Sygn. akt: KIO 1866/22
WYROK
z dnia 8 sierpnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aleksandra Kot
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 sierpnia 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 lipca 2022 r. przez wykonawcę Unikat K. i
A. M.
spółka jawna (ul. Sokalska 35, 61-324 Poznań) w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (ul. Wieniawskiego 1, 61-
712 Poznań)
przy udziale wykonawcy J. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PB Tenders
J. P. (ul. Kotomierska 1, 85-568 Bydgoszcz)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie,
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego - Unikat K. i A. M.
spółka jawna (ul. Sokalska 35, 61-324 Poznań) i zalicza w poczet kosztów postępo-
wania odwoławczego kwotę 15 000,00 zł (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100)
uiszczoną przez odwołującego - Unikat K. i A. M. spółka jawna (ul. Sokalska 35, 61-
Poznań) tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………….
Sygn. akt:
KIO 1866/22
Uzasadnienie
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
z siedzibą w Poznaniu (dalej:
„Zamawiający” oraz „UAM”) prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Dostawa wyposażenia wraz z montażem w meble do pokoi studenckich do DS. Morasko
Uniwers
ytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, część 1: dostawa wraz z montażem
wyposażenia w meble do pokoi studenckich" (Znak sprawy: ZP/134/D/22, dalej:
„Postępowanie”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej dnia 1 marca 2022 r. pod numerem: 2022/S 042-108322.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne.
W dniu 5 lipca 2022
r. Zamawiający poinformował wykonawców o odrzuceniu ofert
w
części 1 oraz unieważnieniu Postępowania w części 1.
15 lipca 2022 r. wykonawca Unikat K. i A. M.
spółka jawna z siedzibą w Poznaniu
(dalej:
„Odwołujący” oraz „Unikat sp.j.”) wnieśli odwołanie w odniesieniu do odrzucenia oferty
Odwołującego oraz unieważnienia Postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez bezpodstawne uznanie, iż treść oferty Od-
wołującego jest niezgodna z warunkami zamówienia i w konsekwencji odrzucenie
oferty Unikat sp.j.
ewentualnie
art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez
brak dokonania poprawienia omyłki w treści
oferty Odwołującego
a w konsekwencji
2) art. 255 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
bezpodstawne uznanie, iż wszystkie oferty złożone
w przedmiotowym postępowaniu podlegały odrzuceniu i unieważnieniu przedmioto-
wego postępowania o udzielenie zamówienia.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie niniejszego odwołania,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia Postępowa-
nia,
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołują-
cego,
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert
z
uwzględnieniem oferty Odwołującego.
W
treści uzasadnienia zarzutów odwołania Unikat sp. j. wskazała, że fakt, iż szuflada
szafy garderobianej nie została oklejona obrzeżem ABS nie przesądza o niezgodności
zaoferowanej przez Odwołującego szafy z warunkami zamówienia. Odwołujący podkreślił, że
z
godnie ze standardami wykonawstwa mebli, oklejeniu podlegają widoczne krawędzie
mebla, natomiast
elementów niewidocznych nie okleja się ABS, ponieważ podnosi to ciężar
takiego elementu i
utrudnia mocowanie elementów takich jak np. prowadnice. Unikat sp. j.
z
aznaczyła, że nietypowe oklejanie stosuje się wyłącznie na jednoznaczne wskazanie
Zamawiającego.
Odwołujący podniósł, że w niniejszym postępowaniu UAM opisał sposób oklejenia
szafy garderobianej
następująco: „Top, korpus, fronty, wieniec dolny, półki i szuflady, cokół
wykonane
z trójwarstwowej płyty wiórowej o minimum 18 mm grubości, obustronnie
melaminowanej, o klasie
higieniczności E1, oklejonej obrzeżem ABS grubości 2 mm”,
dodając, jednocześnie w kolejnym akapicie w odniesieniu do tejże szafy wymóg, zgodnie z
którym „Wszystkie krawędzie półek oklejone obrzeżem ABS o grubości 2 mm w kolorze
białym”. Odwołujący stwierdził, że uwzględniając powyższe zapisy, zaprezentowana przez
niego szafa garderobiana,
spełnia zalecenia Zamawiającego, a wszystkie widoczne
krawędzie szuflady zostały oklejone ABS 2 mm. Z kolei krawędzie dolne jako niewidoczne
nie zostały zgodnie ze standardem produkcji oklejone.
