Sygn. akt KIO 1830/22
WYROK
z dnia 5 sierpnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie 1 sierpnia 2022 r. w Warsz
awie odwołania wniesionego
11 lipca 2022 r. do Prezesa Krajowej I
zby Odwoławczej
przez
wykonawcę: Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie [„Odwołujący”]
w postępowaniu pn. Obsługa terminali płatniczych na rzecz wszystkich izb administracji
skarbowej (nr 3201-ILZ.260.8.2021)
prowadzo
nym przez zamawiającego: Skarb Państwa – Izba Administracji Skarbowej
w Szczecinie [
„Zamawiający”]
przy udziale wykonawcy: Cent
rum Elektronicznych Usług Płatniczych eServive sp. z o.o.
z siedzi
bą w Warszawie – zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stro
nie Zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia prowadzonego postępowania oraz dokonanie badania i oceny
złożonych ofert.
2. Koszt
ami postępowania odwoławczego obciąża Zamawiającego i:
1) zalicza w poczet tych
kosztów kwotę 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy
złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) odpowiadającą kwocie
uiszczonego wpisu oraz uzasadn
ionych kosztów z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 14 dni
Sygn. akt KIO 1830/22
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1830/22
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – Izba Administracji Skarbowej w Szczecinie {dalej: „Zamawiający”}
prowadzi na podstawie
ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie
przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi
pn. Obs
ługa terminali płatniczych na rzecz wszystkich izb administracji skarbowej
(nr 3201-ILZ.260.8.2021).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 20 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Ur
zędowym Unii Europejskiej nr 2022/S_077 pod poz. 209985.
Wartość tego zamówienia przekracza progi unijne.
30 czerwca 2022
r. Zamawiający zawiadomił drogą elektroniczną o unieważnieniu
powyższego postępowania.
11 lipca 2022 r. Fiserv Polska S.A.
z siedzibą w Warszawie {dalej również:
„Odwołujący” lub „Fiserv”} wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
od
powyższej czynności Zamawiającego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{j
eżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych}:
1. Art. 135 ust. 3 w zw. z r
ozdziałem X pkt 17 specyfikacji warunków zamówienia {dalej
również: „SWZ” lub specyfikacja} – przez przyjęcie, że pismo eService sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie {dalej: „eService lub Przystępujący} z 19 maja 2022 r. stanowiło
wniosek o
wyjaśnienie treści SWZ zobowiązujący Zamawiającego do udzielenia
odpowiedzi.
2. Art. 135 ust. 3
– przez przyjęcie, że powstał obowiązek przedłużenia terminu składania
ofert z uwagi na nieudzielenie w terminie wyjaśnień treści SWZ.
3. Art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust.1 pkt 1
– przez unieważnienie postępowania,
pomimo
że nie jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiająca
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
4. Art. 5 Kodeksu cywilnego {dalej:
„kc”} w zw. z art. 8 ust. 1 –
przez unieważnienie
post
ępowania w wyniku nadużycia przez eService prawa do złożenia wniosku
o
wyjaśnienie treści SWZ, tj. wyłącznie z zamiarem przedłużenia terminu składania ofert.
5. Art. 16 pkt 1
– przez naruszenie zasady równego traktowania wykonawców,
tj. faworyzowanie eService sp. z o.o. cele
m umożliwienia temu wykonawcy złożenia
oferty w kolejnym postępowaniu.
Sygn. akt KIO 1830/22
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.
2. Badania i oceny z
łożonych ofert.
Odwołujący sprecyzował powyższą listę zarzutów w szczególności przez podanie
nas
tępujących okoliczności faktycznych i prawnych dla uzasadnienia wniesienia odwołania.
{okoliczności faktyczne}
Kolejność istotnych dla sprawy czynności:
1) odr
ębnymi pismami z 19 maja 2022 r. eService zwrócił się do Zamawiającego
o odpowiednio wpr
owadzenie ośmiu zmian do opisu przedmiotu zamówienia {dalej
również: „OPZ”} oraz przedłużenie terminu składania ofert, który przypadał na 24 maja
2) pismem z 20 maja 2022 r.
Zamawiający odmówił eService udzielenia wyjaśnień,
powołując się na art. 135 ust. 5 ustawy pzp;
3) 30 maja 2022 r. eService
wniósł do Krajowej Izbie Odwoławczej odwołanie
od zaniechania przez
Zamawiającego przedłużenia terminu składania ofert i zaniechania
udzielenia odpowiedzi na pytania;
4) postanowieniem z 13 czerwca 2022 r. sygn. akt KIO 1436/22 Prezes Izby
zwrócił
eService odwołanie z uwagi na nieuzupełnienie w zakreślonym terminie braków
formalnych;
5) 30 czerwca 2022 r.
Zamawiający unieważnił postępowanie, uznając że przepis rozdziału
X pkt 17 SWZ
, który przewiduje upływ terminu na składanie wniosków o udzielenie
wyjaśnień na 4 dni przed terminem składania ofert, jako względniejszy dla wykonawców
ma pierwszeństwo przed przepisem ar. 135 ust. 5 pzp, a więc wniosek eService wpłynął
w tym terminie. Jak to wskaza
ł dalej Zamawiający: Wykonawca mógł być przekonany,
że otrzyma żądane wyjaśnienia co do treści SWZ, a w przypadku braku odpowiedzi
w terminie
wynikającym z SWZ, termin składania ofert zostanie przedłużony. Treść
oczekiwanych odpowiedzi na
pytania, mogła mieć wpływ na przygotowanie ofert przez
Wykonawców i tym samym zaniechanie ww. czynności należy uznać za czynność
mogącą mieć wpływ np. na krąg wykonawców zainteresowanych realizacją zamówienia.
{ad 1)}
Brzmienie i analiza poszc
zególnych pytań zawartych w piśmie z 19 maja 2022 r.
Prosimy o informację czy Zamawiający dopuszcza przeszkolenie pracowników
w
zakresie obsługi terminali bez zapewnienia i dostarczenia materiałów szkoleniowych –
zapisy
zał. 1 rozdz.1.
Powyższe pytanie zostało zaadresowane do wymagania OPZ w brzmieniu: Wykonawca
Sygn. akt KIO 1830/22
dostarczy terminale do wyznaczonych punktów, przeprowadzi ich instalację, przeszkoli
pracowników w zakresie ich obsługi oraz zapewni materiały szkoleniowe. Zadane
pytanie
nie wiąże się z jakimikolwiek wątpliwościami interpretacyjnymi eService, lecz jest
wnioskiem
o zmianę OPZ polegającą na usunięciu materiałów szkoleniowych z procesu
przeszkolenia pracowników.
2. Prosimy
o informację czy Zamawiający dopuszcza dodanie do projektu Umowy
na
obsługę
płatności
zapisów
mówiących
o
odpowiedzialności
finansowej
Zamawiającego za sprzęt przejęty od Wykonawcy na potrzeby wykonania zamówienia”
– zapisy Zał.1 rozdz. 2.
