KIO 1368/22 WYROK dnia 13 czerwca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 16.11.2022

Sygn. akt: KIO 1368/22 
 

WYROK 

  z dnia 13 czerwca 2022 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Członkowie:   

Przemysław Dzierzędzki 

Danuta Dziubińska  

Protokolant:    

Aldona Karpińska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 czerwca 

2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23 maja 2022 r. przez wykonawcę Xentia Sp. 

z o.o. z siedzibą w Warszawie

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Tramwaje  Warszawskie  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Aksel  Sp. 

z o.o. 

z  siedzibą  w  Rybniku,  Teltronik  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Kędzierzynie-Koźlu

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Xentia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3 600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  uzasadnione 

koszty strony poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie 

do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Kr

ajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący: 

…………………… 

……………………. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Tramwaje  Warszawskie  –  prowadzi  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  pn.  Dostawa,  uruchomienie  oraz 

bieżąca  obsługę  Systemu  Radiołączności  Cyfrowej.  Wartość  zamówienia  jest  większa  niż 

progi  unijne.  Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 22 grudnia 2021 r. pod nr 2021/S 248-658001. 

W  dniu  23  maja  2022  r.  wykonawca  Xentia  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie  wobec 

czynności wyboru oferty Konsorcjum Aksel Sp. z o.o., Teltronik Sp. z o.o. (dalej: Konsorcjum 

Aksel)  jako  najkorzystniejszej,  zaniechania  wykluczenia 

tego  Konsorcjum  z  postępowania 

zaniechania  odrzucenia  jego  oferty  jako  złożonej  w  warunkach  czynu  nieuczciwej 

konkurencji oraz wobec czynności wezwania ww. Konsorcjum do doprecyzowania wyjaśnień 

z dnia 24 marca 2022 r. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

1)  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a  i  art.  108  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  6  ust.  1  pkt  7 

ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów oraz art. 226 ust. 

1 pkt 7 ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 

nieuczciwej  konkurencji  oraz  art.  16  w  zw.  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez 

zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  Aksel  z  po

stępowania  oraz  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  tego  Konsorcjum,  w  sytuacji  gdy  Zamawiający  mógł  stwierdzić,  na 

podstawie wiarygodnych przesłanek, że Konsorcjum zawarło z innymi wykonawcami (IP 

Connect  Sp.  z  o.o.,  Page  Communication  Sp.  z  o.o.)  porozumienie 

mające  na  celu 

zakłócenie konkurencji i złożyło ofertę w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji; 

2)  art.  128  ust.  4,  art.  223 ust.  1  oraz  art.  16  ustawy  Pzp,  poprzez  wezwanie  Konsorcjum 

Aksel  do  doprecyzowania  wyjaśnień  z  24  marca  2022  r.,  mimo  że  Konsorcjum  nie 

udzieliło  wyjaśnień  w  zakresie  powziętych  działań  mających  na  celu  zapobieżenie 

powstaniu  sytuacji  złożenia  oferty  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji, 

ewentualnie przygotowania ofert niezależnie od siebie przez wskazanych wykonawców,; 

3)  art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp 

w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i art. 226 ust. 1 

pkt 7  ustawy Pzp w zw. z art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz 

art.  16  ustawy  Pzp,  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  Konsorcjum  Aksel  jako 

najkorzystniejszej

, mimo że Konsorcjum podlegało wykluczeniu z postępowania, a jego 

oferta podlegała odrzuceniu. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty 

Konsorcjum 

Aksel 

jako 

najkorzystniejszej, 

wykluczenia 

ww. 

Konsorcjum 

postępowania i odrzucenia jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 

108 ust. 1 pkt 5 i art. 226 ust.  pkt 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  oprócz  niego  oferty  w  postępowaniu  złożyły  następujące 

podmioty:  Konsorcjum  Aksel,  Page  Communication  Sp.  z  o.o.  (dalej:  PC)  oraz  IP  Connect 

Sp.  z  o.o.  (dalej:  IPC).  Każdy  z  ww.  wykonawców  zaznaczył  w  oświadczeniu  JEDZ, 

odpowiedzi  na  pytanie,  czy  wykonawca  zawarł  z  innymi  wykonawcami  porozumienie 

mające na celu zakłócenie konkurencji, odpowiedź „NIE”. 

Zdaniem  Odwołującego,  między  Konsorcjum  Aksel  a  wykonawcami  PC  oraz  IPC  

występują  powiązania,  które  stanowią  wiarygodne  przesłanki  dla  tezy  o  zawarciu 

porozumienia  mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji.  Powiązania  te  uzasadniają  także 

tezę,  że  oferta  Konsorcjum  została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji. 

Odwołujący wskazał na następujące okoliczności: 

−  Adres siedziby Aksel oraz IPC jest tożsamy; siedziba obu spółek mieści się w Rybniku 

przy  ul.  Lipowej  1  7;  pod  tym  adresem  znajduje  się  jednopiętrowy  budynek,  nie  zaś 

wielopiętrowy i wielolokalowy biurowiec; w ofertach tych podmiotów brak jest informacji 

odrębnych  lokalach  funkcjonujących  pod  tym  adresem,  przypisanych  odrębnie  do 

AKSEL i odrębnie do IPC; 

−  AKSEL  (w  ramach  Konsorcjum),  IPC,  jak  i  PC  w  ofercie  wskazali  ten  sam  adres,  pod 

który należy kierować wnioski, oświadczenia i zawiadomienia; 

−  Numery telefonów osób uprawnionych do kontaktu z ramienia każdego z ww. podmiotów 

pochodzą z tej samej puli (nr osoby kontaktowej w odniesieniu do AKSEL: 691457060, 

IPC: 691457045, PC: 691457065); 

−  PC podało w swojej ofercie jako korespondencyjny adres e-mail w domenie ipconnect.pl; 

−  Prokurent Aksel – pani K. G., uprawniony w ramach prokury łącznej do reprezentowana 

AKSEL  łącznie  z  drugim  prokurentem  –  panią  A.  B.  (która  złożyła  ofertę  w  imieniu 

Konsorcjum),  jest  jednocześnie  wspólnikiem  IPC  i najprawdopodobniej  wspólnikiem 

Teltronik sp. z o.o.; 

−  Pani  A.  B.,  umocowana  do  złożenia  oferty  w  imieniu  Konsorcjum,  jest  jednocześnie 

wspólnikiem  Teltronik  Sp.  z  o.o.  i  najprawdopodobniej  wspólnikiem  IPC 

(nieuwidocznionym  w  KRS  z  uwagi  na  liczbę  udziałów  poniżej  10  %  kapitału 

zakładowego); 

−  Pan D. E. A. jest wspólnikiem i prezesem zarządu IPC; 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

−  Wspólnikami PC są członkowie rodziny D. A. — C. C. A., P. A.; 

−  D. E. A. był wspólnikiem i wiceprezesem zarządu Aksel; 23 grudnia 2013 r. miał miejsce 

wpis  zmiany  danych  w  KRS 

–  osoba  ta  przestała  być  wspólnikiem  Aksel,  zaś  nowym 

wspólnikiem została pani H. S.; 

−  D. E. A. był wspólnikiem i prokurentem w spółce PC; 

−  S. S. – wspólnik i prezes zarządu w spółce Aksel był wcześniej wspólnikiem razem z D. 

E. A. w IP

C; 3 grudnia 2013 r. miał miejsce wpis zmiany danych w KRS, S. S. przestał 

być wspólnikiem IPC, zaś wspólnikiem zostaje jego córka – K. G.; 

−  Osoby  związane  z  ww.  spółkami  uczestniczą  w  zgromadzeniach  wspólników 

pozostałych spółek; 

Pod

czas  zwyczajnego  zgromadzenia  wspólników  IPC  w  dniu  27  czerwca  2019  r. 

pełnomocnikiem  wspólnika  IPC  –  K.  G.  (będącego  jednocześnie  prokurentem  AKSEL) 

był S. D. (który przygotowywał ofertę w imieniu Konsorcjum), a protokolantem był P. K. – 

prezes zarządu PC; 

Podczas  zgromadzenia  wspólników  Aksel,  które  odbyło  się  tego  samego  dnia,  co  ww. 

zgromadzanie  wspólników  IPC,  pani  H.  S.  była  reprezentowana  na  podstawie 

pełnomocnictwa udzielonego D. A. (prezesowi zarządu IPC od początku istnienia spółki), 

który jednocześnie udzielił pełnomocnictwa do jej reprezentacji P. K. (od dnia 26 lutego 

2018 r. prezes zarządu PC); 

Podczas  zgromadzenia  wspólników  Aksel  w  dniu  11  stycznia  2021  r.  (podejmowania 

uchwały o podziale zysku) D. A. (prezes zarządu IPC od początku istnienia spółki), był 

pełnomocnikiem  H.  S.  (wspólnika  Aksel);  uprawnione  jest  przyjęcie,  że  pan  D.  A. 

otrzymał nieograniczone w czasie, stałe pełnomocnictwo do reprezentowania pani H. S. 

na zgromadzeniach wspólników Aksel; 

Podczas zgromadzenia wspólników Aksel z 5 lipca 2021 r. D. A. (prezes zarządu IPC) 

był ponownie pełnomocnikiem Pani H. S. . 

