KIO 1628/22 WYROK dnia 18 lipca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 18.01.2023

Sygn. akt: KIO 1628/22 

WYROK 

z dnia 18 lipca 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Małgorzata Matecka 

Anna Kurowska 

Rafał Malinowski 

Protokolant: 

  Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  11  lipca  2022 

r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego 

do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  czerwca  2022  r.  przez  odwołującego: 

wykonawcę  Przedsiębiorstwo  Usługowo-Produkcyjne  i  Handlowe  „COM-D”  Spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworze w postępowaniu prowadzonym przez 

zamawiającego  Gminę  Wojcieszów  w  imieniu  i  na  rzecz  Gmin:  Gminy  Wojcieszów,  Gminy 

Czarny Bór, Gminy Miejskiej Kamienna Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, Gminy 

Pielgrzymka,  Gminy  Stare  Bogaczowice, 

Gminy  Świerzawa,  Gminy  Lubawka,  Gminy 

Mieroszów  

przy  udziale  wykonawcy 

Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  „SANIKOM”  Spółka 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Lubawce  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża odwołującego i  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście tysięcy złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: 

trzy  tys

iące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  przez  zamawiającego  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 

dni  o

d  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:    …..…………………………… 


Sygn. akt: KIO 1628/22 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający  Gmina  Wojcieszów  prowadzi  w  imieniu  i  na  rzecz  Gmin:  Gminy  Wojcieszów, 

Gminy Czarny Bór, Gminy Miejskiej Kamienna Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, 

Gminy  Pielgrzymka,  Gminy  Stare  Bogaczowice,  Gminy  Świerzawa,  Gminy  Lubawka,  Gminy 

Mieroszów,  w  trybie  zamówienia  z  wolnej  ręki,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego 

na odbiór odpadów komunalnych zebranych z nieruchomości zamieszkałych oraz 

częściowo  zamieszkałych  i  niezamieszkałych  z  terenu  Gmin:  Gminy  Wojcieszów,  Gminy 

Czarny Bór, Gminy Miejskiej Kamienna Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, Gminy 

Pielgrzymka,  Gminy  Stare  Bogaczowice,  Gminy  Świerzawa,  Gminy  Lubawka,  Gminy 

Mieroszów. Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy zostało opublikowane w dniu 10 czerwca 

2022 r. w 

Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr  2022/BZP 00203126/01.  

W dniu 20 czerwca 2022 r. wykonawca 

Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjne i Handlowe 

„COM-D” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jaworze wniósł do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec: 

I. niezgodnej z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych 

(Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129,  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  Pzp”  czynności  Zamawiającego 

polegającej na wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej 

ręki  w  sprawie  zamówienia  publicznego  „Odbiór  odpadów  komunalnych  zmieszanych  oraz 

selektywnie  zebranych  z  nieruchomości  zamieszkałych  oraz  nieruchomości  częściowo 

zamieszkałych  i  niezamieszkałych  z  terenu  Gminy  Wojcieszów,  Gminy  Czarny  Bór,  Gminy 

Miejskiej Kamienna Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, Gminy Pielgrzymka, Gminy 

Stare  Bogaczowice,  Gminy  Świerzawa,  Gminy  Lubawka,  Gminy  Mieroszów”,  numer 

referencyjny:  GO.271.15.2022  (dalej  też:  Postępowanie),  w  sytuacji  kiedy  zamawiający  nie 

wykazał spełnienia przesłanek, które upoważniają go do wszczęcia postępowania w tym trybie, 

wobec faktu, że: 

1) Zamawiający nie wykazał zaistnienia przestanki określonej w lit. b) i c) art. 214 ust. 1 pkt 13) 

ustawy  Pzp  tj.  w  ogłoszeniu  w  ogóle  pominął  te  przesłanki  i  nie  wykazał,  że  zostały  one 

spełnione,  a  nadto  nie  wykazał,  że  ponad  90%  działalności  kontrolowanej  osoby  prawnej  - 

Spółki Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sanikom sp. z o.o. (dalej także jako: „Spółka”, 

„Sanikom”  lub  „przystępujący”)  dotyczy  wykonywania  zadań  powierzonych  jej  przez 

Zamawiających,  sprawujących  nad  nią  kontrolę  lub  przez  inne  osoby  prawne  kontrolowane 


przez  tych  zamawiających;  nawet  w  dokumencie  na  stronie  BIP  zamawiającego  Gmina 

Wojcieszów o nazwie uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki (nie spełniającym 

wymogu dokumentu postępowania, o czym niżej) nie wykazano żadnych danych finansowych, 

na podstawie których można byłoby stwierdzić, jakie rodzaje usług zamawiający wliczał do kwot 

zamówień  wykonanych  na  rzecz  podmiotów  powierzających,  a  co  zakwalifikował  jako 

przychody komercyjne, wobec braku pr

zedstawienia konkretnych weryfikowalnych zestawień 

rodzajów  działalności,  z  przypisanymi  do  nich  przychodami,  ani  odniesień  do  danych, 

wynikających  z  publicznie  dostępnych  dokumentów,  co  pozwoliłoby  zweryfikować 

prawidłowość wyliczeń, co jest istotne zwłaszcza wobec wskazanego w dokumencie na stronie 

BIP  zamawiającego  Gmina  wskaźnika  na  poziomie  90,67%,  a  zatem  na  poziomie  błędu. 

uzasadnieniu wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki wskazano jedynie, że przy 

wyliczeniu wskaźnika działalności publicznej dla Spółki Sanikom ujęto przychody ze sprzedaży 

z  poszczególnych  rodzajów  działalności  Spółki  m.in.  na  podstawie  danych  z  ewidencji 

księgowej i sprawozdań finansowych Spółki z lat ubiegłych, z uwzględnieniem zmiany struktury 

właścicielskiej  oraz  zmian  wynikłych  z  sukcesem  przeprowadzonej  reorganizacji.  Brak 

enumeratywnego  wskazania  źródeł  (na  co  wskazuje  określenie  „m.in.")  uniemożliwia 

weryfikację pochodzenia danych, na podstawie których wyliczony został wskaźnik działalności 

publicznej spółki. 

Ponad

to  w  regulaminie  świadczenia  usług  publicznych  przez  Spółkę  (zał.  do  uchwały  nr  15 

dnia 25.06.2018 r ZZW) rozdział Il Zakres świadczenia usług publicznych § 5 został wskazany 

zakres  usług  publicznych  jako  przyjmowanie,  wytwarzanie,  magazynowanie,  gospodarcze 

wykorzystanie  i  sprzedaż  odpadów,  co  obowiązuje,  zgodnie  z  odwołaniem  do  §1  ust.  6 

okresie od 27.11.2012 do 31.12.2041 r, co jest zgodne z postanowieniami umowy spółki §7 

ust.  4  i  5  - 

z  żadnego  dokumentu  postępowania  nie  wynika  tymczasem,  aby  było  to 

uwzględnione przy obliczeniu wskaźnika. 

Dodatkowo  analiza  ogólnodostępnych  informacji  (w  tym  dokumentów  przetargowych  Spółki 

z poprzednich  lat  2019-

2021)  jasno  wskazuje  na  m.in.  stosowanie  przez  Spółkę  instytucji 

podwykonawstwa  w  zakresie  realizacji  zada

ń  realizowanych  na  rzecz  podmiotów 

powierzających, co już falsyfikuje prawidłowość przyjętych przychodów, a znikąd nie wynika, 

aby zostało uwzględnione przy ich wielkości i prezentacji; 

2.  Zamawiający  wszczął  postępowanie  pomimo  —  jak  wynika  z  dokumentów  nie  będących 

dokumentami postępowania - braku posiadania wszystkich niezbędnych danych i dokumentów 

do  sporządzenia  zestawienia  przychodów  i  tym  samych  obliczenia  procentowego  udziału 

zadań  powierzonych Spółce przez  zamawiających,  sprawujących  nad  nią kontrolę lub  przez 

inne  osoby  prawne  kontrolowane  przez  tych  zamawiających,  co  było  zalecone  w  analizie 

potrzeb  i 

wymagań,  znajdującej  się  na  stronach BIP  niektórych  (5)  gmin zamawiających  np. 


zamieszczony na stronie BIP Gminy Wojcieszów w zakładce gospodarka odpadami dokument 

nr 5e do SWZ analiza_potrzeb_wojcieszów1. 

W  żadnym  dokumencie  nie  ma  mowy  o  weryfikacji  przed  wszczęciem  postępowania 

rekompensaty  otrzymanej  przez  Spółkę  za  rok  2021  r.,  która  to  rekompensata  znacząco 

wpływa na wyniki finansowe Spółki, a zgodnie z Regulaminem świadczenia usług publicznych 

w  PGK  Sanikom  sp.  z  o.o.  weryfikacja  taka  następuje  do  końca  września  każdego  roku 

organem uprawnionym do takiej weryfikacji jest Zgromadzenie Wspólników - §15 ust. 7 i 8; 

wobec  zatem  braku  tej  weryfikacji  ustalenie  przychodu  za  2021  r.  zaprezentowane 

uzasadnieniu wyboru trybu postępowania z wolnej ręki (nie spełniającym zresztą wymogów 

dokumentu postępowania - o czym niżej) nie jest ostateczne i może być w rzeczywistości inne, 

a tym samym nie można przyjąć wykazania wskaźnika ponad 90% wymaganego art. 214 ust. 1 

pkt 13 lit b) ustawy Pzp; jak wskazano wyżej; 

II. niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego polegającej na ogłoszeniu 

zamiarze  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na:  Odbiór  odpadów 

komunalnych  zebranych  z  nieruchom.  zam.  oraz  częśc.  zam.  i  niezam.  z  terenu  gm: 

Wojcieszów, Czarny Bór, m. Kam. Góra, Kam. Góra,  Męcinka, Pielgrzymka, St. Bogaczowice, 

Świerzawa, Lubawka, Mieroszów, w sposób nieuzasadniony w związku z brakiem podstaw do 

udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki  oraz  z  naruszeniem  wymogów  ustawowych, 

przewidzianych w art. 214 ust. 1 pkt 13) ustawy Pzp - w zakresie wskazanym i uzasadnionym 

przy omówieniu zarzutu nr. I odwołania; 

III.  niezgodnej  z  przepisami  u

stawy  Pzp  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  braku 

uzasadnienia prawnego i faktycznego wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego, gdyż: 

1.  po  pierwsze  w  ogłoszeniu  o  zamiarze  zawarcia  umowy  w  trybie  z  wolnej  ręki  brak  jest 

wymaganego w sekcji IV pkt 4.2 uzasadnienia faktycznego i prawnego wyboru trybu negocjacji 

bez  ogłoszenia  albo  zamówienia  z  wolnej  ręki  -  poprzez  wskazanie  jedynie  przez 

Zamawiającego, że zamówienie jest udzielane w trybie art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp bez 

podania  przesłanek  zawartych  w  tym  przepisie  oraz  oświadczenie,  że  zamawiający  spełnia 

jedynie jedną z trzech przesłanek wymaganych przepisem art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp tj. 

sprawuje nad Spółką kontrolę analogiczną jak wskazana w ww. przepisie oraz, że Spółka jest w 

st

anie  samodzielnie  zrealizować  przedmiot  zamówienia,  co  oznacza,  że  zamawiający  nie 

uzasadnił  w  ogóle  w  obowiązkowym  w  ogłoszeniu  uzasadnieniu  wyboru  trybu  wszystkich, 

