Sygn. akt:
KIO 2249/22
KIO 2250/22
WYROK
z dnia 14 września 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2022 r. w Warszawie odwołań wniesionych
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 sierpnia 2022 r. przez wykonawcę
PreZero Recycling Wschód Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (sygn. akt: KIO 2249/22) oraz
przez wykonawcę PreZero Service Wschód Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu (sygn. akt: KIO
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Miasta Radomia –
Urząd Miejski w Radomiu
przy udziale:
wykonawcy PHU Komunalnik Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2249/22 w zakresie części 3
oraz KIO 2250/22 po stronie odwołującego,
wykonawcy Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowo – Handlowe INTERBUD Sp. z o.o. z
siedzibą w Radomiu, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn.
akt KIO 2249/22 w zakresie części 3 po stronie zamawiającego,
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum „EKOLA”
Sp. z
o.o. z siedzibą w Radomiu oraz Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „EKO –
ESTETYKA” M. Sp. j. z siedzibą w Radomiu, zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt KIO 2249/22 w zakresie części 5 oraz KIO 2250/22 po stronie
zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 2249/22 w całości.
2. Oddala
odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 2250/22 w całości.
Kosztami postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 2249/22 obciąża
Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Kosztami postępowania odwoławczego w sprawie o sygn. akt: KIO 2250/22 obciąża
Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Nakazuje dokonanie zwrotu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na
rzecz odwołującego w sprawie o sygn. akt: KIO 2249/22 PreZero Recycling Wschód
Sp. z o.o. z siedzi
bą w Lublinie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) stanowiącej kwotę nadpłaconą ponad należny wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………..
Sygn. akt:
KIO 2249/22
KIO 2250/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Gmina Miasta Radomia – Urząd Miejski w Radomiu, dalej jako:
„Zamawiający”, prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r.,
poz. 1710), dalej jako: „ustawa PZP”, którego przedmiotem jest usługa odbioru i transportu
odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie Gminy Miasta
Radomia, znak sprawy: BZP.271.1.272.2022.AP.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 24 czerwca 2022 r. pod numerem
2022/S 120-340040.
W dniu 29 sierpnia 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły odwołania
wykonawcy PreZero Recyc
ling Wschód Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (sygn. akt: KIO
– cześć 3 i 5 postępowania) oraz wykonawcy PreZero Service Wschód Sp. z o.o. z
siedzibą w Radomiu (sygn. akt: KIO 2250/22 – cześć 4 postępowania).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu (sygn. akt: KIO 2249/22):
W zakresie części 3 postępowania:
a. naruszenie art. 128 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP w zw.
z art. 57 pkt 2 ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania INTERBUD do
poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie podmiotowego środka
dowodowego, tj. Wykazu narzędzi celem wykazania, że wyżej wymieniony
wykonawca spełnia warunek udziału w Postępowaniu, o którym mowa w
rozdziale VII pkt 1.4.1. Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie
dotyczącym spełnienia 7% -ego udziału pojazdów kategorii N2 i N3, o których
mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
Unii Europejskiej 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r., napędzanych paliwami
alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii do obsługi Sektora
III
W zakresie części 5 postępowania:
a. naruszenie art. 128 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP w zw.
z art. 57 pkt 2 ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum
EKOLA do poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie
podmiotowego środka dowodowego, tj. Wykazu narzędzi celem wykazania, że
wyżej wymieniony wykonawca spełnia warunek udziału w Postępowaniu, o
którym mowa w rozdziale VII pkt 1.4.1. Specyfikacji Warunków w zakresie
dotyczącym spełnienia 7% -ego udziału pojazdów kategorii N2 i N3, o których
mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
Unii Europejskiej 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r., napędzanych paliwami
alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii do obsługi Sektora
V.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia wyboru oferty INTERBUD jako najkorzystniej, a
także nakazanie przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert, a w ramach tej
czynności nakazanie Zamawiającemu wezwanie INTERBUD do poprawienia lub
uzupełnienia w wyznaczonym terminie podmiotowego środka dowodowego, o którym mowa
wyżej.
W sprawie o sygn. akt: KIO 2250/22 Odwołujący sformułował wobec Zamawiającego zarzuty
naruszenia:
1) art. 128 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP w zw. z art. 57 pkt 2
ustawy PZP poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum EKO- ESTETYKA do
poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie podmiotowego środka
dowodowego, tj. Wykaz
u narzędzi celem wykazania, że wyżej wymieniony
wykonawca spełnia warunek udziału w Postępowaniu, o którym mowa w rozdziale VII
pkt 1.4.1. Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie dotyczącym spełnienia 7%
ego udziału pojazdów kategorii N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b)
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/858 z dnia
30 maja 2018 r., napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów
tych kategorii do obsługi Sektora IV.
W związku z postawionym zarzutem Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia wyboru oferty Konsorcjum EKO- ESTETYKA jako
najkorzystniej, a także nakazanie przeprowadzenia ponownego badania i oceny ofert, a w
ramach tej czynności nakazanie Zamawiającemu wezwanie Konsorcjum EKO- ESTETYKA
do poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie podmiotowego środka
dowodowego, o którym mowa wyżej.
Stanowisko Odwołującego (sygn. akt: KIO 2249/22):
Argumentując postawione zarzuty Odwołujący wskazywał, co następuje.
W punkcie 1.4.1 SWZ Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu dotyczące
zdolności technicznej lub zawodowej wykonawcy, wymagając udowodnienia przez
wykonawcę, że dysponuje on odpowiednim potencjałem technicznym – pojazdami do
odbioru i transportu odpadów, o normie emisji spalin nie niższej niż EURO 4, spełniającej
minimalne wymogi w zakresie ilości oraz funkcjonalności. Dodatkowo Zamawiający wskazał,
że wymaga, aby zgodnie z art. 68a ust. 1 pkt 2) lit. a w związku z art. 68b pkt 3) lit. d) ustawy
z dnia 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz.U. z 2022 r poz.
