Sygn. akt KIO 1822/22
WYROK
z dnia 2 sierpnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Maksym Smorczewski
Protokolant:
Dawid Gajewski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 lipca
2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 lipca 2022 r. przez wykonawcę Bilfinger
Industrial Services Polska sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w
postępowaniu prowadzonym przez PGE Energia Ciepła spółka akcyjna z siedzibą
w Warszawie
orzeka:
uwzględnia odwołanie w części, uznając za uzasadniony zarzut naruszenia art. 433 pkt 4)
w związku z art. 16 pkt 1) ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych
w związku z art. 353
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny, i
nakazuje
PGE Energia Ciepła spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie usunięcie
postanowienia
§ 16 ust. 16.10 Projektu Umowy stanowiącego Załącznik nr 2 do
Specyfikacji Warunków Zamówienia,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Bilfinger Industrial Services Polska spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w 4/5 oraz zamawiającego
PGE Energia Ciepła spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w 1/5 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Bilfinger Industrial Services Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od PGE Energia Ciepła spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie na rzecz
Bilfinger Industrial Services Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie kwotę 3 000 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu,
zasądza od Bilfinger Industrial Services Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz PGE Energia Ciepła spółka
akcyjna z siedzibą w Warszawie kwotę 2 160 zł 00 gr (słownie: dwa tysiące sto
sześćdziesiąt
złotych
zero
groszy)
stanowiącą
koszty
postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 u
st. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1822/22
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca
2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy - Bilfinger Industrial Services Polska sp
ółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) – na czynność zamawiającego – PGE
Energia
Ciepła spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Zamawiający”) –
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Usuwanie usterek i awarii
urządzeń i instalacji branży elektrycznej w PGE EC S.A. Oddział Elektrociepłownia w
Gorzowie Wielkopolskim
Numer referencyjny: POST/PEC/PEC/UZI/00738/2022” (dalej jako
„Postępowanie”), polegającą „na wadliwym przygotowaniu dokumentów zamówienia –
wadliwym sporządzeniu postanowień Projektu Umowy, stanowiącego załącznik nr 2 do
Specyfikacji Warunków Zamówienia w Postępowaniu (dalej: Projekt Umowy), tj.
następujących postanowień dotyczących:
ustalenia wysokości poszczególnych kar umownych oraz łącznej maksymalnej
wysokości (górnej granicy) kar umownych, których mogą dochodzić strony, tj. pkt. 16.10,
zastrzeżenia nieproporcjonalnej wysokości kar umownych określanych kwotowo, tj.
pkt 13.7 oraz 13.8
możliwości naliczania kar umownych wielokrotnie za jedno zdarzenie, tj. pkt 13.1 oraz
możliwości arbitralnego odstąpienia od umowy przez Zamawiającego skutkującego
w
praktyce możliwością ograniczenia zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez
wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron, tj. pkt 16.10
5. mechanizmu waloryzacji, tj. pkt. 4.6 oraz 4.8.4
płatności wynagrodzenia za prace wykonywane w trybie awaryjnym, tj. pkt 4.3
wynagrodzenia wykonawcy za dokonywanie zakupu części zamiennych lub materiałów,
tj. pkt 4.2.3 w związku z Załącznikiem nr 7 do SWZ – Formularzem Ofertowym – pozycja
„Wskaźnik zakupu materiałów i usług (Podwykonawcy) dostarczonych przez
Wykonawcę””.
Odwołujący zarzucił naruszenie:
„1. art. 436 pkt 3 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp w zw. z art. 353
k.c. poprzez
ukształtowanie postanowień umownych dotyczących kar umownych w sposób sprzeczny
z celem i właściwością stosunku prawnego, którym jest umowa w sprawie zamówienia
publicznego oraz art. 8 Pzp w zw. z art. 5 oraz art. 484 k.c poprzez żądanie kar
nieuzasadnionych celem przepisu i rażąco wygórowanych;
2. art. 433 pkt 4) Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp w zw. z art. 353
k.c. poprzez
ukształtowanie postanowień umownych w sposób naruszający zasadę zakazu
kształtowania praw i obowiązków zamawiającego i wykonawcy w sposób rażąco
nieproporcjonalny do rodzaju zamówienia oraz ryzyk związanych z jego realizacją
poprzez wprowadzenie postanowień, które umożliwiają zakończenie z woli
zamawiającego umowy bez zapewnienia minimalnej wielkości lub wartości jej
wykonania;
3. art. 439 ust. 1 i ust. 2 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 Pzp w zw. z art. 8 Pzp w zw. z art.
58 k.c i 353
k.c. poprzez ukształtowanie postanowień umownych w sposób sprzeczny z
ideą klauzuli waloryzacyjnej i jej znaczenia dla obrotu prawnego, a także w sposób
sprzeczny z przepisami prawa, lub zmierzający do ich obejścia;
art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art. 7 pkt 32) oraz art. 8 Pzp w zw. z art. 487 § 2 k.c.
poprzez wprowadzenie wymagania oferowania cen za składniki zamówienia, które są
rażąco niskie lub nieodpłatne, a więc żądania złożenia ofert, które muszą podlegać
odrzuceniu, a także zaproponowanie takich reguł wykonywania umowy, w których
świadczenie zamawiającego nie jest odpowiednikiem świadczenia wykonawcy.
5. art. 226 ust. 1 pkt 7) Pzp w zw. z art. 15 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (dalej: znku) poprzez wprowadzenie wymagań wymuszających
na wykonawcach oferowanie części usług poniżej ceny ich wykonania, co stanowi czyn
nieuczciwej konkurencji w art. 15 znku.
”.
Odwołujący wniósł o:
„1. uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie Zamawiającemu dokonanie zmiany kwestionowanych postanowień
umownych w taki sposób, aby nie naruszały ww. przepisów prawa;
zasądzenie do Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
wywołanego wniesieniem niniejszego odwołania”.
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania w całości oraz o „zasądzenie od
Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania, w tym kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika”.
W zakresie mającym istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy Izba ustaliła, co
następuje:
Zamawiający prowadzi Postępowanie z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej jako „Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego. Wartość zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3
ust.
1 Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 29 czerwca 2022 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 123-351102.
W Projekcie U
mowy, stanowiącym Załącznik nr 2 (dalej jako „Projekt”) do
Specyfikacji Warunków Zamówienia w Postępowaniu (dalej jako „SWZ”) zawarto
następujące postanowienia:
§ 1 ust. 1.1 „Definicje Na potrzeby niniejszej Umowy poniższe słowa i wyrażenia pisane
wielką literą będą miały znaczenie tutaj im przypisane. Niniejsze definicje stanowią
uzupełnienie i nie zastępują żadnej definicji zawartej w pozostałych dokumentach
Umowy i wprowadzonej do Umowy w drodze odniesienia, niemniej jednak w przypadku
sprzeczności lub niezgodności, przeważające znaczenie będą miały poniższe definicje:
(…) „Wynagrodzenie Umowne” - oznacza łączną cenę brutto za Prace określoną w §4
Umowy, należną Wykonawcy, po ewentualnych korektach lub zmianach zgodnie
z
Umową, chyba że w umowie wprost wskazano, że dotyczy wynagrodzenia umownego
netto.
”,
§ 4 ust. 4.1 „Wynagrodzenie Umowne za wykonanie przedmiotu Umowy zgodnie
z
zakresem podstawowym określonym w §2 oraz Załączniku nr 1 do Umowy w okresie
obowiązywania Umowy nie będzie wyższe niż (…) PLN netto (słownie: (…). Złotych (…)
/100 netto) plus podatek VAT naliczony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, tj.
