KIO 1631/22 Wyrok dnia 13 lipca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 18.01.2023

Sygn. akt: KIO 1631/22 

Wyrok 

z dnia 13 lipca 2022  r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki 

Protokolant:            

Łukasz Listkiewicz 

w  sprawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  

20  czerwca  2022  r.  przez 

wykonawcę  Boxmet  Medical  Sp.  z  o.o.,  Piskorzów  51,  58-250 

Pieszyce 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Wojskowy  Ośrodek  Farmacji  i  Techniki 

Medycznej, ul. Wojska Polskiego 57, 05-

430 Celestynów 

orzeka: 

1. oddala odwołanie. 

2. kosztami postępowania obciąża odwołującego Boxmet Medical Sp. z o.o., Piskorzów  i 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 

2.1. zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  poniesionych  uzasadnionych  kosztów 

postępowania odwoławczego 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14 

dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………………………….. 


Sygn. akt KIO 1631/22                  Uzasadnienie 

Zamawiający:  Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej  w Celestynowie prowadzi  

w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pt: 

„Dostawa  toreb  do  Indywidualnego  Pakietu  Medycznego  -  IPMed",  oznaczenie  sprawy: 

WOFiTM/17/2022/PN.  

Odwołujący:  Boxmet Medical spółka z o.o. wniósł odwołanie od czynności Zamawiającego 

polegającej na tym, że w dniu 9 czerwca 2022 r. na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 2a ustawy z 

dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) z uwagi 

na  rzekomą  "pisemną  odmowę  Odwołującego  Wykonawcy  podpisania  umowy  w 

postępowaniu, na warunkach określonych ofercie, z przyczyn leżących wyłącznie po stronie 

Odwołującego  Wykonawcy,  podjął  on  decyzję  o  tym,  że  wystąpi  do  Gwaranta  -  Banku 

Handlowego  w  Warszawie  SA  z  siedzibą  w  Warszawie,  z  żądaniem  zapłaty  wadium 

wniesionego  przez  Wykonawcę  w  formie  gwarancji  bankowej  nr  GK22-1090007  z  19 

kwietnia 2022 r. w kwocie 62 300 zł (słownie: sześćdziesiąt dwa tysiące trzysta złotych).  

Zaskarżonej czynności Zamawiającego zarzuca naruszenie art. 98 ust. 6 pkt 2a Pzp przez 

jego  niewłaściwe  zastosowanie  i  podjęcie  decyzji  o  zatrzymaniu  wadium  (wystąpieniu  do 

gwaranta  z  żądaniem  zapłaty  wadium),  mimo  braku  podstaw  określonych  w  tym  przepisie. 

Zamawiający  wskazuje,  że  podjął  decyzję  o  zatrzymaniu  wadium  ze  względu  na  to,  że 

Odwołujący  (Wykonawca  wybrany  w  postępowaniu)  odmówił  podpisania  umowy  o 

zamówienie  publiczne  na  warunkach  określonych  w  ofercie  (w  szczególności  z  terminem 

dostawy - 90 dni od podpisania umowy), gdy tymczasem:  

•  Odwołujący  miał  prawo  odmówić  podpisania  umowy  w  proponowanym  kształcie  ze 

względu  na  zajście  okoliczności  niezależnych  i  nieprzewidzianych,  w  szczególności 

będących  następstwem  epidemii  COVID-19,  polegających  na  wydłużeniu  terminu  dostawy 

przędzy;  

•  poinformował  Zamawiającego,  wykazując  się  chęcią  współdziałania  i  proponując 

wydłużenie  terminu  realizacji.  Przedłożył  także  wyjaśniania  z  dowodem  –  oświadczeniem  

autoryzowanego 

dystrybutora przędzy;  

• Podpisanie umowy z proponowanym pierwotnym terminem (90 dni od podpisania Umowy) 

z  góry  narażałoby  Odwołującego  na  niemożliwość  jej  wykonania  i  zapłatę  kar  umownych 

oraz dalej idącą odpowiedzialność i wręcz zarzut podpisania umowy w złej wierze  

•  proponowany  przez  Odwołującego  -  wydłużony  termin  o  45  dni  -  nie  wykraczał  ponad 

termin 30.10.2022 r., który był ostatecznym, mającym znaczenie dla Zamawiającego.   


•  Wykonawca  dołożył  wymaganej  należytej  staranności,  zgodnie  z  art.  355  §1  i  2  k.c.,  by 

zapewnić  realizację  Umowy,  działając  zgodnie  z  zasadą    z  art.  354  k.c.,  a  zamawiający 

zignorował propozycję Wykonawcy, wbrew powyższej zasadzie.  

Powyższe  naruszenia  mają  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania,  ponieważ  gdyby 

Zamawiający  wziął  pod  uwagę  powyższe  okoliczności  i  wnikliwie  przeanalizował  stan 

faktyczny  oraz  dokonał  właściwej  interpretacji  art.  98  ust.  6  lit.  2a)  P.z.p.,  nie  znalazłby 

podstaw do zatrzymania wad

ium (wystąpieniu do gwaranta z żądaniem jego zapłaty).  

 W

skazując na powyższe, wnosi o:  

uwzględnienie odwołania w całości;  

unieważnienie czynności Zamawiającego jako dokonanej   z naruszeniem prawa oraz  

3.nakazanie  Zamawiającemu  -  na  podstawie  art.  98  ust.  5  P.z.p.  zwrotu  wadium  poprzez 

złożenie  gwarantowi  oświadczenia  o  zwolnieniu  wadium  wniesionego  w  formie  opisanej 

gwarancji bankowej; 

w  przypadku,  gdy  Zamawiający  otrzymał  zapłatę  -  nakazanie  Zamawiającemu  zwrotu 

kwoty  otrzymanego  wadium  Odwołującemu  Boxmet  Medical  sp  z  o.o.,  z  ustawowymi 

odsetkami za opóźnienie od dnia otrzymania kwoty wadium do dnia zapłaty;  

Odwołujący  posiada  interes  w  rozpoznaniu  niniejszego  odwołania,  gdyż  jego  pozytywne 

rozpatrzenie  prowadzić  winno  do  zwrotu  bezpodstawnie  zatrzymanego  wadium.  Właściwą 

drogą do realizacji tego prawa jest odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.  Kompetencja 

KIO  nie  budzi  wątpliwości  -  wykonawca,  którego  wadium  zostało  zatrzymane,  może 

skorzystać ze środków ochrony prawnej wobec tej czynności. W postanowieniu z 7.05.2010 

r.,  V  CSK  456/09,  Sąd  Najwyższy  zauważył:  „Wniesienie  wadium  stanowi  element 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  umożliwia  ono  branie  udziału  w  takim 

postępowaniu, stanowi zatem niewątpliwie instytucję właściwą dla postępowania o udzielenie 

zamówienia publicznego. Należy w konsekwencji przyjąć, że wykonawcy przysługują środki 

prawne  określone  pzp”.    Por.  też  KIO  1990/10).  Izba  jest  uprawniona  do  rozpatrzenia 

odwołania  od  czynności  zatrzymania  wadium  także  wówczas,  gdy  wykonawca  nie  ma  już 

możliwości uzyskania zamówienia publicznego (wyroki: KIO/UZP 599/09, KIO/UZP 1055/09, 

KIO/UZP 1054/09.  

W postępowaniu tym wadium zostało wniesione w formie gwarancji bankowej. Zgodnie z art. 

