Sygn. akt:
KIO 1863/22
WYROK
z dnia 26 lipca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Magdalena Rams
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lipca 2022 r.
odwołania wniesionego do Prezesa
Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 lipca 2022 r. przez wykonawcę A. Z. prowadzącego
działalność pod nazwą P.H.U. GAMMA, Warszawa,
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w
Dzielnicy Wola m. st. Warszawy,
przy udziale wykonawcy ZORA L. Z., H. Z. Sp. J., Warszawa
zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołania i nakazuje zamawiającemu Zakładowi Gospodarowania
Nieruchomościami w Dzielnicy Wola m. st. Warszawy (i) unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejsze; (ii) odrzucenie o
fertę wykonawcy ZORA L. Z., H. Z. Sp.
J., Warszawa na podstawie art. 224 ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp; (iii)
powtórzenie czynności badania i oceny ofert.
Kosztami
postępowania
odwoławczego
obciąża
zamawiającego
Zakład
Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola m. st. Warszawy i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę A. Z.
prowadzącego działalność pod nazwą P.H.U. GAMMA, Warszawa tytułem wpisu
od
odwołania;
zasądza od zamawiającego rzecz wykonawcy A. Z. prowadzącego działalność pod
nazwą P.H.U. GAMMA, Warszawa kwotę 18.600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania
oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………….
Sygn. akt:
KIO 1863/22
UZASADNIENIE
W dniu 14 lipca do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie wykonawcy A.
Z.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P.H.U. GAMMA A. Z. ul. Stanisława
Konarskiego 8, 01-355 Warszawa
(dalej „Odwołujący”) zarzucając zamawiającemu
Zakładowi Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola m. st. Warszawy z siedzibą
w Warszawie
(dalej „Zamawiający”) naruszenie w postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na usługi sprzątania nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy
zarządzanych przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola m.st.
Warszawy położonych w obrębie Terenowego Zespołu Obsługi Mieszkańców Ogrodowa w
okresie od lipca 2022 r. do września 2023 r. (dalej "Postepowanie”) naruszenie: (i) art. 226
ust. 1
pkt 8 ustawy Pzp w związku z art. 224 ust. 1, 5 i 6 ustawy Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę „ZORA — Z. L., Z. H.” Sp.j. z siedzibą w
Warszawie pomimo, że oferta tego wykonawcy zawiera rażąco niską cenę, a sam
wykonawca nie uczynił zadość ciążącemu na nim obowiązkowi i nie wyjaśnił
Zamawiającemu w sposób konkretny i jednoznaczny sposobu kalkulacji ceny złożonej oferty,
a tym samym nie obalił domniemania rażąco niskiej ceny jego oferty, co skutkować winno
uznaniem, że oferta tego Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę i powinna zostać
odrzucona; (ii) art. 239 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez
przeprowadzenie postępowania w sposób naruszający obowiązek zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wszystkich wykonawców, w szczególności w wyniku
błędnego i niezgodnego z przepisami ustawy Pzp wyboru, jako oferty najkorzystniejszej
oferty wykonawcy „ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j. z siedzibą w Warszawie oraz zaniechania
odrzucenia oferty wskazanego wyżej wykonawcy i tym samym zaniechanie wyboru, jako
oferty najkorzystniejszej, oferty Odwołującego; (iii) względnie naruszenie art. 224 ust. 1 w
zw. z art. 224 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy „ZORA — Z. L.,
Z. H.
” Sp.j. z siedzibą w Warszawie do złożenia dodatkowych wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów stanowiących potwierdzenie wyjaśnień złożonych w piśmie z dnia 12.06.2022 r.;
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności polegającej na wyborze oferty Wykonawcy „ZORA — Z. L., Z. H.”
Sp.
j. z siedzibą w Warszawie, jako oferty najkorzystniejszej, odrzucenie oferty wykonawcy
„ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j. z siedzibą w Warszawie, jako zawierającą rażąco niską cenę,
nakazanie Zamawiającemu ponownego badania i oceny ofert złożonych ww. Postepowaniu,
nakazanie Zamawiającemu wyboru, jako oferty najkorzystniejszej oferty Odwołującego,
ewentualnie nakazanie Zamawiającemu wezwania wykonawcy „ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j. z
siedzibą w Warszawie do złożenia dodatkowych wyjaśnień zaoferowanych cen lub kosztów,
lub
ich istotnych części składowych, zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego w kwocie 15.000 zł.
W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt XI ppkt 12
SWZ zatytułowanym „Opis sposobu obliczenia ceny” Zamawiający wskazał, cyt. (…)„
Wykonawca
uwzględniając wszystkie wymogi, o których mowa w SWZ, zobowiązany jest w
cenie brutto uj
ąć wszelkie koszty niezbędne dla prawidłowego oraz pełnego wykonania
przedmiotu zamówienia, zgodnie z warunkami wynikającymi z dokumentów zamówienia. W
zwi
ązku z powyższym cena oferty musi uwzględniać wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia, w szczególności koszty robocizny, materiałów prac, sprzętu oraz środków
transportu, objętych przedmiotem umowy”. Dowód: - Ogłoszenie o zamówieniu z dnia
30.03.2022 r. wraz z Specyfikacj
ą Warunków Zamówienia (w aktach postępowania)
W toku wskazanego wyżej postepowania złożone zostało w sumie 6 ofert. Podczas aukcji
elektronicznej przeprowadzonej w dniu 03.06.2022 r.
poszczególni Wykonawcy złożyli oferty
opiewające na następujące kwoty:
Alerobale.pl R. Z.
— na kwotę: 853.000 zł brutto,
P.H.U. Gamma A. Z.
— na kwotę 850.000 zł brutto,
Skromak Sp. z o.o.
— na kwotę 50.060 zł brutto,
Konsorcjum MEGATHERM Sp. z o.o. S. A.
Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe -
na kwotę 999.900 zł brutto,
B. K. TRNAS-
KAM 2 na kwotę 950.000 zł brutto,
„ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j. na kwotę 512.999 zł brutto
Dowód: Historia przebiegu aukcji nr A-51-2022 z dnia 03.06.2022 r. (w aktach postępowania)
Odwołujący wskazał, że zważając na wartość złożonych ofert Zamawiający stwierdził
podczas posiedzenia komisji przetargowej w dniu 06.06.2022 r., biorąc pod uwagę wartość
zamówienia powiększonego o należny podatek od towarów i usług, iż w celu zbadania ofert
pod kątem rażąco niskiej ceny należy ustalić próg wartości zamówienia uzasadniający
badanie oferty w trybie art. 224 ust.2 pkt 1 Pzp na poziomie 700.374,61
zł brutto. W świetle
poczynionych ustaleń dwie oferty zostały zakwalifikowane jako budzące wątpliwości i
wymagające złożenia wyjaśnień. Była to oferta złożona przez Skromak Sp. z o.o. oraz
„ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j. W związku z powyższym Zamawiający zwrócił się do obu
wymienionych wyżej wykonawców w trybie art. 224 ust. 2 pkt 1 Pzp z wezwaniem do
złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Dowód: - Protokół nr 7 posiedzenia
komisji przetargowej z dnia 06.06.2022 r. (w aktach post
ępowania); Pisma Zamawiającego z
dnia 06. 0
6.2022 r. (w aktach postępowania). Odwołujący wskazał, że w treści skierowanych
do wykonawców pism Zamawiający wezwał ich do udzielania wyjaśnień, w tym złożenia
dowodów w zakresie wyliczenia ceny. Szczegółowe i poparte dowodami wyjaśnienia
dotyczące treści złożonej oferty miały dotyczyć w szczególności:
• Wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków usług;
Oryginalności usług oferowanych przez Wykonawców;
• Zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2022 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz.
