Sygn. akt: KIO 1479/22
WYROK
z 21 czerwca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie 21 czerwca 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 1 czerwca 2022 r. przez R.S. prowadzącego
działalność
gospodarczą
pod
firmą
Magic
Service
R.S.
z
siedzibą
we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Skarb Państwa –
26 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Zegrzu przy udziale wykonawcy Macrova
Biznes
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosown
ie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 1479/22
U z a s a d n i e n i e
Skarb Państwa – 26 Wojskowy Oddział Gospodarczy z siedzibą w Zegrzu (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. 2021 poz. 1129, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie podstawowym pn.: „Naprawy oraz przeglądy okresowe
urządzeń peryferyjnych sprzętu informatyki (drukarki, urządzenia wielofunkcyjne, plotery,
skanery, zasilacze UPS, projektory multimedialne, monitory i komputery)
”, numer
referencyjny: ZP/41/2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 29 kwietnia 2022 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem nr 2022/BZP 00140937/01.
1 czerwca 2022 r. wykonawca R.S.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Magic
Service R.S
z siedzibą we Wrocławiu (dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie wobec:
1. zaniechania przez
Zamawiającego odrzucenia ofert wykonawców:
a) Marcova Biznes Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie (dalej: Przystępujący),
b) P.T.K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Biuro Serwis P.T.K. z
siedzibą w Białymstoku (dalej: Biuro Serwis),
c)
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia jako wspólnicy
spółki cywilnej: Tożsamość ustalona na podstawie okazanych dowodów
osobistych. oraz K.J.
prowadzących działalność gospodarczą pod firmą Copy
Control Service
s. c. z siedzibą w Warszawie (dalej: Copy Control),
d) A.W.T.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą ZOFAX Systemy Biurowe
A.W.T (dalej: Zofax);
zaniechania przez Zamawiającego wezwania wykonawców wymienionych w punkcie
powyżej do wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 Ustawy;
czynności Zamawiającego w postaci wyboru oferty Przystępującego jako oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że zaskarżone zaniechania Zamawiającego naruszają art. 226 ust. 1
pkt 5 oraz art. 224 ust. 1 Pzp, a z
askarżona czynność narusza art. 239 ust. 1 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu,
2. odrzucenia ofert
wykonawców wskazanych w punkcie 1 lit. a – d odwołania,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu.
Odwołujący wniósł ponadto o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania
odwoławczego.
W uzasadnieniu zarzut
ów Odwołujący wskazał m. in.:
Naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
Zgodnie z Rozdziałem XVIII pkt 5 SWZ zaoferowana stawka za 1 roboczogodzinę
naprawy/przeglądu nie mogła być mniejsza od minimalnego wynagrodzenia, zgodnego
z obowiązującym w 2022 r. minimalnym wynagrodzeniem za pracę określonym
w
Rozporządzeniu Rady Ministrów z 14 września 2021 roku (Dz. U. poz. 1690), pod rygorem
odrzucenia oferty. Przepisy ww.
Rozporządzenia przewidują dwie minimalne stawki:
miesięczną dla wynagrodzenia za pracę – 3.010 zł (§ 1),
godzinową dla umów cywilnoprawnych – 19,70 zł (§ 2).
Skoro stawka dla pracownika jest stawką miesięczną, to aby ustalić godzinową stawkę
minimalną dla pracownika należy dokonać obliczeń (podzielić dwunastokrotność stawki
miesięczną przez liczbę 2008 jako liczbę godzin pracy w roku 2022), których wynikiem jest
stawka godzinowa dla pracownika w kwocie 17,99 zł (bez VAT) a po powiększeniu o VAT
22,13 zł (brutto).
Celem wprowadzenia do SWZ wymagania
aby stawki godzinowe nie były niższe niż stawki
minimalne wynikające z przepisów o płacy minimalnej było zapewnienie, aby stawka
wynagrodzenia wykonawcy fakturowana przez wykonawcę zapewniała pokrycie minimalnej
stawki godzinowej personelu gwarantowanej przez przepisy ww.
Rozporządzenia. Aby
spełnić taki cel konieczne było odniesienie wymagania do stawki netto albowiem to stawka
netto jest przychodem wykonawcy, z której możliwe jest sfinansowanie kosztu
wynagrodzenia personelu. VAT podlega odprowadzeniu do Urzędu Skarbowego przez
wykonawcę jako podatnika podatku VAT.