98 ust. 6 P.z.p. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, a w przypadku wadium 

wniesionego  w  formie  gwarancji  lub  poręczenia,  o  których  mowa  w  art.  97  ust.  7  pkt  2-4, 

występuje  odpowiednio  do  gwaranta  lub  poręczyciela  z  żądaniem  zapłaty  wadium,  jeżeli 


Użycie  pojęcia  "zatrzymanie  wadium"  jest  w  przypadku  wadium  wniesionego  w  formie 

gwarancji  bankowej  swego  rodzaju  skrótem  myślowym,  niemniej  używane  jest  potocznie 

także w praktyce. 

Ilekroć  w  odwołaniu  mowa  jest  o  "zatrzymaniu  wadium"  należy  rozumieć  przez  to  decyzję 

Zamawiającego  o  wystąpieniu  do  gwaranta  o  jego  zapłatę.  Również  przyjąć  należy,  że 

termin  na  wniesienie  odwołania  biegnie  od  dnia  kiedy  Zamawiający  jednoznacznie 

zakomunikował Odwołującemu swoją wolę wystąpienia do gwaranta o zapłatę wadium (tym 

bardziej, że w piśmie z 15 czerwca skierowanym do Odwołującego Zamawiający wskazuje, 

że  podtrzymuje  podjętą  już  decyzję  o  zatrzymaniu  wadium  (podjętą  w  piśmie  z  9  czerwca 

2022 r.)  

P

odstawowe  żądanie  Odwołującego  to  nakazanie  Zamawiającemu  zwrotu  wadium,  gdyby 

Zamawiający otrzymał już pieniądze z tytułu wadium od banku, w takim wypadku Izba winna 

nakazać Zamawiającemu zwrot tych pieniędzy na rzecz Odwołującego.   

UZASADNIENIE  

F

irma złożyła ofertę i wniosła wadium w kwocie 62 300 zł, w formie gwarancji bankowej.  

W  dniu  20  maja  2022  r.  Zamawiający  zawiadomił,  że  dokonał  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu- tj. oferty złożonej przez Boxmet Medical 

sp.  z  o.o. 

w  zakresie  zadań  od  1  do  8.  Wybrana  oferta  spełnia  wszystkie  wymagania 

Zamawiającego  zawarte  w  SWZ  oraz  uzyskała  największą  ilość  punktów.  W  pkt  II 

poinformował,  że  umowa  w  sprawie  zamówienia  publicznego  zostanie  zawarta  w  terminie 

określonym przepisami art. 264 P.z.p.  

Zgodnie  z  Rozdziałem  III,  pkt  5  i  6  SWZ:    Przedmiot  zamówienia  objęty  zamówieniem 

gwarantowanym  należy  dostarczyć  w  terminie  90  dni  kalendarzowych  od  dnia  podpisania 

umowy, jednakże nie później niż do 30.10.2022 r.  

31 maja 2022 r. Zamawiający zaprosił Boxmet Medical do podpisania umowy, wyznaczając 

termin jej podpisania na dzień 6 czerwca 2022 r. godz. 13.00.  

W dniu 2 czerwca 2022 r. otrzymaliśmy informację od dostawcy tkaniny podszewkowej, że z 

powodu m. in. COVID-

19, który nadal ma bardzo silny wpływ na produkcję wyrobów, nastąpi 

opóźnienie w transporcie przędzy koniecznej do produkcji tkaniny i produkcja oraz dostawa 

tkaniny do Nas to około 90 dni. Potrzebujemy więc dodatkowych 45 dni na wyprodukowanie 

opakowania  IPMed.  Niestety,  mimo  wszelkich  starań  nie  jesteśmy  w  stanie  przyspieszyć 

tego  terminu.  Sytuacja  epidemiologiczna  skutecznie  dezorganizuje  swobodny  przepływ 

towarów  m.  in.  wpływając  na  dostępność  przędzy  produkcyjnej,  wydłużenie  terminów 

produkcyjnych,  wydłużenie  czasu  oczekiwania  na  miejsce  logistyczne  u  przewoźników, 

transport oraz na wydłużanie się czasu trwania odpraw celnych.  


N

iezwłocznie, tj. następnego dnia (3 czerwca 2022 r.) firma wystosowała pismo z wnioskiem 

o  zmianę  do  przyszłej  umowy  oraz  akceptację  rozwiązań  równoważnych.  W  piśmie  zawarł 

wnioski o:  

 I)  - 

zmianę poszczególnego przedmiotu  umowy na asortyment równoważny,  powołując  się 

na ust. 5 dopuszczający zmianę przedmioty umowy. Proponowane zmiany dotyczyły:  

specyfikacji technicznej torby, 

szerokości lamówki przy tkaninie podszewkowej,  zmianę  nici 

na  produkt  równoważny,  zaakceptowania  haftu  w  kolorze  czarnym,  zmiany  producenta 

taśmy  technicznej,  zmiany  wykonania  miejsca  na  nożyczki  ratownicze,    zmianę  w  zakresie 

odstępstw  od  poszczególnych  wymagań  jakościowych  AQAP  2110  wydanie  D  na 

wymagania AQAP 2131 C 

/…/."  

II)  na  podstawie  §1  4  ust.  2  pkt  10    Umowy  -  przedłużenie  terminu  dostawy  kompletnego 

przedmiotu umowy (...) w wymiarze niezbędnym, tj. o kolejne 45 dni. Wniosek uzasadniono 

okolicznościami  powoływanymi  tj.  informacją  od  dostawcy  tkaniny.  Wniosek  o  wydłużenie 

terminu realizacji przedmiotu zamówienia o 45 dni, nie dłużej niż 30.10.2022 r.   

Do  pisma  załączono  oświadczenie  autoryzowanego  dystrybutora  przędzy  -  firmy  Green 

Side,  w  którym  firma  to  wskazuje,  że  w  związku  z  opóźnieniami  w  transporcie  przędzy, 

wynikającymi  z  szeregu  następstw:  epidemii  COVID-19,  globalnej  sytuacji  logistycznej  i 

dostępności  kontenerów,  jak  również  dostępności  samej  przędzy  produkcyjnej,  co  jest 

niezależne od fabryki, jak również zamawiającego, wyprodukowanie i bezpośrednio dostawa 

tkaniny  do  szwalni  to  obecnie  ok.  90  dni,  co  powoduje  przesunięcie  się  procesów 

produkcyjnych i realizacji zamówień w zakładanym terminie".  

W  odpowiedzi  6  czerwca  2022  r.  Zamawiający  poinformował,  że  wyraził  zgodę  na 

proponowane zmiany t

echniczne w zakresie pkt 1, 2, 4, 5,6, natomiast nie wyraża zgody na 

zmiany  proponowane  w  pkt  3  oraz  pkt  8.  I  co  ważne  -  nie  wyraża  zgody  na  wydłużenie 

terminu  realizacji.  Zamawiający  arbitralnie  wezwał  "ostatecznie"  do  podpisania  umowy  w 

"nieprzekraczalnym terminie" tj. do 08.06.2022 r. do 13:00 pod rygorem zatrzymania wadium 

na podstawie art. 98 ust. 6 pkt 2a P.z.p.  

Pismem  z  dnia  07.06.2022  r.  poinformowaliśmy  Zamawiającego,  że  pomimo  wszelkich 

starań  nie  jesteśmy  w  stanie  podpisać  umowy  w  w/w  postępowaniu.  Niemożliwość 

podpisania  Umowy  jest  wynikiem  trwającej  epidemii  COVID  19  i  braku  zgody 

Zamawiającego  na  wydłużenie  terminu  realizacji.  Informację  o  przedłużeniu  się  terminu 

realizacji  zamówienia  na  tkaninę  podszewkową  z  powodu  COVID-19  otrzymaliśmy  już  po 

złożeniu  oferty  i  po  jej  wyborze.  Jest  to  sytuacja  niezależna  od  Nas,  na  którą  nie  mamy 

wpływu.   

