KIO 1696/22 WYROK dnia 20 lipca 2022 roku

Stan prawny na dzień: 18.01.2023

Sygn. akt: KIO 1696/22 

WYROK 

z dnia 20 lipca 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Anna Kurowska 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  15  lipca  2022  roku  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27  czerwca  2022  roku  przez  

Wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Telemedycyna 

Polska  S.A.  z  siedzib

ą  w  Katowicach,  Opiekanova  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-

Zdroju, M.K. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Blueform M.K. z siedzibą w 

Jastrzębiu-Zdroju w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gminę Wrocław, 

orzeka: 

1.  oddala 

odwołanie

2.  kosztami 

postępowania  obciąża  Odwołującego  –  Wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Telemedycyna  Polska  S.A.  z  siedzibą  w 

Katowicach, Opiekanova Sp. z o.o. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, M.K. prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Blueform  M.K.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju  i:

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7  500,00  zł 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  00/100)  uiszczoną  przez 

Odwołującego  –  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia Telemedycyna Polska S.A. z siedzibą w Katowicach, Opiekanova 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju,  M.K.  prowadzący  działalność 

gospodarczą pod firmą Blueform M.K. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju tytułem 


wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  -  Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia  Telemedycyna  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Katowicach, 

Opiekanova  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju,  M.K.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  Blueform  M.K.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-

Zdroju 

na  rzecz  Zamawiającego  –  Gminy  Wrocław  kwotę  3 600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione 

koszty Strony poniesione z tyt

ułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 

11 września 2019 roku Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  roku  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

…………………………. 


 
Sygn. akt KIO 1696/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Gmina Wrocław – prowadzi na podstawie ustawy z dnia 11 września 

2019 roku 

Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 roku poz. 1129 ze zm., 

dalej: 

„ustawa  Pzp”)  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie 

podstawowym  na  podstawie  art.  275  pkt  1  ustawy  Pzp 

mającego  za  przedmiot  Teleopiekę 

dla mieszkańców Wrocławia. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 21 kwietnia 2022 r. pod numerem: 2022/BZP 00129913/01. 

Pismem z dnia 22 czerwca 2022 r. 

Zamawiający poinformował wykonawców wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Telemedycyna  Polska  S.A.  z  siedzibą  w 

Katowicach,  Opiekanova  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jastrzębiu-Zdroju,  M.K.  prowadzący 

działalność gospodarczą pod firmą Blueform M.K. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju, dalej jako 

„Odwołujący”  o  odrzuceniu  złożonej  przez  niego  oferty  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  12 

ustawy  Pzp  oraz  o  unieważnieniu  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.  

W  dniu  27  czerwca  2022  r. 

Odwołujący  wniósł  odwołanie,  w  którym  zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy Pzp: 

art.  226  ust.  1  pkt  12  poprzez  nieuzasadnione  odrzucenie  oferty  Odwołującego 

wynikające  z  błędnego  przyjęcia,  iż  Odwołujący  nie  wyraził  w  terminie  zgody  na 

przedłużenie terminu związania ofertą; 

art.  255  pkt  2  Pzp,  przez  unieważnienie  postępowania  z  uwagi  na  to,  iż  wszystkie 

złożone  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferty  podlegały 

odrzuceniu w sytuacji, 

kiedy Odwołujący w rzeczywistości w terminie wyraził pisemną 

zgodę  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą,  a  przesłanie  przez  Odwołującego 

pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą na adres e-mail z którego 

przyszło  wezwanie  wynikało  z  wprowadzenia  w  błąd  bezpośrednio  przez 

Zamawiającego poprzez wykorzystanie do komunikacji z Odwołującym adresu e-mail 

niewskazanego  w  wymaganiach  SWZ,  jednak  pochodzącego  z  tej  samej  domeny 

wskazanej do kontaktów w wymaganiach SWZ, a także określającego jednoznacznie 

z  imienia  i  nazwiska  nadawcę  będącego  osobą  upoważnioną  do  kontaktów  z 

Wykonawcami zgodnie z wymaganiami określonymi w SWZ; 

3.  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez 

zaniechanie  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej  w  świetle  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  dokumentach 


zamówienia; 

art.  64  Pzp  poprzez  zastosowanie  rozwiązania  technicznego  polegającego  na 

wprowadzeniu Odwołującego w błąd co do nadawcy wiadomości i sposobu wymiany 

korespondencji; 

