Sygn. akt KIO 2168/22
WYROK
z dnia 1 września 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Monika Kawa-Ogorzałek
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2022r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 sierpnia 2022 r. przez wykonawcę Madkom S.A.
z siedzibą w Gdyni w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Karczew
przy udziale wykonawcy Tensoft Sp. z o.o. z
siedzibą w Opolu zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie,
Kosztami postępowania odciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (piętnaście tysięcy złotych) uiszczoną
przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy
z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt KIO 2168/22
UZASADNIENIE
Zamawiający – Gmina Karczew prowadzi na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021r., poz. 1129 ze zm.; dalej: „Pzp”)
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
wykonan
ie zadania: Wdrożenie w gminie Karczew otwartej platformy e-usług, w ramach
realizacji projektu „E-usługi dla e-kultury w gminach Karczew, Wiązowna”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 2022/BZP 00223824 w dniu 24 czerwca 2022 r.
W dniu 17 sierpnia 2022r. Odwołujący – MADKOM S.A. z siedzibą w Gdyni wniósł do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 224 ust. 1 Pzp w zw. art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp poprzez zaniechanie wezwania Tensoft
Sp. z o.o.
z siedzibą w Opolu (dalej: „Przystępujący” lub „Tensoft”) do złożenia wyjaśnień w
zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych
części składowych, a w konsekwencji
wadliwą ocenę oferty Tensoft i zaniechanie odrzucenia oferty tego wykonawcy mimo, iż cena
oferty Tensoft jest ceną rażąco niską;
2. art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Tensoft, pomimo, iż treść tej oferty jest
niezgodna z warunkami zamówienia, w zakresie w jakim wykonawca nie zaoferował
realizacji całości przedmiotu zamówienia,
3. art. 224 ust. 2 Pzp w zw. art. 28 oraz 36 Pzp poprzez oszacowanie wartości zamówienia
bez dochowania należytej staranności, co spowodowało zaniechanie wezwania Tensoft do
złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych,
4. art. 226 ust. 1 pkt 7) Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, dalej „uznk” i art. 15 ust. 1 pkt 1 uznk poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez Tensoft pomimo, iż została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu uznk
polegającym na sprzedaży usług i towarów poniżej kosztów
ich świadczenia/wytworzenia, co również stanowi działanie sprzeczne z prawem i dobrymi
obyczajami, a także stanowi naruszenie interesu innych wykonawców oraz Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
Sygn. akt KIO 2168/22
2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów odwołania i w
konsekwencji odrzucenia oferty Tensoft i dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
Uzasad
niając zarzuty odwołania, Odwołujący wskazał, że „zgodnie z SWZ i treścią OPZ
przedmiotem zamówienia jest:
1) Zakup i wdrożenie Portalu e-Urząd wraz z integracją z programami dziedzinowymi - szt.1
2) Zakup i wdrożenie formularzy e-usług - szt. 9
3) Zakup i wdrożenie modułu e-powiadomień - szt. 1
4) Modernizacja EZD, w tym modułów odpowiedzialnych za: kontrolę zarządczą,
S
amoocenę - szt. 1
5) Zakup i wdrożenie EZD dla UM Karczew i wdrożenie EZD w chmurze dla 12 jednostek
organizacyjnych - szt. 13
6) Wdrożenie portalu inwestora wraz z integracją z Portalem komunikacji online - szt. 1
7) Wdrożenie modułu informacji przestrzennej - szt. 1
8) Szkolenia wdrożeniowe e-usługi i Portal e-Urząd - os. 10
9) Szkolenia wdrożeniowe EZD
Zakres zamówionych usług poza dostawą oprogramowania wykonawcy i wykonania przez
niego szczegółowo opisanych usług obejmował również obowiązek dokonania integracji
m.in.