Zamawiający  dnia  9  czerwca  2022  r.  poinformował,  że  z  uwagi  na  pisemną  odmowę 

podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, z przyczyn leżących wyłącznie po 


stronie Wykonawcy, wystąpi do Gwaranta o zapłatę wadium w kwocie 62 300 zł. powołując 

art. 98 ust. 6 pkt 2a P.z.p.   

Wskazał,  że  przyjęcie  przez  niego  proponowanych  przez  Wykonawcę  rozwiązań 

doprowadziłoby  do  istotnej  zmiany  treści  oferty  i  tym  samym  zmiany  opisu  przedmiotu 

zamówienia  oraz  warunków  realizacji  przyszłej  umowy,  co  w  efekcie mogłoby  doprowadzić 

do zachwiania uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców.  

W odpowiedzi wystosowaliśmy obszerne pismo z  13 czerwca do Zamawiającego, w której 

szczegółowo  przedstawiliśmy  argumentację  faktyczną  i  prawną  (powieloną  w  większości  w 

niniejszym Odwołaniu), informując o braku podstaw do zatrzymania wadium.  

Zamawiający  pismem  z  15  czerwca  2022  r.  podtrzymał  podjętą  decyzję  w  przedmiocie 

zatrzymania wadium.  

Odwołujący  stwierdza,  że  miał  prawo  odmówić  podpisania  umowy  ze  względu  na  zajście 

okoliczności  niezależnych  i  nieprzewidzianych,  w  szczególności  będących  następstwem 

epidemii  COVID-

19,  polegających  na  wydłużeniu  terminu  dostawy  przędzy,  wykazał  się 

chęcią współdziałania proponując wydłużenie terminu, podpisanie umowy z proponowanym 

pierwotnym terminem (90 dni od podpisania Umowy) z góry narażałoby go na niemożliwość 

wykonania  i  zapłatę  kar  umownych  i  wręcz  zarzut  podpisania  umowy  w  złej  wierze, 

proponowany wydłużony termin o 45 dni - nie wykraczał ponad termin 30.10.2022 r. , który 

był  ostatecznym  terminem  zamawiającego,  zatem  dołożył  należytej  staranności,  zgodnie  z 

art. 355 §1 i 2 k.c., zgodnie z zasadą współdziałania Stron (art. 354 k.c.).   

Odnosząc się szczegółowo do braku podstaw zatrzymania wadium:   

Zwrot lub zatrzymanie wadium 

następuje zgodnie z przepisami art. 98 P.z.p.  Kluczowy jest 

ust.  6: 

Zamawiający  zatrzymuje  wadium  wraz  z  odsetkami,  a  w  przypadku  wadium 

wniesionego  w  formie  gwarancji  lub  poręczenia,  o  których  mowa  w  art.  97  ust.  7  pkt  2-4, 

występuje odpowiednio do gwaranta lub poręczyciela z żądaniem zapłaty wadium, jeżeli:  

...) 2) wykonawca, którego oferta została wybrana:  

a) 

odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach  

określonych w ofercie,  

b) 

nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy;  

3)  zawarcie  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  stało  się  niemożliwe  z  przyczyn 

leżących po stronie wykonawcy, którego oferta została wybrana.  

Przepis art. 98 ust. 6 ma w interesującym  zakresie brzmienie tożsame z art. 46 dawnego 

P.z.p. z 2004 r. 

nowym P.z.p. dodano "którego oferta została wybrana"  - przy przesłance niemożliwości 

zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  Zatem  orzecznictwo  dotyczące 

przesłanek zatrzymania wadium znajduje w pełni zastosowanie.  


Choć  Zamawiający  jako  podstawę  zatrzymania  wadium  wskazuje  art.  98  ust.  6  pkt  2a,  tj. 

odmowę podpisania Umowy, to warto rozważyć jeszcze zaistnienie drugiej podstawy, tj. art. 

98 ust 6 pkt 3 - 

niemożliwość zawarcia Umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.   

Problem  niemożności  podpisania  Umowy  o  zamówienie  publiczne  na  skutek  okoliczności 

wywołanych  epidemią  COVID-19  jest  przedmiotem  opinii  wydanej  przez  UZP.    Zgodnie  z 

opinią:  "Przesłanki  zatrzymania  wadium  w  kontekście  okoliczności  wywołanych  panującą 

epidemią COVID-19" :  „Analizując przesłanki zatrzymania wadium na podstawie art. 46 ust. 

5  ustawy  Pzp  nie  można  pomijać  podkreślanego  w  doktrynie  i  orzecznictwie  sankcyjnego 

oraz  restrykcyjnego  charakteru  tego  przepisu.  Konsekwencją  jest  konieczność  ścisłej 

interpretacji  art.  46  ust.  5  ustawy  Pzp  w  zakresie  oceny  sp

ełnienia przesłanek zatrzymania 

wadium,    a  także  konieczność  uwzględnienia  przy  tej  ocenie  wszelkich  okoliczności  stanu 

faktycznego  konkretnej  sprawy. 

/…/    Zamawiający  przed  podjęciem  decyzji  o  zatrzymaniu 

wadium  na  podstawie  art.  46  ust.  5  ustawy  Pzp,  pow

inien  rzetelnie  zbadać  przyczyny 

odmowy podpisania umowy lub niewniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. 

Powinien również zbadać i ocenić okoliczności sprawy, w sytuacji, w której zawarcie umowy 

w  sprawie  zamówienia  publicznego  stało  się  niemożliwe  z  przyczyn  leżących  po  stronie 

wykonawcy.  Biorąc  pod  uwagę  obecne  realia,  wynikające  z  panującej  epidemii  COVID-19, 

zamawiający  w  szczególności  powinien  przeanalizować,  czy  wskazane  w  przepisie  art.  46 

ust.  5  ustawy  Pzp  okoliczności  nie  wynikają  z  przyczyn  niezależnych  od  wykonawcy  np.  z 

uwagi  na  utrudnienia  w  transporcie,  niedobory  określonego  rodzaju  towarów  z  uwagi  na 

przerwanie  łańcucha  dostaw  lub  utrudnienia  w  przepływie  osób  związane  ze  stanem 

epidemii itp.  

/…/ Należy zwrócić uwagę, że również wykonawcy powinni wykazać aktywność 

w związku z badaniem przez zamawiającego zaistnienia przesłanek zatrzymania wadium, o 

których mowa w art. 46 ust. 5 ustawy Pzp./…/ .  

Z opinii wynika, że dopuszczalne jest odstąpienie od zatrzymania wadium, w przypadku, gdy 

powodem  zaistnienia  przesłanki  zatrzymania  wadium  jest  sytuacja  związana  z  COVID-19. 

Jednakże  przed  podjęciem  takiej  decyzji  zamawiający  jest  zobowiązany  szczegółowo 

zbadać  zdarzenia  wskazane  przez  wykonawcę  jako  uzasadnienie,  w  szczególności  w 

zakresi

e ich wpływu na możliwość wykonania umowy."  

Zamawiający  wbrew  stanowisku  UZP  nie  przeprowadził  analizy  okoliczności  faktycznych  i 

przyczyn  odmowy  podpisania  Umowy  na  warunkach  proponowanych  w  ofercie.  O

graniczył 

się do arbitralnej odmowy zaproponowanych warunków przedłużenia terminu realizacji, zaś 

w 10 czerwca ogólnikowo powołał się na rzekome "zmiany w warunkach realizacji przyszłej 

umowy"  i  następujące  w  efekcie  potencjalne  "zachwianie  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania Wykonawców". Tym samym zadział wbrew wytycznym Urzędu.   