5.  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp,  przez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego traktowania wykonawców, bowiem Zamawiający unieważnił Zamówienie na 

podstawie ustawy Pzp, w sytuacji kiedy: 

-  inter

pretacja przesłanek  unieważnienia  postępowania  powinna  być  dokonywana  w 

sposób  ścisły,  przy  zachowaniu prymatu  wykładni  gramatycznej  a  udowodnienie,  że 

dokonanie  czynności  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  było  prawidłowe,  spoczywa  zawsze  na  Zamawiającym,  który  temu 

obowiązkowi nie uczynił zadość; 

w Postępowaniu w rzeczywistości nie zaistniała przesłanka wskazana w treści art. 

255  pkt  2  ustawy  Pzp,  która  nakazywałaby  Zamawiającemu  unieważnienie 

postępowania. 

Podstawowe  żądanie  Odwołującego  to  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 

unieważnienia  czynności  zamawiającego  polegającej  na  odrzuceniu  oferty 

złożonej przez Odwołującego; 

unieważnienia  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  unieważnieniu 

p

ostępowania; 

powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  oferty  złożonej 

przez 

Odwołującego; 

4.  dokonania 

wyboru 

oferty 

złożonej  przez  Odwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej  oraz  zawarcia  z 

Odwołującym  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący przedstawił następujący stan faktyczny: 

„W dniu 9.06.2022 r. Zamawiający przesłał wiadomość e-mail, w której jako nadawca 

oznaczony  został  pracownik  do  kontaktu  po  stronie  Zamawiającego  Pan  M.S..  Wiadomość 

zawierała wezwanie Odwołującego do przedłużenia terminu związania ofertą oraz wezwanie 

do złożenia dokumentów. 

Dnia 13.06.2022 r.  godz.  10:46 (na  jeden  dzień przed końcem terminu wskazanego 

przez  Zamawiającego  w  wezwaniu  z  dnia  9.06.2022  r.)  Odwołujący  złożył  pisemną  zgodę 

przedłużenia terminu związania ofertą wraz z adnotacją, że przedłużenie terminu związania 

ofertą  następuje  wraz  z  przedłużeniem  okresu  ważności  wadium,  podpisaną  przez 


wszystkich  członków  konsorcjum.  Pisemna  zgoda  została  przesłana  w  odpowiedzi  na 

wiadomość  e-mail  pochodzącą  od  Zamawiającego  z  dnia  9.06.2022,  w  której  było  zawarte 

wezwanie  do  złożenia  ww.  dokumentu.  Następnie  przedstawiciel  Zamawiającego,  dnia 

15.06.2022  r.  skontaktował  się  telefonicznie  z  Odwołującym  z  informacją,  że  nie  otrzymał 

ww.  pisemnej  zgody  oraz  z  zapytaniem  o  wolę  Odwołującego  w  przedmiocie  przedłużenia 

terminu  związania  ofertą.  W  trakcie  rozmowy  telefonicznej  Odwołujący  poinformował  że 

złożył już oświadczenie woli w przedmiocie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, 

w  konsekwencji  Zamawiający  poprosił  o  ponowne  przesłanie  dokumentu,  który  mógł  do 

Zamawiającego  nie  trafić  z  powodów  technicznych  związanych  z  platformą  zakupową,  co 

zostało  uczynione  15.06.2022  r.  o  godzinie 14:53 poprzez  ponowne  przesłanie wiadomości 

na  adres  e-

mail  Zamawiającego,  wraz  z  załączeniem  dowodu  przesłania  poprzednio 

wysłanej  Zamawiającemu  wiadomości  z  dnia  13.06.2022  r.  Następnie,  dnia  22.06.2022  r. 

Odwołujący  otrzymał  od  Zamawiającego  informację  o  odrzuceniu  jego  oferty  na  podstawie 

art.  226  ust.  1  pkt  12)  Pzp,  ponieważ  w  ocenie  Zamawiającego,  Odwołujący  nie  wyraził 

pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, wraz z adnotacją o unieważnieniu 

postępowania  na  podstawie  art.  255  pkt  2)  ustawy  Pzp,  ponieważ  wszystkie  złożone  w 

postępowaniu oferty podlegają odrzuceniu. 