Ponadto Odwołujący zaznaczył, że standard o którym mowa powyżej jest przez
Zamawiającego akceptowany w odniesieniu do innych elementów tej samej szafy
garderobianej, a mianowicie, niewidoczna dolna krawędź ściany tylnej w tej samej szafie
również nie została oklejona, a mimo szczegółowych oględzin dokonanych przez UAM, brak
wskazania powyższego „nieoklejenia” jako niezgodności z warunkami zamówienia.
Unikat sp. j. nie zgodziła się również z twierdzeniem Zamawiającego, iż szafa
garderobiana jest niezgodna
z warunkami zamówienia z uwagi na to, że konstrukcyjna
pionowa przegroda, dzieląca szafę na dwie równe części nie została połączona za pomocą
połączeń trzpieniowo - mimośrodowych fi 15 mm, a została połączona za pomocą śrub
konfirmatowych.
Odwołujący podkreślił, że w części opisu wspólnego dla wszystkich części
p
ostępowania, w którym wnoszone jest niniejsze odwołanie, Zamawiający wpisał: „Wszystkie
meble skręcane za pomocą połączeń trzpieniowo-mimośrodowych fi 15 mm, chyba że w
opisie technicznym jest inny
zapis”. W ocenie Unikat sp. j. zwrot „wszystkie meble” nie jest
jednoznaczny ze stwierdzeniem, jakoby wszystkie
elementy danego mebla winny być
połączone wyłącznie przy pomocy połączeń trzpieniowo-mimośrodowych. Odwołujący
podkreślił, że jeśli tak należałoby rozumieć powyższy zapis, to UAM użyłby sformułowania
jak w wypadku opisu jednej z części szafy garderobianej czyli szafki z szufladą, w opisie
szczegółowym części 1. Unikat sp. j. podkreśliła, że w opisie pozostałych części zabudowy
nie ma
już takiego wymogu.
Nadto Odwołujący stwierdził, że nawet gdyby przyjąć za Zamawiającym, iż treść
oferty Unikat sp. j. nie odpowiada dokumentom z
amówienia to wskazana przez UAM
rozbieżność powinna zostać potraktowana jako omyłka, która ma absolutnie marginalne,
nieistotne znaczenie, bez
jakiegokolwiek wpływu zarówno na ceny jednostkowe jak i cenę
oferty.
Odwołujący podkreślił, że celem postępowania jest wybór oferty najkorzystniejszej, a
dzięki regulacji art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, Zamawiający może zamiast odrzucać ofertę
dokonać jej wyboru.
lipca 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła odpowiedź na od-
wołanie, w której Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Pismem z dnia 2 sierpnia 2022 r. wykonawca J. P.
prowadzący działalność gospo-
da
rczą pod firmą PB Tenders J. P. zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławcze-
go po stronie Z
amawiającego wniósł o oddalenie odwołania.
Krajowa Izba
Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i
uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie zamó-
wienia publicznego,
stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu roz-
prawy, a także przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których
stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, co
uprawniało go do złożenia odwołania.
Do niniejszego
postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie
Zamawiającego zgłosił wykonawca J. P. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PB
Tenders J. P. (dalej:
„Przystępujący” oraz „PB Tenders J. P.”).
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp) z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności postępowania (art. 534 ust. 1
ustawy Pzp). Rozpozn
ając przedmiotowe odwołanie Izba miała na uwadze treść akt postę-
powania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą).
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla sprawy:
Zgodnie z Rozdziałem 3 ust. 3 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”)
„Wykonawca składający ofertę na część 1, część 2 i część 3 dostarczy do upływu terminu
składania ofert przedmiotowe środki dowodowe w postaci prezentacji zmontowanych mebli: -
w
części 1: (…) 2) szafka garderobiana z poz.: z szafy garderobianej należy zaprezentować
część dolną z szufladą i część środkową ubraniową, wykonaną i zmontowaną ze sobą
zgodnie z opisem technicznym (bez nastawki) (…)”.
