KIO 2081/22 WYROK dnia 23 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 10.02.2023

Sygn. akt: KIO 2081/22 

WYROK 

z dnia 23 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:  Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:          Wiktoria Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 23 sierpnia 

2022 r. odwołania wniesione-

go  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  sierpnia  2022  r.  przez:  wykonawcę 

Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  Komunalnik  spółka  z  ograniczoną  odpowie-

dzialnością  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  ul.  Świętego  Jerzego  1a  w postępowaniu prowa-

dzonym przez 

zamawiającego 

Gminę Oława  z siedzibą w Oławie,  pl. Marszałka  Józefa 

Piłsudskiego 28

orzeka: 

uwzględnienia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  unieważnienia 

czynności unieważnienia postępowania z dnia 27 lipca 2022 r. 

kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego 

Gminę  Oława  z  siedzibą  w  Oła-

wie, pl. Marszałka Józefa Piłsudskiego 28 

i:  

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę 

Przedsiębiorstwa  Handlowo-Usługowego  Komunalnik  spółka  z  ograni-

czoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu, ul. Świętego Jerze-

go 1a 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  zamawiającego 

Gminę  Oława  z  siedzibą  w  Oławie,  pl.  Mar-

szałka  Józefa  Piłsudskiego  28 

na  rzecz 

wykonawcy  Przedsiębiorstwa 

Handlowo-

Usługowego Komunalnik spółka z ograniczoną odpowiedzial-

nością z siedzibą we Wrocławiu, ul. Świętego Jerzego 1a kwotę 15 000 zł 

gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty po-

stępowania odwoławczego poniesione z tytułu uiszczonego wpisu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:…………………………. 


 
Sygn. akt KIO 2081/22 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na odbieranie, 

transport  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  zamieszkałych  z  te-

renu Gminy Oława  zostało opublikowane w  Dzienniku Urzędowym  Unii  Europejskiej  z  dnia 

27 sierpnia 2021 r. za numerem 2021/S 166 

– 434495. 

W dniu 27 lipca 

2022 r. zamawiający poinformował o unieważnieniu unieważnienia postępo-

wania.  

W dniu 8 sierpnia 

2022 r. odwołanie wniósł PHU Komunalnik spółka z ograniczoną odpowie-

dzialnością  z  siedzibą  we  Wrocławiu.  Odwołanie  zostało  wniesione  przez  prezesa  zarządu 

ujawnionego  w  KRs  i  upoważnionego  do  samodzielnej  reprezentacji,  zgodnie  z  odpisem  z 

KRS. Od

wołanie zostało przekazane zamawiającemu w dniu 8 sierpnia 2022 r.  

Odwołujący  zaskarżył  czynność  unieważniania  czynności  unieważnienia  (powrócenia  do 

procedowania  już  zakończonego)  postępowania  przetargowego  pod  nazwą  „Odbieranie, 

transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamiesz-

kałych z terenu  gminy Oława”  (RG.271.09.2021.ZP),  co  jego zdaniem prowadzi  do  ponow-

nego procedowania tego już zakończonego postępowania, względnie zaś do próby udziele-

nia „nowego” (na nowy okres realizacyjny) zamówienia publicznego z pominięciem właściwej 

procedury  pzp  (a  więc  zaniechania  przeprowadzenia  „nowego”  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na podstawie pzp, mimo że zlecenie usługi odbioru albo odbioru i 

zagospodarowania  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości  zamieszkałych  z  terenu  gminy 

Oławy na okres kolejnych 18 miesięcy wymaga zachowania procedur przetargowych). 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 16 i art. 17 ust. 2 oraz art. 7 pkt 18, a 

także art 254 pkt 2 i 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 5 (przy uwzględnieniu art. 6d ust. 4 pkt 5 

ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), jak również art. 554 ust. 3 pkt. 1 lit. b, 

art. 554 ust. 1 pkt 1, art. 555 w zw. z art. 513 pkt 1  ustawy p

rzez unieważnienie czynności 

unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonego  pod  nu-

merem  RG.271.09.2021.ZP  (tj.  przywrócenie  procedowania  zakończonego  już  postepowa-

nia),  w  sytuacji  gdy  pomimo  upublicznienia  informacji  o  unieważnieniu  postępowania,  jak  i 

dokonania przez z

amawiającego ogłoszenia o zakończeniu tego postępowania (o udzieleniu 

zamówienia) w Dzienniku Urzędowym UE, żaden z wykonawców nie wniósł odwołania od tej 

czynności,  zaś  wywodzone  w  orzecznictwie  uprawnienie  zamawiającego  publicznego  do 

samodzielnego skorygowania wcześniej dokonanych przez niego czynności w prowadzonym 

postępowaniu nie może być stosowane po zakończeniu tego postępowania o udzielenie za-

mówienia, w tym nie może być stosowane wobec czynności kończących to postępowanie, a 


więc  zarówno  wobec  czynności  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  jak  i 

wobec  czynności  unieważnienia  postępowania,  gdyż  czynności  te  wywołują  definitywne 

skutki prawne, których usunięcie możliwe byłoby tylko w oparciu o wyraźną i pozytywnie ure-

gulowaną  w  przepisach  prawa  instytucję,  która  w  przedmiotowym  przypadku  nie  istnieje. 

Zdaniem odwołującego postepowanie to jest obarczone wadą wynikającą z naruszenia przez 

z

amawiającego art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 

Odwołujący nie kwestionuje, że dopuszczalne co do zasady winno być samodzielne korygo-

wanie  przez  zamawiającego  publicznego  dokonanych  wcześniej  czynności  w  ramach  pro-

wadzonego postępowania o udzielenie zamówienia, ale uważa, że zasada ta nie może zna-

leźć zastosowania już po zakończeniu danego postępowania, w tym do czynności kończącej 

postępowanie. Kwestionowanie zakończenia postępowania możliwe jest w ocenie odwołują-

cego 

tylko w ramach wyraźnie uregulowanych instytucji prawnych. 

Ewentualnie odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 3 ust. 1 

pkt 1, art. 4 pkt 1 oraz art. 9-

14, jak i art. 214 pzp, a także art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu 

czystości i porządku w gminach przez zaniechanie przeprowadzenia „nowego” postępowania 

o udzielenie zamówienia i próbę zwarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego z wyko-

nawcą, który w ocenie zamawiającego złożył najkorzystniejszą (nieaktualną) ofertę w zakoń-

czonym już  postępowaniu, z  pominięciem  jakiegokolwiek trybu  z  ustawy,  mimo  że  zlecenie 

przez  z

amawiającego  usługi  odbioru  albo  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów  komunal-

nych z nieruchomości zamieszkałych z gminy Oława na okres kolejnych 18 miesięcy kalen-

darzowych liczonych od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego wymaga 

zastosowania procedury przetargowej. 

Wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienie  unieważnie-

nia  czynności  unieważnienia  przedmiotowego  postępowania,  względnie  zaś  o  nakazanie 

zamawiającemu zorganizowania nowego przetargu nieograniczonego na odbiór albo odbiór i 

zagospodarow

anie odpadów komunalnych z terenu gminy Oława. 

Ponadto o zasądzenie na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania, w tym ewentu-

alnych kosztów zastępstwa procesowego. 

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  legitymację  do  wniesienia  odwołania,  gdyż  jest  jednym  z 

podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie odbierania i zagospodarowa-

nia odpadów  komunalnych,  a  nadto  złożył  w  przedmiotowym (zakończonym)  postępowaniu 

niepodlegającą odrzuceniu ofertę. 

W  związku  z  unieważnieniem  czynności  unieważniania  przedmiotowego  postępowania 

(przywróceniem  jego  procedowania)  zamówienie  może  otrzymać  do  realizacji  podmiot  wy-

brany wbrew powszechnie obowiązującym przepisom prawa, tj. podmiot, który złożył ofertę 

w zakończonym już definitywnie postępowaniu, której to aktualności oferty nie można zatem 


przywrócić, jak i której to oferty zamawiający nie może przyjąć z pominięciem zastosowania 

któregokolwiek z trybów przewidzianych w ustawy. 