W  treści  pkt  X  Ppkt  1  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  (SWZ)  Zamawiający 

wskazał,  że  “Komunikacja  oraz  przekazywanie  dokumentów  lub  oświadczeń  między 

Zamawiającym  a  Wykonawcą  z  uwzględnieniem  wyjątków  określonych  w  ustawie  Pzp, 

odbywa  się  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej  za  pośrednictwem  platformy 

zakupowej  https://um-

wroc.logintrade.net  lub  za  pomocą  poczty  elektronicznej,  na  adres 

poczty  elektronicznej:  [email protected]". 

Dodatkowo  w  pkt  X  ppkt  8  Zamawiający 

wskazał, że “nie przewiduje sposobu komunikowania się z Wykonawcami w inny sposób niż 

przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej,  wskazanych  w  niniejszej  SWZ",  co 

jednoznacznie sugerowało, że wszystkie wiadomości przesyłane z domeny Zamawiającego 

będą  pochodziły  z  adresu  e-mail  [email protected].  Dalej  w  pkt  X  ppkt  10  SWZ 

Zamawiający wskazał,  że “osobą  upoważnioną do  kontaktów  z Wykonawcami jest  p.  M.S.. 

Adres poczty elektronicznej: [email protected]

, ww. wiadomości e-mail z dnia 9.06.2022 r. 

wraz  z  wezwaniem  do  wyrażenia  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  jako 

nadawca został wskazany jednoznacznie pan M.S., a treść SWZ jednoznacznie sugeruje, że 

został  on  wyznaczony  do  kontaktu  z  Wykonawcami  oraz  że  adres  e-mail  wskazany  przez 

Zamawiającego  jest  przypisany  do  tej  osoby.  Odwołujący  przy  dochowaniu  należytej 

staranności nie mógł przewidzieć, że Zamawiający sam nie wypełni postanowień pkt X ppkt 

8 SWZ kontaktując się z Wykonawcą przy użyciu innego adresu e-mail, w szczególności że 

e-

mail pochodził z domeny Platformy Zakupowej służącej do kontaktu a także jednoznacznie 

wskazywał  osobę  do  kontaktu  –  M.S.  wskazaną  od  razu  z  imienia  i  nazwiska,  bez 


jednoczesnego  wyświetlenia  jej  adresu  e-mail.  Takie  działanie  skrzynki  e-mail  po  stronie 

Odwołującego  jest  możliwe  jedynie  wówczas,  jeśli  operator  skrzynki  nadawcy  -  w 

omawianym  przypadku  Zamawiający  ustawi  w  nagłówkach  formatu  korespondencji  e-mail 

imię  i  nazwisko  przypisując  je  do  konkretnego  adresu  e-mail,  więc  w  żadnym  zakresie  nie 

może być mowy o nieprawidłowym działaniu systemów obsługujących pocztę elektroniczną 

Odwołującego,  a  o  wynikającym  z  rażącego  niedbalstwa  działaniu  Zamawiającego,  które 

wprowadziło  w  błąd  Odwołującego.  Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  kierował  już  do 

Wykonawcy wiadomości e-mail, w których jako nadawca wskazany był M.S., a Wykonawca 

skutecznie na tak otrzymane wiadomości e-mail odpowiadał. Niezmiernie istotnym jest to że 

wprawdzie  w  SWZ  jako  adres  e-

mail  do  kontaktu  z  Zamawiającym  wskazano 

[email protected],  to  jednak  te  wcześniejsze  wiadomości  e-mail  pochodziły  z  adresu 

M.S.

@um.wroc.pl.,  a  więc  Zamawiający  dopuścił  także  inne  formy  komunikacji  z 

Wykonawcami aniżeli te wskazane w SWZ. (…).” 

W dalszej kolejności Odwołujący wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie skierowane 

do niego w dniu 9 czerwca 2022 r.  od nadawcy oznaczonego jako  M.S. 

udzielił odpowiedzi 

korzystając  w  funkcji  „odpowiedz”,  co  czynił  niejednokrotnie  podczas  wymiany 

korespondencji  z  Zamawiającym.  Odwołujący  podniósł,  że  dopiero  po  naprowadzeniu 

kursora  na  imię  i  nazwisko  nadawcy  oraz  „kliknięciu”  rozwijał  się  adres 

[email protected].  

W ocenie Odwołującego nie można zarzucać mu niestaranności z uwagi na fakt, że 

wiadomość e-mail zawierała w tzw. stopce następującą informację: 

„Wiadomość wysłana automatycznie z Platformy Zakupowej Urząd Miejski Wrocławia. 

