KIO 1709/22 WYROK dnia 19 lipca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 19.01.2023

Sygn. akt: KIO 1709/22 
 

WYROK 

  z dnia 19 lipca 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na rozprawie  w  dniu  14  lipca  2022  r.  w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Kraj

owej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27    czerwca  2022  r.  przez  wykonawcę 

Climamedic Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w Michałowicach

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Centralny  Szpital  Kliniczny  Ministerstwa  Spraw 

Wewnętrznych i Administracji w Warszawie

przy  udziale  wykonawcy  Zab-Bud  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

2.  Kosztami  post

ępowania  obciąża  wykonawcę  Climamedic  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  z  siedzibą 

w M

ichałowicach i: 

zalicza  w poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwo

łującego tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione 

koszty strony ponie

sione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  w

rześnia  2019  r.  –  Prawo 

z

amówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Iz

by Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Centralny  Szpital  Kliniczny  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych 

i Administracji  w  Warszawie 

–  prowadzi  w trybie przetargu  nieograniczonego postępowanie 

o udzielenie 

zamówienia pn. Termomodernizacja w ramach projektu „Poprawa efektywności 

energetycznej w budynkach CSK M

SWiA w Warszawie” w systemie „zaprojektuj i wybuduj” 

ramach  działania  1.3.1  oś  priorytetowa  I  Zmniejszenie  emisyjności  gospodarki  Programu 

Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość zamówienia jest większa niż 

progi  unijne.  Og

łoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 4 lutego 2022 r. pod nr 2022/S 025-059549  . 

W dniu 27 czerwca 2022 r. wykonawca Climamedic Sp. z o.o. Sp.k. wn

iósł odwołanie 

wobec 

czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy ZAB-BUD Sp. z o.o. oraz 

wobec 

zaniechania  wykluczenia  ww.  wykonawcy  z  postępowania  jako  niespełniającego 

war

unków  udziału  w  postępowaniu  i  jako,  który  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  oraz 

zaniechania  odrzucenia  oferty  ww.  wykonawcy.   

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie przepisów: 

1)  art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, p

rzez wybór 

oferty  ZAB  BUD  Sp. 

z  o.o.,  która  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą,  gdyż  została  ona 

wybrana 

przez Zamawiającego na skutek zaniechania czynności odrzucenia oferty tego 

wykonawcy, gdyż jest on wykonawcą niespełniającym warunki udziału w postępowaniu 

w  zakresie  ogólnego  warunku  doświadczenia  i  ze  względu  na  wprowadzenie 

Z

amawiającego  w  błąd  w  ramach  inwestycji  wskazanej  w  pierwotnym  wykazie 

wykonawca 

nie mógł zostać wezwany do uzupełnienia dokumentów;  

2)  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  w  zw.  z  art.  128  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  przez  zaniechanie 

wykluczenia wykonawcy ZAB BUD  Sp. 

z o.o., który wprowadził Zamawiającego w błąd 

wskazując, że spełnia warunki udziału w postępowaniu (zrealizowanie robót na czynnym 

obiekcie  w  ramach  warunku  udziału  w  postępowaniu  obejmującego  doświadczenie) 

został on niezasadnie wezwany do uzupełnienia dokumentów;    

3)  art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp, 

przez wybór 

oferty  ZAB  BUD  Sp. 

z  o.o.,  która  nie  jest  ofertą  najkorzystniejszą,  gdyż  została  ona 

wybrana przez Zamawiającego na skutek zaniechania czynności odrzucenia oferty tego 

wykonawcy

,  gdyż  jest  on  wykonawcą  niespełniającym  warunków  udziału 

postępowaniu  w  zakresie  zdolności  zawodowej  odnoszącej  się  do  osób  Kierownika 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

budowy branży budowlanej, Kierownika robót branży elektrycznej oraz Kierownika robót 

sanitarnych. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty ZAB BUD Sp.  z o.o., wykluczenia tego wykonawcy na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 

i 10 ustawy Pzp i odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp. 

Odwołujący wskazał, że w treści SWZ Zamawiający ustalił m.in. następujące warunki 

udziału w postępowaniu:  

7. Informacja o warunkach udziału w postępowaniu  

1. O udzielenie 

zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu 

oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu i wymagania określone w niniejszej SWZ.  

3) zdolności technicznej lub zawodowej  

Warunek  udziału  w  postępowaniu  dotyczący  zdolności  technicznej  zostanie  uznany  za 

spełniony,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  lub  jeżeli  okres 

wykonywania  dz

iałalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  należycie  wykonał  (zakończył; 

rozpoczęcie  mogło  nastąpić  wcześniej)  co  najmniej  1  robotę  budowlaną  w  rozumieniu 

ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. 

– Prawo budowlane polegającą na termomodernizacji budynku 

użyteczności publicznej, o wartości co najmniej 20.000.000,00 PLN brutto oraz przynajmniej 

1 w czynnym obiekcie polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie obiektu kategorii 

budowlanej XI (zgodnie z Prawem Bud

owlanym), na kwotę nie niższą niż 20.000.000,00 PLN 

brut

to,  (z  podaniem  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączenia  dokumentów 

potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie).  

W

arunek  udziału  w  postępowaniu  dotyczący  zdolności  zawodowej  zostanie  uznany  za 

spełniony,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  dysponuje  następującymi  osobami,  które  będą 

uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia  posiadającymi  niezbędne  do  wykonania 

zamówienia  kwalifikacje  zawodowe,  tj.  posiadającymi  uprawnienia  budowlane,  o  których 

mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. 

– Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1333) 

oraz w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie 

przygotowania  zawodowego  do  wykonywania  samodzielnych  funkcji  technicznych 

w budownictwie  (Dz.  U.  z  2019  r., 

poz.  831)  lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia 

budowlane  wydane  na  podstawie  uprzednio  obowiązujących  przepisów  prawa  lub 

odpowiednich  przepisów  obowiązujących  na  terenie  kraju,  w  którym  Wykonawca  ma 

siedzibę lub miejsce zamieszkania, uznanych przez właściwy organ, zgodnie z ustawą z dnia 

22  gr

udnia  2015  r.  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych  nabytych  w  państwach 

członkowskich Unii Europejskiej (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 220) lub zamierzający świadczyć 

usługi  transgraniczne  w  rozumieniu  przepisów  tej  ustawy  oraz  art.  20a  ustawy  z  dnia  15 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

grudnia 2000 r.  o  samorządach  zawodowych architektów  oraz inżynierów  budownictwa (j.t. 

Dz. U. z 2019 r., poz. 1117), tj.:  

−  Kierownikiem  budowy  branży  budowlanej  –  co  najmniej  1  osoba,  posiadająca 

uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami 

budowlanymi  bez  ograniczeń 

specjalności  konstrukcyjno-budowlanej.  Kierownik  budowy  powinien  posiadać  co 

najmniej  5  letnie  (pi

ęcio)  doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Budowy  oraz 

posiadać  doświadczenie  zawodowe  nabyte  w  ciągu  ostatnich  10  lat  (dziesięciu) 

polega

jące  na  prowadzeniu  co  najmniej  jednej  inwestycji  obejmującej  budowę, 

przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii  budowlanej  XI  (zgodnie  z  Prawem 

Budowlanym)  o  wartości  co  najmniej  20  000  000  zł  brutto.  Zamawiający  uznaje  iż 

doświadczenie liczone jest od dnia uzyskania uprawnień.  

−  Kierownikiem robót branży elektrycznej - co najmniej 1 osoba, posiadająca uprawnienia 

budow

lane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  w  specjalności 

instalacyjnej 

zakresie 

sie

ci, 

instalacji 

urządzeń 

elektrycznych 

elektroenergetycznych.  Kierownik  robót  elektrycznych  powinien  posiadać  co  najmniej 

letnie  doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Robót  Elektrycznych  oraz  posiadać 

doświadczenie nabyte w ciągu ostatnich 10 lat polegające na prowadzeniu co najmniej 

jednej 

inwestycji  obejmującej  budowę,  przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii 

budowlanej  XI  (zgodnie  z  Prawem  Budowlanym

)  o wartości  co najmniej  20  000 000 zł 

brutto. Zamawiaj

ący uznaje iż doświadczenie liczone jest od dnia uzyskania uprawnień.  

