KIO 1963/22 WYROK dnia 18 sierpnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 09.02.2023

Sygn. akt: KIO 1963/22 

WYROK 

z dnia 18 sierpnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Joanna Gawdzik-Zawalska 

Protokolant:            

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16  sierpnia  2022 

r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  25  lipca  2022  r.  przez 

wykonawcę Ć. i Partnerzy. Radcowie prawni i Adwokaci w Warszawie (00-582) Al. J. Ch. 

Szucha 8, 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:    Mazowiecki  Szpital  Bródnowski  

sp. z o.o. w Warszawie (03-242) ul. Kondratowicza 8, 

przy udziale wykonawcy: 

1)  J.  W.-  Kancelaria  Prawnicza  J.  W.  w  Warszawie  (04-133) 

ul.  Łukowska  30  lok.  134 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,  

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie  

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  odwołującego  Ć.  i  Partnerzy.  Radcowie  prawni  i 

Adwokaci w Warszawie 

w całości i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania odwoławczego kwotę  7  500 zł 00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

odwołującego  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  poniesione  przez 

odwołującego i zamawiającego kwoty po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące 

sześćset złotych zero groszy) tytułem wynagrodzenia pełnomocników, 

zasądza  od  odwołującego  Ć.  i  Partnerzy.  Radcowie  prawni  i  Adwokaci                                   

w Warszawie 

na rzecz zamawiającego  Mazowiecki Szpital Bródnowski  sp. z 

o.o. w Warszawie 

kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 

zero groszy). 


Stosownie  do  art.  579  i  art. 

580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129 ze zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

P

rzewodniczący:      ………………………… 


Sygn. akt KIO 1963/22 

                                                             UZASADNIENIE 

Mazowiecki  Szpital  Bródnowski  sp.  z  o.o.  w  Warszawie  (dalej  również:  „Zamawiający”), 

prowadzi  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.

„Świadczenie  pomocy  prawnej  w  zakresie  zamówień  publicznych 

udzielanych  przez  Mazowiecki 

Szpital  Bródnowski  Sp.  z  o.o.”  (numer  referencyjny: 

MSB/TP/31/04/2022

.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie 

Zamówień  Publicznych  w  dniu  26  maja  2022  r.,  nr  2022/BZP  00179005)  (dalej  również:  ” 

Postępowanie”). 

Pismem  z  dnia  20  lipca  2022  r.  Z

amawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

wykonawcy 

Ć.  i  Partnerzy.  Radcowie  prawni  i  Adwokaci  w  Warszawie  (dalej  również: 

„Odwołujący”  lub  „Wykonawca”)  oraz  o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy 

Kancelaria Prawnicza J. W. w Warszawie (dalej 

również: „Przystępujący”). 

W dniu 25 lipca 2022 

r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie,                

na  niezgodne  z  przepisami 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) (

dalej: „Ustawa”) czynności Zamawiającego, 

polegające na: 

odrzuceniu oferty Wykonawcy, jako niespełniającego warunków udziału w postępowaniu 

oraz który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 

ust.  1  U

stawy,  lub  podmiotowego środka dowodowego,  potwierdzających brak  podstaw 

wykluczenia  lub  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka 

dowodowego,  lub  innych  dokumentów  lub  oświadczeń;  niespełniającego  warunków 

udziału w postępowaniu; 

2.  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Kancelaria  Prawnicza  J.  W.  w 

Warszawie; 

zaniechaniu wyboru jako najkorzystniejszej oferty z poszanowaniem przepisów Ustawy. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1.  przepisu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c w zw. z art. 16 pkt 1, 2 oraz 3 Ustawy

, przez błędne 

zastosowanie i odrzucenie oferty Odwołującego, z uwagi na:   

a. 

bezpodstawne  uznanie,  że  Odwołujący  nie  złożył  w  przewidzianym  terminie 

oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Ustawy, lub podmiotowego środka 

dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub  spełnienie 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

innych  dokumentów  lub  oświadczeń;  niespełniającego  warunków  udziału                                


w postępowaniu,  

b. 

a w konsekwencji bezpodstawne uznanie, że Odwołujący nie wykazał spełnienia 

warunku  udziału  w  postępowaniu  o  którym  mowa  w  pkt.  10  ppkt.  4  lit.  a  SWZ,                      

tj. wykazania, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert,                

a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał                    

lub wykonuje co najmniej jedno z

amówienie o wartości nie niższej niż 100 000,00 

złotych  brutto  w  zakresie  niezbędnym  do  wykazania  spełnienia  warunku  wiedzy                                

i  doświadczenia,  tj.  związane  ze  świadczeniem  pomocy  prawnej  w  zakresie 

zamówień publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą  

-  podcz

as  gdy  Odwołujący  przesłał  przed  terminem  wymagane  dokumenty,  czego 

Zamawiający  nie  odnotował,  zaś  wobec  wątpliwości  związanych  ze  skutecznością 

doręczenia,  przesłał  te  dokumenty  ponownie  do  Zamawiającego,  który  odnotował  ten 

wpływ  o  godz.  10.07,  zaś  w  kontekście  przebiegu  postępowania,  jak  i  faktu 

dysponowania  przez  Zamawiającego  oświadczeniem  o  spełnianiu  warunków  udziału  w 

postępowaniu  oraz  dokumentem  referencji  złożonym  w  toku  postępowania 

odwoławczego  toczącego  się  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą  pod  sygn.  akt  KIO 

1668/22,  Zamawiający  miał  wiedzę  o  wszelkich  okolicznościach  dotyczących 

doświadczenia  Odwołującego.  Tym  samym  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

narusza  zasady  konkurencyjności,  równego  traktowania  wykonawców,  przejrzystości 

oraz  proporcj

onalności,  którą  powinno  cechować  się  prowadzenie  postępowania  o 

udzielenie zamówienia; 

2.  przepisu  art.  239  ust.  1  oraz  2  Ustawy

,  przez  wybór  jako  najkorzystniejszej  oferty 

Kancelarii  Prawniczej  J.  W.  w  Warszawie

,  która  nie  przedstawia  najkorzystniejszego 

st

osunku  jakości  do  ceny,  ponieważ  w  przypadku  prawidłowego  badania  i  oceny 

wszystkich  ofert  niepodlegających  odrzuceniu,  tj.  także  z  uwzględnieniem  oferty 

Odwołującego, to oferta Odwołującego powinna zostać uznana za najkorzystniejsza 

W szczególności Odwołujący podniósł, co następuje. 

dniu 20 lipca 2022 r. Odwołujący otrzymał informację o wyborze oferty konkurencyjnej 

jako  najkorzystniejszej  oraz  informację  o  odrzuceniu  jego  oferty,  jako  złożonej  przez 

wykonawcę niespełniającego warunków  udziału w  postępowaniu  (art.  226 ust.  1  pkt  2  lit.  b 

oraz c Ustawy). 

