Sygn. akt: KIO 2220/22
WYROK
z dnia 7 września 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie dnia 6 września 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dnia 26 sierpnia 2022 r. przez wykonawcę NET
MARINE-
MARINE POWER SERVICE Sp. z o. o. z siedzibą w Szczecinie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Komendę Portu Wojennego w Gdyni
przy udziale wykonawcy Gdańska Stocznia „Remontowa” z siedzibą w Gdańsku
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorz
ystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a w jej
ramach odrzucenie oferty wykonawcy Gdańska Stocznia „Remontowa” na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża zamawiającego i zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy
złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3600 zł (słownie: trzy tysiące sześć set złotych, zero groszy) stanowiącą koszt
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego, kwotę 762,11 zł (słownie: siedemset
sześćdziesiąt dwa złote, jedenaście groszy) stanowiącą koszt dojazdu pełnomocnika
odwołującego na rozprawę oraz kwotę 17 zł (słownie: siedemnaście złotych, zero
groszy
) z tytułu opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Zasądza od zamawiającego Komendy Portu Wojennego w Gdyni na rzecz
odwołującego NET MARINE-MARINE POWER SERVICE Sp. z o. o. z siedzibą w
Szczecinie kwotę 19 379,11 zł (słownie: dziewiętnaście tysięcy trzysta siedemdziesiąt
dziewięć złotych, jedenaście groszy).
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………............
Sygn. akt: KIO 2220/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Komenda Portu Wojennego w Gdyni, dalej jako: „Zamawiający”, prowadzi
postępowanie w trybie przetargu ograniczonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710), dalej jako:
„ustawa PZP”, na „Naprawę średnią i dokową R14”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 1 marca 2022 r. pod numerem 2022/S 042-110198
W dniu 26 sierpnia 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy NET MARINE-
MARINE POWER SERVICE Sp. z o. o. z siedzibą w Szczecinie,
dalej jako: „Odwołujący”, w którym zarzucił on Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty GSR, w
sytuacji kiedy oferta złożona przez GSR zawiera rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia,
2) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 5 oraz w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy PZP
poprzez dokonanie wadliwego badania treści oferty GSR i zaniechanie jej
odrzucenia, w sytuacji kiedy pomim
o, że wykonawca ten, będąc prawidłowo
wezwanym przez Zamawiającego do wyjaśnień w zakresie ceny oferty pismem z dnia
08 lipca 2022 r., a następnie z dnia 26 lipca 2022 roku nie wykazał, że jego oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu lub ich istotnych części składowych w
stosunku do przedmiotu zamówienia,
3) art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy PZP poprzez zaniechanie
czynności odrzucenia oferty GSR, w sytuacji gdy GSR przedstawiła wyłącznie
pozorne i ogólne wyjaśnienia zaoferowanej ceny, nie przedstawiła żadnych
konkretnych informacji, ani dowodów oraz nie udzieliła odpowiedzi na pytania
Zamawiającego.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
odrzucenia oferty Przystępującego oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert bez
uwzględnienia oferty Przystępującego.
Stanowisko Odwołującego:
Odwołujący podkreślił, że Zamawiający posiadając pierwotne wyjaśnienia GSR, uznał je za
niewystarczające, gdyż zdecydował się na unieważnienie swojej czynności polegającej na
wyborze oferty GSR jako oferty najkorzystniejszej. Oznacza to, że Zamawiający po
pierwszych wyjaśnieniach miał wątpliwości co do tego, że zaoferowana przez GSR cena jest
ceną rynkową. Zamawiający dał wyraz swoim wątpliwościom w kolejnym wezwaniu GSR do
złożenia wyjaśnień (26.07.2022), w którym wskazywał na ogólnikowość złożonych
wyjaśnień, brak odniesienia się do punktów kalkulacji, które generują najwyższe koszty
materiałowe oraz obowiązek przedłożenia dowodów. Zadaniem GSR było zatem
przedstawienie dowodów na wyliczenie ceny, czego z pewnością nie zrobiła w piśmie z dnia
09 sierpnia 2022 roku.