−  Kierownik robót sanitarnych - co najmniej 1 osoba, posiadająca uprawnienia budowlane 

bez  ograniczeń  do  kierowania  robotami  budowlanymi  w  specjalności  instalacyjnej 

w zakresie 

instalacji 

i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  wodociągowych, 

kanalizacyjnych.  Kierownik  robót  sanitarnych  powinien  posiadać  co  najmniej  5  letnie 

doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Robót  Sanitarnych  oraz  powinien  posiadać 

doświadczenie nabyte w ciągu ostatnich 10 lat polegające na prowadzeniu co najmniej 

jednej  inwestycji  obejmuj

ącej  budowę,  przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii 

budowlanej  XI  (zgodnie z  Prawem  Budowlanym)  o wartości  co najmniej  20 000  000 zł 

brutto. Zamawiający uznaje iż doświadczenie liczone jest od dnia uzyskania uprawnień.  

W  ra

mach  prowadzonego  postępowania  Zamawiający  w  Rozdziale  8  przedstawił 

następujące przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania:  

8. Podstawy wykluczenia 

wykonawcy z postępowania  

Zamawiający  wykluczy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  Wykonawcę,  wobec 

którego  zachodzą podstawy  wykluczenia,  o  których mowa w  art.  108  ust.  1  pkt  1-6 ustawy 

Pzp.  


Sygn. akt  KIO 1709/22 

Wykluczenie  Wykonawcy  nastąpi  w  przypadkach,  o  których  mowa  w  art.  111  ustawy  Pzp 

Wykonawca nie podlega wykluczeniu w 

okolicznościach określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 

2  i  5  lub  art.  109  ust.  1  pkt  2

‒5  i  7‒10  ustawy  Pzp,  jeżeli  udowodni  Zamawiającemu,  że 

spełnił łącznie przesłanki określone w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp.   

Zamawiający  oceni,  czy  podjęte  przez  Wykonawcę  czynności  są  wystarczające  do 

wykazania  je

go  rzetelności,  uwzględniając  wagę  i  szczególne  okoliczności  czynu 

Wykonawcy, a jeżeli uzna, że nie są wystarczające, wykluczy Wykonawcę.  

Zamawiający  może  wykluczyć  Wykonawcę  na  każdym  etapie  postępowania,  ofertę 

Wykonawcy wy

kluczonego uznaje się za odrzuconą.  

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  po  raz  pierwszy  dokonał  wyboru  oferty  Zab-

Bud  12  maja  2022  r.  Na 

tę  czynność  Odwołujący  23  maja  2022 r.  wniósł  odwołanie  (sygn. 

akt  KIO  1379/22),  j

ednakże  Zamawiający  unieważnił  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  co 

zmusiło  Odwołującego  do  cofnięcia  odwołania.  Zamawiający  nie 

wykonał jednak czynności zgodnie z żądaniami Odwołującego, lecz wezwał wykonawcę Zab-

Bud 

do uzupełnienia dokumentów i dokonał ponownego wyboru oferty tego wykonawcy.  

Zarzut 

dotyczący doświadczenia wykonawcy 

Odwołujący  wskazał,  że  Zab-Bud  w  złożonej  ofercie  w  zakresie  drugiej  części 

warunku doświadczenia wskazał  w  wykazie robót  następujące zadanie:  (realizowane przez 

„P.P.U.  "HEGOR"  Sp.  z  o.o.)  „Modernizacja  i  rozbudowa  budynku  w  Warszawie  przy  ul. 

Koszykowej  79A  na  potrzeby  Mazowieckiego  Centrum  Neuropsychiatrii  Sp.  z  o.o. 

Zagórzu”  w  okresie  od  11.01.2019  r.  do  10.08.2021  r.  na  rzecz  inwestora  Mazowieckie 

Centrum  Neuropsychiatrii  Sp.  z  o.o.  w 

Zagórzu  k/Warszawy.  Powyższe  doświadczenie 

zostało  użyczone  przez  P.P.U.  "HEGOR"  Sp.  z  o.o.  na  mocy  zobowiązania  złożonego 

ofertą.  Kompleksowe  dane  odnośnie  powyższego  zadania  znajdują  się  na  stronie 

internetowej  Mazowieckiego  Centrum  Neuropsychiatrii  Sp.  z  o.o.  pod  adresem: 

http://www.centrumzagorze.pl/aktualnosci/modernizacja-i-rozbudowa-

budynkuhttp://www.centrumzagorze.pl/aktualnosci/modernizacja-i-rozbudowa-budynku-w-

warszawie-przy-ul-koszykowej-79a-na-potrzeby-0w-warszawie-przy-ul-koszykowej-79a-na-

potrzeby-0. 

Zdaniem  Odwołującego  wskazane  źródło pozwala na  ustalenie,  że  zadanie,  na 

które powołuje się wykonawca, nie zostało wykonane na czynnym obiekcie, co determinuje 

konie

czność  uznania,  że  wykonawca  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu 

wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  wskazując  w  wykazie  tę  inwestycję.  Ponieważ  jest  to 

okoliczność  możliwa  do  stwierdzenia  jednoznacznie,  bez  sięgania  po  interpretacje,  czy 

jakiekolwiek 

analizy,  o  której  wykonawca  z  pewnością  wiedział,  należy  również  uznać,  że 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

oświadczenie  wykonawcy  o  spełnianiu  warunków  stanowi  celowe  wprowadzenie 

Zamawiającego w błąd.  

Odwołujący  podniósł,  że  pod  pojęciem  „realizacja  robót  budowlanych  na  czynnym 

obiekcie”  kryje  się  realizacja  zadania  na  obiekcie  znajdującym  się  w  ciągłym  użytkowaniu 

zgodnym z jego przeznaczeniem.  

Ze względu na charakter robót obejmujących wykonanie 

termomodernizacji  budyn

ku  funkcjonującego  szpitala  Zamawiający  w  ramach  warunku 

doświadczenia  żądał  wykazania  się  realizacją  robót  na  czynnym  obiekcie  kategorii  XI  wg 

klasyfikac

ji  obiektów  budowlanych ujętej  w  ustawy  Prawo  budowlane na czynnym  –  a  więc 

stale funkcjonującym obiekcie budowlanym.  

Odwołujący  wskazał,  że  niemal  identyczny  stan  faktyczny  był  przedmiotem 

roz

poznania  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  767/21  i  KIO 

w której Izba uwzględniając odwołanie stwierdziła m.in., że wbrew informacji podanej 

w  wykazie  przez  wykonawcę,  którego  oferta  została  zaskarżona,  obiekt  wskazany  na 

potwierdzenie spełnienia warunku był wyłączony z użytkowania i tym samym nie można było 

uznać, aby jednocześnie był obiektem czynnym. Przedstawienie takiej inwestycji w wykazie 

Izba 

uznała jednocześnie jako wprowadzenie Zamawiającego w błąd. 

Odwołujący  podniósł,  że  z  informacji  o  przebiegu  realizacji  inwestycji  wskazanej 

przez  Zab-Bud 

na  potwierdzenie warunku  wynika,  że  przedmiotem  zadania inwestycyjnego 

nie  było  realizowanie  robót  na  czynnym  obiekcie  (Informacja  o  inwestycji:  

http://www.centrumzagorze.pl/aktualnosci/modernizacja-i-rozbudowa-budynkuw-warszawie-

przy-ul-koszykowej-79a-na-potrzeby-0

Pod  powyższym  linkiem  znajduje  się  szereg 

dokumentów, w tym prezentacja wskazująca w sposób uproszczony przebieg inwestycji, film 

z  realizacji  fragmentu  robót  oraz  obszerna  galeria  zdjęć,  z  których  to  dokumentów  jasno 

wynika,  że  obiekt  powstawał  od  podstaw,  był  całkowicie  wyłączony  i  niezdatny  do 

użytkowania  w  trakcie  robót.  Na  szczególną  uwagę  zasługuje  widniejąca  na  tej  stronie 

prezentacja  w  formacie  PowerPoint,  która  w  następujący  sposób  wskazuje  stan 

zaawansowania robót na dzień 06.05.2019 r.:  

−  rozebranie istniejącej części budynku – 100%  
−  rozebranie piwnicy i ław fundamentowych budynku istniejącego – 100%  
−  wykonanie podkładów z chudego betony – 100%  
−  wykopy i wywiezienie gruzu i ziemi – 100%  
−  ławy fundamentowe – 90%   
−  ściany fundamentowe żelbetowe – 90%  
−  izolacja pod ławami fundamentowymi – 100%  
−  instalacja odgromowa – 10%  


Sygn. akt  KIO 1709/22 

Z

daniem Odwołującego powyższe dowodzi, że inwestycja ta polegała na rozebraniu 

do fundamentów istniejącego budynku i wzniesieniu całkowicie nowego obiektu, a co za tym 

idzie  brak  było  możliwości  (ze  względu  na  istotę  i  charakter  inwestycji),  aby  powyższe 

zadanie  było  realizowane  na  czynnym  obiekcie.  Już  pobieżna  analiza  tych  dokumentów 

wska

zuje,  że  obiekt  był  nie  tyle  wyłączony  z  użytkowania,  lecz  wprost  niezdolny  do 

jakiejkolwiek  eksploatacji. 