R
ozdział 2 załącznika nr 1 zawiera zbiór wymagań Zamawiającego co do zakresu
regulacji umowy, kt
órą wykonawca ma opracować w ramach zamówienia, a która to
umowa ma regulować całość warunków współpracy. Wymagania te nie dotyczą
charakterystyki świadczenia wykonawcy czy warunków usług świadczonych przez
wykonawcę, zatem w ogóle nie wpływają na wycenę oferty. Zadanie tego rodzaju
pytania jest bezcelowe
, gdyż a) skoro elementem przedmiotu zamówienia jest dzierżawa
terminali, to już same przepisy kc o dzierżawie zawierają wystarczające reguły
odpowiedzialności dzierżawcy za przedmiot dzierżawy; b) Zamawiający w pkt 1)
rozdziału 2 jednoznacznie wskazał, iż umowa musi określać wszystkie warunki
współpracy; c) ponieważ autorem umowy jest wykonawca, decyduje on o zakresie
istotnych dla niego
postanowień umowy w toku jej opracowywania.
3. Prosimy o informacj
ę jak będzie kształtować się dalej współpraca z wykonawcą,
jeśli Zamawiający nie spełni warunków i nie złoży oświadczeń o odstąpieniu od umowy?
Czy
Zamawiający dopuszcza możliwość braku złożenia pisma o odstąpienia do umowy?
– zał.1 rozdział 2 pkt 5).
Pow
yższe „pytanie” dotyczy warunków dla umowy, którą opracować ma wykonawca.
Zatem,
jak w poprzednim przypadku, to do wykonawcy należy obowiązek uregulowania
w umowie
interesujących wykonawcę warunków. Ponadto pytanie nie dotyczy treści
OPZ,
gdyż w rozdziale 2 pkt 5) mowa jest o odstąpieniu od umowy zawartej pomiędzy
wykonawcą (Agentem Rozliczeniowym) i Akceptantem (uczestnikiem programu Polska
Bezgotówkowa), a nie Zamawiającym.
4. P
rosimy o informację co Zamawiający rozumie przez konfigurację terminala
oraz w jakich przypadkach dopu
szcza zmianę takiej konfiguracji? Jaki jest dopuszczalny
termin na
konfigurację terminala – zapisy zał. 1 rozdz. 2 ust.7.
Oczekiwane przez eService informacje znajdują się z rozdziale 4 pkt 10): Zamawiający
nie będzie wykorzystywał terminali płatniczych do innych celów, niż określone w ust. 1.
Zamawiający dopuszcza możliwość rozszerzenia tytułów płatności oraz wykazu,
Sygn. akt KIO 1830/22
o
których mowa w ust. 4 pkt 7) o inne numery rachunków bankowych. Zamawiający
dopuszcza
możliwość zmiany numerów rachunków bankowych. W przypadku
dokonywania zmian
Wykonawca zapewni odpowiednią konfigurację terminali w terminie
60 dni od dnia zgłoszenia zmian przez Zamawiającego.
Prosimy o informację czy Zamawiający dopuszcza obsługę procesu reklamacyjnego
przez poszczególne urzędy skarbowe? Czy Zamawiający dopuszcza aby Agent
rozliczeniowy w
celu wyjaśnienia problemów związanych z płatnością zwróci się
bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, którego problem dotyczy – zapisy zał.1 rozdz.2
7k).
Zapis OPZ, którego dotyczy to pytanie brzmi: Proces reklamacyjny w tym obsługa
chargeback będzie obsługiwany przez poszczególne izby administracji skarbowej,
których terminal przyjął płatność. Koszty poniesione przez Agenta rozliczeniowego
związane z uzasadnionym chargebackiem pokrywane będą przez poszczególne izby
administracji
skarbowej. Agent rozliczeniowy w celu wyjaśnienia problemów związanych
z płatnością zwróci się bezpośrednio do izby, której problem dotyczy. W istocie eService
zwrócił się z wnioskiem o zmianę OPZ, polegającą na przekazaniu obsługi reklamacji
urzędom skarbowym w miejsce izb administracji skarbowej.
Prosimy o informacji, czy Zamawiający dopuszcza możliwość wysyłki więcej niż jednego
przelewu oraz rapor
tu dziennie dotyczącego jednej Izby? Dot. to przypadku gdy
w ponied
ziałek może nastąpić wysyłka 3 przelewów oraz 3 raportów osobno (za piątek,
sobotę i niedzielę) – zapisy zał.1 rozdz. 3 ust. 11.
Zapis OPZ, którego dotyczy to pytania brzmi: Należność pobrana przez instrument
płatniczy powinna zostać przekazana przez Agenta rozliczeniowego na właściwe
rachunki bankowe
urzędów skarbowych wskazane przez Zamawiającego w załączniku
do umowy, nie później niż następnego dnia roboczego po dacie transakcji, w takiej
samej kwocie w jakiej została pobrana. Pobrana należność nie może zostać
pomniejszo
na o żadne prowizje i inne opłaty. Wpłaty powinny być przekazywane
pojedynczo. W przypadku gdy wykonawca nie jest w stanie
zapewnić, że pobrane
należności będą przekazywane na rachunek pojedynczo, Zamawiający dopuszcza
przekazywanie wpłat zbiorczo. Zbiorcza kwota będzie przekazywana dla każdego
rachunku odrębnie (zbiorcza wpłata w relacji do rachunku bankowego). W takim
przypadku
Zamawiający wymaga, aby Wykonawca przyporządkował przyjęte płatności
do numeru
rachunku bankowego, który został wykorzystany przy dokonywaniu
transakcji, a następnie zbiorczą kwotę z tak zdefiniowanych płatności przekazał na ten
rachunek bankowy.
Zamawiający nie dopuszcza dokonania przez Wykonawcę jednego
przelewu, zawierającego łączną kwotę płatności przyjętych na wszystkich terminalach
Sygn. akt KIO 1830/22
pozostających w użyciu Akceptanta. W przypadku przekazywania wpłat zbiorczo
wykonawca wraz z wpłatą zobowiązany będzie do przekazywania, odrębnie dla każdego
rachunku bankowego, plików w formacie *.csv zgodnie z wymaganiami zawartymi w pkt.
13). W istocie eService
zwrócił się z wnioskiem o zmianę OPZ polegającą
na wprowadzeniu
alternatywnego względem opisanego powyżej sposobu zbiorczego
przekazywania należności w sytuacji niemożności dokonania transakcji pojedynczych.
7. Prosimy o infor
mację czy Zamawiający dopuszcza możliwość przesunięcia wdrożenia
funkcjonalności terminali wskazanych w Zał. 1 rozdz.3 ust.12) na termin późniejszy niż
dzień podpisania Umowy? Czy Zamawiający dopuszcza możliwość przesunięcia
wystawienia
raportów przez Wykonawcę w formacie wskazanym w Zał.1 rozdz.3 pkt 11)
oraz 13) na termin
późniejszy niż dzień podpisania Umowy? Udostępnienie
wymienionych w Zał. 1 rozdz. 3 ust.11), 12) oraz 13) funkcjonalności wymaga
dewelopmentu po stronie Wykonawcy, z uwagi
że są to niestandardowe rozwiązania.
