KIO 1601/22 WYROK dnia 5 lipca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 07.12.2022

Sygn. akt: KIO 1601/22 
 

WYROK 

  z dnia 5 lipca 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lipca 

2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do 

Pre

zesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  15  czerwca  2022  r.  przez  wykonawcę  Impel 

S.A. z siedzibą we Wrocławiu

w postępowaniu prowadzonym przez Uniwersytet Łódzki z siedzibą w Łodzi, 

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione 

koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 


Sygn. akt  KIO 1601/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Uniwersytet  Łódzki  –  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.  Usługa  sprzątania  obiektów  i  terenów 

użytkowanych przez Uniwersytet Łódzki. Wartość zamówienia jest większa niż progi unijne. 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

w dniu 10 czerwca 2022 r. pod nr 2022/S 111-312345. 

W  dniu  15  czerwca  2022  r.  wykonawca  Impel  S.A.  wniósł  odwołanie  wobec  treści 

projektowanych postanowień  umowy, zarzucając  Zamawiającemu naruszenie art.  431 i  art. 

439  ust.  1  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  353(1)  Kc,  poprzez  ustalenie  postanowień  o  zasadach 

wprowadzania  odpowiednich  zmian  wysokości  wynagrodzenia  wykonawcy,  z  określeniem, 

że  pierwsza  waloryzacja  wynagrodzenia  zostanie  dokonana  po  1,5  roku  obowiązywania 

umowy. 

Odwołujący  wskazał, że  termin realizacji  umowy  o  przedmiotowe  zamówienie został 

ustalony  przez  Zamawiającego,  zgodnie  SWZ,  na  okres  36  miesięcy  od  daty  podpisania 

umowy 

i  przywołał  treść  art.  439  ustawy  Pzp,  nakazującego,  w  przypadku  umów 

zawieranych  na  okres  dłuższy  wniż  12  miesięcy,  wprowadzenie  postanowień  dotyczących 

zasad wprowadzenia zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku 

zmiany ceny materia

łów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.   

Odwołujący  podał,  że  Zamawiający  w  §  13  ust.  3  pkt  6  projektu  umowy  przewidział 

możliwość waloryzacji wynagrodzenia umownego w odniesieniu do cen i materiałów poprzez 

wprowadzenie do projektu umowy nast

ępujących zapisów:   

(…)  stosownie  do  treści  art.  439  ust.  1  ustawy  Pzp  zmiana  maksymalnych  cen 

jednostkowych  określonych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy,  może  nastąpić  w  przypadku 

zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, przy czym:  

a)  poziom  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  uprawniający  strony  umowy  do  żądania 

zmiany maksymalnych cen jednostkowych określonych w Załączniku nr 1a do umowy wynosi 

b)  pierwsza  zmiana  maksymalnych  cen  jednostkowych  określonych  w  Załączniku  nr  1a  do 

umowy  może  nastąpić  po  upływie  12  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  i  począwszy  od 

kolejnego  miesiąca  po  opublikowaniu  w  Dzienniku  Urzędowym  przez  Prezesa  Głównego 

Urzędu  Statystycznego  komunikatu  w  sprawie  wskaźnika  cen  towarów  i  usług 

konsumpcyjnych.  


Sygn. akt  KIO 1601/22 

c)  zmiana  maksymalnych  cen  jednostkowych  określonych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy 

może nastąpić nie częściej niż 1 raz na 12 miesięcy trwania umowy, z uwzględnieniem pkt 

b).  

d)  zmiana  maksymalnych  cen  jednostkowych  zawartych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy 

na

stąpi o wartość wskaźnika, o którym mowa w pkt b).  

e) waloryzacja maksymalnych cen jednostkowych określonych w Załączniku nr 1a do umowy 

może  nastąpić  pod  warunkiem,  że  zmiana  cen  związanych  z  realizacją  zamówienia  ma 

rzeczywisty wpływ na koszt wykonania niniejszej umowy.  

