KIO 1318/22 WYROK dnia 10 czerwca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 26.09.2022

Sygn. akt: KIO 1318/22     

WYROK  

z dnia 10 czerwca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

   Protokolant: 

   Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 czerwca 

2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izb

y Odwoławczej w dniu 16 maja 2022 r. przez wykonawców wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  konsorcjum  wykonawców  REMONDIS  Medison 

Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Dąbrowie  Górniczej,  REMODNIS  Medison  Chrzanów  Sp.  z  o.o.  

siedzibą w Chrzanowie, PROMAROL-PLUS Sp. z o.o. z siedzibą w Sławie w postępowaniu 

prowadzonym  przez 

Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Ministerstwa 

Spraw Wewnętrznych i Administracji w Opolu, 

przy  udziale  wykonawcy  ECO  -  ABC  Sp.  z  o.o.  

siedzibą  w  Bełchatowie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami postępowania obciąża

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia:  konsorcjum  wykonawców  REMONDIS  Medison Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Dąbrowie  Górniczej,  REMODNIS  Medison  Chrzanów  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Chrzanowie, PROMAROL-PLUS Sp. z o.o. 

z siedzibą w Sławie i 

Zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7 500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Odwołującego, tytułem wpisu od odwołania. 


Zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie  zamówienia: 

konsorcjum  wykonawców  REMONDIS  Medison  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Dąbrowie Górniczej, REMODNIS Medison Chrzanów Sp. z o.o. z siedzibą w 

Chrzanowie,  PROMAROL-PLUS  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Sławie  na  rzecz 

Zamawiającego  Samodzielnego  Publicznego  Zakładu  Opieki  Zdrowotnej 

Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Opolu kwotę 4 141 zł 

88 gr 

(słownie: cztery tysiące sto czterdzieści jeden złotych osiemdziesiąt osiem 

groszy

)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodze

nia  pełnomocnika,  koszty  dojazdu  oraz  koszty  opłaty  skarbowej  z 

tytułu udzielonego pełnomocnictwa.  

Stosownie do art. 579 ust.  1 i 580 ust.  1  i  2 ustawy z dnia 

11 września 2019 r.  −  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok − w terminie 14 dni         

od  dnia  jego  doręczenia  −  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie

Przewodniczący:     ……………………… 


Sygn. akt: KIO 1318/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  –  Samodzielny  Publiczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  Ministerstwa  Spraw 

Wewnętrznych  i  Administracji  w  Opolu  –  prowadzi  w  trybie  podstawowym  bez  negocjacji 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  pn.  „Odbiór,  transport  i  utylizacja  odpadów 

medycznych  dla  SP  ZOZ  MSW

iA  w  Opolu”,  Nr  nadany  przez  zamawiającego:  ZP-9/2022. 

Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczone zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr: 

2022/BZP 00137526/01 w dniu 27.04.2022 r.  

W dniu 16 maja 2022 r. 

konsorcjum wykonawców: REMONDIS Medison Sp. z o.o. z siedzibą 

w Dąbrowie Górniczej, REMODNIS Medison Chrzanów  Sp. z o.o. z siedzibą w Chrzanowie, 

PROMAROL-PLUS  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Sławie  wnieśli  odwołanie  zarzucając 

Zamawiającemu: 

-  naruszenie  art.  226  ust.  1  pkt  4  oraz  art.  226  ust.  1  pkt  5 

Prawa  zamówień  publicznych 

poprzez przyjęcie przez Zamawiającego, że oferta złożona przez firmę ECO-ABC Sp. z o.o. 

nie  podlega  odrzuceniu  jako 

nieważna  na  podstawie  odrębnych  przepisów,  jak  również  jest 

niezgodna z warunkami zamówienia, które zostały przez Zamawiającego przedstawione. 

Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:   

1. Unieważnienie czynności Zamawiającego o wyborze oferty firmy ECO - ABC Sp. z o.o.;  

2.  Dokonania powtórnej oceny ofert  oraz podjęcie czynności  wykluczenia firmy  ECO  –  ABC 

oraz odrzucenia oferty firmy ECO - ABC Sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych;  

3. Zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów postępowania odwoławczego poniesionych z 

tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Odwołujący wskazał, że: 

Zamawi

ający w dniu 10 maja 2022 roku poinformował Odwołującego, że po przeprowadzeniu 

procedury  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  trybie  podstawowym  na  świadczenie  usług 


odbioru,  transportu  i  utylizacji  odpadów  medycznych  dla  SPZOZ  MSWiA  w  Opolu,  dokonał 

wyboru 

oferty  złożonej  przez  firmę  ECO  –  ABC  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Bełchatowie  (97  – 

400), ul. Przemysłowa 7.  

Odwołujący  nie  zgadza  się  z  dokonanym  wyborem  najkorzystniejszej  oferty,  wskazując  że 

dokonując wyboru oferty Zamawiający podjął czynności niezgodne z przepisami ustawy oraz 

zaniechał podjęcia czynności, do których był zobowiązany na jej podstawie.  

W  pierwszej  kolejności  Odwołujący  wskazuje,  iż  Zamawiający  w  treści  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  tj.  w  załączniku  nr  1  do  treści  SWZ  określił,  że  przedmiot  zamówienia  stanowi 

usługa odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych dla SPZOZ MSWiA w Opolu. W 

Załączniku nr 1 do treści SWZ Zamawiający wskazał, iż odpadami podlegającymi usłudze są 

odpady oznaczone kodami: 18 01 01, 18 01 02*, 18 01 03*, 18 01 04, 18 01 06*, 18 01 08*, 

18  01  09.  Przedmiotem  niniejszego  zamówienia  są  zatem  odpady,  które  zgodnie  z 

rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 roku w sprawie szczegółowego 

sposobu postępowania z  odpadami  medycznymi,  należą  do  grupy  odpadów  medycznych,  w 

tym  również  odpadów  zakaźnych  oraz  niebezpiecznych.  Do  grupy  odpadów  zakaźnych 

należą  m.in.  odpady  o  kodzie  18  01  03*,  co  do  których  Zamawiający  określił,  iż  w  okresie 

realizacji zamówienia, tj. w okresie 12 miesięcy, przekaże do unieszkodliwienia szacunkowo 

40 000 kg (40 Mg = 40 Ton) odpadów tego rodzaju.  

Formułując  warunki  udziału  w  postępowaniu,  Zamawiający  w  rozdziale  VI  SWZ  oraz  w 

załączniku nr 1 do SWZ wskazał, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, 

którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 

108 ust. 1 ustawy p.z.p., posiadają wpis do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o 

gospodarce  odpadami  (BDO)  w  zakresie  objętym  przedmiotem  zamówienia  oraz  posiadają 

uprawnieni

a  do  wykonywania  określonej  działalności  lub  czynności,  jeżeli  przepisy  prawa 

nakładają  obowiązek  ich  posiadania,  w  szczególności  koncesje,  zezwolenia  lub  licencje  – 

wymaga  się  aktualnego  zezwolenia  na  wykonywanie  działalności  w  zakresie  gospodarki 

odpadami medycznymi i niebezpiecznymi o kodach: 18 01 01, 18 01 02*, 18 01 03*, 18 01 04, 

18  01  06*,  18  01  08*,  18  01  09,  tzn.  ich  unieszkodliwianie/przetwarzanie  i  prowadzenia 

instalacji 

termicznego przekształcania odpadów zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o 

odpadach (Dz. U. z 2021r., poz. 779, 785, 1648) i Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 2 

stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020r., poz.10).  

Zamawiający  był  zobowiązany  do  dokonania  wyboru  oferty  przy  uwzględnieniu 

obowi

ązujących  przepisów  prawa.  Zgodnie z  treścią Załącznika nr  1 Specyfikacji  Warunków 


Zamówienia, prowadzenie działalności związanej z odbiorem odpadów medycznych powinno 

być zgodne z aktualnymi przepisami prawnymi i rozporządzeniami wykonawczymi z zakresu 

oc

hrony  środowiska.  Wykonawca  w  zakresie  wykonanej  usługi  powinien  przestrzegać 

przepisów  prawa  powszechnie  obowiązującego,  w  szczególności  dotyczących  ochrony 

środowiska  w  zakresie  czynności  realizowanych  w  ramach  umowy.  Zamawiający  wskazał 

również,  iż  świadczenie  usługi  ma  odbywać  się  zgodnie  z  obowiązującymi  w  tym  zakresie 

przepisami  prawa  na  terenie  RP,  wymieniając  m.in.  ustawę  o  odpadach  z  dnia  14  grudnia 

2012 roku oraz ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska.  

