KIO 2033/22 POSTANOWIENIE dnia 8 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 09.02.2023

Sygn. akt: KIO 2033/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 8 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff 

Członkowie:    

Monika Szymanowska 

Renata Tubisz 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron oraz uczestników postępowania 

w  dniu  8  sierpnia  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  3  sierpnia  2022  r.  przez  wykonawcy:  ALBA  Miejskie 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.,  ul.  Starocmentarna  2,  41­300 

Dąbrowa  Górnicza  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Związek 

Międzygminny "Gospodarka Komunalna", ul. Piłsudskiego 4, 32­500 Chrzanów 

przy  udziale  wykonawcy  ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Sp.  z  o.o.,  Rusko  66, 

120 Jaroszów; adres do korespondencji: Centrum Usług Wspólnych, ul. Koszykowa 

65,  00-667  Warszawa 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego 

po stronie 

zamawiającego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze; 

nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500 zł 00 

gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  90%  kwoty 

uiszczonego  wpisu  na  rzecz 

ALBA  Miejskie  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej 

Sp. z o.o., ul. Starocmentarna 2, 

41­300 Dąbrowa Górnicza. 


Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ust

awy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129)  na  niniejsze  postanowienie  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  do

ręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodnicz

ący: 

……………………………… 

Członkowie: 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2033/22 

UZASADNIENIE 

W  dniu  3  sierpnia  2022  r. 

(wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO)    ALBA  Miejskie 

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., ul. Starocmentarna 2, 41­300 Dąbrowa 

Górnicza zwane dalej: „ALBA Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.” 

albo 

„Odwołującym”  wniosła  odwołanie  na  postanowienia  Specyfikacji  Warunków 

Z

amówienia zwanej dalej: „SWZ” z 20 lipca 2022 r. Kopie odwołania Zamawiający otrzymał  

1  sierpnia  2022  r.  (e-mailem).  Odw

ołanie  zostało  podpisane  przez  pełnomocnika 

umocowanego  na 

podstawie  pełnomocnictw  z  1  sierpnia  2022  r.  oraz  umowy  zlecenia 

udzielonego  przez  osoby  umocowane 

prokurentów  do  łącznej  reprezentacji  zgodnie                           

z dokumentem rejestrowym. 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego:  „Odbiór,  transport                                

i  zagospoda

rowanie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Związku 

Międzygminnego  „Gospodarka  Komunalna”  Numer  referencyjny:  ON.271.5.2022.,  zostało 

wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  pod 

numerem  2022/S  138-394780  w  dniu  20  lipca  2022  r.  przez: 

Związek  Międzygminny 

"Gospodarka  Komunalna"

,  ul.  Piłsudskiego  4,  32­500  Chrzanów  zwany  dalej: 

„Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują 

przepisy ust

awy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. 

z 2021 r. poz. 1129 - zwanej dalej: 

„NPzp” albo „Pzp”).  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

Art.  16  pkt  1  i  3  oraz  art.  112  ust.  1  ustawy  na  skutek  czynności  Zamawiającego 

polegającej na ustaleniu warunku udziału w postępowaniu wiedzy i doświadczenia w sposób 

sprzeczny z zasadą proporcjonalności i uczciwej konkurencji poprzez zawężenie możliwości 

wykazania  się  doświadczeniem  w  realizacji  usług  z  okresu  co  najwyżej  12  miesięcy, 

podczas, gdy termin realizacji zamówienia wynosi- 30 miesięcy; 

Art.  16  pkt  1  i  3  oraz  art.  112  ust.  1  ustawy  na  skutek  czynności  Zamawiającego 

pole

gającej  na  ustaleniu  kryterium  oceny  spełniania  warunków  dysponowania  potencjałem 

technicznym  pozwala

jącym  na  realizację  zamówienia  w  sposób  nadmierny,  wykraczający 

poza zakres minimalnych standardów; 

3)  Art.  99  ust  1  i  ust.  4  ustawy  na  skutek  zaniechania 

czynności  sporządzenia  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  nie  naruszający  zasady 

uczciwej konkurencji na skutek wprowadzenia do opisu przedmiotu zamówienia (OPZ): 


niczym  nieograniczonej  możliwości  zwiększenia  liczby  pojemników  na  odpady 

selektywnie zbierane, którą zapewnia wykonawca; 

3.2 zapisu 

mówiącego, że w przypadku awarii IK lub gdy nie może ona przyjmować odpadów 

z innych przyczyn Wykonawca będzie zobowiązany, wyłącznie do czasu usunięcia awarii lub 

ustąpienia  tych  przyczyn,  do  transportu  odpadów  do  instalacji  zastępczej  posiadającej 

stosowne  zezwolenia  na  zagospoda

rowywanie  odpadów,  wskazanej  przez  Zamawiającego 

bez  wskazania  gdzi

e  znajduje  się  ta  instalacja  zastępcza,  jaką  odległość  będzie  trzeba 

pokonać  ani  ustalenia  konkretnego  mechanizmu  zapłaty  za  takie  dodatkowo  przejechane 

kilometry w stosunku do odległości do instalacji wskazanej w SWZ; 

zapisu  nakazującego  uwzględnienie  w  pierwszym  kwartale  realizacji  umowy, 

harmonogramu przygotowanego na ten okres przez 

poprzedniego Wykonawcę co całkowicie 

pozbawia  wykonawców  możliwości  optymalizacji  harmonogramu  zgodnie  z  właściwościami 

ich organizacji; 

zapisów  w  załączniku  nr  14  odnoszących  się  do  monitoringu  wizyjnego,  gdzie 

Zamawiający zażądał: 

szerokokątnych kamer, o kącie widzenia minimum 180 stopni; 

rejestratora posiadającego pamięć wewnętrzną, o pojemności minimum 2 TB. 

