KIO 1422/22 POSTANOWIENIE dnia 3 czerwca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 23.11.2022

sygn. akt KIO 1422/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 3 czerwca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  3  czerwca  2022  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  27 

maja 2022 r. przez wykonawcę Urtica Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu 

prowadzonym przez 

Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie, 

przy  udziale  wykonawcy  „ASCLEPIOS”  Spółka  Akcyjna  we  Wrocławiu,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Urtica  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  kwoty  15  000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1  i  art.  580  ust.  1 i 2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………… 


sygn. akt KIO 1422/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Międzyleski  Szpital  Specjalistyczny  –  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn. 

Dostawa  produktów 

farmaceutycznych  -    programy  lekowe

,  Nr  nadany  przez  zamawiającego:     

D-  19  /N/  22

Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczone zostało w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 

pod nr: 2022/S -095-261658 w dniu 17.05.2022 r.  

W  dniu  27  maja  2022  r.  wykonawca  Urtica 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  wniósł 

odwołanie  od  następujących  czynności  zamawiającego 

wobec  postanowień  Specyfikacji 

Warunków  Zamówienia  ogłoszonej  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia publicznego nr D-19/N/22 na dostawę produktów farmaceutycznych - programy 

lekowe. 

W wyniku powyższego Odwołujący zarzucił Zamawiającemu: 

I. 

naruszenie  art.  99  ust.  1  i  4  PZP  w  zw.  z  art.  134  ust.  1  pkt  17  w  zw.  z  pkt  20  PZP 

poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia i sposobu obliczenia ceny w  §6 ust. 1 i 2 

(oraz w kontekście XIII SWZ) w sposób sprzeczny z zasadą swobody umów (art. 353 (1) k.c.) 

oraz  w  sposób  niejednoznaczny  i  nieuwzględniający  wszystkich  wymagań  i  okoliczności 

mogących mieć wpływ na sporządzenie ofert, a to sprzecznie z: 

I. 

Przep

isami powszechnie obowiązującymi: 

a. 

art. 353 (1) KC w zw. z art. 538 KC w zw. z art. 8 ust. 1 PZP poprzez wskazanie przez 

Zamawiającego, w ww. postanowieniu wzorca umowy: § 6 ust. 1 że: 

W  przypadku  jeżeli  średni  koszt  rozliczania  substancji 

czynnej, refundowanej w ramach programu lekowego lub chemioterapii zawartej w leku 

nabywanym na podstawie (niniejszej) umowy, opublikowany w komunikacie Narodowego 

Funduszu  Zdrowia,  będzie  niższy  od  kosztu  tej  substancji  czynnej  obliczonego  z 

uwzględnieniem  wielkości  opakowania,  mocy  oraz  ceny  hurtowej  brutto  produktu 

leczniczego  objętego  (niniejszą)  umową  Zamawiający  może  żądać  od  Wykonawcy 


zmiany umowy i obniżenia ceny hurtowej brutto tego produktu do wysokości wynikającej 

z  aktualnego,  opublikowanego  przez  NFZ,  średniego  kosztu  rozliczania  tej  substancji 

czynnej.  Odmowa  podpisania  porozumienia  w  tym  z

akresie  będzie  uprawniała 

Zamawiającego do rozwiązania umowy, w części dotyczącej tego produktu leczniczego, 

w trybie jednostronnego jej wypowiedzenia. 

tj.  błędne  uznanie  przez  Zamawiającego,  że  zarządzenia  Prezesa  Narodowego 

Funduszu  Zdrowia  i  komunikaty 

NFZ  ustalające  średnie  koszty  rozliczania  wybranych 

substancji  czynnych  wydawane  na  ich  podstawie,  o 

których  mowa  powyżej  w 

kwestionowanym  §6  ust.  1  (przyjmujemy,  że  Zamawiający  pisząc  o  komunikacie  ma  je 

na  myśli)  są  zarządzeniami  w  rozumieniu  ww.  przepisu  art.  538  KC,  stanowiącego 

podstawę prawną do stosowania przez świadczeniodawców cen maksymalnych oraz, że 

ww.  zarządzenia  Prezesa  Narodowego  Funduszu  Zdrowia  są  wiążące  dla  dostawców 

podczas gdy: 