Pierwotny  obiekt  został  bowiem  całkowicie  wyburzony  i  na  jego 

miejsce doszło do wzniesienia nowego obiektu. Na żadnym z prezentowanych na powyższej 

stronie  materiałów  nie  widać  jakichkolwiek  oznak  użytkowania  tego  obiektu  w  trakcie 

prowadzonej inwestycji.   

Odwołujący  zaznaczył,  że  niezależnie  od  tego,  czy  wykonawca  samodzielnie 

wyk

onywał  dane  zadanie  inwestycyjne,  czy  też  posiłkował  się  potencjałem  podmiotu 

trzeciego, 

jego  obowiązkiem  jest  rzetelne  prezentowanie  wszelkich  informacji 

postępowaniu,  szczególnie  tych  odnoszących  się  do  warunków  udziału  w  postępowaniu, 

gdyż  to  one  decydują  o  udziale  podmiotu  w  procedurze,  zaś  w  niniejszym  wypadku 

zdecydowały o wyborze oferty Zab-Bud jako najkorzystniejszej.  

Odwołujący  podniósł,  że  obiekt  wskazany  w  poz.  2  wykazu,  niebędący  obiektem 

czynnym, jest jedynym obiektem 

w wykazie wpisujący się w definicję obiektu z kategorii XI, 

do  której  zaliczają  się:  budynki  służby  zdrowia,  opieki  społecznej  i  socjalnej,  jak:  szpitale, 

sanatoria,  hospicja,  przychodnie,  poradnie,  stacje  krwiodawstwa,  lecznice  weterynaryjne, 

domy pomocy i opieki społecznej, domy dziecka, domy rencisty, schroniska dla bezdomnych 

oraz hotele robotnicze. 

Nie można zatem przyjąć, że w zakresie tej części warunku Zab-Bud 

zaprezentował  inną  realizację.  Obie  realizacje  wskazane  w  treści  wykazu  robót  zostały 

zrealizowane przez P.P.U. H

EGOR Spółka z o.o., zaś sama treść zobowiązania odnosi się 

do  pełnej  treści  warunku.  Tym  samym to inwestycja  z  poz.  2  wykazu  została wskazana  na 

potwierdzenie 2 części warunku.  

W  związku  z  powyższym  Odwołujący  stwierdził,  że  Zab-Bud,  prezentując  te 

inform

acje  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowania  wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd  i  było  to  działanie  przynajmniej  wynikające  z  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa.  

Błędne wyobrażenie  Zamawiającego 

rzeczywistym 

stanie 

rzeczy 

poskutkowało  następnie  uznaniem,  że  ww.  wykonawca  spełnia  warunki  udziału 

postępowaniu,  zaś  następnie  to  przeświadczenie  Zamawiającego  zdecydowało 

o wadliwym wyborze oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej.    

Dalej  Odwołujący  wskazał,  że    Zamawiający,  po  wniesieniu  przez  Odwołującego 

pierwszego  odwołania,  unieważnił  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  a  następnie 

wezwał Zab-Bud pismem z 8 czerwca 2022 r. do uzupełnienia dokumentów na potwierdzenie 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Zamawiający  poinformował  w  wezwaniu,  że 

z

łożone  wcześniej  dokumenty  nie  potwierdzają,  że  prace  wskazane  w  wykazie  robót  były 

wykonywane  w  obiekcie  czynnym.  Zab-Bud 

przedstawił  nowe  zobowiązanie  podmiotu 

trzeciego  (ALSTAL  Grupa  Budowlana  Sp.  z  o.o.  Sp.k.).  W  dokumencie  tym  zo

stało 

wskazane,  że udostępnienie obejmuje  doświadczenie  w  realizacji jednej  roboty  budowlanej 

polegającej  na  termomodernizacji  budynku  użyteczności  publicznej,  o  wartości  co  najmniej 

20  000  000,00  PLN  brutto  oraz  doświadczenie  w  realizacji  jednej  roboty  budowlanej 

czynnym obiekcie polegającej na budowie, rozbudowie lub przebudowie obiektu kategorii 

budowlanej  XI  na  kwotę  nie  niższą  niż  20  000  000,00  PLN  brutto.  W  ramach  uzupełnienia 

Zab-Bud 

przedstawił nowy wykaz robót obejmujący dwie realizacje ALSTAL: 

−  „Kompleksowa  modernizacja  energetyczna  obiektu  po  Wydziale  Chemii  UAM  (obecnie 

Collegium Heliodory 

Święcicki) przy ul. Grunwaldzkiej 6 w Poznaniu”  

−  „Rozbudowa budynków Beskidzkiego Centrum Onkologii – Szpitala Miejskiego im. Jana 

Pawła  II  w  ramach  zadania  „Nowoczesna  baza  Beskidzkiego  Centrum  Onkologii  – 

Szpitala Miejskiego im. Jana 

Pawła II w Bielsku – Białej” przy ul. Wyzwolenia 18”.  

W  ocenie  Odwołującego  uzupełnienie  tego  dokumentu  było  niedopuszczalne. 

W ramach  pierwotnego  wykazu  Zab-Bud  p

rzedstawił  Zamawiającemu  nieprawdziwe 

informacje,  że  wskazane  tam  realizacja  na  potwierdzenie  głównego  warunku  była 

realizowana na czynnym obiekcie. 

Jak wskazuje się w orzecznictwie instytucja uzupełnienia 

dokumentu nie służy do zastępowania informacji nieprawdziwych informacjami prawdziwymi. 

Taka  praktyka  jest  sprzeczna  z  z

asadą  uczciwej  konkurencji  i równego  traktowania 

wykonaw

ców.  Zamawiający  natomiast  kontynuował  procedurę  z  udziałem  Zab-Bud, 

wzywając  go  do  uzupełnienia  dokumentów,  co  miało  wpływ  na  wynik  postępowania,  tj.  na 

wybór oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej. 

Ponadto Odwołujący podniósł, że kolejna inwestycja, przedstawiona w uzupełnionym 

wykazie  robót,  również  nie  spełnia  warunku,  gdyż  podobnie  jak  w  pierwszym  przypadku 

inwestycja dotyczy w zasadzi

e budowy nowego obiektu "przy istniejącym", co wynika z treści 

referencji  oraz  strony  wykonawcy  ALSTAL

.  Prace  w  istniejącym  budynku  dotyczyły  jedynie 

powierzchni około 300 m2, a w zasadzie obejmowały połączenie obu obiektów (istniejącego 

i nowo budowanego). 

Inwestycja obejmowała bowiem wybudowanie przy istniejącym szpitalu 

onkologicznym  pięciokondygnacyjnego  budynku,  który  ze  starą  zabudową  połączyła 

przewiązka (tzw. łącznik). Tym samym warunek dotyczący wykonania robót budowlanych na 

"czynnym obiekcie" o w

artości 20 mln złotych nie mógł zostać spełniony. Odwołujący powołał 

się  na  informacje  ze  strony  https://www.alstal.eu/realizacje/sluzba-zdrowia/rozbudowa-

centrum-onkologiihttps://www.alstal.eu/realizacje/sluzba-zdrowia/rozbudowa-centrum-


Sygn. akt  KIO 1709/22 

onkologii-szpitala-miejskiego-im-jana-pawla-ii-w-bielsku-bialejszpitala-miejskiego-im-jana-

pawla-ii-w-bielsku-bialej. 

Wskazał, że zostało tam podane m.in.: Projekt rozbudowy Centrum 

Onkologii Szpitala Miejskiego im. Jana Pawła II w Bielsku-Białej zakładał wybudowanie przy 

istniejącym  szpitalu  onkologicznym  pięciokondygnacyjnego  budynku,  który  ze  starą 

zabudową  połączyła  przewiązka.  W  nowym  gmachu  znalazły  się    między  innymi:  oddział 

leczenia  terapią  izotopową  oraz  cztery  nowoczesne  sale  operacyjne.  Z  kolei  na  stronie  

https://dziennikzachodni.pl/ale-efekt-nowy-budynek-beskidzkiego-

centrumhttps://dziennikzachodni.pl/ale-efekt-nowy-budynek-beskidzkiego-centrum-onkologii-

szpitala-miejskiego-w-bielskubialej-juz-otwarty-zapiera-dech-w-piersiach/ar/c1-

15820311onkologii-szpitala-miejskiego-w-bielskubialej-juz-otwarty-zapiera-dech-

whttps://dziennikzachodni.pl/ale-efekt-nowy-budynek-beskidzkiego-centrum-onkologii-

szpitala-miejskiego-w-bielskubialej-juz-otwarty-zapiera-dech-w-piersiach/ar/c1-

15820311piersiach/ar/c1-15820311 

widoczny jest w galerii nowy obiekt powiązany ze starym 

łącznikiem.  Tym  samym  Zab-Bud  powinien  zostać  nie  tylko  wykluczony  ze  względu  na 

wprowadzeni

e  Zamawiającego  w  błąd,  lecz  również  ze  względu  na  brak  wykazania 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu.  

