KIO 1991/22 WYROK dnia 17 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 09.02.2023

Sygn. akt: KIO 1991/22     

WYROK  

z dnia 17 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

   Protokolant: 

Aldona Karpińska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 sierpnia 

2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajow

ej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  lipca  2022  r.  przez  wykonawcę  DREN 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Reczu  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd 

Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża

wykonawcę

DREN  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Reczu i 

Zalicza w  poczet kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  15 000 zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę

DREN  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Reczu

tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie do art. 579 ust.  1 i 580 ust.  1  i  2 ustawy z dnia 

11 września 2019 r.  −  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok − w terminie 14 dni         

od  dnia  jego  doręczenia  −  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:     ……………………… 


Sygn. akt: KIO 1991/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Państwowe  Gospodarstwo  Wodne  Wody  Polskie  Regionalny  Zarząd 

Gospodarki  Wodnej  w  Bydgoszczy 

–  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie o  udzielenie zamówienia pn.  „Zarząd  Zlewni  w  Pile  –  usługi  utrzymania wód  i 

urządzeń wodnych w 2022 roku”, nr sprawy: BD.ROZ.2810.5.2022. Ogłoszenie o zamówieniu 

zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  5  kwietnia  2022  r., 

pod numerem: 177517-2022; zmienione dnia 4 maja 2022 r. (numer: 237468-2022). 

W  dniu  29  lipca  2022  r.  wykonawca 

DREN  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Reczu wniósł odwołanie od następujących czynności zamawiającego: 

1. odrzucenia oferty odwołującego – Wykonawcy;  

2.  zaniechania  wezwania  odwołującego  –  Wykonawcy,  do  załączenia  oświadczenia 

potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia,  złożonego  na  prawidłowym  formularzu, 

ewentualnie j

ego poprawienia, lub uzupełnienia;

W wyniku powyższego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

Ad I.1 art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c pzp, art. 128 ust. 1 pzp, art.125 ust. 1 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania 

wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie  bezpieczeństwa  narodowego  (dalej: 

ustawa o przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę) oraz art. 65 § 1 i § 2 w zw. z art. 65

 ustawy z 

dnia  23  kwietnia  1964  Kodeks  cywilny  (dalej:  kc)  poprzez  dokonanie  wadliwej  wykładni 

złożonego  przez  Wykonawcę  oświadczenia  potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia 

na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdzi

ałaniu  agresji  na  Ukrainę,  w  wyniku  której 

doszło  do  odrzucenia  oferty  odwołującego  –  Wykonawcy,  w  sytuacji  gdy  prawidłowa 

wykładnia  złożonego  przez  Wykonawcę  oświadczenia  dokonana  z  uwzględnieniem 

okoliczności  w  jakich  zostało  złożone  oraz  jego  celu,  winna  doprowadzić  do  wniosku,  że 

Wykonawca  wypełnił  nałożone  na  niego  zobowiązanie  potwierdzając,  że  nie  zachodzą  w 

stosunku  do  niego  podstawy  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o 

przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę;  


Ad I.2 art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c pzp, art. 128 ust. 1 pzp, art.125 ust. 1 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę,  polegającego  na  zaniechaniu  wezwania 

odwołującego – Wykonawcy, do załączenia oświadczenia potwierdzającego brak podstaw do 

wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę 

złożonego na prawidłowym formularzu, ewentualnie jego poprawienia, lub uzupełnienia.  

III. Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz:  

1. nakazanie Zamawiającemu:  

uznania skuteczności wniesionego przez odwołującego oświadczenia potwierdzającego brak 

podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  u

stawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na 

Ukrainę, a następnie  

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  powtórnej  oceny  zgłoszonych  ofert,  z 

uwzględnieniem  oferty  odwołującego  –  DREN  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Reczu;  

ewentualnie  

2. naka

zanie Zamawiającemu:  

wezwania odwołującego – Wykonawcy, do załączenia oświadczenia potwierdzającego brak 

podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na 

Ukrainę  złożonego  na  prawidłowym  formularzu,  ewentualnie  jego  poprawienia,  lub 

uzupełnienia;  

a następnie  

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  powtórnej  oceny  zgłoszonych  ofert,  z 

uwzględnieniem  oferty  odwołującego  –  DREN  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Reczu. 

Dodatkowo Odwołujący wnosił  o dopuszczenie i przeprowadzenie następujących dowodów:  

1. z dokumentów w postaci:  

a/ oświadczenia Wykonawcy złożone zamawiającemu w dniu 27 maja 2022 r.;  

b/ oświadczenie wykonawcy złożone zamawiającemu w dniu 7 lipca 2022 r.,  

na  okoliczność  spełnienia  kryteriów  przetargu,  w  szczególności  złożenia  oświadczenia 

potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o 

przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę;  

2. z zeznań:  

a/ M. K.

, ul. Podgórna 26, 73-210 Recz,  


b/ J. K.-K., ul. Dowbora-

Muśnickiego 12A/5, 66-400 Gorzów Wielkopolski,  

na  okoliczność  spełnienia  kryteriów  przetargu,  w  szczególności  złożenia  oświadczenia 

potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o 

przeciwd

ziałaniu  agresji  na  Ukrainę,  pozostawania  przez  odwołującego  –  Wykonawcę  w 

kontakcie z Zamawiającym. 