dostarczanego oprogramowania z Systemami Dziedzinowymi, która umożliwi, w czasie
rzeczywistym, prezentowanie informacji dotyczących interesanta, w szczególności związane
z jego stanem zobowiązań wobec Zamawiającego z tytułu podatków i opłat oraz
nieruchomości. A także integracji, która zapewni, aby wnioski, deklaracje, informacje
składane przez interesantów przy wykorzystaniu e-usług udostępnionych w ramach
zamówienia były automatycznie rejestrowane w systemie elektronicznego zarządzania
dokumentów, a następnie ich treść była zaczytywana zależnie od rodzaju e-usługi przez
systemy dziedzinowe lub system zarządzania zasobami informacji przestrzennej (GIS) -
który to system GIS również stanowi przedmiot zamówienia.
Zamawi
ający na stronie 30 OPZ wymienił listę oprogramowania funkcjonującą w Gminie, z
którą koniecznym będzie przeprowadzenie ww. integracji. Tym samym w ramach
przedmiotowego obowiązku integracji każdy z wykonawców powinien założyć oraz
skalkulować koszty integracji swojego systemu z systemami obcymi – w tym m.in. z INFO-
SYSTEM R. i T. G.
sp.j. oraz dostawcą systemu GIS, a tym samym w swojej
ofercie ująć koszty jakie będą konieczne do uiszczenia podmiotom trzecim – dostawcom
istniejącego u Zamawiającego oprogramowania – dalej Koszt Integracji. Ponadto
Zamawiający w niniejszym postępowaniu wyraźnie zaznaczył, iż oczekuje dostawy własnej
Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP), na własne potrzeby inną niż ESP ePUAP.
Sygn. akt KIO 2168/22
Celem Zamawiającego jest uniezależnienie się od działania systemu ePUAP, wdrożenia
własnego Portalu E-Urząd, niezależnego w działaniu od platformy ePUAP. Zamawiający
zamawia Portal E-
Urząd o funkcjonalnościach znacząco przewyższających możliwości
oferowane
przez ogólnopolski system ePUAP. System ePUAP jest rozumiany wyłącznie jako
alternatywna możliwość doręczenia dokumentu podmiotowi publicznemu w sposób zgodny z
przepisami. Wymaga to dostarczenia przez wykonawcę innego niż wbudowane w EPUAP
rozwiązania w zakresie ESP, które w sposób niezależny powinno realizować proces
doręczenia dokumentu elektronicznego zgodnego ze wzorami, w tym generować UPO i być
przy tym w pełni zgodnym z przepisami prawa.
(…)
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż stworzenie własnej ESP przez
Wykonawcę,
który nie ma jeszcze takiego narzędzia (co ma miejsce w przypadku wykonawcy Tensoft Sp.
z o.o.) winno zająć co najmniej 126 dni roboczych dla zespołu złożonego z 6 osób. Tym
samym
biorąc pod uwagę koszt jednego etatu w wysokości to kwota około 14 000 - 17 000 zł po
koszcie pracodawcy oraz czasu niezbędnego na wykonanie ESP koszt wykonania całego
narzędzia wyniesie około 504 000,00 zł – dalej Koszt Wykonania ESP.
Wykon
awca Tensoft Sp. z o.o. za wykonanie tak opisanego przez Zamawiającego
przedmiotu
zamówienia zaoferował kwotę 399.050,00 zł brutto. Zaoferowanie tak niskiej ceny za
realizację
przedmiotu zamówienia sugerowało Odwołującemu brak dokonania wyceny całego zakresu
przez wykonawcę i skłoniło Odwołującego do zwrócenia się do dostawcy Systemu
Dziedzinowego użytkowanego przez Gminę Karczew, z którym koniecznym będzie
przeprowadzenie integracji - INFO-SYSTEM R. i T. G.
sp.j. czy Tensoft Sp. z o.o. zwracał się
do teg
o dostawcy o przedstawienie oferty cenowej integracji ww. systemów.