W istocie eService
zwrócił się z wnioskiem o zmianę OPZ polegającą na przesunięciu
terminu dostępności powołanych funkcjonalności. Co istotne, w subiektywnej ocenie
eService
funkcjonalności te mają być dostępne w dostarczonych terminalach
praktycznie od dnia podpisania umowy, czego skutkiem jest propozycja adresowana
do
Zamawiającego, aby te funkcjonalności mogły być dostępne dla Zamawiającego
później, po ich opracowaniu przez eService. Tymczasem jednym z kryteriów oceny ofert
(kryterium T- str. 25 SWZ) jest
termin rozpoczęcia świadczenia usług, a wykonawca
może zaproponować 30, 45 lub 60 dni od daty podpisania umowy. Oznacza to,
że prolongata terminu rozpoczęcia świadczenia usług, czyli zapewnienia oczekiwanej
przez Zamawiającego funkcjonalności, jest uwzględniona w SWZ i stanowi wręcz
kryterium oceny ofert.
Prosimy o informację czy Zamawiający dopuszcza możliwość rezygnacji z wymagania
dotyczącego możliwości podwójnego wpisania numeru tytułu wykonawczego i kwoty
transakcji
(podwójna walidacja-zapisy Zał.1 rozdz. 3 pkt 15). Zapis OPZ, którego dotyczy
to pytania brzmi:
Wykonawca zapewni możliwość podwójnego wpisania numeru tytułu
wykonawczego i kwoty transakcji (podwójna walidacja). Wykonawca zapewni możliwość
anulowania/unieważnienia operacji w czasie do 1 godz. Operację anulowania/
unieważnienia musi potwierdzić wydruk ze szczegółami operacji umieszczonymi
w systemie. W istocie eService
zwrócił się z wnioskiem o zmianę OPZ, polegającą
na rezygnacji z
podwójnej walidacji.
Reasumując, pytania nr 1, 2, 5, 6, 7 i 8 stanowią klasyczne wnioski o zmianę OPZ,
pytanie nr 3 nie ma
związku z OPZ, a odpowiedź na pytanie nr 4 znajduje się w dalszych
postanowieniach
OPZ, które zostały przez eService pominięte. Ewentualna odpowiedź
Sygn. akt KIO 1830/22
Zamawiającego sprowadziłaby się zatem do odesłania do treści rozdziału 4 pkt 10),
bez
dokonania jakiejkolwiek zmiany OPZ, czy też dokonania dodatkowej interpretacji.
{ad pkt 5)}
U
ważna lektura postanowień rozdziału X pkt 17-19 SWZ wskazuje jednoznacznie,
że ich zamieszczenie było przypadkowe i wynika z błędów redakcyjnych Zamawiającego
spowodowanych zastosowaniem wzoru SWZ lub elementów wzoru SWZ z innego
postępowania. W powołanych postanowieniach wielokrotnie odnaleźć można dwa terminy:
„oferta” i „oferta podlegająca negocjacjom”, z których ten drugi nie jest znany ustawie pzp.
Z
amawiający sformułował osiem pozacenowych kryteriów oceny ofert, z czego
w siedmiu z nich
możliwe jest określenie przez wykonawcę jednego z dwóch atrybutów
(TAK lub NIE, oraz 1 lub 2 dni), a w pozo
stałym kryterium jednego z trzech atrybutów (okres
30, 45 lub 60 dni).
Zamawiający jako podstawę prawną unieważnienia umowy w sprawie tego
zamówienia wskazał art. 16 ust.1 w zw. z art. 255 pkt 5 i art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy pzp.
{okoliczności prawne}
W art. 135 ustawy pzp uregulowano
instytucję wniosku o wyjaśnienie treści SWZ
w
ten sposób, że zamawiający jest zobowiązany do udzielenia tych wyjaśnień, jeżeli taki
wniosek
wpłynie do niego w określonym w tym przepisie terminie. Przy czym istotą wniosku
o wy
jaśnienie jest uzyskanie przez wykonawcę autentycznej wykładni treści SWZ w sytuacji,
gdy budzi ona wątpliwości interpretacyjne wykonawcy.
Natomiast art. 135 pzp nie ma
zastosowania do wniosków wykonawców o zmianę
lub uzu
pełnienie jednoznacznych postanowień SWZ, gdyż nie zmierzają one do uzyskania
wyjaśnienia budzącej wątpliwości treści SWZ. Taki pogląd wyraziła Izba w sprawach sygn.
akt: KIO 736/17 i KIO 2358/21
{w odwołaniu zacytowano stosowne fragmenty uzasadnień
wyroków wydanych w tych sprawach}.
W aktualnym stanie prawnym brak jest regulacji odpowi
adającej art. 146 ust. 6
poprzedniej ustawy pzp.
Jednocześnie obowiązujący art. 457 ust. 1 pkt 1 pzp, na który
wsk
azał Zamawiający, zawęża podstawę unieważnienia umowy do udzielenia zamówienia
z naruszeniem
obowiązków publikacyjnych {w odwołaniu zacytowano stosowne fragmenty
uza
sadnień wyroków wydanych w tych sprawach sygn. akt: KIO 483/22, KIO 2513/21 i KIO
3204/21}.
{subsumpcja}
W tych okoliczn
ościach Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenia przepisów,
jak na wstępie odwołania, a ponadto, co następuje.
Po pierwsze,
że pomimo formalnej odmienności terminów na składanie i rozpoznanie
wniosków o udzielenie wyjaśnień zawartych w ustawie i SWZ, każdy racjonalny wykonawca
Sygn. akt KIO 1830/22
czytając rozdział X pkt 17-19 SWZ powinien i mógł dojść do wniosku, że postanowienia te,
jako
oczywiście omyłkowe, nie stanowią wiążącej regulacji SWZ.
Po drugie,
że Zamawiający wadliwie zastosował postanowienie z rozdziału X pkt 17
SWZ, a
także nie byłby uprawniony do zastosowania art. 135 ust.3 pzp.
Po trzecie
, że skoro Zamawiający, pomimo zapoznania się z treścią wniosków
eService,
nie dokonał dobrowolnie zmian SWZ, gdyby zostały one zgłoszone w terminie,
odpowiedź na nie byłaby negatywna, co nie skutkowałoby koniecznością przedłużenia
terminu
związania ofertą.
Po czwarte,
że podstawa faktyczna unieważnienia postępowania wskazana
przez
Zamawiającego nie pozostaje w związku z przepisem art. 457 ust.1 pkt 1 ustawy pzp.