Zamawiający wbrew normie automatycznie podjął decyzję o zatrzymaniu wadium ze względu 

na  "odmowę  podpisania  Umowy"  (art.  98  ust.  6  pkt  2a  P.z.p.),  stwierdził  arbitralnie  i  bez 


uzasadnienia, że odmawia przedłużenia terminu realizacji o 45 dni, w drugim z 10 czerwca 

wskazał jedynie na "zmianę warunków umowy" i rzekome zakłócenie konkurencji;  

Wymagane  jest  ustalenie,  że  zaistniały  nadzwyczajne  okoliczności  rzeczywiście,  w  sposób 

bezpośredni  i  realny  skutkują  brakiem  możliwości  wykonania  umowy  na  pierwotnych 

warunkach  określonych  w  ofercie  wykonawcy,  a  z  treści  oświadczenia  firmy  Green  Side 

wynika, że wskazane wyżej opóźnienia powodują przesunięcie się procesów produkcyjnych i 

realizacji  zamówienia  w  zakładanym  terminie,  co  uniemożliwia  zrealizowanie  dostawy  do 

Zamawiającego przez BOXMET Medical w pierwotnie zakładanym terminie 90 dni.  

„Również  Wykonawcy  powinni  wykazać  aktywność  w  związku  z  badaniem  przez 

Zamawiającego  zaistnienia  przesłanek  zatrzymania  wadium  (...).  Dochowujący  należytej 

staranności wykonawca powinien przedstawić zamawiającemu rzetelną informację na temat 

okoliczności stanu faktycznego sprawy i wykazać, że okoliczności wskazane w art. 46 ust. 5 

P.z.p. nie wynikają z przyczyn leżących po jego stronie.”   Wykonawca  informację  o  tym,  że 

nastąpi  opóźnienie  w  realizacji  dostawy  przędzy  otrzymał  2  czerwca  2022  r.,  po  wyborze 

swojej oferty, na cztery dni przed terminem podpisania umowy.   

Wykonawca  nie  odmówił  podpisania  Umowy  w  ogóle,  a  jedynie  zaproponował  wydłużenie 

terminu dostawy o 45 dni. Czym innym jest odmowa czy niemożność podpisania (zawarcia) 

umowy w ogóle, a czym innym sytuacja, gdy Wykonawca gotów jest podpisać umowę, ale ze 

zmianą  polegającą  na  wydłużeniu  terminu  dostawy  o  45  dni,  tym  bardziej,  że  zachowany 

miał być drugi termin graniczny, tj. 30.10.2022 r. Sformułowanie SWZ o terminie dostawy (90 

dni  od  podpisania  Umo

wy nie później niż 30.10.2022 r.) jednoznacznie wskazuje, że to ten 

drugi termin był dla Zamawiającego kluczowy.   

Nie można zawrzeć umowy mając z góry świadomość, że nie zrealizuje się jej w terminie, 

tego  typu  zachowanie  może  mieć  bowiem  poważne  skutki  prawne,  zwłaszcza  dla 

renomowanej  i  obecnej  na  rynku  od  wielu  lat  firmy  Boxmet  Medical  sp  zoo,  która  to 

wielokrotnie z powodzeniem realizowała przetargi do Zamawiającego jak i innych jednostek 

sektora publicznego. Zamawiający, który mimo, że miał możliwość uzyskania zamawianego 

asortymentu  w  nieco  dłuższym  terminie  (ale  mieszczącym  się  w  terminie  granicznym 

30.10.2022)  nie  przeprowadził  jakiegokolwiek  postępowania  wyjaśniającego,  nie  wyraził 

jakiejkolwiek  chęci  współpracy  z  Wykonawcą,  nie  wyraził  zgodę  na  wydłużenie  terminu 

realizacji oraz arbitralnie zatrzymał wadium.   

Dodatkowo zastosowanie przesłanki z art. 98 ust. 6 pkt 2a P.z.p. w ogóle jest bezpodstawne 

albowiem  przepis  mówi  o  "odmowie  podpisania  Umowy",  tymczasem  Wykonawca  nie 

odmówił podpisania Umowy, a jedynie wnioskował o zmianę terminu jej realizacji z przyczyn 

od  siebie  niezależnych  i  niezawinionych,  co  jest  jak  najbardziej  dopuszczalne,  a  pozostał 

warunki Umowy akceptował i gotów był ją podpisać.  


Zachowanie  Zamawiającego  jest  tym  bardziej  niezrozumiałe,  że  nie  tylko  decyzja  o 

zatrzymaniu  wadium  jest  bezzasadna.  Bezpodstawna  jest  także  decyzja  o  braku  zgody  na 

zmianę  terminu  realizacji  umowy.    Dopuszczalność  zmiany  terminu  realizacji  umowy  oraz 

wynagrodzenia wykonawcy jest w opisanej sytuacji regulowana przez art. 15r ust. 4 ustawy z 

2  marca  2020  r.  o  szczególnych  rozwiązaniach  związanych  z  zapobieganiem, 

przeciwdziałaniem  i  zwalczaniem  COVID-19,  innych  chorób  zakaźnych  oraz  wywołanych 

nimi sytuacji kryzysowych. Z przywołanego przepisu jednoznacznie wynika dopuszczalność 

zmiany terminu realizacji zamówienia.   

Załączono dokumenty powołane w odwołaniu.  

Zamawiający  Wojskowy  Ośrodek  Farmacji  i  Techniki  Medycznej  w  Celestynowie  wniósł 

odpowiedź na odwołanie, w której ustosunkował się do treści odwołania. 

Odwołujący  złożył  odwołanie  od  niezgodnej  z  prawem  czynności  Zamawiającego  w 

postępowaniu, polegającej na tym, że w dniu 9 czerwca 2022 r. na podstawie art. 98 ust. 6 

pkt.  2a  pzp,  z  uwagi  na  pisemną  odmowę  Wykonawcy  podpisania  umowy  na  warunkach 

określonych  w  ofercie,  z  przyczyn  leżących  wyłącznie  po  stronie  odwołującego  się 

Wykonawcy.  Zamawiający  podjął  decyzję  o  tym,  że  wystąpi  do  Gwaranta  —  Banku 

Handlowego w Warszawie S.A. z żądaniem zapłaty wadium wniesionego przez Wykonawcę 

w formie gwarancji bankowej z 19 kwietnia 

2022r. w kwocie 62 300,00 zł 

W pierwszej kolejności Zamawiający wskazuje, że Odwołującemu nie przysługuje prawo do 

wniesienia odwołania na zaskarżoną czynność Zamawiającego, gdyż zgodnie z art. 513 pzp 

odwołanie  przysługuje  na  czynność  podjętą  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

zarówno na działania, jak i zaniechania. 

Dana czynność lub zaniechanie musi nastąpić w toku postępowania. Musi więc mieścić się w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z jego definicją z art. 7 pkt 18 pzp w okresie 

od  jego  wszczęcia  do  zakończenia.  Zawarcie  umowy  nie  jest  już  czynnością  w 

postępowaniu. Tym samym nie jest możliwe wniesienie odwołania na zaniechanie czynności 

zawarcia  umowy,  a  tym  samym  na  wystąpienie  przez  Zamawiającego  do  Gwaranta  z 

żądaniem  zapłaty  wadium.  Termin  na  podpisanie  umowy  upłynął  8  czerwca  2022r.,  a 

informacja  o  wystąpieniu  do  Gwaranta  z  żądaniem  zapłaty  wadium  przekazano 

Odwołującemu 9 czerwca 2022 r. 