W oświadczeniu z dnia 16.08.2022 r. INFO-SYSTEM R. i T. G. sp.j. wskazała, że na etapie
składania ofert w ww. postępowaniu firma TENSOFT Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, przy ul.
Technologi
cznej 2, nie zwróciła się z prośbą o przedstawienie oferty
w zakresie integracji programów dziedzinowych umożliwiających świadczenie e-usług,
integracji programów dziedzinowych z EZD i z Portalem e-Urząd oraz modernizacji
programów dziedzinowych w celu zapewnienia możliwości przesyłania spersonalizowanych
komunikatów do interesantów urzędu generowanych na podstawie zdarzeń występujących w
Systemie Dziedzinowym a także modernizacji systemów dziedzinowych w pozostałym
zakresie wskazanym w OPZ. Co więcej, z ww. oświadczenia wynika, że dopiero po otwarciu
Sygn. akt KIO 2168/22
ofert Tensoft Sp. z o.o. zwrócił się do INFO-SYSTEM R. i T. G. sp.j. o przedstawienie oferty
cenowej, która wynosi około 350.000,00 zł netto (430.500,00 zł brutto) -
- Koszt Integracji.
Dowód 1 i 2: Oświadczenia INFO-SYSTEM R. i T. G. sp.j.
Odwołujący zaznacza, że wymóg pozyskania niezbędnych informacji i ofert
podwykonawczych, Zamawiający zawarł w Opisie Przedmiotu Zamówienia, na str. 7:
„Zamawiający podkreśla, że po stronie Wykonawcy spoczywa obowiązek uruchomienia e-
usług i połączenie ich z posiadanymi systemami informatycznymi SD Zamawiającego. Jeżeli
uruchomienie Portalu e-
urząd wraz e-usługami będzie wymagało modernizacji systemów
informatycznych oraz interfejsów integracyjnych API od producenta systemów posiadanych
przez Zamawiającego, to po stronie Wykonawcy leżeć będzie, pozyskanie niezbędnych
informacji do realizacji zamówienia, zawarcie koniecznych umów, poniesienie kosztów
pozyskania interfejsów integracyjnych API itp.”
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż oferta Tensoft Sp. z o.o. nie zawiera w swojej
kalkulacji Kosztu Integracji, jak również Kosztu Wykonania ESP, co skutkuje uznaniem, że
oferta zawiera cenę rażąco niską za wykonanie zamówienia, jak i równocześnie daje
wszelkie
podstawy do
uznania, że wykonawca ten nie przewidział/nie uwzględnił w ofercie wykonania
pełnego zakresu prac określonego w SWZ i OPZ, a tym samym jej treść jest niezgodna z
warunkami zamówienia.
W związku z powyższym oferta Tensoft Sp. z o.o. zawiera rażąco niską cenę, co skutkuje, iż
nie jest możliwym zrealizowanie całego przedmiotu zamówienia opisanego przez
Zamawiającego w OPZ. (…)
2) Zarzut dotyczący nienależytego oszacowania wartości zamówienia. Stosownie do punktu
3 Protokołu postępowania Zamawiający dokonał oszacowania wartości zamówienia na
podstawie notatki z dnia 18 maja 2022 r. Z treści notatki wynika, iż Zamawiający dokonał
szacowania wartości zamówienia na podstawie cen ofert złożonych w postępowaniu
prowadzonym w Gminie Wiązowna w roku 2021. W pierwszej kolejności Odwołujący
wskazuje, iż postępowanie prowadzone w Gminie Wiązowna nie jest zamówieniem
tożsamym z zamówieniem prowadzonym przez Zamawiającego, a tym samym nie może ono
być brane pod uwagę jako zamówienie porównywalne, a oferty w nim złożone nie mogą
stanowić podstawy szacowania wartości zamówienia w niniejszym postępowaniu.