Zarzut 

dotyczący kadry kierowniczej  

Odwołujący  wskazał,  że  Zab-Bud  w  zakresie  warunku  odnoszącego  się  do  kadry 

kierowniczej 

podał  dla  Kierownika  budowy  branży  budowlanej,  Kierownika  robót 

elektrycznych  oraz 

Kierownika  robót  sanitarnych  następujące  zadanie:  „Roboty  budowlane 

mające  na  celu  przebudowę  pomieszczeń  bloku  porodowego  w  budynku  szpitalnym  „A” 

w s

ystemie  zaprojektuj  i  wybuduj”,  okres  realizacji:  od  29.06.2020  do  14.12.2021  Inwestor: 

Instytut  Centrum  Zdrowia  Matki  Polki,  ul.  Rzgowska  281/289,  93-

338  Łódź  o  wartości 

20.573.846,12  zł  brutto.  Wykonawca  ten  w  powyższym  zakresie  polegał  na  zasobach 

podmiotu trzeciego w postaci PAGMA BUD.  

Od

wołujący podniósł, że również ubiegał się o powyższe zamówienie i stąd posiada 

informacje,  że  powyższe  zadanie  obejmowało  nie  tylko  realizację  robót  budowlanych,  lecz 

również  dostawę  urządzeń  i  aparatury  medycznej  oraz  dostawę  instalacji  gazów 

medycznych. 

Stąd  też  ogólna  wartość  robót  budowlanych  powinna  zostać  pomniejszona 

wartość  towarzyszącej  robotom  dostawy  tychże  urządzeń.  W  ofercie  Odwołującego, 

złożonej w postępowaniu na rzecz Centrum Zdrowia Matki Polki wartość dostawy opiewała 

na  kwotę  około  3.000.000  złotych  brutto.  Powyższe  powoduje,  że  w zakresie  3  osób 

wskazanych  na  st

anowisko  kierowników  warunek  nie  został  spełniony  pod  względem 

wartościowym – wartość robót nie przekracza bowiem kwoty 20.000.000 złotych.  


Sygn. akt  KIO 1709/22 

Odwołujący  wskazał,  że  wystąpił  do  inwestora  z  wnioskiem  o  udostepnienie 

informacji  publiczne

j  odnoszącej  się  do  wartości  poszczególnych  robót  budowlanych  oraz 

dostaw urządzeń medycznych oraz instalacji gazów medycznych. Instytut Centrum Zdrowia 

Matki  Polki  przesłał  Odwołującemu  umowę  oraz  harmonogram  rzeczowo-finansowym, 

których  to dokumentów  wynika,  że wartość  instalacji  gazów  medycznych wraz  z  dostawą 

sprzętu medycznego przekraczała 3 mln. złotych.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  post

ępowania  oraz  biorąc  pod 

uwag

ę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustal

iła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze 

środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

a naruszenie  przez  Zama

wiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polega

jącej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  p

ostępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpił 

wykonawca Zab-Bud Sp. z o.o. Izba 

stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do 

postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes  w rozstrzygnięciu  odwołania  na 

korzyść Zamawiającego. 

Zarzuty 

dotyczące doświadczenia wykonawcy 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  punkcie  7.1.3.a 

SWZ  Zamawiający  opisał  następujące  warunki  udziału 

postępowaniu: 

Warunek  udziału  w  postępowaniu  dotyczący  zdolności  technicznej  zostanie  uznany 

za  spełniony,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  w  okresie  ostatnich  pięciu  lat  lub  jeżeli  okres 

wykonywania  dz

iałalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  należycie  wykonał  (zakończył; 

rozpoczęcie  mogło  nastąpić  wcześniej)  co  najmniej  1  robotę  budowlaną  w  rozumieniu 

ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. 

– Prawo budowlane polegającą na termomodernizacji budynku 

użyteczności publicznej, o wartości co najmniej 20.000.000,00 PLN brutto oraz przynajmniej 

1 w czynnym obiekcie polegającą na budowie, rozbudowie lub przebudowie obiektu kategorii 

budowlanej XI (zgodnie z Prawem Bud

owlanym), na kwotę nie niższą niż 20.000.000,00 PLN 

brut

to,  (z  podaniem  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  załączenia  dokumentów 

potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie).  

W  punkcie  8  SWZ  Zam

awiający  zamieścił  następujące  postanowienia  dotyczące 

podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania: 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

Zamawiający  wykluczy  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  Wykonawcę,  wobec 

którego zachodzą podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt. 1-6 ustawy 

Pzp.  

Wykluczenie Wykonawcy nastąpi w przypadkach, o których mowa w art. 111 ustawy Pzp  

Wykonawca nie podlega wykluczeniu w okolicznościach określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 

2  i  5  lub  art.  109  ust.  1  pkt  2‒5  i  7‒10  ustawy  Pzp,  jeżeli  udowodni  Zamawiającemu,  że 

spełnił łącznie przesłanki określone w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp.  

Zamawiający  oceni,  czy  podjęte  przez  Wykonawcę  czynności  są  wystarczające  do 

wykazania  jego  rzetelności,  uwzględniając  wagę  i  szczególne  okoliczności  czynu 

Wykonawcy, a j

eżeli uzna, że nie są wystarczające, wykluczy Wykonawcę.  

Zamawiaj

ący  może  wykluczyć  Wykonawcę  na  każdym  etapie  postępowania,  ofertę 

Wykonawcy wykluczonego uznaje si

ę za odrzuconą. 

Zgodnie  z  punktem  9.3  SWZ: 

Zamawiający  wezwie  do  złożenia  następujących 

podmiotowych 

środków dowodowych: 

a) Informacji z KRS 

– w zakresie art. 108. ust. 1 pkt 1 i 2 

b) Oświadczenia wykonawcy w sprawie grupy kapitałowej – w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 

c)  Oświadczenia  wykonawcy  o  aktualności  informacji  zawartych  w  oświadczeniu 

o niepodleganiu wykluczeniu 

– w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 3-6

Zamawiający  nie  wymagał  przedłożenia  żadnych  dokumentów  lub  oświadczeń  na 

potwierdzenie, że wykonawca nie podlega wykluczeniu na innych podstawach. 

Przystępujący,  w  odpowiedzi  na  wezwanie  skierowane  na  podstawie  art.  126  ust.  1 

ustawy Pzp, przedstawił następujący Wykaz wykonanych usług w ciągu ostatnich 5 lat (lub 

okresie prowadzenia działalności, jeżeli jest krótszy), na potwierdzenie spełnienia warunku 

dotyczącego zdolności technicznej

Lp.  Nazwa zadania 

Wartość 
w zł 

Data realizacji 

Zamawiający 

(nazwa, 

adres) 

„Termomodernizacja budynku 
Głównego Urzędu 

Statystycznego” 

35 305 
731,77 zł 

brutto 

od 21.05.2019 
r. 

do  30.06.2021 
r. 

Główny Urząd 
Statystyczny, Al. 

Niepodleg

łości 208, 00-

Warszawa 

„Modernizacja i rozbudowa budynku 
w Warszawie przy ul. Koszykowej 
79A na potrzeby Mazowieckiego 
Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o. 

20 926 
148,96 zł 

brutto 

od 11.01.2019 
r. do10.08.2021 
r. 

Mazowieckie Centrum 
Neuropsychiatrii Sp. z 
o.o. w 

Zagórzu 

k/Warszawy, 05-462 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

w Zagórzu” 

Wiązowna 

Pismem  z  8  czerwca  2022  r.  Zamawiaj

ący  wezwał  Przystępującego,  na  podstawie 

art.  128  ust

.  1  ustawy  Pzp,  do  uzupełnienia:  dokumentu  potwierdzającego,  że  w  okresie 

ostatnich  pięciu  lat  lub  jeżeli  okres  wykonywania  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie, 

należycie wykonał (zakończył;  rozpoczęcie mogło nastąpić  wcześniej)  co  najmniej  1 robotę 

budowlaną  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r.  –  Prawo  budowlane  polegającą  na 

termomodernizacji  budy

nku  użyteczności  publicznej,  o  wartości  co  najmniej  20.000.000,00 

PLN brutto oraz przynajmniej 1 w czynnym 

obiekcie polegającą na budowie, rozbudowie lub 

przebudowie obiektu kategorii budowlanej XI (zgodnie z Prawem Budowlanym), na kwotę nie 

niższą niż 20.000.000,00 PLN brutto, (z podaniem daty i miejsca wykonania oraz załączenia 

dokumentów  potwierdzających,  że  roboty  te  zostały  wykonane  należycie).  Uzasadnienie: 

Złożone  przez  Wykonawcę  dokumenty  załączone  do  odpowiedzi  na  wezwanie  z  dnia  15 

kwietnia  2022  r

.  nie  potwierdzają,  że  prace  wskazane  w  wykazie  robót  były  wykonywane 

w obiekcie czynnym.  