f)  W  sytuacji  wystąpienia  okoliczności  uprawniających  do  zmiany  maksymalnych  cen 

jednostkowych  określonych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy,  strony  nawzajem  są  względem 

siebie  uprawnione  do  złożenia  pisemnego  wniosku  o  zmianę  umowy  w  zakresie  płatności 

dotyczących  okresu,  za  który  waloryzacja  ma  nastąpić.  Wniosek  powinien  zawierać 

wyczerpujące  uzasadnienie  faktyczne  i  wskazanie  odpowiedniego  wskaźnika  GUS, 

będącego  podstawą  takiego  żądania  wraz  z  potwierdzeniem,  że  nastąpiła  jego  zmiana 

uzasad

niająca żądanie. Ponadto wraz z wnioskiem należy podać dokładne wyliczenie kwoty 

wynagrodzenia  po  zmianie  umowy,  w  szczególności  należy  wykazać  związek  pomiędzy 

wnioskowaną kwotą zmiany wynagrodzenia a wpływem zmiany kosztów realizacji umowy na 

kalkulację  maksymalnych  cen  jednostkowych  zawartych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy. 

Ponadto w przypadku żądania podwyższenia maksymalnych cen jednostkowych określonych 

w  Załączniku  nr  1a  do  umowy,  należy  również  przedstawić  dowody  ich  poniesienia 

zwiększonej wysokości.  

4. Ewentualne zmiany umowy wyszczególnione w ust. 3 pkt 1 – 6, pod rygorem nieważności, 

wymagają formy pisemnej, w postaci aneksu.  

5.  Wykonawca,  którego  maksymalne  ceny  jednostkowe  określone  w  Załączniku  nr  1a  do 

umowy zostały zmienione zgodnie z ust. 3 pkt 6, zobowiązany jest do zmiany wynagrodzenia 

przysługującego  podwykonawcy,  z  którym  zawarł  umowę,  w  zakresie  odpowiadającym 

zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy.  

Odwołujący podniósł, że podczas prac nad ustawą Pzp wielokrotnie wskazywano, że 

przepisy nowej ustawy mają przede wszystkim na celu wprowadzenie regulacji, która będzie 

zmierzała  do  lepszego  wyważenia  interesów  stron  umowy  o  zamówienie  publiczne. 

Narzędziami,  które  miały  temu  służyć,  są  postanowienia  dotyczące  umów  o  zamówienie 

publiczne, w szczególności przepis określający obowiązkowe klauzule umowne, przepis art. 

433  ustawy  Pzp,  określający  klauzule  niedozwolone,  czy  art.  439  ustawy  Pzp  dotyczący 

obowiązkowej waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy.  


Sygn. akt  KIO 1601/22 

Zdaniem  O

dwołującego,  w  niniejszej  sprawie  nie  wszystkie  zasady  wynikające 

przepisów  ustawy  zostały  wprowadzone  do  umowy.  Treść  §  13  ust.  3  pkt  6  jest 

nieprecyzyjna.  Zamawiający  nie  wskazuje,  czy  zmiana  wynagrodzenia  w  odniesieniu  do 

odpowiedniego  wskaźnika  w  komunikacie  ogłaszanym  przez  Prezesa  Głównego  Urzędu 

Statystycznego odnosić się będzie do wartości miesięcznej, kwartalnej czy rocznej.  Daje to 

Zamawiającemu  możliwość  dowolnej  interpretacji  w  zakresie  rozpatrzenia  wniosku                   

o waloryzację wynagrodzenia w zakresie cen i materiałów co narusza postanowienia art. 439 

Ustawy.  Odwołujący  zaznaczył,  że  waloryzacja  dopuszczalna  jest  po  12  miesiącach, 

kolejna  waloryzacja  nastąpić  może  po  upływie  12  miesięcy.  Zważywszy  na  fakt,  że 

waloryzacja ma obowi

ązywać od miesiąca następującego po miesiącu publikacji wskaźnika, 

to gdyby przyjąć, że chodzi o wskaźnik roczny, to pierwszą waloryzację wykonawca otrzyma 

po  1,5  roku  (umowa  ma  być  realizowana  od  1  sierpnia  2022  r.,  a  roczny  wskaźnik  jest 

publikowany z re

guły w styczniu roku następnego po roku badanym).  