Zamawiający  odnosząc się merytorycznie do  zarzutów  odwołania  wskazuje,  że  zaskarżona 

przez  Odwołującego  Wykonawcę  czynność  Zamawiającego  w  postępowaniu  jest  w  całości 

zgodna  z  prawem  i  została  podjęta  w  po  wnikliwej  analizie  poniższych  okolicznościach 

faktycznych i prawnych, a mianowicie: 

1/  Zamawiający  w  dniu 20  maja  2022r.  dokonał wyboru oferty  Wykonawcy,  która  w  całości 

odpowiadała  opisowi  przedmiotu  zamówienia  określonego  w  SWZ.  Następnie,  31  maja 


2022r.  Zamawiający  zaprosił  Wykonawcę  do  podpisania  umowy  wyznaczając  termin  jej 

podpisania na dzień 6 czerwca 2022r. godz. 13.00.  

Wykonawca  pismem  z  3  czerwca  2022 

r.  złożył  wniosek  o  zmianę  postanowień  przyszłej 

umowy,  w  tym  wnosił  o  akceptację  rozwiązań  równoważnych  dotyczący  min.  parametrów 

technicznych  oferowanych  toreb  do  IPMed,  oraz  wnosił  o  zmianę  AQAP  i  zmianę  terminu 

realizacji umowy. 

Stanowisko Zamawiającego w przedmiotowej sprawie zostało Wykonawcy przedstawione w i 

zawierało  akceptację  wniosku  Odwołującego  w  zakresie  pkt.  1,  2,  4,  5,  7,  8,  natomiast 

Zamawiający nie wyraził zgody na zmianę przyszłej umowy w zakresie pkt. 3, 6 i 9 wniosku 

Wykonawcy o zmianę. Zamawiający ostatecznie wezwał wykonawcę do podpisania umowy 

wyznaczając nieprzekraczalny termin na dzień 8 czerwca 2022., godz. 13.00. 

W toku prowadzonej korespondencji Odwołujący w piśmie z 7 czerwca 2022r. oświadczył, że 

nie  jest  w  stanie  podpisać  umowy  w  w/w  postępowaniu,  co  jednoznacznie  potwierdza 

uchylenie się Wykonawcy od podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie. 

Zgodnie  z  art.  98  ust.  6  pkt  2a  PZP:  Zamawiający  zatrzymuje  wadium  z  odsetkami,  a  w 

przypadku wadium wniesionego w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w art. 97 

ust.  7  pkt  2-

4,  występuje  odpowiednio  do  gwaranta  lub  poręczyciela  z  żądaniem  zapłaty 

wadium, jeżeli: 

2) wykonawca, którego oferta została wybrana: 

a)  odmówił  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  warunkach 

określonych w ofercie, 

Jak  wynika  z  dokumentów  postępowania  Odwołujący  nie  był  jedynym  wykonawcą,  który 

złożył  ofertę.  Tym  samym  doprowadzenie  przez  Zamawiającego  do  sytuacji,  w  której  po 

wybo

rze  oferty  najkorzystniejszej,  Zamawiający  wyraża  zgodę  na  zmianę  istotnych 

warunków  zamówienia  takich  jak  termin  realizacji  umowy,  istotne  parametry  techniczne, 

obniżenie  nadanego  AQAP,  jest  niedopuszczalne.  Takie  zachowanie,  polegające  na 

wprowadzeniu is

totnej zmiany warunków zamówienia, w ocenie Zamawiającego naruszałoby 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców. 

Tym  samym,  decyzja  Zamawiającego  dotycząca  wystąpienia  o  zapłatę  wadium  nie  została 

podjęta  jedynie  w  oparciu  o  wniosek  Odwołującego  do  wprowadzenia  zmian  przyszłej 

umowy  w  zakresie  wydłużenia  terminu  realizacji  umowy,  ale  również  w  zakresie  obniżenia 

nadanego AQAP 2110 wydanie D (nadzór nad procesem produkcji) na AQAP 2131 wydanie 

C (odbiór końcowy) oraz w zakresie zmiany parametrów nici wewnętrznych i zewnętrznych. 

Nie  wyrażenie  zgody  na  zmianę  paramentów  nici  wewnętrznych  i  zewnętrznych  wynika  z 

poprzednio  realizowanych  przez  Zamawiającego  zakupów  przedmiotowych  toreb,  gdzie 

doszło w dniu 15 marca 2022r. do odstąpienia przez Zamawiającego od umowy poprzdniej. 


Zgodnie  z  art.  455  ust.  1  pkt.  1  pzp 

Zamawiający  nie  mógł  zaakceptować  całości 

wnioskowanych  przez  Wykonawcę  zmian  przyszłej  umowy,  gdyż  proponowane  zmiany  nie 

zostały przewidziane ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani też w dokumentach zamówienia, a 

ich wprowadzenie do umowy wymagałoby przeprowadzenia nowego postępowania. 

Zamawiający  wyjaśnia,  że  przyjęcie  przez  niego  zaproponowanych  przez  Wykonawcę 

rozwiązań, na które Zamawiający nie wyraził zgody doprowadziłoby do istotnej zmiany treści 

oferty  i  tym  samym  zmiany  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  oraz  warunkach  realizacji 

przyszłej  umowy,  co  w  efekcie  mogłoby  doprowadzić  do  zachwiania  uczciwej  konkurencji  i 

równego traktowania Wykonawców. 

2/  W  toku  postępowania  Wykonawcy  zwracali  się  do  Zamawiającego  z  wnioskiem  o 

wyjaśnienie  treści  SWZ,  w  tym  również  o  wydłużenie  terminu  realizacji  z  45  dni 

kalendarzowych  na  90  dni. 

Zamawiający  wyraził  zgodę.  Pytanie  zadał  sam  Odwołujący, 

wskazując,  iż  „wydłużenie  terminu  realizacji  zamówienia  do  realnego  90  dniowego  jest 

konieczne, aby Wykonawcy terminowo i z należytą starannością wykonali zamówienie”. 

Jak  wynika  z  treści  korespondencji,  dla  Odwołującego  liczył  się  sam  fakt  przedłużenia 

terminu  realizacji  umowy,  bez  względu  na  okoliczności.  Powyższy  wniosek  można  wysnuć 

na  podstawie  analizy  złożonego  zapytania  o  wyjaśnienie  treści  SWZ,  z  których  wynika,  że 

według  Odwołującego  pierwotny  termin  realizacji  umowy  nie  może  zostać  dochowany  z 

powodu trwającej wojny na Ukrainie. Następnie w pismach kierowanych do Zamawiającego 

przez Odwołującego, w sprawie dokonania zmiany przyszłej umowy w sprawie zamówienia 

publicznego, kierowanych już po dokonaniu wyboru oferty Odwołującego, jako uzasadnienie 

zmiany terminu realizacji umowy pojaw

ia się pandemia COVID. 

W ocenie Zamawiającego, Odwołujący, nie był gotowy do realizacji umowy i za wszelką cenę 

walczył o zmianę warunków zamówienia, w tym o przedłużenie terminu wykonania umowy. 