Po p
iąte, że zarówno uwzględnienie przez Zamawiającego odwołania eService
(przed jego zwrotem), jak
unieważnienie przez Zamawiającego postępowania są w istocie
cz
ynnościami dokonanymi w celu zapewnienia eService możliwości ubiegania się
o
zamówienie. Skoro w rzeczywistości eService skorzystał z możliwości zadawania pytań
w innym cel
u, niż prawo to zostało przyznane przez ustawę pzp, zachodzi konieczności
pozbawienia eService ochrony tego prawa stosownie do art. 5 kc w zw. z art.8 ust. 1 pzp.
W konsekwencji
wszelkie czynności Zamawiającego dokonane w związku z ochroną
interesów eService wynikającą z nieudzielenia odpowiedzi na takie pytania, w tym
unieważnienie prowadzonego postępowania, stanowią naruszenie art. 5 kc.
Po szóste, że to unieważnienie postępowania, a nie jego dalsze prowadzenie,
narusz
yło zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Odwołujący
złożył ofertę, manifestując tym samym gotowość swoich rozwiązań technicznych
do
spełnienia wymagań OPZ. Jednocześnie eService przyznał, że na pięć dni przed
terminem
składania oferty jego rozwiązania techniczne nie spełniały wymagań OPZ.
Ponieważ dzięki unieważnieniu postępowania eService pozyska czas niezbędny
do
dostosowania swoich rozwiązań do tych wymagań, czynność ta jest przejawem
faworyzowania
przez Zamawiającego tego wykonawcy. Kosztem Fiservu, gdyż w razie
wszc
zęcia nowego postępowania o udzielenie przedmiotowego zamówienia eService
znajdo
wać się będzie w pozycji uprzywilejowanej z racji posiadania wiedzy o warunkach
oferty
Odwołującego.
W odpowiedzi na odwołanie z 26 lipca 2022 r. Zamawiający wniósł o oddalenie
odwo
łania, przedstawiając w szczególności następującą argumentację.
Zamawiający stanął na stanowisku, że treść pytań i zgłaszanych wątpliwości
determinuje
uznanie wniosku za wyjaśnienie treści SWZ. W szczególności użycie
sformułowania: „czy Zamawiający dopuszcza” nie przesądza o uznaniu pytania za wniosek
Sygn. akt KIO 1830/22
o zm
ianę SWZ, gdyż ważna jest cała treść pytania, w której wykonawca wyraża swoje
wątpliwości co do treści zapisów SWZ, bądź wnosi o doprecyzowanie lub uszczegółowienie
zapisów SWZ. Zamawiający powołał się na to, że takie stanowisko znajduje oparcie
w uzasadnieniu wyroku w sprawie sygn. akt KIO 684/15 {
którego stosowny fragment został
zacytowany w odpowie
dzi na odwołanie}.
Zdaniem Zamawiającego z pytania nr 4 wynika, że eService miało wątpliwości, czym
będzie dla Zamawiającego konfiguracja terminala, a w tym zakresie pkt 4 ppkt 10 załącznika
nr 1 do SWZ nie zawiera informacji. Z kolei
pytanie nr 5 zmierzało do wyjaśnienia, gdzie
wykonawca zamówienia ma się zwracać w celu wyjaśnienia problemów. Ponieważ zgodnie
z art. 37 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022
r. poz. 813 ze zm.) w sprawach organizacyjno-finansowych izba administracji skarbowej
wraz
z podległymi urzędami skarbowymi oraz urzędami celno-skarbowymi stanowi jedną
jednostkę organizacyjną, której kierownikiem jest dyrektor izby administracji skarbowej,
kwestia ta mogła być dla eService wątpliwa i wymagająca wyjaśnienia. Wreszcie w ramach
pytania nr 6 eService
zwróciło się w istocie o doprecyzowanie zapisów SWZ dotyczących
sposobu przekazywania przez w
ykonawcę zamówienia płatności, co należało poczytać
za wniosek o
wyjaśnienie treści SWZ.
Z
amawiający podtrzymał stanowisko, że z uwagi na rozbieżność pomiędzy przepisem
ustawy pzp a SWZ w zakresie terminu sk
ładania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ,
który obliguje do udzielenia wyjaśnień, zasadnie uznał, że powinien zastosować
korzystniejsze dla wykonawc
ów postanowienie SWZ.
Według Zamawiającego przez nieudzielenie wyjaśnień na zadane pytania, pomimo
zachowania przez eService terminu
wynikającego z SWZ, i nieprzedłużenie terminu
składania ofert z uwagi na nieudzielenie wyjaśnień naruszone zostały zasady
przeprowadzenia postępowania wynikające z art. 16 pzp, w szczególności zasada
przejrzystości prowadzenia postępowania. Wykonawca mógł być bowiem przekonany,
że otrzyma wyjaśnienia co do treści SWZ, a w przypadku braku odpowiedzi w terminie
wynikającym z SWZ, termin składania ofert zostanie przedłużony. Z kolei ponieważ treść
oczekiwanych odpowiedzi na pytania
mogła mieć wpływ na przygotowanie ofert przez
w
ykonawców, zaniechanie tych czynności należy uznać mogło mieć wpływ np. na krąg
wykonawców zainteresowanych realizacją zamówienia.
Stąd zdaniem Zamawiającego zasadnie przyjął, że z uwagi na naruszenie ustawy pzp
nie j
est możliwe w prowadzonym postępowaniu zawarcie umowy niepodlegającej
unieważnieniu, a ponadto jest to wada niemożliwa do usunięcia, więc zaistniała przesłanka,
o której mowa w art. 255 pkt 6 pzp. Zaistniała wada proceduralna w postaci nieudzielenia
wyjaśnień na pytania eService odnośnie treści SWZ oraz nieprzedłużenie terminu składania
Sygn. akt KIO 1830/22
ofert jest niemożliwa do usunięcia, gdyż w przedmiotowym postępowaniu upłynął już termin
składnia ofert. Jest to wada rzutująca bezpośrednio na kwestię zawarcia niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, gdyż w myśl art. 457 ust. 1 pkt 1
pzp umowa pod
lega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy udzielił
zamówienia, zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez
uprzed
niego zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi
Publikacji Unii Eu
ropejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego
ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały
znacze
nie dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert.
Kra
jowa Izba Odwoławcza w uzasadnieniu wyroku z 2 sierpnia 2021 r. sygn. akt KIO
1905/21 (publ. Legalis) trafni
e zauważyła, że natura możliwych okoliczności w ramach tej
prz
esłanki wskazuje na konieczność ich odniesienia do istotnych elementów postępowania
o
udzielenie zamówienia, wpływających na przestrzeganie podstawowych zasad udzielania
zamówień publicznych, tj. jawności, przejrzystości, uczciwej konkurencji, równego
tra
ktowania wykonawców.
Pr
zystępujący w piśmie z 29 lipca 2022 r. wniósł o oddalenie odwołania
oraz uzasadni
ł takie stanowisko w sposób zbieżny z treścią odpowiedzi na odwołanie.