W uzasadnieniu czynności odrzucenia Zamawiający wskazał między innymi, 

że  wykonując  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  6  lipca  2022  r.,  o  sygn.  akt  KIO 

1668/22,  Zamawiający  –  pismem  z  dnia  13  lipca  2022  r.  –  wezwał  Odwołującego  do 

uzupełnienia  wykazu  usług  na  podstawie  art.  128  ust.  1  Ustawy,  w  nieprzekraczalnym 

terminie do  dnia 19  lipca  2022  r.  godz.10:00. Wobec przyjęcia,  że  we wskazanym terminie 

Odwołujący  nie  złożył  dokumentów,  Zamawiający  stwierdził  brak  wykazania  przez 

Wykonawcę spełnienia warunku udziału w postępowaniu o którym mowa w pkt. 10 ppkt. 4 lit. 


a SWZ, tj. wykazania, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a 

jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali lub wykonują co 

najmniej jedno  zamówienie o wartości  nie niższej  niż  100  000,00  złotych brutto w  zakresie 

niezbędnym  do  wykazania  spełnienia  warunku  wiedzy  i  doświadczenia,  tj.  związane  ze 

świadczeniem  pomocy  prawnej          w  zakresie  zamówień  publicznych  w  podmiotach 

prowadzących działalność leczniczą.  

Odwołujący  podniósł,  że  w  dniu  19  lipca  2022  r.,  o  godz.  9.57  przekazał  wykaz  usług 

oraz  referencje  (łącznie  3  pliki).  Wobec  trudności  z  działaniem  programu  pocztowego 

wywołanym jego zmianą i związanymi z tym wątpliwościami co do możliwości potwierdzenia 

wpływu  tychże  dokumentów  do  Zamawiającego,  Odwołujący  przekazał  ponownie  te 

dokumenty, które zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego, dotarły do niego o godz. 10.07. 

Odwołujący wskazał, że potwierdził w treści przesłanych dokumentów informacje przekazane 

również  w  toku  sprawy  toczącej  się  pod  sygnaturą  akt  KIO  1668/22,  że  wskazane  usługi 

obejmowały także świadczenie pomocy prawnej z zakresu zamówień publicznych o wartości 

powyżej  100  tys.  zł  brutto,  a  także  ponownie  przedstawił  list  referencyjny  ze  Szpitala 

Wojewódzkiego w Łomży. 

Odwołujący  wskazał,  że  osią  sporu  w  niniejszej  sprawie  stanowi  de  facto  okoliczność, 

czy uzupełnienie przez Odwołującego dokumentów w dniu 19 lipca 2022 r. zostało dokonane                                  

w  sposób  skuteczny,  a  tym  samym  oferta  nie  powinna  podlegać  odrzuceniu  na  podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c Ustawy.  

W  ocenie  Odwołującego  uzupełnił  on  w  sposób  skuteczny  wymagane  dokumenty, 

wysyłając  dwukrotnie  wiadomość  mailową  na  adres  kontaktowy  Zamawiającego,  właściwy 

do  tego  rodzaju 

kontaktów,  lecz  Zamawiający  odebrał  dopiero  drugą  wiadomość  o  godz. 

W konsekwencji dokonanie czynności odrzucenia na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 

lit. c U

stawy jest przejawem nadmiernego formalizmu, nie mającego odniesienia do sytuacji                             

w  postępowaniu.  Zaznaczył,  że:  po  pierwsze,  w  toku  postępowania  odwoławczego 

toczącego  się  pod  sygnaturą  akt  KIO  1668/22,  w  którym  jeden  z  zarzutów  dotyczył  kwestii 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  Odwołujący  oświadczył,  że:  1)  wartość  usług 

wskazanych w wykazie usług w zakresie obsługi prawnej dotyczącej zamówień publicznych 

przekracza  100  tys.  zł  brutto;  2)  posiada  doświadczenie  w  obsłudze  prawnej  Szpitala 

Wojewódzkiego                                                        w  Łomży,  wobec  czego  przedłożył  treść  listu 

referencyjnego  do  akt  sprawy,  gdzie  obsługa  prawna  w  zakresie  zamówień  publicznych 

zgodne z oświadczeniem złożonym do protokołu, przekraczała wartość 100 tys. zł brutto. W 

konsekwencji,  kwestia  spełniania  warunku  udziału  została  niejako  „uzupełniona”  bez 

wezwania, jakie nakazała Izba w postępowaniu                                     o sygnaturze akt KIO 

,  a  tym  samym  Zamawiający  powziął  informację  o  stosownym  doświadczeniu 

Odwołującego. Ergo doszło do sytuacji analogicznej do objętej dyspozycją przepisu art. 127 


ust.  2  Ustawy

,  bowiem  Zamawiający,  nawet  przed  formalnym  wystosowaniem  wezwania 

stanowiącym  wykonanie  wyroku  KIO,  był  w  posiadaniu  dokumentów  umożliwiających  mu 

samodzielną  ocenę  spełniania  przez  Odwołującego  warunków  udziału  w  postępowaniu;  po 

drugie, nie ulega wątpliwości, że Odwołujący przekazał dwukrotnie dokumenty w odpowiedzi 

na wezwanie z dnia 13 lipca 2022 r., zaś tylko jedna                             z wiadomości dotarła 

do Zamawiający – według jego oświadczenia – w sposób skuteczny. Zgodnie z art. 61 § 1 

ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. 

– Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.): 

Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy 

wprowadzono je  do  środka  komunikacji  elektronicznej  w taki  sposób,  żeby  osoba ta mogła 

zapoznać  się  z  jego  treścią.  Odwołujący  dwukrotnie  wprowadził  do  środka  komunikacji 

elektronicznej  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  13  lipca  2022  r.  w  sposób  skuteczny, 

jednakże – zdaniem Zamawiającego – dotarła jedynie do niego jedna, późniejsza wiadomość 

mailowa. 

Odwołujący  podkreślił  również,  że  nawet  przy  przyjęciu,  że  doszło  do  uchybienia 

terminowi  uzupełnienia  dokumentów,  to  uchybienie  to  było  niewielkie  7-minutowe, 

wynikające z przyczyn niezawinionych przez Odwołującego, było to ponowne wprowadzenie 

do  środka  komunikacji  dokumentów  już  będących  w  dyspozycji  Zamawiającego  i 

szczegółowo omówionych w toku poprzedniego postępowania odwoławczego, a tym samym 

odrzucenie 

oferty stanowiło środek nieproporcjonalny. 

W  odwołaniu  Odwołujący  powoływał  się  wyłącznie  na  dokumentację  postępowania,  w 

tym SWZ, 

informację o wyborze oferty najkorzystniejszej, wezwania z dnia 7 czerwca 2022 

r., wyjaśnienia Odwołującego z dnia 13 czerwca 2022 r., wezwanie przez Zamawiającego do 

Odwołującego  z  dnia  13  lipca  2022  r.,  dokumenty  złożone  w  dniu  19  lipca  2022  r.  oraz 

zwrócił  uwagę  na  dokumenty  postępowania  KIO  1668/22  w  postaci  orzeczenia  wraz  z 

uzasadnieniem. 

Pismem  w  dniu  31  lipca  2022  r.  pr

zystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie  Zamawiającego  zgłosił  J.  W.  -  Kancelaria  Prawnicza  J.  W.  w  Warszawie.  Izba 

stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie.  

Pismem  w  dniu  8 sierpnia  2022 r.  Z

amawiający przekazał odpowiedź na odwołanie,                         

w  której  wniósł  o  jego  oddalenie.  Zamawiający  wskazał  w  szczególności,  że  Odwołujący,                         

w  odpowiedzi  na  wezwanie  Zamawiającego,  przesłał  dnia  19  lipca  2022  r.  e-mail                                     

z  załącznikami:  Wykaz  usług  wykonanych  oraz  dwie  kopie  Listu  referencyjnego  z  dnia                            

8  października  2020  r.  wystawionego  przez  Szpital  Wojewódzki  im.  Kardynała  Stefana 

Wyszyńskiego  w  Łomży.  Podkreślił,  że  e-mail  został  dostarczony  Zamawiającemu  w 

ostatnim wyznaczonego 

sześciodniowego terminu o godzinie 10:07, a więc siedem minut po 


jego  upływie.  Zamawiający  tego  samego  dnia,  o  godzinie  10:23  przesłał  Odwołującemu  e-

mail                   

o następującej treści: Dzień dobry, potwierdzam otrzymanie wiadomości o 

godz. 10:07.                           

Z powyższego wynikało, że Odwołujący już w dniu 19 lipca 

2022 r. posiadł wiedzę, że jego wiadomość z załączonymi dokumentami została dostarczona 

Zamawiaj

ącemu po godzinie wyznaczonej w wezwaniu z dnia 13 lipca 2022 r. Zamawiający 

wskazał również, że Odwołujący nie kontaktował się z nim w sprawie opóźnionej wiadomości 

oraz,  że  przed  rozstrzygnięciem  Postępowania,  Zamawiający,  zwrócił  się  do  Działu 

Informaty

ki Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego sp. z o.o. z pytaniem, czy dnia 19 lipca 

2022  r.  występowały  jakiekolwiek  problemy  ze  szpitalnym  serwerem  pocztowym.  Z 

uzyskanej  odpowiedzi  wynika

ło,  że  w  rzeczonym  dniu  w  pracy  serwera  pocztowego  nie 

występowały  żadne  problemy, jak  również nie odnotowano jakichkolwiek przerw.  Do pisma 

procesowego

,  załączono  pismo  z  Działu  Informatyki  Szpitala  wraz  ze  zrzutem  z  ekranu  z 

serwera  Zamawiającego,  z  którego  wynika,  że  na  serwer  pocztowy  dnia  19  lipca  2022  r. 

dostarczono  je

dną  wiadomość  od  Odwołującego  od  Mecenas  M.  K.-B.  ([email protected])  w 

zakresie czasu od 8:07 do 11:27. 

Zamawiający wskazał również,                               że 

podlegający uzupełnieniu wykaz usług został podpisany elektronicznie w dniu 19 lipca 2022 

r.  o  godzinie  9.52  a  więc  na  tzw.  „ostatnią  chwilę.”  Zaznaczył,  że  dla  uznania  że  doszło                         

do  złożenia  oświadczenia  konieczne  jest  wprowadzenie  go  do  środka  komunikacji 

elektronicznej  w  sposób  taki,  by  adresat  mógł  się  zapoznać  z  jego  treścią,  co  nie  miało 

miejsca oraz, że w szczególności Odwołujący nie podjął żadnych działań do chwili złożenia 

odwołania pomimo przesłania mu informacji o tym, że dokumenty otrzymał o 10.07 już e-mail 

z godziny 10.23  w dniu 19 lipca 2022 r.  

Zamawiający  zaznaczył  między  innymi,  że  uwzględnienie  email  z  godziny  10:07  a 

więc  przesłanego  po  wyznaczonym  terminie  stanowiłoby  o  nierównym  traktowaniu 

wykonawców                           i byłoby sprzeczne z Ustawą. 

