KIO 1630/22 KIO 1641/22 WYROK dnia 11 lipca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 18.01.2023

Sygn. akt: KIO 1630/22 

       KIO 1641/22 

WYROK 

z dnia 11 lipca 2022 r.  

Krajowa 

Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Aneta Mlącka 

 Protokolant:   

Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 lipca 2022 r. w Warszawie 

odwołań wniesionych do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 czerwca 2022 r. przez: 

A) 

wykonawcę  ZABERD  sp.  z  o.o.  (ul.  Bystrzycka  24,  54-215  Wrocław)  (KIO 

B) 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum: 

BUDiA  -  Standard  Sp.  z  o.o.,  T.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod 

nazwą  "B."  Firma  Produkcyjno-Handlowo-Usługowa    (ul.  Lwowska  31/101,  56-

400 Oleśnica) (KIO 1641/22); 

w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb Państwa Generalny Dyrektor 

Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  imieniu  i  na  rzecz  którego  postępowanie  prowadzi 

Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  Lublinie  (ul.  Wronia  53,  00-874 

Warszawa) 

przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: 

BUDiA  -  Standard  Sp.  z  o.o.,  T.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą 

"B."  Firma  Produkcyjno-Handlowo-

Usługowa    (ul.  Lwowska  31/101,  56-400  Oleśnica) 

zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  1630/22  po 

stronie Z

amawiającego 

orzeka: 

oddala oba 

odwołania 

kosztami  po

stępowania obciąża Odwołujących: wykonawcę ZABERD sp. z o.o. (ul. 

Bystrzycka  24,  54-

215  Wrocław)  (KIO  1630/22)  oraz  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  Konsorcjum:  BUDiA  -  Standard  Sp.  z 

o.o.,  T.  B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  "B."  Firma 

Produkcyjno-Handlowo-

Usługowa    (ul.  Lwowska  31/101,  56-400  Oleśnica)  (KIO 

1641/22) i 


zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwoty: 15000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego ZABERD sp. 

z  o.o.  (ul.  Bystrzycka  24,  54-

215  Wrocław)  tytułem  wpisu  od  odwołania  o 

sygnaturze akt KIO 1630/22), 1500

0 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero 

groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego  -  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie  zamówienia  Konsorcjum:  BUDiA  -  Standard  Sp.  z  o.o.,  T.B. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  nazwą  "B."  Firma  Produkcyjno-

Handlowo-

Usługowa  (ul.  Lwowska  31/101,  56-400  Oleśnica)  tytułem  wpisu  od 

odwołania o sygnaturze akt KIO 1641/22,  kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące 

sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  Zamawiającego  Skarb  Państwa 

Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  imieniu  i  na  rzecz  którego 

postępowanie  prowadzi  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w 

Lublinie (ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa) 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika w 

postępowaniu odwoławczym o sygnaturze akt KIO 1630/22 oraz kwotę 3600 zł 00 gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego 

Skarb  Państwa  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  imieniu  i  na 

rzecz  którego  postępowanie  prowadzi  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i 

Autostrad  w  Lublinie  (ul.  Wronia  53,  00-874  Warszawa) 

tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika w postępowaniu odwoławczym o sygnaturze akt KIO 1641/22, 

zasądza od Odwołującego ZABERD sp. z o.o. (ul. Bystrzycka 24, 54-215 Wrocław) 

na  rzecz  Zamawiającego  Skarb  Państwa  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i 

Autostrad 

w imieniu i na rzecz którego postępowanie prowadzi Generalna Dyrekcja 

Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie (ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa) kwotę 

3600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez 

Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika o sygnaturze akt KIO 1630/22, 

zasądza  od  Odwołującego  -  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia  Konsorcjum:  BUDiA  -  Standard  Sp.  z  o.o.,  T.  B.  prowadzący 

dz

iałalność  gospodarczą  pod  nazwą  "B."  Firma  Produkcyjno-Handlowo-

Usługowa (ul. Lwowska 31/101, 56-400 Oleśnica) na rzecz Zamawiającego Skarb 

Państwa  Generalny  Dyrektor  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  w  imieniu  i  na  rzecz 

którego  postępowanie prowadzi  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych i Autostrad 

w  Lublinie  (ul.  Wronia  53,  00-874  Warszawa) 

kwotę  3600  zł  00  gr  (słownie:  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną  przez  Zamawiającego  tytułem 

wy

nagrodzenia pełnomocnika o sygnaturze akt KIO 1641/22, 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ust

awy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 


14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:      ….…………………………… 

Sygn. akt: KIO 1630/22 

       KIO 1641/22 


UZASADNIENIE 

Zamawiający Skarb Państwa Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w imieniu i na 

rzecz  którego  postępowanie  prowadzi  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad 

Oddział w Lublinie prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: 

„Całoroczne (bieżące i  zimowe)  utrzymanie dróg  krajowych zarządzanych przez  Generalną 

Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie w podziale na 2 części".  

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało 14 marca 2022 r. w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 051-133144.

Odwołujący  ZABERD  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie  wobec  czynności  Zamawiającego 

polegających na uznaniu, że oferta ZABERD sp. z o.o. została złożona niezgodnie z SWZ, 

odrzuceniu  oferty  ZABERD  sp.  z  o.o.  w  części  1,  wyboru  w  części  1  zamówienia  oferty 

wykonawcy,  którego  oferta  powinna zostać sklasyfikowana na drugim miejscu,  zaniechaniu 

wyboru  oferty  ZABERD  sp.  z  o.o.  w  części  1  zamówienia  jako  oferty  najkorzystniejszej, 

ewentualnie 

zaniechaniu  unieważnienia  postępowania,  w  ramach  którego  wskutek 

niejednoznacznej treści zmiany wprowadzonej w formularzu cenowym, nie da się porównać 

złożonych ofert. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP, alternatywnie art. 

223 ust. 2 pkt 3 PZP, alternatywnie art. 255 pkt 6 PZP. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia 

odrzucenia  oferty  ZABERD  sp.  z  o.o.,  unieważnienia  czynności  wyboru  w  części  1 

zamówienia  oferty  Konsorcjum:  BUDiA-Standard  Sp.  z  o.o.,  „B."  Firma  Produkcyjno-

Handlowo-

Usługowa  T.  B.,  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem 

oferty  ZABERD  sp.  z  o.o.,  ewentualnie 

unieważnienia  postępowania,  które  jest  obarczone 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą,  przeprowadzenie  dowodów  wnioskowanych  przez 

Odwołującego,  zasądzenie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów  postępowania 

odwoławczego zgodnie z rachunkiem przedłożonym na rozprawie. 

W pkt 16 SWZ Zamawiający określił rozdział pn. Opis sposobu przygotowania oferty. W pkt 

16.5.  zdefiniował  ofertę,  do  której  zaliczył  m.in.  Formularz  cenowy  -  Tabela  elementów 

rozliczeniowych TER wraz ze Zbiorczym Zestawieniem Kosztów (ZZK), stanowiące TOM IV 

SWZ. 

W  pierwotnym  brzmieniu  formularza  cenowego 

dla  Grupy  prac  nr  10c  „Zimowe  utrzymanie 

dróg",  poz.  1.2  drogi  serwisowe,  jednostką  miary  wskazaną  przez  Zamawiającego  w 

kolumnie  „d"  były  metry  bieżące,  a  w  kolumnie  „f"  oraz „g"  kilometry.  Jednak  Zamawiający 


dokonał zmiany wzoru formularza cenowego wskutek pytań do SWZ o numerach 54 oraz 55. 

Pytanie nr 54 brzmiało: 

Dotyczy części 1 TER GR 10c - Prosimy o dostosowanie formularza poprzez zmianę treści 

opisu kolumny „f" i „g" tj. „cena jedn. netto [km]" na treść: „cena jedn. netto [km] lub [m2]"  - 

prosimy o 

zmianę opisu pozycji nr 1.2 w kolumnie „d" na „drogi serwisowe [km]". Wskazana 

ilość jednostek w tej pozycji zgodnie z załącznikiem nr 1.5 do OPZ dla części 1 zamówienia 

odnosi się do kilometrów. 

Z kolei odpowiedź Zamawiającego brzmiała: 

Patrz zmiana SWZ n

r 1. Zamawiający dokonuje zmian w TER grupa 10a (dokonano zmiany 

opisu jednostek) 

Jak wskazał Odwołujący, w odpowiedzi na pytanie 54 Zamawiający omyłkowo odwołał się do 

TER grupa 10a, podczas gdy w rzeczywistości dokonał zmiany opisu jednostek TER grupa 

10c, ustanawiając nowy formularz cenowy dla tej grupy. 