Odwołujący  wskazał,  że  pismem  z  25  lutego  2022  r.,  wniósł  o  odrzucenie  przez 

Zamawiającego  ofert  Konsorcjum  Aksel,  IPC  oraz  PC  z  powodu  prawdopodobnej  zmowy 

cenowej,  wskazując  na  istnienie  powiązań  pomiędzy  tymi  podmiotami.  W  wyniku 

powyższego, Zamawiający wezwał Konsorcjum Aksel, pismem z dnia 18 marca 2022 r., do 

złożenia  wyjaśnień  w  szczególności  w  zakresie  powiązania  między  Wykonawcą  Aksel  Sp. 

o.o.  a  innym  uczestnikiem  przedmiotowego  postępowania,  tj.  IP  Connect  sp.  z  o.  o., 

w osobie  Pani  K.  G., 

która  według  KRS-ów  jednocześnie  jest  wspólnikiem  w firmie  IP 

Connect  sp.  z  o.o.  oraz  prokurentem  w  firmie  Aksel  sp.  z  o.o.,  co  budzi  wątpliwości 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Zamawiającego co do czynności podejmowanych na etapie przygotowania oferty, tj. czy nie 

doszło  do  zakłócenia  konkurencji  w  niniejszym  postępowaniu;  w  złożonych  wyjaśnieniach 

powinno  znaleźć  się  w  szczególności  wyjaśnienie  udziału,  ewentualnie  wpływu,  jaki  miała 

Pani  K. G. 

na przygotowanie Państwa oferty, a także powziętych działań mających na celu 

zap

obieżenie powstaniu sytuacji złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, 

ewentualnie przygotowania ofert niezależnie od siebie przez wskazanych Wykonawców

Konsorcjum udzieliło w wyznaczonym terminie wyjaśnień, wskazując, że: 

1.  oferta  konsorcj

um  została  sporządzona  całkowicie  samodzielnie  przez  uczestników 

konsorcjum; 

2.  K. G. 

nie brała udziału w przygotowaniu oferty konsorcjum; 

3.  K. G. 

nie miała wpływu na przygotowanie oferty konsorcjum; 

złożenie  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  uczestników  konsorcjum,  stąd  też 

przedsięwzięto  wszelkie  możliwe,  prawem  dopuszczalne  kroki  zapobiegające  ujawnieniu 

tej  tajemnicy  osobom  trzecim  - 

w  tym  niezaangażowanym  w  proces  tworzenia  oferty  – 

także podmiotom trzecim; 

wobec  oświadczeń  jak  wyżej,  konsorcjum  nieznany  był  fakt  oraz  sposób  przygotowania 

ofert przez innych wykonawców, w szczególności przez IP Connect Sp. z o. o. 

Zamawiający,  w  dniu  7  kwietnia  2022  r.,  wezwał  Konsorcjum  do  doprecyzowania 

złożonych wyjaśnień, wskazując, że: w wezwaniu skierowanym do Wykonawcy Zamawiający 

wezwał  do  wyjaśnień  w  zakresie  udziału,  ewentualnie  wpływu,  jaki  miała  Pani  K.  G.  na 

przygotowanie  oferty,  a  także  podania  powziętych  działań  mających  na  celu  zapobieżenie 

powstaniu sytuacji złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, ewentualnie 

przygotowania  ofert  niezależnie  od  siebie  przez  wskazanych  Wykonawców.  W złożonych 

wyjaśnieniach Wykonawca odniósł się jedynie do pierwszej części wezwania, tj. stwierdził iż 

K. G. 

nie brała udziału w przygotowaniu oferty ani nie miała wpływu na jej przygotowanie, nie 

podając  informacji  o  powziętych  działaniach  mających  na  celu  zapobieżenie  powstania 

sytuacji  złożenia  oferty  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  ewentualnie 

pr

zygotowania  ofert  niezależnie  od  siebie  przez  wskazanych  Wykonawców.  W związku  z 

powyższym  Zamawiający  wzywa  do  doprecyzowania  złożonych  wyjaśnień,  tj.  wskazania 

powziętych  działań  dotyczących  powiązania  Aksel  sp.  z  o.  o.  a  IP  Connect  sp.  z o.  o.,  w 

osobie Pani K. G. .  

Konsorcjum  złożyło  dodatkowe  wyjaśnienia  wraz  z  załącznikami  pismem 

z 11 kwietnia 2022 r. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

IPC  oraz  PC  również  zostali  wezwani  przez  Zamawiającego  do  złożenia  wyjaśnień 

zakresie m.in. powiązań pomiędzy sobą oraz członkiem Konsorcjum Aksel Oba podmioty 

udzieliły wyjaśnień. 

W dniu 13 maja 2022 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o wyborze oferty 

Konsorcjum Aksel jako najkorzystniejszej. 

Oferty  IPC  oraz  PC  zostały  odrzucone  z  uwagi  na  fakt,  że  podmioty  te  nie  wyraziły 

zgody na p

rzedłużenie terminu związania ofertą. 

Odwołujący  podniósł,  że  w  świetle  powyższego  Konsorcjum  Aksel  podlegało 

wykluczeniu  z  postępowania  na  podstawie  art.  108  ust.  1  pkt  5,  a  jego  oferta  odrzuceniu. 

Wskazał,  że  ww.  przepis  ten  nie  zawiera  zamkniętego  katalogu  zachowań  mogących  być 

uznanymi  za  zakazane  porozumienie,  a  jedynie  wymienia  w  szczególności  okoliczność 

złożenia  odrębnych  ofert  przez  podmioty  należące  do  tej  samej  grupy  kapitałowej.  Ustawa 

Pzp nie definiuje pojęcia „porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji”. Za takie 

porozumienia  należy  niewątpliwie  uznać  przede  wszystkim  porozumienia  określone  w  art. 

ust.  1  ustawy  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  (porozumienia  pomiędzy 

przedsiębiorcami, których celem  lub  skutkiem jest  wyeliminowanie,  ograniczenie lub  w  inny 

sposób  naruszenie  konkurencji  na  rynku  właściwym).  Przepis  ten  określa  przykładowe 

postaci  zakazanych  porozumień,  do  których  należy  m.in.  porozumienie  polegające  na 

uzgadnianiu  przez  przedsiębiorców  przystępujących  do  przetargu  lub  przez  tych 

przedsiębiorców  i  przedsiębiorcę  będącego  organizatorem  przetargu  warunków  składanych 

ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny, nazywane zmowami przetargowymi. Powyższe 

opisy  zmów  przetargowych  są  jedynie  przykładowe,  nie  wyczerpują  wszystkich  możliwych 

modeli  niedozwolonej  współpracy  przyjętych  przez  wykonawców.  Ponadto,  zmowa 

przetargowa  nie  kończy  się  na  etapie  przygotowania  i  złożenia  ofert.  Po  ich  złożeniu 

uczestnicy  porozumienia  nadal  współpracują,  dostosowując  swoje  dalsze  działania  do 

aktualnej sytuacji w danym postępowaniu. Może się zatem zdarzyć również, że już na etapie 

po  otwarciu  ofert  dojdzie  do  zmiany  preferowanego  przez  nich  pierwotnie  wykonawcy, 

którego  oferta  ma  zostać  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  W  ten  sposób  dochodzi  do 

wtórnego  naruszenia  konkurencji  w  postępowaniu,  ponieważ  de  facto  wykonawcy  biorący 

udział w zmowie składają swego rodzaju ofertę wariantową (złożoną z oficjalnie niezależnych 

ofert  indywidualnych),  a  następnie,  po  wyjaśnieniu  aktualnej  sytuacji  w  postępowaniu, 

dostosowują  swoje  działania  w  zakresie  doprowadzenia  przez  Zamawiającego  do  wyboru 

jednej  z  nich,  do  bieżących  potrzeb.  Takiej  możliwości  nie  mają  wykonawcy  składający 

rzeczywiście indywidualne oferty, ich pozycja w postępowaniu po złożeniu ofert pozostaje już 

bowiem niezmienna i niezależna od woli oferenta. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Odwołujący podkreślił, że art. 108 ust. 5 ustawy Pzp nie nakłada na zamawiających 

obowiązku  udowodnienia  zawarcia  antykonkurencyjnego  porozumienia,  a  wymaga  jedynie, 

aby  jego  zawarcie  mogło  było  stwierdzone  przez  zamawiającego  w  oparciu  o  wiarygodne 

przesłanki. Takie rozwiązanie wynika z faktu, że często zmowy przetargowe, jako zakazane, 

nie  mają  postaci  sformalizowanej,  co  wiąże  się  z  ograniczeniami  dowodowymi  w  ich 

wykazaniu.  Z  tego  też  powodu  w  orzecznictwie  dotyczącym  antykonkurencyjnych 

porozumień  dopuszcza  się  możliwość  przyjmowania  domniemań  faktycznych.  Wobec 

trudności  dowodowych  istnienie  antykonkurencyjnego  porozumienia  może  zostać 

wywiedzione ze zbiegów okoliczności i śladów. Jak wskazał TSUE choćby w wyroku z dnia 

21 września 2006 r. (Sprawa C-113/04 P Technische Unie BV przeciwko Komisji Wspólnot 

Europejskich)  „w  większości  przypadków  istnienie  praktyki  lub  porozumienia 

antykonkurencyjnego musi być wyprowadzone ze zbiegu szeregu okoliczności i wskazówek, 

które w przypadku braku innego spójnego wyjaśnienia rozpatrywane łącznie mogą stanowić 

dowód naruszenia reguł konkurencji.” 

Odwołujący zaznaczył, że do stwierdzenia zawarcia porozumienia nie jest istotne, czy 

porozumienie  zostało  zrealizowane,  a  także  z  jakich  powodów  nie  zostało  wykonane. 

Ostatecznie antykonkurencyjny skutek może nie ziścić się z przyczyn nawet niezależnych od 

stron porozumienia, ale zakazana już jest intencja zaburzenia konkurencji. 

W  ocenie  Odwołującego,  okoliczności  zaistniałe  w  niniejszej  sprawie  stanowią 

wiarygodne  przesłanki  świadczące  o  tym,  że  Konsorcjum  Aksel  oraz  pozostali  wykonawcy 

współpracowali  ze  sobą  przy  przygotowywaniu  ofert  w  postępowaniu  oraz  w  toku 

postępowania, a także na etapie ich badania i oceny przez Zamawiającego. Jeżeli uwzględni 

się brzmienie udzielonych przez  Konsorcjum  wyjaśnień  nie powinno  ulegać wątpliwości,  że 

Konsorcjum  nie  przedstawiło  właściwie  jakichkolwiek  argumentów  i  dowodów  na  to,  że 

Konsorcjum oraz IPC nie współpracowały ze sobą przy przygotowywaniu oferty. Konsorcjum 

oświadczyło  jedynie,  że  oferta  została  sporządzona  samodzielnie,  zaś  pani  K.  G.  ani  nie 

brała udziału ani też nie miała wpływu na przygotowanie oferty Konsorcjum. Wyjaśnienia te 

należy uznać za gołosłowne i niewykazane w żadnej mierze. Lakoniczność wyjaśnień winna 

budzić zdziwienie, jeżeli uwzględni się fakt, że Konsorcjum oświadczyło również, że nie był 

mu  znany  fakt  oraz  sposób  przygotowania  ofert  przez  innych  wykonawców.  Oświadczenia 

tego  nie  można  było  uznać  za  wiarygodne  jeżeli  uwzględni  się  fakt,  że  zarówno 

przedstawiciele  Aksel,  jak  i  IPC  uczestniczyli  w  poprzedzającym  Postępowanie  dialogu 

technicznym  w  2019  r.,  dotyczącym  dostawy  systemu  radiołączności  cyfrowej  dla 

