KIO 2115/22 WYROK dnia 30 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 10.02.2023

Sygn. akt: KIO 2115/22  

WYROK 

z dnia 30 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:   Aleksandra Patyk 

Protokolant:           

Oskar Oksiński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  sierpnia 

2022  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  sierpnia  2022  r.  przez 

wykonawcę STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu prowadzonym 

przez 

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. z siedzibą w Gdyni 

przy udziale: 

A.  w

ykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  NDI  S.A.  

z siedzibą w Sopocie oraz NDI SOPOT S.A. z siedzibą w Sopocie zgłaszających 

przyst

ąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

B.  wykonawcy 

Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do 

postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

. Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i: 

.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

.  zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  4 727  zł  22  gr  (słownie: 

cztery  tysiące  siedemset  dwadzieścia  siedem    złotych  dwadzieścia  dwa  grosze) 

stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika, noclegu oraz dojazdu na rozprawę. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710)  na  niniejszy  wyrok  -  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………………….. 


Sygn. akt: KIO 2115/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Zarząd  Morskiego  Portu  Gdynia  S.A.  z  siedzibą  w  Gdyni  [dalej 

„Zamawiający”]  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  na 

przebudowę  Nabrzeża  Indyjskiego  w  Porcie  Gdynia  (znak 

postępowania: ZHB/DSP- 612/SWZ-40/MŁ/PP/2021). 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 23 lutego 2022 r. pod numerem 2022/S 038-099276. 

W dniu 12 sierpnia 2022 r. wykonawca 

STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie 

[dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1. art. 16 pkt 1 i 2 w związku z naruszeniem art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, art. 57  

pkt  2)  ustawy  Pzp  oraz art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  ewentualnie  art.  109  ust.  1  pkt  10 

ustawy  Pzp 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  NDI,  pomimo  że  została  ona  złożona 

przez  wykonawcę  nie  spełniającego  warunków  udziału  w  postępowaniu  –  NDI  nie  spełnia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  wskazanego  w  pkt  IX.2.4)  lit.  D.  lit  a)  SWZ  tj.  warunku 

dotyczącego  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  gdyż  NDI  jako  kierownika  budowy, 

którego zamierza skierować do realizacji Zamówienia wskazał Pana M. Sz., która nie spełnia 

wymogu  prowadzenia  budowy  w  sposób  nieprzerwany  przez  okres  co  najmniej  

6  miesięcy  a  tym  samym  NDI  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  spełnia  warunki 

udziału  w  postępowaniu,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;  

2. art. 16 pkt 1 i 2 w związku z art. 116 ust. 2 oraz art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  NDI,  pomimo  że  wykonawca  ten  nie  posiada  wymaganych 

zdolności do realizacji zamówienia z uwagi na zaangażowanie zasobów technicznych w inne 

przedsięwzięcia  gospodarcze  wykonawcy,  co  może  mieć  negatywny  wpływ  na  realizację 

zamówienia  a  jednoczesne  wprowadzenie  w  błąd  Zamawiającego  do  co  możliwości 

zaang

ażowania Pana M. Sz. w realizację Zamówienia;  

ewentualnie 

3. art. 128 ust. 1 i 4 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania NDI do złożenia wyjaśnień, na 

skutek  czego  nie  zweryfikowano  posiadania  przez  Pana  M.  Sz.

,  doświadczenia  

w  prowadzeniu  budowy  w  sposób  nieprzerwany  przez  okres  co  najmniej  6  miesięcy  

a w konsekwencji; 


4. art. 16 pkt 1 i 2 w związku z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez bezpodstawne dokonanie 

wyboru  oferty  NDI,  która  to  oferta  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą,  a  przez  to  nierówne 

traktow

anie  wykonawców,  brak  zachowania  zasady  uczciwej  konkurencji,  przez  co 

postępowanie straciło walor przejrzystości. 

Wobec ww. zarzutów Odwołujący wniósł o: 

1. unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez NDI, jako oferty najkorzystniejszej;  

2. odrzucenie oferty NDI  

ewentualnie  

3.  nakazanie  Zamawiającemu  wezwania  NDI  do  złożenia  wyjaśnień  w  celu  potwierdzenia 

spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  doświadczenia,  określonego  w  pkt 

IX.2.4) lit. D. lit a) SWZ.  

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał  brzmienie  warunku  określonego  

w  punkcie  IX.2.4)  lit.  D.  lit  a)  SWZ.  W  załączniku  do  Oferty  „Wykaz  osób”  NDI  w  celu 

wykazania spełniania powyższego warunku wskazało jako kierownika budowy p. M. Sz. oraz 

realizację  „Budowa  Nabrzeża  MP  77  w  Porcie  Wojennym  w  Świnoujściu”.  Odwołujący 

dokonał  analizy  treści  udostępnionych  dzienników  budowy  dotyczących  w/w  inwestycji.  Z 

dzienników  budowy  wynika,  że  p.  M.  Sz.:  a)  Nie  pełnił  funkcji  kierownika  budowy  tak  jak 

wskazało  NDI  w  okresie  od  04.2006-12.2007.  W  rzeczywistości  pełnił  funkcję  kierownika 

budowy od 01.02.2006 do dnia 19.10.2007 r. b) W żadnym okresie realizacji w/w inwestycji 

nie  prowadził  budowy  przez  nieprzerwany  okres  co  najmniej  6  miesięcy.  Odwołujący 

przedstawił  tabelę  wskazującą  okresy,  kiedy  p.  M.  Sz.  prowadził  budowę  oraz  przerwy  w 

prowadzeniu budowy, w czasie których roboty były prowadzone przez inne osoby. W okresie 

od  01.02.2006  do  19.10.2007  nie  występuje  ani  jeden  okres,  kiedy  p.  M.  Sz.  prowadził 

budowę nieprzerwanie przez 6 miesięcy. 

Odwołujący  podał,  że  uwzględniając  tabelę  zawartą  w  odwołaniu  oraz  wpisy  do 

dziennika budowy należy wskazać, że:  

(i) W okresie od 14.07.2006 r. do dnia 25.07.2006 r. budowa była prowadzona przez A. Sz., 

który 

dokonywał 

wpisów 

jako 

kierownik 

budowy. 

M. 

Sz.  

w dniu 13.07.2006 r. dokonał wpisu „Z dniem 14.07.2006 r. na czas urlopu do 24.07.2006 r. 

przekazuję  obowiązki  kierownika  budowy  panu  A.  Sz..”  zaś  26.07.2006  r.  M.  Sz.  dokonał 

wpisu „W dniu dzisiejszym po przerwie urlopowej przejąłem obowiązki kierownika budowy”. 

Okres nieprzerwanego prowadzenia budowy od 01.02.2006 do 14.07.2006 

– 163 dni.  

(ii) W okresie od dnia 24.08.2006 r. do dnia 10.09.2006 r. budowa była prowadzona przez A. 

Sz.

,  który  dokonywał  wpisów  jako  kierownik  budowy.  A.  Sz.  w  dniu  24.08.2006  r.  dokonał 

wpisu „Podczas choroby kier. budowy przejąłem obowiązki.” i następnie dokonywał wpisów 


do dziennika budowy jako kierownik budowy. M. Sz. 

ponownie zaczął dokonywać wpisów do 

dziennika  budowy  jako  kierownik  budowy  od  dnia  11.09.2006  r.  Okres  nieprzerwanego 

prowadzenia budowy od 26.07.2006 do 24.08.2006 

– 29 dni.  

(iii) W okresie od dnia 01.12.2006 r. do dnia 14.12.2006 r. budowa była prowadzona przez A. 

Sz..  Od  dnia  6.12.2006  r.  A.  Sz. 

wyraźnie  wpisywał  się  jako  kierownik  budowy.  M.  Sz. 

ponownie  zaczął  dokonywać  wpisów  do  dziennika  budowy  jako  kierownik  budowy  od  dnia 

15.12.2006  r.  Okres  nieprzerwanego  prowadzenia  budowy  od  11.09.2006  do  01.12.2006 

– 

81 dni.  

(iv) W okresie od 15.01.2007 r. do dnia 21.0

1.2007 r. budowa była prowadzona przez A. Sz., 

który 

dokonywał 

wpisów 

jako 

kierownik 

budowy. 

M. 

Sz.  

w dniu 12.01.2007 r. dokonał wpisu „Na czas urlopu do 15.01. do dnia 19.01.07 na budowie 

zastępować  będzie  mnie  pan  A.  Sz..”  Od  dnia  15.01.2007  r.  do  dnia  20.01.2007  r.  A.  Sz. 

wyraźnie  wpisywał  się  jako  kierownik  budowy.  M.  Sz.  ponownie  zaczął  dokonywać  wpisów 

do  dziennika  budowy  jako  kierownik  budowy  od  dnia  22.01.2007  r.  Okres  nieprzerwanego 

prowadzenia budowy od 15.12.2007 do 14.01.2007 

– 31 dni.  

(v) W o

kresie od 02.02.2007 r. do dnia 11.02.2007 r. budowa była prowadzona przez A. Sz., 

który 

dokonywał 

wpisów 

jako 

kierownik 

budowy. 

M. 

Sz.  

w  dniu  02.02.2007  r.  dokonał  wpisu  „Na  czas  urlopu  od  05.02.  do  dnia  09.02.  obowiązki 

kierownika budowy przekazuję panu A. Sz..” Od dnia 5.02.2007 r. do dnia 09.02.2007 r. A. 