Odwołujący wskazał, że: 

I.  Zamawiający  –  Państwowe  Gospodarstwo  Wodne  Wody  Polskie  Regionalny  Zarząd 

Gospodarki  Wodnej  w  Bydgoszczy  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego w trybie przetargu nie

ograniczonego pod nazwą: „Zarząd Zlewni w Pile – usługi 

utrzymania wód i urządzeń wodnych w 2022 roku”, nr sprawy: BD.ROZ.2810.5.2022.  

O

dwołujący – Wykonawca dnia 17 maja 2022 r. złożył ofertę do przetargu (w zakresie części 

nr:  6,  7,  8,  9,  14,  30,  31). 

W  wysłanych  dokumentach  razem  z  ofertą  zabrakło  jednak 

oświadczenia odnośnie wspierania agresji na Ukrainę.  

W dniu 26 maja 2022 r. odwołujący otrzymał wezwanie do uzupełnienia braku złożonej oferty, 

poprzez złożenie oświadczenia potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia na podstawie 

art. 7 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę.  

W  dniu 27  maja  2022 r.  odwołujący wysłał  do  Zamawiającego (za  pośrednictwem  Platformy 

Zakupowej  Państwowego  Gospodarstwa  Wodnego  Wody  Polskie)  oświadczenie  (na 

formularzu 

–  wzorze,  pobranym  z  Platformy  Zakupowej  Zamawiającego)  w  którego  treści 

wskazano:  

Oświadczam,  że  informacje  zawarte  w  oświadczeniu,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1 

ustawy  Pzp,  w  zakres

ie  podstaw  wykluczenia  z  postępowania  wskazanych  przez 

Zamawiającego, o których mowa w:  

1) art. 108 ust. 1 ustawy Pzp, 

2) art. 109 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp  

oraz  

art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  13.04.2022  r.  o  szczególnych  rozwiązaniach  w  zakresie 

przeciwdz

iałania  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie  bezpieczeństwa 

narodowego (Dz. U. z 2022 r., poz. 835)  

są nadal aktualne”.  


W  kolejnych  dniach  odwołujący  prowadził  z  Zamawiającym  korespondencję  dotyczącą  m.in. 

wysokości ceny zamówienia, czy wyjaśnienia zastosowania stawki VAT 23%.  

W związku z analizą toku postępowania i składanych dokumentów, odwołujący zauważył, że 

oświadczenie  o  potwierdzeniu  braku  podstaw  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1 

ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę,  objęte  jest  odmiennym  wzorem  formularza, 

wobec  czego  w  dniu  7  lipca  2022  r.  przesłał  Zamawiającemu  dokument  na  właściwym 

formularzu.  

W  dniu  20  lipca  2022  r.  Zamawiający  dokonał  zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty oraz o odrzuceniu ofe

rty odwołującego.  

II. Przechodząc dalej, wskazuję, że zgodnie z:  

art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  pzp  „zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  została  złożona  przez 

wykonawcę  który  nie  złożył  w  przewidzianym  terminie  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art. 

125  ust

.  1,  lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw 

wykluczenia  lub  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka 

dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń”;  

art. 128 ust. 1 in principio pzp „Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w 

art.  125  ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, 

zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w 

wyznaczonym terminie

”;  

art.125  ust.  1  pzp  „Do  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  do  oferty 

wykonawca dołącza oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału 

w postępowaniu lub kryteriów selekcji, w zakresie wskazanym przez zamawiającego”;  

Art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę  określa  kryteria  wykluczenia  z 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  konkursu  prowadzonego  na 

podstawie ustawy z dnia 11 w

rześnia 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.  

Należy również przywołać relewantne w niniejszej sprawie przepisy kodeku cywilnego:  


art.  65  §  1  i  §  2  k.c.:  „Oświadczenie  woli  należy  tak  tłumaczyć,  jak  tego  wymagają  ze 

względu  na  okoliczności,  w  których  złożone  zostało,  zasady  współżycia  społecznego  oraz 

ustalone zwyczaje” (§ 1); „W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel 

umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu” (§ 2)  

-  art.  65

k.c.:  „Przepisy  o  oświadczeniach  woli  stosuje  się  odpowiednio  do  innych 

o

świadczeń”.  

Biorąc  pod  uwagę  nakreślony  stan  faktyczny,  należy  stwierdzić,  że  Zamawiający  dokonał 

wadliwej wykładni złożonego przez Wykonawcę oświadczenia potwierdzającego brak podstaw 

do  wykluczenia  na  podstawie  art. 

7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę, 

uznając, że „w przewidzianym terminie” rzeczone oświadczenie nie zostało złożone.  

Prawidłowa  wykładnia  złożonego  przez  Wykonawcę  oświadczenia  dokonana  z 

uwzględnieniem  okoliczności  w  jakich zostało  złożone  oraz  jego  celu,  a  także  zasad  logiki  i 

doświadczenia życiowego winna doprowadzić do wniosku, że Wykonawca wypełnił nałożone 

na  niego  zobowiązanie  potwierdzając,  że  nie  zachodzą  w  stosunku  do  niego  podstawy  do 

wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  u

stawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę.  Nie 

sposób bowiem przyjąć, iż celem Wykonawcy – odwołującego było złożenie oświadczenia, iż 

zachodzą  wobec  niego  kryteria  wykluczenia  z  postępowania,  w  sytuacji  gdy  również  po 

złożeniu oświadczenia pozostawał w kontakcie z Zamawiającym, zmierzając do uzyskania dla 

siebie pozytywnego wyniku przetargu.  