Jest to sytuacja nieakceptowalna i skutkująca szkodą po stronie odwołującego przez nieuzy-

skanie przez niego zamówienia, a tym samym przez nieosiągnięcia spodziewanego zysku. 

Tymczasem, w przypadku utrzymania w mocy unieważnienia postępowania i przeprowadza-

nia  „nowego”  przetargu  nieograniczonego,  odwołujący  może  ciągle  uzyskać  przedmiotowe 

z

amówienie. 

Odwołujący  podał,  że  zamawiający  ogłosił  w  dniu  27  sierpnia 2021 r.  w Dzienniku Urzędo-

wym  UE  pod  numerem  2021/S  181-

471439  postępowanie  o  udzielenie zamówienia  na  od-

bieranie, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 

zamieszkałych  z  terenu  gminy  Oława  przez  okres  18  kolejnych  miesięcy  kalendarzowych 

liczonych od  dnia zawarcia umowy  w sprawie zamówienia publicznego.  Postępowanie pro-

wadzone było pod numerem zamawiającego RG.271.09.2021.ZP. 

Postępowanie to, w ocenie odwołującego, obarczone było wadą, tj. zamawiający nie wyma-

gał  od  wykonawcy  wskazania w  ofercie instalacji  do  których  zobowiązuje  się on  przekazać 

odbierane odpady komunalne, co jest przecież obowiązkiem zamawiającego wynikającym z 

art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (według odwołują-

cego 

fakt naruszenia powołanej normy przez zamawiającego w przedmiotowym postępowa-

niu  jest  bezsporny,  i  wprost  potwierdzony  wyrokiem  KIO  z  7  lutego  2022  r.,  sygn.  169/22  i 

Sądu Okręgowego w Warszawie z 29 czerwca 2022 r., sygn. XXIII Zs 39/22). 

Pomimo tego błędu, i informacji o nim przekazanej przez odwołującego, zamawiający zdecy-

dował  się  kontynuować  przedmiotowe  postepowanie  i  dokonać  wyboru  oferty  –  oferty 

FBSerwis 

Wrocław sp. z o.o. 

Z uwagi to zachowanie z

amawiającego, odwołujący 20 stycznia 2022 r. wniósł odwołanie do 

KIO  na  zaniechanie  unieważnienia  przedmiotowego  postępowania.  Do  postępowania  po 

stronie z

amawiającego przystąpił wybrany wykonawcy, tj. FBSerwis Wrocław sp. z o.o. KIO 

wyrokiem z 7 lutego 2022 r., sygn. 169/22 uwzględniło przywołane odwołanie i nakazało za-

mawiającemu unieważnienie przedmiotowego. 

Zamawiający zdecydował się nie skarżyć samodzielnie do sądu powołanego wyroku KIO, ani 

nie wstrzymywać  się  z  jego wykonaniem  i  22  lutego 2022  r.  upublicznił  „Informację  o  unie-

ważnieniu  postępowania”,  a  następnie  przekazał  informację  o  unieważnieniu  postępowania 

do  ogłoszenia  w  Dzienniku  Urzędowym  UE.  Ogłoszenie  o  unieważnieniu  przedmiotowego 

postępowania zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE 25 lutego 2021 r. w Dzien-

niku Urzędowym UE pod numerem 2022/S 040-103658. 

Przystępujący FBSerwis Wrocław sp. z o.o. wniósł do sądu skargę na wyrok KIO z 7 lutego 

2022 r., sygn. 169/22. Sąd Okręgowym w Warszawie wyrokiem z 29 czerwca 2022 r., sygn. 

XXIII Zs 39/22, uwzględnił tę skargę i zmienił zaskarżony wyrok KIO w ten sposób, że oddalił 


odwołanie odwołującego z 20 stycznia 2022 r. na zaniechania unieważnienia postępowania. 

Sąd Okręgowy w Warszawie nie nakazał jednak zamawiającemu „unieważniania czynności 

unieważnienia  postępowania”,  czy  też  podjęcia  żadnej  innej  czynności,  która  miałaby  skut-

kować  „wznowieniem”/”przywróceniem”  zakończonego  już  postępowania  o  udzielenie  za-

mówienia prowadzonego pod numerem RG.271.09.2021.ZP i dokonania w nim wyboru ofer-

ty  wykonawcy,  a  następnie zawarcia  umowy  w sprawie zamówienia publicznego  z tym  wy-

konawcą. Konsekwencją wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie jest, zdaniem odwołujące-

go, 

tylko to, że zamawiający nie musiał unieważniać przedmiotowego postepowania, a zatem 

dokonane  przez  niego  unieważnienie  postępowania  było  niepotrzebne,  co  nie  zmienia  jed-

nak  faktu,  że  miało  miejsca  i  wywołało  nieodwracalny  skutek  prawny  –  postępowanie  o 

udziele

nie zamówieniu zostało definitywnie zakończone. 

Co 

według odwołującego istotne, żaden z wykonawców, w szczególności FBSerwis Wrocław 

sp. z o.o. nie wniósł odwołania wobec dokonanego przez zamawiającego unieważnienia po-

stępowania (z 22 lutego 2022 r.). Co oczywiste, termin na wniesienie odwołania od tej czyn-

ności  upłynął  bezpowrotnie  już  dawno  temu  (z  początkiem  marca  2022  r.).  W  tym  miejscu 

warto 

odwołujący zaznaczył, że w naszym porządku prawnym nie ma możliwości przywróce-

nia terminu na wniesienie odwołania do KIO. 

Pomimo  dokonanego  przez  z

amawiającego  zakończenia  przedmiotowego  postępowania, 

przeszło pół roku później, bo 27 lipca 2022 r. zamawiający, zamiast ogłosić „nowe” postępo-

wanie o udzielenie zamówienia celem wyboru wykonawcy usługi odbioru albo odbioru i za-

gospodarowania odpadów komunalnych z terenu gminy Oława na „nowy” okres realizacyjny 

(na  przyszłe  18  miesięcy),  zdecydował  się  dokonać  nieznaną  i  nieprzewidzianą  ustawę 

czynność  „unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania”  –  tak  „Zawiadomienia  o 

unieważnieniu  czynności  unieważnienia  postępowania”.  Cel  tego  działania  zamawiającego 

jest 

dla  odwołującego  oczywisty.  Zamierza  on  bowiem  zawrzeć  z  FBSerwis  Wrocław  sp.  z 

o.o.  (wykonawcą,  który  złożył  najprawdopodobniej  w  ocenie  zamawiającego  najkorzystniej-

szą  ofertę  w  zakończonym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia)  umowę  w  sprawie  za-

mówienia publicznego na okres 18 miesięcy liczonych od dnia jej zawarcia, której przedmio-

tem będzie odbiór i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości 

zamieszkałych z terenu gminy Oława. Udzielenie zatem zlecenia na realizację przywołanej tu 

usługi  nastąpi  bez  przeprowadzenia  postępowania  o  udzielania  zamówienia  w  którymś  z 

trybów  przewidzianych  ustawą.  W  tym  stanie  rzeczy  odwołujący  przyjął,  że  zamawiający 

chce udzielić zlecenia (zamówienia) w drodze jednostronnego przyjęcia (nieaktualnej) oferty 

FBSerwis Wrocław sp. z o.o. złożonej w ramach i na potrzeby zakończonego postępowania 

o udzielanie zamówienia prowadzonego pod numerem RG.271.09.2021.ZP. Absurdalne, ale 

niewykluczone,  że  zamawiający  dopuszcza  także  możliwość  zawarcia  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego  po  przeprowadzeniu z FBSerwis  Wrocław  sp.  z  o.o.  negocjacji  co 


do złożonej przez nią oferty i przyjęciu ostatecznie innych cen (i warunków realizacji usługi) 

niż pierwotne zakładane. 