Tożsame  pytanie  zostało  zadane  w  odniesieniu  do  grupy  10c  dla  części  2  zamówienia 

(pytanie 55) oraz analogiczna zmiana formularza cenowego dla części 2 zamówienia została 

wprowadzona  przez  Zamawiającego  do  tego  formularza  dla  części  2  zamówienia 

(Zamawiający dokonuje zmian w załączniku: "Formularz cenowy TER- y ZZK dla części 2") 

poprzez  zmianę  treści  opisu  kolumny  „f"  i  „g"  dopuszczono  podanie  ceny  jednostkowe  w 

kilometrach lub w metrach kwadratowych. 

Odwołujący załączył do oferty formularz cenowy dla części 1 grupa prac 10c 

Zamawiający  wystąpił  do  Odwołującego  o  złożenie  wyjaśnień,  które  dotyczyły  Formularza 

cenowego  dot.  Tabeli  Elementów  Rozliczeniowych  Grupa  prac  nr  10c  „Zimowe  utrzymanie 

dróg" pozycja nr 1.2. Zamawiający postawił pytanie o treści: W jaki sposób Wykonawca za 

zaoferowaną  cenę  jednostkową  wynoszącą  „0,10  zł  netto  za  1  km"  dla  kolumny  „f"  - 

usuwanie  śliskości  oraz  0,20  zł  netto  za  1  km"  dla  kolumny  „g"  odśnieżanie  wraz  z 

usuwaniem śliskości jest w stanie przeprowadzić odśnieżanie wraz z usuwaniem śliskości na 

drogach 

serwisowych  i  technologicznych.  Proszę  o  wskazanie  poszczególnych  elementów 

składowych ceny tej pozycji". 

W odpowiedzi na wezwanie Odwołujący wyjaśnił, że zgodnie z treścią formularza cenowego 

zaoferował 0,10 zł netto za 1 m

dla kolumny „f" usuwanie śliskości oraz 0,20 zł netto za 1 m

dla kolumny „g" odśnieżanie wraz z usuwaniem śliskości. Zaoferowane ceny jednostkowe nie 

zostały zatem podane w odniesieniu do jednostki miary, jakim jest kilometr. 


10  czerwca  2022  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców,  że  w  części  1  zamówienia 

dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Konsorcjum: BUDiA - Standard 

Sp. z o.o. oraz „B." Firma Produkcyjno-Handlowo-Usługowa T. B.. 

Zamawiający  poinformował  również,  że  oferta  Odwołującego  została  odrzucona  na 

po

dstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  PZP,  to  jest  wobec  uznania,  że  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami  zamówienia.  Niezgodność  ta  w  odniesieniu  do  części  1  polega  zaś  na 

zaoferowaniu  przez  Odwołującego  w  Formularzu  cenowym  dot.  Tabeli  Elementów 

Rozliczeniowych (dalej TER) w zakresie TER - 

Grupa prac nr 10c „Zimowe utrzymanie dróg", 

w pozycji nr 1.2. drogi serwisowe, ceny dla jednostki miary „m

" zamiast „km". 

Jak  wskazał  Zamawiający,  ustalenie,  że  oferta  Odwołującego  jest  niezgodna  z  SWZ 

nastąpiło w ramach procedury badania ceny.  

Zamawiający  uzasadnił,  że  pozostali  wykonawcy  właściwie  zrozumieli  dokonane  zmiany 

SWZ  i  podali  swoje  ceny  w  kilometrach.  Wskazał,  że  obowiązywała  tylko  jedna  jednostka 

miary  - 

kilometr.  Zaznaczył,  że  wprowadzone  przez  niego  zmiany  formularza  cenowego 

(dokonane  w  odpowiedzi  na  pytania  54  i  55)  miały  na  celu  skorelowanie  postanowień 

dokumentów zamówienia tj. OPZ z załącznikami i Formularza cenowego (TER-y, ZZK), a nie 

danie  możliwości  alternatywnego  wyboru  wyliczenia  ceny  jednostkowej  za  m

  lub  km. 

Zamawiający  uzasadnił,  że  przyjęcie  stanowiska  Odwołującego  świadczyłoby  o  braku 

racjonalności  działań  Zamawiającego  i  przeczyłoby  zasadom  logicznego  rozumowania. 

Podjęte bowiem przez niego działania porządkujące i precyzujące, w istocie wprowadziłyby 

stan niepewności interpretacyjnej wśród wykonawców. 

W konsekwencji Zamawiający wskazał, że nie może samodzielnie przeliczyć jednostek miary 

metrów  kwadratowych na kilometry,  ponieważ jedyną podstawę  do  dokonywania poprawek 

stanowi  dyspozycja  art.  22

3  ust.  2  ustawy  Pzp,  zgodnie  z  którą  Zamawiający  poprawia  w 

ofercie:  1)  oczywiste  omyłki  pisarskie,  2)  oczywiste  omyłki  rachunkowe,  z  uwzględnieniem 

konsekwencji  rachunkowych  dokonanych  poprawek,  3)  inne  omyłki  polegające  na 

niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia,  niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści 

oferty.  Tymczasem,  w  ocenie  Zamawiającego,  omyłka  polegająca  na  zastosowaniu  innej 

jednostki  miary  nie  mieści  się  w  żadnej  z  powyższych  kategorii  omyłek,  stąd  brak  jest 

możliwości  dokonania  przez  Zamawiającego  przeliczeń  jednostek  miary  w  zakresie,  jaki 

wynika z udzielonych przez Odwołującego wyjaśnień. 

Odwołujący  nie  zgodził  się  z  decyzją  Zamawiającego.  W  uzasadnieniu  odwołania 

Odwołujący zwrócił uwagę na następujące okoliczności:  

Zdaniem 

Odwołującego,  podanie  ceny  jednostkowej  za  metr  kwadratowy  zostało 

dopuszczone  w  SWZ. 

Odwołujący  wybrał  i  zastosował  pierwszą  z  możliwych  jednostek. 


Zatem  brak  jest  okoliczności  uzasadniających  stwierdzenie,  że  oferta  Odwołującego  jest 

niezgodna  z  SWZ  -  Od

wołujący  miał  prawo  zastosować  wybraną  przez  siebie  jednostkę 

miary. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  o  niezgodności  treści  oferty  z  treścią  SWZ  można  mówić  tylko  w 

przypadku,  gdy  przedmiot  zamówienia  wynikający  z  oferty  nie  odpowiada  przedmiotowi 

zamówienia  opisanemu  w  SWZ.  W  stanie  faktycznym  sprawy  tak  jednak  nie  jest. 

Interpretacja  SWZ  prowadzi  do  uznania,  że  jednostka  jeden  metr  kwadratowy  została 

zaoferowana  przez  Odwołującego  zgodnie  z  SWZ.  Czyli  jego  oferta  niezasadnie  została 

uznana  za  niezgodną  z  SWZ,  a  stawki  jednostkowe  w  metrach  kwadratowych  należało 

przeliczyć na kilometry wyłącznie w celu porównania ofert. 

Dalej  Odwołujący  stwierdził,  że  skoro  Zamawiający  utrzymuje,  że  zaoferowanie  metrów 

kwadratowych  było  niezgodne  z  SWZ,  to  miał  on  obowiązek  przeliczyć  jednostki  miary  w 

celu usunięcia tej niezgodności. Wszelkie dane niezbędne do przeliczenia (jednostkę miary, 

cenę  jednostkową  i  łączną  długość  dróg)  miał  podane  w  treści  formularza.  Nadto  w  SWZ 

znajdował  się  załącznik  wskazujący  średnią  szerokość  dróg  serwisowych  zarządzanych 

przez Zamawiającego. Zaoferowanie jednostki miary metr kwadratowy, jeśliby uznać, że było 

niezgodne z SWZ, było wynikiem omyłki Odwołującego, a nie jego świadomego działania. 