Niezależnie od powyższego, Zamawiający nie weryfikując ofert złożonych w postępowaniu
prowadzonym przez Gmi
nę Wiązowna (co istotne oferty przez wykonawców zostały złożone
w styczniu 2021 r., a postępowanie to zostało unieważnione przez Gminę Wiązowna bez
zawarcia umowy) przyjął najniższą z złożonych wówczas ofert, której cenę – z uwagi na
dużą dysproporcję pomiędzy ofertami nr 1 i nr 2 – następnie podwyższył o dowolnie przyjętą
Sygn. akt KIO 2168/22
przez siebie wartość 19,4% i tak „ustaloną” kwotę uznał za wartość szacunkową w
niniejszym postępowaniu.
Dowód: Informacja o unieważnieniu postępowania w Gminie Wiązowna
Co więcej pomimo, że ustalenie szacunkowej wartości nastąpiło według Zamawiającego w
dniu 18 maja 2022 r., w ocenie Odwołującego Zamawiający – przyjmując ceny ofertowe ze
stycznia 2021 r.
– nie wypełnił wymogu dotyczącego ustalenia wartości zamówienia nie
wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.
Zamawiający tym samym dokonał ustalenia wartości zamówienia z przekroczeniem ww.
terminu, a tym samym naruszył nakaz ustalenia wartości zamówienia z należytą
starannością.
(…) Biorąc pod uwagę załącznik do protokołu postępowania w postaci wniosku nr
337/LW/2022/PROJ, można założyć, iż Zamawiający dokonał ponownego szacowania lub
aktualizacji szacowania zamówienia, której wartość na dzień 23 czerwca 2022 r. (na dzień
przed wszczęciem postępowania) ustalił na kwotę 546.846,24 zł netto (poz. 15) tj.
zł brutto (poz. 16).
Biorąc pod uwagę ww. wartość oszacowania z dnia 23.06.2022 r. tj. kwotę 672.620,88 zł
brutto
i dokonując jej porównania z ceną ofertową Tensoft Sp. z o.o. w wysokości 399.050,00 zł,
należy stwierdzić, iż cena oferty Tensoft Sp. z o.o. jest niższa o 41% od tak ustalonej przez
Zamawiającego szacunkowej wartości zamówienia. Gdyby tym samym Zamawiający w
sposób prawidłowy i z należytą starannością ustalił wartość szacunkową zamówienia byłby
zobowiązany, na podstawie art. 224 ust. 2 ustawy Pzp wezwać wykonawcę Tensoft Sp. z
o.o.
do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej przez niego ceny.
Niezależnie od powyższego, Zamawiający działając z należytą starannością oraz mając
wiedzę o okolicznościach sprawy, jak również znając wartości wskazane we wniosku nr
337/LW/2022/PROJ powinien był – nawet gdy oferta Tensoft Sp. z o.o. nie była niższa o
od kwoty wskazanej w punkcie 3 protokołu z postępowania – wezwać tego wykonawcę do
złożenia wyjaśnień, do czego uprawniał Zamawiającego w pełni przepis art. 224 ust. 1
ustawy
Pzp, a w uzasadnionej ocenie Odwołującego do czego Zamawiający był zobowiązany.
(…)
3) Zarzut dotyczący czynu nieuczciwej konkurencji.
W przypadku nieuznania przez Krajową Izbę Odwoławczą, iż oferta Tensoft Sp. z o.o.
zawiera
Sygn. akt KIO 2168/22
rażąco niską cenę należy stwierdzić, iż Tensoft Sp. z o.o., składając ofertę w przedmiotowym
postępowaniu dopuściła się ponadto, czynu nieuczciwej konkurencji, zarówno ze względu na
oferowanie wykonania części zamówienia poniżej kosztów ich wytworzenia (w szczególności
biorąc pod uwagę koszty wysoko wykwalifikowanego personelu oraz nieuwzględnienie
Kosztu
I
ntegracji oraz Koszty Wykonania ESP), w celu obniżenia ceny oferty.