1083) udział pojazdów kategorii N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r.,
napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii do obsług
Sektora, wynosił co najmniej 7%.
Zamawiający wskazał również, że udział pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi,
oblicza się, stosując zasadę, zgodnie z którą wielkość tego udziału poniżej 0,5% zaokrągla
się w dół, a wielkość tego udziału 0,5% i powyżej zaokrągla się w górę.
Odwołujący zwrócił również uwagę na odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 15 lipca
2022 r., w których Zamawiający wyjaśnił, że: „Zamawiający uzna warunek za spełniony, gdy
Wykonawca składający ofertę na kilka części zamówienia, wykaże że udział pojazdów
kategorii N2 i N3 napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów do
obsługi każdego z sektorów na które składa ofertę oddzielnie, wynosi co najmniej 7%, przy
czym Wykonawca może te same pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi kategorii N2 i
N3 poza pojazdami podstawowymi typu śmieciarka, wykazać dla każdej części zamówienia”.
W zakresie
części 3 postępowania:
W ocenie Odwołującego, INTERBUD nie wykazał, że udział pojazdów kategorii N2 i N3
napędzanym paliwami alternatywnymi, za pomocą których zamierza realizować
przedmiotowe zamówienie w ramach sektora III wynosi co najmniej 7%. Wykazie narzędzi
złożonych dla części 3 zamówienia INTEBUD wskazała 1 pojazd elektryczny w ostatnim
wierszu tabeli
– „Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t z
wydzieloną przestrzenią na przewóz leków (…)” o numerze rejestracyjnym WR 025EE. Co
istotne, pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t mieści się w
kategorii N1, a nie w wymaganej przez Zamawiającego kategorii N2 lub N3. W ten sposób
wykonawca próbował wykazać spełnianie warunku udziału w Postępowaniu, gdy w
r
zeczywistości warunek ten spełniony nie jest.
W zaistniałym stanie faktycznym Zamawiający nie miał podstaw do stwierdzenia, że
INTERBUD wykazał spełnienie warunku udziału w Postępowaniu w zakresie dotyczącym
udziału pojazdów kategorii N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r.,
napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii do obsług
Sektora, który ma wynosić co najmniej 7%.
W zakresie części 5 postępowania:
W ocenie Odwołującego Konsorcjum EKOLA również nie wykazało, że udział pojazdów
kategorii N2 i N3 napędzanym paliwami alternatywnymi, za pomocą których zamierza
realizować przedmiotowe zamówienie w ramach sektora V wynosi co najmniej 7%. W
Wykazie narzędzi złożonych dla tej części 5 zamówienia Konsorcjum EKOLA wskazało 1
pojazd niskoemisyjny z kategorii N2 i N3, tj. pojazd ciężarowy – śmieciarka marki Mercedes
Benz ECONIC 2626 o numerze rejestracyjnym WR 372CW, napędzany sprężonym gazem
ziemnym CNG. Co istotne, wbrew wyraźnym wytycznym Zamawiającego, ten sam pojazd (ta
sama śmieciarka) została również wskazana na potrzeby wykazania warunku dotyczącego
pojazdów niskoemisyjnych w ramach oferty złożonej przez tego wykonawcę w ramach
sektora III. W ten sposób wykonawca próbował wykazać spełnianie warunku udziału w
Postępowaniu w odniesieniu do dwóch części zamówienia, gdy w rzeczywistości warunek
ten spełniony nie jest.
Jak dalej wskazywał Odwołujący, w wykazie narzędzi Konsorcjum EKOLA wskazuje jeszcze
jeden pojazd niskoemisyjny (napędzany paliwami alternatywnymi), tj. Renault Kangoo, przy
czym jest to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t z wydzieloną
przestrzenią na przewóz leków, a więc nie jest to pojazd kategorii N2 i N3, czyli nie może być
brany pod uwagę przy weryfikowaniu spełnienia procentu pojazdów niskoemisyjnych.
W zaistniałym stanie faktycznym, zdaniem Odwołującego, Zamawiający nie miał podstaw do
stwierdzenia, że Konsorcjum EKOLA wykazało spełnienie warunku udziału w Postępowaniu
w zakresie dotyczącym procentowego udziału pojazdów napędzanych paliwami
alternatywnymi. Zamawiający miał przecież wiedzę o tym, że wykonawca ten złożył swoją
ofertę na kilka części (pomiędzy wykonawcami następuje jedynie zmiana pozycji lidera
konsorcjum, co ma charakter jedynie organizacyjny
– wykonawca jest nadal ten sam), z
czego w dwóch częściach jego oferta zajmuje najwyższe miejsce w tzw. rankingu ofert.
Złożone przez wykonawcę Wykazy narzędzi (zarówno w odniesieniu do części 4, jak i części
5 zamówienia) zawierają dokładnie ten sam pojazd typu śmieciarka, który ma zapewnić
wykonawcy wykazanie spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie dotyczącym
procentowego udziału pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.