Sz. 

wyraźnie  wpisywał  się  jako  kierownik  budowy.  M.  Sz.  ponownie  zaczął  dokonywać 

wpisów do dziennika budowy jako kierownik budowy od dnia 12.02.2007 r. dokonując wpisu 

„Po  przerwie  urlopowej  przejmuję  obowiązki  kier.  budowy”.  Okres  nieprzerwanego 

prowadzenia budowy od 22.01.2007 do 05.02.2007 

– 14 dni. 

(vi) W okresie od 02.04.2007 r. do dnia 09.02.2007 r. budowa była prowadzona przez A. Sz., 

który 

dokonywał 

wpisów 

jako 

kierownik 

budowy. 

M. 

Sz.  

w  dniu  31.03.2007  r.  dokonał  wpisu  „Na  czas  urlopu  od  2.04.  do  06.04.07  obowiązki 

kierownika bud. przekazuję panu A. Sz..” Od dnia 2.04.2007 r. do dnia 03.04.2007 r. A. Sz. 

wyraźnie  wpisywał  się  jako  kierownik  budowy.  M.  Sz.  ponownie  zaczął  dokonywać  wpisów 

do  dziennika  budowy  jako  kierownik  budowy  od  dnia  10.04.2007  r.  dokonując  wpisu 

„Przejmuję 

obowiązki 

kierownika 

budowy 

po 

powrocie  

z  urlopu”.  Okres  nieprzerwanego  prowadzenia  budowy  od  12.02.2007  do  02.04.2007  –  49 

dni.  

(vii) W okresie od 09.07.2007 r. do dnia 19.09.2007 r. budowa była prowadzona przez A. Sz., 

który 

dokonywał 

wpisów 

jako 

kierownik 

budowy. 

M. 

Sz.  

w dniu 06.07.2007 r. dokonał wpisu „Przekazuję obowiązki kierownika panu A. Sz. na okres 

urlopu do 13.07.2007.” Od dnia 09.07.2007 r. do dnia 19.09.2007 r. A. Sz. wyraźnie wpisywał 

się  jako  kierownik  budowy.  W  dniu  19.09.2007  r.  A.  Sz.  dokonał  wpisu  „Na  czas  urlopu 


przekazuję  obowiązki  (12.09.2007  –  5.10.2007)  dotychczasowemu  kier.  budowy”.  Sugeruje 

to  w  okresie  od  lipca  do  września  2007  r.  p.  M.  Sz.  zaprzestał  wykonywania  funkcji 

kierownika  budowy  na  co  wskazuje  sformułowanie  „dotychczasowemu”  kierownikowi 

budowy.  M.  Sz. 

ponownie  zaczął  dokonywać  wpisów  do  dziennika  budowy  jako  kierownik 

budowy  od  dnia  19.09.2007  r.  dokonując  wpisu  „Przejąłem  obowiązki  kier.  budowy”  by  w 

dniu 19.10.2007 r. dokonać wpisu „W dniu 19.10.2007 r. zakończyłem pełnienie obowiązków 

kierownika  budowy.”.  Okres  nieprzerwanego  prowadzenia  budowy  od  10.04.2007  do 

– 89 dni i od 19.09.2007-19.10.2007 r. 30 dni. 

Z powyższego wynika, że w okresie od lutego 2006 roku do października 2007 roku 

Pan  Sz. 

nie  prowadził  budowy  jako  kierownik  budowy  w  nieprzerwany  sposób  przez  6 

miesięcy. We wskazanych powyżej okresach budowa była prowadzona przez inną osobę tj. 

p. A. Sz.. 

Odwołujący  uzasadniał,  że  nie  sposób  jest  uznać,  że  samo  powołanie  na  funkcje 

kierownika budowy jest wystarczające do wykazania wymaganego doświadczenia w ramach 

warunków  udziału sformułowanych w  pkt  I.X.2.4  lit.  D.SWZ.  Czym  innym jest  wykazywanie 

np.  stażu  pracy  do  którego  się  wlicza  okresu  chorobowe  czy  przestojów  uznanych  przez 

przepisy  prawa  pracy  lub  ubezpieczeń  społecznych  np.  urlopy  macierzyńskie, 

wychowawcze,  wypoczynkowe  itd.  a  czym  innym  jest  natomiast  wykazywanie  się 

doświadczeniem  w  ramach  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  które  nakazują 

badać  realne  a  nie  hipotetyczne  doświadczenie  danej  osoby.  Zwrócić  należy  uwagę  na 

sposób  sformułowania  przez  Zamawiającego  warunku  udziału  w  postępowaniu  tj.  jako 

Kierownik  Budowy  prowadził  przez  nieprzerwany  okres  co najmniej  6  miesięcy co najmniej 

jedną  robotę  budowlaną.  W  tym  zakresie  istotnym  jest,  że  dla  spełnienia  tego  warunku 

muszą zaistnieć łącznie dwie przesłanki „prowadzenie” i „nieprzerwanie”: (i) Prowadzenie  – 

dla  spełnienia  tej  przesłanki  nie  jest  wystarczające  to,  że  dana  osoba  wpisała  się  do 

dziennika budowy. Zamawiający nie posłużył się sformułowaniem „pełnienie”, które mogłoby 

oznaczać  czas  sprawowania  danej  funkcji.  Natomiast  posłużenie  się  sformułowanie 

„prowadzenie” zakłada, że osoba ta nie tylko formalnie była wpisana jako kierownik budowy 

do dziennika budowy, ale w tym czas faktycznie prowadziła budowę. Jest to również istotne 

z  tego  punktu  widzenia,  że  kwestia  ta  dotyczy  legitymowania  się  odpowiednim 

doświadczeniem  w  celu  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Nie  sposób  jest 

uznać,  że  kierownik  budowy  mógł  nabyć  doświadczenie  polegające  na  6  miesiącach 

nieprzerwanego prowadzenia budowy w czasie, kiedy taka budowa była prowadzona przez 

innego  kierownika  budowy.  (ii)  Nieprzerwany 

–  dla  spełnienia  tej  przesłanki  we  wskazany 

okresie czasu budowa powinna być prowadzona przez jedną osobę jako kierownika budowy. 

Zapis  pkt  I.X.2.4  lit.  D.SWZ  zakłada  nabycie  doświadczenia  w  faktycznym  prowadzeniu 

budowy we wskazanym okresie 6 miesięcy. Odczytywać ten wymóg należy w ten sposób, że 


we  wskazanym  okresie  tylko  jedna  osoba  kieruje  robotami  (prowadzi)  je  jako  kierownik 

budowy.  W  sytuacji  wynikającej  z  przedstawionych  powyżej  wpisów  do  dziennika  budowy 

wynika,  że  budowa  (roboty)  nie  była  prowadzona  nieprzerwanie  przez  jednego  kierownika 

budowy, ale przez dwóch kierowników budowy. W czasie, gdy jeden z kierowników budowy 

nie  prowadził  budowy  była  ona  prowadzona  przez  drugiego  kierownika.  Każdy  z  dwóch 

kierowników  budowy  wyraźnie  wpisywał  się  do  dziennika  budowy  jako  kierownik  budowy  

i w danym okresie faktycznie kierował robotami (prowadził budowę). 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  przepisy  Prawa  budowlanego  nie  przewidują 

ustanowienia  więcej  niż  jednego  kierownika  budowy.  Na  budowie  zawsze  musi  być  co 

najmniej  kierownik  budowy  co  wynika  jednoznacznie  z  art.  18  ust.  1  pkt  2  Prawa 

budowlanego.  Dopiero  w  sytuacji,  gdy  dla  wykonania  robót  konieczne  jest  legitymowanie 

przygotowaniem  zawodowym  w  specjalności  techniczno-budowlanej  innej  niż  posiada 

kierownik  budowy  konieczne  jest 

ustanowienie  kierownika  robót  w  danej  specjalności. 

Wynika  to  jednoznacznie  z  art.  42  ust.  4  Prawa  budowlanego,  przy  czym  wyraźnego 

podkreślenia  wymaga,  że  przepis  ten  zakłada  ustanowienie  kierownika  robót  obok 

kierownika  budowy  a  nie  powołanie  drugiego  kierownika  budowy.  Zatem  na  budowie  musi 

być jeden kierownik budowy, ale obok niego może być jeden lub więcej kierowników robót. 

Nie jest dopuszczalne ustanowienie więcej niż jednego kierownika budowy.  

Powyższe  niezbicie  prowadzi  do  wniosków,  że  nie  może  być  w  tym  samym  czasie 

dwóch  lub  więcej  kierowników  budowy  a  każdy  kto  w  danym  momencie  pełni  funkcję 

odpowiada zawodowo i karnie za uchybienie swoim obowiązkom. Tym samym przy realizacji 

inwestycji  pn. 

„Budowa Nabrzeża MP 77 w Porcie Wojennym w Świnoujściu” w momencie, 

kiedy funkcję Kierownika Budowy wykonywał Pan A. Sz., to tej funkcji nie mógł wykonywać 

Pan  M.  Sz.

.  Tym  samym  roboty  były  prowadzone  albo  przez  M.  Sz.  albo  przez  A.  Sz.  a 

konsekwencji w okresach, gdy budowa była prowadzona przez A. Sz. następowały przerwy 

w  prowadzeniu  budowy  przez  M.  Sz.