(…) PLN brutto (słownie: (…). złotych (…) /100 brutto). Ostateczna wartość
Wynagrodzenia Umownego stanowić będzie sumę wartości wynagrodzeń za faktycznie
zrealizowane przez Wykonawcę i odebrane przez Zamawiającego Prace w okresie
obowiązywania Umowy, Wynagrodzenie Umowne obejmuje wynagrodzenie należne
Wykonawcy z tytułu przeniesienia Praw Własności Intelektualnej (w tym prawa
własności nośników, na których dokumentacja Wykonawcy została utrwalona),
udzielenie zezwoleń oraz wykonanie pozostałych zobowiązań Wykonawcy, o których
mowa w §10 Umowy. Z zastrzeżeniem zdania kolejnego Zamawiający gwarantuje, że w
okresie obowiązywania Umowy zleci Wykonawcy realizację Prac o wartości, co najmniej
30 % Wynagrodzenia Umownego netto wskazanego powyżej. Gwarantowany poziom, o
którym mowa w zdaniu poprzednim nie dotyczy sytuacji gdy Zamawiający odstąpi od
umowy lub rozwiążę umowę z przyczyn nie leżących po wyłącznej stronie
Zamawiającego.”,
§ 4 ust. 4.2 „Rozliczanie wykonanych Prac Utrzymaniowych, prac realizowanych
w
ramach Zleceń Wykonania Usługi w ramach Umowy będzie się odbywało na
podstawie kosztorysów powykonawczych na podstawie i z zachowaniem kolejności
następujących cen i stawek: (…) 4.2.3 na podstawie wystawionych Wykonawcy faktur
VAT za części zamienne lub materiały, usługi specjalistyczne, pod warunkiem, że przed
realizacją dostawy lub wykonaniem usługi Wykonawca przedłoży Zamawiającemu do
zatwierdzenia cenniki dostarczanych materiałów, części zamiennych lub usług
specjalistycznych a
przedstawione ceny będą cenami rynkowymi. Do powyższych cen
Wykonawca doliczy koszty zakupu w wysokości …... %”,
§ 4 ust. 4.3 „Wynagrodzenie za prace wykonywane w trybie awaryjnym rozliczane
będzie przy zastosowaniu następującego wzoru: C
jk
= A x C
j
gdzie: C
jk
– wartość
jednostkowej ceny ryczałtowej lub stawki w trybie awaryjnym; A – współczynnik dla trybu
awaryjnego (1,2); C
j
– jednostkowa stawka określona w Katalogu Stawek Załącznik nr 3
do Umowy.
”,
§ 4 ust. 4.6 „Stawki lub ceny, o których mowa w ust. 4.2 ulegną zmianie na mocy
pisemnego aneksu zawartego pomiędzy Stronami w przypadku wystąpienia okoliczności
wskazanych w art. 436 pkt. 4 lit. b) lub art. 439 ust. 1 Ustawy PZP, tj. w przypadku
zmiany:
stawki podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego,
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej
stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów Ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę,
zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu
lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne
zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych,
o
których mowa w Ustawie o pracowniczych planach kapitałowych
kosztów związanych z realizacją zamówienia”,
§ 4 ust. 4.8.4 „W przypadku zmiany kosztów związanych z realizacją zamówienia,
zmiana wysokości stawek jednostkowych określonych w Umowie lub Wynagrodzenia
Umownego nastąpi na podstawie art. 439 Ustawy PZP, zgodnie z poniższymi zasadami:
a)
zmiany mogą nastąpić nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od daty
rozpoczęcia realizacji prac wskazaną w Informacji o Rozpoczęciu Prac i będą miały
zastosowanie dla pozostałego okresu realizacji prac;
b)
jeżeli Umowa została zawarta po upływie 180 Dni od dnia upływu terminu składania
Ofert, początkowym terminem ustalenia zmiany jest Dzień otwarcia Ofert;
c)
poziom zmiany kosztów, uprawniający Strony Umowy do żądania zmiany
Wynagrodzenia Umownego musi:
wynosić, co najmniej 5% w stosunku do poszczególnych stawek jednostkowych
określonych w Załączniku nr 3 do Umowy, a w przypadku dokonywania kolejnej
zmiany Wynagrodzenia Umownego -
w stosunku do stawek przyjętych przy
wprowadzeniu poprzedniej zmiany Wynagrodzenia Umownego,
powodować zmianę wartości całkowitego Wynagrodzenia Umownego, o co
najmniej 2% w stosunku do jego dotychczasowej wartości;
d)
zmiana zostanie dokonana z użyciem Wskaźnika - zmiany cen produkcji
budowlano-
montażowej publikowanej na stronie internetowej Głównego Urzędu
St
atystycznego
https://stat.gov.pl/
w
zakładce
„Opracowania
sygnalne”,
podzakładka „Informacje sygnalne”, częstotliwość publikacji „miesięczne”, pozycja
L.P. 7 „Wskaźniki cen produkcji budowlano- montażowej” w miesiącu
poprzedzającym złożenie wniosku o zmianę Wynagrodzenia Umownego, opisującą
zmianę cen w stosunku do cen w analogicznym miesiącu poprzedniego roku
kalendarzowego. Zgodnie z powyższym stawki określone w Załączniku nr 3 do
Umowy, zmieni się o ½ wartości powyżej opisanego wskaźnika, z zastrzeżeniem
zapisów pkt 4.8.4 lit. c) powyżej. Zmiana dotyczyć będzie prac wykonywanych od
dnia, w którym Strony zgodnie z niniejszymi zasadami wprowadzą zmianę
Wynagrodzenia Umownego w formie aneksu;
e)
Zmiana nie może występować wcześniej niż 12 miesięcy od ostatniej zmiany
Wynagrodzenia Umownego spowodowanej zmianą ceny kosztów związanych
z
realizacją Umowy;
f)
Wszystkie zmiany, o których mowa w pkt 4.8.4 Umowy nie mogą powodować
wzrostu Wynagrodzenia Umownego o więcej niż 10% Wynagrodzenia Umownego
wskazanego w us
t. 4.1 w pierwotnej treści Umowy;
g)
W przypadku, gdy Wykonawca pozostaje w zwłoce w stosunku do terminu
zakończenia Prac, Wykonawcy waloryzacja Wynagrodzenia Umownego nie
przysługuje;
h)
Zamawiający nie dopuszcza możliwości zmiany Wynagrodzenia Umownego z tytułu
wzrostu kosztów związanych z realizacją Umowy w zakresie, w jakim zmiana taka
została już dokonana na podstawie pkt 4.8.1 – 4.8.3 Umowy;
i)
W celu weryfikacji spełnienia przesłanki waloryzacji Wynagrodzenia Umownego
wskazanej w pkt 4.8.4 lit. c) po
wyżej, Wykonawca jest zobligowany do dokonania
stosownych wyliczeń wpływu zmiany ceny kosztów związanych z realizacją Umowy
na wysokość stawek jednostkowych określonych w Umowie i przekazania ich
Zamawiającemu. Wykonawca opracuje, co najmniej zestawienie obrazujące kwotę,
jaką w poszczególnych stawkach stanowią koszty wynikające ze zmian kosztów
związanych z realizacją Umowy. Zamawiający ma prawo weryfikacji wyliczeń
przedstawionych przez Wykonawcę i zgłoszenia wobec nich uwag.”,
§ 13 ust. 13.1. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kary umownej z tytułu
odstąpienia od Umowy z przyczyn nie leżących po stronie Zamawiającego, w wysokości
20% Wynagrodzenia Umownego netto. W przypadku odstąpienia w części od Umowy,
Zamawiający jest uprawniony do żądania tej kary obok kar umownych należnych mu
z
innych tytułów, w tym z tytułu zwłoki.”,
§ 13 ust. 13.2. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kary umownej z tytułu
odstąpienia od wykonania danego Zlecenia Wykonania Usługi z przyczyn leżących po
stronie Wykonawcy w wysokości 20% wartości danego Zlecenia Wykonania Usługi
określonej w tym Zleceniu Wykonania Usługi. W przypadku odstąpienia w części od
Zlecenia Wykonania Usługi Zamawiający jest uprawniony do żądania tej kary obok kar
umownych należnych mu z innych tytułów, w tym z tytułu zwłoki.”,
§ 13 ust. 13.4. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kary umownej za każdy
przypadek niezgłoszenia Zamawiającemu Podwykonawcy Obiektowego lub Dalszego
Podwykonawcy Obiektowego zgodnie z §19 w wysokości 5 % Wynagrodzenia
Umownego netto.
”,
§ 13 ust. 13.5. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kary umownej w
wysokości 1 % Wynagrodzenia Umownego netto, z tytułu:
13.5.1 Braku zawarcia w umowach z Podwykonawcami Obiektowymi i Dalszymi
Podwyko
nawcami Obiektowymi klauzul dotyczących przestrzegania Wymagań
BHP i Zasad Gospodarki Odpadami na Terenie Prac.
Braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego
Podwykonawcom z tytułu zmiany wysokości wynagrodzenia, o której mowa
w ust. 4.1. Umowy
”,
§ 13 ust. 13.6. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kary umownej w
wysokości 3-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym
roku -
z tytułu niespełnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia
na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności wskazane w pkt 5.1.22 za
każdą osobę wykonującą wskazane tam czynności bez umowy lub na podstawie innego
stosunku prawnego niż stosunek pracy.”,
§ 13 ust. 13.7. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kar umownych z tytułu
zwłoki w przypadkach i wysokościach określonych w Załączniku nr 5 do Umowy
(Taryfikator Kar z Tytułu Zwłoki).”,
§ 13 ust. 13.8. „Zamawiający zastrzega sobie prawo naliczenia kar umownych z tytułu
nieterminowego przy
stąpienia przez Wykonawcę do usunięcia:
Wad Limitujących w wysokości 1 000,00 PLN netto za każde rozpoczęte 2
godziny zwłoki w przystąpieniu do usunięcia Wad Limitujących;
Wad innych niż Limitujące w wysokości 500,00 PLN netto za każde rozpoczęte
12 godzin zwłoki w przystąpieniu do usunięcia Wad innych niż Limitujące.”,
§ 13 ust. 13.9 „Łączna suma kar, o których mowa w ust. 13.3 – 13.8, nie może być
wyższa niż 30% Wynagrodzenia Umownego netto. Łączna suma kar Umownych nie
może być wyższa niż 35% Wynagrodzenia Umownego netto.”,
§ 16 ust. 16.10. „W wypadku istotnej zmiany okoliczności, nieprzewidywanej przy
zawarciu Umowy, czyniącej wykonanie Umowy nieopłacalnym, niezgodnym ze strategią
lub polityką Zamawiającego albo z innych przyczyn nadmiernie uciążliwych –
Zamawiający ma prawo rozwiązania Umowy przed upływem okresu, na jaki została
zawarta, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. W takim wypadku
Wykonawca zachowuje prawo do Wynagrodzenia Umownego za Prace odebrane przez
Zamawiającego przed datą wygaśnięcia Umowy.”.
Załącznik nr 5 do Projektu miał treść: „
Lokalizacja
Tytuł nałożenia Kary
Czas
trwania
zwłoki
Okres na który przypada zwłoka
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XI
XII
Wszystkie
lokalizacje
Za każdy dzień
zwłoki w terminie
realizacji zlecenia,
mającego wpływ na
dyspozycyjność
bloków lub w
terminie usunięcia
Wady Limitującej
do 24
godz
Wysokość
Kar
[PLN/dzień]:
>24 godz
<= 48
godz
>48 godz
Wszystkie
lokalizacje
Za każdy dzień
zwłoki w terminie
realizacji zlecenia,
niemającego
wpływu na
dyspozycyjność
bloków lub w
terminie usunięcia
Wady innej niż
Wada Limitująca
do 24
godz
Wysokość
Kar
[PLN/dzień]:
>24 godz
<= 48
godz
>48 godz
Zlecenie mające wpływ na dyspozycyjność bloków - oznacza zlecenie, którego realizacja może mieć wpływ na przestój w pracy układu technologicznego (wykorzystywanego przy produkcji energii
elektrycznej lub ciepła) lub pozwala na bezpieczną dla obsługi i samego układu dalszą jego pracę, lub może spowodować obniżenie funkcjonalności w stopniu wpływającym na ograniczenie produkcji
lub przesyłu energii elektrycznej lub ciepła.
”.
W tabeli zawartej w
załączniku nr 7 do SWZ „Formularz cenowy – WZÓR” zawarta
była pozycja „Wskaźnik zakupu materiałów i usług (Podwykonawcy) dostarczonych przez
Wykonawcę - nie więcej niż 3%”.
Ustalając stan faktyczny Izba oparła się na dokumentach zawartych w dokumentacji
P
ostępowania.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do skorzystania ze środka
ochrony prawnej w świetle art. 505 ust. 1 Pzp oraz że nie zachodzi żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania, określonych w art. 528 Pzp, w szczególności że
odwołanie nie zostało wniesione po upływie terminu określonego w Pzp.
Po zapoznaniu się z argumentacją Stron i Przystępującego, wyrażoną w pismach
wniesionych w postępowaniu odwoławczym oraz przedstawionymi w trakcie rozprawy w dniu
29 lipca 2022 r. Izba
uznała, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w części.
Za uzasadnio
ny Izba uznała zarzut naruszenia art. 433 pkt 4) w związku z art. 16
pkt 3) Pzp
w związku z art. 353
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
– Kodeks cywilny (dalej
jako „kc”) w zakresie, w jakim zarzut ten dotyczył postanowienia § 16 ust. 16.10 Projektu.
Zgodnie z art. 433 pkt 4) Pzp
, „projektowane postanowienia umowy nie mogą
przewidywać możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez
wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron”.
Art. 16 Pzp
stanowi, że „zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o
udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; (…) 3) proporcjonalny”.
Stosownie zaś do art. 353
kc, „strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek
prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości
(naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.
W celu właściwego odczytania normy wynikającej z art. 433 pkt 4) Pzp konieczne
jest wzięcie pod uwagę, że zgodnie z art. 7 pkt 32) Pzp ilekroć w Pzp jest mowa o
zamówieniu należy przez to rozumieć „umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a
wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego
wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług”. Użyte w art. 433 pkt 4) Pzp
sformułowanie „ograniczenie zakresu zamówienia” oznacza zatem „ograniczenie zakresu
umowy zawieranej
między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie
przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług”.
Bezspornym było, że § 16 ust. 16.10 Projektu zawiera w zdaniu pierwszym
postanowienie uprawniające Zamawiającego do rozwiązania - z zachowaniem okresu
wypowiedzenia
– umowy zawartej na czas określony, przed upływem okresu, na jaki została
zawarta
w przypadku w nim określonym; jednocześnie w zdaniu drugim określono, że w
takiej sytuacji
„Wykonawca zachowuje prawo do Wynagrodzenia Umownego za Prace
odebrane przez Zamawiającego przed datą wygaśnięcia Umowy”.
Nie może ulegać wątpliwości, że rozwiązanie umowy, której przedmiotem jest
świadczenie usług, przed upływem okresu, na jaki została zawarta, skutkuje ograniczeniem
zakresu tej umowy
, gdyż usługi te są wykonywane przez okres krótszy, niż miały być
wykonywane zgodnie z zawartą umową.
Trafnie podnosił Odwołujący, że rozwiązanie umowy na podstawie § 16 ust. 16.10
Projektu może skutkować „brakiem zapewnienia realizacji Umowy na poziomie
gwarantowanym
”.
§ 4 ust. 4. 1 zdanie przedostatnie Projektu stanowi postanowienie określające
minimalną wielkość świadczenia wykonawcy na świadczenia o wartości „co najmniej 30 %
Wynagrodzenia Umownego netto
”. Z postanowienia § 4 ust. 4. 1 zdanie ostatnie Projektu
wynika natomiast
, że określenie minimalnej wielkości świadczenia wykonawcy nie ma
zastosowania w przypadku,
gdy Zamawiający odstąpi od umowy lub rozwiąże umowę
z przyczyn nie
leżących po wyłącznej stronie Zamawiającego. Oznacza to, że § 4 ust. 4. 1
Projektu
stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy Zamawiający odstąpi od umowy lub
rozwiąże umowę z przyczyn leżących po wyłącznej stronie Zamawiającego.
T
reść § 16 ust. 16.10 zdanie pierwsze Projektu nie uzasadnia przyjęcia, że
Zamawiający jest uprawniony do rozwiązania umowy na podstawie tego postanowienia
wyłącznie w przypadku, gdy istotna zmiana okoliczności, o której mowa w tym
postanowieniu, stanowi przyczy
nę leżącą po stronie Zamawiającego (bądź jest
spowodowana
taka przyczyną). W postanowieniu tym nie zostało określone, czy
przedmiotowa zmiana okoliczności ma stanowić przyczynę leżącą po stronie którejś ze stron
umowy, po
obu stronach umowy czy nieleżącą po stronie żadnej ze stron umowy (bądź była
spowodowana taką przyczyną). Uznać zatem należy, że § 16 ust. 16.10 zdanie pierwsze
Projektu uprawnia Zamawiającego do rozwiązania umowy na podstawie tego postanowienia
w przypadkach, gdy
przedmiotowa zmiana okoliczności stanowi przyczynę leżącą po stronie
wykonawcy
, po obu stronach umowy czy nieleżącą po stronie żadnej ze stron umowy (bądź
jest
spowodowana taką przyczyną).
W konsekwencji w sytuacji, gdy
Zamawiający rozwiąże umowę na podstawie § 16
ust. 16.10 zdanie pierwsze Projektu,
a istotna zmiana umowy, o której mowa w tym
postanowieniu, będzie stanowić przyczynę leżącą po obu stronach umowy albo przyczynę
nieleżącą po stronie żadnej ze stron umowy (bądź będzie spowodowana taką przyczyną),
postanowienie
§ 4 ust. 4. 1 zdanie przedostatnie Projektu nie będzie miało zastosowania,
a zatem
wielkość świadczenia wykonawcy będzie mogła być mniejsza niż określona w tym
postanowieniu.