• 

po pierwsze: zarówno komunikaty Narodowego Funduszu Zdrowia wydawane odnośnie 

średnich  kosztów  rozliczania  substancji  czynnych  w  programach  lekowych  i 

chemiot

erapii,  jak  i  zarządzenia  Prezesa  NFZ  w  sprawie  określenia  warunków 

zawierania  i  realizacji  umów  w  rodzaju  leczenie  szpitalne  w  zakresie  programów 

lekowyc

h  i  chemioterapii,  które  są  z  kolei  wydawane  na  podstawie  ustawy  z  dnia  27 

sierpnia  2004r.  o  świadczeniach  opieki  zdrowotnej  finansowanych  ze  środków 

publicznych (w zakresie chemioterapii nr 17/2022/DGL Prezesa Narodowego Funduszu 

Zdrowia  z  dnia  11  lutego 

2022  r.,  zmienione  zarządzeniem  Prezesa  Narodowego 

Funduszu  Zdrowia  nr  44/2022/DGL  z  dnia  7  kwietnia  2

022 r.  i  w zakresie programów 

lekowych - nr 16/2022/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 lutego 

2022  r.,  zmienione  zarządzeniem  Prezesa  Narodowego  Funduszu  Zdrowia  nr 

53/2022/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2022 r.) 

mają 

charakter  wyłącznie  wewnętrzny  konkretyzujący  obowiązki  Prezesa  NFZ  w  zakresie 

realizacji  programów  lekowych  i  chemioterapii-  co  też  oznacza,  że  jedynym  ich 

adresatem  są  świadczeniodawcy  (w  tym  Zamawiający)  zawierający  umowę  z 

oddziałem  wojewódzkim  NFZ  o  udzielenie  świadczeń  opieki  zdrowotnej.  Wykonawcy 

zatem  nie  są  adresatem  ani  stroną  ww.  komunikatów  i  zarządzeń  i  nie  mogą  one 

stanowić w stosunku do nich źródła zobowiązania; 

• 

po drugie: zarządzenie, o którym mowa w art. 538 KC oznacza aktualnie wyłącznie akt 

prawny  wydany  na  podstawie  i  w  granicach  zakreślonych  przez  ustawy,  obligujących 

do  stosowania  tych  zarządzeń  powszechnie  (w  tym  wypadku  przez  Zamawiającego, 


Wykonawców  i  innych  uczestników  obrotu),  co  w  konsekwencji  oznacza,  że 

Zamawiający nie ma prawnej możliwości do narzucania cen maksymalnych, w dodatku 

o charakterze ruchomym i przerzucenia na Wykonawcę obowiązku dostosowania ceny 

sprzedaży produktów  leczniczych w  taki  sposób,  aby  Zamawiający mógł  skorzystać z 

korzystnego  rozliczenia  wynikającego  z  komunikatu  ustalającego  lub  zmieniającego 

średnie koszty rozliczeń substancji czynnych; 

b. 

art. 353 k.c. oraz w zw. z art. 353(1) k.c. w zw. z art. 58 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 PZP - 

poprzez  zniekształcenie  przez  Zamawiającego  podstawowej  cechy  zobowiązania  w 

postanowieniu § 6 ust. 1 wzorca umowy, przewidującego zmianę umowy przez jedynie 

obniżenie  ceny  w  sytuacji  gdy  jeżeli  średni  koszt  rozliczania  substancji  czynnej, 

refundowanej  w  ramach  programu  lekowego  lub  chemioterapii  zawartej  w  leku 

nabywanym  na  podstawie  (niniejszej)  umowy,  opublikowany  w  komunikacie 

Narodowego  Funduszu  Zdrowia,  będzie  niższy  od  kosztu  tej  substancji  czynnej 

obliczonego  z  uwzgl

ędnieniem wielkości opakowania, mocy oraz ceny hurtowej brutto 

produktu  leczniczego  objętego  (niniejszą)  umową  tj.  Wykonawca  nie  jest  w  stanie 

wskazać  ile  finalnie  wynosi  cena  sprzedaży  produktów  leczniczych  na  rzecz 

Zamawiającego  w  ramach  udzielonego  zamówienia  publicznego,  skoro  każdorazowo 

cena  ta  ma  być  zależna  od  zmieniających  się  cyklicznie  komunikatów  podających 

średnie  koszty  rozliczenia  substancji  czynnych,  które  to  koszty  są  wskaźnikiem 

nieobiektywnym,  stanowiącym  pewną  średnią  w  oderwaniu  od  warunków 

poszczególnego  postępowania  przetargowego  które  znacznie  się  różnią  i  takie 

uśrednianie  bez  oparcia  się  na  porównaniu  innych  warunków  umowy  jest 

bezpodstawne i co najmniej narusza ww. postanowienia ustawy; 

c. 

art. 433 pkt 3 i 4 PZP oraz art. 16 ust. 1 i 2 PZP w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 6 i 7 oraz w zw. 

