Sygn. akt: KIO 2149/22
POSTANOWIENIE
z dnia 31 sierpnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu z
udziałem stron w dniu 30 sierpnia 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2022 roku
przez wykonawcę W. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "BYŚ” W.
B., Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Oczyszczania Miasta, Warszawa,
przy udziale:
A. wykonawcy D. A.
prowadzącego działalność gospodarczą pdo nazwą PARTNER D.
A., Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie odwołującego,
B. wykonawcy
Remondis sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy W. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "BYŚ” W.
B.kwoty 13 5
00 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………...........................
Sygn. akt: KIO 2149/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zarząd Oczyszczania Miasta, Warszawa – prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Opróżnianie koszy na terenie m. st. Warszawy”,
dalej: „Postępowanie”.
W dniu 16 sierpnia
2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy W. B.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "BYŚ” W. B.,
Warszawa
(dalej „Odwołujący”) zarzucając Zamawiającemu naruszenie: (1) art. 112 ust. 1
Pzp, art. 112 ust. 2 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy Pzp, art. 113 ustawy Pzp oraz art. 114 ustawy
Pzp w zw. z art. 50 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2022 r. poz. 699,
dalej: ustawa o Odpadach) oraz w zw. z art. 9b ust. 1 z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 1297, dalej: „ustawa o
porządku w gminach”), poprzez zaniechanie wprowadzenia proporcjonalnych i niezbędnych
do prawidłowej oceny zdolności wykonawców do wykonania zamówienia warunków udziału
w postępowaniu dotyczących posiadania uprawnień do prowadzenia określonej działalności
zawodowej; (2)
art. 99 ust. 1 Pzp poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w
sposób, który nie uwzględnia wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty w zakresie, w jakim Zamawiający nie wskazał w opisie przedmiotu
zamówienia w sposób jednoznaczny, że do realizacji przedmiotu zamówienia wymagane jest
posiadanie wpisu do rejestru podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości z terenu m. st. Warszawa i spełnienie wszystkich wymagań, jakie wiążą się z
posiadaniem takiego wpisu; (3) art. 16 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 pkt
2 ustawy Pzp
– poprzez prowadzenie postępowania w sposób sprzeczny z zasadą
zapewnienia zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz
zasadą proporcjonalnego prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
z uwagi na niewprowadzenie warunków udziału w postępowaniu, a tym samym umożliwienie
udziału w postępowaniu wykonawcom, którzy nie będą w stanie zrealizować
przedmiotowego zamówienia, co w konsekwencji wpływa na możliwość realnego
konkurowania o udzielenie zamówienia podmiotom, które są w stanie je zrealizować.
W opar
ciu o podniesione zarzuty Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i
nakazanie Zamawiającemu: i) wprowadzenie warunku udziału w Postępowaniu
odpowiadającego zapisowi §3 ust. 2 Wzoru Umowy stanowiącego załącznik nr 4b do
Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”), a więc wymagającego od wykonawcy
posiadania wpisu do rejestru prowadzonego na podstawie art. 49 ustawy o Odpadach, w
zakresie transportu odpadów komunalnych (minimum kod 20 03 01 i kody 20 01 01, 20 01
15 01 07)) - wpis do rejestru BDO; (ii) wpr
owadzenie warunku udziału w Postępowaniu
wymagającego od wykonawcy posiadania wpisu do rejestru działalności regulowanej
polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu m.
st. Warszawy oraz (iii)
wskazanie w § 3 ust. 2 Wzoru umowy w sposób jednoznaczny, że od
wykonawcy wymaga się posiadania, na etapie realizacji umowy, wpisu do rejestru
działalności regulowanej polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości z terenu m. st. Warszawy.
Odwołujący dnia 30 sierpnia 2022 r. złożył pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie i
wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego.
Z uwagi na to, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, jego
cofnięcie, zgodnie art. 568 pkt 1 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 poz. 1129 ze zm.)
oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań
przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze
podlega umorzeniu.
Z tych względów postanowiono jak w sentencji.
Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz.
U
. poz. 2437), Izba orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz odwołującego z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem należnego wpisu
od odwołania.
Przewodniczący: ………...........................