Należy  także  podkreślić,  iż  w  załączniku  nr  do  SWZ  w  pkt  7  dotyczącym  zasad  odbioru 

odpadów  medycznych  Zamawiający  wskazał,  że  Wykonawca  zapewnia  realizację  umowy  z 

zachowaniem wymogów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. DZ.U. 2021 r. poz. 

779  z  późn.  zm.)  w  tym  art.  20  ust.  2  i  6,  który  zobowiązuje  przyszłego  posiadacza  do 

unieszkodliwienia  odpadów  medycznych  pochodzących  z  obiektów  Zamawiającego  na 

obszarze  województwa  opolskiego  lub  poza  województwem,  jednakże  w  możliwie  jak 

najbliższej  odległości  od  siedziby  Zamawiającego  oraz  ustawy  z  dnia  27  kwietnia  2001  r. 

prawo  ochrony  środowiska  (t.j.  Dz.U.  z  2021  r.  poz.  1973)  i  ponosi  odpowiedzialność  za 

przyjęte odpady w zakresie określonym przepisami w/w ustawy.  

W  toku  postępowania  ofertę  złożyła  firma  ECO  –  ABC  Sp.  z  o.o.,  która  została  następnie 

wybrana  przez  Zamawiającego.  Zgodnie  z  treścią  złożonej  oferty  podmiot  ten  wskazał,  że 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  określone  przez  Zamawiającego  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu  i  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Odwołujący,  działając  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych 

podnosi  zarzut  wyboru  przez  Zamawiającego  oferty  złożonej  przez  firmę  ECO  –  ABC  sp.  z 

o.o.,  która  jest  nieważna  na  podstawie  odrębnych  przepisów  oraz  niezgodna  z  warunkami 

udziału w postępowaniu, ze względu na fakt, że złożona przez ten podmiot oferta narusza art. 

20  ustawy  o  odpadach  z  dnia  14  grudnia  2012  r.  formułujący  obowiązek  przestrzegania 

zasady bliskości.  

Odwołujący  wskazuje,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  zaoferował  możliwość 

unieszkodliwiania  odebranych  od  Zamawiającego  odpadów  w  instalacji  położonej  w 

Chrzanowie,  w  odległości  133  km  od  siedziby  Zamawiającego.  Zamawiający  natomiast 

dokonał  wyboru  oferty  firmy  ECO  –  ABC  Sp.  z  o.o.,  której  instalacja  zlokalizowana  jest  w 

Bełchatowie przy ul. Przemysłowej 7, w odległości 152 km od siedziby Zamawiającego.  


W  tym  zakresie  Odwołujący  wskazuje,  że  Zamawiający  dokonał  błędnej  oceny  stanu 

faktycznego,  w  konsekwencji  przyjął  ofertę  złożoną  przez  firmę  ECO  –  ABC  Sp.  z  o.o.  jako 

najkorzystniejszą. Dokonany wybór oferty jako najkorzystniejszej jest sprzeczny z art. 20 ust. 

6  ustawy  o  odpadach,  jak  również  z  warunkami  zamówienia,  które  zostały  przedstawione 

przez Zamawiającego.  

Odwołujący  wskazuje,  że  wyrażona  w  treści  art.  20  ustawy  o  odpadach  z  dnia  14  grudnia 

2012  r.  „zasada  bliskości”  stanowi  jeden  z  podstawowych  elementów  koncepcji 

zagospodarowania  odpadami  przyjętej  przez  państwa  europejskie,  której  celem  jest 

zminimalizowanie  ich  po

tencjalnego negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Zgodnie 

z  po

glądem  Europejskiego  Trybunału  Sprawiedliwości,  zasada  bliskości  stanowi  podstawę 

wprowadzania ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu odpadów.  

Zgodnie  z  regulacją  zawartą  w  treści  art.  20  ust.  6  ustawy  o  odpadach  dopuszcza  się 

unieszkodliwienie  zakaźnych  odpadów  medycznych  i  zakaźnych  odpadów 

weterynaryjnych  na  obsz

arze  województwa  innego  niż  to,  na  którym  zostały 

wytworzone,  w  najbliżej  położonej  instalacji  ale  w  przypadku  braku  instalacji  do 

unieszkodliwiania tych  odpadów  na  obszarze  danego  województwa  lub  gdy  istniejące 

instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.  

Odwołujący wskazuje, że przepisy ustawy o odpadach, w szczególności art. 20 – w zakresie 

wyrażonej  w  tym  przepisie  „zasady  bliskości”  mają  charakter  lex  specialis  w  stosunku  do 

przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. – i w tym zakresie 

muszą  być  bezwzględnie  przestrzegane  przez  Zamawiających  przed  przepisami  Prawa 

zamówień  publicznych.  Dokonanie  wyboru  Wykonawcy,  które  zostało  oparte  przez 

Zamawiającego  jedynie  na  podstawie  kryterium  korzystniejszej  ceny,  co  jest  niezgodne  z 

o

bowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie ochrony środowiska.  

Zgodnie  ze  stanowiskiem  Ministerstwa  Środowiska  z  dnia  8  lipca  2013  r.:  „  (…)  podczas 

wyboru  oferty  na  zag

ospodarowanie odpadów  o właściwościach  zakaźnych,  należy mieć na 

uwadze,  że  zgodnie  z  przepisami  o  odpadach  (zarówno  dotychczasowej  ustawy  z  dnia  27 

kwietnia  2001  r.,  jak  i  nowej  ustawy  z  dnia  14  grudnia  2012  r.  o  odpadach),  podmioty 

gospodarujące  zakaźnymi  odpadami  medycznymi  i  weterynaryjnymi  o  właściwościach 

zakaźnych  (wytwórcy  jak  i  inni  posiadacze  odpadów)  zobowiązani  są  do  przestrzegania 

zasady bliskości.”  


W uchwale Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 kwietnia 2014 r. (KIO/KD29/14) wskazano, 

że ustawodawca mocą przepisów obowiązujących, niezależnie od przyjętych kryteriów oceny 

of

ert, nakazuje poprzedzić po pierwsze weryfikacją wykonawcy, po drugie zaś, oceną oferty w 

warstwie  merytorycznej.  „Oznacza  to,  że  Zamawiający  był  zobowiązany,  powołując  się  na 

zasadę  bliskości  w  treści  SIWZ,  jak  również  mocą  bezwzględnie  obowiązujących  przepisów 

prawa, do oceny, czy rzeczona zasada została uwzględniona przy formułowaniu treści oferty i 

wynik  tej  oceny  powin

ien  przesądzić  o  tym,  czy  oferta  zostaje  odrzucona  czy  też  podlega 

dalszej ocenie.  

Tożsame  stanowisko  co  do  wyżej  przywołanych  przepisów  ustawy  o  odpadach  zostało 

wskazane  w  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  2  kwietnia  2013  roku,  sygn.  akt 

stanowiącym,  iż:  „Wyrażona  w  tym  przepisie  zasada  bliskości  ma  przy  wywozie  i 

unieszkodliwianiu  odpadów  priorytetowe  znaczenie,  stąd  też  również  w  postępowaniu  o 

udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot stanowią wskazanego rodzaju odpady, 

zasad

a  ta  winna  być  uwzględniana.  (…)  Jednocześnie  zwrócić  należy  uwagę,  że  powołane 

przepisy ustanawiają prymat przetwarzania odpadów w miejscu ich powstania, a jeśli jest to 

niemożliwe, przekazuje się je do najbliżej położonych miejsc.”  

W  tym  zakresie  Odwołujący  wskazuje  na  uchwałę  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  z  dnia  24 

kwietnia  2018  r.  (sygn.  akt  KIO/KD  13/18),  zgodnie  z  którą,  Zamawiający  jest  zobowiązany 

stosować tak przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych jak również m.in. przepisy ustawy 

z  dnia  14  grud

nia  o  2012  r.  o  odpadach.  W  podjętej  uchwale  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

wskazała,  że  „Z  ustawy  tej  wynika,  wyrażona  w  art.  20  ust.  1,  zasada  bliskości,  zgodnie  z 

którą  odpady,  uwzględniając  hierarchię  sposobów  postępowania  z  odpadami,  w  pierwszej 

kolejności  poddaje  się  przetwarzaniu  w  miejscu  ich  powstania.  Jeśli  nie  mogą  być 

przetworzone w miejscu ich powstania, to należy przekazać je do najbliżej położonych 

miejsc  przetwarzania

,  uwzględniając  przy  tym  hierarchię  sposobów  postępowania  z 

odpadami  (…).  Ponadto  ustawodawca  przewidział,  w  odniesieniu  do  szczególnego  rodzaju 

odpadów jakimi są zakaźne odpady medyczne i zakaźne odpady weterynaryjne, iż mogą być 

one  unieszkodliwiane  poprzez  termiczne  przekształcanie  w  spalarniach  odpadów 

niebezpiecznych,  co  do  zasady, 

na  obszarze  tego  województwa,  na  którym  zostały 

wytworzone. Zakazano unieszkodliwiania ich poza obszarem województwa, na którym zostały 

wytworzone oraz ich przywóz na teren innego województwa, pod karą aresztu albo grzywny 

(art.  172  ustawy  o  odpadach).  Je

dynie  w  drodze  wyjątku  odpady  te  mogą  być 

unieszkodliwione  na  obszarze  innego  województwa,  jeśli  odległość  od  miejsca  ich 

wytworzenia  do 

miejsca  ich  unieszkodliwienia  jest  mniejsza  niż  odległość  do  miejsca 

unieszkodliwiania  w  tym  samym  województwie.  Dopuszcza  się  też  ich  unieszkodliwienie  w 


najbliżej  położonej  instalacji  w  innym  województwie,  w  przypadku  braku  instalacji  do 

unieszkodliwian

ia  tych  odpadów  na  obszarze  danego  województwa  lub  gdy  istniejące 

instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.”  

