Sygn. akt: KIO 1600/22
WYROK
z dnia 30 czerwca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
− w składzie:
Przewodniczący: Ryszard Tetzlaff
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2022 r. w Warszawie,
odwołania
wniesionego do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 czerwca 2022 r. przez
wykonawcę: Comarch Polska S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31864 Kraków w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
ul. Chodkiewicza 30, 85064 Bydgoszcz
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w całości, tzn. tak w zakresie zarzutu naruszenia art. 284
ust. 2
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2021 r. poz. 1129) w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w zw. z art. 266 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129)
poprzez doprowadzenie do sytuacji, w której w wyniku udzielenia odpowiedzi na
pytanie
o wyjaśnienie treści Specyfikacji Warunków Zamówienia
wykonawcy nie są w stanie stwierdzić, jaki minimalny okres
gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego; jak i naruszenia art. 284 ust. 2
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1129) w zw. z art. 240 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w zw. z art. 266 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129)
poprzez doprowadzenie do sytuacji,
w której w związku z udzieleniem
odpowiedzi na pytanie o wyjaśnienie treści Specyfikacji Warunków Zamówienia
kryterium oceny ofert
w zakresie oferowanej przez wykonawcę gwarancji opisane
jest w sposób niejednoznaczny i niezrozumiały oraz
naruszenia art. 284 ust. 2
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w zw.
z art. 266
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.
U. z 2021 r. poz. 1129) oraz art. 284 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w zw. z art. 240 ust. 1 ustawy
z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz.
1129) w zw. z art. 266
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) poprzez zaniechanie udzielenia
odpowiedzi na pytanie nr 3 z dnia 09 czerwca 2022 r. i doprowadzenie do sytuacji,
w której Odwołujący nie ma możliwości zadeklarowania konkretnej wartości
przedłużenia gwarancji w kryterium: Okres gwarancji i rękojmi za wady; nie
wiadomo również, jak Zamawiający będzie przyznawał punkty w świetle udzielonej
przez siebie odpowiedzi na pytanie, z której wynika inny okres maksymalnej
gwarancji, niż z kryteriów oceny ofert i nakazuje Zamawiającemu – Uniwersytet
Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
unieważnienie postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) w
konsekwencji podnoszonych przez O
dwołującego zarzutów, mając na uwadze, że
Z
amawiający w dniu 17 czerwca 2022 r. dokonał otwarcia ofert w
przedmiotowym postępowaniu.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
w Bydgoszczy, ul. Chodkiewicza 30, 85064 Bydgoszcz i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez wykonawcę:
Comarch Polska S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31864 Kraków tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od zamawiającego – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
ul. Chodkiewicza 30, 85064 Bydgoszcz na rzecz wykonawcy: Comarch Polska
S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31864 Kraków kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącą uzasadnione koszty strony
poniesione z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do
art. 579 ust. 1 oraz art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok – w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……….………………………………
Sygn. akt: KIO 1600/22
UZASADNIENIE
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „„Usługa zaprojektowania,
wykonania i
utrzymania systemu informatycznego w ramach projektu współfinansowanego
z UE „Stawiamy na rozwój UKW”, numer referencyjny: UKW/DZP-281-U-28/2022”, zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2022/BZP
00191775/01 z 02.06.2022 r. przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
ul. Chodkiewicza 30, 85064 Bydgoszcz zwane dalej: „Zamawiającym”. Do ww.
postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze. zm.),
zwana dalej:
„NPzp” albo „PZP” albo „p.z.p”. Odpowiedzi na pytania dotyczące Specyfikacji
Istotnych Zamówień zwanych dalej: „SWZ” zostały opublikowane w dniu 10.06.2022 r. na
Dnia 15.06.2022 r.
(wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) odwołanie względem
czynności z 26.04.2022 r. złożył Comarch Polska S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31864 Kraków
zwany dalej:
„Comarch Polska S.A.” albo „Odwołującym”. Kopie odwołania Zamawiający
otrzymał w tym samym dniu (e-mailem). Zarzucił naruszenie:
1) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez
doprowadzenie do sytuacji, w której w wyniku udzielenia odpowiedzi na pytanie o
wyjaśnienie treści SWZ wykonawcy nie są w stanie stwierdzić, jaki minimalny okres
gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego;
2) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez
doprowadzenie do sytuacji, w której w związku z udzieleniem odpowiedzi na pytanie o
wyjaśnienie treści SWZ kryterium oceny ofert w zakresie oferowanej przez wykonawcę
gwarancji opisane jest
w sposób niejednoznaczny i niezrozumiały.
3) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP oraz art. 284 ust. 2
PZP w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez zaniechanie udzielenia
odpowiedzi na pytanie nr 3 z dnia 9.06.2022 r. i doprowadzenie do sytuacji, w której
Odwołujący nie ma możliwości zadeklarowania konkretnej wartości przedłużenia gwarancji
w kryterium: Okr
es gwarancji i rękojmi za wady; nie wiadomo również, jak Zamawiający
będzie przyznawał punkty w świetle udzielonej przez siebie odpowiedzi na pytanie, z której
wynika inny okres maksymalnej gwarancji, niż z kryteriów oceny ofert.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o uwzględnienie niniejszego odwołania
i nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji SWZ zgodnie z żądaniami określonymi
w uzasadnieniu odwołania.
Odwołujący w dniu 09.06.2022 r. zadał Zamawiającemu pytanie o wyjaśnienie treści
SWZ, wnosząc o wskazanie przez Zamawiającego minimalnego wymaganego przez
Zamawiającego okresu zobowiązania wykonawcy w zakresie udzielanej gwarancji:
Zamawiający w dniu 10.06.2022 r. udzielił następującej odpowiedzi na zadane
pytanie:
Zamawiający nie zmodyfikował jednak dokumentacji postępowania tak, aby była
zgodna z udzieloną odpowiedzią na pytanie. W dokumentacji postępowania (Specyfikacji
Warunków Zamówienia i załącznikach do niej) obecnie funkcjonują trzy różne wymagania dla
minima
lnego okresu gwarancji, jaki powinien zostać zaoferowany przez Wykonawcę:
1) W Specyfikacji Warunków Zamówienia, Rozdział IV, punkt 2 określone jest wymaganie
udzielenia 36 miesięcznej gwarancji liczonej od daty odbioru końcowego:
2) W kwestii szczegółowych warunków świadczenia serwisu gwarancyjnego Zamawiający
odsyła do Załącznika nr 5 do SWZ - wzór Umowy (wersja publikowana 10.06.2022 r.), gdzie
w §1 Definicje znajduje się definicja Okresu Gwarancyjnego określająca, że jest to minimum
okres 12 miesi
ęcy, rozpoczynający bieg od dnia Odbioru Końcowego.
3) Natomiast w załączniku nr 1 do SWZ - Formularz Ofertowy, który zgodnie z treścią SWZ
Rozdział IX, pkt 6, Wykonawca składa „w sposób zgodny w treści z załączonym do SWZ
wzorem stanowiącym załącznik nr 1” znajduje się oświadczenie Wykonawcy o udzieleniu
Zamawiającemu bezpłatnej gwarancji i rękojmi na przedmiot zamówienia na okres 24
miesięcy liczony od daty podpisania protokołu odbioru.
W powyższych postanowieniach jedynym spójnym elementem jest zatem jedynie
moment, od którego zaczyna się bieg okresu gwarancyjnego. Moment ten zdefiniowany
został jako data/dzień podpisania protokołu odbioru końcowego. Natomiast minimalny
wymagany okres
świadczenia gwarancji przez Wykonawcę jest definiowany w trzech
różnych okresach: 12 miesięcy, 24 miesięcy lub 36 miesięcy, przy czym te okresy
każdorazowo odnoszą się do minimalnej gwarancji, jakiej zobowiązany jest udzielić
Wykonawca.
Wskazane rozbieżności jednoznacznie wskazują na to, że Zamawiający zaniechał
udzielenia odpowiedzi na pytanie tak, aby zapewnić opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, opisując go za pomocą rozbieżnych wartości swoich
wymagań co ma niebagatelny wpływ na przygotowanie oferty przez wykonawców. Działanie
Zamawiającego narusza zatem dyspozycję art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP
w zw. z art. 266 PZP poprzez doprowadzenie do sytuacji, w której w wyniku udzielenia
odpowiedzi na pytanie o wyjaśnienie treści SWZ wykonawcy nie są w stanie stwierdzić, jaki
minimalny okres gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego.
Ponadto, udzielona odpowiedź wprowadza dalsze niejasności – nie wiadomo
bowiem, jaki okres gwara
ncji jest okresem maksymalnym, możliwym do zaoferowania.
Zamawiający w odpowiedzi na pytanie wprowadził nowe pojęcie „maksimum
36 miesięcy” gwarancji, który to okres nie jest powiązany w żaden sposób w SWZ z okresem
minimalnym lub te
ż z okresem minimalnym i dodanymi do niego okresami punktowanymi
wskazanymi w Rozdziale XVIII SWZ. W powiązaniu z treścią pytania 4.1. prowadzi to do
absurdalnego wniosku, że Zamawiający dopuszcza w przedmiotowym postępowaniu
zaoferowanie jako minimalnego
okresu gwarancji okresu od 12 miesięcy do 36 miesięcy,
przy czym nawet w takiej sytuacji formularz oferty nie posiada miejsca na wpisanie
oferowanego minimalnego okresu gwarancji, a nawet jak wcześniej wskazał Odwołujący
wprost wskazuje, że jest to okres 24 miesięcy.
W związku z taką oceną sytuacji Wykonawca w dniu 13.06.2022 roku zadał kolejne
pytanie, wnosząc o jednoznaczne potwierdzenie, że okres 12 miesięcy jest minimalnym
okresem, jakiego wymaga Zamawiający, i do tego okresu należy dodawać ewentualne
okresy punktowane dodatkowo w kryterium Okres gwarancji i rękojmi za wady. Na zadane
pytanie Zamawiający nie udzielił odpowiedzi do dnia złożenia niniejszego odwołania,
pozostawiając wskazane niejasności dokumentacji postępowania.