Naruszeniem uczciwej konkurencji jest oferowanie towarów i usług poniżej kosztów ich
wytworzenia. W niniejszym postępowaniu, oznacza to, że cena zawarta w ofercie nie tylko
nie
wystarczy
na realizację zamówienia zgodnie z SWZ, ale jest drastycznie niższa niż koszty
ich
wytworzenia, w szczególności mając na względzie fakt, iż cena ofertowa Tensoft Sp. z o.o.
jest niższa niż Koszt Integracji wskazany przez INFO-SYSTEM R. i T. G. sp.j. Ponieważ
Tensoft Sp. z o.o., zarówno w świetle postanowień SWZ, jak też stosownie do art. 15 ust. 1
pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nie ma możliwości pokrycia
kosztów realizacji zamówienia z wynagrodzeni jakie otrzyma od Zamawiającego -
zaoferowana cena jest ceną niższą niż koszty realizacji usług, co oznacza, iż złożenie oferty
ją zawierającej stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. Sankcją z tym związaną jest
ko
nieczność odrzucenia oferty Tensoft Sp. z o.o.
(…) Podsumowując, ponieważ nie ma możliwości wykonania zamówienia w cenie
zaoferowanej przez Tensoft Sp. z o.o., to w konsekwencji:
1) albo oferta Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę oraz oferta Wykonawcy stanowi
czyn nieuczciwej konkurencji polegający na odsprzedaży towarów poniżej kosztów ich
zakupu;
2) albo Wykonawca oferuje wykonanie przedmiotu zamówienia niezgodnie z SWZ, gdyż
wycenił i zaoferował inny zakres prac, niż przewidziany przez Zamawiającego w SWZ.”.
Zamawiający oraz Przystępujący w złożonych pismach procesowych wnieśli o oddalenie
odwołania w całości, jako bezzasadnego.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska stron zaprezentowane ustnie do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, dlatego zostało oddalone.
Sygn. akt KIO 2168/22
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę. Ponadto Izba ustaliła,
że Odwołujący posiada interes we wniesienia odwołania wynikający z art. 505 Pzp.
Izba ustaliła:
W postępowaniu przetargowym zostały złożone trzy oferty:
Przystępującego z ceną ofertową brutto - 399.050,00,
Odwołującego z ceną ofertową brutto - 599.882,69,
3) Wykonawcy e-Instytucja.pl Sp.z o.o
. z siedzibą w Warszawie z ceną ofertową brutto -
Zamawiający w procesie badania i oceny ofert ustalił, że w postępowaniu nie zaistniała
obligatoryjna przesłanka do skierowania do Przystępującego wezwania do udzielenia
wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny z uwagi na fakt, że cena oferty tego wykonawcy nie
była niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od
towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania ani od średniej arytmetycznej
cen wszystkich złożonych ofert.
Odwołujący wywodził w odwołaniu, że pomimo niezaistnienia obligatoryjnej przesłanki do
wezwania Przystępującego do złożenia wyjaśnień, to jednak Zamawiającemu zaoferowana
przez Tensoft cena powinna wyda
wać się rażąco niska w stosunku do przedmiotu
zamówienia lub wzbudzić u niego wątpliwości co do możliwości wykonania za nią przedmiotu
zamówienia.