Każdy z wykonawców był obowiązany do zamieszczenia w ofercie zaoferowanej stawki
godzinowej w kwocie netto i brutto. W ten sposób Zamawiający zrealizował obowiązek
określenia sposobu obliczenia ceny (art. 134 ust. 1 pkt 17) Ustawy), tj przez obowiązek
podania wartości stawki bez podatku VAT oraz z podatkiem VAT, a także zapewnił sobie
możliwość weryfikacji zgodności oferty z ww. wymaganiem przez możliwość weryfikacji
stawki netto i brutto.
W konsekwencji stawką minimalną netto obowiązującą w Postępowaniu była stawka 19,70 zł
(dla umów cywilnoprawnych) i 17,99 zł (dla pracowników), a odpowiadające im stawki
minimalne brutto to stawka 24,23 zł i 22,13 zł. Ponieważ Zamawiający zgodnie z Rozdziałem
XVIII SWZ oblicza
ł punkty w kryterium w ceny w stawkach brutto to jego obowiązkiem było
zweryfikować czy cena brutto spełnia wymagania SWZ. Zamawiający winien zatem
sprawdzić czy stawka netto zapewniała zgodność ze stawką minimalną 19,70 zł lub 17,99 zł.
Skoro różnicą pomiędzy obiema stawkami była kwota podatku VAT to oczywiste było, że
wymog
u minimalnego wynagrodzenia nie spełniała ani kwota netto, ani kwota brutto, gdyż ta
ostatnia po odjęciu podatku nie wystarczała na pokrycie minimalnej stawki personelu.
Wobec powyższego kwestionowane przez Odwołującego oferty podlegały odrzuceniu
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp albowiem zaoferowane przez tych stawki
były niższe
niż 22,13 zł brutto.
W analogicznym postępowaniu, zawierającym takie samo wymaganie SWZ, zamawiający -
JW 2063, dokonał odrzucenia tych ofert, których stawka netto była niższa niż wartość
minimalnej stawki godzinowej wynikającej z ww. Rozporządzenia (dowód: zawiadomienie
o wyniku postępowania z 6 maja 2022 r. w postępowaniu prowadzonym przez JW 2063).
Naruszenie art. 224 ust. 1 Pzp
Zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę przedsiębiorca jest obowiązany
zapewnić usługodawcy wynagrodzenie za każdą godzinę wykonania zlecenia nie niższą
niż godzinowa stawka minimalna (art. 8a ustawy). Oznaczało to że zaoferowanie przez
wykonawców stawek netto i brutto niezapewniających pozyskania środków wystarczających
na pokrycie minimalnych zobowiązań płacowych ich personelu stanowiło podstawę
do odrzucenia ofert powyższych wykonawców określoną w art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp.
Zamawiający stwierdzając, że zaoferowane stawki godzinowe nie pokrywały w wartości netto
stawek minimalnych gwarantowanych przepisami prawa winien zwrócić się do wykonawców
o złożenie wyjaśnień w zakresie sposoby kalkulacji stawki godzinowej. W efekcie,
n
iezależnie od sprzeczności treści ofert z wymaganiami dokumentacji zamówienia, już na
poziomie wartości stawki netto za roboczogodzinę Zamawiający powinien podjąć był
wątpliwości
co do kalkulacji zaoferowanych stawek za roboczogodzinę w kontekście art. 224 ust. 3 pkt 4
Pzp.
Naruszenie art. 239 ust. 1 Pzp.
Z uwagi wyżej opisane naruszenia dokonanie wyboru oferty Przystępującego było
bezpodstawne (przy naruszeniu art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
), względnie przedwczesne (przy
naruszeniu art. 224 ust. 1 Pzp).
14 czerwca 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający określając minimalne stawki godzinowe, chciał uniknąć sytuacji zaniżania
przez
w
ykonawców cen za roboczogodzinę naprawy/przeglądu tak jak miało to miejsce w
roku ubiegłym, gdzie wykonawcy ustalali cenę na poziomie 0,01 zł brutto, w tym między
innymi Odwołujący.
W ocenie Zamawiającego kwestia opodatkowania podatkiem VAT stawek godzinowych nie
jest jednoznaczna na gruncie obowiązujących przepisów prawa i ich interpretacji.
Zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z 14 września 2021 r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia
za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022
r. (Dz. U. poz. 1 690),
minimalna stawka godzinowa został ustalona na rok 2022 w wysokości
19,70 zł. Gwarancją otrzymywania minimalnej stawki godzinowej objęte zostały osoby
fizyczne
niewykonujące działalności gospodarczej, a także tzw. „samozatrudnieni”, tj. osoby
fizyczne wykonujące działalność gospodarczą niezatrudniające pracowników lub
niezawierające
umów
ze zleceniobiorcami, których działalność została zarejestrowana w Rzeczypospolitej Polskiej
albo w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej lub państwem
Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Minimalna stawka godzinowa ma zastosowanie do
umów lub umów o świadczenie usług do których stosuje się przepisy o zleceniu. Minimalną
stawką godzinową zostały objęte nie tylko osoby zatrudnione na umowę zlecenia, przy czym
upiera
ł się Odwołujący. Zamawiający nie stawiając wymagania dotyczącego zatrudniania na
umowę o pracę, nie mógł ograniczyć konkurencyjności podmiotom nie posiadającym
pracowników zatrudnionych na umowie o pracę oraz odrzucić ofert podmiotów wskazanych
powyżej.
Przedstawiony przez Odwołującego dowód w postaci zawiadomienia o wyniku postępowania
z
6 maja 2022 r. w postępowaniu prowadzonym przez Jednostkę Wojskową 2063 nie wnosił
nic
w przedmiotowym postępowaniu, ponieważ warunki zamówienia określone w odmienny
sposób.
Zamawiający nie zaprzeczył również stanowisku Odwołującego w zakresie pozostałych
zarzutów
Przystępujący poparł stanowisko Zamawiającego i wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść SWZ, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron i Przystępującego zawarte
w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym SWZ wraz z załącznikami,
2. ofert:
a)
Przystępującego,
b) Biuro Serwis,
c) Copy Control,
d) Zofax;
dokumentów załączonych do odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
W zakresie istotnym dla oceny zarzutów SWZ zawierała następujące postanowienia:
R
ozdział XVII Sposób obliczenia ceny
Wykonawca określi cenę za 1 roboczogodzinę naprawy/przeglądu oferty
na załączonym do SWZ Formularzu ofertowym (wzór Załącznik nr 1 do SWZ) wg
zasad określonych w sposobie wypełnienia tego formularza.
Cena brutto jednej roboczogodziny = cena netto jednej roboczogodziny + podatek
Vat.
Przez cenę ofertową należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2
ustawy
z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z
2019 r. poz. 178).
Cena oferty brutto musi być podana w złotych (PLN), cyfrowo i słownie
z uwzględnieniem podatku VAT, obliczonego zgodnie z zasadami ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn.
zm.) z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku na każdym etapie jej wyliczenia
R
ozdział XVIII Opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu
oceny ofert
Zamawiający przyjął cenę za 1 roboczogodzinę naprawy/przeglądu - nie mniejszą niż
określona w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie
wys
okości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki
godzinowej w 2022 roku (19,70 zł). W sytuacji gdy Wykonawca wykaże w ofercie
niższą cenę za 1 roboczogodzinę naprawy/przeglądu niż określona w
Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej
w 2022 roku (19,70 zł), Zamawiający odrzuci ofertę Wykonawcy jako niezgodną z
treścią SWZ.
R
ozdział XXII
2. Inne informacje:
Zamawiający nie wymaga zatrudnienia na podstawie stosunku pracy,
w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy Pzp.
Zamawiający nie wymaga zatrudnienia osób, o których mowa w art. 96 ust. 2 pkt
2 ustawy Pzp.
Ponadto, zgodnie z
Rozdziałem XVIII SWZ Zamawiający ustanowił następujące kryteria
oceny ofert:
Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierował się
następującymi kryteriami:
A.
Cena za 1 roboczogodzinę naprawy/przeglądu - nie mniejsza niż określona
w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2022 roku (19,70 zł) - waga 60%,
B.
Posiadanie certyfikatu autoryzacji na serwisowanie sprzętu znajdującego się na
wyposażeniu Zamawiającego - waga 40%.
