KIO 1782/22 POSTANOWIENIE dnia 14 lipca 2022 roku

Stan prawny na dzień: 20.01.2023

Sygn. akt: KIO  1782/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 14 lipca 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca: 

Danuta Dziubińska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  i  uczestników  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  14  lipca  2022  r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  5  lipca  2022  r.  przez  wykonawcę  Przedsiębiorstwo 

Wielobr

anżowe  „DREMEX”  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w 

Głogowie  Małopolskim  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Jastrzębską  Spółkę  Węglową 

S

półka Akcyjna z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze

znosi  wzajemnie  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazuje  Urzędowi  Zamówień 

Publicznych dokonanie zwrotu z rachunku 

bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 

000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  na  rzecz  odwołującego 

tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodni

czący:      ………….……………….. 


Sygn. akt: KIO 1782/22 

U z a s a d n i e n i e 

Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju (dalej: „Zamawiający”) 

prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego na 

podstawie ustawy z 11 września 2019 roku - 

Prawo 

zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.  -  dalej:  „ustawa  Pzp”) 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  dostawy  do  kopalń  JSW  S.A.  rur 

z/szwem kołnierzowych PN16 z terminem realizacji 6 miesięcy od daty zawarcia umowy, numer 

referencyjny: 72/PM/22. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 29 czerwca 2022 r. w 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr 2022/S 123-351014. W tym samym dniu na stronie 

internetowej  prowadzonego  postępowania  została  udostępniona  przez  Zamawiającego 

Specyfikacja Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”). 

W

ykonawca  Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  „DREMEX”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Głogowie Małopolskim (dalej: „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec postanowień ogłoszenia o 

zamówieniu oraz SWZ dotyczących terminu płatności, określnego na 90 dni od przedstawienia 

Zamawiającemu  faktury  VAT,  chyba  że  wykonawca  jest  mikroprzedsiębiorcą,  małym 

przedsiębiorcą lub średnim przedsiębiorcą, dla którego termin zapłaty wynosi do 60 dni od daty 

dostarczenia  zamawiającemu  faktury.  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie 

przepisów: 

1)  art.  16  pkt  1  w  zw.  z  art.  99  ust.  4  ustawy  Pzp  przez  przyg

otowanie  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób,  który 

nie  zapewnia  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego  traktowania  wykonawców  w 

szczególności  poprzez wprowadzenie zróżnicowanego terminu  płatności  (90  lub  60  dni)  za 

realizuję  przedmiotu  umowy  przez  wykonawcę  w  zależności  od  posiadanego  przez  niego 

statusu mikro, małego, średniego bądź dużego przedsiębiorcy, co ma bezpośredni wpływ na 

kalkulację oferty składanej przez poszczególnych wykonawców w postępowaniu, 

2)  art. 353

 K.c. w. zw. z art. 5 K.c. i w zw. z art. 8 ust.1 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 7 ust. 2 

ustawy z dnia 8 marca 201

3 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach 

handlowych  (dalej  „Ustawa  o  terminach  zapłaty”)  poprzez  sformułowanie  postanowień  pkt 

9.7  i  9.8  Załącznika  nr  5  do  SWZ  w  sposób  sprzeciwiający  się  właściwości  (naturze) 

stosunku  prawnego,  ustawie  oraz  zasadom  współżycia  społecznego  oraz  poprzez 

narzucenie w projekcie Umowy oświadczeń, które zgodnie z ustawą powinny być wynikiem 

wzajemnych uzgodnień stron, a na które Odwołujący nie wyraża zgody. 


Wskazując na powyższe zarzuty Odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania w całości; 

nakazanie Zamawiającemu dokonania zmiany postanowień ogłoszenia oraz SWZ:  

a)  

w  zakresie sekcji III  pkt III.1.7) ogłoszenia o zamówieniu  - Główne  warunki  finansowe i 

uzgodnienia  płatnicze  i/lub  odniesienie  do  odpowiednich  przepisów  je  regulujących  -

poprzez wprowadzenie jednolitego terminu płatności faktur wynoszącego 60 dni od daty 

dostarczenia zamawiającemu faktury VAT, bez względu na posiadany przez wykonawcę 

status  mikro,  małego,  średniego  czy  też  dużego  przedsiębiorcy;  w  zakresie  ust.  13.6 

SWZ  -  Opis  sposobu  obliczenia  ceny  -  poprzez  wprowadzenie  jednolitego  terminu 

płatności faktur  wynoszącego 60  dni  od  daty  dostarczenia  zamawiającemu faktury,  bez 

względu na posiadany przez wykonawcę status mikro, małego, średniego czy też dużego 

przedsiębiorcy; 

b)  

w  zakresie  pkt  9.7.  Załącznika  nr  5  do  SWZ  –  Ogólne  warunki  umów  -  poprzez 

wprowadzenie jednolitego terminu płatności 60 dni od daty doręczenia faktury Odbiorcy 

dla wszystkich wykonawców (Dostawców), bez względu na posiadany przez nich status 

mikro

, małego, średniego czy też dużego przedsiębiorcy; w zakresie pkt 9.8. Załącznika 

nr 5 do SWZ - 

Ogólne warunki umów - poprzez jego usunięcie. 

Żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.  

Zamawiający w dniu 8 lipca 2022 r., działając przez pełnomocnika, którego skuteczność 

działania  została  wykazana  w  dniu  14  lipca  2022  r.,  przekazał  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania.  

W  związku  z  powyższym  Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  postępowanie 

odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp, zgodnie z którym:

 

przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w 

odwołaniu,  Izba  może  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania  odwoławczego,  którzy  przystąpili  do 

postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że  w  postępowaniu  odwoławczym  po 

stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden  wykonawca.  W  takim  przypadku 

zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.

Stosownie  do  art.  568  pkt  3  ustawy  Pzp, 

Izba  umarza  postępowania  odwoławcze,  w 

formie postanowienia, w p

rzypadku, o którym mowa w art. 522. 


Z tych względów Izba postanowiła jak w pkt 1 sentencji. 

Izba  orzekła  o  wzajemnym  zniesieniu  kosztów  postępowania  odwoławczego  oraz 

nakazała  zwrot  Odwołującemu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu  od  odwołania,  stosownie  do 

prz

episu  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  

r.  w  sprawie  szczegółowych  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ………….………………..