Podni
ósł, że ustalenie okresu minimalnego gwarancji jest istotne dla wykonawców
także z uwagi na treść Rozdziału XVIII SWZ Kryteria oceny ofert, wśród których w pkt 4
określono kryterium: Okres gwarancji i rękojmi za wady, które obejmuje zobowiązanie
Wykonawcy do „udzielenia przedłużenia gwarancji jakości na okres” od 3 do 5 lat. W ten
sposób Wykonawca może uzyskać odpowiednio w procesie oceny ofert:
a) 5 pkt za przedłużenie gwarancji jakości do 3 lat
b) 10 pkt za przedłużenie gwarancji jakości do 4 lat
c) 20 pkt za przedłużenie gwarancji jakości do 5 lat.
Obecnie Odwołujący nie ma możliwości zadeklarowania konkretnej wartości
przedłużenia gwarancji w kryterium: Okres gwarancji i rękojmi za wady - z uwagi na
niemożność określenia kosztów świadczenia gwarancji w poszczególnych okresach
punktowanych z uwzględnieniem dodania do nich określonej długości okresu minimalnego
wymaganego przez Zamawiającego gdyż nie ma pewności ile ten okres minimalny wynosi.
Nie wiadomo również, jak Zamawiający będzie przyznawał punkty w świetle
udz
ielonej przez siebie odpowiedzi na pytanie, z której wynika inny (36 miesięczny) okres
maksymalnej gwarancji, niż z kryteriów oceny ofert.
Działanie Zamawiającego narusza zatem nie tylko dyspozycję art. 284 ust. 2 PZP
w zw. z art. 99 ust
. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP, ale także dyspozycję art. 284 ust. 2 PZP
w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez doprowadzenie do sytuacji, w
której w związku z udzieleniem odpowiedzi na pytanie o wyjaśnienie treści SWZ kryterium
oceny ofert w zakresie oferowanej przez wykonawcę gwarancji opisane jest w sposób
niejednoznaczny i niezrozumiały.
Odwołujący wnosił zatem o nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienia udzielonej przez Zamawiającego odpowiedzi na pytanie nr 4.1.; 2)
udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na pytanie 09.06.2022 r., tzn.:
a) określenia przez Zamawiającego, jaki jest minimalny okres wymaganej od wykonawcy
gwarancji;
b) dostosowania dokumentacji postępowania do tej odpowiedzi;
c) zaniechania wprowadzania k
olejnych niejasności do dokumentacji postępowania,
w szczególności poprzez wskazywanie okresu maksymalnego gwarancji, jaki może być
zaoferowany przez wykonawcę, niespójnego z okresami punktowanymi, wskazanymi
w kryterium oceny ofert.
Odwołujący wskazuje również, że Zamawiający zaniechał odpowiedzi na pytanie
Odwołującego nr 3 z dnia 9.06.2022 r. Odwołujący w powołanym pytaniu prosił o
wyjaśnienie, z jakich powodów w dokumentacji postępowania znajdują się postanowienia
dotyczące wynagrodzenia za świadczenie 24miesięcznego serwisu pogwarancyjnego, skoro
z dokumentacji postępowania wynika, że świadczenie tego serwisu nie jest objęte
przedmiotem postępowania. Zamawiający tymczasem w piśmie z dnia 10.06.2022 r.
odpowiedział na przedmiotowe pytanie w sposób, którego w ogóle nie można uznać za
odpowiedź na zadane pytanie, ponieważ stwierdził, że kryterium oceny ofert jest określone
jako „Gwarancja”, a nie jako „Przedłużenie gwarancji” (co na marginesie nie jest do końca
prawdą, ponieważ Zamawiający w odniesieniu do powołanego kryterium oceny ofert
w niektórych miejscach dokumentacji postępowania posługuje się terminem „Gwarancja”,
a w innych „Przedłużenie gwarancji”). Nie ulega zatem wątpliwości, że Zamawiający
całkowicie zaniechał udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie nr 3, czym naruszył
dyspozycję art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP. Odwołujący
wnosi
ł zatem o nakazanie Zamawiającemu udzielenia odpowiedzi na
pytanie nr 3 z 09.06.2022 r.
Zamawiający w dniu 20.06.2022 r. (za pośrednictwem platformy zakupowej) wezwał
wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 NPzp, uczestników postępowania przetargowego do
wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne zgłoszenie przystąpienia nie miało
miejsca.
W dniu 21.06.2022 r. (e-
mailem podpisanym podpisem cyfrowym) Zamawiający
wobec wniesienia odwołań do Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. art. 521 NPzp,
odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania. Stwierdził również, że
odwołanie nie zostało złożone skutecznie i nie niesie za sobą żadnych skutków prawnych.
Odnosząc się do poszczególnych zarzutów Odwołującego stwierdził, że nie
uwzględnia żadnego z trzech i wnosił o ich oddalenie.
Zamawiający oświadcza, że Odwołanie Wykonawcy — Comarch Polska S.A.
z siedzibą w Krakowie zostało złożone nieskutecznie i nie niesie ze sobą żadnych skutków
prawnych. W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż jednym z warunków skutecznego
wniesienia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (dalej KIO) jest uprzednie i skuteczne
przekazanie kopii odwołania Zamawiającemu.
Zgodnie z treścią art. 514 ust. 3 ustawy Pzp domniemywa się, iż Zamawiający mógł
zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli
przekaza
nie odpowiednio odwołania albo jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego
wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Przywołać tu należy również
kwalifikowaną teorię doręczeń, wynikającą z dyspozycji art. 61 S 1 KC, zgodnie z którą
oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do
niei w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Dodatkowo wskazać należy na
treść art. 61 S 2 KC, który określa samodzielną normę zapoznania się z treścią oświadczenia
woli złożonego w postaci elektronicznej. Dlatego z punktu widzenia zamawiającego
najistotniejsze jest jednak faktyczne powzięcie wiadomości o wniesieniu odwołania przez
wykonawcę. Odwołujący powinien kierować się zasadami wskazanym przez Zamawiającego
dotyczącymi sposobu przekazywania informacji, dokumentów, czy oświadczeń. Wykonawca
nie powinien samodzielnie wyszukiwać adresów email na stronie internetowej danej
jednostki i obojętnie na jaki wybrany przez siebie adres e-mail wysyłać kopie odwołania,
uznając, że wysłał dokument prawidłowo, a tak właśnie zrobił Odwołujący.
Wykonawca -
Comarch Polska S.A. złożył odwołanie dnia 15.06.2022 r. na adres
mailowy: [email protected]. E-
mail dotarł do pracownika zajmującego się sortowaniem
poczty na U
niwersytecie, tj. przyjmowaniem i wysyłaniem korespondencji oraz rozdzielaniem
jej do poszczególnych jednostek. Nie jest to adres wskazany w dokumentach postępowania,
przeznaczony do korespondencji pomiędzy Wykonawcą, a Zamawiającym. Należy wskazać,
że Zamawiający jest upoważniony wskazać jedną, właściwą ścieżkę komunikacji
elektronicznej w postępowaniu. Jeżeli tak się stanie, nie jest wówczas zobligowany
sprawdzać, czy wbrew jego zaleceniom, wykonawca nie skorzystał z innej ścieżki
komunikacji np. z poczty e-
mail i sprawdzać wszystkie adresy poczty elektronicznej
funkcjonujące w jednostce, co w przypadku uczelni byłoby niemożliwe, ze
względu na dużą ilość.
Wskazał, że tym, jakie środki komunikacji elektronicznej należy przyjąć jako właściwe
w danym postępowaniu, stanowi art. 67 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią ust. 1 przywołanej
regulacji, zamawiający zamieszcza w ogłoszeniu wszczynającym postępowanie o udzielenie
zamówienia lub konkurs lub w dokumencie zamówienia wszczynającym postępowanie
o udzielenie zamówienia informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu
których będzie komunikował się z wykonawcami lub uczestnikami konkursu. Uwzględnia tam
również informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania
i odbierania korespondencji elektronicznej.
Zamawiający w Ogłoszeniu o zamówieniu oraz w treści SWZ w ust. XII - Sposób
komunikacji w pkt. 3 napisał: „Zawiadomienia, oświadczenia, wnioski lub informacje
Wykonawcy przekazują drogą elektroniczną poprzez Platformę, dostępną pod adresem:
https://platformazakupowa.pl.
”.
Zamawiający wskazał wiec w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości
właściwą i ogólnodostępną ścieżkę komunikacji w postepowaniu.
Powyższe wynika również z praktyki orzeczniczej KIO - zgodnie z wyrokiem KIO
z 18.10.2021 r., sygn. akt:
KIO 2863/21 KIO potwierdziła, że skoro wskazanym przez
zamawiającego środkiem komunikacji była platforma zakupowa, odwołanie (lub jego kopia)
powinno zostać przekazane w pierwszej kolejności z wykorzystaniem tej platformy. KIO
wskazała ponadto, że droga komunikacji za pomocą poczty elektronicznej na wskazany
przez zamawiającego adres e-mail, mogła być jedynie dodatkowa.
Zaznaczył, iż Zamawiający jedyny adres mailowy — wskazał w Ogłoszeniu
o zamówieniu w poz. 1.5.9. Adres poczty elektronicznej: [email protected], na który
również Odwołujący nie wysłał kopii odwołania.
Obowiązek przekazania Zamawiającemu kopii odwołania de lege lata ma przy tym
nie tylko walor informacyjny, daje możliwość uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
od
wołania, zapoznanie się z całością merytorycznego stanowiska Odwołującego przez
Zamawiającego i wykonawców, którzy mogą zgłosić przystąpienie do postępowania
odwoławczego, ma istotne znaczenie (por. post. KIO z 24.06.2010 r., KIO 1129/10).
