Sygn. akt KIO 1362/22
POSTANOWIENIE
z dnia 3 czerwca 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Rakowska
po rozpoznaniu w dniu 3 czerwca 2022 r. w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23
maja
2022 r. przez wykonawcę STRABAG Sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-800
Pruszków (adres do korespondencji: CML Sp. z o.o., ul. Parzeniewska 10, 05-800
Pruszków) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Miejski Zarząd Dróg i
Komunikacji działający w imieniu i na rzecz miasta Radom, ul. Traugutta 30/30a, 26-
600 Radom
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy STRABAG Sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków (adres do
korespondencji: CML Sp. z o.o., ul. Parzeniewska 10, 05-
800 Pruszków) kwoty
00 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
wniesiony wpis.
Stosownie
do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt KIO 1362/22
U Z A S A D N I E N I E
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji działający w imieniu i na rzecz Miasta Radom,
zwany dalej „Zamawiającym”, działając na podstawie przepisów ustawy dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej
„ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na „Rozbudowę i
modernizację drogi wojewódzkiej ul. Warszawskiej w Radomiu od ronda ONZ do granic
miasta”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 13 maja 2022 r. pod pozycją nr 2022/S 093-252499.
W dniu 23 maja 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca STRABAG Sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie wobec niezgodnej z
przepisami ustawy czynności Zamawiającego podjętej w postępowaniu, a polegającej na
ukształtowaniu w sposób niezgodny z ustawą Pzp treści Specyfikacji Warunków
Zamówienia, zwanej dalej „SWZ”, w zakresie kryterium oceny ofert dotyczących: kwalifikacji i
doświadczenia zawodowego osoby wyznaczonej na stanowisko kierownika budowy i
kierownika robót drogowych oraz kwalifikacji i doświadczenia zawodowego osoby
wyznaczonej na stanowisko projektanta/kierownika, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 241 ust. 1 i 2, art 242 ust 2 pkt 5) w zw. z art. 239 ust. 2 ustawy Pzp poprzez
wprowadzenie w pkt XVIII SWZ jako kryterium oceny ofert podkryterium:
a)
kwalifikacji i doświadczenia zawodowego osoby wyznaczonej na stanowisko
kierownika budowy i kier
ownika robót drogowych,
b)
kwalifikacji i doświadczenia zawodowego , osoby wyznaczonej na stanowisko
projektanta/koordynatora,
w sposób nie związany z przedmiotem zamówienia, punktujący doświadczenie ww.
osób nie pozostające w adekwatnym związku z jakością wykonania robót
budowlanych a w konsekwencji nie prowadzący do wyboru najkorzystniejszej oferty w
postępowaniu;
2. art. 17 ust 1 pkt 1 ustawy Pzp
jako, że kryteria wskazane w pkt 1.1. powyżej
naruszają obowiązek udzielenia zamówienia w sposób zapewniający najlepszą
jakość usług, uzasadnioną charakterem zamówienia w ramach środków, które
Zamawiający może przeznaczyć na jego realizację;
3. art. 16 pkt 1 ustawy Pzp -
poprzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania w
sprawie udzielenia zamówienia publicznego w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dokonania zmiany SWZ w pkt XVIII w zakresie poprzez:
a)
kryterium dot. kwalifikacji i doświadczenia zawodowego osoby wyznaczonej na
stanowisko kierownika budowy i kierownika robót drogowych,
b)
kryterium dot. kwalifikacji i doświadczenia zawodowego osoby wyznaczonej na
stanowisko projektanta/koordynatora
poprzez doprecyzowanie doświadczenia osób wskazanych na ww. stanowiska
punktowanego w ramach przyjętego w postępowaniu pozacenowego kryterium oceny ofert tj.
określenie, że:
a)
punkty w ramach kryterium oceny ofert dot. kwalifikacji i doświadczenia zawodowego
osoby wyznaczonej na stanowisko kierownika budowy i kierownika robót drogowych
przyznawane będą za doświadczenie w pełnieniu funkcji Kierownika budowy lub
Kierownika Robót przy realizacji robót budowlanych (i) o wartości co najmniej
20.000.000 PLN brutto
każda (ii) polegających na budowie lub przebudowie drogi
klasy min. Z (iii) prowadzonych w terenie miejskim. Zamawiający przyzna poniższą
ilo
ść punktów:
• za 1 zadanie – 5 pkt,
• za 2 i więcej zadania – 10 pkt,
b) punkty w ramach kryterium oceny ofert dot. kwalif
ikacji i doświadczenia zawodowego
osoby wyznaczonej na stanowisko projektanta/koordynatora przyznawane będą za
doświadczenie zawodowe związane z koordynacją prac projektowych i
wykonawczych na zadaniu w formule „zaprojektuj i buduj”, które zostało zakończone
a którego przedmiotem była budowa lub przebudowa dróg klasy min. Z. Zamawiający
przyzna poniższą ilość punktów:
• za 1 zadanie – 5 pkt,
• za 2 zadania i więcej – 10 pkt.
Ewentualnie inną modyfikację ale pozwalającą na usunięcie naruszeń opisanych w
odwołaniu.
Zamawiający w piśmie z dnia 25 maja 2022 r. (wpływ pisma do Krajowej Izby
Odwoławczej w tej samej dacie) wskazał, że informacja o wniesieniu odwołania została
zamieszczona na stronie internetowej prowadzonego postępowania w dniu 25 maja 2022 r.
Termin na zgłoszenie przystąpienia upływał w dniu 28 maja 2022 r. W tym terminie do
postępowania odwoławczego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 1 czerwca
2022 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Za
mawiającego, w którym oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości i wnosi o
umorzenie postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron.
Zamawiający oświadczył także, że zmodyfikuje treść SWZ zgodnie z żądaniem zawartym w
odwołaniu.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu a do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zgłosił
przystąpienia żaden wykonawca, gdyż tylko wykonawca zgłaszający przystąpienie do
postępowania odwoławczego - zgodnie z art. 522 ust. 2 ustawy Pzp - może wnieść sprzeciw
co do uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez
Z
amawiającego, Izba stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia postępowania
odwoławczego zgodnie z art. 522 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.).
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztac
h postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na podstawie
art. 574 i art. 576 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) o
raz w oparciu o przepisy § 5 pkt 2 i § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a)
roz
porządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu od o
dwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437)
Przewodniczący: ………………………