W tym stanie rzeczy zdaniem Izby postanowienie
§ 16 ust. 16.10 Projektu
w
powiązaniu z § 4 ust. 4.1 Projektu, uprawniając do rozwiązania umowy z przyczyny leżącej
po obu stronach umowy albo przyczyny
nieleżącej po stronie żadnej ze stron umowy bez
zobowiązania Zamawiającego do „zlecenia Wykonawcy realizacji Prac o wartości co
najmniej 30 % Wynagrodzenia Umownego netto
”, ogranicza zakres zamówienia bez
ok
reślenia minimalnej wielkości świadczenia wykonawcy (na świadczenia o wartości „co
najmniej 30 % Wynagrodzenia Umownego netto
”), wobec czego jest niezgodne z art. 433 pkt
4) Pzp;
ułożenie stosunku prawnego (umowy) pomiędzy Zamawiającym u wykonawcą w
sposób sprzeciwiający się art. 433 pkt 4) Pzp), czyli ustawie w rozumieniu art. 353
kc,
narusza ten przepis,
który znajduje zastosowanie na podstawie art. 8 ust. 1 Pzp, zgodnie z
kt
órym „do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz uczestników
konkursu w
postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach
zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks
cywilny (Dz.U. z
2020 r. poz. 1740 i 2320), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej”.
Postanowienie
§ 16 ust. 16.10 Projektu stanowi przy tym wyraz naruszenia wyrażonego w
art. 16 pkt 3) Pzp nakazu przygotowania i przeprowadzenia
postępowania o udzielenie
z
amówienia w sposób proporcjonalny.
Wobec
powyższego odwołanie należało uwzględnić w zakresie tego postanowienia.
Zgodnie z art. 554 ust. 3 pkt 1) lit. c) Pzp u
względniając odwołanie, w przypadku gdy
umowa nie została zawarta, Izba może nakazać zmianę projektowanego postanowienia
umowy albo jego usunięcie, jeżeli jest niezgodne z przepisami ustawy, zaś stosownie do
art. 554 ust. 6 Pzp Izba
nie może nakazać wprowadzenia do umowy postanowienia
o
określonej treści. Biorąc ponadto pod uwagę treść art. 456 ust. 1 pkt 1) Pzp, stanowiącego,
że „zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od dnia powzięcia wiadomości
o
zaistnieniu istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży
w
interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub
dalsze wykonywanie umowy może zagrozić podstawowemu interesowi bezpieczeństwa
państwa lub bezpieczeństwu publicznemu”, a także art. 456 ust. 3 Pzp, zgodnie z którym
„w przypadkach, o których mowa w ust. 1, wykonawca może żądać wyłącznie
wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy”, Izba nakazała usunięcie
postanowienia
§ 16 ust. 16.10 Projektu. W ocenie Izby rozwiązanie umowy na podstawie
tego postanowienia wywołuje skutki prawne takie jak odstąpienie od umowy na podstawie
art. 456 ust. 1 pkt 1)
, które w istocie jest odstąpieniem w zakresie niewykonanej części
umowy. Nieu
sunięcie postanowienia § 16 ust. 16.10 Projektu powodowałoby, że zasady
postępowania określone normami o charakterze bezwzględnie obowiązującym, wynikającymi
z art. 456 ust. 1 pkt 1) i ust. 3 Pzp,
zostałyby zastąpione zasadami wynikającymi z § 16 ust.
16.10 Projektu
, zarówno w zakresie okoliczności uprawniających do ustania stosunku
prawnego, jak i
zasad zapłaty wykonawcy wynagrodzenia należnego na podstawie tego
stosunku prawnego.
Izba nie znalazła przy tym podstaw do stwierdzenia, że postanowienie § 16 ust.
16.10 Projektu stanowi wyraz przygotow
ania bądź przeprowadzenia Postępowania w sposób
nie
zapewniający zachowania uczciwej konkurencji czy równego traktowania wykonawców,
a tym samym jest niezgodne z art. 16 pkt 1) Pzp.
Zarzut naruszenia art. 436 pkt 3 Pzp w zw
iązku z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp w związku
z art. 353
k.c. oraz art. 8 Pzp w zw
iązku z art. 5 oraz art. 484 k.c Izba uznała za
nieuzasadniony.
Jak wynika z treści odwołania, zarzut ten dotyczył postanowień § 13 ust.
ust. 13.1, 13.2, 13.4, 13.5, 13.7, 13.8, 13.9
i § 16 ust. 16.10 Projektu.
Zgodnie z art. 436 pkt 3) Pzp,
„umowa zawiera postanowienia określające
w
szczególności łączną maksymalną wysokość kar umownych, których mogą dochodzić
strony
”.
Stosownie do art. 8
kc „1. Do czynności podejmowanych przez zamawiającego,
wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i
konkursie oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z
dnia 23 kwietnia 1964 r. -
Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320), jeżeli przepisy
ustawy nie stanowią inaczej. 2. Termin oznaczony w godzinach rozpoczyna się z początkiem
pierwszej godziny i kończy się z upływem ostatniej godziny. 3. Jeżeli początkiem terminu
oznaczonego w godzinach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu
godziny, w której to zdarzenie nastąpiło. 4. Termin obejmujący dwa lub więcej dni zawiera co
najmniej dwa dni robocze.
5. Dniem roboczym nie jest dzień uznany ustawowo za wolny od
pracy oraz sobota.
”.
Art. 5
kc stanowi, że „nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był
sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami
współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za
wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony
”.
Zgodnie zaś z art. 484 kc „§ 1. W razie niewykonania lub nienależytego wykonania
zobowiązania kara umowna należy się wierzycielowi w zastrzeżonej na ten wypadek
wysokości bez względu na wysokość poniesionej szkody. Żądanie odszkodowania
przenoszącego wysokość zastrzeżonej kary nie jest dopuszczalne, chyba że strony inaczej
postanowiły. § 2. Jeżeli zobowiązanie zostało w znacznej części wykonane, dłużnik może
żądać zmniejszenia kary umownej; to samo dotyczy wypadku, gdy kara umowna jest rażąco
wygórowana.”
Trafnie wskazał Odwołujący, że art. 436 pkt 3) Pzp „nakłada na zamawiającego
obowiązek zawarcia w umowie w sprawie zamówienia publicznego postanowienia
określającego łączną maksymalną wysokość kar umownych, których mogą dochodzić strony.
Ustawodawca w treści wspomnianego artykułu określa obligatoryjne postanowienia umowy
w
sprawie zamówienia publicznego, które to postanowienia mają na celu eliminację sytuacji,
w której wykonawca będzie ponosił nadmierne ryzyko związane z wykonywaniem mowy
w
sprawie zamówienia publicznego. Wymóg określenia łącznej maksymalnej wysokości
(limitu) kar umownych, których mogą dochodzić strony pozwala wykonawcy zweryfikować
i
ocenić ryzyko związane z niewykonaniem umowy lub nienależytym wykonaniem umowy.”.
Nie można natomiast zgodzić się z twierdzeniem, iż „limit kar umownych powinien służyć
zapobieganiu sytuacji, w której postanowienia umowne będą przewidywać rażąco
wygórowane wysokości kar umownych”. Postanowienie określające łączną maksymalną
wysokość kar umownych, których mogą dochodzić strony, ma wpływ wyłącznie na
możliwość dochodzenia przez stronę kary umownej w sytuacji, gdy łączna wysokość kar
umownych osiągnie określony poziom; pozostaje zaś zupełnie bez wpływu na treść
postanowie
ń określających wysokość poszczególnych kar umownych.
Odnosząc się do wywodów Odwołującego, iż „jak wskazuje się w piśmiennictwie
powstałym na bazie orzecznictwa, poziom limitu kar umownych, których może dochodzić
zamawiający nie może być swobodnie ustalany przez zamawiającego. Zastrzeżone kary
umowne nie mogą służyć wzbogaceniu się strony, która posiada prawo do ich naliczenia,
a
ich wysokość nie może być rażąco wygórowana w stosunku do wysokości wynagrodzenia
jak i w
stosunku do zagrożeń wiążących się z brakiem wykonania lub brakiem należytego
wykonania umowy.
”, oraz że w „sytuacji zagwarantowania wykonania umowy jedynie na
poziomie 30% Wynagrodzenia
Umownego (maksymalnego), niewłaściwym jest odnoszenie
wysokości kar umownych do całości wynagrodzenia maksymalnego”, stwierdzić należy, iż
Odwołujący nie wskazał, na czym polega niezgodność postanowień § 13 ust. ust. 13.1, 13.4,
i 13.5 Projektu z art. 436 pkt 3) Pzp, art. 16 pkt 1) i 3) czy art. 353
k.c.
, w szczególności w
jaki sposób o naruszeniu tych przepisów świadczy możliwość powstania „sytuacji, w której
wykonawca zostanie pozbawiony możliwości realizacji 70% umowy a jednocześnie zapłaci
kary obliczone jak dla jej pełnej wartości”.