Zamawiający nie miał takiej możliwości, gdyż ani na maila wskazanego w dokumentach
postępowania, ani na platformie zakupowej nie pojawiła się żadna informacja wskazująca, że
Wykonawca Comarch Polska S.A. wniósł odwołanie. Wykonawca wysłał kopię odwołania, na
najprawdopodobniej przypadkowy adres e-mail znaleziony w Internecie, na stronie
Zamawiającego. Wiedzę na temat wniesionego odwołania Zamawiający powziął dopiero dnia
20.06.2022 r., o godz. 07:54 gdy osoba z zupełnie innej komórki odesłała maila do Działu
Zamówień Publicznych.
Istotnym jest również fakt, iż w dniu 15.06.2022 r. od godziny 10:00 została
wyłączona większości usług dostępnych na serwerach UKW, w tym poczta e-mail UKW. W
związku z tym decyzją JM Rektora pracownicy administracji kończyli pracę o godz. 13:00.
Należy również dodać, że w związku z długim weekendem administracja uczelni nie
pracowała w dniu 17.06.2022 r., więc informacja nie dotarła do Kierownika Zamawiającego
odpowiednio. Wyjątkowo osoba prowadząca niniejsze postępowania, ze względu na
dwukrotne
przesunięcie terminu składania i otwarcia ofert dnia 17.06.2022 r., pracowała
zdalnie. Logując się na platformę zakupową w celu odszyfrowania złożonych ofert, nie miała
wiedzy, że Wykonawca Comarch Polska S.A. wniósł pismo odwoławcze. Gdyby jednak
Wykonawc
a złożył odwołanie zgodnie z zapisami SWZ poprzez platformę zakupową,
Zamawiający mógłby zapoznać się z jego treścią w terminie, przed otwarciem
ofert oraz miałby szansę ustosunkowania się do zarzutów i ewentualnego przesunięcia
terminu
składania i otwarcia ofert.
Dziwi fakt zachowania Odwołującego, biorąc pod uwagę iż doskonale wiedział jaka
jest forma przekazywania informacji Zamawiającemu, bo wszelkie pytania i wnioski kierował
do Zamawiającego prawidłowo, poprzez platformę zakupową. Jeszcze większe zaskoczenie
dla Zamawiającego budzi okoliczność skorzystania z e-maila, który nie był zapisany w
żadnych dokumentach postępowania.
Zaznaczył, że nie mając wiedzy o wniesionym odwołaniu, Zamawiający dokonał
otwarcia ofert dnia 17.06.2022 r., o godz. 10:00, zgodnie z terminem wskazanym w
Ogłoszeniu o zmianie ogłoszenia nr 2022/BZP 00207430/01 z 2022-06-14. W postępowaniu
została złożona jedna oferta przez Wykonawcę: T2T SYSTEM s.c. T. U., J. U., ul. Jana
Pawła Il 25a/c, 47-440 Nędza.
Należy również podkreślić, iż Odwołujący otrzymał odpowiedzi na pytania od razu na
drugi dzień, gdy je zadał, tj. 10.06.2022 r. Przez 3 kolejne dni, nie wykazywał żadnych
wątpliwości co do rozumienia treści odpowiedzi. Wątpliwości miał dopiero 13 czerwca br.,
gdy s
kończył się termin na zadawanie pytań do treści SWZ. Zamawiający z treści e-maili
i zachowania Odwołującego domniemuje, iż działał On z premedytacją, ponieważ liczył na
kolejne przesunięcie terminu składania ofert. Zaznaczyć należy, że Zamawiający prowadził
postępowanie na usługę zaprojektowania, wykonania i utrzymania systemu informatycznego
w ramach projektu współfinansowanego z UE „Stawiamy na rozwój UKW” po raz drugi.
(pierwsze postępowanie zostało unieważnione). Warunki udziału w postępowaniu oraz
kryteria oceny ofert nie uległy zmianie. Wykonawca Comarch Polska S.A. również w
poprzednim postępowaniu zadawał mnóstwo pytań ostatecznie nie składając oferty,
jednakże wówczas kryteria oceny ofert były dla Odwołującego zrozumiałe. Tym bardziej
zachowanie Odwołującego, wprawia w zdziwienie i zaskakuje.
Zamawiający odniósł wrażenie, że niepowodzenie w działaniu Odwołującego
sprawiło, iż złożył On odwołanie na czynności Zamawiającego, które według opinii
Zamawiającego nie zasługują na uwzględnienie.
W dniu 28.06.2022 r. (e-mailem podpisanym podpisem cyfrowym)
Odwołujący wobec
odpowiedzi na odwołanie złożył pismo procesowe, w ramach którego odniósł się do
odpowiedzi na odwołanie i podtrzymał odwołanie. Zaprzeczył okolicznościom formalnym
wskazanym przez Zamawiającego.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wskazuje na okoliczności, które dowodzą
faktu zapoznania się Zamawiającego z treścią odwołania w dniu 20.06.2022 r., czyli już po
terminie otwarcia ofert. Fakt ten nie ma jednak znaczenia dla oceny zasadności odwołania,
ani też dla oceny skuteczności jego wniesienia. Co do zasadności podniesionych zarzutów
Zamawiający nie przedstawił żadnego stanowiska, tym samym Odwołujący poniżej odniesie
się wyłącznie do przedstawionych przez Zamawiającego argumentów, dotyczących
formalnej kwestii przekazania Zamawiającemu kopii odwołania. Zgodnie z treścią art. 514
PZP:
Odwołanie wnosi się do Prezesa Izby.
Odwołujący przekazuje zamawiającemu odwołanie wniesione w formie elektronicznej albo
postaci elektronicznej albo kopię tego odwołania, jeżeli zostało ono wniesione w formie
pisemnej, przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on
zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.
Domniemywa się, że zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem
terminu do jego wniesienia, jeżeli przekazanie odpowiednio odwołania albo jego kopii
nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej.
Odwołujący wniósł odwołanie w dniu 15.06.2022 r. do Prezesa Izby, tego samego dnia
przekazując kopię odwołania Zamawiającemu, to jest przesyłając ją na adres e-mail,
wskazany w Rozdziale I Specyfikacji Wa
runków Zamówienia. Zamawiający nie kwestionuje
tej okoliczności – wręcz przeciwnie, potwierdził ją, załączając do odpowiedzi na odwołanie
wydruk zrzutu ekranu, potwierdzający fakt wysłania wiadomości e-mail z kopią odwołania na
adres wskazany w SWZ w dniu
wniesienia odwołania. Zamawiający jednocześnie w
odpowiedzi na odwołanie powołuje się na okoliczności, które są irrelewantne dla
stwierdzenia skuteczności wniesienia odwołania, a także zawiera stwierdzenia świadczące o
tym, że nie zna własnej dokumentacji postępowania, jak również przepisów PZP:
Zamawiający twierdził, że kopię odwołania odczytał dopiero w dniu 20.06.2022 r. - nie ma to
jednak znaczenia, ponieważ dla skuteczności wniesienia odwołania wystarczające jest, aby
kopia odwołania została przekazana Zamawiającego w taki sposób, aby mógł zapoznać się z
jej treścią, nawet jeśli faktycznie tego nie uczynił. Zamawiający tymczasem mógł zapoznać
się z treścią wniesionego odwołania w dniu jego wniesienia (15.06.2022 r.), ponieważ
Odwołujący przesłał Zamawiającemu kopię odwołania w dniu 15.06.2022 r. Fakt, że
Zamawiający miał od określonej godziny tego dnia przerwę serwisową, nie został w żaden
sposób zakomunikowany Odwołującemu, ani żadnemu innemu wykonawcy – nie ma takiej
informacji ani w SWZ, ani na stron
ie internetowej Zamawiającego. Poza tym Odwołujący
skutecznie przesłał wiadomość e-mail i nie otrzymał automatycznej (ani żadnej innej)
odpowiedzi o niedostarczeniu wiadomości albo jakichkolwiek problemach z jej
dostarczeniem. Przede wszystkim jednak z dok
umentów załączonych przez Zamawiającego
do odpowiedzi na odwołanie wynika, że wiadomość e-mail z odwołaniem wpłynęła do
Zamawiającego o godzinie 12:11, podczas gdy „zwolnienie” z pracy pracownicy otrzymali
dopiero od godz. 13:00. Nawet zatem gdyby dla skut
eczności wniesienia odwołania
jakiekolwiek znaczenie miały wewnętrzne ustalenia u Zamawiającego w zakresie godzin
pracy
– to i tak odwołanie zostało przekazane w takim terminie, że Zamawiający mógł
zapoznać się z jego treścią przed upływem terminu do jego wniesienia. Zamawiający
twierdził następnie, że dzień 17.06.2022 r. był dniem wolnym od pracy u Zamawiającego – ta
informacja również nie może mieć żadnego wpływu na skuteczność doręczenia kopii
odwołania. Na marginesie jedynie należy podnieść, że informacja ta nie została
zakomunikowana Odwołującemu, nie było i nie ma takiej informacji również na stronie
internetowej Zamawiającego. Zamawiający twierdził, że Odwołujący przekazał
Zamawiającemu kopię odwołania na adres email, który nie był wskazany w dokumentacji
postępowania. Nie jest to prawda. Adres e-mail, na który została przesłana kopia odwołania,
jest zawarty przy danych adresowych Zamawiającego w Rozdziale I Specyfikacji Warunków
Zamówienia. Zamawiający twierdzi, że zgodnie z SWZ Odwołujący powinien przesłać kopię
odwołania przez platformę zakupową. Należy jednak zauważyć, że zgodnie z treścią art. 514
PZP
Odwołujący przekazuje zamawiającemu odwołanie wniesione w formie elektronicznej
albo postaci elektronicznej albo kopię tego odwołania, jeżeli zostało ono wniesione w formie
pisemnej, przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on
zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Odwołujący – przesyłając kopię
odwołania na adres e-mail wskazany w SWZ, spełnił wymagania określone w powołanym
przepisie. Zamawiający nie może zabronić wykonawcom posługiwania się wskazanym przez
samego Zamawiającego kanałem komunikacji. Zamawiający twierdził, że z punktu widzenia
zamawiającego najistotniejsze jest powzięcie wiadomości o wniesieniu odwołania.