Jak kontynuował Odwołujący, wykonawcy mieli swobodę w wyborze pojazdu z kategorii N2 i
N3, który pozwoli na wykazanie spełnienia warunku udziału w Postępowaniu w zakresie
procentowego udziału pojazdów napędzanych alternatywnie. Skoro jednak Konsorcjum
EKOLA chciało posłużyć się pojazdami typu śmieciarka, to nie mogło tej samej śmieciarki
wskazać (jako niskoemisyjnej) dla kilku zadań. W żaden sposób nie zmienia tego fakt, że
Konsorcjum EKOLA tytułuje ten pojazd mianem pojazdu „dodatkowego”. Zamawiający nie
posługuje się taką kategorią pojazdów, więc trudno zrozumieć, skąd taka terminologia
pojawia się w Wykazach narzędzi złożonym przez wykonawcę. Każdy pojazd typu
śmieciarka ma charakter pojazdu podstawowego, bowiem są to pojazdy głównie
wykorzysty
wane do świadczenia usługi. Z tego też względu Zamawiający wymagał większej
liczby właśnie tego typu pojazdów. Posługiwanie się tymi samymi (kluczowymi z punktu
widzenia realizacji zamówienia) pojazdami w ramach poszczególnych sektorów
wskazywałoby na to, że wykonawca nie ma wystarczającej floty pojazdów do należytego
realizowania zamówienia. Dokładnie tak samo należy oceniać sytuację posługiwania się tym
samym pojazdem typu śmieciarka (w ramach poszczególnych części zamówienia) celem
wykazania spełnienia warunku dotyczącego procentowego udziału pojazdów napędzanych
paliwami alternatywnymi. Dla Zamawiającego powinien być to jasny sygnał, że wykonawca
nie spełnia warunku w zakresie dotyczącym procentowego udziału pojazdów N2 i N3, które
są napędzane paliwami alternatywnymi w ogólnej liczbie pojazdów, za pomocą których
wykonawca będzie realizował usługę w ramach poszczególnych sektorów.
Stanowisko Odwołującego (sygn. akt: KIO 2250/22):
W ocenie Odwołującego Konsorcjum EKO- ESTETYKA nie wykazało, że udział pojazdów
kategorii N2 i N3 napędzanym paliwami alternatywnymi, za pomocą których zamierza
realizować przedmiotowe zamówienie w ramach sektora IV wynosi co najmniej 7%. W
Wykazie narzędzi złożonych dla tej części 4 zamówienia Konsorcjum EKO – ESTETYKA
wskazało 1 pojazd niskoemisyjny z kategorii N2 i N3, tj. pojazd ciężarowy – śmieciarka marki
Mercedes Benz ECONIC 2626 o numerze rejestracyjnym WR 372CW, napędzany
sprężonym gazem ziemnym CNG. Co istotne, wbrew wyraźnym wytycznym Zamawiającego,
ten sam pojazd (ta sa
ma śmieciarka) została również wskazana na potrzeby wykazania
warunku dotyczącego pojazdów niskoemisyjnych w ramach oferty złożonej przez tego
wykonawcę w ramach sektora V. W ten sposób wykonawca próbował wykazać spełnianie
warunku udziału w Postępowaniu w odniesieniu do dwóch części zamówienia, gdy w
rzeczywistości warunek ten spełniony nie jest.
Co prawda w Wykazie narzędzi Konsorcjum EKO – ESTETKA wskazuje jeszcze jeden
pojazd niskoemisyjny (napędzany paliwami alternatywnymi), tj. Renault Kangoo, przy czym
jest to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5t z wydzieloną
przestrzenią na przewóz leków, a więc nie jest to pojazd kategorii N2 i N3, czyli nie może być
brany pod uwagę przy weryfikowaniu spełnienia procentu pojazdów niskoemisyjnych.
Zgodnie bowiem z treścią art. 4 ust. 1 lit. b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku
pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów
technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr
715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE z dnia 30 maja 2018 r.
(Dz.Urz.UE.L Nr 151, str. 1).
W zaistniałym stanie faktycznym Zamawiający nie miał podstaw do stwierdzenia, że
Konsorcjum EKO-
ESTETYKA wykazało spełnienie warunku udziału w Postępowaniu w
zakresie
dotyczącym
procentowego
udziału
pojazdów
napędzanych
paliwami
alternatywnymi. Zamawiający miał przecież wiedzę o tym, że wykonawca ten złożył swoją
ofertę na kilka części (pomiędzy wykonawcami następuje jedynie zmiana pozycji lidera
konsorcjum, co ma charakter jedynie organizacyjny
– wykonawca jest nadal ten sam), z
czego w dwóch częściach jego oferta zajmuje najwyższe miejsce w tzw. rankingu ofert.
Złożone przez wykonawcę Wykazy narzędzi (zarówno w odniesieniu do części 4, jak i części
5 zamówienia) zawierają dokładnie ten sam pojazd typu śmieciarka, który ma zapewnić
wykonawcy wykazanie spełniania warunku udziału w Postępowaniu w zakresie dotyczącym
procentowego udziału pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.
Jak wskazywał Odwołujący, wykonawcy mieli swobodę w wyborze pojazdu z kategorii N2 i
N3, który pozwoli na wykazanie spełnienia warunku udziału w Postępowaniu w zakresie
proc
entowego udziału pojazdów napędzanych alternatywnie. Skoro jednak Konsorcjum
EKO-
ESTETYKA chciało posłużyć się pojazdami typu śmieciarka, to nie mogło tej samej
śmieciarki wskazać (jako niskoemisyjnej) dla kilku zadań. W żaden sposób nie zmienia tego
fakt
, że Konsorcjum EKO- ESTETYKA tytułuje ten pojazd mianem pojazdu „dodatkowego”.