Odwołujący wskazał także, że gdyby uznać, że - jak wywodzi Zamawiający - zgodnie z SWZ 

cenę  za  usuwanie  śliskości  oraz  odśnieżanie  wraz  z  usuwaniem  śliskości  na  drogach 

serwisowych  można  było  oferować  tylko  kilometrach,  to  oferta  Odwołującego  również  nie 

mogła zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 SWZ, ponieważ taką niezgodność 

Zamawiający  miał  obowiązek  usunąć  w  trybie  art.  223  ust.  2  pkt  3  PZP.  Omyłka,  jaka 

zaistniała  w  treści  oferty  Odwołującego  wobec  nieprawidłowego  zrozumienia  przez  niego 

powodów  modyfikacji formularza cenowego była inną omyłką podlegającą obowiązkowemu 

usunięciu. 

Odwołujący wskazał, że Zamawiający z łatwością może samodzielnie dokonać przeliczenia 

cen  wartości  pozycji  nr  1.2  w  kolumnie  wykorzystując  dane  w  kolumnach  „e",  „f"  i  „g"  , 

poprzez  wykonanie  działania  mnożenia  powierzchni  dróg  serwisowych  w  jednostce  metr 

kwadratowy (kol. „e") przez kolumnę „f" lub „g" z ceną jednostkową za 1 metr kwadratowy. W 

wyjaśnieniach  Odwołujący  zawarł  kalkulację,  pokazującą  sposób  przeliczenia  jednostki 

miary.  

Odwołujący  wskazywał  także,  że  cenę  odniesioną  przez  Odwołującego  do  metrów 

kwadratowych należało przeliczyć wyłącznie na potrzeby porównania ofert. 


Odwołujący  wyjaśnił,  że  przeliczenie  jednostek  miary  polegające  za  zachowaniu  ceny 

jednostkowej  i  tylko  zmianie  jej  „krotności",  jest  w  świetle  art.  223  ust.  2  pkt  3  PZP 

dopuszczalne, nawet jeśli prowadzi do zmiany ceny. 

Odwołujący  postawił  zarzuty  odwołania  w  sposób  alternatywny.  Uznanie,  że  Odwołujący 

popełnił  błąd  w  ofercie  prowadzi  do  wniosku,  że  Zamawiający  zaniechał  zastosowania  art. 

223 ust. 2 pkt 3 PZP. Uznanie zaś, że omyłki Odwołującego nie można poprawić, musiałoby 

prowadzić  do  uznania,  że  Zamawiający  naruszył  art.  255  pkt  6  PZP  poprzez  zaniechanie 

unieważnienia  postępowania,  które  jest  obarczone  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego.  W  takim 

wypadku  należałoby  bowiem  uznać,  że  poprzez  niejednoznaczne  sformułowanie  treści 

formularza  cenowego  Zamawiający  nie  jest  w  stanie  porównać  ofert,  sprowadzając  je  do 

jednej jednostki miary. 

Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zdaniem Odwołującego jego oferta jest zgodna z treścią SWZ, a podanie ceny jednostkowej 

za metr kwadratowy zostało dopuszczone w SWZ. Odwołujący wybrał i zastosował pierwszą 

z możliwych jednostek, tj. m

, a nie km. 

Wbrew twierdzeniu Odwołującego, brak było podstaw do wyboru jednostki miary w kolumnie 

f i g. Jednostki miary (powierzchni lub długości) podane w kolumnach „f” i „g” dla grupy prac 

nr 10c  - 

Zimowe utrzymanie dróg, należało odczytywać zgodnie z jednostkami wskazanymi 

w  wierszu  1.1  i  1.2.  W  wierszu  1.1  Zamawiający  wskazał:  Elementy  pasa  drogowego  - 

chodniki,  ścieżki  rowerowe,  ciągi  pieszo-rowerowe  i  jako  jednostkę  miary  oznaczył  metry 

kwadratowe  [m

].  Zatem  wpisując  poszczególne  wartości  należało  do  wyceny  przyjąć 

jednostkę,  jaką  jest  m

.  W  wierszu  1.2  Zamawiający  wskazał:  Elementy  pasa  drogowego  - 

drogi  serwisowe  i  jako  jednostkę  miary  oznaczył  kilometry  [km].  Zatem  w  wpisując 

po

szczególne wartości należało do wyceny przyjąć jednostkę, jaką jest km. Treść formularza 

była  zatem  przygotowana  w  sposób  czytelny  i  logiczny.  Należy  zakładać,  że  formularz 

cenowy jest wypełniany przez podmioty profesjonalne. Okoliczność, że jeden z wykonawców 

nie  odczytał  formularza  cenowego  w  sposób  prawidłowy,  nie  może  stanowić  podstawy  dla 

zmiany decyzji Zamawiającego. 

Bez  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  niniejszej  sprawy  pozostają  dokumenty  w  postaci 

formularzy  cenowych  w  innych  postępowaniach  prowadzonych  przez  Zamawiającego, 

złożone  przez  Odwołującego  jako  dowód  na  okoliczność,  że  Zamawiający  każdorazowo 


przygotowywał  formularz  cenowy  nie  pozostawiając  wykonawcom  wyboru.  Dla 

rozstrzygnięcia  postępowania  istotna  jest  treść  formularza  w  niniejszym  postępowaniu 

przetargowym.  

Zdaniem  Odwołującego,  jego  formularz  ofertowy  został  wypełniony  w  sposób  prawidłowy, 

zaś  Zamawiający mógł ewentualnie dokonać przeliczenia m

 na km.  

W  ocenie  Izby,  Odwołujący  nie  wypełnił  formularza  w  sposób  zgodny  z  wymaganiami  (o 

czym  powyżej).  Nie  jest  także  wiadomo,  na  jakiej  podstawie  Zamawiający  miałby 

przeprowadzić  przeliczenie.  Zamawiający  nie  wskazał  danych  pozwalających  przeliczyć 

długość dróg serwisowych podanych  w  kilometrach  na  ich powierzchnię  liczoną w  metrach 

kwadratowych.  

Odwołujący  w  treści  złożonych  wyjaśnień  przyjął  założenie  3  m  średniej  szerokości  pasa 

drogi.  Takie  dane  nie  wynikały  jednak  z  SWZ.  Dane  zostały  ustalone  w  oparciu  o 

doświadczenie  Odwołującego.  Odwołujący  w  trakcie  rozprawy  z  udziałem  stron  stwierdził 

również,  że  w  części  II  zamówienia,  w  dokumentacji  przetargowej  szerokość  pasa  jezdni 

została określona jako 3 m. Należy zauważyć, że część II zamówienia dotyczy innych dróg 

niż  część  I.  Dokumenty  części  II  nie  dotyczą  części  I.  Zamawiający  w  treści  dokumentacji 

SWZ dla części I nie określił szerokości pasa drogowego.  

Co  więcej,  Odwołujący  w  treści  wyjaśnień  przedstawił  inne  obliczenia,  natomiast  w  treści 

odwołania inne. Zaś w trakcie rozprawy z udziałem stron Odwołujący wskazywał szerokość 

pasa  drogi, 

który powinien zostać odśnieżony na zarówno 3 m, jak również, że z uwagi na 

warunki  techniczne  urządzeń do  odśnieżania można  przyjąć  wartość  2,5 m.  Z  powyższego 

wynika,  że  również  Odwołujący  nie  jest  w  stanie  określić,  w  jaki  sposób  powinno  nastąpić 

ewent

ualne  przeliczenie,  a  więc  nie  jest  jasne,  jaka  w  takiej  sytuacji  powinna  być  w  takim 

przypadku treść jego oferty.  

Odwołujący nie wypełnił formularza zgodnie z treścią SWZ, co oznacza, że w tym zakresie 

oferta  Odwołującego  jest  niezgodna  z  treścią  SWZ.  Obowiązkiem  Zamawiającego  było 

odrzucenie  jej  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych. 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający odrzuca 

ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. 

Zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający poprawia 

w  ofercie:  inne  omyłki  polegające  na  niezgodności  oferty  z  dokumentami  zamówienia, 

niepowodujące  istotnych  zmian  w  treści  oferty  -  niezwłocznie  zawiadamiając  o  tym 

wykonawcę, którego oferta została poprawiona.  


Zamawiający  może  dokonać  poprawienia  omyłki,  gdy  sposób,  w  jaki  ma  zostać  dokonana 

poprawa,  wynika  z  innych  elementów  składających  się  na  ofertę.  Zatem  omyłka  powinna 

mieć  taki  charakter,  aby  jej  poprawienia  mógł  dokonać  Zamawiający  samodzielnie,  co  do 

zasady  bez  udziału  w  tej  czynności  wykonawcy.  Tym  samym,  także  omyłka  Odwołującego 

powinna  mieć  taki  charakter,  by  Zamawiający  mógł  dokonać  przedmiotowej  czynności 

samodzielnie bez udziału w tej czynności Odwołującego. 