.  Uwzględniając  zapis  pkt  I.X.2.4  lit.  D.SWZ  oraz 

wskazane  powyżej  przerwy  w  prowadzeniu  budowy  w  żadnym  momencie  p.  M.  Sz.  nie 

prowadził budowy pn.: „Budowa Nabrzeża MP 77 w Porcie Wojennym w Świnoujściu” przez 

nieprzerwany  okres  6  miesięcy.  Oznacz  to,  że  NDI  nie  spełniło  warunku  udziału  w 

postępowaniu. 

Odwołujący  podkreślał,  że  profesjonalny  wykonawca,  który  złożył  ofertę  wskazując 

tak  opisanego  jak  w  specyfikacji  warunku  udziału  w  postępowaniu  powinien  po  pierwsze 

sprawdzić:  a) kiedy  dany  kierownik  rozpoczął  i zakończył  pełnienie obowiązków  kierownika 

budowy  na  danej  inwestycji.  NDI  nie dokonało tych czynności  czego  efektem  było podanie  

w  wykazie  osób  załączonym  do  oferty  błędnych  dat  rozpoczęcia  i  zakończenia  pełnienia 

funkcji  b)  czy  w  okresie  pełnienia  funkcji  kierownik  budowy  faktycznie  prowadził  roboty 

konieczne  dla  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  NDI  zaniechało  jakichkolwiek 


ustaleń w tym zakresie stawiając znak równości pomiędzy formalnym  powołaniem na daną 

funkcję a rzeczywistym prowadzeniem  budowy w  tym  okresie.  Powyższe uchybienia i  brak 

należytej  staranności  wymaganej  od  profesjonalnego  wykonawcy  doprowadziło  do 

wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego.  Brak  sprawdzenia  podanych  informacji  nie  znajduje 

usprawiedliwienia  i  świadczy o  niedbalstwie  po  stronie  tego  wykonawcy.  Co  więcej,  należy 

podkreślić,  iż czasookres  był  wymaganym  elementem  warunku  i  w  oparciu o  oświadczenie 

wykonawcy  Zamawiający  uznał  spełnienie  warunków  udziału  a  przez  to  dokonał  wyboru 

oferty.  Powyższe  oznacza,  że  podanie  takich  informacji  nie  tylko  mogło,  ale  miało 

rzeczywisty  wypływ  na wynik  postępowania,  gdyż  oferta  NDI  nie został  odrzucona  zgodnie  

z art. 226 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący  przywołał  wyrok  KIO  z  dnia  14  marca  2022  r.  sygn.  akt:  KIO  449/22,  

wyrok KIO z dnia 27 stycznia 2022 r. sygn. akt: KIO 59/22, wyrok z dnia 24 stycznia 2022 r. 

sygn. akt: KIO 3781/21. 

Konkludując  wskazał,  że  NDI  nie  podjęło  żadnych  działań  a  w  szczególności  na 

pewno  nie  dokonało  analizy  dziennika  budowy,  w  celu  upewnienia  się  czy  deklarowane  

w Wykazie osób doświadczenie p. M. Sz. odpowiada rzeczywistości i odpowiada warunkom 

udziału  w  postępowaniu.  Powyższe  oznacza,  że  oferta  NDI  powinna  zostać  odrzucona 

zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy Pzp. 

W zakresie zarzutu zawartego w punkcie 2.  petitum 

odwołania Odwołujący wskazał, 

iż  Zamawiający  pkt  IX.2.4 lit.  D  SWZ  sformułował  warunki  dotyczące  zdolności  technicznej 

lub zawodowej. Zamawiający zastrzegł, że „Wykonawca spełni te warunki, jeżeli wykaże, że 

D. dysponuje lub będzie dysponował na czas realizacji Zamówienia następującymi osobami 

skierowanymi  przez Wykonawcę do realizacji  Zamówienia”.  Oznacza  to, że  NDI  wskazując  

w  Wykazie  personelu  p.  M.  Sz. 

nie  wskazało  go  jako  osobę,  którą  hipotetycznie  czy 

potencjalnie  dysponuje,  ale  która  w  rzeczywistości  zostanie  skierowana  do  realizacji 

Zamówienia  w  charakterze  kierownika  budowy.  Prowadzenie  budowy  przez  kierownika 

budowy  zakłada jego  bieżącą  obecność  na  terenie  budowy  w  celu  faktycznego  kierowania 

robotami.  Potwierdzeniem  tego  jest  §  10  ust.  13  załącznika  nr  4  do  SWZ  –  Projektowane 

p

ostanowienia umowy, gdzie Zamawiający  zastrzegł,  że:  Kierownik  Budowy  ma  obowiązek 

przebywania  na  terenie  budowy  w  trakcie  wykonywania  robót  budowlanych.  Tym  samym 

funkcji  tej  nie  można  pełnić  okazjonalnie  wizytując  budowę  raz  na  jakiś  czas.  Brak  jest 

możliwości  łączenia  funkcji  kierownika  budowy  z  realizacją  innych  przedsięwzięć 

budowlanych  wymagających  zaangażowania  kierownika  budowy.  Z  informacji  dostępnych 

O

dwołującemu  wynika,  że  p.  M.  Sz.  jest  w  chwili  obecnej  zaangażowany  w  inne 

przedsięwzięcia budowlane, które uniemożliwiać będą mu faktyczną realizację obowiązków 

kierownika budowy w sposób określony w § 10 ust. 13 zał. nr 4 do SWZ. 


1.  Urząd  Morski  w  Szczecinie  -  Budowa  opaski  brzegowej  na  wysokości  Ekoparku 

wschodniego  w  Kołobrzegu  (KM  327,42-328,74)  –  Urząd  Morski  w  Szczecinie  Pan  M.  Sz. 

pełni  funkcję  Inspektora  nadzoru.  Odwołujący  dodatkowo  wysłał  wniosek  o  udzielenie 

informacji  publicznej,  również  o  inne  inwestycje  prowadzone  przez  Urząd  Morski  

w Szczecinie, w które zaangażowany jest p. M. Sz.. Odwołujący oczekuje na odpowiedź.  

2. Poprawa Dostępu do Portu w Szczecinie w Rejonie Kanału Dębickiego – Inwestor Zarząd 

Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście  

Z  informacji  dostępnych  odwołującemu  pan  M.  Sz.  jest  na  tej  inwestycji  inżynierem 

rezydentem.  Odw

ołujący  wysłany  wniosek  o  udzielenie  informacji  publicznej.  Odwołujący 

oczekuje na odpowiedź. 

3. Baltic Pipe 

– Inwestor GAS System S.A.  

Z  informacji  (ustnych)  dostępnych  Odwołującemu  wynika,  że  Pan  M.  Sz.  jest  wpisany  w 

Dziennik budowy jako Inspektor Nadz

oru. Z informacji dostępnych Odwołującemu wynika, że 

wykonawcą  tych  robót  jest  NDI.  Odwołujący  wnosi  o  zobowiązanie  NDI  do  złożenia 

oświadczenia  lub  dokumentów  potwierdzających,  że  p.  M.  Sz.  nie  jest  zaangażowany  w 

realizację w/w inwestycji.  

Poprzez powyższe zaangażowanie z uwagi na zakres obowiązków i czasu nie może 

on  pełnić  realnie  funkcji  kierownika  budowy  na  przedmiotowej  inwestycji.  Wykonawca 

zgłaszając Pana Sz. na kierownika budowy miał świadomość, że łączenie 3 ważnych funkcji 

na raz nie będzie możliwe do połączenia z realnym pełnieniem funkcji kierownika budowy. W 

ocenie Odwołującego podanie zatem tej osoby służyło tylko wykazaniu spełniania warunków 

udziału w postępowaniu a NDI jako profesjonalny wykonawca powinien ustalić i upewnić się 

ze wskazyw

ana przez niego osoba na potwierdzenie spełniania warunków faktycznie będzie 

mogła  wziąć  realnie  udział  w  realizacji  zamówienia.  Brak  takich  ustaleń  stanowiło  co 

najmniej o lekkomyślności i niedbalstwie po stronie NDI. 

Odwołujący przywołał wyrok KIO z dnia 28 września 2020 r. sygn. akt: KIO 2214/20. 

W ocenie Odwołującego zaangażowanie w trzy inne projekty inwestycyjne powoduje 

rzeczywisty wpływ na dostępność p. M. Sz. przy realizacji umowy tj. na chwilę złożenia oferty 

p. 

M. 

Sz. 

nie 

realnej 

możliwość 

pełnienia 

funkcji 

kierownika 

budowy  

w ramach inwestycji objętej niniejszym postępowaniem. 

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  24  sierpnia  2022  r.  wniósł  

o  oddalenie 

odwołania  w  całości  z  uwagi  na  jego  bezzasadność  oraz  zasądzenie  od 

Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania odwoławczego według norm 

przepisanych  lub  zgod

nie  ze  spisem  kosztów,  w  razie  jego  złożenia  na  rozprawie  przed 

Krajową Izbą Odwoławczą. 


W  zakresie  zarzutu,  o  którym  mowa  w  punkcie  1.  petitum  odwołania  Zamawiający 

wskazał,  że  warunek  z  rozdziału  IX  ust.  2  pkt  4  ppkt  D  lit.  a)  SWZ  stanowi  o  wymogu 

prowad

zenia  przez  nieprzerwany  okres  co  najmniej  6  miesięcy  co  najmniej  jednej  roboty 

budowlanej.  Ww.  zapis  nie  określa,  że  kierownik  budowy  musi  być  obecny  na  terenie 

budowy  przez  wszystkie  dni  prowadzonych  prac.  Również  ustawa  z  dnia  7  lipca  1994  r. 