Odwołujący podniósł, że postanowienia umowy ukształtowane przez Zamawiającego 

w istotny sposób naruszają ratio legis art. 439 ust. 1 ustawy Pzp, gdyż konstrukcja prawna, 

jaką  Zamawiający  wprowadził  do  umowy,  przerzuca  wszystkie  ryzyka  na  wykonawców.  To 

wyłącznie  wykonawca  będzie  zobowiązany  do  poniesienia  ryzyka,  związanego  z  realizacją 

umowy po kosztach oszacowanych w dniu składania oferty, tj. na ok 1,5 roku po rozpoczęciu 

umowy.    Zamawiający  zaś  nie  ponosi  żadnego  ryzyka  takiego  działania,  gdyż  zawierając 

umowę w 2022 r., niejako gwarantuje sobie stawki świadczenia usług po cenach z roku 2022 

bez uwzględnienia ryzyka zmian oraz inflacji, czy innych wahań na rynku, który jest bardzo 

podatny na wszelkie zmi

any w światowej gospodarce.  

Odwołujący  podniósł,  że  naczelną  zasadą  przy  budowaniu  klauzul  waloryzacyjnych 

powinno być uczciwe uprzedzenie wykonawców już w treści umowy, o zamiarze waloryzacji 

wartości  świadczenia  i  wskazanie  według  jakich  kryteriów  będzie  to  następowało. 

Zamawiający  winien  stworzyć  taki  mechanizm,  który  obu  stronom  da  pewność,  co  do 

czynników, które mogą mieć wpływ na zmianę wartości świadczenia i które dzięki temu nie 

będą  zarzewiem  sporu.  W  dzisiejszych  realiach  poziom  inflacji  zmienia  się  bardzo 

dynamicznie  i  osiąga  rekordowe  wielkości,  jeśli  chodzi  o  wzrost  cen,  co  sprawia,  że 

gwarancja  rentowności  kontraktu  zależy  w  dużej  mierze  od  jasno  określonych  warunków 

waloryzacji  wynagrodzenia.  Potencjalny  wykonawca  pozbawiony  możliwości  zmiany 

wynagrodzenia  przy  tak  szybko  galopującym  wzroście  cen  mógłby  bowiem  ponieść  stratę, 

pomimo rzetelnej kalkulacji cen w momencie składania oferty. Takie działanie sprzeciwia się 

ustawie,  a  co  za  tym  idzie  zasada  swobody  umów  w  tym  zakresie  ulega  ograniczeniu 

oparciu  o  art.  353(1)  KC.  Swoboda  kształtowania  postanowień  umowy  ulega 

ograniczeniom  wynikającym  z  ustawy.  Takim  przepisem  jest  art.  439  ustawy  Pzp,  gdyż 


Sygn. akt  KIO 1601/22 

Zamawiający  ma  bezwzględny  obowiązek  wprowadzenia  do  umowy  postanowień 

dotyczących waloryzacji wynagrodzenia w przypadku umowy zawartej na okres dłuższy, niż 

12  miesięcy  oraz  dokonania  waloryzacji  wynagrodzenia.  Ponadto,  takie  działanie 

zamawiającego  przeczy  także  zasadzie  współdziałania  Zamawiającego  i  wykonawcy  przy 

realizacji  zamówienia  publicznego  (art.  431  ustawy  Pzp).  Podstawowym  obowiązkiem 

umownym Zamawiającego w przypadku przedmiotowego zamówienia jest obowiązek zapłaty 

wynagrodzenia  za  zrealizowane  usługi,  zatem  Zamawiający  powinien  współdziałać 

wykonawcą  w  sposób  lojalny  (tj.  niemający  na  celu  wykorzystania  silniejszej  pozycji 

Zamawiającego  w  stosunku  zobowiązaniowym)  oraz  w  sposób  zmierzający  do  zapłaty 

wynagrodzenia w wysokości, która jest ekwiwalentna do przedmiotu zamówienia i pozwoli na 

pokrycie  niezbędnych  kosztów,  związanych  z  realizacją  usługi.  W  przypadku 

przedmiotowego zamówienia, Zamawiający przerzucił wszelkie ryzyka, związane z realizacją 

zamówienia na wykonawcę.  