Nato

miast zgodnie z orzeczeniem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia z dnia 22 lutego 2018 r. 

(sygn.  akt  KIO  226/18), 

„Interpretacja  warunków  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  powinna  być  dokonywana  z  uwzględnieniem  celu,  jakiemu  te 

warunk

i  służą,  a  jest  nim  zapewnienie  wyboru  wykonawcy,  który  daje  rękojmię  należytego 

wykonania  przedmiotu  udzielan

ego  zamówienia.”  W  tym  zakresie  Zamawiający  dokonał 

wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  firmy  ECO 

–  ABC  SP.  z  o.o.,  który  kwalifikuje  się  do 

wyk

luczenia  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  z  uwagi  naruszenie  art.  20  ust.  6 

ustawy o odpadach. W związku z tym wybór przez Zamawiającego firmy ECO ABC Sp. z o.o. 

jest niezgodny z powszechnie obowiązującymi przepisami. 

Zamawiający w pisemnej odpowiedzi na odwołanie z dnia 27 maja 2022 r. wnosił o oddalenie 

odwołania w całości (pismo z dnia 26 maja 2022 r.). 

Zamawiający  podniósł,  że 

ce

l

e

w

p

rowa

d

ze

ni

e  zasa

d

bli

s

k

ośc

u

s

t

aw

i

e  o 

o

dp

a

d

ac

h

t

akże  w 

z

a

kr

es

i

e  wywoz

u  i  ut

y

li

zac

ji 

o

dp

a

d

ów 

m

e

d

ycz

n

yc

h

b

y

ł

za

p

ew

ni

e

ni

b

ez

pi

ecze

ń

s

t

wa 

pr

zez 

minim

a

li

zac

j

ę 

r

yzy

z

w

i

ąza

n

yc

roz

pr

z

e

s

tr

z

e

ni

a

ni

e

s

i

ę  c

h

o

r

ó

b

n

a  k

t

ó

r

n

a

r

ażo

n

j

es

z

dr

ow

i

yc

i

lud

z

o

r

az

ś

rodo

w

i

s

k

o, zw

ł

aszcz

trak

c

i

tran

s

p

o

rtu. M

a

j

ąc 

n

u

w

ad

ze 

p

owyższą 

id

eę 

ni

e s

p

osó

d

e

fini

ować 

pr

ze

dmi

o

towej  za

s

ad

y  w  s

p

osó

zawęż

aj

ą

c

y,  o

dn

oszący  s

i

ę 

j

e

d

y

ni

d

wy

lic

ze

ni

a  o

dl

eg

ł

ci  pomi

ę

d

zy 

mi

e

j

sce

m  w

y

t

wo

r

ze

ni

a  o

dpad

ów,  a 

miej

s

c

e

m  i

c

u

ty

li

zac

ji. 

Z

ap

ew

ni

e

ni

b

ez

pi

ecze

ń

s

t

wa  w 

tran

s

p

o

r

c

i

e  o

dpad

ów 

m

e

d

y

czn

y

ch 

zw

i

ąz

an

j

es

t nie 

ty

lk

o z o

dl

eg

ł

ośc

i

ą 

jaką nal

eży 

pr

ze

b

a

l

r

ów

ni

eż 

cza

se

m taki

ego 

tran

s

portu

c

zy 

k

a

t

ego

ri

ą 

dr

óg 

j

a

kimi  b

ę

d

z

i

p

o

ru

sz

ał 

s

i

ę 

tran

s

p

o

rt.

W  pr

ze

dmi

o

t

owy

m  p

os

t

ę

po

w

aniu  pr

ze

d

s

t

aw

i

c

i

e

l firm

y  EC

O-AB

C S

p

. z o

o

. w

s

ka

z

, że 

b

ę

d

z

i

u

ty

lizo

w

ał 

o

dp

a

d

y  w 

in

s

talacji 

z

najduj

ące

s

i

ę  w 

B

e

łch

a

to

w

ie

Zg

o

dni

e  z  Goog

l

M

a

p

d

o

ja

z

d  d

pr

ze

dmioto

we

j  in

s

t

a

l

ac

ji  odb

ywać  s

i

ę 

b

ę

d

z

i

dro

ga

mi 

szy

bki

ego 

ru

c

hu

co  za

p

ew

ni

a  s

pra

w

n

szy

bki  tran

s

port 

za

k

a

źn

yc

o

dp

a

d

ów 

med

ycz

n

yc

h

n

e

utralizuj

ący 

ni

e

b

ez

pi

ecze

ń

s

t

wo 

p

o

j

aw

ienia 

s

i

ę 

r

yzy

k

Od

wo

łuj

ący  ws

k

aza

ł jako  mi

e

j

sce 

u

ty

li

z

a

c

ji 

o

dp

a

d

ów 

in

s

t

a

la

c

j

ę w C

hr

za

n

ow

i

e

Zgo

dni

e z 

Goog

l

Map

d

o

ja

z

d d

pr

ze

dmiot

owe

j in

s

tala

c

ji 

o

db

ywać s

i

ę 

b

ę

d

z

ie dr

og

ami kraj

owy

mi

c

b

ę

d

z

i

e  ge

n

e

r

ow

ało  wi

ę

k

sze 

ni

e

b

ez

pi

ecze

ń

s

two  na  drod

ze, 

ty

sa

m

y

w

i

ę

k

szą 


m

liw

ość 

pojawi

e

nia si

ę 

yzy

zw

iązan

y

ch 

pr

ze

dmi

o

t

owy

m  tran

s

port

e

m

Zd

a

ni

e

Za

m

aw

i

a

j

ącego  zawęże

ni

d

e

fini

ow

ani

a  zasa

d

bli

s

k

ośc

i  j

e

d

y

ni

d

okr

l

e

nia 

o

dl

eg

ło

śc

i  prow

a

d

z

i  d

o  wy

p

acze

ni

id

e

zw

i

ąza

n

e

z  za

p

ew

ni

e

ni

e

b

ez

pi

ecze

ń

s

t

wa 

pr

zy 

tran

s

p

o

r

c

i

e o

dp

a

d

ów 

m

e

d

y

c

z

n

yc

h. 

W

o

b

ec 

p

owyższego Za

m

aw

iaj

ący 

pr

zes

tr

zeg

aj

ąc z

a

sa

d

bli

s

k

ośc

i d

o

k

o

n

a

ł 

wy

b

o

ru 

ofe

r

ty 

ko

n

so

r

c

jum

jako 

gw

arantuj

ące

b

ez

pi

e

czn

tran

s

p

o

rt 

zak

aźn

y

ch 

o

dpad

ów 

m

e

d

ycz

n

yc

h

Ponadt

nal

eży wsk

a

zać, 

u

s

taw

o

d

awca 

ni

wpro

wa

d

z

ił defini

c

ji

m

e

t

o

d

y, s

p

oso

bu 

lic

ze

nia 

o

dl

eg

ł

ci

o kt

ó

r

y

ch 

s

t

a

n

o

wi art. 