Zamawiającego.  Zdaniem  Odwołującego  zasady  doświadczenia  życiowego  podpowiadają, 

że  jest  mało  prawdopodobne,  aby  prokurent  w  spółce,  czyli  osoba  mająca  prawo  do 

zajmowania się wszelkimi sprawami spółki zgodnie z zakresem prokury, nie miała wiedzy o 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

fakcie  czy  treści  oferty  składanej  w  postępowaniu  o  wartości  ponad  11  mln  złotych.  Nawet 

gdyby  przyjąć,  że  fakt  istnienia  powiązań  osobowych  czy  rodzinnych  sam  w sobie  nie 

uprawnia wniosku o braku samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym 

w podejmowaniu decyzji o uczestnictwie w przetargu i warunkach ofert, a lokalizacja siedziby 

Aksel  oraz  IPC  pod  tym  samym  adresem  nie  oznacza  automatycznie,  że  przedsiębiorcy 

współpracowali  ze  sobą  podczas  przygotowania  ofert,  to  jednak  łączne występowanie  tych 

wszystkich  okoliczności  powinno  prowadzić  do  wniosku,  że  w postępowaniu  prowadzonym 

przez  Zamawiającego  doszło  do  zakłócenia  konkurencji.  Można  zaryzykować  tezę,  że  jest 

wysoce  nieprawdopodobne,  aby  wykonawcy  powiązani  w  sposób  opisany  powyżej  byli 

samodzielni  w  działaniach  i  że  w  istocie  zachowana  byka  przez  nich  blokada  przepływu 

informacji, jaka powinna funkcjonować w przypadku podmiotów samodzielnie podejmujących 

decyzje  gospodarcze  i  konkurujących  ze  sobą.  Niewątpliwie  powiązania,  jakie  występują 

między nimi, stanowiły bazę dla swobodnej wymiany informacji. 

Odwołujący podniósł, że o współpracy na etapie poprzedzającej przygotowanie ofert 

zawarciu  antykonkurencyjnego  porozumienia  świadczą  również  pewne  fakty  dotyczące 

ofert złożonych przez IPC oraz PC. Choćby to, że IPC oraz PC uzyskiwali gwarancję zapłaty 

wadium u tego samego podmiotu, a co więcej, gwarancje wystawione były tego samego dnia 

przez  tę  samą  osobę  niemalże  w  czasie  rzeczywistym.  Co  więcej,  znakiem  zawarcia 

porozumienia  może  świadczyć  również  to,  że  IPC  oraz  PC  złożyły  certyfikaty 

nieprzetłumaczone na język polski wraz z ofertami, zaś w wyniku wezwania Zamawiającego 

złożyły  niemalże  tożsame  w  treści  tłumaczenia  (co  oznacza,  że  podmioty  te  korzystały 

tłumaczeń  przygotowanych  przez  tę  samą  osobę).  Okolicznością  uprawdopodabniającą 

zawarcie zmowy jest również fakt, że IPC oraz PC wskazało tych samych podwykonawców 

w swoich ofertach (przy czym PC dla stworzenia w ocenie Odwołującego pozoru wskazania 

różnych podwykonawców  użyło błędnych  nazw -  Telekom  Poznań  zamiast  TELE.COM  Sp. 

o.o.  i  PHU  „KA-IG”  J.  M.-M.  zamiast  PHU  „KAIG”  J.  M.-M.  .  Nadto,  zakres  zamówienia 

objęty potencjalnym podwykonawstwem również jest tożsamy. 

Zdaniem  Odwołującego,  o  zawarciu  antykonkurencyjnego  porozumienia  świadczy 

również  sposób  postępowania  Konsorcjum  oraz  pozostałych  wykonawców  w  dalszym  toku 

postępowania  (już  po  złożeniu  ofert).  Po  pierwsze,  wyjaśnienia  Konsorcjum  Aksel, 

stanowiące  wykonanie  wezwania  Zamawiającego  z  18  marca  2022  r.,  nie  zawierają 

właściwie  żadnej  argumentacji,  która  byłaby  obiektywnie  wystarczająca  dla  wykazania,  że 

Konsorcjum działało samodzielnie. Co więcej, Konsorcjum nie wykonało w części wezwania 

Zamawiającego.  Wyjaśnienia,  zgodnie  z  wezwaniem,  miały  bowiem  obejmować 

szczególności  przedstawienie  działań,  jakie  zostały  podjęte  celem  wyeliminowania 

możliwości zakłócenia konkurencji. Wezwanie miało jasną treść i nie wywoływało wątpliwości 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

interpretacyjnych. Czynność wezwania nie została również zaskarżona. Mimo to, wyjaśnienia 

obejmują 5 zdań, które obiektywnie nie mogły rozwiać wątpliwości Zamawiającego. 

Z  ostrożności  Odwołujący  wskazał,  że  wątpliwości  Zamawiającego  w  żaden  sposób 

nie  mogły  rozwiać  wyjaśnienia  złożone  w  wykonaniu  wezwania  do  „doprecyzowania” 

wyjaśnień  (niezależenie  od  tego,  że  w  ocenie  Odwołującego  Zamawiający  nie  był 

uprawniony  do  ponownego  wzywania  Konsorcjum  do  złożenia  wyjaśnień).  Po  pierwsze, 

Konsorcjum oświadczyło w tych wyjaśnieniach, że „do dnia składania ofert nie miało wiedzy, 

iż  IP  Connect  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Rybniku  zamierza  ubiegać  się  o  udzielenie 

przedmiotowego zamówienia publicznego  i  opracowuje ofertę”.  Deklaracja ta nie może  być 

uznana za wiarygodną, skoro oba podmioty brały udział w dialogu technicznym dotyczącym 

właśnie  dostawy  systemu  radiołączności  cyfrowej  dla  Zamawiającego.  Po  drugie, 

Konsorcjum  wskazało,  że  w  Aksel  obowiązuje  „procedura  dotycząca  realizacji  zamówień 

publicznych  przewidująca  zaangażowanie  wyłącznie  osób  niezbędnych  z  punktu  widzenia 

posiadanych kompetencji i rozdziału obowiązków w spółce”. Konsorcjum nie złożyło jednak 

żadnych  dowodów,  które  tę  okoliczność  mogłoby  wykazać.  Wraz  z  wyjaśnieniami  zostały 

złożone  karta  przeglądowa  konsorcjum  zawierająca  podpisy  wszystkich  osób,  które  brały 

udział w opracowaniu oferty. Konsorcjum oświadczyło przy tym, że  „na dokumencie widnieją 

podpisy następujących osób: [l] S. S., [2] A. B., [3] D. S., [4] S. D., [5] B. S., [6] J. H., [7] G. N. 

.  Wyłącznie  powyższe  osoby  miały  wiedzę  o  zamiarze  złożenia  oferty  przez  konsorcjum  i 

brały  udział  w  jej  opracowaniu.”  W  ocenie  Odwołującego  wiarygodność  tego  dokumentu 

podważa chociażby okoliczność, że nie ma w nim wskazanych osób ze strony Teltronik Sp. z 

o.o.,  w 

tym  zarządu  tej  spółki.  Jest  w  ocenie  Odwołującego  mało  prawdopodobne,  aby 

członek zarządu drugiego konsorcjanta (pan J. S.) nie brał udziału choćby w ustalaniu ceny 

oferty.  Niezależnie od  tego,  nie  sposób  pomijać faktu,  że  wskazany  dokument mógł  zostać 

opracowany na potrzeby złożenia wyjaśnień i mógł powstać w dowolnym czasie. Co istotne, 

w tym oświadczeniu brakuje również podpisu pani J. M. . Jak wynika z profilu zawodowego 

Linkedin  osoba  ta  zatrudniona  jest  w  Aksel  i  zajmuje  się  opracowywaniem  dokumentów 

przetargowych.  W  ocenie  Odwołującego  osoba  ta  niewątpliwie  uczestniczyła  w procesie 

przygotowywania  oferty,  jest  bowiem  oznaczona  jako  autor  następujących  dokumentów 

złożonych  przez  Konsorcjum  w  formacie  PDF  (formularz  ofertowy,  pełnomocnictwo 

udzielone  przez  AKSEL  Pani  A.  B., 

pełnomocnictwo  udzielone  Aksel  przez  Teltronik  sp.  z 

o.o.,  oświadczenie  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o udzielenie  zamówienia, 

oświadczenie o  przedłużeniu terminu  związania ofertą,  wykaz  dostaw/usług).  Do  odwołania 

załączono  print  screen  przedstawiający  autorstwo  ww.  plików.  W  konsekwencji,  za 

niewiarygodną  należy  uznać  deklarację  Aksel,  jakoby  jedynie  wskazane  tam  osoby 

uczestniczyły w procesie przygotowywania oferty. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Odwołujący  podniósł,  że  powołana  przez  Konsorcjum  Aksel  okoliczność,  że 

Zamawiający  w  innym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  nie  powziął 

wątpliwości  co  do  możliwości  zakłócenia  konkurencji  na  skutek  ubiegania  się  o  to 

zamówienie Aksel i IPC, w żadnej mierze nie jest dowodem na brak zakłócenia konkurencji. 

Dodatkowo,  fakt

u  prowadzenia  w  2016  r.  sporu  dotyczącego  żądania  udostępnienia 

dokumentów  przez  panią  K.  G.  w  spółce  IPC  w  żaden  sposób  nie  dowodzi,  że  spór  ten 

rzutuje na sytuację Aksel oraz IPC w 2022 r. 

Odnosząc  się  do  stwierdzenia  Konsorcjum  Aksel,  że  „spółki  Aksel  Sp.  z  o.o.  i  IP 

Connect Sp. z o. o. funkcjonują w sposób całkowicie niezależny, pozbawiony jakichkolwiek 

powiazań gospodarczych – mając rozbieżne interesy ekonomiczne” Odwołujący podniósł, że 

wiarygodność tego  oświadczenia  jest  niewielka,  jeżeli  uwzględni  się  wszystkie okoliczności 

wskazane  w  opisie  stanu  faktycznego  w  niniejszym  odwołaniu,  w  tym  fakt,  że  członkowie 

zarządu  lub  wspólnicy  wszystkich  spółek  uczestniczą  w  zgromadzeniach  wspólników 

pozostałych  podmiotów,  opisywanych  w  niniejszym  odwołaniu  i  biorących  udział 

postępowaniu.  Jednocześnie,  jest  wysoce  nieprawdopodobne,  aby  pani  K.  G.,  będąca 

prokurentem  uprawnionym  do  reprezentacji  Aksel  w  ramach  prokury  łącznej,  była  osobą 

zaangażowaną jedynie w dział produkcji na rynek stricte kolejowy. 