z art. 9 Ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 

nr  50,  poz.  331  ze  zm.,  dalej  jako  UOKiK)  - 

zapisy  wzorca  umowy  (§  6  ust.  1  ) 

dopuszczające  zmianę  ceny  produktów  w  przypadku  zmiany  średnich  kosztów 

rozliczenia  substancji  czynnych  naruszają  zasady  uczciwej  konkurencji  poprzez 

wykluczenie  dostawców  tych  produktów  leczniczych,  którzy  są  w  stanie  dostarczyć 

przedmiot zamówienia zgodnie z SWZ, jednakże wobec poczynionych zapasów nie są 

w  stanie  każdorazowo  dostosowywać  ceny  do  zarządzeń  czy  komunikatów  Prezesa 

NFZ.  Zamawiający  faworyzuje  zatem  producentów  produktów  leczniczych 

przystępujących  do  postępowania  przetargowego,  którzy  jako  pierwsze  ogniwo 

łańcucha  dystrybucyjnego  nie  kupują  produktów  od  innych  wytwórców  i  są  w  stanie 

uelastycznić  cenę  sprzedaży  na  rzecz  Zamawiającego,  podczas  gdy  wykonawcy 


prowadzący  hurtownie  farmaceutyczne  musieliby  to  czynić  wyłącznie  ze  stratą 

finansową.  Ponadto  Zamawiający  wprowadzając  kwestionowane  postanowienia  do 

umowy  nadużywa  swojej  pozycji  dominującej,  przerzucając  w  sposób  niedozwolony  i 

bezpodstawny  konsekwencje  finansowe  zmian  w  wewnętrznych  rozliczeniach  między 

NFZ a Zamawiającym, czyniąc tym samym tę klauzulę nieważną zgodnie z art. 9 ust. 3 

UOKIK. 

d. 

Wreszcie,  w  kontekście art.  433  pkt  3  i  4  PZP  -  podkreślić  należy,  że  §6  ust.  1  mają 

charakter  abuzywny,  ponieważ  niemożliwa  jest  kalkulacja  ryzyka  związana  z 

jednostronnym  wypowiedzeniem  umowy  bez 

wskazania  w  tej  sytuacji  (tj.  w  §6  ust.1) 

m

inimalnej  wartości  lub wielkości  świadczenia stron (taki  bowiem jest  skutek  odmowy 

Wykonawcy  na  obniżenie  ceny),  a  po  drugie  zostaje  wprowadzona  odpowiedzialność 

wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność ponosi Zamawiający - 

jako strona umowy z NFZ i wyłączny podmiot, która może wiązać ta umowa (zgodnie z 

zarzutami powyżej) 

e. 

art. 433 pkt 3 i 4 w zw. z art. 99 ust. 1 PZP w zw. z art. 9 ust. 2 UOKiK - zapisy wzorca 

umowy  §6  ust.  2  dają  Zamawiającemu  jednostronne  prawo  do  kształtowania  zasad 

realizacji zamówienia, nie tylko przez odgórne ustalenie cen jednostkowych, ale także 

umożliwiając  Zamawiającemu  swobodne  dokonywanie  ograniczenia  wielkości 

zamówienia - w tym przypadku aż 80% zamówienia może zostać niezrealizowane i to w 

sytuacji zupełnie niezależnej od Wykonawcy - wykonawca bowiem nie ma wiedzy kiedy 

Prezes  NFZ  rozpocznie procedurę postępowania  wspólnego  o udzielenie  zamówienia 

publicznego  Wskazana praktyka stoi  w  sprzeczności  z  art.  99  ust.  1  PZPZ,  ponieważ 

stanowi  nadużycie  pozycji  dominującej  przez  Zamawiającego,  a  Wykonawca  nie  ma 

pewności  co  do  ilości  zamawianych  dostaw  (co  potwierdza  wyrok  KIO  z  dnia 

02.01.2017  r.  KIO  2346/16  niepubl.).  Po  drugie  jednostronne  narzucanie  warunków 

realizacj

i umowy jest bezwzględnie zakazane na gruncie art. 9 ust. 2 UOKIK i stanowi 

niedozwoloną praktykę Zamawiającego w rozumieniu art. 469 pkt 8 PZP. Prezes UZP 

za niedozwoloną uznał bowiem postanowienie bardzo zbliżone do kwestionowanego, tj. 