łącznych  przestanek  zastosowania  trybu  z  art.  214  ust.  1  pkt  13),  a  wymienił  tylko  jedną 

przesłankę  —  dotyczącą  kontroli  zamawiającego  nad  Spółką  i  na  niej  się  skupił  co  nie 


wyczerpuje  spełnienia  ustawowego  obowiązku  i  w  szczególności  nie  daje  podstaw  do 

stwierdzenia,  że  przesłanki  zostały  spełnione,  wręcz  odwrotnie  świadczy  o  niewykazaniu 

spe

łnienia przesłanek z art. 214 ust 1 pkt 13 ustawy Pzp, 

2. po drugie poprzez nieuprawnione odesłanie „do pełnej treści uzasadnienia” na stronę Gminy 

Wojcieszów https://gminawojcieszow.bipgmina.pl/, na której nie znajduje się żaden dokument 

dotyczący prowadzonego postępowania poprzez publikację na stronie postępowania osobnego 

dokumentu, o nazwie:  

„Uzasadnienie_wyboru_trybu_udzielenia_zamownienia_z_wolnej_reki", który to dokument nie 

spełnia definicji dokumentu zamówienia, o którym mowa w art. 7 p. 3) ustawy Pzp i nie stanowi 

dokumentu zamówienia, gdyż: 

−  jego  treść  jest  ogólna,  nie  określa  postępowania,  którego  dotyczy,  ani  nie  określa 

Zamawiających, których dotyczy, w szczególności biorąc pod uwagę, że Spółka ma 25 

wspólników  (podmiotów  JST)  i  nie  jest  wiadome,  co  autor  dokumentu  ma  na  myśli, 

posługując  się  poszczególnymi  określeniami,  a  analiza  mogła  być  sporządzona  do 

jakiegokolwiek postępowania prowadzonego przez jakiegokolwiek zamawiającego,  

−  nie  jest  opatrzony  datą  ani  żadnych  podpisem,  nie  wiadomo  od  kogo  dokument 

pochodzi,  kto  go  sporządził,  na  zlecenie  jakiego  podmiotu  został  wykonany,  brak 

również podania autora analizy - podczas gdy dokumentem zamówienia jest dokument 

sporządzony  przez  zamawiającego  lub  dokument,  do  którego  zamawiający  odwołuje 

się, a w tym konkretnym przypadku dokument ten nie został wskazany z nazwy i miejsca 

położenia,  ponieważ  zamawiający  nie  odsyła  do  strony  postępowania,  a jedynie  do 

ogólnej strony gminy, a po drugie nie podaje nazwy konkretnego dokumentu; 

IV.  niezgodnej  z  przep

isami  ustawy  Pzp  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  przyjęciu 

ww.  „dokumencie”  wskazanym  w  zarzucie  nr  III  o  nazwie:  uzasadnienie  wyboru  trybu 

udzielenia zamówienia z wolnej ręki błędnej metody wyliczenia wskaźnika progu ponad 90% 

działalności kontrolowanej przez podmioty powierzające poprzez przyjęcie danych (w dodatku 

niepełnych) dotyczących średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia 

(analiza historyczna), podczas gdy są one z uwagi na przeprowadzoną reorganizację Spółki 

niead

ekwatne i zamawiający zobowiązany był w związku z tym do sporządzenia wiarygodnych 

prognoz  handlowych;  fakt  reorganizacji  wynika  zarówno  z  dokumentów  Spółki  jak  i  został 

wskazany w „uzasadnieniu wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki"; 

V. niezgo

dnej z przepisami ustawy Pzp czynności - zaniechania Zamawiającego polegającej 

na: 


1. braku sporządzenia analizy dla Zamawiającego wspólnego, którym w przypadku niniejszego 

postępowania  jest  10  podmiotów  wskazanych  w  ogłoszeniu  (Gmina  Wojcieszów,  Gmina 

Cza

rny Bór, Gmina Miejska Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Męcinka, Gmina 

Pielgrzymka,  Gmina  Stare  Bogaczowice,  Gmina  Świerzawa,  Gmina  Lubawka,  Gmina 

Mieroszów) oraz zaproszeniu do negocjacji w trybie z wolnej ręki, 

Analizy takiej brak w dokumentach 

zamówienia na stronie postępowania, a na stronach BIP ma 

ją  wyłącznie  5  gmin  spośród  10  zamawiających,  w  tym  Gmina  Wojcieszów,  każda  z  gmin 

wskazana  jako  pojedynczy  zamawiający,  gdzie  wszystkie  dane  dotyczą  wyłącznie  danego 

zamawiającego  (przetargi,  planowane  ilości,  kwota  zamówienia),  a  analizy  te  zostały 

zamieszczone na BIP wyłącznie 5 gmin z 10, tj. Gminy Wojcieszów, Gminy Świerzawa, Gminy 

Mieroszów,  Gminy  Stare  Bogaczowice  i  Gminy  Lubawka)  już  po  terminie  ogłoszenia 

wszczęciu postępowania na stronach tychże gmin.  

Gminy  w  zamieszczonych  analizach  zostały  wskazane  każda  z  osobna  jako  Zamawiający 

pojedynczy, realizujący postępowanie o nazwie: „Odbiór i transport do Instalacji przetwarzania 

odpadów  komunalnych  SANIKOM  odpadów  komunalnych  niesegregowanych  (zmieszanych) 

selektywnych  od  właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  oraz  nieruchomości  w  części 

zamieszkałych i w części nieruchomości niezamieszkałych z terenu Zamawiającego w okresie 

od  01  lipca  2022  r.  do  30  czerwca  2026  r.”,  co  oznacza.  że  analizy  te  dotyczą  innych 

post

ępowań, niż objęte ogłoszeniem, gdyż tak dla Gminy Wojcieszów (jak i analogicznie dla 

pozostałych 4 gmin) dot. Postępowania, którego przedmiotem zgodnie z nazwą jest: „Odbiór 

transport  do  Instalacji  przetwarzania  odpadów  komunalnych  SANIKOM  odpadów 

komunalnych  niesegregowanych  (zmieszanych)  i  selektywnych  od  właścicieli  nieruchomości 

zamieszkałych  oraz  nieruchomości  w  części  zamieszkałych  i  w  części  nieruchomości 

niezamieszkałych z terenu Zamawiającego w okresie od 01 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2026 

r.”,  gdzie  zamawiającym  wskazanym  jest  wyłącznie  Gmina  Wojcieszów  (lub  jedna  z 

pozostałych wymienionych 4 gmin), przy czym wskazania wymaga, że przedmiot niniejszego 

postępowania nie pokrywa się z tym wskazanym w analizie, gdyż: 

nie dotyczy obszaru 10 gmin tylko jednej gminy 

dotyczy odbioru i transportu, a nie odbioru 

dotyczy  odpadów  komunalnych  niesegregowanych  (zmieszanych)  i  selektywnych, 

podczas  gdy  w  ogłoszeniu  o  zamiarze  zawarcia  umowy  wskazano,  że  przedmiotem 

postępowania jest wyłącznie odbiór odpadów komunalnych; 

2.  braku  sporządzenia  analizy  dla  niniejszego  postępowania  —  z  uwagi  na  okoliczności  jak 

w p. 1. 


Z ostrożności procesowej w przypadku nieuwzględnienia zarzutu w pkt V: 

VI.  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  Pzp  czynności  Zamawiającego  polegającej  na 

sporządzeniu  analizy  wymagań  i  potrzeb  zamawiającego  wymaganej  ustawą  Pzp  przed 

wszczęciem  procedury  w  sposób  wadliwy  —  zarzut  dotyczy  wszystkich  5  dokumentów 

o nazwie:  Analiza  p

otrzeb  i  wymagań  Zamawiającego,  z  których  każda  dotyczy  wyłącznie 

jednego podmiotu (danej gminy) i zamieszczonych na poszczególnych stronach pojedynczych 

zamawiających  tj.  Gminy  Wojcieszów,  Gminy  Świerzawa,  Gminy  Mieroszów,  Gminy  Stare 

Bogaczowice i Gminy Lubawka poprzez: 

1.  sporządzenie  analizy  osobno,  pojedynczo  dla  niektórych  tylko  zamawiających,  będących 

stronami  niniejszego  postępowania,  określając,  że  analiza  jest  realizowana  dla  jednego 

zamawiającego  —  danej  gminy,  przy  czym  na  stronie  Zamawiającego  prowadzącego,  nie 

będącej  stroną  postępowania  (w  zakładce  gospodarka  odpadami)  opublikowano  wyłącznie 

analizę potrzeb i wymagań wyłącznie dla jednego z Zamawiających czyli Gminy Wojcieszów 

sytuacji,  kiedy  postępowanie  prowadzone  jest  dla  10  zamawiających,  co  w  konsekwencji 

może  prowadzić  do  błędnych  wniosków  rozszerzonych  na  wszystkich  zamawiających, 

ponieważ  wśród  zamawiających  są  gminy  o  różnym  charakterze  tj.  gminy  miejskie,  gminy 

wiejskie, gminy miejsko-

wiejskie posiadające swoją specyfikę i wymagania, które różnią się, co 

powinno zostać uwzględnione w analizie, która miała być przygotowana dla tego konkretnego 

postępowania; a analizy te są identyczne poza trzema tabelami (zawierającymi dane o ilości 

odpadów, o szacunkowych kwotach, o przykładowych przetargach), 

2.  niewskazaniu w  żadnej  z  5 analiz  orientacyjnej  wartości  zamówienia dla przedmiotowego 

postępowania, a określonej i wskazanej w ogłoszeniu jako kwota 30021631,26 PLN, z uwagi na 

fakt, że przygotowane analizy opublikowane w momencie wszczęcia postepowania dotyczą po 

pierwsze  innego  zakresu  przedmiotowego 

—  innego  postępowania  o  nazwie:  „Odbiór 

transport  do  Instalacji  przetwarzania  odpadów  komunalnych  SANIKOM  odpadów 

komunalnych  niesegregowanych  (zmieszanych)  i  selektywnych  od  właścicieli  nieruchomości 

zamieszkałych  oraz  nieruchomości  w  części  zamieszkałych  i  w  części  nieruchomości 

niezamieszkałych z terenu Zamawiającego w okresie od 01 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2026 r. 

oraz dotyczą wyłącznie pojedynczych 5 gmin, w tym Zamawiającego prowadzącego, podczas 

gdy  analiza  powinna  być  wykonana  dla  każdego  podmiotu  wchodzącego  w  skład 

zamawiających  wspólnie,  łącznie  i  uwzględniać  wszystkie  wymagane  art.  83  ustawy  Pzp 

aspekty w kontekście wszystkich wspólnie zamawiających; 

3.  sporządzenie  analiz  w  oparciu  o  błędną  metodę  wyliczenia  wskaźnika  procentowego 

poprzez  zastosowanie  danych  historycznych,  podczas  gdy  w  wyniku  reorganizacji  są  one 

nieadekwatne i powinny zostać zastąpione prognozą handlową; 