Jednocześnie  zgodnie  warunkami  SWZ  przedmiot  zamówienia  należało  zrealizować  w 

terminie 90 dni kalendarzowych od podpisania umowy, nie później niż do dnia 30.10.2022r. , 

w zależności od tego, który w w/w terminów upływa wcześniej. Wykonawca błędnie wskazuje 

dzień  30.10.2022r.  jako  termin  ostateczny  zrealizowania  przedmiotu  zamówienia.  Dla 

Zamawiającego, jak i Wykonawców biorących udział w postępowaniu wiążący jest termin 90 

dni  kalendarzowych  od  podpisania  umowy.  Oferta  Odwołującego  nie  była  jedyną  złożoną 

postępowaniu,  inni  Wykonawcy  byli  w  stanie  zrealizować  zamówienie.  Do  postępowania 

wpłynęły 4 oferty. Oferta Odwołującego została wybrana jako najkorzystniejsza. 

3/ Odnosząc się do okoliczności podnoszonych przez Odwołującego w zakresie okoliczności 

niezależnych  i  nieprzewidywalnych,  w  szczególności  będących  następstwem  epidemii 

COVID  19,  które  zadaniem  Odwołującego  miały  wpływ  na  odmowę  zawarcia  przez  niego 

umowy Zamawiający, wskazuje, że: 


a) 

przedstawione przez Odwołującego oświadczenie dystrybutora przędzy nie potwierdza, że 

produkt  nie  jest  dostępny  na  rynku.  Wykonawca  nie  przedstawił  żadnego  dokumentu,  z 

którego wynikałoby, że próbował pozyskiwać te komponenty na innych rynkach lub u innych 

podwykonawców.  Oświadczenie  jest  mało  wiarygodne,  z  uwagi  na  fakt,  iż  w  szczycie 

epidemii COVID -

19, a nie w stanie zagrożenia epidemicznego Zamawiający w grudniu 2021 

r.  zawarł  umowę  na  dostawę toreb  Indywidualnego  Pakietu  Medycznego  IPMed,  w  których 

termin realizacji wynosił 34 dni od dnia podpisania umowy i 62 dni od podpisania umowy w 

zakresie  poszczególnych  pakietów.  Realizacja  była  krótsza  niż  w  przedmiotowym 

postępowaniu. 

b) 

zgodnie  z  art.  15r  ust.  1  ust.  1  ustawy  z  dnia  2  marca  2020r.  o  szczególnych 

rozwiązaniach  związanych  z  COVID-19,  (Dz.U.  z  2021  r.,  poz.  2095),  strony  umowy  w 

sprawie  zamówienia  publicznego  niezwłocznie  wzajemnie  informują  się  o  wpływie 

okoliczności związanych z wystąpieniem COVID 19 na należyte wykonanie umowy, o ile taki 

wpływ  wystąpił  lub  może  wystąpić.  Jednak,  poinformowanie  Zamawiającego  przez 

Wykonawcę o zaistnieniu trudności z powodu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego 

nie może opierać się na subiektywnej analizie wystąpienia przeszkód, muszą mieć charakter 

obiektywny  i  wynikać  z  dowodów,  które  w  sposób  niepodważalny  przedstawiają 

wszechstronny  obraz  sytuacji,  w  której  znalazł  się  Odwołujący.  Zatem,  brak  możliwości 

zawarcia umowy z przyczyn leżących wyłącznie po stronie Wykonawcy, na który miał wpływ 

COVID 19, winien mieć charakter obiektywny, tj. taki, że umowy nie można byłoby zawrzeć 

niezależnie od tego, jaki wykonawca, i jaki zamawiający znalazłby się w podobnej sytuacji i 

niezależnie  od  ich  woli  w  tym  zakresie.  Istotne  jest  również  jest  istnienie  ścisłego  związku 

pomiędzy  zaistnieniem  okoliczności  wpływający  na  należyte  wykonanie  umowy,  a 

wystąpieniem epidemii COVID-19. 

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności w przedmiotowej sprawie nie sposób przyjąć, aby 

inni  wykonawcy  mieli  te  same  trudności  w  wykonaniu  umowy,  na  które  powoływał  się 

Odwołujący,  co  potwierdza  zawarta  w  dniu  24  czerwca  2022r.  umowa  nr  85/MAT/2022  z 

MILENA BIS Sp. z o.o. z terminem realizacji 90 dni od dnia zawarcia umowy, tj. z terminem, 

który był dopuszczony w niniejszym postępowaniu . 

Zamawiający  uznaje  powyższy  wniosek  o  unieważnienie  zaskarżonej  czynności 

Zamawiającego oraz nakazanie Zamawiającemu zwrotu wadium jako w całości bezzasadny i 

sprzeczny z interesem Zamawiającego. 

Zgodnie  z  art.  554  ust.  1  PZP:  Izba  uwzględnia  odwołanie  w  całości  lub  w  części,  jeżeli 

stwierdzi: 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na 

wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub  systemu  kwalifikowania 

wykonawców; 


niezgodność  projektowanego  postanowienia  umowy  z  wymaganiami  wynikającymi  z 

przepisów ustawy. 

Tym, samym, odwołanie może zostać uwzględnione jedynie wówczas, gdy zarzucane przez 

Odwołującego  naruszenie  przepisów  ustawy  miało  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  konkursu  lub  systemu  kwalifikowania 

wykonawców. Przesłanką uwzględnienia odwołania jest więc wykazanie istotnego wpływu na 

wynik postępowania. 

W niniejszej sprawie, Odwołujący kwestionuje jedynie czynność zatrzymania wadium, która 

w ocenie Zamawiającego nie ma żadnego wpływu na wynik postępowania. Tym samym, w 

ocenie  Zamawiającego  sprawa  o  zwrot  wadium  jest  sprawą  cywilną  i  powinna  zostać 

rozpoznana jako sprawa o zapłatę, w postępowaniu przed sądem powszechnym. 

Zamawiający stwierdza, że nie zaistniały przesłanki do uwzględnienia odwołania określone w 

art.  554  p.z.p.,  dlatego  Zamawiający  wnioskuje  o  oddalenie  odwołania  w  całości  zgodnie z 

art. 553 p.z.p.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza  po  rozpatrzeniu  sprawy  na  rozprawie,  w  wyniku  analizy 

stanowisk stron przedstawionych na piśmie i do protokołu, stwierdziła, że odwołanie 

nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  pierwszej  kolejności  skład  orzekający  stwierdza,  że  nie  podziela  stanowiska 

zamawiającego,  iż  skarżona  czynność  zamawiającego  nie  podlega  kognicji  Krajowej  Izby 

Odwoławczej, jakkolwiek znane  są  rozbieżne  stanowiska w  orzecznictwie powodowane nie 

tylko  odmienna  wykładnią  przepisów  ustawy,  lecz  także  odmiennymi  stanami  faktycznymi 

podlegającymi rozpatrzeniu.  

Zamawiający  słusznie  wskazuje,  że  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  513  pzp  odwołanie 

przysługuje  na  czynność  podjętą  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zarówno  na 

działania  zamawiającego,  jak  i  zaniechania  działań,  do  których  był  zobowiązany  na 

podstawie  przepisów  prawa.  Zasadnie  przypomina  także  zamawiający,  że  dana  czynność 

lub zaniechanie musi nastąpić w toku postępowania i mieć miejsce się w toku postępowania 

udzielenie zamówienia. Definicją postępowania zaś jest sformułowana art. 7 pkt 18 ustawy 

pzp 

ze  wskazaniem,  że  postępowanie  kończy  się  zawarciem  umowy  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  z  tym,  że  samo  zwarcie  umowy  nie  stanowi  czynności  w  tym 

postępowaniu. Zawarcie umowy nie jest już czynnością w postępowaniu.  