Dodatkowo
zwrócił uwagę, że Zamawiający jako gospodarz postępowania
o udzieleni
e zamówienia publicznego, ustalając warunki zamówienia ma prawo określić je
zgodnie z własnymi potrzebami i przekonaniami. Nie mamy tutaj bowiem do czynienia
z
terminem zawitym, niezależnym od woli zamawiającego, jak np. w przypadku terminów
na korzystanie
ze środków ochrony prawnej – wręcz przeciwnie, zamawiający zawsze
posiada uprawnienie do udzielenia odpowiedzi na wn
ioski o wyjaśnienie treści SWZ,
niezależnie od terminu ich zgłoszenie (o ile oczywiście stało się to przed terminem składania
ofert). Na tej samej zasadzie z
amawiający obowiązany jest przestrzegać ustalonego
przez siebie
terminu składania ofert, jeżeli będzie on dłuższy niż minimalny termin
wynikający z ustawy pzp. Dlatego też Zamawiający mógł określić korzystniejszy niż
wynikający z przepisu pzp termin na zgłaszanie wniosków o wyjaśnienie treści SWZ
obl
igujących go do udzielenia odpowiedzi.
Skoro Odwołujący dostrzega, że mogą istnieć odmienne interpretacje treści SWZ
ob
jętej pytaniem nr 7, tym samym według Przystępującego przyznaje, że nie była ona
zupełnie jasna, wobec czego pytanie zmierzające do usunięcia tego niepożądanego stanu
rzeczy
należy zakwalifikować jako wniosek, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pzp.
Analogiczna sytuacja d
otyczy innych pytań zadanych przez Przystępującego, które zmierzały
jedynie do
wyjaśnienia lub uszczegółowienia informacji przekazanych przez Zamawiającego
Sygn. akt KIO 1830/22
w SWZ.
Ponadto zgodnie z orzecznictwem Izby w przepisach pzp brak jest sprecyzowania
do jakiego stop
nia i jak szczegółowo zamawiający musi udzielać wyjaśnień treści SWZ.
W ramach
wyjaśnień treści SWZ, a także samoistnie zamawiający może w uzasadnionych
przypadkach
zmieniać treść SWZ. Ważne jest aby zmieniona treść została zamieszczona
na stronie internet
owej zamawiającego, co wynika z treści art. 137 ust. 1 i 2 pzp
(tak w uzasadnieniu wyroku Izby z 8 czerwca 2021 r. sygn. akt: KIO 921/21, KIO 1288/21).
W
opinii Przystępującego gdyby Zamawiający nie zignorował otrzymanych wniosków
o wyjaśnienie treści SWZ, które wpłynęły do niego w zakreślonym w SWZ terminie,
ostateczne postanowienia SWZ
mogłyby się zmienić, także z inicjatywy Zamawiającego.
Przystępujący podkreślił, że zaniechania Zamawiającego spowodowały, że nie złożył
oferty w post
ępowaniu. Natomiast udzielenie wyjaśnień wpłynęłoby na złożenie
przez eService oferty o parametrach adekwatnych do
poszczególnych odpowiedzi
Zamawiającego na zadane pytania.
Przystępujący podsumował, że skoro Zamawiający nie zastosował się do swojej
wiążącego go postanowienia SWZ co do udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące SWZ,
post
ępowanie obarczone jest wadą, którą na obecnym etapie można usunąć wyłącznie
przez jego
unieważnienie.
Z
uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Odwołujący i Przystępujący podtrzymali dotychczasowe stanowiska i argumentację,
natomiast w imieniu Zamawiaj
ącego nikt się nie stawił, pomimo otrzymania zawiadomienia
o terminie posiedzenia.
Po przeprowadzeniu rozprawy
, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy,
jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska wyrażone ustnie
na rozprawie i
odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Z art. 505 ust. 1 pzp wynika
, że legitymacja do wniesienia odwołania przysługuje
wykonawc
y, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł lub może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby
Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zam
ówienia, gdyż złożył ofertę w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jednocześnie
może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami przepisów
ustawy pzp
, gdyż unieważnienie tego postępowania uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie
Sygn. akt KIO 1830/22
przed
miotowego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie liczyć.
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne:
W z
awiadomieniu o unieważnieniu postępowania Zamawiający nie był w stanie
sprecyzować wady prowadzonego postępowania, która nie pozwalałaby na zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie tego zamówienia w rozumieniu art. 457
ust. 1 pkt 1 pzp, n
a który to przepis wskazał w ramach uzasadnienia prawnego podjętej
przez siebie decyzji.
Nawet je
żeli podzielić stanowisko, że postanowienie zawarte w rozdziale X pkt 17
SWZ
ma
pierwsze
ństwo zastosowania przed art. 135 ust. 2 ustawy pzp,
czyli
że Zamawiający skutecznie wydłużył na korzyść wykonawców termin na składanie
wniosków o wyjaśnienie treści SWZ, który obliguje do udzielenia takich wyjaśnień, nie byłoby
to wystarcza
jące, aby uznać, że pozostawienie bez odpowiedzi pytań eService miało istotne
znaczenie dla prowadz
onego przez Zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia.
Zamawiający nie wykazał bowiem, aby to zaniechanie miało znaczenie z uwagi
na
regulację wynikającą z pkt 18 rozdziału X SWZ (analogiczną do art. 138 ust. 3 pzp),
czyli
że istniała w ogóle potrzeba wyjaśniania treści SWZ i to takiego, które spowodowałyby
koni
eczność wydłużenia terminu składania ofert dla umożliwienia wykonawcom
uwzględnienia tych informacji przy sporządzaniu ofert. Innymi słowy w ramach uzasadnienia
faktycznego Zamawia
jący powinien udowodnić, że co najmniej jedno z ośmiu pytań
zadanych przez eServi
ce wymagało udzielenia odpowiedzi wpływającej na treść ofert.
Co
więcej, pozostawienie bez odpowiedzi tych pytań wskazuje wręcz na coś
przeciwnego. Oczywiste jest bowiem
, że gdyby którykolwiek ze zgłoszonych przez eService
wniosków wskazywał na niejednoznaczność lub konieczność uzupełnienia treści SWZ,
Zamawiający udzieliłby stosownych wyjaśnień lub zmienił SWZ, gdyż leżałoby to w jego
dobrze
pojętym interesie, zwłaszcza że zgodnie z pkt 20 rozdziału X SWZ (odpowiednika
art. 138 ust. 4 pzp)
ewentualne wydłużenia terminu składania ofert nie powodowałoby już
odnowienia się terminu, o którym mowa w pkt 17 rozdziału X SWZ.
Niezale
żenie od powyższego odwołanie zawiera szczegółową i przekonującą analizę
w
kontekście konkretnych postanowień opisu przedmiotu zamówienia i warunków umowy,
która prowadzi do wniosku, że de facto żadne z zadanych pytań nie wskazywało
ani na niejednoznac
zność treści SWZ, ani na konieczność uzupełnienia tej treści.
