Sygn. akt: KIO 1416/22
POSTANOWIENIE
z dnia 10 czerwca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu w dniu 10 czerwca 2022 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26
maja 2022 roku przez wykonawcę ERBUD Spółka akcyjna w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez 5 Wojskowy Szpital Polikliniczny z P
olikliniką SP ZOZ w Krakowie
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz ERBUD
Spółki akcyjnej w Warszawie kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych
zero groszy),
stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz.1129 ze zm.), na niniejsze
postanowienie - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga, za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………
Sygn. akt KIO 1416/22
Uzasadnienie
Zamawiający – 5 Wojskowy Szpital Polikliniczny z Polikliniką SP ZOZ w Krakowie –
działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.
– ustawa P.z.p.), prowadzi postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są roboty budowlane dotyczące
realizacji zadania inwestycyjnego p
od nazwą „Budowa budynku szpitala dla potrzeb bloku
operacyjnego, oddziałów szpitalnych, zaplecza diagnostyczno-laboratoryjnego i rehabilitacji”
wraz z dostawą sprzętu.
W dniu 26 maja 2022 roku wykonawca ERBUD SA
w Warszawie (dalej: odwołujący)
wniósł odwołanie od następujących czynności zamawiającego:
1) udzielenie zamówienia (sekcja III. 1 .3) Ogłoszenia) i w treści specyfikacji
warunków zamówienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
lub zawodowej w odniesieniu do osoby wskaza
nej do pełnienia funkcji Koordynator
Wykonawcy (pkt 11.1.4.1.1. specyfikacji warunków zamówienia - SWZ);
czynności ukształtowania w treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o
udzielenie zamówienia (sekcja III. 1 .3) Ogłoszenia) i w treści specyfikacji warunków
zamówienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej w odniesieniu do osoby wskazanej do pełnienia funkcji Kierownik Budowy (pkt
11.1.4.1.2. SWZ);
czynności ukształtowania w treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o
udzielenie zamówienia (sekcja III. 1 .3) Ogłoszenia) i w treści specyfikacji warunków
zamówienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej w odniesieniu do wymaganych inwestycji referencyjnych (pkt 1 1.1.4.2. SWZ);
czynności ukształtowania w treści ogłoszenia wszczynającego postępowanie o
udzielenie zamówienia i w treści specyfikacji warunków zamówienia kryteriów i sposobu
oceny ofert w odniesieniu do Doświadczenia Kierownika Budowy (pkt 21.1.3. SWZ);
5) czynności ukształtowania konkretnych postanowień Projektu Umowy (Załącznik nr
3 do SWZ).
Zaskarżone czynności oznaczone są w odwołaniu w jednostce redakcyjnej „I” w
punktach 1-5.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
1) w odniesieniu do czynności ukształtowania w treści ogłoszenia wszczynającego
postępowanie o udzielenie zamówienia (sekcja III. 1 .3) Ogłoszenia) i w treści specyfikacji
warunków zamówienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej
lub zawodowej w odniesieniu do osoby wskazanej do p
ełnienia funkcji Koordynator
Wykonawcy (pkt 1 1 . 1.4.1.1. tiret pierwsze SWZ):
a) naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4 i art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1, 2, 3
(ewentualnie naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4 i art. 116 ust. 1 ustawy P.z.p.) poprzez
ustalenie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny i nadmierny w
stosunku do przedmiotu zamówienia, a także naruszenie art. 16 pkt 1, 2, 3 ustawy P.z.p.
poprzez przygoto
wanie i prowadzenie postępowania o udzielnie zamówienia w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
a także w sposób nieproporcjonalny, w zakresie: wymagania, aby osoba wskazana na
funkcję Koordynator Wykonawcy posiadała uprawnienia budowlane w specjalności
konstru
kcyjnobudowlanej bez ograniczeń, o których mowa w ustawie Prawo budowlane;
w odniesieniu do czynności ukształtowania w treści ogłoszenia
wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia (sekcja III. 1 .3) Ogłoszenia) i w
treści specyfikacji warunków zamówienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej w odniesieniu do osoby wskazanej do pełnienia funkcji
Kierownik Budowy (pkt 11.1.4.1.2. tiret trzecie SWZ):
a)
naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4 i art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1, 2,
3 (ewentualnie naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4) i art. 116 ust. 1 ustawy P.z.p. poprzez
ustaleni
e warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny i nadmierny w
stosunku do przedmiotu zamówienia, a także naruszenie art. 16 pkt 1, 2, 3 ustawy P.z.p.
poprzez przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielnie zamówienia w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
a także w sposób nieproporcjonalny, w zakresie: wymagania, aby osoba wskazana na
funkcję Kierownik Budowy posiadała doświadczenie w pełnieniu funkcji kierownika budowy w
szczególności przy realizacji co najmniej 2 inwestycji budowlanych przy zabytkach
nieruchomych;
w odniesieniu do czynności ukształtowania w treści ogłoszenia
wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia (sekcja III. 1 .3) Ogłoszenia) i w
treści specyfikacji warunków zamówienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej w odniesieniu do wymaganych inwestycji
referencyjnych (pkt 1 1 . 1.4.2. SWZ):
a)
naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4 i art. 116 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1, 2,
3 (ewentualnie naruszenie art. 112 ust. 1, ust. 2 pkt 4 i art. 116 ust. 1) ustawy P.z.p. poprzez
ustalenie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny i nadmierny w
stosunku do przedmiotu zamówienia, a także naruszenie art. 16 pkt 1, 2, 3 ustawy P.z.p.
