Sygn. akt: KIO 1502/22
POSTANOWIENIE
z dnia 13 czerwca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 czerwca 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca przez
wykonawcę Fundacja D. T. Sport z siedzibą w Lesznie, w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Termy Cieplickie Sp. z o. o. z siedzibą w Jeleniej Górze
przy udziale wykonawcy MULTIGRUPA Sp. z o. o.
z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
O
drzuca odwołanie.
K
osztami postępowania obciąża odwołującego Fundacja D. T. Sport z siedzibą w
Lesznie i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych, zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129) na niniejsze postanowienie – w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: .....................................
Sygn. akt: KIO 1502/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Termy Cieplickie Sp. z o. o. z siedzibą w Jeleniej Górze – dalej jako:
„Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Świadczenie kompleksowej usługi ratowniczej w obiektach zarządzanych przez Spółkę
Termy Cieplickie w Jeleniej Górze w roku 2022”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 31 grudnia 2021 r. pod numerem
2021/BZP 00340330/01.
W dniu 6
czerwca 2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy
Fundacja D. T. Sport z siedzibą w Lesznie, w którym zarzucił on
Zamawiającemu naruszenie:
art. 16 pkt. 1, 2 i 3 oraz art. 17 ust. 2 ustawy PZP poprzez prowadzenie postępowania
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowani
a wykonawców wobec faktu, że wobec jednego wykonawcy są stosowane
bardzo restrykcyjnie przepisy ustawy PZP, podczas gdy wobec wykonawcy
wybranego -
mimo jawnego złamania szeregu zapisów ustawy- przepisów ustawy nie
stosuje się, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że dotyczy to złamania tych samych
przepisów przez dwóch wykonawców, z czego jeden poniósł konsekwencje w postaci
wykluczenia z postępowania a drugi został wybrany do realizacji przedmiotu
zamówienia, zamiast również zostać wykluczonym; prowadzenie postępowania ma
się bowiem zakończyć podpisaniem umowy z wykonawcą, którego oferta została
uznana za najkorzystniejszą spośród ofert nie podlegających odrzuceniu lub w
przypad
ku braku takiej oferty unieważnieniem postępowania, nie natomiast wyborem
jakiejkolwiek oferty- w tym przypadku wykonawcy,
podlegającego wykluczeniu,
2) art. 226 ust. 1 pkt 2a ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 2 oraz 16 pkt. 1, 2 i 3 ustawy
PZP w zw. art. 109 u
st. 1 pkt 5 ustawy PZP poprzez wybór najkorzystniejszej oferty
przy zaniechaniu czynności odrzucenia oferty Wykonawcy Wybranego, który podlega
wykluczeniu ponieważ sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co
podważa jego uczciwość w szczególności, gdy wykonawca w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał
zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych dowodów
będących w jego posiadaniu, gdyż był właśnie tym zamawiającym na rzecz
Wykonawca Wybrany realizował usługę w terminie 22.06.2021 31.08.2021 i w
związku z tą realizacją zamawiający pisemnie wielokrotnie wzywał tego wykonawcę
do zaprzestania naruszania postanowień umowy, wskazując rażące naruszenie
obowiązków zawodowych poprzez m.in. brak odpowiedniej liczby osób obsady
ratowniczej, którą wielokrotnie stwierdzono w trakcie czynności nadzoru i kontroli nad
realizacją usługi, co świadczy o istotnym i uporczywym naruszaniu podstawowych
obowiązków
umownych,
jakim
jest
zapewnienie
bezpieczeństwa
osób,
korzystających z basenu, powtarzające się i stwierdzone w ramach nadzoru
opuszczanie stanowisk pr
acy, opuszczanie obiektu przez ratowników, brak pełnienia
funkcji nadzoru nad kąpiącymi w postaci przebywania przez ratownika w wodzie, brak
obserwacji pozostałej części niecki, wrzucanie do wody siedziska ratowniczego,
nieprzekazywaniu dokumentów określonych umową, rażące naruszenie obowiązków