Art. 439 ust 2 pkt 2 lit. a i pkt 3 poprzez zaniechanie określenia sposobu ustalania zmiany 

wynagrodzenia  z  użyciem  odesłania  do  wskaźnika  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów, 

ogłaszanego  w  komunikacie  Prezesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego  oraz  sposobu 

określenia  wpływu  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  na  koszt  wykonania  zamówienia                   

a także określenie okresów w których może następować zmiana wynagrodzenia wykonawcy 

w  sposób  naruszający  równowagę  ekonomiczną  stron  umowy  na  skutek  przyjęcia  zbyt 

długiego okresu od zawarcia umowy do pierwszej możliwej waloryzacji wynagrodzenia co nie 

może  zostać  uznane  za  prawidłową  realizację  wytycznych  przepisu  art.  439  ust.  2  pkt  3 

ustawy. 

Wskazując na powyższe,  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 

Powtórzenia czynności sporządzenia SWZ i ogłoszenia o zamówieniu; 

Ustalenie warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia w sposób 

określony w uzasadnieniu zarzutów; 

3.  Ustalenie  warunku  dysponowani

a  udziału  w  postępowaniu  potencjałem  technicznym                                

w sposób określony w uzasadnieniu zarzutów; 

4.  Wprowadzenie  w  OPZ  zmian  zgo

dnie  ze  szczegółowymi  żądaniami  wskazanymi                          

w p

unkcie 3 uzasadnienia odwołania; 

5.  Wprowadzenia  zmian  w  zakresie  sposobu  waloryzacji  wynagrodzenia  umownego                             

w sposób opisany w punkcie 4 uzasadnienia odwołania. 


Przesunięcia  terminu  do  złożenia  ofert  w  sposób  umożliwiający  ich  przygotowanie  po 

dokonaniu zmian. 

Odwołanie  zostało  wniesione,  w  zakresie  czynności  z  20  lipca  2022  r.,  w  ramach 

której  umieścił  na  swoim  profilu  nabywcy  dokumentację  przedmiotowego  postępowania,               

w tym SWZ. Dokumenty, w ocenie 

Odwołującego, te zawierały szereg zapisów niezgodnych 

z NPzp

, naruszających obowiązujące zasady udzielania zamówień publicznych. 

Odwołujący  uiścił  wpis  od  odwołania  w  wymaganej  wysokości  oraz  przekazał  kopię 

odwołania  wraz  z  załącznikami  Zamawiającemu  27  stycznia  2022  r.  (droga  elektroniczną 

poprz

ez platformę Zamawiającego https://zamowienia-gios.ezamawiajacy.pl/).   

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wyznaczony  do  rozpoznania 

niniejszej spra

wy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje: 

Zamawiający  w  dniu  1  sierpnia  2022  r.  (na  stronie  internetowej  prowadzonego 

postępowania)  wezwał  wraz  kopią  odwołania,  w  trybie  art.  524  NPzp,  uczestników 

postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu  4 sierpnia  2022 r. 

(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  

ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Sp.  z  o.o.,  Rusko  66,  58-

120  Jaroszów;  adres  do 

korespondencji:  Centrum  Usług  Wspólnych,  ul.  Koszykowa  65,  00-667  Warszawa  zwany 

dalej: 

„ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Sp.  z  o.o.”  albo  „Przystępującym”  zgłosiło 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc                              

o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  Zgłoszone  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  zostało  podpisane  przez  pełnomocnika  umocowanego  na  podstawie 

pełnomocnictwa z 27 lipca 2022 r. udzielonego przez C. Z. oraz prokurenta osoby ujawnione 

załączonym do zgłoszenia KRS-ie i umocowane do łącznej reprezentacji.                     W 

konsekwencji  Izba  uznała  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po 

s

tronie Zamawiającego: ENERIS Ekologiczne Centrum Utylizacji Sp. z o.o. 

W  dniu  4  sierpnia  2022  r. 

wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym 

za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)  

Odwołujący złożył oświadczenie  o wycofaniu odwołania w całości. Oświadczenie o cofnięciu 

od

wołania zostało złożone przez pełnomocnika tak jak odwołanie.  


Skład  orzekający  Izby,  działając  na  podstawie  art.  520,  art.  568  pkt  1  oraz  art.  553 

ust.  1  zdanie  drugie  N

Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  niniejszej 

sprawie o sygn. akt: KIO 2033/22.    

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia  

i  roz

prawy,  zatem  za  rzecz  Odwołującego  należało  zwrócić  90%  kwoty  wpisu  uiszczonego 

na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, czyli kwotę 13 500 zł 00 gr, stosownie do art. 

557 i art. 575 NPzp oraz 

§ 9 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 

grudnia  2020  roku  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. z 2020r., poz. 2437).  

Przewodniczący: 

……………………………… 

Członkowie: 

……………………………… 

………………………………