W  odpowiedzi  na  wezwanie  Pr

zystępujący  przedstawił  nowy  wykaz  robót 

poinformował,  że  zmianie  uległ  podmiot  trzeci  na  zdolnościach,  którego  będzie  polegać 

w celu  wy

kazania  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  związku  z  czym 

przedstawia 

również dokumenty potwierdzające, że podmiot trzeci nie podlega wykluczeniu 

postępowania. Przystępujący przedstawił następujący wykaz: 

Lp.  Nazwa zadania 

Wartość w zł 

Data 
realizacji 

Zamawiający 
(nazwa, adres) 

„Kompleksowa 

modernizacja 

energetyczna obiektu po 

Wydziale  Chemii  UAM  (obecnie 
Collegium  Heliodory 

Święcicki) 

przy  ul.  Grunwaldzkiej  6  w 
Poznaniu” 

39  061  170,17  zł 
brutto, 

tym 

wartość 

robót 

wykonana 

przez 

Alstal 

Grupa 

Budowlana  Sp.  z 
o.o.  sp.k.  -  38  670 
558,47 

zł brutto 

16.08.2017r. 

30.11.2019r. 

Uniwersytet 

im. 

Adama  Mickiewicza 
w Poznaniu 

ul.  H.  Wieniawskiego 
1 61-

712 Poznań 

„Rozbudowa 

budynków 

Beskidzkiego  Centrum  Onkologii 
–  Szpitala  Miejskiego  im.  Jana 
Pawła  II  w  ramach  zadania 
„Nowoczesna  baza  Beskidzkiego 
Centrum  Onkologii 

–  Szpitala 

Miejskiego  im.  Jana 

Pawła  II  w 

Bielsku 

–  Białej”  przy  ul. 

Wyzwolenia 18 

80  921  137,77  zł 
brutto, 

tym 

wartość 

robót 

wykonana 

przez 

Alstal 

Grupa 

Budowlana  Sp.  z 
o.o.  sp.k.-  80  111 
926,39 

zł brutto 

09.08.2019r. 
– 

24.11.2021r. 

Miasto 

Bielsko 

– 

Biała Urząd Miejski w 
Bielsku 

– Białej ul. pl. 

Ratuszowy  1  43-300 
Bielsko - 

Biała 

W załączonych do wykazu referencjach dotyczących poz. 2 wykazu wskazano m.in.: 

W  ramach  inwestycji  wykonano:  rozbudow

ę  budynków  Beskidzkiego  Centrum  Onkologii  - 

Szpitala Miejskiego im. J

ana Pawła Il obejmującą w szczególności: 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

1.  Rozbudowę  zespołu  pawilonów  o  nowy  segment  szpitalny  wraz  z  łącznikami 

komunikacyjnymi, 

Budowę zbiornika wody rezerwowej V=80m3, 

Budowę fundamentu i kontenera tri-generacji, 

Budowę fundamentu pod zbiornik z ciekłym tlenem, 

Przebudowę strefy wejściowej budynku głównego z budową pochylni wejściowych, 

Przebudowę budynku warsztatowego na serwerownię, 

7. Remont zabytkowego ogrodzenia, 

Przebudowę i rozbudowę instalacji wewnętrznych i infrastruktury technicznej. 

Ponadto zakres inwestycji obejmował: 

Roboty  ziemne,  w  tym  zabezpieczenie  wykopu  za  pomocą  ścianki  Berlińskiej  oraz 

zabezpieczenie  fundamentów  istniejącego  budynku  w  postaci  palisady  z  pali  żelbetowych. 

Wykonanie  posadowienia  pośredniego  budynku  w  postaci  pali  betonowych.  Ściany 

kondygnacji  podziemne

j  budynku  zostały  wykonane  jako  żelbetowe  z  izolacją 

przeciwwilgociową powłokową. 

2.Roboty  budowlane  w  tym  roboty  konstrukcyjne,  murowe 

i  wykończeniowe.  Budowę 

adaptację  pomieszczeń  dla  sterylizatorni,  rezonansu,  USG,  gammakamery,  Spect  Cardio, 

Spect  CT,  RTG,  tomografów,  biopsji  oraz  innych  pomieszczeń  lekarskich  jak  i  oddziałów 

diagnostyki  obrazowej.  Budowa  i  adaptacja  pom

ieszczeń  dla  zakładu  izotopowego  wraz 

osłonami  RTG.  Budowę  wraz  z  pełnym  wyposażeniem  i  uruchomieniem  czterech  sal 

operacyjnych, w tym system integracji tych sal. 

W  ramach  wyposażenia  pomieszczeń  dostarczono:  panele  medyczne,  lampy  operacyjne, 

lampy  zabiegowe,  kolumny  chirurgiczne,  kolumny  anestezjologiczne,  mosty  medyczne 

sufitowe, szafki chirurgiczne, myjnie chirurgiczne. 

3.  Wybudowano i  przebudowano infrastrukturę komunikacyjną  wewnętrzny układu drogowy 

z placami manewrowymi, parkingami i chodnikami. 

Przebudowę  strefy  wejściowej  budynku  głównego  wpisanego  do  rejestru  zabytków  oraz 

rozbiórkę części głównego budynku - wtórna rozbudowa. 

Roboty branży elektrycznej i teletechnicznej, w tym: (…) 

Roboty branży sanitarnej, w tym: budowa układu wody lodowej w tym węzeł wody lodowej, 

układy chillerów dla chłodzenia urządzeń,  instalacja ciepła technologicznego, instalacja CO 

w  tym  węzeł  cieplny,  instalacja  wentylacji  mechanicznej  i  klimatyzacji,  instalacja  gazów 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

medycznych,  budowa  systemu  wody  deminerali

zowanej,  budowa  układu  trigeneracyjnego, 

budowa poczty pneumatycznej. 

Charakterystyczne parametry techniczne obiektów: 

1.Budynek szpitalny 

— nowy budynek: 

−  Kubatura 13 500,67 m 3  

−  Powierzchnia zabudowy 1 189,72 m 2  

−  Powierzchnia użytkowa 4 650,26 m 2 

−  Ilość  kondygnacji:  4  nadziemne,  1  podziemna  oraz  poziom  techniczny  dla  urządzeń 

instalacji wentylacji, gazów medycznych oraz wody lodowej. 

Łączniki (trzy): 

−  Kubatura 545,83 m 3, Powierzchnia netto 194,89 m 2 

Przebudowa warsztatu na serwerownię: 

−  Kubatura 421,44 m 3, 

−   Powierzchnia zabudowy 161,84 m 2,  

−  Powierzchnia użytkowa 132,01 m 2  

−  Ilość kondygnacji: 1. 

4. Zbiornik retencyjny: 

−  Pojemność zbiornika 80,00 m 3 

5.Kontener tri-generacji: 

−  Powierzchnia zabudowy: 90,00 m 2  

−  Kubatura: 340,00 m 3 

−  Ilość kondygnacji: 1 

Ilość miejsc postojowych: 

−  68 miejsc postojowych. 

7. Przebudowa istniejącego budynku  Kubatura: 900,60 m 3 

−  Powierzchnia użytkowa: 338,00 m 2 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

Zarzu

ty odwołania są niezasadne. 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp,  z

amawiający  odrzuca  ofertę, 

jeżeli została 

złożona 

przez 

wykonawcę 

niespełniającego 

warunków 

udziału 

postępowaniu. 

Stosownie  do  109  ust.  1  ustawy  Pzp,  z

  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający może wykluczyć wykonawcę:

pkt  8) 

który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamaw

iającego  w  błąd przy  przedstawianiu informacji,  że  nie  podlega wykluczeniu, spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje  podejmowane przez  zamawiającego  w postępowaniu o  udzielenie zamówienia,  lub 

który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  podmiotowych 

środków dowodowych; 

pkt  10) 

który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Art.  109  ust.  2 

ustawy  Pzp  stanowi,  że  jeżeli  zamawiający  przewiduje  wykluczenie 

wykonawcy  na  podstawie  ust.  1,  wskazuje  podstawy  wykluczenia  w  ogłoszeniu 

zamówieniu lub dokumentach zamówienia. 