0 u

s

t. 6 u

s

t

awy o o

dp

a

d

a

ch

t

y

m b

a

rd

z

i

e

j

że 

d

k

o

nkr

e

tn

e

j  in

s

tal

ac

ji  pro

wa

d

z

ą  r

óż

n

e

alt

e

rn

a

t

yw

n

dro

g

i.  U

s

t

awo

d

awc

a  ni

w

pro

wa

d

z

ił 

zasa

d

li

cze

ni

a  o

dl

eg

ł

ośc

i

co 

r

ów

ni

d

o

br

ze 

m

oże 

p

rowa

d

z

i

ć 

d

w

ni

os

k

ów

że 

m

ogła

b

b

yć o

na 

ws

k

azywa

na 

linii pro

s

t

e

j

ni

e w o

p

a

r

c

iu o i

s

tni

e

j

ące 

p

o

ł

ącze

ni

d

rogow

e

W  nini

e

j

szy

m  p

os

t

ę

p

owa

niu  o  ud

z

i

e

l

e

niu 

za

m

ów

i

e

nia  nale

ży  zw

r

óc

i

ć 

u

wagę,  że 

ad

e

z  ofe

r

e

nt

ów 

-  kon

so

r

c

jum  firm  R

e

m

o

ndi

M

e

di

so

S

p

z  o.o., 

R

e

m

o

ndi

M

e

di

so

C

hr

za

n

ó

S

p

. z 

o.

o. 

i PROMAROL 

PL

US 

Sp

z o.o

. ora

z EC

O-AB

C S

p

o

o

. ni

g

ł 

z

aprop

o

n

ow

a

ć 

in

s

tal

ac

ji d

uni

esz

k

o

dli

w

i

a

ni

a  o

dpad

ów 

m

e

d

ycz

n

y

ch n

t

e

r

e

ni

W

o

j

ewó

d

z

twa  Op

o

l

s

ki

ego

g

d

yż 

t

a

ka  w  chwili 

o

b

ec

n

e

j  ni

funkcj

o

nuj

e

zw

i

ąz

ku 

t

y

wywóz o

dp

a

d

ów 

m

e

d

yc

zn

y

ch b

ę

d

z

i

e o

db

ywa

ł 

s

i

ę 

n

za

s

ad

z

i

e wy

j

ą

tku

kt

ó

r

y

s

tan

ow

a

rt. 

0 u

s

t. 6 u

s

t

awy o o

dp

a

d

ac

h

Z

am

aw

i

a

j

ący  wska

zuj

n

koli

z

j

ę 

p

owyższe

j  n

o

rm

pra

w

n

e

pr

ze

pi

sa

mi  u

s

t

awy  z 

dnia 

27  s

i

e

rpni

a  2

009  r. 

fin

a

n

sac

h  publi

cz

n

yc

h  (t.  j.  D

z.

U. 

z  2

1  r.  p

oz.  3

5  z 

p

óź

n. 

z

m)

n

a

k

az

uj

ące

racjo

n

a

ln

e  wy

d

a

tk

owa

ni

e  ś

r

o

d

ków. 

Od

wo

łuj

ący 

pr

ó

buj

pr

zy

mu

s

i

ć

Z

ama

w

iaj

ącego 

d

prz

ez

n

acze

ni

a  kwo

t

y  wyższe

pra

w

i

e  6  tys.  z

ł

p

o

d

czas g

d

r

óż

ni

ca w 

kil

o

m

e

tr

ac

h p

o

mi

ę

d

zy 

d

wo

m

in

s

t

a

lacjami 

wy

n

os

o

k

2 k

m. 

Z

aw

ęże

ni

e  roz

umi

e

ni

a  zasa

d

bli

s

k

ośc

i  naru

sz

z

a

sa

d

ę 

u

czc

i

we

ko

nkur

e

n

c

ji 

o

ra

s

pr

zy

ja prak

ty

k

o

m m

o

n

o

p

o

li

s

t

y

c

z

n

y

m. 

Z

am

aw

i

a

j

ący 

ni

e  zg

ad

za  s

i

ę  z 

Od

wo

łuj

ący

m

,  że 

ofe

rt

a  EC

O-

ABC  S

p. 

o.o

w

inna 

zos

t

ać 

o

dr

z

u

co

n

a   

n

m

ocy  a

rt. 

6  u

s

t.  I  pkt 

P

z

p

Pr

ze

pi

sy 

t

n

a

ł

oży

ł

o

dr

z

u

ce

ni

a  ofe

r

ty 

j

a

k

ni

ezgo

dn

e

z

 w

ar

unk

am

za

m

ów

i

e

ni

a.


Ustawa  o  o

dp

a

d

ac

h  ni

pr

zew

iduj

e  sa

nk

cj

i  ni

eważ

n

ośc

ofe

r

ty  w 

sy

tu

ac

ji  n

a

ru

sze

ni

wy

m

ogów  z 

ni

e

j  w

y

nik

a

j

ącyc

h

t

y

sa

m

y

m  ni

e  z

n

a

jduj

e  zastosowa

ni

p

owo

łan

p

owyże

j  pr

ze

pi

P

z

p.  P

o

n

a

dt

o

pr

zy

j

ęc

i

e

że  a

rt. 

0  u

s

t.  6  u

s

t

awy  o  o

dp

a

d

ac

h  m

c

h

a

rakt

e

r  b

ezwzg

l

ę

dni

e  o

b

ow

i

ąz

uj

ący

a  wo

b

ec 

t

ego  o

d

s

t

ę

p

s

t

wo  o

d  j

ego 

z

a

s

t

osowa

ni

a  s

kutkuj

ni

eważ

n

ośc

i

ą  czy

nn

ośc

i  pra

w

n

e

j

j

ako 

s

pr

zecz

n

e

u

s

t

a

w

ą z 

m

ocy a

rt. 

§ 

Ko

d

e

k

s

cyw

iln

ego

ni

m

oże 

d

otyczyć ofe

rt

y

tj. 

czy

nn

ośc

i  pr

aw

n

e

p

os

ta

c

z

ł

oże

ni

ośw

iad

cze

nia 

w

o

li

Ja

ws

k

az

an

wyro

ku 

du 

Naj

wyższego 

dni

a 5  kw

i

e

tni

a  2

r.

syg

n

.  ak

t  II 

CSK  553/

"pr

ze

pi

s  a

rt. 

8  k

c. 

d

otyczy  sy

tu

ac

ji

g

d

y  czy

nn

ość 

pra

w

n

ju

ż  w  c

h

w

ili 

ro

d

ze

ni

a  s

i

ę 

b

y

ł

a  s

pr

zecz

n

a  z 

u

s

t

awą 

z

a

sa

d

a

mi 

ws

p

ó

ł

życ

i

a s

p

o

ł

e

c

z

n

ego 

lub  mi

a

ła  na 

ce

lu 

o

b

e

j

śc

i

u

s

t

awy

"

U

s

t

awa 

o  o

dp

a

d

ac

h  ni

e  zakaz

uj

e  zaoferow

ani

in

s

tal

ac

ji 

p

ew

n

e

o

dl

egłośc

o

d  mi

e

j

sca 

wy

t

w

or

z

enia 

o

dp

a

d

ów 

lub 

s

p

oz

a t

e

r

e

nu 

wo

j

ewó

d

z

t

wa. T

rudno  t

a

k

że 

u

z

na

ć

b

y złoże

ni

t

ak

i

e

ofe

rt

m

og

ło 

b

yć w ty

m pr

zy

p

a

dku 

s

pr

zecz

n

e z zasa

d

a

mi 

ws

p

ó

ł

ży

ci

a s

p

o

ł

ecz

n

eg

lub 

n

a

ki

e

ro

wa

n

na 

obej

śc

i

u

s

t

awy

Z

am

aw

i

ają

c

pr

zy 

r

ea

li

z

a

c

ji 

za

d

a

ń 

zw

iązan

y

ch 

z  oc

hron

ą  z

drowi

d

ys

p

o

nuj

ś

rod

ka

mi publi

cz

n

y

mi

. Zgo

dni

e z a

rt

u

s

t. 

pkt  1  u

s

t

awy  o 

finan

sac

h  publi

cz

n

yc

wy

d

a

tki  publi

cz

n

p

ow

inn

b

yć 

d

oko

n

yw

an

e  w 

s

p

osó

ce

l

owy 

osz

c

dn

y

.  W

y

d

a

tk

ow

ani

e  śro

d

ków 

publi

cz

n

y

ch 

w

br

ew 

p

owyższy

z

a

sa

d

o

g

ro

z

o

dp

ow

i

e

d

z

i

a

ln

ośc

i

ą  za 

n

a

ru

sze

ni

d

yscy

plin

fin

a

n

sów 

publi

cz

n

yc

h

Oszczę

dn

ość  w

i

ąże  s

i

ę  z  o

bni

że

ni

e

możli

wy

s

t

o

pniu 

wy

d

a

tk

ów  ko

ni

ecz

n

yc

h  n

r

ea

li

zac

j

ę  za

dani

a  z  zas

tr

zeże

niem 

gra

ni

cy,  w  k

t

ó

r

e

j  pr

zełoży

ł

o

b

y  s

i

ę 

t

n

a  s

pad

e

j

a

k

ośc

i  d

z

i

a

łaln

ośc

i

N

o

rm

a  wy

nik

a

j

ąc

art. 

u

s

t. 

pkt  1  u

s

ta

wy  o 

finan

sac

publi

cz

n

y

ch  j

es

t  n

o

rm

ą  „

iu

s coge

n

s

b

ezwzg

l

ę

dni

e  w

i

ążącą  Za

m

aw

i

a

cego.

