Sygn. akt: KIO 1315/22
POSTANOWIENIE
z dnia 23 maja 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Ryszard Tetzlaff
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udzia
łu stron w dniu 23 maja 2022 r.
w Warszawie od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
16 maja 2022 r.
przez Odwołującego: Fundacje Wodną Służba Ratownicza z siedzibą we
Wrocławiu, ul. Kleczkowska 50, 50-227 Wrocław w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: Gminę Rewal, ul. Mickiewicza 19, 72 – 344 Rewal Lubin
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000 zł 00
gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) tytułem zwrotu kwoty uiszczonego wpisu
na rzecz wykonawcy Fundacji Wodnej
Służba Ratownicza z siedzibą we Wrocławiu,
ul. Kleczkowska 50, 50-
227 Wrocław.
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 wrze
śnia 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia j
ego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1315/22
UZASADNIENIE
Dnia 16 maja 2022 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej – ePUAP) do
Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w Warszawie, na podstawie przepisów ustawy Prawo
zamówień publicznych, odwołanie złożyła wykonawca w zakresie części I: Fundacja Wodna
Służba Ratownicza z siedzibą we Wrocławiu, ul. Kleczkowska 50, 50-227 Wrocław (dalej
jako:
„Fundacja Wodna Służba Ratownicza” albo „Odwołujący”). Odwołanie zostało
podpisane przez adwokata
umocowanego na podstawie pełnomocnictwa z 16 maja 2022 r.
udzielonego przez
zastępcę P. Z. osobę ujawnioną i umocowaną do samodzielnej
reprezentacji zgodnie z
załączonym do odwołania wydrukiem KRS-u.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego którego przedmiotem jest:
„Zapewnienie obsługi ratowniczej na kąpieliskach strzeżonych Gminy Rewal, podczas
sezonów letnich, w latach 2022 – 2023 przetarg 2-cześciowy” Numer referencyjny:
ZP.271.03.2022.TB
, zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej w dniu 14.03.2022 r. pod nr 2022/S 051-133003 przez
Gminę Rewal,
ul. Mickiewicza 19, 72
– 344 Rewal Lubin zwaną dalej: „Zamawiającym”. Do ww.
postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze. zm.),
zwana dalej
„NPzp” albo „ustawy Pzp” albo „p.z.p.”.
Zarzu
cił naruszenie przez Zamawiającego:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) w zw. z 123 w zw. z art. 16 oraz art. 17 ust. 1 i 2 p.z.p., poprzez
zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy, który po upływie terminu składania ofert, powołał
się na zdolności podmiotu udostępniającego zasoby, podczas gdy na etapie składania oferty
nie
polegał na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, w konsekwencji
prowadząc postępowanie w sposób sprzeczny z zasadami przejrzystości oraz uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
2. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z 125 w zw. z art. 126 w zw. z art. 16 oraz art. 17 ust. 1 i 2
p.z.p., poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy, który nie wywiązał się
z obowiązku przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie podmiotowych środków
dowodowych w
postaci dokumentów:
potwierdzających zdolność ekonomiczną tj. przedłożyć informację z banku lub
spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych
środków finansowych lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 200.000,00 złotych.
Podczas gdy przedłożony wyciąg bankowy nie potwierdza, że Wykonawca posiada środki
finansowe w wysokości 200.000,00 zł.
informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 108
ust. 1 pkt 4
, odnośnie zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne tytułem środka karnego.
Podczas gdy wykonawca mimo 2-
krotnego wezwania nie przedłożył w terminie wymaganych
dokumentów wobec członków organu nadzorczego (komisja rewizyjna – 3 osoby), tj. M. T.,
M. B., D. C. .
3. art. 16 i art. 17 p.z.p., poprzez prowadzenie postępowania w sposób sprzeczny
z zasadami przejrzystości oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym, wnosił o:
1. uwzględnienie odwołania w całości;
2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienia decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty;
3. odrzucenie oferty Stołeczne Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą
w Warszawie;
4. nakazanie
Zamawiającemu powtórzenia czynności:
a. badania i oceny ofert,
b. wyboru oferty najkorzystniejszej wykonawcy Fundacja Wodna Służba Ratownicza
z siedzibą we Wrocławiu;
5. obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego w tym kosztami
zastępstwa procesowego w wysokości stawki podstawowej powiększonej o wartość podatku
VAT oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego 10-dniowego terminu,
w zakresie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części I Pobierowo
i Pustkowo - dnia 06 maja 2022 r. (za
pomocą platformy prowadzonego postępowania)
Stołeczne Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Warszawie.
Odwołujący uiścił wpis od odwołania w wymaganej wysokości oraz przekazał kopię
odwołania (e-mailem tego samego dnia, jak odwołanie) wraz z załącznikami
Zamawiającemu.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania
niniejsz
ej sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Zamawiaj
ący w dniu 16 maja 2022 r. (za pomocą platformy prowadzonego
postępowania) wezwał wraz kopią odwołania, w trybie art. 524 NPzp, uczestników
postępowania przetargowego do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym. Żadne
zgłoszenie przystąpienia nie nastąpiło.
W dniu 17
maja 2022 r. (e-mailem podpisanym podpisem cyfrowym) Zamawiający
poinformował Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, że uwzględnienia w całości zarzuty
o
dwołania. Stwierdził, że: „(…) Zamawiający uznaje w całości zarzuty odwołania
i
niezwłocznie wykona czynności wskazane w odwołaniu. Decyzja o ewentualnym wyborze
oferty
Odwołującego, jako najkorzystniejszej, zostanie podjęta po ustaleniu możliwości
b
udżetowych Zamawiającego i zbadaniu dokumentów Odwołującego (…)”. Odpowiedź
zo
stała podpisana przez Wójta Gminy Rewal.
Mając na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje.
Izb
a zważyła, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
podniesionych w
odwołaniu i braku zgłoszenia przystąpień po stronie Zamawiającego
p
ostępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp. Przepis ten
stanowi w zdan
iu pierwszym, że w przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie
odw
oławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania
odw
oławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem
że w postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. Zgodnie z art. 522 ust. 1 in fine Pzp, w przyp
adku uwzględnienia przez
Zamaw
iającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje,
powtarza lub uniewa
żnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie
z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 Pzp
umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 Pzp oraz § 9 ust. 1
pkt 2 lit a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
sz
czegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze
zmianami), z którego wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w od
wołaniu przed otwarciem rozprawy, a do postępowania odwoławczego
ni
e przystąpił żaden wykonawca po stronie zamawiającego, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. Izba
z uwagi na brak podstawy prawnej
nie mogła zasądzić kosztów opłaty skarbowej
poniesionych przez Odwołującego.
Przewodniczący:
………………………………