi  dotyczące 

wyłączenia  jawności  dokumentów  i  informacji  składanych  w  postępowaniu                               

o udzielenie zamówienia publicznego,

z uwagi na ich 

uwzględnienie i brak sprzeciwu;

2.  W pozostałym zakresie oddala odwołanie.   

3.  kosztami  pos

tępowania  obciąża  wykonawcę:  AEGIS  S.A.,  ul.  Grzybowska  12/14/39, 

00­132 Warszawa i:  

zal

icza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000,00  zł 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę: 

AEGIS  S.A.,  ul.  Grzybowska  12/14/39,  00­132  Warszawa  tytułem  wpisu  od 

o

dwołania; 

zasądza  od  wykonawcy:  AEGIS  S.A.,  ul.  Grzybowska  12/14/39,  00­132 

Warszawa na rzecz 

Zarządu Pałacu Kultury i Nauki Sp. z o.o., Plac Defilad 1, 

00­901  Warszawa  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych 

zero groszy) s

tanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu 

wyd

atków pełnomocnika. 


Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dn

ia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni 

od  dn

ia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Pr

zewodniczący: 

……….……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2265/22 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie o  udzielenie zamówienia publicznego  pn.:  „Pełnienie funkcji  Inżyniera 

Kontraktu  podczas  realizacji  zadania  inwestycyjnego  pn.:  „Modernizacja  Sali  Kongresowej                 

w  Pałacu  Kultury  i  Nauki  w  Warszawie  wraz  z  pomieszczeniami  niezbędnymi  do  jej  

funkcjonowania”  –  nr  sprawy  135/2022,  zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym                     

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 29.04.2022 r. pod nr 2022/S 084-225759 

przez 

Zarząd Pałacu Kultury i Nauki Sp. z o.o., Plac Defilad 1, 00901 Warszawa zwana dalej: 

„Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują 
przepisy  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.                          

z 2021 r. poz. 1129), zwana dalej: 

„NPzp” albo „PZP” albo „ustawy Pzp”.  

W  dniu  19.08.2022  r.  (e-

mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej:  ECM  Group  Polska  S.A.,  ul.  Rondo  ONZ  1,  00-124  Warszawa  zwanej 

dalej: 

„ECM  Group  Polska  S.A.”  albo  „ECM”  albo  „Przystępującym  po  stronie 

Zamawiającego”.    Drugą  pozycje  w  rankingu  zajęła  oferta  AEGIS  S.A.,  ul.  Grzybowska 

12/14/39, 00132 Warszawa zwana dalej:

„AEGIS S.A.” albo „Odwołującym”.  

Dnia  29.08.2022  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowy

m  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  

odwołanie  względem  czynności  z  19.08.2022  r.  złożył  AEGIS  S.A.  Kopie  odwołania 

Zamawiający otrzymał w tym samym dniu (e-mailem). Zarzucił: 

1) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 PZP poprzez o

cenę, że oferta złożona przez ECM nie 

zawiera rażąco niskiej ceny, podczas gdy złożona przez ECM oferta i wyjaśnienia w zakresie 

rażąco niskiej ceny nie udowadniają, że nie zaoferowano ceny rażąco niskiej; 

2) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 lub ust

. 4 PZP poprzez ocenę, że wykonawca ECM 

wykazał  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia 

wykonawcy,  podczas  gdy  wykonawca  ECM  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału                       

w  postępowaniu,  a  złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  nie  pozwalają  na  pozytywną 

ocenę  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  związku  z  czym  obowiązkiem 

Zamawiającego  było  wezwanie  wykonawcy  ECM  do  uzupełnienia  lub  wyjaśnienia 

podmiotowych środków dowodowych; 


3)  art.  18  ust.  1  w  zw. z  art. 

18 ust. 3 w zw. z art. 16 PZP poprzez ocenę, że zastrzeżone 

przez  wykonawcę  ECM  dokumenty  i  informacje  mogły  zostać  objęte  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  podczas  gdy  wykonawca  ECM  nie  udowodnił,  że  rzeczywiście  takiemu 

zastrzeżeniu  mogą  podlegać  oraz  że  spełnione  zostały  wszystkie  wymogi  dotyczące 

wyłączenia  jawności  dokumentów  i  informacji  składanych  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego; 

4) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 PZ

P poprzez dokonanie wyboru oferty złożonej przez ECM 

jako  najkorzystniej

szej  w  postępowaniu,  podczas  gdy  oferta  złożona  przez  ECM  powinna 

zostać odrzucona z postępowania, a w jej miejsce za najkorzystniejszą winna zostać uznana 

oferta złożona przez Odwołującego. 

W związku z powyżej wskazanymi zarzutami wnoszę o: 

1. merytoryczn

e rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO”) niniejszego odwołania 

i jego uwzględnienie w całości, 

2.  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentacji  postępowania,  a  także 

dowodów, które zostaną powołane i przedłożone na rozprawie, 

3. unieważnienie czynności wyboru oferty ECM jako najkorzystniejszej, 

4.  powtórzenie  oceny  i  badania  ofert  i  nakazanie  Zamawiającemu  odrzucenie  oferty  ECM, 

ewentualnie  wezwanie  wykonawcy  ECM  do 

uzupełnienia  lub  wyjaśnienia  podmiotowych 

środków dowodowych, 

5.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  doradztwa  prawnego,  według  norm  przepisanych  i  zgodnie                

z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie. 

Po pierwsze, oferta złożona przez ECM zawiera cenę rażąco niską, przez co powinna 

podlegać  odrzuceniu  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  8  PZP.  ECM,  udzielając  wyjaśnień                   

w  sprawie  rażąco  niskiej  ceny  nie  sprostał  wymaganiom  określonym  zarówno  przez 

ustawodawcę, jak i samego Zamawiającego w zakresie dokonywania wyjaśnień w zakresie 

rażąco niskiej ceny i nie udowodnił, że nie zaoferował rażąco niskiej ceny. Wyjaśnienia ECM 

są  lakoniczne  i  oderwane  od  przedmiotu  zamówienia  (mogłyby,  w  zasadzie,  stanowić 

wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia 

publiczneg

o  na  podobny  przedmiot  zamówienia),  co  powoduje  konieczność  uznania,  że 

oferta ECM winna podlegać odrzuceniu, gdyż zawiera cenę rażąco niską. 

Po  drugie,  wykonawca  w  złożonym  wykazie  usług  wraz  z  referencjami  nie  wykazał 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia  wymaganego  od 

wykonawcy.  Zaniechanie  Zamawiającego  w  tym  zakresie  wezwania  do  uzupełnienia  lub 

złożenia  wyjaśnień  powoduje,  że  wybór  oferty  wykonawcy  ECM  został  dokonany 


przedwcześnie,  gdyż  wykonawca  ten  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału                                   

w postępowaniu. 

Po  trzecie,  wykonawca  ECM  zastrzegł  dokumenty  i  informacje  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa,  lecz  nie  spełnił  wszystkich  ustawowych  wymogów,  które  określają  takie 

uprawnienie  wykonawcy.  W 

związku  z  tym,  działanie  Zamawiającego  polegające  na 

utrzymaniu  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w  zakresie,  w  jakim  nie  powinno  to  mieć  miejsca, 

stanowi o naruszeniu przepisów PZP. 

Po  czwar

te,  oferta  złożona  przez  ECM  nie  powinna  zostać  uznana  za 

najkorzystniejszą w postępowaniu, powinna zostać odrzucona z postępowania. 

Zamawiający  wszczął  postępowanie,  którego  przedmiotem  ma  być  pełnienie  funkcji 

Inżyniera  Kontraktu  podczas  realizacji  zadania  inwestycyjnego  pn.:  „Modernizacja  Sali 

Kongresowej  w  Pałacu Kultury  i  Nauki  w  Warszawie wraz z  pomieszczeniami niezbędnymi 

do  jej  funkcjonowania”.  Stosowne  ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane                          

w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  nr  2022/S  084-225759  w  dniu  29.04.2022  r. 

Postępowanie  jest  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego.  Termin  składania 

ofert w postępowaniu został wyznaczony na dzień 8 czerwca 2022 r. W ustalonym terminie 

składania  ofert  w  postępowaniu,  swoje  oferty  złożyło  4  wykonawców.  W  dniu  19  sierpnia 

2022 r. Zamawiający poinformował, mailowo, Odwołującego o tym, że dokonał wyboru oferty 

najkorzystniejszej - wykonawcy ECM. 

Naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 PZP. 

Zgodnie  z  treścią  art.  226  ust.  1  pkt  8  PZP,  odrzuca  się  ofertę  wykonawcy,  jeżeli 

zawiera  rażąco  niską  cenę  lub  koszt  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Zamawiający                

w  dniu 15.06.2022  r.  wezwał  ECM  do  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej ceny,  wskazując 

szczegółowo na okoliczności, które należy wziąć pod uwagę przy udzielaniu wyjaśnień. ECM 

w  dniu  14.07.2022  r.  udzielił  wyjaśnień  Zamawiającemu.  Skierowanie  wezwania  do 

wyjaśnienia  ceny  oferty  powoduje  powstanie  po  stronie  wykonawcy  obowiązku 

przedstawienia rzetelnych, 

wyczerpujących i popartych dowodami wyjaśnień co do sposobu 

kalkulacji  ceny,  przyjętych  założeń,  uwzględnionych  czynników  kosztotwórczych  i  innych 

okoliczności  mających  wpływ  na  wysokość  zaoferowanej  ceny.  Jak  bowiem  wynika                               

przepisu art. 224 ust. 5 i 6 PZP, na wykonawcy spoczywa ciężar wykazania prawidłowości 

ceny,  a  niewywiązanie  się  z  tego  obowiązku  skutkuje  koniecznością  odrzucenia  oferty. 