Nie ulega wątpliwości, że w przepisach tych nie wyrażono jednoznacznie zakazu
zawarcia w umowie postanowień, zgodnie z którym wysokość kary umownej jest obliczana
jako ułamek Wynagrodzenia Umownego netto, którym, mając na uwadze definicję zawartą
w
§ 1 ust. 1.1 Projektu, jest łączna cena netto za Prace określona w § 4 ust. 4.1 Projektu,
a nie
jako ułamek takiej części Wynagrodzenia Umownego netto, która odpowiada wartości
minimalnej wielkości świadczenia wykonawcy określonej w § 4 ust. 4.1 zdanie przedostatnie
Projektu.
Pomiędzy możliwością zapłacenia kar umownych obliczaną jako ułamek
Wynagrodzenia Umownego netto a
możliwością ograniczenia zakresu zamówienia do
wskazanej powyżej wielkości minimalnej nie ma zaś związku świadczącego o naruszeniu
ww. przepisów. Bez względu na to, czy wysokość kary umownej jest obliczana jako ułamek
Wynagrodzenia Umownego netto
czy jako ułamek takiej części Wynagrodzenia Umownego
netto, która odpowiada wartości minimalnej wielkości świadczenia wykonawcy określonej
w
§ 4 ust. 4.1 zdanie przedostatnie Projektu, suma wysokości kar umownych, których może
do
chodzić Zamawiający (czy które wykonawca będzie zobowiązany zapłacić
Zamawiającemu), może być taka sama.
Nie zasługiwało również na aprobatę stanowisko Odwołującego w zakresie
postanowienia § 13 ust. 13.9 Projektu. Art. 436 pkt 3) Pzp nakazuje zawarcie w umowie
postanowienia określającego maksymalną wysokość kar umownych, których zamawiający
może dochodzić od wykonawcy, nie stawiając żadnych ograniczeń w tym zakresie.
Zamawiający był zatem zobowiązany do zawarcia w umowie postanowienia określającego
maksymaln
ą wysokość kar umownych, których Zamawiający może dochodzić od
wykonawcy,
co niewątpliwie uczynił; postanowienie to mogło przy tym określać maksymalną
wysokość kar umownych, których zamawiający może dochodzić od wykonawcy, jako ułamek
Wynagrodzenia Umownego netto.
Przedmiotowe postanowienie nie naruszało więc ww.
przepisu.
Zakaz zawarcia w umowie takiego postanowienia nie wynika także z art. 16 pkt 1)
i 3) Pzp ani art. 353
k.c. (stosowanego na podstawie art. 8 ust. 1 Pzp).
W szczególności nie świadczy o naruszeniu któregokolwiek z tych przepisów
okoliczność, że „łączna wysokość kar może sięgnąć 35% Wartości Umowy, podczas gdy
Zamawiający gwarantuje wykonanie jedynie 30%”. Żaden z tych przepisów nie określa, że
pomiędzy stronami umowy w sprawie zamówienia publicznego ma istnieć równowaga,
a
posiadanie przez wykonawcę podejrzeń „o próbę uczynienia przez Zamawiającego z kar
umownych źródła dochodu, a nie zastrzeżenia ich dla zapewnienia prawidłowego wykonania
Umowy
” nie jest – co oczywiste – wystarczające dla stwierdzenia naruszenia przepisu Pzp.
Biorąc ponadto pod uwagę, że Odwołujący nie wskazał, z właściwością jakiego
zobowiązania postanowienie to jest sprzeczne i na czym ta sprzeczność polega, nie było
podstaw do uznania,
że postanowienie § 13 ust. 13.9 Projektu narusza zasadę wyrażającą
swobodę w kształtowaniu treści umowy.
Nie było zatem podstaw do uznania, że postanowienia § 13 ust. ust. 13.1, 13.4, 13.5
i 13.9
Projektu naruszają ww. przepisy.
W zakresie
postanowień § 13 ust. ust. 13.7 i 13. 8 Projektu zawarte w odwołaniu
twierdzenia
, iż określoną w Załączniku nr 5 do umowy oraz w § 13 ust. 13. 8 Projektu
wysokość kar „należy uznać za nadmierną i nieproporcjonalną, należało uznać za
gołosłowne. Odwołujący powoływał się w tym zakresie na możliwość wystąpienia sytuacji, „w
której zwłoka wykonawcy wynosząca 49 godzin wiązałaby się z naliczeniem kary w
wysokości 30 000 zł, co mogłoby w wielu sytuacjach okazać się nieproporcjonalne do wagi
naruszenia
”, jednakże nawet w tym przypadku nie wskazał, w jakiej sytuacji wykonawca
zobowiązany byłby zapłacić karę umowną w takiej wysokości, ani nie wykazał, że w tej
sytuacji
wysokość tej kary byłaby nieproporcjonalna.
Należy wskazać, że rażące wygórowanie kary umownej – o czym można mówić
między innymi w przypadku, gdy jest ona nieproporcjonalna do wagi naruszenia, stanowi
podstawę żądania zmniejszenia kary umownej na podstawie z art. 484 § 2 kc. Dokonywana
w takiej sytuacji ocena
„rażącego wygórowania” jest jednak oceną konkretnej kary umownej
(w
danej wysokości) w danej sytuacji, a nie oceną zgodności z prawem postanowienia
zobowiązującego do zapłaty tej kary umownej.
Teoretyczna
możliwość żądania w bliżej nieokreślonym przypadku zapłaty kary
umownej
w wysokości „nieproporcjonalnej do wagi naruszenia” nie uzasadnia uznania, że
w
każdym przypadku wysokość kary należnej na podstawie postanowień § 13 ust. ust. 13.7
i 13.8 Projektu jest
wygórowana. Zważywszy ponadto, że Odwołujący nie wskazał, w jaki
sposób postanowienia te naruszają wyrażony w art. 16 pkt 1) Pzp obowiązek przygotowania
i przeprowadzenia
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji oraz
równe traktowanie wykonawców; w konsekwencji nie
było podstaw do stwierdzenia niezgodności tych postanowień z art. 16 pkt 1) Pzp czy art. 16
pkt 3) Pzp.
W zakresie, w jakim zarzut
ten dotyczył postanowień § 13 ust. ust. 13.1 i 13.2
Projektu
stwierdzić należy, że § 13 ust. 13.1 zdanie pierwsze i ust. 13.2 zdanie pierwsze
Projektu nie
stanowią postanowień, które „przewidywałyby” „kumulowanie się kar
umownych”. Z kolei postanowienia § 13 ust. 13.1 zdanie drugie i ust. 13.2 zdanie drugie
Projektu
nie naruszają art. 484 § 2 kc, który nie dotyczy kwestii „kumulowania kar
umownych”, stanowiąc wyłącznie przepis uprawniający dłużnika do żądania zmniejszenia
kary umownej. Odnosz
ąc się do twierdzenia, że naruszeniem art. 484 kc jest to, iż „podwójna
sankcja stanowi odszkodowanie w zdublowanej w stosunku do faktycznej szkody wysokości”
konieczne jest wskazanie, że stosownie do art. 484 § 1 zdanie pierwsze kc „kara umowna
należy się wierzycielowi w zastrzeżonej na ten wypadek wysokości bez względu na
wysokość poniesionej szkody”. Oznacza to, że w przypadku, gdy wysokość kary umownej
nawet kilkunastokrotnie czy
kilkudziesięciokrotnie przewyższa wysokość poniesionej szkody,
zgodnie z tym przepisem
kara umowna należy się wierzycielowi w zastrzeżonej wysokości.
Nie sposób więc uznać, że postanowienie zobowiązujące do zapłaty kary umownej w
wysokości stanowiącej dwukrotność poniesionej szkody narusza ten przepis.
Nie ulega wątpliwości, że może zdarzyć się sytuacja, że zawarcie w umowie
postanowienia zgodnego z przepisami k
c będzie stanowiło naruszenie art. 16 pkt 3) Pzp
wyrażającego zasadę proporcjonalności. Brak jest jednak podstaw do przyjęcia, że tak jest
w
przypadku postanowień § 13 ust. 13.1 zdanie drugie i ust. 13.2 zdanie drugie Projektu.