Wiadomości wysłane na ten adres nie są odczytywane ani przekierowywane. W przypadku 

problemów  technicznych  prosimy  o  kontakt  z  operatorem  Platformy  Zakupowej 

Logintrade.Net: Logintrade S.A. 

[email protected]”. 

W  opinii  Odwołującego  sformułowanie  „Wiadomości  wysłane  na  ten  adres  nie  są 

odczytywane  ani  przekierowywane

”  bez  podania  o  jaki  adres  chodzi,  przy  jednoczesnym 

umieszczeniu takiej informacji pośród wielu innych informacji znajdujących się w stopce, nie 

jest czytelne i wprowadza w błąd.  Odwołujący podniósł, że ww. informacja  nie oznacza, że 

nie należy na nią odpowiadać, gdyż brak jest wskazania proszę nie odpowiadać. W ocenie 

Odwołującego powyższe nie oznacza, że Zamawiający nie ma możliwości zapoznania się z 

taką wiadomością po jej zapisaniu w systemie. 

Odwołujący  podniósł  także,  że  adres  e-mail  [email protected]  nie jest  adresem 

fikcyjnym,  lecz 

adresem  przypisanym  do  platformy  zakupowej  służącej  do  kontaktu 

Zamawiającego  z  Wykonawcami.  Adres  ten  jest  zgodny  z  nazwą  i  adresem  Platformy 

Zakupowej  Logintrade.Net  co  dodatkowo  utwierdz

iło  Odwołującego  w  przekonaniu,  że 

wysłanie  wiadomości  e-mail  na  ten  adres  stanowi  „wymianę  korespondencji  za 


pośrednictwem  Platformy  Zakupowej”.  Odwołujący  wskazał,  że  wiadomość  e-mail 

Odwołującego  zawierająca  pisemne  oświadczenie  została  skutecznie  umieszczona  w 

skrzynce  odbiorczej  [email protected] 

–  zaś  Odwołujący  nie  otrzymał  wiadomości 

zwrotnej o błędzie doręczenia.” 

Odwołujący  wskazał  w  treści  odwołania,  że  „(…)  zamawiający  wprowadził  w  błąd 

wykonawcę  przesyłając  mu  wezwanie  oznaczające  nadawcę  e-mail  jako  M.S.  (osoba 

wskazana  do  kontaktu  w  SWZ).  Wykonawca  na  tę  wiadomość  odpowiedział  celem 

zachowania  ciągłości  korespondencji,  co  jest  zwyczajowym  zachowaniem  w  kontaktach  za 

pośrednictwem  poczty  e-mail  i  należy  w  jego  ocenie  przyjąć,  iż  nastąpiło  skutecznie 

doręczenie  tegoż  oświadczenia.  Co  więcej,  w  dalszej  kolejności  zostały  podjęte  czynności 

wyjaśniające,  polegające  na  ponownym  przesłaniu  oświadczenia  woli  Wykonawcy  w  dniu 

15.06.2022  r.,  wraz  z  potwierdzeniem  jego  umieszczenia  w  skrzynce  odbiorczej  w  dniu 

13.06.2022 r. Przyjąć zatem należy, że oświadczenie woli zostało złożone w dniu 13.06.2022 

r.  i  z  przyczyn  technicznych  leżących  po  stronie  Zamawiającego  mogło  zostać  odczytane 

dopiero później po ponownym jego przesłaniu”. 

Pismem z dnia 7 lipca 2022 r. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której 

wniósł o oddalenie odwołania i przedstawił argumentację. 

Krajowa  Izba 

Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie 

uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamó-

wienia  publicznego,  stanowiska  stron  złożone  na  piśmie  i  podane  do  protokołu  roz-

prawy, a także złożone dowody, ustaliła, co następuje.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do  odrzucenia  odwołania,  o  których 

stanowi przepis art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  ustaliła  wystąpienie  przesłanek  z  art.  505  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  pu-

blicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.), tj. istnienie po stronie O

dwołującego interesu w 

uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestio-

nowaną czynność Zamawiającego. 

Do niniejszego 

postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie Zamawiającego 

zgłosił  Wykonawca  Sidly  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie.  Odwołujący  zgłosił  opozycję 

przeciw 

ww. przystąpieniu wskazując, że Wykonawca Sidly Sp. z o.o. nie posiada interesu w 

uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  Zamawiającego  z  tego  względu,  że  takie 

rozstrzygnięcie  nie  wpłynie  na  status  ww.  Wykonawcy  w  postępowaniu  będącym 

przedmiotem odwołania – oferta Wykonawcy Sidly Sp. z o.o. została odrzucona. 