Oferta  Odwołującego  nie  zawierała  omyłki  podlegającej  poprawieniu,  bowiem  dopiero 

wyjaśnienia  Odwołującego  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  określiły  błędne  działanie 

Odwołującego.  Zamawiający  nie  był  uprawniony  do  poprawienia  omyłki  poczynionej  przez 

Odwołującego, ponieważ nie było możliwe na podstawie SWZ przeliczenie m

 na km lub km 

na  m

.  Takiego  przeliczenia  dokonał  sam  Odwołujący  w  swoim  piśmie  na  podstawie 

własnych ustaleń, a nie na podstawie SWZ. Ponadto skoro (jak wskazano powyżej) również 

Odwołujący  nie  wskazał  jednoznacznego  sposobu  poprawienia  omyłki,  to  oznacza,  że 

poprawienie omyłki nie było możliwe. 

Zgodnie  z  art.  255  pkt  6  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  Zamawiający  unieważnia 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 

zamówienia publicznego. 

Odwołujący  nie  wykazał  istnienia  żadnej  wady  postępowania.  Okoliczność,  że  w  sposób 

nieprawidłowy wypełnił formularz cenowy oraz okoliczność, że nie jest możliwe poprawienie 

omyłki w ofercie Odwołującego nie oznacza, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do 

usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie 

zamówienia publicznego. 

W konsekwencji należy stwierdzić, że Zamawiający nie naruszył art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy 

Prawo zamówień publicznych, art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, ani 

art. 255 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

KIO 1641/22 

Odwołujący  Konsorcjum  firm:  BUDiA  -  Standard  Spółka  z  o.o.,  „B."  Firma  Produkcyjno  - 

Handlowo - 

Usługowa T. B. wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego polegającej 

na  odtajnieniu  w  piśmie z  dnia  9  czerwca  2022  r.  informacji  zastrzeżonych jako  „tajemnica 


przedsiębiorstwa" w przekazanych przez Odwołującego wyjaśnieniach treści oferty z dnia 25 

maja 2022 r., tj

. następujących informacji i dokumentów: 

Szczegółowe wyliczenia zawarte na str. od 12 do 34 pliku wyjaśnienia-zastrzeżenie do 

treści pisma 25.05.2022 wersja zastrzeżona; 

Załączniki  wymienione  w  pliku  o  nazwie  załącznik    nr  1  do  wyjaśnień  całoroczne 

utrzymanie  Lublin  25  05  2022,  tj.  Regulamin  kontraktowania  - 

tajemnica  przedsiębiorstwa, 

Regulaminu Pracy - 

tajemnica przedsiębiorstwa, Polityka bezpieczeństwa Spółki - tajemnica 

przedsiębiorstwa, Umowa o zachowaniu poufności - wzór obowiązujący w Spółce - tajemnica 

przedsiębiorstwa. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

-  art.  18  ust.  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  z 

dnia  16  kwietnia  1993  r. 

poprzez  ujawnienie  informacji  stanowiących  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  w  rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  w  sytuacji, 

gdy Odwołujący, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do 

udziału  w  postępowaniu:  zastrzegł  wprost  jako  „tajemnicę  przedsiębiorstwa"  określone 

informacje  - 

szczegółowo  je  wskazując  -  podając,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane, 

jednocześnie wykazał, że zastrzeżone informacje - w szczególności szczegółowe kalkulacje 

ceny ofertowej według klasyfikacji wewnętrznej obowiązującej w Spółce (wyliczenia kosztów 

w  podziale  na  czynniki  cenotwórcze,  wyliczenia  co  do  zakładanego  zysku;  założenia)  oraz 

informacje  pozwalające  na  identyfikację  podmiotów  trzecich  udostępniających  potencjał  (a 

przez  to  umożliwiające  prześledzenie  kontaktów  biznesowych)  -  wypełniają  przesłanki 

uznania  ich  za  tajemnicę  przedsiębiorstwa  i  w  sytuacji,  gdy  dane  informacje  zostaną 

odtajnione, dojdzie do naruszenia jego relacji z podmiotami konkurencyjnymi. 

-  art.  11  ust.  2  p.z.p.  poprzez:  - 

bezpodstawne  przyjęcie,  by  zastrzeżone  przed 

Odwołującego informacje w postaci kosztorysów i kalkulacji (w szczególności poszczególne 

ceny  jednostkowe,  założenia,  metodologia,  sposób  organizacji  pracy),  nie  miały  wartości 

gospodarczej, a przez t

o nie stanowiły tajemnicy przedsiębiorstwa z uwagi na to, że „zostały 

sporządzane dla konkretnego kontraktu, dlatego nie można uznać ich za informacje o stałym 

charakterze rzutujące na działalność przedsiębiorstwa" - podczas gdy wskazane informacje 

obrazuj

ą sposób przygotowywania oferty przez Odwołującego nie tylko danego zamówienia, 

ale  również  ukazują  całokształt  metodologii  i  know-how  Odwołującego  przy  analogicznych 

zamówieniach,  bowiem  na  ich  podstawie  można  w  łatwy  sposób  wywnioskować  jakie 

prawdopodob

ne założenia Odwołujący przyjmie w ofertach przy podobnych zamówieniach, a 

zatem  odnosi  się  do  stałego  waloru  wykonawcy  -  co  stanowi  o  ich  wartości  gospodarczej; 

bezpodstawne  przyjęcie,  by  zastrzeżone  informacje  zawarte  w  załącznikach  o  charakterze 


organiz

acyjnym  nie  miały  wartości  gospodarczej,  podczas  gdy  takie  dokumenty  jak 

Regulamin  kontraktowania,  Regulamin  Pracy,  Polityka  bezpieczeństwa  Spółki,  Umowa  o 

zachowaniu  poufności  (wzór  obowiązujący  w  Spółce),  Polityka  wynagrodzeń  w 

przedsiębiorstwie  -  stanowi  obszar  działalności  przedsiębiorstwa,  który  może  być  objęty 

ochroną  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  obowiązujące  przepisy  nie  stanowią  żadnych 

wyłączeń  w  tym  zakresie,  a  zastrzeżone  załączniki  zawierają  informacje  stanowiące  stały 

element  funkcjonowania 

przedsiębiorstwa,  świadczące  o sposobie  jego  organizacji  i  nie  są 

powszechnie znane. 

-  art.  18  ust.  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  18  ust.  1  p.z.p. 

poprzez:  bezpodstawne  przyjęcie,  by 

Odwołujący  nie  wykazał  -  w  rozumieniu  Zamawiającego  -  nie  udowodnił,  że  zastrzeżone 

informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa,  a  przez  to  podlegały  ujawnieniu,  podczas 

gdy  Odwołujący  w  treści  uzasadnienia  wyjaśnień  w  szczegółowy  sposób  opisał  procedurę 

sporządzania  oferty  -  wykazując  spełnienie  przesłanek  „tajemnicy  przedsiębiorstwa",  jak 

również przedłożył stosowne dowody w postaci dokumentów obowiązujących w Spółce, tj.: 

(1)  Regulamin kontraktowania; 

(2)  Regulamin Pracy; 

Polityka bezpieczeństwa Spółki; 

Umowa o zachowaniu poufności - wzór obowiązujący w Spółce; 

(5)  Polityka wynagrodz

eń w przedsiębiorstwie, 

przez  co  Odwołujący  wykazał,  że  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa,  wskazując  w  sposób  rzeczowy,  wiarygodny,  spójny  na  ich  wartość 

gospodarczą  w  szczególności  poprzez  wskazanie  poczynionych  nakładów,  podkreślenie 

doświadczenia  i  wskazał  na  konkretne  zagrożenia  finansowe  w  związku  z  ich  ujawnieniem 

oraz  możliwość  powiększenia  szkody  i  trudne  do  przewidzenia  dalsze  skutki  finansowe 

ujawnienia. 