Rozstrzygnięcia Izby wymagała więc kwestia, czy Zamawiający w sposób uprawniony nie
wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 224 ust. 1 Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub
budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z
odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
W ocenie Izby Odwołujący nie zdołał wykazać, że cena zaoferowana przez Tensoft powinna
budzić wątpliwości Zamawiającego. Trzeba zauważyć, że chodzi tu o przekonanie
Sygn. akt KIO 2168/22
Z
amawiającego, bowiem dyspozycja art. 224 ust. 1 Pzp skierowana jest do Zamawiającego i
to Z
amawiający, jako gospodarz postępowania, ma możliwość zastosowania procedury
opisanej tym przepisem. Ustawodawca w art. 224 ust. 1 Pzp
pozostawił więc
Zamawiającemu ocenę zaistnienia podstaw do wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień
w przedmiocie wylicze
nia ceny. Zamawiający powinien zatem wezwać wykonawcę do
złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny w sytuacji, gdy zaistnieją wątpliwości co do
możliwości wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach
zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów. Odnosząc powyższe do niniejszego
stanu faktycznego należy wskazać, że Zamawiający nie miał podstaw do wezwania
Przystępującego do wyjaśnień dotyczących ceny, bowiem jego oferta, wbrew twierdzeniom
Odwołującego, nie budziła uzasadnionych wątpliwości co do zaoferowanej ceny. Punktem
odniesienia są występujące u Zamawiającego (a nie u konkurenta) podejrzenia zaoferowania
ceny rażąco niskiej. Tylko w takiej sytuacji uprawnienie do wezwania do wyjaśnień staje się
obowiązkiem Zamawiającego. Wymaga również podkreślenia, że przepisy Pzp posługują się
pojęciami nacechowanymi elementami subiektywnymi, odwołują się do „wątpliwości
zamawiającego”, czy wskazują, że „cena wydaje się rażąco niska”. Nie jest więc tak, że
Zamawiający w każdym przypadku zobowiązany jest do przeprowadzenia procedury
wyjaśniającej kalkulację oferty. Jest to konieczne w sytuacji pojawienia się wątpliwości
Zamawiającego. Jeżeli ocena danych prowadzi do wniosków, że wystąpiły obiektywne
przesłanki potwierdzające prawidłowość kalkulacji, Zamawiający nie ma obowiązku
wzywania do wyjaśnień.
Zauważyć należy, że w okolicznościach sprawy to nie Zamawiający ma wątpliwości co do
ceny ofertowej zaoferowanej
przez Przystępującego, a wątpliwości te posiada Odwołujący,
co z uwagi na real
ia rywalizacji rynkowej obydwu wykonawców wydaje się uzasadnione. Nie
jest jednak uzasadnionym, aby tego typu wątpliwości przerzucać na Zamawiającego i
wymagać od niego, aby korzystał z przysługujących mu uprawnień wyłącznie w celu
usunięcia wątpliwości podmiotów ubiegających się o zamówienie, które w przeciwieństwie do
Zamawiającego nie są związane zasadą bezstronności i obiektywizmu.
Dalej wskazać należy, że Izba analizując wyjaśnienia Zamawiającego złożone w piśmie
procesowym oraz ustanie do protokołu rozprawy, uznała za prawidłowe i słuszne stanowisko
dotyczącego przyczyn uznania ceny Tensoft za prawidłowo skalkulowaną i realną.
Podkreślić bowiem należy, że Zamawiający analizując cenę uwzględnił okoliczność, że w
analogicznym postępowaniu toczącym się w Gminie Wiązowna, sam Odwołujący zaoferował
cenę na poziomie zbliżonym do ceny oferty Przystępującego a uwzględniając okoliczność,
że zakres przedmiotowego zamówienia jest węższy niż toczącego się w Gminie Wiązowna,
Sygn. akt KIO 2168/22
Zamawiający wskazał, że dodatkowo utwierdził się w przekonaniu, że cena Tensoft nie jest
rażąco niska.