Izba postanowiła uwzględnić opozycję zgłoszoną przeciw przystąpieniu zgłoszonemu 

przez Wykonawcę Sidly Sp. z o.o. Izba ustaliła, że oferta Wykonawcy Sidly Sp. z o.o. została 

odrzucona  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp 

–  czynność  ta  nie  została  w 

terminie zaskarżona. Tym samym Izba uznała, że Wykonawca Sidly Sp. z o.o. utracił status 

wykonawcy ubiegającego się o uzyskanie przedmiotowego zamówienia.   

Izba ustaliła następujące okoliczności stanu faktycznego jako istotne. 

Izba  ustaliła,  że  okoliczności  stanu  faktycznego  przytoczone  w  treści  odwołania, 

odnoszące  się  do  przebiegu  korespondencji  Zamawiającego  z  Odwołującym,  odpowiadają 

rzeczywistemu  jej  przebiegowi,  stąd  też  w  ocenie  Izby  niecelowym  jest  ponowne 

przytaczanie ich w całości.   

Zgodnie  z  rozdziałem  X  ust.  1  SWZ  komunikacja  oraz  przekazywanie  dokumentów 

lub  oświadczeń  między  Zamawiającym  a  Wykonawcą  z  uwzględnieniem  wyjątków 

określonych  w  ustawie Pzp,  odbywa się  przy  użyciu środków komunikacji  elektronicznej  za 

pośrednictwem  platformy  zakupowej  https://um-wroc.logintrade.net  lub  za  pomocą  poczty 

elektronicznej, na adres poczty elektronicznej: [email protected]. 

Bezspornym pomiędzy Stronami jest, że Zamawiający wystąpił do Odwołującego pi-

smem z dnia 9 czerwca 2022 r. na podstawie art. 307 ust. 2 ustawy Pzp o wyrażenie zgody 

na przedłużenie terminu związania ofertą – w terminie do dnia 14 lipca 2022 r.   

Ww. wezwa

nie Zamawiający skierował do Odwołującego za pośrednictwem adresu e-

mail:  [email protected]  przypisanego  do  Platformy  Zakupowej  wskazanej  jako  jedno  z 

narzędzi  kontaktu  Zamawiającego  z  Wykonawcami,  przy  czym  jako  nadawca  wiadomości 

został wskazany Pan M.S. – pracownik Zamawiającego wskazany w treści SWZ jako osoba 

upoważniona do kontaktów z wykonawcami.  

Treść wiadomości e-mail była następująca: 

M.S. 

przesłał wezwanie do postępowania zakupowego Teleopieka dla mieszkańców 

Wrocławia – Z23/56. 

Treść wiadomości: Dzień dobry. W załączeniu przesyłam wezwanie do przedłużenia 

terminu związania ofertą oraz wezwanie do złożenia dokumentów.  

W stopce ww. wiadomości widniało pouczenie następującej treści: 

Wiadomość wysłana automatycznie z Platformy Zakupowej Urząd Miejski Wrocławia. 

Wiadomości wysłane na ten adres nie są odczytywane ani przekierowywane. W przypadku 


problemów  technicznych  prosimy  o  kontakt  z  operatorem  Platformy  Zakupowej  Logintra-

de.Net 

(…).  

Odwołujący w dniu 13 czerwca 2022 r. udzielił odpowiedzi na wezwanie Zamawiają-

cego  z  dnia  9  czerwca  2022  r. 

–  odpowiedzi  udzielił  korzystając  z  funkcji  „odpowiedź”  i 

oświadczenie o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertą skierował na ad-

res [email protected]

Następnie,  w  dniu  15  czerwca  2022  r.,  a  zatem  po  upływie  terminu  na  udzielenie 

zgody  w  przedmiocie  przedłużenia  terminu  związania  ofertą,  Odwołujący  przesłał  oświad-

czenie o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu związania ofertą na imienny adres e-mail 

pracownika  Zamawiającego  –  M.S.  wskazanego  jako  osoba  upoważniona  ko  kontaktów  z 

Wykonawcami ([email protected]). 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie udzielonej pismem z dnia 7 czerwca 2022 r. 