Wręcz przeciwnie, albo są to wnioski o ukształtowanie opisu przedmiotu zamówienia
lub war
unków umowy odmiennie niż dotychczas, albo są to pytania, na które odpowiedź
sprowadzałaby się do odesłania do istniejącego postanowienia SWZ. Innymi słowy zadane
Sygn. akt KIO 1830/22
pytania były przejawem dążenia do dopasowania warunków tego zamówienia do aktualnych
możliwości lub chęci świadczenia usług przez eService, względnie świadczą o niedołożeniu
przez Przy
stępującego należytej staranności w zapoznaniu się z treścią SWZ.
O
dniesienie się przez Zamawiającego do trzech spośród pytań dopiero w ramach
wdania się w spór z Odwołującym jest działaniem spóźnionym i co najwyżej potwierdza braki
uzasadnienia
czynności, od której zostało wniesione odwołanie. Abstrahując od tego, nawet
w ramach tej polemiki Z
amawiający nie był w stanie przekonująco wykazać, że odpowiedzi
na te pytani
a rodziłyby potrzebę zapewnienia wykonawcom dodatkowego czasu na ich
uwz
ględnienie przy sporządzaniu oferty. Wręcz przeciwnie, Zamawiający nadal nie wskazuje
na j
akąkolwiek wadę, w tym niejasność czy niejednoznaczność, ustalonych przez niego
warunków zamówienia ani nie wyraża woli ich dostosowania do potrzeb zgłoszonych
przez Przyst
ępującego.
Z uwagi na p
owyższe wysnuta przez Zamawiającego konkluzja, jakoby nieudzielnie
odpowiedzi na zadane przez eService pytania mo
gła prowadzić do zmiany kręgu
wykon
awców, którzy zdecydowaliby się na ubieganie się o udzielenie tego zamówienia,
nie tylko nie pozostaj
e w związku przyczynowo-skutkowym z okolicznościami opisanymi
w zawiadomieniu o u
nieważnieniu postępowania, ale ma wręcz charakter czysto
spekulatywny. Podobnie jak analogiczne
twierdzenie Przystępującego, które abstrahuje
od
faktu, że Zamawiający nie odpowiadając na jego wnioski o zmianę treści SWZ
i
przedłużenie terminu składania ofert dał wyraz woli utrzymania dotychczasowego opisu
przedmiotu tego zamówienia i terminu składania ofert, czyli warunków zamówienia
i warun
ków postępowania, które ewidentnie nie odpowiadały eService.
Izba stwie
rdziła, że w tych okolicznościach odwołanie jest zasadne.
W pierwszej kolejności wymaga przypomnienia, że zgodnie z art. 555 ustawy pzp
(art. 192 ust. 7 poprzednio obowiązującej ustawy pzp; dalej: „popzp”) Izba nie może orzekać
co do zarz
utów, które nie były zawarte w odwołaniu. Stąd niezależnie od wskazanego
w
odwołaniu przepisu, którego naruszenie jest zarzucane zamawiającemu, Izba jest
uprawniona
do
oceny
prawidłowości
zachowania
zamawiającego
(podjętych
lub
zaniechanych czynności) jedynie przez pryzmat sprecyzowanych w odwołaniu
dla
uzasadnienia jego wniesienia okoliczności, przede wszystkim faktycznych, a także,
cho
ć w mniejszym stopniu, prawnych. Okoliczności te mają decydujące znaczenie
dla ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu
sprawy, gdyż konstytuują zarzut
podlegający rozpoznaniu. Taka interpretacja tej normy prawnej jest zgodna z linią
orzeczniczą konsekwentnie prezentowana przez Krajową Izbę Odwoławczą i została
Sygn. akt KIO 1830/22
potwierdzona w orz
ecznictwie sądów okręgowych, w szczególności w uzasadnieniu wyroku
z 25 m
aja 2012 r. sygn. akt XII Ga 92/12 Sąd Okręgowy w Gdańsku trafnie wywiódł, że Izba
nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu, przy czym stawianego
przez wyk
onawcę zarzutu nie należy rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego
przep
isu prawa, ale również jako wskazane okoliczności faktyczne, które podważają
prawidłowość czynności zamawiającego i mają wpływ na sytuację wykonawcy.
W
okolicznościach tej sprawy powyższe rozważania służą z jednej strony wskazaniu,
że w przypadku odwołania się od unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia,
czyli od jednej czynności zamawiającego, odwołanie – niezależnie od tego, jak wiele
n
aruszeń przepisów jest w związku z tym zarzucane zamawiającemu – może być w całości
albo zasadne, albo niezasadne. Wobec tego
szczególnie w tym pierwszym przypadku
drugorzędne znaczenie ma, w jakim zakresie Izba uzna za trafną kwalifikację prawną
w
skazaną w odwołaniu.
Z drugiej strony powyższa zasada wyklucza również możliwość uzupełniania w toku
post
ępowania odwoławczego przez zamawiającego uzasadnienia decyzji o unieważnieniu
postepowania,
gdyż wykonawcy mają prawo i obowiązek odwołać się od niej w takim
kształcie, w jakim została im zakomunikowana, czyli zobowiązani są do zakwestionowania
wyłącznie tych okoliczności faktycznych i prawnych, które znalazły odzwierciedlenie w treści
przekazanego im pisemnego zawiadomienia.
W drugiej
kolejności celowe jest odwołanie się do zamieszczonej w art. 6 pkt 18 pzp
definicji
postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z którą jest to postępowanie
wszczynane przez przekazanie albo
zamieszczenie ogłoszenia, przekazanie zaproszenia
do
negocjacji albo zaproszenia do składania ofert, prowadzone jako uporządkowany ciąg
czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego,
prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty lub wynegocjowania postanowień umowy
w
sprawie zamówienia publicznego, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia
publicznego albo jego unieważnieniem, z tym że zawarcie umowy w sprawie zamówienia
publicznego nie stanowi czynności w tym postępowaniu. Pomimo uwzględnienia de lege lata
unieważnienia jako sposobu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia
(w prz
eciwieństwie do poprzedniego stanu prawnego), za oczywiste – nie tylko z racji
brzmienia definiendum (
„postępowanie o udzielenie zamówienia”) – należy uznać, że jego
celem jest dopro
wadzenie do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
(co akurat trafnie oddaw
ała definicja zawarta w art. 2 pkt 7a popz), a unieważnienie jest tu
wyjątkiem od tej zasady. W konsekwencji wszystkie przepisy umożliwiające unieważnienie
postępowania, a więc dozwalające na zniweczenie jego celu, jakim jest udzielenie
zamówienia, należy interpretować ściśle, a nie rozszerzająco.