W odwołaniu nie wskazano okoliczności faktycznych i prawnych uzasadniających
zarzut naruszenia art. 436 pkt 3 Pzp w zw
iązku z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp w związku z art. 353
k.c. oraz art. 8 Pzp w zw
iązku z art. 5 oraz art. 484 k.c w zakresie, w jakim dotyczył on
postanowie
ń § 13 ust. 13.2 Projektu oraz § 16 ust. 16.10 Projektu, wobec czego niemożliwa
była ocena zasadności odwołania w tym zakresie. Przedstawione na rozprawie wywody
dotyczące postanowienia § 13 ust. 13.2 Projektu nie mogły zostać wzięte pod uwagę z uwagi
na
normę zawartą w art. 555 Pzp, zgodnie z którym „Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu”. Jak wielokrotnie było wskazywane w orzeczeniach Izby,
„zarzut tworzą okoliczności faktyczne i prawne wskazujące na naruszenie przepisów ustawy
w związku z dokonaną czynnością lub zaniechaniem czynności, do której zamawiający był
zobowiązany na podstawie ustawy” (tak w wyroku z dnia 1 lutego 2022 r. wydanym
w post
ępowaniu o sygn. KIO 124/22).
Za nieuzasad
niony Izba uznała zarzut naruszenia art. 439 ust. 1 i ust. 2 Pzp w
zw
iązku z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp w związku z art. 8 Pzp w związku z art. 58 k.c i 353
k.c.,
dotyczący postanowień § 4 ust. 4.6 i ust. 4.8.4 Projektu.
Zgodnie z art. 439 ust. 1
Pzp, „umowa, której przedmiotem są roboty budowlane lub
usługi, zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany
ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia”, art. 439 ust. 2 Pzp
stanowi zaś, iż „W umowie określa się: 1) poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów, o
których mowa w ust. 1, uprawniający strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz
początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia; 2) sposób ustalania zmiany
wynagrodzenia: a) z
użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów,
w szczególności wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego lub b) przez wskazanie innej podsta
wy, w szczególności wykazu rodzajów
materiałów lub kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do
żądania zmiany wynagrodzenia; 3) sposób określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub
kosztów na koszt wykonania zamówienia oraz określenie okresów, w których może
następować zmiana wynagrodzenia wykonawcy; 4) maksymalną wartość zmiany
wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o
zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia”.
Stosownie do art. 58
kc „§ 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na
celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek,
w
szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą
odpowiednie przepisy ustawy.
§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami
współżycia społecznego. § 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności
prawnej, czynność pozostaje w mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności
wynika, iż bez postanowień dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana”.
Nie ulega wątpliwości, że art. 439 Pzp ma, jak wskazano w odwołaniu, „charakter
ius cogens, a jego stosowanie nie może być uzależnione od woli stron” - ust. ust. 1 i 2 tego
artykułu określają, jakie postanowienia muszą być zawarte w umowie w sprawie zamówienia
publicznego
, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi, zawartej na okres dłuższy
niż 12 miesięcy, a strony takiej umowy nie mogą zdecydować, że w zawieranej przez nie
umowie takie postanowienia
nie zostaną zawarte. Izba nie podziela jednak stanowiska
Odwołującego, że „oznacza to, że klauzula waloryzacyjna powinna cechować się
automatyzmem, tj. jej zastosowanie
nie może podlegać woli stron, ujawniającej się w
zawarciu aneksu do umowy o
wykonanie zamówienia publicznego - instytucja art. 439 jest
bowiem jakościowo inna od instytucji dopuszczalnych zmian umowy uregulowanych w Pzp”.
Należy zauważyć, że określanie przepisu art. 439 Pzp mianem „klauzuli waloryzacyjnej” ma
charakter jedynie potoczny - ani w ust. 1, ani w
ust. 2 tego artykułu nie zostało użyte
wyrażenie „waloryzacja” – używane są zaś wyrażenia „zmiana wysokości wynagrodzenia” i
„zmiana wynagrodzenia”. Z treści art. 439 ust. 2 pkt 1) Pzp wynika, że określony poziom
zmiany ceny materiałów lub kosztów, o których mowa w art. 439 ust. 1 Pzp, ma skutkować
powstaniem uprawnienia
strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia należnego
wykonawcy. W ocenie Izby nie
powinno budzić wątpliwości, że skutek prawny w postaci
powstania uprawnienia
do żądania zmiany wysokości wynagrodzenia nie jest tożsamy ze
skutkiem w postaci zmiany tego wynagrodzenia. Nie
sposób więc uznać, że postanowienia
art. 439 ust. 1 lub ust. 2 Pzp na
kładają obowiązek zawarcia w umowie postanowień
dotyczących zasad zmiany wynagrodzenia, o którym mowa w art. 439 ust.1 Pzp, w sposób
„automatyczny”, i nie pozwalają na zawarcie w umowie postanowień dotyczących zasad
zmiany przedmiotowego wynagrodzenia
poprzez zmianę umowy w drodze zgodnego
oświadczenia woli stron.
Zważywszy ponadto, że Odwołujący nie podnosił, aby § 4 ust. 4.6 Projektu był
niezgodny z art. 439 ust. 2 Pzp
, Izba nie miała podstaw do uznania tego postanowienia za
niezgodne z art. 439 ust. 1 Pzp
bądź z art. 439 ust. 2 Pzp.
Nietrafne jest
także twierdzenie, iż „nieprawidłowym jest (…) uzależnienie zmian
wynagrodzenia wynikających z pkt. 4.6.1-4.6.4, obowiązkowo wprowadzanych do Projektu
Umowy na podstawie art. 436 pkt 4) lit. b), od zawarcia aneksu
”. Zgodnie z art. 436 pkt 4)
lit. b) Pzp,
w przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy, umowa
zawiera postanowienia określające zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia
w przypadku zmiany: -
stawki podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, -
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie ustawy
z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, - zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu
zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie
zdrowotne, - zasad
gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych,
o
których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach
kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342) - jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty
wykonania zamówienia przez wykonawcę. Z treści tego przepisu nie wynika, aby zmiana
wysokości wynagrodzenia w przypadku zmian wymienionych w tym przepisie musiała
następować „automatycznie”. Wręcz przeciwnie, użycie w nim wyrażenia „zasad
wprowadzania zmian
” (identycznie zresztą jak w art. 439 ust. 1 Pzp) wskazuje, że aby
zmiana wynagrodzenia
nastąpiła, musi zostać „wprowadzona”, czyli że konieczne jest
dokonanie
określonego działania czy działań – którego zasady muszą być określone w
umowie.
Nie
mogły być uznane za trafne twierdzenia o niezgodności postanowienia § 4
ust. 4.8.4 Projektu z art. 439 Pzp. U
st. 1 tego artykułu nakłada obowiązek zawarcia w
umowie w sprawie zamówienia publicznego, której przedmiotem są roboty budowlane lub
usługi, zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, postanowień dotyczących zasad
wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany
ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, zaś w ust. 2 tego artykułu
obowiązek ten został uszczegółowiony poprzez określenie, jakie kwestie mają być
uregulowane w ramach ww.
postanowień. W art. 439 ust. 2 Pzp nie zostały sformułowane
jakiekolwiek ograniczenia co do
treści tych postanowień (za wyjątkiem początkowego
terminu ustalenia zmiany wynagrodzenia
, który w przypadku, gdy umowa została zawarta po
upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, nie może być późniejszy niż dzień
otwarcia ofert). Przepis
ten nie zobowiązuje przy tym do nadania tym postanowieniom takiej
treści, aby uprawnienie do żądania zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy
powstawa
ło w każdym przypadku, gdy nastąpi zmiana ceny materiałów lub kosztów
związanych z realizacją zamówienia, ani aby w każdym przypadku następowała zmiana taka
wysokości ww. wynagrodzenia, aby zmiana cen tych materiałów lub kosztów nie wpływała na
opłacalność wykonywania umowy przez wykonawcę (wysokość zysku, który osiągnie
wykonawca).
Skoro zgodnie z tym przepisem
ma być określony poziom zmiany ceny ww.
materiałów lub kosztów, uprawniający strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz
początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia (pkt 1), sposób określenia wpływu
zmiany ceny mate
riałów lub kosztów na koszt wykonania zamówienia oraz określenie
okresów, w których może następować zmiana wynagrodzenia wykonawcy (pkt 3) oraz
maksymalna
wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie
zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia,
uprawnienie do żądania zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy nie musi
powstawa
ć w każdym przypadku, gdy nastąpi zmiana ceny ww. materiałów lub kosztów, a
zmiana wysokości ww. wynagrodzenia nie musi następować w taki sposób, aby zmiana cen
tych materiałów lub kosztów nie wpływała na opłacalność wykonywania umowy przez
wykonawcę.
Wobec powyższego należy uznać, że Zamawiający ma dużą swobodę w zakresie
formułowania postanowień, o których mowa w art. 439 ust. 1 Pzp, przy czym nie mogą być
one
sformułowane w taki sposób, aby wypaczać cel tego przepisu, czyli tak, że
w
rzeczywistości w żadnym przypadku zmiana ceny materiałów lub kosztów związanych
z
realizacją zamówienia nie będzie skutkowała powstaniem możliwości wprowadzenia
zmiany
wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy. Brak jest podstaw do przyjęcia, że
tak jest w przypadku postanowienia
§ 4 ust. 4.8.4 Projektu.