Zdaniem Odwołującego GSR w swoich ponownych wyjaśnieniach, które miały zawierać
dowody i kalkulację kosztów czy też oszczędności, ograniczyła się wyłącznie do złożenia
oświadczeń, które nie zostały poparte żadnymi dowodami. GSR w dalszym ciągu ograniczyła
się do oświadczenia, że posiada doświadczenie, że posiada wykwalifikowanych
pracowników w każdej branży oraz że ma infrastrukturę pozwalająca na prowadzenie
remontu i obniżenie kosztów. Zamawiający na podstawie posiadanych oświadczeń nie
powinien był zmienić zdania, co do tego, że zachodzi uzasadniona wątpliwość co do tego, że
cena jest ceną rażąco niską. GSR zamiast wykonać zobowiązanie Zamawiającego i skupić
się na precyzyjnej odpowiedzi w zakresie kalkulacji ceny ofertowej, podjęła polemikę z
pismem Net Marine kierowanym do Zamawiającego.
Odwołujący wskazywał na następujące uchybienia wyjaśnień złożonych przez
Przystępującego:
• GSR przedstawiła wyłącznie zbiorcze zestawienie cen za daną pozycję WPN, a nie
kalkulacje cen poszczególnych pozycji WPN,
• W kalkulacji oferty nie ma żadnej informacji o kosztach ogólnych spółki, które powinny
zostać uwzględnione w kalkulacji ceny, jak chociażby tzw. koszty ogólne zarządu,
koszty wynagrodzeń pracowników,
• Przystępujący nie przedstawił również dowodów wskazujących, na ceny materiałów
jakie zamierza dostarczyć w ramach umowy,
Jak dalej wskazywał Odwołujący, na podstawie przedłożonych wyjaśnień Zamawiający wciąż
nie ma możliwości zweryfikowania, czy GSR kalkulując cenę z uwzględnieniem marży
zrobiła to w sposób rynkowy. Powyższe oznacza, że Zamawiający błędnie ocenił ofertę GSR,
jako oferty nie zawierającej rażąco niskiej ceny, zwłaszcza przez pryzmat jego ponownych
wyjaśnień, które nie tylko są niepełne ale przede wszystkim nie zawierają podstawowych
składników cenotwórczych, jakie dane oferta powinna zawierać. Zaoferowana cena zatem,
zdecydowanie sugeruje, że wykonawca ten zamierza wykonać umowę poniżej kosztów jakie
poniesie w związku z jej wykonaniem. Zamawiający nie miał podstaw do zmiany swojego
przeświadczenia o niekompletności wyjaśnień oraz pozbawienia się wątpliwości co do tego
czy cena GSR jest cena rażąco zaniżoną.
Dodatkowo Odwołujący zwrócił uwagę, że wyjaśnienia Przystępującego miały ogólny
charakter, nie zawierały dowodów oraz nie odpowiadały na wszystkie wątpliwości
zasygnalizowane przez Zamawiającego w wezwaniu.
Stanowisko Zamawiającego:
W odpowiedzi na odwołanie z dnia 5 września 2022 r. Zamawiający przedstawił swoje
stanowisko w sprawie. Zdaniem Zamawiającego odwołanie w całości powinno zostać
oddalone. Jak zwracał uwagę Zamawiający, dokonując analizy wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny, złożonych przez Przystępującego, nie znalazł on podstaw do uznania ich za
niewystarczające, a tym samym potwierdzające, że Wykonawca nie jest w stanie wykonać
zamówienia za zaoferowaną kwotę. Uzyskano wiedzę na temat kosztów realizacji
poszczególnych pozycji Wykazu Prac Naprawczych - kosztorys z podziałem na koszty
robocizny, materiałów oraz innych, stanowił załącznik do wyjaśnień Przystępującego z dnia
12.07.2022r. Ponadto, w kolejnych wyjaśnieniach, Przystępujący wyjaśnił i przedstawił
dowód na możliwość realizacji pozycji z zakresu prac, która generowała największe koszty
materiałowe tj. poz. 11 - linia wałów.
Zamawiający zwrócił uwagę na kwestionowaną przez Odwołującego stawkę za roboczogo-
dzinę w wysokości 130 zł netto (159,90 zł brutto) wskazując, że nie powinna ona budzić wąt-
pliwości Odwołującego, gdyż sam Odwołujący realizuje obecnie prace naprawcze na okrę-
tach Marynarki Wojennej za stawkę 89 zł netto (116,85 zł brutto).