2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest
realizowane zamówienie;
• Zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
• Zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej.
W odpowiedzi na przesłane pismo spółka Skromak Sp. z o.o. pismem z dnia 10.06.2022 r.
potwierdził, że oferta złożona w toku aukcji zawiera rażąco niską cenę. Natomiast spółka
„ZORA — Z. L., Z. H.” Sp.j. pismem z dnia 12.06.2022 r. złożył wyjaśnienia wskazując
ogólne okoliczności przemawiające za prawidłowością wyliczenia zaoferowanej ceny.
Złożone przez tego Wykonawcę wyjaśnienia zostały uwzględniona przez Zamawiającego.
Dowód: - Pismo Skromak Sp. z o.o. z dnia 10.06.2022 r. (w aktach postępowania); Pismo
„ZOR4 — Z. L., Z. H.” Sp.). z dnia 12.06.2022 r. (w aktach postępowania).
Odwołujący wskazał, że konsekwencja powyższego było dokonanie przez Zamawiającego
wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez „ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j. z
siedzibą w Warszawie w dniu 04.07.2022 r. Dowód: - Informacja o wyborze oferty z dnia
04.07.2022 r.
Zarzut naruszenia art. 224 ust. 1,5, 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp.
W
ocenie Odwołującego Zamawiający dokonujący wyboru oferty złożonej przez Wykonawcę
naruszył przepisy Pzp w szczególności art. 224 ust. 1,5, 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8
nakazujące odrzucenie oferty w przypadku stwierdzenia, iż zawiera ono rażąco niską cenę.
W kontekście postawionego wyżej zarzutu warto przypomnieć, że zgodnie z orzecznictwem
Krajowej Izby Odwoławczej: Celem postępowania wyjaśniającego sposób kalkulacji ceny jest
ustalenie faktów świadczących o tym, że zaoferowana przez wykonawcę cena jest realna,
wiarygodna i zapewni prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia procedura
wyjaśniająca musi zmierzać do klarownego wyjaśnienia sposobu skalkulowania ceny oferty,
a także wątpliwych jej kosztów. Wezwany do złożenia wyjaśnień wykonawca w ramach
odpowiedzi na wezwanie powinien przedłożyć wyjaśnienia i dowody, które w jego ocenie
uzasadniają przyjętą wycenę przedmiotu zamówienia, zaś zamawiającemu pozwolą
zweryfikować wiarygodność i prawidłowość przedłożonych wyjaśnień sposobu wyliczenia
ceny. Wyjaśnienia wykonawcy powinny zawierać jednoznaczne informacje, przekładające
się na uchwytne i wymierne wartości ekonomiczne, co powinno zostać poparte adekwatnymi
i wiarygodnymi dowodami (art. 224 ust. 5 ustawy Pzp
), ponieważ brak udowodnienia
realności ceny skutkuje odrzuceniem oferty na podstawie 226 ust. 1 pkt 8w. zw. z art. 224
ust. 6 ustawy Pzp
(Zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 lipca 2021 roku, sygn.
akt: KIO 1481/21).
Odwołujący wskazał, że zgodnie z orzecznictwem, dla zakwalifikowania oferty do dalszego
postępowania nie jest wystarczające złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, lecz wyjaśnień
odpowiednio umotywowanych,
przekonujących, że zaproponowana oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny (por. uzasadnienia wyroków Sądu Okręgowego w Warszawie wydanych:
5 stycznia 2007 r. sygn. akt V Ca 2214/06, 13 lutego 2014 r. sygn. akt V Ca 3765/13
(dotyczył wyroku Izby z 22 października 2013 r. sygn. akt KIO 2354/13) oraz 17 lutego 2014
r. sygn. akt V Ca 3547/13 (dotyczył wyroku Izby z 7 października 2013 r. sygn. akt: KIO
2216/13, KIO 2221/13). Jak trafnie wskazał Sąd Okręgowy w Warszawie w uzasadnieniu
wyroku z 8 czerwca 2006 r. sygn. akt V Ca 459/06 postępowanie wyjaśniające ma utwierdzić
zamawiającego, że dokonana przez niego wstępna ocena oferty jest prawidłowa lub nie.
Jeśli lektura wyjaśnień pozostawia istotne wątpliwości co do tego, że wykonanie przedmiotu
zamówienia za cenę wskazaną w ofercie jest możliwe, zamawiający jest zobowiązany do
odrzucenia oferty.
W ocenie
Odwołującego Wykonawca, którego oferta wybrana została jako najkorzystniejsza,
wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi z art. 224 ust. 5 nie wykazał że jego oferta nie
zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu. Przede wszystkim zaś nie przedstawił żadnych
dowodów potwierdzających przedstawioną kalkulacje oraz podniesione argumenty.
Wyjaśnienia Wykonawcy należy uznać za niezwykle ogólne oraz pozbawione możliwości
weryfikacji, a także odnoszące się do bliżej nieokreślonych wartości i wyliczeń. W tym
miejscu dokonując szczegółowej analizy złożonych wyjaśnień trzeba zauważyć co następuje:
pkt 2 wyjaśnień zawartych w piśmie z dnia 12.06.2022 r. Wykonawca nadmienia, cyt.
Przeprowadzono
dokładną analizę koniecznych środków zarówno na zakupy, jak i
wykonawstwo. Uważamy, że analiza ta została przeprowadzona w sposób właściwy i
pozwoli na należyte i staranne wykonanie zadanie
Odnosząc się do powyższego, należy zauważyć, że mimo rzekomego sporządzenia
dokładnej analizy Wykonawca nie wskazuje w żadnym miejscu, jakie środki będzie musiał
przeznaczyć na zakupy, jaka jest ich szacunkowa ilość oraz wartość. Jest to tym bardziej
zaskakujące, że sam Wykonawca wskazuje, że posiada dokładną analizę, której jednak nie
zdecydował się załączyć do przedmiotowych wyjaśnień.
pkt 3 wyjaśnień wskazuje, że cyt. „ Firma kierowała się cenami ogólnie obowiązującymi
przy tego rodzaju pracach prowadzonych na terenie m.st. Warszawy i wykonywanych
przez nasz
ą firmę.