Zatem  konsekwencją  złożenia  wyjaśnień,  które  nie  pozwalają  stwierdzić,  że  zaoferowana 

cena  jest  realna,  nie  są  wyczerpujące  i  poparte  dowodami,  jest  -  w  świetle  przywołanych 

przepisów PZP - obowiązek odrzucenia oferty. 


Wobec  powyższego  należy  stwierdził,  że  o  ocenie  zasadności  przedmiotowego 

zarzutu  decyduje  merytoryczna  jakość  wyjaśnień  złożonych  przez  ECM.  Wykonawca 

wezwany  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiocie  rażąco  niskiej  ceny  został  ustawowo 

zobowiązany  do  wykazania,  że  możliwe  i  realne  jest  wykonanie  zamówienia  za 

zaproponowaną  cenę.  Wyjaśnienia  muszę  być  konkretne,  wyczerpujące  i  rzeczywiście 

uzasadniające  podaną  w  ofercie  cenę,  a  brak  ich  złożenia,  czy  też  złożenie  wyjaśnień 

nieprzekonujących, niepopartych dowodami skutkować winny odrzuceniem oferty. Dokonując 

oceny treści wyjaśnień wykonawcy pod kątem ich kompletności nie bez znaczenia pozostaje 

treść wezwania wystosowanego do niego przez zamawiającego na podstawie art. 224 ust. 1 

lub  2  PZP,  treść  wyjaśnień  musi  bowiem  korespondować  z  treścią  wezwania,  także  pod 

względem  szczegółowości.  Wyjaśnienia  powinny  obejmować  wszystkie  objęte  treścią 

wezwania  zagadnienia  i  pozwalać  Zamawiającemu  na  dokonanie  pełnej  i  pozytywnej 

weryfi

kacji  czy  cena  oferty  wykonawcy  nie  jest  rażąco  niska  i  została  skalkulowana                            

z  uwzględnieniem  wszelkich  niezbędnych  założeń.  Podkreślił,  że  efektem  składanych 

wyjaśnień  ma  być  stworzenie  podstaw  do  uznania  przez  Zamawiającego,  że  podejrzenie 

dotyczące  rażąco  niskiej  ceny  oferty  nie  było  uzasadnione.  Istotną  wagę  jaką  przypisać 

należy  przedstawieniu  szczegółowych  wyjaśnień  potwierdza  ustawowy  wymóg 

przedstawienia  dowodów  na  poparcie  stawianych tez  wynikający  z  art.  224  ust.  1  PZP.  To 

wyłącznie na podstawie treści wyjaśnień, a nie własnej wiedzy, Zamawiający dokonuje oceny 

czy  oferta  podlega  odrzuceniu,  dlatego  też  tak  ważne  jest,  aby  złożone  przez  wykonawcę 

wyjaśnienia nie były ogólne, a także by zostały one poparte dowodami. Wyjaśnienia złożone 

przez ECM są lakonicznie, ogólnikowe i nie potwierdzają okoliczności, iż zaoferowana cena 

jest rażąco niska. Przedłożone wyjaśnienia są raczej krótkim zestawieniem prognozowanych 

kosztów  w  pewnym  fragmencie  dotyczącym  przedmiotu  zamówienia.  Jak  wskazuje  się                      

w orzecznictwie KIO

, „sposób wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny zależy od 

indywidualnych  okoliczności  sprawy,  zwłaszcza  w  związku  z  rodzajem  podawanych 

informacji,  będzie  można  ocenić  i  przyjąć  konieczny  sposób  i  stopień  uwiarygodnienia 

podawanych danych. Niewątpliwie można natomiast sformułować jeden generalny postulat, 

który  przy  ocenie  wyjaśnień  wykonawców  powinien  być  bezwzględnie  egzekwowany  - 

wyjaśnienia  powinny  być  konkretne,  jasne,  spójne  i  adekwatne  do  danego  przedmiotu 

zamówienia.  Stosowanie  ogólników  traktujących  o  doświadczeniu  wykonawcy,  jego 

znakomitej organizacji produkcji, optymalizacji kosztów, wdrożeniu niezwykle nowoczesnych 

i energooszczędnych technologii, posiadaniu wykwalifikowanej acz taniej kadry, korzystnych 

warunkach  finansowych  pozyskanych  od  dostawców,  położeniu  siedziby  etc...  przeważnie 

nic  nie  wnosi  do  sprawy  i  nie  niesie  informacj

i  o  żadnych  możliwych  do  uchwycenia 


wartościach  ekonomicznych.  Jako  taka,  może być  traktowana jedynie jako dopełnienie i  tło 

dla bardziej konkretnych i wymiernych danych podawanych w ramach wyjaśnień, a nie jako 

ich  podstawa  czy  zasadnicza  treść”  (wyrok  KIO  z  dnia  6  lipca  2021  r.,  sygn.  akt  KIO 

Zwrócił  szczególną  uwagę  na  fakt,  iż  to  Zamawiający  treścią  swojego  wezwania 

wskazał,  jakie  elementy,  w  szczególności,  wykonawca  ECM  winien  wykazać  w  ramach 

udzielanych  wyjaśnień.  Oznacza  to,  że  właśnie  w  kręgu  tych  elementów  wykonawca  ECM 

winien  poszukiwać  odpowiedzi  na  wezwanie.  Tak  się  jednak  nie  stało.  Chociażby  element 

„przewidywana  ilość  roboczogodzin  dla  każdego  z  członków  personelu”  nie  została  przez 

wykonawcę ECM uwzględniona. Dodatkowo, w przypadku „kosztów zatrudnienia personelu” 

jedynie w pewnym fragmencie zostało wskazane, jakie to są koszty. 

Na szczególną uwagę zasługuje jednak tabela z wyliczeniami, stanowiąca załącznik 

do wyjaśnień wykonawcy ECM. Poniżej zostaną wskazane elementy, które świadczą o tym, 

że  wyliczenie  to  jest  nierzetelne  i  nie  potwierdza  zaoferowania  ceny  rynkowej,  niebędącej 

rażąco niską ceną: 

1) W przypadku pozycji „pracownik biurowy”, Zamawiający w treści dokumentów zamówienia 

posługuje  się  liczbą  mnogą  w  zakresie  tych  osób,  natomiast  wykonawca  ECM  w  tej  tabeli 

wskazał  jedną  osobę  -  co już  samo  w  sobie  świadczy  o  zaoferowaniu realizacji  niezgodnej                

z wymogami SWZ; 

2)  W  przypadku  pozycji „pracownik  biurowy”  wykonawca wskazuje wartość  netto „kosztów” 

za 1 miesiąc realizacji usługi, jednocześnie wskazując, że w tym zakresie osoba zatrudniona 

będzie na podstawie umowy o pracę. Mimo tego, w wyliczeniach dotyczących kosztów brutto 

zatrudnienia tej osoby, wykonawca ECM mnoży wartość netto razy 23% (domniemać należy, 

że  chodzi  o  stawkę  VAT)  i  to  daje  mu  koszt  brutto  zatrudnienia  danej  osoby.  Jest  to 

oczywiście  działanie  niezgodne  z  przepisami  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

gdyż  wartość  brutto  (pełny  koszt  pracodawcy)  jest  zdecydowanie  większy  niż  23%  od 

wartości netto; 

3) Koszty świadczenia usług przez wskazane osoby są znacząco zaniżone. Zwrócić bowiem 

należy  uwagę,  że  Zamawiający  wymagał  zaoferowanie  osób  o  określonych  kwalifikacjach                 

i doświadczeniu (np. w zakresie doświadczeniu w realizacji usług związanych z zabytkami). 

Krąg osób, które mogłyby zostać wykazane jest mocno ograniczony, a wynagrodzenie, jakie 

mogłyby  otrzymać  te  osoby  w  sposób  znaczny  (2-3  krotny)  przewyższa  koszty  wykazane 

przez wykonawcę ECM; 

4) Wykonawca ECM twierdzi, że w ciągu 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy nie ulegnie 

zmianie wynagrodzenie osób realizujących przedmiot zamówienia. Zwrócić należy uwagę, że 


jest  to  założenie  z  gruntu  rzeczy  niemożliwe  do  spełnienia.  Biorąc  pod  uwagę  wysoką 

inflację, coraz wyższe koszty życia oraz wysoką presję płacową, nie jest możliwe utrzymanie 

dokładnie tych wynagrodzeń (i to w tak niskiej wysokości); 

5)  Co  więcej,  wykonawca  ECM  twierdzi,  że  koszt  pracy  niektórych  członków  zespołu  się 

zmniejszy po 30 miesiącach. Jest to założenie z gruntu rzeczy niemożliwe do spełnienia. 

Podkreślił przy tym, że wykonawca ECM miał na złożenie stosownych wyjaśnień wraz 

dowodami  blisko  30  dni.  Mając  na  uwadze  tak  długi  czas  na  złożenie  wyjaśnień, 

wyjaśnienia  te  winny  być  niezwykle  szczegółowe  i  w  sposób  złożony  omawiać  każdą                          

z  pozycji  wskazaną  w  wezwaniu  Zamawiającego.  Nie  mniej  istotne  przy  tym  jest  to,  że 

zaoferowana przez wykonawcę ECM cena jest rażąco niska w stosunku do cen oferowanych 

przez tego wykonawcę w innych postępowaniach o udzielenie zamówienia. Dla przykładu: 

I. Zamawiający - Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. 

Postępowanie  -  „Zarządzanie  i  sprawowanie  funkcji  nadzoru  (w  tym  budowlanego                      

i inwestorskiego) - 

Inżynier Kontraktu” dla inwestycji pn. „Budowa, przebudowa i rozbudowa 

linii kolejowej nr 47 w zakresie dobudowy drugiego toru wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. 