W  ocenie  Izby  Zama

wiający  nie  naruszył  przepisów  ustawy  wzywając 

Przystępującego do uzupełnienia wykazu robót, a następnie uznając, że spełnianie warunku 

udziału w postępowaniu zostało przez Przystępującego wykazane. 

Okoliczność,  że  zadanie  wskazane  w  pierwotnie  złożonym  wykazie  (Modernizacja 

i rozbudowa  budynku  w  Warszawie  przy  ul.  Koszykowej  79A  na  potrzeby  Mazowieckiego 

Centrum 

Neuropsychiatrii Sp. z o.o. w Zagórzu) nie potwierdzało spełniania warunku udziału 

w  postępowaniu,  ponieważ  nie  zostało  zrealizowane  w  obiekcie  czynnym,  nie  była  przez 

Zamawiającego  i  Przystępującego  kwestionowana.  Spór  dotyczył  natomiast  możliwości 

wezwania  do  uzupełnienia  wykazu  na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  a  w  dalszej 

kolejności  kwestii  wykazania  warunku  zadaniem  wskazanym  w  uzupełnionym  wykazie 

Rozbudowa budynków Beskidzkiego Centrum Onkologii). 

W odn

iesieniu do pierwszej z ww. kwestii Odwołujący podnosił, że działanie takie było 

niedopuszczalne,  gdyż  pierwotnie  Przystępujący  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do 

wykona

nia  robót  budowlanych  w  czynnym  obiekcie,  zatem  Zamawiający  powinien  go 

wykluczyć z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, nie wzywając 

do uzupełnienia wykazu.  


Sygn. akt  KIO 1709/22 

W  ocenie  Izby  powyższa  teza  jest  nieuprawniona,  Zamawiający  bowiem  nie 

p

rzewidział  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  i  w  SWZ  zastosowania  w  przedmiotowym 

postępowaniu  ww.  podstaw  wykluczenia.  Podstawy  te  mają  charakter  fakultatywny,  co 

oznacza, że to od decyzji zamawiającego zależy ich zastosowanie w danym postępowaniu. 

Jeśli  zamawiający  przewidzi  takie  podstawy  wszczynając  postępowanie,  to  ma  obowiązek 

ich zastosowania w przypadku zaistnienia przesłanek określonych w ww. przepisach. Jeżeli 

natomiast 

podstawy  określone  w  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  ustawy  Pzp  nie  zostaną  przez 

zamawi

ającego  przewidziane,  nie  ma  możliwości  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania 

z powodu 

przedstawienia informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd. 

ocenie  Izby  nie  ma  wątpliwości,  że  rozpoznawanej  sprawie  Zamawiający  nie 

p

rzewidział  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  ustawy  Pzp. 

punkcie 8 SWZ Zamawiający wskazał bowiem, że wykluczy z postępowania o udzielenie 

zamówienia Wykonawcę,  wobec którego  zachodzą podstawy  wykluczenia,  o których mowa 

w  art.  108  ust.  1  pkt.  1-6  ustawy  Pzp (

podkreślenie Zamawiającego), żadne inne podstawy 

nie zostały natomiast wskazane. Z postanowieniem tym koresponduje treść punktu 9.3 SWZ, 

w którym Zamawiający określił przedmiotowe środki dowodowe wymagane na potwierdzenie 

niepodlegania wykluczeniu na podstawie  art. 108 ust. 1 pkt. 1-6 ustawy Pzp , 

nie przewidział 

natomiast 

żadnych  wymagań  odnoszących  się  fakultatywnych  przesłanek  wykluczenia. 

Zastosowani

e  podstaw  wykluczenia  określonych  w  przepisach  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10 

ustawy  Pzp 

nie wynika również z ogłoszenia o zamówieniu. W tej sytuacji nieuprawnione – 

zdaniem  Izby 

–  jest  twierdzenie,  że  o skorzystaniu  przez  Zamawiającego  z  fakultatywnych 

podstaw  wykluczenia 

świadczy  fragment  punktu  8  SWZ,  o  treści:  Wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu w okoliczn

ościach określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 

2‒5  i  7‒10  ustawy  Pzp,  jeżeli  udowodni  Zamawiającemu,  że  spełnił  łącznie  przesłanki 

określone  w  art.  110  ust.  2  ustawy  Pzp.  Skoro  w  postanowieniu  określającym  katalog 

podstaw  wykluczenia  te  p

odstawy  nie  zostały  przewidziane,  co  jest  spójne  z  ogłoszeniem 

zamówieniu,  a także  z wymaganymi  podmiotowymi  środkami  dowodowymi,  to  nie  można 

przeciwnego wniosk

u wyprowadzać z faktu przytoczenia regulacji ustawowej dotyczącej tzw. 

samooczyszczenia. 

Zamieszczenie  powyższej  treści  w  SWZ  należy  uznać  za  błąd  w  tym 

znaczeniu,  że  było  to  zbędne,  wprowadziło  natomiast  pewien  brak  spójności  postanowień 

SWZ

,  świadczyć  to  jednak  może  raczej  o braku  staranności  w  przygotowaniu  SWZ,  a  nie 

tym, że Zamawiający zdecydował się skorzystać z fakultatywnych przesłanek wykluczenia.  

Izba  nie  podziela  stanowiska 

Odwołującego,  że  nawet  jeśli  Zamawiający  nie 

przewidział  wykluczenia  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  ustawy  Pzp,  to 

nie

dopuszczalne  było  wezwanie  Przystępującego  do  uzupełnienia  wykazu,  z  uwagi  na 

ukszta

łtowany  w  orzecznictwie  pogląd,  zgodnie  z  którym  nie  można  zastępować 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

nieprawdziwych  informacji  prawdziwymi.  P

rzywołany  pogląd  orzecznictwa  należy  rozumieć 

ten  sposób,  że  przesłanka  wykluczenia  aktualizuje  się  już  w  przypadku  przedstawienia 

przez  wykonaw

cę nieprawdziwych informacji w pierwotnie złożonych dokumentach, nie jest 

natomiast  zasadne  umożliwienie  wykonawcy  uzupełnienia  tych  dokumentów,  a  ewentualne 

wykluczenie 

–  dopiero  w  razie  przedstawienia  w  uzupełnionych  dokumentach  informacji 

wprowadzających w błąd. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby do sytuacji, w której 

mimo 

nieskorzystania  w  danym  postępowaniu  z  fakultatywnych  przesłanek  wykluczenia, 

dochodziłoby de facto do zastosowania wobec wykonawcy sankcji za działania przewidziane 

w tych faku

ltatywnych przesłankach.  

Z  powyższych  powodów  Izba  stwierdziła,  że  skierowanie  do  Przystępującego  –  na 

podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp 

–  wezwania  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków 

dowodowych

, było prawidłowe.  

Ponadto, 

skoro Przystępujący nie mógł podlegać wykluczeniu na podstawie art. 109 

ust.  1  pkt  8  lub  10  ustawy  Pzp,  bo  takie  pod

stawy  wykluczenia  nie  obowiązywały 

niniejszym  postępowaniu,  to  bezprzedmiotowe  jest  rozstrzyganie,  czy  informacje 

przedstawione 

przez Przystępującego w pierwszym wykazie robót rzeczywiście wprowadzały 

Zamawiającego  w  błąd,  a  jeśli  tak,  to  czy  i  jaki  stopień  winy  można  Przystępującemu 

przypisać  oraz  czy  Przystępującemu  należało  umożliwić  samooczyszczenie.  Istotne  jest 

natomiast  to, 

że  zadanie  wskazane  w  pierwszym  wykazie  nie  potwierdzało  spełniania 

warunku  udziału  w  postępowaniu  (co  nie  jest  okolicznością  sporną),  w  związku  z  czym 

Zamawiający prawidłowo zastosował procedurę z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  zadanie  wskazane 

przez  Przystępującego  w  uzupełnionym  wykazie 

Rozbudowa  budynków  Beskidzkiego  Centrum  Onkologii)  potwierdzało  spełnianie  warunku 

udziału  w  postępowaniu,  w  tym  co  do  wykonania  co  najmniej  jednej  roboty  budowlanej 

w czynnym obiekcie.  