Odwołujący temu nie przeczy, nie ma to jednak wpływu na skuteczność odwołania
wniesionego zgodnie
z dyspozycją art. 514 ust. 2 PZP (a więc warunek przesłania
kopii odwołania w taki sposób, aby zamawiający mógł zapoznać się z jego treścią,
niezależnie od tego, czy faktycznie się z nią zapoznał). Ponadto Zamawiający w
odpowiedzi na odwołanie kreuje niewynikającą z przepisów PZP tezę – iż Odwołujący
powinien kierować się wskazanymi przez Zamawiającego sposobami przekazywania
informacji, dokumentów czy oświadczeń. Należy jednak zauważyć, że po pierwsze,
Zamawiający w dokumentacji postępowania nie określił sposobu przekazania odwołania.
Ponadto, zgodnie z przepisami PZP Zamawiający nie ma kompetencji, aby narzucić
wyk
onawcom sposób komunikowania się wykonawcy z zamawiającym w odniesieniu do
przekazania odwołania. Zgodnie z treścią art. 134 pkt 10 PZP i 281 ust. 1 pkt 8) PZP
w SWZ zamawiający określa „informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu
których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, oraz informacje
o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania
korespondencji elektronicznej
”. SWZ zawierać ma zatem informacje o sposobie
komunikowania się zamawiającego z wykonawcami, a nie wykonawców z zamawiającym.
Przepisy art. 67 i 68 PZP
– dotyczą wyłącznie komunikowania się zamawiającego
z wykonawcami oraz składania ofert i wniosków: Art. 67. Zamawiający zamieszcza
w ogłoszeniu wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia lub konkurs lub
w dokumencie zamówienia wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia
informa
cje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których będzie
komunikował się z wykonawcami lub uczestnikami konkursu, oraz
informacje o wymaganiach technicznych
i organizacyjnych sporządzania,
wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej.
Art. 68.
Przekazywanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia lub w konkursie, wniosków, o których mowa w art. 371 ust. 3,
oraz prac konkursowych odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
zapewniających zachowanie integralności, autentyczności, nienaruszalności danych i ich
poufności w ramach wymiany i przechowywania informacji, w tym zapewniających możliwość
zapoznania się z ich treścią wyłącznie po upływie terminu na ich składanie.
Wskazał, że art. 514 ust. 3 PZP ma charakter procesowy i normuje czynność
dokonywaną przez wykonawcę w ramach postępowania odwoławczego. Czynności tej nie
dotyczy wybór Zamawiającego odnoszący się do środków komunikacji elektronicznej.
Zgodnie z art. 514 ust. 2 PZP, Odwołujący przekazuje zamawiającemu odwołanie lub jego
k
opię przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać
się z jego treścią przed upływem tego terminu. Art. 514 ust. 3 PZP wprowadza domniemanie
możliwości zapoznania się Zamawiającego z treścią odwołania przed upływem terminu do
jego wniesienia z przekazaniem odwołania lub jego kopii przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej. Przepis art. 514 ust. 3 PZP nie zawęża tych środków do wybranego przez
Zamawiającego sposobu komunikacji z Wykonawcami. W świetle art. 514 ust. 3 PZP,
przekazanie odwołania lub jego kopii może nastąpić przy pomocy każdego środka
komunikacji elektronicznej,
w szczególności za pośrednictwem poczty
elektronicznej. Jak wskazuje się w literaturze:
a.
„Za aktualną pod rządami komentowanej ustawy uznać należy interpretację przyjętą
w orzecznictwie KIO na podstawie art. 180 ust. 5 ustawy z 2004 r., iż przekazanie odwołania
(bądź jego kopii) może nastąpić przy pomocy każdego środka komunikacji elektronicznej.
Jak orzekła KIO w wyroku z 17.09.2020 r. (KIO 1958/20, LEX nr 3075223) „Zgodnie z art.
180 ust. 5 p.z.p. [z 2004 r.
– dop. aut.], odwołujący przesyła kopię odwołania
zamawiającemu przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł
on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu. Domniemywa się, iż
zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem terminu do
jego wniesienia, jeżeli przesłanie jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego
wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Przesłanie kopii odwołania na
adres e-
mail czyni zadość wymogowi przesłania kopii przy użyciu »środków komunikacji
elektronicznej«. Stanowisko KIO należy w pełni poprzeć. Przepis art. 514 ust. 3 p.z.p. wyraża
normę prawa procesowego i odnosi się do czynności dokonywanej przez wykonawcę w
związku z postępowaniem odwoławczym. Nie dotyczy jej zatem wybór zamawiającego
odnoszący się do środków komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający
będzie komunikował się z wykonawcami dokonany w SWZ na mocy postanowień art. 134
ust. 1 pkt 10 p.z.p. Wybór ten odnosi się bowiem do czynności „materialnoprawnych”,
dokonywanych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, a nie czynności procesowej, jaką jest przekazanie odwołania lub jego kopii”
(Jerzykowski Jarosław, Odwołanie i skarga w zamówieniach publicznych. Artykuły 505–590
ustawy
– Prawo zamówień publicznych. Komentarz Opublikowano: WKP 2021).
b.
Ze względu na to, że jedynym wymogiem przepisu szczególnego jest zachowanie takiego
sposobu, który umożliwia zapoznanie się przez zamawiającego z treścią odwołania przed
określonym terminem, nie można uznać, że przekazanie kopii bez zastosowania środków
komunikacji elektronicznej stanowi o nieskuteczności tego przekazania. Za podobną
wykładnią przemawiają również przepisy Kodeksu cywilnego odnoszące się do formy
czynności prawnej. Nawet więc jeżeli przyjąć, że do czynności przekazania kopii odwołania
znajduje zastosowanie przepis art. 67
p.z.p. dotyczący nakazu użycia środków komunikacji
elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia, to z brakiem zastosowania tej formy
komunikacji do przekazania kopii odwołania ustawa nie wiąże skutku nieważności czynności.
W takim więc wypadku zastosowanie znajduje art. 74 § 1 k.c., zgodnie z którym zastrzeżenie
formy dokumentowej bez rygoru nieważności ma ten skutek, że w razie niezachowania
zastrzeżonej formy nie jest w sporze dopuszczalny dowód z zeznań świadków lub
z przesłuchania stron na fakt dokonania czynności (przy czym, jeżeli zamawiający
i wykonawca są przedsiębiorcami, to przepisów o skutkach niezachowania formy
dokumentowej nie stosuje się zgodnie z art. 74 § 4 k.c.). Jeżeli więc kopia odwołania
złożonego w formie pisemnej została przekazana zamawiającemu w inny sposób niż przy
użyciu środków komunikacji elektronicznej (np. faksem lub pocztą), nie oznacza to, że
została przekazana w sposób błędny. Różnica w stosunku do sytuacji, w której
kopia odwołania została przekazana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jest
taka, że odwołujący się nie korzysta z domniemania, o którym stanowi ust. 3
komentowanego artykułu, że zamawiający mógł się zapoznać z treścią odwołania. Dowód w
tym zakresie będzie obciążał odwołującego” (W. Dzierżanowski, komentarz do art. 514 PZP,
WKP 2021).
Podkreślił, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu odwołanie na adres e-mail
wskazany w SWZ. Zamawiający nie zaprzecza, że na adres ten odwołanie wpłynęło
15.06.2022 r., twierdzi jednak, że tak przekazane odwołanie zostało przekazane
nieskute
cznie w rozumieniu art. 514 ust. 2 PZP. Z twierdzeniem tym nie sposób się zgodzić.
Skoro Zamawiający podał w SWZ adres e-mail, to powinien kontrolować korespondencję,
która na ten adres wpływa. Zamawiający nie obalił zatem domniemania wynikającego z art.
514 ust. 3 PZP,
zgodnie z którym: domniemywa się, że zamawiający mógł zapoznać się z
treścią odwołania przed upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli przekazanie
odpowiednio odwołania albo jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia
przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Z całą pewnością odwołanie zostało
przekazane Zamawiającemu przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej.
Powoływane przez Zamawiającego okoliczności, dotyczące wyłączenia usługi
serwerowej w dniu 1
5.06.2022 r. oraz dniu wolnym w dniu 17.06.2022 r. świadczą wyłącznie
o braku dochowania przez Zamawiającego należytej staranności przy planowaniu czynności
w przedmiotowym postępowaniu. Wyłączanie serwerów o godz. 10.00 w dzień, po którym
następuje dzień wolny od pracy – i wyznaczanie na ten dzień wolny od pracy terminu
składania ofert, świadczy o braku jakiejkolwiek chęci komunikacji z wykonawcami. Tym
bardziej, że okres ten był jeszcze otwartym terminem do wniesienia odwołania, a
Zamawiający otrzymywał wcześniej sygnały od Odwołującego, świadczące o tym, że
Odwołujący podważa działania Zamawiającego i jest możliwe wniesienie odwołania.