Zdaniem  Odwołującego,  również  wyjaśnienia  złożone  przez  IPC  i  PC  świadczą 

podawaniu  informacji  niezgodnych  z  rzeczywistością  i  uprawdopodabniają  zakłócenie 

konkurencji. IPC w wyjaśnieniach z 28 marca 2022 r. wskazało, że „Kontakt spółek ogranicza 

się  do  kwestii  wynikających  z  faktu  posiadania  udziałów  i  niejednokrotnie  dokonywany  był 

poprzez  sąd  powszechny”,  jak  i  że  spółki  (AKSEL  oraz  IPC)  pozostają  w stosunku 

konkurencji.  Nie  sposób  dać  tym  oświadczeniom  wiarę,  jeżeli  uwzględni  się,  że  na 

zg

romadzeniu wspólników Aksel z 27 czerwca 2019 r. obecny był członek zarządu i wspólnik 

Aksel 

– pan S. S., pan P. K. — prezes PC, który występował jako pełnomocnik substytucyjny 

pani  H.  S. 

w  oparciu  o  pełnomocnictwo  udzielone  przez  pana  D.  A.  —  członka  zarządu  i 

wspólnika IPC. 

Dodatkowo,  jako  niewiarygodne  winny  być  również  uznane  wyjaśnienia  w  zakresie 

podania  w  ofercie  PC  danych  kontaktowych  do  pani  E.  S.,  pracownika  IPC.  W ocenie 

Odwołującego  sytuacji  tej  nie  sposób jest  uzasadnić  omyłką  i  nie  da się jej  wytłumaczyć w 

inny  sposób  niż  zakładający  współpracę  przy  przygotowaniu  oferty,  zwłaszcza  jeżeli 

uwzględni  się  podobieństwo  ofert  IPC  oraz  PC,  np.  dotyczące  sposobu  wypełniania  cen 

cząstkowych, czcionki, pogrubień użytych w formularzu ofertowym. 

Odwołujący  stwierdził,  że  już  samo  pozyskanie  wiedzy  o  warunkach  ofert  innych 

wykonawców  na  etapie  przedofertowym  z  pewnością  zakłóca  konkurencję,  gdyż  wyłącza 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

autonomię  działania  przedsiębiorców,  niezbędną  do  prawidłowego  funkcjonowania 

konkurencji.  Okoliczności  sprawy  wskazują  na  wysokie  prawdopodobieństwo  posiadania 

przez Konsorcjum Aksel, IPC oraz PC wiedzy o warunkach ofert przed ich złożeniem. Zatem 

już  ta  okoliczność  stanowiłaby  zakłócenie  konkurencji  i  uzasadniała  odrzucenie  oferty 

Konsorcjum przez Zamawiającego. 

W  ocenie Odwołującego  mechanizm  stojący  u  podstaw  porozumienia  mógł  polegać 

na stworzeniu wrażenia konkurencyjnego charakteru oferty Konsorcjum Aksel, urynkowienia 

cen  zaproponowanych  za  poszc

zególne  elementy  zamówienia  czy  też  mógł  wyrażać  się 

tym,  że  oferta  Konsorcjum  przedstawiająca  sumarycznie  najniższą  cenę  oferowała 

najwyższą cenę za realizację zamówienia podstawowego (Zamawiający nie musi skorzystać 

z prawa opcji). 

Odwołujący  stwierdził,  Aksel  powinno  było  wyjaśnieniach  wykazać  brak  wpływu 

opisanych  powiązań  na  proces  przygotowywania  oferty.  W  konsekwencji,  wobec 

nieuczynienia zadość temu obowiązkowi, wyjaśnienia Konsorcjum winny były być uznane za 

niewiarygodne, zwłaszcza że zawierają informacje nieodpowiadające rzeczywistości (choćby 

w  zakresie  osób  biorących  udział  w  przygotowaniu  oferty,  braku  wiedzy  o  udziale  innych 

podmiotów  w  postępowaniu,  ograniczonego  wzajemnego  kontaktu  reprezentantów  ww. 

spółek).  Z  drugiej  strony  Zamawiający  winien  był  dokonać  krytycznej  oceny tych  wyjaśnień 

zweryfikować  ich  treść  pod  kątem  dostępnych  publicznie  dokumentów,  ale  również 

dokumentów złożonych w postępowaniu.  

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  miał  podstawy  do  uznania,  że  zachowanie 

Konsorcjum 

oraz  pozostałych  wykonawców  z  nim  powiązanych  nosiło  znamiona  czynu 

nieuczciwej konkurencji, co obligowało do odrzucenia oferty w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 7 

ustawy  Pzp,  ziściły  się  bowiem  przesłanki  z  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konk

urencji.  Oczywiste  jest,  że  Konsorcjum  złożyło  ofertę  w  zakresie  prowadzonej 

działalności  gospodarczej.  Odnosząc  się  do  drugiej  przesłanki  (sprzeczność  z  prawem  lub 

dobrymi  obyczajami),  ogół  okoliczności  faktycznych  uprawnia  tezę,  że  jest  wysoce 

prawdopodo

bne,  że  Konsorcjum  współpracowało  z  IPC  oraz  PC  zarówno  na  etapie 

przygotowania  ofert,  jak  i  po  ich  złożeniu,  co  należy  uznać  z  jednej  strony  za  działalnie 

sprzeczne z prawem, a jednocześnie za naruszenie dobrych obyczajów. Niewątpliwie doszło 

również  do  zagrożenia  naruszenia  interesu  samego  Zamawiającego.  Należy  uznać,  że 

naruszony  został  interes  innego  wykonawcy  –  Odwołującego,  który  nie  miał  tych  samych 

szans w co pozostali wykonawcy.  


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Odwołujący  podniósł,  że  zaniechanie  Zamawiającego  stanowi  naruszenie  zasad 

prowadzenia  postępowania  określonych  w  art.  16  ustawy  Pzp,  tj.  zachowania  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący  podniósł,  że  ponowne  wezwanie do wyjaśnień mogło  być  dopuszczalne 

jedynie  wówczas,  gdy  pierwotne  wyjaśnienia  stanowią  co  do  zasady  należyte  wykonanie 

wezwania,  a  powstaje  jedynie  potrzeba  rozwiązania  ewentualnych  nowych  wątpliwości, 

nieobjętych  pierwotnym  wezwaniem.  Konsorcjum  nie  wykonało  części  wezwania 

Zamawiającego,  na  część  pytań  Zamawiającego  nie  odpowiedziało  w  ogóle,  co  zostało 

przyznane  przez  samego Zamawiającego.  Pomimo  tego,  Zamawiający wezwał  Konsorcjum 

do  „doprecyzowania”  złożonych  wyjaśnień  w  sytuacji,  gdy  wyjaśnienia  w  części  nie  zostały 

ogóle  złożone.  Tymczasem  doprecyzować  można  jedynie  oświadczenie,  które  zostało 

złożone.  Nie  jest  możliwe  doprecyzowanie  wyjaśnień  w  zakresie  oświadczeń,  które  nie 

pojawiły  się  w  pierwotnych  wyjaśnieniach.  Oznacza  to,  że  wezwanie  do  doprecyzowania 

wyjaśnień  stanowiło,  przynajmniej  w  zakresie  niewykonanej  części  wezwania,  ponowne 

wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień,  a  taka  czynność  nie  jest  dopuszczalna  w  świetle  Pzp. 

Zamawiający nie był uprawniony do przyznania Konsorcjum kolejnej szansy na wyjaśnienie 

tych  samych,  co  wskazane  pierwotnie,  zagadnień  związanych  z  potencjalnym  zakłóceniem 

konkurencji,  lecz  powinien  był  ocenić  swoje  wątpliwości  jedynie  w  oparciu  o  treść 

pierwotnych wyjaśnień Konsorcjum. 

Zamawiający  i  Przystępujący  w  stanowiskach  pisemnych  wnieśli  o  oddalenie 

odwołania w całości, wskazując na brak podstaw do tezy o zawarciu przez Przystępującego 

porozumienia z innymi wykonawcami. 

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu  zamówienia, 

naruszenie  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  skutecznie  przystąpiło 

Konsorcjum:  Aksel  Sp.  z o.o.,  Teltronik  Sp.  z  o.o.. 

Izba  stwierdziła,  że  ww.  Konsorcjum 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  w ustawowym  terminie,  wykazując  interes 

w rozstrzyg

nięciu odwołania na korzyść Zamawiającego. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W postępowaniu zostały złożone następujące oferty: 

Konsorcjum:  Aksel  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Rybniku,  Teltronik  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

Kędzierzynie-Koźlu  (11.527.494,81  zł,  w  tym  cena  za  zamówienie  podstawowe: 

10.973.072,31 zł) 

Xentia Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (12 542 580,60 zł, w tym cena za zamówienie 

podstawowe: 11.882.654,85 zł), 

3)  IP  Connect  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Rybniku  (11.571.106,92  zł,  w  tym  cena  za 

zamówienie podstawowe: 10.559.850,12 zł), 

4)  Page Communication Sp. z o.o

. z siedzibą w Gliwicach (12.109 810,02 zł, w tym cena za 

zamówienie podstawowe: 10.964.483,22 zł). 

Wskazane w ofertach adresy spółek: Aksel Sp. z o.o. oraz IP Connect Sp. z o.o. są 

takie same: ul. Lipowa 17, Rybnik. 

Konsorcjum Aksel oraz wykonawcy IPC i PC 

podali w ofertach następujące dane do 

kontaktu: 

−  IPC:  J.  K.,  adres:  Lipowa  17,  44-207  Rybnik,  telefon:  691 457  045,  e-mail: 

[email protected]

− 

PC: 

E. 

S., 

adres: 

Lipowa 

Rybnik, 

e-mail: 

[email protected]

−  Konsorcjum  Aksel:  A.  B.,  adres:  ul.  Lipowa 17, 44-207 Rybnik, telefon: 691457060,  e-

mail: .

[email protected]

Oferty po

dpisały następujące osoby: 

−  oferta Konsorcjum Aksel – Anna B., prokurent spółki Aksel,  

−  oferta IPC – D. A., 

−  oferta PC – P. K. .  