Zamawiający  z  ostrożności  kwestionował  również  treść  samego  wykazu  wraz                                     

z  referencjami  jako  niewykazujących  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  oraz 

wskazywał, że złożone na rozprawie i w toku postępowania oświadczenie oraz dokument nie  

jest tożsame z uzupełnieniem podmiotowych środków dowodowych oraz, że Odwołujący nie 

dochował należytej staranności pozostawiając czynność na ostatnią chwilę. 

Do  pisma  Zamawiający  załączył  dokument  z  dnia  20  lipca  2022  r.  od  Kierownika 

Działu Informatyki i Rozliczeń wraz ze zrzutem z ekranu serwera poczty szpitala wskazujący,                       

że z  adresu  pocztowego Odwołującego (

[email protected]

)  doręczona  została wyłącznie jedna 

wiadomość  o  godzinie  10.07  o  treści:  „dzień  dobry,  w  załączeniu  przesyłam  ponownie 

uzupełnienie  dokumentów.  M.  K.-B.”  wraz  ze  stopką  zawierającą  logo  kancelarii  oraz 

pouczenie 

–  informację  o  poufności  korespondencji.  Zrzut  z  ekranu  wskazuje,  że  do 

wiadomości  załączone  były  trzy  pliki:  MSB.pdf  (143  KB),  Szpital  Łomża  08.10.2020.pdf 


(790,1 KB) oraz IMG_0551.jpeg (3.2 MB). 

P

ismem  w  dniu  15  sierpnia  2022  r.  Odwołujący  podtrzymał  stanowisko  i 

doprecyzował,  że    w  okolicznościach  faktycznych,  które  zaistniały  w  niniejszej  sprawie  nie 

można  przypisywać  Odwołującemu  winy  czy  niedbalstwa  w  sposób  jednoznaczny,  który 

uzasadniałby  podjęcie  czynności  w  postaci  odrzucenia  oferty  –  gdyż  mimo  prawidłowego 

powzięcia  czynności  przez  Odwołującego,  niedoręczenie  wiadomości  do  Zamawiającego 

nastąpiło wskutek awarii technicznej systemu pocztowego, stanowiącego aplikację źródłową 

systemu operacyj

nego OS działającego w programach Apple. Z informacji uzyskanych przez 

Odwołującego wynika,                            że najbardziej prawdopodobną przyczyną tej awarii 

było  nieprawidłowe  działanie  systemu  operacyjnego  macOS  Monterey  (wersja  12.4)  po 

aktua

lizacji  z  systemu  macOS  Big  Sur  (wersja  11.6).  Błąd  ten  został  usunięty  przez 

wyzerowanie  ustawień  aplikacji  Mail  do  podstawowej  konfiguracji,  usunięcie  zapisanego 

modułu  (Save  Aplication  State)  oraz  ponowną  konfigurację  w  całości,  także  systemu 

operacyjnego  do  najnowszej  wersji  macOS  Monterey  (12.4). 

Odwołujący  podkreślił,  że 

w

ystępowanie  tego  rodzaju  awarii  znajduje  potwierdzenie                                        w  opiniach 

profesjonalnych  podmiotów  zajmujących  się  tego  rodzaju  materią,  które  wskazują,  że 

niezależnie  od  systemu  operacyjnego,  jego  aktualizacji  do  nowszej  wersji,  zalecana  przez 

producentów  i  fabrycznie  ustawiona  jako  automatyczna,  często  powoduje  problemy                               

w  działaniu  dotychczasowych  aplikacji,  co  wymaga  tworzenia  kolejnych  wersji 

oprogramowania,  usuwających  dotychczas  zdiagnozowane  błędy,  a  co  z  uwagi                                      

na  powszechność  stosowania  wydaje  się  faktem  notoryjnym.  Według  Odwołującego 

konsekwencją  powyższego  powinno  by  uznanie,  że  wskutek  czynności  związanych                                 

z  aktualizacją  do  nowszej  wersji  systemu  operacyjnego  na  komputerze  osoby  wysyłającej 

dokumenty,  która  była  automatyczna  i  niezależna  od  Odwołującego,  zaistniała  sytuacja, 

która wywołała negatywne konsekwencje po jego stronie, związane z terminem dostarczenia 

stosownych dokumentów, co nie było zawinione ani zależne od Odwołującego.  

Na 

rozprawie w uzupełnieniu pisma z 15 sierpnia 2022 r. Odwołujący złożył dowody 

na okoliczność wysłania email oraz przyczyn nie dotarcia email z godziny 9.57 w postaci:  

Oświadczenia z dnia 11 sierpnia 2022 r. złożone przez M. K.-B.; 

Oświadczenia z dnia 11 sierpnia 2022 r. złożone przez T. M.; 

3)  Wydruku  ze  strony  internetowej: 

https://macpaw.com/pl/how-to/mac-mail-app-not-

working

4)  Korespondencji  e-mail  z  dnia  11  sierpnia  2022  r.  z  przedstawicielem  operatora 

pocztowego Home.pl 

Odwołujący  wniósł  również  o  dopuszczenie  dowodu  z  dokumentów  z  akt  sprawy                        

o  sygnaturze  KIO  1668/22,  które  dotyczyło  Postępowania  i  w  wykonaniu,  którego 


Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  uzupełnienia  wykazu  usług  na  podstawie  art.  128 

ust.  1  Ustawy,  którego  niezłożenie  w  terminie  stanowiło  przesłankę  odrzucenia  oferty 

Odwołującego                               i podstawę złożenia odwołania w  niniejszej sprawie. 

Odwołujący  wnosił  o  dopuszczenie  dowodu  w  postaci  protokołu  posiedzenia  i  rozprawy  z 

dnia  6  lipca  2022  r.  wraz  z  dowodami,  które  zostały  złożone  na  rozprawie  przez 

Odwołującego.  

W trakcie rozprawy Strony i P

rzystępujący podtrzymali swoje stanowiska. 