Stosownie do
treści Rozdziału 3 ust. 4 SWZ „Wymaga się, aby wszystkie
przedmiotowe środki dowodowe w postaci zamontowanych mebli o których mowa w ust. 3
były wykonane zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, zawartym w załączniku A, B, C do
SWZ oraz w Za
łączniku ABC do SWZ. Meble zostaną zbadane przez Zamawiającego pod
kątem zgodności z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w załączniku A – część 1,
Załączniku B – część 2 i Załączniku C – część 3 do SWZ oraz Załącznikiem ABC – Opis
szczegółowy przedmiotu zamówienia wspólny dla wszystkich części – cz. 1-3. Nie ma
możliwości uzupełnienia tych przedmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 107
ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych gdyż te przedmiotowe środki dowodowe służą
jednocześnie potwierdzeniu zgodności z kryteriami oceny ofert określonymi w opisie
kryteriów oceny ofert. Niedostarczenie do wskazanego terminu prezentacji spowoduje
odrzucenie oferty”.
Z kolei w myśl postanowień Rozdziału 3 ust. 5 SWZ „Wszystkie przedmiotowe środki
dowodowe w postaci zamontowanych mebli
o których mowa w ust. 3 będą poddane ocenie
technicznej pod kątem jakości ich wykonania w ramach kryterium oceny ofert „ocena
techniczna”, zgodnie z parametrami opisanymi w rozdziale 17 pkt 2 SWZ. Nie ma możliwości
uzupełnienia tych przedmiotowych środków dowodowych na podstawie art. 107 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych gdyż te przedmiotowe środki dowodowe służą
potwierdzeniu zgodności z kryteriami oceny ofert określonymi w opisie kryteriów oceny ofert.
Niedostarczenie do wskazanego t
erminu prezentacji spowoduje odrzucenie oferty”.
W Rozdziale
3 ust. 7 SWZ Zamawiający zaznaczył, że wykonawca nie może
demonstrować innych mebli, niż te które zaoferuje w ofercie.
Z kolei w Rozdziale 3 ust. 8 SWZ UAM
podkreślił, że „Wykonawca może
zapropon
ować asortyment równoważny do określonego w opisie przedmiotu zamówienia,
który musi spełniać warunek, że jest minimum tej samej klasy lub o tych samych
parametrach jakich oczekuje
Zamawiający tzn. asortyment równoważny musi spełniać
wymogi techniczno-eksp
loatacyjne opisane przez Zamawiającego w SWZ lub je
przewyższać. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisanym przez
Zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego meble spełniają
wymagania określone przez Zamawiającego”.
Zgodnie z postanowieniami zawartymi
w Załączniku A do SWZ odnośnie szafy
ubraniowej UAM
wskazał, co następuje:
„Wykonanie
• Top, korpus, fronty, wieniec dolny, półki i szuflady, cokół wykonane z trójwarstwowej płyty
wiórowej o minimum 18 mm grubości, obustronnie melaminowanej, o klasie higieniczności
E1, oklejonej obrzeżem ABS grubości 2 mm. Szafa w kolorze białym.
• Ściany tylne szafy wykonane z płyty wiórowej obustronnie melaminowanej o grubości 12
mm, wpuszczonej w wyfrezowane rowki w bokach zabudowy
– w kolorze białym.
• Półki ruchome wyposażone w podpórki zapobiegające przypadkowemu wysunięciu lub
wysza
rpnięciu, z możliwością ich regulacji. Wszystkie krawędzie półek oklejone obrzeżem
ABS o grubości 2 mm w kolorze białym.
(…)”.
Natomiast
w Załączniku ABC do SWZ pn. „Szczegółowy opis wspólny dla wszystkich
części” Zamawiający określił iż „Wszystkie meble skręcane za pomocą połączeń trzpieniowo-
mimośrodowych fi 15mm, chyba że w opisie technicznym jest inny zapis”. W Opisie przed-
miotu zamówienia (dalej: „OPZ”) dla części 1 – Załącznik A do SWZ nie zawarto postano-
wień stanowiących odstępstwo od rzeczonego ogólnego wymagania.
W dniu
5 lipca 2022 r. Zamawiający powiadomił wykonawców biorących udział w Po-
stępowaniu o odrzuceniu ofert w części 1 i unieważnieniu Postępowania w części 1 na pod-
stawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp. UAM
wskazał, że zobowiązany był odrzucić ofertę złożoną
przez Unikat sp. j.
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako ofertę, której treść jest
niezgodna z warunkami za
mówienia zgodnie z poniższymi punktami:
„1. Złożona na prezentację szafa garderobiana nie jest zgodna z opisem przedmiotu zamó-
wienia gdyż w szafie garderobianej krawędzie szuflady nie zostały oklejone obrzeżem ABS.