-  art.  16  ust.  1  i  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  18  ust.  3  p.z.p.  w  zw.  z  art.  11  u.z.n.k.  poprzez: 

pominięcie  zasady  proporcjonalności  przy  odtajnieniu  informacji  zastrzeżonych  jako 

„tajemnica przedsiębiorstwa" zawartych w dokumentach przekazanych przez Odwołującego 

w ramach wyjaśnień - a przez to nieuwzględnienie ewentualnych skutków podjętych działań 

z punktu widzenia Odwołującego, jego pozycji na rynku i konieczności ochrony posiadanego 

know-

how, podczas gdy urzeczywistnienie zasady proporcjonalności, stanowiącej gwarancję 

prawidłowego  przygotowania  i  przebiegu  postępowania,  powinno  przejawiać  się  w 

odpowiednim  przeprowadzeniu  tego  postępowania  -  w  tym  poszczególnych  czynnościach 

podejmowanych  przez  Zamawiającego,  w  sposób  pozwalający  na  zachowanie  zasad 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców;  nieuwzględnienie  podstawowej 


zasady  prawa  zamówień  publicznych  w  postaci  nakazu  przeprowadzenia  postępowania  w 

sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  w  ten  sposób,  że  Zamawiający 

nakazując  odtajnienie  dokumentacji  nie  uwzględnił  konsekwencji  podjętego  działania  w 

postaci  zaburzenia  pozycji  Odwołującego  na  rynku,  poznania  przez  inne  podmioty  szeroko 

pojętego know-how - co będzie miało znaczenie nie tylko w przedmiotowym postępowaniu, 

ale też w innych, analogicznych przetargach - jak również umożliwienie przewidywania przez 

konkurentów  poziomu  cen  w  innych  przetargach  przez  kalkulowanie  w  oparciu  o 

przedmiotowe  informacje;  przedwczesne  ujawnienie  całości  informacji  bez  uprzedniego 

zbadania  treści  dokumentów,  a  przez  to  niezbadanie  uprzednio  zawartych  w  nich  danych 

pr

zez  Zamawiającego,  podczas gdy  Zamawiający  w  przypadku,  gdy miałby wątpliwości,  co 

do  których  w  ocenie  Odwołującego  nie  było  podstaw,  winien  uprzednio  zbadać,  czy 

informacje  podlegają  ochronie,  a  co  powinno  polegać  na  wszechstronnej  analizie,  po 

pierwsze, 

treści  zawartych  w  tych  dokumentach,  po  drugie,  okoliczności  towarzyszących 

zastrzeżeniu tajemnicy przedsiębiorstwa, a brak dokonania tych czynności stanowi podstawę 

do zarzutu naruszenia art. 18 ust. 3 p.z.p. w zw. z art. 16 p.z.p. i art. 223 ust. 1 p.z.p. przez 

Zamawiającego; 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  utajnienia  dokumentów  i  informacji 

przekazanych  w  wyjaśnieniach  treści  oferty  z  dnia  25  maja  2022  r.,  które  Odwołujący 

zastrzegł  jako  „tajemnica  przedsiębiorstwa",  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego. 

W  odpowiedzi  na  wezwanie  wystosowane  do  Wykonawcy  przez  Zamawiającego, 

Odwołujący złożył wyjaśnienia co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie 

z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia,  w  szczególności  Opisie 

Przedmiotu  Zamówienia wraz  z załącznikami  i  projektowanych  postanowieniach  umowy.  W 

treści wyjaśnień Odwołujący zastrzegł określone informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa: 

Szczegółowe  kalkulacje  ceny  ofertowej  według  klasyfikacji  wewnętrznej  obowiązującej  w 

Spółce  -  w  szczególności  w  zakresie  poszczególnych  grup  prac  ujętych  w  treści 

przedmiotowych  Wyjaśnień  (Grupa  prac  nr  1  Nawierzchnia;  Grupa prac  nr  4  Odwodnienia; 

Grupa  prac  nr  6  Oznakowanie;  Grupa  prac  nr  7  „Urządzenia  BRD";  Grupa  prac  nr  8 

„Estetyka"), w tym: 

a) 

wyliczenia  kosztów  w  podziale  na  czynniki  cenotwórcze  -  w  tym  ceny  jednostkowe, 

stosowane  marże,  narzuty  i  założenia  (m.in.  ilościowe,  powierzchniowe)  -  dotyczące  w 

szczególności robocizny, materiałów, sprzętu, paliwa; 

b) 

wyliczenia co do zakładanego zysku; 


c) 

poszczególne elementy założeń; 

Informacje opisowe  dotyczące  kosztów  ponoszonych  przez  Spółkę  -  według  klasyfikacji 

wewnętrznej obowiązującej w Spółce; 

Umowy  z  kontrahentami 

(załączniki  do  pisma)  -  według  klasyfikacji  wewnętrznej 

obowiązującej w Spółce; 

Oferty  podwykonawców  (załączniki  do  pisma)  -  według  klasyfikacji  wewnętrznej 

obowiązującej w Spółce. 

Jednocześnie  wskazano,  że  nie  są  objęte  tajemnicą  przedsiębiorstwa  następujące 

informacje: 

przywołane stanowiska doktryny i judykatury; 

stanowisko  Spółki  w  zakresie  braku  podstaw  do  oceny  rzetelności  ceny  ofertowej 

zaproponowanej przez Spółkę; 

stanowisko Spółki w zakresie uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa. 

Odwołujący  do  złożonych  wyjaśnień  załączył  dodatkowo  dokument  „zastrzeżenie tajemnicy 

przedsiębiorstwa", w którym przedstawił uzasadnienie objęcia zaznaczonych informacji jako 

„tajemnica  przedsiębiorstwa".  Wykonawca  przedstawił  wraz  z  zastrzeżeniem  Regulamin 

kontraktowan

ia,  Regulamin  Pracy,  Politykę  bezpieczeństwa  Spółki,  Umowę  o  zachowaniu 

poufności - wzór obowiązujący w Spółce. 

Zamawiający  powiadomił  Odwołującego,  że  postanawia  odtajnić  informacje  i  dokumenty. 

Zamawiający  wskazał,  że  zastrzeżona  tajemnica  przedsiębiorstwa  przestanie  być  tajna  we 

wskazanym  zakresie  w  dniu  21  czerwca  2022  r.  i  od  tego  momentu  Zamawiający  będzie 

mógł ją udostępniać wszystkim zainteresowanym. 

Odwołujący nie zgodził się ze stanowiskiem Zamawiającego.  

Wskazał,  że  informacje  zastrzeżone  zawierają  szczegółowy,  nieznany  innym  wykonawcom 

opis  sposobu  kalkulacji  ceny  oferty,  wskazujący  na  przyjętą  indywidualną  metodologię,  a 

także sposób jej wyliczenia. Przy czym, poszczególne założenia i elementy brane pod uwagę 

przy kalkulacjach - 

pozwalają także z uwagi na doświadczenie wykonawcy na wykonywanie 

zamówienia  za  pośrednictwem  znanej  jemu  tylko  organizacji  pracy  i  przy  wykorzystaniu 

zasobów  technicznych,  co  stanowi  o  konkurencyjności  Wykonawcy  na  rynku.  Dane 

pozwalające  na  identyfikację  podmiotów  trzecich  udostępniających  potencjał  umożliwiają 

prześledzenie  kontaktów  biznesowych  i  stanowią  strategię  działania  Odwołującego.  Ich 

ujawnienie może wpłynąć nie tylko na sytuację Odwołującego na rynku, poprzez naruszenie 

jego  relacji  z  podmiotami  konkurencyj

nymi,  ale  również  prowadzić  do  rzeczywistego 


zagrożenia  chronionych  interesów  i  narażenia  na  szkodę  w  wyniku  możliwości 

upowszechnienia określonych informacji.  

Dalej  Odwołujący  wskazał,  że  zastrzeżone  informacje  obejmują  szczegółowy  opis  sposobu 

kalkulacj

i  ceny  oferty,  w  tym  wskazujący  na  przyjętą  przez  potencjalnego  wykonawcę 

metodologię jej wyliczenia, sposób wykonania zamówienia, organizację, założenia i szeroko 

pojęty  know-how  -  stanowiący  o  konkurencyjności  Odwołującego  na  danym  rynku. 

Ujawnienie  info

rmacji  dotyczących  złożonych  wyjaśnień  i  załączonych  dokumentów,  a  w 

szczególności  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych,  umożliwiłoby  nie  tylko  poznanie 

metodologii  i  sposobu  działania  przez  pozostałych  przystępujących  w  niniejszym 

postępowaniu, ale również ułatwiłoby przewidywanie przez konkurencyjne podmioty poziomu 

cen  Odwołującego  w  przyszłych  przetargach  -  poprzez  ich  kalkulowanie  na  odpowiednio 

niższym  poziomie  w  celu  uzyskania  zamówienia,  prowadząc  do  zaburzenia  pozycji 

Odwołującego na rynku - a na co wskazywał Odwołujący w uzasadnieniu zastrzeżenia, a co 

zdaje się całkowicie pomijać Zamawiający. 