Konkludując  Odwołujący  stwierdził,  że  Zamawiający  ukształtował  przedmiotowy 

stosunek umowny w sposób naruszający podstawowe zasady prawa zamówień publicznych 

(zasada  współdziałania),  prawa  cywilnego  (zasada  swobody  umów),  a  także  stanowiący 

obejście  przepisów  art.  439  ust.  1  ustawy  Pzp,  a  co  za  tym  idzie  –  postanowienia  umowy 

takim brzmieniu nie powinny być akceptowane i powinny ulec zmianie.  

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  wykreślenia  §  13  ust.  3  pkt  6 

projektu umowy dla wszystkich części i wpisanie w jego miejsce postanowień o treści: 

Strony zobowiązują się dokonać zmiany  wysokości  wynagrodzenia należnego  Wykonawcy, 

którym mowa w § 8 ust. 1 umowy w formie pisemnego aneksu, każdorazowo w przypadku 

zmiany  cen  materiałów  i  kosztów,  związanych  z  realizacją  przedmiotu  umowy  (dalej  także 

jako „indeksacja wynagrodzenia”), na następujących zasadach:  

a)  zmiany do

konywane będą w oparciu o kwartalne wskaźniki wzrostu cen towarów i usług 

konsumpcyjnych, ogłaszane w komunikatach Prezesa GUS.   

b) 

zmiany  mogą  zostać  wprowadzone  na  wniosek  Strony  nie  wcześniej  niż  po  upływie 

miesięcy od dnia zawarcia Umowy -, przy czym zmiana jest dopuszczalna:  

−  w  przypadku  pierwszej  indeksacji  -  jeśli  wskaźnik  cen  towarów  i  usług 

konsumpcyjnych,  o  którym  mowa  w  ppkt.  a)  za  kwartał,  poprzedzający  kwartał 

złożenia  wniosku  o  indeksację  wynagrodzenia,  wzrośnie  lub  spadnie  o  min.  1% 

w stosunk

u do wskaźnika z kwartału, w którym przypadał termin składania ofert;  

−  w  przypadku  każdej  kolejnej  indeksacji  -  jeśli  wskaźnik  cen  towarów  i  usług 

konsumpcyjnych,  o  którym  mowa  w  ppkt.  a)  za  kwartał  poprzedzający  kwartał 


Sygn. akt  KIO 1601/22 

złożenia  wniosku  o  indeksację  wynagrodzenia,  wzrośnie  lub  spadnie  o  min.  1% 

stosunku do wskaźnika z kwartału, w którym nastąpiła ostatnia indeksacja;   

c) 

Strony  mogą  występować  z  wnioskami  o  indeksację  wynagrodzenia  nie  częściej,  niż 

jeden raz na 3 miesiące;  

d)  suma  zmian  wynagrodzenia  Wykonawcy  w  wyniku  indeksacji,  wprowadzonych  w  trakcie 

obowiązywania Umowy, nie może przekroczyć 10 % wynagrodzenia, o którym mowa w § 

8 ust. 1.   

e) 

zmiany umowy wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba  ustaliła,  że  w  §  13  ust.  3  pkt  6  projektu  umowy  (załącznik  nr  5  do  SWZ) 

Zamawiający określił następujące zasady waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy: 

Poza  przypadkami  określonymi  w  §  13  ust.  2  umowy,  Zamawiający  dopuszcza  zmiany 

postanowień zawartej umowy w opisanych niżej okolicznościach: 

stosownie do treści art. 439 ust. 1 ustawy Pzp zmiana maksymalnych cen jednostkowych 

określonych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy,  może  nastąpić  w  przypadku  zmiany  ceny 

materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, przy czym: 

a)   poziom zmiany ceny materia

łów lub kosztów uprawniający strony umowy do żądania 

zmiany maksymalnych cen jednostkowych określonych w Załączniku nr 1a do umowy 

wynosi 10%; 

b)   

pierwsza zmiana maksymalnych cen jednostkowych określonych w Załączniku nr 1a 

do  umowy  może  nastąpić  po  upływie  12  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy 

począwszy od kolejnego miesiąca po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym przez 

Prezesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego  komunikatu  w  sprawie  wskaźnika  cen 

towarów i usług konsumpcyjnych. 