Odnosząc się do zawartych w odwołaniu twierdzeń dotyczących tego postanowienia
z
a całkowicie niezasadne należy uznać powoływanie się przez Odwołującego, że „może nie
zostać nigdy osiągnięty” określony w § 4 ust. 4.8.4 Projektu poziom zmiany ceny ww.
materiałów lub kosztów, wynoszący 5 %, a ustalany wskaźnikiem „zmiany cen produkcji
budowlano-
montażowej publikowanej na stronie internetowej Głównego Urzędu
Statystycznego
”, biorąc pod uwagę, że w odwołaniu wskazano, iż w maju 2022 roku
wskaźnik ten wynosił 12,2 %.
Nie sposób kwestionować, że określenie okresów, w których może następować
zmiana wynagrodzenia wykonawcy na „12 miesięcy od ostatniej zmiany Wynagrodzenia
Umownego spowodowanej zmianą ceny kosztów związanych z realizacją Umowy”
w
powiązaniu z określeniem sposobu ustalania zmiany wynagrodzenia z odesłaniem do
wskaźnika „zmiany cen produkcji budowlano-montażowej publikowanej na stronie
internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (…) w miesiącu poprzedzającym złożenie
wniosku o
zmianę Wynagrodzenia Umownego, opisującą zmianę cen w stosunku do cen
w
analogicznym miesiącu poprzedniego roku kalendarzowego” powoduje, że zmiana
wynagrodzenia „nie odnosiłaby się do całkowitego wzrostu cen, a jedynie wzrostu cen
z
ostatnich 12 miesięcy i realistycznie nie rekompensowała całej zmiany cen”. Nie można
jednak uznać, iż okoliczność, że wzrost cen kosztów związanych z realizacją zamówienia
wpłynie na opłacalność wykonywania umowy przez wykonawcę, gdyż w części wyższe ceny
tych kosztów nie będą mogły zostać pokryte z wyższego wynagrodzenia, może skutkować
brakiem możliwości wprowadzenia zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy;
Odwołujący nie twierdził, że taki skutek występuje.
Niewątpliwie określenie maksymalnej wartości zmiany wynagrodzenia, jaką
dopuszcza Z
amawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania
zmian wysokości wynagrodzenia na „10% Wynagrodzenia Umownego wskazanego w ust.
4.1 w pierwotnej treści Umowy”, czy określenie wpływu zmiany ceny kosztów związanych
z
realizacją zamówienia na koszt wykonania zamówienia w ten sposób, że „stawki określone
w Załączniku nr 3 do Umowy, zmieni się o ½ wartości powyżej opisanego wskaźnika”
skutkują ograniczeniem (czy minimalizacją) istniejącego po stronie Zamawiającego ryzyka
konieczności zapłaty wykonawcy wynagrodzenia w wysokości większej niż określona
w umowie w chwili jej zawarcia
, jednocześnie powodując, że wzrost cen tych kosztów
wpłynie na opłacalność wykonywania umowy przez wykonawcę, gdyż w części wyższe ceny
tych kosztów nie będą mogły zostać pokryte z wyższego wynagrodzenia. Nie można jednak
uznać, że mogą one skutkować brakiem możliwości wprowadzenia zmiany wysokości
wynagrodzenia należnego wykonawcy; również takiego twierdzenia Odwołujący nie
przedstawiał.
Mając powyższe na uwadze Izba nie znalazła podstaw do przyjęcia, że brakiem
możliwości wprowadzenia zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy może
skutkować określenie wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania
zamówienia w zakresie, w jakim zgodnie z postanowienia § 4 ust. 4.8.4 Projektu „poziom
zmiany kosztów, uprawniający Strony Umowy do żądania zmiany Wynagrodzenia
Umownego musi
powodować zmianę wartości całkowitego Wynagrodzenia Umownego, o co
najmniej 2% w stosunku do jego dotychczasowej wartości”, zwłaszcza że sam Odwołujący
twierdził jedynie, że jest to „raczej mało prawdopodobne”.
Wobec powyższego brak było podstaw do uznania postanowienia § 4 ust. 4.8.4
Projektu za niezgodne z art. 439 ust. 1 Pzp
bądź z art. 439 ust. 2 Pzp.
Nie
był uzasadniony zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8) w związku z art. 7 pkt
32) oraz art. 8 Pzp w zw
iązku z art. 487 § 2 kc, który dotyczył postanowień § 4 ust. ust. 4.2.3
i 4.3 Projektu.
Zgodnie z art. 226
ust. 1 pkt 8) Pzp, „zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”.
Art. 7 pkt 32) Pzp
stanowi, że „ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o zamówieniu -
należy przez to rozumieć umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą,
której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót
budowlanych, dostaw lub usług”.
Stosownie do art. 487
§ 2 kc, „umowa jest wzajemna, gdy obie strony zobowiązują
się w taki sposób, że świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia
drugiej
”.
Wskazać należy, że odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione na czynność
Z
amawiającego, polegającą „na wadliwym przygotowaniu dokumentów zamówienia –
wadliwym sporządzeniu postanowień Projektu Umowy”. Art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp jest zaś
przepisem
zawierającym normę nakazującą zamawiającemu odrzucenie oferty w przypadku,
gdy zawiera ona
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia, a tym
samym nie reguluje kwestii
dotyczących projektowanych postanowień umowy. Projektowane
postanowienie umowy ni
e może zatem być niezgodne z tym przepisem.
Nie ulega wątpliwości, że postanowienie § 4 ust. 4.2.3 Projektu określa zasady
rozliczania
„wykonanych Prac Utrzymaniowych” i „prac realizowanych w ramach Zleceń
Wykonania Usługi w ramach Umowy” w zakresie części zamiennych oraz materiałów i usług
specjalistycznych nabytych przez wykonawcę od podmiotów trzecich. Postanowienie to
ponadto
uprawnia wykonawcę do powiększenia kosztów nabycia części zamiennych oraz
materiały i usług specjalistycznych nabytych przez wykonawcę od podmiotów trzecich
o
„koszty zakupu”. Nie było przy tym sporne, że wysokość tych kosztów (w %) miała być
zgodna z
wysokością określonego w ofercie wykonawcy (w tabeli zawartej w Formularzu
cenowym sporządzonym zgodnie z załącznikiem nr 7 do SWZ) „Wskaźnika zakupu
materiałów i usług (Podwykonawcy) dostarczonych przez Wykonawcę - nie więcej niż 3%”.
W ocenie Izby
koszty te stanowią marżę wykonawcy na nabytych przez niego od
podmiotów trzecich częściach zamiennych oraz materiałach i usługach specjalistycznych,
tym samym
nie stanowiąc „ceny za usługę”. Ceną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1) ustawy
o
informowaniu o cenach towarów i usług z dnia 9 maja 2014 r., do której to definicji odsyła
art. 7 pkt 1) Pzp, jest
„wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest
obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę”. Ww. koszty zakupu nie są
wartością, którą Zamawiający zobowiązany jest zapłacić wykonawcy za towar, gdyż nie jest
to wartość płacona za części zamienne nabyte od podmiotów trzecich. Nie może być zaś
uznana za
wartość, którą Zamawiający zobowiązany jest zapłacić wykonawcy za usługę w
sytuacji, gdy skorzystanie z ww.
uprawnienia nie jest uzależnione od dokonania przez
wykon
awcę jakichś czynności związanych z nabyciem tych części zamiennych od
podmiotów trzecich.
W konsekwencji z postanowienia
§ 4 ust. 4.2.3 Projektu nie wynika, aby wykonawca
miał wykonać na rzecz Zamawiającego określoną usługę nieodpłatnie, co stałoby
w
sprzeczności z „zasadą odpłatności umowy o wykonanie zamówienia publicznego
wynikającą z art. 7 pkt 32) Pzp” – jak podnosił Odwołujący.
Nie
było podstaw do przyjęcia, że postanowienie § 4 ust. 4.3 Projektu „wprowadza
wymagania oferowania cen za składniki zamówienia, które są rażąco niskie lub nieodpłatne,
a
więc żądania złożenia ofert, które muszą podlegać odrzuceniu”.
Stwierdzić należy, że ww. postanowienie określa sposób rozliczania wynagrodzenia
za prace wykonywane w trybie awaryjnym. Nie
reguluje ono zaś kwestii wysokości cen
wskazanych w ofercie. Nie ma zatem jakichkolwiek podstaw do
wniosku, że wynika z niego
konieczność oferowania rażąco niskiej ceny „za składniki zamówienia”.