Zamawiający nie posługuje się taką kategorią pojazdów, więc trudno zrozumieć, skąd taka
terminologia pojawia się w Wykazach narzędzi złożonym przez wykonawcę. Każdy pojazd
typu
śmieciarka ma charakter pojazdu podstawowego, bowiem są to pojazdy głównie
wykorzystywane do świadczenia usługi. Z tego też względu Zamawiający wymagał większej
liczby właśnie tego typu pojazdów. Posługiwanie się tymi samymi (kluczowymi z punktu
widzenia
realizacji zamówienia) pojazdami w ramach poszczególnych sektorów
wskazywałoby na to, że wykonawca nie ma wystarczającej floty pojazdów do należytego
realizowania zamówienia. Dokładnie tak samo należy oceniać sytuację posługiwania się tym
samym pojazdem ty
pu śmieciarka (w ramach poszczególnych części zamówienia) celem
wykazania spełnienia warunku dotyczącego procentowego udziału pojazdów napędzanych
paliwami alternatywnymi. Dla Zamawiającego powinien być to jasny sygnał, że wykonawca
nie spełnia warunku w zakresie dotyczącym procentowego udziału pojazdów N2 i N3, które
są napędzane paliwami alternatywnymi w ogólnej liczbie pojazdów, za pomocą których
wykonawca będzie realizował usługę w ramach poszczególnych sektorów.
Stanowisko Zamawiającego:
W obu sprawach
Zamawiający przedstawił pisemną odpowiedź na odwołanie.
Sygn. akt: KIO 2249/22
W sprawie o sygn. akt: KIO 2249/22 Zamawiający wskazywał, że w jego ocenie nie doszło
przez niego do naruszenia przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publ
icznych. Odnosząc się do części 3 postępowania Zamawiający wskazał, że Firma
INTERBUD wykazała 6 pojazdów kategorii N2 i N3, co według sposobu wyliczenia
zawartego w art. 36a przedstawia się następująco: 6*7:100 =0,42.
Otrzymany współczynnik wynosi 0,42 ,co oznacza, że zgodnie z brzmieniem art. 36a u.e.p.a.
współczynnik ten jest niższy niż 0,5 i podmiot ten nie musiał wykazywać żadnego pojazdu
N2 i N3 napędzanego paliwami alternatywnymi. Podany przez INTERBUD jeden pojazd o
numerze rejestracyjnym WR
025EE mieszczący się w kategorii N1 nie ma znaczenia dla
wykazania spełniania przez niego warunków udziału w postępowaniu , a zatem zarzut
Skarżącego jest całkowicie chybiony.
Zdaniem Zamawiającego ustawodawca zapisem art. 36a u.e.p.a. zmodyfikował wymóg
z
awarty w art. 68a tejże ustawy i w przypadku wykazania przez wykonawcę 6 pojazdów z
kategorii N2 i N3 nie musi on wykazywać chociażby jednego pojazdu napędzanego paliwami
alternatywnymi. Gdyby zamiarem ustawodawcy było wykazanie chociażby jednego takiego
p
ojazdu to zawarłby w ustawie zapis o takiej treści.
Odnosząc się do części 5 postępowania Zamawiający wskazał, że również Konsorjum
EKOLA wykazała 7 pojazdów kategorii N2 i N3 do obsługi sektora V, co według sposobu
wyliczenia zawartego w art. 36a przedsta
wia się następująco: 7x7:100=0,49.
Otrzymany współczynnik wynosi 0,49, co oznacza, że zgodnie z brzmieniem art. 36a u.e.p.a.
współczynnik ten jest niższy niż 0,5 to podmiot ten nie musiał wykazywać żadnego pojazdu
N2 i N3 napędzanego paliwami alternatywnymi. Podany przez Konsorcjum EKOLA jeden
pojazd o numerze rejestracyjnym WR 372CW mieszczący się w kategorii N2/N3 nie ma
znaczenia dla wykazania spełniania przez niego warunków udziału w postępowaniu , a
zatem zarzut Skarżącego jest całkowicie chybiony.
Gdy
by nawet uznać, że wymóg ten należy spełnić to Konsorcjum EKOLA poprzez wskazanie
śmieciarki marki Mercedes Benz ECONIC 2626 o numerze rejestracyjnym WR 372CW,
napędzany sprężonym gazem ziemnym CNG, taki wymóg spełniałaby.
Jak wskazywał Zamawiający z uwagi na fakt, iż każda część zamówienia jest odrębnym
kontraktem to w przypadku składania oferty przez potencjalnego wykonawcę na kilka części
zamówienia , aby spełnić wymóg 7% pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi ,
może on te same pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi kategorii N2 (pojazdy
silnikowe o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nie przekraczającej 12 ton) i N3
(pojazdy silnikowe o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton) wykazać w każdej części
zamówienia.
Sygn. akt: KIO 2250/22
W sprawie o sygn. akt: KIO 2250/22 Zamawiający wskazywał, co następuje:
Konsorcjum EKO-
ESTETYKA wykazała 7 pojazdów kategorii N2 i N3 do obsługi sektora IV,
co według sposobu wyliczenia zawartego w art. 36a przedstawia się następująco:
Otr
zymany współczynnik wynosi 0,49, co oznacza, że zgodnie z brzmieniem art. 36a u.e.p.a.
współczynnik ten jest niższy niż 0,5 to podmiot ten nie musiał wykazywać żadnego pojazdu
N2 i N3 napędzanego paliwami alternatywnymi. Podany przez Konsorcjum EKO-ESETYKA
jeden pojazd o numerze rejestracyjnym WR 372CW mieszczący się w kategorii N2/N3 nie
ma znaczenia dla wykazania spełniania przez niego warunków udziału w postępowaniu, a
zatem zarzut Skarżącego jest całkowicie chybiony.
Gdyby nawet uznać, że wymóg ten należy spełnić to Konsorcjum EKO-ESTETYKA poprzez
wskazanie śmieciarki marki Mercedes Benz ECONIC 2626 o numerze rejestracyjnym WR
372CW, napędzany sprężonym gazem ziemnym CNG taki wymóg spełniałaby.