Zamawiającemu  przysługuje  prawo  do  niezrealizowania  pełnej  ilości  i  asortymentu 

umowy  określonych  w  umowie.  W  takiej  sytuacji  Wykonawcy  nie  będą  przysługiwać 

żadne roszczenia. 

f. 

art. 455 ust. 1 pkt 1 PZP w zw. z 454 ust 1 i 2 PZP poprzez zastrzeżenie w §6 ust. 1 

umowy przez 

Zamawiającego, że W przypadku jeżeli średni koszt rozliczania substancji 

czynnej, refundowanej w ramach programu lekowego lub chemioterapii zawartej w leku 


nabywanym  na  podstawie  (niniejszej)  umowy,  opublikowany  w  komunikacie 

Narodowego  Funduszu  Zdrowia, 

będzie  niższy  od  kosztu  tej  substancji  czynnej 

obliczonego z uwzględnieniem wielkości opakowania, mocy oraz ceny hurtowej brutto 

produktu  leczniczego  objętego  (niniejszą)  umową  Zamawiający  może  żądać  od 

Wykonawcy  zmiany  umowy  i  obniżenia  ceny  hurtowej  brutto  tego  produktu  do 

wysokości  wynikającej  z  aktualnego,  opublikowanego  przez  NFZ,  średniego  kosztu 

rozliczania  tej  substancji  czynnej.  Odmowa  podpisania  porozumienia  w  tym  zakresie 

będzie  uprawniała  Zamawiającego  do  rozwiązania  umowy,  w  części  dotyczącej  tego 

produktu  leczniczego,  w  trybie  jednostronnego  jej  wypowiedzenia.  W  praktyce  - 

Wykonawca  może  dokonać  wyłącznie  iluzorycznego  wyboru  -  brak  zgody  będzie 

bowiem  skutkować  rozwiązaniem  umowy.  Powyższe  zaś  stanowi,  że  Zamawiający 

zmierza  do  nierównego  traktowania  Stron  umowy.  Zamawiający  zatem  pominął 

zasadniczą okoliczność, że każdorazowa zmiana ceny sprzedaży produktu leczniczego 

(którą jest także obniżenie ceny) stanowi, istotną zmianę umowy w świetle art. 454 ust. 

1 i 2 PZP 

II. 

Naturą  stosunku  zobowiązaniowego,  którą  sprzeczne  w  niniejszym  przypadku  jest  to, 

że  Zamawiający,  bez  żadnej  podstawy  prawnej,  jednostronnie  i  w  sposób  dowolny 

poprzez § 6 ust. 1 i ust. 2 wzorca umowy, wymusza prowadzenie sprzedaży produktów 

leczniczych  z 

każdorazowym  ryzykiem  straty  finansowej,  ponieważ  średnie  koszty 

rozliczenia  substancji  czynnych  zmieniają  się  cyklicznie,  a  okoliczność  prowadzenia 

postępowania  wspólnego  jest  ustalana  wyłączenie  przez  Prezesa  NFZ  i 

Zamawiającego  a  Wykonawca  nie  ma  na  nie  żadnego  wpływu,  a  konsekwencja  jego 

prowadzenia  wpływa  już  na  Wykonawcę  znacząco-  obniża  poziom  realizacji 

zamówienia do zaledwie 20%., co ostatecznie wpływa na niemożliwość prawidłowego 

skalkulowania  oferty.  Nadto,  jak  wskazano  powyżej  -  Wykonawca  nie  jest  w  stanie 

wskazać po jakiej cenie sprzeda kolejną partię produktów leczniczych zamówionych w 

ramach  umowy  przez  Zamawiającego,  a  nadto  w  przypadku  wykonawców 

prowadzących  hurtownie  farmaceutyczne  niepewność  co  do  wypowiedzenia  umowy 

może skutkować gorszymi warunkami cenowymi dla hurtowni, a w konsekwencji także 

dla  szpitali.  Wykonawcy  są  bowiem  zmuszeni  do  składania  ofert  o  charakterze 

asekuracyjnym,  w  którym  muszą  przewidzieć  nieprzewidywalne  obniżki  cen.  W 

konsekwencji  - 

należy  uznać,  że  Zamawiający  zniekształca  stosunek  zobowiązujący 

uznając w sposób niedopuszczalny cenę sprzedaży za cenę maksymalną w rozumieniu 

kc  i  kształtuje  ją  w  sposób  dowolny,  niezgodny  z  ograniczeniami  zasady  swobody 

umów,  co  podkreślono  powyżej.  Trudno  przy  tym  bowiem  praktycznie  założyć,  że 

Szpital dopuści możliwość zmiany ceny substancji czynnych, jak literalnie wskazuje w 


§6  ust.  1,  skoro  wprost  wskazuje,  że  w  przypadku  braku  zgody  Wykonawcy, 

Zamawiający  ma  prawo  do  jednostronnego  wypowiedzenia  umowy.  Co  więcej,  jak 

wskazuje w 

§6 ust. 2 Zamawiający w sposób niedozwolony przyznaje sobie możliwość 

niezrealizowania  zamówienia  w  80%  z  uwagi  na  wszczęcie  procedury  wspólnego 

postępowania, na który to proces nie ma żadnego wpływu Wykonawca, co dodatkowo 

sprawia,  że  Wykonawca  nie  jest  w  stanie  przygotować  się  do  realizacji  zamówienia  i 

prawidłowo przygotować ofertę. 