Jednocześnie zamawiający podkreślił, iż specyfika remontu jednostek pływających jest taka,
że każdy z wykonawców dysponuje swoją technologią napraw, która może powodować dys-
proporcję w wynagrodzeniu za ten sam zakres prac, na dowód czego przedstawił stosowne
dokumenty.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem Stron i uczestników postępowania, na
podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 ustawy PZP. Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący posiada
interes we wniesieniu odwołania wynikający z art. 505 ustawy PZP.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym zgłaszającego
przystąpienie po stronie Zamawiającego wykonawcę Gdańska Stocznia „Remontowa” z
siedzibą w Gdańsku. Przystąpienie wpłynęło w terminie, a Przystępujący wskazał na interes
w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystąpił. Spełnione zostały
również pozostałe warunki formalne, a zatem zgłoszone przystąpienie należało uznać za
skuteczne.
Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy,
tj. przede wszystkim w oparciu o dokumentację przedmiotowego postępowania, której treść
była kluczowa dla rozstrzygnięcia sprawy. W szczególności istotne były następujące
dokumenty:
Pismo z dnia 8 lipca 2022 r. stanowiące wezwanie Przystępującego do złożenia
wyjaśnień ceny w trybie art. 224 ustawy PZP,
2) Pismo z dnia 12 lipca 2022 r. stan
owiące odpowiedź Przystępującego na ww.
wezwanie wraz z załącznikiem,
Pismo z dnia 26 lipca 2022 r. stanowiące ponowne wezwanie Zamawiającego do
złożenia przez Przystępującego wyjaśnień ceny,
Pismo z dnia 9 sierpnia 2022 r. będące odpowiedzią Przystępującego na ww.
wezwanie.
Izba postanowiła pominąć przedłożone przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie
dowody, tj.: wyciąg z umowy nr 530/T-O/2021 z dnia 06.08.2021 r., wyciąg z umowy nr
728/T-
O/2021 z dnia 27.10.2021 oraz wykazy złożonych ofert w postępowaniach o
następujących
numerach
referencyjnych:
22/KPW/STO/2022,
35/KPW/STO/2022/,
41/KPW/STO/2022,
85/KPW/STO/2022,
55/KPW/STO/2021,
84/KPW/STO/2021,
89/KPW/STO/2021, 92/KPW/STO/2021, 116/KPW/STO/2021, 61/KPW/STO/2022.
Zdaniem Izby dowody te
są nieprzydatne dla rozstrzygnięcia sprawy bowiem badanie rażąco
niskiej ceny każdorazowo odbywa się w ramach prowadzonego postępowania, a ponadto
obowiązek udowodnienia, że cena nie jest rażąco niska każdorazowo spoczywa na
wykonawcy udzielającym wyjaśnień. Zatem ocenie Izby, w kontekście zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, podlegają jedynie wyjaśnienia składane przez
Przystępującego na wezwanie Zamawiającego oraz dowody, które się w nich znalazły. Tylko
te dokumenty są istotne dla stwierdzenia czy Przystępujący obalił domniemanie rażąco
niskiej ceny jego oferty w składanych przez siebie wyjaśnieniach. Izba nie bada bowiem
obiektywnie czy np. dane stawki roboczogodziny są na poziomie rynkowym, a jedynie to czy
wykonawca, który tak twierdzi powyższe wykazał w składanych wyjaśnieniach i tym samym
obalił domniemanie rażąco niskiej ceny jego oferty. W związku z powyższym przedłożone
przez Zamawiającego dowody nie miały żadnego znaczenia w kontekście rozstrzygnięcia
sprawy.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny sprawy:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi w trybie przetargu
ograniczonego na: „Naprawę średnia i dokową R-14”. W Rozdziale VIII SWZ Zmawiający
opisał kryteria jakimi kierować się będzie przy wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia
tych kryteriów, tj.: koszt wykonania prac wyszczególnionych w WPN-90% oraz ryzyko
poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których
wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac-10%.
Do Zamawiającego wpłynęły cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W
dniu 21 kwietnia 2022 roku Zamawiający poinformował wykonawców, że wszyscy
wykonawcy, którzy złożyli wnioski o udział w postępowaniu spełniają warunki do wzięcia w
nim ud
ziału. Zamawiający jednocześnie zaprosił do składania ofert i przekazał wykonawcom
Specyfikacje Warunków Zamówienia. Do upływu terminu składania ofert do Zamawiającego
wpłynęły cztery oferty, w tym oferta Odwołującego i Przystępującego. Oferta Odwołującego
opiewała na kwotę 13.618.200 zł brutto, zaś Przystępującego na kwotę 7.411.000 brutto.