Prawo budo

wlane (t.j. Dz.U. 1994 Nr 89, poz. 414 z późn. zm., dalej: „p.b”) nie określa takich 

wymogów  względem  kierownika  budowy.  W  ocenie  Zamawiającego  byłby  to  wymóg 

nadmierny  i  często  niemożliwy  do  spełnienia,  w  szczególności  biorąc  pod  uwagę  fakt,  że 

Zamawiający,  określając  ww.  warunek,  musiał  mieć  również  na  względzie  wynikające  

z art. 152 i n. ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510 

z  póżn.  zm.,  dalej:  „k.p.”)  prawo  pracownicze  do  urlopu  wypoczynkowego,  a  także 

ewentualne 

zobowiązania  urlopowe  wynikające  z  umowy  cywilnoprawnej.  Zamawiający, 

formułując ww. warunek, miał również na względzie pewne wypadki losowe, jak np. choroba 

kierownika budowy, która wyklucza obecność kierownika budowy na terenie budowy. 

W  nawiązaniu  do  powyższego  należy  wskazać,  że  Odwołujący  w  treści  odwołania 

wskazał,  że  p.  M.  Sz.  w  wybranych  dniach  przebywał  na  urlopie  lub  był  chory  i  z  tych 

powodów  nie  mógł  być  obecny  na  terenie  budowy.  Zamawiający  zwracał  uwagę,  że  

z  dzienników  budowy  wynika,  że  p.  M.  Sz.  prowadził  Inwestycję  od  dnia  1  lutego  2006  r. 

Następnie w dniu 14 lipca 2006 r. przekazał obowiązki p. A. Sz. na czas urlopu w dniach 14 

– 

lipca 

r. 

Zamawiający 

zwraca 

uwagę, 

że 

p. 

M. 

Sz.  

w okresie od 1 lutego 2006 r. do 1 sierpnia 2006 r. nie był obecny na terenie budowy jedynie  

w ww. dniach, co zdaniem Zamawiającego było uzasadnione urlopem p. M. Sz.. Następnie 

już w dniu 1 sierpnia 2006 r. został spełniony ww. warunek prowadzenia roboty budowlanej 

przez okres 6 miesięcy.  

W  ocenie  Zamawiającego  okoliczność,  że  kierownik  budowy  przebywał  na  urlopie  

w dniach 14 

– 24 lipca 2006 r. nie może świadczyć o niespełnieniu ww. warunku z rozdziału 

IX ust. 2 pkt 4 ppkt D lit. a) SWZ. Zamawiający podnosił, że formułując ww. warunek, musiał 

mieć na względzie wymogi powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności określone 

w  k.p.  prawo  pracownika  do  corocznego  urlopu  oraz  ewentualne  zobowiązania  urlopowe 

wynikające z umowy cywilnoprawnej. Za całkowicie sprzeczne z doświadczeniem życiowym 

należy  uznać  przyjęcie,  że  pracownik  lub  osoba  świadcząca  usługi  na  podstawie  umowy 

cywilnoprawnej  w  okresie  półrocznym  nie  skorzysta  choćby  z  jednego  dnia  wolnego. 

Zamawiający, formułując ww. warunek, musiał liczyć się z ww. sytuacją. 

Z ww. warunku nie wynika, aby Zamawiający oczekiwał od Wykonawcy przebywania 

przez  kierownika  budowy  na  terenie  budowy  każdego  dnia  prowadzonych  prac.  Również  

z  przepisów  p.b.  nie  wynika  taki  obowiązek  po  stronie  kierownika  budowy.  Obowiązki 

kierownika  budowy  zostały  określone  w  art.  22  p.b.  i  wśród  nich  nie  widnieje  obowiązek 


przebywania  kierownika  budowy  na  terenie  budowy  podczas  wszystkich  dni  prowadzonych 

prac.  W  związku  z  powyższym  należy  uznać,  że  ww.  warunek  prowadzenia  roboty 

budo

wlanej jest jasny i nie może być utożsamiany z jednoczesnym obowiązkiem kierownika 

budowy przebywania każdego dnia na terenie budowy.  

Nadto w  przypadku uznania,  że  ww.  warunek  nie jest  całkowicie jasny, należy mieć 

na  względzie,  że  zgodnie  z  ugruntowanym  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

wszelkie  wątpliwości  w  zakresie  treści  SWZ  nie  mogą  obciążać  wykonawców  i  być 

interpretowane  na  ich  niekorzyść  (Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  13  września 

2017 r. w sprawie KIO 1782/17, Wyrok Krajowej Izby Od

woławczej z dnia 12 kwietnia 2021 r. 

w  sprawie  KIO  840/21,  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  1  czerwca  2021  r.  

w  sprawie  KIO  700/21,  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  31  października  2018  r.  

w sprawie KIO 2111/18). 

Zamawiający wskazał, że należy zwrócić uwagę na fakt, iż kilkudniowe nieobecności 

kierownika  budowy  na  terenie  budowy  nie  negują  faktu  „prowadzenia”  przez  niego  robót 

budowlanych 

–  kierownik  budowy  ustala  bowiem  harmonogram  prac,  przebieg  procesu 

inwestycyjnego  oraz  rozdziela  zadania 

na  terenie  budowy,  co  jest  w  stanie  zaplanować 

również  na  okres  swojej  kilkudniowej  nieobecności.  Podkreślić  należy,  że  zgodnie  ze 

słownikiem języka polskiego „prowadzić” oznacza „być odpowiedzialnym za funkcjonowanie  

i przebieg czegoś, zajmować się czymś”, co sugeruje bardziej nadzór, planowanie i ustalanie 

priorytetów  na  budowie  aniżeli  obowiązkową  ciągłą,  fizyczną  obecność  na  budowie  przez 

kierownika budowy. 

W  zakresie  zarzutu,  o  którym  mowa  w  punkcie  2.  petitum  odwołania  Zamawiający 

przywołał poglądy doktryny dotyczące art. 116 ust. 2 ustawy Pzp oraz powołał się na wyrok 

KIO  z  dnia  28  września  2020  r.  sygn.  akt:  KIO  2214/20.  Zamawiający  stwierdził,  że:  

1)  Odwołujący  nie  dostarczył  przekonujących  dowodów  pozwalających  na  uznanie,  że 

zasoby  NDI  nie  będą  dostępne  w  czasie  realizacji  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  ze  względu  na  ich  zaangażowanie  w  inne  przedsięwzięcie  –  Odwołujący 

dostarczył  właściwie  tylko  jeden  dokument,  tzn.  zdjęcie  tablicy  informacyjnej,  z  którego 

niemniej jednak nie wynika, aby p. M. Sz. 

wskazany w wykazie osób przez NDI był tą samą 

osobą na ww. tablicy informacyjnej. 2) W nawiązaniu do pkt 1 – przy założeniu, że p. M. Sz. 

jest  tą  samą  osobą  co  wskazana  na  ww.  tablicy  informacyjnej,  nie  jest  możliwe  ustalenie 

faktycznego zakres

u obowiązków p. M. Sz. jako inspektora nadzoru. 3) Pan M. Sz. prowadzi 

działalność  gospodarczą,  a  z  wykazu  osób  wynika,  że  z  NDI  związany  jest  na  podstawie 

umowy cywilnoprawnej 

– nie sposób zatem mówić o tym, że to NDI posłużył się potencjałem 

w  osobie  p.  M.  Sz. 

na  potrzeby  innych  postępowań,  jeżeli  NDI  nie  występuje  jako 

wykonawca  w  tych  postępowaniach.  4)  Obowiązki  inspektora  nadzoru  nie  są  tożsame  z 


obowiązkami  kierownika  budowy,  w  szczególności  z  reguły  mniejsza  jest  obecność 

inspektora nadzoru na terenie budowy. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  z  udziałem  Stron  i  Uczestników  postępowania 

odwoławczego,  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz  oświadczeń  

i  stanowisk  Stron 

i  Uczestników,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  i  zważyła,  co 

następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 

Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia szk

ody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów 

ustawy  Pzp,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  

o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  16  sierpnia  2022  r.  powiadomił  wykonawców  o  wniesionym 

odwołaniu.  

Izba  dopuściła  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia NDI S.A. z siedzibą w Sopocie oraz NDI SOPOT 

S.A.  z  siedzibą  w  Sopocie  [dalej  „Przystępujący”  lub  „Konsorcjum  NDI”]  zgłaszających 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  dniu  18  sierpnia  2022  r.  po  stronie 

Zamawiającego  oraz  wykonawcę  Budimex  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  dniu  19  sierpnia  2022  r.  po  stronie 

O

dwołującego. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  Izba  uwzględniła  dokumentację 

postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności 

ogłoszenie  o  zamówieniu,  specyfikację  warunków  zamówienia  wraz  z  załącznikami  oraz 

wyjaśnieniami  i  modyfikacjami,  informację  z  otwarcia  ofert,  ofertę  Przystępującego  wraz  

z  uzupełnieniami,  wezwania kierowane do  Przystępującego  oraz  zawiadomienie o wyborze 

najkorzystniejszej oferty z dnia 2 sierpnia 2022 r. 

Skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę  również  stanowiska  i  oświadczenia  Stron  

i  Uczestnika 

złożone  pisemnie  oraz  ustnie  do  protokołu  posiedzenia  i rozprawy  w  dniu  25 

sierpnia 

2022 r., w tym odpowiedź na odwołanie, pismo procesowe Odwołującego z dnia 24 

sierpnia 2022 r. oraz pismo procesowe Konsorcjum NDI z dnia 24 sierpnia 2022 r. 

Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy dowody złożone przez Odwołującego, tj.: 

1. zdjęcie z tablicy informacyjnej; 

2. wybrane strony Dziennika Budowy; 


3.  pismo  Odwołującego  z  dnia  8  sierpnia  2022  r.  skierowane  do  Urzędu  Morskiego  

w Szczecinie; 

4.  pismo Odwołującego  z  dnia  2  sierpnia  2022  r.  skierowane  do  Zarządu  Morskich  Portów 

Szczecin i Świnoujście S.A. z siedzibą w Szczecinie; 

5. pismo RZI w Szczecinie z dnia 07.07.2022 r; 

6. pismo WINB w Szczecinie z dnia 08.07.2022 r.; 

pismo Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 19 sierpnia 2022 r.; 

8.  Informacje ze  strony  internetowej  Infrastruktura  portowa  w  Mrzeżynie  i  Niechorzu  już  po 

modernizacji. Co się zmieniło? – GospodarkaMorska.pl; 

9. Lista zadań kierownika budowy na budowie; 

fragmenty  SWZ  dot.  zadania  pn.  Poprawa  infrastruktury  w  małych  portach:  Mrzeżyno, 

Niechorze, Lublin, Trzebież; 

pismo  Zarządu  Morskich  Portów  Szczecin  i  Świnoujście  S.A.  z  siedzibą  w  Szczecinie  

z dnia 23 sierpnia 2022 r.; 

. informacje ze strony GospodarkaMorska.pl dotyczące Basenu Kaszubskiego; 

. materiały własne Odwołującego - Basen kaszubski; 

14.  informacja  mailowa  z  dnia  23.08.2022  roku  od  Piotr  Jakobina  Kierownika  Finansowego 

Kontraktu; 

15. ogłoszenie o zamówieniu nr 2018/S 144 – 330493. 

Izba  wzięła  także  pod  uwagę  dowody  złożone  przez  Przystępującego  przy  piśmie 

procesowym z dnia 24 sierpnia 2022 r., tj.: 

świadectwo pracy p. Sz.; 

wniosek  NDI  S.A.  z  dnia  7  lipca  2021  r.  do  Zakładu  Inwestycji  Organizacji  Traktatu 

Północnoatlantyckiego w trybie dostępu do informacji publicznej; 

3.  odpowiedź  Zakładu  Inwestycji  Organizacji  Traktatu  Północnoatlantyckiego  z  dnia  9  lipca 

2021 r. w trybie dostępu do informacji publicznej; 

4. oświadczenie p. M. Sz. z dnia 22 sierpnia 2022 r. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Zgodnie  z  rozdziałem  IX  ust.  2  pkt  4  ppkt  D  lit.  a)  SWZ,  z  uwzględnieniem  zmiany 

SWZ z dnia 18 marca 2022 r., 

Wykonawca spełni niżej wskazany warunek, jeżeli wykaże, że 

dysponuje  lub  będzie  dysponował  na  czas  realizacji  Zamówienia  następującymi  osobami 

skierowanymi przez Wykonawcę do realizacji Zamówienia:  

a) Kierownikiem Budowy, tj. osobą posiadającą:  

- uprawn

ienia budowlane do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, 

tj. do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności hydrotechnicznej (lub 


im odpowiadających), zgodnie z art. 14, ust. 1, ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., 

poz. 1333 z późn. zm.) dot. samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,  

minimum łącznie 8-letnie doświadczenie jako Kierownik Budowy lub Kierownik Robót, który 

w  tym  czasie  jako  Kierownik  Budowy 

lub  Kierownik  Robót  hydrotechnicznych  prowadził 

przez  nieprzerwany  okres  co  najmniej  6  miesięcy  co  najmniej  jedną  robotę  budowlaną 

polegające na budowie lub przebudowie - w rozumieniu ustawy Prawo budowlane w porcie 

morskim nabrzeża o głębokości technicznej co najmniej 10 m i o wartości całej inwestycji co 

najmniej  55.000.000,00  zł.  (słownie:  pięćdziesiąt  pięć  milionów  złotych  00/100)  brutto, 

zawierającą  w  swym  zakresie  wykonanie  robót  kafarowych  polegających  na  pogrążeniu 

kombinowanych ścianek szczelnych w zakresie budownictwa morskiego. 

Zgodnie  z  ro

zdziałem  X  ust.  2  SWZ,  Zamawiający  zgodnie  z  art.  109  ust.  1  w  zw.  

z ust. 2 Ustawy wykluczy z Postępowania Wykonawcę:  

Pkt  8)  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu, lub który zataił te informacje 

lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych; 

Pkt  10)  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego w Postępowaniu. 

Termin  składania  ofert  upłynął  w  dniu  25  maja  2022  r.  W  przedmiotowym 

postępowaniu złożono 6 ofert. 

W  dniu 8  czerwca  2022  r.  Zamawiający  wezwał  w  trybie  art.  126  ust.  1 ustawy  Pzp 

Konsorcjum NDI do złożenia podmiotowych środków dowodowych. 

Pismem  z  dnia  20  czerwca  2022  r.  Konsorcjum  NDI 

złożyło  podmiotowe  środki 

dowodowe,  w  tym  wykaz  osób  (załącznik  nr  7  do  SWZ),  w  którym  do  pełnienia  funkcji 

kierownika budowy 

wyznaczyło p. M. Sz.. Zgodnie z wykazem osób ww. osoba posiada m.in. 

doświadczenie  jako  kierownik  budowy  inwestycji  w  terminie  04.2006  –  12.2007  „Budowa 

Nabrzeża  MP  77  w  Porcie  Wojennym  w  Świnoujściu”,  obejmującej  budowę  nabrzeża  o 

głębokości  technicznej  co  najmniej  10  m  w  porcie  morskim,  zawierającą  także  

w swym zakresie wykonanie robót kafarowych polegających na pogrążeniu kombinowanych 

ścianek szczelnych w zakresie budownictwa morskiego. Wartość inwestycji ok. 200 mln. zł. 

Jednocześnie jako podstawę zobowiązania wskazano „umowa cywilnoprawna”.  

Ponadto  Konsorcjum  NDI  złożyło  zobowiązanie  z  dnia  6  maja  2022  r.  p.  M.  Sz.  do 

pełnienia  na  rzecz  Przystępującego  funkcji  kierownika  budowy  w  celu  wykonania 

obowiązków  w  zakresie  objętym  zamówieniem,  przez  okres  jego  realizacji,  na  podstawie 

odrębnej umowy. 


W dniu 2 sierpnia 2022 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty Konsorcjum NDI 

jako  najkorzystniejszej. 

Oferta Odwołującego uplasowała się na drugim miejscu w rankingu 

ofert. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie. 

Nie zasługiwał na uwzględnienie zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z art. 226 

ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, art. 57 pkt 2) ustawy Pzp oraz art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp 

ewentualnie  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Konsorcjum  NDI,  pomimo  że  została  ona  złożona  przez  wykonawcę  nie  spełniającego 

warunku  udziału  wskazanego  w  pkt  IX.2.4)  lit.  D.  lit  a)  SWZ,  gdyż  Konsorcjum  NDI  jako 

kierownika  budowy,  którego  zamierza  skierować  do  realizacji  zamówienia  wskazało  p.  M. 

Sz.

, która nie spełnia wymogu prowadzenia budowy w sposób nieprzerwany przez okres co 

najmniej  6  miesięcy,  a  tym  samym  Konsorcjum  NDI  wyniku  zamierzonego  działania  lub 

rażącego niedbalstwa wprowadziło Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Za 

niezasadny Izba  uznała także  zarzut  ewentualny  naruszenia art.  128  ust.  1  i  4  ustawy  Pzp 

przez  zan

iechanie  wezwania  ww.  Wykonawcy  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących 

doświadczenia zawodowego p. M. Sz.. 

Izba  odniesie  się  łącznie  do  ww.  zarzutów,  ponieważ  oparte  zostały  na  wspólnych 

okolicznościach faktycznych. 

Zgodnie  z  art.  16  ustawy  Pzp,  zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty oraz proporcjonalny. 

Stosownie  do  art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp,  z 

postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego 

działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu 

informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria 

selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie 

przedstawić  wymaganych  podmiotowych  środków  dowodowych.  Jednocześnie  zgodnie  

z  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp,  wykluczeniu  podlega  wykonawcy,  który  w  wyniku 

lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd,  co  mogło 


mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  

udzielenie zamówienia.  

W  myśl  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  

o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów 

lub  oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy, 

zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia  

w  wyzna

czonym  terminie,  chyba  że  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu 

albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub 

poprawienie  lub   

zachodzą  przesłanki  unieważnienia  postępowania.  Zamawiający  może 

żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  oświadczenia,  o  którym  mowa  

w art. 125 ust. 1

, lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów 

lub oświadczeń składanych w postępowaniu (art. 128 ust. 4 ustawy Pzp). 

Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp,  z

amawiający  odrzuca  ofertę, 

jeżeli  została  złożona  przez  wykonawcę  niespełniającego  warunków  udziału  

w postępowaniu. 

Osią  sporu  między  Stronami  była  ocena,  czy  wykonawca  Konsorcjum  NDI  wykazał, 

że spełnia warunek udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale IX.2.4) lit. D. lit a) 

specyfikacji 

dotyczący  doświadczenia  osoby  dedykowanej  do  realizacji  zamówienia  na 

stanowisko  kierownika 

budowy.  Zdaniem  Odwołującego  z  treści  Dziennika  Budowy 

dotyczącego  inwestycji  pn.  Budowa  Nabrzeża  MP  77  w  Porcie  Wojennym  w  Świnoujściu 

wynika,  iż  p.  M.  Sz.  w  okresie  od  4.2006  –  12.2007  nie  pełnił  funkcji  kierownika  budowy, 

gdyż  funkcja  ta  w  rzeczywistości  pełniona  była  w  okresie  od  1.02.2006  –  19.10.2007  r. 

Jednocześnie  w  opinii  Odwołującego  w  żadnym  okresie  realizacji  ww.  inwestycji  p.  Sz.  nie 

prowadził budowy przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy. Powyższe Odwołujący 

wywodził  z  odnotowanych  w  Dzienniku  Budowy  dotyczącym  referencyjnego  zadania 

okresów nieobecności p. Sz. wywołanych urlopem oraz inną usprawiedliwioną nieobecnością 

w pracy, w tym chorobą, co w opinii Odwołującego oznaczało, że w tych okresach p. Sz. nie 

prowadził  robót  budowlanych  dotyczących  referencyjnego  zadania,  ponieważ  na  czas 

nieobecności jego obowiązki przejmował jako kierownik budowy p. A. Sz..  

Odnosząc  się  do  podniesionego  zarzutu  Izba  wskazuje,  iż  nie  było  sporne  między 

Stronami, że p. Sz. wpisem do Dziennika Budowy z dnia 1 lutego 2006 r. objął samodzielną 

funkcję  techniczną  w  budownictwie  –  Kierownika  budowy  na  referencyjnym  zadaniu,  co 

wiązało  się  z  dokonaniem  przez  inwestora  stosownego  zgłoszenia  do  właściwego  organu 

nadzoru  budowlanego. 

Jednocześnie  wpisem  z  dnia  19  października  2007  r.  p.  Sz. 

zakończył  pełnienie  ww.  funkcji,  a  funkcję  kierownika  budowy  przejął  po  nim  p.  A.  A. 

Powyższe  jest  spójne  z  pismem  Wojewódzkiego  Inspektoratu  Nadzoru  Budowlanego  w 

Szczecinie  z  dnia  8  lipca  2022  r.,  z  którego  wynika,  że  „Pana  M.  Sz.,  podjął  obowiązki 


kierownika  budowy  na  przedmiotowym  zadaniu  z  dniem  01.02.2006  r,  (oświadczenie  o 

podjęciu obowiązków kierownika budowy). Pismem z dnia 30.10.2007 r. inwestor powiadomił 

tutejszy  inspektorat o zmianie osoby  pełniącej funkcję kierownika  budowy”.  Ponadto  w  ww. 

okresie 

p. 

Sz. 

był 

zatrudniony 

na 

podstawie 

umowy  

o pracę w spółce Energopol-Szczecin S.A. z siedzibą w Szczecinie jako kierownik budowy, 

co potwierdza złożone przez Przystępującego świadectwo pracy. Dalej wskazać należy, iż za 

bezsporne 

Izba  uznała  podane  przez  Odwołującego  okresy  nieobecności  p.  Sz.  w  pracy  z 

powodu  urlopu  lub  okresy  innej 

usprawiedliwionej  nieobecności,  w  tym  wywołane  chorobą, 

odnotowane w Dzienniku Budowy 

dotyczącym referencyjnego zadania. 

I

zba wskazuje, iż rozstrzygnięcie niniejszego sporu wymaga odniesienia się do treści 

warunku  udziału  w  postępowaniu,  o  którym  mowa  w  rozdziale  IX.2.4)  lit.  D.  lit  a)  SWZ.  

Zgodnie z wymogiem Zamawiającego osoba dedykowana na stanowisko kierownika budowy 

miała legitymować się minimum łącznie 8-letnie doświadczeniem jako Kierownik Budowy lub 

Kierownik  Robót,  który  w  tym  czasie  jako  Kierownik  Budowy  lub  Kierownik  Robót 

hydrotechnicznych prowadził  przez  nieprzerwany  okres  co najmniej  6  miesięcy co najmniej 

jedną określoną robotę budowlaną.  

W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  Izba  nie  podzieliła  stanowiska 

Odwołującego  jakoby  kilkudniowe,  usprawiedliwione  nieobecności  w  pracy  kierownika 

budowy  p.  M.  Sz. 

oznaczały  przerwę  w  prowadzeniu  przez  niego  robót  budowlanych  na 

referencyjnym  zadaniu. 

W  ocenie  Izby  przyjęcie  rozumienia  ww.  warunku  udziału  

w  postępowaniu  w  sposób  prezentowany  przez  Odwołującego  nie  znajduje  oparcia  

w  treści  specyfikacji  warunków  zamówienia,  przepisach  prawa,  zasadzie  współżycia 

społecznego,  jak  również  nie  było  podstawą  motywacji  Zamawiającego  w  ukształtowaniu 

brzmienia omawianego warunku. 

Po 

pierwsze, wskazać należy, iż w sformułowanym warunku udziału w postępowaniu 

Zamawiający  wymagał,  aby  kierownik  budowy  przez  nieprzerwany  okres  co  najmniej  6 

miesięcy prowadził co najmniej jedną robotę budowlaną. Z powyższego wymogu nie można 

wywnioskować, iż Zamawiający wymagał, aby kierownik budowy był obecny na terenie danej 

budowy  przez  wszystkie  dni  prowadzonych  prac.  Takiego  wymogu,  nie  przewiduje 

również 

ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. 1994 Nr 89, poz. 414 z późn. zm.). 

Ponad

to  jak  wyjaśnił  Zamawiający,  taki  wymóg  byłby  nadmierny  i  często  niemożliwy  do 

spełnienia,  w  szczególności  biorąc  pod  uwagę  fakt,  że  Zamawiający,  określając  ww. 

warunek,  musiał  mieć  również  na  względzie  wynikające  z  art.  152  i  n.  ustawy  z  dnia  26 

czerwca  1

974  r.  Kodeks  pracy  (t.j.  Dz.U.  z  2022  r.  poz.  1510  z  póżn.  Zm.)  prawo 

pracownicze  do  urlopu  wypoczynkowego,  a  także  ewentualne  zobowiązania  urlopowe 

wynikające  z  umowy  cywilnoprawnej.  Zamawiający,  formułując  ww.  warunek,  miał  również 


na  względzie  pewne  wypadki  losowe,  jak  np.  choroba  kierownika  budowy,  która  wyklucza 

obecność kierownika budowy na terenie budowy.  

Po  drugie, 

zauważyć  należy,  iż  w  spornym  warunku  udziału  w  postępowaniu 

Zamawiający posłużył się ogólnym określeniem „prowadził robotę budowlaną”. Jak słusznie 

zauważył  Zamawiający,  kierownik  budowy  jest  odpowiedzialny  m.in.  za  ustalenie 

harmonogramu prac, przebiegu procesu inwestycyjnego oraz rozdzielenie  zada

ń na terenie 

budowy, co jest w stanie zaplanować również na okres swojej kilkudniowej nieobecności. Na 

szeroki  wachlarz  zadań  i  obowiązków  kierownika  budowy  zwrócił  uwagę  także  Odwołujący  

w  załączniku  nr  5  do  pisma  procesowego  z  dnia  24  sierpnia  2022  r.,  którego  analiza 

wskazuje,  że  zakres  zadań  i  obowiązków  kierownika  budowy  związany  z  prowadzeniem 

danej  roboty  budowlanej  jest  szeroki,  w  tym 

obejmuje  czynności  nadzorcze,  koordynujące, 

planowanie i ustalanie 

priorytetów na budowie. Tym samym nie można przyjąć, że czasowa, 

w  dodatku  wywołana  usprawiedliwionymi  okolicznościami  nieobecność  kierownika  budowy  

w pracy, 

oznacza odejście od ustalonych przez niego zadań, priorytetów na terenie budowy, 

czy  też  wręcz  rezygnację  z  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  i  w  konsekwencji 

prowadzenia robót. 

Po  trzecie, 

w  okolicznościach  sprawy  nie  można  pominąć  specyfiki  samodzielnej 

technicznej funkcji w budownictwie jaką jest funkcja kierownika budowy. Dostrzec należy, iż 

objęcie  oraz  zakończenie  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  łączy  się  z  formalnościami  

w  postaci 

wpisu  do  Dziennika  Budowy  oraz  zgłoszenia  do  właściwego  organu  nadzoru 

budowlanego. 

