Sygn. akt KIO 1446/22
POSTANOWIENIE
z dnia 13 czerwca 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu
13 czerwca 2022 r. odw
ołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
30 maja 2022 r. przez wykonawcę Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Województwo Podlaskie,
ul. Kard. Stefana Wyszyńskiego 1, 15 – 888 Białystok
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy Budimex S.A., ul.
Siedmiogrodzka
Warszawa
kwoty
000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej
wniesiony wpis.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 1446/22
U Z A S A D N I E N I E
Województwo Podlaskie, zwane dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z
2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia na „Podlaski Instytut Kultury w Białymstoku – rewaloryzacja infrastruktury i
kapitału kulturalnego”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 20 maja 2022 r. o numerze; 2022/S 098-267165.
W dniu 30 maja 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Budimex S.A. z
sied
zibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie od czynności
zamawiającego polegającej na ustaleniu treści Specyfikacji Warunków Zamówienia, zwanej
dalej „SWZ”, dotyczącej postępowania w sposób naruszający przepisy ustawy Pzp i k.c.,
zarzuca
jąc Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353(1) k.c. w zw. z art. 647 k.c. w zw. z art.
577§4 k.c. w zw. z art. 568§1 k.c. w zw. z art. 453 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 ustawy
Pzp poprzez wprowadzenie do projektowanych postano
wień umowy (załącznik nr 2
do SWZ
, zwany dalej „umową”, niespójnych i niekonsekwentnych postanowień
dotyczących zasad odbioru częściowego i końcowego robót budowlanych,
uzależniających wypłatę należnego wynagrodzenia i rozpoczęcie biegu terminu
gwarancji i
rękojmi, a także zwrotu 70% kwoty zabezpieczenia od usunięcia wszelkich
wad zidentyfikowanych w ramach przedmiotu umowy, co godzi w istotę i naturę
umowy o roboty budowlane, stanowiąc wyraz uchylania się przez Zamawiającego od
podstawowych obowiązków nałożonych na inwestora, będąc jednocześnie
postanowienie
m niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym bezwzględnie
obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę stron umowy i prowadzącym do
naruszenia praw podm
iotowych wykonawców;
2. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353(1) k.c. w zw. z art. 643 k.c. w zw. z art.
647 k.c. w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez wprowadzenie do u
mowy postanowień
przyznających Zamawiającemu prawo odmowy odbioru dokumentacji projektowej bez
względu na rodzaj zidentyfikowanych w niej uchybień, a także nieprecyzyjnych
postanowień dotyczących uprawnień Zamawiającego, które mogą być wdrożone w
takim prz
ypadku, co stanowi wyraz uchylania się przez Zamawiającego od
podstawowych obowiązków nałożonych na inwestora, będąc jednocześnie
postanow
ieniem niekorzystnym dla wykonawców, naruszającym bezwzględnie
obowiązujące przepisy prawa oraz równowagę stron umowy i prowadzącym do
naruszenia praw podmiotowych wykonawców;
3. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353(1) k.c.
w zw. z art. 581 §1 i 2 k.c. poprzez
wprowadzenie w ramach u
mowy postanowienia wskazującego na rozpoczęcie biegu
terminu gwarancji i rękojmi na nowo w odniesieniu do elementów objętych wadami
każdorazowo w sytuacji usuwania wad, bez uwzględnienia zastosowanego sposobu
naprawy i możliwości korzystania w czasie usuwania wad z przedmiotu umowy, co
jest postanowieniem naruszającym przepisy definiujące istotę instytucji gwarancji
oraz równowagę stron umowy i prowadzącym do naruszenia praw podmiotowych
wykonawców;
4. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i 353(1) k.c.
w zw. z art. 473§ 1 k.c. w zw. z art.
483 k.c.
w zw. z art. 484§2 k.c. w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez zastrzeżenie
przez Zamawiającego w ramach umowy kar umownych bez precyzyjnego określenia
podstaw ich naliczania, jak również zastrzeżenie kar umownych o rażąco
wygórowanej wysokości, co jest postanowieniem naruszającym równowagę stron
umo
wy, wymuszającym na wykonawcach konieczność kalkulacji dodatkowych,
niemożliwych do precyzyjnej kalkulacji, ryzyk w ramach ceny ofertowej;
5. art. 99 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp
w zw. z art. 5 i 353(1) k.c. poprzez wprowadzenie do u
mowy niespójnych
postanowień definiujących obowiązki nałożone na wykonawcę, abstrahujących od
przedmiotu zamówienia i jego opisu, co generuje brak możliwości precyzyjnego
ustalenia co należy uczynić aby zadośćuczynić wymaganiom Zamawiającego,
wymuszając konieczność kalkulacji ryzyk niemożliwych do oszacowania.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania,
2. nakazanie Zam
awiającemu dokonania zmiany treści SWZ.
Zamawiający w piśmie z dnia 1 czerwca 2022 r. (wpływ pisma do Krajowej Izby
Odwoławczej w tej samej dacie) wskazał, że informacja o wniesieniu odwołania została
przekazana wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu za pomocą platformy zakupowej,
na której prowadzone jest postępowanie w dniu 31 maja 2022 r.
Do postępowania nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 9 czerwca
2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego, w którym oświadczył, iż uwzględnił część zarzutów przedstawionych w
odwołaniu w ten sposób, że:
zarzut nr 1 odwołania Zamawiający uwzględnia w całości,
zarzut nr 2 Zamawiający uwzględnia w części, co do zaproponowanych w
uzasadnieniu odwołania zapisów umownych w § 9 ust. 9,
zarzut nr 5 Zamawiający uwzględnia w części, co do zaproponowanych w
uza
sadnieniu odwołania zapisów umownych w § 7 ust. 7.
W pozostałym zakresie Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania, wskazując że:
zarzut nr 2 Zamawiający nie uwzględnia, co do zaproponowanych w uzasadnieniu
odwołania zapisów umownych w § 9 ust. 4,
2) zarzut n
r 3 Zamawiający nie uwzględnia, co do zaproponowanych w uzasadnieniu
odwołania zapisów umownych w § 13 ust. 4,
zarzut nr 4 Zamawiający nie uwzględnia, co do zaproponowanych w uzasadnieniu
odwołania zapisów umownych w § 14 ust. 2 i proponuje modyfikację zapisów w
sposób wskazany w uzasadnieniu,
4) zarzut nr 5
Zamawiający nie uwzględnia, co do zaproponowanych w uzasadnieniu
odwołania zapisów umownych w § 7 ust 14 pkt 2 oraz § 6 pkt 6 i proponuje
modyfikację zapisów w § 6 pkt 6 sposób wskazany w uzasadnieniu.
Mając na uwadze powyższe, Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania w trybie
art. 522 ust. 4 ustawy Pzp w części dotyczącej uwzględnienia przez Zamawiającego
zarzutów, zaś w części nieuwzględnionych zarzutów wniósł o oddalenie odwołania.
W dniu 10 czerwca 2022 r.
do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym Odwołujący oświadczył, iż cofa odwołanie w nieuwzględnionej
części i na podstawie art. 522 ust. 3 ustawy Pzp wnosi o umorzenie postępowania na
posiedzeniu niejawnym.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w części zarzuty odwołania a w
pozostałym zakresie Odwołujący cofnął odwołanie, zaistniały przesłanki do umorzenia
postępowania, o których mowa w art. 568 pkt 1) i 3) ustawy Pzp a tym samym postępowanie
podlega umorzeniu.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na podstawie
art. 574 i art. 576 ustawy z dnia 11 wrze
śnia 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437)
Przewodniczący: ………………………