Od

wołujący  podnosił  w  tym  zakresie,  że  ww.  inwestycja  dotyczy  budowy  nowego 

obiektu 

przy istniejącym, a prace w istniejącym budynku dotyczyły jedynie powierzchni około 

300  m2 

–  a  w  zasadzie  obejmowały  połączenie  obu  obiektów  (istniejącego  i  nowo 

budowanego), co 

oznacza, że warunek dotyczący wykonania robót budowlanych w czynnym 

obiekcie 

nie mógł zostać spełniony. Zamawiający i Przystępujący nie kwestionowali, że – tak 

jak twierdził Odwołujący (i co wykazał dowodami w postaci informacji ze stron internetowych 

na  temat 

przedmiotowej  inwestycji  oraz  dokumentacją  zdjęciową)  –  zadanie  polegało  na 

wykonaniu  pi

ęciokondygnacyjnego  pawilonu  połączonego  łącznikiem  z  obiektem  już 

istniejącym,  odmienna  była  jednak  interpretacja  tego  stanu  faktycznego  w  kontekście 

warunku 

udziału w postępowaniu. 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

W  ocenie  Izb

y  za  prawidłową  należy  uznać  interpretację  prezentowaną  przez 

Zamawiaj

ącego  i  Przystępującego.  Zauważenia wymaga bowiem,  że  Zamawiający w  treści 

warunku wprost do

puścił możliwość wykazania się robotą polegającą na rozbudowie obiektu. 

Zadanie  wskazane  w  uz

upełnionym  wykazie  polegało  właśnie  na  rozbudowie  zespołu 

pawilonów o nowy segment szpitalny wraz z łącznikami komunikacyjnymi, co wynika wprost 

z  treści  referencji,  a  także  z  przedstawionej  przez  Przystępującego  na  rozprawie  decyzji 

Prezydenta  Miasta  Bielska-

Białej  nr  443/2016  w  sprawie  zatwierdzenia  projektu 

budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. Ww. decyzja ta jednoznacznie określa, że 

obejmuje  inwestycja  obejmuje: 

rozbudowę  zespołu  pawilonów  o  segment  szpitalny  wraz 

łącznikami  komunikacyjnymi,  budowę  wiaty  na  samochody  służbowe,  zbiornika  wody 

rezerwowej V=80 m, fundamentu i kontenera tri-generacji, fundamentu pod zbiornik  

ciekłym 

tlenem,  pochylni  wejściowych  –  a  ponadto  przebudowę  wejściowej  budynku  głównego 

budową  pochylni  wejściowych,  przebudowę  budynku  warsztatowego  na  serwerownię, 

remont ogrodzenia, 

budowę i przebudowę instalacji wewnętrznych i infrastruktury technicznej 

(instalacji 

gazów  medycznych,  instalacji  wentylacji  mechanicznej  i  klimatyzacji,  instalacji 

międzyobiektowych  doziemnych),  budowę  i  przebudowę  infrastruktury  komunikacyjnej  – 

w

ewnętrznego  układu  drogowego  z  placami  manewrowymi,  parkingami  i  chodnikami, 

rozbiórkę wtórnej rozbudowy budynku głównego (pawilonu wejściowego), dwóch budynków 

go

spodarczych  i  niecki  basenu,  wyburzenie  gruntowych  pozostałości  po  budynku  kotłowni 

lokalizacja

Nie ma więc – zdaniem Izby – wątpliwości, że przedmiotowe zadanie polegało na 

rozbudowie obiektu budowlanego.  

Dodatkowo  warto 

zauważyć,  że  zgodnie  z  przedłożonym  przez  Przystępującego 

pismem 

Głównego  Urzędu  Nadzoru  Budowlanego  z  26  maja  2015  r.,  zespół  segmentów 

pawilonów) – trwale związanych z gruntem, wydzielonych z przestrzeni za pomocą przegród 

budowlanych oraz posiadających fundamenty i dach – należy traktować jako jeden budynek, 

jeżeli  wchodzące  w  jego  skład  części  są  połączone  ww.  łącznikiem.  Dla  takiego  budynku 

na

leży prowadzić jedną książkę obiektu budowlanego, a nie osobno dla każdego segmentu 

wchodzącego  w  jego  skład.  Powyższe  potwierdza,  że  w  rozpoznawanej  sprawie  mamy  do 

czynienia z rozbud

ową istniejącego (i czynnego) budynku. 

Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  że  nawet  uznając  rodzaj  wykonanych 

robót budowlanych za rozbudowę, nie został spełniony wymóg dotyczący robót w czynnym 

obiekcie,  gd

yż  w  dobudowywanym  pawilonie  nie  była  prowadzona  działalność  szpitalna, 

pawilon  ten  został  jedynie  połączony  łącznikiem  z  już  istniejącym.  Stanowisko  to  Izba 

uznała  za  nieprzekonujące,  biorąc  pod  uwagę,  że  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie 

ograniczył  w  treści  warunku  możliwości  legitymowania  się  doświadczeniem  w  rozbudowie 

obiektu,  w  tym  nie 

określił,  jaki  zakres  robót  musi  dotyczyć  bezpośrednio  części  już 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

istniejącej, w związku z czym należy stwierdzić, że każda rozbudowa czynnego obiektu była 

dopuszczalna.  Warunki 

udziału w postępowaniu nie mogą bowiem być na etapie  oceny ich 

spełniania  interpretowane  w  sposób  bardziej  restrykcyjny,  niż  wynika  to  z  ich  literalnego 

brzmienia.  

Skoro Zamawiający wymagał legitymowania się doświadczeniem w wykonaniu robót 

budowlanych  w  czynnym  obiekcie, 

dopuszczając  roboty  polegające  na  rozbudowie  tego 

obiektu, 

to dla spełniania warunku udziału w postępowaniu wystarczające jest ustalenie, że 

w  obiekcie

,  który  podlegał  rozbudowie,  była  podczas  robót  prowadzona  działalność 

szpital

na.  Odwołujący  nie  tylko  nie  wykazał,  ale  nawet  nie  twierdził,  że  w  istniejącej  już 

części  szpitala  taka  działalność  nie  była  prowadzona.  W  świetle  treści  warunku  nie  ma 

znaczenia  natomiast, 

jak  duża  powierzchnia  tej  istniejącej  części  była  bezpośrednio  objęta 

robotami  budowlanymi.  Nawet  jeśli  roboty  te  pozornie  ograniczały  się  do  połączenia 

pawilon

ów, nie może to być rozumiane tylko jako wybudowanie nowego budynku i łącznika, 

zauważenia wymaga bowiem, że dobudowanie nowego segmentu do istniejącego wiąże się 

koniecznością  wykonania  również  robót  dotyczących  wspólnych  instalacji  wewnętrznych, 

infrastruktury  technicznej  czy  ciągów  komunikacyjnych.  Taki  rodzaj  robót  bez  wątpienia 

wpisuje się w definicję rozbudowy, której istotą jest powstanie nowej części już istniejącego 

obiektu  budowlaneg

o.  Skoro  ten  istniejący,  podlegający  rozbudowie  budynek,  był  przez 

in

westora  użytkowany,  należy  stwierdzić,  że  rozbudowa  –  zgodnie  z  treścią  warunku  – 

została zrealizowana w czynnym obiekcie.  

W  związku  z  powyższym  Izba  stwierdziła,  że  Przystępujący  w  wyniku  uzupełnienia 

dokumentów  podmiotowych  wykazał  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu 

odnoszącego się do doświadczenia wykonawcy. 

Zarzut 

dotyczący kadry kierowniczej  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  punkcie  7.1.3.b  SWZ  Zamawia

jący  opisał  następujące  warunki  udziału 

w po

stępowaniu: 

W

arunek  udziału  w  postępowaniu  dotyczący  zdolności  zawodowej  zostanie  uznany  za 

spełniony,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że  dysponuje  następującymi  osobami,  które  będą 

uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia  posiadającymi  niezbędne  do  wykonania 

zamówienia  kwalifikacje  zawodowe,  tj.  posiadającymi  uprawnienia  budowlane,  o  których 

mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. 

– Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1333) 

oraz w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie 

przygotowania  zawodowego  do  wykonywania  samodzielnych  funkcji  technicznych 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

w budownictwie  (Dz.  U.  z  2019  r.,  poz.  831) 

lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia 

budowlane  wydane  na  podstawie  up

rzednio  obowiązujących  przepisów  prawa  lub 

odpowiednich  przepis

ów  obowiązujących  na  terenie  kraju,  w  którym  Wykonawca  ma 

siedzibę lub miejsce zamieszkania, uznanych przez właściwy organ, zgodnie z ustawą z dnia 

22  grudnia  2015  r.  o  zasadach  uznawania  kwalifikacji  zawodowych 

nabytych  w  państwach 

cz

łonkowskich Unii Europejskiej (j.t. Dz. U. z 2020 r., poz. 220) lub zamierzający świadczyć 

usługi  transgraniczne  w  rozumieniu  przepisów  tej  ustawy  oraz  art.  20a  ustawy  z  dnia  15 

grudnia 2000 r.  o  samorządach  zawodowych architektów  oraz inżynierów  budownictwa (j.t. 