Sygn. akt  KIO 1601/22 

c)   zmiana maksymalnych cen jedno

stkowych określonych w Załączniku nr 1a do umowy 

może  nastąpić  nie  częściej  niż  1  raz  na  12  miesięcy  trwania  umowy, 

uwzględnieniem pkt b). 

d)  

zmiana maksymalnych cen jednostkowych zawartych w Załączniku nr 1a do umowy 

nastąpi o wartość wskaźnika, o którym mowa w pkt b). 

e)  

waloryzacja  maksymalnych  cen  jednostkowych  określonych  w  Załączniku  nr  1a  do 

umowy  może  nastąpić  pod  warunkiem,  że  zmiana  cen  związanych  z  realizacją 

zamówienia ma rzeczywisty wpływ na koszt wykonania niniejszej umowy. 

f)   W  sytuacji 

wystąpienia  okoliczności  uprawniających  do  zmiany  maksymalnych  cen 

jednostkowych  określonych  w  Załączniku  nr  1a  do  umowy,  strony  nawzajem  są 

względem  siebie  uprawnione  do  złożenia  pisemnego  wniosku  o  zmianę  umowy 

zakresie płatności dotyczących okresu, za który waloryzacja ma nastąpić. Wniosek 

powinien zawierać wyczerpujące uzasadnienie faktyczne i wskazanie odpowiedniego 

wskaźnika  GUS,  będącego  podstawą  takiego  żądania  wraz  z  potwierdzeniem,  że 

nastąpiła  jego  zmiana  uzasadniająca  żądanie.  Ponadto  wraz  z  wnioskiem  należy 

podać 

dokładne 

wyliczenie 

kwoty 

wynagrodzenia 

po 

zmianie 

umowy, w 

szczególności  należy  wykazać  związek  pomiędzy  wnioskowaną  kwotą 

zmiany  wynagrodzenia 

a  wpływem  zmiany  kosztów  realizacji  umowy  na  kalkulację 

maksymalnych cen jednostkowych za

wartych w Załączniku nr 1a do umowy. Ponadto 

w  przypadku  żądania  podwyższenia  maksymalnych  cen  jednostkowych  określonych 

w  Załączniku  nr  1a  do  umowy,  należy  również  przedstawić  dowody  ich  poniesienia 

zwiększonej wysokości. 

Zgodnie z art. 439 ustawy Pzp: 

1.  ustawy  Pzp,  u

mowa,  której  przedmiotem  są  roboty  budowlane  lub  usługi,  zawarta  na 

okres dłuższy niż 12 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian 

wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany ceny materiałów lub 

kosztów związanych z realizacją zamówienia.  

2. W umowie określa się:  

1)  poziom  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów,  o  których  mowa  w  ust.  1,  uprawniający 

strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia oraz początkowy termin ustalenia zmiany 

wynagrodzenia;  

2) sposób ustalania zmiany wynagrodzenia:  


Sygn. akt  KIO 1601/22 

a)  z  użyciem  odesłania  do  wskaźnika  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów, 

szczególności  wskaźnika  ogłaszanego  w  komunikacie  Prezesa  Głównego  Urzędu 

Statystycznego lub  

b)  przez  wskazanie  innej  podstawy,  w  szczególności  wykazu  rodzajów  materiałów  lub 

kosztów,  w  przypadku  których  zmiana  ceny  uprawnia  strony  umowy  do  żądania  zmiany 

wynagrodzenia;  

3)  sposób  określenia  wpływu  zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  na  koszt  wykonania 

zamówienia  oraz  określenie  okresów,  w  których  może  następować  zmiana  wynagrodzenia 

wykonawcy;  

4)  maksymalną  wartość  zmiany  wynagrodzenia,  jaką  dopuszcza  zamawiający  w  efekcie 

zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia.  