poprzez przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielnie zamówienia w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
a także w sposób nieproporcjonalny, w zakresie: wymagania, aby inwestycja referencyjna
polegająca na budowie/przebudowie/ modernizacji/rozbudowie obiektu służby zdrowia (wg
Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych należący do klasy 1264 budynki szpitali i
zakładów opieki medycznej) musiała spełniać w szczególności łącznie następujące
wymagania, tj.: obejmowała powstanie co najmniej 2 sal operacyjnych, w tym jednej
hybrydowej; posiadała łączną wartość inwestycji nie mniejszą niż 100 000 000,00 zł (sto
milionów złotych);
w odniesieniu do czynności ukształtowania w treści ogłoszenia
wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia i w treści specyfikacji warunków
zamówienia kryteriów i sposobu oceny ofert w odniesieniu do Doświadczenia Kierownika
Budowy (pkt 21.1.3. SWZ):
a) naruszenie art. 241 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p
. poprzez opisanie kryteriów oceny ofert
w sposób nadmierny i niezwiązany z przedmiotem zamówienia, a także naruszenie art. 16
pkt 1, 2, 3 ustawy P.z.p. poprzez przygotowanie i prowadzenie postępowania o udzielnie
zamówienia w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców, a także w sposób nieproporcjonalny, w zakresie:
ustalenia, że Doświadczenie Kierownika Budowy posiada 20% znaczenia w ramach
kryteriów oceny ofert;
- wymagania, aby dla uzyskania maksymal
nej liczby punktów w odniesieniu do
Doświadczenia Kierownika Budowy niezbędne było pełnienie funkcji przy realizacji 12
inwestycji referencyjnych;
5) w odniesieniu do czynności polegających na ukształtowaniu konkretnych
postanowień Projektu Umowy (Załącznik nr 3 do SWZ):
a)
naruszenie art. 353
K.c. w zw. z art. 8 ust. 1 (ewentualnie naruszenie art.
K.c.), a także art. 439 ust. 2 pkt 1, 3 ustawy P.z.p. poprzez wskazanie w art. 108.4.
Projektu Umowy, że „Wynagrodzenie będzie waloryzowane począwszy od trzynastego
miesiąca realizacji Umowy i każdorazowo nie wcześniej niż wtedy, gdy wartość waloryzacji
osiągnie poziom 5 (pięciu) % wartości Zaakceptowanego Wynagrodzenia określonego w
Artykule 108.1 Aktu Umowy.
b)
naruszenie art. 353
K.c. w zw. z art. 8 ust. 1 (ewentualnie naruszenie art.
K.c.), a także art. 439 ust. 2 pkt 3, 4 ustawy P.z.p. poprzez wskazanie w art. 108.8.
Projektu Umowy, że „Wynagrodzenie będzie podlegało waloryzacji maksymalnie do 110 (sto
dziesięć) % wartości Zaakceptowanego Wynagrodzenia, o którym mowa w Artykule 108.1.
Aktu Umowy.";
c)
naruszenie art. 353
K.c. w zw. z art. 8 ust. 1 (ewentualnie naruszenie art.
K.c.), a także art. 439 ust. 2 pkt 3, 4 ustawy P.z.p. poprzez wskazanie w art. 108.8.
Projektu Umowy, że „Łączna waloryzacja Zaakceptowanego Wynagrodzenia dokonana na
podstawie niniejszego Artykułu nie może być wyższa niż 10% wartości Zaakceptowanego
Wynagrodzenia, z zastrzeżeniem, że w drugim roku od podpisania Umowy waloryzacja
Zaakceptowanego Wynagrodzenia nie może być wyższa niż 4% wartości Zaakceptowanego
Wynagrodzenia, w trzecim 3 % wartości Zaakceptowanego Wynagrodzenia, a czwartym 3 %
wartości Zaakceptowanego Wynagrodzenia”.
Wskazane wyżej zarzuty zostały zawarte w jednostce III odwołania w punktach 1-5.
W odpowied
zi na odwołanie z dnia 9 czerwca 2022 roku, zamawiający oświadczył, że
uwzględnia odwołanie w części w zakresie pkt I.1, I.2, I.3 i I.4 odwołania (odpowiednio
zarzuty: III.1, III.2, III.3 i III.5).
Odwołujący na posiedzeniu Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 czerwca 2022 roku
cofnął odwołanie w zakresie nieuwzględnionym przez zamawiającego, tj. w zakresie
czynności wskazanej w punkcie I.5 odwołania (odpowiednio zarzut III.5 odwołania).
Do postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Izba wskazuje, że zgodnie z art. 522 ust. 3, w przypadku uwzględnienia przez
zamawiającego części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych
zarzutów przez odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie odwoławcze na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wyk
onawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego nie wniósł
sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W takim przypadku zamawiający
wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
z
godnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie uwzględnionych zarzutów.
Wobec powyższego, postanowiono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2 lit.
b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
wynika, że w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości,
koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, jeżeli przed otwarciem rozprawy
zamawiający uwzględnił w części zarzuty przedstawione w odwołaniu i pozostałe zarzuty
zostały przez odwołującego wycofane, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania
odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu
– w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący …….……………..