Odnosząc się natomiast do podnoszonych przez Odwołującego twierdzeń dotyczących
kosztów integracji oferowanego systemu z systemami dziedzinowymi funkcjonującymi u
Zamawiającego wskazać należy, że jak wynika z Opisu przedmiotu zamówienia,
Zamawiający dopuścił alternatywny sposób realizacji zamówienia w postaci wymiany
systemów dziedzinowych na inne, posiadających nie gorsze funkcjonalności. Odwołujący w
żaden sposób nie wykazał, że również taki sposób realizacji zamówienia, nie jest możliwy do
wykonania za zaoferowaną przez Tensoft cenę. Skupił się bowiem tylko i wyłącznie na
twierdzeniu, że Tensoft kosztów integracji nie przewidział, a jak wynika z przedłożonego
przez niego dowodu koszty te
wynoszą ok. 350 000 zł netto. Izba uznała jednak powyższy
dowód za niewiarygodny, bowiem po pierwsze z przedłożonego przez Przystępującego
„cennika oprogramowania” stanowiącego oficjalny dokument spółki Info-System koszty
integracji innych systemów kształtują się na poziomie ok. 15 000 zł, a więc kilkunastokrotnie
niższym niż wynikające z oświadczenia ww. spółki. Również faktury złożone jako dowód
przez Przystępującego dotyczące rzeczywistych kosztów wdrożeń modułów integracyjnych
poddają w wątpliwość wysokość kosztów integracji wskazanych przez spółkę Info-System.
Odwołujący nie wykazał, że koszty integracji tamtych systemów są rodzajowo inne, czy też
obejmują np. mniejszy zakres prac integracyjnych, co wpłynęło na cenę integracji. Po drugie
natomiast, n
ie uszło uwadze Izby, że spółka Info-System jest jednym z wykonawców, który
złożył ofertę w postępowaniu, a więc stanowi ona konkurencję dla Przystępującego, co
mogło wpłynąć na treść złożonego oświadczenia. W konsekwencji Izba nie dała wiary
twierdzeniom Odwołującego co do wysokości kosztów integracji, a ponadto uznała, że nie
wykazał on, że za zaoferowaną cenę nie jest możliwe zrealizowanie zamówienia poprzez
wymian
ę systemów dziedzinowych. Uzyskana przez Odwołującego oferta podwykonawcza i
formularz wyceny
od spółki GISON – Systemy geoinformatyczne, w ocenie Izby potwierdza
jedynie, że firma ta za wskazaną cenę dokona integracji pomiędzy systemem GIS, a
Systemem Ele
ktronicznego Zarządzania Dokumentacją dla Odwołującego. Nie może ona
jednak potwierdzać, że oferta Przystępującego nie została należycie skalkulowana i zawiera
rażąco niską cenę.
Izba nie podzieliła także zarzutów dotyczących zaniżenia ceny oferty poprzez brak
uwzględnienia w cenie oferty kosztów i sposobu wdrożenia elektronicznej skrzynki
podawczej.
Izba stwierdziła, że Zamawiający w żadnym miejscu OPZ, a przede wszystkim w
punkcie 1.5, w którym Zamawiający wskazał zakres zamówienia, nie określił, że jednym z
wymogów objętych przedmiotowym zamówieniem jest wdrożenie własnej Elektronicznej
Sygn. akt KIO 2168/22
Skrz
ynki Podawczej (ESP), na własne potrzeby inną niż ESP ePUAP oraz, że celem
Zamawiającego jest uniezależnienie się od działania systemu ePUAP, wdrożenia własnego
Portalu E-
Urząd, niezależnego w działaniu od platformy ePUAP. Taki wymóg w ocenie Izby
nie wynikał również z udzielonej przez Zamawiającego odpowiedzi na pytanie nr 6. Zdaniem
Izby
odpowiedź
ta
stanowiła
jedynie
potwierdzenie,
że
ESP
ma
być
wbudowana/zintegrowana z dostarczanym Portalem.
Skoro więc z dokumentacji
postępowania nie wynikało w sposób jasny i precyzyjny wskazywane przez Odwołującego
wymaganie, to Izba uznała, że stanowisko Odwołującego stanowi nadinterpretację
postanowień SWZ. Dlatego też wszelkie argumenty dotyczące kosztów związanych z
wdrożeniem dedykowanej elektronicznej skrzynki podawczej są bez znaczenia dla sprawy.
