KIO 1807/22 POSTANOWIENIE dnia 20 lipca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 23.01.2023

Sygn. akt KIO 1807/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 20 lipca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący: 

Michał Pawłowski 

po  rozpoznaniu  na 

posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  20  lipca  2022  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  8  lipca 

2022  r.

przez 

wykonawcę  WOJAM  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w  Mińsku  Mazowieckim  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Komendę 

Wojewódzką Policji w Białymstoku 

orzeka: 

1)  Odrzuca o

dwołanie. 

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża w całości Odwołującego – wykonawcę 

WOJAM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mińsku Mazowieckim i: 

a) 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  wpis  od 

odwołania  uiszczony  przez  Odwołującego  –  wykonawcę  WOJAM  Spółka 

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Mińsku Mazowieckim. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129,  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  – 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:  ………….…………………………….. 


Sygn. akt KIO 1807/22 

Uzasadnienie 

Komenda  Wojewódzka  Policji  w  Białymstoku,  zwana  dalej  „Zamawiającym”,  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  „dostawę  olejów  oraz  płynów  eksploatacyjnych  do 

pojazdów służbowych Policji (dostawa jednorazowa)”. 

W  dniu  8  lipca 

2022  r.  (data  wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej)  wykonawca 

WOJAM  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Mińsku  Mazowieckim,  zwany 

dalej  „Odwołującym”,  wniósł  odwołanie  od  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  wyborze 

oferty wykonawcy prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą MARCOM M. Z., zwanego 

dalej „wykonawca MARCOM”, jako oferty najkorzystniejszej. 

W  uzasadnieniu 

odwołania Odwołujący  podniósł,  że nie zgadza się z tym  wyborem,  ponieważ 

oferta  wykonawcy  MARCOM  nie  spełnia  wymagań  postawionych  przez  Zamawiającego 

w  załączniku  nr  1  –  formularzu  ofertowym.  Wskazał,  że  w  pozycji  nr  8  wymagany  był  olej 

silnikowy  syntetyczny  SAE  5W/30,  ACEA:  C3,  AP

I  SN  spełniający  wymagania:  BMW  Longlife 

04, Volksvagen (silniki benzynowe/silniki Diesla), VW 504 00, VW 507 00, 

posiadający aprobatę 

MB-Approval  229.31/229.51. 

Zdaniem  Odwołującego  wykonawca  MARCOM  zaoferował  olej, 

który  w  żaden  sposób  nie  spełnia  wymagania  BMW  Longlife  04,  co  jednocześnie  wpływa  na 

fakt, że zaoferowany olej nie może być stosowany w pojazdach marki BMW. 

W  konsekwencji 

Odwołujący  wniósł  o  odrzucenie  wyboru  oferty  wykonawcy  MARCOM  jako 

najkorzystniejszej  i  tym  samym  wybór  oferty  Odwołującego,  która  spełnia  wszystkie  wymogi 

załącznika nr 1 – formularza ofertowego. 

Pismem z dnia 11 lipca 2022 r. Zamawiający poinformował Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, 

że szacunkowa wartość zamówienia wynosi 96 239,20 zł i że jest mniejsza niż kwota określona 

w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r.  – Prawo Zamówień Publicznych (dalej 

jako „ustawa PZP”). W związku z tym do zamówienia tego nie stosuje się przepisów ustawy PZP 

Zamawiający nawet nie przesłał kopii odwołania innym wykonawcom. 

Ponadto  na  zarządzenie  Izby  Zamawiający  wyjaśnił,  że  szacowania  wartości  przedmiotowego 

zamówienia Zamawiający  nie dokonywał  w  oparciu o art.  35  ust.  1 ustawy  PZP,  ponieważ nie 


było  to  zamówienie  na  dostawy  powtarzające  się  okresowo  lub  podlegające  wznowieniu 

w określonym czasie. Zamawiający wskazał, że w tym przypadku podstawą ustalenia wartości 

zamówienia był art. 28 ustawy PZP. 

Na  podstawie  ustalonego  stanu faktycznego Izba 

stwierdziła, że w niniejszej sprawie zachodzi 

przeszkoda formalna do rozpoznania odwołania, wobec czego odwołanie podlega odrzuceniu. 

D

o  udzielania  przez  zamawiających  publicznych  zamówień,  których  wartość  jest  mniejsza  niż 

130 tys. zł, nie stosuje się przepisów ustawy PZP, co wyraźnie wynika z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 

ustawy  PZP.  W  konsekwencji 

przepisów  ustawy  PZP  nie  można  stosować  do  prowadzenia 

postępowań o udzielenie zamówienia, których wartość jest poniżej kwoty określonej w art. 2 ust. 

1  pkt  1  ustawy  PZP,  a  wyk

onawcom  nie  przysługują  środki  ochrony  prawnej  na  czynności 

i zaniechania zamawiających w takich postępowaniach. 

Zgodnie z art. 

528 pkt 1 ustawy PZP Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w sprawie nie 

mają zastosowania przepisy ustawy. Natomiast zgodnie z art. 529 ust. 1 ustawy PZP Izba może 

odrzucić odwołanie na posiedzeniu niejawnym. 

Izba 

uznała  zatem,  że  z  powodu  braku  zastosowania  przepisów  ustawy  PZP  na  podstawie 

przywołanych powyżej przepisów odwołanie podlega odrzuceniu. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  §  8  ust.  1  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437). 

Przewodniczący:  ………….……………………………..