Potwierdzeniem  (post  factum)  nakreślonego  toku  wykładni  oświadczenia  odwołującego  jest 

złożenie w dniu 7 lipca dokumentu – oświadczenia na prawidłowym formularzu.  

W  konsekwencji  wadliwej  wykładni  oświadczenia  odwołującego  doszło  do  odrzucenia  oferty 

odwo

łującego – Wykonawcy.  

III.  W  dalszej  kolejności,  wskakuję  z  ostrożności,  że  również  gdyby  przyjąć,  że  załączone 

przez odwołującego oświadczenie było wadliwe (nie było nim objęte oświadczenie, że wobec 

Wykonawcy nie zachodzą w stosunku do niego podstawy do wykluczenia na podstawie art. 7 

ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę),  Zamawiający  winien  wezwać 

Wykonawcę do załączenia oświadczenia potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia na 

podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę  złożonego  na 

prawidłowym wzorze formularza.  


Odwołujący  dostrzega,  że 

nie jest  dopuszczalne wielokrotne  wzywanie do uzupełnienia tych 

samych dokumentów. W realiach niniejszej sprawy Wykonawca złożył jednak – na wezwanie 

Zamawiającego – oświadczenie dotyczące braku podstaw do wykluczenia w związku z 

art. 7 

ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę.  Co  do  zasady  wypełnił  więc  wezwanie 

Zamawiającego,  lecz  nie  uczynił  tego  na  wzorze  formularza  przygotowanym  przez 

Zamawiającego do tej czynności.  

Potwierdzenie  stanowiska  odwołującego  możemy  odnaleźć  analizując 

wyrok  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dnia 18 lutego 2022 r. (sygn. sprawy: KIO 282/22)

, w kt

órym stwierdzono, że 

wykonawca  może  uzupełnić,  czy  poprawić  złożone  oświadczenie  „składając  odrębne 

oświadczenie  zawierające  uzupełnione  lub  poprawione  informacje.  Nie  jest  przy  tym 

konieczne ponowienie treści wykazu w zakresie, którego nie dotyczyło wezwanie. Sam wykaz 

robót jest bowiem oświadczeniem własnym wykonawcy, składanym w określonej, najczęściej 

stabelaryzowanej  formie,  którego  celem  jest  potwierdzenie  spełniania  przez  wykonawcę

warunku  udziału  w  postępowaniu.  Natomiast  zamawiający  ma  w  takim  wypadku  obowiązek 

łącznej oceny przedłożonych przez wykonawcę dokumentów, tj. wykazu i uzupełniającego go 

oświadczenia”. 

Tym  samym,  jeżeli  Zamawiający  uznał,  że  złożone  oświadczenie  nie  zawiera  oczekiwanych 

przez  niego  informacji,  albo  jest  niejednoznaczne, 

winien wezwać odwołującego do złożenia 

oświadczenia na prawidłowym formularzu, ewentualnie jego poprawienia, lub uzupełnienia o 

jednoznacznie  wyartykułowane  informacje  objęte  dyspozycją  art.  7  ust.  1  ustawy  o 

przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  z  dnia  10  sierpnia  2022  r.  wnosił  o 

oddalenie odwołania w całości.  

Zamawiający  podniósł,  że 

Odwołujący  -  Wykonawca  w  odwołaniu  wskazuje  na  zarzut 

zaniechania  wezwania  odwołującego  -  Wykonawcy,  do  załączenia  oświadczenia 

potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia,  złożonego  na  prawidłowym 

formularzu, ewentualnie 

jego poprawienia, lub uzupełnienia.  Zamawiający wskazuje, że 

w  dniu  26

05.2022r.  wezwał  Odwołującego  -  Wykonawcę  wraz  z  innymi  Wykonawcami, 

którzy nie złożyli wymaganego  dokumentu 

„oświadczenia 

którym mowa w pkt  10

7 SWZ, 

potwierdzającego  brak  podstaw  wykluczenia  na  podstawie  art.

ust.1  ustawy  z  dnia  13 

kwietnia 2022 r. o 

szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji 

na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2022 r., poz

835)" 

na  podstawie art.  128  ust.  1  pzp, do  jego  uzupełnienia do  dnia 31

05.2022r.  W  Specyfikacji 


Warunków Zamówienia  Zamawiający wprost określił, w pkt 10.2.7 (po zmianach treści SWZ), 

iż to  oświadczenie należy złożyć, wraz z ofertą w treści zgodnie z Załącznikiem nr 8 do SWZ. 

Wykonawca  złożył  w  dniu  27.05.2022r.  oświadczenie  zgodne  z  treścią  Załącznika  nr  4  do 

SWZ, 

stanowiące  w  istocie  podmiotowy  środek  dowodowy  -  tzw.  Oświadczenie  o 

aktualności informacji  zawartych w oświadczeniu wstępnym, o którym mowa w §  2 ust. 1 

pkt.  7 

Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub  oświadczeń, 

jakich 

może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy.  Następnie  w  dniu  7.07.2022r.  a  więc 

znacznie po terminie, 

Odwołujący samodzielnie  złożył oświadczenie   zgodnie  z Załącznikiem 

nr 8 do SWZ.

Odwołujący twierdzi, że co do zasady wypełnił więc wezwanie  Zamawiającego, lecz 

nie 

uczynił  tego  na  wzorze  formularza  przygotowanym  przez  Zamawiającego  do 

tej  czynności.  Postępowanie  prowadzone  jest  zgodnie  z  art.  139  ustawy  Pzp,  tj. 