4.  przyjęcie  w  pojedynczych  analizach  błędnego  założenia,  że  procedura  in-house  jest 

korzystniejsza dla zamawiających, ponieważ Spółka świadczy usługi dla wspólników Spółki za 

cenę  określoną  w  akcie  założycielskim,  przy  czym  jest  to  uchwalane  w  uchwałach 

zgromadzenia  wspólników,  a  ponadto  w  dokumentach  postępowania  Spółka  zawsze 

zastrzega,  iż  ceny  jednostkowe  netto  (stawki)  nie  pokrywają  planowanych,  uzasadnionych 

kosztów  Spółki  i  będą  korygowane  po  pierwszym  okresie  rozliczeniowym,  celem  pokrycia 

wszelkich uzasadnionych kosztów Spółki na zadaniu, co oznacza, że Spółka oraz jej wspólnicy 

pozornie  zawierają  umowę  korzystniejszą  od  umowy  zawartej  w  drodze  przetargu 

nieograniczonego,  mając  pełną  świadomość,  że  zaproponowana  cena  będzie  uzupełniana 

tzn. rekompensatę, co w rezultacie oznacza wykonywanie usługi za cenę rynkową lub nawet 

wyższą  i  nie  powoduje zmniejszenia  kosztów  po  stronie Gmin,  tym  samym  nie  jest  w  ogóle 

korzystniejsza, a 

doprowadza do sytuacji, stronie zamawiających gmin, a dodatkowo eliminuje 

się z rynku element konkurencji, doprowadzając tym samym do monopolizacji rynku na rzecz 

Spółki komunalnej, 

5. poprzez wskazanie w pojedynczych analizach, że wybrany tryb nie narusza de facto zasad 

konkurencyjności,  a  jedynymi  potencjalnymi  oferentami  są  wykonawcy  wpisani  do  Rejestru 

działalności  regulowanej  czyli  Spółka  i  Odwołujący  w  przypadku  Gminy  Wojcieszów,  ale już 

w innych  gminach  jest  to  5-

6  potencjalnych  oferentów,  podczas  gdy  wybrany  tryb  narusza 

zasady konkurencyjności, bo każdy inny podmiot może złożyć ofertę jednocześnie z wnioskiem 

o wpis i gmina ma 

obowiązek w ciągu 7 dni go wpisać zgodnie z art. 9ca ustawy o czyst. i porz. 

w gminach, nie jest zatem to rynek zamknięty, a co za tym idzie konkurencyjny gwarantujący 

ceny  na  różnym  poziomie,  walkę  o  jak  najwyższe  standardy  świadczenia  usług  -  wbrew 

twierdzeniom analizy; 

VII.  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  Pzp 

czynności  Zamawiającego  polegającej  na 

wprowadzeniu  w  postępowaniu  możliwości  stosowania  podwykonawstwa,  a  rzeczywiście 

zamiaru  powierzenia  wykonawstwa  Spółce,  która  nie  ma  możliwości  samodzielnego  -  bez 

powierzenia  części  zamówienia  dotyczącego  głównego  przedmiotu  podwykonawcom 

wykonania przedmiotu zamówienia w sytuacji, gdy: 

1] w przedmiocie zamówienia polegającym na odbiorze i transporcie po pierwsze nie można 

wskazać  czynności  innych  niż  główne,  a  tylko  czynności  poza  głównym  przedmiotem 

zamówienia wykonawca może zlecić podwykonawcy, 

2] zamawiający ma świadomość, że Spółka nie ma możliwości samodzielnego wykonywania 

przedmiotu zamówienia, co jest warunkiem koniecznym do zastosowania trybu z wolnej ręki, 


ponieważ  nie  dysponuje  odpowiednio  dużym  zapleczem  sprzętowym  i  osobowym,  co 

udowodniła w pierwszej kolejności: 

A]  wielokrotnie  zlecając  w  latach  2019-2021  główny  przedmiot  zamówienia  —  odbiór 

transport, w skład którego wchodzi także obsługa punktów przeładunkowych, dzięki którym 

Spółka wykazuje wskaźnik posiadania bazy w odległości 60 km — co stanowi zatem element 

głównego  przedmiotu  zamówienia,  a  także  zagospodarowanie  odpadów  -  podwykonawcom 

różnych formach, w tym za pośrednictwem przetargów oraz współpracy cywilnoprawnej; 

B]  analiza  wymagań  sprzętowych  dla  poszczególnych  gmin  na  przestrzeni  ostatnich  3  lat 

potwierdza, że chcąc wykonywać obecne zamówienie Spółka powinna posiadać większy park 

maszynowy  (około  20  samochodów  o  wymaganej  pojemności),  a  nie  14  wymagane 

dokumentacją obecnie prowadzonego postępowania; 

Wprowadzając  zarówno  na  etapie  prowadzenia  negocjacji  jak  i  w  umowie  wykonawczej 

możliwość  podwykonawstwa,  Zamawiający  wprowadza  rzeczywistą  możliwość  obejścia 

przepisów,  wprowadzonych  nową  ustawą  Pzp  właśnie  w  celu  likwidacji  takich  praktyk 

nadużywania trybu z wolnej ręki. 

Odwołujący  wystąpił  do  Zamawiającego  o  przekazanie  dokumentacji  postępowania,  z  której 

będzie  również  wynikać,  czy  już  na  etapie  negocjacji  Spółka  zamierza  korzystać 

podwykonawców i w jakim zakresie, do dnia złożenia odwołania Zamawiający nie przekazał 

wymaganych dokumentów. 

VIII. niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego polegającej na wszczęciu 

postępowania  w  trybie  niekonkurencyjnym  i  zachowaniu  Zamawiającego  sprzecznym 

zasadami  konkurencji,  stanowiącymi  nadużycie  pozycji  dominującej  na  rynku  właściwym, 

wobec faktu, że nie zachodzą przestanki do zastosowania trybu z wolnej ręki i w tej sytuacji 

zamawiający  zobowiązany  jest  do  skorzystania  z  trybu  konkurencyjnego  albo  przetargu 

nieograniczonego  albo  ograniczonego,  a  że  tryb  konkurencyjny  jest  właściwy,  potwierdzają 

ogłoszenia kilku zamawiających biorących udział w niniejszym postępowaniu, którzy w trybie 

przetargu  nieograniczonego  prowadzą  samodzielnie  postępowanie  na  tożsamy  z  zawartym 

w zaproszeniu  do  negocjacji  z  dnia  8.06.2022 

r.  przedmiot  zamówienia  (na  część  okresu 

objętego zaskarżonym postępowaniem); 

IX.  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  Pzp  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  wyborze 

wyko

nawcy  i  przeprowadzeniu  z  nim  negocjacji  w  celu  udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki 


sposób  niekonkurencyjny,  w  oderwaniu  od  realiów  rynkowych,  w  zakresie  wskazanym 

uzasadnionym przy omówieniu zarzutu nr VI odwołania; 

X.  niezgodnej  z  przepisami  ustawy 

Pzp  czynności  Zamawiającego  polegającej  na  wadliwym 

opublikowaniu ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy poprzez: 

1)  podanie  innej  nazwy  postępowania  niż  nadana  przez  zamawiającego  w  zaproszeniu  do 

negocjacji,  w  tytule  ogłoszenia  oraz  sekcji  Il  —  INFORMACJE  PODSTAWOWE  poprzez 

wskazanie jako nazwy postępowania: Odbiór odpadów komunalnych zebranych z nieruchom. 

zam. oraz częśc. zam. niezam. z terenu gm: Wojcieszów, Czarny Bór, m. Kam. Góra, Kam. 

Góra, Męcinka, Pielgrzymka, St. Bogaczowice, Świerzawa, Lubawka, Mieroszów, podczas gdy 

w  zaproszeniu  do  negocjacji,  które  wszczyna  postępowanie  nazwa  postępowania  została 

wskazana  jako:  „Odbiór  odpadów  komunalnych  zmieszanych  oraz  selektywnie  zebranych 

nieruchomości 

zamieszkałych 

oraz 

nieruchomości 

częściowo 

zamieszkałych 

niezamieszkałych z terenu Gminy Wojcieszów, Gminy Czarny Bór, Gminy Miejskiej Kamienna 

Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, Gminy Pielgrzymka, Gminy Stare Bogaczowice, 

Gminy  Świerzawa,  Gminy  Lubawka,  Gminy  Mieroszów,  co  oznaczałoby  że  zmianie  uległ 

przedmiot  umowy,  co  oznacza,  że  postępowanie  obarczone  jest  wadą  niemożliwą  do 

usunięcia,  gdyż  Zamawiający  zamierza  zawrzeć  umowę  w  postępowaniu  na  inny  przedmiot 

umowy niż wszczęte postępowanie; 

2) braku wymaganego w sekcji IV pkt 4.2 uzasadnienia faktycznego i prawnego wyboru trybu 

negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki poprzez wskazanie w nim jedynie, że 

zamawiający spełnia jedynie jedną z trzech przesłanek wymaganych przepisem art. 214 ust. 1 

pkt 13 ustawy Pzp tj. sprawuje nad Spółką kontrolę analogiczną jak wskazana w ww. przepisie 

oraz,  że  Spółka  jest  w  stanie  samodzielnie  zrealizować  przedmiot  zamówienia  –  w zakresie 

wskazanym i uzasadnionym przy omówieniu zarzutu nr l, III, VII odwołania; 

XI. niezgodnej z przepisami ustawy Pzp 

czynności Zamawiającego polegającej na wadliwym 

przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania przez Zamawiającego, w tym w szczególności 

zamawiającego  prowadzącego,  który  w  zaproszeniu  do  negocjacji  w  trybie  z wolnej  dla 

zamówienia publicznego prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki o wartości równej 

lub  przekraczającej  progi  unijne  wskazał,  że  jest  zamawiającym  prowadzącym  działającym 

imieniu i na rzecz pozostałych 9 Gmin Zamawiających, w szczególności poprzez: 

1.  brak  dokonania  analizy  wymagań  i  potrzeb,  która  w  przypadku  zamawiających  wspólnie 

przygotowujących  i  prowadzących  postępowanie  powinna  dotyczyć  wszystkich  wspólnie 

zamawiających, określać w szczególności wszystkie elementy wskazane w art. 83 ustawy Pzp, 


2. sporządzenie umowy wykonawczej zawierającej inną nazwę postępowania, niż wszczęte, co 

oznacza,  że  umowa  dotyczy  innego  postępowania,  a  zatem  strony  nie  mogły  negocjować 

szczegółów współpracy w oparciu o umowę niedotyczącą niniejszego postępowania, 

wadliwą publikację ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, które zgodnie z art. 216 ust. 1 

ustawy Pzp jest dla wybranego przez zamawiających trybu obowiązkowe poprzez wskazanie 

innej nazwy postępowania w tytule ogłoszenia oraz sekcji II — INFORMACJE PODSTAWOWE 

poprzez  wskazanie  jako  nazwy  postępowania:  Odbiór  odpadów  komunalnych  zebranych 

nieruchom. zam. oraz częśc. zam. i niezam. z terenu gm: Wojcieszów, Czarny Bór, m. Kam. 