W treści wyjaśnień brak konkretnego wskazania, jakie to są ceny ogólnie obowiązujące oraz
jakich konkretnie kosztów dotyczą, co w konsekwencji uniemożliwia weryfikację czy
faktycznie ów ceny noszą walor „ ogólnie obowiązujących”. Wydaje się, że gdyby tak w
istocie było to różnice między ofertami innych wykonawców nie byłyby tak znaczne. Dalej
należy wskazać, że pomimo odwołania się przez Wykonawcę do prac uprzednio
wykonywanych przez Wykonawcę, w treści wyjaśnień nie wskazano, jakie to były prace, jaki
b
ył ich zakres oraz, jakie ceny zastosowano przy wykonaniu tych prac.
W pkt 4 pisma wykonawca wyjaśnił cyt. „Istotną sprawą, która była brana pod uwagę
przy opracowywaniu kalkulacji jest fakt, iż zatrudniamy osoby z niepełnosprawnością w
różnym stopniu, co obniża nam koszty pracowników 40 % wynagrodzenia jest
refundowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Z treści złożonych wyjaśnień nie sposób ustalić, ilu pracowników jest niepełnosprawnych,
jaki stopień niepełnosprawności mają poszczególni pracownicy, w związku z czym nie
można ustalić, jaka będzie faktyczna wartość dofinansowania finansowanego ze środków
PEFRON. Ponadto do treści wyjaśnień nie złożono jakiegokolwiek dowodu
potwierdzającego, iż Wykonawca faktycznie zatrudnia osoby z niepełnosprawnością.
Dalej w pkt 4 pisma Wykonawca wyjaśnił, cyt. „Do obliczenia wynagrodzeń
pracowników przyjęto: krotność sprzątanie średnio 30 dni na miesiąc, stawka
roboczogodziny z
obciążeniami 24,50 ilość pracowników 7 os., do zbierania śmieci
wykorzystujemy samochód elektryczny typu melex, worki na śmieci 1201 2500 szt. Na
miesi
ąc 613, 77 zł brutto, czas pracy przy sprzątaniu terenu 6 godzin dziennie, psi
pakiet koszt około 150 do 200 złotych na miesiąc, środki myjące, szczotki, mopy, miotły
ok
oło 500 zł miesięcznie (z poprzedniego kontraktu został nam bardzo duży zapas w
magazynie) ". Koszty pracy
wynoszą 32183, 77 zł na miesiąc, trzeba pamiętać, że
zostan
ą pomniejszone o zwrot pracowników z PEFRON”
W ocenie Odwołującego, przywołane wyjaśnienia nie dają odpowiedzi na pytanie dotyczące,
w jaki sposób wyliczone zostało wynagrodzenie godzinowe pracowników, czy przy ustalaniu
jego wartości Wykonawca wziął pod uwagę koszty wynikające z przepisów prawa praca, do
których zaliczyć można poza składkami na szeroko rozumiane ubezpieczenia społeczne
m.in.
obowiązkowe badania lekarskie (wstępne, okresowe, kontrolne), szkoleń BHP;
wynagrodzenie chorobowe przez okres pierwszych 33 dni nieobecności z powodu
choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną lub 14 dni, w przypadku
osób, które ukończyły 50 lat;
płatny urlop wypoczynkowy w wymiarze 20 lub 26 dni w roku, w zależności od stażu
pracy pracownika;
4) rekompensata ewentualnej pracy w godzinach nadliczbowych (dodatek albo czas
wolny);
5) prowadzenie i przechowywanie (przez okres 10 lat po ustaniu stosunku pracy)
dokumentacji pracowniczej, w tym ewidencji czasu pracy;
wynagrodzenie w okresach niewykonywania pracy, kiedy przepisy tak stanowią, np.
w okresie przestoju niezawinionego przez pracownika (art. 81 Kodeksu pracy);
Pracownicze Plany Kapitałowe.
W ocenie Odwołującego, wyliczenia przedstawione przez Wykonawcę wskazują ponadto, iż
dla wykonania czynności przewidzianych zakresem zamówienia wystarczającym będzie
zatrudnienie 7 pracowników z dobowym wymiarem czasu pracy 6 godzin dziennie.
Jednocześnie w treści wyjaśnień brak jest wskazań, na jakiej podstawie Wykonawca dokonał
tego rodzaju ustaleń. Wątpliwości dotyczące liczby pracowników niezbędnych do wykonania
zamówienia zdają się być tym większe jeśli weźmiemy pod uwagę zakres obowiązków
Wykonawcy koniecznych do wykonania w ramach przedmiotowego zamówienia. Mianowicie
w treści załącznika nr 2 do projektu umowy wskazano następujące obowiązki wykonawcy:
zamiatanie podestów i stopni klatek schodowych oraz przetarcie kurzu z balustrad z
podchwytami, skrzynek pocztowych, grzejników, gablot w miarę potrzeb, lecz nie
rzadziej niż 1 raz w tygodniu,
Zamiatanie korytarzy, kabin dźwigowych, ustępów ogólnego dostępu oraz zsypów i
altanek śmietnikowych — codziennie;
3) Zamiatanie i sprz
ątanie hal garażowych, schodów piwnicznych, pralni, suszarni,
strychów, wskazanych węzłów c.o., świetlików, a w miarę' potrzeb, co najmniej I
raz w tygodniu usuwanie zbędnych przedmiotów z tych pomieszczeń;
4) Sprz
ątanie powierzchni zewnętrznej musi odbywać się w godzinach wczesno
porannych.