Kwota, jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć 

na 

sfinansowanie 

zamówienia 

5.471.221,34 zł brutto. Oferta najtańsza - 3.929.849,90 zł. Oferta ECM - 7.006.423,85 zł (na 

7 złożonych ofert, była to druga najdroższa oferta) 

II. 

Zamawiający - Urząd Miasta Szczecin 

Postępowanie  -  „Pełnienie  funkcji  Inżyniera  Kontraktu  przy  realizacji  zadania 

inwestycyjnego  pn.:  Budowa  zintegrowanego  węzła  komunikacyjnego  Łękno  wraz                               

z  infrastrukturą  na  przebiegu  Trasy  Średnicowej  dla  obsługi  wewnątrz  aglomeracji  ruchu 

pasażerskiego  w  Szczecinie”.  Kwota,  jaką  Zamawiający  zamierzał  przeznaczyć  na 

sfinansowanie  zamówienia  -  3.300.000,00  zł  brutto.  Oferta  najtańsza  -  2.627.280,00  zł. 

Oferta ECM - 

4.264.410,00 zł (na 5 złożonych ofert, była to druga najdroższa oferta)   

III. 

Zamawiający - Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. 

Postępowanie - Pełnienie funkcji Inwestora Zastępczego dla Inwestycji „Budowa hali 

labor

atoryjnej  i  stanowiska  do  badań  pól  magnetycznych  wraz  z  niezbędną  infrastrukturą 

techniczną”. Kwota, jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 

430.500,00 zł brutto. Oferta najtańsza - 184.500,00 zł. Oferta ECM - 1.841.310,00 zł (na 6 

złożonych ofert, była to druga najdroższa oferta) 

Dlatego  też,  Zamawiający  nie  miał  możliwości  uwzględnienia  wyjaśnień  złożonych 

przez  ECM.  Wprost  przeciwnie,  winien  odrzucić  ofertę  ECM  jako  zawierająco  rażąco  niską 

cenę. Mając zatem na uwadze powyższe, uwzględnienie odwołania w tym zakresie jest jak 

najbardziej zasadne.  


Naruszenie art. 239 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 lub ust. 4 PZP. 

Zgodnie z treścią warunku udziału w postępowaniu wskazanym w rozdziale 12 ust. 1 

pkt 3) SWZ: 

3) zdolności technicznej lub zawodowej - Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że: 

w  okresie  ostatnich  10  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  usługi  Inżyniera  Kontraktu 

polegające na nadzorowaniu i zarządzaniu łącznie co najmniej: 

a)  dwóch  inwestycji  polegających  na  budowie  lub  przebudowie  budynków  użyteczności 

publicznej  na  potrzeby  kultury,  posiadających  stałą  widownię  na  co  najmniej  500  miejsc 

siedzących  i  stałą  scenę  lub  estradę  wyposażoną  w  elementy  technologii  scenicznej, 

oświetlenie  sceniczne  oraz  elektroakustykę,  każda  o  wartości  robót  nie  mniejszej  niż 

80.000.000.00  PLN  netto  (słownie:  osiemdziesiąt  milionów  złotych)  oraz  brał  udział  w  ich 

przekazaniu do użytkowania; 

b)  dwóch  inwestycji  polegających  na  budowie  lub  przebudowie  budynku  wpisanego  do 

rejestru  zabytków  nieruchomych  lub  inwentarza  muzealiów,  każda  o  wartości  robót  nie 

mniejszej niż 10.000.000.00 PLN netto (słownie: dziesięć milionów złotych). 

Wykonawca ECM w złożonym przez siebie wykazie usług wskazał na 4 usługi. 

Pozycja nr 2 - Przebud

owa i rozbudowa Teatru Muzycznego CAPITOL we Wrocławiu 

Zgodnie  z  treścią  złożonych  referencji,  przedmiot  umowy  był  realizowany  przez 

konsorcj

um  składające  się  z  dwóch  podmiotów.  Jest  to  o  tyle  istotne,  że  tylko  jeden                           

z członków tego konsorcjum został wskazany jako podmiot, który udostępnia swoje zasoby 

wykonawcy ECM. Z tego też powodu, wykonawca ECM w wykazie winien wykazać, jaki był 

dokładnie  zakres  zadań  podmiotu  udostępniającego  swoje  zasoby.  Nie  ma  bowiem 

wątpliwości, mając na uwadze aktualne orzecznictwo KIO, że podmiot uprzednio realizujący 

umowę w ramach konsorcjum może wykazywać doświadczenie realnie zdobyte (w zakresie, 

w  jakim  to  ten  podmiot  realizował  przedmiot  umowy),  a  nie  doświadczenie  zdobyte  przez 

całe  konsorcjum.  Zgodnie  z  wyrokiem  TSUE  C-387/14  Esaprojekt,  pkt  64,  wykonawca  nie 

może  polegać,  do  celów  wymaganego  przez  Zamawiającego  doświadczenia,  na  realizacji 

świadczeń  przez  innych  członków  grupy  wykonawców,  w  których  realizacji  faktycznie                        

i  k

onkretnie nie brał udziału. Dodatkowo, zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 22 marca 2021 r. 

(sygn.  akt  KIO  392/21),  „do  oceny  doświadczenia  zdobytego  w  ramach  konsorcjum  należy 

każdorazowo podchodzić indywidualnie, biorąc pod uwagę przede wszystkim treść warunku 

udziału w postępowaniu, konkretne działania wykonawców podejmowane podczas realizacji 

wskazanej  na  potwierdzenie  spełnienia  tego  warunku  inwestycji  oraz  faktyczną  możliwość 

wyodrębnienia i podziału zadań pomiędzy poszczególnych członków konsorcjum. Istotne jest 


również  w  jaki  sposób  Wykonawca  powołujący  się  na  doświadczenie  i  wiedzę  zdobyte                     

w  ramach  zadania  wykonywanego  prz

ez  grupę wykonawców  te  okoliczności  wykazuje,  czy 

to  przez  złożenie  wymaganych  wykazów,  referencji,  dodatkowe  wyjaśnienia,  umowy 

konsorcjum,  faktury  za  wykonanie  poszczególnych  elementów  zamówienia,  ustalenia 

wewnętrzne między konsorcjantami, inne ustalenia. Wydaje się zatem, że dla rozstrzygnięcia 

zagadnienia,  czy  dany  wykonawca  jako  członek  konsorcjum,  może  powoływać  się  na 

doświadczenie  zdobyte  w  ramach  takiej  grupy  najistotniejsze  znaczenie  będzie  miał 

przedstawiony  Zamawiającemu  materiał  dowodowy  potwierdzający  rzeczywisty  zakres 

czynności  wykonywanych  przez  dany  podmiot  i  istotność  tych  czynności  dla  całego 

przedm

iotu  danego  zamówienia”.  Mając  powyższe  na  uwadze,  Zamawiający  winien  uznać, 

że  wykonawca  ECM  nie  wykazał  należycie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu                    

i  winien  go  wezwać,  na  podstawie  przepisu  art.  128  ust.  1  PZP,  do  uzupełnienia 

podmiotowego  środka  dowodowego,  ewentualnie  na  podstawie  art.  128  ust.  4  PZP  do 

złożenia wyjaśnień w zakresie udziału członka konsorcjum w realizacji przedmiotu umowy. 

Pozycja 3 - 

Modernizacja skrzydła północnego Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie   

Warunek  udziału  w  postępowaniu  został  postawiony  w  ten  sposób,  że  wykonawca 

miał  się  legitymować  doświadczeniem  w  pełnieniu  funkcji  Inżyniera  Kontraktu  w  inwestycji 

polegającej  na  budowie lub  przebudowie  budynku  użyteczności  publicznej  lub  budowie  lub 

prze

budowie  budynku  wpisanego  do  rejestru  zabytków  nieruchomych  lub  inwentarza 

muzealiów. Natomiast wykonawca ECM złożył wykaz usług oraz referencji, z których wynika, 

że dla tej pozycji były prowadzone prace polegające na „modernizacji”. Jest to o tyle istotne, 

że  pojęcie  „modernizacji”  nie  mieści  się  w  definicjach  „budowy”  lub  „przebudowy” 

wskazanych w przepisach Prawa budowlanego. Co więcej, sam Zamek Książąt Pomorskich 

w  Szczecinie  na  swojej  stronie  internetowej  wskazuje,  że „W  latach  2014-2015  gruntownej 

m

odernizacji poddano skrzydło północne Zamku Książąt Pomorskich. Celem przedsięwzięcia 

było  wzbogacenie  budowli  o  elementy  dekoracyjne  i  ekspozycyjne  nawiązujące  do 

przekazów  historycznych  oraz  unowocześnienie  infrastruktury  technicznej  (instalacje, 

multime

dia,  windy).  Zwiedzającym  umożliwiono  oglądanie  w  odsłoniętych,  przykrytych 

szklanymi  taflami  wykopach,  fundamentów  nieistniejących  średniowiecznych  budowli 

zamkowych,  zachowanych  pod  skrzydłem  północnym:  „Kamiennego  Domu”  (Sala  Barnima 

III), najstarszego kościoła zamkowego (Sala Księcia Bogusława X) i murów obronnych (sala 

księcia Bogusława X, Wieża Dzwonów). W udostępnionej do  zwiedzania  krypcie  grzebalnej 

Gryfitów  wyeksponowano  książęce  sarkofagi.  Zgodnie  z  dokumentacją  historyczną 

odtworzono dawne elementy architektury skrzydła północnego - przejazd bramny oraz taras 

widokowy  na  dachu.  Nowy  wygląd  otrzymała  Sala  Księcia  Bogusława  X,  dawny  kościół 


zamkowy,  gdzie  wykonano  współczesną  wersję  neorenesansowych  polichromii  sklepień                     

i ścian z początku XX w. Głównymi elementami dekoracji są wici roślinne i iluzyjne elementy 

architektoniczne”  (źródło  -   

https://zamek.szczecin.pl/modernizacia-zamku-w-latach-2014-

2015-pod-haslem-przywracamy-dawne-piekno/

).  Nie  można  zatem  uznać,  że  wskazywana 

inwestycja  spełnia  wymogi  określone  przez  Zamawiającego  w  ramach  warunku  udziału  w 

postępowaniu. Mając na uwadze powyższe, Zamawiający winien wezwać wykonawcę ECM 

do  uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego  na  podstawie  przepisu  art.  128  ust.  1 

PZP, gdyż wskazywana usługa nie spełnia warunku udziału w postępowaniu. 