Góra, Kam. Góra, Męcinka, Pielgrzymka, St. Bogaczowice, Świerzawa, Lubawka, Mieroszów, 

podczas gdy w zaproszeniu do negocjacji, które wszczyna postępowanie nazwa postępowania 

została  wskazana  jako:  „Odbiór  odpadów  komunalnych  zmieszanych  oraz  selektywnie 

zebranych  z  nieruchomości  zamieszkałych  oraz  nieruchomości  częściowo  zamieszkałych 

niezamieszkałych z terenu Gminy Wojcieszów, Gminy Czarny Bór, Gminy Miejskiej Kamienna 

Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, Gminy Pielgrzymka, Gminy Stare Bogaczowice, 

Gminy Świerzawa, Gminy Lubawka, Gminy Mieroszów, co oznacza, że zmianie uległ przedmiot 

umowy,  co  oznacza,  że  postępowanie  obarczone  jest  wadą  niemożliwą  do  usunięcia,  gdyż 

Zamawiający  zamierza  zawrzeć  umowę  w  postępowaniu  na  inny  przedmiot  umowy  niż 

wszczęte postępowanie, 

4.  brak  opublikowania  porozumienia  zawartego  między  gminami  będącymi  zamawiającym 

wspólnym, z którego wynikałoby czy całość przygotowania i prowadzenia postępowania została 

powierzona  jednemu  podmiotowi  działającemu  w  imieniu  i  na  rzecz  pozostałych 

zamawiających  czy  też  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  nie  jest  w  całości 

przygotowywane  i  prowadzone  lub  organizowane  w  imieniu  i  na  rzecz  wszystkich 

zamawiających,  gdyż  w  ogłoszeniu  znajduje  się  informacja,  że  Postępowanie  prowadzą 

zamawiający działający wspólnie, natomiast w zaproszeniu do negocjacji w trybie z wolnej ręki 

Gmina Wojcieszów określiła się jako: działająca również w imieniu i rzecz pozostałych 9 gmin, 

co dla podmiotów takich jak Odwołujący pozostawia wątpliwość kto jest de facto organizatorem 

postępowania i kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe jego przygotowanie i prowadzenie, 

stąd Odwołanie zostało przestane do wszystkich zamawiających działających wspólnie; oraz 

5. poprzez brak uzasadnienia faktycznego i prawnego wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki 

poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Gminy Wojcieszów innych informacji niż w BZP 

(dodatkowych w stosunku do ogłoszenia w BZP) — do czego odsyła sama treść ogłoszenia, 

stanowiąc w sekcji VI informacje dodatkowe „Pełna treść uzasadnienia dostępna jest na stronie 

Zamawiającego: https://gminawojcieszow.bipgmina.pl/”. 


Odwołujący wskazał, że poprzez wymienione powyżej czynności i zaniechania Zamawiający 

naruszył następujące przepisy ustawy Pzp: 

1. art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp w zw. z art. 214 ust. 5 i 6 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne 

uznan

ie,  że  zachodzą  przesłanki  do  udzielenia  Spółce  zamówienia  w  trybie  zamówienia 

wolnej  ręki  w  sytuacji,  kiedy  zamawiający  nie  wykazał  spełnienia  przesłanek,  które 

upoważniają go do wszczęcia postępowania w tym trybie, wobec faktu, że: 

1] Zamawiający nie wykazał zaistnienia przesłanki określonej w lit. b) i c) art. 214 ust. 1 pkt 13) 

lit. b) i c) ustawy Pzp tj. nie wykazał, że ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej - 

Spółki dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez Zamawiających, a w dokumencie 

na  stronie  BIP  zamawiającego  Gmina  Wojcieszów  pod  nazwą  uzasadnienie  wyboru  trybu 

zamówienia z wolnej ręki nie wykazano żadnych danych finansowych, których można byłoby 

stwierdzić, jakie rodzaje usług zamawiający wliczał do kwot zamówień wykonanych na rzecz 

podmiotów  powierzających,  a  co  zakwalifikował  jako  przychody  komercyjne,  wobec  braku 

przedstawienia konkretnych, weryfikowalnych zestawień rodzajów działalności z przypisanymi 

do  nich  przychodami,  co  pozwoliłoby  zweryfikować  prawidłowość  wyliczeń,  co  jest  istotne 

zwłaszcza wobec rzekomo wykazanego udziału procentowego na poziomie 90,67%, podczas, 

gdy analiza ogólnodostępnych informacji (w tym dokumentów przetargowych z poprzednich lat 

2019  -  2021)  jasno  wskazuje  na  m.in.  stosowanie  instytucji  podwykonawstwa  w  zakresie 

realizacji  zadań  realizowanych  na  rzecz  podmiotów  powierzających;  ponadto  zamawiający 

poza przytoczeniem kilku liczb nie przedstawił konkretnych wyliczeń popierających wyliczenia 

zamawiającego  w  szczególności  nie  ma  żadnych  dokumentów  i  wyliczeń  potwierdzających 

wielkość  oraz  rodzaj  poszczególnych  przychodów  co  w  sytuacji  chęci  skorzystania  z  trybu 

niekonkurencyjnego stanowi podstawę uzasadnienia i stosowania tego trybu, 

2]  Zamawiający  wszczął  postępowanie  pomimo  braku  posiadania  wszystkich  niezbędnych 

dokumentów do sporządzenia zestawienia przychodów i tym samych obliczenia procentowego 

udziału zadań powierzonych Spółce przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub 

przez  inne  osoby  prawne  kontrolowane  przez  tych  zamawiających  m.in.  poprzez  brak 

weryfikacji rekompensaty za rok 2021 r., która to rekompensata znacząco wpływa na wyniki 

finansowe Spółki, a zgodnie z Regulaminem świadczenia usług publicznych w PGK Sanikom 

sp. z o.o. weryfikacja taka następuje do końca września każdego roku i organem uprawnionym 

do  takiej  weryfikacji  jest  Zgromadzenie  Wspólników;  na  konieczność  dokonania  takiej 

weryfikacji  wskazano  także  w  dokumencie  opublikowanym  na  stronie  BIP  (ale  nie  stronie 

postępowania)  5e analiza_potrzeb_wojcieszów1, gdyż dopiero po rozliczeniu rekompensaty 

sposób  przewidziany w  § 15  Regulaminu świadczenia usług  w  Spółce wyliczona zostanie 

prawidłowa  wysokość  przychodu  za  2021  r.,  która  stanowi  podstawę  wyliczenia  wskaźnika 


którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit b) ustawy Pzp i dalej zgodnie z argumentacją do 

zarzutów l- VI i XI; 

2. art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp w zw. z art. 214 ust. 9 ustawy Pzp poprzez rzeczywiste 

dopuszczenie w postępowaniu podwykonawstwa poprzez przyjęcie, że Spółka ma możliwość 

samodzielnego realizo

wania przedmiotu umowy, podczas gdy zamawiający i Spółka posiadają 

wiedzę,  że  Spółka  korzysta  z  podwykonawców  w  zakresie  realizacji  różnych  zadań,  w  tym 

zadań  stanowiących  główne  czynności  niniejszego  przedmiotu  postępowania  oraz  poprzez 

wprowadzenie do po

stępowania możliwości stosowania podwykonawstwa w sytuacji, kiedy: 

1] W przedmiocie zamówienia polegającym na odbiorze i transporcie odpadów po pierwsze nie 

można wskazać czynności innych niż główne, a tylko takie wykonawca bez naruszenia art. 214 

ust. 9 u

stawy Pzp może zlecić podwykonawcom, 

2] zamawiający ma świadomość, że Spółka nie ma możliwości samodzielnego wykonywania 

przedmiotu  zamówienia  w  zakresie  głównego  przedmiotu  zamówienia,  co  jest  warunkiem 

koniecznym do zastosowania trybu z wolnej ręki, ponieważ nie dysponuje odpowiednio dużym 

zapleczem sprzętowym i osobowym, co udowodniła w pierwszej kolejności: 

A]  wielokrotnie  zlecając  w  latach  2019-2021  główny  przedmiot  zamówienia  —  odbiór 

transport,  a  także  zagospodarowanie  -  podwykonawcom  w  różnych  formach,  w  tym  za 

pośrednictwem przetargów oraz współpracy cywilnoprawnej; 

B]  analiza  wymagań  sprzętowych  dla  poszczególnych  gmin  na  przestrzeni  ostatnich  3  lat 

potwierdza, że chcąc wykonywać obecne zamówienie Spółka powinna posiadać większy park 

maszynowy  (p

rzynajmniej  20  samochodów  o  wymaganej  pojemności),  a  nie  14  wymagane 

dokumentacją  obecnie  prowadzonego  postępowania;  tym  samym  nie  jest  możliwe,  żeby 

Spółka  osobiście  wykonała  kluczowe  części  zamówienia,  które  ma  zostać  udzielone  temu 

wykonawcy; 

- i dalej 

zgodnie z argumentacją do zarzutu VII; 

3. Art. 129 ust. 2 w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp 

poprzez zastosowanie trybu z wolnej ręki, podczas gdy nie zachodzą przesłanki wskazane w 

art. 214 ust. 1 pkt 13 us

tawy Pzp przez wszczęcie postępowania w trybie niekonkurencyjnym i 

zachowaniu  Zamawiającego  sprzecznym  z  zasadami  konkurencji,  stanowiącymi  nadużycie 

pozycji  dominującej  na  rynku  właściwym,  wobec  faktu,  że  nie  zachodzą  przesłanki  do 

zastosowania trybu z wo

lnej ręki i w tej sytuacji zamawiający zobowiązany jest do skorzystania 

z  trybu  konkurencyjnego:  albo  przetargu  nieograniczonego  albo  ograniczonego,  a  że  tryb 


konkurencyjny jest właściwy potwierdzają ogłoszenia u kilku zamawiających, biorących udział 

w  nin

iejszym  postępowaniu,  którzy  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  prowadzą  obecnie 

postępowania  na  tożsamy  z  zawartym  w  zaproszeniu  do  negocjacji  z  dnia  8.06.2022r. 

przedmiot zamówienia; 

i dalej zgodnie z argumentacją do zarzutów l, Il, III, VIII i IX; 

. Art. 214 ust. 6 ustawy Pzp w zw. z art. 214 ust. 5 i 6 ustawy Pzp poprzez przyjęcie błędnej 

metody  wyliczenia  wskaźnika  progu  ponad  90%  działalności  kontrolowanej  przez  podmioty 

powierzające  poprzez  przyjęcie  danych  (w  dodatku  niepełnych)  dotyczących  średniego 

przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia, a one z uwagi na przeprowadzoną 

reorganizację są nieadekwatne i zamawiający zobowiązany był do sporządzenia wiarygodnych 

prognoz  handlowych;  fakt  reorganizacji  wynika  zarówno  z  dokumentów  spółki  jak 

publikowanych  przez  nią  informacji,  jak  i  został  wskazany  w  „dokumencie”  na  stronie  BIP 

zamawiającego Gmina Wojcieszów uzasadnieniu wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej 

ręki; 

i dalej zgodnie z argumentacją do zarzutów III, IV, XI; 

5.  Art

.  83  ust.  1  ustawy  Pzp  wobec  faktu  niesporządzenia  analizy  wymagań  i  potrzeb 

zamawiającego dla Zamawiającego wspólnego, którym w przypadku niniejszego postępowania 

jest 10 podmiotów wskazanych w ogłoszeniu (Gmina Wojcieszów, Gmina Czarny Bór, Gmina 