III. 

Zasadami  współżycia  społecznego,  w  szczególności  z  zasadą  uczciwości  kupieckiej, 

ponieważ  konieczność  dostosowania  ceny  sprzedaży  według  reguł  Zamawiającego 

wymuszają  zmianę  sposobu  prowadzenia  działalności  przez  wykonawców 

prowadzących  hurtownie  farmaceutyczne,  co  oznacza  dla  nich  przystępowanie  do 

przetargu  ze  świadomością  utraty  spodziewanego  zarobku  i  prowadzenie  własnej 

działalności  w  sposób  nierentowny,  a  w  konsekwencji  w/w  postanowienia  wzoru 

umo

wy  uniemożliwiają  wykonawcom  prawidłową  kalkulację  ceny  i  tym  samym 

utrudniają  sporządzenie  oferty,  mogą  utrudniać  uczciwą  konkurencję,  a  po  zawarciu 

umowy - 

dotknięte będą sankcją nieważności. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:   

I. 

zmiany postan

owień SWZ i wzoru umowy poprzez: 

usunięcie § 6 ust. 1 oraz ust. 2 wzoru umowy (załącznika nr 1 do SWZ): 

W przypadku jeżeli średni koszt rozliczania substancji czynnej, 

refundowanej  w  ramach  programu  lekowego  lub  chemioterapii  zawartej  w  leku 

nabywanym  na  podstawie  (niniejszej)  umowy,  opublikowany  w  komunikacie 

Narodowego  Funduszu  Zdrowia,  będzie  niższy  od  kosztu  tej  substancji  czynnej 

obliczonego z uwzględnieniem wielkości opakowania, mocy oraz ceny hurtowej brutto 

produktu  leczniczego  objętego  (niniejszą)  umową  Zamawiający  może  żądać  od 

Wykonawcy  zmiany  umowy  i  obniżenia  ceny  hurtowej  brutto  tego  produktu  do 

wysokości  wynikającej  z  aktualnego,  opublikowanego  przez  NFZ,  średniego  kosztu 

rozliczania  tej  substancji  czynnej.  Odmowa  podpisania  porozumienia  w  tym  zakresie 

będzie  uprawniała  Zamawiającego  do  rozwiązania  umowy,  w  części  dotyczącej  tego 

produktu leczniczego, w trybie jednostronnego jej wypowiedzenia. 

W  przypadku  wszczęcia  przez  Prezesa  NFZ  procedury 


wspólnego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  zakup  leków 

zawierających  substancję  czynną,  znajdującą  się  w  produkcie  leczniczym,  który  jest 

przedmiotem  zawartej  w  toku  niniejszego  postępowania  umowy  przetargowej 

Zamawiający zastrzega sobie prawo do niewykonania w całości umowy zawartej na ten 

produkt w części nie większej niż 80% wartości umowy. 

Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego skutecznie przystąpił wykonawca 

„ASCLEPIOS” Spółka Akcyjna we Wrocławiu, ul. Hubska 44, 50-502 Wrocław. 

Izba  stwierdziła,  ze  ww.  wykonawca  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  w  ustawowym 

terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść odwołującego. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca. 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie w dniu 2 czerwca 2022 r. (pismo z dnia 1 czerwca 

2022 r.

uwzględnił zarzuty w całości zawarte w odwołaniu, oświadczając, że dokona zmiany 

w projekcie umowy poprzez wykreślenie § 6 ust. 1 oraz ust. 2 wzoru umowy (załącznika nr 1 

do SWZ). 

W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 3 w zw. z art. 522 ust. 1  ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.), 

umorzyła  postępowanie   odwoławcze,  orzekając  w  formie postanowienia na  podstawie art. 

553 zd. 2 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  9  ust.  1  pkt  2  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), z którego wynika, że koszty, o których mowa w § 5 pkt 

2,  znosi  się  wzajemnie,  jeżeli  przed  otwarciem  rozprawy  zamawiającego  uwzględnił  w 

całości  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu,  a  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

zamawiającego  nie  przystąpił  żaden  wykonawca  albo  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniósł 

sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych 


w odwołaniu – w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku 

Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.  

Przewodniczący: 

…………………………