Pozycja 4 - Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie 

W przypadku tej pozycji należy zwrócić uwagę, że z referencji również jasno wynika, 

że mamy do czynienia z „modernizacją”, a nie z „budową” lub „przebudową”. Zatem, biorąc 

pod  uwagę  argumentację  wskazaną  dla  pozycji  z  pkt  3,  Zamawiający  winien  wezwać 

wykonawcę  ECM  do  uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego  na  podstawie 

przepisu  art.  128  ust.  1  PZP,  gdyż  wskazywana  usługa  nie  spełnia  warunku  udziału                       

w  postępowaniu.  Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  wykonawca  ECM  nie  wykazał  spełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  poprzez  podmiotowe  środki  dowodowe,  w  związku                      

z czym wykonawca ECM winien zostać wezwany na podstawie przepisu art. 128 ust. 1 PZP 

do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych,  ewentualnie  na  podstawie  przepisu 

art. 128 ust. 4 PZP do wyjaśnień złożonych podmiotowych środków dowodowych.   

Naruszenie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 w zw. z art. 16 PZP 

Zasadą  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest 

jawność.  Jak  wskazuje  się  w  orzecznictwie  KIO,  „wykonawcy  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  powinni  liczyć  się  z  tym,  iż  ich  oferty  co  do  zasady  będą  jawne,                  

w  szczególności  w  zakresie,  w  jakim  będą  podlegały  ocenie  co  do  spełnienia  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  zgodności  oferowanego  świadczenia  z  wymaganiami 

zamawiającego,  kalkulacji  ceny  oferty  oraz  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert.  Wartość 

gospodarcza powinna mieć wymiar obiektywny, co oznacza że samo przekonanie o wartości 

posiadanych  przez  danego  wykonawcę  informacji  jest  niewystarczające  dla  jej  wykazania” 

(wyrok KIO z dnia 18 lutego 2022 r., sygn. akt KIO 253/22). Aby możliwe było zastrzeżenie 

określonych informacji jako  tajemnica przedsiębiorstwa, muszą  zostać spełnione przesłanki 

określone  w  przepisie  art.  18  ust.  3  PZP.  Złożone  przez  wykonawcę  ECM  wyjaśnienia                    

w  zakresie  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa  stanowią  kilka  zupełnie  ogólnikowych 

zdań dotyczących zastrzegania informacji oraz zestaw orzecznictwa w tym przedmiocie. Nie 

ma zatem wątpliwości, że są to wyjaśnienia nie tylko lakoniczne i nieprzystające do celu, jaki 


mają  spełniać.  Podkreślił,  że  sam  wykonawca  ECM  dostrzega,  że  przynajmniej  część 

wykazywanego  doświadczenia  wykazywanych  osób  została  zrealizowana  na  rzecz 

podmiotów  publicznych.  Już  z  samej  tej  okoliczności  wynika,  że  informacje  te  nie  mogą 

zostać  zastrzeżone  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  -  gdyż  są  z  zasady  jawne.  Trudno 

uznać,  aby  wykaz  tworzony  wyłącznie  na  potrzeby  danego  postępowania  mógł  zostać 

uznany  za  informację  stanowiącą  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Oczywistym  jest,  że  celem 

objęcia  tajemnicą  przedsiębiorstwa  wykazu  osób  przez  wykonawcę  ECM  jest 

uniemożliwienie  weryfikacji  przez  wykonawcę  konkurencyjnego,  doświadczenia  osób  pod 

kątem  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Taki  wykaz  powstaje  wyłącznie  na 

potrzeby  danego  postępowania  -  a  zatem  w  celu  weryfikacji  zawartych  w  nim  informacji 

przez Zamawiającego. Zestawienie osób wyszczególnionych w wykazie ma zatem charakter 

„chwilowy”. Wykonawca ECM nie wykazał w treści uzasadnienia zastrzeżenia informacji jako 

tajemnica  przedsiębiorstwa,  co  jest  na  tyle  charakterystycznego  i  nadzwyczajnego  w  tym 

zestawieniu osób, że stanowi ono tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie wiadomo zatem, jaka jest 

wartość tego zestawienia. Stanowi ono po prostu część oferty wykonawcy ECM. Co więcej, 

wykaz  osób  stanowić  miał  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu                      

w  zakresie  konkretnego  doświadczenia  osób,  a  zatem  trudno  uznać  za  tajemnicę 

przedsiębiorstwa potwierdzenie spełnienia wymagań opisanych przez Zamawiającego. 

Ponadto wykonawca ECM nie wykazywał, że na etapie realizacji zamówienia będzie 

dokonywał utajnienia tożsamości 

osób 

skierowanych 

do 

realizacji 

niniejszego 

zamówienia,  jak  również  że  będzie  utajniał  okoliczności  związane  z  realizacją  zamówienia 

przez  daną  osobę  u  Zamawiającego.  Powyższe  również  potwierdza,  że  utajnienie  przez 

wykonawcę  ECM  wykazu  osób  miało  charakter  chwilowy,  na  czas  badania  i  oceny  ofert 

przez  Zamawiającego.  Utajnione  informacje  nie  mają  charakteru  wartości  stałej,  trwałej 

wartości  gospodarczej.  Mając  powyższe  na  uwadze,  Odwołujący  wnosił  o  nakazanie 

Zamawiającemu dokonanie odtajnienia zastrzeżonego wykazu osób.  

Naruszenie art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 PZP 

Wskazywany  w  odwołaniu  zarzut  naruszenia  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  PZP                    

w  ocenie  Odwołującego  jest  słuszny,  albowiem  wybór  oferty  najkorzystniejszej  dotyczy 

oferty, która nie powinna zostać uznana za najkorzystniejszą w oparciu o zarzuty dotyczące 

naruszenia  art.  226  ust. 1  pkt  8  PZP,  art.  128  ust.  1  lub  4  PZP  oraz  art. 18  ust.  1  i  3  PZP. 

Gdyby  zarzut  dotyczący  naruszenia  ww.  przepisów  w  stosunku  do  oferty  ECM  został 

uwzględniony,  wtedy  też  oferta  wykonawcy  ECM  nie  mogłaby  dalej  być  uznawana  za 

najkorzystniejszą  ofertę,  gdyż  oferta  wykonawcy  ECM  podlegałaby  odrzuceniu.  Wskazał 

bowiem, że w takim przypadku oferta Odwołującego uzyskałaby największą liczbę punktów 


w  ramach  wszystkich  kryteriów  oceny  ofert  i  to  właśnie  oferta  Odwołującego  się  powinna 

zostać uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu. 

Zamawiający w dniu 30.08.2022 r. (e-mailem) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie 

art. 

NPzp, 

uczestni

ków  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                                   

w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 31.08.2022 r. 

(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO)  ECM Group Polska S.A. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc  

o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  W  konsekwencji  Izba  uznała  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego: ECM Group Polska S.A.     

W  dniu  07.09.2022  r.  (e-mailem  podpisanym  p

odpisem  cyfrowym)  Zamawiający 

wobec  wniesienia  odwołań  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  art.  521  NPzp, 

odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił odwołanie w zakresie następujących zarzutów: 

1)  naruszenia  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  128  ust

.  1  lub  ust.  4  PZP  poprzez  ocenę,  że 

wykonawca  ECM  wykazał  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

doświadczenia  wykonawcy,  podczas  gdy  złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  nie 

pozwalają  na  pozytywną  ocenę  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  związku                 

z  czym  obowiązkiem  Zamawiającego  było  wezwanie  wykonawcy  ECM  do  wyjaśnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  w  zakresie  poz.  nr  2  wykazu  usług  –  Przebudowa                    

i roz

budowa Teatru Muzycznego CAPITOL we Wrocławiu; 

2)  naruszenia  art.  18  ust.  1  w  zw.  z  art.  18  ust.  3  w  zw.  z  art.  16  PZP  poprzez  ocenę,  że 

zastrzeżone przez wykonawcę ECM dokumenty i informacje mogły zostać objęte tajemnicą 

przedsi

ębiorstwa,  podczas  gdy  wykonawca  ECM  nie  udowodnił,  że  rzeczywiście  takiemu 

zastrzeżeniu  mogą  podlegać  oraz  że  spełnione  zostały  wszystkie  wymogi  dotyczące 

wyłączenia  jawności  dokumentów  i  informacji  składanych  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. Kopia została przekazana Odwołującemu oraz Przystępującemu.  

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 PZP poprzez 

ocenę, że oferta złożona przez ECM nie zawiera rażąco niskiej ceny, podczas gdy złożona 

przez  ECM  oferta  i  wyjaśnienia  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  nie  udowadniają,  że  nie 

zaoferowano  ceny  rażąco  niskiej  wskazać  należy,  że  stanowisko  Odwołującego  pomija 

najistotniejsze  z  perspektywy  Zamawiającego  załączniki  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny, 

które  wskazują  na  oryginalne  podejście  Przystępującego  do  kwestii  wyliczenia  i  ustalenia 

wynagrodzenia 

poszczególnych 

członków 

personelu. 

Okoliczności 

zakresie 


wynagrodzenia personelu kwestionowane są przez Odwołującego w sposób ogólnikowy bez 

odniesienia się do szczegółów. 