Powołane przez Zamawiającego orzeczenie KIO z 18.10.2021 r., sygn. akt: KIO
2863/21 nie może być powoływane jako przykład rozstrzygnięcia w podobnej sprawie,
ponieważ w stanie faktycznym stanowiącym podstawę orzeczenia odwołujący wysłał
odwołanie na adres nieaktywny i otrzymał informację zwrotną o niemożliwości dostarczenia
wiadomości e-mail na wskazany adres. Istotnie zatem w cytowanej sprawie odwołujący
wiedział i miał niezbitą świadomość tego, że wiadomość z odwołaniem nie została
zamawiającemu dostarczona. Ponieważ nie przesłał zamawiającemu odwołania w żaden
inny sposób, orzeczenie Izby w powołanej sprawie było logiczne i zrozumiałe. W niniejszym
postępowaniu sytuacja jest zgoła inna, ponieważ Odwołujący przesłał Zamawiającemu
odwołanie na adres podany w SWZ i nie otrzymał żadnej informacji o problemie z jej
dostarczeniem
– co więcej, Zamawiający nie przeczy, że tę wiadomość pod wskazanym
adresem otrzymał. Stanowisko Odwołującego poparte jest natomiast następującymi
orzeczeniami KIO
– dla przykładu w wyroku z 09.11.2021 r., sygn. akt: KIO 3026/21, Izba
wskazała, iż: „Zgodnie z art. 514 ust. 2 ustawy Pzp Odwołujący przekazuje Zamawiającemu
odwołanie wniesione w formie elektronicznej albo postaci elektronicznej albo kopię tego
odwołania, jeżeli zostało ono wniesione w formie pisemnej, przed upływem terminu do
wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem
tego terminu. Domniemywa się, że Zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania
przed upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli przekazanie odpowiednio odwołania albo
jego kopii nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej (art. 514 ust. 3 ustawy Pzp). Regulujący kwestię sposobu
przekazania kopii odwołania przepis art. 514 ust. 2 ustawy Pzp w sposób wyraźny
przewiduje, że przekazanie to może się odbyć drogą elektroniczną (nie ogranicza sposobu w
jakim odwołanie albo jego kopia mogą być przekazane Zamawiającemu), co więcej
zastosowanie drogi elektronicznej (art. 514 ust. 3 ustawy Pzp) rodzi określone skutki prawne,
tj. domniemanie że Zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed upływem
terminu do jego wniesienia. W drugiej kolejności Izba zważyła, że Zamawiający nie obalił
domniemania wynikającego ze art. 514 ust. 3 ustawy Pzp. Niewątpliwie przesłanie kopii
odwołania w dniu 13 października 2021 r. o g. 15.24 nastąpiło przed upływem 5 dniowego
terminu do wniesienia odwołania, który upływał w tym dniu o g. 24.00 (art. 515 ust.
1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp w zw. z art. 514 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ustawy Pzp w zw. z
art. 111 § 1 k.c.). Okoliczność, iż nastąpiło to po godzinach urzędowania Zamawiającego nie
było wystarczające do obalenie domniemania, iż Zamawiający mógł się zapoznać z treścią
przesłanej kopii odwołania. Niewątpliwie potencjalna możliwość odebrania poczty
elektronicznej istniała w dniu 13 października 2021 r. po g. 15.24. Obalenie domniemania
wynikającego z art. 514 ust. 3 ustawy Pzp wymagałoby wykazania przez Zamawiającego, iż
zaistniała taka okoliczność, która uniemożliwiałaby Zamawiającemu nawet potencjalną
możliwość zapoznania się z treścią odwołania, a takiego dowodu Zamawiający nie
przeprowadził. Powyższe znajduje swoje potwierdzenie także w stanowisku doktryny: "(...)
Przekazanie kopii odwołania może nastąpić także przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej (zdefiniowanych w a
rt. 7 pkt 23 PZP, zatem z wyłączeniem faksu) - w takim
przypadku może być dokonane do upływu ostatniego dnia przewidzianego na jego
wniesienie, niezależnie od godzin, w jakich pracuje zamawiający. Przepis art. 514 ust. 3 PZP
zawiera domniemanie, że zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed
upływem terminu do jego wniesienia, jeżeli przesłanie odpowiednio odwołania albo jego kopii
nastąpiło przed upływem terminu do jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej. (...)" (Komentar
z Prawo Zamówień Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej,
Wydawnictwo C. H. Beck, W-
wa 2021, str. 1147).”
Ponieważ Zamawiający nie odniósł się w żadnym zakresie merytorycznie do zarzutów
odwołania, Odwołujący podtrzymuje w całości swoje stanowisko, przedstawione
w odwołaniu. Odwołujący wnosił zatem o uwzględnienie odwołania i stwierdzenie
naruszenia przez Zamawiającego:
1) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez
doprowadzenie do syt
uacji, w której w wyniku udzielenia odpowiedzi na pytanie o
wyjaśnienie treści SWZ wykonawcy nie są w stanie stwierdzić, jaki minimalny okres
gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego;
2) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez
doprowadzenie do sytuacji, w której w związku z udzieleniem odpowiedzi na pytanie o
wyjaśnienie treści SWZ kryterium oceny ofert w zakresie oferowanej przez wykonawcę
gwarancji opisane jest
w sposób niejednoznaczny i niezrozumiały;
3) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP oraz art. 284 ust. 2
PZP w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez zaniechanie udzielenia
odpowiedzi na pytanie nr 3 z dnia 9.06.2022 r. i
doprowadzenie do sytuacji, w której
Odwołujący nie ma możliwości zadeklarowania konkretnej wartości przedłużenia gwarancji
w kryterium: Okres gwarancji i rękojmi za wady; nie wiadomo również, jak Zamawiający
będzie przyznawał punkty w świetle udzielonej przez siebie odpowiedzi na pytanie, z której
wynika inny okres maksymalnej gwarancji, niż z kryteriów oceny ofert, które to naruszenie
miało wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia (czego dowodem jest
niezłożenie przez Odwołującego oferty w niniejszym postępowaniu i brak możliwości
ubiegania się o zamówienie), oraz nakazanie Zamawiającemu:
stosownie do treści art. 554 ust. 3 PZP:
jeżeli umowa nie została zawarta:
a)
nakazanie unieważnienia czynności otwarcia ofert (i ewentualnie również czynności oceny
ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty
– jeśli zostały przez Zamawiającego wykonane);
a także nakazanie modyfikacji SWZ w sposób określony w odwołaniu
(udzielenie odpowiedzi na pytania)
b) nakazanie wyznaczenia nowego termin
u składania ofert;
jeżeli umowa została zawarta oraz zachodzi jedna z przesłanek, o których mowa w art.
457 ust. 1:
a)
unieważnienie umowy albo
b)
unieważnienie umowy w zakresie zobowiązań niewykonanych i nałożenie kary finansowej
na Zamawiającego.
alternatywnie:
nakazanie unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z uwagi na
fakt, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą
zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W dniu 29.06.2022 r. (e-mailem podpisanym podpisem cyfrowym)
Zamawiający
wobec wniesienia pisma procesowego Odwołującego do Prezesa KIO wniósł na piśmie,
dodatkową odpowiedź na odwołanie (pismo procesowe), w której wnosił o oddalenie
odwołania.
Ad. 1)
Zamawiający nie uwzględnia zarzutu Odwołującego i wnosił o jego oddalenie. Zgodnie
z treścią art. 284 ust.2 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych ( t.j. Dz.U.
2021 poz. 1129 ze zm.) zwany dalej Pzp, Zamawiający jest zobowiązany udzielić wyjaśnień
niezwłocznie, jednak nie później niž na 2 dni przed upływem terminu składania ofert, pod
warunkiem że wniosek o wyjaśnienie treści SWZ wpłynął do zamawiającego nie później niż
na 4 dni przed upływem terminu składania ofert. Zamawiający uczynił zadość temu
obowiązkowi, odpowiedział na wszystkie pytania zadane w postępowaniu przez Wykonawcę
Comarch Polska S.A. W związku z dużą ilością pytań (łącznie wszystkich pytań było około
70) przesłanych przez Odwołującego Zamawiający dwukrotnie przedłużył termin składania
ofert
o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych
wykonawców z wyjaśnieniami niezbędnymi do należytego
przygotowania i złożenia oferty. Nie można więc mówić o dokonaniu czynności lub
zaniechaniu jej dokonania w postępowaniu z naruszeniem przepisów ustawy Pzp, które
miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania. Istotne jest również to, że z wnioskiem
o wyjaśnienie treści SWZ zwracał się tylko Odwołujący, inni Wykonawcy nie mieli żadnych
wątpliwości co do treści SWZ.
Zarzut naruszenia przepisu art. 99 ust. 1 w ocenie Zamawiającego w ogóle nie
dotyczy przedmiotowego odwołania. Wykonawca zarzuca Zamawiającemu nieprecyzyjne
i niejedno
znaczne odpowiedzi na pytania dotyczące kryteriów oceny ofert, nie przedstawił
natomiast stricte zarzutów co do opisu przedmiotu zamówienia. Treść przepisu art. 99
ustawy Pzp. wprost odnosi się do zasad opisywania przedmiotu zamówienia. Natomiast o
narusz
eniu zasad opisu przedmiotu zamówienia można mówić w momencie, gdyby
Zamawiający, mimo, że istnieją sposoby opisania przedmiotu zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
opisał go np. poprzez wskazanie na znak towarowy lub wskazanie innych parametrów
przesądzających o wyborze konkretnej marki. Powyższe potwierdza orzecznictwo KIO, m.in.
wyrok KIO z 17.01.
2008 r., sygn. akt KIO/UZP 80/07, w którym "Izba stwierdziła, że
Zamawiający ma prawo opisać swoje potrzeby w taki sposób, aby przedmiot zamówienia
spełniał jego wymagania i zaspokajał potrzeby, pod warunkiem, że dokonany opis nie
narusza konkurencji.
” (UZP, Zamówienia publiczne w orzecznictwie, zeszyt orzeczniczy nr 1,
W-wa 2008, s. 35).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, iż cyt.: „doprowadził on do sytuacji, w której
w wyniku udzielenia odpowiedzi na pytanie o wyjaśnienie treści SWZ wykonawcy nie są
w stanie stwierdzić, jaki minimalny okres gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego.”