Miejski

ej Kamienna Góra, Gmina Kamienna Góra, Gmina Męcinka, Gmina Pielgrzymka, Gmina 

Stare  Bogaczowice,  Gmina  Świerzawa,  Gmina  Lubawka,  Gmina  Mieroszów)  oraz  braku 

sporządzenia analizy dla niniejszego postępowania, wobec faktu sporządzenia i opublikowania 

wyłącznie  analiz  dla  5  Gmin  do  innego  postępowania,  niż  objęte  ogłoszeniem,  a  to 

postępowania o nazwie: „Odbiór i transport do Instalacji przetwarzania odpadów komunalnych 

SANIKOM  odpadów  komunalnych  niesegregowanych  (zmieszanych)  i  selektywnych  od 

właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  oraz  nieruchomości  w  części  zamieszkałych  i  w 

części nieruchomości niezamieszkałych z terenu Zamawiającego w okresie od 01 lipca 2022 r. 

do  30  czerwca  2026  r.”  gdzie  zamawiającym  jest  Gmina  Wojcieszów  lub  inne  wskazane  4 

gminy  sp

ośród  zamawiających,  w  dodatku  nie  na  stronie  postępowania,  ale  w  różnych 

miejscach kilku BIP-

ów tych 

i dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutu XI; 


6. Art. 83 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp 

poprzez sporządzenie analiz wymagań i potrzeb w sposób 

wadliwy 

i dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutów V- VI i XI; 

7. Art. 216 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp poprzez ogłoszenie 

o zamiarze  zawarcia  umowy  w  spraw

ie  zamówienia  publicznego  na:  „Odbiór  odpadów 

komunalnych  zebranych  z  nieruchom.  zam.  oraz  częśc.  zam.  i  niezam.  z  terenu  gm: 

Wojcieszów, Czarny Bór, m. Kam. Góra, Kam. Góra, Męcinka, PieIgrzymka, St. Bogaczowice, 

Świerzawa,  Lubawka,  Mieroszów”  numer  referencyjny:  GO.271.15.2022,  w  sposób 

nieuzasadniony  w  związku  z  brakiem  podstaw  do  udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki  oraz 

naruszeniem wymogów ustawowych, przewidzianych w art. 214 ust. 1 pkt 13) ustawy Pzp;   

i dalej  zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutów l, Il, III, X, XI; 

8. Art. 130 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w zw. z art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 

1,  2  i  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  wykonawcy 

i przeprowadzenie  z  nim  negocjacji  w  celu  udziele

nia  zamówienia  z  wolnej  ręki  w  sposób 

niekonkurencyjny, w oderwaniu od realiów rynkowych,  

i dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutu VIII i IX; 

9. Art. 216 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 272 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z pkt 1 ppkt 2 załącznika 

nr 

2 ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII z dnia 23 grudnia 

2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych poprzez: 

1) opublikowanie w ogłoszeniu innej nazwy postępowania niż nadana przez Zamawiającego 

w zaprosze

niu do negocjacji z wolnej ręki wszczynającym postępowanie tj. przez podanie innej 

nazwy postępowania w tytule ogłoszenia oraz sekcji Il — INFORMACJE PODSTAWOWE czyli: 

Odbiór  odpadów  komunalnych  zebranych  z  nieruchom.  zam.  oraz  częśc.  zam.  i  niezam. 

Z tere

nu gm: Wojcieszów, Czarny Bór, m. Kam. Góra, Kam. Góra, Męcinka, PieIgrzymka, St. 

Bogaczowice,  Świerzawa,  Lubawka,  Mieroszów,  podczas,  gdy  w  zaproszeniu  do  negocjacji, 

które wszczyna postępowanie nazwa postępowania została wskazana jako: „Odbiór odpadów 

ko

munalnych zmieszanych oraz selektywnie zebranych z nieruchomości zamieszkałych oraz 

nieruchomości  częściowo  zamieszkałych  i  niezamieszkałych  z  terenu  Gminy  Wojcieszów, 

Gminy Czarny Bór, Gminy Miejskiej Kamienna Góra, Gminy Kamienna Góra, Gminy Męcinka, 

Gmi

ny  Pielgrzymka,  Gminy  Stare  Bogaczowice,  Gminy  Świerzawa,  Gminy  Lubawka,  Gminy 


Mieroszów, co oznaczałoby, że zmianie uległ przedmiot umowy, co oznacza, że postępowanie 

obarczone jest wadą niemożliwą do usunięcia; 

dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutu XI, 

2)  brak  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  wyboru  trybu  negocjacji  bez  ogłoszenia  albo 

zamówienia z wolnej ręki wymaganego w sekcji IV pkt 4.2 ogłoszenia poprzez wskazanie przez 

zamawiającego  jedynie,  że  zamówienie  ma  być  udzielone  w  trybie  art.  214  ust.  1  pkt  13) 

oświadczenia,  że  zamawiający  spełnia  jedynie  jedną  z  trzech  przesłanek  wymaganych 

przepisem art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp tj. sprawuje nad Spółką kontrolę analogiczną jak 

wskazana w ww. przepisie, oraz że Spółka jest w stanie samodzielnie zrealizować przedmiot 

zamówienia; oraz odwołanie do bliżej nieokreślonego dokumentu nazwanego Analiza potrzeb 

wymagań,  który  nie  został  załączony  do  postępowania  ani  opublikowany  jako  część 

dokumentacji postępowania, 

- dalej zgodnie z argumen

tacją wskazaną dla zarzutu III, IV- VI, VII, XI; 

10. Art. 38 ust. 1, 2, 3, 5 ustawy Pzp w zw. z art. 37 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ust. 1, 2 i 3 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp  poprzez  wadliwe  przygotowanie 

przeprowadzenie  postępowania  przez  Zamawiającego,  w  tym  w  szczególności 

zamawiającego  prowadzącego,  który  w  zaproszeniu  do  negocjacji  w  trybie  z  wolnej  ręki  dla 

zamówienia publicznego prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki o wartości równej 

lub  przekraczającej  progi  unijne  wskazał,  że  jest  zamawiającym  prowadzącym  działającym 

imieniu i na rzecz pozostałych 9 Gmin Zamawiających,  

dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutu XI; 

oraz z ostrożności: 

11.  art.  272  ust.  2  ustawy  Pzp  w  zw.  z  p.  2  p.  2)  oraz  p.  4.  2)  załącznika  nr  2 

ROZPORZĄDZENIEM  MINISTRA  ROZWOJU,  PRACY  I  TECHNOLOGII  z  dnia  23  grudnia 

2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych poprzez brak 

uzasadnienia faktycznego i prawnego wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz art. 270 ust. 

4 p. 1) w zw. z ust. 1 ustawy Pzp poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Gminy Wojcieszów 

innych informacji niż w BZP (dodatkowych w stosunku do ogłoszenia w BZP) - do czego odsyła 

sama treść ogłoszenia, stanowiąc w sekcji VI informacje dodatkowe „Pełna treść uzasadnienia 

dostępna na stronie Zamawiającego: https://gminawojcieszow.bipgmina.pl/” 


dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutu XI; 

12.  Art.  272  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  pkt  2  ppkt  10  lit.  c)  i  d)  załącznika  nr  2 

ROZPORZĄDZENIEM  MINISTRA  ROZWOJU,  PRACY  I  TECHNOLOGII  z  dnia  23  grudnia 

2020  r.  w  sprawie  ogłoszeń  zamieszczanych  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  poprzez 

podanie  w  ogłoszeniu,  że  postępowanie  prowadzą  zamawiający  działający  wspólnie, 

a z zaproszenia  do  negocjacji  wyn

ika,  że  Gmina  Wojcieszów  działa  również  w  imieniu  i  na 

rzecz  pozostałych  zamawiających  czy  jest  podmiotem,  któremu  powierzono  prowadzenie 

postępowania,  co  ma  znaczenie  m.in.  dla  kwestii  odpowiedzialności  za  prawidłowe 

przygotowanie i prowadzenie postępowania 

dalej zgodnie z argumentacją wskazaną dla zarzutu XI. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie zamawiającemu: unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy 

Pzp  jako  obarczonego  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, a wada ta nie może 

zostać usunięta w inny sposób. 

Ponadto odwołujący wniósł o: 

a) 

zobowiązanie  Zamawiającego  do  przedłożenia  całości  dokumentacji,  dotyczącej 

zamówienia  publicznego,  w  tym  porozumienia,  zawartego  pomiędzy  Gminą 

Wojcieszów,  Gminą  Czarny  Bór,  Gminą  Miejską  Kamienna  Góra,  Gminą  Kamienna 

Góra,  Gminą  Męcinka,  Gminą  Pielgrzymka,  Gminą  Stare  Bogaczowice,  Gminą 

Świerzawa,  Gminą  Lubawka,  Gminą  Mieroszów,  z  którego  wynika,  że  podmioty  te 

postanowiły wspólnie przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia, wyznaczając 

spośród  siebie  Gminę  Wojcieszów  jako  zamawiającego  reprezentującego, 

upoważnionego  do  przeprowadzenia  postępowania  i  udzielenia  zamówienia  w  ich 

imieniu i na ich rzecz;  

b) 

zobowiązanie  Zamawiającego  lub  wskazanego  przez  Zamawiającego  Wykonawcę  - 

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sanikom Sp. z o.o. z siedzibą w Lubawce, 

ul. 

Nadbrzeżna  5a  58-420  Lubawka  do  przedstawienia  pełnej  dokumentacji,  na 

podstawie  której  Zamawiający  powziął  decyzję  o  zastosowaniu  trybu  zamówienia 

wolnej ręki w oparciu o przesłanki określone w art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp, w tym 

dokumenta

cji księgowej obejmującej dokumenty korporacyjne spółki i rejestr sprzedaży 


za lata 2019-2021, 

w tym dokumentacji wymaganej przez Regulamin świadczenia usług 

przez  Spółkę  dotyczącej  ewidencjonowania  osobno  przychodów  z zadań  w  ramach 

powierzenia  oraz  komer

cyjnych,  lub  innej  dokumentacji,  z  której  miałoby  wynikać,  że 

zamawiający wspólnie z innymi zamawiającymi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 - 4 

ustawy  Pzp,  ponad  90%  działalności  kontrolowanej  osoby  prawnej  dotyczy 

wykonywania  zadań  powierzonych  jej  przez  zamawiających  sprawujących  nad  nią 

kontrolę  lub  przez  inne  osoby  prawne,  kontrolowane  przez  tych  zamawiających 

w rozumieniu art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp; 

c) 

oraz po dostarczeniu dokumentacji, o której mowa powyżej - lit. a) i b), dopuszczenie 

i przep

rowadzenie  przez  Izbę  dowodu  z  opinii  biegłego  z  zakresu  rachunkowości  lub 

biegłego rewidenta, ewentualnie łącznie z biegłym z zakresu gospodarki odpadami - na 

okoliczność  czy  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Sanikom  Sp.  z  o.o. 

w Lubawce  jako  wskazan

y  przez  Zamawiającego  Wykonawca,  któremu miało  zostać 

udzielone zamówienie, spełnia przestanki wskazane w art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp 

do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, tj. czy ponad 90% działalności kontrolowanej 

osoby  prawnej  dotyczy  wykonywan

ia  zadań  powierzonych  jej  przez  zamawiających 

sprawujących nad nią kontrolę lub przez inne osoby prawne, kontrolowane przez tych 

zamawiających w rozumieniu art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp. 