Pismem  z  18  marca  2022  r.  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  Aksel  do  złożenia 

wyjaśnień w zakresie powiązania między Wykonawcą Aksel sp. z o.o. a innym uczestnikiem 

przedmiotowego postępowania, tj. IP Connect sp. z o.o., w osobie Pani K. G., która według 

KRS-

ów  jednocześnie  jest  wspólnikiem  w  firmie  IP  Connect  sp.  z  o.o.  oraz  prokurentem  w 

firmie 

Aksel  sp.  z  o.o.,  co  budzi  wątpliwości  Zamawiającego  co  do  czynności 

podejmowanych na etapie przygotowania oferty, tj. czy nie doszło do zakłócenia konkurencji 

w  niniejszym  postępowaniu;  w  złożonych  wyjaśnieniach  powinno  znaleźć  się 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

szczególności  wyjaśnienie  udziału,  ewentualnie  wpływu,  jaki  miała  Pani  K.  G.  na 

przygotowanie  Państwa  oferty,  a  także  powziętych  działań  mających  na  celu  zapobieżenie 

powstaniu sytuacji złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, ewentualnie 

przygotowania ofert niezależnie od siebie przez wskazanych Wykonawców.  

Pismem z 24 marca 2022 r. Konsorcjum Aksel złożyło następujące wyjaśnienia: 

(…) jednoznacznie oświadczam, że:  

1.  oferta  konsorcjum  została  sporządzona  całkowicie  samodzielnie  przez  uczestników 

konsorcjum;  

2. K. G. 

nie brała udziału w przygotowaniu oferty konsorcjum;  

3. K. G. 

nie miała wpływu na przygotowanie oferty konsorcjum;  

4.  złożenie  oferty  stanowi  tajemnicę  przedsiębiorstwa  uczestników  konsorcjum,  stąd  też 

przedsięwzięto wszelkie możliwe, prawem dopuszczalne kroki zapobiegające ujawnieniu tej 

tajemnicy osobom trzecim 

– w tym niezaangażowanym w proces tworzenia oferty – a także 

podmiotom trzecim;  

5.  wobec  oświadczeń  jak  wyżej,  konsorcjum  nieznany  był  fakt  oraz  sposób  przygotowania 

ofert przez innych wykonawców, w szczególności przez IP Connect Sp. z o.o.  

Pismem  z  7  kwietnia  2022  r.  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  Aksel  do 

doprecyzowania złożonych wyjaśnień, wskazując: 

W  wezwaniu  skierowanym  do 

Wykonawcy  Zamawiający  wezwał  do  wyjaśnień  w  zakresie 

udziału, ewentualnie wpływu, jaki miała Pani K. G. na przygotowanie oferty, a także podania 

powziętych  działań  mających  na  celu  zapobieżenie  powstaniu  sytuacji  złożenia  oferty  w 

warunkach  cz

ynu  nieuczciwej  konkurencji,  ewentualnie  przygotowania  ofert  niezależnie  od 

siebie przez wskazanych Wykonawców.  

W złożonych wyjaśnieniach Wykonawca odniósł się jedynie do pierwszej części wezwania, tj. 

stwierdził  iż  K.  G.  nie  brała  udziału  w  przygotowaniu  oferty  ani  nie  miała  wpływu  na  jej 

przygotowanie,  nie  podając  informacji  o  powziętych  działaniach  mających  na  celu 

zapobieżenie powstania sytuacji złożenia oferty w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji, 

ewentualnie  przygotowania  ofert  nieza

leżnie  od  siebie  przez  wskazanych  Wykonawców. 

związku  z  powyższym  Zamawiający  wzywa  do  doprecyzowania  złożonych  wyjaśnień,  tj. 

wskazania  powziętych  działań  dotyczących  powiązania  Aksel  sp.  z  o.o.  a  IP  Connect  sp. 

z o.o., w osobie Pani K. G. . 

W  odpowiedzi 

na  powyższe  wezwanie  Konsorcjum  Aksel  złożyło  następujące 

wyjaśnienia: 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

W  pierwszej  kolejności  konsorcjum  podnosi,  że  podtrzymuje  dotychczasowe  wyjaśnienia 

przedstawione w piśmie z dnia 24 marca 2022 r. akcentując, że oferta została sporządzona 

samodzielnie  przez  uczestników  konsorcjum,  zaś  K.  G.  nie  brała  jakiegokolwiek  udziału  w 

przygotowaniu oferty. Co ponadto jawi się jako kluczowe -konsorcjum do dnia składania ofert 

nie  miało  wiedzy,  iż  IP  Connect  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Rybniku  zamierza  ubiegać  się  o 

udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  publicznego  i  opracowuje  ofertę,  którą  jak  się 

okazało,  po  zapoznaniu  się  z  ofertami  wszystkich  wykonawców,  złożyła  na  rozwiązaniu 

producenta (Hytera) niebędącego w portfolio Aksel Sp. z o.o. (dystrybutor wyłącznie sprzętu 

łączności Motorola Solutions).  

Niemniej,  w  odpowiedzi  na  Państwa  wezwanie  o  przedstawienie  informacji  „(…) 

powziętych działaniach, mających na celu zapobieżenie powstania sytuacji złożenia oferty 

w warunkach czynu nieuczciwe

j konkurencji, ewentualnie przygotowania ofert niezależnie od 

siebie przez wskazanych wykonawców (…)” podajemy istotne okoliczności związane z Panią 

K. G.:  

1.  Pani  K.  G. 

nie  brała  udziału  w  przygotowaniu  oferty  (kieruje  działem  produkcji  na  rynek 

stricte  kolejowy  gdzie  nie  znajduje  zastosowania  procedura  PZP).  W Aksel  Sp.  z  o.o. 

obowiązuje  zaś  procedura  dotycząca  realizacji  zamówień  publicznych  przewidująca 

zaangażowanie  wyłącznie  osób  niezbędnych  z  punktu  widzenia  posiadanych  kompetencji  i 

rozdziału  obowiązków  w  spółce.  Czynności  zmierzające  do  złożenia  oferty  w toku 

postepowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  realizowane  są  w  oparciu 

wyodrębnioną komórkę handlową, pracami której kieruje Dyrektor A. B. . Wiedzę na temat 

zamiaru złożenia oferty, a tym bardziej na temat jej treści posiada jedynie bardzo nieliczne 

grono  osób  bezpośrednio  zaangażowanych  w  jej  opracowanie.  Powyższe  ma  na  celu 

z

achowanie  tajemnicy  przedsiębiorca  w  zakresie  środków  (sposobu)  w  jaki  wykonawca 

z

amierza zrealizować zamówienia jak i ceny, która ma zostać zaoferowana. Zważywszy na 

zakres  kompetencji  i  obowiązków  –  Pani  K.  G.  pozostawała  wyłączona  od  udziału  w 

przygotowaniu oferty.  

Dowód:  1)  dokument  pod  nazwą  „Informacja  o  przetargu”  –  karta  przeglądowa  konsorcjum 

zawierająca podpisy wszystkich osób, które brały udział w opracowaniu oferty.  

Na dokumencie widnieją podpisy następujących osób: [1] S. S., [2] A. B., [3] D. S., [4] S. D., 

[5] B. S., [6] J. H., [7] G. N. .  

Wyłącznie powyższe osoby miały wiedzę o zamiarze złożenia oferty przez konsorcjum i brały 

udział w jej opracowaniu.  

2.  Ponadto  podkreślam,  że  brak  udziału  Pani  K.  G.  w  przygotowaniu  oferty  znajduje 

potwierdzenie również w fakcie, iż mimo obowiązującej w Spółce Aksel Sp. z o.o., będącej 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

liderem  konsorcjum,  prokury  łącznej  udzielonej  A.  B.  i  K.  G.  –  oferta  została  podpisana  i 

złożona wyłącznie przez A. B. działającą przy dokonywaniu tej czynności jako pełnomocnik 

Spółki,  ażeby  –  zgodnie  z  powyższymi  wytycznymi  –  treść  oferty  była  znana  wyłącznie 

osobom zaangażowanym w jej utworzenie  – Pani K. G. fakt sporządzenia i treść oferty nie 

był znany.  

Dowód: 2) oferta złożona w postępowaniu o nr DWZ/55/2021.  

3. W następnej kolejności oświadczam, że dotychczas miały już miejsce przypadki, w których 

w sposób całkowicie niezależny konsorcjum oraz IP Connect Sp. z o.o. złożyły oferty w toku 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Taka sytuacja miała miejsce chociażby 

w  toku  postepowania  o udzielenie zamówienia publicznego  przed zamawiającym  Komendą 

Stołeczną  Policji  w  Warszawie.  Podaję,  że  wówczas  nasza  Spółka  nie  była  wzywana  do 

przedstawienia  jakichkolw

iek  wyjaśnień  mimo,  iż  –  według  naszej  wiedzy  –  skład  osobowy 

wspólników IP Connect Sp. z o.o. był wówczas tożsamy jak obecnie.  

Dowód: 3) informacja z otwarcia ofert z dnia 07 grudnia 2018 r. w toku postępowania przez 

Komendą Stołeczną Policji o nr WZP-5707/18/256/Ł.  

4. Końcowo podaję, iż spółki Aksel Sp. z o.o. i IP Connect Sp. z o.o. funkcjonują w sposób 

całkowicie  niezależny,  pozbawiony  jakichkolwiek  powiazań  gospodarczych  –  mając 

rozbieżne interesy ekonomiczne.  

Pismem 

z  14  kwietnia  2022  r.  Zamawiający  wezwał  wykonawców  biorących  udział 

postępowaniu do  wyrażenia zgody na  przedłużenie terminu  związania ofertą o  60  dni,  tj. 

do  21  czerwca  2022  r.  Wykonawcy  IPC  oraz  PC  nie  wyrazili  zgodny  na  przedłużenie  tego 

terminu. 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z 

postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  jeżeli  zamawiający  może  stwierdzić,  na  podstawie  wiarygodnych 

przesłanek,  że  wykonawca  zawarł  z  innymi  wykonawcami  porozumienie  mające  na  celu 

zakłócenie  konkurencji,  w  szczególności  jeżeli  należąc  do  tej  samej  grupy  kapitałowej 

rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli 

odrębne  oferty,  oferty  częściowe  lub  wnioski  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu, 

chyba że wykażą, że przygotowali te oferty lub wnioski niezależnie od siebie. 