Zamawiający  najpierw  dokona  badania  i  oceny  ofert,  a  następnie  dokona  kwalifikacji 

podmiotowej  wykonawcy

którego oferta  została  najwyżej oceniona,  w zakresie braku 

podstaw wykluczenia oraz 

spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

W  opinii 

Zamawiającego  Załącznik  nr  4  do  SWZ  nie  ma  zastosowania  na  etapie 

postępowania  przed  wyborem  oferty  najwyżej  ocenionej  oraz  potwierdza  jedynie 

aktualność  wcześniej  złożonego  oświadczenia.  Tym  samym  odwołujący  nie  wypełnił 

nałożonego  na  niego  zobowiązania  potwierdzającego,  że  nie  zachodzą  w  stosunku  do 

niego  podstawy  do  wykluczenia  wymienione  w  art.  7  ust.  1  usta

wy  o  przeciwdziałaniu 

agresji  na  Ukrainę,  uniemożliwiając  Zamawiającemu  jednoznaczną 

ocenę 

czy 

odwołujący 

nie podlega wykluczeniu 

postępowania podczas wstępnej 

selekcji 

Wykonawców.

Zasada 

równego  traktowania  wykonawców 

zgodnie  z 

art.  16 

pkt 

1  pzp  nie  pozwala 

Zamawiającemu 

na  odmienne  traktowanie  Odwołującego  -  Wykonawcy 

w  stosunku  do 

innych  Wykonawców, 

którzy  złożyli 

oświadczenie  zgodnie 

wymaganiami  określonymi  w 

SWZ. 

Zamawiający  z  całą  stanowczością  podkreśla,  iż  uzupełnione  przez  odwołującego 

oświadczenie o aktualności informacji, nie jest tożsame z wymaganym w pkt 10.2.7 SWZ 

oświadczeniem  Wykonawcy.  Uzupełnione przez  odwołującego  oświadczenie jest  składane 

na  etapie  analizy  podmiotowych  środków  dowodowych 

ma  na  celu  stwierdzenie 

aktualności informacji zawartych w oświadczeniu woli Wykonawcy, 

którego odwołujący nie 

złożył 

w wyznaczonym 

termin

ie. 

Złożenie 

podmiotowego 

środka dowodowego  nie zastępuje 


oświadczeń składanych przez Wykonawców  razem 

ofertą 

które 

stanowić 

mają zgodnie 

z  art. 

125  ust. 

3  PZP  dowód 

potwierdzający 

brak  podstaw  wykluczenia  na 

dzień 

składania  ofert  tymczasowo  zastępujący  wymagane  przez  Zamawiającego 

podmiotowe 

środki dowodowe. 

Odnosząc się do zarzutu Odwołującego, iż Zamawiający  zaniechał wezwania odwołującego 

do 

złożenia 

na 

prawidłowym  formularzu  oświadczenia  potwierdzającego brak podstaw 

do  wykluczenia,  ewentualnie  jego  poprawienia 

lub 

uzupełnienia, Zamawiający  pragnie 

zauważyć,  iż  dokonał  takiego  wezwania  Odwołującego  do 

złożenia 

oświadczenia 

pismem 

dnia  26.05.2022r.  na 

które  Odwołujący  odpowiedział  wyżej  wspomnianym 

oświadczeniem  o  aktualności 

informacj

i, 

które  nie  zawiera  oczekiwanych  przez 

zamawiającego 

informacji.  Jak  sam  Odwołujący  dostrzega  „nie  jest  dopuszczalne 

wielokrotne  wzywanie  do 

uzupełnienia  tych  samych  dokumentów".  Stanowisko  to 

potwierdza  również  zamawiający,  podpierając  się  nie  tylko  samą  ustawą  Prawo 

Zamówień 

Publicznych z dnia 

września  2019 

r. 

ale 

również 

komentarzem 

do wyżej 

wymienionej  ustawy, 

dostępnym 

na 

stronie 

Urzędu  Zamówień  Publicznych, 

tj.,,

Wezwanie  do  uzupełnienia  dokumentów  lub  oświadczeń  może  być  dokonywane 

tylko  raz  w  stosunku  do  tego  samego  braku  lub  tego 

samego  błędu  dotyczącego 

określonego oświadczenia lub dokumentu."  Tym samym, zamawiający  nie miał nie ani 

obowiązku ani 

zgodnej  z 

prawem, 

możliwości ponownego wezwania Odwołującego do 

uzupełnienia, poprawienia brakującego oświadczenia, określonego w pkt 10.2.7 SWZ

Zamawiający 

wywiódł,  że  skutkiem  niewykonania  wyznaczonym  terminie  dodatkowego 

wezwania o dokumenty  lub 

oświadczenia  jest odrzucenie  oferty na  podstawie  art. 226 ust. 

pkt 2 lit. 

Pzp. 

Na  podstawie  dokumentacji 

przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod  uwagę 

stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  ze  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp  przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  a 

naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Stan faktyczny: 


Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w 

dniu 5 kwietnia 2022 r., pod numerem: 177517-2022; zmienione dnia 4 maja 2022 r. (numer: 

W  dniu  29  lipca  2022  r.  wykonawca 

DREN  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą w Reczu wniósł odwołanie od następujących czynności zamawiającego: 

1. odrzucenia oferty odwołującego – Wykonawcy;  

2.  zaniechania  wezwania  odwołującego  –  Wykonawcy,  do  załączenia  oświadczenia 

potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia,  złożonego  na  prawidłowym  formularzu, 

ewentualnie jego 

poprawienia, lub uzupełnienia;

W wyniku powyższego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

Ad I.1 art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c pzp, art. 128 ust. 1 pzp, art.125 ust. 1 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania 

wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie  bezpieczeństwa  narodowego  (dalej: 

ustawa o przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę) oraz art. 65 § 1 i § 2 w zw. z art. 65

 ustawy z 

dnia  23  kwietnia  1964  Kodeks  cywil

ny  (dalej:  kc)  poprzez  dokonanie  wadliwej  wykładni 

złożonego  przez  Wykonawcę  oświadczenia  potwierdzającego  brak  podstaw  do  wykluczenia 

na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę,  w  wyniku  której 

doszło  do  odrzucenia  oferty  odwołującego  –  Wykonawcy,  w  sytuacji  gdy  prawidłowa 

wykładnia  złożonego  przez  Wykonawcę  oświadczenia  dokonana  z  uwzględnieniem 

okoliczności  w  jakich  zostało  złożone  oraz  jego  celu,  winna  doprowadzić  do  wniosku,  że 

Wykonawca  wypełnił  nałożone  na  niego  zobowiązanie  potwierdzając,  że  nie  zachodzą  w 

stosunku  do  niego  podstawy  do  wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o 

przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę;  

Ad I.2 art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c pzp, art. 128 ust. 1 pzp, art.125 ust. 1 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 

ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę,  polegającego  na  zaniechaniu  wezwania 

odwołującego – Wykonawcy, do załączenia oświadczenia potwierdzającego brak podstaw do 

wykluczenia  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę 

złożonego na prawidłowym formularzu, ewentualnie jego poprawienia, lub uzupełnienia.  


W  wyniku  wniesionego  odwołania  przez  wykonawcę  DREN  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Reczu,  Zamawiający  wnosił  o  oddalenie  odwołania  w 

całości.  

Stan prawny: 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  pzp  ustawy  PZP, 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli 

została złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o 

którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających 

brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego 

środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń. 

Zgodnie  z  art.  128  ust.  1  ustawy  PZP, 

Jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym 

mowa 

w art.  125  ust.  1, 

podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy, 

zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w 

wyznaczonym terminie, chyba że: 

wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuce

niu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Zgodnie z 

art. 125 ust. 1 ustawy PZP, 

d

o wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu 

albo  do  oferty  wykonawca  dołącza  oświadczenie  o  niepodleganiu  wykluczeniu,  spełnianiu 

warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji,  w  zakresie  wskazanym  przez 

zamawiającego.

Stosownie do 

art. 65 § 1 i § 2 KC:  

§ 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, 

w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. 

§  2.  W  umowach  należy  raczej  badać,  jaki  był  zgodny  zamiar  stron  i  cel  umowy,  aniżeli 

opierać się na jej dosłownym brzmieniu. 

Stosownie do art. 65

KC, 

p

rzepisy o oświadczeniach woli stosuje się odpowiednio do innych 

oświadczeń.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w 

zakresie  przeciwdziałania  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie 

bezpieczeństwa narodowego: 

1.  Z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  lub  konkursu  prowadzonego  na 

podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych wyklucza się: 

wykonawcę  oraz  uczestnika  konkursu  wymienionego  w  wykazach  określonych  w 

rozporządzeniu 765/2006 i  rozporządzeniu 269/2014 albo  wpisanego  na  listę  na  podstawie 

decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 

1 pkt 3; 

wykonawcę  oraz  uczestnika  konkursu,  którego  beneficjentem  rzeczywistym  w  rozumieniu 

ustawy  z  dnia  1  marca  2018  r.  o  przeciwdziałaniu  praniu  pieniędzy  oraz  finansowaniu 

terroryzmu (Dz.U. z 2022 r. poz. 593 i 655) jest osoba wymieniona w 

wykazach określonych w 

rozporządzeniu 765/2006 i  rozporządzeniu 269/2014 albo  wpisana  na  listę  lub  będąca  takim 

beneficjentem  rzeczywistym  od  dnia  24  lutego  2022  r.,  o  ile  została  wpisana  na  listę  na 

podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym 

mowa w art. 1 pkt 3; 

wykonawcę  oraz  uczestnika  konkursu,  którego  jednostką  dominującą  w  rozumieniu art.  3 

ust.  1  pkt  37 

ustawy  z  dnia  29  września  1994  r.  o  rachunkowości  (Dz.U.  z  2021  r. poz. 

217, 2105 i 2106

jest 

podmiot 

wymieniony 

wykazach 

określonych 

rozporządzeniu 765/2006 i  rozporządzeniu 269/2014 albo  wpisany  na  listę  lub  będący  taką 

jednostką  dominującą  od  dnia  24  lutego  2022  r.,  o  ile  został  wpisany  na  listę  na  podstawie 

decyzji 

w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 

1 pkt 3. 

Stanowisko Izby: 

Zarzuty Odwołującego w zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c 

ustawy  PZP,  art.  128  ust.  1  ustawy  PZP,  art.125  ust.  1  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  7  ust.  1 

ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania 

wspieran

iu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oraz art. 

65  §  1  i  §  2  w  zw.  z  art.  65

  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  Kodeks  cywilny  poprzez 

dokonanie  wadliwej  wykładni  złożonego  przez  Wykonawcę  oświadczenia  potwierdzającego 

brak p

odstaw do wykluczenia na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu agresji na 

Ukrainę  w  wyniku,  której  doszło  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  są  zdaniem  Izby 

niezasadne. 