wskazał,  że  wystąpił  do właściciela Platformy  Zakupowej  stanowiącej  narzędzie do  kontak-

tów  z  Wykonawcami  celem  uzyskania  wyjaśnień.  W  udzielonej  odpowiedzi  wskazano,  co 

następuje: 

„Wiadomości  z  platformy  są  wysyłane  z  automatycznych  maili,  o  czym  wskazuje 

stopka  w  takiej  wiadomości.  Wiadomość  została  wysłana  z  automatycznego  maila  ad-

[email protected]

, gdzie przy nadawcy jest imię i nazwisko osoby generującej daną akcję 

na  platformie,  dlatego  w  wiadomości  nadawca  został  zapisany  M.S.  (…).  Zamawiający  nie 

ma możliwości odebrania lub zapoznania się z wiadomościami wysyłanymi w odpowiedzi na 

adres  [email protected],  czy  na  jakiekolwiek  inne  automatyczne  powiadomienie  z  plat-

formy.  Odpowiedź  (wiadomość)  przesłana  przez  Wykonawcę  na  adres  ad-

[email protected] 

nie  jest  w  jakikolwiek  sposób  przekazywana/przekierowywana  do  Za-

mawiającego.  Odpowiedź  (wiadomość)  przesłana  przez  Wykonawcę  na  adres  ad-

[email protected] 

nie jest widoczna lub dostępna dla Zamawiającego po zalogowaniu się 

do platformy zakupowej.” 

Mając  na  uwadze  powyższe  ustalenia  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Kwestią  kluczową  dla rozstrzygnięcia przedmiotowej  sprawy  było ustalenie,  czy  Od-

wołujący  skutecznie  i  w  terminie  wyraził  zgodę  na  przedłużenie terminu  związania  ofertą  – 

tzn. czy w okolicznościach faktycznych przedmiotowej sprawy można uznać, że skierowanie 

wiadomości  zawierającej  stosowne  oświadczenie  na  adres  e-mail:  [email protected]  

stanowi skuteczne wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.  

W  ocenie  Izby  w  okolicznościach  faktycznych  przedmiotowej  sprawy  nie  można 

uznać,  by  Odwołujący  dochował  należytej  staranności  i  dokonał  skutecznego  przedłużenia 


terminu związania ofertą w terminie. Oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą z 

dnia 13 czerwca 2022 r. (zachowujące termin)  zostało bowiem skierowane na adres e-mail 

nie tylko niewskazany w treści SWZ, ale przede wszystkim uniemożliwiający Zamawiającemu 

zapoznanie się z treścią oświadczenia złożonego przez Odwołującego w przedmiocie wyra-

żenia  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą.  Sam  fakt  skierowania  wiadomości 

zawierającej oświadczenie na adres niewskazany wprost w SWZ jako adres służący do ko-

munikacji  Zamawiaj

ącego  z  Wykonawcami  Izba w  przedmiotowym  stanie  rzeczy  uznała  za 

pozostający  bez  wpływu  na  wynik  postępowania  z  uwagi  na  fakt,  że  Zamawiający  w  toku 

prowadzonego  postępowania  prowadził  z  Wykonawcami  korespondencję  i  honorował  wia-

domości  kierowane  także  na  adres  imienny  pracownika  M.S.:  [email protected]  (nie  był  to 

adres  wskazany  w  SWZ  jako  adres  służący  komunikacji).  Jednakże  wiadomość  z  dnia  13 

czerwca 2022 r. zawierająca oświadczenie o wyrażeniu zgody na przedłużenie terminu zwią-

zania  ofertą  została  skierowana  wyłącznie  na  automatyczny  adres  przypisany  do  platformy 

zakupowej: [email protected].  

Izba  uznała,  że  argumentacja  Odwołującego  nie  zasługuje  na  uwzględnienie  z  tego 

względu, że treść wiadomości e-mail z dnia 9 czerwca 2022 r. skierowanej przez Zamawia-

j

ącego do Odwołującego zawiera wyraźne pouczenie dotyczące tego, że wiadomości kiero-

wane  na  adres  [email protected]  nie  są  odczytywane  ani  przekierowywane.  W  ocenie 