Pismem  wniesionym  w  dniu  7  lipca  2022  r. 

zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  odwołanie, 

przedstawiając  szczegółowe  stanowisko  odnośnie  zarzutów  postawionych  w  odwołaniu. 

Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie. 

Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił wykonawca 

Przedsiębiorstwo 

Gospodarki 

Komunalnej 

„SANIKOM” 

Spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Lubawce.  Przystępujący  uznał  zarzuty  odwołania  za 

niezasadne i wniósł o jego oddalenie. 


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Bezsporną  jest  okoliczność,  że  w  ogłoszeniu  o  zamiarze  zawarcia  umowy  zamawiający  nie 

podał pełnej treści uzasadnienia w zakresie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki – w sekcji IV 

pkt  4.2.)  ogłoszenia  wskazano,  że  Pozostała  część  uzasadnienia  jest  umieszczona  w  sekcji 

„informacje  dodatkowe”,  natomiast  w  sekcji  VI  ogłoszenia  wskazano,  że  Pełna  treść 

uzasadnienia dostępna  jest  na  stronie  Zamawiającego:  https://gminawojcieszow.bipgmina.pl

Jak  wyjaśnił  zamawiający  takie  rozwiązanie  było  podyktowane  ograniczeniami  technicznymi 

(w 

zakresie ilości  znaków)  strony BZP.  Na podanej  powyżej  stronie internetowej (podstronie 

dotyczącej przedmiotowego postępowania) został zamieszczony plik o nazwie „Uzasadnienie 

wyboru  trybu  udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki”.  W  ocenie  składu  orzekającego  Izby 

odesłanie  w  treści  ogłoszenia  do  załącznika  zawierającego  dodatkowe  informacje,  które  ze 

względów  technicznych  nie  mogły  znaleźć  się  w  dokumencie  ogłoszenia,  nie  stanowi 

naruszenia przepisów ustawy Pzp. Istotne jest podanie przez zamawiającego pełnego zakresu 

wymaganych 

informacji odnośnie dokonanego wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Jeżeli 

zatem  ze  względu  na  ograniczenia  w  zakresie  ilości  znaków  w  formularzu  ogłoszenia 

informacje te są zawarte w dodatkowym dokumencie stanowiącym załącznik do ogłoszenia, to 

takie działanie nie może być uznane za sprzeczne z przepisami ustawy Pzp. Ww. plik o nazwie 

Uzasadnienie  wyboru  trybu  udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki”  został  zamieszczony  na 

podstronie 

dotyczącej  przedmiotowego  postępowania,  a  zatem  nie  było  wątpliwości,  że  – 

zgodnie  z  informacją  podaną  w  ogłoszeniu  o  zamiarze  zawarcia  umowy  -  stanowi  on 

uzupełnienie  uzasadnienia  wyboru  trybu  zamieszczonego  w  ogłoszeniu.  Z  tego  powodu 

zarzuty, że w dokumencie tym brak było określenia postępowania, którego dotyczy, brak było 

określenia zamawiających oraz nie został opatrzony datą ani żadnym podpisem, nie wskazano 

jego autora 

– Izba uznała za niezasadne.  

Nie podlegał uwzględnieniu zarzut, że w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy zamawiający 

podał  inną  nazwę  postępowania  („odbiór  odpadów  komunalnych  zebranych  z  …”)  niż 

w zaproszeniu  do  negocjacji 

(„odbiór  odpadów  komunalnych  zmieszanych  oraz  selektywnie 

zebranych  z  …”),  co  oznacza,  że  zmianie  uległ  przedmiot  umowy,  a  postępowanie  jest 

obarczone  wadą  niemożliwą  do  usunięcia.  Należy  wyjaśnić,  że  nazwa  postępowania  nie 

określa w sposób przesądzający przedmiotu udzielanego zamówienia. Decydujące znaczenie 

ma 

sporządzony  przez  zamawiającego  opis  przedmiotu  zamówienia.  Jedynie  zatem 

dodatkowo  należy  zauważyć,  że  nazwa  postępowania  zamieszczona  w  zaproszeniu  do 

negocjacji stanowi doprecyzowanie tej podanej 

w ogłoszeniu - w zakresie kategorii odpadów 

komunalnych.  Takie  doprecyzowanie 

nazwy  nie skutkuje  pojawieniem  się  wątpliwości  co  do 


tego, co stanowi zakres przedmiotu zamówienia, i nie stanowi wady postępowania implikującej 

konieczność jego unieważnienia. Również w przypadku nadanej przez zamawiającego nazwy 

umowy  wykonawczej  (

umowa  wykonawcza  na  odbiór  i  transport  odpadów  komunalnych 

niesegregowanych (zmieszanych) i selektywnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych 

oraz nieruchomości w części zamieszkałych i niezamieszkałych) mamy do czynienia jedynie 

z doprecyzowaniem nazwy podanej 

w ogłoszeniu o zamiarze zawarcia umowy. 

Zarzut, że zamawiający nie wykazał zaistnienia przesłanki określonej w art. 214 ust. 1 pkt 13) lit. 

b)  i  c)  ustawy  Pzp,  tj. 

że: „b)  ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy 

wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiających sprawujących nad nią kontrolę lub 

przez inne osoby prawne kontrolowane przez tych zamawiających, c) w kontrolowanej osobie 

prawnej ni

e ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego” – w ocenie składu orzekającego 

Izby  nie  potwierdził  się.  W  odniesieniu  do  pierwszej  z  ww.  przesłanek  odwołujący  wskazał 

uzasadnieniu odwołania, m.in. że „z podanych danych nie wynika jednak, jakie rodzaje usług 

zamawiający wliczał do kwot zamówień wykonanych na rzecz podmiotów powierzających, a co 

zakwalifikował  jako  przychody  komercyjne,  wobec  braku  przedstawienia  konkretnych 

weryfikowalnych  zestawień  rodzajów  działalności,  z  przypisanych  do  nich  przychodami,  ani 

odniesień  do  danych,  wynikających  [z]  publicznie  dostępnych  dokumentów,  co  pozwoliłoby 

zweryfikować prawidłowość wyliczeń”. Po pierwsze, odniesienie się do tej przesłanki zostało 

zawarte  w  dokumencie 

„Uzasadnienie  wyboru  trybu  udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki”. 

Informacje  przedstawione  w  tym  zakresie 

przez  zamawiającego  miały  podsumowujący 

charakter, a bardziej szczegółowe dane zostały zawarte w dokumencie pn. „Raport z kalkulacji 

relacji  wykonywania  zadań  powierzonych  przez  podmioty  sprawujące  kontrolę  nad 

Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej „Sanikom” Sp. z o.o. do ogółu działalności Spółki”. 

Pojawia się przy tym pytanie o zakres informacji podlegających obowiązkowemu upublicznieniu 

przez zamawiającego w zakresie wykazania spełniania przesłanki, o której mowa w art.  214 

ust.  1  pkt  13)  lit.  b)  ustawy  Pzp

.  W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  nie  było  intencją 

ustawodawcy 

nałożenie na zamawiających obowiązku przedstawiania bardzo szczegółowych 

danych i dokumentów na potwierdzenie spełnienia ww. przesłanki. Gdyby tak było, to w ustawie 

Pzp  zostałyby  zawarte  przepisy  regulujące  szczegółowo  obowiązki  zamawiających  w  tym 

zakresie, jak i ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy miałoby format umożliwiający publikację 

szczegółowych  i  obszernych  danych.  Zdaniem  składu  orzekającego  Izby  informacje,  jakie 

zostały  w  tym  zakresie  przedstawione  przez  zamawiającego  w  „Uzasadnienie  wyboru  trybu 

udzielenia  zamówienia  z  wolnej  ręki”  z  uwzględnieniem  treści  „Raportu  z  kalkulacji  relacji 

wykonywania 

zadań 

powierzonych 

przez 

podmioty 

sprawujące 

kontrolę 

nad 

Przedsiębiorstwem  Gospodarki  Komunalnej  „Sanikom”,  gdzie  wskazano  szczegółowe  dane 

dotyczące sprzedaży w poszczególnych latach objętych analizą w podziale na poszczególne 


rodzaje 

działalności Spółki, z dodatkowymi korektami – należy uznać za wystarczające. Należy 

wskazać, że drugi z ww. dokumentów został przez zamawiającego opublikowany dopiero po 

wniesieniu odwołania (w dniu 21 czerwca 2022 r. na stronie BIP zamawiającego prowadzącego 

postępowanie  -  Gminy  Wojcieszów).  Ponadto,  dokument  ten  nie  został  zamieszczony  na 

podstronie 

dotyczącej  przedmiotowego  postępowania,  lecz  na  podstronie  Gospodarka 

odpadami.  W  ocenie  składu  orzekającego  Izby  takie  działanie  zamawiającego  nie  jest 

prawidłowe  i  przejrzyste.  Niemniej  jednak  Izba  uznała,  że  nie miało  w  tym  zakresie miejsca 

naruszenie 

przepisów  ustawy  Pzp  mające  lub  mogące  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania. 

Natomiast z

godnie z przepisem art. art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie 

w  całości  lub  w  części,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub 

może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  konkursu  lub 

systemu kwalifikowania wykonawców. Opublikowanie ww. Raportu ostatecznie miało miejsce, 

a odwołujący zapoznał się z jego treścią. Żaden inny wykonawcy nie zgłosił przystąpienia do 

postępowania  odwoławczego,  a  rozpatrywanie  ww.  okoliczności  w  kontekście  innych 

potencjalnych wykonawców wykraczałoby poza zakres zarzutów postawionych w odwołaniu. 

Mając na uwadze, że odwołujący nie miał możliwości zapoznania się z treścią ww. Raportu na 

etapie  wnoszenia  odwołania,  Izba  za  zasadne  uznała  poddanie  pod  rozpoznanie  zarzutów 

podniesionych 

w  tym  zakresie w  toku rozprawy.  Zarzuty  te zostały  przedstawione w  postaci 

złożonego  przez  odwołującego  opracowania  do  raportu,  którego  autorami  są  dr  Agnieszka 

Tylec oraz mgr Michał Płonka. Ww. opracowanie dotyczy dwóch kwestii, tj. przeniesienia części 

przychodów  z  kategorii  „komercyjne”  do  „publiczne”  na  potrzeby  obliczenia  wskaźnika  oraz 

nieuwzględnienia  podwykonawstwa  w  obliczeniu  wskaźnika.  W  odniesieniu  do  pierwszej 

kwestii  wskazano,  że  „Autor  raportu,  na  podstawie  danych  przekazanych  przez  Sanikom, 

podaje,  że  z  przychodów  ujętych  na  koncie  księgowym  „700-1-1-1-3  SPRZEDAŻ  –  OOK  - 

KOMERCYJNE” wydzielono przychody z tych gmin, które jednocześnie z odbiorem odpadów w 

nieruchomościach  zamieszkałych  (zlecanych  w  trybie  in-house)  zlecały  odbiór  odpadów 

nieruchomości niezamieszkałych oraz że charakter takiego zlecenia pozwala na zaliczenie 

tych przychodów do kategorii „publiczne”. Jednak nie można zlecać w jednym postępowaniu 

jednocześnie  trybu  konkurencyjnego  i  niekonkurencyjnego,  stąd  takie  przeksięgowanie  jest 

niemożliwe.” W związku z tym stwierdzono konieczność korekty polegającej na przeniesieniu 

powrotem do kategorii „komercyjne” przychodów Sanikom, które w raporcie – na podstawie 

informacji  udzielon

ych  przez  pracowników  Sanikom  –  w  związku  z  brakiem  jednoznacznej 

identyfikacji podstawy do przeniesienia 

– zostały przeniesione do kategorii „publiczne” (korekta 

„SKORYGOWANE  O  PRZENIESIENIE”).  W  odniesieniu  do  drugiej  kwestii  wskazano,  że 

„Analiza  ogólnodostępnych  informacji  (w  tym  dokumentów  przetargowych  Sanikom 

z poprzednich lat 2019 

– 2021) jasno wskazuje na m.in. stosowanie przez Sanikom instytucji 

podwykonawstwa  w  zakresie  realizacji  zadań  realizowanych  na  rzecz  podmiotów 


powierzających, co już falsyfikuje prawidłowość przyjętych przychodów, a znikąd nie wynika, 

aby zostało ono uwzględnione przy ich wielkości i prezentacji.” W związku z tym stwierdzono 

konieczność  korekty  o  uwzględnienie  kwot  kosztów,  poniesionych  przez  Sanikom  na 

zastosowanie  podwykonawstwa  w  podziale  na  kategorie  przychodów,  polegające  na 

zmnie

jszeniu  przychodów  w  kategoriach  „in-house”  i  „publiczne”  i  zwiększeniu  o  te  kwoty 

przychodów w kategorii „komercyjne” (korekta „SKORYGOWANE O PODWYKONAWSTWO”). 