Zgodnie z zapisami SWZ winny być one oklejone obrzeżem ABS grubości 2 mm poz. nr 4
tiret 4 Załącznika A do SWZ: „Top, korpus, fronty, wieniec dolny, półki i szuflady, cokół wy-
konane z trójwarstwowej płyty wiórowej o minimum 18 mm grubości, obustronnie melamino-
wanej, o
klasie higieniczności E1, oklejonej obrzeżem ABS grubości 2 mm”
Złożona na prezentację szafa garderobiana nie jest zgodna z opisem przedmiotu zamó-
wienia gdyż konstrukcyjna pionowa przegroda, dzieląca szafę na dwie różne części nie zo-
stała połączona za pomocą połączeń trzpieniowo-mimośrodowych fi 15 mm, a została połą-
czona za pomocą śrub konfirmatowych”.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że z argumentacji zawartej w treści
odw
ołania wynika, iż Odwołujący wywodzi jakoby Zamawiający nie wymagał w niniejszym
Postępowaniu aby wszystkie krawędzie kwestionowanych szuflad zostały oklejone obrzeżem
ABS
o grubości 2 mm, w tym również krawędzie niewidoczne. Jednocześnie Unikat sp. j.
przyzna
ła, że krawędź dolna przedłożonej wraz z ofertą szuflady nie została przez nią
oklejona obrzeżem ABS.
Izba podzieliła stanowisko wyrażone przez Zamawiającego, iż wbrew twierdzeniom
Odwołującego, UAM nie określił w SWZ by tylko „widoczne” krawędzie były oklejone
obrzeżem ABS o grubości 2 mm. Zamawiający podkreślił, że w Załączniku A do SWZ w
pozycji nr
4 zawierającej opis wykonania szafy ubraniowej wyraźnie i jednoznacznie
zaznaczył, iż wymaga aby szuflady były oklejone obrzeżem ABS o grubości 2 mm.
Zam
awiający słusznie podniósł, że fakt, iż przy osobnym odniesieniu (tiret 3) w opisie
wykonania do półek ruchomych, powtórzył ten sam wymóg oklejenia wszystkich ich krawędzi
obrzeżem ABS o grubości 2 mm w kolorze białym, w żadnej mierze nie zniwelowało zapisu
odnoszącego się do wykonania szafy garderobianej, a jedynie go wzmocniło. Zasadnym jest
przyjęcie, że Odwołujący w treści odwołania próbował dokonać samodzielnej i dowolnej
interpretacji postanowień SWZ sprowadzającej się do zawężenia wymogu dotyczącego
oklejenia szuflad obrzeżem ABS wyłącznie do widocznych krawędzi szuflad. W tym miejscu
należy podkreślić, że z dokumentacji postępowania przekazanej przez Zamawiającego
wynika, iż w niniejszym Postępowaniu wystawki w postaci zmontowanych mebli przedłożyło
jeszcze dwóch wykonawców. Wykonawca FACH mebel sp. z o.o. zaoferował szufladę, której
spodnie krawędzie zostały obklejone obrzeżem ABS, niemniej jednak jego oferta została
odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
Powyższe potwierdza, że FACH
mebel sp. z o.o.
w sposób prawidłowy odczytała zapisy SWZ uznając, iż UAM wymaga aby
wszystkie krawędzie szuflady były obklejone obrzeżem ABS. Z kolei oferta wykonawcy PB
Tenders Jakub Pawulski
również została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c)
i pkt 5 ustawy Pzp
jako oferta, która treść jest niezgodna z warunkami m.in. z uwagi na to, że
„W szafie garderobianej cokół dolny, dolna krawędź boków korpusu oraz krawędź szuflady
nie zostały oklejone obrzeżem ABS (…)”. Zamawiający zatem konsekwentnie z
poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców odrzucił
zarówno ofertę Odwołującego jak i Przystępującego z tego powodu, że niewidoczne tj. dolne
krawędzie szuflad nie zostały oklejone przez tych wykonawców obrzeżem ABS.
Niezależnie od powyższego należy stwierdzić, że niezasadne jest również
twierdzenie Odwołującego, iż domyślnie Zamawiający zaakceptował standard wskazany
przez Unikat sp. j.
odnośnie nieoklejania wszystkich krawędzi, gdyż zaakceptował go w
odniesieniu d
o dolnej krawędzi ściany tylnej. Trafnie bowiem podniósł Zamawiający, że w
opisie wykonania szafy ubraniowej
(Załącznik A do SWZ, poz. nr 4, tiret 1) odnośnie wymogu
oklejenia obrzeżem ABS grubości 2 mm wskazanych elementów, tylna ściana szafy
garderobiane
j nie została wymieniona. Opis wymagań w zakresie wykonania ściany tylnej
szafy znajduje się bowiem w Załączniku A do SWZ, poz. nr 4, tiret 2.