oraz przepisów bezpieczeństwa przez pracowników Wykonawcy Wybranego, co
skutkowało wezwaniem do natychmiastowego zaprzestania świadczenia usługi przez
te osoby na obiektach zamawiającego,
3) art. 226 ust. 1 pkt 2a ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 2 oraz 16 pkt. 1,2,3 ustawy PZP
w zw. art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP poprzez wybór najkorzystniejszej oferty przy
zaniechaniu czynności odrzucenia oferty Wykonawcy Wybranego, który podlega
wykluczeniu ponieważ Wykonawca Wybrany z przyczyn leżących po jego stronie, w
znacznym stopniu oraz zakresie długotrwale nienależycie wykonał istotne
zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia
publicznego, co doprowadziło do nałożenia na niego odszkodowania, gdyż
Wykona
wca Wybrany jak wynika z dokumentów, był pisemnie zawiadamiany o
realizacji istotnych i kluczowych zobowiązań umownych w sposób błędny oraz
niezgodny z umową, zamawiający wystosował również wezwanie do odsunięcia od
wykonywania obowiązków ratowników, naruszających w rażący sposób obowiązki
umowne, narażających na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia osoby
przebywające na obiekcie, pisemnie wzywał do realizacji obowiązku umownego
polegającego na zapewnieniu odpowiedniej liczby ratowników na obiektach, wobec
faktu, że przykładowo w jednym z dwóch miesięcy świadczenia usługi notorycznie nie
było pełnej obsady na basenach, jak również poprzez: brak odpowiedniej liczby
ratowników, brak kompletu dokumentów dla tych ratowników, w tym tak istotnych jak
aktualne badania lekarskie, uprawnienia do pracy na stanowisku ratownika,
zaświadczenia o ich kwalifikacjach, lekceważenie obowiązków pracy przez
ratowników, niestosowanie się do zaleceń i uwag pracownik zamawiającego w tym
koordynatora zamawiającego, brak aktualnych harmonogramów pracy oraz
niezgodności tych harmonogramów w momencie dostarczenia z dziennikiem dyżuru
w pracy, poświadczanie nieprawdy w dokumentach realizacji zamówienia poprzez
„dopisywania ratowników” nie pełniących rzeczywiście dyżuru, w osobie M. M. -
prezesa zarządu Multigrupa Sp. z.o.o., przy braku rzeczywistej obecności tej osoby w
tym czasie na terenie kąpieliska, do czego doszło po ujawnieniu nieprawidłowości w
wyniku kontroli zamawiającego a miało zapewnić wypłatę nienależnego wykonawcy
świadczenia finansowego; sam zamawiający potwierdził pisemnie nienależyte
wykonanie umowy przez Wykonawcę Wybranego oraz kary finansowe jak również
opisał szeroko nieprawidłowości w realizacji umowy z dnia 22.06.2021 r o nr
TC.60.06.2021 w piśmie z dnia 29.04.2022r.,
4) art. 226 ust. 1 pkt 2a ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 2 oraz 16 pkt. 1,2, 3 ustawy PZP
w zw. art. 109 ust. 1 p
kt 8 ustawy PZP poprzez wybór najkorzystniejszej oferty przy
zaniechaniu czynności odrzucenia oferty Wykonawcy Wybranego, który podlega
wykluczeniu w związku ze złożeniem nieprawdziwych oświadczeń w załączniku nr 2
do SWZ o braku istnienia wobec niego podstaw do wykluczenia, w sytuacji, kiedy jak
wykazano w pkt 1,2 i 3 wykonawca miał pełna świadomość spełniania przez niego
prz
esłanek wykluczenia z postępowania z art. 109 ust 1 pkt 5, 7 i 10 ustawy PZP,
5) art. 226 ust. 1 pkt 2a ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 2 oraz 16 pkt. 1,2,3 ustawy PZP
w zw. art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy PZP poprzez wybór najkorzystniejszej oferty przy
zaniec
haniu czynności odrzucenia oferty Wykonawcy Wybranego, który podlega
wykluczeniu w związku z przedstawieniem informacji, wprowadzających
zamawiającego w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje, podejmowane przez
zamawiającego, w postępowaniu o udzielenie zamówienia- a mianowicie wskazanie
w punkcie 4.9 oferty, że wykonawca wybrany zamierza powierzyć podwykonawcy
część zamówienia, gdzie jako podwykonawcę wykonawca wskazał Fundację D.T.