3. Jeżeli umowa została zawarta po upływie 180 dni od dnia upływu terminu składania ofert, 

początkowym terminem ustalenia zmiany wynagrodzenia jest dzień otwarcia ofert, chyba że 

zamawiający określi termin wcześniejszy.  

Stosownie  do  art.  353(1)  Kc  s

trony  zawierające  umowę  mogą  ułożyć  stosunek 

prawny  według  swego  uznania,  byleby  jego  treść  lub  cel  nie  sprzeciwiały  się  właściwości 

(naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. 

Art. 431 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający i wykonawca wybrany w postępowaniu 

o  udzielenie  zamówienia  obowiązani  są  współdziałać  przy  wykonaniu  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego, zwanej dalej „umową”, w celu należytej realizacji zamówienia. 

W  ocenie  Izby  Zamawiający,  określając  zasady  waloryzacji  wynagrodzenia 

wykonawcy, nie naruszył przywołanych wyżej przepisów. 

Odnosząc  się  do  zarzutów  odwołania  w  pierwszej  kolejności  podkreślić  należy,  że 

odwołania  dotyczące  projektowanych  postanowień  umowy,  tak  jak  dotyczące  każdej  innej 

czynności  lub  zaniechania  zamawiającego,  służą  ochronie  wykonawców  przed  działaniami 

niezgodnymi  z 

przepisami  prawa  (art.  513  pkt  1  i  2  ustawy  Pzp),  a  Izba  może  uwzględnić 

odwołanie  wyłącznie  w  sytuacji,  gdy  stwierdzi  niezgodność  projektowanego  postanowienia 

umowy z 

wymaganiami wynikającymi z przepisów ustawy (art. 554 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp). 

Nie  korzystają  zatem  z  ochrony  prawnej  dążenia  wykonawców  ukierunkowane  jedynie  na 

ukształtowanie  korzystniejszej  dla  siebie  treści  przyszłej  umowy,  jeżeli  treść  nadana  przez 

Zamawiającego  nie  narusza  obowiązujących  przepisów.  Podniesione  przez  Odwołującego 

zarzuty  nie  zmierzają  –  zdaniem  Izby  –  do  wyeliminowania  działań  Zamawiającego 


Sygn. akt  KIO 1601/22 

naruszających przepisy prawa, ale jedynie do nadania postanowieniom umowy dotyczącym 

waloryzacji wynagrodzenia treści korzystniejszej dla wykonawcy.  

Po pierwsze, 

zaskarżone postanowienia umowy nie naruszają przepisów art. 439 ust. 

1 i 2 ustawy Pzp. 

Zamawiający zamieścił w projekcie umowy postanowienia dotyczące zasad 

wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany 

ceny  materiałów  lub  kosztów  związanych  z  realizacją  zamówienia,  a  postanowienia  te 

zawierają wszystkie elementy wymagane art. 439 ust. 2 ustawy. Zaznaczenia wymaga przy 

tym,  że  ww.  przepis  wyznacza  minimalny  zakres  postanowień  waloryzacji  wynagrodzenia, 

nie  określa  natomiast  konkretnych  zasad  tej  waloryzacji,  które  pozostawione  zostały  do 

decyzji zamawiającego. 

Podkreślić  należy,  że  zarzuty  odwołania  zostały  oparte  na  niezasadnej  tezie,  że 

pierwsza  waloryzacja  wynagrodzenia 

może  zostać  dokonana  po  1,5  roku  obowiązywania 

umowy

. W ocenie Izby twierdzenie to nie ma żadnego oparcia w brzmieniu § 13 ust. 3 pkt 6 

projektu umowy. Zgodnie bowiem z 

§ 13 ust. 3 pkt 6 ppkt b projektu umowy pierwsza zmiana 

maksymalnych cen jednostkowych określonych w Załączniku nr 1a do umowy może nastąpić 

po  upływie  12  miesięcy  od  dnia  zawarcia  umowy  i począwszy  od  kolejnego  miesiąca  po 