Izba uznała, że odwołujący nie wykazał zasadności stanowiska przedstawionego w powyższym 

zakresie. 

Odwołujący  nie  wskazał  żadnych  podstaw,  na  których  oparł  twierdzenie 

konieczności dokonania pierwszej z ww. korekt. Opinia zaprezentowana przez odwołującego 

ma w tym zakresie bardzo ogólny, a wręcz lakoniczny charakter. Korektę poprzez kwalifikację 

p

oniesionych  przez  spółkę  kosztów  z  tytułu  podwykonawstwa  jako  osiągniętych  przez  ten 

podmiot  przychodów  komercyjnych  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby  należy  uznać  za 

niezasadn

ą.  O  ile  można  rozważać  kwestię  nieuwzględniania  kwot  poniesionych  z  tytułu 

podwykonawstwa,  to  z 

pewnością  nie  powinny  one  podlegać  kwalifikacji  jako  przychody 

komercyjne. 

Niezależnie  od  tego,  nie  uwzględniono  w  treści  opracowania  różnych  kategorii 

zlecanego  podwykonawstwa. 

Należy  bowiem  rozróżnić  sytuację,  w  której  podmiot 

kontrolowany jedynie organizuje 

wykonywanie zadań powierzonych od tej, w której zadania te 

przeważającej części wykonywane są przez ten podmiot, który jedynie pomocniczo korzysta 

usług  podwykonawców.  Np.  świadczenie  usługi  przez  Agencję  Pracy  polegającą  na 

skierowaniu  kilku 

osób do  wykonywania  pracy  tymczasowej,  co  zostało  uwzględnione  przez 

odwołującego  w  ww.  opracowaniu  jako  koszt  podlegający  korekcie,  nie  różni  się  wiele  od 

sytuacji,  w  której  takie  osoby  zostałyby  bezpośrednio  zatrudnione  przez  Spółkę.  Mając  na 

uwadze  powyższe  Izba  uznała,  że  treść  opracowania  złożonego  przez  odwołującego  nie 

podważa  w  sposób  przekonujący  wysokości  wskaźnika  ustalonego  na  zlecenie 

zamawiającego.  Wymaga wyjaśnienia,  że  z  przepisów  ustawy  Pzp  nie  wynika jeden  sposób 

ustalenia tego 

wskaźnika obowiązujący wszystkich zamawiających. A zatem zamawiający nie 

był zobowiązany do jego obliczenia w sposób wskazywany przez odwołującego w odwołaniu, w 

tym  w  zakresie  przyjętego  podziału  usług  publicznych.  Na  poparcie  swojego  stanowiska 

o koniec

zności uwzględnienia weryfikacji rekompensaty za rok 2021 r. w obliczeniu wskaźnika 

odwołujący powołał się ogólnie na treść dokumentu „5e analiza_potrzeb_wojcieszów1” w zw. 

§ 15 Regulaminu świadczenia usług w Spółce. Odwołujący nie wskazał konkretnie żadnego 

fragmentu 

analizy,  na  którym  oparł  swoje  twierdzenie.  §  15  Regulaminu  świadczenia  usług 

Spółce  dotyczy  rekompensaty,  w  tym  zasad  dokonywania  jej  weryfikacji.  Jak  wynika 

wyjaśnień przedstawionych przez zamawiającego (odpowiedź na odwołanie) oraz dowodów 

przedstawionych  przez  przystępującego  (oświadczenie  Zastępcy  Głównego  Księgowego 

ujęciu  przychodów  z  rozliczenia  rekompensaty  w  księgach  rachunkowych  z  dnia  6  lipca 

r.) ewentualne przychody dotyczące rozliczenia rekompensaty za rok 2021 zostaną ujęte 


w roku bieżącym i nie będą mieć wpływu na poziom przychodów z poprzedniego okresu. Nie 

pozostaje  to  w  sprzeczności  z treścią  §  15  Regulaminu  świadczenia  usług  w  Spółce, 

a s

tanowisko przeciwne nie zostało przez odwołującego przedstawione. W zakresie pierwszej 

w  ww.  przesłanek  wymaga  dodania,  że  Izba  nie  uwzględniła  wniosku  odwołującego 

o dopuszczenie  i 

przeprowadzenie  dowodu  z  opinii  biegłego  z  zakresu  rachunkowości  lub 

bie

głego  rewidenta,  łącznie  z  biegłym  z  zakresu  gospodarki  odpadami  -  na  okoliczność 

spełniania przez Spółkę przestanki wskazanej w art. 214 ust. 1 pkt 13 lit. b) ustawy Pzp. Dowód 

z  opinii  biegłego  ma  w  postępowaniu  odwoławczym  przed  Izbą  wyjątkowy  charakter.  Izba 

dopuszcza  przeprowadzenie  tego  dowodu,  jeżeli  odwołujący  wykaże  jego  niezbędność  do 

ustalenia  istotnych  okoliczności  sprawy,  jak  i  wypełni  swoje  obowiązki  w  zakresie  innych 

środków dowodowych. W niniejszej sprawie, jak wskazano w odniesieniu do treści opracowania 

złożonego  przez  odwołującego  zawierającego  uwagi  do  ww.  raportu,  odwołujący  temu 

obowiązkowi nie sprostał. Dowód z opinii biegłego nie może służyć sprawdzeniu, czy określone 

czynności zostały przez zamawiającego wykonane prawidłowo, bez wskazania i uzasadnienia 

konkretnych  zarzutów  w  tym  zakresie.  Takie  samo  stanowisko  należy  przedstawić 

w odniesieniu  do 

kwestii  adekwatności  danych  historycznych,  co  zostało  wskazane  przez 

odwołującego  na  rozprawie  jako  dodatkowa  okoliczność,  która  miałaby  zostać  wykazana 

ww. 

dowodem  z  opinii  biegłego.  Stanowisko  Izby  w  zakresie  tego  zarzutu  zostało 

przedstawione  w  dalszej  części  niniejszego  uzasadnienia.  Dodatkowo  należy  zauważyć,  że 

celem  dowodu  z  opinii  biegłego  powinno  być  wykazanie  określonej  okoliczności,  a  nie 

przedstawienie  oceny,  czy  dane  historyczne  są  adekwatne.  W  dokumencie  „Uzasadnienie 

wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki” znalazło się również odniesienie do drugiej z 

wymienionych  powyżej  przesłanek.  Zamawiający  podał,  że  w  kontrolowanej  Spółce  nie  ma 

bezpośredniego udziału kapitału prywatnego. Odwołujący nie wskazał jakich informacji brakuje 

w tym zakresie w ww. uzasadnieniu.  

W  odniesieniu  do  zarzutu,  że  z  dokumentacji  postępowania  nie  wynika  jednoznacznie,  czy 

zamawiający  prowadzą  postępowanie  wspólnie  czy  też  Gmina  Wojcieszów  prowadzi  je  na 

rzecz  innych  zamawiających  należy  stwierdzić,  że  jak  wynika  z  porozumienia  w  sprawie 

przygotowania i prowadzenia postępowania oraz udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki 

na zadaniu odbiór odpadów komunalnych zmieszanych oraz selektywnie zebranych z terenów 

zamieszkałych  oraz  terenów  częściowo  zamieszkałych  i  niezamieszkałych  z  dnia  6  czerwca 

2022  r. 

przygotowanie  i  prowadzenie  postępowania  zostało  powierzone  Gminie  Wojcieszów 

(§1 i §2). Ww. porozumienie zostało zawarte na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Jak 

wynika ze wskazanej podstawy prawnej 

jak i treści porozumienia gminy, które je zawarły, mają 

zamiar  wspólnie  udzielić  zamówienia,  a  do  przygotowania  i  przeprowadzenia  postępowania 

została  wyznaczona  Gmina  Wojcieszów.  Nieścisłość  terminologiczna,  jaka  w  tym  zakresie 


wystąpiła w treści ogłoszenia o zamówienia, nie ma wpływu na wynik postępowania (co stanowi 

warunek  uwzględnienia  odwołania  zgodnie  z  przepisem  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp), 

a z 

pewnością nie zostało to przez odwołującego wykazane. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  niesporządzenia  analizy  potrzeb  i  wymagań  dla  zamawiającego 

wspólnego,  którym  w  tym  przypadku  jest  10  podmiotów  wskazanych  w  ogłoszeniu,  należy 

wskazać,  że  analizy  te  zostały  przygotowane  oddzielnie  dla  poszczególnych  gmin.  Zgodnie 

z przepisem art. 83 ust. 1 ustawy Pzp 

zamawiający publiczny, przed wszczęciem postępowania 

o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość 

zamówienia. Z przepisów ustawy Pzp nie wynika, że w sytuacji takiej jak ma miejsce w tym 

postępowaniu  (tj.  gdy  zamawiający  zamierzają  wspólne  udzielić  zamówienia,  a jeden  z  nich 

przygotowuje i prowadzi postępowanie) analiza potrzeb i wymagań musi zostać sporządzona 

łącznie  dla  wszystkich  zamawiających  w  formie  jednego  dokumentu.  Niezależnie  od  tego 

należy  zauważyć,  że  odwołujący  nie  wykazał  żadnych  konkretnych  rozróżnić  pomiędzy  ww. 

dwoma  sposobami  sporządzenia  analizy  potrzeb  i  wymagań  (łącznie/oddzielnie  dla 

poszczególnych zamawiających), które mogą mieć istotne znaczenia dla tego postępowania i 

stanowić o jego niemożliwej do usunięcia wadzie uniemożliwiającej zawarcie niepodlegającej 

unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  (co  i  tak  nie  stanowi  przedmiotu 

zarzutu). 