Zamawiający wezwał Przystępującego pismem z dnia 8 lipca 2022 r. do złożenia wyjaśnień
w trybie art. 224 ustawy PZP. W piśmie tym Zamawiając zwrócił się o złożenie wyjaśnień, w
tym złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny wskazując na elementy wyjaśnień za
treścią przepisu art. 224 ust. 3 ustawy PZP. W dalszej części pisma Zamawiający wskazał
jednoznacznie, że „złożenie szczegółowych wyjaśnień jest obowiązkiem wykonawcy”, a w
dalszej części podkreślił, że „wyjaśnienia powinny być wyczerpujące, konkretne i
przekonujące, winny wskazywać np. szczegółową kalkulację oszczędności wynikających z
faktu istnienia szczególnych korzystnych warunków realizacji zadania, jak te wskazane
powyżej (pkt 1-8), ujawniając najważniejsze składniki cenotwórcze (np. koszty pracowników,
marżę wykonawcy itp.). W przeciwnym wypadku wyjaśnienia będą miały charakter jedynie
pozorny i nie będą stanowiły wyjaśnienia elementów oferty mających wpływ na wysokość
cen”.
Przystępujący pismem z dnia 12 lipca 2022 roku udzielił Zamawiającemu odpowiedzi, w
którym podał, że do pisma załącza kalkulację, która „została przygotowana zgodnie z
polityką cenową”, bazująca na „podstawowych założeniach cenotwórczych”. Przystępujący
wskazał, że „szczegółowy kosztorys oferty w pełni potwierdza, że zaoferowana cena jest
realna”. Wskazał również, że blisko połowa pozycji WPN obliguje wykonawcę w głównej
mierze do dokonania weryfikacji SPW oraz podległych im systemów okrętowych bez
generowania zbędnych i niezasadnych kosztów, które spowodowały rażące przeszacowanie
ofert pozostałych wykonawców. Dodał także, że wymagane przez Zamawiającego
sporządzenie protokołów weryfikacyjnych wraz z zestawieniem dodatkowych kosztów w
bard
zo dużym stopniu będą indykowały zakres oraz koszty dodatkowych prac naprawczych.
Wskazał również na wysokość stawki za roboczogodzinę, tj. 130 zł netto oraz narzuty
kosztów materiałów w wysokości 10%.
Następnie w dniu 14 lipca 2022 roku, po otrzymaniu wyjaśnień Przystępującego,
Zamawiający dokonał wyboru jego oferty. W dniu 21 lipca 2022 roku Zamawiający cofnął
czynność wyboru oferty najkorzystniejszej i przystąpił do ponownego badania i oceny ofert.
Zamawiający zwrócił się ponownie do Przystępującego w dniu 26 lipca 2022 r. o udzielenie
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, przekazując jednocześnie pismo Odwołującego z
dnia 20.07.2022 r., w którym wyraził on Zamawiającemu swoje wątpliwości co do
przedłożonych przez Przystępującego wyjaśnień ceny. Zamawiający zwrócił zwłaszcza
uwagę, że złożone uprzednio wyjaśnienia mają charakter zbyt ogólny, aby uznać je za
wystarczające do podjęcia decyzji o ewentualnym odrzuceniu bądź nie oferty. Wskazał
również, że Przystępujący nie odniósł się szczegółowo do punktów, które generują
największe koszty materiałowe. Ponadto podkreślił, że oczekuje szczegółowego rozpisania,
co składa się na podaną wysokość stawki roboczogodziny. Zamawiający zobowiązał również
Przystępującego do doprecyzowania i wykazania w sposób mierzalny jak polityka cenowa
firmy oraz podstawowe założenia cenotwórcze przedsiębiorstwa Przystępującego wpływają
na obniżenie kosztów realizacji zamówienia, jakie mają przełożenie na poszczególne
elementy składowe ceny. Zamawiający zwrócił również uwagę, że wyjaśnienia te powinny
potwierdzać dlaczego Przystępującego był w stanie zaoferować cenę na poziomie
odbiegającym od wartości zamówienia lub cen innych złożonych w postępowaniu ofert oraz
obowiązek wykazania powyższego dowodami.