Ustalając  stan  faktyczny  Izba  dopuściła  dowody  wnioskowane  przez  Strony  a  także 

oparła  się  na  dokumentacji  Postępowania,  uwzględniając  stanowiska  Stron  i  Uczestnika 

zaprezentowane w pismach procesowych i na rozprawie.  

Odnosząc  się  do  zarzutów  odwołania  sprowadzających  się  do  odrzucenia  oferty 

O

dwołującego,  który  nie  złożył  w  przewidzianym  na  to  terminie  podmiotowego  środka 

dowodowego i w konsekwencji wyboru jako najkorzystniejszej oferty innego wykonawcy Izba 

uznała, że nie zasługuje ono na uwzględnienie i oddaliła odwołanie.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 Ustawy,     

tj.  istnienie  po  stronie  O

dwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość 

poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane 

czynności Zamawiającego. 

Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Ustawy.  

Przedmiotem  zamówienia  jest  świadczenie  pomocy  prawnej  w  zakresie  zamówień 

publicznych.  

W  pkt  4  rozdziału  10  specyfikacji  warunków  zamówienia  (  zwanej  również  „SWZ”) 

Z

amawiający wskazał warunki w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej: a) w okresie 

ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 

działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonali  lub  wykonują  co  najmniej  jedno 

zamówienie o wartości nie niższej niż 100 000,00 złotych brutto w zakresie niezbędnym do 

wykazania  spełnienia  warunku  wiedzy  i  doświadczenia,  tj.  związane  ze  świadczeniem 

pomocy  prawnej  zakresie  zamówień  publicznych  w  podmiotach  prowadzących  działalność 

leczniczą, 

Odwołujący  złożył  ofertę  wraz  z  wykazem  osób  i  wykazem  usług.  W  wykazie  usług 

O

dwołujący  wskazał  usługi  wykonywane  dla  2  podmiotów  leczniczych  w  Kaliszu  i  we 


Wrocławiu  o  wartości  ok.  374.000  zł  i  ok.  294.000  zł.  W  opisie  każdej  z  ww.  usług 

O

dwołujący  wskazał:  „Bieżąca,  kompleksowa  obsługa  prawna  (doradztwo  prawne  oraz 

zastępstwo procesowe)”. Pismem z dnia 7 czerwca 2022 r. Zamawiający, na podstawie art. 

128  ust.  4  U

stawy  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień:  „(…)  Wykonawca  w 

załączniku nr 6                                  do SWZ — Wykaz  usług, w kolumnie opis zamówienia 

— usług wykonywanych przez Wykonawcę, wpisał: bieżąca, kompleksowa obsługa prawna 

(doradztwo prawne oraz zastępstwo procesowe), co nie potwierdza wymogu Zamawiającego 

zawartego w pkt 10 

ppkt. 4 lit. a SWZ, tj. świadczenia pomocy prawnej w zakresie zamówień 

publicznych.  Wnosimy  zatem  o  wyjaśnienie  czy  wykonane  zamówienia  dotyczyły  zakresu 

wskazanego  i  wymaganego  przez  Zam

awiającego  oraz  wskazanie  wartości  świadczonych 

usług  w  zakresie  zamówień  publicznych.  (…)”  .  Pismem  z  dnia  13  czerwca  2022  r. 

O

dwołujący  udzielił  wyjaśnień:  „1)  W  treści  wykazu  usług  zostały  wskazane  podmioty 

prowadzące  działalność  leczniczą,  na  rzecz  których  Kancelaria  świadczyła  kompleksową 

pomoc prawną, która ze swej istoty obejmowała także pomoc prawną z zakresu zamówień 

publicznych,  a  tym  samym    obejmowa

ła  zakres  wskazany  i  wymagany  przez 

Zamawiającego. W konsekwencji wskazane usługi spełniają warunek udziału zawarty w pkt 

10 ppkt. 4 lit. a SWZ. Warto

ści zamówień zostały zawarte                        w treści wykazu 

usług w stosownej kolumnie.” Pismem z dnia 15 czerwca 2022 r. Zamawiający poinformował 

o  wyborze  jako  najkorzystniejszej  oferty  przystępującego  Kancelaria  W.  oraz  o  odrzuceniu 

oferty  O

dwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  Ustawy,  wobec  niewykazania 

przez Odwołującego spełnienia warunków udziału                                      w postępowaniu, 

wobec tego, że Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie nie wykazał, że umowa w zakresie 

wartości co najmniej 100 000 zł brutto obejmowała świadczenie pomocy prawnej w zakresie 

zamówień publicznych i tym samym Zamawiający nie mógł uznać warunku, o którym mowa 

w pkt 10 ppkt. 4 lit. a SWZ za spełniony. (…)” 

Odwołujący  złożył  odwołanie,  w  wyniku,  którego  Krajowa  Izba  Odwoławcza                                 

w  pos

tępowaniu  o  sygnaturze  akt  KIO  1668/22  wydała  wyrok,  w  którym  między  innymi 

nakaz

ała  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty, 

unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  i  wezwanie  go  do  uzupełnienia 

wykazu usług na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

W wykonaniu w

yżej wskazanego wyroku Zamawiający pismem z dnia 13 lipca 2022 r. 

wez

wał  Wykonawcę  do  uzupełnienia  wykazu  usług  na  podstawie  art.  128  ust.  1  Ustawy,                              

w  nieprzekraczalnym  terminie  do  dnia  19  lipca  2022  r.  do  godziny10.00,  celem  wykazania 

przez  Wykonawcę  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  o  którym  mowa  w  pkt.  10 

ppkt.  4  lit.  a  SWZ,  tj.  wykazania,  że  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali 

lub  wykonują  co  najmniej  jedno  zamówienie  o  wartości  nie  niższej  niż  100  000,00  złotych 


brutto w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia, tj. 

związane                                   ze świadczeniem pomocy prawnej w zakresie zamówień 

publicznych w podmiotach prowadzących działalność leczniczą.  

W  wykonaniu  wezwania  Odwołujący  przesłał  podmiotowe  środki  dowodowe  e-mail                     

o godzinie 10.07 w dniu 19 lipca 2022 r. 

Odwołujący  jest  kancelarią  prawną  dysponującą  personelem  w  postaci  adwokatów                                     

i  radców  prawnych  oraz  obsługi  administracyjnej.  Do  realizacji  zamówienia,  o  którego 

uzyskanie  się  ubiegał  dedykował  czterech  radców  prawnych  oraz  jednego  adwokata. 

Odwołujący  dysponuje  przynajmniej  paroma  komputerami  podłączonymi  do  sieci 

internetowej,  k

tóra  działała  w  dniu  19  lipca  2022  r..  W  dniu  19  lipca  2022  r.  nie  zaistniały 

żadne  obiektywne  przeszkody  w  działaniu  sieci  internetowej,  serwera  i  poczty 

Zamawiającego, które mogłyby przeszkodzić lub utrudnić przesłanie korespondencji e-mail w 

godzinach  p

orannych  do  10.00.    Okolicznością  o  charakterze  notoryjnym  jest  up-grade 

oprogramowania  i  systemów  komputerowych  oraz  możliwość  sterowania  czasem  ich 

dokonywania  na  danym  komputerze.  Dalej  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  jest  kancelaria 

posiadającą odrębny profesjonalny serwis komputerowy, w dniu 19 lipca 2022 r. w kancelarii 

Odwołującego działał internet, poczta                         i serwer pocztowy na komputerach, w 

tym  także  na  komputerze,  z  którego  przesłano  podmiotowe  środki  dowodowe.  Błędy  w 

działaniu systemu, który działał na komputerze,                       z którego przesłano e-mail o 

godzinie 10.07, powodowane jego up-

gradem są częste.  

Odwołujący  podpisał  w  sposób  wymagany  Ustawą  podlegający  uzupełnieniu 

podmiotowy środek dowodowy w postaci wykazu dostaw i usług o godzinie 9.52, a więc na 

siedem minut przed upływem terminu na jego złożenie.  

Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego przesłał dnia 19 lipca 2022 r. 

maila z załącznikami: Wykaz usług wykonanych oraz dwie kopie Listu referencyjnego z dnia 

października  2020  r.  wystawionego  przez  Szpital  Wojewódzki  im.  Kardynała  Stefana 

Wyszyńskiego w Łomży. Mail został dostarczony  Zamawiającemu o godz. 10:07. 

Zamawiający  tego  samego  dnia,  o  godz.  10:23  przesłał  Odwołującemu  maila                             

z informacją, że uzupełnienie dotarło doń o godz. 10:07.   

Na  serwerze  i  poczcie  emailowej 

Zamawiającego  brak  jest  jakiegokolwiek  śladu 

przesłania  korespondencji  w  dniu  19  lipca  2022  r.  od  Odwołującego  oprócz  przywołanego 

email  z  godziny  10.07.  W  dniu  19  lipca  2022  r.  serwer  i  poczta  Zamawiającego  działały 

prawidłowo  bez  żadnych  zakłóceń.  Możliwe  było  przesłanie  dokumentów  przed  godziną 

Na  serwerze  i  poczcie  emailowej  Odwołującego  brak  jest  śladu  przesłania 

korespondencji                      

w dniu 19 lipca 2022 r. od Odwołującego do Zamawiającego 

poza  emailem  z  godziny  10.07.  Jedynym  do

wodem  podjęcia  tej  czynności  przed  godziną 

10.07 są twierdzenia Odwołującego oraz oświadczenie osoby, która podejmowała czynność 


zmierzająca    do  jego  wysłania.  Według  twierdzeń  Odwołującego  pierwszą  i  nieskuteczną 

próbę  przesłania  email  do  Zamawiającego  podjął  on  o  godzinie  9.57  a  powodem 

niepowodzenia  najprawdopodobniej  była  automatyczny  up-grade  komputera  osoby 

planującej  uzupełnienie  dokumentacji.  Tak  późne  podjęcie  próby  przesłania  środków 

dowodowych wynikało z faktu braku wolnego portu usb w komputerze osoby wysyłającej, co 

uniemożliwiło  złożenie  przez  tę  osobę  samodzielnie  podpisu  elektronicznego  (wszystkie 

porty zajęte były ze względu na konieczność ładowania komputera oraz trwające połączenie 

z sądem – wobec tego, że osoba, która planowała uzupełnienie dokumentów uczestniczyła 

w rozprawie sądowej za pośrednictwem aplikacji MS Teams jednego z klientów Kancelarii) i 

konieczności  oczekiwania  na  przesłanie  dokumentu  podpisanego  z  innego  urządzenia  za 

pośrednictwem email. 

Odwołujący nie składał wniosku o przedłużenie terminu do uzupełnienia dokumentów 

ani nie zgłaszał – do czasu wszczęcia niniejszego postępowania – Zamawiającemu żadnych 

zastrzeżeń w zakresie działania systemu poczty elektronicznej. 

Wraz  z  email  z  dnia  19  lipca  2020  r.  z  godziny  10.07  Wykona

wca  przesłał 

Zamawiającemu  wykaz  usług  wskazujący  na  zrealizowanie  w  okresie  ostatnich  trzech  lat 

usług  wykonywanych  przez  Wykonawcę  w  zakresie  obsługi  zamówień  publicznych  o 

wartości  zamówienia  powyżej  100 000  zł  brutto  w  dacie  wykonania  według  referencji  dla 

szpitali                             

w Łomży i w Sosnowcu a więc bez wyraźnego wyspecyfikowania 

daty wykonania 

usług obsługi zamówień publicznych. Do email załączone zostały referencje 

udzielone  przez    Szpital  Wojewódzki  im.  Kardynała  Stefana  Wyszyńskiego  w  Łomży 

(znajdujące  się  już  w  posiadaniu  Zamawiającego  wobec  ich  przekazania  w  toku 

postępowania prowadzonego przez Krajową Izbę Odwoławczą w sprawie o sygnaturze KIO 

1668/22) z dnia 8 października 2020 r. wskazujące, że usługi realizowane były na podstawie 

dwóch kolejno zawieranych umów z dnia 10 kwietnia 2018 r (nr 11/ZT-SZP-226/02/6/2018) i 

z dnia 14 stycznia 2019 r. (nr 7/ZT-SZP-226/01/53/2018). 