Izba wskazuje, że zgodnie ze zmianą treści SWZ z dnia 4 maja 2022 r., Zamawiający dokonał 

jej modyfikacji m.in.: 

a)  w pkt 

7.1 SWZ, 

dotyczącym podstaw wykluczenia Wykonawców poprzez dodanie pkt 

7.1.3 w brzmieniu:

art

7  ust

1  ustawy  z  dnia  13

04.2022  r.  o  szczególnych  rozwiązaniach  w  zakresie 

przeciwdziałania  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie  bezpieczeństwa 

narodowego (Dz. U. z 2022 r.

poz. 835)

”. 

oraz 

b) 

w  pkt  10.2  SWZ, 

dotyczącym  oświadczeń  lub  dokumentów  składanych  razem  z 

ofertą poprzez dodanie pkt 10.2

7 w brzmieniu

„Oświadczenie  Wykonawcy/  Wykonawcy  ubiegającego  się  o  zamówienie  wspólnie  z 

innymi  wykonawcami/  podmiotu 

udostępniającego  zasoby  o  niepodleganiu  wykluczeniu, 

zgodny  w 

treści  z  Załącznikiem  nr  8  do  SWZ,  aktualne  na  dzień  składania  ofert,  celem 

potwierdzenia, 

że Wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania  na podstawie art. 7 

ust.  1  ustawy  z  dnia  13  kwietnia  2022 

r.  o  szczególnych  rozwiązaniach  w  zakresie 

przeci

wdziałania  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie  bezpieczeństwa 

narodowego (Dz. U

z 2022 r., poz

W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie 

przez Wykonawców, oświadczenie składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o 

z

amówienie”. 

Izba zważa, że w świetle dokonanej modyfikacji SWZ, Zamawiający wymagał złożenia wraz z 

ofertą dodatkowego Oświadczenia  stanowiącego Załącznik nr 8 do SWZ, tj. 

„Oświadczenie  Wykonawcy/  Wykonawcy  ubiegającego  się  o  zamówienie  wspólnie  z  innymi 

wykonawcami  /  podmiotu 

udostępniającego  zasoby  o  niepodleganiu  wykluczeniu  z 

postępowania  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  13  kwietnia  2022  r.  o  szczególnych 

rozwiązaniach  w  zakresie  przeciwdziałania  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących 

ochronie 

bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2022 r., poz. 835)”. 

W  wyniku  powyższego,  zmianie  uległ  również  zapis  w  pkt  21  SWZ  (wykaz  załączników) 

poprzez  dodanie  pkt  8)  w  postaci 

Załącznika  Nr  8  -  Oświadczenie  o  niepodleganiu 

wykluczeniu  z  postępowania  na  podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  13  kwietnia  2022  r.  o 


szczególnych  rozwiązaniach  w  zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji  na  Ukrainę  oraz 

służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2022r., poz. 835), a także zmianie 

uleg

ł Załącznik nr 4 do SWZ. 

Izba  wskazuje,  że

  w  dniu  26

  maja 

2022  r.  na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  PZP 

Zamawiający  wezwał  Odwołującego 

do 

uzupełnienia 

oświadczenia,  o  którym 

mowa 

w  pkt 

2.7  SWZ,  potwierdzającego 

brak 

podstaw  wykluczenia 

na 

podstawie  art

ust.  1 

ustawy 

dnia 

kwietnia 

2022  r.  o 

szczególnych 

rozwiązaniach 

w  zakresie 

przeciwdziałania 

wspieraniu  agresji 

na 

Ukrainę 

oraz 

służących  ochronie 

bezpieczeństwa 

narodowego 

(Dz

U. z 2022 r.

poz. 

835), do dnia 31 maja 2022 r. 

W  wyniku  powyższego,  Wykonawca  złożył  w  dniu  27  maja  2022  r. oświadczenie  zgodnie  z 

treścią Załącznika  nr 4 do SWZ (po zmianach) stanowiące, zdaniem Izby, podmiotowy środek 

dowodowy,   t j .   o

świadczenie  o aktualności informacji,   o którym mowa w §  2 ust. 1 pkt  7 

r

ozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23 grudnia  2020  r.  w  sprawie 

podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów  lub oświadczeń, jakich może 

żądać zamawiający od wykonawcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415) .   

W  dniu  7  lipca  2022  r. 

Odwołujący  „w  związku  z  analizą  toku  postępowania  i  składanych 

dokumentów”  samodzielnie  złożył  oświadczenie,  zgodnie  z  załącznikiem  nr  8  do  SWZ 

(wymaganym przez Zamawiającego). 

Tym  samym,  zdaniem  Izby, 

rację  ma  Zamawiający,  że 

uzupełnione  przez  Odwołującego 

oświadczenie o aktualności informacji, stanowiące załącznik nr 4 do SWZ (po zmianach), nie 

jest  tożsame  z  oświadczeniem  wymaganym  w  pkt  10.2.7  SWZ  przez  Zamawiającego, 

stanowiącym załącznik nr 8 do SWZ (potwierdził to również Odwołujący na rozprawie).  

Izba stoi na stanow

isku, że tak uzupełnione przez Odwołującego oświadczenie jest składane 

na etapie analizy podmiotowych środków dowodowych 

ma na celu stwierdzenie aktualności 

informacji zawartych w oświadczeniu wiedzy Wykonawcy, które powinno, co do zasady, być 

złożone  wraz  z  ofertą, 

którego  Odwołujący  nie 

złożył 

w  wyznaczonym 

termin

ie  w  wyniku 

wezwania przez Zamawiającego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy PZP. 