Odwołujący  argumentował  także,  że  przedmiotowe  informacje  obejmują  również  dane 

składające się na strategię Odwołującego i podejmowanych działań w ramach współpracy z 

innymi  podmiotami, 

w  szczególności  takie  jak  sposób  współpracy,  plany  czy  informacje 

dotyczące  podmiotów  trzecich  udostępniających  potencjał  pozwalających  na  ich 

identyfikację, a co umożliwia prześledzenie kontaktów biznesowych Odwołującego. Wskazał, 

że  zawarł  w  przedstawionych  wyjaśnieniach  informacje  składające  się  na  strategię 

Odwołującego  w  ramach  współpracy  z  innymi  podmiotami,  takie  jak  plany,  oferty  i  inne 

informacje  dotyczące  podmiotów  trzecich  udostępniających  potencjał  pozwalających  na  ich 

identyfikację (uwzględnienie poszczególnych rodzajów  prac i  przyjętych  cen jednostkowych 

do kalkulacji). 

Zastrzeżone  przez  Odwołującego  ujęte  zostały  również  w  przedłożonych  załącznikach. 

Ujawnienie  ww.  informacji  pozwoli  podmiotom  konkurencyjnym  po

znać  całość  metodologii 

stosowanej  przez  Odwołującego  zarówno  w  przedmiotowym  postępowaniu,  jak  i  przy 

realizacji  innych  zadań  publicznych.  Będzie  to  miało  kluczowe  znaczenie  w  przypadku 

zamówień publicznych o tożsamym przedmiocie wykonywanych usług.  

Odwołujący nie zgodził się z twierdzeniami Zamawiającego, że „informacje te pozbawione są 

wartości  gospodarczej,  tj.  przydatności  dla  konkurencji,  która  dawałaby  jej  przewagę  nad 

Wykonawcą  i  nie  spełniają  warunków  objęcia  zastrzeżeniem  tajemnicy  przedsiębiorstwa". 

Wyjaśnił,  że  zastrzeżone  informacje  obrazują  sposób  przygotowywania  oferty  nie  tylko  w 

ramach  niniejszego  zamówienia,  ale  również  ukazują  całokształt  know-how  Odwołującego 

przy  zamówieniach  o  podobnym  przedmiocie,  ponieważ  na  ich  podstawie  można  w  łatwy 

sposób  wywnioskować  jakie  prawdopodobne  dane  do  kalkulacji  Odwołujący  przyjmie  w 


ofertach  przy  podobnych  zamówieniach  -  co  stanowi  o  stałym  walorze  gospodarczym 

zastrzeżonych  informacji,  a  co  zdaje  się  kwestionować  Zamawiający.  To  z  kolei  rodzi 

nieb

ezpieczeństwo  dla  pozycji  Odwołującego  na  rynku,  co  dodatkowo  potwierdza  wartość 

gospodarczą  informacji.  Sposób,  metody  i  założenia  do  kalkulacji  oraz  wynikające  z  tego 

wartości  kosztów  poszczególnych  elementów  składowych  -  tak  również  na  potrzeby 

niniejsz

ego  zamówienia  publicznego  -  stanowią  indywidualny  dorobek  handlowy  Spółki. 

Wskazał,  że  opiera  się  na  wieloletnim  doświadczeniu  Spółki  i  zaangażowania  specjalistów 

(pracowników  Spółki,  odpowiednio  w  tym  w  tym  zakresie  -  co  wynika  z  Regulaminu 

kontraktowania  - 

wynagradzanych).  Posiadana  przez  Spółkę  wiedza  i  doświadczenie, 

pozwala na czynienie stosownych założeń, w tym elementy podlegające uwzględnieniu przy 

konkretnej analizie kosztu, tj. zastosowane ilości, ceny, roboczogodziny. 

Jednocześnie Odwołujący wskazał, że wewnątrz jej działalności funkcjonuje określony model 

dotyczący  współpracy  z  innymi  podmiotami,  określający  w  szczególności  zasady 

prowadzenia  negocjacji,  składania  i  przyjmowania  ofert  -  co  reguluje  przedłożony 

Zamawiającemu  do  wyjaśnień  Regulamin  kontraktowania.  Jego  treść  określa  zasady 

prowadzenia negocjacji przez osoby występujące w imieniu Spółki oraz zawierania umów z 

kontrahentami  - 

ukazując  sposób  współpracy,  metody  wyboru  kontrahentów  czy  same 

nakłady  przeznaczane  na  prowadzenie  negocjacji.  Został  on  opracowany  na  podstawie 

wieloletniego  doświadczenia  Spółki  i  znalazł  również  zastosowanie  przy  opracowywaniu 

kalkulacji  czy  poszukiwaniu  kontrahentów  na  potrzeby  opracowania  oferty  w  niniejszym 

postępowaniu.  W  ten  sposób  ukazano  model  funkcjonowania  Odwołującego  w  ramach 

przygotowywania  ofert  - 

nie  tylko  na  potrzeby  niniejszego  zamówienia,  a  co  dodatkowo 

wykazało wartość gospodarczą zastrzeżonych informacji. 

Dodatkowo  Odwołujący  podkreślił,  że  ujawnienie  informacji  dotyczących  wyjaśnienia 

wys

okości  zaoferowanej  ceny  (w  szczególności  poszczególnych  pozycji  kosztorysowych) 

spowodowałoby  zaburzenie  konkurencji  na  rynku,  ułatwiłoby  przewidywanie  przez 

konkurencyjne  firmy  poziomu  cen  Wykonawcy  w  przyszłych  przetargach  poprzez  ich 

kalkulowanie na od

powiednio niższym poziomie w celu uzyskania zamówienia.  

Odwołujący zauważył także, że nie są możliwe do przewidzenia wszystkie skutki, jakie może 

ze  sobą  nieść  ich  ujawnienie  podmiotom  konkurencyjnym  i  trudno  jest  wskazać  konkretną 

wartość (a  co  za tym  idzie  rozmiar  szkody),  jaką  przedstawiają  dla  Wykonawcy  informacje 

zastrzeżone.  Odwołujący  w  treści  uzasadnienia  zastrzeżenia  wskazywał  szacunkową 

wartość  nakładów  w  związku  z  przygotowaniem  kalkulacji,  nazewnictwa,  opracowaniem 

metodologii do danego zamówienia - podkreślając przy tym wartość doświadczenia, którego 

w istocie nie sposób jest wycenić.  


Odwołujący  wskazał  także,  że  przedstawione  przez  niego  informacje  mają  stały  walor  jako 

wykonawcy  zamówienia  publicznego,  dający  się  wykorzystać  więcej  niż  raz,  a  nie  zbiór 

określonych danych, zebranych na potrzeby konkretnego postępowania i tylko w związku z 

tym  postępowaniem.  Informacje  te  należą  do  Odwołującego  -  stanowiąc  efekt  jego 

długoletniej  praktyki  i  doświadczenia.  Ujawnienie  takich  informacji  prowadzi  do  powstania 

takiej  potencjalnej  szkody  dla  Odwołującego,  która  to  w  szczególności  polegać  będzie  na 

poznaniu  przez  konkurentów  strategii,  podmiotów  współpracujących  czy  też  szeroko 

pojętego  know-how  i  metodologii  -  co  będzie  miało  znaczenie  nie  tylko  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  ale  też  w  innych,  analogicznych  przetargach,  jak  również  umożliwienie 

przewidywania przez konkurentów poziomu cen w innych przetargach przez kalkulowanie w 

oparciu o przedmiotowe informacje.  