Stosownie do art. 226 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

−  pkt  2  lit.  a:  została  złożona  przez  wykonawcę  podlegającego  wykluczeniu 

postępowania, 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

−  pkt 7: została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy 

z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

Zgodnie 

z art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane 

są  porozumienia,  których  celem  lub  skutkiem  jest  wyeliminowanie,  ograniczenie  lub 

naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na 

uzgadnianiu  przez  przedsiębiorców  przystępujących  do  przetargu  lub  przez  tych 

przedsiębiorców  i  przedsiębiorcę  będącego  organizatorem  przetargu  warunków  składanych 

ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny. 

Art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  stanowi,  że  czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli 

zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

W  ocenie 

Izby brak jest podstaw do stwierdzenia, że Przystępujący zawarł z innymi 

wykonawcami  porozumienie 

mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji,  a  tym  samym  –  że 

złożył ofertę w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. 

Na  wstępie  Izba  wskazuje,  że  nietrafne  jest  stanowisko  Zamawiającego 

nieprawidłowym  sformułowaniu  zarzutu  dotyczącego  tzw.  zmowy  przetargowej. 

Zamawiający  podniósł,  że  zarzut  został  ograniczony  wyłącznie  do  Przystępującego,  bez 

sformułowania  analogicznego  zarzutu  w  stosunku  do  pozostałych  wykonawców  mających 

uczestniczyć  w  zmowie. Odnosząc  się  do tego stanowiska wskazać  należy,  że  oczywistym 

jest, iż antykonkurencyjne porozumienie musi obejmować więcej niż jednego wykonawcę, co 

jednak 

nie jest tożsame z procesową możliwością czy koniecznością podnoszenia zarzutów 

stosunku  do  wszystkich  wykonawców  uczestniczących  w  tym  porozumieniu.  Odwołujący 

próbował  wykazać  w  odwołaniu,  że  w  porozumieniu  uczestniczyło  trzech  wykonawców 

przedstawiał  okoliczności  mające  tę  tezę  potwierdzać,  nie  miał  jednak  możliwości 

skutecznego  podniesienia  zarzutów  wobec  wykonawców  IPC  oraz  PC.  Zauważyć  bowiem 

należy, że oferty tych wykonawców zostały ostatecznie odrzucone z uwagi na niewyrażenie 

zgody  n

a  przedłużenie  terminu  związania ofertą.  Ewentualne  zaniechanie wykluczenia  tych 

wykonawców  na  podstawie  art.  108  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  nie  miało  i  nie  może  mieć 

żadnego wpływu na wynik postępowania. Biorąc pod uwagę, że Izba uwzględnia odwołanie 

w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub 

może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia (art. 554 ust. 1 pkt 

1 ustawy Pzp), zarzuty dotyczące ww. wykonawców nie mogłyby zostać uwzględnione. Nie 

zmienia 

tego 

przedstawiona  przez  Zamawiającego  argumentacja  o konieczności 

podniesienia  takich  zarzutów  z  uwagi  na  konsekwencje  wykluczenia  na  podstawie  art.  108 

ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp 

dla przyszłych postępowań o udzielenie zamówienia – ewentualne 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

za

niechania  w  tym  zakresie  nie  miały  żadnych skutków  dla  wyniku  obecnie  prowadzonego 

postępowania,  a  tylko  tego  postępowania  może  dotyczyć  rozstrzygnięcie  Izby.  Wskazać 

również  należy,  że  w  przypadku  podniesienia  zarzutu  zmowy  przetargowej  również 

w stosunku 

do  wykonawców  PC  oraz  IPC,  nie  byliby  oni  legitymowani  do  wzięcia  udziału 

postępowaniu  odwoławczym,  jako  że  ich  oferty  zostały  ostatecznie  odrzucone,  zatem 

utracili  oni  status  wykonawc

ów  uprawnionych  do  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej, 

tym  zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego.  Powyższe  znajduje 

potwierdzenie w art. 2a Dyrektywy 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 

grudnia 2007 r. zmieniającej dyrektywy Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG w zakresie poprawy 

skuteczności  procedur  odwoławczych  w dziedzinie  udzielania  zamówień  publicznych, 

zgodnie  z  którym  oferentów  uważa  się  za  zainteresowanych,  jeśli  nie  zostali  jeszcze 

ostatecznie wykluczeni. Wykluczenie ma charakter ostateczny, jeśli zainteresowani oferenci 

zostali o nim 

powiadomieni i jeżeli zostało ono uznane za zgodne z prawem przez niezależny 

organ odwoławczy  lub  nie może  już  podlegać  procedurze  odwołania.  Ponieważ  odrzucenie 

ofert  PC  oraz  IPC  stało  się  ostateczne  wobec  niewniesienia  odwołań  na  tę  czynność,  nie 

mogliby  oni 

być uznani za zainteresowanych w rozumieniu ww. Dyrektywy i tym samym za 

uprawnionych do 

udziału w postępowaniu odwoławczym. 

Izba  nie  podziela  również  stanowiska  Zamawiającego  o  nieprawidłowym, 

blankietowym  sformułowaniu  zarzutu  dotyczącego  złożenia  oferty  w  warunkach  czynu 

nieuczciwej  konkurencji. 

Zauważyć  należy,  że  w  odwołaniu  wskazano  zarówno  podstawy 

faktyczne,  jak  i  prawne  tego  zarzutu  oraz  przedstawiono  twierdzenia  o  popełnieniu  czynu 

nieuczciwej  konkurencji  zdefiniowanego  w  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji. W ocenie Izby tak sformułowany zarzut nie może być uznany za nieprawidłowy 

pod względem formalnym, Zamawiający natomiast nie przedstawił szerszej argumentacji na 

poparcie swojej tezy. 

Niezależnie  od  wskazanych  wyżej  błędnych  twierdzeń  Zamawiającego  o  wadliwości 

formalnej  przedstawionych  w  odwołaniu  zarzutów,  zarzuty  te  nie  zasługiwały  na 

uwzględnienie z powodów merytorycznych. 

Po  pierwsze  zaznaczenia  wymaga,  że  ciężar  wykazania,  że  Przystępujący  zawarł 

z innymi  wykonaw

cami  porozumienie  mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji  spoczywał  na 

O

dwołującym,  zgodnie  z  ogólną  zasadą  rozkładu  ciężaru  dowodu,  wynikającą  z  art.  6  Kc 

oraz  z  534  ust.  1  ustawy  Pzp.  To  bowiem  O

dwołujący  z  twierdzeń  o  zawarciu  przez 

Przystępującego  porozumienia  z  innymi  wykonawcami  wywodził  skutki  prawne  w  postaci 

konieczności wykluczenia Przystępującego z postępowania i odrzucenia jego oferty. 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

Następnie wskazać należy, że w świetle  art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji 

konsumentów  zakazane  są  takie  porozumienia,  które  mają  antykonkurencyjny  cel  lub 

skutek.  Stwierdzenie,  że  w  danym  postępowaniu  doszło  do  zmowy  przetargowej,  wymaga 

więc  ustalenia,  że  określone  zachowanie  wykonawców  może  być  uznane  za  porozumienie 

oraz 

że jego celem lub skutkiem jest naruszenie konkurencji.  

Jeśli chodzi o kwestię zaistnienia porozumienia, w orzecznictwie wskazuje się, że jest 

to  możliwość  przypisania  przedsiębiorcom  będącymi  stronami  tego  porozumienia  minimum 

wzajemnych  kooperacji,  w  tym  niesformalizowane  uzgodnienia 

przedsiębiorców,  a  więc 

również takie, których antykonkurencyjny cel lub skutek nie wynika z umów, uchwał czy też 

innych pisemnych uzgodnień (tak m.in. w wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 

z dnia 7 listopada 2005 r. XVII Ama 26/04).  

 Co  do  drugiego  z  ww. 

elementów,  tj.  antykonkurencyjnego  celu  lub  skutku 

porozumienia,  to  wskazać  należy,  że  dla  stwierdzenia  popełnienia  takiego  czynu  z  jednej 

strony  nie  jest  konieczne,  aby  w  wyniku  porozumienia  faktycznie  doszło  do  naruszenia 

konkurencji  (aby  cel 

został  osiągnięty),  z  drugiej  strony  –  zakazem  objęte  są  także 

porozumienia,  których celem  nie  jest  ograniczenie konkurencji,  lecz  które faktycznie skutek 

taki wywołały lub mogą wywołać. Musi więc zaistnieć co najmniej zamiar doprowadzenia do 

naruszenia  konkurencji  albo  co  najmniej  skutek  w  postaci  takiego  naruszenia.  Bez 

wystąpienia  przynajmniej  jednej  z  tych  okoliczności  nie  można  stwierdzić,  że  do  doszło  do 

zawarcia antykonkurencyjnego porozumienia.  

Jeśli  chodzi o antykonkurencyjne  porozumienie w  postaci tzw.  zmowy  przetargowej, 

polega  ono  na  ustalaniu 

między  samodzielnymi  wykonawcami  zasad  i  warunków 

uczestnictwa 

w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  mające  na  celu  lub  skutkujące 

pozyskaniem 

zamówienia przez jednego z nich, z naruszeniem zasad konkurencji. W takim 

przypadku  beneficjantami 

zdobycia  zamówienia  przez  jednego  z  wykonawców  stają  się 

wszyscy wykonawcy uczestniczący w zmowie, ze szkodą dla innych wykonawców biorących 

udział  w  postępowaniu.  Zmowa  taka  może  polegać  na  zwiększeniu  szans  na  uzyskanie 

zamówienia  przez  któregokolwiek  z  członków  porozumienia  i  podział  zysku  pomiędzy 

uczestnikami  zmowy 

lub  na  uzyskaniu  zamówienia  na  warunkach  bardziej  korzystnych  niż 

w przypadku jego uzyskania z poszanowaniem zasad konkurencji. 