Należy  w  tym  miejscu  zgodzić  się  z  Zamawiającym,  że  „Zamawiający  nie  wie,  jakie  było 

oświadczenie wiedzy w momencie składania ofert (…) Zamawiający powinien mieć pewność 

co do braków podstaw wykluczenia od momentu upływu terminu składnia ofert do momentu 

udzielenia zamówienia”, na co wskazywał Zamawiający na rozprawie. 


Zgodnie  bowiem  z  art.  125  ust.  3, 

o

świadczenie,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  stanowi  dowód 

potwierdzający brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub 

kryteriów  selekcji,  odpowiednio  na  dzień  składania  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu  albo  ofert,  tymczasowo  zastępujący  wymagane  przez  zamawiającego 

pod

miotowe środki dowodowe.

Natomiast,  zgodnie  z  art.  125  ust.  1  ustawy  PZP, 

d

o  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału w 

postępowaniu albo do oferty wykonawca dołącza oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu, 

spełnianiu  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji,  w  zakresie  wskazanym 

przez zamawiającego.

Tym  samym,  Izba  jest  zdania,  że  złożenie 

podmiotowego 

środka  dowodowego,  jakim  było 

złożenie  przez  Odwołującego  oświadczenia  o  aktualności  informacji,  nie  zastępuje 

oświadczeń  składanych  przez  Wykonawców  wraz 

ofertą,  w  tym  wymagane  przez 

Zamawiającego 

oświadczenie

o którym 

mowa 

w pkt 10

2.7 SWZ, potwierdzającego 

brak 

podstaw  wykluczenia 

na 

podstawie  art

ust.  1  ustawy 

dnia 

kwietnia 

2022  r.  o 

szczególnych 

rozwiązaniach 

w  zakresie

przeciwdziałania 

wspieraniu  agresji 

na 

Ukrainę 

oraz 

służących ochronie 

bezpieczeństwa 

narodowego

Izba  zwraca  uwagę,  że  zgodnie  z  pkt  2.2  SWZ,  przedmiotowe  postępowanie  jest 

prowadzone 

zgodnie z normą wynikającą z art. 139 ustawy PZP,

 tj. 

Zamawiający  najpierw 

dokona  badania  i  oceny 

ofert, a następnie dokona kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, 

którego  oferta 

została 

najwyżej  oceniona,  w  zakresie    braku  podstaw  wykluczenia   

oraz 

spełniania   

warunków    udziału w postępowaniu. 

Reasu

mując,  zdaniem  Izby,  złożone  przez  Odwołującego  oświadczenie  zgodnie  z 

załącznikiem  nr  4  do  SWZ  (po  zmianach)  nie  ma  zastosowania  na  etapie  przedmiotowego 

postępowania  przed  wyborem  oferty  najwyżej  ocenionej  oraz  potwierdza  jedynie  aktualność 

wcześniej  złożonego  oświadczenia  wstępnego  (na  co  zwrócił  uwagę  także  Zamawiający  w 

odpowiedzi  na  odwołanie),  a  którego  jeszcze  raz  Izba  podkreśla  Odwołujący  nie  złożył  ani 

łącznie z ofertą ani w wyniku wezwania przez Zamawiającego w wymaganym terminie. 

Dodatkowo  Izba 

wzięła  pod  uwagę  również  to,  że  z  dokumentacji  postępowania  wynika,  iż  

Z

amawiający  wezwał  do  złożenia  oświadczenia  dotyczącego  przeciwdziałania  agresji  na 

Ukrainę,  także  innych  wykonawców  (pięć  wezwań),  gdzie  trzech  Wykonawców  złożyło 

poprawne  oświadczenia,  natomiast  Odwołujący  oraz  jeszcze  jeden  wykonawca  złożyli  je 


nieprawidłowo, a ich oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy 

PZP

, na co wskazywał również Zamawiający na rozprawie.

związku powyższym, twierdzenia Odwołującego, że „co do zasady wypełnił więc wezwanie 

Zamawiającego” nie może się ostać w realiach niniejszej sprawy.  

Izb

a  zważa,  że  w  wyniku  dokonanej  modyfikacji  SWZ,  Odwołujący  był  zobowiązany 

dostosować się do nowych wymagań określonych przez Zamawiającego, jednakże jak to sam 

stwierdził  Odwołujący  „nie  uczynił  tego  na  wzorze  formularza  przygotowanym  przez 

Zamawiającego  do  tej  czynności”.  Oznacza  to,  zdaniem  Izby,  że  Odwołujący  nie  sprostał 

powyższemu obowiązkowi. 

Poza  tym,  zdaniem  Izby,  pozostawanie  Odwołującego  w  kontakcie  z  Zamawiającym  po 

złożeniu  nieprawidłowego  oświadczenia  (załącznika  nr  4  do  SWZ  –  po  zmianach),  nie  ma 

znaczenia dla 

rozstrzygnięcia niniejszej sprawy. 

Tym samym 

zdaniem Izby nie sprawdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 

ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP, art. 128 ust. 1 ustawy PZP, art.125 ust. 1 ustawy PZP w zw. z 

art.  7  ust.  1  ustawy  z  dnia  13  kwietnia  2022  r.  o  szczególnych  rozwiązaniach  w  zakresie 

przeciwdziałania  wspieraniu  agresji  na  Ukrainę  oraz  służących  ochronie  bezpieczeństwa 

narodowego oraz  art.  65 § 1 i  § 2 w  zw.  z  art. 65

  ustawy  z  dnia  23  kwietnia  1964  Kodeks 

cywilny. 

Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP, art. 

128  ust.  1  ustawy  PZP,  art.125  ust.  1  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  o 

przeciwdziałaniu agresji na Ukrainę, polegającego na zaniechaniu wezwania Odwołującego – 

Wykonawcy, do załączenia oświadczenia potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia na 

podstawie  art.  7  ust.  1  ustawy  o  przeciwdziałaniu  agresji  na  Ukrainę  złożonego  na 

prawidłowym  formularzu,  ewentualnie  jego  poprawienia,  lub  uzupełnienia,  są  zdaniem  Izby 

niezasadne. 

Izba 

zważa,  że  w  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający  nie  był  zobowiązany  do 

ponownego  wezwania 

Odwołującego  do  uzupełnienia,  poprawienia  brakującego 

oświadczenia,  jak  to  określił  Odwołujący  na  „prawidłowym  formularzu”,  bowiem 

wymagania  Zamawiającego  były  wyraźnie  określone  w  pkt  10.2.7  SWZ

  (po  modyfikacji 

SWZ)


Tym  samym,    Izba  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  że  „Zamawiający  powinien  wezwać 

odwołującego  do  złożenia  oświadczenia  o  treści  jednoznacznej  dla  Zamawiającego  albo  do 

uzupełnienia pierwotnego oświadczenia poprzez wskazanie jednoznacznej intencji”, ponieważ 

Zamawiający  dokonał  takiego  wezwania  pismem 

dnia  26  maja  2022  r.,  na 

które 

Odwołujący złożył odpowiedź w dniu 27 maja 2022 r. w postaci oświadczenia o aktualności 

informacj

i

,  zgodnie  z  załącznikiem  nr  4  do  SWZ  (po  zmianach),  nie  składając 

wymaganego oświadczenia zgodnie z załącznikiem nr 8 do SWZ.

Zdaniem  Izby  z

łożenie  przez  Odwołującego  samodzielnie,  post  factum  oświadczenia 

zgodnie  z  załącznikiem  nr  8  do  SWZ  w  dniu  7  lipca  2022  r. (tj.  po  terminie  określonym 

przez  Zamawiającego)  powoduje  sytuację,  w  której 

„nie  jest  dopuszczalne  wielokrotne 

wzywanie  do 

uzupełnienia  tych samych  dokumentów", na co zwrócił uwagę także sam 

Odwołujący. 

Izba wskazuje, że zgodnie z komentarzem Urzędu Zamówień Publicznych, Prawo zamówień 

publicznych, pod redakcją Huberta Nowaka, Mateusza Winiarza, str. 469: „Jeżeli wykonawca 

nie  złoży  w  wyznaczonym  terminie  wymaganych  dokumentów  lub  oświadczeń,  lub  złożone 

podmiotowe  środki  dowodowe  będą  w  dalszym  ciągu  niekompletne,  lub  wykonawca  nie 

naprawił  stwierdzonych  przez  zamawiającego  błędów  tych  dokumentów  jego  wniosek  o 

dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  lub  oferta  podlega  odrzuceniu  na  podstawie 

odpowiednio  art.  146  ust.  1  pkt  2  lit.  c  lub  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  Pzp.  Wezwanie  do 

uzupełnienia  dokumentów  lub  oświadczeń  może  być  dokonywane  tylko  raz  w  stosunku  do 

tego  samego  braku  lub  te

go  samego  błędu  dotyczącego  określonego  oświadczenia  lub 

dokumentu.  Wezwanie  powinno  przy  tym  precyzyjnie  wskazywać  powód  wezwania,  tj. 

konkretne  braki  lub  uchybienia,  jakich  dopuścił  się  wykonawca,  zakres  koniecznych  do 

przedłożenia oświadczeń lub dokumentów, a także określać termin, w jakim powinny być one 

uzupełnione”.

Izba zważa, że właśnie z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie. 

Ponadto Izba nie zgadza się z Odwołującym, aby między 27 maja 2022 r., a 31 maja 2022 r. 

Zamawiający  jakoby  miał  obowiązek  podjąć  jakiekolwiek  kroki,  które  zmierzałyby  do 

wyjaśnienia  wątpliwości,  bowiem  jak  słusznie  zauważył  Zamawiający  „czas  między  27  maja 

2022  r.  a  31  maja  2022  r.  nie  jest  etapem  jakiś  negocjacji  między  Zamawiającym,  a 

Odwołującym”. 


Natomiast 

Izba zgadza się z Odwołującym, że „W datach 27 maja 2022 r. i 31 maja 2022 r. 

Odwołujący  wciąż  mógł  złożyć  stosowne  oświadczenie  zgodne  z  wolą  Zamawiającego”,  ale 

co Izba podkreśla, Odwołujący tego nie dokonał.  

Mając  powyższe  na  uwadze,  zdaniem  Izby,  nie  sprawdził  się  zarzut  naruszenia  przez 

Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy PZP, art. 128 ust. 1 ustawy PZP, art.125 ust. 

1  ustawy  PZP  w  zw.  z  art. 

7  ust.  1  ustawy  z  dnia  13  kwietnia  2022  r.  o  szczególnych 

rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 2 i § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady  Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania Odwołującego. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:     …………………….