W sprawie rozpatrywanej przedmiotem odwołania nie jest czynność zawarcia umowy lub jej 

zaniechanie lecz czynność zamawiającego  dokonana po wyborze oferty najkorzystniejszej, 

przed  zawarciem  umowy, 

w  ramach  przygotowania  się  do  zawarcia  umowy.  W 

okolicznościach  sprawy  odwołujący  skarży  wprost  czynność  zawiadomienia  go  przez 


zamawiającego  o podjęciu decyzji zwrócenia się do wystawcy gwarancji o przekazanie  na 

rzecz  zamawiającego  kwoty  zabezpieczenia  wadialnego  z  powodu  uchylenia  się  przez 

wybranego  wykonawcę  od  zawarcia  umowy.  Jak  wynika  z  dokumentacji  postępowania 

wyznaczony przez zamawiającego termin na podpisanie umowy upłynął 8 czerwca 2022r., a 

informacja  o  wystąpieniu  do  gwaranta  z  żądaniem  zapłaty  wadium  przekazano 

o

dwołującemu 9 czerwca 2022 r. W ocenie Izby czynność zamawiającego jest informacją o 

zamiarze  złożenia  oświadczenia  woli  skierowanego  do  wystawcy  gwarancji  wadialnej. 

Czynność  ta  może  być,  z  punktu  widzenia  ustawy  pzp  zaskarżona  przez  wykonawcę 

zważywszy, że może prowadzić do uszczerbku w jego interesie w rozumieniu art. 505 pzp. 

Wydaje  się,  że  ocena  taka  byłaby  wyrazista  w  odniesieniu  do  kwestionowania  samej 

czynności żądania przez zamawiającego zaspokojenia z wadium, jednakże w takiej sytuacji 

potencjalna ochrona interesu wykonawcy stałaby się iluzoryczna przy przewidywanym braku 

wiedzy  o  faktycznym  wystąpieniu  zamawiającego  do  wystawcy  wadium,  w  tym  terminie 

dokonania takiej czynności. 

Zamawiający  odnosząc się merytorycznie do  zarzutów  odwołania wskazuje,  że  zaskarżona 

przez  Odwołującego  Wykonawcę  czynność  Zamawiającego  w  postępowaniu  jest  w  całości 

zgodna  z  prawem  i  została  podjęta  w  po  wnikliwej  analizie  poniższych  okolicznościach 

faktycznych i prawnych, a mianowicie: 

1/  Zam

awiający  w  dniu 20  maja  2022r.  dokonał wyboru oferty  Wykonawcy,  która  w  całości 

odpowiadała  opisowi  przedmiotu  zamówienia  określonego  w  SWZ.  Następnie,  31  maja 

2022r.  Zamawiający  zaprosił  Wykonawcę  do  podpisania  umowy  wyznaczając  termin  jej 

podpisania na d

zień 6 czerwca 2022r. godz. 13.00.  

Wykonawca  pismem  z  3  czerwca  2022 

r.  złożył  wniosek  o  zmianę  postanowień  przyszłej 

umowy,  w  tym  wnosił  o  akceptację  rozwiązań  równoważnych  dotyczący  min.  parametrów 

technicznych  oferowanych  toreb  do  IPMed,  oraz  wnosił  o  zmianę  AQAP  i  zmianę  terminu 

realizacji umowy. 

Stanowisko Zamawiającego w przedmiotowej sprawie zostało Wykonawcy przedstawione w i 

zawierało  akceptację  wniosku  Odwołującego  w  zakresie  pkt.  1,  2,  4,  5,  7,  8,  natomiast 

Zamawiający nie wyraził zgody na zmianę przyszłej umowy w zakresie pkt. 3, 6 i 9 wniosku 


Wykonawcy o zmianę. Zamawiający ostatecznie wezwał wykonawcę do podpisania umowy 

wyznaczając nieprzekraczalny termin na dzień 8 czerwca 2022., godz. 13.00. 

W toku prowadzonej korespondencji Odwołujący w piśmie z 7 czerwca 2022r. oświadczył, że 

nie  jest  w  stanie  podpisać  umowy  w  w/w  postępowaniu,  co  jednoznacznie  potwierdza 

uchylenie się Wykonawcy od podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie. 

Zgodnie  z  art.  98  ust.  6  pkt  2a  PZP: 

Zamawiający  zatrzymuje  wadium  z  odsetkami,  a  w 

przypadku wadium wniesionego w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w art. 97 

ust.  7  pkt  2-

4,  występuje  odpowiednio  do  gwaranta  lub  poręczyciela  z  żądaniem  zapłaty 

wadium, jeżeli: 

2) wykonawca, którego oferta została wybrana: 

a)  odmówił  podpisania  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  warunkach 

określonych w ofercie, 

Jak  wynika  z  dokumentów  postępowania  Odwołujący  nie  był  jedynym  wykonawcą,  który 

złożył  ofertę.  Tym  samym  doprowadzenie  przez  Zamawiającego  do  sytuacji,  w  której  po 

wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  Zamawiający  wyraża  zgodę  na  zmianę  istotnych 

warunków  zamówienia  takich  jak  termin  realizacji  umowy,  istotne  parametry  techniczne, 

obniżenie  nadanego  AQAP,  jest  niedopuszczalne.  Takie  zachowanie,  polegające  na 

wprowadzeniu istotnej zmiany warunków zamówienia, w ocenie Zamawiającego naruszałoby 

zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców. 

Tym  samym,  decyzja  Zamawiającego  dotycząca  wystąpienia  o  zapłatę  wadium  nie  została 

p

odjęta  jedynie  w  oparciu  o  wniosek  Odwołującego  do  wprowadzenia  zmian  przyszłej 

umowy  w  zakresie  wydłużenia  terminu  realizacji  umowy,  ale  również  w  zakresie  obniżenia 

nadanego AQAP 2110 wydanie D (nadzór nad procesem produkcji) na AQAP 2131 wydanie 

C (odbi

ór końcowy) oraz w zakresie zmiany parametrów nici wewnętrznych i zewnętrznych. 

Nie  wyrażenie  zgody  na  zmianę  paramentów  nici  wewnętrznych  i  zewnętrznych  wynika  z 

poprzednio  realizowanych  przez  Zamawiającego  zakupów  przedmiotowych  toreb,  gdzie 

doszło w dniu 15 marca 2022r. do odstąpienia przez Zamawiającego od umowy poprzdniej. 

Zgodnie  z  art.  455  ust.  1  pkt.  1  pzp 

Zamawiający  nie  mógł  zaakceptować  całości 

wnioskowanych  przez  Wykonawcę  zmian  przyszłej  umowy,  gdyż  proponowane  zmiany  nie 

zostały przewidziane ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani też w dokumentach zamówienia, a 

ich wprowadzenie do umowy wymagałoby przeprowadzenia nowego postępowania. 

Zamawiający  wyjaśnia,  że  przyjęcie  przez  niego  zaproponowanych  przez  Wykonawcę 

rozwiązań, na które Zamawiający nie wyraził zgody doprowadziłoby do istotnej zmiany treści 

oferty  i  tym  samym  zmiany  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  oraz  warunkach  realizacji 

przyszłej  umowy,  co  w  efekcie  mogłoby  doprowadzić  do  zachwiania  uczciwej  konkurencji  i 

równego traktowania Wykonawców. 


2/  W  toku  postępowania  Wykonawcy  zwracali  się  do  Zamawiającego  z  wnioskiem  o 

wyjaśnienie  treści  SWZ,  w  tym  również  o  wydłużenie  terminu  realizacji  z  45  dni 

kalendarzowych  na  90  dni. 

Zamawiający  wyraził  zgodę.  Pytanie  zadał  sam  Odwołujący, 

wskazując,  iż  „wydłużenie  terminu  realizacji  zamówienia  do  realnego  90  dniowego  jest 

konieczne, aby Wykonawcy terminowo i z należytą starannością wykonali zamówienie”. 