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 lub ust. 4 

PZP  poprzez  ocenę,  że  wykonawca  ECM  wykazał  spełnienie  warunków  udziału                                

w  postępowaniu w  zakresie doświadczenia wykonawcy,  podczas  gdy  wykonawca ECM  nie 

wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  złożone  podmiotowe  środki 

dowodowe  nie  pozwalają  na  pozytywną  ocenę  spełnienie  warunków  udziału                                                

w postępowaniu, w związku z czym obowiązkiem Zamawiającego było wezwanie wykonawcy 

ECM do uzupełnienia lub wyjaśnienia podmiotowych środków dowodowych wskazać należy, 

że jest on bezzasadny w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego. 

Zamawiający ustanowił następujący warunek udziału w postępowaniu: 

3) zdolności technicznej lub zawodowej - Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że: 

w  okresie  ostatnich  10  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  to  w  tym  okresie,  wykonał  usługi  Inżyniera  Kontraktu 

polegające na nadzorowaniu i zarządzaniu łącznie co najmniej: 

a)  dwóch  inwestycji  polegających  na  budowie  lub  przebudowie  budynków  użyteczności 

publicznej  na  potrzeby  kultury,  posiadających  stałą  widownię  na  co  najmniej  500  miejsc 

siedzących  i  stałą  scenę  lub  estradę  wyposażoną  w  elementy  technologii  scenicznej, 

oświetlenie sceniczne oraz elektroakustykę, każda o wartości robót nie mniejszej niż 

80.000.000.00  PLN 

netto  (słownie:  osiemdziesiąt  milionów  złotych)  oraz  brał  udział  w  ich 

przekazaniu do użytkowania; 

b)  dwóch  inwestycji  polegających  na  budowie  lub  przebudowie  budynku  wpisanego  do 

rejestru  zabytków  nieruchomych  lub  inwentarza  muzealiów,  każda  o  wartości  robót  nie 

mniejszej niż 

10.000. 000.00 PLN netto (słownie: dziesięć milionów złotych). 

Zamawiający  dopuścił  zatem  wszelkie  realizacji  mieszące  się  w  ramach  budowy  lub 

przebudowy.  Zgodnie  z  definicją  zawartą  w  art.  3  pkt  7a)  Prawa  budowlanego,  ilekroć                           

w ustawie jest mowa o: 

„budowie  -  należy  przez  to  rozumieć  wykonywanie  obiektu  budowlanego  w  określonym 

miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego; 

„przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których 

następuje  zmiana  parametrów  użytkowych  lub  technicznych  istniejącego  obiektu 

budowlanego,  z  wyjątkiem  charakterystycznych  parametrów,  jak:  kubatura,  powierzchnia 

zabudowy,  wysokość,  długość,  szerokość  bądź  liczba  kondygnacji;  w  przypadku  dróg  są 


dopuszczalne zmiany charakterystycznych 

parametrów w zakresie niewymagającym zmiany 

granic pasa drogowego;" 

Nie  można  zgodzić  się  z  Odwołującym,  iż  pojęcie  modernizacji  nie  mieści  się  w  ramach 

definicji „budowy" lub „przebudowy". Zamawiający wskazuje, że polskie przepisy nie definiują 

takiego  p

ojęcia.  Przyjmuje  się,  że  w  związku  z  nowelizacją  Prawa  budowlanego  z  1991  r. 

(którą  wykreślono  z  Prawa  budowlanego  pojęcie  modernizacji),  iż  obecnie  modernizacja 

mieści  się  w  zakresie  pojęciowym  remontu,  przebudowy  lub  rozbudowy  w  zależności  od 

zakresu do

konywanych prac. Tym samym wykorzystanie w ujęciu potocznym sformułowania 

„modernizacja"  nie  ma  jakiegokolwiek  przełożenia  na  przepisy  prawa  budowlanego.  Tym 

samym  analizując  doświadczenie  wykonawcy  niezbędne  jest  zakwalifikowanie  danego 

doświadczenia  „budowy",  „przebudowy"  lub  „remontu".  Warto  w  tym  miejscy  wskazać,  iż 

zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego, ilekroć w ustawie jest mowa 

o: 

„remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót 

budowlan

ych  polegających  na  odtworzeniu  stanu  pierwotnego,  a  niestanowiących  bieżącej 

konserwacji,  przy  czy

m  dopuszcza  się  stosowanie  wyrobów  budowlanych  innych  niż  użyto                

w stanie pierwotnym;" 

Tym  samym,  jeśli  w  ramach  danej  roboty  budowlanej  zakres  wychodzi  poza  odtworzenie 

stanu  pierwotnego  to  musimy  mieć  do  czynienia  z  „budową"  lub  „przebudową".  Wskazać 

przy  tym  należy,  że  nie  można  zgodzić  się  z  Odwołującym,  iż  wykonawca  w  złożonym 

wykazie usług wraz z referencjami nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu 

w  zakresie  doświadczenia  wymaganego  od  wykonawcy.  Zgodnie  z  §9  ust.  1  pkt  2) 

Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  w  sprawie  podmiotowych  środków 

dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału                              

w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji  dotyczących  zdolności  technicznej  lub  zawodowej, 

zamawiający może, w zależności od charakteru, znaczenia, przeznaczenia lub zakresu robót 

budowlanych,  dostaw  lub  usług,  żądać  m.in.  wykazu  dostaw  lub  usług  wykonanych,                       

a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych, w okresie 

ostatnich  3  lat,  a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wraz                         

z podaniem ich 

wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy 

lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, 

czy  te  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane  lub  są  wykonywane  należycie,  przy  czym 

dowodami, o k

tórych mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, 

na  rzecz  którego  dostawy  lub  usługi  zostały  wykonane,  a  w  przypadku  świadczeń 


powta

rzających  się  lub  ciągłych  są  wykonywane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn 

niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  -  oświadczenie 

wykonawcy;  w  przypadku  świadczeń  powtarzających  się  lub  ciągłych  nadal  wykonywanych 

referencje  bądź  inne  dokumenty  potwierdzające  ich  należyte  wykonywanie  powinny  być 

wystawione w okresie ostatnich 3 mies

ięcy. Tym samym potwierdzeniem  

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowania  jest  oświadczenie  wykonawcy  złożone                            

w  wykazie  usług,  zaś  referencje  służą  jedynie  potwierdzeniu  należytego  wykonania  usług 

wskazanych  w  wykazie.  Treść  oświadczenia  Przystępującego  złożona  w  wykazie  usług 

jednoznacznie  potwierdza  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Odwołującego 

obciąża zatem cały ciężar dowodowy udowodnienia przedstawionych przez niego twierdzeń. 

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że: 

Pozycja 3 - 

Modernizacja skrzydła północnego Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie 

Przystępujący złożył Zamawiającemu jednoznaczne oświadczenie, iż: 

„zakres  inwestycji  obejmował  przebudowę  zabytkowego  budynku  użyteczności  publicznej 

(obiekt  wpisany  d

o  rejestru  zabytków  pod  nr  A-805,  decyzja  Kl.  V-0/3/55  z  dn.  22.04.1955 

r.)." 

Analizując  poświadczenie  należytego  wykonania  umowy  wskazać  należy  dodatkowo,  iż  już 

sam  fakt  weryfikacji  dokumentacji  projektowej  (jej  istnienie)  oraz  wykonania  w  ramach 

inwesty

cji  windy  łączącej  kondygnacje  budynku  wskazuje,  iż  nie  mamy  do  czynienia                         

z remontem opisanego obiektu. 

Pozycja 4 - Europejskie Centrum Numizmatyki Polskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie 

Przystępujący złożył Zamawiającemu jednoznaczne oświadczenie, iż: 

„zakres  inwestycji  obejmował  przebudowę  zabytkowego  budynku  użyteczności  publicznej  - 

Pałacyku  Czapskich  (obiekt  wpisany  do  rejestru  zabytków  pod  nr  A-106,  decyzja                              

z 10.06.1968 r.)." 

Analizując  poświadczenie  należytego  wykonania  umowy  wskazać  należy  dodatkowo,  iż  już 

sam  fakt  nadzoru  nad  pracami  projektowymi  oraz  kontrola  z

godności  wykonywanych  robót                        

i prac z dokumentacją projektową oraz pozwoleniami na budowę wskazuje, iż nie mamy do 

czynienia z remontem opisanego obiektu. 

W  dniu  12.09.2022  r.    (e-mailem  podpisanym  podpisem  cyfrowym)  ECM  Group 

Polska  S.A. 

złożyło  pismo  procesowe  Przystępującego  w  ramach  którego  nie  zgłosiło 

sprzeciwu  w  zakresie  uwzględnionych  zarzutów,  w  zakresie  pozostałych  wnosił  o  ich 

oddalenie. 

Zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny 

Nie zgodził się z Odwołującym w kwestii oceny wyjaśnień złożonych przez Przystępującego. 