Wykonawca  ustnie  do  protokołu rozprawy  w  sprawie  o  sygnaturze  akt  KIO  1668/22 

złożył oświadczenie, że zarówno usługi wskazane w wykazie usług, jak i usługa wykonywana 

na  rzecz  Szpitala  Wojewódzkiego  w  Łomży,  miały  wartość    przekraczającą  100.000  zł                               

w zakresie obsługi w zakresie zamówień publicznych.  

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  oraz  c  w  zw.  z  art.  266  Ustawy

,  zamawiający 

odrzuca ofertę, jeżeli

2) została złożona przez wykonawcę: 

b) niespełniającego warunków udziału w postępowaniu 

c) 

który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, 

lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 


spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lub innych dokumentów lub oświadczeń. 

Zgodnie z art.  274 ust. 1 Ustawy 

1. Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta 

została  najwyżej  oceniona,  do  złożenia  w  wyznaczonym  terminie,  nie  krótszym  niż  5  dni                       

od  dnia  wezwania,  podmiotowych  środków  dowodowych,  jeżeli  wymagał  ich  złożenia                                        

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia,  aktualnych  na  dzień  składania, 

chyba  że  zamawiający  jest  w  posiadaniu  lub  ma  dostęp  do  tych  podmiotowych  środków 

dowodowych 

Zgodnie  z  art.  128  ust.  1  w  zw  .z  art.  266  Ustawy,  j

eżeli  wykonawca  nie  złożył 

oświadczenia,    o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych, 

innych  dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne 

lub  zawierają  błędy,  zamawiający  wzywa  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia, 

poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 

1)  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Zgodnie  z  art.  61  Ustawy  ust.  1.  K

omunikacja  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  i  w  konkursie,  w  tym  składanie  ofert,  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu        lub  konkursie,  wymiana  informacji  oraz  przekazywanie  dokumentów  lub 

oświadczeń  między  zamawiającym  a  wykonawcą,  z  uwzględnieniem  wyjątków  określonych 

w  ustawie,  odbywa  się  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej.  2.  Komunikacja 

ustna dopuszczalna jest                       w toku negocjacji lub dialogu oraz w odniesieniu do 

informacji, które nie są istotne,                                  w szczególności nie dotyczą ogłoszenia 

o  zamówieniu  lub  dokumentów  zamówienia,  wniosków  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu lub konkursie, potwierdzenia zainteresowania, ofert lub prac konkursowych, o 

ile jej treść jest udokumentowana. 

W  odniesieniu  do  zarzutu  odwołania  w  ocenie  Izby  nie  wykazano  naruszenia 

przepisów Ustawy. W świetle art. 555 ust. 1 w zw. z art. 516 ust. 1 pkt. 8-10 Ustawy „Izba nie 

może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu” zaś „Odwołanie zawiera: 

(…)  8)  zwięzłe  przedstawienie  zarzutów;  9)  żądanie  co  do  sposobu  rozstrzygnięcia 

odwołania;                                                          10)  wskazanie  okoliczności  faktycznych  i  prawnych 

uzasadnia

jących  wniesienie  odwołania  oraz  dowodów  na  poparcie    przytoczonych 

okoliczności”.  W  niniejszej  sprawie  odwołanie                                  nie  zawierało  uzasadnienia 

faktycznego

,  które  pozwoliłoby  na  zrekonstruowanie  sprzecznego  z  Ustawą  zachowania 

Z

amawiającego  czy  zdarzenia,  z  którym  można  było  powiązać  sformułowany  w  odwołaniu 

zarzut.  

W  ocenie  Izby 

Odwołujący  nie  wykazał,  by  niedochowanie  terminu  wynikało  z 


przyczyn  innych  niż  leżące  po  stronie  Odwołującego.  Wykonawca  podejmując  decyzję  o 

realizacji  zobowiązania  na  parę  minut  przed  upływem  terminu  powinien  wziąć  pod  uwagę 

możliwość  zaistnienia  przeszkód,    w  szczególności  wynikających  z  automatycznego  up-

grade systemu danego komputera

, dodatkowo tym bardziej, że problemy wynikające z tego 

up-

gradu  są  częste,  ponad  to  Odwołujący  dysponował    w  czasie  wysyłania  e-mail  większą 

liczba komputerów oraz personelu, co do których nie wykazał niemożności wykorzystania lub 

pomocy. 

Odwołujący  nie  wykazał,  by  istniały  jakiekolwiek  obiektywne  przeszkody  w 

przesłaniu  e-mail  z  innego  dostępnego  urządzenia  Kancelarii  Wykonawcy  czy  też  z 

urządzenia,  z  którego  Odwołujący  korzystał  ani,  że  email  przesłany  został  niezwłocznie  po 

usunięciu przeszkody. Sama przyczyna utrudnień w wysłaniu jednego z email przed godziną 

–  pozostałe  wysłane  zostały  bez  przeszkód  –  wskazana  została  jedynie  jako 

najbardziej  prawdopodobna,  a  więc  sam  Odwołujący  nie  jest  pewien  czy  i  jaki  był  powód 

nieprzesłania e- mail przed godziną 10.00. Podejmując decyzję o przesłaniu Zamawiającemu 

dokumentów  -  które  znajdowały  się  w  posiadaniu  Odwołującego  i  mogły  bez  przeszkód 

zostać  wygenerowane  z  odpowiednim  wyprzedzeniem  -  na  ostatnią  chwilę  wiąże  się  z 

ryzykiem

, np. zaistnienia przeszkód                                o charakterze technicznym, które 