Odnosząc się natomiast do drugiej niezgodności treści oferty z warunkami
zamówienia skład orzekający wskazuje, że zgodnie z postanowieniem zawartym w
Z
ałączniku ABC do SWZ wszystkie meble mają być skręcane za pomocą połączeń
trzpieniowo-
mimośrodowych fi 15 mm, chyba że w opisie technicznym jest inny zapis. W
opisie technicznym
stanowiącym Załącznik A do SWZ nie zawarto jednak postanowień
stanowiących odstępstwo od tego ogólnego wymagania. Zamawiający określając jak mają
być skręcane meble wprost wskazuje na rodzaj połączeń, które powinny być zastosowane.
Zasadnym jest przyjęcie, że wymóg, iż „Wszystkie meble skręcane za pomocą połączeń
trzpieniowo-
mimośrodowych (…)” nie może być rozumiany przez profesjonalnego
wykonawcę inaczej niż jako obowiązek zastosowania tych połączeń we wszystkich
łączeniach we wszystkich meblach. Ponadto dodatkowy zapis zawarty w Załączniku A do
SWZ w
opisie szafki z szufladą, iż wszystkie łączenia mają być wykonane za pomocą
połączeń trzpieniowo-mimośrodowych min. fi 15 mm jedynie wzmacnia zapis ogólny i nie
może niwelować ogólnego zapisu z Załącznika ABC do SWZ dotyczącego danego wymogu
oraz po
wodować aprobatę dowolności działania wykonawcy w wykonaniu mebli, wbrew temu
ogólnemu wymogowi. Jak słusznie zauważył UAM zastosowanie interpretacji Odwołującego
doprowadzałoby do nieakceptowalnej dla Zamawiającego sytuacji, gdzie wzmocnienie
wymogu dotyc
zącego skręcenia mebli w określony sposób przy jednym elemencie,
powoduje anulowanie tego wymogu dla innych elementów mebla i możliwość dowolności
działania wykonawcy.
Tymczasem -
jak stwierdził UAM – w szafie ubraniowej zaprezentowanej przez Unikat
sp. j. konstrukcyjna przegroda pionowa nie z
ostała połączona prawidłowo tj. wymaganą
śrubą, a jedynie konfirmantem. Z treści indywidualnych kart oceny zgodności z OPZ wynika,
że członkowie komisji przetargowej zauważyli, iż „Konstrukcyjna pionowa przegroda,
dzi
eląca szafę na dwie równe części została połączona z wieńcem dolnym i topem za
pomocą śrub konfirmatowych, zgodnie z zapisem SWZ winna zostać połączona za pomocą
połączeń trzpieniowo-mimośrodowych fi 15”. Co istotne Odwołujący nie zaprzeczył
powyższemu stwierdzeniu wskazując jednocześnie, że UAM nie wykluczył w SWZ
rozwiązania przyjętego przez Unikat sp. j. W ocenie Odwołującego treść jego oferty powinna
być zatem uznana za zgodną z warunkami zamówienia
Mając na uwadze powyższe koniecznym jest podkreślenie, że jeśli Odwołujący chciał
zaoferować inne rozwiązanie niż to wymagane przez Zamawiającego to zgodnie
z postanowieniem
Rozdziału 3 ust. 8 SWZ zobowiązany był wskazać, że jest to rozwiązanie
równoważne oraz wykazać, iż oferowane przez niego meble spełniają wymagania określone
przez UAM. Nadto na
leży podkreślić, że okoliczność przedłożenia dokumentów
przedmiotowych (próbek), które nie potwierdzają, że produkt spełnia określone przez
zamawiającego wymogi, winna skutkować odrzuceniem oferty z uwagi na niezgodność jej
treści z warunkami zamówienia (zob. „Prawo zamówień publicznych” – komentarz pod
redakcją Huberta Nowaka i Mateusza Winiarza, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa
2021, str. 719).
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji gdy Odwołujący nie zaoferował
r
ozwiązań równoważnych, przedstawione próbki mebli nie spełniają warunków zamówienia
określonych przez Zamawiającego w SWZ i nie podlegają uzupełnianiu zgodnie z
Rozdziałem 3 ust. 4 i ust. 5 SWZ oraz gdy wykonawca nie mógł demonstrować innych mebli,
niż te które zaoferuje w ofercie, zasadnym jest uznanie, że Zamawiający w sposób
prawidłowy odrzucił ofertę złożoną przez Unikat sp. j. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp.
Niezależnie od powyższego należy wskazać, że Zamawiający ma prawo żądać od
wykon
awcy jako profesjonalisty wysokich kwalifikacji i doświadczenia, a tym samym
należytej staranności w wykonywaniu zamówienia i przede wszystkim zrozumienia
przedmiotu zamówienia. Jeśli natomiast Odwołujący miał wątpliwości w zakresie wymagań
dotyczących oklejenia szuflad obrzeżem ABS bądź sposobu połączenia konstrukcyjnej
pionowej przegrody dzielącej szafę na dwie równe części mógł zwrócić się do UAM z
wnioskiem o wyjaśnienia treści SWZ bądź złożyć odwołanie w przedmiotowym zakresie,
jednak tego nie uczynił. Wobec powyższego zapisy SWZ przyjęły charakter ostatecznych i
wiążą zarówno Zamawiającego, wykonawców jak i Izbę.
Ponadto Izba wskazuje, że nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 223 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp
. Należy podkreślić, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przyjmuje się,
że w przypadku stwierdzenia innych omyłek polegających na niezgodności oferty
z
dokumentami zamówienia, zamawiający ma obowiązek ich poprawienia na podstawie art.
223 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp wyłącznie jeśli nie spowoduje to istotnych zmian w treści oferty.
Przepis art. 223 ust. 2 pkt 3 pozwala na poprawienie innych omyłek w ofertach, jeśli tylko
niezgodność oferty z wymaganiami zamawiającego nastąpiła w sposób niezamierzony przez
wykonawcę (ma charakter omyłki) i w konsekwencji dokonania tej czynności nie zmieni się
zasadniczo treść zobowiązania wykonawcy (por. wyrok KIO z dnia 20 lipca 2021 r. o sygn.
akt KIO 1559/21 oraz wyrok KIO z dnia 18 lutego 2020 r. o sygn. akt KIO 222/20). Zatem
umyślne zastosowanie rozwiązania całkowicie odmiennego od wymagań zamawiającego nie
może być traktowane jako omyłka w tym sensie, który nadaje jej przepis art. 223 ust 2 pkt 3
ustawy Pzp (zob. wyrok
Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 29 stycznia 2010 r. o sygn. akt
XII GA 429/09).
Przenosz
ąc powyższe na kanwę niniejszej sprawy zasadnym jest wskazanie, że
Odwołujący zaoferował szafę garderobianą niezgodną z wymaganiami Zamawiającego,
o
czym świadczy przedłożona wystawka w postaci zmontowanych mebli. Podkreślenia
wymaga, że wykonawca nie mógł zademonstrować innych mebli, niż te które zaoferuje
w
ofercie (Rozdział 3 ust. 7 SWZ), natomiast przedmiotowe środki dowodowego w postaci
zmontowanych mebli nie podlega
ły uzupełnieniu, gdyż służyły jednocześnie potwierdzeniu
zgodności z kryterium oceny ofert „ocena techniczna” (Rozdział 3 ust. 4 i ust. 5 SWZ).
Wobec tego w niniejszym stanie faktycznym brak
było możliwości do samodzielnego
poprawienia przez Zamawiającego rzekomej omyłki w treści oferty Unikat sp. j. Odwołujący
zaoferował bowiem rozwiązanie całkowicie inne od oczekiwanego przez UAM, które nie
może podlegać sanowaniu.
Ponadto wobec faktu, że nie potwierdził się zarzut odwołania odnoszący się do nie-
zgodności treści oferty z warunkami zamówienia Izba uznała, że w konsekwencji nie zasłu-
guje na
uwzględnienie również zarzut dotyczący wadliwego unieważnienia Postępowania.
Mając na uwadze wskazane okoliczności faktyczne i prawne Izba uznała, że odwoła-
nie podlega oddaleniu w całości i na podstawie art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O
kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574
oraz art. 575 ustawy Pzp
, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 zd. 1 w zw. z § 5 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
r
odzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), orzekając w tym zakresie
o
obciążeniu kosztami postępowania stronę przegrywającą, czyli Odwołującego.
Przewodniczący:
………………………………