Opisane  powyżej  działania  zamawiającego  nie  dość,  że  są  dokonywane  z  naruszeniem 

ustawy 

i  opierają  się  na  stosowaniu  nieprzewidzianych  wprost  tą  ustawą  instytucji,  to  są 

sprzeczne  z  elementarnymi  zasadami  nas

zego  porządku  prawnego.  Taki  stan  rzeczy  nie 

może zostać zaaprobowany, a zatem niniejsze odwołanie jest konieczne. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  trwa  w  ściśle  określonym  przedziale 

czasowym. Zgodnie z art. 7 pkt 18 pzp zostaje ono wszczęte w chwili przekazania (lub za-

mieszczenia. Informacji) ogłoszenia o zamówieniu, a kończy się w chwili zawarcia umowy w 

sprawie zamówieniu publicznego albo w chwili unieważnienia postępowania. Moment zakoń-

czenia postępowania potwierdza nadto art. 254 ustawy. 

W przedmiotowym przypadku 

według odwołującego zamawiający zakończył postępowanie o 

udzielenie zamówienia prowadzone pod numerem RG.271.09.2021.ZP. 

Przepisy  prawa  nie  przewidują  żadnej  instytucji  „przywrócenia”  zakończonego  już  postępo-

wania o udzielenie 

zamówieniu publicznego. Owszem wyjątkiem jest tutaj norma pozwalają-

ca  Krajowej  Izbie  Odwoławczej  nakazać  zamawiającemu  publicznemu  cofnąć  dokonaną 

czynność w ramach danego postępowania, a więc i także unieważnić czynność unieważnie-

nia postępowania, ale jest to możliwe wyłącznie w następstwie zainicjowania przez zaintere-

sowanego  (wykonawcę)  postępowania  odwoławczego  względem  danej  czynności  (tak  art. 

554 ust. 3, a w przedmiotowym przypadku pkt 1 lit. b tego ustępu oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 i 

art. 555 w zw. z art. 513 pkt 1 ustawy). 

Odwołujący podkreślił, że w przedmiotowym przypadku żaden wykonawca nie wniósł odwo-

łania od dokonanego przez zamawiającego 22 lutego 2022 r. unieważnienia postępowania o 

udzielenie zamówienia prowadzone pod numerem RG.271.09.2021.ZP, a przy tym termin na 

wniesienie takiego odwołania już bezpowrotnie upłynął. Tym samym, rzeczone unieważnie-

nie  wywołało  już  nieodwracalny  skutek  prawny  (w  postaci  zakończenia  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia),  i  to  nawet  jeżeli  czynność  zamawiającego  była  nieprawidłowa  i 

przedwczesna.  W  naszym  porządku  prawnym  nie  ma  bowiem  żadnego  wprost  uregulowa-

nego instrumentu pozwalającego wzruszyć zakończone postępowanie. 

Odwołujący wyjaśnił, że mylne jest przeświadczenie zamawiającego, iż mógł on samodziel-

nie 

skorygować  swoją  czynność  unieważnienia  postępowania,  gdyż  taka  możliwość  wywo-

dzona  jest  w  orzecznictwie  z  zasad  ogólnych  ustawy  (aktualnie  z  art.  17  ust.  2  ustawy). 

Oczywiście zgodzić należy się z zamawiającym, i jest to zresztą oczywiste, że każdy zama-

wi

ający publiczny może, a nawet powinien co do zasady „naprawić” dostrzeżone przez siebie 

błędy  w  ramach  procedowanego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Powołane  przez 

z

amawiającego  wyroki  KIO  w  „Zawiadomieniu  o  unieważnieniu  czynności  unieważnienia 

post

ępowania” z 27 lipca 2022 r. są oczywiście zasadne. Zamawiający pomija jednak kwe-


sti

ę, która różni przedmiotowy przypadek od stanów faktycznych które stanowiły asumpt dla 

powołanego orzecznictwa KIO (dopuszczającego możliwość samodzielnego cofnięcia przez 

zamawiającego  publicznego  swojej  wcześniejszej  czynności,  ale  nie  odnoszącego  się  do 

dopuszczalności  unieważnienia  samej  czynności  kończącej  postępowania).  Mianowicie, 

możliwe jest samodzielne „naprawienie” przez zamawiającego publicznego w zasadzie każ-

dej 

jego czynność podjętej w ramach postepowania o udzielenie zamówienia, ale tylko i wy-

łącznie  w  czasie  kiedy  to  postepowanie jeszcze  trwa,  kiedy  to  jeszcze  nie  zakończono  po-

stępowania. Tymczasem w przedmiotowym przypadku postępowanie o udzielenie zamówie-

nia 

prowadzone pod numerem RG.271.09.2021.ZP zostało już definitywnie zakończone. 

Zamawiający  nie może  już  zatem  naprawić  żadnej  czynności,  skoro  zakończył  postepowa-

nie. Teza odwrotna (dopuszczająca możliwość korygowania czynności w ramach zakończo-

nych  już  postępowań  o  udzielenie  zamówienia,  a  w  szczególności  czynności  kończącej  to 

postępowanie) prowadzi do absurdalnych skutków, a przez to przyjęcie takiej możliwości jest 

nie do zaakceptowania w ramach reguł wykładni prawa. Przykładowo, nic nie stałoby w takim 

przypadku na przeszkodzie by zamawiający publiczny „odunieważnił” postępowanie o udzie-

lenie zamówienia publicznego przeprowadzone kilka lat wcześniej. Nie ma to nic wspólnego 

z zasadą pewność prawa, jak i emanacją zasad ogólnych ustawy, w tym zasady z art. 17 ust. 

2  ustawy.  T

a  sprawa  również  jawi  się  jako  przykład  braku  zasadności  przyjęcia  tezy  o  do-

puszczalności samodzielnego unieważnienia przez zamawiającego publicznego dokonanego 

wcześniej  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Bezsprzecznie  bowiem 

mimo, że przedmiotowe postępowanie obarczone jest wadą (naruszeniem art. 6d ust. 4 pkt 5 

ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach),  to  zamawiający  dąży  do  jego  roz-

strzygnięcia. To że ewentualna umowa w sprawie zamówienia publicznego nie będzie (zda-

niem Sądu Okręgowego w Warszawie) podlegać unieważnieniu nie oznacza jeszcze, że za-

mawiający powinien dążyć do jej zawarcia. Nie można bowiem przejść do porządku nad tym, 

że  zamawiający  pozbawił  się  możliwości  weryfikacji  na  etapie  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  istotnego  faktu,  tj.  tego  czy  wykonawca  ma  możliwość  realnego  przekazania 

odbieranych  odpadów  do  właściwej  instalacji,  a  tym  bardziej  gdy  wykonawca  ten  deklaruje 

przekazanie odpadów do danej instalacji np. w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Tym 

samym  pierwotne  unieważnienie przedmiotowego postępowania było  uzasadnione i  to  wła-

śnie to działanie stanowiło przejaw przestrzegania przez zamawiającego zasad ogólnych, w 

tym wyrażonych w art. 16 i art. 17 ust. 2 ustawy. 

W dniu 22 sierp

nia 2022 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wniósł o oddalenie 

odwołania  w  całości  i  zasądzenie  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kosztów  za-

stępstwa prawnego.  

W ocenie 


Zamawiającego odwołanie jest bezzasadne . 

Argumentacja odwołania przedstawia odosobniony pogląd wykonawcy, pomija okoliczności, 

o których mowa poniżej , co powoduje, że ocena przedstawiona w odwołaniu jest niepełna, 

bo  nie  uwzględnia  faktu,  że  zamawiający  wykonywał  jedynie  wyrok  KIO,  a  nie  podejmował 

samodzielnej decyzji. Decyzja o unieważnieniu postepowania była podjęta na podstawie wy-

roku KIO, którą zamawiający musiał wykonać. Nie był to jednak wyrok prawomocny, dlatego 

nie może posiadać waloru ostateczności. Tym samym ta decyzja nie była decyzją ostatecz-

ną, po mimo tego, że nie złożono względem niej odwołania. Ta decyzja była wydana na po-

trzeby  postępowania.  Postępowanie  było  kontynuowane  i  wydany  został  wyrok  sądowy,  w 

związku  z  którym  zamawiający  podjął  zaskarżoną  obecnie  czynność.  Czynność  ta  podjęta 

zatem była w toku postępowania. 