Izba  podziela  prezentow

any  w  orzecznictwie  pogląd  o  trudnościach  dowodowych 

związanych z wykazywaniem zmów przetargowych i związaną z tą możliwością stwierdzenia 

takiej  zmowy  nawet  przy  braku  bezpośrednich dowodów  na  jej  zawarcie.  Jak  wskazał  Sąd 

Najwyższy  w  wyroku  z  dnia  9  sierpnia  2006  r.  (III  SK  6/06),  w  przypadku  postawienia 

przedsiębiorcom  zarzutu  zawarcia  niedozwolonego  (zabronionego  przez  prawo) 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

porozumienia  możliwe  –  a  niekiedy  nawet  konieczne  –  jest  zastosowanie  domniemań 

faktycznych,  ponieważ  porozumienia  tego  rodzaju  (dokonane  w  jakiejkolwiek  formie)  nie 

tylko  nie  przybierają  postaci  pisemnych  umów,  lecz  nawet  są  otaczane  przez  samych 

biorących  w  nich  udział  przedsiębiorców  pełną  dyskrecją.  Sąd  Najwyższy  wskazał,  że 

d

omniemanie takie pozwala na  oparcie  ustaleń  faktycznych na  uznaniu za ustalone  faktów 

mających  istotne  znaczenie  dla  rozstrzygnięcia  sprawy,  jeżeli  wniosek  taki  można 

wyprowadzić z innych ustalonych faktów, czyli jest w istocie wnioskowaniem, rozumowaniem 

sądu orzekającego, którego konstrukcja, w odniesieniu do poszczególnych powiązanych ze 

sobą  faktów,  na  zasadach  opisanych  w art.  231  KPC,  powinna  być  przedstawiona 

uzasadnieniu wyroku w sposób pozwalający skontrolować prawidłowość ustalenia faktów 

wynikających z nich wniosków. 

Uwzględniając  trudności  dowodowe  w  zakresie  zmów  przetargowych  wskazać 

należy,  że  wykluczenie  wykonawcy  z  postępowania  z  powodu  dopuszczenia  się  takiej 

zmowy nie może nastąpić na podstawie przypuszczeń, domysłów czy faktów, z których nie 

da  się  wyprowadzić  jednoznacznych  wniosków.  Konieczne  w  takiej  sytuacji  jest 

udowodnienie  wystąpienia  okoliczności,  które  ocenione  zgodnie  z  logiką  i  zasadami 

doświadczenia  życiowego  prowadzą  do  jednoznacznego  wniosku  o  zawarciu 

antykonkurencyjnego  porozumienia.  W  ocenie  Izby  w  rozpoznawanej  sprawie 

Odwołujący 

nie wykazał okoliczności, które uprawniałyby do takiego wniosku. 

Po  pierwsze,  Odwołujący  nie  wykazał  faktów,  z  których  wynikałoby  domniemanie 

faktyczne, że Przystępujący działał w porozumieniu z wykonawcami PC oraz IPC.  

W  tym  zakresie  wskazać  należy,  że  szereg  przedstawionych  przez  Odwołującego 

okoliczności  dotyczy  powiązań  i  ewentualnego  współdziałania  między  PC  oraz  IPC,  nie 

odnosi  się  natomiast  Przystępującego.  Dotyczy  to  takich  okoliczności,  jak  adres  mailowy 

w tej  samej  domenie,  wskazanie  j

ako  osoby  kontaktowej  pracownika  drugiej  spółki, 

podobieństwo  gwarancji  wadialnych,  złożenie  nieprzetłumaczonych  na  język  polski 

certyfikat

ów,  a  następnie  uzupełnienie  tożsamych  tłumaczeń,  wskazanie  w  ofertach  tych 

samych  podwykonawców.  Twierdzenia  te  w  żadnej  mierze  nie  dotyczą  Przystępującego, 

tym samym nie mogą świadczyć o tym, że był on uczestnikiem porozumienia. 

Z kolei wskazywane przez Odwołującego okoliczności dotyczące Przystępującego nie 

są,  w  ocenie  Izby,  wystarczające  do  stwierdzenia,  że  Przystępujący  działał 

przedmiotowym postępowaniu w porozumieniu z wykonawcami PC oraz IPC.  

Za

uważenia wymaga, że niektórych ze wskazanych przez Odwołującego okoliczności 

nie sposób uznać za potwierdzające współdziałanie między Przystępującym a spółkami PC 

oraz IPC.  Dotyczy to  m.in.  tego

, że pani A. B., która była umocowana do złożenia oferty w 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

imieniu 

Przystępującego, jest wspólnikiem spółki Teltronik, która to spółka razem ze spółką 

Aksel,  w  ramach  Konsorcjum,  ubiega  się  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia,  nie 

może być zatem mowy o bezprawnym porozumieniu między członkami Konsorcjum (z kolei 

to,  że  ww.  osoba  jest  wspólnikiem  spółki  IPC  nie  zostało  wykazane).  Powyższe  dotyczy 

również  faktu,  że  spółki  brały  udział  w  prowadzonym  przez  Zamawiającego  dialogu 

technicznym 

–  przewidzianym  ustawowo  trybie  służącym  przygotowaniu  postępowania 

udzielenie  zamówienia,  co  w  żadnej  mierze  nie  może  być  uznane za dowód  na  istnienie 

między nimi porozumienia. 

Odnosząc się do  takich  okoliczności  (które  są między  stronami  bezsporne), jak ten 

sam  adres  siedziby  czy 

sposób  zbywania  i  nabywania  udziałów  poszczególnych  spółek, 

ocenie Izby są to okoliczności potwierdzające wspólną przeszłość biznesową spółek Aksel 

oraz  IPC

,  nie  uprawniają  jednak  do  wniosku  o  obecnym  współdziałaniu.  Zauważenia 

wymaga,  że  zdarzenia  związane  z przechodzeniem  wspólników  z  jednej  spółki  do  drugiej 

oraz  nabywaniem  udziałów  przez  członków  ich  rodzin,  miały  miejsce  w  2013  r.,  nie  mogą 

więc  jednoznacznie  przesądzać  ani  o  jakości  obecnych  relacji  między  wspólnikami 

poszczególnych  spółek,  ani  tym  bardziej  o współdziałaniu  w  ramach  przedmiotowego 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.  

Konsekwencją takich zaszłości może być ten sam adres spółek czy numery telefonów 

pochodzące  z  tej  samej  puli.  Wskazać  również  należy,  że  Przystępujący,  przedstawiając 

odpis aktu notarialnego rep. A nr 7333/2009

, wykazał, że od 2009 r. budynek znajdujący się 

w  Rybniku  przy  ul.  Lipowej  17 

jest  podzielony  na  dwie  odrębne  części  (odrębne  własności 

lokali)

, z których jedna jest własnością spółki Aksel. Nawet gdyby fakt zajmowania odrębnych 

lokali  w  tym  samym  budynku  uznać  za  sprzyjający  kontaktom  pracowników  spółek 

przepływowi informacji, nie uprawnia on do wniosku o działaniu tych spółek w porozumieniu 

w ramach pr

zedmiotowego postępowania. Przystępujący wykazał również (składając wydruk 

ze  strony  bip.uke.gov.pl)

,  że  numery  telefonów  poszczególnych  spółek  są  obecnie 

obsługiwane przez różnych operatorów.   

Odnosząc się do niespornego faktu, że pani K. G. jest prokurentem spółki Aksel oraz 

wspólnikiem  w  spółce  IPC,  Izba  wskazuje,  że  powiązanie  takie  może  ułatwiać  przepływ 

informacji między spółkami i może być źródłem wątpliwości co do braku współdziałania obu 

spółek.  Nie  można  bowiem  wykluczyć,  że  funkcja  prokurenta  pozwala  pozyskać  wiedzę  o 

określonych decyzjach czy zamierzeniach biznesowych jednej spółki, a w interesie wspólnika 

jest  jak  najlepsze  funkcjonowanie  i  wyniki  finansowe  drugiej  spółki.  Jest  to  jednak 

niewystarczające  do  wyprowadzenia  domniemania  faktycznego  o  działaniu  obu  spółek  w 

porozumieniu.  Nie można bowiem  wykluczyć,  że  prokurent  nie  posiada wiedzy  o wszelkich 

planach  i  decyzjach  zarządu  spółki,  tj.  organu  prowadzącego  sprawy  spółki  (co  może 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

wynikać  chociażby  z  organizacji  wewnętrznej  i  podziału  zadań  w  spółce),  z kolei  jako 

wspólnik  drugiej  ze  spółek  wykonuje  wyłącznie  uprawnienia  przysługujące  wspólnikowi 

zgodnie  z  KSH  (a  do  takich  nie  należy  prowadzenie  bieżących  spraw  spółki),  jako 

mniejszościowy  udziałowiec  nie  mając  możliwości  wpływania  na  bieżące  działania  spółki. 

Zatem wyprowadzany przez Odwołującego wniosek, że funkcje pełnione przez panią K. G. w 

obu  spółkach  świadczą  o  działaniu  tych  spółek  w  porozumieniu,  jest  obarczony  ryzykiem 

błędu.  Trafność  takiego  twierdzenia  dodatkowo  osłabia  wykazany  przez  Przystępującego 

fakt,  że  ww.  osoba  napotykała  trudności  w  wykonywaniu  w  spółce  IPC  uprawnień 

przysługujących  wspólnikowi  (co  potwierdzają  przedłożone  postanowienia  sądowe  w 

przedmiocie dostępu do informacji o sprawach finansowych spółki).  

Podobnie należy ocenić niesporny między stronami fakt uczestnictwa przedstawicieli 

jednej  ze  spółek  w  zgromadzeniach  wspólników  drugiej  ze  spółek,  w  charakterze 

pełnomocników.  Również  ta  okoliczność  nie  pozwala  na  wyprowadzenie  jednoznacznego 

wniosku,  że  w  dacie  ubiegania  się  o  przedmiotowe  zamówienie  między  spółkami  istniało 

porozumienie 

dotyczące  udziału  w  postępowaniu.  Z  jednej  strony  okoliczność  ta  świadczy 

istnieniu między wspólnikami i ustanowionymi przez nich pełnomocnikami relacji opartej na 

wzajemnym  zaufaniu

.  Z  drugiej  strony  nie  można  pomijać,  że  przedmiotem  zgromadzenia 

wspólników  nie  jest  podejmowanie  decyzji  biznesowych  w  zakresie  bieżącego  działania 

spółki, a udział w takim zgromadzeniu nie daje ze swej istoty dostępu do poufnych informacji 

ani  wpływu  na  działania  spółki  (pełnomocnik  działa  bowiem  wyłącznie  w  zakresie  swojego 

umocowania).  

Nawet jednak,  gdyby  niektóre  ze  wskazanych  wyżej  okoliczności  mogły być uznane 

za  sprzyjające  porozumieniu  między  spółkami  czy  umożliwiające  jego  zawarcie,  to 

rozstrzygające w przedmiotowej sprawie jest to, że Odwołujący nie wykazał istnienia drugiej 

z przesłanek warunkujących istnienie zmowy przetargowej, tj. antykonkurencyjnego celu lub 

skutku.  Odwołujący  nie  wykazał,  na  czym  mechanizm  takiej  zmowy  miałby  polegać  i  jaka 

była  oczekiwana  korzyść  wykonawców  mająca  płynąć  z  zawarcia  porozumienia.  Zdaniem 

Izby,  w  okolicznościach  rozpoznawanej  sprawy  trudno  się  takiego  mechanizmu  dopatrzeć. 