D

o

k

o

nuj

ąc  wy

b

o

ru  najk

o

r

zys

tni

e

j

sze

ofe

r

ty, 

kt

ó

r

y

m  j

e

dn

y

z  k

r

y

t

e

ri

ów  oce

n

b

y

ła 

c

e

na 

za

wywóz 

odpad

ów 

m

e

d

ycz

n

yc

Z

am

aw

iaj

ący  zo

b

ow

i

ąza

n

j

es

t  r

ów

ni

eż 

pr

zes

tr

zegać 

p

owyższe

j  norm

p

raw

n

e

j. D

o

k

o

nuj

ąc wy

b

o

ru 

ofe

rt

dro

ższe

o 49

zł  Za

m

aw

i

a

j

ą

c

n

a

ru

szy

łb

y zasa

d

ę 

n

akaz

uj

ącą 

d

oko

n

ywa

ni

a wy

d

a

tk

ów 

publi

cz

n

yc

s

p

osó

oszczę

dn

y. 

D

oko

nuj

ąc wy

b

o

ru 

ofe

r

ty, 

m

a

j

ąc 

na 

u

wa

d

ze 

r

ów

n

o

r

dn

ość 

n

o

rm 

p

raw

n

yc

wy

nik

a

j

ącyc

u

s

t

awy 

o  fin

a

n

sac

publi

cz

n

yc

o

ra

u

s

t

awy  o  o

dp

a

d

ac

h

pr

zy sze

r

szy

m ro

z

umi

e

niu 

zasa

d

bli

s

k

ośc

i

, o

pi

sa

n

e

j po

wyże

Za

m

aw

i

a

j

ący w s

p

osó

pra

w

idł

owy, 

d

o

k

o

n

a

ł p

owyższe

czy

nn

ośc

i

Stan

o

wił

o

b

t

p

o

n

a

dt

kurio

za

ln

ą  sy

tu

ac

j

ę 

b

ezwzg

l

ę

dn

ego 

pr

zy

mu

s

wy

b

o

ru 

ofe

rt

j

e

d

y

n

ego 

podmi

o

tu 

t

ego  ty

pu  pr

ze

tar

g

a

c

h  b

ez  roz

p

a

tr

ywa

ni

inn

yc

kr

y

t

e

ri

ów 

ni

o

dl

eg

ł

ć

c

o s

am

o w so

bi

j

es

s

pr

zecz

n

ni

e ty

l

ko z 

pr

zywoła

n

y

mi 

wyże

j pr

ze

pi

sa

mi 

pr

aw

n

y

mi  i 

zasa

d

a

mi  pra

wa  a

l

e  w

r

ęcz 

p

o

d

waża se

n

ce

gos

p

o

d

a

rki r

y

n

kowe

o

ra

z

n

a

k

o

mit

e

częśc

o

brotu  p

raw

n

ego. 

Ni

ew

ą

t

pli

w

i

j

es

t t

t

akże s

pr

zecz

n

e z 

rati

l

eg

i


D

y

r

ektywy Pa

rl

a

m

e

ntu 

E

urop

e

j

sk

i

ego 

i R

a

d

y 2

dni

li

s

t

o

p

a

da 

r. 

s

p

raw

i

e o

dp

a

d

ów o

ra

u

c

h

y

l

ające

j ni

e

kt

ó

r

d

y

r

ek

t

ywy, k

t

ó

r

e

j impl

e

m

e

nt

ac

j

a s

t

a

n

ow

iła 

p

o

d

s

ta

wę 

dl

a s

t

wo

r

ze

ni

r

eg

ula

c

ji 

zawa

rt

yc

w ar

t. 

0 u

s

ta

wy o o

dp

a

d

ac

h

Zgo

dni

e z 

art. 

D

y

r

e

kt

ywy

w

pr

owa

d

za

j

ące

zasa

d

y  sa

m

owys

tar

cza

ln

ośc

i bli

s

k

ośc

i

p

a

ń

s

t

wa 

cz

ł

o

n

kows

ki

e  s

to

s

uj

ą  w

ł

aśc

i

we  ś

rodki

we  ws

p

ó

łpra

cy  z 

inn

y

mi  p

a

ń

s

t

wa

mi 

czło

n

kow

skimi

j

eże

li 

j

es

t  t

k

o

ni

e

c

z

ne 

lub 

p

ożą

d

a

n

e, 

ab

u

s

t

a

n

ow

i

ć  z

int

eg

ro

w

an

ą

wy

s

t

a

rcz

a

jącą  s

i

eć 

in

s

t

a

l

a

cji  d

uni

esz

k

o

dli

w

iani

odpad

ów 

in

s

t

a

la

c

ji  d

o  o

d

zys

ku 

z

mi

esza

n

yc

odpad

ów 

k

o

mun

a

ln

yc

ze

bran

y

ch 

z  gos

p

o

d

a

r

s

t

d

o

m

owy

ch

u

wzg

l

ę

dniaj

ącą 

pr

zy

p

a

d

k

i

kt

ó

r

yc

z

bi

e

r

a

ni

t

a

ki

e  o

b

e

jmuj

r

ów

ni

eż 

t

ak

i

e  o

dp

a

d

o

d inn

yc

wy

t

r

ców, z 

u

wzg

l

ę

dni

e

ni

e

m najl

e

p

szyc

h d

os

t

ę

pn

yc

t

ec

hni

k

P

o

n

a

dt

o

d

ro

d

ze  o

d

s

t

ę

p

s

t

wa 

od 

roz

p

o

r

z

ą

d

ze

ni

a  (WE) 

m  101

ab

y  c

hroni

ć  swo

j

ą  sieć

p

a

ń

s

t

wa 

cz

ł

o

nk

owsk

i

m

ogą 

og

rani

czyć 

wc

h

o

d

zące 

tran

s

p

o

r

ty 

o

dp

a

d

ów 

pr

zez

n

aczo

n

yc

h  d

o  o

bi

e

kt

ów 

pr

ze

k

sz

t

ałca

ni

t

e

rmi

cz

n

ego,  k

t

ó

r

e  zak

l

asy

fi

kowa

n

j

ako 

in

s

t

a

l

ac

j

d

o  o

d

zysk

u

pr

zy

p

a

dka

c

h

g

d

u

s

t

a

l

o

n

o

że 

tr

a

n

s

p

o

r

ty 

t

a

ki

d

o

pro

wa

d

z

i

ły

b

y  w  ko

n

se

k

we

n

c

ji  d

t

eg

o

,  że 

k

ra

j

owe  o

dp

a

d

mu

s

iałyb

b

yć 

uni

esz

k

o

dli

w

iane 

lub 

mu

s

i

a

ł

y

b

b

yć 

pr

ze

t

wa

r

z

an

e  w  s

p

osó

b  ni

ezgo

dn

y  z 

pl

a

n

a

mi 

gos

p

o

darki 

o

dp

a

d

a

mi  t

yc

pań

s

t

w. 

Pań

s

t

wa  cz

ł

o

nk

ows

ki

e  z

a

w

i

a

d

a

miaj

ą 

K

o

mi

s

j

ę 

podj

ęc

iu 

t

a

ki

ej 

d

ecyz

ji

P

a

ń

stwa cz

ł

o

n

kows

ki

m

ogą 

w

ni

eż og

rani

czyć  wyc

h

o

d

zące 

tran

s

p

o

r

ty 

o

dp

a

d

ów  z 

pr

z

yczy

d

otyc

z

ącyc

śro

d

ow

i

s

ka 

o

kr

l

o

n

yc

roz

p

o

r

d

ze

niu 

W

E) 

nr  101

.  S

i

eć 

p

ow

inn

b

yć  za

p

ro

j

e

k

towa

n

a  w  s

p

osó

um

li

w

i

a

j

ący  Ws

p

ó

ln

oc

i

ja

ko  ca

ł

ośc

s

t

a

ni

e  s

i

ę  sa

m

owys

t

a

r

cza

ln

ą  w  zak

r

es

i

uni

eszko

dli

w

i

a

ni

a o

dp

a

d

ów

j

a

k r

ów

ni

eż o

d

zys

ku 

o

dp

a

d

ów

o k

t

ó

r

yc

m

ow

u

st. 

p

a

ń

s

t

wo

cz

ł

o

nk

ow

s

k

im  um

li

w

i

ć s

t

o

pni

owe  os

i

ąga

ni

t

ego 

c

e

lu 

ind

yw

idu

a

lni

e

pr

zy 

u

wzg

l

ę

dni

e

niu 

wa

run

ków  geog

r

a

fi

cz

n

yc

lub 

za

p

o

tr

ze

b

owa

ni

n

a  s

p

ec

j

a

li

s

t

y

c

z

n

in

sta

l

ac

j

dl

ni

e

kt

ó

r

yc

ro

d

z

aj

ów  o

dp

a

d

ów

S

i

eć 

p

ow

inn

um

li

w

i

ać 

uni

eszko

dli

w

i

a

n

e  o

dp

a

d

ów 

lub 

o

d

zys

o

dp

a

d

ów

j

e

dn

e

najbli

że

j  p

o

ł

ożo

n

yc

o

dp

ow

i

e

dni

c

h in

s

t

a

l

ac

ji

za 

p

o

m

ocą 

n

a

j

o

dp

ow

i

e

dni

e

j

szyc

h m

e

t

o

d i t

ec

hn

o

l

og

ii

w ce

lu 

za

p

ew

ni

e

ni

w

ysok

i

ego 

p

oz

i

o

mu 

oc

hron

śro

d

ow

i

ska o

ra

z z

d

row

i

publi

cz

n

ego.  

Zasa

d

bli

skoś

ci  i   

sa

m

owys

t

a

r

cza

ln

ośc

i  ni

oznaczają,  że  każde 

pa

ństwo 

członkowsk

i

musi  posiadać 

na 

swo

im 

terytorium 

pełen 

zakres  ob

i

ektów 

do 

ostatecznego  odzysku

Z  powyższego 

wyn

ik

a, 

że  zasady 

bliskości  nie  można 

traktować 

sposób  abso

lutn

y, 

jej 

ce

l

owość  ściś

l

kore

luj

zasadą 

samowystarcza

ln

ości, 

która  to  - 

mim

jej  nie  ujęcia 

w  Ustawie  o 

Odpadach  - 

stanowi 

część  system

prawnego  jako  jedna 

dyrektyw  interpretacyjnych  dla 

art.  20 

ustawy  o 

odpadach


Ponadto 

Zamawiający 

dodając  poza cenowe 

k

r

yteri

um 

oceny 

ofert  w 

po

s

taci odległości 

miejsca  wytwarzan

i

a  odpadów 

do  miejsca 

i

ch 

przetwarzania 

jednej 

strony  właściw

i

realizuje 

zapisy 

u

stawy  o 

odpadach  i 

sp

ełnia

intencję 

u

stawodawcy, 

drugiej 

strony 

zapewnia  udział  w  postępowaniu 

tych 

Wykonawców

którzy 

gwarantują 

rozwiązania 

bezpieczne 

z sanitarno-epidem

i

o

l

og

i

cznego 

punktu 

widzenia, 

że instalacja 

której będą 

unieszkodliwiane 

odpady 

medyczne posiada 

wysta

r

czające 

moce przerobowe, 

odpady 

wytworzone 

przez 

zamawiającego 

nie 

będą  przemieszczane 

n

duże odległości. 

Zamawiający   

informuje 

ponadto, 

że  zgodn

i

\wyrokami 

Krajowej 

Izb

Odwoławczej  sygnat

ura 

akt  KIO 

dnia 

marca 

r. 

oraz  sygnatu

r

akt 

KlO 

21 z 

dnia 

22 grudnia 202

r. 

zarz

u

ty 

Odwołującego  uznaje 

za 

niezasadne.

Na podstawie 

wyżej wymienionych  wyroków KIO stwierdza s

i

ę 

m.in. 

że: 

)  W 

ocenie 

Izby  nie  można  przywołanej 

u

stawy  o  odpadach 

(art.  20)

u

znać 

jako 

pod

stawy 

prawnej 

do 

u

wzg

l

ę

dni

en

i

a zarzut

art. 

u

st. 

pkt. 4 Pzp  to jest 

stwie

rd

zenia

że ofe

rta 

jest 

nieważna 

n

podstawie 

tejże 

u

stawy, 

ponieważ nie przewiduje 

s

i

ę w 

tej ustawie 

sk

utku 

nieważności 

czynnośc

prawnej

jaką  jest 

złożenie  oferty. 

Poza 

tym 

regulacja  tej  ustawy 

nakazująca przestrzeganie 

zasady 

bliskości przy utylizacji 

odpadów 

medycznych 

ni

ej 

wskazanyc

sprowadzających  się 

do 

zakaz

wywoz

odpadów 

poza  teren 

województwa

którym  odpady  powstają

nie  ma 

charakteru 

bezwzględnego

ponieważ  przewiduje  od 

ni

ej 

wyjątki

a  co  sam 

odwołujący  przyznaje 

w  złożonym 

odwołaniu. 

związku  z  tym 

Izba 

odda

laj

ąc  odwołan

i

e, 

podziela 

argumentację 

zamawiającego  zawartą  w odpowiedzi 

na 

odwołan

i

i  uznaje ja 

za własną( 

". 

Dalej:(... ) W 

związku z 

po

wyższym 

zarz

ut 

odwołania 

naruszenia art. 

u

s

t. 1 pkt. 

pkt.  5 

Pzp 

nie  potwierdził 

s

i

ę, 

ponieważ  jak  już  powyżej  Izba 

wskazała, 

ustawa 

odpadach 

na 

wypadek stw

i

erdzenia 

naruszenia jej po

s

tanowie

ń 

co 

do 

zasady 

bliskości 

nie  przewiduje 

nieważno

śc

czynności  prawnej 

wykonawcy  wybra

n

ego  (

ni

eważ

n

ość 

oferty 

pkt. 

4) oraz zasada 

bliskości 

ni

ma 

charakteru 

bezwzględnego i 

zamawiający 

zgod

ni

e  z 

jej  postanowieniami  przewid

z

iał 

w  wa

runk

ach  zamówienia  odstępstwa  od 

utylizacji 

odpadów 

medycznych  poza 

województwem 

ich 

wytworzen

ia

Zarzut 

odwołania 

art.  226 

u

st. 

pkt.  4  Pzp 

nieważności 

oferty 

na  pod

s

tawie 

odrębnyc

pr

ze

pisów, 

r

ównież 

nie potwierdził 

się 

na podstawie art. 58 

§ 

1 k.c. 

zw

i

ązk

art. 8 

u

st. 

1  Pzp 

o  stosowan

iu 

do 

czynności  w 

postępowaniu 

ud

z

i

e

l

en

i

e  zamów

i

enia 

to  jest 

czynności 

prawnej

tym  wypadku 

złożenia  oferty, 

jako 

s

przecznej 

u

stawą 

w  tym 

wypadku 

z  ustawa 

o  odpadach,  że 

jest 

ofertą 

niewa

ną  nie  ma  miej

sc

a

braku 

d

y

rektywy  niewa

no

śc

i takiej 

czynnośc

i

"


Biorąc 

pod  uwa

gę 

pow

y

żej 

przedstawion

stan  faktyczny  oraz 

prawny

Zamawiający 

stoi 

n

a stanowisk

u

, że 

j

ednak s

łu

sz

nie podjął decyzję 

nieodrzuceniu 

n

ajkorzystniejszej 

oferty

to  je

s

oferty 

firmy 

ECO-ABC  Sp

o.o.  To 

Odwołujący

gdy  okaza

ł

się

że 

pomimo  kor

zys

tnego  dla  niego kryterium 

od

l

egłości od spa

l

arni

 jego 

oferta 

nie 

okazała 

się 

najkorzystniejsza 

u

wag

na 

wyższą 

cenę

wniós

ł 

odwo

łania

któr

y

m  d

facto 

kwestionuje 

warunk

te

go 

zamówienia, 

be

z

pod

s

tawnie domagając

s

i

ę 

d

oko

n

a

ni

a wy

b

o

ru 

j

ego  ofe

r

ty  z 

p

o

mini

ęc

i

e

tyc

wa

run

ków  i 

u

s

t

a

l

o

n

yc

h  j

e

dn

oz

n

acz

ni

kr

y

t

e

ri

ów  oce

n

ofe

rt.

N

a  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod  uwagę 

stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  ze  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp  przesłanki 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia,  a 

naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  może  spowodować  poniesienie 

przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego skutecznie przystąpił wykonawca 

ECO - ABC Sp. z o.o. 

z siedzibą w Bełchatowie, ul. Przemysłowa 7, 97- 400 Bełchatów. 

Izba  stwierdziła,  ze  ww.  wykonawca  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania  w  ustawowym 

terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść zamawiającego. 

Przystępujący wnosił o oddalenie odwołania w całości. 

Stan faktyczny: 

Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczone zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych pod nr: 

pod nr: 2022/BZP 00137526/01 w dniu 27.04.2022 r.  

W dniu 16 maja 2022 r. konsorcju

m wykonawców: REMONDIS Medison Sp. z o.o. z siedzibą 

w Dąbrowie Górniczej, REMODNIS Medison Chrzanów Sp. z o.o. z siedzibą w Chrzanowie, 

PROMAROL-PLUS  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Sławie  wnieśli  odwołanie  zarzucając 

Zamawiającemu: 


-  naruszenie  art.  226  ust.  1  pkt  4  oraz  art.  226  ust.  1 

pkt  5  Prawa  zamówień  publicznych 

poprzez przyjęcie przez Zamawiającego, że oferta złożona przez firmę ECO-ABC Sp. z o.o. 

nie  podlega  odrzuceniu  jako 

nieważna  na  podstawie  odrębnych  przepisów,  jak  również  jest 

niezgodna z warunka

mi zamówienia, które zostały przez Zamawiającego przedstawione. 

W wyniku wniesionego odwołania przez konsorcjum wykonawców: REMONDIS Medison Sp. 

z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej, REMODNIS Medison Chrzanów Sp. z o.o. z siedzibą 

w  Chrzanowie,  PROMAROL-PLUS  Sp.  z  o.o.  

siedzibą  w  Sławie,  Zamawiający  wniósł  o 

oddalenie odwołania w całości. 

Stan prawny: 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy PZP, 

zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest nieważna 

na podstawie odrębnych przepisów. 

Zgodnie  z  art.  226  ust. 1  pkt  5  ustawy  PZP, 

zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest 

niezgodna z warunkami zamówienia. 

Stanowisko Izby: 

Zarzuty Odwołującego w zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 4 i 5 

ustawy PZP 

są zdaniem Izby niezasadne. 

I

zba  wskazuje,  że  spór  między  Odwołującym  a  Zamawiającym  dotyczy  sytuacji,  w  której 

zdaniem Odwołującego oferta Przystępującego jest niezgodna z przepisami ustawy z dnia 14 

grudnia  2012  r.  o  odpadach    (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  699

),  która  w  art.  20  reguluje  tzw. 

zasadę  bliskości,  jak  i  niezgodna  z  zapisami  SWZ  w  załączniku  nr  1  do  SWZ  w  pkt  7,  tym 

samym oferta Przystępującego powinna zostać odrzucona. 

Izba  wskazuje, 

że  przedmiotem  zamówienia  w  niniejszej  sprawie  jest  w  szczególności 

unieszkodliwianie  odpa

dów  medycznych  o  kodach:  18  01  02,  18  01  03,  tj.  zakaźnych 

odpadów medycznych.  

Odpady takie powinny być unieszkodliwiane zgodnie z zasadami wyrażonymi w art. 20 ust. 3 i 

5-6 ustawy o odpadach, tj. 

unieszkodliwianie odpadów powinno następować na obszarze tego 


samego województwa, na którym odpady zostały wytworzone, względnie poza obszarem tego 

województwa, ale najbliżej miejsca ich wytwarzania. 

Przepis art. 20 ust. 3 ustawy o odpadach, ustala zasadę bliskości, zgodnie z którą zakazuje 

się  unieszkodliwiania  zakaźnych  odpadów  medycznych  i  zakaźnych  odpadów 

weterynaryjnych  -

poza  obszarem  województwa,  na  którym  zostały  wytworzone.  Wyjątek  od 

powyższej  zasady  przewiduje  art.  20  w  ust.  5  i  6  ustawy  o  odpadach,  zgodnie  z  którymi 

można nie stosować zasady bliskości uregulowanej w art. 20 ust. 3 ustawy o odpadach. 

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o odpadach, k

omunalne osady ściekowe mogą być stosowane 

na  obszarze  województwa  innego  niż  to,  na  którym  zostały  wytworzone,  jeżeli  odległość  od 

miejsca  wytwarzania  odpadów  do  miejsca  stosowania  położonego  na  obszarze  innego 

województwa  jest  mniejsza  niż  odległość  do  miejsca  stosowania  położonego  na  obszarze 

tego samego województwa. 

Natomiast  zgodnie  z  art.  20  ust.  6,  w  przypadku  unieszkod

liwiania  zakaźnych  odpadów 

medyczny

ch i  zakaźnych odpadów  weterynaryjnych,  przepis  ust.  5 stosuje się odpowiednio. 

Dopuszcza  się  unieszkodliwienie  zakaźnych  odpadów  medycznych  i  zakaźnych  odpadów 

weterynaryjnych  na  obszarze  województwa  innego  niż  to,  na  którym  zostały  wytworzone,  w 

najbliżej położonej instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych odpadów 

na  obszarze  danego  województwa  lub  gdy  istniejące  instalacje  nie  mają  wolnych  mocy 

przerobowych. 

Ponadto  powyższy  wymóg  znalazł  swoje  odzwierciedlenie  również  w  zapisach  w  SWZ  w 

załączniku  nr  1  do  SWZ  w  pkt  7,  zgodnie  z  którym  obowiązkiem  wykonawców  jest  odbiór, 

transport,  składowanie  i  utylizacja  odpadów  medycznych  z  zachowaniem  zapisów  ustawy  z 

dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. 

Izba  wskazuje,  że  w  niniejszym  postępowaniu  Odwołujący  jako  miejsce  utylizacji  wskazał 

instalację w Chrzanowie, natomiast Przystępujący w Bełchatowie.  

Izba  zważa,  że  celem  wprowadzenia  zasady  bliskości  w  ustawie  o  odpadach,  także  w 

zakresie  wy

wozu  i  utylizacji  odpadów  medycznych  jest  między  innymi  zapewnienie 

bezpieczeństwa  przez  minimalizację  ryzyk  związanych  z  przedmiotem  transportu.  Tym 

samym  rację  ma  Zamawiający,  że  nie  sposób  definiować  przedmiotowej  zasady  w  sposób 

zawężający, odnoszący się jedynie do wyliczenia odległości pomiędzy miejscem  wytworzenia 

odpadów, a miejscem ich utylizacji.  


Izba 

wzięła również pod uwagę twierdzenia Przystępującego na rozprawie, który wskazał, że 

w wyroku z dnia 22.12.2021 r. o sygn. akt KIO 3534/21 Izba ro

zstrzygała identyczną sytuację 

co przedmiotowe postepowanie. 

Przystępujący wskazał, że „również chodziło o woj. opolskie 

na  obszarze,  którego  nie  ma  żadnej  spalarni  i  oferty  złożyły  dokładnie  te  same  firmy,  tj. 

Przystępujący  oraz  Odwołujący.  Wówczas  Zamawiający  (szpital)  wybrał  ofertę  konsorcjum 

(Odwołującego),  a  Przystępujący  złożył  odwołanie,  które  zostało  oddalone  i  wówczas  KIO 

wskazała,  że  nie  można  ograniczać  konkurencji,  pomimo  tego,  że  oferta  złożona  przez 

Przystępującego  była  ofertą,  która  oferowała  spalarnię  położoną  najbliżej  miejsca 

wytwarzania 

odpadów”. 

W  związku  z  powyższym  Izba  nie  podziela  stanowiska  Odwołującego,  że  Zamawiający 

powinien  dokonać  wyboru  oferty  Odwołującego,  która  jest  najbliżej  położoną  instalacją  w 

stosunku do miejsca 

wytworzenia odpadów. 

Izba dodatkowo wskazuje, że zgodnie z art. 16 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 

2008/98/W  z  dnia  19  listopada  2008  r.  w  sprawie  odpadów  oraz  uchylającej  niektóre 

dyrektywy:  

Państwa  członkowskie  stosują  właściwe  środki,  we  współpracy  z  innymi  państwami 

członkowskimi,  jeżeli  jest  to  konieczne  lub  pożądane,  aby  ustanowić  zintegrowaną  i 

wystarczającą  sieć  instalacji  do  unieszkodliwiania  odpadów  i  instalacji  do  odzysku 

zmieszanych  odpadów  komunalnych  zebranych  z  gospodarstw  domowych,  uwzględniającą 

przypadki, w których zbieranie takie obejmuje również takie odpady od innych wytwórców, z 

uwzględnieniem najlepszych dostępnych technik. 

W drodze odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 1013/2006, aby chronić swoją sieć, państwa 

członkowskie mogą ograniczyć wchodzące transporty odpadów przeznaczonych do obiektów 

przekształcania  termicznego,  które  zaklasyfikowano  jako  instalacje  do  odzysku,  w 

przypadkach,  gdy  ustalono,  że  transporty  takie  doprowadziłyby  w  konsekwencji  do  tego,  że 

krajowe  odpady  musiałyby  być  unieszkodliwiane  lub  musiałyby  być  przetwarzane  w  sposób 

niezgodny z planami gospodarki odpadami tych państw. Państwa członkowskie zawiadamiają 

Komisję  o  podjęciu  takiej  decyzji.  Państwa  członkowskie  mogą  również  ograniczyć 

w

ychodzące  transporty  odpadów  z  przyczyn  dotyczących  środowiska  określonych  w 

rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006. 