Biorąc pod uwagę treść ww. postanowienia nie sposób również uznać za trafne
twierdzenia
, iż proponuje ono „takie reguły wykonywania umowy, w których świadczenie
zamawiającego nie jest odpowiednikiem świadczenia wykonawcy”.
Izba nie kwestionuje, że koszty wykonywania prac, które będą wykonywane „w
trybie awaryjnym” mogą być wyższe niż koszty wykonywania, które nie będą wykonywane w
takim trybie. Jednak w sytuacji
, w której wartość jednostkowej ceny ryczałtowej lub stawki w
trybie awaryjnym stanowi iloczyn jednostkowej stawki
określonej w Katalogu Stawek
Załącznik nr 3 do Umowy oraz współczynnika dla trybu awaryjnego (1,2), ww. postanowienie
to nie stoi na przeszkodzie
takiemu określeniu przez wykonawcę w ofercie „jednostkowej
stawki
określonej w Katalogu Stawek Załącznik nr 3 do Umowy”, aby po jej przemnożeniu
przez ww. współczynnik wysokość „jednostkowej ceny ryczałtowej lub stawki w trybie
awaryjnym
” była taka, aby pokrywała koszty wykonywania prac, które będą wykonywane „w
trybie awaryjnym”.
W konsekwencji nie sposób było uznać, że postanowienia § 4 ust. ust.4.2.3 i 4.3.
Projektu
– jak wywodził Odwołujący – były niezgodne z art. 226 ust. 1 pkt 8) w związku z
art. 7 pkt 32) oraz art. 8 Pzp w zw
iązku z art. 487 § 2 kc.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7) Pzp w zw
iązku z art. 15 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r.
także Izba uznała za nieuzasadniony.
Zgodnie z art. 226 ust. 1
pkt 7) Pzp, „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
”.
Art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r.
stanowi, że „1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom
dostępu do rynku, w szczególności przez: 1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich
wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji
innych przedsiębiorców; 2) nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym
przedsiębiorcom albo niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców;
rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów; 4) pobieranie
innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży; 5) działanie mające na
celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub
stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub
usługi u określonego przedsiębiorcy. 2. Czyn, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, może polegać
w
szczególności na: 1) ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości
dokonywania przez klienta zakupu u innego
przedsiębiorcy; 2) stworzeniu sytuacji
powodujących pośrednio lub bezpośrednio narzucenie klientom przez podmioty trzecie
konieczności dokonania zakupu u danego przedsiębiorcy lub u przedsiębiorcy, z którym
dany przedsiębiorca pozostaje w związku gospodarczym; 3) emisji, oferowaniu oraz
realizacji znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi oferowane
przez jednego przedsiębiorcę lub grupę przedsiębiorców pozostających w związku
gospodarczym, w okolicznościach wskazanych w pkt 1 lub 2. 3. Czynem nieuczciwej
konkurencji jest także utrudnianie małym przedsiębiorcom, w rozumieniu ustawy z dnia 19
listopada 1999 r. -
Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1178, z późn. zm.), dostępu
do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni
sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nieuwzględniającej marży handlowej, z zastrzeżeniem
ust. 5.
4. Utrudnianiem dostępu do rynku, o którym mowa w ust. 3, jest również: 1)
emitowanie oraz realizacja znaków legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub
usługi, oferowanych poniżej ich wartości nominalnej; 2) emitowanie oraz realizacja znaków
legitymacyjnych podlegających wymianie na towary lub usługi o cenie przewyższającej
wartość nominalną znaku. 5. Nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji sprzedaż, o której
mowa w ust. 3, jeżeli jest dokonywana w ramach: 1) wyprzedaży posezonowej, dokonywanej
dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż
miesiąc; 2) wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia
lub upływającą datę minimalnej trwałości; 3) likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż
taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o
likwidacji tego obiektu, a w prz
ypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych
przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż
rok
”.
Analogicznie jak w przypadku art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp w
skazać należy, że
odwołanie w niniejszej sprawie zostało wniesione na czynność Zamawiającego, polegającą
„na wadliwym przygotowaniu dokumentów zamówienia – wadliwym sporządzeniu
postanowień Projektu Umowy”. Art. 226 ust. 1 pkt 7) Pzp jest przepisem zawierającym
normę nakazującą zamawiającemu odrzucenie oferty w przypadku, gdy została złożona w
warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z kolei w art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r.
określono, jakie czyny stanowią czyn nieuczciwej
konkurencji, tym samym
przepis ten uzupełnia normę zawartą w art. 226 ust. 2 pkt 7) Pzp.
Przepisy te nie reguluj
ą zatem kwestii dotyczących projektowanych postanowień umowy.
Projektowane postanowienie umowy n
ie może zatem być niezgodne z tymi przepisami.
Ponadto należy zauważyć, że w odwołaniu nie wskazano, które postanowienia
Projektu są sprzeczne z tymi przepisami, wobec czego niemożliwa była ocena zasadności
odwołania w tym zakresie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
Pzp oraz § 2 ust. 1 pkt 2), § 5 pkt 1) i 2) lit. b) oraz § 7 ust. 2 pkt 1) i ust. 3 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania.
Zgodnie z art. 557 Pzp „w wyroku oraz w postanowieniu kończącym postępowanie
odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego”, stosownie zaś do
art. 575 Pzp s
trony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw
ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. Z § 2 ust. 1 pkt 2)
ww. rozporządzenia wynika, że wysokość wpisu wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia na usługi o wartości przekraczającej progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1
Pzp, wynosi 15
.000 złotych. Stosownie do § 5 pkt 1) i 2) lit. b) ww. rozporządzenia do
kosztów postępowania odwoławczego zalicza się wpis oraz „uzasadnione koszty stron
postępowania odwoławczego (…) w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu
kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych”. § 7 ust. 2 pkt 1) ww.
rozporządzenia stanowi, że „w przypadku uwzględnienia odwołania przez Izbę w części,
koszty ponos
zą odwołujący i zamawiający, jeżeli w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów przedstawionych w
od
wołaniu w całości albo w części”, zaś § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, iż „w przypadku, o
którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, Izba rozdziela: 1) wpis stosunkowo, zasądzając odpowiednio
od zamawiającego albo uczestnika postępowania odwoławczego wnoszącego sprzeciw na
rzecz odwołującego kwotę, której wysokość ustali, obliczając proporcję liczby zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, które Izba uwzględniła, do liczby zarzutów, których Izba nie
uwzględniła; 2) koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, w sposób określony w pkt 1 lub znosi te
koszty wzajemnie między odwołującym i odpowiednio zamawiającym albo uczestnikiem
postępowania odwoławczego wnoszącym sprzeciw”.
Stosownie do
§ 5 pkt 1) ww. rozporządzenia, do kosztów postępowania
odwoławczego zaliczono wpis w wysokości uiszczonej przez Odwołującego, tj. 15.000
złotych, zaś mając na uwadze treść § 5 pkt 2) ww. rozporządzenia, do uzasadnionych
kosztów każdej ze stron postępowania odwoławczego na podstawie rachunków (faktur)
złożonych do akt sprawy możliwe było zaliczenie wynagrodzenia pełnomocnika do kwoty
3.600 złotych. Wobec powyższego do kosztów postępowania odwoławczego zaliczono
kwotę 3.600 złotych obejmującą wynagrodzenie pełnomocnika Odwołującego oraz kwotę
3.600 złotych obejmującą wynagrodzenie pełnomocnika Zamawiającego.
Zważywszy że Izba uwzględniła jeden zarzut przedstawiony w odwołaniu, a
czterech
nie uwzględniła, koszty postępowania odwoławczego w zakresie wpisu rozdzielono
stosunkowo
– w proporcjach 1/5 Zamawiający i 4/5 Odwołujący. W konsekwencji zgodnie
z
§ 7 ust. 3 pkt 1) ww. rozporządzenia zasądzono od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego 1/5 kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. Stosownie do § 7 ust. 3 pkt
2) ww. rozporządzenia koszty postępowania odwoławczego koszty, o których mowa w § 5
pkt 2
ww. rozporządzenia (obejmujących wynagrodzenia pełnomocników) również
rozdzielono stosunkowo; suma tych koszt
ów wyniosła 7.200 złotych, wobec czego
Zamawiający powinien je ponieść w 1/5, tj. do kwoty 1.440 złotych, a Odwołujący w 4/5, tj. do
kwoty 5.760 złotych. Zważywszy, że każda ze stron postępowania odwoławczego poniosła te
koszty w wysokości 3.600 złotych, Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego
kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wysokością poniesionych kosztów, o których mowa w §
5 pkt 2
ww. rozporządzenia, a wysokością kosztów, które Zamawiający powinien ponieść.
Przewodniczący: ……………………..…