Sport, która to Fundacja nigdy nie wyraziła zgody na wykonywanie umowy jako
podwykonawca dla Wykonawcy Wybranego, tym bardziej, że w takim wypadku na
wykazie osób, stanowiącym załącznik nr 6 do SWZ, powinni znaleźć się ratownicy
wodni z Fundacji, gdyż miał on obejmować wszystkich ratowników wodnych
skierowanych do realizac
ji umowy; wprowadza zamawiającego w błąd co do
faktycznych możliwości realizacji umowy i posiadanego potencjału do wykonania
przedmiotu umowy,
6) art. 254 pkt 2 ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 2 oraz 16 pkt. 1,2, 3 ustawy PZP w zw.
art. 255 pkt 2 ustawy PZP p
oprzez nieprawidłowe zakończenie postępowania o
udzielenie zamówienia, które zamawiający zakończył dokonując wyboru
najkorzystniejszej oferty prowadzącego do zawarcia umowy, zamiast unieważnienia
postępowania w związku z odrzuceniem wszystkich złożonych w postępowaniu ofert,
które to działanie powoduje nierówne traktowanie wykonawców, bo jednego
zamawiający wyklucza, a ich ofertę odrzuca a innych w tych samych lub gorszych
warunkach wybiera do realizacji zamówienia, jak również powoduje udzielenie
zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy PZP,
7) art. 255 pkt 2 ustawy PZP w zw. z art. 17 ust. 2 oraz 16 pkt. 1,2, 3 ustawy PZP w zw.
art. 254 pkt 2 ustawy PZP poprzez brak odrzucenia oferty wykonawcy wybranego,
który podlega wykluczeniu na bazie co najmniej 4 samodzielnych przesłanek, które to
działanie powoduje nierówne traktowanie wykonawców, bo jednych zamawiający
odrzuca a innych w tych samych lub gorszych warunkach wybiera do realizacji
zamówienia, jak również powoduje udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu
niezgodnie z przepisami ustawy PZP,
8) art. 239 ust. 1 ustawy PZP w zw. z z art. 17 ust. 2 oraz 16 ust. 1 ustawy PZP poprzez
wybór oferty wykonawcy wybranego jako najkorzystniejszej i dokonywanie jej oceny
pod kątem kryteriów oceny ofert w sytuacji, kiedy oferta ta, na podstawie przepisów
ustawy powinna zostać odrzucona z powodu podlegania przez wykonawcę
wykluczeniu, czyli w ogóle nie powinna być przedmiotem badania przez
Zamawiającego, zgodnie bowiem z wytyczną art. 17 ust. 2 PZP zamówienie można
powierzyć wyłącznie wykonawcy wybranemu z poszanowaniem przepisów PZP, co
oznacza, że umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może zostać zawarta z
innym podmiotem niż wykonawcą, który uczestniczył w postępowaniu
przeprowadzonym w prawidłowym trybie, został poddany kwalifikacji podmiotowej
oraz złożył niepodlegającą odrzuceniu, najkorzystniejszą ofertę, co w niniejszym
wypadku nie ma miejsca, bo w pierwszej kolejności oferta podlega odrzuceniu,
art. 109 ust 3 ustawy PZP poprzez przyjęcie, że niniejszej sytuacji wykonawcy
wybranego tj. skali i wagi naruszeń postanowień umownych, nałożenia kar za
nienależyte wykonanie umowy można uznać, że wykluczenie tego wykonawcy z
postępowania byłoby oczywiście nieproporcjonalne do naruszeń wykonawcy,
10) art. 128 ust. 1 i 4 ustawy PZP poprzez brak wezwania wykonawcy wybranego do
wyjaśnień oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia wykonawcy na podstawie
art. 109 ust. 1 ustawy PZP w sytuacji, kiedy zamawiający posiadał wiedzę na temat
zaistnienia przesłanek wykluczenia wykonawcy, a dodatkowo został poinformowany
pismem Odwołującego o podstawach wykluczenia wykonawcy z postępowania,
11) art. 253 ust.1 PZP poprzez brak uzasadnienia faktycznego i prawnego wyboru oferty
wykonawcy wybranego, w tym w tym braku uzasadnienia ewentualnych podstaw do
braku wykluczenia wykonawcy wybranego i odrzucenia jego oferty.