Odwołujący  wyjaśnił  także,  że  nie  upublicznił  zastrzeżonych  informacji  na  żadnej  stronie 

internetowej,  w  materiałach  promocyjnych  czy  w  toku  innego  postępowania  -  dążąc  do 

zachowania  ich  w  tajemnicy,  a  o  czym  świadczą  również  podjęte  działania  zmierzające  do 

zachowania informacji, a Odwołujący podjął działania zmierzające do zachowania informacji 

w poufności. Przedłożył również dowody na rzeczywiste zachowywanie poufności informacji 

zastrzeżonych  w  danym  postępowaniu.  Odwołujący  wskazał,  że  stosowany  jest  monitoring 

oraz  ograniczony  jest  zakres  pracowników  mających  dostęp  do  takich  informacji 

stanowiących  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zastrzeżone  informacje  nie  są  powszechnie 

dostępne  w  jakichkolwiek  źródłach  dostępnych  publicznie,  a  opisane  wyżej  działania 

potwierdzają podejmowanie stosownych działań zmierzających do zachowania informacji w 

poufności. 

Zdaniem Odwołującego, Zamawiający odtajniając całość dokumentów, nie wziął pod uwagę 

zasady  proporcjonalności  ujętej  w  art.  16  ust.  3  p.z.p.  -  w  szczególności  poprzez  brak 

uwzględniania  interesów  Odwołującego  i  jego  dóbr  chronionych  w  stosunku  do 

konsekwencji, jakie wynikają z takiego odtajnienia informacji.  

Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Naczelną  zasadą  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  jest  jego  jawność.  Zasada  ta 

została  wyrażona  w  art.  18  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  zgodnie  z  którym 

postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa 

w  ofercie  wykonawcy 

może  nastąpić  tylko  wyjątkowo  i  tylko  w  sytuacji,  gdy  wykonawca 


wykaże,  że  spełnione  zostały  przesłanki  określone  w  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  z  tym  artykułem,  o  tajemnicy  przedsiębiorstwa  możemy 

mówić,  gdy  spełnione  są  łącznie  następujące  przesłanki:  1)  informacja  ma  charakter 

techniczny,  technologiczny,  organizacyjny  przedsiębiorstwa  lub  inny  posiadający  wartość 

gospodarczą, 2) jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie jest 

powszechnie 

znana  osobom  zwykle  zajmującym  się  tym  rodzajem  informacji  albo  nie  jest 

łatwo  dostępna  dla  takich  osób,  3)  uprawniony  do  korzystania  z  informacji  lub 

rozporządzania  nimi  podjął,  przy  zachowaniu  należytej  staranności,  działania  w  celu 

utrzymania jej w pouf

ności. 

Trafne  jest  stanowisko  Zamawiającego,  że  Odwołujący  nie  wykazał  spełnienia  wszystkich 

przesłanek określonych w ww. artykule, a zatem odtajnienie dokumentów było zasadne.  

Zamawiający w uzasadnieniu odtajnienia dokumentów Odwołującego wskazał, że:  

„Obowiązek  i  ciężar  wykazania  spoczywa  na  wykonawcy  zastrzegającym  informacje,  a 

niewywiązanie się z tego ciężaru należy uznać za jednoznaczne z koniecznością ujawnienia 

złożonych informacji. Tym samym informacje przedłożone przez wykonawcę mogą pozostać 

niejawne  tylko  w  takim  zakresie,  w jaki

m wykonawca wywiązał się z ciężaru wykazania ich 

niejawnego charakteru. Za niewystarczające należy uznać stwierdzenie, że dana informacja 

ma  charakter  techniczny,  technologiczny  czy  organizacyjny,  ale  musi  ona  przedstawiać 

pewną  wartość  gospodarczą  dla  wykonawcy  właśnie  z  tego  powodu,  że  zostanie  poufna. 

Wartość  ta  może  wyrażać  się  poprzez  wycenę  określonego  dobra  jako  wartości 

niematerialnej  i  prawnej,  czy  pewnego  unikalnego  rozwiązania  organizacyjnego,  mającego 

trwałe zastosowanie i kreującego pewną wartość lub posiadającą określoną wartość, dającą 

się ująć w określonych jednostkach pieniężnych (wycenić). Przejawem tej wartości może być 

w  konkretnej  sytuacji  także  potencjalna  szkoda,  jaką  wykonawca  może  ponieść  w  razie, 

gdyby  informacja  została  upowszechniona  szerszemu  gronu  podmiotów  i  straciłby  przez  to 

monopol  na  dysponowanie  wartościowymi  na  danym  rynku  informacjami.  Istotne  jest 

również,  że  za  informacje  posiadające  dla  wykonawcy  wartość  gospodarczą  należy  uznać 

tylko  takie  informacje,  które  stanowią  względnie  stały  walor  wykonawcy,  dający  się 

wykorzystać  więcej  niż  raz,  a  nie  zbiór  określonych  danych,  zebranych  na  potrzeby 

konkretnego  postępowania  i  tylko  w  związku  z  tym  postępowaniem.  Te  informacje  muszą 

przy tym należeć do Wykonawcy. 

Wykonawca  nie  wy

kazał  w  niniejszym  przypadku  w  sposób  dostateczny  wystąpienia 

okoliczności  uzasadniających  uznanie  zastrzeżonych  dokumentów  i  informacji,  o  których 

mowa  powyżej  za  takie,  które  zawierają  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca  nie 

udźwignął  ciężaru  wykazania  wartości  gospodarczej  w  odniesieniu  do  zastrzeganych,  a 

wskazanych  powyżej  w  pkt  1  i  2  informacji  zawartych  w  wyjaśnieniach  i  dołączonych  w 


formie załączników dokumentów. W wyroku KIO z dnia 28.01.2021 (sygn. akt KIO 3483/20) 

Izba  stwierdziła,  że:  „(...)  ustawodawca  wyraźnie  uzależnił  zaniechanie  ujawnienia 

określonych  informacji  od  tego,  czy  wykonawca  „wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje 

stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa".  Ustawodawca  posłużył  się  w  tym  zakresie 

sformułowaniem „wykazał”, co z całą pewnością nie oznacza wyłącznie „oświadczenia”, czy 

„deklarowania”, ale stanowi znacznie silniejszy wymóg „udowodnienia” (...)”. 

Szczegółowe  wyliczenia  zawarte  na  str.  od  12  do  34  z  całkowitą  pewnością  nie  stanowią 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  jako  kosztorysy  określające  ceny  jednostkowe  stanowiące 

podstawę  obliczenia  ceny  ofertowej.  Kalkulacje  zostały  sporządzane  dla  konkretnego 

kontraktu,  dlatego  nie 

można  uznać  ich  za  informacje  o  stałym  charakterze  rzutujące  na 

działalność przedsiębiorstwa. Wskazane przez Wykonawcę uzasadnienie poniesienia przez 

niego negatywnych konsekwencji, w przypadku zastosowania standardowej zasady jawności 

co  od  w/w  informacji  i  wpływu  na  działalność  jego  przedsiębiorstwa,  nie  jest  obiektywnie 

realne.  Wskazane  w  kalkulacjac

h  cenowych  elementy  składowe  (cenotwórcze)  są  różne, 

zmienna jest także ich wartość

za wyjątkiem pozycja zysk nie zawierają wielkości wyrażonej 

roboczogodzinach, 

motogodzinach, 

procentach 

lub 

innych 

jednostkach.  

W  konsekwencji  informacje  te  pozbawione  s

ą  wartości  gospodarczej,  tj.  przydatności  dla 

konkurencji, która dawałaby jej przewagę nad Wykonawcą i nie spełniają warunków objęcia 

zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorstwa. 

Odnosząc  się  do  zastrzeżonych  załączników  wymienionych  powyżej  w  pkt  2  stwierdzić 

należy,  że  informacje  te  mają  one  charakter  informacji  organizacyjnych,  jednak  nie  można 

wskazać  na  ich  wartość  gospodarczą  i  z  tego  powodu  nie  zasługują  na  ochronę  jako 

tajemnica przedsiębiorstwa”. 

Stanowisko Zamawiającego jest zasadne.  

Odwołujący  w  argumentacji  prezentowanej  w  trakcie  rozprawy  z  udziałem  stron  powoływał 

się  na  wyrok  KIO  o  sygnaturze  akt  KIO  18/22.  Z  treści  wyroku  wywodził  stanowisko  Izby, 

zgodnie  z  którym  nie  jest  rolą  Zamawiającego  ocena,  czy  określone  informacje  mogą 

potencjalnie stanowić  tajemnicę przedsiębiorstwa,  zadaniem  Zamawiającego jest  natomiast 

zbadanie,  czy  wykonawca  należycie  uzasadnił  zastrzeżenie  informacji,  gdyż to  jakość  tego 

uzasadnienia  decyduje  o  tym,  czy  w  jawn

ym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego określone informacje mogą pozostać niejawne. 