Jak  wynika  z  treści  korespondencji,  dla  Odwołującego  liczył  się  sam  fakt  przedłużenia 

te

rminu  realizacji  umowy,  bez  względu  na  okoliczności.  Powyższy  wniosek  można  wysnuć 

na  podstawie  analizy  złożonego  zapytania  o  wyjaśnienie  treści  SWZ,  z  których  wynika,  że 

według  Odwołującego  pierwotny  termin  realizacji  umowy  nie  może  zostać  dochowany  z 

pow

odu trwającej wojny na Ukrainie. Następnie w pismach kierowanych do Zamawiającego 

przez Odwołującego, w sprawie dokonania zmiany przyszłej umowy w sprawie zamówienia 

publicznego, kierowanych już po dokonaniu wyboru oferty Odwołującego, jako uzasadnienie 

zm

iany terminu realizacji umowy pojawia się pandemia COVID. 

W ocenie Zamawiającego, Odwołujący, nie był gotowy do realizacji umowy i za wszelką cenę 

walczył o zmianę warunków zamówienia, w tym o przedłużenie terminu wykonania umowy. 

Jednocześnie  zgodnie  warunkami  SWZ  przedmiot  zamówienia  należało  zrealizować  w 

terminie 90 dni kalendarzowych od podpisania umowy, nie później niż do dnia 30.10.2022r. , 

w zależności od tego, który w w/w terminów upływa wcześniej. Wykonawca błędnie wskazuje 

dzień  30.10.2022r.  jako  termin  ostateczny  zrealizowania  przedmiotu  zamówienia.  Dla 

Zamawiającego, jak i Wykonawców biorących udział w postępowaniu wiążący jest termin 90 

dni  kalendarzowych  od  podpisania  umowy.  Oferta  Odwołującego  nie  była  jedyną  złożoną 

postępowaniu,  inni  Wykonawcy  byli  w  stanie  zrealizować  zamówienie.  Do  postępowania 

wpłynęły 4 oferty. Oferta Odwołującego została wybrana jako najkorzystniejsza. 

3/ Odnosząc się do okoliczności podnoszonych przez Odwołującego w zakresie okoliczności 

niezależnych  i  nieprzewidywalnych,  w  szczególności  będących  następstwem  epidemii 

COVID  19,  które  zadaniem  Odwołującego  miały  wpływ  na  odmowę  zawarcia  przez  niego 

umowy Zamawiający, wskazuje, że: 

a) 

przedstawione przez Odwołującego oświadczenie dystrybutora przędzy nie potwierdza, że 

pro

dukt  nie  jest  dostępny  na  rynku.  Wykonawca  nie  przedstawił  żadnego  dokumentu,  z 

którego wynikałoby, że próbował pozyskiwać te komponenty na innych rynkach lub u innych 

podwykonawców.  Oświadczenie  jest  mało  wiarygodne,  z  uwagi  na  fakt,  iż  w  szczycie 

epidemii COVID -

19, a nie w stanie zagrożenia epidemicznego Zamawiający w grudniu 2021 

r.  zawarł  umowę  na  dostawę toreb  Indywidualnego  Pakietu  Medycznego  IPMed,  w  których 

termin realizacji wynosił 34 dni od dnia podpisania umowy i 62 dni od podpisania umowy w 

zak

resie  poszczególnych  pakietów.  Realizacja  była  krótsza  niż  w  przedmiotowym 

postępowaniu. 


b) 

zgodnie  z  art.  15r  ust.  1  ust.  1  ustawy  z  dnia  2  marca  2020r.  o  szczególnych 

rozwiązaniach  związanych  z  COVID-19,  (Dz.U.  z  2021  r.,  poz.  2095),  strony  umowy  w 

spraw

ie  zamówienia  publicznego  niezwłocznie  wzajemnie  informują  się  o  wpływie 

okoliczności związanych z wystąpieniem COVID 19 na należyte wykonanie umowy, o ile taki 

wpływ  wystąpił  lub  może  wystąpić.  Jednak,  poinformowanie  Zamawiającego  przez 

Wykonawcę o zaistnieniu trudności z powodu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego 

nie może opierać się na subiektywnej analizie wystąpienia przeszkód, muszą mieć charakter 

obiektywny  i  wynikać  z  dowodów,  które  w  sposób  niepodważalny  przedstawiają 

wszechstronny  obraz  sy

tuacji,  w  której  znalazł  się  Odwołujący.  Zatem,  brak  możliwości 

zawarcia umowy z przyczyn leżących wyłącznie po stronie Wykonawcy, na który miał wpływ 

COVID 19, winien mieć charakter obiektywny, tj. taki, że umowy nie można byłoby zawrzeć 

niezależnie od tego, jaki wykonawca, i jaki zamawiający znalazłby się w podobnej sytuacji i 

niezależnie  od  ich  woli  w  tym  zakresie.  Istotne  jest  również  jest  istnienie  ścisłego  związku 

pomiędzy  zaistnieniem  okoliczności  wpływający  na  należyte  wykonanie  umowy,  a 

wystąpieniem epidemii COVID-19. 

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności w przedmiotowej sprawie nie sposób przyjąć, aby 

inni  wykonawcy  mieli  te  same  trudności  w  wykonaniu  umowy,  na  które  powoływał  się 

Odwołujący,  co  potwierdza  zawarta  w  dniu  24  czerwca  2022r.  umowa  nr  85/MAT/2022  z 

MILENA BIS Sp. z o.o. z terminem realizacji 90 dni od dnia zawarcia umowy, tj. z terminem, 

który był dopuszczony w niniejszym postępowaniu . 

Zamawiający  uznaje  powyższy  wniosek  o  unieważnienie  zaskarżonej  czynności 

Zamawiającego oraz nakazanie Zamawiającemu zwrotu wadium jako w całości bezzasadny i 

sprzeczny z interesem Zamawiającego. 

Zgodnie  z  art.  554  ust.  1  PZP:  Izba  uwzględnia  odwołanie  w  całości  lub  w  części,  jeżeli 

stwierdzi: 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na 

wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub  systemu  kwalifikowania 

wykonawców; 

niezgodność  projektowanego  postanowienia  umowy  z  wymaganiami  wynikającymi  z 

przepisów ustawy. 

Tym, samym, odwołanie może zostać uwzględnione jedynie wówczas, gdy zarzucane przez 

Odwołującego  naruszenie  przepisów  ustawy  miało  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  konkursu  lub  systemu  kwalifikowania 

wykonawców. Przesłanką uwzględnienia odwołania jest więc wykazanie istotnego wpływu na 

wynik postępowania. 

W niniejszej sprawie, Odwołujący kwestionuje jedynie czynność zatrzymania wadium, która 

w ocenie Zamawiającego nie ma żadnego wpływu na wynik postępowania. Tym samym, w 


ocenie  Zamawiającego  sprawa  o  zwrot  wadium  jest  sprawą  cywilną  i  powinna  zostać 

rozpoznana jako sprawa o zapłatę, w postępowaniu przed sądem powszechnym. 

Zamawiający stwierdza, że nie zaistniały przesłanki do uwzględnienia odwołania określone w 

art.  554  p.z.p.,  dlatego  Zamawiający  wnioskuje  o  oddalenie  odwołania  w  całości  zgodnie z 

art. 553 p.z.p.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy 

z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 

1129  ze  zm.)    oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30 

grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozli

czania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania 

(Dz. U. poz. 2437). 

Przewodniczący:  ……………………..