Sygn. akt: KIO 2012/22
POSTANOWIENIE
z dnia 22 sierpnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Kot
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 22 sierpnia 2022 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
1 sierpnia 2022 r. przez
odwołującego „IZAN +” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Zespół Publicznych
Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Mokotów z siedzibą w Warszawie
postanawia:
umarza
postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego „IZAN +” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie kwoty 15 000,00 zł (słownie:
piętnaście tysięcy złotych 00/100) stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni od dnia jego d
oręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kraj
owej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….……………...
Sygn. akt: KIO 2012/22
UZASADNIENIE
Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-
Mokotów z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
na podstawie ustawy
z
dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710,
dalej:
„ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na
świadczenie usługi utrzymania czystości i prawidłowego stanu
sanitarno
– epidemiologicznego na terenie Przychodni należących do SZPZLO Warszawa –
Mokotów z podziałem na zadania (Znak sprawy: SZP.26.1.12.2022, dalej: „Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 20 lipca 2022 r. pod numerem: 2022/S 138-394860.
1 sierpnia 2022 r. wykonawca
„IZAN +” sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej:
„Odwołujący” oraz „IZAN + sp. z o.o.”) wniósł odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy
Pzp
czynności Zamawiającego, podjętej w Postępowaniu, polegającej na określeniu
pozacenowego kryterium oceny ofert oraz na projektowane postanowienia umowy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 240 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 242 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 241 ust. 1,
2, 3 ustawy Pzp w zw. z art. 246 ust.1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
poprzez określenie jako kryterium jakościowego:
a)
zatrudnienia osób bezrobotnych o wadze 20% – które to kryterium nie jest
kryterium weryfikowalnym na podstawie informacji złożonych wraz z ofertą;
b)
terminu płatności o wadze 20% - które to kryterium nie jest kryterium
weryfikowalnym na podstawie informacji złożonych wraz z ofertą, a także nie jest
kryterium jakościowym odnoszącym się do przedmiotu zamówienia;
2) art. 436 pkt 4 lit. b) ustawy Pzp i art. 439 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 266 ustawy
Pzp w zw. z art. 359 pkt 1 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie określenia w projekcie
umowy zasad
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy
w przypadku
zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku
zmiany ceny
materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, pomimo że
umowa na
usługi ma być zawarta na okres przekraczający 12 miesięcy.
W
związku z powyższym wykonawca IZAN + sp. z o.o. wniósł o uwzględnienie
odwołania i nakazanie Zamawiającemu zmiany odpowiednio ogłoszenia o zamówieniu
i
Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) oraz treści załączników nr 3A i nr 3B do
SWZ.
W pi
śmie z dnia 9 sierpnia 2022 r. skierowanym do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej Zamawiający oświadczył, że uwzględnia wniesione odwołanie w całości.
Zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
„W przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu”.
Z kolei przepis art. 568 ustawy Pzp
stanowi, że „Izba umarza postępowania
odw
oławcze, w formie postanowienia, w przypadku: 1) cofnięcia odwołania; 2) stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne; 3) o którym
mowa w art. 522
”.
Mając na uwadze powyższe oświadczenie Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił
w
całości zarzuty przedstawione w odwołaniu przed otwarciem rozprawy.
Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp
stwierdziła, że zachodzą przesłanki
umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym i, zgodnie
z przepisem art. 568 pkt 3 ustawy Pzp
, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 ustawy
Pzp w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szcz
egółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysok
ości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący: ……………….……………..