opublikowaniu  w  Dzienniku  Urzędowym  przez  Prezesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego 

komunikatu  w  sprawie  wskaźnika  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych.  Odwołujący 

całkowicie  bezpodstawnie  utożsamia  komunikat,  o  którym  mowa  w  §  13  ust.  3  pkt  6  ppkt 

b projektu umowy z komunikatem 

w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług 

konsumpcyjnych

. Interpretacja taka jest nieuprawniona, biorąc pod uwagę, że postanowienia 

u

mowy jasno wskazują na możliwość waloryzacji wynagrodzenia po upływie 12 miesięcy od 

dnia  zawarcia  umowy 

i  w  żaden  sposób  nie  odwołują  się  do  średniorocznego  wskaźnika 

inflacji 

oraz  konieczności  oczekiwania  na  jego  publikację.  Z  powyższego  wynika,  że 

wykon

awca  będzie  uprawniony  do  waloryzacji  wynagrodzenia  po  12  miesiącach, 

a waloryzacja  ta  zostanie  ustalona  w  oparciu 

o  aktualny  wskaźnik  inflacji.  W  związku 

powyższym  zarzuty  wywodzone  z  tezy  o  dopuszczalności  waloryzacji  wynagrodzenia 

dopiero po upływie 1,5 roku obowiązywania umowy już tylko z tego powodu należy uznać za 

niezasadne. 

W  tej sytuacji  na marginesie jedynie wskazać  należy,  że nawet  gdyby  Zamawiający 

określił w projektowanych postanowieniach umowy, że pierwsza waloryzacja wynagrodzenia 

może  zostać  dokonana  po  1,5  roku  obowiązywania  umowy,  nie  mogłoby  być  to 

automatycznie  postrzegane  jako  naruszenie  przepisów  ustawy.  Przepisy  te  nie  określają 

bowiem  terminu  pierwszej  waloryzacji  wynagrodzenia,  nakazują  jedynie,  aby  umowa 

zawierana na okres dłuższy niż 12 miesięcy, określała zasady takiej waloryzacji, co jednak 

nie o

znacza, że waloryzacja taka musi nastąpić od razu po 12 miesiącach.  


Sygn. akt  KIO 1601/22 

Za  oczywiście  niezasadne  należy  uznać  stanowisko  Odwołującego  prezentowane 

podczas  rozprawy,  zgodnie z  którym  nawet  w  sytuacji,  gdy  wykonawca uzyskuje  prawo do 

waloryzacji  wynagrodzenia  po  12  miesiącach  obowiązywania  umowy,  należy  to  uznać  za 

niezgodne  z  przepisami ustawy,  biorąc  pod  uwagę  niepewną  sytuację  gospodarczą,  z  jaką 

obecnie mamy do czynienia. Odnosząc się do tego stanowiska po pierwsze wskazać należy, 

że  zgodnie  z  art.  439  ust.  1  ustawy  Pzp,  obowiązek  zawarcia  w  umowie  klauzuli 

waloryzacyjnej  dotyczy  wyłącznie  umów  na  roboty  budowlane  lub  usługi,  zawieranych  na 

okres dłuższy niż 12 miesięcy. Oznacza to, że ustawodawca uznał okres do 12 miesięcy za 

dający możliwość odpowiedniego skalkulowania ryzyka związanego z sytuacją gospodarczą. 

Skoro  umowa  zawierana  na  okres  do  12  miesięcy  nie  musi  zawierać  klauzul 

waloryzacyjnych, to nie sposób twierdzić, że umowa zawierana na okres dłuższy musi taką 

waloryzację  dopuszczać  wcześniej  niż  po  12  miesiącach.  Odnosząc  się  natomiast  do 

twierdzeń  Odwołującego  o  nadzwyczaj  dużym  ryzyku  gospodarczym  obecnie  zawieranych 

umów, wskazać należy, że wprowadzenie do umowy postanowień zgodnych z art. 439 ust. 