Sprzątanie ciągów pieszych (z wyłączeniem ciągów pieszych, na
których jest dopuszczony płatny postój), uliczek wewnątrzosiedlowych po całej
szerokości, bram, prześwitów bramowych, podwórek, placów publicznych,
dojazdów, chodników, a w szczególności dojść do budynków i altanek
śmietnikowych — codziennie;
Najpóźniej do godziny 8:00 rano, a w okresie od I listopada do 31 marca do godziny
10:00 rano, sprz
ątanie placów zabaw, boisk wielofunkcyjnych, siłowni
plenerowych, cykliczne oczyszczanie krat doświetlenia piwnic tzw. fosy poprzez
zamiecenie i wygrabienie z nieczystości, szkieł, niedopałków papierosów, kamieni
z podłoża utwardzonego, piaskowego oraz powierzchni poliuretanowej i
trawnikowej;
6) Dezyns
ekcja i dezynfekcja altan śmietnikowych, zsypów i ustępów ogólnego dostępu,
piwnic -
w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu;
Mycie podestów i stopni klatek schodowych wraz z cokołami, balustrad z
podchwytami oraz ustępów ogólnego dostępu - w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej
niż I raz w tygodniu;
Mycie lamperii ścian klatek schodowych oraz mycie i dezynfekcja pomieszczeń
wspólnego użytkowania w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
9) Mycie i dezynfekcja drzwi, klamek, przycis
ków domofonów wind i innych urządzeń
czy elementów w częściach wspólnych budynku - w miarę potrzeb, ale nie
rzadziej niż 1 raz w tygodniu;
10) Mycie okien
wewnątrz oraz na zewnątrz z ramami okiennymi oraz parapetami na
klatkach schodowych i w pomieszczeniach o
gólnych, luksferów, gablot, skrzynek
pocztowych, grzejników, stolarki drzwiowej i kloszy co 2 miesiące oraz w miarę
potrzeb. Usługa mycia okien musi być wykonana również tam, gdzie należy użyć
specjalistycznego sprzętu;
Mycie bram i prześwitów bramowych - w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz na
kwartał;
Mycie ławek osiedlowych - w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
Mycie i dezynfekcja tablic informacyjnych, regulaminów i urządzeń dotykowych na
placach zabaw, siłowniach plenerowych i wybiegach dla psów - w miarę potrzeb,
lecz nie rzadziej niż I raz w miesiącu;
Oczyszczanie z błota niezabudowanej części nieruchomości (przejść dla pieszych,
jezdni,
krawężników, studzienek ściekowych) w tym także wpustów deszczowych,
zasuw wodnych i gazowych -
w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz w
miesiącu;
Czyszczenie z nieczystości oraz liści daszków nad wejściami do klatek schodowych
oraz płacht i daszków zakrywających piaskownice - w miarę potrzeb, lecz nie
rzadziej niż I raz w miesiącu, a w sezonie zimowym usuwanie zalegającego
śniegu;
Opróżnianie ogólnodostępnych koszy ulicznych i koszy na odchody zwierzęce wraz z
wymianą worków na nowe oraz składowanie nieczystości w pojemnikach
przeznac
zonych do zbierania odpadów zmieszanych, zlokalizowanych przy
siedzibie Terenowego Zespołu Obsługi Mieszkańców lub miejscach wskazanych -
codziennie, od poniedziałku do soboty. Mycie ogólnodostępnych koszy ulicznych i
koszy na odchody zwierzęce — w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż I raz w
miesi
ącu. Wykaz koszy ulicznych stanowi załącznik nr 2A, a wykaz koszy na
odchody zwierzęce stanowi załącznik nr 2B;
17) Oczyszczanie (
włącznie z dniami wolnymi od pracy i świątecznymi), ze śniegu i lodu,
niezabudowanej
cz
ęści nieruchomości (przejść dla pieszych, uliczek
wewnątrzosiedlowych po całej szerokości, krawężników, studzienek ściekowych,
dojazdów, dojść do budynków i altanek śmietnikowych) w tym także wpustów
deszczowych, zasuw wodnych i gazowych, usuwanie gołoledzi oraz pryzmowanie
śniegu po opadach, oraz dodatkowa obsługa terenów w przypadku zdarzeń
losowych, niemożliwych do przewidzenia w dacie zawarcia umowy lub będących
wynikiem nadzwyczajnych warunków atmosferycznych — według potrzeb. Przy
obfitych opadach śniegu Wykonawca ma obowiązek rozpocząć oczyszczanie
najpóźniej po 2 godzinach od powstania opadów śniegu, niezależnie od pory dnia
czy nocy. Do zwalczania śliskości chodników zakazuje się stosowania środków
chemicznych.
Zamawiający zapewnia skrzynie na piach wraz z piachem;
Sprzątanie z odpadów komunalnych zieleńców, kwietników, rabat kwiatowych,
krzewów żywopłotowych oraz krzewów rosnących indywidualnie lub w grupach —
w miarę potrzeb lecz nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu;
Grabienie trawników - w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu;
Grabienie liści, pakowanie do przezroczystych worków (zakupionych przez
Wykonawcę) lub pryzmowane na wielorazowych płachtach (zakupionych przez
Wykonawcę) i ustawianie w miejscach gromadzenia odpadów, wyznaczonych
przez TZOM oraz zgłaszanie gotowości do wywozu — niezwłocznie. Zamawiający
zastrzega sobie prawo wyboru metody zbierania liści (pakowanie do worków lub
pryzmowanie na płachtach) w zależności od wytycznych w tym zakresie.
Zamawiający powiadomi Wykonawcę o wyborze metody jak również w przypadku
zmia
ny zaleceń w tym zakresie Do sprzątania liści z trawników i chodników
zakazuje się stosowania dmuchaw.
21) Sprz
ątanie i oczyszczanie opasek przy budynkach, przestrzeni chodników, ciągów
pieszych, przestrzeni pomiędzy płytkami chodnikowymi, placów utwardzonych,
dróg wewnątrzosiedlowych i krawężników zarówno z nieczystości jak i drobnej
roślinności w sezonie wiosenno-letnim w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż 1 raz
w tygodniu.
22) Podlewan
ie zieleńców i rabat kwiatowych, po udostępnieniu przez Zamawiającego,
miejsc poboru wody
— w sezonie wiosenno-letnim w miarę potrzeb, lecz nie
rzadziej niż 1 raz w tygodniu.
Zbieranie odpadów i nieczystości — codziennie.
Niezwłoczne zgłaszanie gabarytów, elektrośmieci na terenach lub pod altanami
śmietnikowymi.
25) Mycie specjalistyczne (
wymagające dwukrotnego użycia maszyn szorująco -
zbieraj
ących, z wykorzystaniem wody i płynów nisko - pieniących o
właściwościach
antypoślizgowych)
oraz
mycie
brzegów
powierzchni
niedostępnych dla sprzętu, hal garażowych w budynku przy ul. Sławińskiej 2A —
raz na kwartał.
Wykonawca wywiesi na klatach schodowych budynku informację o planowanym
terminie wykonania usługi z podaniem nazwy firmy oraz numeru kontaktowego
Wykonawcy.
W ocenie Odwołującego, analizując zakres zadań powierzanych Wykonawcy w ramach
zamówienia już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, iż wskazana liczba pracowników w
ilości 7 jest niewystarczająca dla prawidłowego wykonania zadania, zwłaszcza jeśli cześć
pracowników miałaby być osobami niepełnosprawnymi.
Odwołujący wskazał, że w wyjaśnieniach Wykonawcy na próżno szukać informacji o
dodatkowych kosztach pracowniczych wynikających chociażby z konieczności zatrudnienia
dodatkowego personelu w razie absencj
i, któregokolwiek z pracowników, konieczności
zapłaty wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, niedziele czy święta.
Wykonawca dokonując ustalenia kosztów związanych z zakupem worków na śmieci czy
sprzętu posługuje się szacunkowymi kwotami nie popartymi jakimikolwiek dokumentami
finansowymi
— np. faktura, które mogłyby potwierdzić, iż faktycznie jest w stanie np. zakupić
2500 szt. worków 120 1 w cenie 613,77 zł brutto. Podobnie sytuacja przedstawia się w
przypadku zakupu mioteł, czy środków czystości — w tym zakresie również nie
przedstawiono jakichkolwiek dowodów.
Wyliczenia wykonawcy nie uwzględniają również innych kosztów możliwych do
przewidzenia, jak chociażby inflacja, skutkująca wzrostem obciążeń finansowych
Wykonawcy.