Mając  na  uwadze  zarówno  treść  złożonych  wyjaśnień  jak  i  towarzyszące  im  załączniki  nie 


sposób uznać, że wyjaśnienia te są lakoniczne, ogólnikowe i nie odpowiadają na ewentualne 

wątpliwości  Zamawiającego.  Zgodzić  należy  się  z  orzecznictwem  zacytowanym  przez 

Odwołującego, iż składane wyjaśnienia powinny być konkretne, jasne, spójne i adekwatne do 

przedmio

tu zamówienia i takie też są w ocenie Przystępującego wyjaśnienia złożone przez 

niego  w  toku  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Wyjaśnienia  bezsprzecznie  opisują 

metodykę  wyliczenia  ceny  dla  przedmiotowego  zamówienia  w  oparciu  o  dane                         

z  SWZ,  między  innymi  zakres  personelu  oraz  terminy  oraz  okoliczności  towarzyszące 

ewentualnej realizacji 

usługi  takie  jak  np.  lokalizacja  inwestycji  względem  innych 

prowadzonych przez Przystępującego. Odnośnie punktu 3.1.12 odwołania podnieść należy, 

co następuje. Odwołujący nie wyjaśnił, na jakiej podstawie przyjął, iż Zamawiający wymagał 

zatrudnienia  określonej  liczny  personelu  biurowego.  Jeżeli  Odwołujący  wywodzi  taki 

obowiązek  z  postanowienia  pkt  1.8.4  opisu  przedmiotu  zamówienia  o  treści:  „Zamawiający 

wymaga,  aby  osoby  wykonujące  czynności  biurowe,  administracyjne  i  organizacyjne  były 

zatrudnione  na  podstawie  umo

wy  o  pracę."  lub  na  podstawie  pkt  1.14.1  ppkt  11  opisu 

przedmiotu zamówienia: „Osoby wchodzące w skład obsługi biurowo-administracyjnej" to jest 

to  oczywiście  całkowite  nieporozumienie.  Zamawiający  -  co  oczywiste  -  nie  narzucił 

wykonawcom  obowiązku  przypisania  do  zespołu  określonej  liczby  osób  wykonujących 

czynności  obsługi  administracyjnej.  To  rolą  wykonawcy,  w  oparciu  o  posiadane 

doświadczenie, jest ustalenie, ile osób będzie niezbędnych do wykonywania takich czynności 

w  ramach  danego  zamówienia.  W  ocenie  Przystępującego  jedna  osoba  jest                            

w  zupełności  wystarczająca,  a  odwołujący  nie  przedstawił  żadnej  analizy  wspierającej  jego 

ewentualną  argumentację,  iż  przyjęcie  realizacji  zakresu  zobowiązań  administracyjnych, 

wynikających z opisu przedmiotu zamówienia, przez jedną osobę, jest nieprawidłowe. Poza 

tym,  Odwołujący  wskazuje,  iż  przyjęcie  w  odniesieniu  do  tego  stanowiska  jednej  osoby 

świadczy o zaoferowaniu realizacji niezgodnej z wymogami SWZ zapominając, iż taki zarzut 

tj.  zarzut  n

iezgodności  oferty  z  warunkami  zamówienia  w  ogóle  nie  został  postawiony.

Odnośnie  kosztów  zatrudnienia  pracownika  biurowego  trudno  uznać  wywody 

Odwołującego  za  trafione  w  kontekście  złożonych  przez  Przystępującego  wyjaśnień  (str.  3                  

i 4). Z wyjaśnień tych wynika bowiem, iż koszty te będą niższe niż zakładane w tabeli koszty 

na poziomie 4.200 zł. Przystępujący wyjaśnił, iż kwota wynagrodzenia obejmuje także koszt 

ewentualnego  ekwiwalentu  za  urlop.  Następnie  ta  kwota  została  jeszcze  powiększona 

dodatkowo  o  23% 

narzutu  wynikającego  ze  stawki  VAT.  Oczywiście  ten  narzut  nie  ma  nic 

wspólnego z rzeczywistym kosztem ponoszonym przez Przystępującego. Wynika on jedynie 

z uproszczenia kalkulacji, stąd koszt typowo pracowniczy ujęty został także w tabeli, w której 

genera

lnie  wskazane  zostały  koszty  „biznesowe"  wynikające  wystawianych  faktur  VAT. 


Trudno  jednakże  mówić  o  cenie  zaniżonej,  czy  tym  bardziej  rażąco  niskiej  skoro  koszt 

zatrudnienia  pracownika  (co  wynika  z  treści  wyjaśnień)  jest  w  istocie  niższy  niż  wskazany                  

w  tabeli 

kalkulacyjnej.  W  kontekście  złożonych  przez  członków  personelu  oświadczeń                      

w za

kresie przeprowadzonej przez nich wyceny i zaoferowanych cen za świadczenie przez 

nich usług, równie jałowe i nie poparte żadnymi analizami czy dowodami zdają się argumenty 

o  zaniżonych  kosztach  świadczenia  usług.  Błędne  jest  poczynione  przez  Odwołującego 

założenie,  iż  ECM  twierdzi,  że  w  ciągu  36  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  nie  ulegnie 

zmianie  wynagrodzenie  osób  realizujących  przedmiot  zamówienia.  Przystępujący  nie 

przyjmował  takiego  założenia  kalkulując  cenę  oferty.  Przystępujący  w  całości  oparł  się  na 

otrzymanych  oświadczeniach  (kalkulacjach  opracowanych  przez  poszczególnych  członków 

personelu).  Oświadczenia  te  zawierają  cenę  o  charakterze  ryczałtowym,  za  cały  okres 

realizacji  przedmiotu  zamówienia,  a  rozłożenie  wynagrodzenia  na  części  ma  jedynie 

chara

kter rozliczeniowy. Nie należy zatem traktować wskazanych kosztów miesięcznych jako 

miesięcznego  wynagrodzenia.  Za  wycenę  kosztów  realizacji  odpowiednich  części 

zamówienia odpowiedzialność ponoszą członkowie personelu, którzy - jako profesjonaliści - 

z  pew

nością  potrafili  dokonać  odpowiedniej  kalkulacji  swojej  ceny.  Całkowitym 

nieporozumieniem  jest  przywoływanie  cen  zaproponowanych  przez  Przystępującego                               

w  innych  postępowaniach.  Sam  Odwołujący  przecież  powołuje  się  w  treści  odwołania  na 

orzecznictwo KIO, zgodnie z którym, sposób wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej 

ceny  zależy  od  indywidualnych  okoliczności  sprawy,  a  następnie  na  bazie  cen  z  innych 

postępowań,  w  których  przedmiot  zamówienia  ma  skrajnie  odmienny  charakter  od 

przedmiotu  zamówienia  objętego  przedmiotowym  postępowaniem,  stara  się  dowodzić,  iż 

cena  Przystępującego  ma  charakter  zaniżony.  Argumentacja  przedstawiona  w  punkcie 

3.1.11  odwołania  jest  przejawem  braku  zrozumienia  treści  wyjaśnień  oraz  specyfiki 

prze

dmiotu 

zamówienia 

przez 

Odwołującego. 

Kwestia 

możliwości 

planowania 

harmonogramu pracy personelu została bowiem przez Przystępującego wyjaśniona na str. 4-

złożonych wyjaśnień.   

Zarzut naruszenia art. 239 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 lub ust. 4 

Niezależnie  od  merytorycznej  niezasadności  przedstawionej  argumentacji,  w  ocenie 

Przystępującego  zarzut  postawiony  został  nieprawidłowo  i  nieadekwatnie  do  stanu 

fakt

ycznego,  który  został  opisany  jako  podstawa  tego  zarzutu.  Zgodnie  z  art.  239  ust.  1 

ustawy  Pzp,  zamawia

jący  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny 

ofert  określonych  w  dokumentach  zamówienia.  Podstawa  faktyczna  tak  postawionego 

zarzut

u  powinna  koncentrować  się  na  nieprawidłowym  zastosowaniu przez Zamawiającego 

przyjętych w dokumentach zamówienia kryteriów oceny oferty. Zgodnie zaś z art. 128 ust. 1 


ustawy  Pzp,  który  -  co  należy  podkreślić  -  został  w  postawionym  zarzucie  użyty  wyłącznie 

jako  będący  „w  związku"  z  zarzutem  naruszenia  art.  239  ust.  1  ustawy,  zamawiający  ma 

obowiązek  wezwać  wykonawcę do  złożenia lub poprawienia albo  uzupełnienia określonych 

przepisem dokumentów wyłącznie wtedy, gdy są niekompletne lub zawierają błędy albo nie 

zostały  w  ogóle  złożone.  Zdaniem  Przystępującego  Zamawiającemu  nie  można  postawić 

skutecznie  żadnego  z  powyższych  zarzutów.  Podstawa faktyczna  zarzutu  w  żaden  sposób 

nie  uzasadnia  jego  podstawy  prawnej,  a  zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznictwem  Izby,  na 

zak

res zarzutu składa się jego podstawa prawna oraz przedstawione okoliczności faktyczne. 

Mając  na  uwadze  powyższe  zważył,  iż  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnych  argumentów 

potwierdzających, iż Zamawiający w sposób nieprawidłowy zastosował kryteria oceny ofert. 

Odwołujący  nie  przedstawił  także  żadnych  twierdzeń  uzasadniających  zarzut  braku 

wezwania  do  uzupe

łnienia  lub  poprawienia  dokumentów  podmiotowych.  Przedstawiony 

przez Przystępującego wykaz usług nie zawiera żadnych błędów, ani nie jest niekompletny,  

a  pr

zede  wszystkim  zawiera  doświadczenie,  które  odpowiada  treści  postawionego  przez 

Zamawiającego warunku. Z drugiej strony zauważyć należy, iż Odwołujący nie postawił ani 

zarzutu naruszenia art. 122 ani art. 109 ust. 1 pkt 8 lub 10 ustawy Pzp w zw. z pkt 13.2.3 lub 

13.2.4 SWZ. Nie jest zatem możliwe rozpatrzenie przedstawionych okoliczności faktycznych 

w kontek

ście naruszenia art. 122 ustawy Pzp, a to właśnie ten przepis odnosi się do sytuacji, 

w  której  zdolności  techniczne  lub  zawodowe  podmiotu  udostępniającego  zasoby  nie 

potwierdzają  spełnienia  przez  wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Z  uwagi  na 

uw

zględnienie przez Zamawiającego zarzutu odnoszącego się do pozycji nr 2 wykazu usług 

przebudowa  i  rozbudowa Teatru Muzycznego CAPITOL  we Wrocławiu,  kwestia ta będzie 

przedmiotem  wyjaśnień  ze  strony  Przystępującego,  a  zatem  na  obecnym  etapie 

Przystępujący nie przedstawia odnośnie tego zarzutu argumentacji. W odniesieniu do pozycji 

nr  3  wykazu  usług  -  modernizacja  skrzydła  północnego  Zamku  Książąt  Pomorskich                           

w  Szczecinie  - 

przedmiotem  umowy  była  przebudowa  oraz  budowa.  Termin  modernizacja 

ma charakter potoczny, nie występuje w prawie budowlanym i nie przesądza o charakterze 

inwestycji.  Na  okoliczność,  iż  inwestycja  ta  stanowiła  przebudowę  oraz  budowę  złożone 

zostaną  odpowiednie  dowody.  W  odniesieniu  do  pozycji  nr  4  wykazu  usług  -  Europejskie 

Centrum  Numizmatyki  Polskiej  w  Muzeum  Narodowym  w  Krakowie  -  przedmiotem  umowy 

była  przebudowa.  Termin  modernizacja  ma  charakter  potoczny,  nie  występuje  w  prawie 

budowlanym  i  nie  przesądza  o  charakterze  inwestycji.  Na  okoliczność,  iż  inwestycja  ta 

sta

nowiła przebudowę złożone zostaną odpowiednie dowody. 