Odnosząc się do odpowiedzi na pytania z dnia 15 lipca 2022 r. Zamawiający wskazał, że tak
naprawdę odpowiedzią potwierdził dotychczasowe zapisy SWZ. Skoro zamawiający w ppkt
A wskazał, że „3 sztuki śmieciarek mają być odrębne dla każdego sektora” to wykonawca nie
mógłby wskazać tylko trzech tych samych śmieciarek dla każdej części zamówienia. Nie
oznacza to, że musiał do każdego sektora z osobna wskazywać wszystkie odrębne
śmieciarki. Konsorcjum do obsługi sektora V wskazała śmieciarki VOLVO FM340 o nr
rejestracyjnym WR8754T Euro5, DAF o nr rejestracyjnym WR292EA Euro 6, DAF o nr
rejestracyjnym WR 839 FL Euro 5. Natomiast do obsługi sektora IV Konsorcjum wskazało
inne śmieciarki SCANIA P360 o nr rejestracyjnym PNT 64058 Euro 5, MAN TCS P360 o nr
rejestracyjnym WR 732 A4 Euro 5, IVECO STARLIS o nr rejestracyjnym WR 794 E4 Euro 6.
Ww. śmieciarki do obsługi sektora V i IV są to pojazdy podstawowe. Natomiast pojazd
MERCEDES-
BENZ ECONfC 2628 o nr rejestracyjnym 372CW zasilany wyłącznie CNG nie
jest śmieciarką podstawową i może być wykazywany dla każdej części zamówienia.
W związku z powyższym, zdaniem Zamawiającego, oba odwołania powinny zostać
oddalone.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i uczestników postępowania, na
podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy PZP. Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący posiada
interes we wniesieniu odwołania wynikający z art. 505 ustawy PZP.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym:
wykonawcę PHU Komunalnik Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2249/22 w zakresie
części 3 oraz KIO 2250/22 po stronie Odwołującego,
wykonawcę Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowo – Handlowe INTERBUD
Sp. z
o.o. z siedzibą w Radomiu, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego o sygn. akt KIO 2249/22 w zakresie części 3 po stronie
zamawiającego,
3) wyko
nawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum
„EKOLA” Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu oraz Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych
„EKO – ESTETYKA” M. Sp. j. z siedzibą w Radomiu, zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2249/22 w zakresie części 5 oraz KIO
2250/22 po stronie zamawiającego.
Przystąpienia wpłynęły w terminie, a zgłaszający je wskazali na interes w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystąpili. Spełnione zostały również pozostałe
wymogi formalne, a zatem zgłoszone przystąpienia należało uznać za skuteczne.
Izba oddaliła wniesioną przez Zamawiającego opozycję wobec przystąpienia do
postępowania odwoławczego wykonawcy PHU Komunalnik Sp. z o.o. z siedzibą we
Wrocławiu po stronie Odwołującego w sprawach o sygn. akt: KIO 2249/22 i 2250/22.
Zdaniem Zamawiającego fakt, iż Przystępujący w części 3 i 4 postępowania uplasował się na
trzecim miejscu w rankingu ofert, wyklucza istnienie po jego stronie interesu w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść Odwołującego, gdyż w przypadku wyboru oferty Odwołującego
oferta Przystępującego będzie dopiero na 2 miejscu w rankingu ofert.
Izba nie zgodziła się z przedstawioną argumentacją. Obecnie weryfikacja warunków
podmiotowych odbywa się co do zasady jedynie w stosunku do wykonawcy, którego oferta
została najwyżej oceniona. Dlatego też wykonawcy, którzy zajęli dalsze miejsce w rankingu
ofert, takiej weryfikacji jeszcze nie przeszli. Zakładając zatem, że wynik postępowania
odwoławczego byłby korzystny dla Odwołującego, weryfikacja podmiotowa wykonawcy,
którego oferta uplasowała się na pierwszym miejscu w rankingu ofert wciąż by trwała. W
razie jej negatywnego przebiegu, weryfikacji podlegałby wykonawca z kolejnego miejsca
rankingowego. Nie wiadomo
jednak czy wykonawca ten spełniałby ostatecznie warunki
podmiotowe
– w razie negatywnego wyniku weryfikacji jego oferta mogłaby zostać
wyeliminowana z postępowania. W takiej sytuacji również dla wykonawcy z 3 miejsca w
rankingu ofert otwiera się szansa na potencjalne uzyskanie zamówienia. Dlatego też,
zdaniem Izby, 3 miejsce w rankingu ofert nie przesądza o braku interesu w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść Odwołującego. Z tego względu wniesiona opozycja nie została
uwzględniona, a Izba uznała zgłoszone przystąpienie za skuteczne.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
tj. przede wszystkim w oparciu o dokumentację przedmiotowego postępowania, której treść
była kluczowa dla rozstrzygnięcia sprawy. W szczególności istotne były następujące
dokumenty:
treść SWZ, w szczególności w zakresie warunków udziału w postępowaniu – rozdział
VII punkt 1.4.1
odpowiedzi Zamawiającego na pytania do SWZ z dnia 15 lipca 2022 r.
Ponadto Izba wzięła pod uwagę dowody złożone przez Odwołującego, tj.:
zestawienie specyfikacji pojazdów napędzanych paliwami konwencjonalnymi i
alternatywnymi, które zostało złożone na okoliczność znacznej różnicy cen zakupu takich
pojazdów.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny sprawy:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest odbiór i transport odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych
położonych na terenie Gminy Miasta Radomia.
Zamówienie zostało podzielone na 5 części, a każda część obejmuje inny sektor, z którego
odbierane będą odpady komunalne. Zgodnie z zapisami rozdziału V.3. SWZ wykonawcy
mogli złożyć tylko jedną ofertę na daną część zamówienia, przy czym oferty mogli składać w
odniesieniu do maksymalnie trzech części zamówienia.