W  niniejszym  postępowaniu  ocena  wyjaśnień  złożonych  przez  Zamawiającego  była 

prawidłowa.  Zamawiający  jednoznacznie  wskazał  na  ogólnikowy  charakter  wyjaśnień 

Od

wołującego.  Brak  wykazania  wartości  gospodarczej  w  zakresie  konkretnych  obliczeń 

stanowi  podstawę  dla  uzasadnienia  odtajnienia  dokumentów  wykonawcy.  Co  więcej, 


Odwołujący  w  treści  złożonych  wyjaśnień  (jak  również  w  uzasadnieniu  odwołania)  sam 

zauważa,  że  trudno  jest  wskazać  konkretną  wartość,  jaką  przedstawiają  dla  Odwołującego 

informacje  zastrzeżone,  a  zatem  Odwołujący  nie  jest  w  stanie  oszacować  wartości 

gospodarczej i nie wie, jaka szkoda mogłaby go spotkać w sytuacji ujawnienia informacji w 

postaci  złożonych  wyjaśnień.  Skoro  tak,  to  Odwołujący  nie  wykazał,  że  informacje  przez 

niego  zastrzegane  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zamawiający  trafnie  w 

uzasadnieniu  odtajnienia  dokumentów  zauważył,  że  za  informacje  posiadające  dla 

wykonawcy  wartość  gospodarczą  należy  uznać  tylko  takie  informacje,  które  stanowią 

względnie  stały  walor  wykonawcy,  dający  się  wykorzystać  więcej  niż  raz,  a  nie  zbiór 

określonych danych, zebranych na potrzeby konkretnego postępowania i tylko w związku z 

tym postępowaniem. Te informacje muszą przy tym należeć do wykonawcy. 

Nie ulega wątpliwości, że zastrzeżenie określonych kalkulacji, stworzonych na potrzeby tylko 

niniejszego  postępowania,  zostały  dokonane  przez  Odwołującego  wyłącznie  w  celu 

uniemożliwienia ich weryfikacji przez konkurencyjnych wykonawców, w tym uniemożliwienia 

weryfikacji prawidłowości kalkulacji ceny w postępowaniu.  

Na  proceder  zastrzegania  przez  wykonawców  dokumentów  celem  uniemożliwienia 

zapoznania  się  z  ich  treścią  przez  innych  wykonawców,  zwróciła  Izba  uwagę  właśnie  we 

wskazywanym przez Odwołującego wyroku o sygnaturze akt KIO 18/22. Izba wskazała m.in. 

na  uzasadnienie  do  poselskiego  projektu  ustawy  o  zmianie  ustawy 

–  Prawo  zamówień 

publicznych (Sejm RP VII kadencji, Nr druku: 1653), w którym wskazano, że: „(…) słuszny w 

swym  założeniu  przepis  jest  w  praktyce  patologicznie  nadużywany  przez  wykonawców, 

którzy  zastrzegając  informacje  będące  podstawą  do  ich  ocen,  czynią  to  ze  skutkiem 

naruszającym zasady  uczciwej  konkurencji, tj.  wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji 

przez  konkurentów  wypełniania  przez  nich  wymagań  zamawiającego.  Realizacja  zadań 

publicznych  wymaga  faktycznej  jawności  wyboru  wykonawcy.  Stąd  te  dane,  które  są 

podstawą  do  dopuszczenia  wykonawcy  do  udziału  w postępowaniu  powinny  być  w  pełni 

jawne

”. 

Tym  bardziej  w  obecnym  stanie  prawnym  kładzie  się  nacisk  na  badanie  złożonych  przez 

wykonawcę dokumentów i ustalenie, czy wykonawca podołał obowiązkowi udowodnienia, że 

zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. 

Odwołujący  wskazywał,  że  wartość  gospodarczą  ma  dla  niego  m.  in.  kalkulacja  kosztów 

sporządzona przez niego w niniejszym postępowaniu na potrzeby wyjaśnienia zaoferowanej 

ceny.  Kalkulacja  ta  została  zatem  dokonana  na  potrzeby  tego  konkretnego  postępowania. 

Odwołujący  nie wyjaśnił,  w jaki  dokładnie sposób mogłaby  być  w  przyszłości  wykorzystana 

przez innych wykonawców w celu stworzenia przewagi konkurencyjnej, jaki jest szczególny 

unikatowy charakter tej kalkulacji. Odwołujący nie tylko nie wykazał szczególnego charakteru 

tej kalkul

acji, ale również przedstawił w niej poszczególne ceny w powszechnie stosowanych 


pozycjach,  takich  jak  m.  in.  robocizna,  sprzęt,  materiały,  koszty  paliwa,  zysk,  rezerwa 

finansowa.  Zatem  twierdzenia  Odwołującego  o  wyjątkowym  charakterze  kalkulacji  należy 

uz

nać  za  gołosłowne.  Za  gołosłowne  i  pozbawione  uzasadnienia  należy  także  uznać 

twierdzenia  Odwołującego  o  tym,  że  wiedza  o  sposobie  skonstruowania  oferty  złożonej  w 

tym  postępowaniu,  utrudniłaby  mu  w  przyszłości  uzyskanie  zamówienia  publicznego. 

Odwołujący  nie  wyjawił,  jaka  to  szczególna  wiedza  i  doświadczenie  było  potrzebne  do 

sporządzenia oferty, czy kalkulacji.  

Sam  fakt,  że  pracownicy  Odwołującego  przez  16  godzin  przygotowywali  ofertę  oraz  że 

bazują  na  dotychczasowych  doświadczeniach  nie  stanowi  żadnego  uzasadnienia  dla 

zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa.  Oczywistym  jest  fakt,  że  przygotowanie  ofert  i 

sporządzenie  kalkulacji  może  zająć  pracownikom  jakiś  czas,  a  pracownicy  korzystają  z 

nabytych doświadczeń.   

Izba  podziela  stanowisko,  że  bezzasadne  zastrzeganie  tajemnicy  przedsiębiorstwa  stanowi 

wypaczenie zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia i stanowi jednocześnie 

zagrożenie  dla  innych  zasad  udzielania  zamówień  publicznych,  których  realizacji  służy 

jawność postępowań.  

Jak  stwierdzono 

właśnie  we  wskazywanym  przez  Odwołującego  wyroku  KIO  o  sygnaturze 

akt  18/22:  „Nie  wystarcza  więc  stwierdzenie,  że  dana  informacja  ma  charakter  techniczny, 

technologiczny  czy  organizacyjny,  ale  musi  także  ona  przedstawiać  pewną  wartość 

gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja 

może  być  dla  wykonawcy  źródłem  jakichś  zysków  lub  pozwalać  mu  na  zaoszczędzenie 

określonych kosztów”.   

Wykonawca,  który  nie  jest  w  stanie  określić,  jaką  wartość  ma  dla  niego  informacja,  nie 

wykazał spełnienia przesłanki z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Trafne  jest  także  stanowisko  Zamawiającego  -  w  odniesieniu  do  zastrzeżonych  przez 

Odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa załączników do wyjaśnień - że informacje te 

mają  charakter  informacji  organizacyjnych,  jednak  nie  można  wskazać  na  ich  wartość 

gospodarczą i z tego powodu nie zasługują na ochronę jako tajemnica przedsiębiorstwa. 

Co  istotne,  Odwołujący  w  swoim  piśmie  w  ogóle  nie  odniósł  się  do  poszczególnych 

załączników, w tym także nie wskazał ich wartości gospodarczej (każdego z nich). Stanowią 

one dowody formalne mające potwierdzać okoliczność skuteczności zastrzeżenia tajemnicy 

przedsiębiorstwa, natomiast nie wykazano tajemnicy przedsiębiorstwa dla tych dokumentów.  

W konsekwencji  należało uznać,  że  Zamawiający  był  uprawniony  do  dokonania odtajnienia 

dokumentów  zastrzeżonych  przez  Odwołującego  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa.  Należy 

ponownie  wskazać,  że  przedstawione  przez  Odwołującego  uzasadnienie  zastrzeżenia  ma  

charakter ogólny, brak jest jakichkolwiek konkretnych informacji.  


W  konsekwencji,  trudno  przypisać  Zamawiającemu  naruszenie  któregokolwiek  ze 

wskazywanych przez Odwołującego przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 

557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 

1129 ze zm.

) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 

z  dni

a  31  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U. poz. 2437).  

Przewodniczący: 

………………………………