W związku z postawionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w
całości i nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, dokonania ponownego badania i oceny ofert, wykluczenia wykonawcy
MULTIGRUPA Sp. z o.
o. i odrzucenia jego oferty, unieważnienie postępowania oraz
zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego.
Izba zważyła, co następuje:
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca
MULTIGRUPA Sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu, zachowując ustawowy
termin oraz wskazując na interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której
przystąpił.
W przedmiotowej sprawie, zdaniem Izby, wniesione o
dwołanie podlega odrzuceniu na
podstawie art. 528 pkt 2 ustawy PZP. Przepis ten
stanowi, że Izba odrzuca odwołanie, jeżeli
stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony.
Zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy PZP,
środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zam
awiającego przepisów ustawy.
Z przywołanych przepisów wynika, że nie jest uprawniony do korzystania ze środków
ochrony prawnej podmiot, który utracił w danym postępowaniu status wykonawcy.
Izba stwierdziła, że w rozpoznawanej sprawie Odwołujący nie ma statusu wykonawcy i nie
jest uprawniony do korzystania ze środków ochrony prawnej, oferta Odwołującego została
bowiem odrzucona
na skutek wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 kwietnia 2022 r.
o sygnaturze akt KIO 907/22
, w którym Izba nakazała Zamawiającemu „(…) unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert,
w tym wykluczenie
wykonawcy Fundacja D.T. Sport z siedzibą w Lesznie z postępowania na
podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych i odrzucenie oferty ww.
wykonawcy na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych”.
Zgodnie z informacją z dnia 12 maja 2022 r. Zamawiający unieważnił czynność wyboru
oferty najkorzystniejszej wykonawcy FUNDACJA D. T. SPOR
T z siedzibą w Lesznie
dokonaną w dniu 25.03.2022 r. oraz przystąpił do powtórzenia czynności badania i oceny
ofert z uwzględnieniem wytycznych z wyroku KIO z dnia 19 kwietnia 2022 r. (sygn. akt KIO
Zgodnie z dokumentem znajdującym się w aktach sprawy, zatytułowanym „Informacja o
wyniku postępowania”, datowanym na 30 maja 2022 r., Zamawiający zgodnie z ww.
wyrokiem Izby odrzucił ofertę Odwołującego.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że Odwołujący utracił status wykonawcy w
p
ostępowaniu.
Zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy PZP
środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale
przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał
interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Biorąc pod uwagę
ustalony i opisany wyżej stan faktyczny Izba uznała, że Odwołującemu nie przysługiwało
prawo do wniesienia odwołania. Odwołujący definitywnie utracił status wykonawcy w tym
postępowaniu.
W konsekwencji Izba uznała, że odwołanie polega odrzuceniu na podstawie art. 528 pkt 2
ustawy PZP
, zgodnie z którym Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało
wniesione przez podmiot nieuprawniony.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 8 ust. 1 zdanie pierwsze
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
wynika, że w przypadku odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi odwołujący.
Przewodniczący:
………………………