Jednocześnie  każda  zmiana  kierownika  budowy  bez  względu  na  przyczynę 

(rezygnacja,  zwolnienie  kierownika  budowy  z  pełnionej  funkcji)  musi  zostać  odnotowana  

w  Dzienniku  Bud

owy  oraz  zgłoszona  organowi  nadzoru  budowlanego.  Skoro  zatem  

w  niniejszej  sprawie  nie  było  sporne,  że  p.  M.  Sz.  w  dniu  1  lutego  2006  r.  objął  funkcję 

kierownika budowy na referencyjnym zadaniu, a rezygnacja z pełnienia ww. funkcji nastąpiła 

w  dniu  19.10.2

007 r., co  potwierdzają  stosowne wpisy  w  Dzienniku Budowy, to  nie sposób 

uznać,  że  w  ww.  okresie  p.  M.  Sz.  nie  prowadził  w  sposób  nieprzerwany  przez  min.  6 

miesięcy  roboty  budowlanej  dotyczącej  Budowy  Nabrzeża  MP  77  w  Porcie  Wojennym  

w Świnoujściu. Inaczej rzecz ujmując, skoro bezsporne było, że w ww. okresie nie doszło do 

zmiany  na  stanowisku  kierownika  budowy  podczas  realizacji  przedmiotowego  zadania 

inwestycyjnego, 

której  towarzyszą  określone  przez  przepisy  prawa  wymogi  formalne,  to 

uznać należy, iż p. M. Sz. pełnił funkcję kierownika budowy w sposób ciągły w okresie od 1 

lutego 2006 r. do 19 października 2007 r., prowadząc tym samym nieprzerwanie ww. robotę 

budowla

ną, a okoliczności tej nie negują usprawiedliwione nieobecności w pracy p. Sz. 

Co  więcej,  stanowiska  Izby  nie  zmieniły  akcentowane  przez  Odwołującego  wpisy  

w  Dzienniku  Budowy 

dotyczące  referencyjnego  zadania,  z  których  wynika,  iż  w  czasie 

nieobecności  p.  Sz.  jego  obowiązki  przejmował  jako  kierownik  budowy  p.  A.  Sz..  Jak  już 


wskazano  powyżej  objęcie  i  zakończenie  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  wiąże  się  z 

opisanymi  wyżej  formalnościami w  postaci  wpisu  do  Dziennika Budowy  oraz zgłoszenia do 

właściwego  organu  nadzoru  budowlanego.  Skoro  w  okresie  od  1  lutego  2006  r.  p.  M.  Sz. 

pełnił  funkcję  kierownika budowy,  bowiem został  zgłoszony  do  właściwego organu nadzoru 

budowlanego, a 

którą zakończył z dniem 19 października 2007 r. w wyniku rezygnacji, to p. 

A. Sz. 

w czasie nieobecności kierownika budowy (p. M. Sz.) nie mógł podejmować żadnych 

samodzielnych  decyzji,  a  jedynie 

–  jak  wyjaśnił  Przystępujący  -  zapewniał  kontynuację 

rozpoczętych  prac.  Podkreślenia  wymaga,  iż  sam  Odwołujący  argumentował,  że  nie  jest 

dopuszczalne  w  świetle  przepisów  prawa  ustanowienie  więcej  niż  jednego  kierownika 

budowy

.  Odwołujący  pominął  jednak  kwestie  formalnoprawne  warunkujące  moment 

rozpoczęcia  i  zakończenia  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy,  w  szczególności  nie 

twierdził,  że  w  okresie  od  1  lutego  2006  r.  do  19  października  2007  r.  doszło  do 

przewidzianej  przepisami  prawa  zmiany  na  stanowisku  kierownika  budowy. 

Odwołujący 

ograniczył  się  wyłącznie  do  treści  wpisów  w  Dzienniku  Budowy  twierdząc,  że  roboty 

budowalne były prowadzone przez p. M. Sz. albo p. A. Szumińskiego, a w konsekwencji, że 

w okresach, gdy budowa była prowadzona przez p. A. Szumińskiego następowały przerwy w 

prowadzeniu  robót  przez  p.  M.  Sz.,  abstrahując  od  kwestii  dopuszczalności  podejmowania 

samodzielnych  decyzji  przez  p.  A.  Sz.

,  który  nie  został  zgłoszony  do  właściwego  organu 

nadzoru budowlanego jako osoba obejmująca funkcję kierownika budowy.  

W  końcu  Izba  wskazuje,  iż  gdyby  nawet  uznać,  że  omawiany  warunek  udziału  

w postępowaniu mógł budzić wątpliwości interpretacyjne, to należy przypomnieć, że zgodnie  

z ugruntowanym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej wszelkie wątpliwości w zakresie 

treści  SWZ  nie  mogą  obciążać  wykonawców  i  być  interpretowane  na  ich  niekorzyść.  

W  ocenie  Izby  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  takie  wątpliwości  nie  wystąpiły,  

a  sposób  rozumienia  spornego  warunku  udziału  w  postępowaniu  przyjęty  przez 

Odwołującego został stworzony na potrzeby niniejszego sporu odwoławczego. 

Bez  znaczenia  dla  oceny  spełnienia  przez  Konsorcjum  NDI  omawianego  warunku 

udziału  w  postępowaniu  była  okoliczność  dotycząca  2-miesięcznego  przesunięcia 

rozpoczęcia i zakończenia pełnienia funkcji kierownika budowy przez p. Sz. przy niewątpliwe 

miesięcznym  nieprzerwanym  doświadczeniu  w  prowadzeniu  referencyjnego  zadania. 

Powyższa okoliczność  w  żaden  sposób  nie  rzutowała na spełnienie przez  Przystępującego 

warunku 

dotyczącego 

zdolności 

technicznej 

lub 

zawodowej 

wskazanego  

w rozdziale IX.2.4) lit. D. li

t a) SWZ, a tym samym nie mogła być uznana za wprowadzającą 

Zamawiającego  w  błąd  w  wyniku  zamierzonego  działania,  rażącego  niedbalstwa, 

lekkomyślności czy niedbalstwa. W okolicznościach sprawy wymaga podkreślenia, że mimo, 

iż  wypełniając  wykaz  osób  Konsorcjum  NDI  oparło  się  na  odtworzonych  przez  p.  Sz. 

okolicznościach  związanych  z  zatrudnieniem  w  spółce  Energopol-Szczecin  S.A.  


i  zapewnieniach  dotyczących  okresu  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  na  zadaniu  pn. 

Budowa  Nabrzeża  MP  77  w  Porcie  Wojennym  w  Świnoujściu  w  okresie  od  4.2006  r.  – 

12.2007  r.,  to 

Przystępujący  (NDI  S.A.  -  lider)  podjął  działania  mające  na  celu  weryfikację 

okresu  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  przez  p.  Sz..  Jak  wykazał  Przystępujący,  na 

etapie  przygotowania  oferty  na  realizację  innego  zadania  zwrócił  się  do  Zakładu  Inwestycji 

Organizacji  Traktatu 

Północnoatlantyckiego  (inwestora)  o  udzielenie  informacji  dotyczącej 

okresu sprawowania przez p. M. Sz. funkcji kierownika budowy. Pismem z dnia 9 lipca 2021 

r. 

Przystępujący uzyskał jednak informację, że z uwagi na upływ okresu archiwizacji nie jest 

możliwe  wskazanie  dat  rozpoczęcia  i  zakończenia  pełnienia  funkcji  przez  p.  Sz.  na  ww. 

zadaniu.  

Podsumowując  powyższe  rozważania,  w  ocenie  Izby,  nie  można  zgodzić  się  

z twierdzeniem Odwołującego, że p. Sz. nie prowadził przez nieprzerwany okres co najmniej 

6  miesięcy roboty  budowlanej  dotyczącej  Budowy  Nabrzeża  MP  77  w  Porcie  Wojennym  w 

Świnoujściu, skoro niewątpliwie kierował ww. robotą budowlaną w okresie od 1 lutego 2006 

r. do 19 października 2007 r. Okoliczności tej nie podważają usprawiedliwione nieobecności 

w  pracy  p.  M.  Sz.

,  jak  również  to,  że  w  czasie  nieobecności  był  on  zastępowany  przez 

osobę,  która  nie  pełniła  na  referencyjnym  zadaniu  funkcji  kierownika  budowy  w  ww. 

przedziale czasowym. 

Wobec powyższego Izba stwierdziła, że Konsorcjum NDI wykazało, iż 

spełnia  warunek  udziału  w  postępowaniu,  o  którym  mowa  w  rozdziale  IX.2.4)  lit.  D.  lit  a) 

SWZ.  Brak  było  zatem  podstaw  do  zastosowania  wobec  Wykonawcy  procedury  określonej 

art.  128  ust.  1  lub  4  ustawy  Pzp. 

W  konsekwencji  brak  było  też  podstaw  do  uznania,  że 

Konsorcjum  NDI  wprowadziło  Zamawiającego  w  błąd  co  do  spełnienia  kwestionowanego 

wymogu  dotyczącego  prowadzenia  nieprzerwanie  roboty  budowalnej  przez  co  najmniej  6 

miesięcy przez kierownika budowy. 

Nie  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  16  pkt  1  i  2  w  zw.  z  art.  116  ust.  2  oraz  

art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  NDI, 

pomimo  że  wykonawca  ten  nie  posiada  wymaganych  zdolności  do  realizacji  zamówienia  

z  uwagi  na  zaangażowanie  zasobów  technicznych  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze 

wykonawcy,  co  może  mieć  negatywny  wpływ  na  realizację  zamówienia  oraz  jednoczesne 

wpr

owadzenie  w  błąd  Zamawiającego  co  do  możliwości  zaangażowania  p.  M.  Sz.  

w realizację zamówienia. 