Zamawiający wskazał, że to w związku z wyrokiem KIO na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy 

PZP,  zamawiający  dokonał  w  dniu  22.02.2022  r.  unieważnienia  czynności  unieważnienia 

postępowania. 

Wyrok KIO został jednak zmieniony ww. wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie, a skar-

ga  oferenta  oddalona,  wobec czego przestała istnieć możliwość unieważnienia postępowa-

nia prowadzonego przez z

amawiającego. Stan prawny wywołany wyrokiem KIO został uchy-

lony  w  drodze  wyroku Sądu Okręgowego  w  Warszawie,  co  powodowało konieczność unie-

ważnienia czynności zamawiającego dokonanej pod wpływem treści wyroku KIO. Ze wzglę-

du  na  fakt,  że  postępowanie  pozostawało  w  toku  również  po  wyroku  KIO,  niezbędne  było 

uwzględnienie ostatecznego stanu prawnego, a ten został określony w drodze wyroku sądo-

wego, a nie wyroku KIO. Tym samym nie było podstaw prawnych do unieważnienia postę-

powania prowadzonego przez  z

amawiającego. Skoro zaś zachodziła konieczność dalszego 

prowadzenia postępowania, wskutek wyroku sądowego, toteż zamawiający mając taki obo-

wiązek,  podjął  decyzję  o  unieważnieniu  czynności  unieważnienia  postępowania.  Wyrok  sa-

dowy nie musiał wprost stwierdzać konieczności unieważnienia czynności unieważnienia, bo 

taki skutek prawny był logiczną konsekwencją jego treści. Na marginesie, Sąd nie miał wie-

dzy o czynności unieważnienia postępowania przez zamawiającego, stąd nie odniósł się do 

tego literalnie. 

Zamawiający może samodzielnie unieważnić każdą czynność w postępowaniu, dokonaną z 

naruszeniem przepisu ustawy

, a nie tylko w wyniku orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej. 

Takie stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (por. wyrok 

z  dnia  21  listopada  2013  r.,  KIO  2591/13;  KIO  2593/13  oraz  z  dnia  29  lipca  2013  r., 

KIO1718/13).  Jedynym  o

graniczeniem  dla  unieważnienia  czynności  w  postępowaniu  doko-

nanej z naruszeniem przepisów ustawy PPZ jest fakt udzielenia zamówienia (zawarcia umo-

wy). 


Zamawiający dodał, że w wyroku z dnia 28 grudnia 2010 r., KIO 2685/10, KIO 2686/10, Kra-

jowa  Izba  Odwoławcza  uznała  prawo  zamawiającego  do  samodzielnego  unieważnienia 

pierwotnie  podjętej  czynności,  choćby  taki  obowiązek  nie  wynikał  z  wyroku  Krajowej  Izby 

Odwoławczej albo sądu powszechnego, a termin na skorzystanie ze środków ochrony praw-

nej upłynął. 

Skoro  dopu

szczane  jest  unieważnienie  unieważnienia  postępowania  w  wyniku  orzeczenia 

Krajowej Izby Odwoławczej (zob. wyroki z dnia 4 października 2019 r., KIO 1850/19, z dnia 

22  stycznia  2019  r.,  KIO  2608/18,  z  dnia  26  kwietnia  2017  r.,  KIO  683/17,  z  dnia  30  maja 

2013 r., KIO 798/16, z dnia 22 lipca 2015 r., KIO 1500/15, z 22.01.2015 r., KIO 2832/14, z 

dnia  16  lipca  2013 r.,  KIO  1578/13,  z  dnia  28  grudnia  2010  r.,  KIO  2685/10,  KIO  2686/10), 

tym  samym  zasadne  było  unieważnienie  czynności  unieważnienia  postępowania  przez  za-

mawiającego. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  informacji  z  otwarcia  ofert,  pisma 

odwołującego z dnia 23 grudnia 2021 r., informacji o wyniku postepowania z dnia 11 stycznia 

2022  r.,  odwołania  odwołującego  z  19  stycznia  2022  r.,  przystąpienia  FBSerwis  z  dnia  23 

stycznia 2022 r., odpowiedzi zamawiającego na odwołanie z dnia 25 stycznia 2022 r., wyro-

ku  Izby  z  dnia  7  lutego  2022  r.  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  169/22,  czynności  unieważnienia 

postępowania z dnia 22 lutego 2022 r. i publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

z dnia 25 lutego 2022 r., wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 27 czerwca 2022 r. 

w sprawie sygn. akt XXIII Zs 39/22, informacji o unieważnieniu unieważnienia postępowania 

z dnia 27 lipca 2022 r.  

Na podstawie tych 

dowodów Izba ustaliła, co następuje. 

Bezsporne jest pomiędzy stronami, że zamawiający w dokumentach zamówienia nie wyma-

gał wskazania w ofertach przez wykonawców instalacji komunalnych do zagospodarowania 

odpadów. Zamawiający natomiast od wykonawcy wybranego wymagał przy zawarciu umowy 

przedstawienia umowy 

z instalacją komunalną. Nie ma też sporu, co do tego, że przed upły-

wem terminu składania ofert, brak ten nie był kwestionowany przez wykonawców. 

W postępowaniu złożono cztery oferty: 

Remondis Dolny Śląsk sp. z o.o. z siedzibą w Oławie, FBSerwis sp. z o.o. z siedzibą w Bie-

lanach Wrocławskich, Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA SA z siedzibą we 

Wrocławiu, PHU Komunalnik sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.  

W dniu 23 grudnia 2021 r. odwołujący poinformował zamawiającego o potrzebie unieważnie-

nia  postępowania  na  podstawie  art.  255  pkt.  6  ustawy  z  uwagi  na  to,  że  zamawiający  nie 

żądał wskazania w ofertach instalacji komunalnych, a postępowanie dotyczy odbioru i zago-

spodarowania odpadów, zatem zgodnie z art. 6d ust. 5 pkt 5 ucpg zamawiający był zobligo-


wany  do  sformułowania  takiego  wymogu  w  dokumentach  zamówienia.  Termin  składania  i 

otwarcia ofert już upłynął zatem brak w dokumentacji nie może już być usunięty inaczej niż 

przez unieważnienie postępowania.  

W  dniu  11  stycznia  2022  r.  zamawiający  dokonał  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty 

FBSerwis sp. z o.o. z Bielan Wrocławskich, na drugim miejscu sklasyfikował ofertę odwołują-

cego.  

W dniu 19 stycznia 2022 r. odwołujący wniósł pierwsze odwołanie zarzucając zamawiające-

mu naruszenie art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 i art. 134 ust. 1 pkt 14 (względnie 

art. 99 ust 1 i 4), a także art. 16 pkt 1 i 2 pzp oraz art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 wrze-

śnia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez zaniechania unieważnienia 

postępowania w sytuacji, gdy zamawiający nie wymagał wskazania w ofertach wykonawców 

instalacji  do  zagospodarowania  odpadów  komunalnych  do  których to  wykonawcy  przekażą 

odbierane odpady komunalne, a która to wada nie jest możliwa do usunięcia (gdyż nie istnie-

je wszakże w przepisach prawa możliwość uzupełnienia oferty po jej otwarciu) oraz rzutuje 

na  ważność  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  i  to  nie  tylko  z  tego  powodu,  że 

wprost  stanowi  to  naruszenie  ustawy  o  u

trzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  (i  pzp 

przez  błędny  opis  sposobu  przygotowania  oferty,  względnie  nieuwzględnienie  wszystkich 

wymagań  i  okoliczności  mogących  mieć  wpływ  na  sporządzenie  oferty),  ale  także  i  z  tego 

powodu, że narusza to przejrzystość postępowania i równe traktowanie w nim wykonawców, 

skoro nie sposób stwierdzić przed wyborem konkretnego wykonawcy (tak przez zamawiają-

cego, jak i konkurentów), czy jest on w stanie legalnie zagospodarować odbierane odpady, a 

więc prawidłowo i zgodnie z SWZ wykonać zamówienie publiczne. 

Wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  postępowa-

nia. 

W dniu 23 stycznia 2022 r. do postępowania odwoławczego przystąpił po stronie zamawiają-

cego wykonawca FBSerwis sp. z o.o. z Bielan Wrocławskich wnosząc o odrzucenie odwoła-

nia jako skierowanego wobec treści SWZ, a zatem spóźnionego ewentualnie o jego oddale-

nie jako bezzasadnego, gdyż art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, że umowa o zmaówienie 

publiczne  podlega  unieważnieniu,  jeżeli  zamawiający  z  naruszeniem  ustawy  udzielił  zamó-

wienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego 

zamieszczenia  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  albo  przekazania  Urzędowi  Publikacji 

Unii  Europejskiej  ogłoszenia  wszczynającego  postępowanie  lub  bez  wymaganego  ogłosze-

nia  zmieniającego  ogłoszenie  wszczynające  postępowanie,  jeżeli  zmiany  miały  znaczenie 

dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert. 

Oznacza  to,  że  warunkiem  koniecznym  dla  ziszczenia  się  przewidzianej  w  ww.  przepisie 

przesłanki  unieważnienia  umowy  jest  zaniechanie  zamawiającego  dotyczące  publikacji  od-

powiedniego ogłoszenia. W stanie faktycznym taka okoliczność miejsca nie miała (zamawia-


jący opublikował wymagane ogłoszenie – zarówno ogłoszenie wszczynające postępowanie, 

jak i ogłoszenie o zmianie ww. ogłoszenia). Odwołujący zresztą w swoim odwołaniu okolicz-

ności tej w ogóle nie kwestionuje – nie wskazuje, jakiego to ogłoszenia jego zdaniem Zama-

wiający zaniechał. 

Wobec braku potwierdzenia się wskazywanej przez odwołującego przesłanki unieważnienia 

umowy, nie zachodziła też wskazana w odwołaniu przesłanka unieważnienia postępowania 

(art. 255 pkt 6 ustawy PZP). Wskazuje to na oczywistą niezasadność Odwołania, skutkującą 

koniecznością jego oddalenia (o ile odwołanie nie zostałoby odrzucone, zgodnie z wnioskiem 

sformułowanym  wcześniej).  Nadto  przystępujący  podniósł,  że  zamawiający  nie  zaniechał 

żądania  wskazania  instalacji  komunalnej,  jedynie  przesunął  termin,  w  którym  wykonawcy 

mieli wykonać ten obowiązek na moment zawarcia umowy o zamówienie, Wówczas bowiem 

zgodnie z w rozdziale XXI pkt 3 ppkt 2 Tomu I SWZ zamawiający przewidział, że wykonawca 

najpóźniej w dniu zawarcia umowy zobowiązany będzie przedstawić m.in. zawartą umowę z 

Instalacją Komunalną lub zezwolenie do Przetwarzania Odpadów Komunalnych na przyjmo-

wanie  odebranych  od  właścicieli  nieruchomości  zmieszanych  odpadów  komunalnych  i  bio-

odpadów. Tym samym nie jest prawdą, jakoby zamawiający miał nie widzieć, do których in-

stalacji komunalnych wyk

onawca będzie przekazywał odbierany odpady komunalne – infor-

macja ta będzie bowiem wynikała z przekazanych przez wykonawcę umów lub zezwoleń. 

W  dniu 25  stycznia 2022 r.  zamawiający złożył odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wnosił  o 

odrzucenie  odwołania  jako  spóźnionego  ewentualnie  o  jego  oddalenie  jako  bezzasadnego 

wskazując, tak jak przystępujący, że nie zaniechał nałożenia obowiązku wskazania instalacji, 

ale obowiązek ten miał być realizowany przez złożenie umowy z instalacją przy zawieraniu 

umowy o zamówienie publiczne.  

W  dniu  7  lutego  2022  r.  Izba  wydała  wyrok  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  169/22,  w  którym 

uwzględniła  odwołanie  i  nakazała  zamawiającemu  unieważnienie  postępowania  na  podsta-

wie art. 255 pkt 6 ustawy. 

W  dniu  22  lutego  2022  r.  zamawiający  wykonał  wyrok  Izby  i  unieważnił  postępowanie  na 

podstawie  art.  255  ust.  6  ustawy  oraz  przekazał  ogłoszenie  o  tym  fakcie  do  publikacji  w 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej,  gdzie  informację  opublikowano  w  dniu  25  lutego 

2022 r. za numerem 2022/S 040-103658. 

Na tę czynność zamawiającego nie zostało wniesione odwołanie. 

W dniu 3 marca 2022 r. FBSerwis wniósł skargę na wyrok Izby sygn. akt KIO 169/22.  

W  dniu  27  czerwca  2022  r.  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie  wydał  wyrok  z  sprawie  sygn.  akt 

XXIII Zs 39/22 zmieniając zaskarżony wyrok w ten sposób, że - w punkcie 1 oddalił odwoła-

nie PHU Komunalnik sp. z o.o. 

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd podał: 

Skarga zasługiwała na uwzględnienie. 


Zgodnie z art. 528 pkt 3 ustawy 

Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zosta-

ło wniesione po upływie terminu określonego w ustawie. Termin ten jest uregulowany w art. 

515 Pzp. Zgodnie z ust. 1 pkt 1 lit a tego przepisu odwołanie wnosi się, w przypadku zamó-

wień,  których  wartość  jest  równa  albo  przekracza  progi  unijne,  w  terminie  10  dni  od  dnia 

przekazania  informacji  o  czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę  jego  wniesienia, 

jeżeli informacja została przekazana przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. W myśl 

ust. 2 pkt 1 odwołanie wobec treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie 

zamówienia lub konkurs lub wobec treści dokumentów zamówienia wnosi się w terminie 10 

dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub zamieszcze-

nia dokumentów  zamówienia na  stronie  internetowej,  w  przypadku zamówień,  których war-

tość jest równa albo przekracza progi unijne. Wreszcie w myśl ust. 3 pkt 1 tego przepisu od-

wołanie w przypadkach innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w terminie 10 dni od dnia, 

w  którym  powzięto  lub  przy  zachowaniu  należytej  staranności  można  było  powziąć  wiado-

mość  o  okolicznościach  stanowiących  podstawę  jego  wniesienia,  w  przypadku  zamówień, 

których wartość jest równa albo przekracza progi unijne. 

W  ocenie  Sądu  odwołujący  wniósł  odwołanie  w  terminie  –  jeśli  brać  za  podstawę  ściśle 

brzmienie tegoż odwołania, co jest przecież obowiązkiem zarówno KIO, jak i Sądu. 

Odwołujący wskazał, że skarży brak unieważnienia postępowania, abstrahując od przyczyn. 

O tym, że postępowanie nie jest unieważnione, wiedzę można podjąć dopiero w momencie 

jego  zakończenia  wyborem  oferty.  Do  tej  chwili  zamawiający  wciąż  ma  czas,  by  dokonać 

unieważnienia postępowania, więc nie można uznać, by znalazł się w stanie niezgodnego z 

prawem zaniechania. Jest bezsporne, że odwołujący wniósł odwołanie w terminie 10 dni od 

wyboru oferty. Odwołanie zatem powinno zostać przyjęte do rozpoznania merytorycznego. 

Natomiast odwołanie nie było zasadne i dlatego powinno zostać oddalone, a w konsekwencji 

skarga musiała zostać uwzględniona. 

Zgodnie z art. 555 ustawy Izba nie m

oże orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte od-

wołaniu. W istocie zgodnie z art. 583 ustawy również Sąd nie może orzekać co do zarzutów, 

które nie były przedmiotem odwołania. W konsekwencji nie można poszukiwać podstaw do 

nakazania  unieważnienia  postępowania  na  podstawie  innych  okoliczności,  niż  zawarte  w 

zarzutach odwołania. Izba zastrzegła, że podstawą jej rozstrzygnięcia nie jest art. 705 k.c., 

który  nie był  podstawą odwołania,  ale przedstawiła rozważania na  ten  temat,  nie  przedsta-

wiając jednocześnie żadnej podstawy prawnej, na podstawie której umowa mogłaby zostać 

unieważniona.  Należy  zatem  uznać,  faktycznie  KIO  przyjęła  za  podstawę  rozstrzygnięcia 

między innymi przepis, którego naruszenia odwołujący w ogóle nie zarzucił. 

Odwołujący powołał się na naruszenie art. 457 ust. 1 pkt 1 i 255 pkt 6 Pzp w zw. z art. 6d 

ust. 

4 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Nie ma więc podstaw do 

tego, 

by  KIO  lub  Sąd  w  ogóle  poszukiwał  jakichś  innych  podstaw.  Tymczasem  wskazane 


przez 

odwołującego  podstawy  ani  wywodzone  przez  niego  okoliczności  nie  mogłyby  być 

podstawą unieważnienia umowy zawartej z podmiotem, który wygrał postępowanie przetar-

gowe. 

Zgodnie z art. 255 pkt 6 Pzp zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówie-

nia 

m. in. jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiają-

cą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie 

chodzi zatem o to, że w postępowaniu wystąpiła jakakolwiek wada, choćby nawet poważna – 

lecz chodzi tylko o wadę uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. 

Istnieje zatem  konieczność  zdefiniowania,  kiedy  umowa  zawarta  w  drodze  zamówienia  pu-

blicznego podlega unieważnieniu. Stanowi o tym Art. 457. Zgodnie z ust. 1. pkt 1 tego prze-

pisu,  umowa  podlega  unieważnieniu,  jeżeli  zamawiający  z  naruszeniem  ustawy  udzielił  za-

mówienia,  zawarł  umowę  ramową  lub  ustanowił  dynamiczny  system  zakupów  bez  uprzed-

niego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publi-

kacji Unii Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogło-

szenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie 

dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert. Wszystkie 

te naruszenia dotyczą zaniechania obowiązku ogłoszenia. Wbrew wywodom odwołującego, 

będącego przeciwnikiem skargi, zmiana brzmienia tego przepisu w toku prac legislacyjnych i 

„dopisanie przecinka” nie oznacza, że „udzielenie zamówienia z naruszeniem ustawy” stało 

się  odrębną,  oddzielną  od  pozostałych,  podstawą  unieważnienia  umowy.  Nie  twierdziła  tak 

zresztą  KIO,  dlatego  poszukiwała  innej  podstawy  unieważnienia.  Owo  dopisanie  przecinka 

ma związek tylko z wprowadzeniem do przepisu wyliczenia odnoszącego się do innych po-

stępowań – początkowo przepis odnosił się tylko do udzielenia zamówienia publicznego, ale 

ostatecznie  rozciągnięto  jego  zakres  także  na  zawarcie  umowy  ramowej  lub  ustanowienie 

dynamicznego systemu zakupów. W języku polskim kolejne elementy wyliczenia są łączone 

przecinkiem, aż do połączenia elementu przedostatniego z ostatnim, kiedy to stosuje się od-

powiedni spójnik (w omawianym przepisie jest to „lub”). Podsumowując, wszystkie narusze-

nia, o których mowa w art. 457 ust. 1 pkt 1 Pzp dotyczą zaniechania dokonania określonego 

ogłoszenia.  Takiego  naruszenia  zamawiający  się  nie  dopuścił.  Irrelewantne  są  rozważania 

Izby dotyczące powagi naruszenia zamawiającego co do SWZ, bowiem: 

po pierwsze, naruszenia te nie mogą doprowadzić do unieważnienia umowy, 

po drugie, KIO nie miała prawa badać zgodności SWZ z prawem, ponieważ upłynął ku te-

mu 

termin zawity i nie zostały one zaskarżone. 

Termin na zaskarżenie SWZ wynosił 10 dni od ich publikacji, tj. od 27 sierpnia 2021 r., zgod-

nie z art. 

515 ust. 2 pkt 1 Pzp. Próba wywodzenia zarzutów co do treści SWZ przy wniesieniu 

odwołania  od  nieunieważnienia  postępowania  zmierza  do  obejścia  przepisów  prawa  i  jest 

niedopuszczalna. Przepisy Pzp de lege lata nie bez przyczyny są skonstruowane w taki spo-


s

ób, że termin na zaskarżenie poszczególnych czynności jest krótki i biegnie od ściśle okre-

ślonych momentów. Chodzi o to, by wadliwe czynności były od razu usuwane z tego postę-

powania, któremu następnie będzie można nadać prawidłowy bieg bez unieważniania całego 

postępowania.  Unieważnienie  całego  postępowania  następuje  tylko  ze  ściśle  określonych, 

dość wąsko zakreślonych przyczyn, do których nie należą wady w opisie SWZ. 

Wady  te  podlegają  usunięciu  na  znacznie  wcześniejszym  etapie  postępowania  niż  wybór 

ofer

ty,  a  jeśli  do  tego  nie  dochodzi,  to  uczestnicy  postępowania  godzą  się  na  określone 

SWZ. 

Warunki  te  dotyczą  wszystkich  uczestniczących  w  postępowaniu  i  w  tym  sensie  nie  może 

być mowy o dyskryminacji któregokolwiek z nich. W świetle powyższego nie mogą być uzna-

ne za uzasadnione zarzuty naruszenia: 

-  art.  134  ust.  1  pkt  14  ustawy

,  zgodnie  z  którym  SWZ  zawiera  co  najmniej  opis  sposobu 

przygotowywania oferty 

– tym bardziej, że SWZ zawierał opis sposobu przygotowania oferty, 

nawet jeśli został on sporządzony z uchybieniem określonego przepisu innej ustawy szcze-

gólnej, 

- art. 99 ust. 1 i 4 ustawy

, zgodnie z którymi przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jed-

noznaczny  i  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń, 

uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, a po-

nadto przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczci-

wą  konkurencję,  w  szczególności  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub  po-

chodzenia, 

źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi  do-

starczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowa-

nia lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów – albowiem przedmiot zamó-

wienia  zos

tał  opisany  w  sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały  dla  wszystkich  uczestników,  w 

tym odwołującego, który jest profesjonalistą na rynku usług, o które chodzi, więc znał zasady 

wykonywania takich umów, a jeśli nie był pewien, czy cena została skalkulowana poprawnie i 

czy oferta konkurentów nie jest rażąco zaniżona, mógł zadać w tym zakresie pytania, w cza-

sie prawem przewidzianym, 

-  art.  16  pkt  1  i  2  ustawy

, zgodnie z którym zamawiający przygotowuje i przeprowadza po-

stępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konku-

rencji oraz równe traktowanie wykonawców, a także w sposób przejrzysty. 

Sąd podkreślił, że wszystkie opisane wyżej zarzuty dotyczą właśnie treści SWZ, których nie 

zaskarżono  w  terminie.  Odwołujący  twierdzi,  że  uczestnicy  nie  mają  obowiązku  sygnalizo-

wania  dostrzeżonych  błędów,  czy  też  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej.  Nie  jest  to 

prawidłowe  stanowisko.  Każdy  uczestnik  obrotu  gospodarczego  powinien  zachowywać  się 

rzetelnie, starannie i uczciwie, w tym także uczestnik postępowania o udzielenie zamówienia 

publicznego.  Dopuszczenie  do  kontynuowania  postępowania  z  wadliwie  skonstruowanymi 


SWZ, gdy uczestnik widzi ich wadliwość, nie jest rzetelne, staranne ani uczciwe. Nie może 

też prowadzić do skutecznej próby obejścia przepisów o terminach zaskarżenia określonych 

czynności. Terminy te bowiem mają charakter zawity. Uczestnik postępowania może wpraw-

dzie  nie  skorzystać  z  przysługującego  mu  na  określonym  etapie  i  w  określonym  terminie 

środka zaskarżenia, ale ponosi związane z tym ryzyko i konsekwencje. Innymi słowy, jak już 

Sąd  wskazał  wcześniej,  odwołujący  oczywiście  mógł  skarżyć  zaniechanie  unieważnienia 

postępowania,  ale nie może  w  takim  odwołaniu skutecznie  podnosić  wadliwości  czynności, 

których nie zaskarżył w terminie, bowiem nie podlegają już one badaniu na tym etapie. Sąd 

bada zatem podstawy do unieważnienia postępowania, ale nie bada SWZ. 

Sąd też wskazał, że naruszenie art. 6d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 

(tekst jedn. Dz. U. z 2021 poz. 888) nie powo

duje nieważności umowy, ani nie daje podstaw 

do  jej  unieważnienia.  Zgodnie  z  ust.  1  tego  przepisu,  wójt,  burmistrz  lub  prezydent  miasta 

jest  obowiązany  udzielić  zamówienia  publicznego  na  odbieranie  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo zamówienia publicznego na odbie-

ranie i zagospodarowanie tych odpadów. Zgodnie z ust. 4 pkt 5 wójt, burmistrz lub prezydent 

miasta w przypadku sporządzania dokumentów zamówienia określa w nich w szczególności, 

m

. in. instalacje komunalne, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicie-

li  nieruchomości,  jest  obowiązany  przekazać  odebrane  odpady  –  w  przypadku  udzielania 

zamówienia publicznego  na  odbieranie  odpadów  od  właścicieli  nieruchomości  lub  zobowią-

zuje  do  wskazania  takich  instalacji  w  ofercie  -  w  przypadku 

udzielania zamówienia publicz-

nego  na  odbieranie  i  zagospodarowywanie  tych  odpadów;  w  przypadku  niewielkich  ilości 

odebranych odpadów selektywnie zbieranych możliwe jest wskazanie podmiotu zbierającego 

te  odpady.  Jednakże  essentialia  negotii  umowy  dotyczącej  odbioru  odpadów  są  zawarte  w 

art.  6f  wskazanej  ustawy.  Należy  do  nich  wskazanie  instalacji  odbiorczych.  Z  naruszenia 

przez zamawiającego art. 6d (tj. treści oferty) nie wynika, że zawrze on umowę bez wskaza-

nia  tych  instalacji, czyli bez  elementu  przedmiotowo  istotnego, 

którego brak w umowie pro-

wadzi  do  jej  nieważności.  Czym  innym  jest  brak  określonych  informacji  w  ofercie,  a  czym 

innym zawarcie odnośnych ustaleń w umowie. Nie można mylić oferty z umową, a braki ofer-

ty, jako takie, do nieważności umowy nie prowadzą. W konsekwencji uchybienie powoda w 

zakresie art. 6d nie może skutkować unieważnieniem umowy. 

Podsumowując,  KIO  oparła  swój  wyrok  na  konstatacji,  że  uchybienie  zamawiającego  jest 

poważne,  więc  postępowanie  takie  powinno  być  unieważnione.  Uchybienie  zamawiającego 

jest  poważne,  bo  dotyczy  obligatoryjnych  elementów  SWZ,  jednak  uchybienie  takie  nie  zo-

stało przez ustawodawcę uznane za wystarczające do unieważnienia całego postępowania. 

Ustaw

odawca  przewidział  dla  uczestników  postępowania  inne  środki  ochrony  na  wypadek 

naruszeń dotyczących opisu SWZ. Nieskorzystanie z nich w terminie sprawia, że późniejsze 

kwestionowanie  SWZ  nie jest  już  dopuszczalne.  Należy  przy  tym  zauważyć,  że  uchybienie 


za

mawiającego nie jest jednak tak daleko idące, jak te wskazane w art. 457 ust. 1 pkt 1 Pzp, 

czyli nie dotyczy braku wymaganego ogłoszenia. Różnica w wagach uchybień jest oczywista. 

Brak  ogłoszenia  skutkuje  niemożnością  skorzystania  z  innych  środków  ochrony.  Brak  nie-

zbędnego postanowienia w SWZ nie skutkuje tak daleko idącymi konsekwencjami, bowiem 

uczestnik może zaskarżyć SWZ. Podsumowując, brak podstaw do nakazania zamawiające-

mu unieważnienia całego postępowania tylko dlatego, że niezaskarżone w terminie SWZ nie 

zawierają ustawowego elementu. Zasadny okazał się więc zarzut skarżącego naruszenia art. 

457 ust. 1 i art. 255 ust. 1 

pkt 6 Pzp. W konsekwencji konieczna była zmiana wyroku KIO i 

oddalenie odwołania (art. 588 Pzp). Dla porządku Sąd omówił także pozostałe zarzuty. 

Naruszenie art. 705 k.c. jest o tyle nieistotne, że nie mogło być w ogóle przedmiotem rozwa-

żań  KIO.  Izba  nie  mogła  zastosować  tego  przepisu,  więc  omawianie  jego  przesłanek  jest 

bezprzedmiotowe. 

KIO nie dopuściła się naruszenia art. 559 Pzp. Uzasadnienie wyroku Izby jest jasne i jedno-

znacznie  wynika  z  niego,  że  Izba  za  wystarczające  uznała  „poważne”  naruszenie  przepisu 

ustawy. Izba nieprawidłowo zastosowała omówione przepisy, jednak jej intencja, stanowisko 

i motywacja są zrozumiałe. 

W dniu 27 lipca 2022 r. z

amawiający działając w związku z art. 588 ust. 2 ustawy oraz wyro-

kiem Sąd Okręgowego w Warszawie z dnia 27.06.2022 r. sygn. akt: XXIII Zs 39/22, poinfor-

m

ował  o  unieważnieniu  czynności  unieważnienia  postępowania  dokonanej  w  dniu 

22.02.2022 r. 

W  wyniku  nakazania  z

amawiającemu  w  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia 

07.02.2022  r.  sygn.  akt:  KIO  169/22,  unieważnienia  postępowania,  zamawiający  w  dniu 

22.02.2022 r. dokonał czynności unieważnienia postępowania. Na wyrok Krajowej Izby Od-

woławczej sygn. akt: KIO 169/22, nakazujący zamawiającemu unieważnienie postępowania 

na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy, została złożona skarga do sądu. 

Sąd  Okręgowy  w  Warszawie  w  wyroku  z  dnia  27.06.2022  r.  sygn.  akt:  XXIII  Zs  39/22, 

uwzględnił skargę na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 07.02.2022 r., sygn. akt: KIO 

169/22, i zmienił wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, w ten sposób, że oddalił odwołanie. 

W związku z  powyższym  oraz  uwzględniając  art.  588  ust.  2  oraz  art.  17 ust.  2  ustawy, za-

mawiający  dokonał  unieważnienia  czynności  unieważnienia  postępowania  dokonanego  w 

dniu 22.02.2022 r. 

Zamawiający może samodzielnie unieważnić każdą czynność w postępowaniu, dokonaną z 

naruszeniem przepisu ustawy, a nie wyłącznie w wyniku orzeczenia Krajowej Izby Odwoław-

czej. T

akie stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (zob. 

wyrok  z  dnia  21  listopada  2013  r.,  KIO  2591/13;  KIO  2593/13  oraz  z  dnia  29  lipca  2013  r., 

KIOI  718/13).  Jedynym  ograniczeniem  dla  unieważnienia  czynności  w  postępowaniu  doko-

n

anej z naruszeniem przepisów ustawy jest fakt udzielenia zamówienia (zawarcia umowy). 


W wyroku z dnia 28 grudnia 2010 r., KIO 2685/10, KIO 2686/10 Krajowa Izba Odwoławcza 

uznała prawo zamawiającego do samodzielnego unieważnienia pierwotnie podjętej czynno-

ści, choćby taki obowiązek nie wynikał z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej albo sądu po-

wszechnego, a termin na skorzystanie ze środków ochrony prawnej upłynął. 

Skoro możliwe jest unieważnienie unieważnienia postępowania w wyniku orzeczenia Krajo-

wej Izby Odwo

ławczej ( wyroki z dnia 4 października 2019 r., KIO 1850/19, z dnia 22 stycz-

nia 2019 r., KIO 2608/18, z dnia 26 kwietnia 2017 r., KIO 683/17, z dnia 30 maja 2013 r., KIO 

798/16, z dnia 22 lipca 2015 r., KIO 1500/15, z 22.01.2015 r., KIO 2832/14, z dnia 16  lipca 

2013  r.,  KIO  1578/13,  z  dnia  28  grudnia  2010  r.,  KIO  2685/10,  KIO  2686/10)  możliwe  jest 

unieważnienie  czynności  unieważnienia  postępowania  przez  zamawiającego.  Ponadto  taką 

podstawę  wymusza  na  zamawiającym  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  sygn.  akt: 

XXIII  Zs  39/22  z  dnia  27.06.2022  r.,  w  którym  wskazano,  że  naruszenie  art.  6d  ustawy  o 

utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jed. Dz. U. z 2021 poz. 888) nie powoduje 

nieważności umowy, ani nie daje podstaw do jej unieważnienia. 

Sąd stwierdził, że uchybienie zamawiającego dotyczy obligatoryjnych elementów SWZ, jed-

nak uchybienie takie nie zostało przez ustawodawcę uznane za wystarczające do unieważ-

nienia  całego  postępowania,  ani  za  wystarczające  do  doprowadzenia  do  unieważnienia 

umowy. 

Sąd w swoim uzasadnieniu stwierdził brak podstaw do nakazania zamawiającemu unieważ-

nienia całego postępowania tylko dlatego,  że  niezaskarżone  w  terminie SWZ  nie zawierają 

ustawowego  elementu.  Zasadny  okazał  się  więc  zarzut  skarżącego  naruszenia  przez  KIO 

art. 457 us

t. 1 i art. 255 ust. 1 pkt 6 ustawy, czego konsekwencją jest zmiana wyroku KIO i 

oddalenie odwołania. 

W związku z powyższym zamawiający dokonał unieważnienia czynności unieważnienia po-

stępowania, która uprzednio została dokonana zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoław-

czej, który to wyrok KIO w dniu 27.06.2022 r., został zmieniony przez Sąd Okręgowy w War-

szawie. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba nie dopatrzyła się zaistnienia przesłanek odrzucenia odwołania z art. 528 ustawy.  

Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłanki materialnoprawne z art. 505 ust. 1 ustawy.  

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 16 i art. 17 ust. 2 oraz art. 7 pkt 18, a także art 

254 pkt 2 i 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 5 (przy uwzględnieniu art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy o 

utrzymaniu czystości i porządku w gminach), jak również art. 554 ust. 3 pkt. 1 lit. b, art. 554 

ust. 1 pkt 1, art. 555 w zw. z art. 513 pkt 1 ustawy p

rzez unieważnienie czynności unieważ-

nienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonego  pod  numerem 

RG.271.09.2021.ZP  (tj.  przywrócenie  procedowania  zakończonego  już  postepowania),  w 


sytuacji 

gdy pomimo upublicznienia informacji o unieważnieniu postępowania, jak i dokona-

nia przez z

amawiającego ogłoszenia o zakończeniu tego postępowania (o udzieleniu zamó-

wienia)  w  Dzienniku  Urzędowym  UE,  żaden  z  wykonawców  nie  wniósł  odwołania  od  tej 

czynności,  zaś  wywodzone  w  orzecznictwie  uprawnienie  zamawiającego  publicznego  do 

samodzielnego skorygowania wcześniej dokonanych przez niego czynności w prowadzonym 

postępowaniu nie może być stosowane po zakończeniu tego postępowania o udzielenie za-

mówienia, w tym nie może być stosowane wobec czynności kończących to postępowanie, a 

więc  zarówno  wobec  czynności  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  jak  i 

wobec  czynności  unieważnienia  postępowania,  gdyż  czynności  te  wywołują  definitywne 

skutki prawne, których usunięcie możliwe byłoby tylko w oparciu o wyraźną i pozytywnie ure-

gulowaną w przepisach prawa instytucję, która w przedmiotowym przypadku nie istnieje. 

Zarzut zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z art. 577 ustawy wniesienie odwołania powodu-

je  zakaz  zaw

arcia  umowy  do  czasu  ogłoszenia  przez  Izbę  wyroku  lub  postanowienia  koń-

czącego  postępowanie odwoławcze.  Przepis ten ma  na celu zapewnienie efektywności  do-

konywanej  przez  Izbę  kontroli  zachowań  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  za-

mówienia publicznego. Jednakże przepis ten w żaden sposób nie zabrania zamawiającemu 

podejmowania innych czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, nie 

powoduje  także  zawieszenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  a  sam 

zakaz  zawarcia  umowy 

kończy  się  z  chwilą  ogłoszenia  przez  Izbę  orzeczenia  kończącego 

postępowanie  odwoławcze.  Zakaz  nie  obowiązuje  w  okresie  biegu  terminu  na  wniesienie 

skargi na orzeczenie Izby, ani w trakcie postępowania skargowego. W ocenie Izby zamawia-

jący nie dostrzega, że postępowanie odwoławczo-skargowe i postępowanie o udzielenie za-

mówienia publicznego, to dwa odrębne postępowania. Jeśli zamawiający w postępowaniu o 

udzielenie  zamówienia  decyduje  się  na  podejmowanie  dalszych  czynności  w  tym  postępo-

waniu nie czekając na orzeczenie Izby, czy Sądu, to czynności te podlegają ochronie praw-

nej  przez  wniesienie  na  nie  odrębnych  środków  zaskarżenia,  a  w  braku  wniesienia  takich 

środków w terminie, stają się czynnościami ostatecznymi. Taka sytuacja miała właśnie miej-

sce w tym post

ępowaniu. Zamawiający poczekał na orzeczenie Izby w sprawie sygn. akt KIO 

169/22, ale nie poczekał na upływ terminu na wniesienie skargi na to orzeczenie, ani na wy-

rok Sądu i dokonał czynności unieważnienia postępowania. Miał oczywiście prawo to zrobić, 

je

dnak nie jest tak, że dokonanie tej czynności nie wywołało skutków prawnych. Przeciwnie 

zamawiający  unieważnił  postępowanie,  co  zgodnie  z  art.  254  pkt.  2  ustawy  jest  jednym  ze 

sposobów  zakończenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Czynność 

unieważnienia  postępowania  nastąpiła  w  dniu  22  lutego  2022  r.  i  nie  została  zaskarżona 

przez żadnego wykonawcę. Oznacza to, że stała się ostateczna 4 marca 2022 r. i postępo-

wanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało skutecznie zakończone. W  ocenie Izby 


oznacza to, że nie można go reaktywować, bo już nie istnieje. Sam zamawiający przyznał, 

że Sąd nie miał informacji o unieważnieniu postępowania, stąd nie mógł wziąć pod uwagę tej 

okoliczności przy orzekaniu i z tego względu wyrok Sądu ograniczył się do oddalenia odwo-

łania. Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.  

Zarzut ewentualny naruszeni

a przez zamawiającego art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 

4 pkt 1 oraz art. 9-

14, jak i art. 214 pzp, a także art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i 

porządku w gminach przez zaniechanie przeprowadzenia „nowego” postępowania o udziele-

nie  zamówienia  i  próbę  zwarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  z  wykonawcą, 

który w ocenie zamawiającego złożył najkorzystniejszą (nieaktualną) ofertę w zakończonym 

już  postępowaniu,  z  pominięciem  jakiegokolwiek  trybu  z  ustawy,  mimo  że  zlecenie  przez 

z

amawiającego  usługi  odbioru  albo  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych  z 

nieruchomości  zamieszkałych  z  gminy  Oława  na  okres  kolejnych  18  miesięcy  kalendarzo-

wych liczonych od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego wymaga zasto-

sowania procedury przetargowej. 

Zarzut został zgłoszony jako ewentualny. Tym samym skoro Izba uznała za zasadny zarzut 

podstawowy, rozpoznanie zarzutu ew

entualnego stało się zbędne.  

Mając powyższe na uwadze Izba uwzględniła odwołanie na podstawie art. 553 ust. 1 ustawy.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj. 

stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  postanowień  Rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z 

dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2437)  na  podstawie  par.  7  ust.  1  pkt  1  cyt. 

rozporządzenia  obciążając  kosztami  uiszczonego  wpisu  odwołującego  i  zasądzając  od 

zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  zwrot  kosztów  postępowania  obejmujących 

uzasadnione koszty strony obejmujące wpis w wysokości 15 000zł.  

Prze

wodniczący: ………………………