Wykon

awca  powinien  wziąć  pod  uwagę,  czego  nie  uczynił.  Odwołujący  nie  wykazał,  że 

przyczyna  uchybienia  terminowi 

była  zewnętrzna,  leżała  po  stronie  Zamawiającego  i  miała 

charakter 

obiektywn

ie  uniemożliwiający  uzupełnienie  dokumentów  potencjalnemu 

wykonawcy,  co 

ewentualnie  przesądzić  mogłoby  o  zasadności  oceny  nieproporcjonalności  

skutku  w  postaci  odrzucenia  oferty 

(bez  narażenia  się  na  zarzut  nierównego  traktowania 

wykonawców i niedochowania zasady uczciwej konkurencji)  wobec skutecznego przesłania 

środków dowodowych 7 minut po terminie  i niezwłocznie po ustaniu przeszkody, czego nie 

wykazano. Tutaj jednak Izba 

podkreśla, że Ustawa nie przewiduje możliwości przywrócenia 

terminu  ze  względu  na  niezawiniony  charakter  przyczyny  uchybienia  terminowi,  czego 

wykazaniu 

odwołanie  nie  sprostało,  a  co  dodatkowo  umniejsza  charakter  przeszkody,  o  ile 

nie leżała np. całkowicie po stronie Zamawiającego. 

Izba wskazuje 

również na doniosłość wprowadzenia przez ustawodawcę  przesłanki 

odrzucenia  odwołania  w  postaci  nie  przedłożenia  w  przewidzianym  terminie  podmiotowego 

środka  dowodowego,  odrębnej  od  niespełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  W 

ocenie  Izby  wskazuje  to  właśnie  na  wolę  podkreślenia  roli  uchybienia  terminowi 

wyznaczonemu przez zamawiającego w zgodzie z normą art. 274 ust. 1 Ustawy i wiążącej 

się  z  tym  surowej  konsekwencji.  Izba  podziela  stanowisko  Zamawiającego  negujące 

możliwość  uznania  braku  określenia  przez  ustawodawcę  okresu  trwania  opóźnienia  jako 

uzasadnienia  dla  uznania 

nieproporcjonalności  skutku  odrzucenia  oferty  w  przypadku,  gdy 

czas 

ten  jest  krótki  (tutaj  7  minut).  Izba  stoi  również  na  stanowisku,  że  za  przyjęciem 

dopuszczalności  sanowania  niedochowania  terminu  nie  przemawia  okoliczność,  iż  okres 


uzupełnienia  ustalany  jest  przez  Zamawiającego.  Izba  jeszcze  raz  podkreśla,  że  przyjęcie 

dokumentu  i  jego  ocena  przez  Z

amawiającego  pomimo  złożenia  środków  dowodowych  po 

niezależnie  od  czasu  trwania  opóźnienia,  co  do  zasady  oceniona  winna  zostać  jako 

naruszenie zasady równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji, o 

których  mowa  w  art.  16  pkt.  1  Ustawy  i  właśnie  ona  stanowić  mogłaby  podstawę  złożenia 

odwołania.  

W  ocenie  Izby  o

świadczenie  złożone  ustnie  do  protokołu  przez  Odwołującego  nie 

może  –  niezależnie  od  jego  zakresu  i  treści  –  zostać  uznane  za  podmiotowy  środek 

dowodowy                       (

w tym przypadku zastępujący pewne treści wykazu dostaw i usług, 

o  którym  mowa  w  §    9  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z  dnia  23 

grudnia 2020 r. 

w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub 

oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy) złożony zgodnie z przepisami. 

Wynika  to  w 

szczególności  z  niedochowania  wynikającego  z  art.  61  Ustawy  obowiązku 

przekazywania 

dokumentów  pomiędzy  zamawiającym  i  wykonawcą  przy  użyciu  środków 

komunikacji  elektronicznej  oraz  naruszenia 

przepisów,  do  których  odwołuje  się  §  15  ww. 

rozporządzenia  (wydanego  na  podstawie  art.  70  Ustawy  Rozporządzenie  Prezesa  Rady 

Ministrów z 30.12.2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz 

wymagań  technicznych  dla  dokumentów  elektronicznych  oraz  środków  komunikacji 

elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz.U. z 

2020 r. poz. 2452)) 

Izba  podnosi  również,  że  uwzględnienie  znajdującego  się  w  posiadaniu 

Zamawiającego  podmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci  referencji,  podobnie  jak 

ocena  prawidłowości  i  zgodności  z  wymaganiami  SWZ  treści  złożonego  o  godzinie  10.07 

wykazu  wraz  z  referencjami,  pozostaje  poza  spektrum  badania  wobec  niewykazania  przez 

Wykonawcę  uzupełnienia dokumentów  –  żądanego wykazu -  w  przewidzianym na to  przez 

Zamawiającego w zgodzie z art. 274 ust. 1 oraz art. 8 ust. 2 Ustawy  terminie – co stanowi 

prawidłową  i  aktualizującą  się  z  tą  chwilą  przesłankę  odrzucenia  oferty  Wykonawcy  z  tej 

właśnie przyczyny – art. 226 ust.  1 pkt 2 lit. b Ustawy. W niniejszej sprawie Odwołujący, w 

szczególności, nie wykazał odpowiednio podjęcia próby wysłania oraz przekazania e-mail z 

godziny  9.57  oraz  10.07 

zawierających  podmiotowe  środki  dowodowe  o  treści  wymaganej 

przez  Zamawiającego,  przeszkód  w  przesłaniu  e-mail  do  godziny  10.00  o  charakterze 

uzasadniającym  uznanie za nieproporcjonalny skutku w postaci odrzucenia oferty, dołożenia 

należytej staranności przy uzupełnianiu środków dowodowych, przyczyny opóźnienia, chwili 

ustania  przeszkody

,  zgodności  z  SWZ  znajdujących  się  w  posiadaniu  Zamawiającego 

środków dowodowych bez uwzględnienia treści dokumentów przesłanych po upływie terminu 

na uzupełnienie podmiotowych środków dowodowych.  


Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 Ustawy.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574  i 

art.  575  Ustawy  oraz  w  oparciu  o  przepisy 

§  7 ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  § 5  pkt  1  i  pkt  2  lit.  b 

rozporz

ądzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437).  

Przewodniczący   ...…………………………….