Przedmiotem  sporu  była  ocena  przedstawionego  przez  Przystępującego  zasobu 

osobowego  w  postaci  p.  M.  Sz. 

dedykowanego  do  pełnienia  funkcji  kierownika  budowy  w 

świetle  art.  116  ust.  2  ustawy  Pzp  oraz  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp.  Zdaniem 

Odwołującego zaangażowanie p. M. Sz. w inne przedsięwzięcia gospodarcze uniemożliwia 

realne pełnienie funkcji kierownika budowy w ramach przedmiotowej inwestycji. 


Zgodnie z art. 116 ust. 2 ustawy Pzp, o

ceniając zdolność techniczną lub zawodową, 

zamawiający  może,  na  każdym  etapie  postępowania,  uznać,  że  wykonawca  nie  posiada 

wymaganych  zdolności,  jeżeli  posiadanie  przez  wykonawcę  sprzecznych  interesów,  

w szczególności zaangażowanie zasobów technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne 

przedsięwzięcia  gospodarcze  wykonawcy  może  mieć  negatywny  wpływ  na  realizację 

zamówienia.  

Z  analizy  ww.  przepisu  wynika,  że  zamawiający  na  każdy  etapie  postępowania 

uprawniony jest zakwestionować zdolności techniczne lub zawodowe wykonawcy jeśli ma on 

sprzeczne  interesy  mogące  mieć  negatywny  wpływ  na  realizację  zamówienia.  Celem 

przepisu  jest 

zapobieganie  sytuacjom  sprzeczności  interesów  po  stronie  wykonawcy,  jak 

również  wykazanie  zdolności  do  dysponowania  potencjałem  niezbędnym  do  należytej 

realizacji zamówienia publicznego. Jak wskazano w wyroku z dnia 3 lutego 2020 r. sygn. akt: 

KIO 105/20, zachowującym aktualność na gruncie obecnie obowiązujących przepisów: „Aby 

wskazany cel został osiągnięty, stosowanie tej normy nie może opierać się na przesłankach 

formalnych  i  powodować  jakiegokolwiek  automatyzmu  prowadzącego  z  jednej  strony  do 

b

ezrefleksyjnego  uznawania warunków  udziału w  postępowaniu za spełnione,  ale z  drugiej 

strony  - 

do  wykluczania  wykonawców  w  każdym  przypadku  ustalenia,  że  posłużył  się  on 

takim samym potencjałem w innym postępowaniu, bez względu na rzeczywisty wpływ takiej 

sytuacji  na  dostępność  tego  potencjału  przy  realizacji  umowy.”  Jako  przykład  sprzecznych 

interesów  ustawodawca  wskazał  zaangażowanie  zasobów  technicznych  lub  zawodowych 

wykonawcy  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze  wykonawcy.  Tym  samym  chodzi  o  takie 

sytuacje,  w  których  wykonawca  z  uwagi  na  sprzeczność  interesów  nie  kieruje  dostępnych 

mu  zasobów  technicznych  lub  zawodowych  do  realizacji  danego  zamówienia  publicznego, 

tylko 

mając  na  uwadze  własny  interes  motywowany  np.  perspektywą  uzyskania  wyższego 

wynagrodzenia 

z  tytułu  realizacji  innego  kontraktu,  czy  też  korzystniejszej  współpracy  

z  innym  klientem, 

zaangażuje  je  w  inne  zadania  inwestycyjne,  co  z  kolei  wpłynęłoby  

w sposób niekorzystny na realizację zamówienia publicznego.  

Odnosząc  się  do  ww.  zarzutu  Izba  wskazuje,  iż  poza  sporem  było,  że  p.  M.  Sz. 

oświadczeniem z dnia 6 maja 2022 r. zobowiązał się do pełnienia funkcji kierownika budowy 

przedmiotowej  inwestycji,  przez  okres  jego  realizacji,  na  podstawie  odrębnej  umowy,  co 

dodatkowo  potwierdził  oświadczeniem  z  dnia  22  sierpnia  2022  r.  Przystępujący  nie 

kwestionował twierdzeń Odwołującego, który przedstawił listę przedsięwzięć budowlanych (4 

inwestycje),  w  realizację  których  zaangażowany  jest  obecnie  p.  M.  Sz.,  pełniąc  funkcję 

kierownika  budowy, 

inspektora  nadzoru  czy  inżyniera  rezydenta,  co  należało  uznać  za 

okoliczność  przyznaną  i  potwierdzoną  dowodami  złożonymi  przez  Odwołującego. 

Jednocześnie  podkreślić  należy,  iż  Odwołujący  nie  twierdził  w  toku  rozprawy,  że  to 

wykonawca  Konsorcjum  NDI  realizu

je  ww.  zadania  inwestycyjne,  w  których  uczestniczy 


jednocześnie p.  M.  Sz.. Jedynie w  przypadku  inwestycji  dotyczącej  Baltic  Pipe Odwołujący 

wskazał  w  odwołaniu,  że  „z  informacji  dostępnych  Odwołującemu  wynika,  że  wykonawcą 

tych  robót  jest  NDI”,  przy  czym  wbrew  regule  określonej  art.  534  ust.  1  ustawy  Pzp 

okoliczność  ta  nie  została  udowodniona.  W  szczególności  stanowiska  Odwołującego  nie 

potwierdza  korespondencja  elektroniczna  z  dnia  23  sierpnia  2022  r.  (załącznik  nr  10  do 

pisma procesowego STRABAG z dnia 24 sierpnia 2022 r.) 

wskazująca jedynie, iż p. M. Sz. 

zaangażowany jest w kontrakt Baltic Pipe jako inspektor nadzoru robót hydrotechnicznych.  

Mając  na  uwadze  powyższe  okoliczności  faktyczne  Izba  doszła  do  przekonania,  że 

nie sposób stwierdzić, iż zaistniała przesłanka z art. 116 ust. 2 ustawy Pzp, prowadząca do 

uznania

, że wykonawca nie wykazał spełnienia warunku udziału w postępowaniu, o którym 

mowa  w  rozdziale  IX.2.4)  lit.  D.  lit  a)  SWZ, 

czy  tym  bardziej,  że  przedstawił  informacje 

wprowadzające Zamawiającego w błąd. 

W  przedmiotowej  sprawie 

Odwołujący  nie  wykazał,  iż  Konsorcjum  NDI  posiada 

sprzeczne  interesy  mogące  mieć  negatywny  wpływ  na  realizację  niniejszego  zamówienia 

publicznego

, w tym polegające na zaangażowaniu zasobów osobowych wykonawcy w inne 

przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy. W ocenie Izby Odwołujący nie wyjaśnił dlaczego 

uznał,  iż  Przystępujący  –  potencjalny  wykonawca  przedmiotowego  zamówienia  miałby 

postępować  nielojalnie  czy  sprzecznie  z  interesem  Zamawiającego  oraz  na  czym  takie 

działanie  miałoby  polegać,  co  z  kolei  mogłoby  zagrozić  realizacji  przedmiotowego 

zamówienia.  Co  istotne,  kwestia  sprzecznych  interesów  nie  została  w  ogóle  podniesiona 

przez  Odwołującego,  który  postawiony  zarzut  oparł  na  okoliczności  zaangażowania  osoby 

dedykowanej przez Przystępującego do pełnienia funkcji kierownika budowy w inne zadania 

inwestycyjne, 

w których Konsorcjum NDI nie występuje jako wykonawca, a bynajmniej taka 

okoliczność  nie  została  przez  Odwołującego  udowodniona.  Tym  samym  w  realiach 

rozpoznawanej sprawy nie sposób uznać, że zasoby osobowe Konsorcjum NDI dotyczące p. 

M.  Sz. 

są  zaangażowane  w  inne  przedsięwzięcia  gospodarcze  wykonawcy  – 

Przystępującego oraz że jako takie mogą zagrażać wykonaniu przedmiotowego zamówienia. 

W  świetle  powyższego  za  bez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  sprawy  Izba  uznała 

dowody  złożone  przez  Odwołującego  przy  odwołaniu,  tj.  załączniki  nr  6  –  8,  przy  piśmie 

procesowym z dnia 24 sierpnia 2022 r., tj. załączniki nr 3 – 10 oraz ogłoszenie o zamówieniu 

nr 2018/S 144-330493 

dotyczące innego postępowania.  

Podsumowując  powyższe,  w  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy,  brak  jest 

podstaw  do  uznania,  że  Przystępujący  nie  posiada  wymaganego  przez  Zamawiającego 

potencjału  osobowego  dotyczącego  kierownika  budowy  niezbędnego  do  realizacji 

zamówienia  z  uwagi  na  sprzeczność  interesów  Wykonawcy.  W  tej  sytuacji  tym  bardziej 

bezpodstawne  jest  twierdzenie  o  zaistnieniu  przesłanek  wykluczenia  Przystępującego  

z postępowania określonych art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. 


W  konsekwencji  powyższego  nie  potwierdził  się  zarzut  naruszenia  art.  16  pkt  1  i  2  

w  związku  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp,  przez  bezpodstawne  dokonanie  wyboru  oferty 

Konsorcjum NDI. 

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  2  lit.  a,  b  oraz  d  w  zw.  z  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od odwołania  

z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).  

Przewodniczący:      ……………………………..