W
ramach 3 części zamówienia, w zakreślonym przez Zamawiającego terminie, swoje oferty
złożyło łącznie 4 wykonawców, tj.:
1) INTERBUD -
oferując realizację zamówienia za cenę 6.872.283,00 zł;
Odwołujący – oferując realizację zamówienia za cenę 7.941.339,80 zł;
3) PHU Komunalnik sp. z o.o. -
oferując realizację zamówienia za cenę 9.527.544,00 zł;
4) Partner Sp. z. o.o. Sp. k. -
oferując realizację zamówienia za cenę 10.600.567,20 zł.
W ramach 4 części zamówienia, w zakreślonym przez Zamawiającego terminie, swoje oferty
złożyło łącznie 3 wykonawców, tj.:
1) Konsorcjum EKO
– ESTETYKA - oferując realizację zamówienia za cenę 7.618.266
zł;
Odwołujący – oferując realizację zamówienia za cenę 8.103.268,49 zł;
3) PHU Komunalnik sp. z o.o. -
oferując realizację zamówienia za cenę 9.667.463,40 zł.
W ramach 5 części zamówienia, w zakreślonym przez Zamawiającego terminie, swoje oferty
złożyło łącznie 2 wykonawców, tj.:
1) Konsorcjum EKOLA -
oferując realizację zamówienia za cenę 5.865.939,00 zł;
Odwołujący – oferując realizację zamówienia za cenę 6.503.959,08 zł.
W dniu 19 sierpnia Zamawiający poinformował o wyborze ofert najkorzystniejszych, zgodnie
z rankingiem przedstawionym wyżej.
W rozdziale VII SWZ Zamawiający określił warunki, jakie muszą spełnić wykonawcy chcąc
ubiegać się o realizację przedmiotowego zamówienia.
W pkt 1.4.1. SWZ Zamawiający określił warunki dotyczące zdolności technicznej lub
zawodowej wykonawcy, wymagając udowodnienia przez wykonawcę, że:
„posiadany potencjał techniczny umożliwi realizację zamówienia na odpowiednim poziomie
jakości. Powyższy warunek zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że dysponuje lub
będzie dysponować co najmniej:
a) pojazdami do odbioru i transportu odpadów, o normie emisji spali nie niższej niż EURO 4,
spełniającej minimalne wymogi, tj.:
− pojazd ciężarowy – śmieciarka (3 szt.) bezpylny z funkcją kompaktowania (przeznaczenie
– odbiór odpadów komunalnych o kodach: 15 01 06, 15 01 07, ex 20 01 99, 20 02 01, 20 03
− pojazd ciężarowy – hakowiec (1szt.) (przeznaczenie – odbiór odpadów komunalnych o
kodach: 15 01 06, 20 02 01, 20 03 01, 20 03 07,
− pojazd ciężarowy z urządzeniem HDS (1 szt.) o udźwigu minimum 1000 kg przy wysięgu 5
m (przeznaczenie
– odbiór odpadów komunalnych o kodach: 15 01 06, 15 01 07, 20 02 01,
− pojazd ciężarowy – skrzyniowy (1 szt.) (przeznaczenie – odbiór odpadów komunalnych o
kodach: 15 01 06, 15 01 07, 20 02 01, 20 03 01, 20 03 07,
− pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5t (1 szt.) – wydzieloną
przestrzeni
ą na przewóz leków, oddzieloną od kabiny kierowcy (przeznaczenie – odbiór
odpadów komunalnych o kodzie: 20 01 32).
W przypadku Wykonawcy składającego ofertę na więcej niż jeden Sektor Zamawiający
wymaga, aby pojazdy typu śmieciarka w wymaganej ilości 3 szt. były odrębne dla każdego
Sektora. W takiej sytuacji Wykonawca nie może posłużyć się w celu wykazania spełniania
w/w warunku tymi trzema pojazdami typu śmieciarka dla kilku Sektorów. Pozostałe pojazdy
typu hakowiec, z urządzeniem HDS, skrzyniowy oraz o dopuszczalnej masie całkowitej nie
przekraczającej 3,5t mogą być wspólne dla kilku Sektorów.
b) bazą magazynowo- transportową spełniającą wymogi określone w rozporządzeniu
Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości (Dz. U. z 2012, poz. 122).
Zamawiający wymaga, aby zgodnie z art. 68a ust. 1 pkt 2) lit. a w związku z art. 68b pkt 3) lit.
d) ustawy z dnia 11.01.2018 r. o elekt
romobilności i paliwach alternatywnych (t.j. Dz.U. z
2022 r poz. 1083) udział pojazdów kategorii N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/858 z dnia 30
maja 2018 r., napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych
kategorii do obsług Sektora, wynosił co najmniej 7%.
Udział pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, oblicza się, stosując zasadę,
zgodnie z którą wielkość tego udziału poniżej 0,5% zaokrągla się w dół, a wielkość tego
udziału 0,5% i powyżej zaokrągla się w górę”.
Zgodnie z pismem z dnia 15 lipca 2022 r., stanowiącym odpowiedzi na zapytania
wykonawców dotyczące treści SWZ, Zamawiający na pytanie nr 1 o treści:
„Czy Zamawiający uzna za warunek spełniony, gdy wykonawca składający ofertę na trzy
sektory udokumentuje w zakresie posiadanego potencjału technicznego, że dysponuje
pojazdem napędzanym paliwami alternatywnymi w ilości 1 szt. wspólnie dla trzech
sektorów?”
odpowiedział:
„Zamawiający uzna warunek za spełniony, gdy Wykonawca składający ofertę na kilka części
zamówienia, wykaże że udział pojazdów kategorii N2 i N3 napędzanych paliwami
alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów do obsługi każdego z sektorów na które składa
ofertę oddzielnie, wynosi co najmniej 7%, przy czym Wykonawca może te same pojazdy
napędzane paliwami alternatywnymi kategorii N2 i N3 poza pojazdami podstawowymi typu
śmieciarka, wykazać dla każdej części zamówienia”.