Sygn. akt KIO 1830/22
Zgodnie z art. 255 pkt 6 pzp z
amawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Z przywołanego przepisu wynika zatem, że dokonanie tej czynności przez
zamawiającego wymaga kumulatywnego wystąpienia w prowadzonym postępowaniu:
(1) naruszenia
przepisów ustawy pzp, czyli wady, (2) której nie da się już usunąć,
(3) a
powoduje ona, że zawarta umowa podlegałaby unieważnieniu. Przy czym ta ostatnia
przesłanka została doprecyzowana w art. 457 ust. 1 pzp, który stanowi, że umowa podlega
unieważnieniu, jeżeli zamawiający: 1) z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia, zawarł
umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego zamieszczenia
w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej
ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego
ogłoszenie wszczynające postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert; 2) zawarł umowę
z naruszeniem art. 264 lub art. 308 ust. 2 lub 3 lub art. 421 ust. 1 lub 2 albo art. 577,
jeżeli uniemożliwiło to Krajowej Izbie Odwoławczej uwzględnienie odwołania przed
zawarciem umowy;
3) zawarł umowę przed upływem terminu, o którym mowa w art. 216 ust.
2; 4) z naruszeniem art. 314 ust. 1 pkt 3, ust. 3 i 4, art. 315 lub
art. 422 ust. 2 lub 3 udzielił
zamówienia objętego umową ramową; 5) z naruszeniem art. 323, art. 324 lub art. 391 ust. 4
lub 5
udzielił zamówienia objętego dynamicznym systemem zakupów.
Reasumując, ponieważ art. 457 ust. 1 ustawy pzp zawiera zamknięty katalog pięciu
kategorii
okoliczności, związanych z naruszeniem konkretnie wskazanych tam przepisów
ustawy pzp
dotyczących prowadzenia postępowania o udzielnie zamówienia, w których
umowa w sprawie zam
ówienia publicznego podlega unieważnieniu – unieważnienie
post
ępowania na podstawie art. 255 pkt 6 pzp jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy udzielenie
zamówienia prowadziłoby do zaistnienia jednej z tych pięciu stypizowanych w art. 457 ust. 1
ustawy pzp sytuacji.
P
od rządami poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177) pierwotnie przyznano zamawiającemu
szerokie uprawnienie do uniew
ażnienia prowadzonego postępowania, gdyż w ramach
katalogu zawartego w art. 146 ust. 1 popzp
znalazły się również przesłanki nieważności
umowy o charakterze klauzul generalnych:
gdy zamawiający dokonał wyboru oferty
z
rażącym naruszeniem ustawy [w pkt 5] albo w postępowaniu doszło do naruszenia
przepisów określonych w ustawie, które miało wpływ na wynik tego postępowania [w pkt 6].
Natomiast od 29 stycznia 20
10 r. obowiązywał już zbliżony do aktualnego stan
prawny, w
którym analogiczna przesłanka z art. 93 ust. 1 pkt 7 popzp [odpowiednika art. 255
Sygn. akt KIO 1830/22
pkt 6 pzp]
była doprecyzowana w 146 ust. 1 pkt 1-7 popzp [odpowiedniku art. 457 ust. 1 pkt
1-5 pzp], czyli uprawnienie z
amawiającego do unieważnienia prowadzonego postępowania
jako obarczonego nieusuwaln
ą wadą ograniczone zostało do zamkniętego katalogu
kazuistycznie uregulowanych
sytuacji, w których umowa w sprawie zamówienia publicznego
podleg
a unieważnieniu.
Jednoc
ześnie w znowelizowanym art. 146 ust. 6 popzp zawarto przepis o charakterze
klauzuli generalnej,
uprawniający wyłącznie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych {dalej:
„Prezesa Urzędu”} do wystąpienia do sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania
przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem
przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. Z jednej strony
nastąpiło zatem ograniczenie podmiotowe legitymacji czynnej wyłącznie do Prezesa Urzędu,
a
więc z pomięciem zamawiających, z drugiej zakres przedmiotowy podstawy unieważnienia,
w stosunku do
poprzednio obowiązujących art. 146 ust. 1 pkt 5 i 6 popzp (nawet łącznie
rozważanych), uległ dalszemu rozszerzeniu, gdyż wystarczające było, aby wada
postępowania potencjalnie mogła mieć, a nie rzeczywiście miała, wpływ na jego wynik.
W doktrynie i orzecznictwie uk
ształtowało się jednak przekonanie, że wykładnia
literalna znowelizowanego art. 146 ust. 6 popzp prowadzi do absurdalnych
rezultatów,
gdyż zamawiający zmuszeni byliby do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
w wyniku przeprowadzenia postępowań obarczonych poważnymi i nieusuwalnymi wadami
i wyczekiwania, czy ewentualnie Prezes Urz
ędu wystąpi z powództwem o stwierdzenie
nieważności takiej umowy. Innymi słowy oznaczałoby to przyzwolenie na zawieranie umów,
które mogłyby podlegać późniejszej eliminacji z obrotu prawnego, przy czym stwierdzenie
wystąpienia okoliczności skutkujących unieważnieniem tych umów było możliwe lub wręcz
nastąpiło jeszcze przed ich zawarciem. Stąd orzecznictwo i doktryna stanęły na stanowisku,
że zamawiający przy unieważnianiu prowadzonego postępowania na podstawie art. 93 ust. 1
pkt 7 popzp jest
również uprawniony do brania pod uwagę okoliczności mieszczących się
w klauzuli generalnej z art. 146 ust. 6 popzp
Tymczasem w aktualnym stanie prawnym z art. 459 ust. 1 pkt 2 pzp wynika,
że Prezes Urzędu może wystąpić do sądu o unieważnienie umowy wyłącznie w tych
sytuacjach,
o których mowa w art. 457 ust. 1 pzp, czyli w tych samych, w których
zamawiający mógł zapobiec zawarciu tej umowy dzięki unieważnieniu postępowania jako
obarczonego nieus
uwalną wadą.
Jednakże zauważyć należy, że art. 256 pzp przyznaje dodatkowo zamawiającemu
uprawnienie do uniewa
żnienia postępowania, ale wyłącznie przed upływem terminu
składania ofert, jeżeli wystąpiły (bliżej niesprecyzowane w tym przepisie) okoliczności
pow
odujące,
że
dalsze
prowadzenie
postępowania
byłoby
nieuzasadnione.
Sygn. akt KIO 1830/22
W pr
zeciwieństwie do art. 255 pkt 6 pzp w zw. z art. 457 ust. 1 pzp, przesłanka
unieważnienia z art. 256 pzp jest nieostra i pozostawia zamawiającemu pewien luz
decyzyjny co do tego, w jakiej sytuacji
uzna, że dalsze prowadzenie postępowania jest
nieuzasadnione. Przy czym oczywiste jest,
że chodzi o okoliczności, które zaistniały
lub
ujawniły się po wszczęciu postępowania, ale nie później niż do upływu terminu składania
ofert.