W dniu 9 sierpnia 2022 r. Pr
zystępujący złożył ponowne wyjaśnienia ceny. W dodatkowych
wyjaśnieniach Przystępujący wskazywał przede wszystkim na odmienny sposób zarządzania
procesem świadczenia usług remontowych, który jest podstawowym czynnikiem
wpływającym na obniżenie ceny w porównaniu do innych wykonawców. Podkreślał olbrzymią
wiedzę i doświadczenie, własne zaplecze techniczne i niezbędną infrastrukturę oraz
bezpośrednie dysponowanie wykwalifikowaną kadrą z każdej branży niezbędnej do
wykonania remontu bez udziału podmiotów zewnętrznych. Wskazał również, że na stawkę
130 zł za roboczogodzinę składają się koszty bezpośrednie pracownika stoczni, narzut
kosztów wydziałowych do robocizny i narzut kosztów ogólnozakładowych w wysokości ok.
40% oraz marża stoczni w wysokości ok. 20%. Podkreślił, że korzystanie z pracowników
zewnętrznych podniosłoby stawkę o dodatkowe 35%.
Dodał, że w zakresie pozycji generujących najwyższe koszty materiałowe, obecna bardzo
dobra sytuacja finansowa pozwala na zastosowanie przez Przystępującego niskiej marży w
wysokości 10%. Dodatkowo podkreślił, że w pozycji nr 10 WPN koszt części prac został
skalkulowany w kolumnie 3 (ilość rbg) na łączną sumę 7.900 zł netto, na co przedstawił
również stosowny dowód - oświadczenie firmy z grupy REMONTOWA.
Przystępujący dodał także, że oferta Przystępującego nie uwzględniała ryzyka poniesienia
kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których wykonanie jest
niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac, co też jasno pokazuje, że
uwzględniłby on te prace dopiero na etapie po weryfikacyjnym.
Zamawiający w dniu 18 sierpnia 2022 r. ponownie wybrał ofertę Przystępującego jako
najkorzystniejszą.
Izba zważyła, co następuje:
W pierwszej kolejności Izba pragnie zwrócić uwagę na pewne naczelne zasady jakie zostały
wypracowane w orzecznictwie i doktrynie w odniesieniu do zagadnienia wyjaśnień rażąco
niskiej ceny.
Przede wszystkim wyjaśnienia składane przez wykonawców ubiegających się o uzyskanie
zamówienia w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 224 ust. 1 ustawy PZP powinny w
sposób wyczerpujący i konkretny wykazywać możliwość wykonania zamówienia na
warunkach określonych w SWZ za cenę wskazaną w ofercie. Wykonawca wezwany w trybie
art. 224 ust. 1 ww. ustawy jest zobowiązany na tyle szczegółowo wyjaśnić względy, dla
których był uprawniony zaoferować taką cenę, by Zamawiający nie miał już podstaw mieć w
tej sprawie wątpliwości (tak: wyrok z dnia 27 stycznia 2022 r., KIO 113/22).
Po drugie, wyjaśnienia powinny być poparte dowodami. Dowody te powinny potwierdzać
ponoszone przez wykonawcę koszty i okoliczności umożliwiające ich obniżenie o konkretną
wartość w stosunku do poziomu rynkowego/oszacowanego przez zamawiającego (tak:
wyrok z dnia 4 lutego 2022 r., KIO 115/22).
Po trzecie, składane wyjaśnienia powinny być konkretne. Mnożenie ogólników o wielkim
doświadczeniu wykonawcy, jego znakomitej organizacji produkcji, optymalizacji kosztów,
wdrożenia niezwykle nowoczesnych i energooszczędnych technologii, posiadaniu
wykwalifikowanej acz taniej kadry, korzystnym położeniu jego bazy czy siedziby, etc. (...)
przeważnie nic nie wnosi do sprawy i nie niesie informacji o żadnych możliwych do
uchwycenia wartościach ekonomicznych. Informacja taka może być traktowana jedynie jako
dopełnienie i tło dla bardziej konkretnych i wymiernych danych podawanych w ramach
wyjaśnień, a nie ich podstawa czy zasadnicza treść. Informacje podawane w wyjaśnieniach
powinny być więc na tyle konkretne, aby możliwe było ich przynajmniej przybliżone
przełożenie na uchwytne I wymierne wartości ekonomiczne, a także możliwa ich weryfikacja
oraz ocena wiarygodności (tak: wyrok z dnia 25 lutego 2015 r., KIO 178/15).
Podsumowując zatem, obowiązkiem wykonawcy jest, aby w odpowiedzi na wezwanie
wystosowane przez zamawiającego udzielił wyjaśnień dotyczących okoliczności, które
wpłynęły na wysokość zaoferowanej ceny w taki sposób, aby na ich podstawie możliwe było
jednoznaczne ustalenie, że cena oferty (odpowiednio koszt, istotna część składowa) nie jest
ceną rażąco niską. Efektem składanych wyjaśnień ma być stworzenie podstaw do uznania
przez zamawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco niskiej ceny oferty nie było
uzasadnione (tak: wyrok z dnia 16 marca 2021 r., KIO 600/21).
Co także istotne, nie jest zadaniem Izby badanie ceny oferty w pełnym aspekcie i ustalanie w
postępowaniu odwoławczym, czy cena rzeczywiście umożliwi realizację zamówienia.
Obowiązkiem Izby jest natomiast ocena, czy Zamawiający w sposób prawidłowy ocenił
złożone przez wykonawcę wyjaśnienia (tak: wyrok z dnia 15 kwietnia 2022 r., KIO 835/22).
Przechodząc zatem do oceny złożonych w postępowaniu wyjaśnień Przystępującego Izba
pragnie skonstatować, że Przystępujący nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny jego
oferty, gdyż złożone przez niego wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w
ofercie ceny oraz stoją w sprzeczności z zasadami, które powinny leżeć u podstaw
składanych wyjaśnień.
W pierwszej kolejności Izba zgadza się z Odwołującym, że specyfika przedmiotu
zamówienia, poziom na jakim ustalona została szacunkowa wartość zamówienia oraz
wysokość cen zaoferowanych przez pozostałych wykonawców uczestniczących w
postępowaniu powinny skłonić Zamawiającego do rzetelnej i wnikliwej oceny oferty złożonej
przez Przystępującego pod kątem rażąco niskiej ceny. Niemal dwukrotna różnica pomiędzy
ceną zaoferowaną przez Przystępującego, a cenami pozostałych oferentów nie przesądza
oczywiście z automatu, że do czynienia mamy z ceną rażąco niską, jednak okoliczność ta
powinna stanowić podstawę dla dokładnego przeprowadzenia procedury wyjaśniającej.
Tym bardziej dziwi podejście Zamawiającego, który na skutek pism kierowanych przez
Odwołującego unieważnia czynność wyboru oferty najkorzystniejszej poniekąd przyznając,
że pierwsze wyjaśnienia Przystępującego miały charakter zbyt ogólny, a następnie dokonuje
ponownego wyboru oferty Przystępującego uznając kolejne wyjaśnienia za wystarczające,
pomimo że tak naprawdę nic nie wniosły one do sprawy, a poziomem szczegółowości
zbliżone były do wyjaśnień złożonych uprzednio.
Zdaniem składu orzekającego, zarówno wyjaśnienia z dnia 12 lipca 2022 r. jak też
późniejsze, z dnia 9 sierpnia 2022 r., miały ogólny charakter, opierały się na deklaracjach
niepopartych dowodami oraz uniemożliwiały Zamawiającemu zweryfikowanie prawdziwości
twierdzeń w nich zawartych, a tym samym nie obalały domniemania istnienia rażąco niskiej
ceny oferty Przystępującego.
Głównym elementem wyjaśnień z dnia 12 lipca 2022 r. była załączona do nich szczegółowa
kalkulacja kosztów. Wskazać jednak należy, że poprawności dokonanych wyliczeń nie da się
w żaden sposób zweryfikować. Wykonawca przedstawił pewne wartości liczbowe, jednak nie
wyjaśnił ich w żaden sposób oraz nie przedstawił dowodów na poparcie prawidłowości
przyjętych założeń. Zamawiający dysponował zatem informacją o wysokości zakładanych
kosztów, ale nie miał możliwości zweryfikowania ich prawdziwości, a o to właśnie chodzi w
wyjaśnieniach by zasadność przyjęcia pewnych wartości wytłumaczyć, a nie tylko je
przedstawić. Trzeba więc uznać, ze dane zawarte w kalkulacji mają charakter gołosłowny i
nieudowodniony.
W części opisowej wyjaśnień z dnia 12 lipca 2022 r. nie znalazły się inne elementy, które
można by zakwalifikować jako wyjaśnienia ceny oferty Przystępującego. Bazowały one na
ogólnikach jak np. zapewnienia, że „szczegółowy kosztorys oferty w pełni potwierdza, że
zaoferowana cena jest realna, a wykonawca z całą pewnością jest w stanie zrealizować
zamówienie, zgodnie z wymaganiami specyfikacji Zamawiającego, w ramach wynagrodzenia
umownego” czy też, że „powyższe wyjaśnienia, jak również załączony szczegółowy
kosztorys oferty wskazują, że wykonawca Gdańska Stocznia „REMONTOWA” S. A.
sporządzając ofertę precyzyjnie wycenił czynności opisane do wykonania w WPN oraz, że
nie można w żadnym wypadku zakwalifikować zaoferowanej przez niego ceny jako rażąco
niskiej (…)”. Za mające charakter konkretnych wyjaśnień można uznać wskazanie kosztu
roboczogodziny w wysokości 130 zł netto oraz poziomu narzutu kosztów materiałów w
wysokości 10%. Dodatkowo Przystępujący wskazywał, że „poszczególne pozycje WPN
obligują wykonawcę w głównej mierze do dokonania weryfikacji SPW oraz podległych im
systemów okrętowych bez generowania zbędnych i niezasadnych kosztów, które
spowodowałyby rażące przeszacowanie oferty tak jak to miało miejsce przy pozostałych
trzech kontrofertach”. Wykonawca nie tłumaczy jednak w jaki sposób pozwala to na
oszczędność kosztów, ile taka oszczędność wynosi i jak ostatecznie przekłada się to na
cenę oferty. Zamawiający nie dysponuje informacjami, które pozwalałyby mu na
zweryfikowanie przedstawianych przez wykonawcę twierdzeń.
Odnosząc się natomiast do wyjaśnień z dnia 9 sierpnia 2022 r. stwierdzić należy, że w
większości stanowiły one polemikę z zasadnością skierowania przez Zamawiającego
ponownego wezwania do złożenia wyjaśnień ceny, nie wniosły jednak dodatkowej wartości
merytorycznej, która pozwalałaby na pozytywną ich ocenę. W tym miejscu wskazać należy,
że jeżeli Przystępujący nie zgadzał się z czynnością Zamawiającego polegającą na
skierowaniu do niego ponownego
wezwania dotyczącego wyjaśnień ceny to mógł on to
zakwestionować poprzez wniesienie odwołania. Zawieranie w treści wyjaśnień stanowiska
doktryny i orzecznictwa odnośnie definicji rażąco niskiej ceny czy też sytuacji, w których
możliwe jest skierowanie ponownego wezwania do wyjaśnień jest pozbawione sensu, gdyż
nie stanowi to wyjaśnień ceny i de facto nie powinno podlegać ocenie zamawiającego.
Wykonawca powinien skupić się na obaleniu ciążącego na nim domniemania rażąco niskiej
ceny jego oferty, a nie dyskut
ować z zasadnością skierowania do niego ponownego
wezwania. Do kwestionowania zasadności czynności podejmowanych przez zamawiającego
służą środki ochrony prawnej przewidziane w ustawie PZP.
Z treści wyjaśnień można wywnioskować, że Przystępujący świadomy był obowiązku
odpowiedzi na pytania postawione przez Zamawiającego, jednak sposób ich udzielenia nijak
ma się do sygnalizowanego przez Zamawiającego obowiązku „szczegółowego odniesienia
się”, „szczegółowego rozpisania”, „doprecyzowania/wykazania w sposób mierzalny, jak
wpływają one na obniżenie kosztów realizacji zamówienia, jakie mają przełożenie na
poszczególne elementy składowe ceny”, obowiązku „poparcia stosownymi dowodami
potwierdzającymi wskazywane w wyjaśnieniach informacje”. Przystępujący ponownie w
sposób ogólny lub nie odnoszący się do pytań Zamawiającego udzielał odpowiedzi bądź nie
przedstawiał żadnych dowodów na poparcie stawianych przez siebie tez.
Tytułem przykładu wskazać można na pytanie Zamawiającego dotyczące odniesienia się do
punktów WPN, które generują największe koszty materiałowe. Przystępujący wskazał, że
„Jeżeli zaś chodzi o pozycje WPN generujące najwyższe koszty materiałowe, to
wskazujemy, że obecna bardzo dobra sytuacja finansowa, związana z dużą ilością
zakontraktowanych intratnyc
h projektów, pozwala na zastosowanie przez GSR niskiej marży
na poziomie 10%, co powoduje tak znaczące różnice w cenach zaoferowanych przez innych
wykonawców. Dodatkowo w odpowiedzi na zarzuty (…) dotyczące wysokości kosztów
materiałów w pozycji nr 10 WPN informujemy, że koszt części prac związanych z wymianą i
wykonaniem nowych uszczelnień śruby został skalkulowany w kolumnie 3 (ilość rbg) na
łączną sumę 7.900 zł netto”.
Po pierwsze pozycja nr 10 WPN nie jest pozycją, które generuje najwyższe koszty
mater
iałowe. W kalkulacji przedstawionej przez Przystępującego jest wiele innych pozycji,
które generują znacznie wyższe koszty materiałowe. Złożone wyjaśnienia nie odpowiadały
więc na postawione przez Zamawiającego pytanie. Z kolei oświadczenie firmy z grupy
„REMONTOWA”, załączone jako dowód do wyjaśnień dotyczą jedynie ww. pozycji WPN,
która stanowi marginalny udział w całej cenie. Nie można więc załączonego dowodu uznać
za podstawę do wykazania zasadności całości zaoferowanej ceny, gdyż odnosi się on
jedynie
do jej małej części.
Innym przykładem jest wskazywanie w wyjaśnieniach na odmienny sposób zarządzania,
który sprawia, że cena oferty Przystępującego znacznie różni się od cen pozostałych
wykonawców. Jako przejaw tego zarządzania Przystępujący wskazuje dysponowanie kadrą
wykwalifikowanych pracowników z każdej branży niezbędnej do wykonania remontu, jednak
w żaden sposób powyższego nie wykazuje. Przystępujący nie przedstawia żadnego dowodu,
ani nawet nie opisuje szczegółowo podnoszonego przez siebie twierdzenia, co mogłoby
poprzeć opisywane przez niego okoliczności. Jeśli zdaniem Przystępującego organizacja i
struktura jego przedsiębiorstwa w połączeniu z dużym doświadczeniem stanowią główny
element różnicujący go od konkurencji oraz cen przez nią oferowanych to powinien w
dostateczny sposób powyższe wykazać Zamawiającemu. Z wyjaśnień powinno wynikać w
jaki sposób okoliczności te pozwoliły na obniżenie ceny oferty. Nie wystarczą same
zapewnienia i deklaracje.
Opisując, zgodnie z żądaniem Zamawiającego, co składa się na koszt roboczogodziny w
wysokości 130 zł netto, Przystępujący wymienia poszczególne elementy ale nie wskazuje
konkretnych wartości liczbowych, co również uniemożliwia prawidłową ocenę składanych
wyjaśnień.
Przystępujący nie odniósł się w ogóle do podnoszonych przez Zamawiającego w wezwaniu
kwestii dotyczących polityki cenowej firmy oraz podstawowych założeń cenotwórczych i tego
w jaki mierzalny sposób wpływają one na obniżenie kosztów realizacji zamówienia, jakie
mają przełożenie na poszczególne elementy składowe ceny. Ostatecznie Przystępujący nie
odpowiedział również na najważniejsze pytanie, tj. nie wykazał dlaczego „był w stanie
zaoferować cenę na takim, a nie innym poziomie, czyli na poziomie odbiegającym od
wartości zamówienia lub cen innych złożonych w postępowaniu ofert”. Całość wyjaśnień
Przystępującego opiera się w większości na deklaracjach oraz informacjach, których
prawdziwości nie sposób zweryfikować na podstawie treści wyjaśnień, gdyż Przystępujący w
żaden sposób nie popiera ich dowodami.
Podsumowując zatem, w ocenie Izby Przystępujący złożonymi wyjaśnieniami nie obalił
domniemania rażąco niskiej ceny jego oferty, a tym samym, w oparciu o dyspozycję art. 224
ust. 6 ustawy PZP, jego oferta powinna podlegać odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską
ceną. Potwierdziły się zatem wszystkie zarzuty odwołania, co znalazło wyraz w treści
sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
……………………..