Podsumowując powyższe rozważanie stwierdzić należało, że Zamawiający nie naruszył
przepisu art. 224 ust.1 Pzp,
bowiem w sprawie nie zaistniały żadne okoliczności, które
skutkować powinny powstaniem u niego wątpliwości co do realności ceny Tensoft. Izba
mając powyższe na uwadze za niezasadny uznała także zarzut dotyczący naruszenia 226
ust. 1 pkt 5 Pzp oparty na twi
erdzeniu, że Tensoft nie przewidział/nie uwzględnił w ofercie
wykonania pełnego zakresu prac określonego w SWZ i OPZ. Przypomnieć należy po
pierwsze
, że Izba stwierdziła, że wykonawcy mogli wykonać zamówienie także wymianę
systemów dziedzinowych na inne, a więc bez ponoszenia kosztów integracji, a po drugie z
SWZ i OPZ nie wynikała konieczność dostarczenia i wdrożenia własnej Elektronicznej
Skrzynki Podawczej.
Skoro więc z SWZ nie wynikał obowiązek ujęcia tych elementów w
treści oferty, to ich ewentualny brak nie może stanowić o niezgodności treści oferty z SWZ.
Izba za niezasadny uznała także zarzut dotyczący nieprawidłowego oszacowania wartości
przedmiotu zamówienia. Wskazać należy po pierwsze, że jak z akt sprawy Zamawiający
dokonał ustalenia szacunkowej wartości zamówienia w dniu 18 maja 2022 r. natomiast
wszczął postępowanie w dniu 24 czerwca 2022 r., a więc działania Zamawiającego były
zgodne z wymogami wynikającymi z art. 36 ust. 1 Pzp.
Ponadto wskazać należy, że w ocenie Odwołujący nie wykazał w żaden sposób, że
Zamawiający szacując wartość zamówieniu uczynił to bez zachowania należytej staranności.
Izba za niezasadny uznała zarzut dotyczący naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp zgodnie z
którym Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.
Podkreślić należy, że zarzuty podniesione w odwołaniu muszą zostać przez
Odwołującego udowodnione i wykazane. Treść zarzutu nie może ograniczać się wyłącznie
do
gołosłownych twierdzeń nie popartych żadnymi dowodami, ale musi dotyczyć okoliczności
Sygn. akt KIO 2168/22
faktycznych zawartych w sformułowanej przez Odwołującego argumentacji. Odwołanie
wyraża zastrzeżenia w odniesieniu do czynności lub zaniechań Zamawiającego, co oznacza
obowiązek przedstawienia przez Odwołującego obok podstawy prawnej zgłoszonych
zastrzeżeń także wykazania ich konkretnymi okolicznościami faktycznymi. Tymczasem
Odwołujący poza gołosłownym stwierdzeniem, że Przystępujący zastosował ceny
dumpingowe okoliczności tej nie udowodnił. Co więcej, skoro jak wyżej stwierdzono, cena
oferty Prz
ystępującego nie może zostać zakwalifikowana jako rażąco niska, to nie można
Zamawiającemu przypisać zaniechania odrzucenia ofert także z zastosowaniem art. 226 ust.
1 pkt 7 Pzp.
Izba oddaliła wnioski dowodowe złożone przez Odwołującego:
1) szacunkowe
minim
alne koszty realizacji zamówienia, które obejmują
poszczególne elementy przedmiotu zamówienia wraz z kosztami integracji
wymaganymi w swz oraz kosztami pracowniczymi wraz z informacją skąd
pobrano te dane
– uznając, że są to kalkulacje własne Odwołującego,
uwzględniające jego politykę prowadzenia działalności gospodarczej i nie mogą
one potwierdzać, że kalkulacja ceny innego wykonawcy jest nieprawidłowa;
informacja publiczna od Burmistrza Miasta Ostróda o rozwiązaniu umowy z
P
rzystępującym wraz z wyrokami Izby wykluczającymi Przystępującego z
postępowań przetargowych – stwierdzając, że powyższa okoliczność wykracza
poza zarzuty odwołania i nie może podlegać ocenie Izby.
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji wyroku.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
Pzp.
Przewodniczący: …………………………………