Izby 

treść  ww.  pouczenia  jest  wystarczająca  do  uznania,  że  wiadomość  skierowana  w  ra-

mach funkcji „odpowiedz” na wiadomość automatyczną zawierającą ww. pouczenie, nie zo-

stanie skutecznie 

przekierowana ani odczytana. W ocenie Izby okoliczność, że jako nadawca 

wiadomości  został  wskazany  pracownik  Zamawiającego  M.S.  –  zarówno  w  odniesieniu  do 

wiadomości  skierowanej  z  imiennego  adresu  e-mail  pracownika  Zamawiającego 

[email protected]

jak również z automatycznego adresu platformy [email protected]  – 

mogła powodować u odbiorcy przekonanie, że wiadomości te pochodzą z tego samego ad-

resu. Izba uznała jednak to przekonanie za nieuzasadnione w pierwszej kolejności z uwagi 

na fakt, że wiadomości kierowane z dwóch ww. adresów e-mail różniły się treścią w taki spo-

sób,  że  wiadomość  kierowana  z  adresu  automatycznego  [email protected]  zawierała 

informację „M.S. przesłał wezwanie do postępowania zakupowego Teleopieka dla mieszkań-

ców  Wrocławia  –  Z23/56”,  po  czym  następowała  właściwa  treść  wiadomości.  Powyższe 

wskazuje  w  ocenie  Izby  na  automatyczny  charakter  wiadomości  kierowanej  z  adresu  ad-

[email protected]

Dodatkowo, jak wskazano powyżej, wiadomość kierowana z ww. adresu 

platformy zawiera jas

ne pouczenie co do jej automatycznego charakteru i braku możliwości 

odczytania oraz przekierowania wiadomości skierowanej na ten adres.  

Ponadto

,  jak  słusznie  wskazał  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  udzielonej 

pismem  z  dnia  7  czerwca  2022  r.,  Wykonaw

cy  ubiegający  się  o  uzyskanie  zamówienia  w 

procesie rejestracji na Platformie Zakupowej stanowiącej narzędzie do komunikacji z Zama-


wiającym,  zobowiązani  byli  do  zaakceptowania  Regulaminu  obowiązującego  użytkowników 

Platformy  Zakupowej.  Ww.  Regulamin  zawier

a instrukcję  przesyłania dokumentów  w  odpo-

wiedzi na wezwania do wyjaśnień oraz do uzupełnienia oferty – instrukcja ta nie przewiduje 

możliwości kierowania wyjaśnień lub uzupełnień w odpowiedzi na automatyczną wiadomość 

wysyłaną z Platformy Zakupowej.  

Stąd  też  Izba  uznała,  że  Zamawiający  słusznie  dokonał  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez Odwołującego uznając, że Odwołujący nie wyraził w terminie pisemnej zgody na prze-

dłużenie terminu związania ofertą. Przesłanie stosownego oświadczenia w dniu 15 czerwca 

2022 r. nastąpiło po upływie terminu na jego złożenie i nie może sanować czynności skiero-

wania oświadczenia we właściwym terminie, lecz na błędny adres. Tym samym Izba uznała, 

że w okolicznościach faktycznych przedmiotowej sprawy oferta złożona przez Odwołującego 

podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z uwagi na brak wyra-

żenia zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.   

Na  skutek  nieuwzględnienia  zarzutu  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp 

oraz wobec 

braku odrębności pozostałych zarzutów, tj.: 

1.   zarzutu naruszenia art. 255 pkt 2 ustawy Pzp 

poprzez niezasadne unieważnienie 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego; 

zarzutu  naruszenia  art.  64  ustawy  Pzp  poprzez  zastosowanie  rozwiązania  tech-

nicznego polegającego na wprowadzeniu w błąd Odwołującego; 

art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady uczciwej konkurencji i rów-

nego traktowania Wykonawców 

tzn. wobec faktu

, że ww. zarzutu zostały oparte na tych samym okolicznościach faktycznych, 

co zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, Izba u

znała, że podlegają one odda-

leniu jako zarzuty o charakterze wynikowym. 

Z kolei odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zanie-

chanie dokonania wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej, 

Izba uznała zarzut ten za bezprzedmiotowy z uwagi na fakt, że oferta złożona przez Odwołu-

jącego została prawidłowo odrzucona i nie podlegała ocenie w ramach kryteriów oceny ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

O  kosztach  postępowania odwoławczego orzeczono na  podstawie art.  557,  art.  574 

oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i 2 

lit.  b) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), orzekając 

w tym  zakresie  o 

obciążeniu  kosztami  postępowania  stronę  przegrywającą,  czyli 

Odwołującego. 


Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący: