KIO 2177/22 POSTANOWIENIE dnia 29 sierpnia 2022 roku

Stan prawny na dzień: 13.02.2023

Sygn. akt: KIO 2177/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia  29 sierpnia 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  stron  w  dniu  29  sierpnia  2022  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

19 sierpnia 

r.  przez  wykonawcę  Ever  Cleaning  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  w postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego Uniwersytet Medyczny w Lublinie 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

odwołującego  Ever  Cleaning  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Warszawie  kwoty  15  000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710)  na  niniejsze  postanowienie  - 

w terminie  14  dni  od  dnia  je

go doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 2177/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Uniwersytet  Medyczny  w  Lublinie  (dalej  jako  „Zamawiający”)  prowadzi  

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. 

Usługa  kompleksowego  utrzymania  czystości  -  zadanie  nr  1”  (nr  ref.  UM-ZP-262-40/22). 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

z dnia  9  sierpnia  2022  r.  pod  numerem  2022/S  152-434924. 

Do  ww.  postępowania 

udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, dalej „ustawa Pzp”). Wartość 

szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ustawy Pzp.   

W  dniu  19 

sierpnia  2022  r.  wykonawca  Ever  Cleaning  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej  jako  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie 

wobec 

treści ogłoszenia o zamówieniu i dokumentów zamówienia, wskazując na naruszenie: 

1.  art. 131 ust. 1 i 134 ust. 1 pkt 6 i pkt 15 w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 17 ustawy Pzp poprzez 

wskazanie terminu składania ofert na dzień, w którym nie jest jeszcze znane minimalne 

wynagrodzenie  za  pracę  obowiązujące  w  2023  r.,  będące  kluczowym  elementem 

c

enotwórczym  oferty,  a  w  konsekwencji  naruszenie  zasad  uczciwej  konkurencji 

efektywności  ekonomicznej  poprzez  doprowadzenie  do  nieporównywalności  ofert 

złożonych przez wykonawców szacujących ww. ryzyko w sposób całkowicie subiektywny 

i hipotetyczny; 

2.  art.  99  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  art.  17  ustawy  Pzp  poprzez  opisanie  przedmiotu 

zamówienia  bez  uwzględnienia  wymagań  i  okoliczności  mających  wpływ  na 

sporządzenie  oferty,  tj.  z  pominięciem  faktu,  że  w  dacie  składania  ofert  nie  jest  znane 

minimalne  wynagro

dzenie  za  pracę  w  2023  r.  będące  kluczowym  elementem 

cenotwórczym oferty;  

3.  art. 83 Kodeksu Cywilnego w zw. z art. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprz

ez ukształtowanie 

zasad  waloryzacji  wynagrodzenia  w  par.  19  ust.  3  pkt  13  projektu  umowy  w  sposób 

eliminujący  realną  możliwość  zmiany  wynagrodzenia  wykonawcy,  czyniący  ją  jedynie 

pozorną; 

4.  art.  239  ust.  1  i  241  ust.  1  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  3  i  art.  17  ustawy  Pzp  poprzez 

zastosowanie  kryterium  oceny  ofert  pn.  „Zatrudnienie  osób  bezrobotnych  lub 

poszukujących  pracy”  w sposób  naruszający  zasadę  proporcjonalności  –  poprzez 

szczególną  promocję  wykonawców,  którzy  zatrudnią  do  realizacji  zamówienia  osoby 

bezrobot

ne/poszukujące  pracy,  podczas  gdy  aktualny  poziom  bezrobocia  wynoszący 


obecnie zaledwie 4,9% jest najniższy od ponad 30 lat oraz zasadę uczciwej konkurencji i 

zasadę  efektywności  –  poprzez  punktowanie  ofert  za  spełnienie  warunku,  któremu  w 

aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej bardzo trudno sprostać, a który nie przekłada 

się  wydatnie  na  efekty  zamówienia  w  obliczu  szczególnie  niskiej  stopy  bezrobocia  w 

Polsce  

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

przedłużenia terminu składania ofert co najmniej do dnia 16.09.2022 r., z uwagi na fakt, 

że  do  dnia  15.09.2022  r.  będzie  już  znana  wysokość  minimalnego  wynagrodzenia  za 

pracę w 2023 r.; 

zmiany  umownych  zasad  waloryzacji  wynagrodzenia  wykonawcy  określonych  w 

paragrafie 19 ust. 3 pkt 13 projektu umowy poprzez:  

umożliwienie  zmiany  wynagrodzenia  wcześniej  niż  po  upływie  12  miesięcy  realizacji 

umowy, tj. 

wówczas, gdy znany będzie komunikat Prezesa GUS do którego odwołuje się 

projekt  umowy.  Wskazana  zmiana  polegałaby  wówczas  na  zmianie  dotychczasowego 

brzmienia  par.  19  ust.  3  pkt  13  c)  projektu  umowy  następującą  treścią:  „zmiana 

wyn

agrodzenia  Wykonawcy  może  następować  nie  częściej  niż  raz  w  roku  przy  czym 

pierwsza  nie  wcześniej  niż  po  ogłoszeniu  komunikatu  Prezesa  GUS  w  sprawie 

średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r.”;  

umożliwienie  zmiany  wynagrodzenia  gdy  ceny  materiałów  lub  kosztów  związanych 

realizacją zamówienia zmienią się o co najmniej 5% [a nie 15% - jak dotychczas w par. 

19 ust. 3 pkt 13 a) projektu umowy] wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za 

rok  ubiegły  w  stosunku  do  roku  poprzedniego,  publikowany  przez  Główny  Urząd 

Statystyczny;  

usunięcie  z  ogłoszenia  i  dokumentów  zamówienia  kryterium  oceny  ofert  pn. 

„Zatrudnienie osób bezrobotnych lub poszukujących pracy.”  

Izba 

ustaliła, iż w terminie wskazanym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp do postępowania 

odwo

ławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.  

Zamawiający w piśmie z dnia 26 sierpnia 2022 r. oświadczył, iż  uwzględnia w całości 

zarzuty  podniesione  w  odwołaniu  oraz  wniósł  o  rozważenie  możliwości  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  na  posiedzeniu  niejawnym,  bez  obecności  stron  oraz 

uczestników postępowania odwoławczego.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią tego 

przepisu  w  przypa

dku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 


którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że  w 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.  

W  przed

miotowym  postępowaniu  odwoławczym  Zamawiający  uwzględnił  zarzuty 

odwołania  w  całości,  natomiast  po  jego  stronie  w  ustawowym  terminie  nie  przystąpił  do 

postępowania  odwoławczego  żaden  wykonawca,  co  wyczerpuje  dyspozycję  ww.  przepisu 

obliguje Izbę do umorzenia postępowania odwoławczego. Powyższe powoduje zakończenie 

postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  522  ust.  1  ustawy  Pzp  umorzyła 

postępowanie  odwoławcze,  orzekając  w  formie  postanowienia  zgodnie  z  art.  568  pkt  3 

ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp oraz  § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437).  

Przewodniczący:      ……………………………….………