ustawy Pzp ma właśnie za zadanie niwelowanie takiego ryzyka. Gdyby natomiast sytuacja 

gospodarcza  pogorszyła  się  w  sposób  nadzwyczajny,  istotnie  odbiegający  od  obecnych 

prognoz  ekonomicznych, 

które przecież można i powinno się uwzględnić przy kalkulowaniu 

cen, 

to  wykonawca  byłby  uprawniony  do  dochodzenia  zmiany  wysokości  świadczenia  na 

zasadach określonych w art. 357(1) §  1 Kc, który stanowi, że jeżeli z powodu nadzwyczajnej 

zmiany  stosunków  spełnienie  świadczenia  byłoby  połączone  z  nadmiernymi  trudnościami 

albo  groziłoby  jednej  ze  stron  rażącą  stratą,  czego  strony  nie  przewidywały  przy  zawarciu 

umowy,  sąd  może  po  rozważeniu  interesów  stron,  zgodnie  z  zasadami  współżycia 

społecznego,  oznaczyć sposób  wykonania zobowiązania,  wysokość świadczenia lub  nawet 

orzec o rozwiązaniu umowy. 

Odnosząc się do wskazanego w kwalifikacji prawnej zarzutu przepisu art. 353(1) Kc 

stwierdzić należy, że Odwołujący nie wykazał, aby swoboda Zamawiającego w kształtowaniu 

zaskarżonych  postanowień  przekraczała  granice  wyznaczone  tym  przepisem.  Wniosek  jaki 

wynika z uzasadnienia tego zarzutu 

jest tylko taki, że zakwestionowane postanowienia są dla 

wykonawcy niekorzystne, 

gdyż wiążą się dla niego z określonym ryzykiem, czego jednak nie 

można utożsamiać z naruszeniem przepisów ustawowych. Ryzyko to dla okresu pierwszych 

12 miesięcy jest bowiem możliwe do oszacowania i nie przekracza ustawowych granic, poza 

którymi należy wykonawcy zapewnić narzędzia służące jego zniwelowaniu. 

Za  nietrafne 

należy  również  uznać  twierdzenie  Odwołującego,  jakoby  zaskarżona 

klauzula  waloryzacyjna  naruszała  przepis  art.  431  ustawy  Pzp.  Zauważenia  wymaga,  że 

przepis ten dotyczy nie tyle umownego określenia praw i obowiązków stron, co sposobu ich 

wykonywania  na  etapie  realizacji  umowy,  tj.  obo

wiązku  takiego  zachowywania  się,  aby  nie 


Sygn. akt  KIO 1601/22 

utrudniać  drugiej  stronie  spełniania  i  przyjmowania  świadczeń.  Nie  sposób  uznać,  że 

Zamawiający,  opisując  w  projektowanych  postanowieniach  umowy  zasady  waloryzacji 

wynagrodzenia  wykonawcy  (i  czyniąc  to  w  zgodzie  z  przepisami  ustawy  określającymi 

obwiązki z tym związane) naruszył zasadę współdziałania, o której mowa w art. 431 ustawy 

Pzp. 

Na  koniec  zauważenia  wymaga,  że  sformułowany  w  odwołaniu  wniosek  co  do 

zakresu zmian klauzuli waloryzacyjnej w znacznej mierze nie koresponduje z podniesionymi 

zarzutami  i  wychodzi  daleko  poza  ich  zakres.  Odwołujący  domagał  się  bowiem  nie  tylko 

zmiany  terminu  pierwszej  waloryzacji  (a  tylko  tego  dotyczyły  podniesione  w  odwołaniu 

zarzuty),  ale  również  zmiany  dotyczącej  częstotliwości  waloryzacji,  a  także  daleko  idącej 

modyfikacji  w  zakresie  poziomu 

zmiany  ceny  materiałów  lub  kosztów  uprawniających  do 

żądania  zmiany  wynagrodzenia.  Takie  określenie  żądań  odwołania  należy  uznać  za 

bezpodstawne i nieprawidłowe. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp  oraz 

§  5  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia  30  grudnia  2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. 

U.  z 

2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami 

postępowania Odwołującego. 

Przewodniczący: