KIO 2245/22 POSTANOWIENIE dnia 12 września 2022 r.

Stan prawny na dzień: 13.02.2023

Sygn. akt: KIO 2245/22   

POSTANOWIENIE 

z dnia 

12 września 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Andrzej Niwicki     

po  rozpoz

naniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  12  września  2022  r.  

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29 

sierpnia  2022 r. przez Impel S.A. 

z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym 

przez zamawi

ającego – PGE Energia Cieplna S.A. z siedzibą w Warszawie 

                                                          postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

nakazuje zwrot  z rachunku Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz Impel  S.A.  z 

siedzibą we Wrocławiu kwoty 13 500 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset  

złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 14 dni 

od  dn

ia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2245/22                              Uzasadnienie 

Zamawiający: PGE Energia Cieplna S.A ul. Złota 59  00–120  Warszawa  prowadzi w trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pt.: 

„Świadczenie usług  ochrony  fizycznej  osób  i mienia w  PGE  Energia Ciepła S.A. Oddział  w 

S

zczecinie”.  

Odwołujący:  Impel  S.A.  50-304  Wrocław,  wniósł    odwołanie  wobec  treści  postanowień 

specyfikacji warunków zamówienia oraz umowy. 

Odwołujący zarzuca Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów, które ma wpływ 

na wynik p

ostępowania w sprawie zamówienia publicznego: art. 439 w zw. z art. 99 ust. 1, 2 i 

4    oraz  art.  16  pkt  1)  i  3)  Ustawy    w  zw.    z  art.  3531  oraz  art.  5  KC  w  zw.  z  art.  8  ust.  1 

Ustawy    poprzez  dokonanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  sprzeczny  z  ww. 

przepisami  z  uwagi  na 

zastrzeżenie  w  §  4  ust.  4.8.4)  Projektu  umowy,    że  waloryzacja 

wynagrodzenia  wykonawcy  może  nastąpić  „w  przypadku  zmiany  procentowego  wskaźnika 

zmiany  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych  ogłaszanego  w  komunikacie  Prezesa 

Głównego Urzędu Statystycznego w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o zmianę z 

tytułu  okoliczności,  o  których  mowa    w  ust.  4.8.4  Umowy  w  stosunku  do  analogicznego 

miesiąca  roku  poprzedniego” jedynie o ½  wartości  opisanego wskaźnika   oraz „zmiana nie 

może  występować  wcześniej  niż  12  miesięcy  od  ostatniej  zmiany  Wynagrodzenia 

Umownego  spowodowanej  zmianą  ceny  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją 

Umowy” po 12 miesiącach od daty wejścia w życie; podczas gdy takie uwarunkowanie zasad 

waloryzacji  wynagrodzenia  nie  pozwala  na  zapewni

enie  ekwiwalentności  świadczeń  stron 

umowy o Zamówienie oraz nie niweluje ryzyka związanego  ze zmianami kosztów wykonania 

zamówienia  publicznego,  ponieważ  przy  aktualnym  poziomie  inflacji,  jak  również 

zaważywszy  na  poziom  marżowości  kontraktów  utrzymaniowych,  obniżenie  możliwości 

waloryzacji  do  ½  wskaźnika  GUS,  w  bardzo  istotny  sposób  przekłada  się  na  utrzymanie 

rentowności  wykonania  umowy,  przy  założeniu  możliwości  waloryzacji  dopiero  po  12 

miesiącach,  co  12  miesięcy,  co  ogranicza  możliwość  waloryzacji,  zaś  utrzymanie  ww. 

zapisów  Projektu  umowy  w  niezmienionym  kształcie  musi  być  uznane  za  naruszające 

zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania stron stosunku zobowiązaniowego.  

W  związku  z  powyższymi  zarzutami,  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu 

zmiany postanowień Projektu umowy w zakresie i brzmieniu zaproponowanym w odwołaniu.   

Odwołujący w  dniu 12 września 2022 r. złożył oświadczenie pisemne, że  cofa odwołanie. 


Izba rozpoznając przedmiotowe odwołanie na podstawie art. 568 pkt 1 Ustawy z 11 września 

2019  r. 

–  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.)  wydała 

postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego. 

Rozstrzygnięcie  o  kosztach  postępowania  odwoławczego  wydano  na  podstawie  §  9  ust.  1 

pkt  3a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437). 

Przewodniczący:  ……………………..