W ocenie Zamawiającego, zarzut ten jest błędny i bezpodstawny, gdyż nie można
używać liczby mnogiej —zwrotu „Wykonawcy” skoro jeden z Wykonawców prawidłowo złożył
ofertę w niniejszym postepowaniu, a wszelkie zapisy SWZ były dla niego jasne, precyzyjne,
jednoznaczne i nie budzące wątpliwości. Minimalny i maksymalny okres gwarancji został
określony w dokumentach postępowania oraz ponownie opublikowany w odpowiedziach
Zamawiającego. Jak podkreśla KIO w wyroku z 04.04.2016 r. (sygn. akt KIO 337/16 i KIO
342/16), za zarzut należy uznać nie tylko wskazanie naruszeń w zakresie przepisów ustawy
Pzp, lecz także oświadczenia wykonawcy, w których wykazuje on istnienie określonych
okoliczności faktycznych, które podważają prawidłowość czynności Zamawiającego w toku
postepowania o udzielenie zamówienia rozumianą jako zgodność czynności Zamawiającego
z przepisami Pzp, które stanowią zarazem podstawę zgłaszanych żądań. W argumentacji
Odwołującego zarzut ten nie znajduje uzasadnienia.
Ad. 2)
Zamawiający nie uwzględnia zarzutu Odwołującego i wnosił o jego oddalenie.
Przede wszystkim należy podkreślić, iż Zamawiający jest uprawniony do ustalenia kryteriów,
które pozwolą na wybór oferty spełniającej w najwyższym stopniu jego uzasadnione
po
trzeby. Kryteria oceny ofert powinny być tak skonstruowane, żeby maksymalnie
ograniczyć subiektywne odczucie i preferencje oceniającego. Wreszcie kryteria oceny ofert
powinny zapewnić możliwość wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Najkorzystniejszej -
ozn
acza albo ofertę określającą najniższą cenę, albo ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie.
Dlatego też, wszelkie kryteria, które pozwalają na wyłonienia takiej oferty należy uznać za
zgodne z przepisami ustawy Pzp. W orzecznictwie
KIO przyjęła się również
teza, że „kryteria oceny ofert nie mogą być sprzeczne z podstawowymi zasadami zamówień
publicznych, nie
mogą one ograniczać konkurencji, a tym bardziej nie mogą wprowadzać
nieuzasadnionych preferencji określonych wykonawców” (sygn. akt KIO z 12.01.2012 r., KIO
2803/11). W ocenie Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego takiej sytuacji nie było. Kryteria oceny ofert zostały określone w
sposób jednoznaczny, jasny i zrozumiały z zachowaniem naczelnych
zasad zamówień publicznych, czego dowodem jest między innymi złożona oferta w
niniejszym postepowaniu. Nie można wiec mówić o jakimkolwiek
naruszeniu przepisów ustawy Pzp.
Ad. 3)
Zamawiający nie uwzględnia zarzutu Odwołującego i wnosi o jego oddalenie.
Niezgodne z prawdą jest twierdzenie Odwołującego, iż Zamawiający zaniechał udzielenia
odpowiedzi na pytanie nr 3 z dnia 9.06.2022 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na wszystkie
pytania (łącznie 67 pytań) zadanych przez Odwołującego i zamieścił treść odpowiedzi na
platformie zakupowej dnia 10 czerwca 2022 r. W pytaniu nr 3 Odwołujący odniósł się do
kryterium, którego nie było w treści SWZ, a więc Zamawiający nie mógł odnieść się do
meritum pyta
nia dotyczącego kryterium, którego faktycznie w prowadzonym postępowaniu
nie było. Odpowiedzią na owe pytanie Odwołujący obarcza winą Zamawiającego, ale to
Odwołujący zadał nieprawidłowe i nieprecyzyjnie sformułowane pytanie. Dlatego zarzut
zaniechania odp
owiedzi na pytanie nr 3 jest bezzasadny, iż Zamawiający nie uchybił
czynności obowiązkowi udzielenia odpowiedzi. Jeśli zatem Odwołujący uznał, iż kryteria
oceny ofert są opisane w sposób sprzeczny z treścią art. 240 ustawy Pzp, mógł złożyć
odwołanie, kiedy jeszcze obowiązywał termin złożenia odwołania na treść SWZ lub złożyć
Wniosek o
zmianę treści SWZ w tym zakresie, lecz Odwołujący tego nie zrobił. W związku z
powyższym Odwołujący nie powinien podnosić zarzutu, iż kryteria oceny ofert zostały
opisane w sp
osób sprzeczny z treścią art. 240 ustawy Pzp, tym bardziej że inny Wykonawca
w sposób prawidłowy złożył ofertę w wyznaczonym terminie.
Niezgodne z prawdą jest również twierdzenie Odwołującego, że: „nie wiadomo
również, jak Zamawiający będzie przyznawał punkty w świetle udzielonej przez siebie
odpowiedzi na pytanie. ”
Opis kryteriów stanowi wskazanie ich nazw (określenie kryteriów), wag oraz sposobu
oceny ofert. Określenie kryterium to wskazanie jego nazwy, tytułu — np. cena, walory
estetyczne, termin wykona
nia, gwarancja jakości. Określenie wag kryteriów to przypisanie im
wyrażonego punktowo lub procentowo znaczenia. Z kolei opis sposobu oceny to instrukcja
zastosowania kryteriów oceny ofert. Zamawiający w sposób jednoznaczny, jasny, zrozumiały
i nie budzący wątpliwości określił zasady przyznawania punktów za przedłużenie okresu
gwarancji jakości, tj.:
W Rozdziale XVIII pkt 3 SWZ Zamawiający wskazał:
Zasady oceny ofert w kryterium Gwarancja jakości (G) —waga 20%.
Zamawiający będzie przyznawał punkty w następujący sposób:
W ramach kryterium okres gwarancji i rękojmi za wady:
a)
maksymalna ilość możliwych do uzyskania punktów: P2 - 20 pkt.;
b)
Wykonawca, który w ofercie zobowiąże się do udzielenia przedłużenia gwarancji jakości
na okres:
- 3 lat otrzyma 5 pkt.;
- 4 lat otrzyma 10 pkt.; - 5 lat otrzyma 20 pkt.;
Uwaga:
Dodatkowe punkty zostaną przyznane wyłącznie Wykonawcom, którzy w ofercie zobowiązali
się do udzielenia gwarancji i rękojmi za wady na okres odpowiednio 3, 4 lub 5 lat. Oferta
z gwarancją i rękojmią za wady udzieloną na okres dłuższy niż 5 lat, otrzyma również
maksymalną ilość punktów możliwych do uzyskania w tym kryterium. W przypadku nie
określenia przez Wykonawcę w ofercie okresu gwarancji, dla potrzeb oceny oferty zostanie
przyjęty okres wymagany, tj.: 3 lata.
Uniwersalne zasady badania poprawności sporządzenia opisu kryteriów zostały
sformułowane przez Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie EVN AG (Wyrok TS
z 4.12.2003 r., C-448/01, E
VN AG i Wienstrom GmbH v. Republik Ósterreich,
EU:C:2003:651), gdzie Trybunał stwierdził, że:
a)
zamawiający musi zagwarantować równe traktowanie wykonawców zarówno na etapie
przygotowania ofert (składania), jak i ich oceny;
b)
kryteria oceny ofert muszą być stosowane dokładnie w ten sam sposób wobec wszystkich
ofert;
c)
kryteria muszą być stosowane w sposób przejrzysty, tak by możliwa była weryfikacja
poprawności procesu oceny ofert;
d)
ocena w ramach kryteriów musi dotyczyć wiarygodnych i weryfikowalnych treści
zawartych w ofertach.
Przy określaniu kryteriów oceny ofert Zamawiający kierował się tymi zasadami.
Niezgodny z rzeczywistym stanem faktycznym i
nieodpowiadających prawdzie jest również
zarzut Odwołującego, że Zamawiający nie dokonał modyfikacji zapisów treści SWZ oraz
projektu umowy.
Wszystkie modyfikacje SWZ oraz daty ich zamieszczenia znajdują się na platformie
zakupowej prowadzonego postępowania.
Odwołujący podnosił również zarzut braku udzielenia przez Zamawiającego odpowiedzi na
pytania zadane
dnia 13.06.2022 r. Należy wskazać ,że pytania wpłynęły do Zamawiającego
w momencie, gdy upłynął już ustawowy termin ich zadawania i obowiązek udzielenia na nie
odpowiedzi, o czym doskonale Odwołujący wiedział. W przypadku, gdy Zamawiający
przedłużył termin składania ofert termin na zwrócenie się przez Wykonawców z wnioskiem
o wyjaśnienie treści SWZ należy odnieść do pierwotnego terminu składania ofert, czyli w tym
przypadku do dnia 13.06.
2022 r. W związku z powyższym Zamawiający nie miał
ustawowego obowiązku udzielenia odpowiedzi, a wiec nie zaniechał czynności i nie naruszył
przepisów ustawy Pzp. Tym samym zarzut braku udzielenia przez Zamawiającego
odpowiedzi na pytania zadane dnia 13.06.2022r. jest całkowicie bezpodstawny.
Przywołał treść przepisu art. 513 ust. 1 ustawy Pzp, który dotyczy podstaw wniesienia
odwołania przez Wykonawcę. Odwołanie przysługuje na: niezgodną z przepisami ustawy
czynność zamawiającego, podjętą w postępowaniu o udzielenie zamówienia (...), albo
zaniechanie czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Odwołanie powinno więc
doty
czyć wyłącznie czynności dokonanej przez Zamawiającego, jak i zaniechania (brak
wykonania określonej czynności), o ile do przeprowadzenia czynności Zamawiający był
zobowiązany na podstawie Prawa zamówień publicznych. zgodnie z jego definicją
sformułowaną w art. 7 pkt 18 Pzp. Odwołujący nie wykazał w odwołaniu z 15.06.2022r.
żadnych zaniechań lub wykonania czynności przez Zamawiającego z naruszeniem
przepisów ustawy Pzp. Zamawiający wszystkie czynności w toku postępowania wykonywał
prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie zaniechał również żadnym
swoim obowiązkom wynikającym z ustawy Pzp. Uwzględniając powyższe argumenty
zastanawiające jest, czy Odwołujący rzeczywiście miał interes prawny w uzyskaniu
zamówienia, czy jednak działał celowo, żeby zakłócić czynności postępowania. Analizując
działanie Odwołującego, w tym i w poprzednim postępowaniu dotyczącym tego
samego przedmiotu zamówienia odnosi się wrażenie, że Odwołujący ma jeden schemat
działania. „Zasypywanie” Zamawiającego pytaniami, w celu uzyskania przesunięcia terminu
składania ofert o czym może świadczyć np. treść maila z 13.06.2022 r.: „W związku z
brakiem odpowiedzi na wszystkie pytania złożone przez Wykonawcę w terminie ustawowym
oraz nadal istniejącymi wątpliwościami w zakresie Opisu Przedmiotu Zamówienia
Wykonawca wnioskuje o zmianę terminu składania ofert co najmniej o okres pozwalający na
uwzględnienie odpowiedzi jaka zostanie udzielona przez Zamawiającego na pytania złożone
w terminie ustawowym oraz odpowiedzi na
pytania złożone w dniu 13 czerwca br. w celu
doprecyzowania udzielonych przez Zamawiającego wyjaśnień”, przy czym ostatecznie nie
składając oferty. Gdyby Zamawiający bez końca musiał „doprecyzowywać” swoje
wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania Wykonawcy i w związku z powyższym przesuwał
terminy, nigdy nie doszłoby do otwarcia ofert. Dlatego ustawodawca jednoznacznie określił
termin składania wniosków o wyjaśnienie treści SWZ i tej zasady Zamawiający
niezaprzeczalnie przestrzegał.
Podsumowując: Odwołujący bezsprzecznie powinien wskazać w odwołaniu czynności
których dopuścił się Zamawiający z naruszeniem przepisów prawa, czego Odwołujący nie
uczynił wskazując na nieprawdziwe fakty i czynności, których Zamawiający nie zaniechał.
Niezaprzeczalny jest fakt, że inni Wykonawcy zainteresowani uzyskaniem zamówienia
prawidłowo złożyli ofertę i nie mieli żadnych wątpliwości co do sposobu oceniania ofert przez
Zamawiającego.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej po zapoznaniu się z
przedstawionymi poniżej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk
stron
(obecny jedynie Odwołujący) złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy,
ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 NPzp. Izba stwierdził, iż brak
jest jakichkolwiek przeszkód formalnych do prowadzenia rozprawy. Uznając jednocześnie, iż
Odwołujący skutecznie przekazał kopię odwołania Zamawiającemu na jeden z adresów
e-
mailowych wskazany w dokumentacji postępowania, co Izba potwierdziła w dokumentacji
postępowania (na 2 stronie SWZ).
Jednocześnie, Wykonawca wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art.
505 ust. 1 NPzp, uprawniający do jego złożenia. Należy zwrócić przy tym uwagę, że art. 505
ust. 1 PZP wymaga wykazania interesu
w uzyskaniu zamówienia, a nie interesu w uzyskaniu
danego zamówienia, jak miało to miejsce na gruncie art. 179 ust.1 PZP z 2004.
W konsekwencji Odwołujący ma także interes w unieważnieniu postępowania. Nadto, krąg
podmiotów, które mogą skorzystać ze środka ochrony prawnej, jakim jest odwołanie wobec
treści SWZ, jest szeroki. Uprawnienie to przysługuje każdemu wykonawcy, który potencjalnie
może ubiegać się o zamówienie. Na tym etapie wystarczająca jest możliwość poniesienia
szkody wynikającej z niewłaściwego sformułowania treści SWZ, która może utrudniać
wykonawcy dostęp do zamówienia (tak np. w wyroku z 12.07.2017 r., sygn. akt: KIO
1331/17).To znaczy, że odwołanie na zapisy SWZ może złożyć każdy podmiot, niezależnie
od tego czy zamierza złożyć później ofertę.
Nadto,
Izba postanowiła oddalić wniosek o odroczenie rozprawy złożony przez
Zamawiającego przed otwarciem posiedzenia uznając, że, z uwagi na aktualny stan sprawy,
niezbędne jest kontynuowanie postępowania (tj. po terminie składania ofert). Nadto, w
ocenie Izby, Zamawiający przedstawił swoje stanowisko w dwóch pismach, tj. w odpowiedzi
na odwołanie oraz z piśmie procesowym. Dysponuje także dokumentacją postępowania.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 NPzp, dopuścił w niniejszej
sprawie dowody z:
dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne nadesłanej przez
Zamawiającego w formie elektronicznej, w tym w szczególności postanowień SWZ,
pierwotny formularz ofertowy, formularz ofertowy z 10.06.2022 r., pierwotny Opis Przedmiotu
Zamówienia (załącznik nr 7 do SWZ), Opis Przedmiotu Zamówienia z 10.06.2022 r.
(załącznik nr 7 do SWZ); /pytania oraz udzielone odpowiedzi będące przedmiotem sporu
zaliczone
do materiału dowodowego jako załączniki do odwołania/; modyfikacji SWZ nr 1-5;
projekt umowy /załącznik nr 8/ (data publikacji 10.06.2022 r.) oraz złożona oferta
Wykonawcy:
T2T SYSTEM s.c. T. U., J. U., ul.
Jana Pawła Il 25a/c, 47-440 Nędza.
Izba zalicz
yła do materiału dowodowego załączone do odwołania przez
Odwołującego na okoliczności w nim wskazane:
1) Pismo Wykonawcy z 09.06.2022 r
– pytania o wyjaśnienie treści SWZ (pytania nr 2);
2) Pismo
Zamawiającego z 10.06.2022 r. – odpowiedź Zamawiającego na pytania
(odpowiedzi nr 1);
3) Pismo Wykonawcy z 13.06.2022r.
– pytania o wyjaśnienie treści SWZ (pytania nr 3).
Izba zaliczyła także do materiału dowodowego załączone do odpowiedzi na
odwołania przez Zamawiającego na okoliczności w nim wskazane:
1) Kopia maila od Kierownika Działu Informatyzacji o planowanym pracach serwera;
2) Kopia maila JM Rektora o skróconym czasie pracy JM Rektor;
3) Kopia maila świadcząca o złożonym i doręczonym odwołaniu dnia 20.06.2022 r;
4) K
orespondencja Wykonawcy z Zamawiającym.
Dodatkowo, Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego złożoną na rozprawie
przez Odwołującego:
• Unieważnienie poprzedniego postępowania na okoliczność wiarygodności oferty jedynej
złożonej w postępowaniu, otwartej, gdyż wykonawca ten w poprzednim postępowaniu złożył
ofertę, która była odrzucona, gdyż nie był ten Wykonawca w stanie wyjaśnić, w jaki sposób
została skalkulowana cena jego oferty.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
stanowisko wynikające z odwołania, odpowiedzi na odwołanie, jak i pisma procesowego
Odwołującego oraz Zamawiającego, oraz stanowiska i oświadczenia stron (obecny na
rozprawie jedynie Odwołujący -
Zamawiający nieobecny na posiedzeniu i rozprawie
prawidłowo zawiadomiony) złożonych ustnie do protokołu.
Odnosząc się generalnie do podniesionego w treści odwołania zarzutu, stwierdzić
należy, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący sformułował w odwołaniu następujące zarzuty naruszenia:
1) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez
doprowadzenie do sytuacji, w której w wyniku udzielenia odpowiedzi na pytanie o
wyjaśnienie treści SWZ wykonawcy nie są w stanie stwierdzić, jaki minimalny okres
gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego;
2) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez
doprowadzenie do sytuacji, w której w związku z udzieleniem odpowiedzi na pytanie o
wyjaśnienie treści SWZ kryterium oceny ofert w zakresie oferowanej przez wykonawcę
gwarancji opisane jest
w sposób niejednoznaczny i niezrozumiały.
3) art. 284 ust. 2 PZP w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP oraz art. 284 ust. 2
PZP w zw. z art. 240 ust. 1 PZP w zw. z art. 266 PZP poprzez zaniechanie udzielenia
odpowiedzi na pytanie nr 3 z dnia 9.0
6.2022 r. i doprowadzenie do sytuacji, w której
Odwołujący nie ma możliwości zadeklarowania konkretnej wartości przedłużenia gwarancji w
kryterium: Okres gwarancji i rękojmi za wady; nie wiadomo również, jak Zamawiający będzie
przyznawał punkty w świetle udzielonej przez siebie odpowiedzi na pytanie, z której wynika
inny okres maksymalnej gwarancji, niż z kryteriów oceny ofert.
Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania:
W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania,
odpowiedzi na odwołanie, jak i pisma procesowego Odwołującego oraz Zamawiającego oraz
przywołane tam fragmenty i postanowienia SWZ oraz odpowiedzi na udzielone pytania.
Do pozostałych kwestii Izba odniesie się w ramach rozpatrywanych zarzutów.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 NPzp),
oceniając wiarygodność i moc dowodową, po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału (art. 542 ust. 1 NPzp), Izba stwierdziła co następuje.
Odnośnie zarzutu pierwszego, Izba uznała, że niniejszy zarzut podlega
u
względnieniu.
Izba podzieliła stanowisko Odwołującego z odwołania oraz rozprawy /jednocześnie
zastrzegając, że Izba za wyrokiem SO w Warszawie z 25.08.2015 r., sygn. akt: XXIII Ga
1072/15: "
(...) ma prawo podzielić zarzuty i wartościową argumentację jednego z
uczestników, zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów, co słusznie zauważył uczestnik
w odpowiedzi na skargę.")/, że na skutek udzielonych odpowiedzi doszło do zaistnienia
sprzeczności postanowień SWZ. Zamawiający w żaden sposób nie usunął tych sprzeczność.