Zarzut naruszenia art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 w zw. z art. 16 ustawy Pzp 


Z uwagi na uwzg

lędnienie tego zarzutu przez Zamawiającego i brak sprzeciwu po 

stronie Przystępującego, brak jest podstaw do składania w tej kwestii argumentacji. 

Sk

ład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

n

astępuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

sku

tkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp, a Wykonawca wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia.  

S

kład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji 

postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiaj

ącego  w  formie  elektronicznej,  w  tym  w  szczególności  oferty  Przystępującego, 

zobowiązań  do  udostępnienia  zasobów  podmiotów  trzecich  z  06.06.2022  r.  oraz  07.06.                   

2022  r.,  wezwania 

Zamawiającego  z  15.06.2022  r.,  wyjaśnień  Przystępującego  w  zakresie 

ceny  rażąco  niskiej  z  14.07.2022  r.  wraz  ze  wszystkimi  załącznikami  (tajemnica 

przedsiębiorstwa), informacji o odtajnieniu dokumentów z 19.08.2022 r. (wskazującą zakres 

odtajnienia  wyja

śnień  i  załączników  do  niej),  wezwania  Zamawiającego  z  30.06.2022  r.                     

w  trybie  art.  126  ust.  2 PZP,  odpowiedzi 

Przystępującego z 12.07.2022 r. wraz z wykazem 

usług i załączonymi referencjami, wezwania Zamawiającego do wyjaśnień w trybie art. 128 

ust. 4 PZP, 

wyjaśnieniami Przystępującego z 27.07.2022 r. oraz informacji o wyborze oferty 

najkorzystniejszej z 19.08.2022 r.   

Dodatkowo,  Izba  zali

czyła  w  poczet  materiału  dowodowego  złożone  na  rozprawie 

przez 

Odwołującego: 

1)  O

głoszenie  o  zamówieniu  oraz  wyciąg  ze  strony  internetowej  informacji  o  projekcie                     

w  zakresie  dofinansowania  ze  środków  unijnych  na  okoliczność  że  w  poz.  3  wykazu  nie 

mamy do czynienia z przebudow

ą, ale remontem; 

Wyciąg z opisu przedmiotu zamówienia zaplanowanie, przygotowanie,  przeprowadzenie  

i  monitorowanie  kampanii  informacyjno-

promocyjnej  dla  projektu  „Budowa  pawilonu  Józefa 

Czapskiego  w  Krakowie”

na  okolicz

ność  że  w  poz.  4  wykazu

nie  mamy  do  czynienia                    

z przebudową, ale remontem. 

Dodatkowo,  Izba  zali

czyła  również  w  poczet  materiału  dowodowego  złożoną  na 

rozprawie przez 

Przystępującego: 


1)  Kopie  postanowienia  Zachodniopomorskiego 

Wojewódzkiego  Konserwatora  Zabytków                         

w Szczecinie z 07.11.2012 r.

, jak również kopie decyzji Prezydenta Miasta w Szczecinie nr 

1858/12 z 29.11.2012 r. 

oraz wyciąg ze strony internetowej informacje o projekcie w zakresie 

dofinansowania  ze  środków  unijnych  odnośnie przedmiotowego  projektu  na  okoliczność,  iż 

mamy do czynienia w poz. 3 

z przebudową

2) Specyfikacje na: 

„Rewaloryzacje budynku: Pałac Czapskich” oraz wydruk STWiOR z tego 

postępowania

na okoliczność, iż mamy do czynienia w poz. 4 z przebudową; 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  s

kład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

stanowisko 

wynikające  z  odwołania,  odpowiedzi  na  odwołanie,  pisma  procesowego 

Przystępującego, oraz stanowiska i oświadczenia stron złożonych ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów 

skierowanych na rozprawę, stwierdzić należy, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:  

1) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 PZP poprzez o

cenę, że oferta złożona przez ECM nie 

zawiera rażąco niskiej ceny, podczas gdy złożona przez ECM oferta i wyjaśnienia w zakresie 

rażąco niskiej ceny nie udowadniają, że nie zaoferowano ceny rażąco niskiej; 

2) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 lub ust

. 4 PZP poprzez ocenę, że wykonawca ECM 

wykazał  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia 

wykonawcy,  podczas  gdy  wykonawca  ECM  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału                       

w  postępowaniu,  a  złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  nie  pozwalają  na  pozytywną 

ocenę  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  związku  z  czym  obowiązkiem 

Zamawiającego  było  wezwanie  wykonawcy  ECM  do  uzupełnienia  lub  wyjaśnienia 

podmiotowych środków dowodowych; 

3)  art.  18  ust.  1  w  zw. z  art. 

18 ust. 3 w zw. z art. 16 PZP poprzez ocenę, że zastrzeżone 

przez  w

ykonawcę  ECM  dokumenty  i  informacje  mogły  zostać  objęte  tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  podczas  gdy  wykonawca  ECM  nie  udowodnił,  że  rzeczywiście  takiemu 

zastrzeżeniu  mogą  podlegać  oraz  że  spełnione  zostały  wszystkie  wymogi  dotyczące 

wyłączenia  jawności  dokumentów  i  informacji  składanych  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego; 

4) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 PZ

P poprzez dokonanie wyboru oferty złożonej przez ECM 

jako  najkorzystniej

szej  w  postępowaniu,  podczas  gdy  oferta  złożona  przez  ECM  powinna 

z

ostać odrzucona z postępowania, a w jej miejsce za najkorzystniejszą winna zostać uznana 

oferta złożona przez Odwołującego. 

Izba dokona

ła następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania: 


W pierwszej kolej

ności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania, 

oraz odpowiedzi 

na odwołanie, jak i pisma procesowego Przystępującego. 

Następnie, Izba podnosi, że Zamawiający uwzględnił następujące zarzuty:  

1)  naruszenia  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  128  ust.  1  lub  ust.  4  PZP  poprzez  ocenę,  że 

wykonawca  ECM  wykazał  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

doświadczenia  wykonawcy,  podczas  gdy  złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  nie 

pozwalają  na  pozytywną  ocenę  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  związku                 

z  c

zym  obowiązkiem  Zamawiającego  było  wezwanie  wykonawcy  ECM  do  wyjaśnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  w  zakresie  poz.  nr  2  wykazu  usług  –  Przebudowa                    

i rozbudowa Teatru Muzycznego CAPITOL we Wrocławiu; 

2)  naruszenia  art.  18  ust.  1  w  zw

.  z  art.  18  ust.  3  w  zw.  z  art.  16  PZP  poprzez  ocenę,  że 

zastrzeżone przez wykonawcę ECM dokumenty i informacje mogły zostać objęte tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  podczas  gdy  wykonawca  ECM  nie  udowodnił,  że  rzeczywiście  takiemu 

zastrzeżeniu  mogą  podlegać  oraz  że  spełnione  zostały  wszystkie  wymogi  dotyczące 

wyłączenia  jawności  dokumentów  i  informacji  składanych  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego. 

W  konsekwencji  Izba  w  zakresie  obu  uwzględnionych  zarzutów  w  zakresie,  których 

Przystępujący po stronie Zamawiającego nie wniósł sprzeciwu, umorzyła postępowanie.     

Do po

zostałych kwestii Izba odniesie się w ramach rozpatrywanych zarzutów.  

Bio

rąc pod  uwagę  stan rzeczy  ustalony  w  toku postępowania (art.  552 ust.1  NPzp), 

oc

eniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materia

łu (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie  zarzutu  pierwszego  dotyczącego  rażąco  niskiej  ceny,  Izba  uznała,  że 

niniejszy zarzut podlega oddaleniu.  

W  pierwszej 

kolejności  wymaga  podkreślania,  że  Izba  nie  podzieliła  stanowiska 

Odwołującego,  jakoby  Przystępujący  nie  udzielił  odpowiedzi  w  swoich  wyjaśnieniach                        

z 14.07.2022 r. na treść wezwania Zamawiającego z 15.06.2022 r. Przystępujący odniósł się 

tak  do  kwestii  przewidywanej 

ilości  roboczogodzin  dla  każdego  z  członków  personelu,  jak                  

i  przedstawił  koszty  zatrudnienia  personelu.  W  pierwszym  wypadku  przedstawiając  swoje 

stanowisko  na  str.  4-

5  wyjaśnień,  zaś  w  drugim  wypadku  przedstawiając  te  koszty 

szczegółowo  w  arkuszu  kalkulacyjnym  dotyczącym  sposobu  szacowania  ceny  –  kosztorys 

ofertowy  (zał.  nr  1  do  wyjaśnień).  Nadto,  poparł  przedstawione  wyliczenia  indywidualnymi 

oświadczeniami  poszczególnych  osób,  które  będą  realizować  zamówienie  (w  ramach  zał.                      

nr 2 

do wyjaśnień „oświadczenia członków personelu”), jak i oświadczeniem brokera (zał. nr 


3 do wyjaśnień), jak i oświadczeniem osoby odpowiedzialnej za badanie i ocenę akustyczną 

(zał. nr 4 do wyjaśnień). Jednocześnie, Przystępujący odniósł się co do kosztów zatrudnienia 

pracownika  biurowego 

na  str.  od  3  do  4  wyjaśnień.  Izba  zgadza  się  ze  stanowiskiem 

Zamawia

jącego i Przystępującego, że nie była narzucona liczba pracowników biurowych, nie 

wynika  ona  ani  z  pkt  1.8.4,  ani  z  pkt  1.14.1  ppkt  11 

Opisu  Przedmiotu  Zamówienia,                         

w  konsekwencji 

przyjęcie  jednej  osoby  przez  Przystępującego  było  dopuszczalne.  Należy 

także zauważyć, że wynagrodzenie poszczególnych pracowników ma charakter ryczałtowy, 

w konsekwencji poszczególne osoby przyjęły na siebie ryzyko realizacji zamówienia za cenę 

zadeklarowaną w kalkulacji.   

Izba  także  przychyliła  się  do  stanowiska  Zamawiającego,  że  stwierdzenie 

Przystępującego  co  do  trudności  w  określeniu  szczegółowego  harmonogramu  pracy 

personelu  koreluje  z 

przyjętym  wynagrodzeniem  ryczałtowym,  gdyż  Przystępujący  de  facto 

za zadeklarowaną cenę zapewnił określone osoby, które będą realizować zamówienie. Tym 

bardziej, że poszczególne osoby zapoznały się jak wynika z załączonych oświadczeń z SWZ 

i  mia

ły  świadomość  obowiązków,  jakie  będą  na  nich  spoczywać.  Inaczej  mówiąc  są  nimi 

związane. SWZ nie narzucało harmonogramu pracy personelu ani godzin pracy.  

Kwestia akustyka nie była poruszana w odwołaniu w odróżnieniu np. od pracownika 

biurowego  i  stanowi  rozszerzenie  zakresu 

odwołania.  Wszelkie  dalsze  wątpliwości 

Odwołującego  obalają  dołączone  do  wyjaśnień  oświadczenia  poszczególnych  osób, 

stanowiące załączniki do wyjaśnień (zał. nr 2, 3 i 4).           

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

Od

nośnie  zarzutu  drugiego  w  zakresie  poz.  3  i  4  wykazu  usług,  Izba  uznała,  że 

niniejszy zarzut za 

podlegający oddaleniu.  

W  ocenie  Izby, 

Zamawiający  jednoznacznie  przedstawił  w  odpowiedzi  na  odwołanie 

oraz na rozprawie, czym 

się kierował przy ocenie tych pozycji wykazu, w konsekwencji brak 

jest  podstaw  do  uznania,  tak  jak 

Odwołujący  na  rozprawie,  że  na  podstawie  dokumentów, 

którymi  dysponował  Zamawiający  podczas  oceny  powinien  na  ich  podstawie  powziąć 

wątpliwości  i  wezwać  przynajmniej  Przystępującego  do  wyjaśnień.  Przy  tym,  naturalnie 

zasadnie  wskazywał  Zamawiający  na  rozprawie,  że  w  tych  pozycjach  Odwołujący  wnosił                 

odwołaniu o uzupełnienie wykazu, a nie wyjaśnienia.  

Odnośnie,  zaś  samego  zarzutu,  to  należy  potwierdzić,  że  modernizacja  nie  ma 

definicji  w  Prawie  Budowlanym  i  jest 

pojęciem  funkcjonującym  w  języku  potocznym                         

i  w 

zależności  od  zakresu  można  ją  zakwalifikować  do  budowy,  przebudowy  lub  remontu: 


„Dość  często  używa  się  potocznie  (ale  także  w  niektórych  aktach  prawnych)  pojęcia 

"modernizacja",  jako  jednego  z  rodzajów  robót  budowlanych.  Ustawa  Prawo  budowlane 

takim  poj

ęciem  się  nie  posługuje  i  nie  jest  to  bynajmniej  przeoczenie  (początkowo 

modernizacja  wyst

ępowała  jako  rodzaj  budowy,  a  następnie  robót  budowlanych).  Należy 

uzna

ć,  że  pojęcia  "przebudowa"  oraz  "remont"  w  sposób  wystarczający  i  pełny  określają 

sytuacje,  w  których  mamy  do  czynienia  z  ulepszeniem  już  istniejącej  substancji                                               

i  pos

ługiwanie  się  pojęciem  "modernizacja"  wprowadzałoby  wyłącznie  zbędny  chaos 

terminologiczny.  Innymi  s

łowy  potocznie  rozumiana  "modernizacja",  w  zależności  od 

zakresu,  b

ędzie  po  prostu  przebudową  albo  remontem”.  (D.    R.,  P.  Z.  ,  komentarz,  ABC 

2006,  Komentarz  do  art.3  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r.  Prawo  budowlane 

(Dz.U.03.207.2016),  [w:]  R.  D.  ,  P.  Z.,  Prawo  budowlane.  Komentarz,  Dom  Wydawniczy 

ABC,  2006,  wyd.  II). 

Modernizacja  to  unowocześnienie  i  usprawnienie  czegoś,  trwałe 

ulepszeniu istniejącego obiektu budowlanego (Słownik języka polskiego PWN).  

Przy  czym,  Izba  zgadza  się  generalnie  ze  stanowiskiem  Zamawiającego,  że 

decydujące  znaczenie  ma  treść  wykazu  usług,  a  referencje  jedynie  służą  potwierdzeniu 

należytego wykonania usług wskazanych w wykazie. Zamawiający wskazał w odpowiedzi na 

odwołanie i na rozprawie, że zakwalifikował realizacje z poz. 3 i 4, jako przebudowę. Badał 

też referencje. Odnośnie  poz.  3  wskazał,  że  z referencji  wynikała weryfikacja  dokumentacji 

przetargowej  (jej  istnienie)  oraz  wykonanie  windy 

łączącej kondygnacje budynku. Odnośnie 

poz. 4 z kolei z referencji 

wynikał, nadzór nad pracami projektowymi oraz kontrola zgodności 

wykonywanych  robót  i  prac  z  dokumentacją  projektową  oraz  pozwoleniem  na  budowę.  

Dodatkowo,  zakup 

i  montaż  wind,  zmiana  poziomu  posadzek,  czyli  zmiana  kubatury 

posadzki. 

Niniejszą  ocenę  Zamawiającego  z  postępowania  przetargowego  potwierdzają 

dowody 

złożone  na  rozprawie.  Odnośnie  poz.  3  ogłoszenie  o  zamówieniu  złożone  przez 

Odwołującego  –  pkt  II.  1.  5  ppkt  7  –  adaptacja  dachu  na  taras  widokowy,  czyli  zmiana 

powierzchni 

użytkowej.  Z  kolei,  z  pkt  II.  1.  5  ppkt  5  –  wybudowanie  nowego  podziemia  – 

zwiększenie  powierzchni  użytkowej.  Względem  dowodów  Przystępującego  należy  wskazać 

co  do  poz.  3  na  postanowienie  Zachodniopomorskieg

o  Wojewódzkiego  Konserwatora 

Zabytków,  gdzie  wprost  wskazuje  się,  iż  mamy  do  czynienia  z  przebudową.  Z  wyciągu  ze 

strony  internetowej  informacje  o  projekcie 

w  zakresie dofinansowania ze  środków  unijnych, 

na  przedostatniej  stronie  znajduje  si

ę  przekrój  pionowy  wieży  dzwonów,  co  świadczy                      

o  zwiększeniu  powierzchni  obiektu,  co  świadczy  o  zmianie  funkcjonalności  i  nowej 

powierzchni. 

Odnośnie  poz.  4  wydruk  specyfikacji  na  niniejsze  postępowanie  oraz  wydruk 

STWiOR.  Z  pierwszego  z  nich  wynika 

–  z  pkt  1.2.1  SWZ  –  zmiana  funkcjonalności,  z  pkt 

1.2.2  SWZ 

–  wynika  wykonywanie  tunelu  podziemnego  oraz  wind,  na  str.  5  z  kolei 


wymieniono podstawę prawną, w tym decyzje Prezydenta Miasta Krakowa, z której wynika, 

ze mamy do czynienia z budową, a nie remontem. Z drugiego – str. 27 – pkt 5.1.2 – roboty 

wyburzeniowe 

– zmiana powierzchni użytkowej budynku, str. 35 – windy. Generalnie zmiana 

funkcji  budynku  z  obiektu  mieszkalnego,  na  obiekt  dostosowany  do  wystawiania 

numizmatyki.      

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

 Odno

śnie  zarzutu  czwartego,  w  konsekwencji  oddalenia  rozpatrywanych  na 

rozprawie 

zarzutów, Izbą uznała, że  podlega oddaleniu również zarzut naruszenia art. 239 

ust.1 w zw. z art. 16 PZP 

w zakresie zarzutów skierowanych na rozprawę.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.  

W tym stanie rzeczy, Izba 

oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie pierwsze                   

i art. 554 ust. 1 pkt  1 PZP 

oraz orzekła jak w sentencji.    

 

kosztach  postępowania  orzeczono  z  uwzględnieniem  przywołanych  poniżej 

przepisów,  w  tym  także  w  oparciu  o  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  wskazanego  poniżej. 

Jednocześnie, obciążając kosztami Odwołującego.   

O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 575 Pzp, z u

względnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów  

w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wyso

kości  i  sposobu pobierania wpisu od  odwołania z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.U.                      

z 2020 r. poz. 2437).  

Pr

zewodniczący: 

……….………………………………