5) W pkt 5
wyjaśnień wykonawca wskazał, cyt. „ analogicznie opracowano każdą z pozycji
kosztorysu ofertowego
Odwołujący wskazał, że w kontekście powyższego należy zadać pytanie czy wyliczenia
przedstawione w pkt 4 dotyczyły zatem jedynie jedne pozycji kosztorysu, skoro pozostałe
pozycje są wyliczane w analogiczny sposób, a jeśli tak to jaka jest wartość miesięcznego
kosztu pracy dla wszystkich pozycji kosztorysu ofertowego.
Uzupełniając swoje wyjaśnienia Wykonawca podniósł jako argument cyt. „Ponadto,
firma posiada
sprzęt, który w ekonomiczny sposób obniża koszty wykonania
zamówienia np. grabienia liści, zamiatania mechanicznego
Odwołujący wskazał że Wykonawca nie określił jaki to sprzęt, w jakiej ilości go posiada, w
jakim stopniu usprawnia on wykonanie zamówienia, ile wynoszą koszty eksploatacji takiego
sprzętu, czy sprzęt ten stanowi jego własność czy też konieczne jest ponoszenie
dodatkowych kosztów związanych z jego używaniem . W efekcie, z treści wypowiedzi
Wykonawcy w zasadzie nie sposób wywnioskować, jaki wpływ ma posiadanie sprzętu na
możliwość i koszt wykonania zamówienia. Dodatkowo trzeba nadmienić, że Wykonawca nie
przedkłada, jakichkolwiek dowodów potwierdzających fakt posiadania wspomnianego
sprzętu.
Ostatni argumentem mający wskazywać na prawidłowość wyliczeń dokonanych przez
Wykonawcę jest, cyt. „posiadanie bazy dla pracowników w ścisłym centrum Warszawy,
które obniża koszty transportu oraz skraca czas dojazdu w mieście, co np. ułatwia
szybkie podjęcie interwencji.
Wykonawca formułując swoją wypowiedź nie wskazuje, gdzie rzekoma baza się znajduje,
ani jaki tytuł prawny do tej bazy posiada. Przykładowo jeśli jest to obiekt wynajmowany to nie
wiemy jaki jest koszt tego najmu i w jakim zakresie może wpływać na cenę całej oferty.
Przedmiotowe
zastrzeżenia podniesione przez Odwołującego nabierają jeszcze większego
znaczenia w obliczu brzmienia art. 224 ust. 5, który statuuję zasadę rozkładu ciężaru
dowodzenia w ramach postępowania wyjaśniającego. W ślad za przywołanym przepisem:
Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na
wykonawcy. Co więcej jak podkreśla się w orzecznictwie: Wyjaśnienia powinny być jak
najbardziej szczegółowe i zawierać wszystkie aspekty mające wpływ na cenę, tak aby nie
pozostawiały wątpliwości co do prawidłowego jej wyliczenia, a jednocześnie nie mogą
opierać się tylko na samych oświadczeniach wykonawcy” (tak Sąd Okręgowy w Warszawie
w wyroku z dnia 9 kwietnia 2010 r. sygn. akt IV Ca 1299/09). Ponadto judykatura wskazuje,
iż skierowanie przez zamawiającego wezwania do wykonawcy na podstawie art. 224 ust. 1
Ustawy, statuuje swoiste „domniemanie” wystąpienia rażąco niskiej ceny (tak m.in. w wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 17 września 2020 r., KIO 1856/20). Jeżeli wykonawca
pragni
e uniknąć odrzucenia swojej oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Ustawy, powinien
podjąć stosowne działania w celu wzruszenia tego domniemania, poprzez przedstawienie
odpowiednich wyjaśnień oraz dowodów potwierdzających, iż zaproponowana przez niego
c
ena nie jest rażąco niska. Innymi słowy to Wykonawca wykorzystując dostępne mu środki
dowodowe zobowiązany jest podjąć takie działania, aby domniemanie rażąco niskiej ceny
został skutecznie i w sposób niebudzący wątpliwości obalone, ewentualna bierność bądź
niedokładność Wykonawcy, będącego profesjonalistą, musi prowadzić do odrzucenia
złożonej przez niego oferty.
W ocenie Odwołującego konfrontując treść złożonych przez Wykonawcę wyjaśnień z
opisanymi wyżej normami postępowania należy uznać, że wylistowane w treści pisma z dnia
12.06.2022 r. wyjaśnienia Wykonawcy nie spełniają wymogu udowodnienia, że
zaproponowana cena ofertowa nie jest rażąco zaniżona. Podniesione przez Wykonawcę
argumenty mają charakter niezwykle ogólny, nie stoją za nimi jakiekolwiek konkretne liczby,
informacje czy dowody pozwalające na rzetelną i obiektywną ocenę realności i rentowności
przedsięwzięcia.
Odwołujący zwrócił uwagę, że dokonując oceny prawidłowości zachowania Zamawiającego
w toku postepowania, w świetle przywołanego orzecznictwa oraz podniesionej argumentacji,
wskazanym jest odwołanie się do treści art. 224 ust. 6 Pzp, zgodnie z którym: Odrzuceniu,
jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił
wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie
uzasadniam podanej w ofercie ceny lub kosztu. Z analizy brzmienia przywołanej normy
możemy wywnioskować następującą normę postepowania Zamawiającego: jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny (hipoteza), oferta ta
podlega odrzuceniu jako oferta z rażąco niską ceną (dyspozycja). Obecnie obowiązująca
regulacja wprost odzwierciedla interpretację poprzednio obowiązującego art. 90 ust. 3 który
literalnie stanowił, że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeżeli dokonana ocena
wyjaśnień wraz ze złożonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w
stosunku do przedmiotu zamówienia. Oczywiste było bowiem, że za takie "potwierdzenie”,
które rzadko wprost wynika ze złożonych wyjaśnień wraz z dowodami, należy również
poczytać sytuację, w której nie potwierdzają one, że cena oferty nie jest rażąco niska. De
lege lata nie może być również wątpliwości, że niewykazanie przez wezwanego do
wyjaśnień wykonawcę, że cena jego oferty nie jest rażąco niska mieści się w zakresie
hipotezy normy prawnej dotyczącej oferty zawierającej rażąco niską cenę w stosunku do
przedmiotu zamówienia, którą w takiej sytuacji, zgodnie z dyspozycją tej normy,
zamawiający obowiązany jest odrzucić (art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp). (Zob. wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 24 stycznia 2022 r. sygn. akt: KIO 3738/21).
W ocenie Odwo
łującego, brak działania Zamawiającego zgodnie z opisaną wyżej normą
polegającego na odrzuceniu oferty jako rażąco zaniżonej, w przypadku stwierdzenia, iż
Wykonawca nie obalił domniemania, o którym mowa w art. 224 ust. 5 ustawy Pzp, należy
uznać zatem za działanie naruszające normę art. 224 ust. 6 oraz 226 ust. 1 pkt 8 ustawy
Pzp. Z tego względu niniejsze odwołanie oraz podniesione w nim zarzuty w pełni zasługują
na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia art. 239 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp.
W efekcie wskazanych wyżej naruszeń przepisów ustawy Pzp doszło jednocześnie do
naruszenia przez Zamawiającego kolejnych norm prawnych zawartych w art. 239 ustawy
Pzp art. 16 pkt 1
i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez udzielenie zamówienia wykonawcy
wybr
anemu z naruszeniem przepisów postepowania.
Zarzut ewentualny zaniechania wezwania Wykonawcy do wyjaśnień rażąco niskiej ceny
Powyższy zarzut naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp Odwołujący podnosi z daleko idącej
ostrożności na wypadek, gdyby Izba uznała, że odrzucenie oferty Wykonawcy „ZORA Z. L.,
Z. H.
” Sp. j. z siedzibą w Warszawie na obecnym etapie postępowania, na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP byłoby przedwczesne. Jednocześnie Odwołujący podkreśla, że
w jego ocenie
wyjaśnienia złożone przez wykonawcę na pierwsze wezwanie noszą cechy
wyjaśnień nierzetelnych, pobieżnych, a przede wszystkim w żadnym stopniu
nieudowodnionych.
Izba ustaliła co następuje:
Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
pn.:
„Usługi sprzątania nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy zarządzanych
przez Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Wola. m.st. Warszawy
położonych w obrębie Terenowego Zespołu Obsługi Mieszkańców Ogrodowa w okresie od
lipca 2022 r. do września 2023 r.”.
Izba ustaliła, że zgodnie z pkt XI ppkt 12 SWZ „Opis sposobu obliczenia ceny”, Zamawiający
wskazał, cyt. (…) Wykonawca uwzględniając wszystkie wymogi, o których mowa w SWZ,
zobowi
ązany jest w cenie brutto ująć wszelkie koszty niezbędne dla prawidłowego oraz
pełnego wykonania przedmiotu zamówienia, zgodnie z warunkami wynikającymi z
dokumentów zamówienia. W związku z powyższym cena oferty musi uwzględniać wszystkie
koszty zwi
ązane z realizacją zamówienia, w szczególności koszty robocizny, materiałów
prac, sprzętu oraz środków transportu, objętych przedmiotem umowy”.
Izba ustaliła, że w postępowaniu oferty złożyło 6 wykonawców. Zamawiający w dniu 3
czerwca 2022 r. przeprowadził aukcję elektroniczną, w toku której poszczególni wykonawcy
złożyli następujące oferty:
Alerobale.pl R. Z.
— na kwotę: 853.000 zł brutto,
P.H.U. Gamma A. Z.
— na kwotę 850.000 zł brutto,
Skromak Sp. z o.o.
— na kwotę 50.060 zł brutto,
Konsorcjum MEGATHERM Sp. z o.o. S. A.
Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe -
na kwotę 999.900 zł brutto,
B. K.TRNAS-
KAM 2 na kwotę 950.000 zł brutto,
„ZORA — Z. L., Z. H.” Sp.j . na kwotę 512.999 zł brutto
Izb
a ustaliła, że Zamawiający w celu zbadania ofert złożonych w postępowaniu pod kątem
rażąco niskiej ceny dokonał wyliczenia średniej arytmetycznej wszystkich ofert. Średnia to
wniosła 1.000.535,16 zł. Izba ustaliła, że 30 % tej kwoty wniosło: 700.374,61 zł
W związku z powyższych Zamawiający w dniu 6 czerwca 2022 r., biorąc pod uwagę wartość
zamówienia powiększonego o należny podatek od towarów i usług, iż w celu zbadania ofert
pod kątem rażąco niskiej ceny wezwał dwóch wykonawców do złożenia w trybie art. 224 ust.
2 pkt 1 ustawy Pzp
wyjaśnień dotyczących wyceny przedmiotu zamówienia tj. wykonawcę: (i)
Skromak Sp. z o.o. oraz (ii)
„ZORA — Z. L., Z. H.” Sp. j.
Izba ustaliła, że w treści skierowanych do wykonawców pism Zamawiający wezwał ich do
udzielania wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny. Szczegółowe i
poparte dowodami wyjaśnienia dotyczące treści złożonej oferty miały dotyczyć w
szczególności:
• Wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo korzystnych warunków usług;
Oryginalności usług oferowanych przez Wykonawców;
• Zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalon
ych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2022 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz.
2207) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest
realizowane zamówienie;
• Zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie;
• Zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej.
Izba ustaliła, że w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, spółka Skromak Sp. z o.o.
pismem z dnia 10 czerwca
2022 r. potwierdził, że oferta złożona w toku aukcji zawiera
rażąco niską cenę.
Izba ustaliła, że wykonawca Zora pismem z dnia 12 czerwca 2022 r. złożył wyjaśnienia
wskazując okoliczności przemawiające za prawidłowością wyliczenia zaoferowanej ceny.
Izba ustaliła, że Zamawiający w dniu 4 lipca 2022 r. dokonał wyboru oferty wykonawcy Zora
jako oferty najkorzystniejszej
w Postępowaniu.
Izba zważyła co następuje:
W ocenie Izby zarzuty podniesione przez Odwołującego okazały się zasadne, co skutkowało
uwzględnieniem odwołania.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt,
lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia lub
wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części
składowych. Ponadto, zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp, odrzuceniu, jako oferta z rażąco
niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w
wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają
podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Oznacza to, iż ustawodawca przewidział dwie przesłanki
obligujące zamawiającego do odrzucenia oferty wykonawcy: (i) brak złożenia wyjaśnień; (ii)
ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco
niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Nie ulega wątpliwości, że pierwsza z
wymienion
ych wyżej przesłanek nie ma zastosowania bowiem wykonawca ZORA złożył
wyjaśnienia. Zdaniem jednak Izby złożone przez wykonawcę wyjaśnienia nie potwierdzały
realności ceny za realizację zamówienia. Podkreślić należy, że ustawodawca nakłada na
wykonawcę w art. 224 ust. 6 ustawy Pzp obowiązek złożenia wyjaśnień, w tym dowodów
potwierdzających realność zaoferowanej ceny lub jej istotnych części składowych.
W
yjaśnienia wykonawcy nie mogą ograniczyć się do ogólnych zapewnień co do realizacji
przedmiotu zamówienia po cenach wskazanych w formularzu oferty. Twierdzenia wykonawcy
winny
znaleźć odniesienie do opisu przedmiotu zamówienia zawartego w SWZ, wymagań
Zamawiającego i przedstawić konkretne, wiarygodne i rzetelne analizy, potwierdzone
odpowiednimi dowodami. Ty
lko bowiem w takiej sytuacji zamawiający będzie miał możliwość
rzeczywistego zweryfikowania realności zaproponowanej ceny. Wyeliminowanie z
postępowania ofert zawierających rażąco niskie ceny jest istotne z uwagi na znaczną
szkodliwość takich ofert, które mogą opierać się na nieracjonalnych pod względem
technicznym, ekonomicznym lub prawnym założeniach lub praktykach, co może w
konsekwencji skutkować uchybienia na etapie realizacji zamówień. Oczywistym jest bowiem,
że
rażąco niska cena uderza w uczciwych, działających zgodnie z przyjętymi praktykami
rynkowymi wykonawców, którzy rzetelnie wycenili swoją ofertę. Oferta zawierająca rażąco
niską cenę naraża równocześnie zamawiającego na ryzyko wykonania zamówienia na
niższym niż wymagany poziom jakości, ponieważ wykonawca na etapie realizacji umowy,
szukając oszczędności, próbuje działać niezgodnie z wytycznymi SWZ. To zaś może
również skutkować opóźnieniami w realizacji inwestycji, a niejednokrotnie koniecznością
odstąpienia od umowy i poszukiwaniem nowego wykonawcy, który korzystając z
konieczności zapewnienia przez Zamawiającego kontynuacji usług może narzucić
Zamawiającego wygórowane ceny za ich świadczenie. Z powyższymi okolicznościami
zamawiający borykają się na co dzień. Dlatego też tak istotne, w ocenie Izby jest, aby
wyjaśnienia składane przez wykonawców oraz dowody nie ograniczały się do generalnych
stwierdzeń, niemających żadnego przełożenia na realia konkretnego postępowania
przetargowego. To wykonawca obarczony j
est ciężarem wykazania, iż oferta nie zawiera
rażąco niskiej ceny (art. 224 ust. 6 ustawy Pzp). Zamawiający zaś ze złożonych wyjaśnień
winien mieć możliwość dokonania rzetelnej analizy realności założeń przyjętych przez
wykonawcę przy szacowaniu ceny za realizację zamówienia. Bez takiej analizy, wyjaśnienia
wykonawcy pozostają wyłącznie nic nieznaczącymi ogólnikowymi zapewnieniami o chęci
realizacji zamówienia na najwyższym poziomie.
Mając na uwadze powyższe, Izba uznała, że wyjaśnienia wykonawcy Zora złożone w dniu 12
czerwca
2022 r. nie potwierdzały realności wyceny przedmiotu zamówienia w zakresie
wymaganym przez Zamawiającego. Treść wyjaśnień ogranicza się do zapewnienia
Zamawiającego, iż wykonawca zrealizuje przedmiot zamówienia po cenach wskazanych w
ofercie.
Wykonawca nie przedstawił żadnych dowodów na potwierdzenie okoliczności
wskazanych w treści wyjaśnień ani żadnej analizy kosztów realizacji zamówienia, na jaką
powołał się w treści wyjaśnień.
Należy podkreślić, że ustawodawca obarczył wykonawcę ciężarem wykazania realności ceny
za realizację zamówienia. Elementem takiego procesu wykazania jest złożenie przez
wykonawcę wyliczeń co do kosztów realizacji zamówienia i dowodów. Niewątpliwie z uwagi
na przedmiot zamówienia na koszty realizacji zamówienia składają się zasadniczo koszty
pracy ludzkiej, koszty związane z zapewnieniem środków transportu czy koszty zakupu
niezbędnych środków czystości i zapewnienia infrastruktury technicznej ułatwiającej
realizację prac. Zdaniem Izby, w wyjaśnieniach wykonawcy ZORA brak jest jakichkolwiek
danych, analiz czy potwierdzenia w obiektywnych dowodach
uwarunkowań, które
uzasadniały przyjęty przy wykonawcę poziom wyceny w/w kosztów.
Odnosząc się do treści wyjaśnień, Izba wskazuje, po pierwsze, że wykonawca Zora
wskazał, że przeprowadził dokładną analizę koniecznych środków zarówno na zakupy, jak i
wykonawstwo.
Zdaniem Izby, właśnie w ramach wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny,
taka analiza powinna była być złożona przez wykonawcę, aby Zamawiający miał możliwość
zweryfikowania przyjętych założeń co do szacunkowych ilości i kosztów. Tymczasem w
analizowanym stanie faktyczny, wykonawca Zora poprzestał wyłącznie na gołosłownym
twier
dzeniu, nie przedkładając żadnych analiz. Trudno zatem uznać takie twierdzenia za
wiarygodne. Podobnie za gołosłowne uznać należy twierdzenie wykonawcy Zora, że firma
kierowała się cenami ogólnie obowiązującymi przy tego rodzaju pracach prowadzonych na
terenie m.st. Warszawy.
Zdaniem Izby na podstawie tak ogólnych zapewnień wykonawcy
Zora Zamawiający nie miał żadnych danych, informacji pozwalających na zweryfikowanie
poprawność zaoferowanej ceny przez wykonawcę. Słusznie wskazał Odwołujący, że w treści
wyja
śnień brak konkretnego wskazania, jakie to są ceny ogólnie obowiązujące oraz jakich
konkretnie kosztów dotyczą, co w konsekwencji uniemożliwia weryfikację czy faktycznie ów
ceny noszą walor „ogólnie obowiązujących”. Należy wskazać, że różnice cenowe pomiędzy
poszczególnymi wykonawcami, którzy złożyli oferty w postępowaniu są na tyle istotne, że
brak jest podstaw do przyjęcia, że jest jakiś ogólnie obowiązujący poziom cen na rynku
objętym przedmiotem zamówienia. Gdyby tak rzeczywiście było, to różnice zarówno w
poziomie wyceny poszczególnych wykonawców, jak również szacunków Zamawiającego nie
były tak istotne.
Dalej
Izba wskazuje, że wykonawca Zora w złożonych wyjaśnieniach wskazał, że przy
opracowaniu kalkulacji uwzględnił zatrudnienie osób z niepełnosprawnością w różnym
stopniu, co obniża koszty pracowników o 40 % wynagrodzenia, gdyż jest refundowane przez
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Należy podkreślić, że takie
okoliczności muszą być przez wykonawcę wykazane. Tymczasem do treści złożonych
wyjaśnień nie zostały złożone żadne dowody. Wykonawca nie określił stopnia
niepełnosprawności, nie złożył żadnej umowy z PEFRON, nie uprawdopodobnił, że zatrudnia
osoby z niepełnosprawnością. Izba nie ma wątpliwości, że takie okoliczności można i
należało wykazać stosownymi dokumentami. Co więcej Odwołujący złożył, dowód ‘Lista
przypadków pomocy publicznej otrzymanej przez beneficjenta” 22.07.2022 r. Na liście tej
brak jest wykonawcy Zora.
Ponadto wykonawca Zora wskazał, że do „obliczenia wynagrodzeń pracowników przyjęto:
krotność sprzątanie średnio 30 dni na miesiąc, stawka roboczogodziny z obciążeniami 24,50
ilość pracowników 7 os., do zbierania śmieci wykorzystujemy samochód elektryczny typu
melex, worki na śmieci 1201 2500 szt. Na miesiąc 613, 77 zł brutto, czas pracy przy
sprzątaniu terenu 6 godzin dziennie, psi pakiet koszt około 150 do 200 złotych na miesiąc,
środki myjące, szczotki, mopy, miotły około 500 zł miesięcznie (z poprzedniego kontraktu
został nam bardzo duży zapas w magazynie) ". Koszty pracy wynoszą 32183, 77 zł na
miesiąc, trzeba pamiętać, że zostaną pomniejszone o zwrot pracowników z PEFRON”. W
ocenie, Izby złożone informacje nie pozwalają na ustalenie rzeczywistych kosztów
zatrudnienia jakie poniesie wykonawca Zora.
Wykonawca nie przedstawił wyliczeń co do
godzinowego wynagrodzenia pracowników, przy uwzględnieniu obciążeń pracodawcy
wynikających z przepisów prawa. Ponadto, wykonawca Zora nie wyjaśnił w żaden sposób
jak zamierza wykonać szeroki zakres obowiązków określonych w załączniku nr 2 do projektu
umowy. Zdaniem Izby przyjęcie założenia o wykorzystaniu 7 osób w proces realizacji
obowiązków umownych, przy założeniu, że są to osoby niepełnosprawne i pracują
maksymalnie 6h dziennie musi być oparte w rzetelnej analizie zakresu obowiązków
określonych w załączniku nr 2, ich podziału pomiędzy poszczególne osoby, w
uwzględnieniem indywidualnych uwarunkowań i niepełnosprawności, a przede wszystkim
zapewnieniu, że obowiązku wskazane w umowie będę wykonane rzetelnie i prawidłowo. Nie
można zgodzić się z wykonawcą Zora i Zamawiającym, że w przypadku choroby pracownika,
do realizacji zamówienia będzie skierowana inna osoba i to nie rodzi dodatkowych kosztów
po stronie wykonawcy.
Zdaniem Izby, błędnym jest założenie, że przesunięcie pracownika z
jednego kontaktu na drugi nie rodzi żadnych kosztów po stronie pracodawcy. Żaden
pracownik nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy bez wynagrodzenia. Ryzyko
nieobecności winno być zatem przez wykonawcę uwzględnione i wycenione w kosztach
realizacji zamówienia.
Ponadto Izba wskazuje, że twierdzenia wykonawcy Zora dotyczące kosztów na zakup
worków na śmieci czy sprzętu nie zostały w żaden sposób wykazane czy chociażby
uprawdopodobnione. Wykonawca nie przedstawił żadnych faktur, ani żadnych innych
dowodów na podstawie, których można byłoby przeanalizować poprawność ogólnych kwot
wskazanych w treści wyjaśnień. Podobnie, twierdzenie wykonawcy, że analogicznie
opracowano każdą z pozycji kosztorysu ofertowego nic nie wnosi w proces analizy kosztów
realizacji zamówienia. Nie jest bowiem jasne czy ogólne wyliczenia przedstawione przez
wykonawcę Zora dotyczyły jedynie jednej pozycji kosztorysu, skoro pozostałe pozycje są
wyl
iczane w analogiczny sposób. A jeśli tak to jaka jest wartość miesięcznego kosztu pracy
dla wszystkich pozycji kosztorysu ofertowego.
Zdaniem Izby ogólność twierdzeń zawartych w
wyjaśnieniach nie pozwalała Zamawiającemu na jakąkolwiek weryfikacji sposobu wyliczenia
kosztów czy ich rynkowego charakteru.
Za niewykazane również Izba uznaje twierdzenia wykonawcy Zora dotyczące posiadanego
sprzętu, który obniża koszty realizacji zamówienia oraz rzekomej bazy dla pracowników w
ścisłym centrum Warszawy. Żadnych dowodów wykonawca nie przekazał Zamawiającemu
na potwierdzenie tych twierdzeń. Okazana podczas rozprawy faktura dotyczy wynajmu bliżej
nieokreślonego pomieszczenia – pralnia. Wykonawca nie złożył żadnej umowy najmu lub
jakiejkolwiek innej umowy, które potwierdzałaby jego tytuł prawny do bazy w centrum miasta.
Izba podkreśla, że proces badania przez Zamawiającego sposobu wyceny przez
poszczególnych wykonawców kosztów realizacji zamówienia stanowi narzędzie
zabezpieczające Zamawiającego przed ewentualnymi nieprawidłowościami w procesie
realizacji zamówienia. Rzetelna analiza kosztów uwzględnionych przez poszczególnych
wykonawców w kalkulacjach cenowych, poparta obiektywnymi dowodami, potwierdzającymi
okoliczności na jakie powołują się wykonawcy minimalizuje ryzyko odstąpienia od umowy
przez Zamawiającego z powodu nieprawidłowego wykonania zamówienia i jednocześnie
gwarantuje, że zamówienie będzie wykonane na poziomie wymaganym przez
Zamawiającego. Z tego względu, Zamawiający nie może ograniczać się do formalnego
wezwania wykonawcy w celu uczynienia zadość obowiązkowi wynikowemu z art. 224 ust. 2
ustawy
Pzp. Obowiązkiem Zamawiającego jest upewnienie się, że wykonawca uwzględnił
wszystkie koszty,
mając na uwadze zakres obowiązków wynikających z postanowień SWZ,
zaś koszty związane z wykonaniem poszczególnych usług mają charakter rynkowy. Zdaniem
Izby, w analizowanej sprawie
, Zamawiający dokonał nieprawidłowej oceny wyjaśnień
złożonych przez wykonawcę Zora w dniu 12 czerwca 2022 r. Złożone wyjaśnienia po
pierwszy nie były poparte żadnymi dowodami, które wykonawca, zdaniem Izby, mógł i
powinien
był złożyć. Po drugie, twierdzenia wykonawcy Zora były ogólne i nie poparte żadną
szczegółową analizą kosztów realizacji zamówienia, na którą sam powołał się w treści
wyjaśnień. Tym samym, Zamawiający zaniechał odrzucenia oferty wykonawcy Zora na
podstawie art. 224 ust. 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp.
Zdaniem Izby, n
ieuprawnionym byłoby ponowne wzywanie wykonawcy Zora do uzupełnienia
wyjaśnień złożonych w dniu 12 czerwca 2022 r. Takie ponowne wezwanie naruszałoby
zasadę równego traktowania wykonawców. Z treści wezwania Zamawiającego wynikał
obowiązek złożenia przez wykonawcę dowodów na potwierdzenie swoich założeń
kosztotwórczych. Jako profesjonalista działający na rynku, wykonawca Zora winien mieć
pełną świadomość ciążącego na nim obowiązku. Uchybienie wykonawcy Zora przejawiające
się zarówno w lakoniczności złożonych wyjaśnień, jak również braku złożenia dowodów
stanowi przesłankę do odrzucenia jego oferty.
Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z dnia 11
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych stosownie do wyniku postępowania oraz na
podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………….