Izba zważyła, co następuje:
W pierwszej kolejności Izba pragnie zwrócić uwagę na treść przepisów ustawy z dnia 11
stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1083),
dalej: „ueipa”, które kluczowe są z perspektywy rozstrzygnięcia w obu zawisłych sprawach.
Zgodnie z art. 6
8a ust. 1 pkt 2 ueipa Zamawiający zapewnia aby udział pojazdów kategorii
N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858, napędzanych
paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii objętych zamówieniami,
o których mowa w art. 68b, wynosił co najmniej:
a) 7% - do dnia 31 grudnia 2025 r.,
b) 9% - od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.
Zgodnie z przywołanym rozporządzeniem 2018/858 kategoria N obejmuje pojazdy silnikowe
zaprojektowane i zbudowane głównie do przewozu towarów podzielone na kategorię N1:
pojazdy silnikowe o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony, kategorię N2: pojazdy
silnikowe o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 12 ton oraz
kategorię N3: pojazdy silnikowe o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton.
Udział pojazdów, o którym mowa m. in. w art. 68a, oblicza się, stosując zasadę, zgodnie z
którą wielkość tego udziału poniżej 0,5 zaokrągla się w dół, a wielkość tego udziału 0,5 i
powyżej zaokrągla się w górę (art. 36a ueipa).
Zapisy tożsame z regulacjami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych znalazły
się w SWZ.
W kolejnym kroku odnieść należy się do odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 15 lipca
2022 r., której rozumienie stanowi niejako podstawę zarzutów podnoszonych przez
Odwołującego w obu sprawach. Izba nie zgadza się z prezentowaną przez Odwołującego
interpretacją, jakoby odpowiedź Zamawiającego przesądzała, że możliwość posługiwania się
tymi samymi pojazdami napędzanymi paliwami alternatywnymi w ramach poszczególnych
sektorów nie dotyczyła pojazdów typu „śmieciarka”.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż w treści warunku postawionego w SWZ
Zamawiający wyraźnie wskazuje, że „w przypadku wykonawcy składającego ofertę na więcej
niż jeden sektor Zamawiający wymaga, aby pojazdy typu śmieciarka w wymaganej ilości 3
szt.
były odrębne dla każdego sektora. W takiej sytuacji wykonawca nie może posłużyć się w
celu wykazania spełniania w/w warunku tymi trzema pojazdami typu śmieciarka dla kilku
sektorów”.
Treść warunku potwierdza, że śmieciarki w wymaganej ilości 3 szt. nie mogą być
przenoszone między sektorami. Innymi słowy – do obsługi danego sektora Zamawiający
wymaga przeznaczenia trzech sztuk unikalnych śmieciarek, które nie będą pracowały przy
obsłudze innych sektorów. Oczywiście wymóg ilościowy jest postawiony na poziomie
minimalnym. Zatem w sytuacji, w której wykonawca przeznaczyłby do obsługi sektora
śmieciarki w większej ilości, tj. ponad wymagane 3 szt., to mógłby tymi dodatkowymi
śmieciarkami swobodnie dysponować pomiędzy sektorami. Wymóg odrębności dotyczy
bowiem jedynie wymaganej ilości 3 szt. dla sektora.
Powyższego zdaniem Izby nie zmienia treść odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 15
lipca 2022 r. Według składu orzekającego, użycie w odpowiedzi na pytania określenia „poza
pojazdami podstawowymi typu śmieciarka”, odnosi się właśnie do wymaganej przez
Zamawiającego minimalnej (podstawowej) ilości trzech sztuk unikalnych śmieciarek do
obsługi poszczególnych sektorów. Zatem odpowiadając na ww. pytanie Zamawiający
potwierdził, że poza trzema śmieciarkami, które mają być unikalne dla każdego z sektorów,
celem wykazania odpowiedniego udziału pojazdów kategorii N2 i N3 napędzanych paliwami
alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów do obsługi każdego z sektorów na które składa
ofertę oddzielnie, wykonawca może wykazać te same pojazdy napędzane paliwami
alternatywnymi kategorii N2 i N3 dla każdej części zamówienia.
Zdaniem Izby nie ma podstaw do tego, by użyte przez Zamawiającego określenie „pojazdów
podstawowych” odnosić tylko i wyłącznie do typu pojazdu, tak jak próbuje forsować to
Odwołujący, a nie do jego ilości. Zdaniem Izby to właśnie na ilość kładł akcent Zamawiający
w treści warunku opisanego w SWZ mówiąc o wymaganej ilość 3 szt. śmieciarek do obsługi
każdego z sektorów, co uzasadnia odniesienie określenia „pojazdów podstawowych” właśnie
do ilości, a nie typu pojazdu. Zatem określenie „poza pojazdami podstawowymi typu
śmieciarka” odnosi się do wymaganej przez Zamawiającego ilości trzech sztuk śmieciarek
(wymóg podstawowy co do ilości). Każda śmieciarka ponad podstawową ilość wymaganą
przez Zamawiającego może być natomiast wykazywana również w innych sektorach.
Całokształt zapisów SWZ dotyczących przedmiotowego warunku przemawia, zdaniem Izby,
za takim właśnie jego rozumieniem. Potwierdzają to zwłaszcza zapisy SWZ z punktu 1.4.1, w
którym Zamawiający jasno wskazuje, że w razie składania ofert na kilka sektorów: „W takiej
sytuacji wykonawca nie może posłużyć się w celu wykazania spełniania w/w warunku tymi
trzema
pojazdami typu śmieciarka dla kilku sektorów”. Akcent ponownie kładziony jest na
liczbę unikalnych pojazdów do obsługi danego sektora.