Kwestionowane przez Odwołującego oferty zostały wycenione w następujący sposób:
Przystępujący - cena netto - 16,02 zł, brutto - 19,70 zł;
2. Biuro Serwis - cena netto -
16,02 zł, brutto - 19,70 zł;
3. Copy Control - cena netto -
16,02 zł, brutto - 19,71 zł;
4. Zofax - cena netto -
17,98 zł, brutto - 22,11 zł;
Odwołujący - cena netto - 17,99 zł, brutto - 22,13 zł.
Zgodnie ze stanowiskiem Odwołującego postanowienie Rozdziału XVII pkt 2 interpretować
należało tak, że wykonawcy wyceniając stawki w ofertach powinni potraktować stawkę brutto
w rozumieniu przepisów prawa pracy jako cenę netto jednej roboczogodziny w rozumieniu
SWZ
. Ta stawka miała zostać powiększona o stawkę VAT. Stąd Odwołujący wywodził,
że stawki minimalne tj. 17,99 zł albo 19,70 zł powinny zostać powiększone o należny VAT,
dlatego w ocenie Odwołującego prawidłową minimalną stawką brutto w rozumieniu
pr
zepisów SWZ powinny być kwoty odpowiednio 22,13 zł albo 24,23 zł.
W ocenie Izby, wobec ustalonego stanu faktycznego, interpretacja Odwołującego była
błędna.
W SWZ brak
jasnego, jednoznacznego wskazana, że obowiązkiem wykonawców było
doliczenie podatku VAT do podanej przez Zamawiającego stawki minimalnej za jedną
roboczogodzinę. Ponadto, co istotne, Zamawiający nie wymagał, by osoby realizujące
przedmiot zamówienia były zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Nie było zatem
podstaw do uznania, że wskazana przez Zamawiającego minimalna stawka za jedną
roboczogodzinę wynikała z konieczności zabezpieczenia praw pracowniczych. W ocenie
Izby w pełni dopuszczalna była zatem interpretacja Zamawiającego i Przystępującego, którzy
wskazywali, że podana w SWZ minimalna stawka w wysokości 19,70 zł to stawka brutto w
rozumieniu SWZ, zatem stawka już zawierająca VAT. Uznanie stanowiska Odwołującego za
prawidłowe prowadziłoby do istotnej zmiany postanowień SWZ, co byłoby niedopuszczalne.
Jako, że stawka za jedną roboczogodzinę była jedyną formą wyceny oferty, to musiały w niej
zostać zawarte wszelkie koszty ponoszone przez wykonawcę w toku realizacji przedmiotu
zamówienia, w tym choćby koszty dojazdu – realizacja przedmiotu zamówienia nie
sprowadza się wyłącznie do samej pracy osób wykonujących zamówienie.
Zamawiający wskazał przy tym jako stawkę minimalną konkretną kwotę – 19,70 zł. Jeśli
przyjąć interpretację Odwołującego za prawidłową, to jej konsekwencją musiałoby być
uznanie
za niezgodną z warunkami zamówienia również oferty samego Odwołującego – zaoferował
on stawkę 17,99 zł. Odwołujący wyliczył tą stawkę na podstawie przepisów o minimalnym
wynagrodzeniu
w następujący sposób:
010 zł (minimalne miesięczne wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę) / 167,3 (średnia
miesięczna ilość godzin pracy na etacie) = 17,99 zł
Zgodnie ze swoją interpretacją, do kwoty 17,99 zł Odwołujący doliczył wartość VAT i w ten
sposób uzyskał stawkę brutto swojej oferty, tj. 22,13 zł. Zamawiający oprócz powołania
się na przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r. w sprawie
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki
godzinowej w 2022 roku
wprost wskazał minimalną kwotę – 19,70 zł. W SWZ nie ma żadnej
wzmianki o tym, by Zamawiający dopuścił zaoferowanie mu stawki niższej niż 19,70 zł.
W
ocenie Izby nie budzi wątpliwości, że wskazana przez Zamawiającego minimalna stawka
za jedną roboczogodzinę, to stawka brutto, zatem zawierająca VAT. Postanowienia SWZ
są w tym zakresie zasadniczo jasne i nie nastręczają trudności interpretacyjnych. Odwołanie
się przez Zamawiającego do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2021 r.
w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2022 roku
mogło być jednak mylące. Nie zmienia to oceny postanowień
specyfikacji, nie daje również podstaw do tak dalece zawężającej interpretacji SWZ jak
wskazana w stanowisku Odwołującego.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………