Istotnie zaistniała takiego rodzaju sytuacją, że mamy do czynienia z 5 różnymi terminami
gwarancji wskazanymi w dokumentacji postępowania. W ramach odpowiedzi z 10.06.2022 r.
Zamawiaj
ący wskazał termin gwarancji minimum 12 miesięcy, maksimum 36 miesięcy,
w ramach rodz. IV pkt 2 SWZ zobowiązania wskazał termin gwarancji 36 miesięcy, z kolei
w § 1 Definicje umowy jest termin 12 miesięcy, zaś w formularzu ofertowym termin 24
miesięcy (w pkt 5). Nadto, w załączniku nr 1 do SWZ, tj. OPZ jest to okres gwarancji dla
oprogramowania 12 miesięcy minimalny, 36 maksymalny (str. 2 załącznika nr 7 SWZ), z
kolei w ramach kryterium oceny ofert punktowane jest
przedłużenie o okres 3, 5, 6 lat.
Jednocześnie Zamawiający zakłada, że brak wskazania powoduje przyjęcie, że wykonawca
zadeklarował 3-letnią gwarancję, którą uznaje jako minimalną, mimo że wcześniej jest mowa
(w ramach udzielonej odpowiedzi z 10.06.20222 r.)
, że taką gwarancją jest gwarancja 12-
miesięczna. Niewątpliwie takie różnorodne wskazanie minimalnego wskazania okresu
gwarancji powoduje, że udzielona w tym zakresie odpowiedzi z 10.06.2022 r. bez dokonania
jakiejkolwiek modyfikacji i dostosowania oraz
ujednolicenia jest wystarczającą podstawa do
uwzględnienia zarzutu. Nadto, okoliczność złożenia oferty w tym zakresie przez innego
Wykonawcę nie czyni postanowień SWZ jasnymi i czytelnymi, gdyż złożona jako jedyna
oferta w jej obecnym kształcie jest sprzeczna gdyż z jednej strony deklaruje okres gwarancji i
rękojmi na przedmiot zamówienia 24 miesięczny (pkt 5 formularza ofertowego) a z drugiej
okres 5 letni
w ramach kryterium Gwarancji jakości (str. 2 formularza ofertowego). W
konsekwencji twierdzenia Zama
wiającego z pisma procesowego i rola oraz waga nadawana
okoliczności złożenia tej okoliczności przez Wykonawcę T2T SYSTEM s.c. T. U., J. U. jest
nieuzasadniona i nie świadczy na potwierdzenie tego, że postanowienia SWZ były jasne,
precyzyjne, jednoznaczne i nie budzące wątpliwości. W ocenie bowiem Izby, nie wiadomą
jaką ostatecznie wycenił gwarancje ten Wykonawcę. Ewentualne wyjaśnienia zmieniałyby
treść oferty i byłyby w sprzeczności z jej treścią. W ostatecznym rozrachunku nie wiadomo
jaki minimalny okres gwarancji jest wymagany przez Zamawiającego według przyjętych
postanowień SWZ, a brak dostosowania formularza ofertowego w stosunku do odpowiedzi
na pytania z 10.06.2022 r., te sprzeczności pogłębiają, co także zostanie dodatkowo
podkreślone przy okazji rozpatrywania następnego zarzutu.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu drugiego, Izba uznała, że niniejszy zarzut podlega uwzględnieniu.
W tym
zakresie Odwołujący podkreślił na rozprawie, że odpowiedź jest sprzeczna
z postanowieniami SWZ dotyczącymi kryteriów oceny ofert wyjaśniając, a zarazem pytając,
że w jaki sposób minimalną gwarancją może być gwarancja 12-miesięczna, skoro przyjmuje
się do punktacji gwarancję 36-miesięczną jako minimalną w wypadku braku określenia w
ofercie okresu gwarancji. W tym kontekście także wskazuje, iż w formularzu ofertowym pkt 5
tego formularza powinien zostać usunięty, jeżeli przyjąć za wiarygodną odpowiedź
Zamawiającego na zadane pytania z 10.06.2022 r. Także w kontekście zarzutu 2 należy
dodatkowo
zauważyć (z uwagi na przenikanie się obu zarzutów), że zaistniała sprzeczność
udzielonej odpowiedzi z 10.06.2022 r. z zasadami punktacji, skoro dla punktacji przyjmuje
się 36-miesięczną gwarancję, którą można przedłużyć do 5 lat. Izba także w tym kontekście
podtrzymuje argumentacje co do niewiarygodności jedynej oferty złożonej oferty i tego, że
nie świadczy ona na potwierdzenie tego, że postanowienia SWZ były jasne, precyzyjne,
jednoznaczne i nie budzące wątpliwości.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
Odnośnie zarzutu trzeciego, Izba uznała, że niniejszy zarzut podlega uwzględnieniu.
W zakresie zarzutu 3
Odwołujący podkreślił, że, mimo formalnej odpowiedzi, Zamawiający
nie
przedstawił merytorycznego stanowiska w zakresie zadanego pytania, które odnosiło się
do serwisu pogwaranc
yjnego. Odwołujący podkreśla, iż pytanie było związane z tą
okolicznością, że tylko w jednym miejscu, tj. § 8 ust. 3 projektu umowy, jest mowa o takim
serwisie pogwarancyjnym, a w żadnym innym fragmencie umowy nie było w żaden sposób
wskazania takiego serwisu.
Przywołany § 2 ust. 2 pkt 7 nie znajduje się w treści projektu
umowy,
a odesłanie do tej jednostki redakcyjnej jest puste. Inaczej mówiąc
p
rzywołany w nim paragraf nie ma ustępu regulującego ten serwis. Z tej przyczyny pytanie
było merytorycznie zasadne, a udzielona odpowiedź była pozbawiona jakiejkolwiek treści.
Tym bardziej że użyte sformułowanie „przedłużenie gwarancji” nie było precyzyjne, czy jak
kto woli fortunne nawet jeśli chodziło o gwarancję jako taką. Dodatkowo należy przychylić się
do stanowiska Odwołującego, że nie wiadomo również, jak Zamawiający będzie przyznawał
punkty w świetle udzielonej przez siebie odpowiedzi na pytanie, z której wynika inny okres
maksymalnej gwarancji
(36 miesięcy), niż z kryteriów oceny ofert (5 lat). Niniejsze tym
bardziej, czyni zasadnym udzielnie merytorycznej i rzeczowej odpowiedzi na zadane pytanie,
czego Zamawiający wydaje się że nie dostrzega. Zamawiający powinien zrozumieć, że w
większości wypadków uczestnicy postępowania to partnerzy którzy angażują swoje siły i
środki tak aby późniejsza współpraca przy realizacji układała się jak najlepiej.
Poza tym,
Odwołujący dodatkowo wyjaśnił na rozprawie, iż kwestia dodatkowych
pytań z 13.06.2022 r. nie jest objęta zarzutem, zarzut dotyczył pytania z 09.06.2022 r.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W związku ze stwierdzeniem naruszenia cytowanych wyżej przepisów ustawy PZP,
Izba uznała, że w związku z tym, że w postępowaniu zostały już złożone oferty (jedyna
oferta), a tym samym ten etap postępowania nie pozwala już na nakazanie
Z
amawiającemu wykonania określonych naprawczych czynności (w tym przypadku zmiany
treści SWZ oraz udzielnie odpowiedzi na pytanie), konieczne jest unieważnienie
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 255
pkt 6 ustawy Pzp. Izba stwierdziła, mając na uwadze treść art. 552 ust. 1 ustawy Pzp,
zgodnie z którym Izba wydając orzeczenie - bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na
moment zamknięcia rozprawy - że nie może nakazać zmiany SWZ. Orzekła zatem o
konieczności unieważnienia postępowania, jako konsekwencji naruszenia przepisów, które
to mają wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których to wad
nie da się już na obecnym etapie postępowania naprawić. W podobny stanie faktycznym
Izba nakazywała unieważnienie np. w wyroku KIO z 25.11.2019 r., sygn. akt: KIO 2217/19,
czy też wyroku KIO z 04.02. 2013 r., sygn. akt: KIO 152/13. Należy także
zauważyć, że otwarcie ofert, co miało miejsce w tym stanie faktycznym ma
charakter jednokrotny. Inaczej mówiąc jest to czynność faktyczna, która ma charakter
jednokrotny i nie m
oże być ponawiania w danym postępowaniu, jest też skuteczna erga
omnes (tak m.in. Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 02.02.2010 r., sygn.. akt: V Ca
2601/09, wyrok Izby z 12.10.2009 r. sygn. akt KIO/UZP 1344/09, oraz uchwałę Izby z
29.05.2014 r. sygn. akt KIO/KU 48/14, wyrok KIO z 04.07.2016 r., sygn. akt: KIO 1096/16,
wyrok KIO z 12.04.2019 r., sygn. akt: KIO 574/19, wyrok KIO z 10.06.2019, sygn. akt: KIO
Jednocześnie, powyższe nie zwalnia Zamawiającego do dokonania w toku nowego
postępowania stosownej korekty i ujednolicenia tak w SWZ, formularzu ofertowym, kryteriach
oceny ofert, jak i projekcie
umowy spornych kwestii, który były podstawą uwzględnienia
przedmiotowego odwołania oraz unieważnienia przedmiotowego postępowania.
W tym stanie rzeczy, Izba
uwzględniła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie
pierwsze i art. 554 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 lit b)
Pzp oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono z uwzględnieniem przywołanych poniżej
przepisów, w tym także w oparciu o § 7 ust. 1 pk 1 rozporządzenia wskazanego poniżej.
Jednocześnie, obciążając kosztami Zamawiającego.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp
oraz art. 575 Pzp, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U.
z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
……….………………………………