Konkludując, de lege lata o ile na początkowym etapie prowadzonego postępowania
zamawiający ma szeroko zakreślone uprawnienie do jego unieważnienia, o tyle po otwarciu
ofert ulega
ono zawężeniu do ściśle oznaczonych okoliczności.
Z art. 457 ust. 1 pkt 1 pzp wynika
w szczególności, że umowa w sprawie zamówienia
publicznego
podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy udzielił
zamówienia bez wymaganego ogłoszenia zmieniającego ogłoszenie wszczynające
postępowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla sporządzenia ofert. Natomiast według
art. 135 ust. 3 pzp j
eżeli zamawiający nie udzieli wyjaśnień w terminach, o których mowa
w
ust. 2, przedłuża termin składania ofert o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich
zainteresowanych wykonawców z wyjaśnieniami niezbędnymi do należytego przygotowania
i
złożenia ofert. Przy czym z art.135 ust. 2 pzp określa jako zasadę, że zamawiający jest
obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 6 dni przed upływem
terminu składania ofert.
Zarówno w unormowaniu wynikającym z art. 457 ust. 1 pkt 1 pzp, jak i w przepisach
art. 135 ust. 1-3 pzp chodzi zatem o syt
uację, gdy wniosek o wyjaśnienie treści SWZ był
obiektywnie na tyle istotny i uzasadniony,
że nie mógł zostać pozostawiony bez rozpoznania,
gdyż w odpowiedzi na niego zamawiający powinien udzielić informacji, które wpływają
na
treść oferty. A contrario jeżeli wniosek wykonawcy nie miał takiego charakteru,
pozostawienie go bez odpowiedzi nie jest obj
ęte hipotezą normy wysnutej z art. 457 ust. 1
pkt 1 pzp, gd
yż udzielenie na niego odpowiedzi nie prowadziłaby do konieczności zmiany
ogłoszenia o zamówieniu, w tym zmiany terminu składania ofert. Podkreślić należy,
że analogicznie niedopełnienie przez Zamawiającego wynikającego z pkt 17 rozdziału X
SWZ
obowiązku udzielenia odpowiedzi na pytania zadane nie później niż na 4 dni przed
upływem terminu składania ofert, według pkt 18 rozdziału X SWZ nie rodziło po jego stronie
automatycznego
obowiązku przedłużenia terminu składania ofert, a zatem tym bardziej
nie jest to sytuacja odpowiad
ająca opisanej w art. 457 ust. 1 pkt 1 pzp.
Należy zgodzić się z argumentacją prawną odwołania, że z uwagi na konieczność
rygorystycznej
wykładni tego przepisu jako podstawy prawnej unieważnienia postępowania
o udzielen
ie zamówienia, również uregulowanie zawarte w art. 135 ust. 1-3 pzp wymaga
takiej interpretacji
– dla odróżnienia wniosków zmierzających rzeczywiście do wyjaśnienia
Sygn. akt KIO 1830/22
treści SWZ, która obiektywnie mogła być niejednoznaczna lub niejasna, od wniosków
zmierza
jących do zmiany treści SWZ, jako określającej warunki zamówienia,
które nie odpowiadają danemu wykonawcy, względnie od zbędnych pytań dotyczących
postanowi
eń, które nie są niejednoznaczne ani niejasne. Przy czym w tym ostatnim
przypadku punktem odniesienia nie jest subiektywne przekonanie danego wykonawcy,
a wzorzec wykonawcy jako profesjonalisty,
który przy dołożeniu należytej staranności,
z uw
zględnieniem zawodowego charakteru prowadzonej działalności (art. 355 § 1 i 2
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 pzp)
, zapoznał się z treścią SWZ.
Reas
umując, w ustalonych powyżej okolicznościach rozpoznawanej sprawy nie było
podstaw prawnych
dla uchylenia się przez Zamawiającego od przeprowadzenia badania
i oceny ofert oraz dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty
, gdyż naruszenie przepisów
ustawy pzp,
na które powołał się Zamawiający, niezależenie od jego istotności i usuwalności,
nie
mieści się w zakresie zastosowania podstawy unieważnienia postępowania uregulowanej
w art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy pzp, gdy
ż nie została spełniona
przesłanka wystąpienia wady uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Niezależnie od powyższego Zamawiający naruszył również art. 260 ust. 1 pzp,
kt
óry nakazuje nie tylko równoczesne zawiadomienie o unieważnieniu postępowania
o
udzielenie zamówienia wykonawców, którzy złożyli oferty, ale i podanie uzasadnienia
faktycznego i prawnego. Tymczasem uzasadnienie podane przez Zamawia
jącego jest
ogólnikowe i enigmatyczne w warstwie faktycznej, niekompletne pod względem prawnym,
a przede wszystkim nie wskazuje
na wypełnienie się hipotezy normy prawnej wskazanej jako
podstawa prawna
podjętej czynności.
Za
wykazane
przez
Odwołującego należy również uznać naruszenie
przez
Zamawiającego obowiązku przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający
zachowane uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, czyli z naruszeniem
zasad, o których mowa w art. 16 pkt 1 ustawy pzp. Nie ma bowiem wątpliwości,
że bezprawne unieważnienie postępowania służyło wyłącznie interesowi Przystępującego,
który nie zdecydował się na złożenie oferty, dając mu więcej czasu na sprostanie warunkom
zamówienia lub dążenie do ich odmiennego ukształtowania, stawiając jednocześnie
w niekorzystnej sytuacji
Odwołującego, którego oferta została otwarta i każdy
zainteresowany będzie mógł się zapoznać z jej treścią, w tym ceną, ale i warunkami
oferowanymi w ramach poszczeg
ólnych kryteriów pozacenowych.
Wskazywane w od
wołaniu naruszenie art. 5 Kodeksu cywilnego [Nie można czynić ze
swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem
tego prawa l
ub z zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie
Sygn. akt KIO 1830/22
up
rawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.] jest o tyle
niezasadne, o ile zarzut wysnuty w
odwołaniu zmierza w istocie do wykazania nadużycia
prawa podmiotowego przez P
rzystępującego, a nie przez Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego
art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 135 ust. 1-3 ustawy pzp
(a w konsekwencji naruszenie art. 16 pkt 1 ustawy pzp)
miało wpływ na wynik prowadzonego
przez
niego postępowania o udzielenie zamówienia – wobec czego – działając na podstawie
art. 554 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1 lit. a oraz b ustawy pzp
– orzekła, jak w pkt 1.
sentencji.
O kosztach
postępowania odwoławczego w tej sprawie, na które złożył się uiszczony
wpis od odwołania oraz uzasadnione koszty Odwołującego z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika (udokumentowane złożonym rachunkiem), orzeczono – w pkt 2. sentencji –
stosownie do jej wyniku na podstawie art. 557 ustawy p
zp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b oraz § 7
ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szcze
gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
w
ysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437) – obciążając nimi
Zamawiaj
ącego.