Odwołujący  ogólnie  stwierdził,  że  oddzielne  sporządzenie  analiz  nie  uwzględnia 

rodzaju  i wartości  zamówienia,  a  w  konsekwencji  prowadzi  do  błędnych  wniosków 

rozszerzonych  na  wszystkich  zamawiających.  Wśród  zamawiających  są  gminy  o  różnym 

charakterze  tj.  gminy  miejskie,  gminy  wiejskie,  gminy  miejsko 

–  wiejskie  posiadające  swoją 

specyfikę i wymagania, które różnią się, co powinno zostać uwzględnione w analizie; a analizy 

te są identyczne poza trzema tabelami (zawierającymi dane o ilości odpadów, o szacunkowych 

kwotach,  o 

przykładowych  przetargach)  –  z  czego  nie  da  się  wyprowadzić  prawidłowych 

wniosków dla postępowania”. Żadna konkretna argumentacja w tym zakresie nie została jednak 

przedstawiona. 

Wskazanie szacunkowych wartości zamówienia oddzielnie dla poszczególnych 

gmin 

(a  nie  łącznie)  nie  może  być  uznane  za  jakąkolwiek  nieprawidłowość  w  prowadzeniu 

postępowania. Otrzymanie łącznej wartości zamówienia sprowadza się do dokonania prostego 

działania  rachunkowego.  Zarzut,  że  analizy  dotyczą  również  usługi  transportu  odpadów  jest 

niezrozumiały, gdyż zakresem zamówienia objęta jest również usługa transportu odpadów. Raz 

jeszcze należy przypomnieć, że o przedmiocie postępowania nie przesądza nadana mu nazwa. 

W odniesieniu do podniesionej w odwołaniu kwestii braku publikacji porozumienia zawartego 

pomiędzy  gminami  wymaga  zauważenia,  że  odwołujący  nie  wskazał  na  jakiej  podstawie 

prawnej opiera istnienie takiego obowiązku zamawiającego. Na dzień rozpoznania odwołania 

analizy  były  zamieszczone  na  wszystkich  stronach  BIP  gmin,  co  m.in.  wynika  z  dowodów 

złożonych przez przystępującego w postaci wydruków z tych stron.  


Izba pominęła zarzuty dotyczące przyjęcia w analizach błędnego założenia, że procedura in – 

house 

jest  korzystniejsza  dla  zamawiających,  gdyż  kwestia  ta  wychodzi  poza  zakres 

kompetencji  Izby.  Izba  nie  ocenia  działań  zamawiającego  pod  kątem  efektywności  czy 

gospodarności,  a  jedynie  w  zakresie  zgodności  z  przepisami  ustawy  Pzp.  Za  niezrozumiały 

należy uznać zarzut, iż w treści analiz wskazano, że wybrany tryb nie narusza de facto zasad 

konkurencyjności.  Wymaga  przypomnienia,  że  tryb  zamówienia  z  wolnej  ręki  jest  trybem 

niekonkurencyjnym,  a  jego  zastosowanie  wymaga  spełnienia  przesłanek  określonych 

przepisami ustawy Pzp, co podlega ocenie Izby. 

Odnosząc się do twierdzeń odwołującego przedstawionych w ramach zarzutu wprowadzenia 

możliwości stosowania podwykonawstwa, a rzeczywiście zamiaru powierzenia wykonawstwa 

Spółce,  która  nie  ma  możliwości  samodzielnego  –  bez  powierzenia  części  zamówienia 

dotyczącego  głównego  przedmiotu  podwykonawcom  –  wykonania  przedmiotu  zamówienia” 

należy wskazać co następuje: 

Odwołujący  stwierdził,  że  w  przedmiocie  zamówienia  polegającym  na  odbiorze 

transporcie nie można wskazać czynności innych niż główne, a tylko czynności poza 

głównym  przedmiotem  zamówienia  wykonawca  może  zlecić  podwykonawcy.  Po 

pierwsze,  odwołujący  nie  wskazał  żadnego  postanowienia  umowy,  do  którego  zarzut 

ten  miałby  się  odnosić.  Po  drugie,  wskazane  powyżej  rozwiązanie  pozostaje 

zgodności z przepisem art. 214 ust. 9 ustawy Pzp. W myśl tego przepisu wykonawca, 

któremu  udzielono  zamówienia  na  podstawie  ust.  1  pkt  11-13,  nie  może  powierzyć 

wykonania  części  zamówienia  podwykonawcy,  która  dotyczy  głównego  przedmiotu 

zamówienia.  Przewidzenie  postanowienia  stanowiącego  powielenie  ww.  przepisu 

ustawy  Pzp  nie  może  stanowić  jego  naruszenia.  Odrębną  kwestią  jest  zakres  jego 

zastosowania  w  konkretnych  okolicznościach.  O  naruszeniu  tego  przepisu  jak 

postanowienia  umownego  można  zatem  mówić  na  etapie  realizacji  umowy,  co  nie 

podlega kognicji Krajowej Izby Odwoławczej.  

Odwołujący stwierdził, iż zamawiający ma świadomość, że Spółka nie ma możliwości 

samodzielnego wykonania przedmiotu zamówienia, co jest warunkiem koniecznym do 

zastosowania  trybu  z  wolnej  ręki,  ponieważ  nie  dysponuje  odpowiednio  dużym 

zapleczem  sprzętowym  i  osobowym,  co  udowodniła  w  pierwszej  kolejności:  A) 

wielokrotnie  zlecając  w  latach  2019-2021  główny  przedmiot  zamówienia  –  odbiór 

i tr

ansport,  w  skład  którego  wchodzi  także  obsługa  punktów  przeładunkowych,  dzięki 

którym  Spółka  wykazuje  wskaźnik  posiadania bazy w  odległości  60 km  –  co stanowi 

zatem element głównego przedmiotu zamówienia, a także zagospodarowanie odpadów 

–  podwykonawcom  w  różnych  formach,  w  tym  za  pośrednictwem  przetargów  oraz 

współpracy  cywilnoprawnej;  B)  analiza  wymagań  sprzętowych  dla  poszczególnych 


gmin  na 

przestrzeni  ostatnich  3  lat  potwierdza,  że  chcąc  wykonywać  obecne 

zamówienie  Spółka  powinna  posiadać  większy  park  maszynowy  (około  20 

samochodów  o wymaganej  pojemności),  a  nie  14  wymagane  dokumentacją  obecnie 

prowadzonego  postępowania.  Odnosząc  się  do  powyższego  należy  stwierdzić,  że 

przedstawione  przez  odwołującego  twierdzenia  nie  mogą  świadczyć  o  naruszeniu 

przepisów art. 214 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp w zw. z art. 214 ust. 9 ustawy Pzp, jak i 

przepisów art. 216 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 272 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z pkt 1 

ppkt 2 załącznika nr 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 

grudnia  2020  r.  w 

sprawie  ogłoszeń  zamieszczanych  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych.  Pierwszy  z 

wymienionych  przepisów  określa  przesłanki  zastosowania 

trybu  zamówienia  z  wolnej  ręki  (ww.  twierdzenia  nie  dotyczącą  tych  przesłanek), 

a w odniesieniu do drugiego aktualna pozostaje argumentacja przedstawiona w punkcie 

pierwszym.  Przepisy  art. 216  ust.  1  oraz  art.  272  ust.  1  ustawy  Pzp 

dotyczą 

zamieszczania ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych, a zgodnie z pkt 1 ppkt 2 

załącznika  nr  2  ww. rozporządzenia  ogłoszenie o  zamiarze  zawarcia  umowy  zawiera 

nazw

ę zamówienia publicznego nadaną przez zamawiającego. Ciężko zatem odnieść 

się twierdzeń odwołującego, jeżeli nie można ich powiązać z przepisami ustawy Pzp, 

które zdaniem odwołującego zamawiający miałby naruszyć. Jedynie zatem dodatkowo 

należy  zauważyć,  że  ww.  twierdzenia  nie  zostały  przez  odwołującego  udowodnione. 

szczególności  dotyczy  to  twierdzenia,  że  wykonawca  realizujący  umowę  winien 

posiadać  większy  park  maszynowy.  Należy  podkreślić,  że  istotne  znaczenie  mają 

zasoby  obecnie  posiadane  przez  wykonawcę,  a  nie  zasoby,  którymi  dysponował 

w poprzednich latach.  

Zarzut 

przyjęcia przez zamawiającego błędnej metody wyliczenia wskaźnika progu ponad 90% 

działalności kontrolowanej przez podmioty powierzające poprzez przyjęcie danych (w dodatku 

niepełnych) dotyczących średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia 

(analiza historyczna), podczas gdy są one z uwagi na przeprowadzoną reorganizację Spółki 

nieadekwatne i Zamawiający zobowiązany był w związku z tym do sporządzenia wiarygodnych 

prognoz  handlowych 

został  oparty  na  błędnym  założeniu,  tj.  że  sam  fakt  przeprowadzenia 

reorganizacji  implikuje 

konieczność  wyliczenia  ww.  wskaźnika  na  podstawie  prognoz 

handlowych, a nie danych historycznych. Zgodnie z przepisem art. 214 ust. 5 ustawy Pzp do 

obliczania procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b 

i pkt 

14  lit.  c,  uwzględnia  się  średni  przychód  osiągnięty  przez  osobę  prawną  lub 

zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające 

udzielenie zamówienia. Natomiast zgodnie z przepisem art. 214 ust. 6 ustawy Pzp w przypadku 

gdy  ze  względu  na  dzień  utworzenia  lub  rozpoczęcia  działalności  przez  osobę  prawną  lub 


zamawiającego  lub  reorganizację  ich  działalności  dane  dotyczące  średniego  przychodu  za 

lata  poprzedzające  udzielenie  zamówienia  są  niedostępne  lub  nieadekwatne,  procent 

działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 lit. b, pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b i pkt 14 lit. c, ustala się 

za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych. Jak zatem wynika z drugiego z przywołanych 

powyżej przepisów podstawę obliczenia procentu działalności, o którym mowa w art. 214 ust. 5 

ustawy Pzp, powinny 

stanowić prognozy handlowe, jeżeli dane dotyczące średniego przychodu 

za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia są nieadekwatne, co może być spowodowane 

reorganizacj

ą działalności osoby prawnej lub zamawiającego. Nie oznacza to jednak, że każda 

reorganizacja  działalności  któregokolwiek  z  tych  podmiotów  skutkuje  obowiązkiem  ustalenia 

ww. procentu działalności za pomocą prognoz handlowych, a tylko taka reorganizacja, której 

wynikiem 

jest nieadekwatność danych historycznych. Stawiając taki zarzut odwołujący winien 

by  zatem  wskazać  (i  udowodnić)  okoliczności  potwierdzające,  że  dokonana  reorganizacja 

działalności  przystępującego  spowodowała  nieadekwatność  danych  dotyczących  średniego 

przychodu  za 3  lata  poprzedzające udzielenie zamówienia.  Takie okoliczności  nie  zostały  w 

odwołaniu  wskazane.  Odwołujący  ograniczył  się  wyłącznie  do  wskazania  okoliczności,  które 

mają potwierdzać fakt przeprowadzonej reorganizacji (str. 45 i 46 odwołania), a nie że wskutek 

dokonanej reorganizacji dane historyczne stały się nieadekwatne. Zasadność podniesionego w 

tym zakresie zarzutu nie została zatem przez odwołującego wykazana.  

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie 

art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy 

Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji. 


Przewodniczący:    

….…………………………... 

……………………………… 

………………………………