Sieć powinna być zaprojektowana w sposób umożliwiający Wspólnocie jako całości stanie 

się samowystarczalną w zakresie unieszkodliwiania odpadów, jak również odzysku odpadów, 

o których mowa w ust. 1, a państwom członkowskim umożliwić stopniowe osiąganie tego celu 

indywidualnie,  przy  uwzględnieniu  warunków  geograficznych  lub  zapotrzebowania  na 

specjalistyczne instalacje dla niektórych rodzajów odpadów. 

Sieć  powinna  umożliwiać  unieszkodliwiane  odpadów  lub  odzysk  odpadów,  o  których 

mowa  w  ust.  1,  w  jednej  z  najbliżej  położonych  odpowiednich  instalacji,  za  pomocą 

najodpowiedniejszych  metod  i  technologii,  w  celu  zapewnienia  wysokiego  poziomu  ochrony 

środowiska oraz zdrowia publicznego. 

Zasady  bliskości  i  samowystarczalności  nie  oznaczają,  że  każde  państwo  członkowskie 

musi posiadać na swoim terytorium pełen zakres obiektów do ostatecznego odzysku. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  Izba  jest  zdania,  że  zasada  bliskości  nie  ma  charakteru 

bezwzględnego,  a  jej  celowość  ściśle  koreluje  z  zasadą  samowystarczalności,  mimo  jej  nie 

ujęcia  w  ustawie  o  odpadach,  na  co  wskazywał  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  z 

dnia  27  maja  2022r.  (pismo  z  dnia  26  maja  2022  r.)  oraz 

Przystępujący  w  piśmie z  dnia 18 

maja 2022 r. 

I

zba  zwraca  uwagę,  że  w  niniejszym  postępowaniu  o  udzieleniu  zamówienia  żaden  z 

wykonawców,  tj.  ani  konsorcjum  wykonawców:  Remondis  Medison  Sp.  z  o.o.,  Remondis 

Medison 

Chrzanów Sp. z o.o. i PROMAROL - PLUS Sp. z o.o. ani wykonawca ECO-ABC Sp. 

z  o.o.  nie  zaproponowali 

instalacji  do  unieszkodliwiania  odpadów  medycznych  na  terenie 

w

ojewództwa  opolskiego,  a  wynika  to  z  faktu,  że  w  województwie  opolskim  nie  ma  żadnej 

spalarn

i , na co wskazywali zarówno Zamawiający, jak i Przystępujący na rozprawie.  

związku z powyższym Izba zważa, że wywóz odpadów medycznych zaproponowany przez 

Odwołującego, jak i Przystępującego będzie odbywał się na zasadzie wyjątku, tj. art. 20 ust. 6 

zd. 2 ustawy o odpadach. 

Izba 

wskazuje,  że  rację  ma  Odwołujący,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  zaoferował 

możliwość unieszkodliwiania odebranych  od  Zamawiającego  odpadów w  instalacji  położonej 

Chrzanowie,  w  odległości  133  km  od  siedziby  Zamawiającego,  natomiast  Zamawiający 

dokonał wyboru oferty Przystępującego, którego instalacja zlokalizowana jest w Bełchatowie, 

w odległości 152 km od siedziby Zamawiającego.  


Izba  zwraca  jednak 

uwagę,  że  zgodnie  z  pkt  XV  SWZ,  w  opisie  kryteriów,  którymi 

zamawiający będzie się kierował się przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów 

i  sposobu  oc

eny  ofert,  Zamawiający  jako  gospodarz  postępowania  wskazał  dwa  kryteria, 

którymi  będzie  się  kierował  przy  wyborze  oferty,  tj.  cena  oferty  brutto  oraz  odległość  od 

spalarni.  Izba  w  tym  miejscu  wskazuje,  że  to  Odwołujący  w  kryterium  poza  cenowym,  tj.  

odległość  od  spalarni  otrzymał  większą  ilość  punktów  niż  Przystępujący,  tj.  5  pkt,  a 

Przystępujący 4,35 pkt, przy wadze 5%. Natomiast w kryterium ceny oferty brutto Odwołujący 

uzyskał  93,10  pkt,  natomiast  Przystępujący  95  pkt,  przy  wadze  95%.  Tym  samym  dopiero 

łączna  ilość  punktów  zdecydowała  o  wyborze  oferty  Przystępującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej  w  prze

dmiotowym  postępowaniu  (Odwołujący  otrzymał  łącznie  98,10  pkt, 

natomiast Przystępujący 99,35 pkt). 

Izba 

zważa, że Odwołujący wnosząc odwołanie w ogóle nie wziął pod uwagę kryteria oceny 

ofert ustalone w SWZ 

przez Zamawiającego. Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 22 grudnia 2021 

r.,  sygn.  akt. 

KIO  3534/21:  „  należy  stwierdzić,  że  warunki  tego  zamówienia,  które  ma  być 

udzielone  w  trybie  podstawowym,  czyli  de  facto  w  wyniku  przeprowadzenia  przetargu 

nieograniczonego,  nie  tylko  dopuszczają,  ale  wręcz  zakładają,  że  wykonawcy  będą 

konkurować  nie  tylko  ceną,  ale  i  odległością  spalarni,  w  której  oferują  unieszkodliwianie 

odpadów  medycznych  od  głównego  miejsca  ich  wytwarzania  przez  Zamawiającego.  (…) 

Nawet przy skrajnie formalistycznej interpretacji zasady bliskości w odniesieniu do zakaźnych 

odpadów medycznych, prezentowanej przez Odwołującego, art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach 

nie  powoduje,  że  warunki  tego  przetargu  ustalone  przez  Zamawiającego  nie  są  wiążące 

zarówno  dla  niego jako  organizatora,  jak  i  dla  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty,  w  tym  dla 

Odwołującego”. 

Izba  dodatkowo  zważa,  że  Zamawiający,  jak  i  Przystępujący  wskazują  na  kolizję  normy 

zawartej w art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach  z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o 

finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn.zm.). Zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 

1  ustawy  o  finansach  publicznych, 

wydatki  publiczne  powinny  być  dokonywane  w  sposób 

celow

y i oszczędny, z zachowaniem zasad: 

a) 

uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, 

b) 

optymalnego  doboru  metod  i  środków  służących  osiągnięciu  założonych 

celów.   

Izba zważa, że rację ma Zamawiający, iż dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty, którym 

jednym z kryteriów oceny ofert była cena oferty brutto (oferta Odwołującego była droższa od 


oferty  Przystępującego  o  4.965,79  zł  brutto),  Zamawiający  był  zobowiązany  przestrzegać 

powyższej  normy  prawnej,  w  przeciwnym  wypadku  mógłby  ponosić  odpowiedzialność  za 

naruszenie dyscypliny finansów publicznych.  

Izba 

dodatkowo  wskazuje,  że  Odwołujący  w  odwołaniu  przedstawia  argumentację,  że 

przepisy ustawy o odpadach, w szczególności art. 20 – w zakresie wyrażonej w tym przepisie 

„zasady  bliskości”  mają  charakter  lex  specialis  w  stosunku  do  przepisów  ustawy  Prawo 

zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. – i w tym zakresie muszą być bezwzględnie 

przestrzegane  przez  Zamawiających  przed  przepisami  Prawa  zamówień  publicznych. 

Dokonanie  wyboru  Wykonawcy,  które  zostało  oparte  przez  Zamawiającego  jedynie  na 

podstawie  k

ryterium  korzystniejszej  ceny,  co  jest  niezgodne  z  obowiązującymi  przepisami 

prawnymi w zakresie ochrony środowiska.  

Izba 

zważając  na  powyższe  doszła  do  przekonania,  że  wywody  zawarte  w  uzasadnieniu 

odwołania  co  do  naruszenia  zasady  bliskości  przez  Zamawiającego  oraz  na  podstawie 

posiadanej 

dokumentacji  postępowania,  przeprowadzone  postępowanie  odwoławcze  nie 

wykazało naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 4 i 5  ustawy PZP przez Zamawiającego. Tym samym 

Zama

wiający  dokonując  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  uwzględnił  zasadę  bliskości  w 

ramach kryterium oceny ofert. 

Nadto  Izba 

zważa,  że  ustawa  o  odpadach  nie  przewiduje  skutku  nieważności  czynności 

prawnej,  jaką  jest  złożenie  oferty,  na  co  wskazywali  Zamawiający  i  Przystępujący  w  swoich 

pismach.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  574  i  575  ustawy 

Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. a, b i d oraz § 8 ust. 2 

pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz. U.  2020  r.  poz.  2437),  obciążając 

kosztami post

ępowania odwołującego. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:     ……………………