Co istotne, nawet gdyby uznać, że zapisy SWZ w ww. zakresie są niejednoznaczne i
dopuszczalna jest interpretacja prezentowana przez Odwołującego to należy pamiętać, że
wszelkie niejasności w treści dokumentacji sporządzonej przez zamawiającego należy
tłumaczyć na korzyść wykonawców, zaś ewentualne błędy popełnione w toku postępowania
przez zamawiającego nie mogą wpływać negatywnie na sytuację wykonawców biorących
udział w postępowaniu.
Uwzględniając powyższe, należy przejść do merytorycznej oceny zarzutów postawionych w
obu sprawach.
KIO 2249/22
– część III.
Wykonawca INTERB
UD Sp. z o. o. na potrzeby postępowania w części 3 wskazał w
przedłożonych dokumentach podmiotowych (załącznik nr 11 do SWZ – wykaz narzędzi
dostępnych wykonawcy w celu wykonania zamówienia publicznego wraz z informacją o
podstawie do dysponowania tymi zas
obami) 6 pojazdów z kategorii N2 i N3 oraz 2 pojazdy z
kategorii N1.
Uwzględniając zatem sposób liczenia udziału pojazdów uregulowany w art. 36a ueipa oraz w
SWZ należy dojść do wniosku, że otrzymany współczynnik wynosi 0,42 (7% x 6 pojazdów z
kategorii N2
/N3 = 0,42) co oznacza, że jest niższy niż 0,5 i powinno się go zaokrąglić w dół.
Otrzymany wynik daje 0, a zatem siedmioprocentowy udział pojazdów z kategorii N2 i N3
napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tej kategorii do obsługi
sektora jest również równy 0. Wykonawca nie musiał więc wykazywać żadnego pojazdu z
kategorii N2 i N3 napędzanego paliwami alternatywnymi.
KIO 2249/22
– część V.
Konsorcjum „EKOLA” Sp. z o. o. i Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „EKO-ESTETYKA”
M. Sp.
j. na potrzeby postępowania w części 5 wskazał w przedłożonych dokumentach
podmiotowych (załącznik nr 11 do SWZ – wykaz narzędzi dostępnych wykonawcy w celu
wykonania zamówienia publicznego wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi
zasobami) 8 poj
azdów z kategorii N2 i N3 oraz 2 pojazdy z kategorii N1.
Uwzględniając zatem sposób liczenia udziału pojazdów uregulowany w art. 36a ueipa oraz w
SWZ należy dojść do wniosku, że otrzymany współczynnik wynosi 0,56 (7% x 8 pojazdów z
kategorii N2/N3 = 0,56)
co oznacza, że jest wyższy niż 0,5 i powinno się go zaokrąglić w
górę. Otrzymany wynik daje 1, a zatem siedmioprocentowy udział pojazdów z kategorii N2 i
N3 napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tej kategorii do
obsługi sektora powinien wynosić 1 pojazd.
W zestawieniu przedstawionym przez wykonawcę znajduje się pojazd dodatkowy, ciężarowy
– śmieciarka: MERCEDES-BENZ ECONIC 2628, WR 372CW, który jest pojazdem
bezemisyjnym. Wykonawca spełnia zatem postawiony przez Zamawiającego warunek
udziału w postępowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, że ten sam pojazd wykazany jest przez
tego wykonawcę we flocie pojazdów przeznaczonych również do obsługi sektora IV. Jak
bowiem mowa była wcześniej, treść warunku wykluczała przenoszenie między sektorami
śmieciarek w wymaganej ilości podstawowej 3 sztuk. Pojazdy ponad wymaganą ilość
unikalnych śmieciarek dla danego sektora mogły być również wykazywane w ramach innych
sektorów. Dodatkowo – w ramach części IV postępowania wykonawca nie miał obowiązku
wy
kazywania żadnego pojazdu napędzanego paliwami alternatywnymi.
KIO 2250/22
– część IV.
Konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „EKO-ESTETYKA” M. Sp. j. i „EKOLA”
Sp. z o. o. na potrzeby postępowania w części 4 wskazał w przedłożonych dokumentach
podm
iotowych (załącznik nr 11 do SWZ – wykaz narzędzi dostępnych wykonawcy w celu
wykonania zamówienia publicznego wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi
zasobami) 7 pojazdów z kategorii N2 i N3 oraz 2 pojazdy z kategorii N1.
Uwzględniając zatem sposób liczenia udziału pojazdów uregulowany w art. 36a ueipa oraz w
SWZ należy dojść do wniosku, że otrzymany współczynnik wynosi 0,49 (7% x 7 pojazdów z
kategorii N2/N3 = 0,49) co oznacza, że jest niższy niż 0,5 i powinno się go zaokrąglić w dół.
Otrzymany
wynik daje 0, a zatem siedmioprocentowy udział pojazdów z kategorii N2 i N3
napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tej kategorii do obsługi
sektora wynosi 0 pojazdów. Wykonawca nie musiał więc wykazywać żadnego pojazdu z
katego
rii N2 i N3 napędzanego paliwami alternatywnymi.
Mając zatem na uwadze powyższe należy dojść do wniosku, że wykonawcy, których oferty
zostały wybrane jako najkorzystniejsze w części III, IV i V postępowania spełniają warunki
udziału w postępowaniu, a złożone przez nich załączniki nr 11 do SWZ nie są obarczone
błędami, gdyż potwierdzają spełnianie przez nich warunku udziału w postępowaniu. Nie ma
zatem podstaw by korzystać z dyspozycji art. 128 ust. 1 ustawy PZP i wzywać wykonawców
do ich poprawienia. Trzeba
więc uznać, że zarzuty postawione przez Odwołującego się nie
potwierdziły. Z tego względu orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………