Wskazać  bowiem  należy,  że  oferta  Przystępującego,  która  została  wybrana  jako 

najkorzystniejsza,  była  ofertą  z  najniższą  cenę,  spółki  PC  oraz  IPC  zaoferowały  wyższe 

ceny. W

ybór oferty Przystępującego nie wywołał więc antykonkurencyjnego skutku. Ponadto, 

n

ie  było  tu  dążenia  do  spowodowania  wyboru  oferty  droższej,  w  celu  zwiększenia  zysku, 

poprzez  uniemożliwienie  –  z  powodów  formalnych  –  wyboru  oferty  tańszej,  co  jest 

modelowym przykładem działań wykonawców uczestniczących w zmowie. Co więcej, spółki 

PC  oraz  IPC  nie  wyraziły  zgody  na  przedłużenie  terminu  związania  ofertą  jeszcze  zanim 

Zamawiający  zakończył  badanie  ofert  –  zgodę  na  przedłużenie  tego  terminu  należało 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

wyrazić  do  22  kwietnia  br.,  wezwanie  do  złożenia  dokumentów  podmiotowych  do 

wykonawcy,  którego  oferta  została  sklasyfikowana  na  pierwszym  miejscu,  skierowano  26 

kwietnia  br.,  a 

wybór  oferty  najkorzystniejszej  nastąpił  13  maja  br.  Oznacza  to,  że  w  dacie 

podejmowania 

przez  wykonawców  decyzji  co  do  przedłużenia  terminu  związania  ofertą 

Zamawiający był w trakcie badania ofert, a spółki PC oraz IPC nie miały wiedzy, jaki będzie 

tego rezultat. Zatem brak jest logicznych podstaw do twierdzenia, że odmowa przedłużenia 

terminu związania ofertą była narzędziem manipulacji wynikiem postępowania.  

Zauważenia  wymaga,  że  w  treści  odwołania  jedynie  enigmatycznie  stwierdzono,  że 

mechanizm 

stojący  u  podstaw  porozumienia  mógł  polegać  na  stworzeniu  wrażenia 

konkurencyjnego  charakteru  oferty  Konsorcjum  Aksel,  urynkowienia  cen  zaproponowanych 

za  poszczególne  elementy  zamówienia  czy  też  mógł  wyrażać  się  w tym,  że  oferta 

Konsorcjum  pr

zedstawiająca  sumarycznie  najniższą  cenę  oferowała  najwyższą  cenę  za 

realizację  zamówienia  podstawowego.  Nie  wiadomo  jednak,  co  Odwołujący  miał  na  myśli 

przedstawiając tezę o zamiarze stworzenia wrażenia konkurencyjnego charakteru oferty czy 

urynkowienia cen

, Odwołujący nie przedstawił w tym zakresie szerszego wywodu. Z kolei co 

do cen oferowanych 

za zamówienie podstawowe wskazać należy, że ceny te nie różniły się 

znacznie

, a w przypadku oferty Przystępującego oraz wykonawcy PC różnica ta była wręcz 

znikoma. 

Biorąc  pod  uwagę  powyższe  oraz  fakt,  że  cena  całkowita  oferty  Przystępującego 

była najniższa, nie ma racjonalnych podstaw do tezy o przedsięwzięciu przez wykonawców 

tak  daleko  idących  i  ryzykownych  kroków,  jak  zmowa  przetargowa,  z  zamierzeniem 

spowodowan

ia wyboru oferty z wyższą ceną za zamówienie podstawowe. Tezie tej przeczy 

również wskazana  powyżej  okoliczność,  że  odmowa przedłużenia terminu związania ofertą 

przez  wykonawców  PC  oraz  IPC  miała  miejsce  w  czasie,  kiedy  nie  mieli  oni  wiedzy,  czy 

oferta Prz

ystępującego zostanie pozytywnie zweryfikowana.  

Odnosząc się do twierdzeń Odwołującego, że mechanizm zmowy polegał na tym, że 

oferta Przystępującego z powodów technicznych była niemożliwa do wykonania, a oferty PC 

oraz  IPC  zostały  złożone  w  celu  zabezpieczenia  się  wykonawców  na  wypadek  odrzucenia 

oferty  Przystępującego,  stwierdzić  należy,  że  zostało  to  podniesione  dopiero  w  toku 

rozprawy i stanowi niedopuszczalne rozszerzenie podstaw faktycznych zarzutów. Biorąc pod 

uwagę, że zarzuty odwołania, w tym okoliczności faktyczne będące ich podstawą muszą być 

sformułowane i sprecyzowane w terminie przewidzianym na wniesienie odwołania, powyższe 

twierdzenia  Odwołującego  należy  uznać  za  spóźnione.  W  związku  z  tym  na  marginesie 

jedynie  Izba 

zauważa,  że  wskazana  wyżej  teza  Odwołującego  jest  pozbawiona  logicznych 

podstaw.  Po  pierwsze,  trudno  zakładać,  że  wykonawca  składa  ofertę  niemożliwą  do 

wykonania,  narażając  się na  odpowiedzialność kontraktową,  i  w  sposób  antykonkurencyjny 

dąży  do  jej  wyboru,  jednocześnie  oferując  niższą  cenę  niż  wykonawcy  pozostający  z  nim 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

rzekomej  zmowie  i  oferujący  rozwiązania  prawidłowe  pod  względem  technicznym.  Po 

drugie, 

niewiadomym  pozostaje,  dlaczego  w  takiej  sytuacji  Odwołujący  nie  podniósł 

odwołaniu  zarzutu  dotyczącego  merytorycznej  wadliwości  oferty  Przystępującego.  Po 

trzecie 

–  gdyby  teza  Odwołującego  polegała  na  prawdzie,  to  wykonawcy  pozostający 

porozumieniu  byliby  zainteresowani  utrzymaniem  ważności  oferty  PC  oraz  IPC  do  czasu 

zakończenia  badania  ofert  przez  Zamawiającego,  właśnie  na  wypadek  odrzucenia  oferty 

Przystępującego.  Skoro tego nie  zrobili,  to  ich  ofert  nie sposób  uznać  za  mające  charakter 

zabezpieczający.  

Podsumowując należy stwierdzić, że w rozpoznawanej sprawie nie zostały wykazane 

okoliczności  uprawniające  do  domniemania  faktycznego,  że  Przystępujący  działał 

postępowaniu  w  porozumieniu  z  innymi  wykonawcami.  Odwołujący  nie  wykazał  też,  ani 

nawet  nie  uprawdopodobnił,  antykonkurencyjnego  celu  lub  skutku  zarzucanego 

porozumienia. 

Nie  zostało  więc  wykazane  zaistnienie  przesłanek  wykluczenia 

Przystępującego z postępowania na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Z  powyższych  powodów  za  niezasadny  Izba  uznała  zarzut  zaniechania  odrzucenia 

oferty Przystępującego jako złożonej w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Zarzut ten 

był  wywodzony  z  tych  samych  okoliczności  faktycznych,  co  zarzut  dotyczący  zmowy 

przetargowej, i polegał jedynie na wskazaniu dodatkowej podstawy prawnej wyeliminowania 

Przystępującego  z  postępowania.  Skoro  Izba  ustaliła,  że  nie  wykazano,  aby  Przystępujący 

zawarł  antykonkurencyjne  porozumienie  z  innymi  wykonawcami,  to  nie  doszło  do  działań 

sprzecznych z prawem oraz z dobrymi obyczajami, 

które mogłyby być uznane za popełnienie 

czynu nieuczciwej konkurencji. 

Nie  zasługuje  na  uwzględnienie  zarzut  dotyczący  naruszenia  art.  128  ust.  4  ustawy 

Pzp, poprzez wezwanie 

Przystępującego do doprecyzowania wyjaśnień z 24 marca 2022 r. 

Zgodnie z tym przepisem z

amawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących 

treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych środków 

dowodowych  lub  innych  dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  w postępowaniu. 

Zauważenia wymaga, że ukształtowany w orzecznictwie pogląd o możliwości jednokrotnego 

wzywania  do  wyjaśnień  odnosi  się  do  sytuacji,  w  których  ustawa  wiąże  skutek  prawny 

nieudzieleniem  przez  wykonawcę  wyczerpujących  wyjaśnień  (np.  obowiązek  odrzucenia 

oferty wykonawcy wezwanego do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, jeśli wyjaśnienia 

nie zostały złożone lub są niewystarczające). Zasada ta ma zapobiegać naruszeniu zasady 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, poprzez  udzielanie wykonawcom 

kolejnych  szans  na  złożenie  wyjaśnień  w  sytuacji,  gdy  z  ich  niezłożeniem  związany  jest 

określony skutek prawny. Nie dotyczy to wyjaśnień składanych na podstawie art. 128 ust. 4 

ustawy  Pzp.  W  ocenie  Izby  brak  jest  podstaw  do  wywodzenia  zakazu  wezwania  do 


Sygn. akt  KIO 1368/22 

uzupełnienia  czy  doprecyzowania  takich  wyjaśnień.  Niezależnie  od  powyższego  wskazać 

należy, że w wezwaniu z 18 marca 2022 r. Zamawiający oczekiwał wyjaśnień, czy pani K. G. 

brała  udział  w  przygotowaniu  oferty  oraz  ewentualnie  jaki  to  był  udział  i jakie  działania 

zostały  podjęte  w  celu  zapobieżenia  antykonkurencyjnym  działaniom.  Skoro  wykonawca 

odpowiedział, że ww. osoba nie brała udziału w przygotowaniu oferty, to w konsekwencji nie 

wskazał, jaki to był udział i jakie środki zapobiegawcze podjęto. Zatem teza Odwołującego, 

jakoby  wyjaśnień  nie  udzielono,  co  uniemożliwiało  wezwanie  do  ich  doprecyzowania,  jest 

nieuprawniona.  

W konsekwencji 

powyższego niezasadny jest zarzut wynikowy, dotyczący naruszenia 

art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru  oferty  Przystępującego  jako 

najkorzystniejszej. 

Wobec  niestwierdzenia  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

odwołanie podlegało oddaleniu. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy 

Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 oraz § 7 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 

2020  r.  w 

sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 

2437),  stosownie  do  wyniku  postępowania  obciążając  kosztami  postępowania 

Odwołującego. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

…………………… 

…………………….