Dz. U. z 2019 r., poz. 1117), tj.:  

−  Kierownikiem  budowy  branży  budowlanej  –  co  najmniej  1  osoba,  posiadająca 

uprawnienia  budowlane  do  kierowania  robotami 

budowlanymi  bez  ograniczeń 

specjalności  konstrukcyjno-budowlanej.  Kierownik  budowy  powinien  posiadać  co 

najmniej  5  letnie  (pi

ęcio)  doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Budowy  oraz 

posiadać  doświadczenie  zawodowe  nabyte  w  ciągu  ostatnich  10  lat  (dziesięciu) 

polega

jące  na  prowadzeniu  co  najmniej  jednej  inwestycji  obejmującej  budowę, 

przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii  budowlanej  XI  (zgodnie  z  Prawem 

Budowlanym)  o  wartości  co  najmniej  20  000  000  zł  brutto.  Zamawiający  uznaje  iż 

d

oświadczenie liczone jest od dnia uzyskania uprawnień.  

−  Kierownikiem robót branży elektrycznej - co najmniej 1 osoba, posiadająca uprawnienia 

budow

lane  do  kierowania  robotami  budowlanymi  bez  ograniczeń  w  specjalności 

instalacyjnej 

zakresie 

sieci, 

instala

cji 

urządzeń 

elektrycznych 

elektroenergetycznych.  Kierownik  robót  elektrycznych  powinien  posiadać  co  najmniej 

letnie  doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Robót  Elektrycznych  oraz  posiadać 

doświadczenie nabyte w ciągu ostatnich 10 lat polegające na prowadzeniu co najmniej 

jednej 

inwestycji  obejmującej  budowę,  przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii 

budowlanej  XI  (zgodnie  z  Prawem  Budowlanym

)  o wartości  co najmniej  20  000 000 zł 

brutto. Zamawiający uznaje iż doświadczenie liczone jest od dnia uzyskania uprawnień.  

−  Kierownik robót sanitarnych - co najmniej 1 osoba, posiadająca uprawnienia budowlane 

bez  ogranic

zeń  do  kierowania  robotami  budowlanymi  w  specjalności  instalacyjnej 

zakresie  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  wodociągowych, 

kanalizacyjnych.  Kierownik  robót  sanitarnych  powinien  posiadać  co  najmniej  5  letnie 

doświadczenie  na  stanowisku  Kierownika  Robót  Sanitarnych  oraz  powinien  posiadać 

doświadczenie nabyte w ciągu ostatnich 10 lat polegające na prowadzeniu co najmniej 

jednej  inwestycji  obejmuj

ącej  budowę,  przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii 

budowlanej  XI  (zgodnie  z  Prawem  Budowlan

ym)  o wartości  co najmniej  20 000  000 zł 

brutto. Zamawiający uznaje iż doświadczenie liczone jest od dnia uzyskania uprawnień.  


Sygn. akt  KIO 1709/22 

Przystępujący, w uzupełnionym w odpowiedzi na wezwanie z  art. 128 ust. 1 ustawy 

Pzp  wy

kazie  osób,  które  będą  uczestniczyć  w  wykonywaniu  zamówienia,  wskazał  jako 

Kierownika  budowy

,  Kierownika  robót  elektrycznych  oraz  Kierownika  robót  sanitarnych 

następujące  zadanie:  „Roboty  budowlane  mające  na  celu  przebudowę  pomieszczeń  bloku 

porodowego w budynku 

szpitalnym „A” w systemie zaprojektuj i wybuduj”, okres realizacji: od 

29.06.2020  do  14.12.2021  Inwestor:  Instytut  Centrum  Zdrowia  Matki  Polki,  ul.  Rzgowska 

Łódź, wartość 20.573.846,12 zł brutto. 

Zarzut jest niezasadny. 

Zgodnie  z  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp,  z

amawiający  odrzuca  ofertę, 

jeżeli została 

złożona 

przez 

wykonawcę 

niespełniającego 

warunków 

udziału 

postępowaniu. 

W  ocenie  Izby  brak  jest 

podstaw  do  stwierdzenia,  że  Przystępujący  nie  wykazał 

spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego doświadczenia Kierownika budowy 

branży budowlanej, Kierownika robót elektrycznych oraz Kierownika robót sanitarnych. 

Przede  wszystkim  podkreślenia  wymaga,  że  warunki  udziału  w  postępowaniu  nie 

mogą  być  na  etapie  oceny  ich  spełniania  rozumiane  w  sposób  bardziej  restrykcyjny,  niż 

wynika  to  z  ich  literalnego  brzmienia,  niewyk

azanie  spełnienia  warunków  jest  bowiem 

zagrożone  sankcją  w  postaci  odrzucenia  oferty.  Ewentualnych  niejednoznaczności  w  ich 

sformu

łowaniu  nie  można  interpretować  na  niekorzyść  wykonawców.  Pogląd  taki  jest 

ugruntowany  w  orzecznictwie  Izby,  a  stanowisko  przeciwne 

–  dopuszczając  uznaniowość 

decyzji 

zamawiającego – byłoby nie do pogodzenia z zasadą uczciwej konkurencji i równego 

trak

towania wykonawców.  

W  rozpoznawanej  sprawie,  zgodnie  z  7.1.3.b  SWZ 

Zamawiający  wymagał,  aby 

Kierownik  budowy  br

anży  budowlanej,  Kierownik  robót  elektrycznych  oraz  Kierownik  robót 

sanitarnych posiadali co najmniej 5-

letnie doświadczenie na prowadzeniu co najmniej jednej 

inwestycji  obej

mującej  budowę,  przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii  XI  o  wartości 

co najmniej 20 000 

000 zł brutto. W ocenie Izby powyższy warunek należy rozumieć w ten 

sposób,  że  wymagana  przez  Zamawiającego  wartość  odnosi  się  do  całej  inwestycji. 

Brzmienie  warunk

u  wskazuje,  że zgodnie z  wymaganiami  Zamawiającego inwestycja miała 

obejmować  budowę,  przebudowę  lub  rozbudowę  obiektu  kategorii  XI  oraz  że  miała  mieć 

wartość co najmniej 20 000 000 zł brutto. Powyższe potwierdza odpowiedź Zamawiającego  

28  lutego  2022  r.  na  pytanie  12  do  SWZ

,  w  którym  jeden  z  wykonawców  wnosił 

o doprecyzowanie

,  że  wartość  20  mln  zł  odnosi  się  do  wszystkich  robót  budowlanych 

w ramach  inwestycji, 

Zamawiający  natomiast  nie  zmienił  w tym  zakresie  SWZ.  Należy 


Sygn. akt  KIO 1709/22 

zakładać,  że  gdyby  intencją  Zamawiającego  było  odniesienie wymaganej  wartości  do robót 

budowlanych, to doprecyzowałby SWZ zgodnie z wnioskiem wykonawcy.  

Przyjmując jednak  nawet,  że  literalne  brzmienie warunku  mogło  budzić  wątpliwości, 

czy wartość 20 mln zł należy odnosić do  całej inwestycji, czy tylko do objętej tą inwestycją 

budowy,  przebudowy  lub  rozbudow

y,  wątpliwość  taka  nie  może  być  interpretowana  na 

niekorzyść wykonawcy. W związku z tym, w sytuacji gdy wartość inwestycji wskazanej przez 

Przystępującego jako doświadczenie personelu wynosiła co najmniej 20 mln zł (co nie było 

przez  Odwołującego  kwestionowane),  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu  należy 

uznać za wykazane.  

W  tej  sytuacji  jedynie  dodatkowo 

wskazać  należy  na  charakter  spornej  inwestycji, 

która obejmowała instalację gazów medyczny wmontowaną na stałe w konstrukcję budynku 

co  jest  charakterystyczne  dla  obiektów  szpitalnych,  których  dotyczył  warunek)  i  –  jako 

świadczenie kompleksowe – była objęta jedną stawką podatku VAT (23%). Również z tego 

powodu  sztuczne  wy

odrębnianie  i  odliczanie  wartości  instalacji  gazów  medycznych  należy 

uznać za niezasadne. 

Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  za  niezasadną  Izba  uznała  tezę,  zgodnie  z  którą 

wartość robót budowlanych powinna zostać pomniejszona o wartość towarzyszącej robotom 

dostawy  instala

cji  gazów  medycznych,  co  w  konsekwencji  powinno  prowadzić  do  wniosku, 

że Przystępujący nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu.  

Wobec 

niestwierdzenia  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

odwołanie podlegało oddaleniu. 

O kosztac

h postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp  oraz 

§  5  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w sprawie  szcz

egółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

o

dwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku 

postępowania  obciążając  kosztami 

post

ępowania Odwołującego. 

Przewodniczący: